Kubica levensgevaarlijk gewondquote:Coureur Robert Kubica is vanmorgen levensgevaarlijk gewond geraakt na een zware crash in de Ronde di Andora, in de buurt van Genua. Italiaanse medische diensten laten weten dat de Pool er slecht aan toe is.
In zijn Skoda Fabia vloog Kubica met hoge snelheid uit de bocht en kwam tot stilstand tegen de gevel van een kerk. Per helikopter werd de coureur naar het ziekenhuis gebracht. Artsen lieten vervolgens weten meerdere breuken te hebben vastgesteld. De rijder is nog niet buiten levensgevaar.
quote:De co-rijder Jakub Gerber raakte niet gewond bij het ongeluk
idd.quote:Op zondag 6 februari 2011 12:40 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat hij rond deze tijd aan dat soort activiteiten mag deelnemen van het team, verbaast me.
Ja beetje vreemd dat het team dit toe staat.quote:Op zondag 6 februari 2011 12:40 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat hij rond deze tijd aan dat soort activiteiten mag deelnemen van het team, verbaast me. Gelukkig hebben ze zat testrijders bij het team maar dit zal de ontwikkeling van de nieuwe auto niet erg ten goede komen.
quote:zoals vermeld op de website van il Giornale Vostro, de Poolse chauffeur is bewust en in het ziekenhuis Santa Corona in Pietra Ligure. na de eerste diagnose was een gebroken been op verschillende plaatsen, met inbegrip van het dijbeen. bestuurder bij bewustzijn is, en volgens de Italiaanse ANSA bureau - was ernstig gewond. Volgens recente rapporten, "La Gazzetta dello Sport ', Robert Kubica, in aanvulling op zijn been, heeft ook een gebroken arm op de hoogte van de pols en het risico van verlies van zijn hand.
raikkonen had toch geen belangstelling meer in F1? ik denk eerder dat ze ergens een ervaren coureur vandaan halen die een "teststoeltje" heeft ergensquote:Op zondag 6 februari 2011 12:44 schreef rooneyelst het volgende:
nou hup raikkonen in die wagen en knallen
Laat die jongens lekker aan dit soort events deelnemen joh.quote:Op zondag 6 februari 2011 12:44 schreef WEST het volgende:
[..]
Ja beetje vreemd dat het team dit toe staat.
verlies van hand? WTFquote:Op zondag 6 februari 2011 12:47 schreef _Administr8or_ het volgende:
Ik heb op een Poolse website gekeken en google chrome laten vertalen :
[..]
quote:Op zondag 6 februari 2011 12:47 schreef _Administr8or_ het volgende:
en het risico van verlies van zijn hand
bron? Ik ken zelf een beetje pools geen translator nodig.quote:Op zondag 6 februari 2011 12:47 schreef _Administr8or_ het volgende:
Ik heb op een Poolse website gekeken en google chrome laten vertalen :
[..]
http://sport.interia.pl/f(...)trasie-rajdu,1593383quote:Op zondag 6 februari 2011 12:52 schreef Wrijfhout het volgende:
[..]
bron? Ik ken zelf een beetje pools geen translator nodig.
ik ook niet meer.quote:Op zondag 6 februari 2011 12:54 schreef Schunckelstar het volgende:
volgens mij ligt zijn website plat?
ik kan hem iig niet bereiken
denk niet alleen dit seizoen eerlijk gezegd.quote:Op zondag 6 februari 2011 13:04 schreef Days-Of-Wild het volgende:
Ziet er niet goed uit die foto's, hopelijk komt hij er weer bovenop, maat dit seizoen kan hij wel vergeten. Ook stom dat hij nog mee mag doen met dit soort dingen.
Anders gaan ze tennissen en breken ze een schouderblad.quote:Op zondag 6 februari 2011 13:04 schreef Days-Of-Wild het volgende:
Ziet er niet goed uit die foto's, hopelijk komt hij er weer bovenop, maat dit seizoen kan hij wel vergeten. Ook stom dat hij nog mee mag doen met dit soort dingen.
ja daarom moeten we nu niet ineens raar gaan doen.quote:Op zondag 6 februari 2011 13:05 schreef Bluurgh het volgende:
nou laten we hopen dat het goedkomt .. klinkt allemaal niet erg positief iig wat er te lezen valt
en vroeger reed men vaak zat in andere klasses
Ja, want die kans is vele malen groter.quote:Op zondag 6 februari 2011 13:05 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Anders gaan ze tennissen en breken ze een schouderblad.
quote:Update:
Het Italiaanse sportmedium La Gazetto Dello Sport meldt zojuist dat de situatie op dit moment niet levensbedreigend is. De kans bestaat wel dat de hand van de Pool geamputeerd moet worden.
Montoya vergeten?quote:Op zondag 6 februari 2011 13:07 schreef Days-Of-Wild het volgende:
[..]
Ja, want die kans is vele malen groter.
Ty heb het stuk even doorgelezen, er staat inderdaad min of meer wat jij vertaalt, zijn pols is verbrijzeld, met mogelijk verliest van zijn hand.quote:Op zondag 6 februari 2011 12:52 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
http://sport.interia.pl/f(...)trasie-rajdu,1593383
quote:Op zondag 6 februari 2011 12:44 schreef Googolplexian het volgende:
Details of Kubica's condition remain unclear though the f1.pl web site quotes Robert's father as saying his injuries "look ugly" though not life threatening.
Kubica was driving a Skoda Fabia S2000 and is thought to have suffered fractures to his leg and other injuries, reports Savonanews.it, when his car hit a church wall on the drivers side.
Na je gestart bent verwijder je jezelf ook zo snel mogelijk van de start...quote:Op zondag 6 februari 2011 13:10 schreef Libris het volgende:
BBC: Reports suggest that Kubica was 4.6km from the start of the Ronde di Andora rally when the crash occurred on Sunday.
Vreemd dat ie voor de start van de race zo hard gecrashed is.
14:00 uur Nederlandse tijd dus.quote:Om 13.00 Engelse tijd zal er een persconferentie plaatsvinden over het ongeluk.
WTF echt goed gecrasht dus.quote:Op zondag 6 februari 2011 13:34 schreef Googolplexian het volgende:
ANGST VOOR ZIJN HAND - nu hulp nodig, het duurde een lange tijd om hem vrij te laten, omdat hij opgenomen in een vangrail van de auto. Kubica is altijd gebleven bewuste en werd overgebracht met een helikopter brand Genua Santa Corona di Pietra Ligure ziekenhuis waar artsen vonden meerdere trauma. Volgens de eerste rapporten is aangegeven de piloot had een gebroken arm en pols. De artsen hebben een vinkje om verwondingen te controleren of de omvang van de aanwezigheid van breuken en inwendige. Tussen fracturen gemeld door de piloot in de crash tegen de muur van de kerk, zelfs dat van een zeer ernstige hand volgens de eerste geruchten in het gedrang komt. 14 is verwacht voor de eerste medische bulletin.
Google translate
quote:Op zondag 6 februari 2011 13:14 schreef TagForce het volgende:
[..]
Na je gestart bent verwijder je jezelf ook zo snel mogelijk van de start...
Dus 4.6km from the start betekend 4.6km na de start.
Dat dacht ik ook, maar ik denk dat er ergens een vertaalfoutje zit, want op de eerdere foto's zie je wel veel publiek staan. Ach, het is niet het belangrijkste. Persconferentie over een kwartiertje?quote:Op zondag 6 februari 2011 13:45 schreef Pino112 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
'Was op weg naar'
Voor de start dus.
maakt idd geen kut uit. Belangrijkste is dat Kubica opgelapt wordt.quote:Op zondag 6 februari 2011 13:47 schreef franklop het volgende:
miss dat de NOS het ook verkeerd vertaalt natuurlijk, maar goed dat maakt verder toch weinig uit?
Kan iemand dit plaatje zichtbaar maken aub want ik kan em niet zienquote:Op zondag 6 februari 2011 13:25 schreef Toekito het volgende:
[ afbeelding ]
zijn auto, met dank aan Adam Cooper die de foto twitterde!
Het was tijdens de 1e stage.quote:Op zondag 6 februari 2011 13:45 schreef Pino112 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
'Was op weg naar'
Voor de start dus.
quote:Robert Kubica has "very severe injuries", a figure close to the Renault driver revealed on Sunday.
As the motor racing world awaits official information about the Pole's condition after a high speed rally crash, Stephane Samson - referred to as a 'consultant' to Kubica by the German news agency SID - shed some light on his injuries.
"All we know is that Robert's life is not in danger," Samson said. "However, he has very severe injuries to his left hand and left leg, but we don't know anything more about it."
It was earlier rumoured that the 26-year-old, reportedy in a serious condition, has internal injuries, a broken femur, and a badly crushed hand that surgeons are considering amputating.
A detailed medical bulletin is expected shortly.
Niet zo dramatisch doen... het is echt heel erg zonde en vervelend, welke coureur het ook overkomt, maar de crash van Zanardi was vele malen erger en hij rijd met 2 kunstbenen ook nog altijd in de autosport. En Kubica is bij mij altijd over gekomen als een echte vechter... een aggresieve maar degelijke coureur... Ik help het te hopen dat hij er weer bovenop komt...al ben ik wel bang dat het F1 seizoen van dit jaar en zijn F1 carriere nu over zijn... Maar Kubica zal blijven racen !!quote:Op zondag 6 februari 2011 14:54 schreef Atreidez het volgende:
Flinke wtf toen ik het net las.. Beetje jammer om net voor t seizoen zoiets mee te maken. En als t nou een nietszeggende rijder ofzo is, maar KubicaAls ze echt die hand moeten amputeren is t gewoon einde carriere, in de hele autosport..
Ik moet even denken aan Sjakie in Flodder in Amerika, haha.quote:Op zondag 6 februari 2011 15:19 schreef Meike26 het volgende:
Nu is het weer z'n rechter-arm en been ?
Bron.quote:Meerdere botbreuken voor Kubica na crash
6 februari 2011
Lotus Renault heeft bevestigd dat Robert Kubica meerdere breuken heeft opgelopen bij zijn crash tijdens een rally in Italië. De Pool heeft breuken opgelopen in zijn rechterarm, -been en hand en wordt momenteel geopereerd in het Santa Corona-ziekenhuis in Pietra Ligure.
Kubica kwam eerder op de dag hard in aanvaring met de muur van een kerk, tijdens de eerste proef van de Ronde di Andorra, waarna hij werd afgevoerd met het ziekenhuis. Even werd gevreesd voor amputatie van zijn rechterhand, maar dat blijkt gelukkig mee te vallen. Wel betekent het nieuws dat het vrijwel zeker is dat Kubica een of meerdere races in de Formule 1 zal moeten missen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat Kubica een Formule 1-race mist na een crash. Tijdens de Grand Prix van Canada in 2007 werd de toenmalig BMW-coureur gelanceerd, waarna hij de Grand Prix van de Verenigde Staten, een week later, moest missen.
Om 16.30 uur zal Daniel Morelli, de manager van Kubica, een persconferentie geven bij het ziekenhuis. Deze stond aanvankelijk gepland voor 14.00 uur.
Dat was inderdaad briljantquote:Op zondag 6 februari 2011 15:21 schreef Nober het volgende:
[..]
Ik moet even denken aan Sjakie in Flodder in Amerika, haha.
Maar is die press conference nog ergens te zien, ZDF? BBC?
Misschien wel handig: http://twitter.com/Formula1_com#
http://www.gpupdate.net/e(...)er-high-speed-crash/quote:The second and latest statement from Lotus Renault GP, released at 15:04 Italian time (GMT +1), reads as follows:
After undergoing extensive medical checks this morning, Robert Kubica has been diagnosed with multiple fractures to his right arm, leg and hand. He is currently undergoing surgery at the Santa Corona Hospital in Pietra Ligure.
Robert suffered a high-speed accident this morning while competing in the Ronde di Andora Rally.
Daniel Morelli, Robert's manager, will be available for the press in front of the hospital emergency entrance at 16h30 CET (GMT +1).
quote:Op zondag 6 februari 2011 17:01 schreef Zwansen het volgende:
Wie gaat er dan ook in een Skoda rijden als je F1-coureur bent.
gpupdate.netquote:De rechterhand van Robert Kubica zal niet geamputeerd hoeven worden. Dat heeft zijn manager Daniel Morelli bekendgemaakt tijdens een persconferentie in Italië. Het is echter nog onzeker of de Poolse coureur de volledige functionaliteit in zijn hand zal terugkrijgen.
Rond 14.00 uur vanmiddag is dokter Igor Rossello begonnen aan de operatie aan de hand van Kubica, waarvan nog altijd niet exact bekend is wat ermee in de hand. Vast staat dat de Renault-rijder meerdere breuken heeft opgelopen en dat er interne bloedingen zijn, die Rossello probeert te stoppen, maar het is niet bekend of er eventuele blijvende schade zal zijn.
De operatie zal nog zeker tot 20.00 uur duren, waarna er meer informatie wordt verwacht.
kan ie in elk geval z'n beste beentje weer voor zettenquote:Op zondag 6 februari 2011 17:52 schreef D. het volgende:
Waarschijnlijk is er straks 'niets aan de hand'
We zullen voor hem duimenquote:Op zondag 6 februari 2011 17:59 schreef SiGNe het volgende:
[..]
kan ie in elk geval z'n beste beentje weer voor zetten
Ik gok zomaar dat hij minstens 20 miljoen bij elkaar geformule-eendt heeftquote:Op zondag 6 februari 2011 18:09 schreef CarlosJacques het volgende:
Ongepast hoor, een beetje bijdehand lopen doen. Ik hoop wel dat Robert weer op z'n pootjes terecht komt want zonder Formule 1 heeft Kubica echt geen been om op te staan. Ik hoop dat ie wat centjes achter de hand heeft gehouden voor het geval dat hij niet meer kan racen..![]()
Hij racet pas sinds Hongarije 2006 in de F1, weet niet eens meer wie hij precies verving destijds. Dat was (toevallig?) op 6 augustus, dus dat is precies 4,5 jaar geleden. Hij zal ongetwijfeld een heel boel verdiend hebben maar een autocoureur wil maar één ding, dat blijkt vandaag wel weer.quote:Op zondag 6 februari 2011 18:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik gok zomaar dat hij minstens 20 miljoen bij elkaar geformule-eendt heeft
Als je sommige F1 coureurs ziet rijden dan denk ik echt dat die er puur voor het geld zitten.quote:Op zondag 6 februari 2011 20:08 schreef Nober het volgende:
@ vosss, maar of het ze daar echt om te doen is? een miljoen meer of minder.... who cares als je volop in je carriere bezig bent.
en voetballers kunnen ook nog eens zo dom zijn als het achtereind van [vul maar in]quote:Op zondag 6 februari 2011 20:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Als je sommige F1 coureurs ziet rijden dan denk ik echt dat die er puur voor het geld zitten.
Datzelfde denk ik ook over een groot aantal voetballers overigens.
Kubica lijkt me nou niet echt het type coureur die er puur voor het geld zit. Het is een vechter, een racer. Dat hij er nou miljoenen voor vangt, tja, daar gaan we niet moeilijk over doenquote:Op zondag 6 februari 2011 20:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Als je sommige F1 coureurs ziet rijden dan denk ik echt dat die er puur voor het geld zitten.
Datzelfde denk ik ook over een groot aantal voetballers overigens.
BBC2 nog ergens online live te zien? Heb Digitenne en daar zit geen BBC1 en 2 bijquote:Op zondag 6 februari 2011 20:53 schreef Nober het volgende:
Op naar de BBC2, misschien weten ze bij Top Gear nog wat te melden.
Ja dat krijg je met een abbonement van 8,50 p/mnd... over een jaar is het op Veronica, heb geduld!quote:Op zondag 6 februari 2011 20:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
BBC2 nog ergens online live te zien? Heb Digitenne en daar zit geen BBC1 en 2 bij
Word dat niet op een woensdag opgenomen?quote:Op zondag 6 februari 2011 20:53 schreef Nober het volgende:
Op naar de BBC2, misschien weten ze bij Top Gear nog wat te melden.
yupquote:Op zondag 6 februari 2011 21:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Word dat niet op een woensdag opgenomen?
Och, ik kijk weinig TV en heb nog een bakbeest TV dus meestal is Digitenne voldoende voor mij.quote:Op zondag 6 februari 2011 20:59 schreef Nober het volgende:
[..]
Ja dat krijg je met een abbonement van 8,50 p/mnd... over een jaar is het op Veronica, heb geduld!
Dat zeker, maar ik denk weet wel zeker dat als zijn hand niet volledig herstelt dat dat racen voor hem niet meer in de F1 zal zijn.quote:Op zondag 6 februari 2011 21:31 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Als zanardi kan racen zonder benen dan moet kubica het toch zeker wel kunnen doen met 1 hand.
Nog geen goede bron, maar dit seizoen (en volgend seizoen) lijkt dus over... Sterker nog, ik ben bang dat zijn hele carriere nu voorbij isquote:"We have to wait at least a week to see if his hand survives. " This is the first comment of Professor Igor Rossello after the operation that led right limb of Robert Kubica Hospital Santa Corona. At best, the twenty-six pilot Lotus Renault will again use his right arm only in one year. The limb has undergone a delicate operation to implant bone reconstruction, and reconnection of tissue vascularization.
Adam Cooper heeft iets op zijn blog geschreven nu:quote:Op zondag 6 februari 2011 22:10 schreef kepler het volgende:
[..]
Nog geen goede bron, maar dit seizoen (en volgend seizoen) lijkt dus over... Sterker nog, ik ben bang dat zijn hele carriere nu voorbij is
Volgens mij moest Alonso een paar jaar terug met een hand sturen omdat hij een knop in moest drukken voor KERS (dacht ik) en dat zat ergens aan de zijkant.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:18 schreef Alleskids het volgende:
Je hoort nooit iets over een coureur met maar 1 arm die leuke dingen doet met een racewagen.
Lijkt me dat dat dan erg meevalt als ze ook nog overwogen hebben om z'n hand te amputeren...quote:Op zondag 6 februari 2011 22:46 schreef vosss het volgende:
Voordat ie zn hand weer volledig kan gebruiken duurt een jaar dus.
Ik vind het niet geloofwaardig om daar nu al uitspraken over te doen. De coureurs zijn iets fitter dan de gemiddelde mens, dus herstel kan ook best sneller gaan.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:41 schreef Alleskids het volgende:
To questions from reporters, addressed to Professor Rossello on the possible return to the track of Kubica, the specialist said: "It is not for me to make, but I can say that for the rehabilitation of the limb will take at least a year
De beste man is professor en heeft net de hand van Kubica weer in elkaar gezet, dus ik ga er van uit dat hij er meer verstand van heeft dan jou.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:50 schreef Light het volgende:
[..]
Ik vind het niet geloofwaardig om daar nu al uitspraken over te doen. De coureurs zijn iets fitter dan de gemiddelde mens, dus herstel kan ook best sneller gaan.
En hij geeft zelf al aan dat hij er eigenlijk niets over kan zeggen. Ik denk dat het te vroeg is om er nu iets zinnigs over te zeggen.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:57 schreef roelofjan het volgende:
[..]
De beste man is professor en heeft net de hand van Kubica weer in elkaar gezet, dus ik ga er van uit dat hij er meer verstand van heeft dan jou.
Als dat zo is dan heeft ie nog ontzettend veel mazzel gehad dat ie überhaupt nog leeftquote:Op zondag 6 februari 2011 22:18 schreef Alleskids het volgende:
Over Zanardi gesproken, in de Indycar hoef je geen 10 tot 15 knopjes op je stuur te bedienen, Je kan meer functies van je benen overnemen met je handen dan andersom in een racewagen. Clay Regazzoni is een andere rijder die met hand-gasgeven nog leuke dingen heeft gedaan met een racewagen. Je hoort nooit iets over een coureur met maar 1 arm die leuke dingen doet met een racewagen.
Van de kerk die steeds genoemd werd in de berichten is op de video beelden van de crash plek niets te vinden. In het persbericht van de manager staat dan ook dat Kubica de controle verloor op een oneffenheid in de weg en dat hij tegen de vangrail is gebotst en dat daarbij een stuk rail in de wagen/door de bodem is gegaan.
Hij zegt het zelf al, coureurs zijn bijzondere patienten die veel sneller genezen dan gewone mensen.quote:
Maar dan vooral de bijrijder, Kubica's carriere is misschien wel over.quote:Op zondag 6 februari 2011 23:22 schreef rooneyelst het volgende:
http://www.flickr.com/pho(...)zes/l/in/photostream
hier kan je zien hoeveel geluk ze beiden hebben gehad
Dat zeker, en ik snap dan ook niet waarom mensen al gaan speculeren over wie z'n stoeltje overneemt, Bahrain is pas 11 maart (VT's).quote:Op zondag 6 februari 2011 23:33 schreef rooneyelst het volgende:
ja maar ze leven allebei nog zo bedoelde ik het eigenlijk..als die vangrail meer naar rechts of links was gegaan dan was het gewoon over en uit gweest voor 1 van de 2..
De berichten zijn nu dat zijn revalidatie naar F1 (indien al mogelijk) een jaar gaat duren, dus speculeren over zijn stoeltje lijkt me onvermijdelijkquote:Op zondag 6 februari 2011 23:41 schreef Nober het volgende:
[..]
Dat zeker, en ik snap dan ook niet waarom mensen al gaan speculeren over wie z'n stoeltje overneemt, Bahrain is pas 11 maart (VT's).
Wat is belangrijker? Carrière of leven?quote:Op zondag 6 februari 2011 23:29 schreef Nober het volgende:
[..]
Maar dan vooral de bijrijder, Kubica's carriere is misschien wel over.
De revaldidatie van dat specifieke ledemaat gaat minimaal een jaar duren. De arst heeft nergens gezegd dat de revalidatie naar F1 een jaar gaat duren. Voordat hij zn hand weer volledig kan gebruiken gaat een jaar duren en dat is wat anders dan goed genoeg hersteld zijn om een F1 bolide te besturen, me dunkt.quote:Op zondag 6 februari 2011 23:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
De berichten zijn nu dat zijn revalidatie naar F1 (indien al mogelijk) een jaar gaat duren, dus speculeren over zijn stoeltje lijkt me onvermijdelijk
Ben bang dat we hem niet meer terug zien.quote:Op maandag 7 februari 2011 00:05 schreef vosss het volgende:
[..]
De revaldidatie van dat specifieke ledemaat gaat minimaal een jaar duren. De arst heeft nergens gezegd dat de revalidatie naar F1 een jaar gaat duren. Voordat hij zn hand weer volledig kan gebruiken gaat een jaar duren en dat is wat anders dan goed genoeg hersteld zijn om een F1 bolide te besturen, me dunkt.
Senna is contractueel de derde man dus speculeren lijkt me zinloos.quote:Op zondag 6 februari 2011 23:41 schreef Nober het volgende:
[..]
Dat zeker, en ik snap dan ook niet waarom mensen al gaan speculeren over wie z'n stoeltje overneemt, Bahrain is pas 11 maart (VT's).
Kubica rijdt waarschijnlijk het hele seizoen niet, dus dan zou ik absoluut Senna niet in die wagen zetten. Misschien dat dan toch Heidfeld geluk heeft?quote:Op maandag 7 februari 2011 09:14 schreef Toekito het volgende:
[..]
Senna is contractueel de derde man dus speculeren lijkt me zinloos.
Maar geldt dat ook als een rijder een heel seizoen niet kan rijden?quote:Op maandag 7 februari 2011 09:14 schreef Toekito het volgende:
[..]
Senna is contractueel de derde man dus speculeren lijkt me zinloos.
Doorbloeding is er wel.quote:Op maandag 7 februari 2011 09:48 schreef Burnie88 het volgende:
De Telegraaf meldt dat de hand van Kubica warm aanvoelde, dus dat is een goed teken. Hij ligt nog wel steeds in coma.
Betere vergelijking is Allessando Nannini die in 1990 zijn hand verloor bij een helicopter ongeluk. Die hand is er weer aangezet, en het lukte Nannini weer om toerwagens en FIA GT te gaan rijden in de jaren '90.quote:Op zondag 6 februari 2011 21:31 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Als zanardi kan racen zonder benen dan moet kubica het toch zeker wel kunnen doen met 1 hand.
Ik heb goede hoop
quote:Op zondag 6 februari 2011 22:20 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
Zanardi reed ook WTCC en geen Cart/Indycar/whatever die serie heet meer afaik na zijn ongeluk.
Wilde m net gaan plaatsen, dus zo is dat gegaan...quote:Op maandag 7 februari 2011 10:29 schreef Everlong het volgende:
Foto inclusief vangrail..bah
http://www.gry-online.pl/Galeria/Forum/2/350348059.jpg
Vanwege een gele vlag ja. Niet vanwege de crash. In het filmpje hierboven rijden ze uiteindelijk gewoon door, stappen niet eens uit.quote:Op maandag 7 februari 2011 11:02 schreef vosss het volgende:
Dan kloppen eerdere berichten dus ook niet dat deelnemers na hem gewoon doorreden. Deze stoppen in elk geval.
En terecht. Daar zijn de marshals voor.quote:Op maandag 7 februari 2011 11:10 schreef Xebber het volgende:
[..]
Vanwege een gele vlag ja. Niet vanwege de crash. In het filmpje hierboven rijden ze uiteindelijk gewoon door, stappen niet eens uit.
De bijrijder stapte in ieder geval uit.quote:Op maandag 7 februari 2011 11:10 schreef Xebber het volgende:
[..]
Vanwege een gele vlag ja. Niet vanwege de crash. In het filmpje hierboven rijden ze uiteindelijk gewoon door, stappen niet eens uit.
Heb je geen bril nodig?quote:Op maandag 7 februari 2011 11:10 schreef Xebber het volgende:
[..]
Vanwege een gele vlag ja. Niet vanwege de crash. In het filmpje hierboven rijden ze uiteindelijk gewoon door, stappen niet eens uit.
Kimiquote:Renault team boss Eric Boullier tells BBC Sport they may need to find a new driver, not reserve, if Kubica out for most of season. More soon
Op 3 minuut 48 ie ik ze toch echt gewoon uitstappen hoor.quote:Op maandag 7 februari 2011 11:10 schreef Xebber het volgende:
[..]
Vanwege een gele vlag ja. Niet vanwege de crash. In het filmpje hierboven rijden ze uiteindelijk gewoon door, stappen niet eens uit.
Alsjeblieft niet, die arrogante saaie lul hoef ik niet meer te zien in de F1. Ik zou serieus overwegen of Heidfeld geen goede optie is. Hij heeft ervaring en ik ben overtuigd van zijn snelheid.quote:Op maandag 7 februari 2011 11:15 schreef Walter_Sobchak het volgende:
https://twitter.com/andrewbensonf1/status/34554836074627072
[..]
Kimi
Hmm..niet mee eens! Kimiquote:Op maandag 7 februari 2011 12:29 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Alsjeblieft niet, die arrogante saaie lul hoef ik niet meer te zien in de F1. Ik zou serieus overwegen of Heidfeld geen goede optie is. Hij heeft ervaring en ik ben overtuigd van zijn snelheid.
Gele vlag is langzaam rijden (ivm. ongeluk), rode vlag is stoppen, zo zijn die afspraken nou eenmaal.quote:Op maandag 7 februari 2011 11:10 schreef Xebber het volgende:
[..]
Vanwege een gele vlag ja. Niet vanwege de crash. In het filmpje hierboven rijden ze uiteindelijk gewoon door, stappen niet eens uit.
Ben wel benieuwd wat Jos te zeggen heeft in zijn column in de Telegraaf !! Voornamelijk wat betreft het coureur zijn en het hebben van hobbies naast het Formule 1 racen.quote:
Inderdaad, Heidfeld is ook wel saai, maar hij is een zeer ondergewaardeerde coureur. Hij deed destijds (2001 ofzo?) niets onder voor Kimi bij Sauber. En ja vervolgens deed hij het bij Jordan ondanks alles nog best goed. Bij BMW was hij wel veel minder dan Kubica, oke. Maar hij is de juiste man.quote:Op maandag 7 februari 2011 13:14 schreef Meike26 het volgende:
Jammer, ik hoopte toch een beetje op Grosjean... ook al is het geen partij voor Kubica, ik vind het van de testrijders die Renault heeft, in iedergeval de meest spraakmakende qua rijstijl.
Geen Kimi en ook geen Heidfeld ajb... Kimi is te arrogant... Heidfeld is te saai (maar wel net zo vloeiende rijstijl als Button en weet de auto thuis te brengen + veel technische feedback.
Dan hoop ik toch het meest op De HulkWas eerst een beetje sceptisch over deze jonge hond, maar leuke coureur om naar te kijken (met z'n helm op).
Maar als het Heidfeld word...ook oké !
*Eigenlijk best wel sneu inderdaad om over de opvolgers te praten en speculazen... terwijl Kubica pas net het ongeluk achter zich heeft*.
Weet je wat het is. Die jongens verdienen echt miljoenen euro's per jaar, daar moeten ze nu eenmaal bepaalde privileges voor opgeven. Ik snap best dat een rally rijden leuk is en het houdt je scherp, maar ga alsjeblieft liever in de sportschool zitten of in een simulator bij Renault. Als je klaar bent met je F1-carriere ga je maar lekker gek doen wat mij betreft. Mark Webber ging de fout ook al in, echt dom, vooral omdat hij kampioen kon worden. Ik gaf Kubica (nu al) goeie kans om mee te doen in het WK dit jaar en dan zou je toch spaarzaam op jezelf moeten zijn qua lichaam en geest. Daar hoor een rally dan gewoon niet bij. Niet tijdens de belangrijke testperiode althans. En oké, een crash zoals deze komt niet vaak voor, maar je weet dat het risico er altijd is ondanks de veiligheidskooien enz.quote:Op maandag 7 februari 2011 13:25 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wat Jos te zeggen heeft in zijn column in de Telegraaf !! Voornamelijk wat betreft het coureur zijn en het hebben van hobbies naast het Formule 1 racen.
Olav Mol heeft in zijn twitter gesproken over een 8 weken-regel en was het daarmee wel eens. Met de rest echter niet. Want je kan wel blijven verbieden dat coureurs geen hobbies hebben naast het F1 racen, je belemmerd je coureur wel enorm met een grote last. Het voelt als een huis-arrest... Ook als mensen mij het auto rijden op zich zouden afpakken, ook al was het tijdelijk, zou ik mij ook erg belemmerd en benauwd voelen...
Maar Hamilton is dus ook een keer net aan een vliegtuig of helicopter crash ontsnapt, dus dat huis-arrest lijkt er nu (voor een handvol coureurs) misschien toch te gaan komen na de crash van Kubica.
Hulkenberg mist de ervaring. Kunnen ze net zo goed Senna inzetten. Ze zoeken een ervarener coureur naast Petrov. Er schijnen al gesprekken te zijn met Heidfeld en De la Rosa.quote:Op maandag 7 februari 2011 13:26 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Inderdaad, Heidfeld is ook wel saai, maar hij is een zeer ondergewaardeerde coureur. Hij deed destijds (2001 ofzo?) niets onder voor Kimi bij Sauber. En ja vervolgens deed hij het bij Jordan ondanks alles nog best goed. Bij BMW was hij wel veel minder dan Kubica, oke. Maar hij is de juiste man.
Hülkenberg zou ook prima kunnen, maar die zit nu vast aan zijn contract bij Force India lijkt me.. Als Renault maar geen paydriver gaat inzetten.
Ik vind dit totale onzin. Dan moeten ze de coureurs ook niet meer laten vliegen of zelf naar huis laten rijden. Er kan altijd wel wat gebeuren. En hoe vaak gebeurt er zoiets bij het rally rijden. Niet vaker dan dat er een vliegtuig crasht of er een fietser wordt aangereden of zoiets.quote:Op maandag 7 februari 2011 13:30 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Weet je wat het is. Die jongens verdienen echt miljoenen euro's per jaar, daar moeten ze nu eenmaal bepaalde privileges voor opgeven. Ik snap best dat een rally rijden leuk is en het houdt je scherp, maar ga alsjeblieft liever in de sportschool zitten of in een simulator bij Renault. Als je klaar bent met je F1-carriere ga je maar lekker gek doen wat mij betreft. Mark Webber ging de fout ook al in, echt dom, vooral omdat hij kampioen kon worden. Ik gaf Kubica (nu al) goeie kans om mee te doen in het WK dit jaar en dan zou je toch spaarzaam op jezelf moeten zijn qua lichaam en geest. Daar hoor een rally dan gewoon niet bij. Niet tijdens de belangrijke testperiode althans. En oké, een crash zoals deze komt niet vaak voor, maar je weet dat het risico er altijd is ondanks de veiligheidskooien enz.
Moraal van het verhaal; ik vind het erg sneu voor Kubica en ik hoop dat hij ooit nog in een F1-bolide terecht komt. Maar ik hoop tegelijkertijd dat andere coureurs hier van leren en zuinig zijn op zichzelf. Tijdens je F1-carriere ben je goud waard voor je team en de sport, zet dat niet onnodig op het spel. En nee, je hoeft niet te leven als een kluizenaar, dat bedoel ik niet, maar ga onnodige risico's wel uit de weg.
Ik heb het ook over onnodige risico's. In een vliegtuig zitten is dat niet, omdat het praktisch gezien niet anders kan. Rallyrijden is iets heel anders, dat begrijp je toch wel?quote:Op maandag 7 februari 2011 13:42 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik vind dit totale onzin. Dan moeten ze de coureurs ook niet meer laten vliegen of zelf naar huis laten rijden. Er kan altijd wel wat gebeuren. En hoe vaak gebeurt er zoiets bij het rally rijden. Niet vaker dan dat er een vliegtuig crasht of er een fietser wordt aangereden of zoiets.
Als teams er echt zo over denken, dan kunnen ze hun coureur beter opsluiten in een onbreekbare cocon, want ik zie geen andere mogelijkheden om ze beschermen tegen de gevaren van het leven.
En denk je dat, als Kubica dat gedaan heeft, de verzekering ook uitbetaald ?quote:Op maandag 7 februari 2011 13:54 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Ik heb het ook over onnodige risico's. In een vliegtuig zitten is dat niet, omdat het praktisch gezien niet anders kan. Rallyrijden is iets heel anders, dat begrijp je toch wel?
Maar waarom denk je dat er coureurs zijn die hun handen verzekeren? Die zijn ook niet achterlijk. Ik ben benieuwd of Kubica dat ook heeft gedaan.
Redelijk goed nieuws, al blijft het afwachten natuurlijkquote:Manager heeft vanochtend met Kubica gesproken
De manager van Robert Kubica is erg opgelucht, nadat hij vanochtend met de Pool heeft gesproken. Kubica is bij kennis geweest en uit de kunstmatige coma gehaald. Daniel Morelli verklaarde tegenover de Italiaanse pers dat hij erg opgelucht is na het gesprek.
“Ik heb eindelijk met Robert gesproken en het lijkt erop dat hij precies in de gaten heeft wat er gebeurd is. Zijn mentale vermogen is in orde en dat is voor een ons een grote opluchting. Dat geeft ons hoop. Natuurlijk heeft hij veel pijn in zijn been en hand. Het heeft tijd nodig.”
En nu komt het meest kloterige voor 'm, revalidatie.....quote:Op maandag 7 februari 2011 14:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Redelijk goed nieuws, al blijft het afwachten natuurlijk
Denk jij dat een Kubica alleen WA-verzekerd is. All-Risk, dus ja, dan zal hij uitbetaald worden. Waarom zou je anders je handen laten verzekeren. Met pokeren zal Robert niets oplopen.quote:Op maandag 7 februari 2011 13:59 schreef Meike26 het volgende:
[..]
En denk je dat, als Kubica dat gedaan heeft, de verzekering ook uitbetaald ?
Goed nieuws.quote:Op maandag 7 februari 2011 14:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Redelijk goed nieuws, al blijft het afwachten natuurlijk
quote:The patient will have to undergo more surgery: not only on the parts already treated, but also for other problems and traumas he suffered, for which we couldn't work on because of the emergency," he said. "The important thing was to stabilise the patient and to pad the biggest wounds.
Formule 1 rijden is ook een onnodig risico. Stel dat hij zwaar gecrasht was bij de test van vorige week, dan had Renault nu hetzelfde probleem gehad.quote:Op maandag 7 februari 2011 13:54 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Ik heb het ook over onnodige risico's. In een vliegtuig zitten is dat niet, omdat het praktisch gezien niet anders kan. Rallyrijden is iets heel anders, dat begrijp je toch wel?
Maar waarom denk je dat er coureurs zijn die hun handen verzekeren? Die zijn ook niet achterlijk. Ik ben benieuwd of Kubica dat ook heeft gedaan.
Of je wil het niet begrijpen of je begrijpt me punt echt niet...quote:Op maandag 7 februari 2011 16:01 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Formule 1 rijden is ook een onnodig risico. Stel dat hij zwaar gecrasht was bij de test van vorige week, dan had Renault nu hetzelfde probleem gehad.
Ja, precies, wanneer crasht een rally auto nou dan? Dat komt toch nooit voor?quote:Op maandag 7 februari 2011 13:42 schreef sasquatsch het volgende:
En hoe vaak gebeurt er zoiets bij het rally rijden. Niet vaker dan dat er een vliegtuig crasht of er een fietser wordt aangereden of zoiets.
En Renault heeft aangegeven dat ze in overleg met Kubica goed gevonden hebben dat hij Rally ging rijden. Dus ik neem aan dat beide partijen wisten dat er een risico aan vast zit/zat.quote:Op maandag 7 februari 2011 16:20 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Of je wil het niet begrijpen of je begrijpt me punt echt niet...
Formule 1 rijden is toch hetgeen waar hij zijn brood mee verdient, niet met rallyrijden. Natuurlijk, gevaar is inherent aan de sport. Maar Formule 1 rijden is geen onnodig risico omdat hij een contract heeft en in dienst is van Renault.
Tuurlijk, hij is verzekerd bij Ditzo...quote:Op maandag 7 februari 2011 14:25 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Denk jij dat een Kubica alleen WA-verzekerd is. All-Risk, dus ja, dan zal hij uitbetaald worden. Waarom zou je anders je handen laten verzekeren. Met pokeren zal Robert niets oplopen.
Volkomen mee eens. Volslagen amateuristisch dat dit mag een maand voor het seizoenstart. Kubica = Renault ennu hebben ze een enorm probleem.quote:Op maandag 7 februari 2011 13:54 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Ik heb het ook over onnodige risico's. In een vliegtuig zitten is dat niet, omdat het praktisch gezien niet anders kan. Rallyrijden is iets heel anders, dat begrijp je toch wel?
Maar waarom denk je dat er coureurs zijn die hun handen verzekeren? Die zijn ook niet achterlijk. Ik ben benieuwd of Kubica dat ook heeft gedaan.
Ja, maar dat is zijn werk natuurlijk. Daar wordt hij miljoenen voor betaald. Die rally hobby is nergens voor nodig.quote:Op maandag 7 februari 2011 16:01 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Formule 1 rijden is ook een onnodig risico. Stel dat hij zwaar gecrasht was bij de test van vorige week, dan had Renault nu hetzelfde probleem gehad.
Dat rallyrijden doet'ie vast niet voor niets hoor.quote:Op maandag 7 februari 2011 16:20 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Of je wil het niet begrijpen of je begrijpt me punt echt niet...
Formule 1 rijden is toch hetgeen waar hij zijn brood mee verdient, niet met rallyrijden.
Eh, F1 rijders sluiten ook een verzekering af hoor. Alleen niet bij Ditzo.quote:Op maandag 7 februari 2011 17:59 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Tuurlijk, hij is verzekerd bij Ditzo...
Denk je nu werkelijk dat hier echt all-risk verzekeringen voor zijn ? Autosport valt haast niet te verzekeren... ook het leven en de levensstijl van een coureur niet. Waar een tennisser nog zijn armen kan verzekeren, zo heeft een auto coureur er veel moeilijker mee om zijn armen te verzekeren....omdat : Autosport gevaarlijk is.
Zelfs als er al een verzekering is speciaal gericht op autosport en de coureurs, dan zal er nog geen all-risk verzekering bestaan, om de "onzin" die de coureur uit wil halen buiten zijn contracten, maar te blijven betalen...
Als ik het mis heb, zeg het mij dan even, maar dan wil ik ook keihard bewijs
60 crashes uit, wat zal het zijn, de laatste 30 jaar? En in hoeveel van die crashes hebben coureur en/of copiloot zwaar letsel opgelopen, waarbij ze meer dan 1 week uitgeschakeld waren?quote:Op maandag 7 februari 2011 16:50 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Ja, precies, wanneer crasht een rally auto nou dan? Dat komt toch nooit voor?
Er zijn de afgelopen 10 jaar meer WRC coureurs dodelijk verongelukt dan F1 coureus.quote:Op maandag 7 februari 2011 18:16 schreef Light het volgende:
[..]
60 crashes uit, wat zal het zijn, de laatste 30 jaar? En in hoeveel van die crashes hebben coureur en/of copiloot zwaar letsel opgelopen, waarbij ze meer dan 1 week uitgeschakeld waren?
Op zich niet zo verbazingwekkend aangezien F1 coureurs in een monocoque zitten.quote:Op maandag 7 februari 2011 18:21 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Er zijn de afgelopen 10 jaar meer WRC coureurs dodelijk verongelukt dan F1 coureus..
En er rekening mee houden dat een vangrail dwars door de auto kan komen. Wat hebben die twee geluk gehad!quote:Op maandag 7 februari 2011 18:24 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Op zich niet zo verbazingwekkend aangezien F1 coureurs in een monocoque zitten.
Rallycoureurs niet, die moeten genoegen nemen met een buizenframe en een sportstoel.
In de afgelopen 20 jaar zijn er precies 2 F1-coureurs en 0 WRC-coureurs dodelijk verongelukt. Wel zijn er 3 WRC-copiloten verongelukt.quote:Op maandag 7 februari 2011 18:21 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Er zijn de afgelopen 10 jaar meer WRC coureurs dodelijk verongelukt dan F1 coureus.
Het zou me niets verbazenquote:Maar goed, over straat fietsen is tegenwoordig al blijkbaar gevaarlijker dan de rally sport als ik sommigen hier mag geloven.
Ja dom van me, dooie co-piloten tellen natuurlijk niet.quote:Op maandag 7 februari 2011 18:35 schreef Light het volgende:
[..]
In de afgelopen 20 jaar zijn er precies 2 F1-coureurs en 0 WRC-coureurs dodelijk verongelukt. Wel zijn er 3 WRC-copiloten verongelukt.
[..]
Het zou me niets verbazen
Plus de lokale kampioenschappen per landquote:Op maandag 7 februari 2011 19:02 schreef Nober het volgende:
Je hebt meerdere soorten rally kampioenschappen (IRC, WRC, Dakar), de F1 heeft maar een kampioenschap en momenteel 24 coureurs en nog een handje vol testcoureurs.
Als je het even uit wilt zoeken per type van raceklasse, be my guest.
http://en.wikipedia.org/w(...)ed_in_racing_crashes
monocoque = buizenframequote:Op maandag 7 februari 2011 18:24 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Op zich niet zo verbazingwekkend aangezien F1 coureurs in een monocoque zitten.
Rallycoureurs niet, die moeten genoegen nemen met een buizenframe en een sportstoel.
Een monoque breekt dus niet doormidden.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:30 schreef kepler het volgende:
[..]
monocoque = buizenframe
Maar dan lichter en kleiner. Bedoeling van een monocoque/buizenframe is het intact houden van de ruimte om de rijder, en dat lukt beide prima. Volgens mij vallen de meeste doden bij het rallyrijden doordat ze tegen een object aan botsen (zoals een boom, of in dit geval vangrail). Daar helpt ook een monocoque niet tegen, als een F1 auto met die snelheid tegen een boom klapt dan breekt tie ook dwars door midden...
Als een monocoque tegen een boom knalt (met hoge snelheidquote:Op maandag 7 februari 2011 19:34 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Een monoque breekt dus niet doormidden.
Dat is het mooie van een monoque a la die ze gebruiken in de F1.
Vraag oa maar aan Schumi en Kubica zelf.
Die heeft 'm ook een keer "getest" geloof ik.
Als je maar goed genoeg je best doet, krijg je zo'n monocoque ook wel stuk. Vraag Zanardi maar.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:34 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Een monoque breekt dus niet doormidden.
Dat is het mooie van een monoque a la die ze gebruiken in de F1.
Vraag oa maar aan Schumi en Kubica zelf.
Die heeft 'm ook een keer "getest" geloof ik.
Inmiddels geleverd een paar posts hierboven.quote:Op maandag 7 februari 2011 17:59 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Tuurlijk, hij is verzekerd bij Ditzo...
Denk je nu werkelijk dat hier echt all-risk verzekeringen voor zijn ? Autosport valt haast niet te verzekeren... ook het leven en de levensstijl van een coureur niet. Waar een tennisser nog zijn armen kan verzekeren, zo heeft een auto coureur er veel moeilijker mee om zijn armen te verzekeren....omdat : Autosport gevaarlijk is.
Zelfs als er al een verzekering is speciaal gericht op autosport en de coureurs, dan zal er nog geen all-risk verzekering bestaan, om de "onzin" die de coureur uit wil halen buiten zijn contracten, maar te blijven betalen...
Als ik het mis heb, zeg het mij dan even, maar dan wil ik ook keihard bewijs
Als je alle rally kampioenschappen op 1 hoop gooit, dan moet je ook alle 1-zitter klasses op een hoop gooien. Indycar is de laatse jaren niet echt gelukkig geweest, 3-5 verongelukte coureurs. GP2 met bijna doden, de zoon van John Surtees die door een bizar ongeluk sterft.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:02 schreef Nober het volgende:
Je hebt meerdere soorten rally kampioenschappen (IRC, WRC, Dakar), de F1 heeft maar een kampioenschap en momenteel 24 coureurs en nog een handje vol testcoureurs.
Als je het even uit wilt zoeken per type van raceklasse, be my guest.
http://en.wikipedia.org/w(...)ed_in_racing_crashes
Renault had dat risico kunnen afdichten door 't te verbieden. Ze hebben akkoord gegeven dat Kubica deze rally ging rijden.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:14 schreef 0634 het volgende:
Het gaat er niet om wat gevaarlijker is natuurlijk. Het is allebei niet zonder gevaar.
Maar het gaat erom dat Renault zijn hele team om een rijder heen bouwt, miljoenen en miljoenen in de wagen pompt om die precies te krijgen zoals die rijder wil, sponsoren lokt door met een toprijder te schermen en dan die toprijder voor het seizoen ziet afhaken voor de rest van het jaar (mogelijk, of misschien wel definitief). En dat voor een hobby...
Dat is gewoon knullig en amateuristisch.
Papercuts!!!quote:Op maandag 7 februari 2011 20:19 schreef tha_rizzo het volgende:
[..]
Renault had dat risico kunnen afdichten door 't te verbieden. Ze hebben akkoord gegeven dat Kubica deze rally ging rijden.
Elke hobby heeft een bepaald risico, of je moet postzegels verzamelen.
Ik hoop dat Kubica geen blijvende letsel heeft opgelopen.
Nee dat is je werknemer tevreden houden. Aan elke sport kleven risico's, het lijkt me niet juist dat mijn baas mij zou verbieden om te snowboard, zeilen of kendo te doen.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:14 schreef 0634 het volgende:
Het gaat er niet om wat gevaarlijker is natuurlijk. Het is allebei niet zonder gevaar.
Maar het gaat erom dat Renault zijn hele team om een rijder heen bouwt, miljoenen en miljoenen in de wagen pompt om die precies te krijgen zoals die rijder wil, sponsoren lokt door met een toprijder te schermen en dan die toprijder voor het seizoen ziet afhaken voor de rest van het jaar (mogelijk, of misschien wel definitief). En dat voor een hobby...
Dat is gewoon knullig en amateuristisch.
Wanneer had Zanardi dat ongeluk?quote:Op maandag 7 februari 2011 19:40 schreef kepler het volgende:
[..]
Als een monocoque tegen een boom knalt (met hoge snelheid) breekt tie echt wel door midden hoor
Ze zijn wel sterk, maar ook weer niet zo sterk (helaas).
edit: kijk bv maar naar dat ongeluk met Zanardi. Die werd door een andere wagen op de zijkant geraakt van de monocoque. Een monocoque is niet gemaakt op een puntbelasting, en de structuur is ook bezweken. Als Zanardi iets meer naar het midden was geraakt had hij het niet kunnen na vertellen.
2001, hoezo?quote:Op maandag 7 februari 2011 20:34 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Wanneer had Zanardi dat ongeluk?
Het is nu 2011.quote:
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:14 schreef 0634 het volgende:
Het gaat er niet om wat gevaarlijker is natuurlijk. Het is allebei niet zonder gevaar.
Maar het gaat erom dat Renault zijn hele team om een rijder heen bouwt, miljoenen en miljoenen in de wagen pompt om die precies te krijgen zoals die rijder wil, sponsoren lokt door met een toprijder te schermen en dan die toprijder voor het seizoen ziet afhaken voor de rest van het jaar (mogelijk, of misschien wel definitief). En dat voor een hobby...
Dat is gewoon knullig en amateuristisch.
Je gaat mij niet wijsmaken dat Kubica geen F1 zou hebben gereden als teams zouden zeggen dat hij niet mag rallyen.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:34 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Nee dat is je werknemer tevreden houden. Aan elke sport kleven risico's, het lijkt me niet juist dat mijn baas mij zou verbieden om te snowboard, zeilen of kendo te doen.
Het was sowieso een andere raceklasse. De eisen van de monocoque daar ken ik ook niet.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:41 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Het is nu 2011.
Techniek is vooruit gegaan.
Ook de ontwikkelingen rondom de monoque.
Ongetwijfeld, maar er zijn ook zwakke plekken. En niet alles wordt getest, alleen een paar vooraf gedefinieerde zaken.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:41 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Het is nu 2011.
Techniek is vooruit gegaan.
Ook de ontwikkelingen rondom de monoque.
Nee, maar jouw gezondheid is waarschijnlijk ook niet van cruciaal belang voor jouw werkgever.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:34 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Aan elke sport kleven risico's, het lijkt me niet juist dat mijn baas mij zou verbieden om te snowboard, zeilen of kendo te doen.
Ik denk dat er niemand twijfelt aan het nut van een monocoque. Maar ook een monocoque kan stuk en biedt geen 100% bescherming. Als je maar voldoende kracht uitoefent, gaat het vanzelf een keer stuk.quote:Op maandag 7 februari 2011 21:36 schreef Netsplitter het volgende:
En deze bewijst wel het nut van monoque's en de werking daar van.
Helaas is het Kubica die het lijdend voorwerp is.
Aan de andere kant dit is gewoon kut pech. Ik vind het echt jammer dat de andere F1 coureurs niet in andere races mee doen. Vroeger reden de coureurs ook overal in mee. Full time F1 coureur en zo nu en dan een race in de Formule 2 of de Indy 500. Ik vind ook dat dit gewoon moet kunnen en dat teams gewoon respect voor de hobby's van hun coureurs moeten hebben. Ik vind het dan ook waardeloos dat (volgens mij was het) Mclaren die hun coureurs zelfs verbood om mee te doen met een kart wedstrijd voor het goede doel.quote:Op maandag 7 februari 2011 21:26 schreef 0634 het volgende:
[..]
Je gaat mij niet wijsmaken dat Kubica geen F1 zou hebben gereden als teams zouden zeggen dat hij niet mag rallyen.
Tevens denk ik niet dat jouw baas zijn sponsoren paait met jou, zijn beleid bijna volledig op jouw afstemt, jouw een exorbitant miljoenen bedrag betaalt en zijn volledige succes van vorig jaar aan jou heeft te danken (met alle respect voor jouw werkzaamheden).
F1= geen gewone baan. Vergelijkingen daarmee lijken mij dan ook mank te gaan.
Tuurlijk is het ook pech, maar wel pech die voorkomen had kunnen worden. En tja, de jaren 50 en 60 zijn niet echt representatief meer voor de huidige tijd. Clark reed ook de Indy ja, maar wel voor Lotus, zijn F1 werkgever. Hij verongelukte ook in een Lotus F2. Was een andere tijd, dat kan allemaal niet meer. We kunnen ook geen 5 rijders per jaar meer verliezen.quote:Op maandag 7 februari 2011 22:15 schreef Waffle het volgende:
[..]
Aan de andere kant dit is gewoon kut pech. Ik vind het echt jammer dat de andere F1 coureurs niet in andere races mee doen. Vroeger reden de coureurs ook overal in mee. Full time F1 coureur en zo nu en dan een race in de Formule 2 of de Indy 500. Ik vind ook dat dit gewoon moet kunnen en dat teams gewoon respect voor de hobby's van hun coureurs moeten hebben. Ik vind het dan ook waardeloos dat (volgens mij was het) Mclaren die hun coureurs zelfs verbood om mee te doen met een kart wedstrijd voor het goede doel.
Dan was ie testrijder bij Renault geworden?quote:Op maandag 7 februari 2011 21:29 schreef 0634 het volgende:
[..]
Als Liuzzi in Abu Dhabi 15 centimeter naar links zou zijn beland denk ik dat Schumacher nu bij Senna zou zijn geweest.
Je snapt mijn punt niet helemaal. Een monocoque is gemaakt om de coureur te beschermen, en dat doet hij door heel te blijven terwijl alles erom heen afbreekt. De energie wordt opgenomen door de wielophanging, neusvleugels, motorophanging, etc. Een monocoque is extreem stijf, en zal dus niet (heel weinig) vervormen bij een ongeluk.quote:Op maandag 7 februari 2011 21:36 schreef Netsplitter het volgende:
En deze bewijst wel het nut van monoque's en de werking daar van.
Helaas is het Kubica die het lijdend voorwerp is.
Nee maar die tijd was alles veel minder veilig en lieten ze het wel allemaal toe. Tegenwoordig is vrijwel alles super veilig, maar mogen de sportmannen amper uit huis komen. Nog even en ze moeten allemaal in plastic verpakt worden om ze tegen ziektes te beschermen.quote:Op maandag 7 februari 2011 22:48 schreef 0634 het volgende:
[..]
Tuurlijk is het ook pech, maar wel pech die voorkomen had kunnen worden. En tja, de jaren 50 en 60 zijn niet echt representatief meer voor de huidige tijd. Clark reed ook de Indy ja, maar wel voor Lotus, zijn F1 werkgever. Hij verongelukte ook in een Lotus F2. Was een andere tijd, dat kan allemaal niet meer. We kunnen ook geen 5 rijders per jaar meer verliezen.
Dat is overdreven. Het gaat hier om het verbieden van deelname aan een andere raceklasse. Lijkt mij niet vreemd. Zeker niet zo kort op het seizoen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 00:36 schreef Waffle het volgende:
[..]
Nee maar die tijd was alles veel minder veilig en lieten ze het wel allemaal toe. Tegenwoordig is vrijwel alles super veilig, maar mogen de sportmannen amper uit huis komen. Nog even en ze moeten allemaal in plastic verpakt worden om ze tegen ziektes te beschermen.
Even naar de jaren '80 dan. Bellof en Winkelhock, die allebei Formule 1 reden en allebei ook Sportscar reden. En laten ze nu net allebei met een sportscar crashen en overlijden.quote:Op maandag 7 februari 2011 22:48 schreef 0634 het volgende:
[..]
Tuurlijk is het ook pech, maar wel pech die voorkomen had kunnen worden. En tja, de jaren 50 en 60 zijn niet echt representatief meer voor de huidige tijd. Clark reed ook de Indy ja, maar wel voor Lotus, zijn F1 werkgever. Hij verongelukte ook in een Lotus F2. Was een andere tijd, dat kan allemaal niet meer. We kunnen ook geen 5 rijders per jaar meer verliezen.
quote:Did you never think of stopping Robert (Kubica) from taking part in rallies? asked LEquipe newspaper to Renault team boss Eric Boullier today.
Not for one second, replied Boullier, He could just as easily have been knocked over by a bus. Robert is a racer, he loves cars and he lives for nothing but racing. Competing is his essence. At 14 he slept in a kart factory because he loved racing. From the outset it was agreed among us that Robert would do rallies as well as F1. It was vital for him. His strength comes from that passion. I never thought about the risk. Motor sport is dangerous, but he loves it.
Gebeurt voor zover ik weet in geen enkele andere raceklasse, dus waarom wel in de F1?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 06:49 schreef 0634 het volgende:
[..]
Dat is overdreven. Het gaat hier om het verbieden van deelname aan een andere raceklasse. Lijkt mij niet vreemd. Zeker niet zo kort op het seizoen.
Altijd een geweldig argument. Pietje doet het niet dus waarom Klaasje wel...quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:35 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Gebeurt voor zover ik weet in geen enkele andere raceklasse, dus waarom wel in de F1?
Maar ze voetballen wel voor andere teams zoals het nationale elftal. En daar raken ze ook geblesseerd en zijn ze een half jaar uitgeschakeld. Daar zijn de (club)teams niet blij mee. Maar daar kunnen ze zich tegen verzekeren. Kan in de F1 dus ook.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 12:44 schreef 0634 het volgende:
[..]
Altijd een geweldig argument. Pietje doet het niet dus waarom Klaasje wel...
Maar als dat een argument is, heb ik er nog een: Het gebeurt wél in sporten als voetbal. Op VI.nl lees ik toevallig net dat Bendtner niet skiet vanwege het voetbal.
Als skieen al niet mag, lijkt rallyen me nog een deurtje verder. Dus als het in voetbal al niet mag, waarom dan wel in de F1?
Dat zijn ze nou eenmaal verplicht door de FIFA/UEFA. Geen club die er blij mee is en als ze er vanaf zouden kunnen,graag. Zie Bayern, zie Feyenoord. En dan komt er nog eens bij dat het clubs meer oplevert, omdat spelers meer waard worden door interlands. F1 teams hebben zelfs dat voordeel niet.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 12:53 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Maar ze voetballen wel voor andere teams zoals het nationale elftal. En daar raken ze ook geblesseerd en zijn ze een half jaar uitgeschakeld. Daar zijn de (club)teams niet blij mee. Maar daar kunnen ze zich tegen verzekeren. Kan in de F1 dus ook.
Eerste 2 vet gedrukte gedeeltes klinkt goed, het derde wat minder vind ik. Binnen een half jaar gedeeltelijk hersteld zijn mogelijk en dan is het maar de vraag of hij alle kracht terug gaat krijgen wat minstens een jaar gaat duren als het al lukt.quote:Robert Kubica ligt volgens planning de komende drie dagen nog op de intensieve zorg, maar de artsen tonen zich tevreden over de vooruitgang die hij boekt.
Sinds zijn zeven uur durende operatie zondag gaat het naar omstandigheden de goede kant op met de Pool. Tot deze conclusie komt de groep artsen die de zwaar gecrashte Renault-coureur behandelt.
“Gezien zijn crash gaat het goed met Robert. Zijn situatie is verbeterd en er doen zich na de operatie geen infecties voor. De doorbloeding van zijn hand is goed en alle andere parameters vallen binnen de normen”, aldus Giorgio Barabino, die aan het hoofd staat van de intensive care-afdeling.
“Robert medische evolutie verloopt goed, zeker gezien de zware verwondingen die hij opliep. Op dit moment hebben we alle vertrouwen dat deze lijn zich voortzet. De komende 48 tot 72 uur moet Robert wel op de intensive care blijven en voeren we meerdere tests uit.”
Barabino vervolgt: “De allereerste fase van het herstel van Robert verloopt volgens schema, maar hij heeft nog een lange weg voor zich. Zo moet hij nog geopereerd worden aan zijn elleboog en bovenarm, die fracturen zijn nog niet behandeld. Dit willen we binnen een week doen.”
De 26-jarige Kubica is wakker, bij bewustzijn en voelt de pijn van zijn verwondingen. Hij kan zelf drinken en kleine bewegingen maken met zijn hand. Over zijn herstel op de langere termijn durft ook Barabino geen voorspellingen te doen.
“Robert is een van de sterkste patiënten die ik heb gezien, zoveel is voor mij zeker. Hij kan binnen enkele maanden gedeeltelijk hersteld zijn, maar daarna moet blijken of hij alle kracht in arm en hand terugkrijgt. Dat gaat minstens een jaar duren.”
Het werd al eerder aangehaald, maar geld is natuurlijk de bepalende factor hierin. Teams geven tegenwoordig tientallen miljoenen uit om een bolide te bouwen rond een coureur. Daarmee zijn de belangen naar sponsoren en investeerders natuurlijk ook torenhoog.quote:Op maandag 7 februari 2011 22:15 schreef Waffle het volgende:
[..]
Aan de andere kant dit is gewoon kut pech. Ik vind het echt jammer dat de andere F1 coureurs niet in andere races mee doen. Vroeger reden de coureurs ook overal in mee. Full time F1 coureur en zo nu en dan een race in de Formule 2 of de Indy 500. Ik vind ook dat dit gewoon moet kunnen en dat teams gewoon respect voor de hobby's van hun coureurs moeten hebben. Ik vind het dan ook waardeloos dat (volgens mij was het) Mclaren die hun coureurs zelfs verbood om mee te doen met een kart wedstrijd voor het goede doel.
Geld? Zie bovenstaande. Bij andere raceklasses heb je het vaak over redelijk custom bolides, een formule 1 bolide is vaak specifiek gebouwd rond de eerste coureur.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:35 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Gebeurt voor zover ik weet in geen enkele andere raceklasse, dus waarom wel in de F1?
En daarom vind ik dat de F1 (en andere sporten, zoals bij de grote betaald voetbalclubs) teveel is doorgeschoten. Het gaat teveel om het geld en te weinig om de sport.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 12:57 schreef 0634 het volgende:
[..]
Dat zijn ze nou eenmaal verplicht door de FIFA/UEFA. Geen club die er blij mee is en als ze er vanaf zouden kunnen,graag. Zie Bayern, zie Feyenoord. En dan komt er nog eens bij dat het clubs meer oplevert, omdat spelers meer waard worden door interlands. F1 teams hebben zelfs dat voordeel niet.
Clubs kunnen interlands dus simpelweg niet verbieden, andere sporten wel en dat doen velen dan ook. Zat F1 teams doen het trouwens ook hoor. Maar Renault niet. Is hun goed recht, maar ik vind het dom.
Kan op het moment niet kijken, maar is dat die gozer die achter hem gestart is? Zo ja, dat is idd. ergens wel een heftig filmpje. Je kan bijna de verbijstering/paniek/wanhoop proeven bij die 2 gasten.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:45 schreef Swindler het volgende:
Dit vind ik op de een of andere manier ook een heftig filmpje.
jesus, kippenvelquote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:45 schreef Swindler het volgende:
Dit vind ik op de een of andere manier ook een heftig filmpje.
Teringquote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:21 schreef CarlosJacques het volgende:
Voor als je hem nog niet gezien had: Hier kun je een animatie van de crash van Kubica bekijken.
http://www.nusport.nl/vid(...)nt-crash-kubica.html
absoluutquote:Op woensdag 9 februari 2011 00:35 schreef vosss het volgende:
Laten we zn copiloot ook even niet vergeten he. OK dat is niet zo een bekende naam als Kubica, maar als die vangrail een stukje verder de andere kant de auto in gegaan was dan was hij de sjaak geweest.
Ze mogen allebei van enorm geluk spreken als je het mij vraagt
aldus de Lotus sitequote:Lotus Renault GP has revised its driver line-up for this weeks test session in Jerez de la Frontera, Spain.
Vitaly will drive the R31 on Thursday and Friday, as originally scheduled. For Saturday and Sunday, the team will give mileage to Bruno Senna and will also evaluate Nick Heidfeld, who is a potential replacement for Robert Kubica as a race driver. The exact running order for the weekend will be confirmed on Friday evening.
Ben het helemaal eens met Brundlequote:When you look at the course and the trees and the walls and the drops and the barriers, it doesnt make a lot of sense to me that he was out doing that - in the close season, maybe.
maar dan Pools, Mclaren heeft zoiets op de neus btw!quote:
"Spoedig herstel Kubica" volgens Google translatequote:
Knap dat google weet dat Robert ook Kubica isquote:Op donderdag 10 februari 2011 10:15 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
"Spoedig herstel Kubica" volgens Google translate
Is Doornbos niet ook gewond?quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:29 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Knap dat google weet dat Robert ook Kubica is
Daar ben ik het ook wel mee eens. Natuurlijk is het spijtig.quote:Op donderdag 10 februari 2011 07:02 schreef 0634 het volgende:
Waarom walgelijk. Hij beledigd toch niemand? Bovendien is het m.i. volkomen terecht commentaar.
Dat krijg je als je alleen het Pools overtikt en er Kubica (ipv Robert) achter plakt.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:29 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Knap dat google weet dat Robert ook Kubica is
Hey Bernie regel ff wat!quote:Citroën-baas: "Raikkonen mag naar de Formule 1"
10 februari 2011
Een van de coureurs die in het geruchtencircuit wordt genoemd om Robert Kubica te vervangen is Kimi Raikkonen. De Fin komt momenteel uit in het wereldkampioenschap rally, maar mocht hij naar de Formule 1 willen terugkeren, staat niets hem in de weg. Dat stelt Citroën-baas Olivier Quesnel.
Als hij wil vertrekken, kan ik hem niet tegenhouden. Hij is namelijk niets meer dan een klant van ons, zei Quesnel in een gesprek met het Franse RMC Sport. Hij heeft bij ons een auto gehuurd, maar rijdt met zijn eigen sponsoren. Hij mag doen wat hij wil. Ik denk wel dat Bernie Ecclestone en de sport hem graag terug zouden willen hebben, want hij is een geweldige coureur.
Hoewel Raikkonen in verband wordt gebracht met Renault, lijkt het geen serieuze optie voor de Britse renstal. Teambaas Eric Boullier gaf eerder aan dat testrijder Bruno Senna, Vitantonio Liuzzi en Nick Heidfeld in beeld zijn om Kubica te vervangen. Senna en Heidfeld zullen deze week in actie komen tijdens de test in Jerez.
Dat is niets meer dan een demonstratierondje/publiciteitsstunt.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:22 schreef sasquatsch het volgende:
Ik denk dat alleen de grote F1 teams het doen. En dan nog niet altijd, zoals Buttons uitstapje naar de V8 supercar voor de GP van Australie.
Wat is daar walgelijk aan? Brundle heeft idd. gewoon gelijk met dit commentaar.quote:Op donderdag 10 februari 2011 03:36 schreef tong80 het volgende:
Walgelijk commentar van Brundle. Echt misselijkmakend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |