abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92475612

Jammer dat je in het filmpje geen kegelvormig object tegen de monocoque afgeschoten wordt.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_92478049
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 20:34 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Nee dat is je werknemer tevreden houden. Aan elke sport kleven risico's, het lijkt me niet juist dat mijn baas mij zou verbieden om te snowboard, zeilen of kendo te doen.
Je gaat mij niet wijsmaken dat Kubica geen F1 zou hebben gereden als teams zouden zeggen dat hij niet mag rallyen.

Tevens denk ik niet dat jouw baas zijn sponsoren paait met jou, zijn beleid bijna volledig op jouw afstemt, jouw een exorbitant miljoenen bedrag betaalt en zijn volledige succes van vorig jaar aan jou heeft te danken (met alle respect voor jouw werkzaamheden ;) ).

F1= geen gewone baan. Vergelijkingen daarmee lijken mij dan ook mank te gaan.
pi_92478301
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 20:41 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Het is nu 2011.
Techniek is vooruit gegaan.
Ook de ontwikkelingen rondom de monoque. ;)
Het was sowieso een andere raceklasse. De eisen van de monocoque daar ken ik ook niet.

Maar zoals ik me dat ongeval herinner zal enorme schade ook nu niet zomaar te voorkomen zijn geweest. Sowieso is niet alles te voorkomen. Als Liuzzi in Abu Dhabi 15 centimeter naar links zou zijn beland denk ik dat Schumacher nu bij Senna zou zijn geweest.
pi_92478305
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 20:41 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Het is nu 2011.
Techniek is vooruit gegaan.
Ook de ontwikkelingen rondom de monoque. ;)
Ongetwijfeld, maar er zijn ook zwakke plekken. En niet alles wordt getest, alleen een paar vooraf gedefinieerde zaken.
pi_92478633
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 20:34 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Aan elke sport kleven risico's, het lijkt me niet juist dat mijn baas mij zou verbieden om te snowboard, zeilen of kendo te doen.
Nee, maar jouw gezondheid is waarschijnlijk ook niet van cruciaal belang voor jouw werkgever.
Als jij morgen je been breekt dan is dat vervelend voor je werkgever, maar zeer waarschijnlijk ook niet meer dan dat.
En ik denk dat jij ook geen miljoenen per jaar verdient.

Dat Kubica dit seizoen mist is iets meer dan een tijdelijk ongemak voor Renault.

Kubica is van cruciaal belang voor het team, hij is de grote man met het talent en de ervaring, en de ontwikkeling van de auto zal voor een groot deel van hem afhangen.
Hier zijn vele miljoenen euro en god weet veel hoeveel manuren mee gemoeid.
En dat project krijgt nu een gevoelige klap met het wegvallen van Kubica.

Dus ik denk dat jij wel gewoon kan snowboarden ja.
Goeie vergelijking verder.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 7 februari 2011 @ 21:36:07 #231
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_92478749

En deze bewijst wel het nut van monoque's en de werking daar van. :)
Helaas is het Kubica die het lijdend voorwerp is. :@
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_92479971
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 21:36 schreef Netsplitter het volgende:

En deze bewijst wel het nut van monoque's en de werking daar van. :)
Helaas is het Kubica die het lijdend voorwerp is. :@
Ik denk dat er niemand twijfelt aan het nut van een monocoque. Maar ook een monocoque kan stuk en biedt geen 100% bescherming. Als je maar voldoende kracht uitoefent, gaat het vanzelf een keer stuk.
Diamant is ook hard, om het te bewerken gebruik je diamant :)
pi_92481026
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 21:26 schreef 0634 het volgende:

[..]

Je gaat mij niet wijsmaken dat Kubica geen F1 zou hebben gereden als teams zouden zeggen dat hij niet mag rallyen.

Tevens denk ik niet dat jouw baas zijn sponsoren paait met jou, zijn beleid bijna volledig op jouw afstemt, jouw een exorbitant miljoenen bedrag betaalt en zijn volledige succes van vorig jaar aan jou heeft te danken (met alle respect voor jouw werkzaamheden ;) ).

F1= geen gewone baan. Vergelijkingen daarmee lijken mij dan ook mank te gaan.
Aan de andere kant dit is gewoon kut pech. Ik vind het echt jammer dat de andere F1 coureurs niet in andere races mee doen. Vroeger reden de coureurs ook overal in mee. Full time F1 coureur en zo nu en dan een race in de Formule 2 of de Indy 500. Ik vind ook dat dit gewoon moet kunnen en dat teams gewoon respect voor de hobby's van hun coureurs moeten hebben. Ik vind het dan ook waardeloos dat (volgens mij was het) Mclaren die hun coureurs zelfs verbood om mee te doen met een kart wedstrijd voor het goede doel.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_92481694



Ik wilde foto's plaatsen maar dat werkt niet meer.

[ Bericht 30% gewijzigd door Nober op 07-02-2011 22:48:21 ]
pi_92482122
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 22:15 schreef Waffle het volgende:

[..]

Aan de andere kant dit is gewoon kut pech. Ik vind het echt jammer dat de andere F1 coureurs niet in andere races mee doen. Vroeger reden de coureurs ook overal in mee. Full time F1 coureur en zo nu en dan een race in de Formule 2 of de Indy 500. Ik vind ook dat dit gewoon moet kunnen en dat teams gewoon respect voor de hobby's van hun coureurs moeten hebben. Ik vind het dan ook waardeloos dat (volgens mij was het) Mclaren die hun coureurs zelfs verbood om mee te doen met een kart wedstrijd voor het goede doel.
Tuurlijk is het ook pech, maar wel pech die voorkomen had kunnen worden. En tja, de jaren 50 en 60 zijn niet echt representatief meer voor de huidige tijd. Clark reed ook de Indy ja, maar wel voor Lotus, zijn F1 werkgever. Hij verongelukte ook in een Lotus F2. Was een andere tijd, dat kan allemaal niet meer. We kunnen ook geen 5 rijders per jaar meer verliezen.
  maandag 7 februari 2011 @ 23:27:42 #236
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_92484073
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 21:29 schreef 0634 het volgende:

[..]
Als Liuzzi in Abu Dhabi 15 centimeter naar links zou zijn beland denk ik dat Schumacher nu bij Senna zou zijn geweest.
Dan was ie testrijder bij Renault geworden?
Ow.. de echte Senna! :+

De monocoque in de F1 is wel steviger dan de kooi van een rally-auto, maar een F1 wagen is ook speciaal ontworpen om op circuits te rijden.
Rallywagens zijn dik gepimpte consumentenwagens dus is het niet met elkaar te vergelijken.

Er zijn in de F1 overigens ook genoeg crashes geweest waarbij de monocoque zich goed heeft bewezen, het brak af van de motor en de wielen maar bleef zelf prachtig heel.
Het afbraken van onderdelen zorgt overigens ook weer voor vertraging waardoor de piloot minder letsel overhoudt.
  maandag 7 februari 2011 @ 23:28:19 #237
34586 kepler
No bounce, no play
pi_92484100
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 21:36 schreef Netsplitter het volgende:

En deze bewijst wel het nut van monoque's en de werking daar van. :)
Helaas is het Kubica die het lijdend voorwerp is. :@
Je snapt mijn punt niet helemaal. Een monocoque is gemaakt om de coureur te beschermen, en dat doet hij door heel te blijven terwijl alles erom heen afbreekt. De energie wordt opgenomen door de wielophanging, neusvleugels, motorophanging, etc. Een monocoque is extreem stijf, en zal dus niet (heel weinig) vervormen bij een ongeluk.

Het probleem van een monocoque is dat hij niet tegen een point-impact kan (puntbelasting). Het is namelijk koolstofcomposiet en dat is gewoon niet goed bestand tegen impact.

Als dus een F1-wagen met 200 km/u zijwaarts tegen een boom crasht dan loopt dat echt niet goed af, en de monocoque zal dit zeker niet kunnen opvangen. Zo ook wanneer een vangrail uitsteekt en via de voorkant/zijkant de monocoque binnendringt.

Tuurlijk zal een monocoque sterker zijn dan een rolkooi, maar uiteindelijk zal het niet veel verschillen. Uiteindelijk zijn beiden gewoon een torsiedoos :)
The line is a dot to you!
  maandag 7 februari 2011 @ 23:31:59 #238
34586 kepler
No bounce, no play
pi_92484255
Het ongeluk van Jeff Krosnoff is hier een goed (en tragisch) voorbeeld van
Foto van de impact

Zijn auto raakt dus een lantaarnpaal op hoge snelheid terhoogte van zijn dijbenen (waar de monocoque zit), en de monocoque kan dit dus totaal niet opvangen.

edit:


Ik heb dit toen helaas live gezien, echt een bizar zwaar ongeluk en was gelijk duidelijk dat het niet goed was... Tegen zulke ongelukken kan je niet op ontwerpen, vandaar dat zulke obstakels tegenwoordig goed worden weg gewerkt op de circuits.

[ Bericht 55% gewijzigd door kepler op 07-02-2011 23:37:55 ]
The line is a dot to you!
pi_92486898
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 22:48 schreef 0634 het volgende:

[..]

Tuurlijk is het ook pech, maar wel pech die voorkomen had kunnen worden. En tja, de jaren 50 en 60 zijn niet echt representatief meer voor de huidige tijd. Clark reed ook de Indy ja, maar wel voor Lotus, zijn F1 werkgever. Hij verongelukte ook in een Lotus F2. Was een andere tijd, dat kan allemaal niet meer. We kunnen ook geen 5 rijders per jaar meer verliezen.
Nee maar die tijd was alles veel minder veilig en lieten ze het wel allemaal toe. Tegenwoordig is vrijwel alles super veilig, maar mogen de sportmannen amper uit huis komen. Nog even en ze moeten allemaal in plastic verpakt worden om ze tegen ziektes te beschermen.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_92487207
Oe dat was een beste klap van Krosnoff ja, dat weet ik ook nog wel :X

Ik hoop nu stiekem dat ze Kimi kunnen paaien om nog ff terug te komen.

Dat zou gaaf zijn zeg, Schumacher, Alonso, Vettel, Hamilton, Button en Kimi, 6 wereldkampioenen in 1 seizoen. Volgens mij zou dat een unicum zijn toch? Of vergis ik me nu? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_92489548
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 00:36 schreef Waffle het volgende:

[..]

Nee maar die tijd was alles veel minder veilig en lieten ze het wel allemaal toe. Tegenwoordig is vrijwel alles super veilig, maar mogen de sportmannen amper uit huis komen. Nog even en ze moeten allemaal in plastic verpakt worden om ze tegen ziektes te beschermen.
Dat is overdreven. Het gaat hier om het verbieden van deelname aan een andere raceklasse. Lijkt mij niet vreemd. Zeker niet zo kort op het seizoen.
pi_92489725

:X
Calmer than you are
pi_92492855
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 22:48 schreef 0634 het volgende:

[..]

Tuurlijk is het ook pech, maar wel pech die voorkomen had kunnen worden. En tja, de jaren 50 en 60 zijn niet echt representatief meer voor de huidige tijd. Clark reed ook de Indy ja, maar wel voor Lotus, zijn F1 werkgever. Hij verongelukte ook in een Lotus F2. Was een andere tijd, dat kan allemaal niet meer. We kunnen ook geen 5 rijders per jaar meer verliezen.
Even naar de jaren '80 dan. Bellof en Winkelhock, die allebei Formule 1 reden en allebei ook Sportscar reden. En laten ze nu net allebei met een sportscar crashen en overlijden.

Zou ook nu kunnen gebeuren, want er zijn zo af en toe coureurs die naast de F1 ook de 24 uur van Le Mans rijden bijvoorbeeld (zoals Bourdais dat een paar jaar geleden deed). Of coureurs die naast F1 ook fietsen en daarbij ten val komen (Webber meerdere keren).

En natuurlijk had Renault hem kunnen verbieden te rijden, om hun investering te beschermen. Maar wat dat betreft vindt ik de F1, de laatste 10 jaar, net zoals sommige andere sporten, te ver doorgeschoten. Het gaat niet meer om de sport maar om het geld. De sport is (voor de grote teams) ondergeschikt. Voor hen is het een middel om geld te genereren. Terwijl het voor de coureurs nog steeds een sport is, en ze daar plezier in hebben, en het liefst zoveel mogelijk willen racen in diverse klassen (net zoals de coureurs vroeger, en niet alleen voor hun F1 werkgever). Renault wist dat het rallyrijden een passie van Kubica is, en ze gunden hem af en toe dit uitstapje om hem gemotiveerd te houden. Ze wilden geen robot. En, ja dan gaat het soms mis, maar dat had net zo goed tijdens de F1 testen kunnen gebeuren en hadden ze hetzelfde probleem gehad.

Quote van Boullier:
quote:
Did you never think of stopping Robert (Kubica) from taking part in rallies? asked LEquipe newspaper to Renault team boss Eric Boullier today.

Not for one second, replied Boullier, He could just as easily have been knocked over by a bus. Robert is a racer, he loves cars and he lives for nothing but racing. Competing is his essence. At 14 he slept in a kart factory because he loved racing. From the outset it was agreed among us that Robert would do rallies as well as F1. It was vital for him. His strength comes from that passion. I never thought about the risk. Motor sport is dangerous, but he loves it.


[ Bericht 15% gewijzigd door sasquatsch op 08-02-2011 10:45:33 ]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_92493121
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 06:49 schreef 0634 het volgende:

[..]

Dat is overdreven. Het gaat hier om het verbieden van deelname aan een andere raceklasse. Lijkt mij niet vreemd. Zeker niet zo kort op het seizoen.
Gebeurt voor zover ik weet in geen enkele andere raceklasse, dus waarom wel in de F1?
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_92497474
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:35 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Gebeurt voor zover ik weet in geen enkele andere raceklasse, dus waarom wel in de F1?
Altijd een geweldig argument. Pietje doet het niet dus waarom Klaasje wel...

Maar als dat een argument is, heb ik er nog een: Het gebeurt wél in sporten als voetbal. Op VI.nl lees ik toevallig net dat Bendtner niet skiet vanwege het voetbal.

Als skieen al niet mag, lijkt rallyen me nog een deurtje verder. Dus als het in voetbal al niet mag, waarom dan wel in de F1?
pi_92497711
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 12:44 schreef 0634 het volgende:

[..]

Altijd een geweldig argument. Pietje doet het niet dus waarom Klaasje wel...

Maar als dat een argument is, heb ik er nog een: Het gebeurt wél in sporten als voetbal. Op VI.nl lees ik toevallig net dat Bendtner niet skiet vanwege het voetbal.

Als skieen al niet mag, lijkt rallyen me nog een deurtje verder. Dus als het in voetbal al niet mag, waarom dan wel in de F1?
Maar ze voetballen wel voor andere teams zoals het nationale elftal. En daar raken ze ook geblesseerd en zijn ze een half jaar uitgeschakeld. Daar zijn de (club)teams niet blij mee. Maar daar kunnen ze zich tegen verzekeren. Kan in de F1 dus ook.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_92497849
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 12:53 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Maar ze voetballen wel voor andere teams zoals het nationale elftal. En daar raken ze ook geblesseerd en zijn ze een half jaar uitgeschakeld. Daar zijn de (club)teams niet blij mee. Maar daar kunnen ze zich tegen verzekeren. Kan in de F1 dus ook.
Dat zijn ze nou eenmaal verplicht door de FIFA/UEFA. Geen club die er blij mee is en als ze er vanaf zouden kunnen,graag. Zie Bayern, zie Feyenoord. En dan komt er nog eens bij dat het clubs meer oplevert, omdat spelers meer waard worden door interlands. F1 teams hebben zelfs dat voordeel niet.

Clubs kunnen interlands dus simpelweg niet verbieden, andere sporten wel en dat doen velen dan ook. Zat F1 teams doen het trouwens ook hoor. Maar Renault niet. Is hun goed recht, maar ik vind het dom.
pi_92498546
quote:
Robert Kubica ligt volgens planning de komende drie dagen nog op de intensieve zorg, maar de artsen tonen zich tevreden over de vooruitgang die hij boekt.

Sinds zijn zeven uur durende operatie zondag gaat het naar omstandigheden de goede kant op met de Pool. Tot deze conclusie komt de groep artsen die de zwaar gecrashte Renault-coureur behandelt.

“Gezien zijn crash gaat het goed met Robert. Zijn situatie is verbeterd en er doen zich na de operatie geen infecties voor. De doorbloeding van zijn hand is goed en alle andere parameters vallen binnen de normen”, aldus Giorgio Barabino, die aan het hoofd staat van de intensive care-afdeling.

“Robert medische evolutie verloopt goed, zeker gezien de zware verwondingen die hij opliep. Op dit moment hebben we alle vertrouwen dat deze lijn zich voortzet. De komende 48 tot 72 uur moet Robert wel op de intensive care blijven en voeren we meerdere tests uit.”

Barabino vervolgt: “De allereerste fase van het herstel van Robert verloopt volgens schema, maar hij heeft nog een lange weg voor zich. Zo moet hij nog geopereerd worden aan zijn elleboog en bovenarm, die fracturen zijn nog niet behandeld. Dit willen we binnen een week doen.”

De 26-jarige Kubica is wakker, bij bewustzijn en voelt de pijn van zijn verwondingen. Hij kan zelf drinken en kleine bewegingen maken met zijn hand. Over zijn herstel op de langere termijn durft ook Barabino geen voorspellingen te doen.

“Robert is een van de sterkste patiënten die ik heb gezien, zoveel is voor mij zeker. Hij kan binnen enkele maanden gedeeltelijk hersteld zijn, maar daarna moet blijken of hij alle kracht in arm en hand terugkrijgt. Dat gaat minstens een jaar duren.”
Eerste 2 vet gedrukte gedeeltes klinkt goed, het derde wat minder vind ik. Binnen een half jaar gedeeltelijk hersteld zijn mogelijk en dan is het maar de vraag of hij alle kracht terug gaat krijgen wat minstens een jaar gaat duren als het al lukt.

Hij mag echt van geluk spreken dattie nog leeft, dat lijkt me het belangrijkste. Die vangrail had hem ook finaal kunnen spiezen en dan was het einde oefening geweest.

Hopelijk issie er volgend jaar weer bij :Y
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 13:21:14 #249
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_92498634
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 22:15 schreef Waffle het volgende:

[..]

Aan de andere kant dit is gewoon kut pech. Ik vind het echt jammer dat de andere F1 coureurs niet in andere races mee doen. Vroeger reden de coureurs ook overal in mee. Full time F1 coureur en zo nu en dan een race in de Formule 2 of de Indy 500. Ik vind ook dat dit gewoon moet kunnen en dat teams gewoon respect voor de hobby's van hun coureurs moeten hebben. Ik vind het dan ook waardeloos dat (volgens mij was het) Mclaren die hun coureurs zelfs verbood om mee te doen met een kart wedstrijd voor het goede doel.
Het werd al eerder aangehaald, maar geld is natuurlijk de bepalende factor hierin. Teams geven tegenwoordig tientallen miljoenen uit om een bolide te bouwen rond een coureur. Daarmee zijn de belangen naar sponsoren en investeerders natuurlijk ook torenhoog.
20/30 jaar geleden was daar veel minder sprake van en kan ik me (bij wijze van spreken) voorstellen dat Formule 1 coureurs zelfs deelnamen aan andere kampioenschappen om nog wat extra te verdienen.

Stel je voor dat Mark Webber de enige titelkandidaat was van Red Bull in 2010 en 2 races voor het einde wel noodgedwongen aan de kant moest zitten door die (lullige) botbreuk.
Leg dat maar eens uit aan Dietrich Mateschitz. :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:35 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Gebeurt voor zover ik weet in geen enkele andere raceklasse, dus waarom wel in de F1?
Geld? Zie bovenstaande. Bij andere raceklasses heb je het vaak over redelijk custom bolides, een formule 1 bolide is vaak specifiek gebouwd rond de eerste coureur.
Als die dan weg valt zit je als team met een serieus probleem.

Ik zou het wel geweldig vinden om grootheden uit de racewereld aan de start te zien van prestigieuze wedstrijden zoals Monaco, de 24 uur, Indy 500 en Daytona/Talladega Nascar.
Maarja.. dat gaat niet snel meer gebeuren. :)
pi_92498682
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 12:57 schreef 0634 het volgende:

[..]

Dat zijn ze nou eenmaal verplicht door de FIFA/UEFA. Geen club die er blij mee is en als ze er vanaf zouden kunnen,graag. Zie Bayern, zie Feyenoord. En dan komt er nog eens bij dat het clubs meer oplevert, omdat spelers meer waard worden door interlands. F1 teams hebben zelfs dat voordeel niet.

Clubs kunnen interlands dus simpelweg niet verbieden, andere sporten wel en dat doen velen dan ook. Zat F1 teams doen het trouwens ook hoor. Maar Renault niet. Is hun goed recht, maar ik vind het dom.
En daarom vind ik dat de F1 (en andere sporten, zoals bij de grote betaald voetbalclubs) teveel is doorgeschoten. Het gaat teveel om het geld en te weinig om de sport.

Ik denk dat alleen de grote F1 teams het doen. En dan nog niet altijd, zoals Buttons uitstapje naar de V8 supercar voor de GP van Australie.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')