Als je al huurtoeslag had aangevraagd hoef je geen wijziging voor huur en zorg te doen. Als je nog geen huurtoeslag had aangevraagd moet je dat nog wel doen. Die kun je dan op basis van je huidige schatting invullen...quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:09 schreef Hipposaurus het volgende:
Ik heb in het loop van het jaar zorgtoeslag aangevraagd omdat ons inkomen lager was dan we verwachtten in het begin van 2010. We hebben in 2010 zo weinig verdiend dat we recht hebben op huurtoeslag. Moet ik opnieuw een aanvraag voor toeslagen invullen of deze slechts wijzigen, of gaat het allemaal vanzelf?
Ik doe uiteraard aangifte van de inkomensbelasting over 2010, ben ik nu mee bezig.
Ik heb het toeslagen programma ingevuld en kreeg de laatste 3 maanden 85 euro zorgtoeslag, of ik ook direct mijn huurtoeslag daarmee aangevraagd heb, weet ik niet. Nu ik erover nadenk, waarschijnlijk niet, omdat ik dan mijn kale huur in had moeten vullen en ik eerlijk gezegd niet exact op de cent weet wat dat is.quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:03 schreef Nizno het volgende:
[..]
Als je al huurtoeslag had aangevraagd hoef je geen wijziging voor huur en zorg te doen. Als je nog geen huurtoeslag had aangevraagd moet je dat nog wel doen. Die kun je dan op basis van je huidige schatting invullen...
Ik vind het wel meevallen, een jaar is niet uitzonderlijk lang (ze mogen er minimaal 3 jaar over doen..). Nog even geduld dusquote:Op vrijdag 4 februari 2011 01:48 schreef Marloes het volgende:
Mijn vraag hoort niet in dit topic thuis, maar vind 't overdreven om er een nieuw topic over te openen dus stel hem toch
Heeft iemand van jullie al een definitieve aanslag over 2009 ontvangen? Ik niet dus
Ik krijg behoorlijk wat zorgtoeslag terug over 2009, maar voordat ze dat kunnen berekenen moet eerst de aangifte definitief zijn. Heb daar nog steeds geen bericht over gehad en aan de telefoon kunnen/mogen ze ook niks zeggen. Behalve dat ik geduld moet hebben en dat ik niet de enige ben. Maar ik vind 't wel verrekte lang duren
Toevallig gisteren ontvangen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 01:48 schreef Marloes het volgende:
Mijn vraag hoort niet in dit topic thuis, maar vind 't overdreven om er een nieuw topic over te openen dus stel hem toch
Heeft iemand van jullie al een definitieve aanslag over 2009 ontvangen? Ik niet dus
Ik krijg behoorlijk wat zorgtoeslag terug over 2009, maar voordat ze dat kunnen berekenen moet eerst de aangifte definitief zijn. Heb daar nog steeds geen bericht over gehad en aan de telefoon kunnen/mogen ze ook niks zeggen. Behalve dat ik geduld moet hebben en dat ik niet de enige ben. Maar ik vind 't wel verrekte lang duren
Ah oke, nouja normaal kan het me niet zoveel schelen, maar ik wil m'n geldquote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik vind het wel meevallen, een jaar is niet uitzonderlijk lang (ze mogen er minimaal 3 jaar over doen..). Nog even geduld dus
ik moet de definitieve aanslag 2008 nog krijgen, dus ik heb voorrang
Nee, krijg je geheid vragen over. De ingehouden loonheffing is bekend bij de fiscus, omdat die wordt doorgegeven door je werkgever. Als jouw aangifte vervolgens afwijkt van die gegevens krijgen ze daar geheel automatisch een foutmelding van.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:08 schreef Quito1 het volgende:
Ik heb mijn belastingaangfite inmiddels ook ingevuld, heb geen bijzondere aftrekkosten oid en krijg EUR 400 terug.
Nu heb ik een vraag in hoeverre deze kleine aanslagen worden gecontroleerd, eerlijkheid duurt het langst maar als ik mijn loonheffing 200 euro verhoog krijg ik ook 200 euro meer terug..
Kan dit zomaar?
Het is idd te makkelijk. krijg na wat studiekosten alsnog 500e terug, niet gek.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:12 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, krijg je geheid vragen over. De ingehouden loonheffing is bekend bij de fiscus, omdat die wordt doorgegeven door je werkgever. Als jouw aangifte vervolgens afwijkt van die gegevens krijgen ze daar geheel automatisch een foutmelding van.
Kijk eens onder het kopje studiekosten.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 19:09 schreef gertjetop het volgende:
Ik doe momenteel havo op de vavo en ik heb al een aantal studiekosten gemaakt zoals : Lesgeld, studieboeken en studiemateriaal. Nou vroeg ik me af of ik dat kon aftrekken van de belasting? En of je persé alle rekeningen moet hebben of dat het genoeg is om aan te tonen via bankafschriftjes?
Hoe kun je in vredesnaam een aangifte 2010 doen op basis van een voorlopige aanslag 2011?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:27 schreef hoezitdatnou het volgende:
Heb electronisch aangifte gedaan (op basis van voorlopige aanslag 2011). Net bericht ontvangen van de belastingdienst. Maar, het bedrag van de teruggave is 1000 lager dan het bedrag dat ik volgens mijn aangifte terug zou ontvangen? Iemand een idee hoe dat kan? Thanks!!
* ManAtWork pakt zijn glazen bol uit de kast,...quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:25 schreef hoezitdatnou het volgende:
Gaat om VT over 2011.... (sorry, misschien niet helemaal op zn plek in t 2010 topic)
Heb dus een verzoek om wijziging voorlopige teruggave 2011 ingediend.
In die aangifte (Eigen kopie) is het bedrag dus 1000 hoger.
Had je toevallig al een eerder VA2011 waar een teruggaaf van ongeveer 1000 Euro op stond waar je in de wijziging geen rekening mee hebt gehouden?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:25 schreef hoezitdatnou het volgende:
Gaat om VT over 2011.... (sorry, misschien niet helemaal op zn plek in t 2010 topic)
Heb dus een verzoek om wijziging voorlopige teruggave 2011 ingediend.
In die aangifte (Eigen kopie) is het bedrag dus 1000 hoger.
Is ze ondernemer voor de inkomstenbelasting?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:58 schreef crossover het volgende:
Mijn vriendin is sinds kort als journalist aan het werk als ZZP'er. Waar kan ik duidelijke informatie vinden voor belasting-technische zaken in dit kader?
Nee, dat hangt niet van het aantal uren af. Dat hangt van de inspecteur af.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 16:10 schreef crossover het volgende:
Dat hangt toch van het aantal uren af? Ik denk niet dat ze 1225 uur per jaar gaat maken...
Ik heb 1000 euro geclaimd voor een LOI studiequote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:15 schreef Quito1 het volgende:
[..]
Het is idd te makkelijk. krijg na wat studiekosten alsnog 500e terug, niet gek.
123456782quote:Op zaterdag 5 februari 2011 16:46 schreef xaban06 het volgende:
Kan ik ergens een voorbeeld sofinummer vinden?
Ik heb de gegevens niet bij de hand van mijn vrouw, ik wil een proef berekening doen. Ik ben niet thuis,
Grofweg gezegd: tot ¤6.000 euro wordt er vrij weinig tot niets belast. Kan kloppen dus.quote:Op maandag 7 februari 2011 09:57 schreef Tatser het volgende:
vraagie:
300¤ ingehouden loonbelasting over 6000 euro. voorgaande jaren was sprake van 3000¤ ingehuden loonbelasting bij een salaris van 12000.
zou dit kunnen?
Kan 'm sowieso alvast doen.quote:Op maandag 7 februari 2011 14:43 schreef BeamofLight het volgende:
Rond welke tijd hoor je een uitnodiging te krijgen tot het doen van je aangifte 2010. Partner al gehad. Ik als fiscaal partner nog niet. Ik doe altijd graag aangifte. Of kan ik sowieso de aangifte alvast doen?
Als je VT hebt (ivm HRA) ben je die misschien vergeten op te geven?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:08 schreef Blik het volgende:
Heb mijn aangifte eens ingevuld, kom op een toch wel bijzonder hoog bedrag uit wat ik terug zou moeten krijgen (samen met partner). Mis ik nog zaken:
- jaaropgaven van alle werkgevers doorgevoerd
- hypotheeklasten opgeschreven
- WOZ-waarde huis
Heb verder geen aftrekposten, studiekosten of dergelijk zaken die nog van toepassing zijn. Ik krijg wel iedere maand voorlopige teruggaaf van de belastingdienst, die komt nergens terug. Mis ik verder nog iets?
waar kan ik die opgeven?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:20 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Als je VT hebt (ivm HRA) ben je die misschien vergeten op te geven?
edit: ik zie dat je schrijft dat je VT hebt. Deze moet je in de IB ook opgeven.
Tuurlijk kan dat zomaar, lekker doen! Dat controleren ze nietquote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:08 schreef Quito1 het volgende:
Ik heb mijn belastingaangfite inmiddels ook ingevuld, heb geen bijzondere aftrekkosten oid en krijg EUR 400 terug.
Nu heb ik een vraag in hoeverre deze kleine aanslagen worden gecontroleerd, eerlijkheid duurt het langst maar als ik mijn loonheffing 200 euro verhoog krijg ik ook 200 euro meer terug..
Kan dit zomaar?
Hoef je niet op te geven, is meer een rekenhulp voor jezelf om het verschil met de VA te zien. de belastingdienst weet wel of je een VA hebt gehad en voor welk bedrag, dat je hoef je hen niet te vertellenquote:Op maandag 7 februari 2011 17:20 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
edit: ik zie dat je schrijft dat je VT hebt. Deze moet je in de IB ook opgeven.
Maar hoe zit het dan? Hij denkt veel terug te krijgen en wordt dalijk alsnog achteraf een acceptgiro gestuurd?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:44 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Hoef je niet op te geven, is meer een rekenhulp voor jezelf om het verschil met de VA te zien. de belastingdienst weet wel of je een VA hebt gehad en voor welk bedrag, dat je hoef je hen niet te vertellen
Dikke kans dat ie inderdaad het bedrag van de VA niet heeft ingevuld. Stel hij had een VA van -1500 Euro en ziet nu staan dat ie 1750 terug krijgt, dan haalt de belastingdienst de 1500 Euro er wel vanaf en krijgt ie dus nog 250 Euro en een paar Euro heffingsrente. Daarom kan het handig zijn om bij "te verrekenen" bedragen inderdaad even het ontvangen bedrag van de VA in te vullen om een meer reeel beeld te krijgen.quote:Op maandag 7 februari 2011 17:46 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Maar hoe zit het dan? Hij denkt veel terug te krijgen en wordt dalijk alsnog achteraf een acceptgiro gestuurd?
Maar ik hoef mijn VT-bedrag niet ergens in de belastingaangifte te vermelden toch?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:50 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dikke kans dat ie inderdaad het bedrag van de VA niet heeft ingevuld. Stel hij had een VA van -1500 Euro en ziet nu staan dat ie 1750 terug krijgt, dan haalt de belastingdienst de 1500 Euro er wel vanaf en krijgt ie dus nog 250 Euro en een paar Euro heffingsrente. Daarom kan het handig zijn om bij "te verrekenen" bedragen inderdaad even het ontvangen bedrag van de VA in te vullen om een meer reeel beeld te krijgen.
Je hoeft het niet op te geven, maar je kunt het wel opgeven bij "te verrekenen bedragen", dan wordt er in de berekening rekening gehouden met het bedrag wat je al hebt gehad.quote:Op maandag 7 februari 2011 17:52 schreef Blik het volgende:
[..]
Maar ik hoef mijn VT-bedrag niet ergens in de belastingaangifte te vermelden toch?
Ik begrijp dat ik het bedrag krijg volgens de aangifte minus het bedrag aan voorlopige teruggaaf dat ik al heb ontvangen
Laat ze het zelf maar uitrekenenquote:Op maandag 7 februari 2011 18:01 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Je hoeft het niet op te geven, maar je kunt het wel opgeven bij "te verrekenen bedragen", dan wordt er in de berekening rekening gehouden met het bedrag wat je al hebt gehad.
Kans is klein,... maar aanwezig.quote:Op maandag 7 februari 2011 22:34 schreef Ingetje79 het volgende:
Vraagje....
We hebben dit jaar de badkamer nogal grondig verbouwd, wat uiteraard aardig wat kosten met zich mee heeft gebracht.
Nu wil ik dit proberen op te geven aan de belasting, maar ik heb maar van ongeveer de helft van het totaalbedrag de bonnen terug kunnen vinden.
Hoe groot is de kans dat ze me gaan vragen alle bonnen toe te sturen?
Edit: ik heb wel een schitterend Word-document bijgehouden destijds, maar daar trappen ze zeker niet in?![]()
Ja, dat bedoel ik idd ook.quote:Op maandag 7 februari 2011 22:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kans is klein,... maar aanwezig.
En voor de duidelijkheid: je kunt niet de kosten de verbouwing in aftrek brengen. Wel de kosten van de financiering van de verbouwing.
Aangezien jij zegt dat jullie studenten zijn ga ik er even vanuit dat jullie studiefinanciering ontvangen / geld kunnen lenen van de IB-groep / een nul-lening hebben met OV-jaarkaart. In dat geval: niet. Je werkt dan met normbedragen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:52 schreef Hipposaurus het volgende:
Wij hebben (2 studenten) in dec 2009 een monitor gekocht, in aug 2010 een laptop en in dec 2010 een desktop.
Monitor en desktop gebruiken wij 50% vd tijd dat ie aanstaat voor studie, laptop ook 50-60%. Hoe kan ik dit opgeven als studiekosten?
Nee, beiden geen studiefin meer en ook geen ov. Wel doen we beiden een voltijdopleiding (hij vorig jaar begonnen, ik ben net afgestudeerd).quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:02 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Aangezien jij zegt dat jullie studenten zijn ga ik er even vanuit dat jullie studiefinanciering ontvangen / geld kunnen lenen van de IB-groep / een nul-lening hebben met OV-jaarkaart. In dat geval: niet. Je werkt dan met normbedragen.
Het belang van het weten of je nog kunt lenen of niet is de wijze van aftrekken van studiekosten. Als je nog kunt lenen, wordt dat gezien als "recht op studiefinanciering" en dan moet je dus gaan werken met normbedragen ("studie met studiefinanciering").quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:49 schreef Hipposaurus het volgende:
De lerarenbeurs is een soort voorschot: het betaalt je collegegeld en een deel van je boeken als je leerkracht bent en ondertussen nog werkt in het onderwijs. Alleen wanneer je je opeliding afrond binnen 3 jaar, hoef je dit bedrag niet treugbetalen. Plus dat je verplicht bent om minimaal een jaar na afstuderen te blijven werken in het onderwijs. Je krijgt deze beurs wel via DUO, maar niet elke leraar heeft er automatisch recht op.
En of ik nog kan lenen bij DUO: ehm, ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik doe het niet,
Da's minder, dat scheelt toch weer 2000 euro aftrekkosten. Ik ga voor de zkerheid de belastingdienst bellen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:52 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Als de lerarenbeurs daadwerkelijk nu al verstrekt is, moet je 'm wel meenemen in de berekening voor de aftrekbare studiekosten.
Dat klopt, maar uiteindelijk heb je er wel een vergoeding voor ontvangen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:05 schreef Hipposaurus het volgende:
[..]
Da's minder, dat scheelt toch weer 2000 euro aftrekkosten. Ik ga voor de zkerheid de belastingdienst bellen.
Maar het is een voorlopige vergoeding....quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:06 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat klopt, maar uiteindelijk heb je er wel een vergoeding voor ontvangen.
Tsjah. Ik zou zeggen: als hij dus met 3 jaar dat zal moeten terugbetalen, dan dien je alsnog een nieuwe aangifte 2010 in / ga je in bezwaar / vraag je om een ambtshalve vermindering.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:07 schreef Hipposaurus het volgende:
[..]
Maar het is een voorlopige vergoeding....![]()
*gaat inm hoekje zitten mokken*
dit is geen inkomstenbelastingquote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:32 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ik probeer dit formulier in te vullen:
http://www.ib-groep.nl/Images/7148_tcm7-597.pdf
Wat vul ik bij duur opleiding (4.5) in? Ik doe 7 jaar over mijn VWO. Als ik 6 jaar invul, lijkt het alsof ik al voor mijn 18e klaar was met de opleiding.
Weet ik.. maar ik dacht miss zitten hier de expertsquote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:40 schreef Hipposaurus het volgende:
[..]
dit is geen inkomstenbelasting![]()
Bel Duo op ofzo.
Recht op stufi gaat puur om de basisbeurs. Als je geen recht meer hebt op de basisbeurs, maar nog wel kunt lenen, dan kun je gewoon studie zonder stufi invullen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:52 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het belang van het weten of je nog kunt lenen of niet is de wijze van aftrekken van studiekosten. Als je nog kunt lenen, wordt dat gezien als "recht op studiefinanciering" en dan moet je dus gaan werken met normbedragen ("studie met studiefinanciering").
Als de lerarenbeurs daadwerkelijk nu al verstrekt is, moet je 'm wel meenemen in de berekening voor de aftrekbare studiekosten.
Hij moet alleen wel een tegemoetkoming in de kosten aftrekken van de kosten.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:40 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Recht op stufi gaat puur om de basisbeurs. Als je geen recht meer hebt op de basisbeurs, maar nog wel kunt lenen, dan kun je gewoon studie zonder stufi invullen.
Het zegt letterlijk dat als je nog kunt lenen, je het moet opgeven als "recht op studiefinanciering". Dit klopt niet. Uiteraard kun je aan aftrek alleen opgeven voor zover het niet vergoed is.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hij moet alleen wel een tegemoetkoming in de kosten aftrekken van de kosten.
Volgens mij is dat hetgeen waar Maharbal op doelt.
Want?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:43 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Het zegt letterlijk dat als je nog kunt lenen, je het moet opgeven als "recht op studiefinanciering". Dit klopt niet. Uiteraard kun je aan aftrek alleen opgeven voor zover het niet vergoed is.
Gaat automagisch.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:14 schreef imso1986 het volgende:
Hallo mensen,
Kleine vraag over de belastingdient.
Voor 2010 heb ik in oktober mijn toetsingsinkomen aangepast. Mijn loon was gestegen.
Ik moest van 2010 veelhuurtoeslag en zorgtoeslag terugbetalen.
Nu heb ik afgelopen januari mijn jaaropgave gekregen van mijnwerkgever en deze was lager dan het inkomen dat ik heb opgegeven.
Moet ik het toetstingsinkomen van 2010 zelf wijzigen of gebeurt dit automatisch?
Groeten, ImSo
Neen. Als je kunt lenen bij de DUO is het 'studie met studiefinanciering' en werk je met normbedragen. Het gaat om het 'recht hebben op studiefinanciering', en in de Wet studiefinanciering valt de lening die je kunt aangaan (maar niet doet) ook onder 'recht op studiefinanciering'. Om dezelfde reden valt het hebben van een 0-lening en een OV-jaarkaart onder 'studie met studiefinanciering'.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:43 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Het zegt letterlijk dat als je nog kunt lenen, je het moet opgeven als "recht op studiefinanciering". Dit klopt niet. Uiteraard kun je aan aftrek alleen opgeven voor zover het niet vergoed is.
wachten tot 1 maart en dan hopen dat het al voor je ingevuld staat?quote:Op woensdag 9 februari 2011 10:47 schreef Verbal het volgende:
Beetje vreemd geval. Afgelopen jaar ben ik als gevolg van de fijne flexwet een paar maanden zonder werk komen te zitten. Heb over die periode een uitkering gehad. Nu heb ik daar de jaaropgaaf van binnen, maar daar loop ik tegen een vreemd dingetje aan. Ze melden daar namelijk de heffingskorting te hebben toegepast, maar niet hoeveel dat is.
UWV gebeld, en die konden het mij niet melden en zij verwezen mij door naar de belastingdienst. Dus die gebeld en die vonden het maar een vreemd verhaal. Als oplossing hadden ze: vul gewoon het belastingprogramma in, en als je recht hebt op geld terug, dan komt dat daar uit.
Ik kon ze maar niet aan het verstand peuteren dat ik dus bij de inkomsten nu een vakje leeg moet laten (toegepaste heffingskorting) en dat dus de uitkomst van het bedrag per definitie niet klopt.
Telefonisch schouderophalen was het gevolg.
Iemand ENIG idee hoe ik kan berekenen hoeveel heffingskorting er waarschijnlijk is ingehouden?
V.
Ik neem aan dat je een WW-uitkering hebt gehad?quote:Op woensdag 9 februari 2011 10:47 schreef Verbal het volgende:
Beetje vreemd geval. Afgelopen jaar ben ik als gevolg van de fijne flexwet een paar maanden zonder werk komen te zitten. Heb over die periode een uitkering gehad. Nu heb ik daar de jaaropgaaf van binnen, maar daar loop ik tegen een vreemd dingetje aan. Ze melden daar namelijk de heffingskorting te hebben toegepast, maar niet hoeveel dat is.
UWV gebeld, en die konden het mij niet melden en zij verwezen mij door naar de belastingdienst. Dus die gebeld en die vonden het maar een vreemd verhaal. Als oplossing hadden ze: vul gewoon het belastingprogramma in, en als je recht hebt op geld terug, dan komt dat daar uit.
Ik kon ze maar niet aan het verstand peuteren dat ik dus bij de inkomsten nu een vakje leeg moet laten (toegepaste heffingskorting) en dat dus de uitkomst van het bedrag per definitie niet klopt.
Telefonisch schouderophalen was het gevolg.
Iemand ENIG idee hoe ik kan berekenen hoeveel heffingskorting er waarschijnlijk is ingehouden?
V.
Staat er niet dat ie mogelijk in box 3 thuis hoort?quote:Op woensdag 9 februari 2011 14:49 schreef Hi_flyer het volgende:
Vraagje over kapitaalverzekering. Op de brief van de hypotheekverstrekker staat dat dat in box 3 moet, lijkt me niet toch? Waar moet je het in box 1 ingeven, danwel van aftrekken/optellen/worteltrekken etc?
thnx!quote:Op dinsdag 8 februari 2011 23:44 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De lening die je ontvangt valt overigens niet onder 'tegemoetkoming', en hoef je dus niet van de normbedragen af te trekken.
Een gewone kapitaalverzekering.quote:Op woensdag 9 februari 2011 15:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Het is een kapitaalverzekering eigen woning, wat zou het anders kunnen zijn? Maargoed, de afgelopen 2 jaar heb ik er ook niks mee gedaan, dus doe ik dat dit jaar ook niet.
Daarom is het ook verstandig om nu iets recht te zetten mocht het niet kloppen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:06 schreef Hi_flyer het volgende:
Gedonder levert het nog niet op, omdat we nog wel even onder de vrijstelling zitten. Ik zal toch even contact opnemen, gewoon om het te weten. Bedankt iig.
Zie de link in de OP.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 17:55 schreef Sport_Life het volgende:
Heb vorig jaar al die meuk uitgezocht en ingevuld, maar zijn er nog veel dingen veranderd dit jaar of niet?
Dus zoals ik hem nu van jouw begrijp is dat je dus alleen maar Ja mag invullen als het om wajong gaat? Of mag je ook ja invullen als het om een andere arbeidsongeschiktheidsuitkering gaat?quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:26 schreef DrMarten het volgende:
Het gaat inderdaad om het recht hebben op een uitkering, niet of je hem ook daadwerkelijk hebt gehad. Dus als je recht had op een Wajong uitkering, ook al heb je hem niet gehaqd, dan kun je daar gewoon ja invullen.
Hetzelfde geldt voor vragen over studiefinanciering. Daar geldt ook altijd de vraag of je er recht op hebt, niet of je het daadwerkelijk hebt ontvangen.
Het gaat er om dat het onder de Wet Waqjong valt. Heb jij geen recht op een uitkering volgens de Wet Wajong en ook geen recht op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de Wet Wajong, dan moet je hier dus nee invullen.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:34 schreef davo1979 het volgende:
[..]
Dus zoals ik hem nu van jouw begrijp is dat je dus alleen maar Ja mag invullen als het om wajong gaat? Of mag je ook ja invullen als het om een andere arbeidsongeschiktheidsuitkering gaat?
Ik vind de vraag niet goed geformuleerd namelijk in het begin tot het woordje of.
Duidelijk! Bedankt!quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:50 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Het gaat er om dat het onder de Wet Waqjong valt. Heb jij geen recht op een uitkering volgens de Wet Wajong en ook geen recht op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de Wet Wajong, dan moet je hier dus nee invullen.
Rente geef je aan bij 'aftrekbare rente' (logisch toch?)quote:Op zondag 13 februari 2011 10:01 schreef Xpresso het volgende:
Ik heb een vraag en misschien kan iemand mij helpen.
Ik heb in 2009 een appartement gekocht. Deze is nog in aanbouw. Ik heb er dus in heel 2010 nog niet gewoond.
Hier mijn jaaropgave van mijn hypotheek:
Hypotheek lening: 134.965,82
In het jaar 2010 ontvingen wij aan :
-rente: 6.777,21 euro
-aflossingen 1.042,11 euro.
De depotrente saldeer je met de door jullie betaalde rente en geef je per saldo dus aan bij 'aftrekbare rente'.quote:In het jaar 2010 vergoedden wij aan:
-depotrente 3.168,39 euro.
De WOZ-waarde is niet nul omdat het nog niet bekend is. Je kunt hier opnemen het bedrag dat het geheel tot nu toe heeft gekost. Dus de grond en bouwtermijnen. Daarnaast kun je bij 'eigen woning forfait in bijzondere situaties' aangeven dat de woning in aanbouw is zodat je een aftrekpost krijgt welke gelijk groot. Per saldo wordt er dan niets belast.quote:Nu mijn vraagjes: Hoe en wat moet ik invullen bij deze schema's:
[ link | afbeelding ]
De WOZ waarde is toch gewoon nul aangezien dat nog niet bekend is?
Fictieve rente van 4% wat belast is tegen 30%. Je betaalt dus 1,2% belasting over het vermogen boven de heffingsvrije voet.quote:En mijn volgende vraag. Hoeveel rente moet je betalen over je vermogen als je boven de 20,666 euro spaargeld hebt?
Je kunt dan vragen krijgen. Je trekt immers kosten van een lening af terwijl je geen woning opgeeft waar dit betrekking op heeft.quote:Op zondag 13 februari 2011 10:25 schreef Xpresso het volgende:
@ManAtWork
Vraagje over de WOZ waarde:
Als ik iets invul bij het gedeelte 'eigen woning forfait in bijzondere situaties' komt er altijd 0 te staan.
Als ik gewoon 0 invul als uitkomst en verder niets is dat dan niet goed?
Je mag hoogstens de kosten die je hebt moeten maken om de financiering rond te krijgen of te wijzigen opvoeren. Zo snel ik het lees komen dan alleen de kosten van de tussenpersoon voor het omzetten van de hypotheek in aanmerking voor aftrek.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:16 schreef Sometimes het volgende:
Ik ben eind november 2010 gescheiden en eind december is de gezamenlijke woning op mijn naam gezet. Geen financiele transactie en (uiteraard?) ook geen overdrachtsbelasting.
Wel hebben we kosten gemaakt voor de notaris (eigendomsoverdracht) en voor de hypotheekverstrekker (eenmalige administratiekosten). Een taxatierapport was er nog van 1 jaar oud, een nieuwe taxatie was daarom niet nodig.
Daarnaast was er een rekening van de tussenpersoon voor werkzaamheden bij het omzetten van de hypotheek (en de kosten van een mediator, maar dat staat hier volgens mij los van).
Ik kan niet vinden of een deel van deze kosten opgevoerd mag worden op de belastingaangifte.
Had verwacht dat alleen de notariskosten daarvoor gedeeltelijk in aanmerking kwamen, maar zelfs dat vind ik niet terug.
De aangifte 2010 is nog een gezamenlijke. Wat mag ik met betrekking tot bovenstaande?
De bestaande hypotheek is - net als het huis - van 2 namen naar 1 naam gezet. Maakt dat nog wat uit voor het aftrekbaar zijn van die kosten?quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:27 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je mag hoogstens de kosten die je hebt moeten maken om de financiering rond te krijgen of te wijzigen opvoeren. Zo snel ik het lees komen dan alleen de kosten van de tussenpersoon voor het omzetten van de hypotheek in aanmerking voor aftrek.
Nope.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:42 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De bestaande hypotheek is - net als het huis - van 2 namen naar 1 naam gezet. Maakt dat nog wat uit voor het aftrekbaar zijn van die kosten?
Kijk hier maar eens.quote:Heb je misschien een verwijzing waar ik me zelf verder kan inlezen?
OK, bedankt!quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nope.
[..]
Kijk hier maar eens.
Aftrekbare rente is de door haar betaalde rente voor haar eigenwoningschuld (dus de hypotheekrenteaftrek).quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:42 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Ik ben even de IB2010 voor mijn moeder aan het doen.
Ze heeft een eigen woning. Onder welk kopje moet ik de hypotheekrente aftrek invullen, dat is mij niet geheel duidelijk. Er zijn drie mogelijkheden: aftrekbare rente, aftrekbatre financieringskosten en eigenwoningschuld. En wat moet er bij rekeningnummer worden ingevuld? Rekening van de hypotheekverstrekker?
Alvast bedankt
Tenzij ik verkeerd lees (wat dan vast het geval is) staat daar alleen wanneer je een definitief bericht krijgt. Niet wanneer er over het algemeen geld gestort wordt.quote:
periode bericht/uitbetaling is vrijwel gelijk.. in princiepe binnen 2 weken na de berichtgeving wordt er uitbetaald.quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:49 schreef thettes het volgende:
[..]
Tenzij ik verkeerd lees (wat dan vast het geval is) staat daar alleen wanneer je een definitief bericht krijgt. Niet wanneer er over het algemeen geld gestort wordt.
Thanks!quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:57 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Aftrekbare rente is de door haar betaalde rente voor haar eigenwoningschuld (dus de hypotheekrenteaftrek).
Eigenwoningschuld is de schuld die zij is aangegaan m.b.t. de aankoop van haar eigen woning.
Rekeningnummer zou ik gewoon het door de hypotheekhouder (verstrekker is je moeder zelf) opgegeven nummer hanteren.
de goedkoper wonenregeling is afgeschaft, je zult ff de precieze data van jouw verkoop en koop moeten checken om te zien of je nog in deze regeling valt of niet.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:15 schreef Staartaap het volgende:
Ik zit met het volgende vraagstuk.
In 2009 heb ik mijn appartement verkocht dat alleen op mijn naam stond. Ik heb hier een kleine overwaarde in gerealiseerd.
In 2010 heb ik samen met mijn vrouw een huis gekocht. Ik ben daar dus voor 50% eigenaar van. Dit huis was duurder dan het appartement maar aangezien ik nu voor 50% eigenaar ben, ben ik eigenlijk goedkoper gaan wonen.
Aangezien ik een kleine overwaarde heb zou ik te maken krijgen met de bijleenregeling. Nu heb ik gelezen over de goedkoperwonenregeling. Ik kom daar nog voor in aanmerking aangezien we het voorlopig koopcontract voor de nieuwe woning voor 1 oktober 2009 reeds hebben getekend.
Mijn vraag: Hoe verwerk ik dit in mijn aangifte? Moet ik voor de vrouw en voor mij een losse aangifte indienen waarin we allebei aangeven voor 50% eigenaar te zijn of kunnen we dit ook in één aangifte kwijt?
Dan heb je dit ook al verwerkt in je aangifte van 2009 en zul je met de eigenwoningschuld van 2009 gewoon door kunnen borduren in 2010.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:37 schreef Staartaap het volgende:
Als het goed is voldoe ik daaraan, we hebben het voorlopig koopcontract voor 1 oktober 2009 getekend. Zie: http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsueenwoningkoopt/alsueenwoningkoopt-18.html
Blijft de vraag hoe ik dit verwerk in de aangifte.
In 2009 heb ik de verkoop van het appartement verwerkt in de aangifte. Het nieuwe huis is pas in 2010 op onze naam komen te staan.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan heb je dit ook al verwerkt in je aangifte van 2009 en zul je met de eigenwoningschuld van 2009 gewoon door kunnen borduren in 2010.
Je hebt een voorlopig koopcontract in 2009 getekend maar het koopcontract pas in 2010?quote:Op maandag 21 februari 2011 13:44 schreef Staartaap het volgende:
[..]
In 2009 heb ik de verkoop van het appartement verwerkt in de aangifte. Het nieuwe huis is pas in 2010 op onze naam komen te staan.
Ik begrijp je uitleg helaas niet helemaal. Zou je het wat duidelijker kunnen maken?
De eigenwoningschuld is in dit geval opgebouwd uit twee delen: die van jou en die van je vrouw.quote:Op maandag 21 februari 2011 14:03 schreef Staartaap het volgende:
Wellicht ben ik onduidelijk geweest waarvoor mijn excuses.
Het voorlopig koopcontract is getekend in 2009. De akte (en dus de eigendom) is pas in 2010 gepasseerd bij de notaris. In 2009 had ik inderdaad nog geen financiering afgesloten.
De eigenwoningschuld is het bedrag waarvoor wij een nieuwe hypotheek hebben afgesloten (minus eventuele aflossing) neem ik aan?
De verdeling opnemen is niet noodzakelijk. Als je het maar wel kunt toelichten mocht de fiscus vragen hebben.quote:Op maandag 21 februari 2011 14:39 schreef Staartaap het volgende:
Bedankt voor de info. Ik vind het best lastig moet zeggen.
De getallen uit je voorbeeld kloppen redelijk, alleen de eigenwoningreserve (overwaarde van het oude huis is maar iets van 7.000 euro)
Maar hoe dien ik deze verdeling van de eigenwoningschuld in het aangifteprogramma op te nemen? Of is dat niet noodzakelijk?
Die moet je invullen.quote:Op maandag 21 februari 2011 15:44 schreef Staartaap het volgende:
ManAtWork bedankt voor de info. Moet ik mijn eigenwoningreserve eigenlijk nog ergens vermelden of hebben ze die al uit de aangifte van 2009 kunnen afleiden?
Ik ben nog niet helemaal fit merk ik wel. Ik las eigenwoningschuld,....quote:Op maandag 21 februari 2011 16:00 schreef Staartaap het volgende:
nee maar toen is de eigenwoningreserve eigenlijk wel ontstaan omdat ik toen mijn appartement heb verkocht. De gegevens van de verkoop heb ik toen ook meegenomen in de aangifte van 2009.
Niet omgezet in een gift dus nog steeds een lening?quote:Op maandag 21 februari 2011 16:24 schreef FortunaHome het volgende:
Op advies deponeer ik mijne ook ff hier:
Hoi,
Naar aanleiding van dit topic (vraagje belastingaangifte / jaaropgaaf studente, teruggave te hoog?!) heb ik nog wat vragen.
Met de toelichting in de hand kom er ik zelf toch niet uithttp://download.belasting(...)aven_ib2661t02fd.pdf
Het betreft hier dus een beurs die NIET is omgezet in een gift.
Ik heb gebeld met de belastingtelefoon en deze dame wist het ook niet allemaal precies uit te leggen geloof ik. Is het zo dat ik niet hoef op te zoeken hoeveel studifinanciering ik heb ontvangen in de studiejaren maar gewoon volgens de tabellen in de toelichting mag opvoeren? (collegegeld + studiemateriaal)
Iemand die hier veel verstand van heeft en evt tegen vergoeding mij wil assisteren? Ik vind dit te link om fout te doen met als gevolg dat ome belasting straks komt terugvorderen
txs
Klopt. Het zal met name om de data gaan zodat sommige posten tijdsevenredig worden toegepast.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:24 schreef Essebes het volgende:
Gezien onze emigratie in 2010 (augustus) heb ik vandaag voor ons beiden een M-biljet aangevraagd. Weet iemand hier op welke punten dit biljet afwijkt van het standaard biljet?
Ik verwacht wat extra vragen over data's in nederland, data verhuizing en zo, maar de rest zal toch aardig op het standaard biljet lijken?
ah, mooi. Dan kan ik er nog een keertje gezellig induiken :-)quote:Op maandag 21 februari 2011 17:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Het zal met name om de data gaan zodat sommige posten tijdsevenredig worden toegepast.
Juist. Ben vanaf 1 jan 2010 aan het terugbetalen.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Niet omgezet in een gift dus nog steeds een lening?
En je studeert nog steeds?quote:Op maandag 21 februari 2011 18:39 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Juist. Ben vanaf 1 jan 2010 aan het terugbetalen.
heb dus niet binnen 10 jaar afgerond helaas
www.belastingdienst.nlquote:Op maandag 21 februari 2011 20:47 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb in 2010 een nieuwbouwhuis gekocht. Weet iemand een goede site waar vermeld staat welke kosten allemaal aftrekbaar zijn?
Nee gestopt 2 jaar terug dus ik moest verplicht beginnen terugbetalen in 2010.quote:Op maandag 21 februari 2011 21:17 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En je studeert nog steeds?
Dan heb je nog te maken met de normbedragen (lijkt me).
zolang je het als hobby houdt blijft het ook wel leuk en mooi en interessantquote:Op maandag 21 februari 2011 17:58 schreef Essebes het volgende:
[..]
ah, mooi. Dan kan ik er nog een keertje gezellig induiken :-)
Ik ben geloof ik een minderheid, vindt Belastingzaken machtig mooi en interessant!
Deze regeling is niet nieuw. Vanaf 2009 is deze aftrek studiekosten over voorgaande jaren wat gemakkelijker / gebruikersvriendelijker in de aangifte op te nemen. In de door u gegeven link staat te lezen:quote:Op maandag 21 februari 2011 21:34 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Nee gestopt 2 jaar terug dus ik moest verplicht beginnen terugbetalen in 2010.
Is dit een nieuwe regeling ofzo? ik kan er nauwelijks wat over vinden
U vinkt in het programma bij studiekosten aan: Studie met studiefinanciering in voorgaande jaren. Vervolgens gaat u specificeren: het jaar invullen, soort onderwijs en de periode waarin werd gestudeerd. Het normbedrg komt vanzelf te voorschijn. Zie hieronder.quote:Ontving u in 2010 de definitieve beschikking van de DUO. En is toen uw prestatiebeurs niet omgezet in een gift. Dan hebt u achteraf bezien, in het betreffende studiejaar uw aftrek ten onrechte moeten verminderen door de prestatiebeurs. U kunt dan in 2010 alsnog het bedrag aftrekken dat u eerder niet mocht aftrekken omdat u toen een prestatiebeurs had.
Dit bedrag is wel van belang, staat in de definitieve beschikking DUO. Bij totaal definitieve lening vult u de verkregen prestatiebeurs over dat jaar in (staat in de definitieve beschikking DUO). Bij totaal studiefinanciering vult u het bedrag van de toegekende studiefinanciering in (staat ook in de definitieve beschikking DUO). Zo werkt u alle jaren af. Na toepassing van de drempel van ¤ 500 ziet u wat de studiekostenaftrek in 2010 is.quote:Is het zo dat ik niet hoef op te zoeken hoeveel studifinanciering ik heb ontvangen in de studiejaren
Zie mijn p.m.quote:Thanks voor je uitleg. Dus als ik het goed begrijp kan ik 4 keer een normbedrag aftrekken, ik heb immers 4 jaar een prestatiebeurs (+aanvullende) gehad. Het enige zeer vervelende is dat die schooljaren niet parallel lopen met de belastingjaren. Dit lijkt me idd zeer lastig in te vullen dan allemaal.
Waarom niet gewoon in het topic?quote:
Het systeem is dat in het jaar van de definitieve beschikking van DUO ( in jouw geval 2010) de normbedragen die betrekken hebben op de studiemaanden van de jaren die niet in een gift zijn omgezet aftrekbaar zijn. Als dat om vier jaar gaat zal dat een aftrekpost van een ruim 8000 Euroquote:Het enige zeer vervelende is dat die schooljaren niet parallel lopen met de belastingjaren. Dit lijkt me idd zeer lastig in te vullen dan allemaal
Met de edit knop, rechtsboven je post.quote:
Heeft ze nog meer studiekosten? Zo nee, dan hoeven we al niet meer te kijken naar wat voor studie het is, aangezien er een drempel is van EUR 500 (studiekosten daarboven zijn pas aftrekbaar)quote:Op dinsdag 22 februari 2011 11:08 schreef WvdL het volgende:
klein vraagje;
Vriendin stopte met werken, waar ze net een interne studie had afgerond (wel een landelijke erkende diploma, dat terzijde)
Maar omdat ze gelijk erna uit dienst is getreden heeft ze de studie terug moeten betalen, 495¤
Kan ze dit alsnog van de belasting terugkrijgen ofzo?
Ok we zetten dit even per e-mail verder. Thanks voor de info.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 10:21 schreef t.l.vanmaanen het volgende:
Maar vooruit:
[..]
Het systeem is dat in het jaar van de definitieve beschikking van DUO ( in jouw geval 2010) de normbedragen die betrekken hebben op de studiemaanden van de jaren die niet in een gift zijn omgezet aftrekbaar zijn. Als dat om vier jaar gaat zal dat een aftrekpost van een ruim 8000 Euro
zijn. Hoeveel teruggave dat oplevert is afhankelijk van de hoogte van het inkomen in 2010 en de hoeveelheid belasting die is ingehouden. Een onbenutte aftrek kan worden doorgeschoven,
Loon voor de loonbelastingen/volksverzekeringen.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 11:46 schreef DeZoektocht het volgende:
Moet ik bij 'loon e.d.' loon voor de loonbelastingen/volksverzekeringen invullen? of loon zorgverzekeringswet?
Thank you very much!quote:Op dinsdag 22 februari 2011 11:49 schreef DonJames het volgende:
[..]
Loon voor de loonbelastingen/volksverzekeringen.
Geen noemenswaardige kosten verder. Bedankt voor uwe antwoordquote:Op dinsdag 22 februari 2011 11:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Heeft ze nog meer studiekosten? Zo nee, dan hoeven we al niet meer te kijken naar wat voor studie het is, aangezien er een drempel is van EUR 500 (studiekosten daarboven zijn pas aftrekbaar)
Hij zei u tegen jou!quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:33 schreef WvdL het volgende:
[..]
Geen noemenswaardige kosten verder. Bedankt voor uwe antwoord
Ik zit nog steeds te wachten op een kapitaalverzekering, een opgave van de pensioenaangroei en de gecorrigeerde aanslag over 2010.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:03 schreef Nizno het volgende:
Had ik netjes mn aangifte verzonden... Komt er nog een jaaropgave van mn pensioenafkoop.... Dus de BD mag nu 2 keer bezig
Totaal onder de streep blijft gelijk trouwens... dus valt weer mee.
Nee, alleen kosten gemaakt voor ziekte en invaliditeit als ik het goed heb.quote:Op donderdag 24 februari 2011 16:33 schreef dabadbass het volgende:
Kan ik opvoeren als aftrekpost:
1 contactlensvloeistof e.d.
2 trekken van verstandskies waarvoor ik 90EU moest betalen?
Dank, dank!
1. Neequote:Op donderdag 24 februari 2011 16:33 schreef dabadbass het volgende:
Kan ik opvoeren als aftrekpost:
1 contactlensvloeistof e.d.
2 trekken van verstandskies waarvoor ik 90EU moest betalen?
Dank, dank!
1. oke, jammerquote:Op donderdag 24 februari 2011 18:17 schreef DrMarten het volgende:
[..]
1. Nee
2. Ja, mits je boven de drempel komt. Tandartskosten valt gewoon onder genees- en heelkundige hulp.
Ja.quote:Op donderdag 24 februari 2011 19:00 schreef Moogwai10 het volgende:
Oeps, ik kom erachter dat ik een foutje heb gemaakt in mijn aangifte.![]()
Kan ik hem gewoon aanpassen in het aangifteprogramma en opnieuw verzenden (via DigiD) denken jullie?.
Totdat je een definitieve aanslag hebt, kun je zo vaak een aangifte insturen als je wilt.quote:Op donderdag 24 februari 2011 19:00 schreef Moogwai10 het volgende:
Oeps, ik kom erachter dat ik een foutje heb gemaakt in mijn aangifte.![]()
Kan ik hem gewoon aanpassen in het aangifteprogramma en opnieuw verzenden (via DigiD) denken jullie?.
¤90 euro zelf betalen. Mag ik aannemen dat dat je (verplichte) eigen risico is? Die mag je dan sowieso niet aftrekken.quote:Op donderdag 24 februari 2011 19:28 schreef dabadbass het volgende:
[..]
1. oke, jammer
2. drempel is 519EU (bij mij) de kosten voor de kaakchirurg (geen tandarts) waren rond de 300EU waarvan 90EU zelf betaalt moest worden
Nee, als het een resultaat uit overige werkzaamheden betreft, zul je extracomptabel een overzicht van je baten en lasten moeten opstellen en dit moeten invullen bij 'Opbrengsten uit overig werk' en 'Aftrekbare kosten'.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 21:50 schreef Tauchmeister het volgende:
Ik moet inkomstenbelasting betalen over inkomsten uit overig werk. Ik weet dat ik de 19% btw terug kan vorderen bij de aangifte omzetbelasting, maar kan ik de overige kosten van een laptop die ik heb moeten aanschaffen voor mijn werkzaamheden opgeven bij de aangifte inkomstenbelasting onder de aftrekbare posten?
YWquote:Op vrijdag 25 februari 2011 22:04 schreef Tauchmeister het volgende:
Ik bedoelde inderdaad 'kosten' in plaats van 'posten'. Dan is het dus mogelijk. Bedankt.
Je moet voor beide jaaropgaven alles invullen. Dus zowel het inkomen, de ingehouden loonheffing als de verrekende arbeidskorting.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 21:43 schreef fespo het volgende:
ik heb 2 jaar opgaves.
één van met 10.000 euro inkomen en één met 250 euro inkomen.
op beide staat ingehouden loonheffing. klopt het dat je dit op de aangifte maar bij één mag invullen?
moet ik de ander inkomsten (250euro) dan niet op mijn aangifte zetten of bij loonheffing en arbeidskorting 0 aangeven?
of moet ik bij beide loonheffing invullen? (dan krijg ik wel minder terug)
De belastingdienst leest mee dus is in ieder geval getipt.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 18:43 schreef _Flash_ het volgende:
Zo. Mijn aangifte is ook eindelijk de deur uit. Was wachten op de beschikbaarheid van de ondernemersvariant. (M'n eerste keer)
Ik ben heel benieuwd of ik nog vragen of een controle krijg deze eerste keer. Ik heb in 2010 ongeveer 200 uur gefactureerd, maar een veelvoud aan uren geïnvesteerd in produktontwikkeling. Daardoor was de omzet nog niet zo hoog. (7000 ofzo)
Het urencriterium kan ik wel verdedigen, maar voorlopig hou ik een goede buffer op de zakelijke spaarrekening aan :-) Anyone inside information over wat de kansen op controle zijn voor een dergelijke situatie?
Nee, je doet één keer aangifte. Met het aangifteprogramma voor ondernemers. Als je winst uit onderneming hebt, heb je een toegangscode voor mijn.belastingdienst.nl ontvangen. (Een NLxxxx nummer met wachtwoord.) Daar kun je het aangifteprogramma downloaden, alles invullen en digitaal ondertekenen.quote:Op zondag 27 februari 2011 10:19 schreef JohnDDD het volgende:
Mensen ik heb in 2010:
-ongeveer 200 euro winst uit onderneming behaald (overigens haal ik het urencriterium niet en had ik in 2010 geen VAR)
-ongeveer 800 euro verdiend in loondienst
Mijn vragen zijn nu:
-hoe moet ik hierover aangifte inkomstenbelasting doen? Moet ik twee keer aangifte doen?
Dat je alles juist invult.quote:-ik heb gehoord dat ik omdat ik weinig gewerkt heb geld terug zou kunnen krijgen, waar moet ik dan op letten?
Je hebt hem al teruggekregen. Je merkt er niets van, want per saldo is het 0. Telt wel mee voor je belastbare inkomen (of loon, hoe je het wilt noemen)quote:Op zondag 27 februari 2011 10:41 schreef JohnDDD het volgende:
@ManAtWork: op mijn loonstrookje staat dit bijv. voor november:
Brutoloon SVW: 338 euro
Inhouding WAO/WIA -1 euro
Werkgeversbijdrage Zvw: 23 euro 83
Basis loonheffing: 360,83
Inhouding Zvw: -23,83
Subtotaal 337 euro
Netto loon 337 euro
Kan ik dan die ingehouden werkgeversbijdrage terugkrijgen? Of hoe zit dat? Want dat is elke maand zo.....
Nope. ZVW krijg je niet terug.quote:Op zondag 27 februari 2011 10:41 schreef JohnDDD het volgende:
@ManAtWork: op mijn loonstrookje staat dit bijv. voor november:
Brutoloon SVW: 338 euro
Inhouding WAO/WIA -1 euro
Werkgeversbijdrage Zvw: 23 euro 83
Basis loonheffing: 360,83
Inhouding Zvw: -23,83
Subtotaal 337 euro
Netto loon 337 euro
Kan ik dan die ingehouden werkgeversbijdrage terugkrijgen? Of hoe zit dat? Want dat is elke maand zo.....
Yep. Vanaf de eerste euro.quote:Op zondag 27 februari 2011 10:59 schreef JohnDDD het volgende:
@ManAtWork: Moet je altijd vanaf 0 euro de ZVW betalen over je winst uit onderneming???? Of geldt er dan een korting?
2010: 4,95%quote:Op zondag 27 februari 2011 11:55 schreef JohnDDD het volgende:
Shit, nooit rekening mee gehouden. Nou dan mag ik m'n tarieven wel gaan verhogen, als ik daar ook nog een percentage van af moet dragen....
Natuurlijk zitten er verschillen in.quote:Op zondag 27 februari 2011 11:56 schreef JohnDDD het volgende:
Wat ik dan dus overigens niet begrijp is dat de baas bij wie ik het contract heb mij zowel freelance als contract aanbood en zei dat het tarief in beide gevallen gelijk was. Helemaal eerlijk is dat niet want als ik freelance ben, wordt de Zvw premie blijkbaar verlegd naar mij en zou zij mij dus meer moeten uitbetalen. Goed dat ik voor dat contract ben gegaan dan en fijn dat ik dit nu weet. Thanks
Artikel 13a Wet op de loonbelasting 1964quote:Op maandag 28 februari 2011 23:45 schreef Meesteroog het volgende:
Ik heb de volgende vraag. De afgelopen maanden heb ik via een uitzendbureau gewerkt.
Ik heb daar in de maanden okt,nov, dec iets van 400 uur gewerkt. In de laatste week van december waren zij dicht, waardoor ze het loon van december pas in januari hebben uitbetaald. Nu blijkt in m'n jaaropgave echter dat ze alleen de maanden oktober/november hebben meegenomen. Naar hun zeggen klopt dat omdat ik het geld pas heb gekregen in januari. Mij lijkt dat nogal raar, omdat ik de arbeid heb verricht in december en de betaling alleen uitgesteld is tot januari maar wel betrekking had op dec 2010.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
een hogere schijf zal wel wat loslopen gok ik.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 15:45 schreef Meesteroog het volgende:
Maar het is toch vorderbaar als de arbeid is verricht? Of begrijp ik dat verkeerd?
Ik had m'n loonbriefjes op tijd ingeleverd, alleen bij de betaling zijn zij te laat geweest.
Het is nogal raar, want het scheelt me anders toch een paar honderd euro.
Immers dan betaal ik over 2011 voor 13 maanden belasting en kom ik dus met meer inkomen in een hogere schijf.
Inderdaad ook delen door 12.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:10 schreef Zuigstengel het volgende:
ik had tot november recht op stufi (lening), sinds nov dus niet meer. Ik studeer nog wel. In december heb ik met vriend een nieuwe pc gekocht die ik 1/3 vd tijd gebruik voor studie. Mag ik die 1/3 van 30% aftrek per jaar voor pc's over het hele jaar mee aftrekken of alleen over de maand december? Dus dat ik die 1/3 van 30% ook nog eens door 12 moet delen. Want bij de rest zijn pc's en boeken toch al verwerkt in de normbedragen?
Kan aardig kloppen. Ruwweg zijn de eerste ~¤ 6.000 'belastingvrij' (er wordt niet over geheven). Daarboven wordt geheven.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 21:06 schreef monsterd. het volgende:
Even een vraagje over bijverdienen.
Van januari tm augustus werkte ik in een supermarkt: ongeveer ¤ 6.000 verdiend en daarover bijna ¤1000 heffing betaald.
Echter ga ik daarna op stage in het buitenland en ga over op onbetaald verlof bij de supermarkt waar ik werk. Daar heb ik ongeveer 2000 verdiend en wederom loonheffingskorting gekregen en ongeveer 75 euro aan heffing betaald. Naar mijn idee had ik daar ook gewoon recht op aangezien ik slechts bij 1 bedrijf tegelijkertijd werkte. Nu kom ik uit bij de aangifte en zou ik verwachten die 1000 euro weer terug te krijgen. Echter heft de belastingdienst over de 2000 euro belasting en krijg ik uiteindelijk 400 terug. Klopt dit of heb ik alsnog recht op 1000?
Voor de rest heb ik geen enkel verstand van belastingen enzo, dus het kan zijn dat mijn aanname als een broodje aap-verhaal klinkt.
Voor wat?quote:Op dinsdag 1 maart 2011 21:49 schreef Printerkabel het volgende:
Waar kan ik mijn reiskosten aftrekken ?
Staat allemaal netjes bij de extra informatie in het aangifteprogramma. Als je nu studiefinanciering leent, dan val je onder 'studie met studiefinanciering' en werk je met normbedragen.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 21:59 schreef gers het volgende:
ben nu bezig met mijn aangifte en ik had wat vraagjes
valt het wonen in een studentenwoning ook onder samenwonen ?
kan ik mijn studieboeken ook aftrekken en zoja moet ik hiervan bonnetjes hebben ?
hoe zit het met mijn stufi aangezien ik nu leen ?
Ieder vennoot heeft een 'eigen onderneming', winst uit onderneming dus. Je vult gewoon de aangegeven posten in, en dan krijg je je winst die zal worden belast.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:08 schreef hearmeout het volgende:
Ik heb sinds kort een VoF samen met mijn 'vennoot'.
We hebben een kleine 1000 euro verdiend ofzo als winst en nog wat omzet gedraaid voor een ander project waar we alleen de kosten voor vergoed kregen...
Mijn vragen:
- Moeten we als ondernemer aangifte doen, of persoonlijk?
- Moet ik alleen de winst aangeven? En de omzet bij de BTW aangifte?
- Krijgen we bericht of moeten we op eigen initiatief aangifte doen voor 1 april?
- Moet ik inkomsten uit salaris van een bijbaan ook aangeven?
Bedankt voor de hulp mensen...
Nee, want anders zou ik het niet posten. Ik betaal nu bijna een volle maand inkomen in de 42% schijf, terwijl ik anders deze in de 33% schijf had betaald.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 17:43 schreef Nizno het volgende:
[..]
een hogere schijf zal wel wat loslopen gok ik.
Maar bekijk het eens andersom, als ze dit in 2010 hadden gepropt.. dan had je gezegd... ja maar ik had het toen helemaal niet.
Werk!quote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:19 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Kan aardig kloppen. Ruwweg zijn de eerste ~¤ 6.000 'belastingvrij' (er wordt niet over geheven). Daarboven wordt geheven.
[..]
Voor wat?
[..]
Staat allemaal netjes bij de extra informatie in het aangifteprogramma. Als je nu studiefinanciering leent, dan val je onder 'studie met studiefinanciering' en werk je met normbedragen.
[..]
Ieder vennoot heeft een 'eigen onderneming', winst uit onderneming dus. Je vult gewoon de aangegeven posten in, en dan krijg je je winst die zal worden belast.
Salaris uit een bijbaan moet je ook aangeven bij inkomsten uit dienstbetrekking. Let ook even op de faciliteiten voor winst uit onderneming en het urencriterium etc.
Niet!quote:
Dan zul je ze dat, met de wettekst van DJ in de hand, even duidelijk moeten maken dat hun traagheid jou geld gaat kosten en dat niet de bedoeling kan zijn.quote:Op woensdag 2 maart 2011 00:59 schreef Meesteroog het volgende:
[..]
Nee, want anders zou ik het niet posten. Ik betaal nu bijna een volle maand inkomen in de 42% schijf, terwijl ik anders deze in de 33% schijf had betaald.
En ik wil juist dat ze het in 2010 stoppen, omdat ik in 2010 sowieso minder verdiend heb.
Zoals MaW al zei: niet persoonlijk aftrekbaar.quote:
Het loon moet zowel vorderbaar als inbaar zijn. Vorderbaar wil zeggen dat je recht heeft op onmiddellijke uitbetaling, het loon is inbaar als je werkgever (inhoudingsplichtige) op jouw verzoek onmiddellijk tot betaling overgaat.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 15:45 schreef Meesteroog het volgende:
Maar het is toch vorderbaar als de arbeid is verricht? Of begrijp ik dat verkeerd?
Ik had m'n loonbriefjes op tijd ingeleverd, alleen bij de betaling zijn zij te laat geweest.
Het is nogal raar, want het scheelt me anders toch een paar honderd euro.
Immers dan betaal ik over 2011 voor 13 maanden belasting en kom ik dus met meer inkomen in een hogere schijf.
Joh, het zou veel duidelijker zijn geweest als je je vraag meteen volledig had gesteld in plaats van in meerdere posts beetje bij beetje.quote:
Waar ik mijn reiskosten kan aftrekken voor het ov. Heb namelijk een stapel treinkaartjes liggenquote:Op woensdag 2 maart 2011 14:58 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Joh, het zou veel duidelijker zijn geweest als je je vraag meteen volledig had gesteld in plaats van in meerdere posts beetje bij beetje.
Ik ben nu alweer vergeten wat je concrete vraag is, en ik ben te lui om 'm weer op te zoeken.
dat ligt aan de factuurdatum die je hebt gebruikt.quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:39 schreef hearmeout het volgende:
Mijn bedrijf heeft alleen in november en december wat winstgevend werk uitgevoerd voor een ander bedrijf, maar de facuur daarvoor is pas gestuurd in januari 2011...
Valt dat nou onder inkomstenbelasting 2010 of pas 2011?
12 januari 2011... Dus hoef ik niet op te geven toch?quote:Op woensdag 2 maart 2011 15:18 schreef Essebes het volgende:
[..]
dat ligt aan de factuurdatum die je hebt gebruikt.
Ja. Ik neem aan dat je die kosten ook opgeeft?quote:Op woensdag 2 maart 2011 15:22 schreef hearmeout het volgende:
...
We hebben wel wat omzet uit een ander project gehaald van vorig jaar, maar dat was pure kostenvergoeding (geen winst)...
Moet dat ook worden opgegeven?
jammer, maar helaas dus. Een pc-afschrijving niet gedeeld door 12 leverde wel een leuk bedrag op, maar zo blijft er uiteraard weinig overquote:
Als je meer schulden dan bezittingen hebt (klinkt heel dramatisch, maar dat is wel het geval bij mijn studieschuld) dan hoef je box 3 helemaal niet in te vullen toch? Doe ik al jaren niet in ieder geval.quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:08 schreef Shugosha het volgende:
Schulden kun je meenemen binnen box 3, maar als je geen bezittingen hebt om in te vullen kun je hier niks mee. Het verlaagt namelijk alleen de gemiddelde waarde van de bezittingen.
Eerste vraag is een soort controlevraag. "Heeft u spaargeld, bankrekeningen...bla bla bla" -> ja. Meer dan de drempel? -> Neequote:Op woensdag 2 maart 2011 16:43 schreef Zuigstengel het volgende:
[..]
Als je meer schulden dan bezittingen hebt (klinkt heel dramatisch, maar dat is wel het geval bij mijn studieschuld) dan hoef je box 3 helemaal niet in te vullen toch? Doe ik al jaren niet in ieder geval.
Ik zou dat alleen in moeten vullen wanneer ik een huis koop of spaargeld boven de 20.000 en nog een beetje toch?
Stond er niet bij.quote:
Valt in 2010. Is gewoon een overlopende post (nog te factureren omzet). Volgens goed koopmansgebruik hoor je het op te geven in het jaar dat de werkzaamheden zijn verricht.quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:39 schreef hearmeout het volgende:
Mijn bedrijf heeft alleen in november en december wat winstgevend werk uitgevoerd voor een ander bedrijf, maar de facuur daarvoor is pas gestuurd in januari 2011...
Valt dat nou onder inkomstenbelasting 2010 of pas 2011?
Recht op stufi of lening? Zo ja, gebruik de normbedragen. (Zie de rest van het topic want meer dan de helft van de vragen en antwoorden gaat hier over.)quote:Op woensdag 2 maart 2011 17:17 schreef Asgard het volgende:
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het nou zit met terugkrijgen van schoolkosten? Er staat een drempel van ¤500, maar wat telt daar nou allemaal in mee?
Ik volg nu een nominale WO opleiding (1600 euro nog wat collegegeld) en rond de 600 euro aan boeken. Lijkt me niet dat je collegegeld bij de belastingdienst kan terugvragen (of wel?).
Alvast bedankt.
Thanks! Krijg (zoals verwachtquote:Op woensdag 2 maart 2011 18:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Recht op stufi of lening? Zo ja, gebruik de normbedragen. (Zie de rest van het topic want meer dan de helft van de vragen en antwoorden gaat hier over.)
Zo nee, lees de help eens. Daar staat al een groot deel vermeld. Zo ook dat je het collegegeld kunt opvoeren als studiekosten.
En anders is hier wel een toelichting te vinden.
Tsja, je bent niet voor niks verplicht om de vooraf ingevulde aangifte te controleren alvorens te versturen.quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:34 schreef Bayswater het volgende:
Belastingdienst heeft zo te zien geen rekening gehouden dat er werkgevers/instellingen zijn die bij wijziging van een salarisadministratie 2 jaaropgaven (eentje tot mei en eentje vanaf juni)hebben verzonden. Alleen de cijfertjes van de tweede helft zijn, in mijn geval, door de belastingdienst opgenomen in de gegevens. Een voordeel van 2100 euro als ik de voorbewerkte gegevens laat staanMaar zo ben ik natuurlijk niet.
Weet ik, vroeg mij eigenlijk af of het probleem bekend is. Het is namelijk een vrij grote verzekeraar.quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Tsja, je bent niet voor niks verplicht om de vooraf ingevulde aangifte te controleren alvorens te versturen.
Ik kijk even of mijn glazen bol het weer doet,...quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:53 schreef ColaKoning het volgende:
Ik heb zojuist de belasting ingevuld voor het broertje van mijn vriendin. Hij doet op dit moment opleiding (bbl 3) waarbij hij 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat. Nu vul ik het invulprogramma in door alleen het loon gedeelte in te vullen en nu krijgt hij ongeveer 1700 euro terug???
Klopt dit wel? Lijkt me wel erg veel en het is ook vervelend als hij van alles terug moet betalen. Ik ben er zeker van dat het juiste getalletje in het juiste vakje staat
Om toch maar te antwoorden,...quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef Zihuatanejo het volgende:
Wat hulp nodig: ik ben bezig met mijn belastingaangifte en moet volgens de aangifte nog 172 euro betalen vanwege box 1. Ik snap alleen niet waardoor ik nog 172 euro betalen.
-Jaar lang dezelfde werkgever Geen andere inkomsten.
-Geen aftrekposten of andere items in box 1.
Je zou denken als je dat via werkgever alles verrekend is?
quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik kijk even of mijn glazen bol het weer doet,...
Sorryquote:Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik kijk even of mijn glazen bol het weer doet,...
Bij het aangifteprogramma staat dat mijn kenmerk ook bij de ontvangstbevestiging moet staan, en vorig jaar was dat inderdaad ook het geval.quote:Ondertekening en verzending
De Belastingdienst heeft op 02-03-2011 om 20:32 uur dit bericht ontvangen van:
goeiemoggel, BSN/sofinummer *mijn sofinummer*
goeiemoggel heeft op 02-03-2011 om 20:32 uur ondertekend.
Echte ontvangstbevestiging krijg je niet. Er gaat genoeg mis met verzenden door firewalls etc. Mensen krijgen dan wel een bericht dat de aangifte is verzonden, maar komt nooit aan. Enige manier om zeker te zijn dat ie aangekomen is, is door ff te bellen, maar als je dit ziet en je hebt geen al te stevige firewall of rare netwerkbeveiligingen dan kun je er vanuit gaan dat ie aangekomen is.quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:48 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik heb een simpele vraag over de ontvangstbevesting na het doen van digitale aangifte (via DigiD):
Hoort er ergens bij je ontvangstbevesting het kenmerk van je aangifte te staan?
Ik kon nu namelijk alleen maar een PDFje printen waar het volgende in staat:
[..]
Bij het aangifteprogramma staat dat mijn kenmerk ook bij de ontvangstbevestiging moet staan, en vorig jaar was dat inderdaad ook het geval.
Is mijn aangifte nu inderdaad goed ontvangen of toch niet?
Wat snap je niet?quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:13 schreef ColaKoning het volgende:
[..]
Sorry
Loon: 14.000
Loonheffing: 1800
Arbeidskorting: 850
Nu kom ik op 0 uit? Ik snap er echt niks meer van, vorig jaar voor mn vriendin ingevuld en die kreeg de gehele loonheffing terug (en had soortgelijke getallen).
Nou heb ik de exacte cijfers niet meer paraat, maar mijn vriendin heeft in het jaar 2009 een zes maanden (juli tot en met december) gewerkt. Zij verdiende toen ongeveer 2200 - 2400 bruto, dus dit kwam neer op 13200 - 14400 bruto in dat half jaar.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat snap je niet?
Je betaalt gewoon belasting. En aangezien je inkomen hoger is dan ongeveer ¤ 6.200,-, is de kans dat je (zonder aftrekposten) je loonheffing terugkrijgt, erg klein.
Dus kijk maar eens wat je vriendin vorig jaar aan inkomen had.
Ok, thnx. Zo veel vermogen heb ik (helaas) niet.quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:08 schreef Shugosha het volgende:
Schulden kun je meenemen binnen box 3, maar als je geen bezittingen hebt om in te vullen kun je hier niks mee. Het verlaagt namelijk alleen de gemiddelde waarde van de bezittingen.
Als je aangifte moet doen als ondernemer: 2.quote:Op donderdag 3 maart 2011 14:14 schreef Tha_Mars het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar ik ben Vennoot in een VOF (Samenwerkingsverband voor de BD). Helaas regel ik normaal de financiën niet, maar ik moet ik dus aangifte doen als ondernemer (alle 4 de vennoten). Echter hebben we als VOF nauwelijks omzet gedraaid.
Daarnaast werk ik ook in Loondienst voor 32 uur pw bij een ander bedrijf. Wat moet ik nu doen?
1. 2 x aangifte doen, inkomstenbelasting 2010 (loondienst) en inkomstenbelasting 2010 voor ondernemers (VOF)?
of
2. 1 x voor ondernemers waarin ik de loondienst van het andere bedrijf verwerk?
Als jij het al niet meer weet, kan ik al helemaal moeilijk een vergelijking maken en de verschillen zoeken.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:14 schreef ColaKoning het volgende:
[..]
Nou heb ik de exacte cijfers niet meer paraat, maar mijn vriendin heeft in het jaar 2009 een zes maanden (juli tot en met december) gewerkt. Zij verdiende toen ongeveer 2200 - 2400 bruto, dus dit kwam neer op 13200 - 14400 bruto in dat half jaar.
Met haar jaaropgaaf heb ik toen alleen het kopje 'loon' ingevuld, zonder heffingen ed. Haar loonheffing was daar ongeveer 1600, en haar loon e.d. was dus ongeveer 13000. Wat haar arbeidskorting voor dat half jaar was, weet ik niet.
Toch kreeg zij deze 1600 volledig terug (was ook als definitieve aanslag is teruggekoppeld).
Zij heeft dus ongeveer dezelfde bedragen als haar broertje gehad, alleen krijgt hij niks terug. Kan dit komen omdat zij per maand relatief meer belasting betaalde, maar dit slechts over een half jaar heeft gedaan (ipv een jaar) en daarom teveel belasting heeft betaald?
Vanaf het moment van het passeren bij de notaris. En de WOZ-waarde maakt niet zoveel uit omdat de bijtelling per saldo toch nihil is. Zolang je maar bij beide velden dezelfde waarde (waarde grond) invult.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:39 schreef Ralphmeister het volgende:
Ik heb half 2010 een nieuwbouw huis gekocht wat over een paar maanden opgeleverd wordt.
Deze moet ik nu dus invullen bij mijn belasting, volgens mij onder "Eigenwoningforfait in bijzondere situaties". Vervolgens dus dat het om een woning bedoeld als hoofdverblijf in aanbouw gaat.
Dan moet ik dus invullen welke periode dit was? Zo en zo tot 31-12 maar vanaf het passeren van de hypotheek? Of toen ik tekende om het huis te kopen? Als laatst nog een lastig punt, de WOZ waarde, ik een brief gekregen van 1-1-2010, toen was het 56.000. Maar ze willen waarde peildatum 1-1-2009, toen was het nog een grasveld?
Je zult de kosten moeten toedelen naar rato van het eigendom. Dus als jullie beide voor hetzelfde aandeel eigenaar zijn is het 50/50.quote:Ook vroeg ik me af hoe het gaat met het feit dat ik het samen heb gekocht met mijn vriendin. We wonen nu allebei thuis en zijn als ik het goed heb begrepen geen fiscaal partner ondanks dat we wel een samenlevingscontract hebben? Maar hoe gaat het nu met alles opgeven? Gewoon alle kosten door 2 delen? Of mag je dat zelf weten? Of gaat het erom wie welk deel voor rekening heeft genomen?
Ik heb mijn aangifte nog niet ingediend maar krijg morgen al het geld op mijn rekening gestort.quote:
Als je ouders je studie betalen dan kun jij het niet opvoeren als aftrekpost.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:03 schreef T-mo-T het volgende:
Eerst even een situatieschets: Ik zit momenteel in het derde jaar van mijn hbo opleiding. Voorgaande jaren heb ik nooit studiekosten afgetrokken, omdat mijn ouders dachten dat zij de studiekosten van hun belasting aftrokken (omdat zij deze kosten ook betalen.) Echter blijkt dat dus helemaal niet mogelijk te zijn en bij navraag bij hun belastingconsulent blijken de studiekosten dus ook nooit afgetrokken te zijn.
• Nu dacht ik ook dat als je normaal een studie volgt en daarbij studiefinanciering ontvang, dat je dan niets kon aftrekken, maar als ik de gegevens invul (basisbeurs stufi, paar euro boeken, normaal hbo collegegeld, dus gewoon normbedrag?) kom ik uit op een aftrekpost in 2010 van ¤675, klopt dit?
• Kan ik de aangifte van 2009 nog herzien om toch nog de studiekosten over 2009 terug te kunnen krijgen? Wat moet ik hiervoor doen?
Had je een uitwonende of thuiswonende beurs?quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:03 schreef T-mo-T het volgende:
Eerst even een situatieschets: Ik zit momenteel in het derde jaar van mijn hbo opleiding. Voorgaande jaren heb ik nooit studiekosten afgetrokken, omdat mijn ouders dachten dat zij de studiekosten van hun belasting aftrokken (omdat zij deze kosten ook betalen.) Echter blijkt dat dus helemaal niet mogelijk te zijn en bij navraag bij hun belastingconsulent blijken de studiekosten dus ook nooit afgetrokken te zijn.
• Nu dacht ik ook dat als je normaal een studie volgt en daarbij studiefinanciering ontvang, dat je dan niets kon aftrekken, maar als ik de gegevens invul (basisbeurs stufi, paar euro boeken, normaal hbo collegegeld, dus gewoon normbedrag?) kom ik uit op een aftrekpost in 2010 van ¤675, klopt dit?
• Kan ik de aangifte van 2009 nog herzien om toch nog de studiekosten over 2009 terug te kunnen krijgen? Wat moet ik hiervoor doen?
Als het ware heb ik het betaald d.m.v. een gift van mijn ouders.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:28 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Als je ouders je studie betalen dan kun jij het niet opvoeren als aftrekpost.
Thuiswonend (basisbeurs)quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Had je een uitwonende of thuiswonende beurs?
De thuiswonende beurs is lager dan het normbedrag, welke ongeveer 180 per maand is. Dus ja, na aftrek van de drempel resteert er een aftrekpost. Zodra je uitwonende beurs krijgt, welke groter is dan het normbedrag, kan dat niet meer.quote:Op donderdag 3 maart 2011 21:04 schreef T-mo-T het volgende:
[..]
Als het ware heb ik het betaald d.m.v. een gift van mijn ouders.
[..]
Thuiswonend (basisbeurs)
Ja en ja.quote:Op donderdag 3 maart 2011 21:55 schreef Drav het volgende:
Misschien wat off-topic, maar klopt het dat de bijdrage ZVW ook geldt voor ondernemers jonger dan achttien jaar? Is dat de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW?
Ik kom op ¤ 1.210,- terug.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:23 schreef Kleurdoos het volgende:
hmzz, ik vraag me af of t wel klopt dat ik zoveel terugkrijg
fiscaal 11.751
loonheffing 2.342
arbeidskorting 733
loon zvw 10.977
premie zvw 774
iets van 2000 terug?
Dat kan meetellen. Alleen had je dat er niet bij vermeld.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:45 schreef Kleurdoos het volgende:
vind ik ook geen probleem
( telt het nog mee dat je een kind hebt oid? ben een complete noob)
Weet niet of je alleenstaand bent en de leeftijd van je kind, maar check de heffingskortingen. Zijn er namelijk verscheidene ivm kinderen waarvoor je een teruggaaf kan ontvangen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:45 schreef Kleurdoos het volgende:
vind ik ook geen probleem
( telt het nog mee dat je een kind hebt oid? ben een complete noob)
ik ben samen met haar vader, maar dat is nog een studiebol/half leerkrachtquote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:59 schreef Shugosha het volgende:
[..]
Weet niet of je alleenstaand bent en de leeftijd van je kind, maar check de heffingskortingen. Zijn er namelijk verscheidene ivm kinderen waarvoor je een teruggaaf kan ontvangen.
Die mag je ook afschrijven voor het deel dat je hem voor de studie gebruikt.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:46 schreef roos85 het volgende:
even een vraagje, afgelopen jaar voor mijn studie nieuwe laptop en printer gekocht..
van een laptop weet ik dat ik deze mag afschrijven (over 3 jaar), geldt dit ook voor een printer?
Kun je opvoeren als studiekosten voor het deel dat ze voor de studie verbruikt worden.quote:en hoe zit het met inktpatronen e.d.?
Nope. Die kosten zitten in de 19 ct/km verwerkt.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:08 schreef A-ce het volgende:
Hoi,
Even een vraag. Ik werk via een detacerings bedrijf, hiervoor rijd ik met mijn eigen auto.
Ik krijg we ¤ 0,19 per km maar kan ik op een of andere manier ook mijn kosten aan de auto dus bijv nieuwe banden op te kunnen geven aan de belastingdienst?
Groetjes
dankjequote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die mag je ook afschrijven voor het deel dat je hem voor de studie gebruikt.
[..]
Kun je opvoeren als studiekosten voor het deel dat ze voor de studie verbruikt worden.
Hypotheeknummer is vaak het rekeningnummer waar je geld op 'staat' , as in, daar sta je tot dat bedrag debet.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:19 schreef Bayswater het volgende:
Bij hypotheek aftrekbare rente wordt gevraagd om het rekeningnummer van de hypotheek. Moet dat niet gewoon het hypotheeknummer zijn dat bij je jaaropgave zit?. Rekeningnummer kan ik ook wel opzoeken, maar die vraag is wat vreemd en heb ik voorheen nooit gezien.
Niemand die mij kan vertellen of ik het nu bij mét stufi zet omdat ik in dat jaar nog wel recht heb gehad of bij zonder omdat ik er over die maanden geen recht meer op had?quote:Op donderdag 3 maart 2011 18:27 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik twijfel in beetje over de studiekosten, ik heb de eerste drie maanden een nullening gehad met OV, daarna geen recht meer op stufi. De eerste drie maanden vallen uiteraard onder "studie met recht op studiefinanciering" maar hoe zit het met april tm december?
Je zult het moeten splitsen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:40 schreef _Ophelia_ het volgende:
Bij mij stond ook salaris, dat van vriend en hypotheekbedrag\ stufi erin. De hypotheekrente ed moest ik wel zelf toevoegen.
[..]
Niemand die mij kan vertellen of ik het nu bij mét stufi zet omdat ik in dat jaar nog wel recht heb gehad of bij zonder omdat ik er over die maanden geen recht meer op had?
Mooi, thnx. Dat komt qua aftreek onder de streep ook beter uit.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je zult het moeten splitsen.
De andere maanden zijn een studie zonder stufi geweest. (Als je geen recht meer had op stufi, lening of OV.)
Mooi. Waar kan ik de factuur dan naar toe sturen?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Mooi, thnx. Dat komt qua aftreek onder de streep ook beter uit.
quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Mooi. Waar kan ik de factuur dan naar toe sturen?
Dit zul je bij het DUO op moeten vragen. En als je een schuld hebt, zal hier een jaaropgave van moeten komen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 14:35 schreef secondant het volgende:
Hallo allemaal,
Twee vraagjes:
1: Mijn IBG Schuld wil ik opgeven als schuld in box 3. Alleen DUO geeft nergens een overzicht van de schuld op 1 jan en op 31 dec. Komt daar nog een financieeljaaroverzicht van of hoe bereken ik dat?
Nee.quote:2: Ik heb dit jaar afscheid genomen van mijn werkgever na een arbeidsconflict. Ik heb hier kosten voor gemaakt (advocaat) zijn deze nog ergens aftrekbaar?
Graag gedaan.quote:Dank!
kosten aftrekken voor iets dat een werkgever betaald heeft?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 14:54 schreef secondant het volgende:
Nou gebeld met de IBG en de gegevens opgevraagd. Ze keken raar op omdat het volgens hen niet meegenomen hoefte te worden terwijl het wel in het programma van de belastingdienst staat.
Dan nog een ander vraagje. Van mijn werkgever heb ik vorig jaar een persoonlijke OV Jaarkaart gehad. Deze is door mij als privepersoon aangevraagd maar de rekening is door mijn werkgever betaald. Nu kan men dit opvatten als vergoeding maar het is wel onderdeel van mijn contractonderhandelingen geweest en door de OV Jaarkaart heb ik een lager salaris gekregen. Kan dit niet aantonen. Wel heb ik een OV verklaring van de NS in mijn bezit. Kan ik nu nog kosten aftrekken hiervoor?
Bij mij waren 2 van de 3 banen vooraf ingevuld, studiekosten was nog helemaal leeg (volg studie zonder stufi en vorig jaar ook alles ingevuld).quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:04 schreef LoggedIn het volgende:
hebben jullie iets aan die vooraf ingevulde aangifte? mijn salaris etc stond er niet in, alleen een aftrekpost van 0 euroZo heeft t niet veel functie
of is het gwn meer bedoeld voor mensen met n koophuis enzo?
Kosten die in 2010 zijn gemaakt, moeten in 2010 worden meegenomen. Verder niets.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 15:29 schreef Sport_Life het volgende:
Het collegegeld van 2009/2010 heb ik in termijnen betaald, waarvan 3 termijnen in 2010 vallen en van 2010/2011 in 1x. Kan dit alles meegenomen worden in de aangifte 2010? Uiteraard heb ik in 2009 die aftrekposten voor dat deel niet meegenomen.
Nee. De eigenwoningschuld wordt berekend aan de hand van de eigenwoningreserve direct voorafgaande aan het moment waarop de woning als eigen woning wordt aangemerkt. Dat betekent dat je moet (blijven) rekenen alsof er een eigenwoningreserve is.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 16:11 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wat ik me trouwens ook afvraag, de eigen woningreserve verviel eerst na 5 jaar nu na drie jaar. Al bestaande reserves vervallen drie jaar na het ontstaan. Onze eigen woningreserve is ontstaan in feb. '07, betekent dit dat ik over jan en feb alleen een deel van de rente mag aftrekken en over de rest van het jaar het hele bedrag?
Bekijk gewoon de 'help' in het aangifteprogramma. Aardig duidelijk uitgelegd.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 15:58 schreef Mishu het volgende:
Krijg je eigenlijk ook dingen van je studie terug als je nog gewoon stufi ontvangt?
Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook. Dus wat dat betreft klopt het wel weer wat je zegt.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 16:24 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nee. De eigenwoningschuld wordt berekend aan de hand van de eigenwoningreserve direct voorafgaande aan het moment waarop de woning als eigen woning wordt aangemerkt. Dat betekent dat je moet (blijven) rekenen alsof er een eigenwoningreserve is.
Als vorig jaar is 2009 of 2010 dan zijn die kosten niet aftrekbaar.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:53 schreef Salatrel het volgende:
krijg 2983 terug.
vorig jaar mijn ogen laten laseren waarvan ik 2200 euro af kon trekken
Mocht je twijfelen: zie hier.quote:Niet aftrekbaar zijn de uitgaven voor hulpmiddelen, zoals brillen, contactlenzen en contactlensvloeistof, of kosten voor ooglaserbehandelingen.
Klopt, even later viel het kwartje dat ik twee dingen door elkaar aan het halen wasquote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook.
in de toelichting van het programma stond het niet specifiek dus ik zie welquote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als vorig jaar is 2009 of 2010 dan zijn die kosten niet aftrekbaar.
[..]
Mocht je twijfelen: zie hier.
Dus je gaat bewust een foute aangifte indienen?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:34 schreef Salatrel het volgende:
[..]
in de toelichting van het programma stond het niet specifiek dus ik zie wel
volgens het programma deed ik niets fout en bovendien issie al ingediendquote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus je gaat bewust een foute aangifte indienen?
Het programma weet niet of je kosten voor ooglaseren hebt ingevuld, kun kan je er ook niet voor waarschuwen. En je weet nu dat je een foute aangifte hebt ingediend zodat je een gecorrigeerde aangifte kunt indienen. (Iets wat je ook zou doen als je wist dat je een aftrekpost was vergeten.)quote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:37 schreef Salatrel het volgende:
[..]
volgens het programma deed ik niets fout en bovendien issie al ingediend
Hoezo?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook. Dus wat dat betreft klopt het wel weer wat je zegt.
Er is een eigenwoningreserve of niet. Berekenen alsof er nog een eigenwoningreserve is, is natuurlijk erg vreemd.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:26 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Hoezo?
Misschien had ik er 'mede berekend door' van moeten maken, dat dan weer wel
Je eigenwoningreserve kan best vervallen terwijl jij ergens woont. De berekening gaat er gewoon vanuit dat je fictief nog een eigenwoningreserve hebt, vlak voor het aankopen van de eigen woning. Dat is dan ook de 'peildatum'.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Er is een eigenwoningreserve of niet. Berekenen alsof er nog een eigenwoningreserve is, is natuurlijk erg vreemd.
Je geeft zelf al aan dat de eigenwoningschuld (niet de eigenwoningreserve) van belang is voor wat betreft het rentedeel dat aftrekbaar is.
Ik snap er niks van maar het zal wel kloppen want de vraag is beantwoord. Of ik heb de vraag anders geïnterpreteerd.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:29 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je eigenwoningreserve kan best vervallen terwijl jij ergens woont. De berekening gaat er gewoon vanuit dat je fictief nog een eigenwoningreserve hebt, vlak voor het aankopen van de eigen woning. Dat is dan ook de 'peildatum'.
Uiteraard weet jij ook dat de eigenwoningschuld deels bestaat uit de eigenwoningreserve, dus die is dan ook van belang voor het rentedeel dat aftrekbaar is.
We zeggen hetzelfde, alleen ik gebruikte ter illustratie even de letterlijke tekst uit de wet.
Het is gewoon verplicht enzo. Dusja.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:11 schreef Microtubuli het volgende:
Is het verstandig om spaargeld op te geven? Het kost me zo'n 700 euro extra als ik het wel opgeef maar ik heb het tot nu toe nog nooit opgegeven en nooit wat van gehoord.
Ja, wat is het risico als ik het niet doe?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:18 schreef Tegan het volgende:
[..]
En hoezo heb je het nooit eerder aangegeven? Eerste keer dat je aangifte doet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |