abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92281432
Het aangifteprogramma 2010 is te downloaden!



In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2010. Het aangifteprogramma 2010 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 2 van het Belastingaangifte 2010 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2010. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2011 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2010 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2010 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.
Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2011 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2010 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2010 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2015 geld terugvragen.

Aangifte doen
Je aangifte inkomstenbelasting kun je op 2 manieren aangifte doen:
elektronisch Hiervoor kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2010 downloaden.
op papier Hiervoor kun je het papieren P-biljet invullen. Met ingang van 2010 bestaat het E, T- of Tj-biljet niet meer. Je kunt hiervoor gewoon een P-biljet gebruiken.
De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle
Het is nog niet bekend waarop de belastingdienst extra gaat controleren. Zo snel dit bekend is, zal het nog worden vermeld.

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten.
Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je (net als vorig jaar) wachten tot 1 maart 2010. Pas na 1 maart 2010 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2011 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2011 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2010 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2010. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2011. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2011 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente?
Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde invorderings- en heffingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 januari 2011 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt:
- vanaf 1 januari 2011: 2,50%
- vanaf 1 april 2011: nnb%
Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 44 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra
Veranderingen 2010
Ook in 2010 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.

Studiekosten
In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2010
- studie met studiefinanciering over 2010
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen
Het grote "aangifte Inkomstenbelasting 2010 topic" - #1
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;)

Deze OP vind je hier. Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
pi_92281545
Zo, even een vers topic: mijn vraag die het vorige deel volmaakte:

Ik heb in het loop van het jaar zorgtoeslag aangevraagd omdat ons inkomen lager was dan we verwachtten in het begin van 2010. We hebben in 2010 zo weinig verdiend dat we recht hebben op huurtoeslag. Moet ik opnieuw een aanvraag voor toeslagen invullen of deze slechts wijzigen, of gaat het allemaal vanzelf?

Ik doe uiteraard aangifte van de inkomensbelasting over 2010, ben ik nu mee bezig.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 3 februari 2011 @ 18:03:22 #3
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_92284080
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 17:09 schreef Hipposaurus het volgende:
Ik heb in het loop van het jaar zorgtoeslag aangevraagd omdat ons inkomen lager was dan we verwachtten in het begin van 2010. We hebben in 2010 zo weinig verdiend dat we recht hebben op huurtoeslag. Moet ik opnieuw een aanvraag voor toeslagen invullen of deze slechts wijzigen, of gaat het allemaal vanzelf?

Ik doe uiteraard aangifte van de inkomensbelasting over 2010, ben ik nu mee bezig.
Als je al huurtoeslag had aangevraagd hoef je geen wijziging voor huur en zorg te doen. Als je nog geen huurtoeslag had aangevraagd moet je dat nog wel doen. Die kun je dan op basis van je huidige schatting invullen...
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_92284298
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:03 schreef Nizno het volgende:

[..]

Als je al huurtoeslag had aangevraagd hoef je geen wijziging voor huur en zorg te doen. Als je nog geen huurtoeslag had aangevraagd moet je dat nog wel doen. Die kun je dan op basis van je huidige schatting invullen...
Ik heb het toeslagen programma ingevuld en kreeg de laatste 3 maanden 85 euro zorgtoeslag, of ik ook direct mijn huurtoeslag daarmee aangevraagd heb, weet ik niet. Nu ik erover nadenk, waarschijnlijk niet, omdat ik dan mijn kale huur in had moeten vullen en ik eerlijk gezegd niet exact op de cent weet wat dat is.
pi_92307864
Mijn vraag hoort niet in dit topic thuis, maar vind 't overdreven om er een nieuw topic over te openen dus stel hem toch :P
Heeft iemand van jullie al een definitieve aanslag over 2009 ontvangen? Ik niet dus :')
Ik krijg behoorlijk wat zorgtoeslag terug over 2009, maar voordat ze dat kunnen berekenen moet eerst de aangifte definitief zijn. Heb daar nog steeds geen bericht over gehad en aan de telefoon kunnen/mogen ze ook niks zeggen. Behalve dat ik geduld moet hebben en dat ik niet de enige ben. Maar ik vind 't wel verrekte lang duren :+
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_92310987
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 01:48 schreef Marloes het volgende:
Mijn vraag hoort niet in dit topic thuis, maar vind 't overdreven om er een nieuw topic over te openen dus stel hem toch :P
Heeft iemand van jullie al een definitieve aanslag over 2009 ontvangen? Ik niet dus :')
Ik krijg behoorlijk wat zorgtoeslag terug over 2009, maar voordat ze dat kunnen berekenen moet eerst de aangifte definitief zijn. Heb daar nog steeds geen bericht over gehad en aan de telefoon kunnen/mogen ze ook niks zeggen. Behalve dat ik geduld moet hebben en dat ik niet de enige ben. Maar ik vind 't wel verrekte lang duren :+
Ik vind het wel meevallen, een jaar is niet uitzonderlijk lang (ze mogen er minimaal 3 jaar over doen..). Nog even geduld dus :)

ik moet de definitieve aanslag 2008 nog krijgen, dus ik heb voorrang :6
pi_92317681
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 01:48 schreef Marloes het volgende:
Mijn vraag hoort niet in dit topic thuis, maar vind 't overdreven om er een nieuw topic over te openen dus stel hem toch :P
Heeft iemand van jullie al een definitieve aanslag over 2009 ontvangen? Ik niet dus :')
Ik krijg behoorlijk wat zorgtoeslag terug over 2009, maar voordat ze dat kunnen berekenen moet eerst de aangifte definitief zijn. Heb daar nog steeds geen bericht over gehad en aan de telefoon kunnen/mogen ze ook niks zeggen. Behalve dat ik geduld moet hebben en dat ik niet de enige ben. Maar ik vind 't wel verrekte lang duren :+
Toevallig gisteren ontvangen.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_92322792
Ik heb mijn belastingaangfite inmiddels ook ingevuld, heb geen bijzondere aftrekkosten oid en krijg EUR 400 terug.

Nu heb ik een vraag in hoeverre deze kleine aanslagen worden gecontroleerd, eerlijkheid duurt het langst maar als ik mijn loonheffing 200 euro verhoog krijg ik ook 200 euro meer terug..
Kan dit zomaar?
pi_92322890
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:16 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik vind het wel meevallen, een jaar is niet uitzonderlijk lang (ze mogen er minimaal 3 jaar over doen..). Nog even geduld dus :)

ik moet de definitieve aanslag 2008 nog krijgen, dus ik heb voorrang :6
Ah oke, nouja normaal kan het me niet zoveel schelen, maar ik wil m'n geld :Y)
Maar zal zeggen dat jij eerst mag, hoor }:| :+
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_92323010
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:08 schreef Quito1 het volgende:
Ik heb mijn belastingaangfite inmiddels ook ingevuld, heb geen bijzondere aftrekkosten oid en krijg EUR 400 terug.

Nu heb ik een vraag in hoeverre deze kleine aanslagen worden gecontroleerd, eerlijkheid duurt het langst maar als ik mijn loonheffing 200 euro verhoog krijg ik ook 200 euro meer terug..
Kan dit zomaar?
Nee, krijg je geheid vragen over. De ingehouden loonheffing is bekend bij de fiscus, omdat die wordt doorgegeven door je werkgever. Als jouw aangifte vervolgens afwijkt van die gegevens krijgen ze daar geheel automatisch een foutmelding van.
pi_92323165
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:12 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, krijg je geheid vragen over. De ingehouden loonheffing is bekend bij de fiscus, omdat die wordt doorgegeven door je werkgever. Als jouw aangifte vervolgens afwijkt van die gegevens krijgen ze daar geheel automatisch een foutmelding van.
Het is idd te makkelijk. krijg na wat studiekosten alsnog 500e terug, niet gek.
pi_92337181
Ik doe momenteel havo op de vavo en ik heb al een aantal studiekosten gemaakt zoals : Lesgeld, studieboeken en studiemateriaal. Nou vroeg ik me af of ik dat kon aftrekken van de belasting? En of je persé alle rekeningen moet hebben of dat het genoeg is om aan te tonen via bankafschriftjes?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 19:41:33 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92338752
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:09 schreef gertjetop het volgende:
Ik doe momenteel havo op de vavo en ik heb al een aantal studiekosten gemaakt zoals : Lesgeld, studieboeken en studiemateriaal. Nou vroeg ik me af of ik dat kon aftrekken van de belasting? En of je persé alle rekeningen moet hebben of dat het genoeg is om aan te tonen via bankafschriftjes?
Kijk eens onder het kopje studiekosten.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92352884
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden

Neem aan dat je dit bedoelde? Dus ik heb alle bonnetjes nodig? Bankafschriftjes zijn niet genoeg?
  zaterdag 5 februari 2011 @ 00:00:38 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92354206
Nee, ik bedoel het kopje studiekosten in het aangifteprogramma.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92361905
Heb electronisch aangifte gedaan (op basis van voorlopige aanslag 2011). Net bericht ontvangen van de belastingdienst. Maar, het bedrag van de teruggave is 1000 lager dan het bedrag dat ik volgens mijn aangifte terug zou ontvangen? Iemand een idee hoe dat kan? Thanks!!
  zaterdag 5 februari 2011 @ 09:52:35 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92362244
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 09:27 schreef hoezitdatnou het volgende:
Heb electronisch aangifte gedaan (op basis van voorlopige aanslag 2011). Net bericht ontvangen van de belastingdienst. Maar, het bedrag van de teruggave is 1000 lager dan het bedrag dat ik volgens mijn aangifte terug zou ontvangen? Iemand een idee hoe dat kan? Thanks!!
Hoe kun je in vredesnaam een aangifte 2010 doen op basis van een voorlopige aanslag 2011?
Dus nee, geen idee hoe het kan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92363946
Gaat om VT over 2011.... (sorry, misschien niet helemaal op zn plek in t 2010 topic)
Heb dus een verzoek om wijziging voorlopige teruggave 2011 ingediend.
In die aangifte (Eigen kopie) is het bedrag dus 1000 hoger.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 11:27:24 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92363984
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 11:25 schreef hoezitdatnou het volgende:
Gaat om VT over 2011.... (sorry, misschien niet helemaal op zn plek in t 2010 topic)
Heb dus een verzoek om wijziging voorlopige teruggave 2011 ingediend.
In die aangifte (Eigen kopie) is het bedrag dus 1000 hoger.
* ManAtWork pakt zijn glazen bol uit de kast,...

Helaas, aangezien we niet weten wat je hebt ingevuld en we niet weten wat er in je aangifte staat, kunnen we hier nog steeds niks zinnigs over zeggen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92365356
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 11:25 schreef hoezitdatnou het volgende:
Gaat om VT over 2011.... (sorry, misschien niet helemaal op zn plek in t 2010 topic)
Heb dus een verzoek om wijziging voorlopige teruggave 2011 ingediend.
In die aangifte (Eigen kopie) is het bedrag dus 1000 hoger.
Had je toevallig al een eerder VA2011 waar een teruggaaf van ongeveer 1000 Euro op stond waar je in de wijziging geen rekening mee hebt gehouden?
A mind with a heart of it's own
pi_92365993
In 2010 250 uur ouderschapsverlof, toch mooi 1250 euro :)

De adder onder het gras is dat in jaar dat je dit opneemt er een lager inkomen moet zijn dat het jaar er voor. Dit is op te lossen door b.v. je overuren pas in in januari van het volgende jaar uit te betalen en niet in december, of door een storting in je levensloop te doen (max 12 %).
pi_92370913
Mijn vriendin is sinds kort als journalist aan het werk als ZZP'er. Waar kan ik duidelijke informatie vinden voor belasting-technische zaken in dit kader?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  zaterdag 5 februari 2011 @ 16:07:50 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92372991
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:58 schreef crossover het volgende:
Mijn vriendin is sinds kort als journalist aan het werk als ZZP'er. Waar kan ik duidelijke informatie vinden voor belasting-technische zaken in dit kader?
Is ze ondernemer voor de inkomstenbelasting?
Of zijn het 'bijverdiensten'?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92373072
Dat hangt toch van het aantal uren af? Ik denk niet dat ze 1225 uur per jaar gaat maken...
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  zaterdag 5 februari 2011 @ 16:22:59 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92373530
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 16:10 schreef crossover het volgende:
Dat hangt toch van het aantal uren af? Ik denk niet dat ze 1225 uur per jaar gaat maken...
Nee, dat hangt niet van het aantal uren af. Dat hangt van de inspecteur af.
Hoe is ze beoordeeld nadat ze haar opgaaf startende onderneming heeft opgestuurd?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92373890
Ze is beoordeeld voor de omzetbelasting, verder niets. Dat bericht kreeg ze binnen na haar KvK inschrijving..
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_92374136
Misschien goed om te vermelden: het gaat om journalistieke (eigen) producties. Ze heft op haar facturen dus geen BTW.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  zaterdag 5 februari 2011 @ 16:41:19 #28
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92374268
Klinkt als resultaat uit overige werkzaamheden.
De opbrengsten minus de kosten kun je dan aangeven in het aangifteprogramma.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92374458
Kan ik ergens een voorbeeld sofinummer vinden?

Ik heb de gegevens niet bij de hand van mijn vrouw, ik wil een proef berekening doen. Ik ben niet thuis,
pi_92374562
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:15 schreef Quito1 het volgende:

[..]

Het is idd te makkelijk. krijg na wat studiekosten alsnog 500e terug, niet gek.
Ik heb 1000 euro geclaimd voor een LOI studie
Dus studiekosten, een laptop en een adsl aansluiting, is allemaal geaccepteerd
  zaterdag 5 februari 2011 @ 17:03:33 #31
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92375133
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 16:46 schreef xaban06 het volgende:
Kan ik ergens een voorbeeld sofinummer vinden?

Ik heb de gegevens niet bij de hand van mijn vrouw, ik wil een proef berekening doen. Ik ben niet thuis,
123456782
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92449534
vraagie:

300¤ ingehouden loonbelasting over 6000 euro. voorgaande jaren was sprake van 3000¤ ingehuden loonbelasting bij een salaris van 12000.

zou dit kunnen :P?
pi_92451170
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 09:57 schreef Tatser het volgende:
vraagie:

300¤ ingehouden loonbelasting over 6000 euro. voorgaande jaren was sprake van 3000¤ ingehuden loonbelasting bij een salaris van 12000.

zou dit kunnen :P?
Grofweg gezegd: tot ¤6.000 euro wordt er vrij weinig tot niets belast. Kan kloppen dus.
pi_92452403
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 17:03 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

123456782
http://www.wilmans.com/sofinummer/index.html

^O^
  maandag 7 februari 2011 @ 14:43:42 #35
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_92459524
Rond welke tijd hoor je een uitnodiging te krijgen tot het doen van je aangifte 2010. Partner al gehad. Ik als fiscaal partner nog niet. Ik doe altijd graag aangifte. Of kan ik sowieso de aangifte alvast doen?
pi_92464671
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:43 schreef BeamofLight het volgende:
Rond welke tijd hoor je een uitnodiging te krijgen tot het doen van je aangifte 2010. Partner al gehad. Ik als fiscaal partner nog niet. Ik doe altijd graag aangifte. Of kan ik sowieso de aangifte alvast doen?
Kan 'm sowieso alvast doen.

Veel mensen wachten tot maart voor de vooraf ingevulde aangifte.
  maandag 7 februari 2011 @ 17:08:22 #37
62913 Blik
The one and Only!
pi_92465735
Heb mijn aangifte eens ingevuld, kom op een toch wel bijzonder hoog bedrag uit wat ik terug zou moeten krijgen (samen met partner). Mis ik nog zaken:

- jaaropgaven van alle werkgevers doorgevoerd
- hypotheeklasten opgeschreven
- WOZ-waarde huis

Heb verder geen aftrekposten, studiekosten of dergelijk zaken die nog van toepassing zijn. Ik krijg wel iedere maand voorlopige teruggaaf van de belastingdienst, die komt nergens terug. Mis ik verder nog iets?
  maandag 7 februari 2011 @ 17:20:27 #38
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_92466266
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:08 schreef Blik het volgende:
Heb mijn aangifte eens ingevuld, kom op een toch wel bijzonder hoog bedrag uit wat ik terug zou moeten krijgen (samen met partner). Mis ik nog zaken:

- jaaropgaven van alle werkgevers doorgevoerd
- hypotheeklasten opgeschreven
- WOZ-waarde huis

Heb verder geen aftrekposten, studiekosten of dergelijk zaken die nog van toepassing zijn. Ik krijg wel iedere maand voorlopige teruggaaf van de belastingdienst, die komt nergens terug. Mis ik verder nog iets?
Als je VT hebt (ivm HRA) ben je die misschien vergeten op te geven?

edit: ik zie dat je schrijft dat je VT hebt. Deze moet je in de IB ook opgeven.
  maandag 7 februari 2011 @ 17:30:17 #39
62913 Blik
The one and Only!
pi_92466694
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:20 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

Als je VT hebt (ivm HRA) ben je die misschien vergeten op te geven?

edit: ik zie dat je schrijft dat je VT hebt. Deze moet je in de IB ook opgeven.
waar kan ik die opgeven?
pi_92467003
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:08 schreef Quito1 het volgende:
Ik heb mijn belastingaangfite inmiddels ook ingevuld, heb geen bijzondere aftrekkosten oid en krijg EUR 400 terug.

Nu heb ik een vraag in hoeverre deze kleine aanslagen worden gecontroleerd, eerlijkheid duurt het langst maar als ik mijn loonheffing 200 euro verhoog krijg ik ook 200 euro meer terug..
Kan dit zomaar?
Tuurlijk kan dat zomaar, lekker doen! Dat controleren ze niet :')
Je jaaropgave van je werk gaat ook naar de belastingdienst, dan wordt het gewoon gecorrigeerd. Beetje kansloze vraag maar goed.
  maandag 7 februari 2011 @ 17:41:26 #41
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_92467099
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:30 schreef Blik het volgende:

[..]

waar kan ik die opgeven?
Staat er niet ergens:

betaalde rente


ontvangen ???
pi_92467266
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:20 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

edit: ik zie dat je schrijft dat je VT hebt. Deze moet je in de IB ook opgeven.
Hoef je niet op te geven, is meer een rekenhulp voor jezelf om het verschil met de VA te zien. de belastingdienst weet wel of je een VA hebt gehad en voor welk bedrag, dat je hoef je hen niet te vertellen :P
A mind with a heart of it's own
  maandag 7 februari 2011 @ 17:46:46 #43
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_92467359
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:44 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Hoef je niet op te geven, is meer een rekenhulp voor jezelf om het verschil met de VA te zien. de belastingdienst weet wel of je een VA hebt gehad en voor welk bedrag, dat je hoef je hen niet te vertellen :P
Maar hoe zit het dan? Hij denkt veel terug te krijgen en wordt dalijk alsnog achteraf een acceptgiro gestuurd?
pi_92467483
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:46 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

Maar hoe zit het dan? Hij denkt veel terug te krijgen en wordt dalijk alsnog achteraf een acceptgiro gestuurd?
Dikke kans dat ie inderdaad het bedrag van de VA niet heeft ingevuld. Stel hij had een VA van -1500 Euro en ziet nu staan dat ie 1750 terug krijgt, dan haalt de belastingdienst de 1500 Euro er wel vanaf en krijgt ie dus nog 250 Euro en een paar Euro heffingsrente. Daarom kan het handig zijn om bij "te verrekenen" bedragen inderdaad even het ontvangen bedrag van de VA in te vullen om een meer reeel beeld te krijgen.
A mind with a heart of it's own
  maandag 7 februari 2011 @ 17:52:39 #45
62913 Blik
The one and Only!
pi_92467591
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:50 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Dikke kans dat ie inderdaad het bedrag van de VA niet heeft ingevuld. Stel hij had een VA van -1500 Euro en ziet nu staan dat ie 1750 terug krijgt, dan haalt de belastingdienst de 1500 Euro er wel vanaf en krijgt ie dus nog 250 Euro en een paar Euro heffingsrente. Daarom kan het handig zijn om bij "te verrekenen" bedragen inderdaad even het ontvangen bedrag van de VA in te vullen om een meer reeel beeld te krijgen.
Maar ik hoef mijn VT-bedrag niet ergens in de belastingaangifte te vermelden toch?

Ik begrijp dat ik het bedrag krijg volgens de aangifte minus het bedrag aan voorlopige teruggaaf dat ik al heb ontvangen
pi_92467887
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:52 schreef Blik het volgende:

[..]

Maar ik hoef mijn VT-bedrag niet ergens in de belastingaangifte te vermelden toch?

Ik begrijp dat ik het bedrag krijg volgens de aangifte minus het bedrag aan voorlopige teruggaaf dat ik al heb ontvangen
Je hoeft het niet op te geven, maar je kunt het wel opgeven bij "te verrekenen bedragen", dan wordt er in de berekening rekening gehouden met het bedrag wat je al hebt gehad.
A mind with a heart of it's own
  maandag 7 februari 2011 @ 18:06:40 #47
62913 Blik
The one and Only!
pi_92468028
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 18:01 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Je hoeft het niet op te geven, maar je kunt het wel opgeven bij "te verrekenen bedragen", dan wordt er in de berekening rekening gehouden met het bedrag wat je al hebt gehad.
Laat ze het zelf maar uitrekenen :)

Krijg ik alsnog een mooie 1800 euro terug :)
  maandag 7 februari 2011 @ 22:34:52 #48
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_92481654
Vraagje....

We hebben dit jaar de badkamer nogal grondig verbouwd, wat uiteraard aardig wat kosten met zich mee heeft gebracht.
Nu wil ik dit proberen op te geven aan de belasting, maar ik heb maar van ongeveer de helft van het totaalbedrag de bonnen terug kunnen vinden.
Hoe groot is de kans dat ze me gaan vragen alle bonnen toe te sturen?

Edit: ik heb wel een schitterend Word-document bijgehouden destijds, maar daar trappen ze zeker niet in? :')
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
  maandag 7 februari 2011 @ 22:48:14 #49
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92482085
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 22:34 schreef Ingetje79 het volgende:
Vraagje....

We hebben dit jaar de badkamer nogal grondig verbouwd, wat uiteraard aardig wat kosten met zich mee heeft gebracht.
Nu wil ik dit proberen op te geven aan de belasting, maar ik heb maar van ongeveer de helft van het totaalbedrag de bonnen terug kunnen vinden.
Hoe groot is de kans dat ze me gaan vragen alle bonnen toe te sturen?

Edit: ik heb wel een schitterend Word-document bijgehouden destijds, maar daar trappen ze zeker niet in? :')
Kans is klein,... maar aanwezig.
En voor de duidelijkheid: je kunt niet de kosten de verbouwing in aftrek brengen. Wel de kosten van de financiering van de verbouwing.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 7 februari 2011 @ 22:51:03 #50
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_92482218
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 22:48 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Kans is klein,... maar aanwezig.
En voor de duidelijkheid: je kunt niet de kosten de verbouwing in aftrek brengen. Wel de kosten van de financiering van de verbouwing.
Ja, dat bedoel ik idd ook.

Bedankt voor je antwoord :)
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_92502179
Wij hebben (2 studenten) in dec 2009 een nieuwe monitor gekocht, in aug 2010 een laptop en in dec 2010 een nieuwe desktop.

Monitor en desktop gebruiken wij 50% vd tijd dat ie aanstaat voor studie, laptop ook 50-60%. Hoe kan ik dit opgeven als studiekosten?

[ Bericht 2% gewijzigd door Hipposaurus op 08-02-2011 17:09:39 ]
pi_92502563
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:52 schreef Hipposaurus het volgende:
Wij hebben (2 studenten) in dec 2009 een monitor gekocht, in aug 2010 een laptop en in dec 2010 een desktop.

Monitor en desktop gebruiken wij 50% vd tijd dat ie aanstaat voor studie, laptop ook 50-60%. Hoe kan ik dit opgeven als studiekosten?
Aangezien jij zegt dat jullie studenten zijn ga ik er even vanuit dat jullie studiefinanciering ontvangen / geld kunnen lenen van de IB-groep / een nul-lening hebben met OV-jaarkaart. In dat geval: niet. Je werkt dan met normbedragen.
pi_92502812
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:02 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Aangezien jij zegt dat jullie studenten zijn ga ik er even vanuit dat jullie studiefinanciering ontvangen / geld kunnen lenen van de IB-groep / een nul-lening hebben met OV-jaarkaart. In dat geval: niet. Je werkt dan met normbedragen.
Nee, beiden geen studiefin meer en ook geen ov. Wel doen we beiden een voltijdopleiding (hij vorig jaar begonnen, ik ben net afgestudeerd).
Hij ontvangt ook nog een lerarenbeurs die het collegegeld dekt, maar omdat je die pas definitief krijgt als je de opleiding afrond, moet je deze denk ik niet als werkgeversbijdrage oid opgeven?
pi_92503640
En jullie kunnen niet nog lenen bij de DUO?

In dat geval kun je de computer over 3 jaar afschrijven met een restwaarde van 10%. Je moet 't dan wel doen naar rato van het 'zakelijk' gebruik.

Dus VB:
Aanschaf ¤1000. ¤100 restwaarde (10%) dus ¤900 afschrijven over 3 jaar. ¤300 per jaar. Gebruik je dat ding voor 50% van de tijd voor de studie, dan is dat ¤150 per jaar. Daarmee kom je niet boven de drempel van ¤500 in ieder geval.

Wat bedoel je trouwens met 'definitief' bij die lerarenbeurs? Heeft hij 'm nu al gekregen?
pi_92504687
De lerarenbeurs is een soort voorschot: het betaalt je collegegeld en een deel van je boeken als je leerkracht bent en ondertussen nog werkt in het onderwijs. Alleen wanneer je je opeliding afrond binnen 3 jaar, hoef je dit bedrag niet treugbetalen. Plus dat je verplicht bent om minimaal een jaar na afstuderen te blijven werken in het onderwijs. Je krijgt deze beurs wel via DUO, maar niet elke leraar heeft er automatisch recht op.

En of ik nog kan lenen bij DUO: ehm, ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik doe het niet,
pi_92504826
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:49 schreef Hipposaurus het volgende:
De lerarenbeurs is een soort voorschot: het betaalt je collegegeld en een deel van je boeken als je leerkracht bent en ondertussen nog werkt in het onderwijs. Alleen wanneer je je opeliding afrond binnen 3 jaar, hoef je dit bedrag niet treugbetalen. Plus dat je verplicht bent om minimaal een jaar na afstuderen te blijven werken in het onderwijs. Je krijgt deze beurs wel via DUO, maar niet elke leraar heeft er automatisch recht op.

En of ik nog kan lenen bij DUO: ehm, ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik doe het niet,
Het belang van het weten of je nog kunt lenen of niet is de wijze van aftrekken van studiekosten. Als je nog kunt lenen, wordt dat gezien als "recht op studiefinanciering" en dan moet je dus gaan werken met normbedragen ("studie met studiefinanciering").

Als de lerarenbeurs daadwerkelijk nu al verstrekt is, moet je 'm wel meenemen in de berekening voor de aftrekbare studiekosten.
pi_92505432
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:52 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Als de lerarenbeurs daadwerkelijk nu al verstrekt is, moet je 'm wel meenemen in de berekening voor de aftrekbare studiekosten.
Da's minder, dat scheelt toch weer 2000 euro aftrekkosten. Ik ga voor de zkerheid de belastingdienst bellen.
pi_92505502
quote:
13s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 16:05 schreef Hipposaurus het volgende:

[..]

Da's minder, dat scheelt toch weer 2000 euro aftrekkosten. Ik ga voor de zkerheid de belastingdienst bellen.
Dat klopt, maar uiteindelijk heb je er wel een vergoeding voor ontvangen.
pi_92505535
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 16:06 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat klopt, maar uiteindelijk heb je er wel een vergoeding voor ontvangen.
Maar het is een voorlopige vergoeding.... -O-

*gaat inm hoekje zitten mokken*
pi_92505667
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 16:07 schreef Hipposaurus het volgende:

[..]

Maar het is een voorlopige vergoeding.... -O-

*gaat inm hoekje zitten mokken*
Tsjah. Ik zou zeggen: als hij dus met 3 jaar dat zal moeten terugbetalen, dan dien je alsnog een nieuwe aangifte 2010 in / ga je in bezwaar / vraag je om een ambtshalve vermindering.
pi_92512136
Ik probeer dit formulier in te vullen:
http://www.ib-groep.nl/Images/7148_tcm7-597.pdf

Wat vul ik bij duur opleiding (4.5) in? Ik doe 7 jaar over mijn VWO. Als ik 6 jaar invul, lijkt het alsof ik al voor mijn 18e klaar was met de opleiding.
pi_92512488
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:32 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ik probeer dit formulier in te vullen:
http://www.ib-groep.nl/Images/7148_tcm7-597.pdf

Wat vul ik bij duur opleiding (4.5) in? Ik doe 7 jaar over mijn VWO. Als ik 6 jaar invul, lijkt het alsof ik al voor mijn 18e klaar was met de opleiding.
dit is geen inkomstenbelasting :')

Bel Duo op ofzo.
pi_92512672
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:40 schreef Hipposaurus het volgende:

[..]

dit is geen inkomstenbelasting :')

Bel Duo op ofzo.
Weet ik.. maar ik dacht miss zitten hier de experts :@
pi_92515170
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:52 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het belang van het weten of je nog kunt lenen of niet is de wijze van aftrekken van studiekosten. Als je nog kunt lenen, wordt dat gezien als "recht op studiefinanciering" en dan moet je dus gaan werken met normbedragen ("studie met studiefinanciering").

Als de lerarenbeurs daadwerkelijk nu al verstrekt is, moet je 'm wel meenemen in de berekening voor de aftrekbare studiekosten.
Recht op stufi gaat puur om de basisbeurs. Als je geen recht meer hebt op de basisbeurs, maar nog wel kunt lenen, dan kun je gewoon studie zonder stufi invullen.
A mind with a heart of it's own
  dinsdag 8 februari 2011 @ 19:55:50 #65
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92515940
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 19:40 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Recht op stufi gaat puur om de basisbeurs. Als je geen recht meer hebt op de basisbeurs, maar nog wel kunt lenen, dan kun je gewoon studie zonder stufi invullen.
Hij moet alleen wel een tegemoetkoming in de kosten aftrekken van de kosten.
Volgens mij is dat hetgeen waar Maharbal op doelt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92518636
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 19:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Hij moet alleen wel een tegemoetkoming in de kosten aftrekken van de kosten.
Volgens mij is dat hetgeen waar Maharbal op doelt.
Het zegt letterlijk dat als je nog kunt lenen, je het moet opgeven als "recht op studiefinanciering". Dit klopt niet. Uiteraard kun je aan aftrek alleen opgeven voor zover het niet vergoed is.
A mind with a heart of it's own
  dinsdag 8 februari 2011 @ 21:02:53 #67
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92519774
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 20:43 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Het zegt letterlijk dat als je nog kunt lenen, je het moet opgeven als "recht op studiefinanciering". Dit klopt niet. Uiteraard kun je aan aftrek alleen opgeven voor zover het niet vergoed is.
Want?
Als je recht hebt op een rentedragende lening, valt dit ook onder 'studie met studiefinanciering'.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:14:30 #68
311526 imso1986
It's just a game
pi_92523746
Hallo mensen,

Kleine vraag over de belastingdient.

Voor 2010 heb ik in oktober mijn toetsingsinkomen aangepast. Mijn loon was gestegen.
Ik moest van 2010 veelhuurtoeslag en zorgtoeslag terugbetalen.

Nu heb ik afgelopen januari mijn jaaropgave gekregen van mijnwerkgever en deze was lager dan het inkomen dat ik heb opgegeven.

Moet ik het toetstingsinkomen van 2010 zelf wijzigen of gebeurt dit automatisch?

Groeten, ImSo
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:28:08 #69
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92524579
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:14 schreef imso1986 het volgende:
Hallo mensen,

Kleine vraag over de belastingdient.

Voor 2010 heb ik in oktober mijn toetsingsinkomen aangepast. Mijn loon was gestegen.
Ik moest van 2010 veelhuurtoeslag en zorgtoeslag terugbetalen.

Nu heb ik afgelopen januari mijn jaaropgave gekregen van mijnwerkgever en deze was lager dan het inkomen dat ik heb opgegeven.

Moet ik het toetstingsinkomen van 2010 zelf wijzigen of gebeurt dit automatisch?

Groeten, ImSo
Gaat automagisch.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92524867
Ik ontvang enkel collegekrediet (meen E125) van de IB groep. Moet ik dat bij de studiekostenaftrekpost nog van de normebdragen gaan aftrekken, of geldt dat enkel voor de prestatiebeurs en/of aanvullende beurs en niet voor collegekrediet?
pi_92528622
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 20:43 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Het zegt letterlijk dat als je nog kunt lenen, je het moet opgeven als "recht op studiefinanciering". Dit klopt niet. Uiteraard kun je aan aftrek alleen opgeven voor zover het niet vergoed is.
Neen. Als je kunt lenen bij de DUO is het 'studie met studiefinanciering' en werk je met normbedragen. Het gaat om het 'recht hebben op studiefinanciering', en in de Wet studiefinanciering valt de lening die je kunt aangaan (maar niet doet) ook onder 'recht op studiefinanciering'. Om dezelfde reden valt het hebben van een 0-lening en een OV-jaarkaart onder 'studie met studiefinanciering'.

De lening die je ontvangt valt overigens niet onder 'tegemoetkoming', en hoef je dus niet van de normbedragen af te trekken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Maharbal op 08-02-2011 23:49:42 ]
  woensdag 9 februari 2011 @ 10:47:44 #72
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_92537276
Beetje vreemd geval. Afgelopen jaar ben ik als gevolg van de fijne flexwet een paar maanden zonder werk komen te zitten. Heb over die periode een uitkering gehad. Nu heb ik daar de jaaropgaaf van binnen, maar daar loop ik tegen een vreemd dingetje aan. Ze melden daar namelijk de heffingskorting te hebben toegepast, maar niet hoeveel dat is.

UWV gebeld, en die konden het mij niet melden en zij verwezen mij door naar de belastingdienst. Dus die gebeld en die vonden het maar een vreemd verhaal. Als oplossing hadden ze: vul gewoon het belastingprogramma in, en als je recht hebt op geld terug, dan komt dat daar uit.

Ik kon ze maar niet aan het verstand peuteren dat ik dus bij de inkomsten nu een vakje leeg moet laten (toegepaste heffingskorting) en dat dus de uitkomst van het bedrag per definitie niet klopt.

Telefonisch schouderophalen was het gevolg.

Iemand ENIG idee hoe ik kan berekenen hoeveel heffingskorting er waarschijnlijk is ingehouden?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_92545990
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 10:47 schreef Verbal het volgende:
Beetje vreemd geval. Afgelopen jaar ben ik als gevolg van de fijne flexwet een paar maanden zonder werk komen te zitten. Heb over die periode een uitkering gehad. Nu heb ik daar de jaaropgaaf van binnen, maar daar loop ik tegen een vreemd dingetje aan. Ze melden daar namelijk de heffingskorting te hebben toegepast, maar niet hoeveel dat is.

UWV gebeld, en die konden het mij niet melden en zij verwezen mij door naar de belastingdienst. Dus die gebeld en die vonden het maar een vreemd verhaal. Als oplossing hadden ze: vul gewoon het belastingprogramma in, en als je recht hebt op geld terug, dan komt dat daar uit.

Ik kon ze maar niet aan het verstand peuteren dat ik dus bij de inkomsten nu een vakje leeg moet laten (toegepaste heffingskorting) en dat dus de uitkomst van het bedrag per definitie niet klopt.

Telefonisch schouderophalen was het gevolg.

Iemand ENIG idee hoe ik kan berekenen hoeveel heffingskorting er waarschijnlijk is ingehouden?

V.
wachten tot 1 maart en dan hopen dat het al voor je ingevuld staat?
  woensdag 9 februari 2011 @ 14:49:53 #74
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_92546402
Vraagje over kapitaalverzekering. Op de brief van de hypotheekverstrekker staat dat dat in box 3 moet, lijkt me niet toch? Waar moet je het in box 1 ingeven, danwel van aftrekken/optellen/worteltrekken etc?
  woensdag 9 februari 2011 @ 15:11:35 #75
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92547261
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 10:47 schreef Verbal het volgende:
Beetje vreemd geval. Afgelopen jaar ben ik als gevolg van de fijne flexwet een paar maanden zonder werk komen te zitten. Heb over die periode een uitkering gehad. Nu heb ik daar de jaaropgaaf van binnen, maar daar loop ik tegen een vreemd dingetje aan. Ze melden daar namelijk de heffingskorting te hebben toegepast, maar niet hoeveel dat is.

UWV gebeld, en die konden het mij niet melden en zij verwezen mij door naar de belastingdienst. Dus die gebeld en die vonden het maar een vreemd verhaal. Als oplossing hadden ze: vul gewoon het belastingprogramma in, en als je recht hebt op geld terug, dan komt dat daar uit.

Ik kon ze maar niet aan het verstand peuteren dat ik dus bij de inkomsten nu een vakje leeg moet laten (toegepaste heffingskorting) en dat dus de uitkomst van het bedrag per definitie niet klopt.

Telefonisch schouderophalen was het gevolg.

Iemand ENIG idee hoe ik kan berekenen hoeveel heffingskorting er waarschijnlijk is ingehouden?

V.
Ik neem aan dat je een WW-uitkering hebt gehad?
Dan klopt het dat er geen arbeidskorting is verrekend. Dit hoor je ook niet onder het kopje 'loon' op te geven maar onder het punt eronder (daar staat ook WW tussen).
Dan zul je zie dat er geen vakje is waar je arbeidskorting kunt invullen.

(Als het een andere uitkering is, hoor ik het wel. :) Dan zal mijn antwoord zijn dat het niet uitmaakt of je wel of geen bedrag bij de arbeidskorting invult. Probeer het maar eens uit door er een bedrag van ¤ 300,- in te vullen.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 9 februari 2011 @ 15:12:46 #76
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92547323
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 14:49 schreef Hi_flyer het volgende:
Vraagje over kapitaalverzekering. Op de brief van de hypotheekverstrekker staat dat dat in box 3 moet, lijkt me niet toch? Waar moet je het in box 1 ingeven, danwel van aftrekken/optellen/worteltrekken etc?
Staat er niet dat ie mogelijk in box 3 thuis hoort?
Zo niet, weet je dan wel zeker dat het een kapitaalverzekering eigen woning is? Zo ja, dan hoef je hem nergens in box 1 te vermelden.
Als het wel een box 3 kapitaalverzekering is, moet je de waarde daar dus vermelden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 9 februari 2011 @ 15:51:14 #77
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_92548955
Het is een kapitaalverzekering eigen woning, wat zou het anders kunnen zijn? Maargoed, de afgelopen 2 jaar heb ik er ook niks mee gedaan, dus doe ik dat dit jaar ook niet.
pi_92549059
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 23:44 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De lening die je ontvangt valt overigens niet onder 'tegemoetkoming', en hoef je dus niet van de normbedragen af te trekken.
thnx!
  woensdag 9 februari 2011 @ 15:55:33 #79
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92549145
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 15:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Het is een kapitaalverzekering eigen woning, wat zou het anders kunnen zijn? Maargoed, de afgelopen 2 jaar heb ik er ook niks mee gedaan, dus doe ik dat dit jaar ook niet.
Een gewone kapitaalverzekering. :)
Maar als het goed is, houdt de verzekeringsmaatschappij er rekening mee als deze clausule is opgenomen in de verzekering. Dan is het wel vreemd dat ze aangeven dat de verzekering in box 3 thuis hoort. Voor de zekerheid zou ik het toch even nagaan,...
Om eventueel fiscaal gedonder te voorkomen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 9 februari 2011 @ 16:06:55 #80
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_92549672
Gedonder levert het nog niet op, omdat we nog wel even onder de vrijstelling zitten. Ik zal toch even contact opnemen, gewoon om het te weten. Bedankt iig.
  woensdag 9 februari 2011 @ 16:44:02 #81
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92551313
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 16:06 schreef Hi_flyer het volgende:
Gedonder levert het nog niet op, omdat we nog wel even onder de vrijstelling zitten. Ik zal toch even contact opnemen, gewoon om het te weten. Bedankt iig.
Daarom is het ook verstandig om nu iets recht te zetten mocht het niet kloppen. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 13:23:47 #82
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92633933
De OP in de Wiki bijgewerkt met rentepercentage, vooraf ingevulde aangifte, aandachtspunt van fiscus en deel 2 alvast toegevoegd.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92646548
Heb vorig jaar al die meuk uitgezocht en ingevuld, maar zijn er nog veel dingen veranderd dit jaar of niet?
  vrijdag 11 februari 2011 @ 18:27:44 #85
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92647962
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 17:55 schreef Sport_Life het volgende:
Heb vorig jaar al die meuk uitgezocht en ingevuld, maar zijn er nog veel dingen veranderd dit jaar of niet?
Zie de link in de OP.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92654622
Vraag waar ik als ook de belastingtelefoon niet uitkomen.

Vorig jaar heb ik het gehele jaar een wia uitkering gehad (arbeidsongeschikt). Nu moet ik bij een vraag ja of nee invullen maar de vraag is nogal dubbelzinnig onder het kopje heffingskortingen:

Had u recht op een uitkering of op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de wet wajong?

Ik had dus recht op een uitkering ( dus tot het woordje of maar ik heb geen wajong gehad). Mag ik nou gewoon Ja invullen ( dit scheelt 700 euro meer die dan kan krijgen dan als het woordje nee).
pi_92656096
Het gaat inderdaad om het recht hebben op een uitkering, niet of je hem ook daadwerkelijk hebt gehad. Dus als je recht had op een Wajong uitkering, ook al heb je hem niet gehaqd, dan kun je daar gewoon ja invullen.
Hetzelfde geldt voor vragen over studiefinanciering. Daar geldt ook altijd de vraag of je er recht op hebt, niet of je het daadwerkelijk hebt ontvangen.
A mind with a heart of it's own
pi_92656499
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 21:26 schreef DrMarten het volgende:
Het gaat inderdaad om het recht hebben op een uitkering, niet of je hem ook daadwerkelijk hebt gehad. Dus als je recht had op een Wajong uitkering, ook al heb je hem niet gehaqd, dan kun je daar gewoon ja invullen.
Hetzelfde geldt voor vragen over studiefinanciering. Daar geldt ook altijd de vraag of je er recht op hebt, niet of je het daadwerkelijk hebt ontvangen.
Dus zoals ik hem nu van jouw begrijp is dat je dus alleen maar Ja mag invullen als het om wajong gaat? Of mag je ook ja invullen als het om een andere arbeidsongeschiktheidsuitkering gaat?

Ik vind de vraag niet goed geformuleerd namelijk in het begin tot het woordje of.
pi_92657299
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 21:34 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Dus zoals ik hem nu van jouw begrijp is dat je dus alleen maar Ja mag invullen als het om wajong gaat? Of mag je ook ja invullen als het om een andere arbeidsongeschiktheidsuitkering gaat?

Ik vind de vraag niet goed geformuleerd namelijk in het begin tot het woordje of.
Het gaat er om dat het onder de Wet Waqjong valt. Heb jij geen recht op een uitkering volgens de Wet Wajong en ook geen recht op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de Wet Wajong, dan moet je hier dus nee invullen.
A mind with a heart of it's own
pi_92671191
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 21:50 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Het gaat er om dat het onder de Wet Waqjong valt. Heb jij geen recht op een uitkering volgens de Wet Wajong en ook geen recht op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de Wet Wajong, dan moet je hier dus nee invullen.
Duidelijk! Bedankt!
pi_92708306
Ik heb een vraag en misschien kan iemand mij helpen.
Ik heb in 2009 een appartement gekocht. Deze is nog in aanbouw. Ik heb er dus in heel 2010 nog niet gewoond.

Hier mijn jaaropgave van mijn hypotheek:

Hypotheek lening: 134.965,82

In het jaar 2010 ontvingen wij aan :
-rente: 6.777,21 euro
-aflossingen 1.042,11 euro.

In het jaar 2010 vergoedden wij aan:
-depotrente 3.168,39 euro.

Nu mijn vraagjes: Hoe en wat moet ik invullen bij deze schema's:



De WOZ waarde is toch gewoon nul aangezien dat nog niet bekend is?

En mijn volgende vraag. Hoeveel rente moet je betalen over je vermogen als je boven de 20,666 euro spaargeld hebt?
weak!
  zondag 13 februari 2011 @ 10:07:13 #92
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92708399
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 10:01 schreef Xpresso het volgende:
Ik heb een vraag en misschien kan iemand mij helpen.
Ik heb in 2009 een appartement gekocht. Deze is nog in aanbouw. Ik heb er dus in heel 2010 nog niet gewoond.

Hier mijn jaaropgave van mijn hypotheek:

Hypotheek lening: 134.965,82

In het jaar 2010 ontvingen wij aan :
-rente: 6.777,21 euro
-aflossingen 1.042,11 euro.
Rente geef je aan bij 'aftrekbare rente' (logisch toch?)
Met de aflossingen doe je niks.

quote:
In het jaar 2010 vergoedden wij aan:
-depotrente 3.168,39 euro.
De depotrente saldeer je met de door jullie betaalde rente en geef je per saldo dus aan bij 'aftrekbare rente'.
quote:
Nu mijn vraagjes: Hoe en wat moet ik invullen bij deze schema's:

[ link | afbeelding ]

De WOZ waarde is toch gewoon nul aangezien dat nog niet bekend is?
De WOZ-waarde is niet nul omdat het nog niet bekend is. Je kunt hier opnemen het bedrag dat het geheel tot nu toe heeft gekost. Dus de grond en bouwtermijnen. Daarnaast kun je bij 'eigen woning forfait in bijzondere situaties' aangeven dat de woning in aanbouw is zodat je een aftrekpost krijgt welke gelijk groot. Per saldo wordt er dan niets belast.
quote:
En mijn volgende vraag. Hoeveel rente moet je betalen over je vermogen als je boven de 20,666 euro spaargeld hebt?
Fictieve rente van 4% wat belast is tegen 30%. Je betaalt dus 1,2% belasting over het vermogen boven de heffingsvrije voet.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92708670
@ManAtWork

Vraagje over de WOZ waarde:

Als ik iets invul bij het gedeelte 'eigen woning forfait in bijzondere situaties' komt er altijd 0 te staan.

Als ik gewoon 0 invul als uitkomst en verder niets is dat dan niet goed?
weak!
  zondag 13 februari 2011 @ 10:28:18 #94
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92708720
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 10:25 schreef Xpresso het volgende:
@ManAtWork

Vraagje over de WOZ waarde:

Als ik iets invul bij het gedeelte 'eigen woning forfait in bijzondere situaties' komt er altijd 0 te staan.

Als ik gewoon 0 invul als uitkomst en verder niets is dat dan niet goed?
Je kunt dan vragen krijgen. Je trekt immers kosten van een lening af terwijl je geen woning opgeeft waar dit betrekking op heeft.
Het klopt dat het saldo nul is. Dat is ook de reden dat de bijzonder situaties in de aangifte zijn toegevoegd.

Maar ik laat het aan jou over hoe je het wilt invullen. Ik geef alleen maar aan hoe het ingevuld hoort te worden. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 12:07:18 #95
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_92813216
Vraagje over taxatiekosten voor financiering woning. Taxatie is gemaakt in 2010 en factuur ook. Betaald in 2011. Moment van betaling is toch het jaar waarin je kan aftrekken?
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_92813981
Betalingsdatum is leidend.
pi_92879361
Ik ben eind november 2010 gescheiden en eind december is de gezamenlijke woning op mijn naam gezet. Geen financiele transactie en (uiteraard?) ook geen overdrachtsbelasting.

Wel hebben we kosten gemaakt voor de notaris (eigendomsoverdracht) en voor de hypotheekverstrekker (eenmalige administratiekosten). Een taxatierapport was er nog van 1 jaar oud, een nieuwe taxatie was daarom niet nodig.
Daarnaast was er een rekening van de tussenpersoon voor werkzaamheden bij het omzetten van de hypotheek (en de kosten van een mediator, maar dat staat hier volgens mij los van).

Ik kan niet vinden of een deel van deze kosten opgevoerd mag worden op de belastingaangifte.
Had verwacht dat alleen de notariskosten daarvoor gedeeltelijk in aanmerking kwamen, maar zelfs dat vind ik niet terug.

De aangifte 2010 is nog een gezamenlijke. Wat mag ik met betrekking tot bovenstaande?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  woensdag 16 februari 2011 @ 19:27:46 #98
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92880049
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 19:16 schreef Sometimes het volgende:
Ik ben eind november 2010 gescheiden en eind december is de gezamenlijke woning op mijn naam gezet. Geen financiele transactie en (uiteraard?) ook geen overdrachtsbelasting.

Wel hebben we kosten gemaakt voor de notaris (eigendomsoverdracht) en voor de hypotheekverstrekker (eenmalige administratiekosten). Een taxatierapport was er nog van 1 jaar oud, een nieuwe taxatie was daarom niet nodig.
Daarnaast was er een rekening van de tussenpersoon voor werkzaamheden bij het omzetten van de hypotheek (en de kosten van een mediator, maar dat staat hier volgens mij los van).

Ik kan niet vinden of een deel van deze kosten opgevoerd mag worden op de belastingaangifte.
Had verwacht dat alleen de notariskosten daarvoor gedeeltelijk in aanmerking kwamen, maar zelfs dat vind ik niet terug.

De aangifte 2010 is nog een gezamenlijke. Wat mag ik met betrekking tot bovenstaande?
Je mag hoogstens de kosten die je hebt moeten maken om de financiering rond te krijgen of te wijzigen opvoeren. Zo snel ik het lees komen dan alleen de kosten van de tussenpersoon voor het omzetten van de hypotheek in aanmerking voor aftrek.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92881006
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 19:27 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je mag hoogstens de kosten die je hebt moeten maken om de financiering rond te krijgen of te wijzigen opvoeren. Zo snel ik het lees komen dan alleen de kosten van de tussenpersoon voor het omzetten van de hypotheek in aanmerking voor aftrek.
De bestaande hypotheek is - net als het huis - van 2 namen naar 1 naam gezet. Maakt dat nog wat uit voor het aftrekbaar zijn van die kosten?

Heb je misschien een verwijzing waar ik me zelf verder kan inlezen? :@
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  woensdag 16 februari 2011 @ 19:48:25 #100
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92881424
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 19:42 schreef Sometimes het volgende:

[..]

De bestaande hypotheek is - net als het huis - van 2 namen naar 1 naam gezet. Maakt dat nog wat uit voor het aftrekbaar zijn van die kosten?
Nope.
quote:
Heb je misschien een verwijzing waar ik me zelf verder kan inlezen? :@
Kijk hier maar eens.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')