Als je al huurtoeslag had aangevraagd hoef je geen wijziging voor huur en zorg te doen. Als je nog geen huurtoeslag had aangevraagd moet je dat nog wel doen. Die kun je dan op basis van je huidige schatting invullen...quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:09 schreef Hipposaurus het volgende:
Ik heb in het loop van het jaar zorgtoeslag aangevraagd omdat ons inkomen lager was dan we verwachtten in het begin van 2010. We hebben in 2010 zo weinig verdiend dat we recht hebben op huurtoeslag. Moet ik opnieuw een aanvraag voor toeslagen invullen of deze slechts wijzigen, of gaat het allemaal vanzelf?
Ik doe uiteraard aangifte van de inkomensbelasting over 2010, ben ik nu mee bezig.
Ik heb het toeslagen programma ingevuld en kreeg de laatste 3 maanden 85 euro zorgtoeslag, of ik ook direct mijn huurtoeslag daarmee aangevraagd heb, weet ik niet. Nu ik erover nadenk, waarschijnlijk niet, omdat ik dan mijn kale huur in had moeten vullen en ik eerlijk gezegd niet exact op de cent weet wat dat is.quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:03 schreef Nizno het volgende:
[..]
Als je al huurtoeslag had aangevraagd hoef je geen wijziging voor huur en zorg te doen. Als je nog geen huurtoeslag had aangevraagd moet je dat nog wel doen. Die kun je dan op basis van je huidige schatting invullen...
Ik vind het wel meevallen, een jaar is niet uitzonderlijk lang (ze mogen er minimaal 3 jaar over doen..). Nog even geduld dusquote:Op vrijdag 4 februari 2011 01:48 schreef Marloes het volgende:
Mijn vraag hoort niet in dit topic thuis, maar vind 't overdreven om er een nieuw topic over te openen dus stel hem toch
Heeft iemand van jullie al een definitieve aanslag over 2009 ontvangen? Ik niet dus
Ik krijg behoorlijk wat zorgtoeslag terug over 2009, maar voordat ze dat kunnen berekenen moet eerst de aangifte definitief zijn. Heb daar nog steeds geen bericht over gehad en aan de telefoon kunnen/mogen ze ook niks zeggen. Behalve dat ik geduld moet hebben en dat ik niet de enige ben. Maar ik vind 't wel verrekte lang duren
Toevallig gisteren ontvangen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 01:48 schreef Marloes het volgende:
Mijn vraag hoort niet in dit topic thuis, maar vind 't overdreven om er een nieuw topic over te openen dus stel hem toch
Heeft iemand van jullie al een definitieve aanslag over 2009 ontvangen? Ik niet dus
Ik krijg behoorlijk wat zorgtoeslag terug over 2009, maar voordat ze dat kunnen berekenen moet eerst de aangifte definitief zijn. Heb daar nog steeds geen bericht over gehad en aan de telefoon kunnen/mogen ze ook niks zeggen. Behalve dat ik geduld moet hebben en dat ik niet de enige ben. Maar ik vind 't wel verrekte lang duren
Ah oke, nouja normaal kan het me niet zoveel schelen, maar ik wil m'n geldquote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik vind het wel meevallen, een jaar is niet uitzonderlijk lang (ze mogen er minimaal 3 jaar over doen..). Nog even geduld dus
ik moet de definitieve aanslag 2008 nog krijgen, dus ik heb voorrang
Nee, krijg je geheid vragen over. De ingehouden loonheffing is bekend bij de fiscus, omdat die wordt doorgegeven door je werkgever. Als jouw aangifte vervolgens afwijkt van die gegevens krijgen ze daar geheel automatisch een foutmelding van.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:08 schreef Quito1 het volgende:
Ik heb mijn belastingaangfite inmiddels ook ingevuld, heb geen bijzondere aftrekkosten oid en krijg EUR 400 terug.
Nu heb ik een vraag in hoeverre deze kleine aanslagen worden gecontroleerd, eerlijkheid duurt het langst maar als ik mijn loonheffing 200 euro verhoog krijg ik ook 200 euro meer terug..
Kan dit zomaar?
Het is idd te makkelijk. krijg na wat studiekosten alsnog 500e terug, niet gek.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:12 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, krijg je geheid vragen over. De ingehouden loonheffing is bekend bij de fiscus, omdat die wordt doorgegeven door je werkgever. Als jouw aangifte vervolgens afwijkt van die gegevens krijgen ze daar geheel automatisch een foutmelding van.
Kijk eens onder het kopje studiekosten.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 19:09 schreef gertjetop het volgende:
Ik doe momenteel havo op de vavo en ik heb al een aantal studiekosten gemaakt zoals : Lesgeld, studieboeken en studiemateriaal. Nou vroeg ik me af of ik dat kon aftrekken van de belasting? En of je persé alle rekeningen moet hebben of dat het genoeg is om aan te tonen via bankafschriftjes?
Hoe kun je in vredesnaam een aangifte 2010 doen op basis van een voorlopige aanslag 2011?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:27 schreef hoezitdatnou het volgende:
Heb electronisch aangifte gedaan (op basis van voorlopige aanslag 2011). Net bericht ontvangen van de belastingdienst. Maar, het bedrag van de teruggave is 1000 lager dan het bedrag dat ik volgens mijn aangifte terug zou ontvangen? Iemand een idee hoe dat kan? Thanks!!
* ManAtWork pakt zijn glazen bol uit de kast,...quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:25 schreef hoezitdatnou het volgende:
Gaat om VT over 2011.... (sorry, misschien niet helemaal op zn plek in t 2010 topic)
Heb dus een verzoek om wijziging voorlopige teruggave 2011 ingediend.
In die aangifte (Eigen kopie) is het bedrag dus 1000 hoger.
Had je toevallig al een eerder VA2011 waar een teruggaaf van ongeveer 1000 Euro op stond waar je in de wijziging geen rekening mee hebt gehouden?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:25 schreef hoezitdatnou het volgende:
Gaat om VT over 2011.... (sorry, misschien niet helemaal op zn plek in t 2010 topic)
Heb dus een verzoek om wijziging voorlopige teruggave 2011 ingediend.
In die aangifte (Eigen kopie) is het bedrag dus 1000 hoger.
Is ze ondernemer voor de inkomstenbelasting?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:58 schreef crossover het volgende:
Mijn vriendin is sinds kort als journalist aan het werk als ZZP'er. Waar kan ik duidelijke informatie vinden voor belasting-technische zaken in dit kader?
Nee, dat hangt niet van het aantal uren af. Dat hangt van de inspecteur af.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 16:10 schreef crossover het volgende:
Dat hangt toch van het aantal uren af? Ik denk niet dat ze 1225 uur per jaar gaat maken...
Ik heb 1000 euro geclaimd voor een LOI studiequote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:15 schreef Quito1 het volgende:
[..]
Het is idd te makkelijk. krijg na wat studiekosten alsnog 500e terug, niet gek.
123456782quote:Op zaterdag 5 februari 2011 16:46 schreef xaban06 het volgende:
Kan ik ergens een voorbeeld sofinummer vinden?
Ik heb de gegevens niet bij de hand van mijn vrouw, ik wil een proef berekening doen. Ik ben niet thuis,
Grofweg gezegd: tot ¤6.000 euro wordt er vrij weinig tot niets belast. Kan kloppen dus.quote:Op maandag 7 februari 2011 09:57 schreef Tatser het volgende:
vraagie:
300¤ ingehouden loonbelasting over 6000 euro. voorgaande jaren was sprake van 3000¤ ingehuden loonbelasting bij een salaris van 12000.
zou dit kunnen?
Kan 'm sowieso alvast doen.quote:Op maandag 7 februari 2011 14:43 schreef BeamofLight het volgende:
Rond welke tijd hoor je een uitnodiging te krijgen tot het doen van je aangifte 2010. Partner al gehad. Ik als fiscaal partner nog niet. Ik doe altijd graag aangifte. Of kan ik sowieso de aangifte alvast doen?
Als je VT hebt (ivm HRA) ben je die misschien vergeten op te geven?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:08 schreef Blik het volgende:
Heb mijn aangifte eens ingevuld, kom op een toch wel bijzonder hoog bedrag uit wat ik terug zou moeten krijgen (samen met partner). Mis ik nog zaken:
- jaaropgaven van alle werkgevers doorgevoerd
- hypotheeklasten opgeschreven
- WOZ-waarde huis
Heb verder geen aftrekposten, studiekosten of dergelijk zaken die nog van toepassing zijn. Ik krijg wel iedere maand voorlopige teruggaaf van de belastingdienst, die komt nergens terug. Mis ik verder nog iets?
waar kan ik die opgeven?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:20 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Als je VT hebt (ivm HRA) ben je die misschien vergeten op te geven?
edit: ik zie dat je schrijft dat je VT hebt. Deze moet je in de IB ook opgeven.
Tuurlijk kan dat zomaar, lekker doen! Dat controleren ze nietquote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:08 schreef Quito1 het volgende:
Ik heb mijn belastingaangfite inmiddels ook ingevuld, heb geen bijzondere aftrekkosten oid en krijg EUR 400 terug.
Nu heb ik een vraag in hoeverre deze kleine aanslagen worden gecontroleerd, eerlijkheid duurt het langst maar als ik mijn loonheffing 200 euro verhoog krijg ik ook 200 euro meer terug..
Kan dit zomaar?
Hoef je niet op te geven, is meer een rekenhulp voor jezelf om het verschil met de VA te zien. de belastingdienst weet wel of je een VA hebt gehad en voor welk bedrag, dat je hoef je hen niet te vertellenquote:Op maandag 7 februari 2011 17:20 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
edit: ik zie dat je schrijft dat je VT hebt. Deze moet je in de IB ook opgeven.
Maar hoe zit het dan? Hij denkt veel terug te krijgen en wordt dalijk alsnog achteraf een acceptgiro gestuurd?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:44 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Hoef je niet op te geven, is meer een rekenhulp voor jezelf om het verschil met de VA te zien. de belastingdienst weet wel of je een VA hebt gehad en voor welk bedrag, dat je hoef je hen niet te vertellen
Dikke kans dat ie inderdaad het bedrag van de VA niet heeft ingevuld. Stel hij had een VA van -1500 Euro en ziet nu staan dat ie 1750 terug krijgt, dan haalt de belastingdienst de 1500 Euro er wel vanaf en krijgt ie dus nog 250 Euro en een paar Euro heffingsrente. Daarom kan het handig zijn om bij "te verrekenen" bedragen inderdaad even het ontvangen bedrag van de VA in te vullen om een meer reeel beeld te krijgen.quote:Op maandag 7 februari 2011 17:46 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Maar hoe zit het dan? Hij denkt veel terug te krijgen en wordt dalijk alsnog achteraf een acceptgiro gestuurd?
Maar ik hoef mijn VT-bedrag niet ergens in de belastingaangifte te vermelden toch?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:50 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dikke kans dat ie inderdaad het bedrag van de VA niet heeft ingevuld. Stel hij had een VA van -1500 Euro en ziet nu staan dat ie 1750 terug krijgt, dan haalt de belastingdienst de 1500 Euro er wel vanaf en krijgt ie dus nog 250 Euro en een paar Euro heffingsrente. Daarom kan het handig zijn om bij "te verrekenen" bedragen inderdaad even het ontvangen bedrag van de VA in te vullen om een meer reeel beeld te krijgen.
Je hoeft het niet op te geven, maar je kunt het wel opgeven bij "te verrekenen bedragen", dan wordt er in de berekening rekening gehouden met het bedrag wat je al hebt gehad.quote:Op maandag 7 februari 2011 17:52 schreef Blik het volgende:
[..]
Maar ik hoef mijn VT-bedrag niet ergens in de belastingaangifte te vermelden toch?
Ik begrijp dat ik het bedrag krijg volgens de aangifte minus het bedrag aan voorlopige teruggaaf dat ik al heb ontvangen
Laat ze het zelf maar uitrekenenquote:Op maandag 7 februari 2011 18:01 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Je hoeft het niet op te geven, maar je kunt het wel opgeven bij "te verrekenen bedragen", dan wordt er in de berekening rekening gehouden met het bedrag wat je al hebt gehad.
Kans is klein,... maar aanwezig.quote:Op maandag 7 februari 2011 22:34 schreef Ingetje79 het volgende:
Vraagje....
We hebben dit jaar de badkamer nogal grondig verbouwd, wat uiteraard aardig wat kosten met zich mee heeft gebracht.
Nu wil ik dit proberen op te geven aan de belasting, maar ik heb maar van ongeveer de helft van het totaalbedrag de bonnen terug kunnen vinden.
Hoe groot is de kans dat ze me gaan vragen alle bonnen toe te sturen?
Edit: ik heb wel een schitterend Word-document bijgehouden destijds, maar daar trappen ze zeker niet in?![]()
Ja, dat bedoel ik idd ook.quote:Op maandag 7 februari 2011 22:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kans is klein,... maar aanwezig.
En voor de duidelijkheid: je kunt niet de kosten de verbouwing in aftrek brengen. Wel de kosten van de financiering van de verbouwing.
Aangezien jij zegt dat jullie studenten zijn ga ik er even vanuit dat jullie studiefinanciering ontvangen / geld kunnen lenen van de IB-groep / een nul-lening hebben met OV-jaarkaart. In dat geval: niet. Je werkt dan met normbedragen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:52 schreef Hipposaurus het volgende:
Wij hebben (2 studenten) in dec 2009 een monitor gekocht, in aug 2010 een laptop en in dec 2010 een desktop.
Monitor en desktop gebruiken wij 50% vd tijd dat ie aanstaat voor studie, laptop ook 50-60%. Hoe kan ik dit opgeven als studiekosten?
Nee, beiden geen studiefin meer en ook geen ov. Wel doen we beiden een voltijdopleiding (hij vorig jaar begonnen, ik ben net afgestudeerd).quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:02 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Aangezien jij zegt dat jullie studenten zijn ga ik er even vanuit dat jullie studiefinanciering ontvangen / geld kunnen lenen van de IB-groep / een nul-lening hebben met OV-jaarkaart. In dat geval: niet. Je werkt dan met normbedragen.
Het belang van het weten of je nog kunt lenen of niet is de wijze van aftrekken van studiekosten. Als je nog kunt lenen, wordt dat gezien als "recht op studiefinanciering" en dan moet je dus gaan werken met normbedragen ("studie met studiefinanciering").quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:49 schreef Hipposaurus het volgende:
De lerarenbeurs is een soort voorschot: het betaalt je collegegeld en een deel van je boeken als je leerkracht bent en ondertussen nog werkt in het onderwijs. Alleen wanneer je je opeliding afrond binnen 3 jaar, hoef je dit bedrag niet treugbetalen. Plus dat je verplicht bent om minimaal een jaar na afstuderen te blijven werken in het onderwijs. Je krijgt deze beurs wel via DUO, maar niet elke leraar heeft er automatisch recht op.
En of ik nog kan lenen bij DUO: ehm, ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik doe het niet,
Da's minder, dat scheelt toch weer 2000 euro aftrekkosten. Ik ga voor de zkerheid de belastingdienst bellen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:52 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Als de lerarenbeurs daadwerkelijk nu al verstrekt is, moet je 'm wel meenemen in de berekening voor de aftrekbare studiekosten.
Dat klopt, maar uiteindelijk heb je er wel een vergoeding voor ontvangen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:05 schreef Hipposaurus het volgende:
[..]
Da's minder, dat scheelt toch weer 2000 euro aftrekkosten. Ik ga voor de zkerheid de belastingdienst bellen.
Maar het is een voorlopige vergoeding....quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:06 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat klopt, maar uiteindelijk heb je er wel een vergoeding voor ontvangen.
Tsjah. Ik zou zeggen: als hij dus met 3 jaar dat zal moeten terugbetalen, dan dien je alsnog een nieuwe aangifte 2010 in / ga je in bezwaar / vraag je om een ambtshalve vermindering.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:07 schreef Hipposaurus het volgende:
[..]
Maar het is een voorlopige vergoeding....![]()
*gaat inm hoekje zitten mokken*
dit is geen inkomstenbelastingquote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:32 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ik probeer dit formulier in te vullen:
http://www.ib-groep.nl/Images/7148_tcm7-597.pdf
Wat vul ik bij duur opleiding (4.5) in? Ik doe 7 jaar over mijn VWO. Als ik 6 jaar invul, lijkt het alsof ik al voor mijn 18e klaar was met de opleiding.
Weet ik.. maar ik dacht miss zitten hier de expertsquote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:40 schreef Hipposaurus het volgende:
[..]
dit is geen inkomstenbelasting![]()
Bel Duo op ofzo.
Recht op stufi gaat puur om de basisbeurs. Als je geen recht meer hebt op de basisbeurs, maar nog wel kunt lenen, dan kun je gewoon studie zonder stufi invullen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:52 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het belang van het weten of je nog kunt lenen of niet is de wijze van aftrekken van studiekosten. Als je nog kunt lenen, wordt dat gezien als "recht op studiefinanciering" en dan moet je dus gaan werken met normbedragen ("studie met studiefinanciering").
Als de lerarenbeurs daadwerkelijk nu al verstrekt is, moet je 'm wel meenemen in de berekening voor de aftrekbare studiekosten.
Hij moet alleen wel een tegemoetkoming in de kosten aftrekken van de kosten.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:40 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Recht op stufi gaat puur om de basisbeurs. Als je geen recht meer hebt op de basisbeurs, maar nog wel kunt lenen, dan kun je gewoon studie zonder stufi invullen.
Het zegt letterlijk dat als je nog kunt lenen, je het moet opgeven als "recht op studiefinanciering". Dit klopt niet. Uiteraard kun je aan aftrek alleen opgeven voor zover het niet vergoed is.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hij moet alleen wel een tegemoetkoming in de kosten aftrekken van de kosten.
Volgens mij is dat hetgeen waar Maharbal op doelt.
Want?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:43 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Het zegt letterlijk dat als je nog kunt lenen, je het moet opgeven als "recht op studiefinanciering". Dit klopt niet. Uiteraard kun je aan aftrek alleen opgeven voor zover het niet vergoed is.
Gaat automagisch.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:14 schreef imso1986 het volgende:
Hallo mensen,
Kleine vraag over de belastingdient.
Voor 2010 heb ik in oktober mijn toetsingsinkomen aangepast. Mijn loon was gestegen.
Ik moest van 2010 veelhuurtoeslag en zorgtoeslag terugbetalen.
Nu heb ik afgelopen januari mijn jaaropgave gekregen van mijnwerkgever en deze was lager dan het inkomen dat ik heb opgegeven.
Moet ik het toetstingsinkomen van 2010 zelf wijzigen of gebeurt dit automatisch?
Groeten, ImSo
Neen. Als je kunt lenen bij de DUO is het 'studie met studiefinanciering' en werk je met normbedragen. Het gaat om het 'recht hebben op studiefinanciering', en in de Wet studiefinanciering valt de lening die je kunt aangaan (maar niet doet) ook onder 'recht op studiefinanciering'. Om dezelfde reden valt het hebben van een 0-lening en een OV-jaarkaart onder 'studie met studiefinanciering'.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:43 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Het zegt letterlijk dat als je nog kunt lenen, je het moet opgeven als "recht op studiefinanciering". Dit klopt niet. Uiteraard kun je aan aftrek alleen opgeven voor zover het niet vergoed is.
wachten tot 1 maart en dan hopen dat het al voor je ingevuld staat?quote:Op woensdag 9 februari 2011 10:47 schreef Verbal het volgende:
Beetje vreemd geval. Afgelopen jaar ben ik als gevolg van de fijne flexwet een paar maanden zonder werk komen te zitten. Heb over die periode een uitkering gehad. Nu heb ik daar de jaaropgaaf van binnen, maar daar loop ik tegen een vreemd dingetje aan. Ze melden daar namelijk de heffingskorting te hebben toegepast, maar niet hoeveel dat is.
UWV gebeld, en die konden het mij niet melden en zij verwezen mij door naar de belastingdienst. Dus die gebeld en die vonden het maar een vreemd verhaal. Als oplossing hadden ze: vul gewoon het belastingprogramma in, en als je recht hebt op geld terug, dan komt dat daar uit.
Ik kon ze maar niet aan het verstand peuteren dat ik dus bij de inkomsten nu een vakje leeg moet laten (toegepaste heffingskorting) en dat dus de uitkomst van het bedrag per definitie niet klopt.
Telefonisch schouderophalen was het gevolg.
Iemand ENIG idee hoe ik kan berekenen hoeveel heffingskorting er waarschijnlijk is ingehouden?
V.
Ik neem aan dat je een WW-uitkering hebt gehad?quote:Op woensdag 9 februari 2011 10:47 schreef Verbal het volgende:
Beetje vreemd geval. Afgelopen jaar ben ik als gevolg van de fijne flexwet een paar maanden zonder werk komen te zitten. Heb over die periode een uitkering gehad. Nu heb ik daar de jaaropgaaf van binnen, maar daar loop ik tegen een vreemd dingetje aan. Ze melden daar namelijk de heffingskorting te hebben toegepast, maar niet hoeveel dat is.
UWV gebeld, en die konden het mij niet melden en zij verwezen mij door naar de belastingdienst. Dus die gebeld en die vonden het maar een vreemd verhaal. Als oplossing hadden ze: vul gewoon het belastingprogramma in, en als je recht hebt op geld terug, dan komt dat daar uit.
Ik kon ze maar niet aan het verstand peuteren dat ik dus bij de inkomsten nu een vakje leeg moet laten (toegepaste heffingskorting) en dat dus de uitkomst van het bedrag per definitie niet klopt.
Telefonisch schouderophalen was het gevolg.
Iemand ENIG idee hoe ik kan berekenen hoeveel heffingskorting er waarschijnlijk is ingehouden?
V.
Staat er niet dat ie mogelijk in box 3 thuis hoort?quote:Op woensdag 9 februari 2011 14:49 schreef Hi_flyer het volgende:
Vraagje over kapitaalverzekering. Op de brief van de hypotheekverstrekker staat dat dat in box 3 moet, lijkt me niet toch? Waar moet je het in box 1 ingeven, danwel van aftrekken/optellen/worteltrekken etc?
thnx!quote:Op dinsdag 8 februari 2011 23:44 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De lening die je ontvangt valt overigens niet onder 'tegemoetkoming', en hoef je dus niet van de normbedragen af te trekken.
Een gewone kapitaalverzekering.quote:Op woensdag 9 februari 2011 15:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Het is een kapitaalverzekering eigen woning, wat zou het anders kunnen zijn? Maargoed, de afgelopen 2 jaar heb ik er ook niks mee gedaan, dus doe ik dat dit jaar ook niet.
Daarom is het ook verstandig om nu iets recht te zetten mocht het niet kloppen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:06 schreef Hi_flyer het volgende:
Gedonder levert het nog niet op, omdat we nog wel even onder de vrijstelling zitten. Ik zal toch even contact opnemen, gewoon om het te weten. Bedankt iig.
Zie de link in de OP.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 17:55 schreef Sport_Life het volgende:
Heb vorig jaar al die meuk uitgezocht en ingevuld, maar zijn er nog veel dingen veranderd dit jaar of niet?
Dus zoals ik hem nu van jouw begrijp is dat je dus alleen maar Ja mag invullen als het om wajong gaat? Of mag je ook ja invullen als het om een andere arbeidsongeschiktheidsuitkering gaat?quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:26 schreef DrMarten het volgende:
Het gaat inderdaad om het recht hebben op een uitkering, niet of je hem ook daadwerkelijk hebt gehad. Dus als je recht had op een Wajong uitkering, ook al heb je hem niet gehaqd, dan kun je daar gewoon ja invullen.
Hetzelfde geldt voor vragen over studiefinanciering. Daar geldt ook altijd de vraag of je er recht op hebt, niet of je het daadwerkelijk hebt ontvangen.
Het gaat er om dat het onder de Wet Waqjong valt. Heb jij geen recht op een uitkering volgens de Wet Wajong en ook geen recht op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de Wet Wajong, dan moet je hier dus nee invullen.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:34 schreef davo1979 het volgende:
[..]
Dus zoals ik hem nu van jouw begrijp is dat je dus alleen maar Ja mag invullen als het om wajong gaat? Of mag je ook ja invullen als het om een andere arbeidsongeschiktheidsuitkering gaat?
Ik vind de vraag niet goed geformuleerd namelijk in het begin tot het woordje of.
Duidelijk! Bedankt!quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:50 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Het gaat er om dat het onder de Wet Waqjong valt. Heb jij geen recht op een uitkering volgens de Wet Wajong en ook geen recht op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de Wet Wajong, dan moet je hier dus nee invullen.
Rente geef je aan bij 'aftrekbare rente' (logisch toch?)quote:Op zondag 13 februari 2011 10:01 schreef Xpresso het volgende:
Ik heb een vraag en misschien kan iemand mij helpen.
Ik heb in 2009 een appartement gekocht. Deze is nog in aanbouw. Ik heb er dus in heel 2010 nog niet gewoond.
Hier mijn jaaropgave van mijn hypotheek:
Hypotheek lening: 134.965,82
In het jaar 2010 ontvingen wij aan :
-rente: 6.777,21 euro
-aflossingen 1.042,11 euro.
De depotrente saldeer je met de door jullie betaalde rente en geef je per saldo dus aan bij 'aftrekbare rente'.quote:In het jaar 2010 vergoedden wij aan:
-depotrente 3.168,39 euro.
De WOZ-waarde is niet nul omdat het nog niet bekend is. Je kunt hier opnemen het bedrag dat het geheel tot nu toe heeft gekost. Dus de grond en bouwtermijnen. Daarnaast kun je bij 'eigen woning forfait in bijzondere situaties' aangeven dat de woning in aanbouw is zodat je een aftrekpost krijgt welke gelijk groot. Per saldo wordt er dan niets belast.quote:Nu mijn vraagjes: Hoe en wat moet ik invullen bij deze schema's:
[ link | afbeelding ]
De WOZ waarde is toch gewoon nul aangezien dat nog niet bekend is?
Fictieve rente van 4% wat belast is tegen 30%. Je betaalt dus 1,2% belasting over het vermogen boven de heffingsvrije voet.quote:En mijn volgende vraag. Hoeveel rente moet je betalen over je vermogen als je boven de 20,666 euro spaargeld hebt?
Je kunt dan vragen krijgen. Je trekt immers kosten van een lening af terwijl je geen woning opgeeft waar dit betrekking op heeft.quote:Op zondag 13 februari 2011 10:25 schreef Xpresso het volgende:
@ManAtWork
Vraagje over de WOZ waarde:
Als ik iets invul bij het gedeelte 'eigen woning forfait in bijzondere situaties' komt er altijd 0 te staan.
Als ik gewoon 0 invul als uitkomst en verder niets is dat dan niet goed?
Je mag hoogstens de kosten die je hebt moeten maken om de financiering rond te krijgen of te wijzigen opvoeren. Zo snel ik het lees komen dan alleen de kosten van de tussenpersoon voor het omzetten van de hypotheek in aanmerking voor aftrek.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:16 schreef Sometimes het volgende:
Ik ben eind november 2010 gescheiden en eind december is de gezamenlijke woning op mijn naam gezet. Geen financiele transactie en (uiteraard?) ook geen overdrachtsbelasting.
Wel hebben we kosten gemaakt voor de notaris (eigendomsoverdracht) en voor de hypotheekverstrekker (eenmalige administratiekosten). Een taxatierapport was er nog van 1 jaar oud, een nieuwe taxatie was daarom niet nodig.
Daarnaast was er een rekening van de tussenpersoon voor werkzaamheden bij het omzetten van de hypotheek (en de kosten van een mediator, maar dat staat hier volgens mij los van).
Ik kan niet vinden of een deel van deze kosten opgevoerd mag worden op de belastingaangifte.
Had verwacht dat alleen de notariskosten daarvoor gedeeltelijk in aanmerking kwamen, maar zelfs dat vind ik niet terug.
De aangifte 2010 is nog een gezamenlijke. Wat mag ik met betrekking tot bovenstaande?
De bestaande hypotheek is - net als het huis - van 2 namen naar 1 naam gezet. Maakt dat nog wat uit voor het aftrekbaar zijn van die kosten?quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:27 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je mag hoogstens de kosten die je hebt moeten maken om de financiering rond te krijgen of te wijzigen opvoeren. Zo snel ik het lees komen dan alleen de kosten van de tussenpersoon voor het omzetten van de hypotheek in aanmerking voor aftrek.
Nope.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:42 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De bestaande hypotheek is - net als het huis - van 2 namen naar 1 naam gezet. Maakt dat nog wat uit voor het aftrekbaar zijn van die kosten?
Kijk hier maar eens.quote:Heb je misschien een verwijzing waar ik me zelf verder kan inlezen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |