Ja en ja.quote:Op donderdag 3 maart 2011 21:55 schreef Drav het volgende:
Misschien wat off-topic, maar klopt het dat de bijdrage ZVW ook geldt voor ondernemers jonger dan achttien jaar? Is dat de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW?
Ik kom op ¤ 1.210,- terug.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:23 schreef Kleurdoos het volgende:
hmzz, ik vraag me af of t wel klopt dat ik zoveel terugkrijg
fiscaal 11.751
loonheffing 2.342
arbeidskorting 733
loon zvw 10.977
premie zvw 774
iets van 2000 terug?
Dat kan meetellen. Alleen had je dat er niet bij vermeld.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:45 schreef Kleurdoos het volgende:
vind ik ook geen probleem
( telt het nog mee dat je een kind hebt oid? ben een complete noob)
Weet niet of je alleenstaand bent en de leeftijd van je kind, maar check de heffingskortingen. Zijn er namelijk verscheidene ivm kinderen waarvoor je een teruggaaf kan ontvangen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:45 schreef Kleurdoos het volgende:
vind ik ook geen probleem
( telt het nog mee dat je een kind hebt oid? ben een complete noob)
ik ben samen met haar vader, maar dat is nog een studiebol/half leerkrachtquote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:59 schreef Shugosha het volgende:
[..]
Weet niet of je alleenstaand bent en de leeftijd van je kind, maar check de heffingskortingen. Zijn er namelijk verscheidene ivm kinderen waarvoor je een teruggaaf kan ontvangen.
Die mag je ook afschrijven voor het deel dat je hem voor de studie gebruikt.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:46 schreef roos85 het volgende:
even een vraagje, afgelopen jaar voor mijn studie nieuwe laptop en printer gekocht..
van een laptop weet ik dat ik deze mag afschrijven (over 3 jaar), geldt dit ook voor een printer?
Kun je opvoeren als studiekosten voor het deel dat ze voor de studie verbruikt worden.quote:en hoe zit het met inktpatronen e.d.?
Nope. Die kosten zitten in de 19 ct/km verwerkt.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:08 schreef A-ce het volgende:
Hoi,
Even een vraag. Ik werk via een detacerings bedrijf, hiervoor rijd ik met mijn eigen auto.
Ik krijg we ¤ 0,19 per km maar kan ik op een of andere manier ook mijn kosten aan de auto dus bijv nieuwe banden op te kunnen geven aan de belastingdienst?
Groetjes
dankjequote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die mag je ook afschrijven voor het deel dat je hem voor de studie gebruikt.
[..]
Kun je opvoeren als studiekosten voor het deel dat ze voor de studie verbruikt worden.
Hypotheeknummer is vaak het rekeningnummer waar je geld op 'staat' , as in, daar sta je tot dat bedrag debet.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:19 schreef Bayswater het volgende:
Bij hypotheek aftrekbare rente wordt gevraagd om het rekeningnummer van de hypotheek. Moet dat niet gewoon het hypotheeknummer zijn dat bij je jaaropgave zit?. Rekeningnummer kan ik ook wel opzoeken, maar die vraag is wat vreemd en heb ik voorheen nooit gezien.
Niemand die mij kan vertellen of ik het nu bij mét stufi zet omdat ik in dat jaar nog wel recht heb gehad of bij zonder omdat ik er over die maanden geen recht meer op had?quote:Op donderdag 3 maart 2011 18:27 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik twijfel in beetje over de studiekosten, ik heb de eerste drie maanden een nullening gehad met OV, daarna geen recht meer op stufi. De eerste drie maanden vallen uiteraard onder "studie met recht op studiefinanciering" maar hoe zit het met april tm december?
Je zult het moeten splitsen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:40 schreef _Ophelia_ het volgende:
Bij mij stond ook salaris, dat van vriend en hypotheekbedrag\ stufi erin. De hypotheekrente ed moest ik wel zelf toevoegen.
[..]
Niemand die mij kan vertellen of ik het nu bij mét stufi zet omdat ik in dat jaar nog wel recht heb gehad of bij zonder omdat ik er over die maanden geen recht meer op had?
Mooi, thnx. Dat komt qua aftreek onder de streep ook beter uit.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je zult het moeten splitsen.
De andere maanden zijn een studie zonder stufi geweest. (Als je geen recht meer had op stufi, lening of OV.)
Mooi. Waar kan ik de factuur dan naar toe sturen?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Mooi, thnx. Dat komt qua aftreek onder de streep ook beter uit.
quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Mooi. Waar kan ik de factuur dan naar toe sturen?
Dit zul je bij het DUO op moeten vragen. En als je een schuld hebt, zal hier een jaaropgave van moeten komen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 14:35 schreef secondant het volgende:
Hallo allemaal,
Twee vraagjes:
1: Mijn IBG Schuld wil ik opgeven als schuld in box 3. Alleen DUO geeft nergens een overzicht van de schuld op 1 jan en op 31 dec. Komt daar nog een financieeljaaroverzicht van of hoe bereken ik dat?
Nee.quote:2: Ik heb dit jaar afscheid genomen van mijn werkgever na een arbeidsconflict. Ik heb hier kosten voor gemaakt (advocaat) zijn deze nog ergens aftrekbaar?
Graag gedaan.quote:Dank!
kosten aftrekken voor iets dat een werkgever betaald heeft?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 14:54 schreef secondant het volgende:
Nou gebeld met de IBG en de gegevens opgevraagd. Ze keken raar op omdat het volgens hen niet meegenomen hoefte te worden terwijl het wel in het programma van de belastingdienst staat.
Dan nog een ander vraagje. Van mijn werkgever heb ik vorig jaar een persoonlijke OV Jaarkaart gehad. Deze is door mij als privepersoon aangevraagd maar de rekening is door mijn werkgever betaald. Nu kan men dit opvatten als vergoeding maar het is wel onderdeel van mijn contractonderhandelingen geweest en door de OV Jaarkaart heb ik een lager salaris gekregen. Kan dit niet aantonen. Wel heb ik een OV verklaring van de NS in mijn bezit. Kan ik nu nog kosten aftrekken hiervoor?
Bij mij waren 2 van de 3 banen vooraf ingevuld, studiekosten was nog helemaal leeg (volg studie zonder stufi en vorig jaar ook alles ingevuld).quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:04 schreef LoggedIn het volgende:
hebben jullie iets aan die vooraf ingevulde aangifte? mijn salaris etc stond er niet in, alleen een aftrekpost van 0 euroZo heeft t niet veel functie
of is het gwn meer bedoeld voor mensen met n koophuis enzo?
Kosten die in 2010 zijn gemaakt, moeten in 2010 worden meegenomen. Verder niets.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 15:29 schreef Sport_Life het volgende:
Het collegegeld van 2009/2010 heb ik in termijnen betaald, waarvan 3 termijnen in 2010 vallen en van 2010/2011 in 1x. Kan dit alles meegenomen worden in de aangifte 2010? Uiteraard heb ik in 2009 die aftrekposten voor dat deel niet meegenomen.
Nee. De eigenwoningschuld wordt berekend aan de hand van de eigenwoningreserve direct voorafgaande aan het moment waarop de woning als eigen woning wordt aangemerkt. Dat betekent dat je moet (blijven) rekenen alsof er een eigenwoningreserve is.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 16:11 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wat ik me trouwens ook afvraag, de eigen woningreserve verviel eerst na 5 jaar nu na drie jaar. Al bestaande reserves vervallen drie jaar na het ontstaan. Onze eigen woningreserve is ontstaan in feb. '07, betekent dit dat ik over jan en feb alleen een deel van de rente mag aftrekken en over de rest van het jaar het hele bedrag?
Bekijk gewoon de 'help' in het aangifteprogramma. Aardig duidelijk uitgelegd.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 15:58 schreef Mishu het volgende:
Krijg je eigenlijk ook dingen van je studie terug als je nog gewoon stufi ontvangt?
Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook. Dus wat dat betreft klopt het wel weer wat je zegt.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 16:24 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nee. De eigenwoningschuld wordt berekend aan de hand van de eigenwoningreserve direct voorafgaande aan het moment waarop de woning als eigen woning wordt aangemerkt. Dat betekent dat je moet (blijven) rekenen alsof er een eigenwoningreserve is.
Als vorig jaar is 2009 of 2010 dan zijn die kosten niet aftrekbaar.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:53 schreef Salatrel het volgende:
krijg 2983 terug.
vorig jaar mijn ogen laten laseren waarvan ik 2200 euro af kon trekken
Mocht je twijfelen: zie hier.quote:Niet aftrekbaar zijn de uitgaven voor hulpmiddelen, zoals brillen, contactlenzen en contactlensvloeistof, of kosten voor ooglaserbehandelingen.
Klopt, even later viel het kwartje dat ik twee dingen door elkaar aan het halen wasquote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook.
in de toelichting van het programma stond het niet specifiek dus ik zie welquote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als vorig jaar is 2009 of 2010 dan zijn die kosten niet aftrekbaar.
[..]
Mocht je twijfelen: zie hier.
Dus je gaat bewust een foute aangifte indienen?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:34 schreef Salatrel het volgende:
[..]
in de toelichting van het programma stond het niet specifiek dus ik zie wel
volgens het programma deed ik niets fout en bovendien issie al ingediendquote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus je gaat bewust een foute aangifte indienen?
Het programma weet niet of je kosten voor ooglaseren hebt ingevuld, kun kan je er ook niet voor waarschuwen. En je weet nu dat je een foute aangifte hebt ingediend zodat je een gecorrigeerde aangifte kunt indienen. (Iets wat je ook zou doen als je wist dat je een aftrekpost was vergeten.)quote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:37 schreef Salatrel het volgende:
[..]
volgens het programma deed ik niets fout en bovendien issie al ingediend
Hoezo?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook. Dus wat dat betreft klopt het wel weer wat je zegt.
Er is een eigenwoningreserve of niet. Berekenen alsof er nog een eigenwoningreserve is, is natuurlijk erg vreemd.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:26 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Hoezo?
Misschien had ik er 'mede berekend door' van moeten maken, dat dan weer wel
Je eigenwoningreserve kan best vervallen terwijl jij ergens woont. De berekening gaat er gewoon vanuit dat je fictief nog een eigenwoningreserve hebt, vlak voor het aankopen van de eigen woning. Dat is dan ook de 'peildatum'.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Er is een eigenwoningreserve of niet. Berekenen alsof er nog een eigenwoningreserve is, is natuurlijk erg vreemd.
Je geeft zelf al aan dat de eigenwoningschuld (niet de eigenwoningreserve) van belang is voor wat betreft het rentedeel dat aftrekbaar is.
Ik snap er niks van maar het zal wel kloppen want de vraag is beantwoord. Of ik heb de vraag anders geïnterpreteerd.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:29 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je eigenwoningreserve kan best vervallen terwijl jij ergens woont. De berekening gaat er gewoon vanuit dat je fictief nog een eigenwoningreserve hebt, vlak voor het aankopen van de eigen woning. Dat is dan ook de 'peildatum'.
Uiteraard weet jij ook dat de eigenwoningschuld deels bestaat uit de eigenwoningreserve, dus die is dan ook van belang voor het rentedeel dat aftrekbaar is.
We zeggen hetzelfde, alleen ik gebruikte ter illustratie even de letterlijke tekst uit de wet.
Het is gewoon verplicht enzo. Dusja.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:11 schreef Microtubuli het volgende:
Is het verstandig om spaargeld op te geven? Het kost me zo'n 700 euro extra als ik het wel opgeef maar ik heb het tot nu toe nog nooit opgegeven en nooit wat van gehoord.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |