Niet!quote:
Dan zul je ze dat, met de wettekst van DJ in de hand, even duidelijk moeten maken dat hun traagheid jou geld gaat kosten en dat niet de bedoeling kan zijn.quote:Op woensdag 2 maart 2011 00:59 schreef Meesteroog het volgende:
[..]
Nee, want anders zou ik het niet posten. Ik betaal nu bijna een volle maand inkomen in de 42% schijf, terwijl ik anders deze in de 33% schijf had betaald.
En ik wil juist dat ze het in 2010 stoppen, omdat ik in 2010 sowieso minder verdiend heb.
Zoals MaW al zei: niet persoonlijk aftrekbaar.quote:
Het loon moet zowel vorderbaar als inbaar zijn. Vorderbaar wil zeggen dat je recht heeft op onmiddellijke uitbetaling, het loon is inbaar als je werkgever (inhoudingsplichtige) op jouw verzoek onmiddellijk tot betaling overgaat.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 15:45 schreef Meesteroog het volgende:
Maar het is toch vorderbaar als de arbeid is verricht? Of begrijp ik dat verkeerd?
Ik had m'n loonbriefjes op tijd ingeleverd, alleen bij de betaling zijn zij te laat geweest.
Het is nogal raar, want het scheelt me anders toch een paar honderd euro.
Immers dan betaal ik over 2011 voor 13 maanden belasting en kom ik dus met meer inkomen in een hogere schijf.
Joh, het zou veel duidelijker zijn geweest als je je vraag meteen volledig had gesteld in plaats van in meerdere posts beetje bij beetje.quote:
Waar ik mijn reiskosten kan aftrekken voor het ov. Heb namelijk een stapel treinkaartjes liggenquote:Op woensdag 2 maart 2011 14:58 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Joh, het zou veel duidelijker zijn geweest als je je vraag meteen volledig had gesteld in plaats van in meerdere posts beetje bij beetje.
Ik ben nu alweer vergeten wat je concrete vraag is, en ik ben te lui om 'm weer op te zoeken.
dat ligt aan de factuurdatum die je hebt gebruikt.quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:39 schreef hearmeout het volgende:
Mijn bedrijf heeft alleen in november en december wat winstgevend werk uitgevoerd voor een ander bedrijf, maar de facuur daarvoor is pas gestuurd in januari 2011...
Valt dat nou onder inkomstenbelasting 2010 of pas 2011?
12 januari 2011... Dus hoef ik niet op te geven toch?quote:Op woensdag 2 maart 2011 15:18 schreef Essebes het volgende:
[..]
dat ligt aan de factuurdatum die je hebt gebruikt.
Ja. Ik neem aan dat je die kosten ook opgeeft?quote:Op woensdag 2 maart 2011 15:22 schreef hearmeout het volgende:
...
We hebben wel wat omzet uit een ander project gehaald van vorig jaar, maar dat was pure kostenvergoeding (geen winst)...
Moet dat ook worden opgegeven?
jammer, maar helaas dus. Een pc-afschrijving niet gedeeld door 12 leverde wel een leuk bedrag op, maar zo blijft er uiteraard weinig overquote:
Als je meer schulden dan bezittingen hebt (klinkt heel dramatisch, maar dat is wel het geval bij mijn studieschuld) dan hoef je box 3 helemaal niet in te vullen toch? Doe ik al jaren niet in ieder geval.quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:08 schreef Shugosha het volgende:
Schulden kun je meenemen binnen box 3, maar als je geen bezittingen hebt om in te vullen kun je hier niks mee. Het verlaagt namelijk alleen de gemiddelde waarde van de bezittingen.
Eerste vraag is een soort controlevraag. "Heeft u spaargeld, bankrekeningen...bla bla bla" -> ja. Meer dan de drempel? -> Neequote:Op woensdag 2 maart 2011 16:43 schreef Zuigstengel het volgende:
[..]
Als je meer schulden dan bezittingen hebt (klinkt heel dramatisch, maar dat is wel het geval bij mijn studieschuld) dan hoef je box 3 helemaal niet in te vullen toch? Doe ik al jaren niet in ieder geval.
Ik zou dat alleen in moeten vullen wanneer ik een huis koop of spaargeld boven de 20.000 en nog een beetje toch?
Stond er niet bij.quote:
Valt in 2010. Is gewoon een overlopende post (nog te factureren omzet). Volgens goed koopmansgebruik hoor je het op te geven in het jaar dat de werkzaamheden zijn verricht.quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:39 schreef hearmeout het volgende:
Mijn bedrijf heeft alleen in november en december wat winstgevend werk uitgevoerd voor een ander bedrijf, maar de facuur daarvoor is pas gestuurd in januari 2011...
Valt dat nou onder inkomstenbelasting 2010 of pas 2011?
Recht op stufi of lening? Zo ja, gebruik de normbedragen. (Zie de rest van het topic want meer dan de helft van de vragen en antwoorden gaat hier over.)quote:Op woensdag 2 maart 2011 17:17 schreef Asgard het volgende:
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het nou zit met terugkrijgen van schoolkosten? Er staat een drempel van ¤500, maar wat telt daar nou allemaal in mee?
Ik volg nu een nominale WO opleiding (1600 euro nog wat collegegeld) en rond de 600 euro aan boeken. Lijkt me niet dat je collegegeld bij de belastingdienst kan terugvragen (of wel?).
Alvast bedankt.
Thanks! Krijg (zoals verwachtquote:Op woensdag 2 maart 2011 18:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Recht op stufi of lening? Zo ja, gebruik de normbedragen. (Zie de rest van het topic want meer dan de helft van de vragen en antwoorden gaat hier over.)
Zo nee, lees de help eens. Daar staat al een groot deel vermeld. Zo ook dat je het collegegeld kunt opvoeren als studiekosten.
En anders is hier wel een toelichting te vinden.
Tsja, je bent niet voor niks verplicht om de vooraf ingevulde aangifte te controleren alvorens te versturen.quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:34 schreef Bayswater het volgende:
Belastingdienst heeft zo te zien geen rekening gehouden dat er werkgevers/instellingen zijn die bij wijziging van een salarisadministratie 2 jaaropgaven (eentje tot mei en eentje vanaf juni)hebben verzonden. Alleen de cijfertjes van de tweede helft zijn, in mijn geval, door de belastingdienst opgenomen in de gegevens. Een voordeel van 2100 euro als ik de voorbewerkte gegevens laat staanMaar zo ben ik natuurlijk niet.
Weet ik, vroeg mij eigenlijk af of het probleem bekend is. Het is namelijk een vrij grote verzekeraar.quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Tsja, je bent niet voor niks verplicht om de vooraf ingevulde aangifte te controleren alvorens te versturen.
Ik kijk even of mijn glazen bol het weer doet,...quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:53 schreef ColaKoning het volgende:
Ik heb zojuist de belasting ingevuld voor het broertje van mijn vriendin. Hij doet op dit moment opleiding (bbl 3) waarbij hij 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat. Nu vul ik het invulprogramma in door alleen het loon gedeelte in te vullen en nu krijgt hij ongeveer 1700 euro terug???
Klopt dit wel? Lijkt me wel erg veel en het is ook vervelend als hij van alles terug moet betalen. Ik ben er zeker van dat het juiste getalletje in het juiste vakje staat
Om toch maar te antwoorden,...quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef Zihuatanejo het volgende:
Wat hulp nodig: ik ben bezig met mijn belastingaangifte en moet volgens de aangifte nog 172 euro betalen vanwege box 1. Ik snap alleen niet waardoor ik nog 172 euro betalen.
-Jaar lang dezelfde werkgever Geen andere inkomsten.
-Geen aftrekposten of andere items in box 1.
Je zou denken als je dat via werkgever alles verrekend is?
quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik kijk even of mijn glazen bol het weer doet,...
Sorryquote:Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik kijk even of mijn glazen bol het weer doet,...
Bij het aangifteprogramma staat dat mijn kenmerk ook bij de ontvangstbevestiging moet staan, en vorig jaar was dat inderdaad ook het geval.quote:Ondertekening en verzending
De Belastingdienst heeft op 02-03-2011 om 20:32 uur dit bericht ontvangen van:
goeiemoggel, BSN/sofinummer *mijn sofinummer*
goeiemoggel heeft op 02-03-2011 om 20:32 uur ondertekend.
Echte ontvangstbevestiging krijg je niet. Er gaat genoeg mis met verzenden door firewalls etc. Mensen krijgen dan wel een bericht dat de aangifte is verzonden, maar komt nooit aan. Enige manier om zeker te zijn dat ie aangekomen is, is door ff te bellen, maar als je dit ziet en je hebt geen al te stevige firewall of rare netwerkbeveiligingen dan kun je er vanuit gaan dat ie aangekomen is.quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:48 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik heb een simpele vraag over de ontvangstbevesting na het doen van digitale aangifte (via DigiD):
Hoort er ergens bij je ontvangstbevesting het kenmerk van je aangifte te staan?
Ik kon nu namelijk alleen maar een PDFje printen waar het volgende in staat:
[..]
Bij het aangifteprogramma staat dat mijn kenmerk ook bij de ontvangstbevestiging moet staan, en vorig jaar was dat inderdaad ook het geval.
Is mijn aangifte nu inderdaad goed ontvangen of toch niet?
Wat snap je niet?quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:13 schreef ColaKoning het volgende:
[..]
Sorry
Loon: 14.000
Loonheffing: 1800
Arbeidskorting: 850
Nu kom ik op 0 uit? Ik snap er echt niks meer van, vorig jaar voor mn vriendin ingevuld en die kreeg de gehele loonheffing terug (en had soortgelijke getallen).
Nou heb ik de exacte cijfers niet meer paraat, maar mijn vriendin heeft in het jaar 2009 een zes maanden (juli tot en met december) gewerkt. Zij verdiende toen ongeveer 2200 - 2400 bruto, dus dit kwam neer op 13200 - 14400 bruto in dat half jaar.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat snap je niet?
Je betaalt gewoon belasting. En aangezien je inkomen hoger is dan ongeveer ¤ 6.200,-, is de kans dat je (zonder aftrekposten) je loonheffing terugkrijgt, erg klein.
Dus kijk maar eens wat je vriendin vorig jaar aan inkomen had.
Ok, thnx. Zo veel vermogen heb ik (helaas) niet.quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:08 schreef Shugosha het volgende:
Schulden kun je meenemen binnen box 3, maar als je geen bezittingen hebt om in te vullen kun je hier niks mee. Het verlaagt namelijk alleen de gemiddelde waarde van de bezittingen.
Als je aangifte moet doen als ondernemer: 2.quote:Op donderdag 3 maart 2011 14:14 schreef Tha_Mars het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar ik ben Vennoot in een VOF (Samenwerkingsverband voor de BD). Helaas regel ik normaal de financiën niet, maar ik moet ik dus aangifte doen als ondernemer (alle 4 de vennoten). Echter hebben we als VOF nauwelijks omzet gedraaid.
Daarnaast werk ik ook in Loondienst voor 32 uur pw bij een ander bedrijf. Wat moet ik nu doen?
1. 2 x aangifte doen, inkomstenbelasting 2010 (loondienst) en inkomstenbelasting 2010 voor ondernemers (VOF)?
of
2. 1 x voor ondernemers waarin ik de loondienst van het andere bedrijf verwerk?
Als jij het al niet meer weet, kan ik al helemaal moeilijk een vergelijking maken en de verschillen zoeken.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:14 schreef ColaKoning het volgende:
[..]
Nou heb ik de exacte cijfers niet meer paraat, maar mijn vriendin heeft in het jaar 2009 een zes maanden (juli tot en met december) gewerkt. Zij verdiende toen ongeveer 2200 - 2400 bruto, dus dit kwam neer op 13200 - 14400 bruto in dat half jaar.
Met haar jaaropgaaf heb ik toen alleen het kopje 'loon' ingevuld, zonder heffingen ed. Haar loonheffing was daar ongeveer 1600, en haar loon e.d. was dus ongeveer 13000. Wat haar arbeidskorting voor dat half jaar was, weet ik niet.
Toch kreeg zij deze 1600 volledig terug (was ook als definitieve aanslag is teruggekoppeld).
Zij heeft dus ongeveer dezelfde bedragen als haar broertje gehad, alleen krijgt hij niks terug. Kan dit komen omdat zij per maand relatief meer belasting betaalde, maar dit slechts over een half jaar heeft gedaan (ipv een jaar) en daarom teveel belasting heeft betaald?
Vanaf het moment van het passeren bij de notaris. En de WOZ-waarde maakt niet zoveel uit omdat de bijtelling per saldo toch nihil is. Zolang je maar bij beide velden dezelfde waarde (waarde grond) invult.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:39 schreef Ralphmeister het volgende:
Ik heb half 2010 een nieuwbouw huis gekocht wat over een paar maanden opgeleverd wordt.
Deze moet ik nu dus invullen bij mijn belasting, volgens mij onder "Eigenwoningforfait in bijzondere situaties". Vervolgens dus dat het om een woning bedoeld als hoofdverblijf in aanbouw gaat.
Dan moet ik dus invullen welke periode dit was? Zo en zo tot 31-12 maar vanaf het passeren van de hypotheek? Of toen ik tekende om het huis te kopen? Als laatst nog een lastig punt, de WOZ waarde, ik een brief gekregen van 1-1-2010, toen was het 56.000. Maar ze willen waarde peildatum 1-1-2009, toen was het nog een grasveld?
Je zult de kosten moeten toedelen naar rato van het eigendom. Dus als jullie beide voor hetzelfde aandeel eigenaar zijn is het 50/50.quote:Ook vroeg ik me af hoe het gaat met het feit dat ik het samen heb gekocht met mijn vriendin. We wonen nu allebei thuis en zijn als ik het goed heb begrepen geen fiscaal partner ondanks dat we wel een samenlevingscontract hebben? Maar hoe gaat het nu met alles opgeven? Gewoon alle kosten door 2 delen? Of mag je dat zelf weten? Of gaat het erom wie welk deel voor rekening heeft genomen?
Ik heb mijn aangifte nog niet ingediend maar krijg morgen al het geld op mijn rekening gestort.quote:
Als je ouders je studie betalen dan kun jij het niet opvoeren als aftrekpost.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:03 schreef T-mo-T het volgende:
Eerst even een situatieschets: Ik zit momenteel in het derde jaar van mijn hbo opleiding. Voorgaande jaren heb ik nooit studiekosten afgetrokken, omdat mijn ouders dachten dat zij de studiekosten van hun belasting aftrokken (omdat zij deze kosten ook betalen.) Echter blijkt dat dus helemaal niet mogelijk te zijn en bij navraag bij hun belastingconsulent blijken de studiekosten dus ook nooit afgetrokken te zijn.
• Nu dacht ik ook dat als je normaal een studie volgt en daarbij studiefinanciering ontvang, dat je dan niets kon aftrekken, maar als ik de gegevens invul (basisbeurs stufi, paar euro boeken, normaal hbo collegegeld, dus gewoon normbedrag?) kom ik uit op een aftrekpost in 2010 van ¤675, klopt dit?
• Kan ik de aangifte van 2009 nog herzien om toch nog de studiekosten over 2009 terug te kunnen krijgen? Wat moet ik hiervoor doen?
Had je een uitwonende of thuiswonende beurs?quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:03 schreef T-mo-T het volgende:
Eerst even een situatieschets: Ik zit momenteel in het derde jaar van mijn hbo opleiding. Voorgaande jaren heb ik nooit studiekosten afgetrokken, omdat mijn ouders dachten dat zij de studiekosten van hun belasting aftrokken (omdat zij deze kosten ook betalen.) Echter blijkt dat dus helemaal niet mogelijk te zijn en bij navraag bij hun belastingconsulent blijken de studiekosten dus ook nooit afgetrokken te zijn.
• Nu dacht ik ook dat als je normaal een studie volgt en daarbij studiefinanciering ontvang, dat je dan niets kon aftrekken, maar als ik de gegevens invul (basisbeurs stufi, paar euro boeken, normaal hbo collegegeld, dus gewoon normbedrag?) kom ik uit op een aftrekpost in 2010 van ¤675, klopt dit?
• Kan ik de aangifte van 2009 nog herzien om toch nog de studiekosten over 2009 terug te kunnen krijgen? Wat moet ik hiervoor doen?
Als het ware heb ik het betaald d.m.v. een gift van mijn ouders.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:28 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Als je ouders je studie betalen dan kun jij het niet opvoeren als aftrekpost.
Thuiswonend (basisbeurs)quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Had je een uitwonende of thuiswonende beurs?
De thuiswonende beurs is lager dan het normbedrag, welke ongeveer 180 per maand is. Dus ja, na aftrek van de drempel resteert er een aftrekpost. Zodra je uitwonende beurs krijgt, welke groter is dan het normbedrag, kan dat niet meer.quote:Op donderdag 3 maart 2011 21:04 schreef T-mo-T het volgende:
[..]
Als het ware heb ik het betaald d.m.v. een gift van mijn ouders.
[..]
Thuiswonend (basisbeurs)
Ja en ja.quote:Op donderdag 3 maart 2011 21:55 schreef Drav het volgende:
Misschien wat off-topic, maar klopt het dat de bijdrage ZVW ook geldt voor ondernemers jonger dan achttien jaar? Is dat de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW?
Ik kom op ¤ 1.210,- terug.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:23 schreef Kleurdoos het volgende:
hmzz, ik vraag me af of t wel klopt dat ik zoveel terugkrijg
fiscaal 11.751
loonheffing 2.342
arbeidskorting 733
loon zvw 10.977
premie zvw 774
iets van 2000 terug?
Dat kan meetellen. Alleen had je dat er niet bij vermeld.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:45 schreef Kleurdoos het volgende:
vind ik ook geen probleem
( telt het nog mee dat je een kind hebt oid? ben een complete noob)
Weet niet of je alleenstaand bent en de leeftijd van je kind, maar check de heffingskortingen. Zijn er namelijk verscheidene ivm kinderen waarvoor je een teruggaaf kan ontvangen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:45 schreef Kleurdoos het volgende:
vind ik ook geen probleem
( telt het nog mee dat je een kind hebt oid? ben een complete noob)
ik ben samen met haar vader, maar dat is nog een studiebol/half leerkrachtquote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:59 schreef Shugosha het volgende:
[..]
Weet niet of je alleenstaand bent en de leeftijd van je kind, maar check de heffingskortingen. Zijn er namelijk verscheidene ivm kinderen waarvoor je een teruggaaf kan ontvangen.
Die mag je ook afschrijven voor het deel dat je hem voor de studie gebruikt.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:46 schreef roos85 het volgende:
even een vraagje, afgelopen jaar voor mijn studie nieuwe laptop en printer gekocht..
van een laptop weet ik dat ik deze mag afschrijven (over 3 jaar), geldt dit ook voor een printer?
Kun je opvoeren als studiekosten voor het deel dat ze voor de studie verbruikt worden.quote:en hoe zit het met inktpatronen e.d.?
Nope. Die kosten zitten in de 19 ct/km verwerkt.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:08 schreef A-ce het volgende:
Hoi,
Even een vraag. Ik werk via een detacerings bedrijf, hiervoor rijd ik met mijn eigen auto.
Ik krijg we ¤ 0,19 per km maar kan ik op een of andere manier ook mijn kosten aan de auto dus bijv nieuwe banden op te kunnen geven aan de belastingdienst?
Groetjes
dankjequote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die mag je ook afschrijven voor het deel dat je hem voor de studie gebruikt.
[..]
Kun je opvoeren als studiekosten voor het deel dat ze voor de studie verbruikt worden.
Hypotheeknummer is vaak het rekeningnummer waar je geld op 'staat' , as in, daar sta je tot dat bedrag debet.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:19 schreef Bayswater het volgende:
Bij hypotheek aftrekbare rente wordt gevraagd om het rekeningnummer van de hypotheek. Moet dat niet gewoon het hypotheeknummer zijn dat bij je jaaropgave zit?. Rekeningnummer kan ik ook wel opzoeken, maar die vraag is wat vreemd en heb ik voorheen nooit gezien.
Niemand die mij kan vertellen of ik het nu bij mét stufi zet omdat ik in dat jaar nog wel recht heb gehad of bij zonder omdat ik er over die maanden geen recht meer op had?quote:Op donderdag 3 maart 2011 18:27 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik twijfel in beetje over de studiekosten, ik heb de eerste drie maanden een nullening gehad met OV, daarna geen recht meer op stufi. De eerste drie maanden vallen uiteraard onder "studie met recht op studiefinanciering" maar hoe zit het met april tm december?
Je zult het moeten splitsen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:40 schreef _Ophelia_ het volgende:
Bij mij stond ook salaris, dat van vriend en hypotheekbedrag\ stufi erin. De hypotheekrente ed moest ik wel zelf toevoegen.
[..]
Niemand die mij kan vertellen of ik het nu bij mét stufi zet omdat ik in dat jaar nog wel recht heb gehad of bij zonder omdat ik er over die maanden geen recht meer op had?
Mooi, thnx. Dat komt qua aftreek onder de streep ook beter uit.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je zult het moeten splitsen.
De andere maanden zijn een studie zonder stufi geweest. (Als je geen recht meer had op stufi, lening of OV.)
Mooi. Waar kan ik de factuur dan naar toe sturen?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Mooi, thnx. Dat komt qua aftreek onder de streep ook beter uit.
quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Mooi. Waar kan ik de factuur dan naar toe sturen?
Dit zul je bij het DUO op moeten vragen. En als je een schuld hebt, zal hier een jaaropgave van moeten komen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 14:35 schreef secondant het volgende:
Hallo allemaal,
Twee vraagjes:
1: Mijn IBG Schuld wil ik opgeven als schuld in box 3. Alleen DUO geeft nergens een overzicht van de schuld op 1 jan en op 31 dec. Komt daar nog een financieeljaaroverzicht van of hoe bereken ik dat?
Nee.quote:2: Ik heb dit jaar afscheid genomen van mijn werkgever na een arbeidsconflict. Ik heb hier kosten voor gemaakt (advocaat) zijn deze nog ergens aftrekbaar?
Graag gedaan.quote:Dank!
kosten aftrekken voor iets dat een werkgever betaald heeft?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 14:54 schreef secondant het volgende:
Nou gebeld met de IBG en de gegevens opgevraagd. Ze keken raar op omdat het volgens hen niet meegenomen hoefte te worden terwijl het wel in het programma van de belastingdienst staat.
Dan nog een ander vraagje. Van mijn werkgever heb ik vorig jaar een persoonlijke OV Jaarkaart gehad. Deze is door mij als privepersoon aangevraagd maar de rekening is door mijn werkgever betaald. Nu kan men dit opvatten als vergoeding maar het is wel onderdeel van mijn contractonderhandelingen geweest en door de OV Jaarkaart heb ik een lager salaris gekregen. Kan dit niet aantonen. Wel heb ik een OV verklaring van de NS in mijn bezit. Kan ik nu nog kosten aftrekken hiervoor?
Bij mij waren 2 van de 3 banen vooraf ingevuld, studiekosten was nog helemaal leeg (volg studie zonder stufi en vorig jaar ook alles ingevuld).quote:Op vrijdag 4 maart 2011 13:04 schreef LoggedIn het volgende:
hebben jullie iets aan die vooraf ingevulde aangifte? mijn salaris etc stond er niet in, alleen een aftrekpost van 0 euroZo heeft t niet veel functie
of is het gwn meer bedoeld voor mensen met n koophuis enzo?
Kosten die in 2010 zijn gemaakt, moeten in 2010 worden meegenomen. Verder niets.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 15:29 schreef Sport_Life het volgende:
Het collegegeld van 2009/2010 heb ik in termijnen betaald, waarvan 3 termijnen in 2010 vallen en van 2010/2011 in 1x. Kan dit alles meegenomen worden in de aangifte 2010? Uiteraard heb ik in 2009 die aftrekposten voor dat deel niet meegenomen.
Nee. De eigenwoningschuld wordt berekend aan de hand van de eigenwoningreserve direct voorafgaande aan het moment waarop de woning als eigen woning wordt aangemerkt. Dat betekent dat je moet (blijven) rekenen alsof er een eigenwoningreserve is.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 16:11 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wat ik me trouwens ook afvraag, de eigen woningreserve verviel eerst na 5 jaar nu na drie jaar. Al bestaande reserves vervallen drie jaar na het ontstaan. Onze eigen woningreserve is ontstaan in feb. '07, betekent dit dat ik over jan en feb alleen een deel van de rente mag aftrekken en over de rest van het jaar het hele bedrag?
Bekijk gewoon de 'help' in het aangifteprogramma. Aardig duidelijk uitgelegd.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 15:58 schreef Mishu het volgende:
Krijg je eigenlijk ook dingen van je studie terug als je nog gewoon stufi ontvangt?
Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook. Dus wat dat betreft klopt het wel weer wat je zegt.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 16:24 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nee. De eigenwoningschuld wordt berekend aan de hand van de eigenwoningreserve direct voorafgaande aan het moment waarop de woning als eigen woning wordt aangemerkt. Dat betekent dat je moet (blijven) rekenen alsof er een eigenwoningreserve is.
Als vorig jaar is 2009 of 2010 dan zijn die kosten niet aftrekbaar.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:53 schreef Salatrel het volgende:
krijg 2983 terug.
vorig jaar mijn ogen laten laseren waarvan ik 2200 euro af kon trekken
Mocht je twijfelen: zie hier.quote:Niet aftrekbaar zijn de uitgaven voor hulpmiddelen, zoals brillen, contactlenzen en contactlensvloeistof, of kosten voor ooglaserbehandelingen.
Klopt, even later viel het kwartje dat ik twee dingen door elkaar aan het halen wasquote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook.
in de toelichting van het programma stond het niet specifiek dus ik zie welquote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als vorig jaar is 2009 of 2010 dan zijn die kosten niet aftrekbaar.
[..]
Mocht je twijfelen: zie hier.
Dus je gaat bewust een foute aangifte indienen?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:34 schreef Salatrel het volgende:
[..]
in de toelichting van het programma stond het niet specifiek dus ik zie wel
volgens het programma deed ik niets fout en bovendien issie al ingediendquote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus je gaat bewust een foute aangifte indienen?
Het programma weet niet of je kosten voor ooglaseren hebt ingevuld, kun kan je er ook niet voor waarschuwen. En je weet nu dat je een foute aangifte hebt ingediend zodat je een gecorrigeerde aangifte kunt indienen. (Iets wat je ook zou doen als je wist dat je een aftrekpost was vergeten.)quote:Op vrijdag 4 maart 2011 19:37 schreef Salatrel het volgende:
[..]
volgens het programma deed ik niets fout en bovendien issie al ingediend
Hoezo?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook. Dus wat dat betreft klopt het wel weer wat je zegt.
Er is een eigenwoningreserve of niet. Berekenen alsof er nog een eigenwoningreserve is, is natuurlijk erg vreemd.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:26 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Hoezo?
Misschien had ik er 'mede berekend door' van moeten maken, dat dan weer wel
Je eigenwoningreserve kan best vervallen terwijl jij ergens woont. De berekening gaat er gewoon vanuit dat je fictief nog een eigenwoningreserve hebt, vlak voor het aankopen van de eigen woning. Dat is dan ook de 'peildatum'.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 11:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Er is een eigenwoningreserve of niet. Berekenen alsof er nog een eigenwoningreserve is, is natuurlijk erg vreemd.
Je geeft zelf al aan dat de eigenwoningschuld (niet de eigenwoningreserve) van belang is voor wat betreft het rentedeel dat aftrekbaar is.
Ik snap er niks van maar het zal wel kloppen want de vraag is beantwoord. Of ik heb de vraag anders geïnterpreteerd.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:29 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je eigenwoningreserve kan best vervallen terwijl jij ergens woont. De berekening gaat er gewoon vanuit dat je fictief nog een eigenwoningreserve hebt, vlak voor het aankopen van de eigen woning. Dat is dan ook de 'peildatum'.
Uiteraard weet jij ook dat de eigenwoningschuld deels bestaat uit de eigenwoningreserve, dus die is dan ook van belang voor het rentedeel dat aftrekbaar is.
We zeggen hetzelfde, alleen ik gebruikte ter illustratie even de letterlijke tekst uit de wet.
Het is gewoon verplicht enzo. Dusja.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:11 schreef Microtubuli het volgende:
Is het verstandig om spaargeld op te geven? Het kost me zo'n 700 euro extra als ik het wel opgeef maar ik heb het tot nu toe nog nooit opgegeven en nooit wat van gehoord.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |