abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 maart 2011 @ 07:58:18 #201
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93526639
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 06:00 schreef Printerkabel het volgende:

[..]

Werk!
Niet!
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 2 maart 2011 @ 08:00:35 #202
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93526673
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 00:59 schreef Meesteroog het volgende:

[..]

Nee, want anders zou ik het niet posten. Ik betaal nu bijna een volle maand inkomen in de 42% schijf, terwijl ik anders deze in de 33% schijf had betaald.

En ik wil juist dat ze het in 2010 stoppen, omdat ik in 2010 sowieso minder verdiend heb.
Dan zul je ze dat, met de wettekst van DJ in de hand, even duidelijk moeten maken dat hun traagheid jou geld gaat kosten en dat niet de bedoeling kan zijn. :s)
pi_93527438
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 06:00 schreef Printerkabel het volgende:

[..]

Werk!
Zoals MaW al zei: niet persoonlijk aftrekbaar.

Behalve reisaftrek openbaar vervoer

[ Bericht 6% gewijzigd door Maharbal op 02-03-2011 09:58:36 ]
pi_93530111
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 15:45 schreef Meesteroog het volgende:
Maar het is toch vorderbaar als de arbeid is verricht? Of begrijp ik dat verkeerd?
Ik had m'n loonbriefjes op tijd ingeleverd, alleen bij de betaling zijn zij te laat geweest.

Het is nogal raar, want het scheelt me anders toch een paar honderd euro.
Immers dan betaal ik over 2011 voor 13 maanden belasting en kom ik dus met meer inkomen in een hogere schijf.
Het loon moet zowel vorderbaar als inbaar zijn. Vorderbaar wil zeggen dat je recht heeft op onmiddellijke uitbetaling, het loon is inbaar als je werkgever (inhoudingsplichtige) op jouw verzoek onmiddellijk tot betaling overgaat.
pi_93532198
Ik heb net mijn aangifte verstuurd, maar kan/moet ik eigenlijk iets met de studieschuld die ik sinds dit jaar af aan het betalen ben?

Ik kon hier met Google niet zo veel over vinden, enkel wat losse kreten. Weet iemand hier meer over?
pi_93538193
Schulden kun je meenemen binnen box 3, maar als je geen bezittingen hebt om in te vullen kun je hier niks mee. Het verlaagt namelijk alleen de gemiddelde waarde van de bezittingen.
pi_93539367
Mijn bedrijf heeft alleen in november en december wat winstgevend werk uitgevoerd voor een ander bedrijf, maar de facuur daarvoor is pas gestuurd in januari 2011...

Valt dat nou onder inkomstenbelasting 2010 of pas 2011?
  woensdag 2 maart 2011 @ 14:56:07 #208
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_93540034
quote:
10s.gif Op woensdag 2 maart 2011 07:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Niet!
Ik bedoel ook voor OV :)
pi_93540149
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:56 schreef Printerkabel het volgende:

[..]

Joh, het zou veel duidelijker zijn geweest als je je vraag meteen volledig had gesteld in plaats van in meerdere posts beetje bij beetje.

Ik ben nu alweer vergeten wat je concrete vraag is, en ik ben te lui om 'm weer op te zoeken.
  woensdag 2 maart 2011 @ 15:05:28 #210
317039 Printerkabel
pi_93540395
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:58 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Joh, het zou veel duidelijker zijn geweest als je je vraag meteen volledig had gesteld in plaats van in meerdere posts beetje bij beetje.

Ik ben nu alweer vergeten wat je concrete vraag is, en ik ben te lui om 'm weer op te zoeken.
Waar ik mijn reiskosten kan aftrekken voor het ov. Heb namelijk een stapel treinkaartjes liggen :D
pi_93540879
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:39 schreef hearmeout het volgende:
Mijn bedrijf heeft alleen in november en december wat winstgevend werk uitgevoerd voor een ander bedrijf, maar de facuur daarvoor is pas gestuurd in januari 2011...

dat ligt aan de factuurdatum die je hebt gebruikt.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_93541042
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 15:18 schreef Essebes het volgende:

[..]

dat ligt aan de factuurdatum die je hebt gebruikt.
12 januari 2011... Dus hoef ik niet op te geven toch?

We hebben wel wat omzet uit een ander project gehaald van vorig jaar, maar dat was pure kostenvergoeding (geen winst)...
Moet dat ook worden opgegeven?
pi_93541394
Nevermind.

[ Bericht 53% gewijzigd door Tegan op 02-03-2011 16:32:11 ]
pi_93544367
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 15:22 schreef hearmeout het volgende:
...
We hebben wel wat omzet uit een ander project gehaald van vorig jaar, maar dat was pure kostenvergoeding (geen winst)...
Moet dat ook worden opgegeven?
Ja. Ik neem aan dat je die kosten ook opgeeft?
pi_93544759
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 19:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Inderdaad ook delen door 12.
jammer, maar helaas dus. Een pc-afschrijving niet gedeeld door 12 leverde wel een leuk bedrag op, maar zo blijft er uiteraard weinig over ;(
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
pi_93544856
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:08 schreef Shugosha het volgende:
Schulden kun je meenemen binnen box 3, maar als je geen bezittingen hebt om in te vullen kun je hier niks mee. Het verlaagt namelijk alleen de gemiddelde waarde van de bezittingen.
Als je meer schulden dan bezittingen hebt (klinkt heel dramatisch, maar dat is wel het geval bij mijn studieschuld) dan hoef je box 3 helemaal niet in te vullen toch? Doe ik al jaren niet in ieder geval.

Ik zou dat alleen in moeten vullen wanneer ik een huis koop of spaargeld boven de 20.000 en nog een beetje toch?
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
pi_93545664
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:43 schreef Zuigstengel het volgende:

[..]

Als je meer schulden dan bezittingen hebt (klinkt heel dramatisch, maar dat is wel het geval bij mijn studieschuld) dan hoef je box 3 helemaal niet in te vullen toch? Doe ik al jaren niet in ieder geval.

Ik zou dat alleen in moeten vullen wanneer ik een huis koop of spaargeld boven de 20.000 en nog een beetje toch?
Eerste vraag is een soort controlevraag. "Heeft u spaargeld, bankrekeningen...bla bla bla" -> ja. Meer dan de drempel? -> Nee
pi_93546581
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het nou zit met terugkrijgen van schoolkosten? Er staat een drempel van ¤500, maar wat telt daar nou allemaal in mee?
Ik volg nu een nominale WO opleiding (1600 euro nog wat collegegeld) en rond de 600 euro aan boeken. Lijkt me niet dat je collegegeld bij de belastingdienst kan terugvragen (of wel? :@ ).
Alvast bedankt.
  woensdag 2 maart 2011 @ 18:22:10 #219
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93549502
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:56 schreef Printerkabel het volgende:

[..]

Stond er niet bij. :P
En blijkbaar heb je het aangifteprogramma ook nog niet geopend en/of gelezen. Dan was je het zeker tegen gekomen.
  woensdag 2 maart 2011 @ 18:23:59 #220
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93549603
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:39 schreef hearmeout het volgende:

Valt in 2010. Is gewoon een overlopende post (nog te factureren omzet). Volgens goed koopmansgebruik hoor je het op te geven in het jaar dat de werkzaamheden zijn verricht.
  woensdag 2 maart 2011 @ 18:25:34 #221
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93549675
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 17:17 schreef Asgard het volgende:
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het nou zit met terugkrijgen van schoolkosten? Er staat een drempel van ¤500, maar wat telt daar nou allemaal in mee?
Ik volg nu een nominale WO opleiding (1600 euro nog wat collegegeld) en rond de 600 euro aan boeken. Lijkt me niet dat je collegegeld bij de belastingdienst kan terugvragen (of wel? :@ ).
Alvast bedankt.
Recht op stufi of lening? Zo ja, gebruik de normbedragen. (Zie de rest van het topic want meer dan de helft van de vragen en antwoorden gaat hier over.)
Zo nee, lees de help eens. Daar staat al een groot deel vermeld. Zo ook dat je het collegegeld kunt opvoeren als studiekosten.
En anders is hier wel een toelichting te vinden.
pi_93551239
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 18:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Recht op stufi of lening? Zo ja, gebruik de normbedragen. (Zie de rest van het topic want meer dan de helft van de vragen en antwoorden gaat hier over.)
Zo nee, lees de help eens. Daar staat al een groot deel vermeld. Zo ook dat je het collegegeld kunt opvoeren als studiekosten.
En anders is hier wel een toelichting te vinden.
Thanks! Krijg (zoals verwacht :P) niets terug.
  woensdag 2 maart 2011 @ 19:34:54 #223
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_93553506
Belastingdienst heeft zo te zien geen rekening gehouden dat er werkgevers/instellingen zijn die bij wijziging van een salarisadministratie 2 jaaropgaven (eentje tot mei en eentje vanaf juni)hebben verzonden. Alleen de cijfertjes van de tweede helft zijn, in mijn geval, door de belastingdienst opgenomen in de gegevens. Een voordeel van 2100 euro als ik de voorbewerkte gegevens laat staan :) Maar zo ben ik natuurlijk niet. O-)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 2 maart 2011 @ 19:40:42 #224
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93553829
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 19:34 schreef Bayswater het volgende:
Belastingdienst heeft zo te zien geen rekening gehouden dat er werkgevers/instellingen zijn die bij wijziging van een salarisadministratie 2 jaaropgaven (eentje tot mei en eentje vanaf juni)hebben verzonden. Alleen de cijfertjes van de tweede helft zijn, in mijn geval, door de belastingdienst opgenomen in de gegevens. Een voordeel van 2100 euro als ik de voorbewerkte gegevens laat staan :) Maar zo ben ik natuurlijk niet. O-)
Tsja, je bent niet voor niks verplicht om de vooraf ingevulde aangifte te controleren alvorens te versturen. ;)
  woensdag 2 maart 2011 @ 19:42:46 #225
43642 Bayswater
pi_93553955
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 19:40 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Tsja, je bent niet voor niks verplicht om de vooraf ingevulde aangifte te controleren alvorens te versturen. ;)
Weet ik, vroeg mij eigenlijk af of het probleem bekend is. Het is namelijk een vrij grote verzekeraar.
Life lies a slow suicide
pi_93554626
Ik heb zojuist de belasting ingevuld voor het broertje van mijn vriendin. Hij doet op dit moment opleiding (bbl 3) waarbij hij 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat. Nu vul ik het invulprogramma in door alleen het loon gedeelte in te vullen en nu krijgt hij ongeveer 1700 euro terug???

Klopt dit wel? Lijkt me wel erg veel en het is ook vervelend als hij van alles terug moet betalen. Ik ben er zeker van dat het juiste getalletje in het juiste vakje staat :P
  woensdag 2 maart 2011 @ 19:55:25 #227
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93554762
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 19:53 schreef ColaKoning het volgende:
Ik heb zojuist de belasting ingevuld voor het broertje van mijn vriendin. Hij doet op dit moment opleiding (bbl 3) waarbij hij 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat. Nu vul ik het invulprogramma in door alleen het loon gedeelte in te vullen en nu krijgt hij ongeveer 1700 euro terug???

Klopt dit wel? Lijkt me wel erg veel en het is ook vervelend als hij van alles terug moet betalen. Ik ben er zeker van dat het juiste getalletje in het juiste vakje staat :P
Ik kijk even of mijn glazen bol het weer doet,... :s)
  woensdag 2 maart 2011 @ 19:55:50 #228
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_93554793
Wat hulp nodig: ik ben bezig met mijn belastingaangifte en moet volgens de aangifte nog 172 euro betalen vanwege box 1. Ik snap alleen niet waardoor ik nog 172 euro betalen.

-Jaar lang dezelfde werkgever Geen andere inkomsten.
-Geen aftrekposten of andere items in box 1.

Je zou denken als je dat via werkgever alles verrekend is?
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
  woensdag 2 maart 2011 @ 20:00:17 #229
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93555116
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef Zihuatanejo het volgende:
Wat hulp nodig: ik ben bezig met mijn belastingaangifte en moet volgens de aangifte nog 172 euro betalen vanwege box 1. Ik snap alleen niet waardoor ik nog 172 euro betalen.

-Jaar lang dezelfde werkgever Geen andere inkomsten.
-Geen aftrekposten of andere items in box 1.

Je zou denken als je dat via werkgever alles verrekend is?
Om toch maar te antwoorden,...
quote:
2s.gif Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

pi_93556046
quote:
2s.gif Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Sorry :)

Loon: 14.000
Loonheffing: 1800
Arbeidskorting: 850

Nu kom ik op 0 uit? Ik snap er echt niks meer van, vorig jaar voor mn vriendin ingevuld en die kreeg de gehele loonheffing terug (en had soortgelijke getallen).
  woensdag 2 maart 2011 @ 20:48:11 #231
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_93558533
Ik heb een simpele vraag over de ontvangstbevesting na het doen van digitale aangifte (via DigiD):
Hoort er ergens bij je ontvangstbevesting het kenmerk van je aangifte te staan?
Ik kon nu namelijk alleen maar een PDFje printen waar het volgende in staat:
quote:
Ondertekening en verzending
De Belastingdienst heeft op 02-03-2011 om 20:32 uur dit bericht ontvangen van:

goeiemoggel, BSN/sofinummer *mijn sofinummer*
goeiemoggel heeft op 02-03-2011 om 20:32 uur ondertekend.
Bij het aangifteprogramma staat dat mijn kenmerk ook bij de ontvangstbevestiging moet staan, en vorig jaar was dat inderdaad ook het geval.
Is mijn aangifte nu inderdaad goed ontvangen of toch niet?
pi_93558755
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 20:48 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik heb een simpele vraag over de ontvangstbevesting na het doen van digitale aangifte (via DigiD):
Hoort er ergens bij je ontvangstbevesting het kenmerk van je aangifte te staan?
Ik kon nu namelijk alleen maar een PDFje printen waar het volgende in staat:

[..]

Bij het aangifteprogramma staat dat mijn kenmerk ook bij de ontvangstbevestiging moet staan, en vorig jaar was dat inderdaad ook het geval.
Is mijn aangifte nu inderdaad goed ontvangen of toch niet?
Echte ontvangstbevestiging krijg je niet. Er gaat genoeg mis met verzenden door firewalls etc. Mensen krijgen dan wel een bericht dat de aangifte is verzonden, maar komt nooit aan. Enige manier om zeker te zijn dat ie aangekomen is, is door ff te bellen, maar als je dit ziet en je hebt geen al te stevige firewall of rare netwerkbeveiligingen dan kun je er vanuit gaan dat ie aangekomen is.
A mind with a heart of it's own
  donderdag 3 maart 2011 @ 00:09:52 #233
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93572997
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 20:13 schreef ColaKoning het volgende:

[..]

Sorry :)

Loon: 14.000
Loonheffing: 1800
Arbeidskorting: 850

Nu kom ik op 0 uit? Ik snap er echt niks meer van, vorig jaar voor mn vriendin ingevuld en die kreeg de gehele loonheffing terug (en had soortgelijke getallen).
Wat snap je niet?
Je betaalt gewoon belasting. En aangezien je inkomen hoger is dan ongeveer ¤ 6.200,-, is de kans dat je (zonder aftrekposten) je loonheffing terugkrijgt, erg klein.
Dus kijk maar eens wat je vriendin vorig jaar aan inkomen had.
pi_93580973
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 00:09 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wat snap je niet?
Je betaalt gewoon belasting. En aangezien je inkomen hoger is dan ongeveer ¤ 6.200,-, is de kans dat je (zonder aftrekposten) je loonheffing terugkrijgt, erg klein.
Dus kijk maar eens wat je vriendin vorig jaar aan inkomen had.
Nou heb ik de exacte cijfers niet meer paraat, maar mijn vriendin heeft in het jaar 2009 een zes maanden (juli tot en met december) gewerkt. Zij verdiende toen ongeveer 2200 - 2400 bruto, dus dit kwam neer op 13200 - 14400 bruto in dat half jaar.

Met haar jaaropgaaf heb ik toen alleen het kopje 'loon' ingevuld, zonder heffingen ed. Haar loonheffing was daar ongeveer 1600, en haar loon e.d. was dus ongeveer 13000. Wat haar arbeidskorting voor dat half jaar was, weet ik niet.

Toch kreeg zij deze 1600 volledig terug (was ook als definitieve aanslag is teruggekoppeld).

Zij heeft dus ongeveer dezelfde bedragen als haar broertje gehad, alleen krijgt hij niks terug. Kan dit komen omdat zij per maand relatief meer belasting betaalde, maar dit slechts over een half jaar heeft gedaan (ipv een jaar) en daarom teveel belasting heeft betaald?
pi_93581281
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:08 schreef Shugosha het volgende:
Ok, thnx. Zo veel vermogen heb ik (helaas) niet.
pi_93583151
Ik heb half 2010 een nieuwbouw huis gekocht wat over een paar maanden opgeleverd wordt.

Deze moet ik nu dus invullen bij mijn belasting, volgens mij onder "Eigenwoningforfait in bijzondere situaties". Vervolgens dus dat het om een woning bedoeld als hoofdverblijf in aanbouw gaat.

Dan moet ik dus invullen welke periode dit was? Zo en zo tot 31-12 maar vanaf het passeren van de hypotheek? Of toen ik tekende om het huis te kopen? Als laatst nog een lastig punt, de WOZ waarde, ik een brief gekregen van 1-1-2010, toen was het 56.000. Maar ze willen waarde peildatum 1-1-2009, toen was het nog een grasveld?

Ook vroeg ik me af hoe het gaat met het feit dat ik het samen heb gekocht met mijn vriendin. We wonen nu allebei thuis en zijn als ik het goed heb begrepen geen fiscaal partner ondanks dat we wel een samenlevingscontract hebben? Maar hoe gaat het nu met alles opgeven? Gewoon alle kosten door 2 delen? Of mag je dat zelf weten? Of gaat het erom wie welk deel voor rekening heeft genomen?
  donderdag 3 maart 2011 @ 14:14:52 #237
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_93591006
Misschien een stomme vraag, maar ik ben Vennoot in een VOF (Samenwerkingsverband voor de BD). Helaas regel ik normaal de financiën niet, maar ik moet ik dus aangifte doen als ondernemer (alle 4 de vennoten). Echter hebben we als VOF nauwelijks omzet gedraaid.

Daarnaast werk ik ook in Loondienst voor 32 uur pw bij een ander bedrijf. Wat moet ik nu doen?

1. 2 x aangifte doen, inkomstenbelasting 2010 (loondienst) en inkomstenbelasting 2010 voor ondernemers (VOF)?
of
2. 1 x voor ondernemers waarin ik de loondienst van het andere bedrijf verwerk?
Maximaal 4 regels
pi_93591919
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 14:14 schreef Tha_Mars het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar ik ben Vennoot in een VOF (Samenwerkingsverband voor de BD). Helaas regel ik normaal de financiën niet, maar ik moet ik dus aangifte doen als ondernemer (alle 4 de vennoten). Echter hebben we als VOF nauwelijks omzet gedraaid.

Daarnaast werk ik ook in Loondienst voor 32 uur pw bij een ander bedrijf. Wat moet ik nu doen?

1. 2 x aangifte doen, inkomstenbelasting 2010 (loondienst) en inkomstenbelasting 2010 voor ondernemers (VOF)?
of
2. 1 x voor ondernemers waarin ik de loondienst van het andere bedrijf verwerk?
Als je aangifte moet doen als ondernemer: 2.
  donderdag 3 maart 2011 @ 17:34:19 #239
317039 Printerkabel
pi_93598859
580 euro krijg ik terug :D
pi_93601075
Ik twijfel in beetje over de studiekosten, ik heb de eerste drie maanden een nullening gehad met OV, daarna geen recht meer op stufi. De eerste drie maanden vallen uiteraard onder "studie met recht op studiefinanciering" maar hoe zit het met april tm december?
  donderdag 3 maart 2011 @ 19:00:34 #241
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93602503
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 09:14 schreef ColaKoning het volgende:

[..]

Nou heb ik de exacte cijfers niet meer paraat, maar mijn vriendin heeft in het jaar 2009 een zes maanden (juli tot en met december) gewerkt. Zij verdiende toen ongeveer 2200 - 2400 bruto, dus dit kwam neer op 13200 - 14400 bruto in dat half jaar.

Met haar jaaropgaaf heb ik toen alleen het kopje 'loon' ingevuld, zonder heffingen ed. Haar loonheffing was daar ongeveer 1600, en haar loon e.d. was dus ongeveer 13000. Wat haar arbeidskorting voor dat half jaar was, weet ik niet.

Toch kreeg zij deze 1600 volledig terug (was ook als definitieve aanslag is teruggekoppeld).

Zij heeft dus ongeveer dezelfde bedragen als haar broertje gehad, alleen krijgt hij niks terug. Kan dit komen omdat zij per maand relatief meer belasting betaalde, maar dit slechts over een half jaar heeft gedaan (ipv een jaar) en daarom teveel belasting heeft betaald?
Als jij het al niet meer weet, kan ik al helemaal moeilijk een vergelijking maken en de verschillen zoeken.
Maar zoals ik het zie, klopt hebt wel ongeveer dat je niet(s) alles terug krijgt.
  donderdag 3 maart 2011 @ 19:03:21 #242
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93602632
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 10:39 schreef Ralphmeister het volgende:
Ik heb half 2010 een nieuwbouw huis gekocht wat over een paar maanden opgeleverd wordt.

Deze moet ik nu dus invullen bij mijn belasting, volgens mij onder "Eigenwoningforfait in bijzondere situaties". Vervolgens dus dat het om een woning bedoeld als hoofdverblijf in aanbouw gaat.

Dan moet ik dus invullen welke periode dit was? Zo en zo tot 31-12 maar vanaf het passeren van de hypotheek? Of toen ik tekende om het huis te kopen? Als laatst nog een lastig punt, de WOZ waarde, ik een brief gekregen van 1-1-2010, toen was het 56.000. Maar ze willen waarde peildatum 1-1-2009, toen was het nog een grasveld?
Vanaf het moment van het passeren bij de notaris. En de WOZ-waarde maakt niet zoveel uit omdat de bijtelling per saldo toch nihil is. Zolang je maar bij beide velden dezelfde waarde (waarde grond) invult.
quote:
Ook vroeg ik me af hoe het gaat met het feit dat ik het samen heb gekocht met mijn vriendin. We wonen nu allebei thuis en zijn als ik het goed heb begrepen geen fiscaal partner ondanks dat we wel een samenlevingscontract hebben? Maar hoe gaat het nu met alles opgeven? Gewoon alle kosten door 2 delen? Of mag je dat zelf weten? Of gaat het erom wie welk deel voor rekening heeft genomen?
Je zult de kosten moeten toedelen naar rato van het eigendom. Dus als jullie beide voor hetzelfde aandeel eigenaar zijn is het 50/50.
  donderdag 3 maart 2011 @ 19:04:26 #243
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93602681
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 17:34 schreef Printerkabel het volgende:
580 euro krijg ik terug :D
Ik heb mijn aangifte nog niet ingediend maar krijg morgen al het geld op mijn rekening gestort. *O*

* ManAtWork gaat het weekend maar eens kijken naar een nieuwe auto. :s)
pi_93605808
Eerst even een situatieschets: Ik zit momenteel in het derde jaar van mijn hbo opleiding. Voorgaande jaren heb ik nooit studiekosten afgetrokken, omdat mijn ouders dachten dat zij de studiekosten van hun belasting aftrokken (omdat zij deze kosten ook betalen.) Echter blijkt dat dus helemaal niet mogelijk te zijn en bij navraag bij hun belastingconsulent blijken de studiekosten dus ook nooit afgetrokken te zijn.

• Nu dacht ik ook dat als je normaal een studie volgt en daarbij studiefinanciering ontvang, dat je dan niets kon aftrekken, maar als ik de gegevens invul (basisbeurs stufi, paar euro boeken, normaal hbo collegegeld, dus gewoon normbedrag?) kom ik uit op een aftrekpost in 2010 van ¤675, klopt dit?

• Kan ik de aangifte van 2009 nog herzien om toch nog de studiekosten over 2009 terug te kunnen krijgen? Wat moet ik hiervoor doen?
pi_93606501
Een schriftelijk verzoek tot ambtelijke herziening indienen met de herberekening van je aangifte moet voldoende zijn.
Let's pretend we scored a goal YEAH
pi_93607313
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 20:03 schreef T-mo-T het volgende:
Eerst even een situatieschets: Ik zit momenteel in het derde jaar van mijn hbo opleiding. Voorgaande jaren heb ik nooit studiekosten afgetrokken, omdat mijn ouders dachten dat zij de studiekosten van hun belasting aftrokken (omdat zij deze kosten ook betalen.) Echter blijkt dat dus helemaal niet mogelijk te zijn en bij navraag bij hun belastingconsulent blijken de studiekosten dus ook nooit afgetrokken te zijn.

• Nu dacht ik ook dat als je normaal een studie volgt en daarbij studiefinanciering ontvang, dat je dan niets kon aftrekken, maar als ik de gegevens invul (basisbeurs stufi, paar euro boeken, normaal hbo collegegeld, dus gewoon normbedrag?) kom ik uit op een aftrekpost in 2010 van ¤675, klopt dit?

• Kan ik de aangifte van 2009 nog herzien om toch nog de studiekosten over 2009 terug te kunnen krijgen? Wat moet ik hiervoor doen?
Als je ouders je studie betalen dan kun jij het niet opvoeren als aftrekpost.
A mind with a heart of it's own
  donderdag 3 maart 2011 @ 20:38:29 #247
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93608040
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 20:03 schreef T-mo-T het volgende:

Had je een uitwonende of thuiswonende beurs?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93609688
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 20:28 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Als je ouders je studie betalen dan kun jij het niet opvoeren als aftrekpost.
Als het ware heb ik het betaald d.m.v. een gift van mijn ouders.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 20:38 schreef eriksd het volgende:

[..]

Had je een uitwonende of thuiswonende beurs?
Thuiswonend (basisbeurs)
  donderdag 3 maart 2011 @ 21:07:48 #249
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93609953
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 21:04 schreef T-mo-T het volgende:

[..]

Als het ware heb ik het betaald d.m.v. een gift van mijn ouders.

[..]

Thuiswonend (basisbeurs)
De thuiswonende beurs is lager dan het normbedrag, welke ongeveer 180 per maand is. Dus ja, na aftrek van de drempel resteert er een aftrekpost. Zodra je uitwonende beurs krijgt, welke groter is dan het normbedrag, kan dat niet meer.

Maar nu dus wel.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93613835
Misschien wat off-topic, maar klopt het dat de bijdrage ZVW ook geldt voor ondernemers jonger dan achttien jaar? Is dat de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW?
  donderdag 3 maart 2011 @ 21:58:27 #251
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93614111
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 21:55 schreef Drav het volgende:
Misschien wat off-topic, maar klopt het dat de bijdrage ZVW ook geldt voor ondernemers jonger dan achttien jaar? Is dat de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW?
Ja en ja.
pi_93614201
Jammer. Desalniettemin bedankt :)
pi_93627327
hmzz, ik vraag me af of t wel klopt dat ik zoveel terugkrijg :{

fiscaal 11.751
loonheffing 2.342
arbeidskorting 733

loon zvw 10.977
premie zvw 774

iets van 2000 terug :o?
  vrijdag 4 maart 2011 @ 08:36:02 #254
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93627502
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 08:23 schreef Kleurdoos het volgende:
hmzz, ik vraag me af of t wel klopt dat ik zoveel terugkrijg :{

fiscaal 11.751
loonheffing 2.342
arbeidskorting 733

loon zvw 10.977
premie zvw 774

iets van 2000 terug :o?
Ik kom op ¤ 1.210,- terug.
pi_93627671
vind ik ook geen probleem :+
( telt het nog mee dat je een kind hebt oid? ben een complete noob)
  vrijdag 4 maart 2011 @ 09:04:24 #256
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93628041
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 08:45 schreef Kleurdoos het volgende:
Dat kan meetellen. Alleen had je dat er niet bij vermeld. :P

Met vermelding van een kind kom ik op ¤ 2.175,- terug.
pi_93628271
daarom alsnog ;)

bedankt!
pi_93629579
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 08:45 schreef Kleurdoos het volgende:
Weet niet of je alleenstaand bent en de leeftijd van je kind, maar check de heffingskortingen. Zijn er namelijk verscheidene ivm kinderen waarvoor je een teruggaaf kan ontvangen.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 10:01:07 #259
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93629647
Ik krijg wat geld terug :P
pi_93632688
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 09:59 schreef Shugosha het volgende:

[..]

Weet niet of je alleenstaand bent en de leeftijd van je kind, maar check de heffingskortingen. Zijn er namelijk verscheidene ivm kinderen waarvoor je een teruggaaf kan ontvangen.
ik ben samen met haar vader, maar dat is nog een studiebol/half leerkracht :)
dochter is 2
pi_93633112
Dan zal het gaan om de inkomensafhankelijke combinatiekorting die wordt toegekend wanneer je een kind tot het huishouden hebt die jonger dan 12 jaar is en er sprake is van arbeidsinkomen van meer dan 4706 euro. Hoogte van de korting is dan nog gerelateerd aan het inkomen, maar je hebt er iig recht op ;)
  vrijdag 4 maart 2011 @ 11:46:00 #262
300082 roos85
JUICHEN!
pi_93633895
even een vraagje, afgelopen jaar voor mijn studie nieuwe laptop en printer gekocht..
van een laptop weet ik dat ik deze mag afschrijven (over 3 jaar), geldt dit ook voor een printer?
en hoe zit het met inktpatronen e.d.?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_93634725
Hoi,

Even een vraag. Ik werk via een detacerings bedrijf, hiervoor rijd ik met mijn eigen auto.
Ik krijg we ¤ 0,19 per km maar kan ik op een of andere manier ook mijn kosten aan de auto dus bijv nieuwe banden op te kunnen geven aan de belastingdienst?

Groetjes
Doelen zijn dromen met een deadline
  vrijdag 4 maart 2011 @ 12:11:26 #264
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93634835
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 11:46 schreef roos85 het volgende:
even een vraagje, afgelopen jaar voor mijn studie nieuwe laptop en printer gekocht..
van een laptop weet ik dat ik deze mag afschrijven (over 3 jaar), geldt dit ook voor een printer?
Die mag je ook afschrijven voor het deel dat je hem voor de studie gebruikt.
quote:
en hoe zit het met inktpatronen e.d.?
Kun je opvoeren als studiekosten voor het deel dat ze voor de studie verbruikt worden.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 12:12:09 #265
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93634863
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 12:08 schreef A-ce het volgende:
Hoi,

Even een vraag. Ik werk via een detacerings bedrijf, hiervoor rijd ik met mijn eigen auto.
Ik krijg we ¤ 0,19 per km maar kan ik op een of andere manier ook mijn kosten aan de auto dus bijv nieuwe banden op te kunnen geven aan de belastingdienst?

Groetjes
Nope. Die kosten zitten in de 19 ct/km verwerkt.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 12:12:33 #266
300082 roos85
JUICHEN!
pi_93634874
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 12:11 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Die mag je ook afschrijven voor het deel dat je hem voor de studie gebruikt.

[..]

Kun je opvoeren als studiekosten voor het deel dat ze voor de studie verbruikt worden.
dankje ^O^
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  vrijdag 4 maart 2011 @ 12:19:01 #267
43642 Bayswater
pi_93635145
Bij hypotheek aftrekbare rente wordt gevraagd om het rekeningnummer van de hypotheek. Moet dat niet gewoon het hypotheeknummer zijn dat bij je jaaropgave zit?. Rekeningnummer kan ik ook wel opzoeken, maar die vraag is wat vreemd en heb ik voorheen nooit gezien.
Life lies a slow suicide
pi_93635254
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 12:19 schreef Bayswater het volgende:
Bij hypotheek aftrekbare rente wordt gevraagd om het rekeningnummer van de hypotheek. Moet dat niet gewoon het hypotheeknummer zijn dat bij je jaaropgave zit?. Rekeningnummer kan ik ook wel opzoeken, maar die vraag is wat vreemd en heb ik voorheen nooit gezien.
Hypotheeknummer is vaak het rekeningnummer waar je geld op 'staat' , as in, daar sta je tot dat bedrag debet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharbal op 04-03-2011 12:42:03 ]
  vrijdag 4 maart 2011 @ 12:33:22 #269
43642 Bayswater
pi_93635696
Okay, ik vul dus gewoon het hypotheeknummer in.
Life lies a slow suicide
pi_93636944
hebben jullie iets aan die vooraf ingevulde aangifte? mijn salaris etc stond er niet in, alleen een aftrekpost van 0 euro :') Zo heeft t niet veel functie :P of is het gwn meer bedoeld voor mensen met n koophuis enzo?
pi_93637232
Bij mij stond mijn salaris en (oude) stufi erin. Plus nog wat andere dingen. Ideaal dus.
pi_93638571
Bij mij stond ook salaris, dat van vriend en hypotheekbedrag\ stufi erin. De hypotheekrente ed moest ik wel zelf toevoegen.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:27 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik twijfel in beetje over de studiekosten, ik heb de eerste drie maanden een nullening gehad met OV, daarna geen recht meer op stufi. De eerste drie maanden vallen uiteraard onder "studie met recht op studiefinanciering" maar hoe zit het met april tm december?
Niemand die mij kan vertellen of ik het nu bij mét stufi zet omdat ik in dat jaar nog wel recht heb gehad of bij zonder omdat ik er over die maanden geen recht meer op had?
  vrijdag 4 maart 2011 @ 13:45:48 #273
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93638844
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:40 schreef _Ophelia_ het volgende:
Bij mij stond ook salaris, dat van vriend en hypotheekbedrag\ stufi erin. De hypotheekrente ed moest ik wel zelf toevoegen.

[..]

Niemand die mij kan vertellen of ik het nu bij mét stufi zet omdat ik in dat jaar nog wel recht heb gehad of bij zonder omdat ik er over die maanden geen recht meer op had?
Je zult het moeten splitsen.
De andere maanden zijn een studie zonder stufi geweest. (Als je geen recht meer had op stufi, lening of OV.)
pi_93639475
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je zult het moeten splitsen.
De andere maanden zijn een studie zonder stufi geweest. (Als je geen recht meer had op stufi, lening of OV.)
Mooi, thnx. Dat komt qua aftreek onder de streep ook beter uit.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 13:59:46 #275
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93639502
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:58 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Mooi, thnx. Dat komt qua aftreek onder de streep ook beter uit.
Mooi. Waar kan ik de factuur dan naar toe sturen? ;)
pi_93639632
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Mooi. Waar kan ik de factuur dan naar toe sturen? ;)
O+ :*
pi_93641144
Hallo allemaal,

Twee vraagjes:

1: Mijn IBG Schuld wil ik opgeven als schuld in box 3. Alleen DUO geeft nergens een overzicht van de schuld op 1 jan en op 31 dec. Komt daar nog een financieeljaaroverzicht van of hoe bereken ik dat?
2: Ik heb dit jaar afscheid genomen van mijn werkgever na een arbeidsconflict. Ik heb hier kosten voor gemaakt (advocaat) zijn deze nog ergens aftrekbaar?

Dank!
Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
pi_93641305
1. Komt er helaas niet (zelf nooit gehad in elk geval). Zaak dus om rond 1 januari in te loggen op je persoonlijke DUO en daar even een printje van te maken
2. Dacht van niet, je kunt ze evt wel belastingvrij door je werkgever laten vergoeden (maar dit antwoord laat ik graag bevestigen door iemand anders)
  vrijdag 4 maart 2011 @ 14:40:07 #279
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93641343
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 14:35 schreef secondant het volgende:
Hallo allemaal,

Twee vraagjes:

1: Mijn IBG Schuld wil ik opgeven als schuld in box 3. Alleen DUO geeft nergens een overzicht van de schuld op 1 jan en op 31 dec. Komt daar nog een financieeljaaroverzicht van of hoe bereken ik dat?
Dit zul je bij het DUO op moeten vragen. En als je een schuld hebt, zal hier een jaaropgave van moeten komen.
quote:
2: Ik heb dit jaar afscheid genomen van mijn werkgever na een arbeidsconflict. Ik heb hier kosten voor gemaakt (advocaat) zijn deze nog ergens aftrekbaar?
Nee.
quote:
Dank!
Graag gedaan.
pi_93641980
Nou gebeld met de IBG en de gegevens opgevraagd. Ze keken raar op omdat het volgens hen niet meegenomen hoefte te worden terwijl het wel in het programma van de belastingdienst staat.

Dan nog een ander vraagje. Van mijn werkgever heb ik vorig jaar een persoonlijke OV Jaarkaart gehad. Deze is door mij als privepersoon aangevraagd maar de rekening is door mijn werkgever betaald. Nu kan men dit opvatten als vergoeding maar het is wel onderdeel van mijn contractonderhandelingen geweest en door de OV Jaarkaart heb ik een lager salaris gekregen. Kan dit niet aantonen. Wel heb ik een OV verklaring van de NS in mijn bezit. Kan ik nu nog kosten aftrekken hiervoor?
Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 4 maart 2011 @ 15:08:09 #281
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_93642567
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 14:54 schreef secondant het volgende:
Nou gebeld met de IBG en de gegevens opgevraagd. Ze keken raar op omdat het volgens hen niet meegenomen hoefte te worden terwijl het wel in het programma van de belastingdienst staat.

Dan nog een ander vraagje. Van mijn werkgever heb ik vorig jaar een persoonlijke OV Jaarkaart gehad. Deze is door mij als privepersoon aangevraagd maar de rekening is door mijn werkgever betaald. Nu kan men dit opvatten als vergoeding maar het is wel onderdeel van mijn contractonderhandelingen geweest en door de OV Jaarkaart heb ik een lager salaris gekregen. Kan dit niet aantonen. Wel heb ik een OV verklaring van de NS in mijn bezit. Kan ik nu nog kosten aftrekken hiervoor?
kosten aftrekken voor iets dat een werkgever betaald heeft?
Dat jij er een lager loon door hebt gekregen is onderhandeling geweest. Dus dat kun je niet meenemen hier in.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_93643527
Het collegegeld van 2009/2010 heb ik in termijnen betaald, waarvan 3 termijnen in 2010 vallen en van 2010/2011 in 1x. Kan dit alles meegenomen worden in de aangifte 2010? Uiteraard heb ik in 2009 die aftrekposten voor dat deel niet meegenomen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:04 schreef LoggedIn het volgende:
hebben jullie iets aan die vooraf ingevulde aangifte? mijn salaris etc stond er niet in, alleen een aftrekpost van 0 euro :') Zo heeft t niet veel functie :P of is het gwn meer bedoeld voor mensen met n koophuis enzo?
Bij mij waren 2 van de 3 banen vooraf ingevuld, studiekosten was nog helemaal leeg (volg studie zonder stufi en vorig jaar ook alles ingevuld).
pi_93644352
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 15:29 schreef Sport_Life het volgende:
Het collegegeld van 2009/2010 heb ik in termijnen betaald, waarvan 3 termijnen in 2010 vallen en van 2010/2011 in 1x. Kan dit alles meegenomen worden in de aangifte 2010? Uiteraard heb ik in 2009 die aftrekposten voor dat deel niet meegenomen.
Kosten die in 2010 zijn gemaakt, moeten in 2010 worden meegenomen. Verder niets.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 15:58:58 #284
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93644897
Krijg je eigenlijk ook dingen van je studie terug als je nog gewoon stufi ontvangt?
pi_93645500
Wat ik me trouwens ook afvraag, de eigen woningreserve verviel eerst na 5 jaar nu na drie jaar. Al bestaande reserves vervallen drie jaar na het ontstaan. Onze eigen woningreserve is ontstaan in feb. '07, betekent dit dat ik over jan en feb alleen een deel van de rente mag aftrekken en over de rest van het jaar het hele bedrag?
pi_93646132
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 16:11 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wat ik me trouwens ook afvraag, de eigen woningreserve verviel eerst na 5 jaar nu na drie jaar. Al bestaande reserves vervallen drie jaar na het ontstaan. Onze eigen woningreserve is ontstaan in feb. '07, betekent dit dat ik over jan en feb alleen een deel van de rente mag aftrekken en over de rest van het jaar het hele bedrag?
Nee. De eigenwoningschuld wordt berekend aan de hand van de eigenwoningreserve direct voorafgaande aan het moment waarop de woning als eigen woning wordt aangemerkt. Dat betekent dat je moet (blijven) rekenen alsof er een eigenwoningreserve is.

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 15:58 schreef Mishu het volgende:
Krijg je eigenlijk ook dingen van je studie terug als je nog gewoon stufi ontvangt?
Bekijk gewoon de 'help' in het aangifteprogramma. Aardig duidelijk uitgelegd.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 18:51:44 #287
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93652768
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 16:24 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Nee. De eigenwoningschuld wordt berekend aan de hand van de eigenwoningreserve direct voorafgaande aan het moment waarop de woning als eigen woning wordt aangemerkt. Dat betekent dat je moet (blijven) rekenen alsof er een eigenwoningreserve is.

Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook. Dus wat dat betreft klopt het wel weer wat je zegt.
pi_93652847
krijg 2983 terug.

vorig jaar mijn ogen laten laseren waarvan ik 2200 euro af kon trekken
  vrijdag 4 maart 2011 @ 19:25:00 #289
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93654383
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 18:53 schreef Salatrel het volgende:
krijg 2983 terug.

vorig jaar mijn ogen laten laseren waarvan ik 2200 euro af kon trekken
Als vorig jaar is 2009 of 2010 dan zijn die kosten niet aftrekbaar.
quote:
Niet aftrekbaar zijn de uitgaven voor hulpmiddelen, zoals brillen, contactlenzen en contactlensvloeistof, of kosten voor ooglaserbehandelingen.
Mocht je twijfelen: zie hier.
pi_93654475
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 18:51 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook.
Klopt, even later viel het kwartje dat ik twee dingen door elkaar aan het halen was oO<
pi_93654843
quote:
4s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 19:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als vorig jaar is 2009 of 2010 dan zijn die kosten niet aftrekbaar.

[..]

Mocht je twijfelen: zie hier.
in de toelichting van het programma stond het niet specifiek dus ik zie wel :P
  vrijdag 4 maart 2011 @ 19:35:34 #292
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93654920
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 19:34 schreef Salatrel het volgende:

[..]

in de toelichting van het programma stond het niet specifiek dus ik zie wel :P
Dus je gaat bewust een foute aangifte indienen?
pi_93655045
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 19:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dus je gaat bewust een foute aangifte indienen?
volgens het programma deed ik niets fout en bovendien issie al ingediend
  vrijdag 4 maart 2011 @ 19:39:18 #294
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93655115
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 19:37 schreef Salatrel het volgende:

[..]

volgens het programma deed ik niets fout en bovendien issie al ingediend
Het programma weet niet of je kosten voor ooglaseren hebt ingevuld, kun kan je er ook niet voor waarschuwen. En je weet nu dat je een foute aangifte hebt ingediend zodat je een gecorrigeerde aangifte kunt indienen. (Iets wat je ook zou doen als je wist dat je een aftrekpost was vergeten.)
pi_93679437
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 18:51 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Inhoudelijk is je antwoord natuurlijk erg vreemd. Maar dat was de vraag ook. Dus wat dat betreft klopt het wel weer wat je zegt.
Hoezo?

Misschien had ik er 'mede berekend door' van moeten maken, dat dan weer wel :)
  zaterdag 5 maart 2011 @ 11:46:57 #296
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93679935
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 11:26 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Hoezo?

Misschien had ik er 'mede berekend door' van moeten maken, dat dan weer wel :)
Er is een eigenwoningreserve of niet. Berekenen alsof er nog een eigenwoningreserve is, is natuurlijk erg vreemd.
Je geeft zelf al aan dat de eigenwoningschuld (niet de eigenwoningreserve) van belang is voor wat betreft het rentedeel dat aftrekbaar is.
pi_93681168
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 11:46 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Er is een eigenwoningreserve of niet. Berekenen alsof er nog een eigenwoningreserve is, is natuurlijk erg vreemd.
Je geeft zelf al aan dat de eigenwoningschuld (niet de eigenwoningreserve) van belang is voor wat betreft het rentedeel dat aftrekbaar is.
Je eigenwoningreserve kan best vervallen terwijl jij ergens woont. De berekening gaat er gewoon vanuit dat je fictief nog een eigenwoningreserve hebt, vlak voor het aankopen van de eigen woning. Dat is dan ook de 'peildatum'.

Uiteraard weet jij ook dat de eigenwoningschuld deels bestaat uit de eigenwoningreserve, dus die is dan ook van belang voor het rentedeel dat aftrekbaar is.

We zeggen hetzelfde, alleen ik gebruikte ter illustratie even de letterlijke tekst uit de wet.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 12:33:39 #298
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93681313
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 12:29 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je eigenwoningreserve kan best vervallen terwijl jij ergens woont. De berekening gaat er gewoon vanuit dat je fictief nog een eigenwoningreserve hebt, vlak voor het aankopen van de eigen woning. Dat is dan ook de 'peildatum'.

Uiteraard weet jij ook dat de eigenwoningschuld deels bestaat uit de eigenwoningreserve, dus die is dan ook van belang voor het rentedeel dat aftrekbaar is.

We zeggen hetzelfde, alleen ik gebruikte ter illustratie even de letterlijke tekst uit de wet.
Ik snap er niks van maar het zal wel kloppen want de vraag is beantwoord. Of ik heb de vraag anders geïnterpreteerd.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 19:11:07 #299
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_93695899
Is het verstandig om spaargeld op te geven? Het kost me zo'n 700 euro extra als ik het wel opgeef maar ik heb het tot nu toe nog nooit opgegeven en nooit wat van gehoord.
pi_93696285
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 19:11 schreef Microtubuli het volgende:
Is het verstandig om spaargeld op te geven? Het kost me zo'n 700 euro extra als ik het wel opgeef maar ik heb het tot nu toe nog nooit opgegeven en nooit wat van gehoord.
Het is gewoon verplicht enzo. Dusja.

Banken zijn verplicht om grote bedragen aan te geven dus ze komen er wel achter. Tenminste zo is het mij vertelt, maar ik vind zo geen bron.

En hoezo heb je het nooit eerder aangegeven? Eerste keer dat je aangifte doet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')