abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 februari 2011 @ 10:44:52 #181
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93382001
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 10:41 schreef JohnDDD het volgende:
@ManAtWork: op mijn loonstrookje staat dit bijv. voor november:
Brutoloon SVW: 338 euro
Inhouding WAO/WIA -1 euro
Werkgeversbijdrage Zvw: 23 euro 83
Basis loonheffing: 360,83
Inhouding Zvw: -23,83
Subtotaal 337 euro
Netto loon 337 euro

Kan ik dan die ingehouden werkgeversbijdrage terugkrijgen? Of hoe zit dat? Want dat is elke maand zo.....
Nope. ZVW krijg je niet terug.
Behalve als je door winst uit onderneming je heffingsgrondslag kunt verminderen en je op die manier dus teveel ZVW-premie hebt betaald.
Op jouw loonstrook staat geen loonheffing. Er valt dan ook niets terug te vragen.

Maar over je winst uit onderneming/resultaat overige werkzaamheden met je nog wel de inkomensafhankelijke premie ZVW betalen.

Even alles invullen dus.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93382289
@ManAtWork: Moet je altijd vanaf 0 euro de ZVW betalen over je winst uit onderneming???? Of geldt er dan een korting?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  zondag 27 februari 2011 @ 11:20:34 #183
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93382741
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 10:59 schreef JohnDDD het volgende:
@ManAtWork: Moet je altijd vanaf 0 euro de ZVW betalen over je winst uit onderneming???? Of geldt er dan een korting?
Yep. Vanaf de eerste euro.
Er is geen korting. Wel een maximum. (Rond de ¤ 31.000,-)
pi_93383634
Shit, nooit rekening mee gehouden. Nou dan mag ik m'n tarieven wel gaan verhogen, als ik daar ook nog een percentage van af moet dragen....
pi_93383691
Wat ik dan dus overigens niet begrijp is dat de baas bij wie ik het contract heb mij zowel freelance als contract aanbood en zei dat het tarief in beide gevallen gelijk was. Helemaal eerlijk is dat niet want als ik freelance ben, wordt de Zvw premie blijkbaar verlegd naar mij en zou zij mij dus meer moeten uitbetalen. Goed dat ik voor dat contract ben gegaan dan en fijn dat ik dit nu weet. Thanks
  zondag 27 februari 2011 @ 11:56:32 #186
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93383693
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 11:55 schreef JohnDDD het volgende:
Shit, nooit rekening mee gehouden. Nou dan mag ik m'n tarieven wel gaan verhogen, als ik daar ook nog een percentage van af moet dragen....
2010: 4,95%
2011: 5,65%
  zondag 27 februari 2011 @ 11:58:49 #187
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93383757
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 11:56 schreef JohnDDD het volgende:
Wat ik dan dus overigens niet begrijp is dat de baas bij wie ik het contract heb mij zowel freelance als contract aanbood en zei dat het tarief in beide gevallen gelijk was. Helemaal eerlijk is dat niet want als ik freelance ben, wordt de Zvw premie blijkbaar verlegd naar mij en zou zij mij dus meer moeten uitbetalen. Goed dat ik voor dat contract ben gegaan dan en fijn dat ik dit nu weet. Thanks
Natuurlijk zitten er verschillen in.
Denk alleen al aan bijv. pensioenregeling of een vrijwillige spaarloon- of levensloopregeling. En als werknemer betaal je alleen de loonheffing over de ZVW-premie.

Maar dat is iets voor een geheel ander topic.
pi_93470927
Ik heb de volgende vraag. De afgelopen maanden heb ik via een uitzendbureau gewerkt.
Ik heb daar in de maanden okt,nov, dec iets van 400 uur gewerkt. In de laatste week van december waren zij dicht, waardoor ze het loon van december pas in januari hebben uitbetaald. Nu blijkt in m'n jaaropgave echter dat ze alleen de maanden oktober/november hebben meegenomen. Naar hun zeggen klopt dat omdat ik het geld pas heb gekregen in januari. Mij lijkt dat nogal raar, omdat ik de arbeid heb verricht in december en de betaling alleen uitgesteld is tot januari maar wel betrekking had op dec 2010.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
pi_93480368
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 23:45 schreef Meesteroog het volgende:
Ik heb de volgende vraag. De afgelopen maanden heb ik via een uitzendbureau gewerkt.
Ik heb daar in de maanden okt,nov, dec iets van 400 uur gewerkt. In de laatste week van december waren zij dicht, waardoor ze het loon van december pas in januari hebben uitbetaald. Nu blijkt in m'n jaaropgave echter dat ze alleen de maanden oktober/november hebben meegenomen. Naar hun zeggen klopt dat omdat ik het geld pas heb gekregen in januari. Mij lijkt dat nogal raar, omdat ik de arbeid heb verricht in december en de betaling alleen uitgesteld is tot januari maar wel betrekking had op dec 2010.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Artikel 13a Wet op de loonbelasting 1964
1. Loon wordt beschouwd te zijn genoten op het tijdstip waarop het:
a. betaald of verrekend wordt, ter beschikking van de werknemer wordt gesteld of rentedragend wordt, dan wel
b. vorderbaar en tevens inbaar wordt.

Het is dus niet van belang in welk jaar je de arbeid hebt verricht.
pi_93492847
Maar het is toch vorderbaar als de arbeid is verricht? Of begrijp ik dat verkeerd?
Ik had m'n loonbriefjes op tijd ingeleverd, alleen bij de betaling zijn zij te laat geweest.

Het is nogal raar, want het scheelt me anders toch een paar honderd euro.
Immers dan betaal ik over 2011 voor 13 maanden belasting en kom ik dus met meer inkomen in een hogere schijf.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2011 @ 17:43:13 #191
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_93498296
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 15:45 schreef Meesteroog het volgende:
Maar het is toch vorderbaar als de arbeid is verricht? Of begrijp ik dat verkeerd?
Ik had m'n loonbriefjes op tijd ingeleverd, alleen bij de betaling zijn zij te laat geweest.

Immers dan betaal ik over 2011 voor 13 maanden belasting en kom ik dus met meer inkomen in een hogere schijf.
een hogere schijf zal wel wat loslopen gok ik.

Maar bekijk het eens andersom, als ze dit in 2010 hadden gepropt.. dan had je gezegd... ja maar ik had het toen helemaal niet.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_93502530
ik had tot november recht op stufi (lening), sinds nov dus niet meer. Ik studeer nog wel. In december heb ik met vriend een nieuwe pc gekocht die ik 1/3 vd tijd gebruik voor studie. Mag ik die 1/3 van 30% aftrek per jaar voor pc's over het hele jaar mee aftrekken of alleen over de maand december? Dus dat ik die 1/3 van 30% ook nog eens door 12 moet delen. Want bij de rest zijn pc's en boeken toch al verwerkt in de normbedragen?
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
  dinsdag 1 maart 2011 @ 19:15:35 #193
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93502784
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 19:10 schreef Zuigstengel het volgende:
ik had tot november recht op stufi (lening), sinds nov dus niet meer. Ik studeer nog wel. In december heb ik met vriend een nieuwe pc gekocht die ik 1/3 vd tijd gebruik voor studie. Mag ik die 1/3 van 30% aftrek per jaar voor pc's over het hele jaar mee aftrekken of alleen over de maand december? Dus dat ik die 1/3 van 30% ook nog eens door 12 moet delen. Want bij de rest zijn pc's en boeken toch al verwerkt in de normbedragen?
Inderdaad ook delen door 12.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 21:06:55 #194
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_93510281
Even een vraagje over bijverdienen.

Van januari tm augustus werkte ik in een supermarkt: ongeveer ¤ 6.000 verdiend en daarover bijna ¤1000 heffing betaald.

Echter ga ik daarna op stage in het buitenland en ga over op onbetaald verlof bij de supermarkt waar ik werk. Daar heb ik ongeveer 2000 verdiend en wederom loonheffingskorting gekregen en ongeveer 75 euro aan heffing betaald. Naar mijn idee had ik daar ook gewoon recht op aangezien ik slechts bij 1 bedrijf tegelijkertijd werkte. Nu kom ik uit bij de aangifte en zou ik verwachten die 1000 euro weer terug te krijgen. Echter heft de belastingdienst over de 2000 euro belasting en krijg ik uiteindelijk 400 terug. Klopt dit of heb ik alsnog recht op 1000?

Voor de rest heb ik geen enkel verstand van belastingen enzo, dus het kan zijn dat mijn aanname als een broodje aap-verhaal klinkt.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 21:49:16 #195
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_93513723
Waar kan ik mijn reiskosten aftrekken ? :P
pi_93514409
ben nu bezig met mijn aangifte en ik had wat vraagjes
valt het wonen in een studentenwoning ook onder samenwonen ?
kan ik mijn studieboeken ook aftrekken en zoja moet ik hiervan bonnetjes hebben ?
hoe zit het met mijn stufi aangezien ik nu leen ?

[ Bericht 22% gewijzigd door gers op 01-03-2011 22:05:39 ]
[b]Op <ahref="http://forum.fok.nl/topic/1286014/2/50#68576888" target="_blank" >vrijdag 1 mei 2009 23:32</a> schreef swarmahoer het volgende:[/b]
neem een voorbeeld aan de kwaliteitsposts van gers :P
pi_93515000
Ik heb sinds kort een VoF samen met mijn 'vennoot'.

We hebben een kleine 1000 euro verdiend ofzo als winst en nog wat omzet gedraaid voor een ander project waar we alleen de kosten voor vergoed kregen...

Mijn vragen:

- Moeten we als ondernemer aangifte doen, of persoonlijk?
- Moet ik alleen de winst aangeven? En de omzet bij de BTW aangifte?
- Krijgen we bericht of moeten we op eigen initiatief aangifte doen voor 1 april?
- Moet ik inkomsten uit salaris van een bijbaan ook aangeven?

Bedankt voor de hulp mensen...
pi_93515686
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 21:06 schreef monsterd. het volgende:
Even een vraagje over bijverdienen.

Van januari tm augustus werkte ik in een supermarkt: ongeveer ¤ 6.000 verdiend en daarover bijna ¤1000 heffing betaald.

Echter ga ik daarna op stage in het buitenland en ga over op onbetaald verlof bij de supermarkt waar ik werk. Daar heb ik ongeveer 2000 verdiend en wederom loonheffingskorting gekregen en ongeveer 75 euro aan heffing betaald. Naar mijn idee had ik daar ook gewoon recht op aangezien ik slechts bij 1 bedrijf tegelijkertijd werkte. Nu kom ik uit bij de aangifte en zou ik verwachten die 1000 euro weer terug te krijgen. Echter heft de belastingdienst over de 2000 euro belasting en krijg ik uiteindelijk 400 terug. Klopt dit of heb ik alsnog recht op 1000?

Voor de rest heb ik geen enkel verstand van belastingen enzo, dus het kan zijn dat mijn aanname als een broodje aap-verhaal klinkt.
Kan aardig kloppen. Ruwweg zijn de eerste ~¤ 6.000 'belastingvrij' (er wordt niet over geheven). Daarboven wordt geheven.
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 21:49 schreef Printerkabel het volgende:
Waar kan ik mijn reiskosten aftrekken ? :P
Voor wat?
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 21:59 schreef gers het volgende:
ben nu bezig met mijn aangifte en ik had wat vraagjes
valt het wonen in een studentenwoning ook onder samenwonen ?
kan ik mijn studieboeken ook aftrekken en zoja moet ik hiervan bonnetjes hebben ?
hoe zit het met mijn stufi aangezien ik nu leen ?
Staat allemaal netjes bij de extra informatie in het aangifteprogramma. Als je nu studiefinanciering leent, dan val je onder 'studie met studiefinanciering' en werk je met normbedragen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 22:08 schreef hearmeout het volgende:
Ik heb sinds kort een VoF samen met mijn 'vennoot'.

We hebben een kleine 1000 euro verdiend ofzo als winst en nog wat omzet gedraaid voor een ander project waar we alleen de kosten voor vergoed kregen...

Mijn vragen:

- Moeten we als ondernemer aangifte doen, of persoonlijk?
- Moet ik alleen de winst aangeven? En de omzet bij de BTW aangifte?
- Krijgen we bericht of moeten we op eigen initiatief aangifte doen voor 1 april?
- Moet ik inkomsten uit salaris van een bijbaan ook aangeven?

Bedankt voor de hulp mensen...
Ieder vennoot heeft een 'eigen onderneming', winst uit onderneming dus. Je vult gewoon de aangegeven posten in, en dan krijg je je winst die zal worden belast.
Salaris uit een bijbaan moet je ook aangeven bij inkomsten uit dienstbetrekking. Let ook even op de faciliteiten voor winst uit onderneming en het urencriterium etc.
pi_93523347
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 17:43 schreef Nizno het volgende:

[..]

een hogere schijf zal wel wat loslopen gok ik.

Maar bekijk het eens andersom, als ze dit in 2010 hadden gepropt.. dan had je gezegd... ja maar ik had het toen helemaal niet.
Nee, want anders zou ik het niet posten. Ik betaal nu bijna een volle maand inkomen in de 42% schijf, terwijl ik anders deze in de 33% schijf had betaald.

En ik wil juist dat ze het in 2010 stoppen, omdat ik in 2010 sowieso minder verdiend heb.
  woensdag 2 maart 2011 @ 06:00:31 #200
317039 Printerkabel
pi_93526003
quote:
Op dinsdag 1 maart 2011 22:19 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Kan aardig kloppen. Ruwweg zijn de eerste ~¤ 6.000 'belastingvrij' (er wordt niet over geheven). Daarboven wordt geheven.

[..]

Voor wat?

[..]

Staat allemaal netjes bij de extra informatie in het aangifteprogramma. Als je nu studiefinanciering leent, dan val je onder 'studie met studiefinanciering' en werk je met normbedragen.

[..]

Ieder vennoot heeft een 'eigen onderneming', winst uit onderneming dus. Je vult gewoon de aangegeven posten in, en dan krijg je je winst die zal worden belast.
Salaris uit een bijbaan moet je ook aangeven bij inkomsten uit dienstbetrekking. Let ook even op de faciliteiten voor winst uit onderneming en het urencriterium etc.
Werk!
  woensdag 2 maart 2011 @ 07:58:18 #201
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93526639
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 06:00 schreef Printerkabel het volgende:

[..]

Werk!
Niet!
  woensdag 2 maart 2011 @ 08:00:35 #202
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93526673
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 00:59 schreef Meesteroog het volgende:

[..]

Nee, want anders zou ik het niet posten. Ik betaal nu bijna een volle maand inkomen in de 42% schijf, terwijl ik anders deze in de 33% schijf had betaald.

En ik wil juist dat ze het in 2010 stoppen, omdat ik in 2010 sowieso minder verdiend heb.
Dan zul je ze dat, met de wettekst van DJ in de hand, even duidelijk moeten maken dat hun traagheid jou geld gaat kosten en dat niet de bedoeling kan zijn. :s)
pi_93527438
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 06:00 schreef Printerkabel het volgende:

[..]

Werk!
Zoals MaW al zei: niet persoonlijk aftrekbaar.

Behalve reisaftrek openbaar vervoer

[ Bericht 6% gewijzigd door Maharbal op 02-03-2011 09:58:36 ]
pi_93530111
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 15:45 schreef Meesteroog het volgende:

Het loon moet zowel vorderbaar als inbaar zijn. Vorderbaar wil zeggen dat je recht heeft op onmiddellijke uitbetaling, het loon is inbaar als je werkgever (inhoudingsplichtige) op jouw verzoek onmiddellijk tot betaling overgaat.
pi_93532198
Ik heb net mijn aangifte verstuurd, maar kan/moet ik eigenlijk iets met de studieschuld die ik sinds dit jaar af aan het betalen ben?

Ik kon hier met Google niet zo veel over vinden, enkel wat losse kreten. Weet iemand hier meer over?
pi_93538193
Schulden kun je meenemen binnen box 3, maar als je geen bezittingen hebt om in te vullen kun je hier niks mee. Het verlaagt namelijk alleen de gemiddelde waarde van de bezittingen.
pi_93539367
Mijn bedrijf heeft alleen in november en december wat winstgevend werk uitgevoerd voor een ander bedrijf, maar de facuur daarvoor is pas gestuurd in januari 2011...

Valt dat nou onder inkomstenbelasting 2010 of pas 2011?
  woensdag 2 maart 2011 @ 14:56:07 #208
317039 Printerkabel
pi_93540034
quote:
10s.gif Op woensdag 2 maart 2011 07:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Niet!
Ik bedoel ook voor OV :)
pi_93540149
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:56 schreef Printerkabel het volgende:

[..]

Ik bedoel ook voor OV :)
Joh, het zou veel duidelijker zijn geweest als je je vraag meteen volledig had gesteld in plaats van in meerdere posts beetje bij beetje.

Ik ben nu alweer vergeten wat je concrete vraag is, en ik ben te lui om 'm weer op te zoeken.
  woensdag 2 maart 2011 @ 15:05:28 #210
317039 Printerkabel
pi_93540395
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:58 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Joh, het zou veel duidelijker zijn geweest als je je vraag meteen volledig had gesteld in plaats van in meerdere posts beetje bij beetje.

Ik ben nu alweer vergeten wat je concrete vraag is, en ik ben te lui om 'm weer op te zoeken.
Waar ik mijn reiskosten kan aftrekken voor het ov. Heb namelijk een stapel treinkaartjes liggen :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')