Ik kijk even of mijn glazen bol het weer doet,...quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:53 schreef ColaKoning het volgende:
Ik heb zojuist de belasting ingevuld voor het broertje van mijn vriendin. Hij doet op dit moment opleiding (bbl 3) waarbij hij 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat. Nu vul ik het invulprogramma in door alleen het loon gedeelte in te vullen en nu krijgt hij ongeveer 1700 euro terug???
Klopt dit wel? Lijkt me wel erg veel en het is ook vervelend als hij van alles terug moet betalen. Ik ben er zeker van dat het juiste getalletje in het juiste vakje staat
Om toch maar te antwoorden,...quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef Zihuatanejo het volgende:
Wat hulp nodig: ik ben bezig met mijn belastingaangifte en moet volgens de aangifte nog 172 euro betalen vanwege box 1. Ik snap alleen niet waardoor ik nog 172 euro betalen.
-Jaar lang dezelfde werkgever Geen andere inkomsten.
-Geen aftrekposten of andere items in box 1.
Je zou denken als je dat via werkgever alles verrekend is?
quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik kijk even of mijn glazen bol het weer doet,...
Sorryquote:Op woensdag 2 maart 2011 19:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik kijk even of mijn glazen bol het weer doet,...
Bij het aangifteprogramma staat dat mijn kenmerk ook bij de ontvangstbevestiging moet staan, en vorig jaar was dat inderdaad ook het geval.quote:Ondertekening en verzending
De Belastingdienst heeft op 02-03-2011 om 20:32 uur dit bericht ontvangen van:
goeiemoggel, BSN/sofinummer *mijn sofinummer*
goeiemoggel heeft op 02-03-2011 om 20:32 uur ondertekend.
Echte ontvangstbevestiging krijg je niet. Er gaat genoeg mis met verzenden door firewalls etc. Mensen krijgen dan wel een bericht dat de aangifte is verzonden, maar komt nooit aan. Enige manier om zeker te zijn dat ie aangekomen is, is door ff te bellen, maar als je dit ziet en je hebt geen al te stevige firewall of rare netwerkbeveiligingen dan kun je er vanuit gaan dat ie aangekomen is.quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:48 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik heb een simpele vraag over de ontvangstbevesting na het doen van digitale aangifte (via DigiD):
Hoort er ergens bij je ontvangstbevesting het kenmerk van je aangifte te staan?
Ik kon nu namelijk alleen maar een PDFje printen waar het volgende in staat:
[..]
Bij het aangifteprogramma staat dat mijn kenmerk ook bij de ontvangstbevestiging moet staan, en vorig jaar was dat inderdaad ook het geval.
Is mijn aangifte nu inderdaad goed ontvangen of toch niet?
Wat snap je niet?quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:13 schreef ColaKoning het volgende:
[..]
Sorry
Loon: 14.000
Loonheffing: 1800
Arbeidskorting: 850
Nu kom ik op 0 uit? Ik snap er echt niks meer van, vorig jaar voor mn vriendin ingevuld en die kreeg de gehele loonheffing terug (en had soortgelijke getallen).
Nou heb ik de exacte cijfers niet meer paraat, maar mijn vriendin heeft in het jaar 2009 een zes maanden (juli tot en met december) gewerkt. Zij verdiende toen ongeveer 2200 - 2400 bruto, dus dit kwam neer op 13200 - 14400 bruto in dat half jaar.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat snap je niet?
Je betaalt gewoon belasting. En aangezien je inkomen hoger is dan ongeveer ¤ 6.200,-, is de kans dat je (zonder aftrekposten) je loonheffing terugkrijgt, erg klein.
Dus kijk maar eens wat je vriendin vorig jaar aan inkomen had.
Ok, thnx. Zo veel vermogen heb ik (helaas) niet.quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:08 schreef Shugosha het volgende:
Schulden kun je meenemen binnen box 3, maar als je geen bezittingen hebt om in te vullen kun je hier niks mee. Het verlaagt namelijk alleen de gemiddelde waarde van de bezittingen.
Als je aangifte moet doen als ondernemer: 2.quote:Op donderdag 3 maart 2011 14:14 schreef Tha_Mars het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar ik ben Vennoot in een VOF (Samenwerkingsverband voor de BD). Helaas regel ik normaal de financiën niet, maar ik moet ik dus aangifte doen als ondernemer (alle 4 de vennoten). Echter hebben we als VOF nauwelijks omzet gedraaid.
Daarnaast werk ik ook in Loondienst voor 32 uur pw bij een ander bedrijf. Wat moet ik nu doen?
1. 2 x aangifte doen, inkomstenbelasting 2010 (loondienst) en inkomstenbelasting 2010 voor ondernemers (VOF)?
of
2. 1 x voor ondernemers waarin ik de loondienst van het andere bedrijf verwerk?
Als jij het al niet meer weet, kan ik al helemaal moeilijk een vergelijking maken en de verschillen zoeken.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:14 schreef ColaKoning het volgende:
[..]
Nou heb ik de exacte cijfers niet meer paraat, maar mijn vriendin heeft in het jaar 2009 een zes maanden (juli tot en met december) gewerkt. Zij verdiende toen ongeveer 2200 - 2400 bruto, dus dit kwam neer op 13200 - 14400 bruto in dat half jaar.
Met haar jaaropgaaf heb ik toen alleen het kopje 'loon' ingevuld, zonder heffingen ed. Haar loonheffing was daar ongeveer 1600, en haar loon e.d. was dus ongeveer 13000. Wat haar arbeidskorting voor dat half jaar was, weet ik niet.
Toch kreeg zij deze 1600 volledig terug (was ook als definitieve aanslag is teruggekoppeld).
Zij heeft dus ongeveer dezelfde bedragen als haar broertje gehad, alleen krijgt hij niks terug. Kan dit komen omdat zij per maand relatief meer belasting betaalde, maar dit slechts over een half jaar heeft gedaan (ipv een jaar) en daarom teveel belasting heeft betaald?
Vanaf het moment van het passeren bij de notaris. En de WOZ-waarde maakt niet zoveel uit omdat de bijtelling per saldo toch nihil is. Zolang je maar bij beide velden dezelfde waarde (waarde grond) invult.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:39 schreef Ralphmeister het volgende:
Ik heb half 2010 een nieuwbouw huis gekocht wat over een paar maanden opgeleverd wordt.
Deze moet ik nu dus invullen bij mijn belasting, volgens mij onder "Eigenwoningforfait in bijzondere situaties". Vervolgens dus dat het om een woning bedoeld als hoofdverblijf in aanbouw gaat.
Dan moet ik dus invullen welke periode dit was? Zo en zo tot 31-12 maar vanaf het passeren van de hypotheek? Of toen ik tekende om het huis te kopen? Als laatst nog een lastig punt, de WOZ waarde, ik een brief gekregen van 1-1-2010, toen was het 56.000. Maar ze willen waarde peildatum 1-1-2009, toen was het nog een grasveld?
Je zult de kosten moeten toedelen naar rato van het eigendom. Dus als jullie beide voor hetzelfde aandeel eigenaar zijn is het 50/50.quote:Ook vroeg ik me af hoe het gaat met het feit dat ik het samen heb gekocht met mijn vriendin. We wonen nu allebei thuis en zijn als ik het goed heb begrepen geen fiscaal partner ondanks dat we wel een samenlevingscontract hebben? Maar hoe gaat het nu met alles opgeven? Gewoon alle kosten door 2 delen? Of mag je dat zelf weten? Of gaat het erom wie welk deel voor rekening heeft genomen?
Ik heb mijn aangifte nog niet ingediend maar krijg morgen al het geld op mijn rekening gestort.quote:
Als je ouders je studie betalen dan kun jij het niet opvoeren als aftrekpost.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:03 schreef T-mo-T het volgende:
Eerst even een situatieschets: Ik zit momenteel in het derde jaar van mijn hbo opleiding. Voorgaande jaren heb ik nooit studiekosten afgetrokken, omdat mijn ouders dachten dat zij de studiekosten van hun belasting aftrokken (omdat zij deze kosten ook betalen.) Echter blijkt dat dus helemaal niet mogelijk te zijn en bij navraag bij hun belastingconsulent blijken de studiekosten dus ook nooit afgetrokken te zijn.
• Nu dacht ik ook dat als je normaal een studie volgt en daarbij studiefinanciering ontvang, dat je dan niets kon aftrekken, maar als ik de gegevens invul (basisbeurs stufi, paar euro boeken, normaal hbo collegegeld, dus gewoon normbedrag?) kom ik uit op een aftrekpost in 2010 van ¤675, klopt dit?
• Kan ik de aangifte van 2009 nog herzien om toch nog de studiekosten over 2009 terug te kunnen krijgen? Wat moet ik hiervoor doen?
Had je een uitwonende of thuiswonende beurs?quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:03 schreef T-mo-T het volgende:
Eerst even een situatieschets: Ik zit momenteel in het derde jaar van mijn hbo opleiding. Voorgaande jaren heb ik nooit studiekosten afgetrokken, omdat mijn ouders dachten dat zij de studiekosten van hun belasting aftrokken (omdat zij deze kosten ook betalen.) Echter blijkt dat dus helemaal niet mogelijk te zijn en bij navraag bij hun belastingconsulent blijken de studiekosten dus ook nooit afgetrokken te zijn.
• Nu dacht ik ook dat als je normaal een studie volgt en daarbij studiefinanciering ontvang, dat je dan niets kon aftrekken, maar als ik de gegevens invul (basisbeurs stufi, paar euro boeken, normaal hbo collegegeld, dus gewoon normbedrag?) kom ik uit op een aftrekpost in 2010 van ¤675, klopt dit?
• Kan ik de aangifte van 2009 nog herzien om toch nog de studiekosten over 2009 terug te kunnen krijgen? Wat moet ik hiervoor doen?
Als het ware heb ik het betaald d.m.v. een gift van mijn ouders.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:28 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Als je ouders je studie betalen dan kun jij het niet opvoeren als aftrekpost.
Thuiswonend (basisbeurs)quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Had je een uitwonende of thuiswonende beurs?
De thuiswonende beurs is lager dan het normbedrag, welke ongeveer 180 per maand is. Dus ja, na aftrek van de drempel resteert er een aftrekpost. Zodra je uitwonende beurs krijgt, welke groter is dan het normbedrag, kan dat niet meer.quote:Op donderdag 3 maart 2011 21:04 schreef T-mo-T het volgende:
[..]
Als het ware heb ik het betaald d.m.v. een gift van mijn ouders.
[..]
Thuiswonend (basisbeurs)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |