abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93062384
hallo allemaal,

ik heb een kort vraagje over mijn belastingaangifte, want ik heb het gevoel dat het niet klopt. alle hulp is welkom!

hier de korte situatieschets:

studente van 21 (stufi in 2010 omgezet in lening, studiekosten over 2010: e1900)
bijbaan: serveerster in restaurant/partycentrum
loon loonheffingen: e6000
ingehouden loonbelasting: e1997

als ik dit invul in het belastingprogramma aangifte 2010 dan krijg ik e1997 terug, maar voor mijn gevoel is dit veels te veel. ik weet zeker dat ik de bedragen goed heb ingevuld, maar doe ik misschien toch iets fout?

waarom krijg ik zoveel terug? is mijn loonbelastingformulier soms niet goed ingevuld? (ik heb heel 2010 slechts 1 bijbaan gehad, en geen stages oid gevolgd). krijg ik meer terug dan ik hoor te krijgen?

alvast bedankt voor de hulp
jolanda
pi_93062500
Met de arbeidskorting en algemene heffingskorting kan dat gewoon hoor. Die laatste is al 1.987 euro :P
pi_93062540
Ik zie niets vreemds. De algemene heffingskorting van 2010 is al ¤1987,-. Dat laatste tientje krijg je terug dankzij de arbeidskorting.

Waarom pas je de loonheffingskortingsregeling niet toe? Dan krijg je de heffingskortingen direct met je slaris verrekend en hoef je het dus niet achteraf terug te vragen.
pi_93062792
Tot een inkomen van circa 6.250 krijg je inderdaad alle ingehouden loonbelasting terug.
Met studenten en scholierenregeling kan je voorkomen dat er überhaupt belasting wordt ingehouden.

Je zegt dat je beurs is omgezet in een lening. Is dat omdat je meer dan 10- jaar over je studie hebt gedaan. Zo ja dan heb je een extra aftrekmogelijkheid in het jaar dat hiervan bericht hebt gekregen.
pi_93063307
Dit kopt allemaal, de vraag is meer waarom je de loonheffingskorting niet toe laat passen?
pi_93065632
dank voor alle antwoorden!

wat betreft studie: ik heb een 4 jarige studie in 4 jaar afgerond, maar ik doe nu een 2e studie aan de universiteit. maar aan die studiepost zal het niet liggen, die is verder goed ingevuld en lijkt geen invloed te hebben op het terug te krijgen bedrag.

de reden dat ik het allemaal zo raar vind is dat ik op zo'n laag studenten jaarsalaris van slechts e6000 zo'n hoog bedrag (bijna e2000 dus) terugkrijg. andere studenten om mij heen met jaarsalarissen tussen de e7000 en e10.000 krijgen ieder jaar maar rond de e500 terug van de belasting!!

wellicht doet mijn werkgever iets niet goed? na iedere gewerkte avond krijg ik gewoon altijd direct uitbetaald (e10 per uur) , dus ik vind het raar dat ik bovenop dit prima uurloon aan het eind van het jaar ook nog eens e2000 terugkrijg. ben er uiteraard blij mee, maar ik wil wel zeker weten dat ik ook daadwerkelijk recht heb op dit geld!

wat betreft de loonheffingskorting: ik ben geen expert, maar dit betekent dat ik er ook voor kan kiezen om die (bijna) e2000 in mijn gewone salaris te verwerken? (en dus dat bij toepassing van loonheffingskorting ik een volgende keer niet zo'n hoog bedrag terug zal krijgen van de belasting?)

zal de reden van deze dikke meevaller dus zijn dat je alle ingehouden loonbelasting terugkrijgt tot een inkomen van circa e6250, zoals t.i.vanmaanen zegt? dat lijkt in elk geval op de meest plausibele verklaring!

nogmaals dank voor jullie tijd!
jolanda
pi_93068109
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 17:47 schreef kapppie het volgende:
de reden dat ik het allemaal zo raar vind is dat ik op zo'n laag studenten jaarsalaris van slechts e6000 zo'n hoog bedrag (bijna e2000 dus) terugkrijg. andere studenten om mij heen met jaarsalarissen tussen de e7000 en e10.000 krijgen ieder jaar maar rond de e500 terug van de belasting!!
Omdat de meeste studenten hun loonheffingskorting laten toepassen waardoor ze door het jaar heen minder belasting dan jouw hoeven af te dragen
quote:
wellicht doet mijn werkgever iets niet goed? na iedere gewerkte avond krijg ik gewoon altijd direct uitbetaald (e10 per uur) , dus ik vind het raar dat ik bovenop dit prima uurloon aan het eind van het jaar ook nog eens e2000 terugkrijg. ben er uiteraard blij mee, maar ik wil wel zeker weten dat ik ook daadwerkelijk recht heb op dit geld!
Je krijgt niets bovenop je uurloon, er is teveel belasting ingehouden en dat krijg je nu terug. Het is dus geld van jezelf wat je achteraf terug krijgt. Bij je werkgever dien je aan te geven of je wel of geen loonheffingskorting wil laten toepassen, jij hebt er blijkbaar voor gekozen om dit niet te laten toepassen.
quote:
wat betreft de loonheffingskorting: ik ben geen expert, maar dit betekent dat ik er ook voor kan kiezen om die (bijna) e2000 in mijn gewone salaris te verwerken? (en dus dat bij toepassing van loonheffingskorting ik een volgende keer niet zo'n hoog bedrag terug zal krijgen van de belasting?)
Dat klopt, indien je dat laat toepassen wordt die korting in je salaris verwerkt en krijg je aan het einde van het jaar een stuk minder terug (je hebt dat geld immers al gehad).
quote:
zal de reden van deze dikke meevaller dus zijn dat je alle ingehouden loonbelasting terugkrijgt tot een inkomen van circa e6250, zoals t.i.vanmaanen zegt? dat lijkt in elk geval op de meest plausibele verklaring!
Zoals Piles al zei is de loonheffingskorting al bijna 2000 euro, dan nog een x bedrag aan arbeidskorting erbij en dan kom je inderdaad rond dat bedrag uit waarbij je praktisch geen belasting over hoeft te betalen.
quote:
nogmaals dank voor jullie tijd!
jolanda
pi_93070303
thanks dennis voor je super antwoord! en de anderen ook!
pi_93073492
quote:
Op zondag 20 februari 2011 16:42 schreef t.l.vanmaanen het volgende:
Tot een inkomen van circa 6.250 krijg je inderdaad alle ingehouden loonbelasting terug.
Met studenten en scholierenregeling kan je voorkomen dat er überhaupt belasting wordt ingehouden.

Je zegt dat je beurs is omgezet in een lening. Is dat omdat je meer dan 10- jaar over je studie hebt gedaan. Zo ja dan heb je een extra aftrekmogelijkheid in het jaar dat hiervan bericht hebt gekregen.
Explain please...
pi_93083352
Als je binnen tien jaar geen diploma haalt dat aansluit bij het niveau van de
opleiding, wordt je basis- en aanvullende beurs in een lening omgezet. In het
jaar waarin je hiervan officieel bericht krijgt, mag je een bedrag aftrekken voor
elk jaar waarvoor de prestatiebeurs niet in een gift is omgezet. Bij een gewone
studie is dat een normbedrag, bij een dure studie is dat de toegekende beurs
uit het niet omgezette jaar.
pi_93095668
quote:
Op zondag 20 februari 2011 23:17 schreef t.l.vanmaanen het volgende:
Als je binnen tien jaar geen diploma haalt dat aansluit bij het niveau van de
opleiding, wordt je basis- en aanvullende beurs in een lening omgezet. In het
jaar waarin je hiervan officieel bericht krijgt, mag je een bedrag aftrekken voor
elk jaar waarvoor de prestatiebeurs niet in een gift is omgezet. Bij een gewone
studie is dat een normbedrag, bij een dure studie is dat de toegekende beurs
uit het niet omgezette jaar.
Thanks. Heb je ff een pm gestuurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')