quote:
Op zondag 20 februari 2011 17:47 schreef kapppie het volgende:de reden dat ik het allemaal zo raar vind is dat ik op zo'n laag studenten jaarsalaris van slechts e6000 zo'n hoog bedrag (bijna e2000 dus) terugkrijg. andere studenten om mij heen met jaarsalarissen tussen de e7000 en e10.000 krijgen ieder jaar maar rond de e500 terug van de belasting!!
Omdat de meeste studenten hun loonheffingskorting laten toepassen waardoor ze door het jaar heen minder belasting dan jouw hoeven af te dragen
quote:
wellicht doet mijn werkgever iets niet goed? na iedere gewerkte avond krijg ik gewoon altijd direct uitbetaald (e10 per uur) , dus ik vind het raar dat ik bovenop dit prima uurloon aan het eind van het jaar ook nog eens e2000 terugkrijg. ben er uiteraard blij mee, maar ik wil wel zeker weten dat ik ook daadwerkelijk recht heb op dit geld!
Je krijgt niets bovenop je uurloon, er is teveel belasting ingehouden en dat krijg je nu terug. Het is dus geld van jezelf wat je achteraf terug krijgt. Bij je werkgever dien je aan te geven of je wel of geen loonheffingskorting wil laten toepassen, jij hebt er blijkbaar voor gekozen om dit niet te laten toepassen.
quote:
wat betreft de loonheffingskorting: ik ben geen expert, maar dit betekent dat ik er ook voor kan kiezen om die (bijna) e2000 in mijn gewone salaris te verwerken? (en dus dat bij toepassing van loonheffingskorting ik een volgende keer niet zo'n hoog bedrag terug zal krijgen van de belasting?)
Dat klopt, indien je dat laat toepassen wordt die korting in je salaris verwerkt en krijg je aan het einde van het jaar een stuk minder terug (je hebt dat geld immers al gehad).
quote:
zal de reden van deze dikke meevaller dus zijn dat je alle ingehouden loonbelasting terugkrijgt tot een inkomen van circa e6250, zoals t.i.vanmaanen zegt? dat lijkt in elk geval op de meest plausibele verklaring!
Zoals Piles al zei is de loonheffingskorting al bijna 2000 euro, dan nog een x bedrag aan arbeidskorting erbij en dan kom je inderdaad rond dat bedrag uit waarbij je praktisch geen belasting over hoeft te betalen.
quote:
nogmaals dank voor jullie tijd!
jolanda