abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93106904
haha, ik ben in ieder geval heel blij met je hulp, beterschap toegewenst!
pi_93106995
Op advies deponeer ik mijne ook ff hier:

Hoi,

Naar aanleiding van dit topic (vraagje belastingaangifte / jaaropgaaf studente, teruggave te hoog?!) heb ik nog wat vragen.
Met de toelichting in de hand kom er ik zelf toch niet uit :) http://download.belasting(...)aven_ib2661t02fd.pdf

Het betreft hier dus een beurs die NIET is omgezet in een gift.

Ik heb gebeld met de belastingtelefoon en deze dame wist het ook niet allemaal precies uit te leggen geloof ik. Is het zo dat ik niet hoef op te zoeken hoeveel studifinanciering ik heb ontvangen in de studiejaren maar gewoon volgens de tabellen in de toelichting mag opvoeren? (collegegeld + studiemateriaal)

Iemand die hier veel verstand van heeft en evt tegen vergoeding mij wil assisteren? Ik vind dit te link om fout te doen met als gevolg dat ome belasting straks komt terugvorderen :)

txs
pi_93109881
Gezien onze emigratie in 2010 (augustus) heb ik vandaag voor ons beiden een M-biljet aangevraagd. Weet iemand hier op welke punten dit biljet afwijkt van het standaard biljet?

Ik verwacht wat extra vragen over data's in nederland, data verhuizing en zo, maar de rest zal toch aardig op het standaard biljet lijken?
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  maandag 21 februari 2011 @ 17:36:12 #129
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93110421
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 16:24 schreef FortunaHome het volgende:
Op advies deponeer ik mijne ook ff hier:

Hoi,

Naar aanleiding van dit topic (vraagje belastingaangifte / jaaropgaaf studente, teruggave te hoog?!) heb ik nog wat vragen.
Met de toelichting in de hand kom er ik zelf toch niet uit :) http://download.belasting(...)aven_ib2661t02fd.pdf

Het betreft hier dus een beurs die NIET is omgezet in een gift.

Ik heb gebeld met de belastingtelefoon en deze dame wist het ook niet allemaal precies uit te leggen geloof ik. Is het zo dat ik niet hoef op te zoeken hoeveel studifinanciering ik heb ontvangen in de studiejaren maar gewoon volgens de tabellen in de toelichting mag opvoeren? (collegegeld + studiemateriaal)

Iemand die hier veel verstand van heeft en evt tegen vergoeding mij wil assisteren? Ik vind dit te link om fout te doen met als gevolg dat ome belasting straks komt terugvorderen :)

txs
Niet omgezet in een gift dus nog steeds een lening?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 21 februari 2011 @ 17:36:54 #130
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93110452
quote:
5s.gif Op maandag 21 februari 2011 17:24 schreef Essebes het volgende:
Gezien onze emigratie in 2010 (augustus) heb ik vandaag voor ons beiden een M-biljet aangevraagd. Weet iemand hier op welke punten dit biljet afwijkt van het standaard biljet?

Ik verwacht wat extra vragen over data's in nederland, data verhuizing en zo, maar de rest zal toch aardig op het standaard biljet lijken?
Klopt. Het zal met name om de data gaan zodat sommige posten tijdsevenredig worden toegepast.
pi_93111397
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 17:36 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Klopt. Het zal met name om de data gaan zodat sommige posten tijdsevenredig worden toegepast.
ah, mooi. Dan kan ik er nog een keertje gezellig induiken :-)

Ik ben geloof ik een minderheid, vindt Belastingzaken machtig mooi en interessant! :o
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_93113264
quote:
Op maandag 21 februari 2011 17:36 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Niet omgezet in een gift dus nog steeds een lening?
Juist. Ben vanaf 1 jan 2010 aan het terugbetalen.
heb dus niet binnen 10 jaar afgerond helaas :(
pi_93120441
Ik heb in 2010 een nieuwbouwhuis gekocht. Weet iemand een goede site waar vermeld staat welke kosten allemaal aftrekbaar zijn?
  maandag 21 februari 2011 @ 21:17:43 #134
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93122340
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 18:39 schreef FortunaHome het volgende:

[..]

Juist. Ben vanaf 1 jan 2010 aan het terugbetalen.
heb dus niet binnen 10 jaar afgerond helaas :(
En je studeert nog steeds?
Dan heb je nog te maken met de normbedragen (lijkt me).
  maandag 21 februari 2011 @ 21:18:13 #135
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93122385
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 20:47 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb in 2010 een nieuwbouwhuis gekocht. Weet iemand een goede site waar vermeld staat welke kosten allemaal aftrekbaar zijn?
www.belastingdienst.nl
of zie de 'Help' in het aangifteprogramma.
pi_93123528
quote:
Op maandag 21 februari 2011 21:17 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En je studeert nog steeds?
Dan heb je nog te maken met de normbedragen (lijkt me).
Nee gestopt 2 jaar terug dus ik moest verplicht beginnen terugbetalen in 2010.
Is dit een nieuwe regeling ofzo? ik kan er nauwelijks wat over vinden
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 21 februari 2011 @ 22:08:06 #137
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_93126237
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 17:58 schreef Essebes het volgende:

[..]

ah, mooi. Dan kan ik er nog een keertje gezellig induiken :-)

Ik ben geloof ik een minderheid, vindt Belastingzaken machtig mooi en interessant! :o
zolang je het als hobby houdt blijft het ook wel leuk en mooi en interessant ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_93129134
Stomme vraag, aangezien het hier ook weer bijna zover is.
Wij wonen nu 1,5 in een koophuis en vorig jaar kregen we een taxatie van de gemeente voor de WOZ. Dit was met datum 1-1-2009. Dit ging gepaard met een mooie brief dat ondanks de crisis en prijsdaling in 2009 dit nog niet gebruikt werd omdat de peildatum 1-1-2009 was. Allemaal prachtig, ze zoeken tenslotte altijd manieren om je te naaien.

Maar nu is het 2011, ik heb geen nieuwe taxatie gehad van 1-1-2010. Dat zou betekenen dat ik nog steeds als peildatum 1-1-2009 moet aanhouden, ondanks dat de huizen in prijs gedaald zijn. Tegen de tijd dat er een nieuwe taxatie volgt, is het 1-1-2012 en is de kans vrij groot dat de waarde zich weer deels hersteld heeft. Raar.

Concreet dus de vraag, moet ik de taxatie met peildatum 1-1-2009 in mijn aangifte gebruiken of krijg ik er nog een van 1-1-2010?
pi_93136882
In uw aangifte 2010 vermeldt u (volgens de regels) de peildatum per 1-1-2009
pi_93138071
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 21:34 schreef FortunaHome het volgende:

[..]

Nee gestopt 2 jaar terug dus ik moest verplicht beginnen terugbetalen in 2010.
Is dit een nieuwe regeling ofzo? ik kan er nauwelijks wat over vinden
Deze regeling is niet nieuw. Vanaf 2009 is deze aftrek studiekosten over voorgaande jaren wat gemakkelijker / gebruikersvriendelijker in de aangifte op te nemen. In de door u gegeven link staat te lezen:
quote:
Ontving u in 2010 de definitieve beschikking van de DUO. En is toen uw prestatiebeurs niet omgezet in een gift. Dan hebt u achteraf bezien, in het betreffende studiejaar uw aftrek ten onrechte moeten verminderen door de prestatiebeurs. U kunt dan in 2010 alsnog het bedrag aftrekken dat u eerder niet mocht aftrekken omdat u toen een prestatiebeurs had.
U vinkt in het programma bij studiekosten aan: Studie met studiefinanciering in voorgaande jaren. Vervolgens gaat u specificeren: het jaar invullen, soort onderwijs en de periode waarin werd gestudeerd. Het normbedrg komt vanzelf te voorschijn. Zie hieronder.
quote:
Is het zo dat ik niet hoef op te zoeken hoeveel studifinanciering ik heb ontvangen in de studiejaren
Dit bedrag is wel van belang, staat in de definitieve beschikking DUO. Bij totaal definitieve lening vult u de verkregen prestatiebeurs over dat jaar in (staat in de definitieve beschikking DUO). Bij totaal studiefinanciering vult u het bedrag van de toegekende studiefinanciering in (staat ook in de definitieve beschikking DUO). Zo werkt u alle jaren af. Na toepassing van de drempel van ¤ 500 ziet u wat de studiekostenaftrek in 2010 is.

De berekening is voor de meesten zonder rekenmodule nauwelijks uit te voeren zonder fouten te maken. Ook niet met de voorbeelden van de Belastingdienst. Met invulling van de juiste cijfers in rekenmodule van het programma is het allemaal beter te begrijpen.

NB: bij terugbetalen van de prestatiebeurs zal de totale aftrek in een jaar niet meer zijn dan het normbedrag. Alleen als de werkelijke kosten hoger waren dan twee keer het normbedrag tellen de werkelijke kosten. In het programma moet aangevinkt worden: ja of nee. Meestal zal dit dus nee zijn.
pi_93138179
Thanks voor je uitleg. Dus als ik het goed begrijp kan ik 4 keer een normbedrag aftrekken, ik heb immers 4 jaar een prestatiebeurs (+aanvullende) gehad. Het enige zeer vervelende is dat die schooljaren niet parallel lopen met de belastingjaren. Dit lijkt me idd zeer lastig in te vullen dan allemaal.
pi_93140616
quote:
Thanks voor je uitleg. Dus als ik het goed begrijp kan ik 4 keer een normbedrag aftrekken, ik heb immers 4 jaar een prestatiebeurs (+aanvullende) gehad. Het enige zeer vervelende is dat die schooljaren niet parallel lopen met de belastingjaren. Dit lijkt me idd zeer lastig in te vullen dan allemaal.
Zie mijn p.m.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:08:36 #143
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93140874
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 09:59 schreef t.l.vanmaanen het volgende:

[..]

Zie mijn p.m.
Waarom niet gewoon in het topic?
pi_93140981
Omdat ik naar mijn boekje verwijs.
pi_93141216
Maar vooruit:

quote:
Het enige zeer vervelende is dat die schooljaren niet parallel lopen met de belastingjaren. Dit lijkt me idd zeer lastig in te vullen dan allemaal
Het systeem is dat in het jaar van de definitieve beschikking van DUO ( in jouw geval 2010) de normbedragen die betrekken hebben op de studiemaanden van de jaren die niet in een gift zijn omgezet aftrekbaar zijn. Als dat om vier jaar gaat zal dat een aftrekpost van een ruim 8000 Euro
zijn. Hoeveel teruggave dat oplevert is afhankelijk van de hoogte van het inkomen in 2010 en de hoeveelheid belasting die is ingehouden. Een onbenutte aftrek kan worden doorgeschoven,
pi_93141250
Hoe verbeter ik typo's?
pi_93142130
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:22 schreef t.l.vanmaanen het volgende:
Hoe verbeter ik typo's?
Met de edit knop, rechtsboven je post.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_93142876
klein vraagje;

Vriendin stopte met werken, waar ze net een interne studie had afgerond (wel een landelijke erkende diploma, dat terzijde)

Maar omdat ze gelijk erna uit dienst is getreden heeft ze de studie terug moeten betalen, 495¤

Kan ze dit alsnog van de belasting terugkrijgen ofzo?
newb
pi_93142917
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 11:08 schreef WvdL het volgende:
klein vraagje;

Vriendin stopte met werken, waar ze net een interne studie had afgerond (wel een landelijke erkende diploma, dat terzijde)

Maar omdat ze gelijk erna uit dienst is getreden heeft ze de studie terug moeten betalen, 495¤

Kan ze dit alsnog van de belasting terugkrijgen ofzo?
Heeft ze nog meer studiekosten? Zo nee, dan hoeven we al niet meer te kijken naar wat voor studie het is, aangezien er een drempel is van EUR 500 (studiekosten daarboven zijn pas aftrekbaar)
pi_93143050
quote:
Op dinsdag 22 februari 2011 10:21 schreef t.l.vanmaanen het volgende:
Maar vooruit:

[..]

Het systeem is dat in het jaar van de definitieve beschikking van DUO ( in jouw geval 2010) de normbedragen die betrekken hebben op de studiemaanden van de jaren die niet in een gift zijn omgezet aftrekbaar zijn. Als dat om vier jaar gaat zal dat een aftrekpost van een ruim 8000 Euro
zijn. Hoeveel teruggave dat oplevert is afhankelijk van de hoogte van het inkomen in 2010 en de hoeveelheid belasting die is ingehouden. Een onbenutte aftrek kan worden doorgeschoven,
Ok we zetten dit even per e-mail verder. Thanks voor de info.
Bruto jaarinkomen was voor mij 33,5k dus dat zit wel snor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')