Staat er niet dat ie mogelijk in box 3 thuis hoort?quote:Op woensdag 9 februari 2011 14:49 schreef Hi_flyer het volgende:
Vraagje over kapitaalverzekering. Op de brief van de hypotheekverstrekker staat dat dat in box 3 moet, lijkt me niet toch? Waar moet je het in box 1 ingeven, danwel van aftrekken/optellen/worteltrekken etc?
thnx!quote:Op dinsdag 8 februari 2011 23:44 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De lening die je ontvangt valt overigens niet onder 'tegemoetkoming', en hoef je dus niet van de normbedragen af te trekken.
Een gewone kapitaalverzekering.quote:Op woensdag 9 februari 2011 15:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Het is een kapitaalverzekering eigen woning, wat zou het anders kunnen zijn? Maargoed, de afgelopen 2 jaar heb ik er ook niks mee gedaan, dus doe ik dat dit jaar ook niet.
Daarom is het ook verstandig om nu iets recht te zetten mocht het niet kloppen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:06 schreef Hi_flyer het volgende:
Gedonder levert het nog niet op, omdat we nog wel even onder de vrijstelling zitten. Ik zal toch even contact opnemen, gewoon om het te weten. Bedankt iig.
Zie de link in de OP.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 17:55 schreef Sport_Life het volgende:
Heb vorig jaar al die meuk uitgezocht en ingevuld, maar zijn er nog veel dingen veranderd dit jaar of niet?
Dus zoals ik hem nu van jouw begrijp is dat je dus alleen maar Ja mag invullen als het om wajong gaat? Of mag je ook ja invullen als het om een andere arbeidsongeschiktheidsuitkering gaat?quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:26 schreef DrMarten het volgende:
Het gaat inderdaad om het recht hebben op een uitkering, niet of je hem ook daadwerkelijk hebt gehad. Dus als je recht had op een Wajong uitkering, ook al heb je hem niet gehaqd, dan kun je daar gewoon ja invullen.
Hetzelfde geldt voor vragen over studiefinanciering. Daar geldt ook altijd de vraag of je er recht op hebt, niet of je het daadwerkelijk hebt ontvangen.
Het gaat er om dat het onder de Wet Waqjong valt. Heb jij geen recht op een uitkering volgens de Wet Wajong en ook geen recht op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de Wet Wajong, dan moet je hier dus nee invullen.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:34 schreef davo1979 het volgende:
[..]
Dus zoals ik hem nu van jouw begrijp is dat je dus alleen maar Ja mag invullen als het om wajong gaat? Of mag je ook ja invullen als het om een andere arbeidsongeschiktheidsuitkering gaat?
Ik vind de vraag niet goed geformuleerd namelijk in het begin tot het woordje of.
Duidelijk! Bedankt!quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:50 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Het gaat er om dat het onder de Wet Waqjong valt. Heb jij geen recht op een uitkering volgens de Wet Wajong en ook geen recht op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de Wet Wajong, dan moet je hier dus nee invullen.
Rente geef je aan bij 'aftrekbare rente' (logisch toch?)quote:Op zondag 13 februari 2011 10:01 schreef Xpresso het volgende:
Ik heb een vraag en misschien kan iemand mij helpen.
Ik heb in 2009 een appartement gekocht. Deze is nog in aanbouw. Ik heb er dus in heel 2010 nog niet gewoond.
Hier mijn jaaropgave van mijn hypotheek:
Hypotheek lening: 134.965,82
In het jaar 2010 ontvingen wij aan :
-rente: 6.777,21 euro
-aflossingen 1.042,11 euro.
De depotrente saldeer je met de door jullie betaalde rente en geef je per saldo dus aan bij 'aftrekbare rente'.quote:In het jaar 2010 vergoedden wij aan:
-depotrente 3.168,39 euro.
De WOZ-waarde is niet nul omdat het nog niet bekend is. Je kunt hier opnemen het bedrag dat het geheel tot nu toe heeft gekost. Dus de grond en bouwtermijnen. Daarnaast kun je bij 'eigen woning forfait in bijzondere situaties' aangeven dat de woning in aanbouw is zodat je een aftrekpost krijgt welke gelijk groot. Per saldo wordt er dan niets belast.quote:Nu mijn vraagjes: Hoe en wat moet ik invullen bij deze schema's:
[ link | afbeelding ]
De WOZ waarde is toch gewoon nul aangezien dat nog niet bekend is?
Fictieve rente van 4% wat belast is tegen 30%. Je betaalt dus 1,2% belasting over het vermogen boven de heffingsvrije voet.quote:En mijn volgende vraag. Hoeveel rente moet je betalen over je vermogen als je boven de 20,666 euro spaargeld hebt?
Je kunt dan vragen krijgen. Je trekt immers kosten van een lening af terwijl je geen woning opgeeft waar dit betrekking op heeft.quote:Op zondag 13 februari 2011 10:25 schreef Xpresso het volgende:
@ManAtWork
Vraagje over de WOZ waarde:
Als ik iets invul bij het gedeelte 'eigen woning forfait in bijzondere situaties' komt er altijd 0 te staan.
Als ik gewoon 0 invul als uitkomst en verder niets is dat dan niet goed?
Je mag hoogstens de kosten die je hebt moeten maken om de financiering rond te krijgen of te wijzigen opvoeren. Zo snel ik het lees komen dan alleen de kosten van de tussenpersoon voor het omzetten van de hypotheek in aanmerking voor aftrek.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:16 schreef Sometimes het volgende:
Ik ben eind november 2010 gescheiden en eind december is de gezamenlijke woning op mijn naam gezet. Geen financiele transactie en (uiteraard?) ook geen overdrachtsbelasting.
Wel hebben we kosten gemaakt voor de notaris (eigendomsoverdracht) en voor de hypotheekverstrekker (eenmalige administratiekosten). Een taxatierapport was er nog van 1 jaar oud, een nieuwe taxatie was daarom niet nodig.
Daarnaast was er een rekening van de tussenpersoon voor werkzaamheden bij het omzetten van de hypotheek (en de kosten van een mediator, maar dat staat hier volgens mij los van).
Ik kan niet vinden of een deel van deze kosten opgevoerd mag worden op de belastingaangifte.
Had verwacht dat alleen de notariskosten daarvoor gedeeltelijk in aanmerking kwamen, maar zelfs dat vind ik niet terug.
De aangifte 2010 is nog een gezamenlijke. Wat mag ik met betrekking tot bovenstaande?
De bestaande hypotheek is - net als het huis - van 2 namen naar 1 naam gezet. Maakt dat nog wat uit voor het aftrekbaar zijn van die kosten?quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:27 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je mag hoogstens de kosten die je hebt moeten maken om de financiering rond te krijgen of te wijzigen opvoeren. Zo snel ik het lees komen dan alleen de kosten van de tussenpersoon voor het omzetten van de hypotheek in aanmerking voor aftrek.
Nope.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:42 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De bestaande hypotheek is - net als het huis - van 2 namen naar 1 naam gezet. Maakt dat nog wat uit voor het aftrekbaar zijn van die kosten?
Kijk hier maar eens.quote:Heb je misschien een verwijzing waar ik me zelf verder kan inlezen?
OK, bedankt!quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nope.
[..]
Kijk hier maar eens.
Aftrekbare rente is de door haar betaalde rente voor haar eigenwoningschuld (dus de hypotheekrenteaftrek).quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:42 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Ik ben even de IB2010 voor mijn moeder aan het doen.
Ze heeft een eigen woning. Onder welk kopje moet ik de hypotheekrente aftrek invullen, dat is mij niet geheel duidelijk. Er zijn drie mogelijkheden: aftrekbare rente, aftrekbatre financieringskosten en eigenwoningschuld. En wat moet er bij rekeningnummer worden ingevuld? Rekening van de hypotheekverstrekker?
Alvast bedankt
Tenzij ik verkeerd lees (wat dan vast het geval is) staat daar alleen wanneer je een definitief bericht krijgt. Niet wanneer er over het algemeen geld gestort wordt.quote:
periode bericht/uitbetaling is vrijwel gelijk.. in princiepe binnen 2 weken na de berichtgeving wordt er uitbetaald.quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:49 schreef thettes het volgende:
[..]
Tenzij ik verkeerd lees (wat dan vast het geval is) staat daar alleen wanneer je een definitief bericht krijgt. Niet wanneer er over het algemeen geld gestort wordt.
Thanks!quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:57 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Aftrekbare rente is de door haar betaalde rente voor haar eigenwoningschuld (dus de hypotheekrenteaftrek).
Eigenwoningschuld is de schuld die zij is aangegaan m.b.t. de aankoop van haar eigen woning.
Rekeningnummer zou ik gewoon het door de hypotheekhouder (verstrekker is je moeder zelf) opgegeven nummer hanteren.
de goedkoper wonenregeling is afgeschaft, je zult ff de precieze data van jouw verkoop en koop moeten checken om te zien of je nog in deze regeling valt of niet.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:15 schreef Staartaap het volgende:
Ik zit met het volgende vraagstuk.
In 2009 heb ik mijn appartement verkocht dat alleen op mijn naam stond. Ik heb hier een kleine overwaarde in gerealiseerd.
In 2010 heb ik samen met mijn vrouw een huis gekocht. Ik ben daar dus voor 50% eigenaar van. Dit huis was duurder dan het appartement maar aangezien ik nu voor 50% eigenaar ben, ben ik eigenlijk goedkoper gaan wonen.
Aangezien ik een kleine overwaarde heb zou ik te maken krijgen met de bijleenregeling. Nu heb ik gelezen over de goedkoperwonenregeling. Ik kom daar nog voor in aanmerking aangezien we het voorlopig koopcontract voor de nieuwe woning voor 1 oktober 2009 reeds hebben getekend.
Mijn vraag: Hoe verwerk ik dit in mijn aangifte? Moet ik voor de vrouw en voor mij een losse aangifte indienen waarin we allebei aangeven voor 50% eigenaar te zijn of kunnen we dit ook in één aangifte kwijt?
Dan heb je dit ook al verwerkt in je aangifte van 2009 en zul je met de eigenwoningschuld van 2009 gewoon door kunnen borduren in 2010.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:37 schreef Staartaap het volgende:
Als het goed is voldoe ik daaraan, we hebben het voorlopig koopcontract voor 1 oktober 2009 getekend. Zie: http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsueenwoningkoopt/alsueenwoningkoopt-18.html
Blijft de vraag hoe ik dit verwerk in de aangifte.
In 2009 heb ik de verkoop van het appartement verwerkt in de aangifte. Het nieuwe huis is pas in 2010 op onze naam komen te staan.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan heb je dit ook al verwerkt in je aangifte van 2009 en zul je met de eigenwoningschuld van 2009 gewoon door kunnen borduren in 2010.
Je hebt een voorlopig koopcontract in 2009 getekend maar het koopcontract pas in 2010?quote:Op maandag 21 februari 2011 13:44 schreef Staartaap het volgende:
[..]
In 2009 heb ik de verkoop van het appartement verwerkt in de aangifte. Het nieuwe huis is pas in 2010 op onze naam komen te staan.
Ik begrijp je uitleg helaas niet helemaal. Zou je het wat duidelijker kunnen maken?
De eigenwoningschuld is in dit geval opgebouwd uit twee delen: die van jou en die van je vrouw.quote:Op maandag 21 februari 2011 14:03 schreef Staartaap het volgende:
Wellicht ben ik onduidelijk geweest waarvoor mijn excuses.
Het voorlopig koopcontract is getekend in 2009. De akte (en dus de eigendom) is pas in 2010 gepasseerd bij de notaris. In 2009 had ik inderdaad nog geen financiering afgesloten.
De eigenwoningschuld is het bedrag waarvoor wij een nieuwe hypotheek hebben afgesloten (minus eventuele aflossing) neem ik aan?
De verdeling opnemen is niet noodzakelijk. Als je het maar wel kunt toelichten mocht de fiscus vragen hebben.quote:Op maandag 21 februari 2011 14:39 schreef Staartaap het volgende:
Bedankt voor de info. Ik vind het best lastig moet zeggen.
De getallen uit je voorbeeld kloppen redelijk, alleen de eigenwoningreserve (overwaarde van het oude huis is maar iets van 7.000 euro)
Maar hoe dien ik deze verdeling van de eigenwoningschuld in het aangifteprogramma op te nemen? Of is dat niet noodzakelijk?
Die moet je invullen.quote:Op maandag 21 februari 2011 15:44 schreef Staartaap het volgende:
ManAtWork bedankt voor de info. Moet ik mijn eigenwoningreserve eigenlijk nog ergens vermelden of hebben ze die al uit de aangifte van 2009 kunnen afleiden?
Ik ben nog niet helemaal fit merk ik wel. Ik las eigenwoningschuld,....quote:Op maandag 21 februari 2011 16:00 schreef Staartaap het volgende:
nee maar toen is de eigenwoningreserve eigenlijk wel ontstaan omdat ik toen mijn appartement heb verkocht. De gegevens van de verkoop heb ik toen ook meegenomen in de aangifte van 2009.
Niet omgezet in een gift dus nog steeds een lening?quote:Op maandag 21 februari 2011 16:24 schreef FortunaHome het volgende:
Op advies deponeer ik mijne ook ff hier:
Hoi,
Naar aanleiding van dit topic (vraagje belastingaangifte / jaaropgaaf studente, teruggave te hoog?!) heb ik nog wat vragen.
Met de toelichting in de hand kom er ik zelf toch niet uithttp://download.belasting(...)aven_ib2661t02fd.pdf
Het betreft hier dus een beurs die NIET is omgezet in een gift.
Ik heb gebeld met de belastingtelefoon en deze dame wist het ook niet allemaal precies uit te leggen geloof ik. Is het zo dat ik niet hoef op te zoeken hoeveel studifinanciering ik heb ontvangen in de studiejaren maar gewoon volgens de tabellen in de toelichting mag opvoeren? (collegegeld + studiemateriaal)
Iemand die hier veel verstand van heeft en evt tegen vergoeding mij wil assisteren? Ik vind dit te link om fout te doen met als gevolg dat ome belasting straks komt terugvorderen
txs
Klopt. Het zal met name om de data gaan zodat sommige posten tijdsevenredig worden toegepast.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:24 schreef Essebes het volgende:
Gezien onze emigratie in 2010 (augustus) heb ik vandaag voor ons beiden een M-biljet aangevraagd. Weet iemand hier op welke punten dit biljet afwijkt van het standaard biljet?
Ik verwacht wat extra vragen over data's in nederland, data verhuizing en zo, maar de rest zal toch aardig op het standaard biljet lijken?
ah, mooi. Dan kan ik er nog een keertje gezellig induiken :-)quote:Op maandag 21 februari 2011 17:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Het zal met name om de data gaan zodat sommige posten tijdsevenredig worden toegepast.
Juist. Ben vanaf 1 jan 2010 aan het terugbetalen.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Niet omgezet in een gift dus nog steeds een lening?
En je studeert nog steeds?quote:Op maandag 21 februari 2011 18:39 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Juist. Ben vanaf 1 jan 2010 aan het terugbetalen.
heb dus niet binnen 10 jaar afgerond helaas
www.belastingdienst.nlquote:Op maandag 21 februari 2011 20:47 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb in 2010 een nieuwbouwhuis gekocht. Weet iemand een goede site waar vermeld staat welke kosten allemaal aftrekbaar zijn?
Nee gestopt 2 jaar terug dus ik moest verplicht beginnen terugbetalen in 2010.quote:Op maandag 21 februari 2011 21:17 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En je studeert nog steeds?
Dan heb je nog te maken met de normbedragen (lijkt me).
zolang je het als hobby houdt blijft het ook wel leuk en mooi en interessantquote:Op maandag 21 februari 2011 17:58 schreef Essebes het volgende:
[..]
ah, mooi. Dan kan ik er nog een keertje gezellig induiken :-)
Ik ben geloof ik een minderheid, vindt Belastingzaken machtig mooi en interessant!
Deze regeling is niet nieuw. Vanaf 2009 is deze aftrek studiekosten over voorgaande jaren wat gemakkelijker / gebruikersvriendelijker in de aangifte op te nemen. In de door u gegeven link staat te lezen:quote:Op maandag 21 februari 2011 21:34 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Nee gestopt 2 jaar terug dus ik moest verplicht beginnen terugbetalen in 2010.
Is dit een nieuwe regeling ofzo? ik kan er nauwelijks wat over vinden
U vinkt in het programma bij studiekosten aan: Studie met studiefinanciering in voorgaande jaren. Vervolgens gaat u specificeren: het jaar invullen, soort onderwijs en de periode waarin werd gestudeerd. Het normbedrg komt vanzelf te voorschijn. Zie hieronder.quote:Ontving u in 2010 de definitieve beschikking van de DUO. En is toen uw prestatiebeurs niet omgezet in een gift. Dan hebt u achteraf bezien, in het betreffende studiejaar uw aftrek ten onrechte moeten verminderen door de prestatiebeurs. U kunt dan in 2010 alsnog het bedrag aftrekken dat u eerder niet mocht aftrekken omdat u toen een prestatiebeurs had.
Dit bedrag is wel van belang, staat in de definitieve beschikking DUO. Bij totaal definitieve lening vult u de verkregen prestatiebeurs over dat jaar in (staat in de definitieve beschikking DUO). Bij totaal studiefinanciering vult u het bedrag van de toegekende studiefinanciering in (staat ook in de definitieve beschikking DUO). Zo werkt u alle jaren af. Na toepassing van de drempel van ¤ 500 ziet u wat de studiekostenaftrek in 2010 is.quote:Is het zo dat ik niet hoef op te zoeken hoeveel studifinanciering ik heb ontvangen in de studiejaren
Zie mijn p.m.quote:Thanks voor je uitleg. Dus als ik het goed begrijp kan ik 4 keer een normbedrag aftrekken, ik heb immers 4 jaar een prestatiebeurs (+aanvullende) gehad. Het enige zeer vervelende is dat die schooljaren niet parallel lopen met de belastingjaren. Dit lijkt me idd zeer lastig in te vullen dan allemaal.
Waarom niet gewoon in het topic?quote:
Het systeem is dat in het jaar van de definitieve beschikking van DUO ( in jouw geval 2010) de normbedragen die betrekken hebben op de studiemaanden van de jaren die niet in een gift zijn omgezet aftrekbaar zijn. Als dat om vier jaar gaat zal dat een aftrekpost van een ruim 8000 Euroquote:Het enige zeer vervelende is dat die schooljaren niet parallel lopen met de belastingjaren. Dit lijkt me idd zeer lastig in te vullen dan allemaal
Met de edit knop, rechtsboven je post.quote:
Heeft ze nog meer studiekosten? Zo nee, dan hoeven we al niet meer te kijken naar wat voor studie het is, aangezien er een drempel is van EUR 500 (studiekosten daarboven zijn pas aftrekbaar)quote:Op dinsdag 22 februari 2011 11:08 schreef WvdL het volgende:
klein vraagje;
Vriendin stopte met werken, waar ze net een interne studie had afgerond (wel een landelijke erkende diploma, dat terzijde)
Maar omdat ze gelijk erna uit dienst is getreden heeft ze de studie terug moeten betalen, 495¤
Kan ze dit alsnog van de belasting terugkrijgen ofzo?
Ok we zetten dit even per e-mail verder. Thanks voor de info.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 10:21 schreef t.l.vanmaanen het volgende:
Maar vooruit:
[..]
Het systeem is dat in het jaar van de definitieve beschikking van DUO ( in jouw geval 2010) de normbedragen die betrekken hebben op de studiemaanden van de jaren die niet in een gift zijn omgezet aftrekbaar zijn. Als dat om vier jaar gaat zal dat een aftrekpost van een ruim 8000 Euro
zijn. Hoeveel teruggave dat oplevert is afhankelijk van de hoogte van het inkomen in 2010 en de hoeveelheid belasting die is ingehouden. Een onbenutte aftrek kan worden doorgeschoven,
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |