450 Euro voor twee gouden dames? Nee daar red je het niet mee.quote:Op vrijdag 31 december 2010 14:00 schreef Gamer_V het volgende:
Ik word zeker gelyncht als ik over 450 euro begin in dit topic?
quote:GOLD POWERS TO USD 1800 AS CURRENCY WARS ESCALATE
The ‘currency wars’ return with a vengeance in 2011, driven by improvement in the US economy rather than a need to help economic recovery. The US trade deficit widens as consumers and governments get their wallets out. As the deficit expands, President Obama’s plan to ‘double exports in five years’ increasingly becomes a pipe dream and incites the ‘man on the street’ to twist the US Congress’s arm to pursue a weaker dollar. Pressure piles on China and as investors flee to metals in search of some stability, gold shoots up to USD 1,800 an ounce.
Neem aan dat Selang daar iets van de S&P500 oid heeft genomen als mandje aandelen dat jaarlijk/enkele keren per jaar wordt geëvalueerd en behoorlijk goed te indexeren valt.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:07 schreef Blandigan het volgende:
Ik zit nog eens naar dat grafiekje te kijken waar goud vergeleken wordt met aandelen.
Wat ik me afvraag is of dat niet appels met peren vergelijken is.
Immers, goud is goud en blijft goud. Maar aandelen? Bedrijven gaan failliet en die aandelen staan op nul, en indexen veranderen ook continu van samenstelling.
In hoeverre is daar in die grafiek rekening mee gehouden cq is dat relevant.
Wat ik bedoel is dat goud een constante waarde is maar een index is in al die jaren telkens veranderd van samenstelling en dus eigenlijk geen constante. Je pikt er telkens de beste X aandelen uit en dan zeg je "kijk eens, die doen het beter dan goud".quote:Op zondag 2 januari 2011 19:14 schreef flyguy het volgende:
[..]
Neem aan dat Selang daar iets van de S&P500 oid heeft genomen als mandje aandelen dat jaarlijk/enkele keren per jaar wordt geëvalueerd en behoorlijk goed te indexeren valt.
Natuurlijk is daar rekening mee gehouden. Dit is inclusief faillissementen, fusies, opsplitsingen etc. Bij de verandering van de index worden de aandelen die de index verlaten verkocht en de aandelen die er nieuw in gaan worden gekocht. Je kunt dit exact in de praktijk kopiëren.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:07 schreef Blandigan het volgende:
Ik zit nog eens naar dat grafiekje te kijken waar goud vergeleken wordt met aandelen.
Wat ik me afvraag is of dat niet appels met peren vergelijken is.
Immers, goud is goud en blijft goud. Maar aandelen? Bedrijven gaan failliet en die aandelen staan op nul, en indexen veranderen ook continu van samenstelling.
In hoeverre is daar in die grafiek rekening mee gehouden cq is dat relevant.
Maar zo werkt het dus niet. Er is geen hindsight in het spel. De index ligt van tevoren vast en je kunt zelf op dezelfde dag de veranderingen doorvoeren zoals ze in de index worden doorgevoerd.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:18 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat goud een constante waarde is maar een index is in al die jaren telkens veranderd van samenstelling en dus eigenlijk geen constante. Je pikt er telkens de beste X aandelen uit en dan zeg je "kijk eens, die doen het beter dan goud".
Of mis ik iets.
Precies.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:31 schreef Blandigan het volgende:
Dus zolang je in de index belegt klopt de grafiek.
- De scherpe, kortstondige goudprijsdaling van afgelopen dinsdag was interessant. Een half jaar eerder vond zoiets ook plaats. Sommige blogs (o.a. Fofoa) suggereren dat centrale banken die hun goud tegen marktwaarde waarderen, er belang bij kunnen hebben om de prijs op de voor hun belangrijke peildata te drukken. Hoe dat ook moge zijn, de observatie is interessant en zou reden kunnen zijn om goed op je hoede te zijn op de dagen rond kwartaal- of halfjaarsgrenzen.quote:Gold will never outperform stocks and bonds over the long run, because it does not grow or produce a cash flow. But in light of the challenges facing most other investment classes at present, investors should think carefully about gold. There are no reliable models to determine if it is “overvalued.” What if the world’s investors decided to transfer 3 to 5 percent of wealth out of cash and into hard money? Considering that only 0.6 percent of global financial assets is currently held in the metal, such a movement could push gold prices into the tens of thousands of dollars per ounce.
Het leek eerst een beetje tendentieus geschreven, maar hoe verder ik kom hoe beter het wordt.quote:Op donderdag 6 januari 2011 07:42 schreef Blandigan het volgende:
We hebben het er de laatste tijd vaak over, deflatie/inflatie.
Ik vond nog een link naar aardig artikel over de inflatie in Duitsland in de 20e eeuw, en wat er in de US speelde/speelt.
http://esocap.com/uploads/files/Dying%20of%20Money.pdf
Ik lees deze blog:quote:Op vrijdag 7 januari 2011 03:53 schreef dvr het volgende:
Paar dingetjes voor de goud- en zilverbeleggers:
- De scherpe, kortstondige goudprijsdaling van afgelopen dinsdag was interessant. Een half jaar eerder vond zoiets ook plaats. Sommige blogs (o.a. Fofoa) suggereren dat centrale banken die hun goud tegen marktwaarde waarderen, er belang bij kunnen hebben om de prijs op de voor hun belangrijke peildata te drukken. Hoe dat ook moge zijn, de observatie is interessant en zou reden kunnen zijn om goed op je hoede te zijn op de dagen rond kwartaal- of halfjaarsgrenzen.
@Selang, Piepeloi en anderen die willen reageren.quote:Op donderdag 6 januari 2011 07:42 schreef Blandigan het volgende:
http://esocap.com/uploads/files/Dying%20of%20Money.pdf
Ik vind juist dat hij als één van de weinige een serieuze poging doet om te kwantificeren hoe en op welke schaal er dan wordt gemanipuleerd met papier.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 11:28 schreef GoudIsEcht het volgende:
Harvey Organ loopt regelmatig de schreeuwen dat de COMEX ieder moment kan instorten en lijkt niet in te zien dat het daar alleen maar om papier draait en dat bijna alle spelers daar weet van hebben. Ik vind hem niet de meest betrouwbare bron.
Dat is waar, hij probeert het wel, maar hij zit er standaard naast met zijn geschreeuw.quote:Ik vind juist dat hij als één van de weinige een serieuze poging doet om te kwantificeren hoe en op welke schaal er dan wordt gemanipuleerd met papier.
Like it or not, er zijn blijkbaar genoeg mensen die denken dat papier ook goud is. Hier lees ik ook wel eens mensen die zeggen bijvoorbeeld 'zilver' in hun portefeuille te hebben, maar als ik dan hun andere berichten lees vermoed ik dat het om zilver bij binckbank (of een andere broker) gaat: papier dus.quote:En like it or not, papier bepaalt momenteel de goud en zilver prijs, en de waarde daarvan zit mijns inziens vooral in de psychologische faktor. Jij kunt wel weten (of denken) dat de werkelijke prijs hoger ligt maar denkt de kritische massa die nodig is om de prijs omhoog te krijgen, dat ook ?
Nadat ik mijn alu hoedje had afgezet, PSLV had verkocht en me had laten inspireren door dvr, heb ik een bullionvault account geactiveerd voor zilver.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 13:10 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik acht het niet onmogelijk dat er op ten duur wat schaarste op de fysieke markt gaat ontstaan en men dan - noem het psychologisch - gaat inzien dat papiergoud niet te vertrouwen is.
Dank, interessant! De traditionele zomerdip (als de Italiaanse sieradenindustrie op vakantie is) is goed te zien. En in maart en september, de Indiase huwelijksseizoenen, zie je de bodemprijzen opklimmen.quote:
Als je echt het onderste uit de kan wilt hebben kan het inderdaad even duren voor je bod opgepakt wordt, maar dan heb je het ook voor practisch de 'spot price' (wat een spotprijsje mag heten!) te pakken. Hopelijk komt er nog een dipje langs vandaag - succes!quote:Op vrijdag 7 januari 2011 17:20 schreef Blandigan het volgende:
Inmiddels zit ik al de hele dag te bieden om ~30 kg zilver te kopen, en mijn bod zit nu 3 euro per kg (!!) boven wat de comex prijs nu doet.
Eén keer raden hoeveel ik al heb kunnen krijgen....0,032 kg.
Thx.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 18:20 schreef dvr het volgende:
[..]
Als je echt het onderste uit de kan wilt hebben kan het inderdaad even duren voor je bod opgepakt wordt, maar dan heb je het ook voor practisch de 'spot price' (wat een spotprijsje mag heten!) te pakken. Hopelijk komt er nog een dipje langs vandaag - succes!
Ik heb even gekeken en de koersgrafiek op Bullionvault is sinds vanmorgen ook vrijwel onafgebroken omhoog gegaan. Dat is heel frustrerend als je net wilt kopen, want dan moet je steeds je prijs bijstellen als je het scherp wilt spelen. Om 16:50u kwam er wel een mooie dip van zo'n 5 euro per kilo langs, heb je die kunnen benutten?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 18:24 schreef Blandigan het volgende:
Comex duikt telkens in het rood maar de bullion zilverprijs stijgt
Hoezo verschil tussen fysiek en papier.
Integendeel, voor fysiek metaal zijn ze minimaal. En vrij van 19% BTW, dat je als particulier bij zilver eigenlijk altijd kwijt bent...quote:Op vrijdag 7 januari 2011 19:47 schreef Mendeljev het volgende:
Wat een gigantische spreads zijn dat zeg.
Indien je wenst te profiteren van koersschommelingen dan is 2% wel heel veel. Dan kun je m.i. beter een bepaalde hoeveelheid fysiek kopen via Bullionvault ofzo en het gedeelte dat je reserveert voor trading gebruiken voor futures. Ik neem namelijk aan dat je niet met al je goud/zilver aan het handelen bent.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:03 schreef dvr het volgende:
Integendeel, voor fysiek metaal zijn ze minimaal. En vrij van 19% BTW, dat je als particulier bij zilver eigenlijk altijd kwijt bent...
Specifiek beleggen in fysiek metaal, zoals je via Bv kunt doen, is een langetermijns hedge tegen waardeverlies van geld en economische/maatschappelijke instorting. In dat scenario vallen die paar procentjes in het niet bij de verwachte stijging in de metaalprijs, bovendien is er vrijwel geen goedkopere manier te vinden om aan fysiek metaal te komen en het veilig op te slaan.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:18 schreef Mendeljev het volgende:
Indien je wenst te profiteren van koersschommelingen dan is 2% wel heel veel.
Ik had de buit nog niet binnen of ik zag een melding dat ze door hun fysieke zilver heen zijn en momenteel dus niet meer verkopen tot er nieuwe voorraad is.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 18:41 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken en de koersgrafiek op Bullionvault is sinds vanmorgen ook vrijwel onafgebroken omhoog gegaan.
Gefeliciteerd! Wel een teken aan de wand.. Bullionvault koopt notabene op de LBMA!quote:Op zondag 9 januari 2011 18:34 schreef Blandigan het volgende:
Ik had de buit nog niet binnen of ik zag een melding dat ze door hun fysieke zilver heen zijn en momenteel dus niet meer verkopen tot er nieuwe voorraad is.
Ik ken het verhaal, maar ik vertrouw het niet - het is te mooi. Het is duidelijk dat er de laatste maanden schaarste aan fysiek zilver is, maar al dit soort verhalen geeft me het gevoel dat iemand opzettelijk de prijs aan het opjagen is en dat er begin maart wel eens een grote uitverkoop kon beginnen. De markt wordt opgezet om fysieke levering te eisen, en het zou me niets verbazen als kopers die dadelijk probleemloos tegen de hoogstmogelijke prijs krijgen, waarna de koers een flink stuk terugvalt.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:53 schreef Blandigan het volgende:
Slechts één vraag: broodje aap of...niet
Er zijn veel opties verhandeld vandaag op strike 30/35/40, met name voor april.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:27 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik ken het verhaal, maar ik vertrouw het niet - het is te mooi. Het is duidelijk dat er de laatste maanden schaarste aan fysiek zilver is, maar al dit soort verhalen geeft me het gevoel dat iemand opzettelijk de prijs aan het opjagen is en dat er begin maart wel eens een grote uitverkoop kon beginnen. De markt wordt opgezet om fysieke levering te eisen, en het zou me niets verbazen als kopers die dadelijk probleemloos tegen de hoogstmogelijke prijs krijgen, waarna de koers een flink stuk terugvalt.
Dit soort verhalen klinken inderdaad wel erg leuk. In hoeverre zit het van de werkelijkheid? En wie zijn volgens jou die mensen die het opzettelijk omhoog jagen?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:27 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik ken het verhaal, maar ik vertrouw het niet - het is te mooi. Het is duidelijk dat er de laatste maanden schaarste aan fysiek zilver is, maar al dit soort verhalen geeft me het gevoel dat iemand opzettelijk de prijs aan het opjagen is en dat er begin maart wel eens een grote uitverkoop kon beginnen. De markt wordt opgezet om fysieke levering te eisen, en het zou me niets verbazen als kopers die dadelijk probleemloos tegen de hoogstmogelijke prijs krijgen, waarna de koers een flink stuk terugvalt.
quote:The easiest way to earn a quick 20 percent is to buy a huge number of silver contracts right before delivery on March 1 and stand for delivery. Remember we are talking big money in the hundreds of millions where the hedge funds play.
Comex can't deliver and is forced to pay a premium. This happened in December which was why silver ran $7 from October 1 to December
Het zou wel leuk zijn als dit nu eindelijk eens een keer echt zou gebeuren, want dit soort short squeeze verhalen doet al tenminste vanaf de jaren '90 de ronde. Ik ken ze nog van Usenetquote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit soort verhalen klinken inderdaad wel erg leuk. In hoeverre zit het van de werkelijkheid? En wie zijn volgens jou die mensen die het opzettelijk omhoog jagen?
[..]
Zilver is enerzijds onder invloed van dezelfde fundamentals als goud omhoog gegaan, het profiteert daarnaast van de sterk toegenomen industriële toepassingen, en daarnaast is er door de stijgende prijs veel ge-dehedged door producenten. Tot zover de normale drivers. Maar het laatste jaar is er onder silverbugs natuurlijk veel te doen geweest over marktmanipulatie en de onderzoeken daarnaar door de toezichthouder, en over het feit dat de verhouding tussen papieren aanbod en daadwerkelijk beschikbare fysieke handelsvoorraden nog veel krapper ligt dan bij goud, wat ook een hoop speculatie heeft aangemoedigd.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:
Dit soort verhalen klinken inderdaad wel erg leuk. In hoeverre zit het van de werkelijkheid?
Geen idee.. er zijn grote partijen die nu juist nog baat hebben bij een lage prijs (China bv en de grote shorters). Maar het kan ook zijn dat iemand net zoals vroeger de Hunt broertjes en later Buffet geprobeerd hebben, jarenlang zilver opgekocht heeft en dat nu in één grote smak tegen een sterk gestegen prijs wil unloaden. Al die aanmoedigingen overal om begin maart toe te slaan vind ik in dat opzicht verdacht. Als zo'n superspeculant zijn zilver in kleine hoeveelheden op de markt brengt, brengt hij daarmee zelf de prijs omlaag. Maar door het in één grote klap te doen kan hij de hoofdprijs pakken.quote:En wie zijn volgens jou die mensen die het opzettelijk omhoog jagen?
Ja hahaha die goeie ouwe tijd met de Amigo computers toch? Ik heb al mijn zilver verkocht voor het enige met waarde......Fiat Money ja hahahahhaahquote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het zou wel leuk zijn als dit nu eindelijk eens een keer echt zou gebeuren, want dit soort short squeeze verhalen doet al tenminste vanaf de jaren '90 de ronde. Ik ken ze nog van Usenet
Dank voor de toelichting. Of er zo'n superspeculant tussen zit zie ik vanzelf wel, heb de stoplos van beide producten al aangescherpt dat ik bij enorme dalingen op intraday niveau direct uitstap.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:19 schreef dvr het volgende:
[..]
Zilver is enerzijds onder invloed van dezelfde fundamentals als goud omhoog gegaan, het profiteert daarnaast van de sterk toegenomen industriële toepassingen, en daarnaast is er door de stijgende prijs veel ge-dehedged door producenten. Tot zover de normale drivers. Maar het laatste jaar is er onder silverbugs natuurlijk veel te doen geweest over marktmanipulatie en de onderzoeken daarnaar door de toezichthouder, en over het feit dat de verhouding tussen papieren aanbod en daadwerkelijk beschikbare fysieke handelsvoorraden nog veel krapper ligt dan bij goud, wat ook een hoop speculatie heeft aangemoedigd.
Normaal is het zo dat als er op de markten een buitenkansje ligt, de ontdekkers daarvan hun mond dichthouden om er zelf maximaal van te kunnen profiteren. In dit geval is het juist zo, dat naarmate méér mensen fysieke levering eisen, de kans toeneemt dat de Comexdealers op hun knieën gedwongen worden en dadelijk een dikke premium moeten betalen als ze niet kunnen leveren. Misschien verklaart dat waarom er zo openlijk over gesproken wordt. Het zou op zich heel goed kunnen dat die verhalen gewoon waar zijn (Bullionvault kon immers echt geen zilver op de LBMA krijgen, en Sprott niet op de Comex)..
[..]
Geen idee.. er zijn grote partijen die nu juist nog baat hebben bij een lage prijs (China bv en de grote shorters). Maar het kan ook zijn dat iemand net zoals vroeger de Hunt broertjes en later Buffet geprobeerd hebben, jarenlang zilver opgekocht heeft en dat nu in één grote smak tegen een sterk gestegen prijs wil unloaden. Al die aanmoedigingen overal om begin maart toe te slaan vind ik in dat opzicht verdacht. Als zo'n superspeculant zijn zilver in kleine hoeveelheden op de markt brengt, brengt hij daarmee zelf de prijs omlaag. Maar door het in één grote klap te doen kan hij de hoofdprijs pakken.
Die vent wordt dan wel meteen opgeknoopt door de silverbugs community, want die zitten zich nu al te verlustigen aan de megawinsten die ze in maart denken te gaan halen.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat het meer in het nieuws komt is vaak toch wel een slecht teken en ik heb niet de tijd om het veel bij te houden. Mocht die speculant zijn slag wel slaan, is dat een echte bazen actie
Ik heb inderdaad op basis van jouw info posities op Goud ingenomen tergelijkertijd met Zilver om het toch enigzsins te varieren. Ik had natuurlijk niet kunnen inschatten dat ik veel meer ging verdienen op Zilver dan op Goudquote:Op dinsdag 11 januari 2011 22:19 schreef dvr het volgende:
[..]
Die vent wordt dan wel meteen opgeknoopt door de silverbugs community, want die zitten zich nu al te verlustigen aan de megawinsten die ze in maart denken te gaan halen.
Maar ja, dadelijk is het allemaal toch waar, dan is JP Morgan (of namens wie JPM dan ook aan het shorten is) binnenkort kassiewijlen en heeft de wereld er een hoop zilvermiljonairs bij. Ik baal best dat ik van de zomer niets met mijn info heb gedaan (maar ik gun jou mijn succes van harte) maar ik vind de omstandigheden nu te turbulent om alsnog in te stappen. Bij zilver spelen er toch een aantal factoren mee waar je bij goud minder last van hebt, zoals het hogere speculatieve gehalte, het ontbreken van een centralebankmarkt, etc.
De zilvermeeuw die potentiële kopers weglokt bij de gouden eieren.quote:Het is duidelijk dat er de laatste maanden schaarste aan fysiek zilver is, maar al dit soort verhalen geeft me het gevoel dat iemand opzettelijk de prijs aan het opjagen is en dat er begin maart wel eens een grote uitverkoop kon beginnen.
voor de goede orde m.b.t. Illinois: state income tax. van 3% naar 5%, met een verlaging over vier jaar naar 4%. En Illinois is al sinds eind jaren '70 crisisgebied in het kwadraat, en niet bepaald representatief voor de hele USA, wel voor delen. Maar de trend is duidelijk naar hogere lasten.quote:Op donderdag 13 januari 2011 07:33 schreef Blandigan het volgende:
http://jsmineset.com/2011(...)other-all-time-high/
Commodities gaan nog verder door het plafond.
Nieuwe POMO agenda is bekend (112 nog wat miljard $). Ben ziet wettelijk gezien geen kans US gemeentes te redden, en Illinois heeft de income tax derhalve alvast met 66% verhoogd.
2011 wordt van alles, maar zeker niet saai.
Wat moet je met goud wanneer je die heerlijke briefjes in je portemonee kan hebben hmmmmmquote:Op donderdag 13 januari 2011 09:04 schreef Qwerty911 het volgende:
Het kan leuker!
"I think not owning gold is a form of insanity, it may even show unhealthy masochistic tendencies, which might need medical attention."
Robin Griffiths op CNBC
Ook niet overdrijven. Het is nog niet eens 1.5% in het rood.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Goud en zilver krijgen flink op hun donder!
Mooie gelegenheid om goedkoper in te slaan.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Terwijl de vraag naar zilveren munten explodeert:quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Jeetje... zeker een complotter, die om van je.quote:Mijn oom heeft onlangs een groot deel van zijn geld in goud omgezet.
Hij had beter dat geld kunnen aanhouden. Dat laatste ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Jeetje... zeker een complotter, die om van je.
Had ie niet beter alufolie kunnen kopen ofzo? Goud zit al jááren in een bubble.
Inderdaad man, al die papieren briefjes van echt papier, je wordt e bijna geil van he hahahah. Of die getallen in je computer nog geiler hihihihquote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:25 schreef bascross het volgende:
[..]
Hij had beter dat geld kunnen aanhouden. Dat laatste ben ik met je eens.
Wanneer heeft hij dat gezegd?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:31 schreef SeLang het volgende:
Jim Rogers: Id rather own rice,Id rather own something thats more depressed than gold."
Mwah...
[ afbeelding ]
Wat ook wel grappig is, is dat zilver de enige grondstof is die goedkoper is dan 30 jaar geleden hahahaha Wie weet nog een ander grondstof dat nu goedkoper is dan 30 jaar geleden?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Sarkozy (vz G20) zat vorige week bij Obama, deze week begint Hu weer over de dollar; er is weer eens een verdichting in de berichtgeving/monetair overleg.quote:De sell-off van de laatste weken geeft me hetzelfde gevoel als die we van de zomer zagen. Alle fundamentals voor goud waren toen positief maar toch crashte de prijs plotseling en een hoop speculanten die long waren werden uit de markt gemieterd. Omdat de recente berichtgeving over de vraag naar fysiek zilver unaniem positief is -men koopt zich suf, overal duiken tekorten op!- vertrouw ik de huidige prijsdaling (althans voor zover die niet door de eurostijging veroorzaakt was) voor geen meter.
Als je gelooft dat de prijs op de papiermarkt gemaakt wordt is dat helemaal niet zo vreemd. Papieren voorraad kan immers 'onberperkt' worden bijgedrukt.quote:Wat dan wel weer merkwaardig is, is dat de prijs van 740 Euro/kg naar <700 Euro is gedaald in diezelfde twee weken.
quote:Chinas Pig Farmers Amass Copper, Nickel, Sucden Says
Sept. 17 (Bloomberg) -- Private investors in China, the worlds largest metals user, have stockpiled substantial quantities of copper as the government ramps up stimulus spending to spur the economy, according to Sucden Financial Ltd.
Pig farmers and other speculators may have amassed more than 50,000 metric tons, Jeremy Goldwyn, who oversees business development in Asia for London-based Sucden, wrote in an e- mailed report after a visit to China. Thats about half the level of inventories tallied by the Shanghai Futures Exchange, which stood last week at a two-year high of 97,396 tons.
Sucdens estimate underscores the difficulty analysts face in gauging metals demand in China amid increased speculation by retail investors, whose holdings remain outside the reporting framework undertaken by exchanges. Private investors in China also had as much as 20,000 tons of nickel, Goldwyn wrote.
People who have nothing at all to do with the copper trade have been buying copper as a store of value, much like they would with gold, said Jiang Mingjun, an analyst at Shanghai Oriental Futures Co.
Copper on the London Metal Exchange has more than doubled this year as Chinas 4 trillion yuan ($586 billion) stimulus plan and record $1.1 trillion of lending in the first half spurred purchases of the metal used in construction and autos. The metal traded today at $6,470 a ton, which would value a holding of 50,000 tons at $324 million.
Private Stockpiles
Private stockpiles, built by many including the much- vaunted, pig-farming speculators, have clearly absorbed substantial quantities of metal, Sucdens Goldwyn said. Much of this metal will remain out of the normal market place.
Scotia Capital Inc. analyst Liu Na highlighted the role of Chinese pig farmers and other private speculators in the metals markets in an Aug. 17 note that cited reports from state-owned China Central Television. These speculators may become quick sellers if sentiment turned, Liu said in that note.
To be sure, Sucdens Goldwyn wrote that the stockpiles of copper and nickel held by farmers and others in China may not be dumped back in the foreseeable future as some have recently suggested, wherever prices go. Goldwyn didnt give a reason.
The metals holdings by pig-farmer investors and other private speculators give the impression that there is strong demand in China, said Jiang at Shanghai Oriental. But it is actually those who take a pessimistic view of the economy and are looking to preserve their wealth who are buying.
Rising Imports
Chinas imports of refined copper rose to a record 2.1 million tons in the first seven months, driven by purchases by the State Reserve Bureau and other consumers, and shortages of scrap. The State Reserve Bureau had contracted to take 300,000 to 400,000 tons of refined copper into its stockpiles from overseas this year, according to Macquarie Group Ltd.
Restocking continues, though it seems to have moved further downstream, including manufacturers building end-product stocks, Goldwyn wrote. In some industries, such as the makers of copper tubes for air-conditioners demand is back to pre- crash levels stimulated by government incentives, and will show significant year-on-year gains in the coming weeks and months.
http://www.bloomberg.com/(...)ive&sid=a1B_ZBQfii8Q
Hoop dat je ze nog hebtquote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:49 schreef zzzzzzz het volgende:
Ik heb vorige week een paar Goud Sprinters Short gekocht omdat ik verwacht dat de goudprijs toch een keer zal moeten gaan dalen na die gigantische stijging. De vraag is alleen wanneer....
Verkoop alles zo snel als je kunt en koop de veel waardevollere PAPIEREN BRIEFJES.quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:45 schreef Baltazar69 het volgende:
Wat is er aan de hand met goud? Is de top bereikt? Ben aan het twijfelen om het toch maar te verkopen nu ik nog op winst sta.
Kap eens met dat idiote gedrag.quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:46 schreef The_Silver_Surfer het volgende:
[..]
Verkoop alles zo snel als je kunt en koop de veel waardevollere PAPIEREN BRIEFJES.
Cash is koning hahahah
Als je alleen al kijkt naar het zeer lage aantal mensen dat goud bezit, of naar het historisch minimale aandeel dat goud momenteel inneemt in de som van 's werelds waarde, is dat uitgesloten. Bedenk jezelf maar eens wat er zal gebeuren met de vele triljarden aan waarde die nu nog besloten liggen in kritisch overgewaardeerde derivaten, obligaties en aandelen wanneer die bubbels instorten en er behalve goud en zilver nauwelijks alternatieven meer zijn. De grote run moet nog beginnen.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 00:58 schreef marloesw het volgende:
Ik denk dat de verwachte stijging van de goudprijs inmiddels is verwerkt in de reële goudprijs. Hierdoor verwacht ik geen verdere stijging meer. Verder zullen er niet veel nieuwe effecten meer gaan optreden door de crisis.
Is niet meer vergelijkbaar hebben we het al over gehad.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 03:05 schreef dvr het volgende:
Als je alleen al kijkt naar het zeer lage aantal mensen dat goud bezit, of naar het historisch minimale aandeel dat goud momenteel inneemt in de som van 's werelds waarde, is dat uitgesloten.
*poef its gone*quote:Bedenk jezelf maar eens wat er zal gebeuren met de vele triljarden aan waarde die nu nog besloten liggen in kritisch overgewaardeerde derivaten, obligaties en aandelen wanneer die bubbels instorten
Goud en zilver behoord gewoon tot de totale bubble, die lopen evengoed leeg. Maar zelfs al geloof je daar niet in is cash in dergelijke tijden een veel beter alternatief dan een asset die een enorme klap te verwerken krijgt en daarmee de perceptie van veilige haven/inflatiehedge definitief kwijtraakt (tenminste voor deze crisis).quote:en er behalve goud en zilver nauwelijks alternatieven meer zijn. De grote run moet nog beginnen.
Wil je beweren dat er geen overheidsinterventie plaatsvind momenteel?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:11 schreef marloesw het volgende:
Ik zie helemaal geen bubbel. Als financiële instrumenten daadwerkelijk overgewaardeerd waren, zou de waarde automatisch weer naar beneden gaan door de marktwerking. Er zou alleen een bubbel kunnen zijn als er sprake is van overheidsinterventie, zoals in de huizenmarkt gebeurt.
Even los van goud kan een onjuiste waardering weldegelijk jaren zoniet decennia duren. Vooral in een wereld waarin de prijs van zowat alles door speculatie (excessive liquidity en tradebots) bepaald word. De werkelijke fundamentels doen er dan amper meer toe.quote:Als goud daadwerkelijk ondergewaardeerd was, zou dit wel meer gekocht worden waardoor de prijs weer op wereldmarktniveau is (door middel van prijsstijging). Dit zal nooit jaren duren.
Dit dus. Een miniscuul dipje na een parabolische stijging.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 12:35 schreef piepeloi55 het volgende:
Als goudbug zou ik me trouwens geen zorgen maken om deze dalingen, die horen erbij. Of de top nu bereikt is of over 3 jaar weet niemand, maar imo hangt die nauw samen met de totale bubble.
Onzin. In een vrije markt krijg je ook bubbles door massa hysterie die af en toe opduikt.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:11 schreef marloesw het volgende:
Ik zie helemaal geen bubbel. Als financiële instrumenten daadwerkelijk overgewaardeerd waren, zou de waarde automatisch weer naar beneden gaan door de marktwerking.
In de goudmarkt is duidelijk sprake van (al dan niet bedoelde) prijsopdrijving door de overheid. Door de rente op nul te zetten (reele rente zelfs negatief) is de carry cost van assets lager. Dit is één van de factoren die momenteel tot prijsopdrijving leidt in alle commodities en asset markten, inclusief goud.quote:Er zou alleen een bubbel kunnen zijn als er sprake is van overheidsinterventie, zoals in de huizenmarkt gebeurt.
De meeste speculanten weten best wel wat een bubble is en wat niet. Ze denken er allemaal op tijd uit te zijn. Goudbeleggers zoals Soros zeggen ook gewoon openlijk dat goud (en heel veel andere dingen) bubbles zijn. Maar dat weerhoudt ze niet om te proberen er geld uit te slaan.quote:Geloof ik nou teveel in de marktwerking omdat jullie ervan uitgaan dat de gemiddelde houder van financiële instrumenten dom is?
De eerste goldbug die kan aangeven wat goud waard is moet ik nog tegenkomen.quote:Als goud daadwerkelijk ondergewaardeerd was, zou dit wel meer gekocht worden waardoor de prijs weer op wereldmarktniveau is (door middel van prijsstijging). Dit zal nooit jaren duren.
There is no more silver! Really, there isnt any left.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 19:21 schreef The_Silver_Surfer het volgende:
Ik heb een interessant verhaaltje gehoord. Namelijk dat de prijs van goud/zilver wordt bepaald door het aanbod van papier en NIET door aanbod van fysiek zilver/goud. Hmmm....kan iemand daar meer over vertellen?
Oh ik dacht al dat het onzin was.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 04:04 schreef tjoptjop het volgende:
Toevallig vandaag eens gebabbeld met een goede kennis van me over goud. Hij is goudsmid en koopt dus geregeld goud, zilver en andere metalen in. Hij heeft vorig jaar geen enkel probleem gehad om goud danwel zilver te kopen, ook gewoon zonder premium.
Wel zet hij minder af vanwege de stijging en wordt er vaker overgestapt op materialen als zilver en titanium e.d. maar dat is ook logisch
quote:za 29 jan 2011, 07:31
’Grondstoffen zijn nu de beste belegging’
door Ronald van Gessel
Amsterdam - Vergeet aandelen en obligaties, grondstoffen zijn dé belegging van dit moment. Als de wereldeconomie aantrekt stijgt de vraag en dus de prijzen. Als de wereldeconomie terug zakt gaan de overheden nog meer geld bijdrukken en krijgen we mega-inflatie. Ook dan gaan de prijzen van grondstoffen omhoog. Hoeveel meer zekerheid wil je hebben?
Superbelegger Jim Rogers zal er komende dinsdag in de Amsterdamse RAI geen doekjes om winden. De uitverkochte zaal krijgt precies waar het op staat. Na gestudeerd te hebben op Yale en Oxford University, startte hij samen met George Soros het Quantum Fund. Na tien jaar was het kapitaal van het beleggingsfonds met 4200% gestegen, terwijl de Standard & Poors in die periode 50% opliep. Rogers ging met 37 jaar met pensioen en reist sindsdien de wereld rond en geeft beleggersseminars.
Rogers constateert een tweedeling. „Een aantal landen heeft miljarden in de economie gepompt en de mensen die aan de ontvangende kant van deze miljarden zaten, gaat het nu weer redelijk goed. Maar de meeste mensen hebben geen direct profijt van die miljarden gehad, ze moeten het op eigen kracht doen. Het is van vitaal belang dat het huidige aarzelende herstel doorzet, de overheden hebben hun kruit verschoten, de VS kunnen hun schulden niet nog een keer laten verviervoudigen. Een volgende crisis zal daarom vele malen harder aankomen.”
Naast grondstoffen en olie (de prijs gaat dit jaar zeker door de $100 per vat) denkt Rogers dat ook de rol van goud nog lang niet is uitgespeeld, ook al maakt de goudprijs nu even een pas op de plaats. „
Als het nog even terugzakt koop ik weer, op de lange termijn blijft goud een prima bescherming tegen ongeveer alles.”
Tekorten zijn ook onzin. Sommige mensen verwarren tekorten aan gouden of zilveren producten zoals muntjes e.d. met tekorten in de grondstof.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 04:04 schreef tjoptjop het volgende:
Toevallig vandaag eens gebabbeld met een goede kennis van me over goud. Hij is goudsmid en koopt dus geregeld goud, zilver en andere metalen in. Hij heeft vorig jaar geen enkel probleem gehad om goud danwel zilver te kopen, ook gewoon zonder premium.
Dat klopt. Je ziet o.a. door de hoge prijzen duidelijk vernietiging van vraag in de echte economie. De plaats wordt ingenomen door speculatieve vraag.quote:Wel zet hij minder af vanwege de stijging en wordt er vaker overgestapt op materialen als zilver en titanium e.d. maar dat is ook logisch
Ik kan me nog goed herinneren de paniek die er vorig jaar wel eens onder de goldbugs heerste dat er totaal geen goud leverbaar meer was, dat je geen levering kon verlangen bij futures etc. etc.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tekorten zijn ook onzin. Sommige mensen verwarren tekorten aan gouden of zilveren producten zoals muntjes e.d. met tekorten in de grondstof.
Ik denk dat goud vrolijk doorstijgt naar 2000+ dollar.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:51 schreef Emu het volgende:
Maar let op deze wijze woorden. Op goud zal op langere termijn (+5 j) zeker geen winst worden gemaakt.
Een staaf goud kun je in je poes steken want is anti-allergisch.quote:Op zondag 30 januari 2011 20:02 schreef bascross het volgende:
Goede vraag. Met papier kan je in ieder geval je reet nog afvegen. Met goud kan je niks.
So!, waar kan ik jouw nieuwsbrief scoren?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:51 schreef Emu het volgende:
Kijk, ik heb zelf in 2003 goud gekocht, toen wilde niemand dat. Maar ik heb ook in 2008 alles weer verkocht voor ong 970$ per ounce, want de echte waarde van goud is 700-800$ per ouce (berekening op basis van grotendeels de industriele waarde).
Goud is dood geld, goud en kan niets anders opbrengen dan koerswinst. Geen dividend, geen intrest, geen stijging van de efficientie, niks, alleen koerswinst, en wat de psyche van sommige investeerders ervoor willen geven. Deze koerswinst vind enkel plaats als er angst is voor de toekomst tussen de beleggers. Die kans ebt ondertussen weer weg (kan uiteraard in de toekomst wederkeren).
Heb toen begin 2009 alles maar weer op de aandeeltjes gegooit, de aandalen waren immers enorm overgewaardeerd. Gelukkig had ik weer de juiste visie, en heb ik daarmee dikke winst kunnen nemen. Ondertussen ben ik weer een week uit de aandelen, en 80% in cash en 20% in speciefieke gesturtureede producten.
Momenteel zijn de opkomende landen aan het corrigeren, en dat is het volgende waar ik zal instappen, wanneer de corrictie zal eindigen is nog onbekend. Maar let op deze wijze woorden. Op goud zal op langere termijn (+5 j) zeker geen winst worden gemaakt. Op westerse aandelen, waarschijnlijk eveneens minimaal. Aandelen uit groeilanden zijn echter wel de toekomst (de komende 30 jaren).
Gegroet!
Dit klinkt inderdaad wel heel wijs. Ik ben benieuwd of je voorspellingen uit gaan komen.quote:Op maandag 31 januari 2011 07:47 schreef iamcj het volgende:
[..]
So!, waar kan ik jouw nieuwsbrief scoren?
www.glazenbol.nl?
Ik heb gelezen dat er een full-blown-backwardation op de zilvermarkt heerst. Wat het betekent weet ikniet maar het klinkt in ieder geval spannend.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:13 schreef harry83 het volgende:
Op het moment gaat zilver een stuk lekkerder..
Hert is het tegenovergestelde van contango, de normale situatie op grondstoffenmarkten. Bij contango ligt de futuresprijs ('ik wil over een maand een ton zilver hebben') boven de spotprijs ('ik wil nu een ton zilver hebben'). Dat is logisch, want het opslaan van grondstoffen kost geld en je lijdt rentederving.quote:Op maandag 7 februari 2011 23:48 schreef The_Silver_Surfer het volgende:
Ik heb gelezen dat er een full-blown-backwardation op de zilvermarkt heerst.
Er zijn al een half jaar tekenen van een sterk groeiende vraag naar fysiek zilver, en het aanbod uit voorraden, mijnen en recycling kan niet snel opgevoerd worden, dus de voorspelling (aan de hand van futuresposities) dat er rond het eind van deze maand een sterke backwardation gaat optreden, met een forse prijsstijging tot gevolg, is op zich niet gek.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:07 schreef The_Silver_Surfer het volgende:
Als je onderstaande berichten leest wat is dan de vermoedelijke oorzaak?
Het fysieke zilveraanbod neem ik aan? Comex hanteert namelijk position limits (1500 futures bij expiration) om grootschalige manipulatie tegen te gaan. Hoe het zit bij de spotmarkt weet ik eigenlijk niet aangezien de exchange zelf verantwoordelijk is voor het afwikkelen van fysieke levering en maximale positiegrootten op de spotmarkt niet direct in iemands voordeel zijn. Maar zelfs dan geldt dat 1500 futures gelijk staan aan 232.5 ton zilver. Stoere jongen die dat kan opbrengen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:36 schreef dvr het volgende:
Volgens de Amerikaanse toezichthouder was in het recente verleden meer dan 30% van het zilveraanbod op de Comex in handen van één partij (nu niet meer).
Valt wel mee hoor, de hele zilvermarkt is ongeveer 40 miljard Euro. Ik heb het niet dagelijks op zak maar in de financiele wereld is dat toch peanuts vergeleken met andere markten.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:35 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Het fysieke zilveraanbod neem ik aan? Comex hanteert namelijk position limits (1500 futures bij expiration) om grootschalige manipulatie tegen te gaan. Hoe het zit bij de spotmarkt weet ik eigenlijk niet aangezien de exchange zelf verantwoordelijk is voor het afwikkelen van fysieke levering en maximale positiegrootten op de spotmarkt niet direct in iemands voordeel zijn. Maar zelfs dan geldt dat 1500 futures gelijk staan aan 232.5 ton zilver. Stoere jongen die dat kan opbrengen.
Op maximale positiegrootte is dat toch 225 miljoen dollar wat doodleuk ligt te roesten(oxideren) in de hoop op een short squeeze. Ten eerste zijn er maar weinig mensen bereid om dergelijke risico's te lopen en ten tweede zijn er maar weinig mensen/institutionelen vermogend genoeg om dergelijke trades aan te gaan, zelfs als het maar een fractie van de portefeuille betreft.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:37 schreef Blandigan het volgende:
Valt wel mee hoor, de hele zilvermarkt is ongeveer 40 miljard Euro. Ik heb het niet dagelijks op zak maar in de financiele wereld is dat toch peanuts vergeleken met andere markten.
Pensioenfonds moet uit goudquote:Op donderdag 10 februari 2011 17:40 schreef Blandigan het volgende:
http://www.zerohedge.com/(...)pension-fund-sell-it
Komen we een keer in het nieuws, is het weer op zo'n manier :/
Ik vind het een juist besluit van de DNB, maar om meer redenen dan zij aangeeft. De DNB vind namelijk dat een dergelijk hoog percentage aan goud het pensioenfonds makkelijk in toekomstige problemen kan brengen daar er geen goede diversificatie is (in commoditys). Deze beargumentatie klopt natuurlijk wel, maar daar is wel een en ander op aan te merken. Het word bijvoorbeeld wel toegestaan om een mix van aandelen aan te houden, terwijl ook die volatiel en vaak nauw verbonden aan elkaar zijn. Het is niet ongewoon dat een pensioenfonds voor meer dan 60% aan aandelen bezit, die makkelijk kunnen halveren gezien de enorme overwaardering in historisch perspectief. Is daar dan wel een goede diversificatie en geen volatiliteit te bespeuren?quote:Op donderdag 10 februari 2011 17:40 schreef Blandigan het volgende:
http://www.zerohedge.com/(...)pension-fund-sell-it
Komen we een keer in het nieuws, is het weer op zo'n manier :/
Ja hoor piepeloi, in Nederland staat 8mio verkante meter kantoor leeg waar pensioenfondsen al voor een groot deel inzitten en jij raadt ze vanachter je peeceetje even aan nog wat meer stenen te kopen....quote:Uitgaande van geldontwaardering kan een pensioenfonds zijn geld beter steken in bijvoorbeeld TIPS, die naast het bijbenen van de inflatie ook rente opleveren. Vastgoed is natuurlijk ook een optie.
Het hele idee van inflatie, beste piepeloi, is dat het ontstaat omdat de geldhoeveelheid zich vermeerderd. Er zijn mensen die menen dat het tegen een dergelijke achtergrond juist slim is iets aan te schaffen dat zich niet vermeerderd, zodat de prijsstijging de geldontwaarding kan bijhouden.quote:Het geld langdurig wegzetten in assets die zich niet vermeerderen is dus in strijd met de belangen van de leden van het pensioenfonds.
Ja vast... De ECB houdt ruim 60% van zijn reserves in goud, en jij meent dat ze dat ziet al belegging. Je moet het maar durven schrijven.quote:Essentie is dus dat goud niet als valuta gehouden mag worden, maar louter als grondstofbelegging.
Als belegging in grondstoffen...quote:Ja vast... De ECB houdt ruim 60% van zijn reserves in goud, en jij meent dat ze dat ziet al belegging. Je moet het maar durven schrijven.
Op het moment dat een pensioenfonds uitgaat van hyperinflatie kan dat fonds zich (deels) indekken door vastgoed(fondsen) te kopen, al is dat op het moment overgewaardeerd. Een hyperinflationair scenario haalt die overwaardering er zo uit. Als die hyperinflatie dan niet komt of meevalt heeft men ondertussen nog altijd de huren ontvangen, vandaar dat het een optie kan zijn. Het is natuurlijk wel niet de bedoeling willekeurig vastgoed te kopen, maar op toplocaties die prijzen kunnen doorberekenen en waarvan bekend is dat die amper leegstaan.quote:Op maandag 21 februari 2011 14:56 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ja hoor piepeloi, in Nederland staat 8mio verkante meter kantoor leeg waar pensioenfondsen al voor een groot deel inzitten en jij raadt ze vanachter je peeceetje even aan nog wat meer stenen te kopen....
De geldhoeveelheid hoeft niet veel te zeggen over prijsinflatie, de geldgroei kan immers ook in assets/goederen/diensten worden gestoken die een relatief verwaarloosbare invloed hebben op het CPI. Zo was de groei van de geldhoeveelheid enkele jaren geleden jarenlang boven de 10% zonder dat dat terugkwam in het CPI. Dat geld ging grotendeels richting de huizenmarkt.quote:Het hele idee van inflatie, beste piepeloi, is dat het ontstaat omdat de geldhoeveelheid zich vermeerderd.
Het verhaal ging over pensioenfondsen die in historisch perspectief de helft van hun rendement halen uit dividend/rente/huur e.d. Het geld steken in niet renderende assets is op langere termijn (waar vooral een pensioenfonds zich op moet richten) een dief uit eigen portomonnee zijn. Op korte termijn speculeren op prijsstijgingen is in mijn ogen niet weggelegd voor pensioenfondsen, maar voor hedgefondsen. Een pensioenfonds dat rekening houd met mogelijke hyperinflatie kan imo dus veel beter zijn geld steken in renderende 'vaste' of inflatiecorrigerende assets.quote:Er zijn mensen die menen dat het tegen een dergelijke achtergrond juist slim is iets aan te schaffen dat zich niet vermeerderd, zodat de prijsstijging de geldontwaarding kan bijhouden.
Ja, maar pas als de nu opgeblazen bubble waar ook commoditys toe behoren knapt. Met een mits en dat is een soort scenario dat DVR hier geschetst heeft, al lijkt me dat om al te vaak vertelde redenen niet waarschijnlijk. Maar zelfs met het onwaarschijnlijke dient rekening gehouden te worden.quote:Maar goed, jij geloofde ook heilig in deflatie.
Overgewaardeerde zooi zou ik niet kopen, zeker niet als je er al voor een groot deel in zit. Onzinnig advies dus.quote:Op het moment dat een pensioenfonds uitgaat van hyperinflatie kan dat fonds zich (deels) indekken door vastgoed(fondsen) te kopen, al is dat op het moment overgewaardeerd.
Hyperinflatie manifesteert zich doorgaans eerst (en primair) in eerste levensbehoeften. Als die snel gaan stijgen gaan mensen overbodig bezit vaak 'te gelde maken' dus vastgoed hoeft niet direct mee te stijgen. Zeker kantoorpanden die overbodig zijn niet. Los daarvan kan je ook goud kopen met andere overwegingen dan speculatie op hyperinflatie. Bijvoorbeeld een herwaardering van de functie als waardedrager.quote:Een hyperinflationair scenario haalt die overwaardering er zo uit.
Een geldhoeveelheid die kleiner is dan groie+inflatie? Een hoeveelheid kan niet kleiner zijn dan een richting piepeloi. los daarvan zien we toch overal de drukpers aanstaan en horen we zelfs de ECB toegeven dat voedselprijzen waarschijnlijk blijven stijgen. Ik zie daarin toch inflatie en snap niet hoe je dat anders kunt zien.quote:Overigens is de geldhoeveelheid hedendaags (veel) kleiner dan de economische groei+inflatie en is het shadow bankingsystem tot voor kort nog krimpende, ondanks de market to myth en stimuleringen. Ik snap dit argument dan ook niet.
We zijn momenteel bezig met een mogelijke transitie in het financiële systeem en een terugkomst van goud. Daar geen notie van nemen is hetzelfde als een auto enkel besturen door op de tomtom te kijken. Wat er recht voor je op de weg gebeurt is minstens even belangrijk. Bovendien lijkt het advies om een positie in overgewaardeerde assets te vergroten me per definitie stompzinnig.quote:Het geld steken in niet renderende assets is op langere termijn (waar vooral een pensioenfonds zich op moet richten) een dief uit eigen portomonnee zijn.
Dan moeten we uiteindelijk wel onder de prijzen van een tijdje terug gaan eindigen, anders hebben we uiteindelijk per saldo gewoon inflatie gehad. En ik zie dat (zulke lage prijzen) niet gebeuren. De ECB en de markt voorlopig ook nog niet.quote:Ja, maar pas als de nu opgeblazen bubble waar ook commoditys toe behoren knapt. Met een mits en dat is een soort scenario dat DVR hier geschetst heeft, al lijkt me dat om al te vaak vertelde redenen niet waarschijnlijk. Maar zelfs met het onwaarschijnlijke dient rekening gehouden te worden.
Hoezo "jij"? ik vat alleen in een regel samen wat de rechter heeft geoordeeld. Niet mee eens? Prima, maar dan moet je bij de rechter zijn, niet bij mij.quote:Op maandag 21 februari 2011 14:56 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ja vast... De ECB houdt ruim 60% van zijn reserves in goud, en jij meent dat ze dat ziet al belegging. Je moet het maar durven schrijven.
Essentie is dus dat DNB nogal bang is vaste klanten voor zijn schuldpapier te verliezen en daarom pensioenfondsen verbiedt te vluchten naar het schuldenvrije goud.
Geen idee maar zal vast wel iemand zijn hier die dat weetquote:Op woensdag 23 februari 2011 14:20 schreef SemperSenseo het volgende:
Okee guys, mischien is dit al eerder gesteld, maar vraagje: waar kan ik het meest goedkoop fysiek goud en zilver kopen, van betrouwbare kwaliteit, zonder dat ze al te veel extra kosten in rekening brengen? Een betrouwbare leverancier, en die snel levert?
Ik weet niet waarom dat is, maar ik doe niet aan speculeren en korte termijn. Ik doe aan beleggen over jaren. Bij goud en zilver moet je over minstens een heel jaar kijken en niet per maandquote:Op woensdag 23 februari 2011 14:29 schreef sitting_elfling het volgende:
Toen goud sinds Januari flink naar beneden ging zag je de post frequentie hier (en op andere fora lichtelijk dalen). Zonder sterke argumenten te vinden waarom het eigenlijk naar beneden ging.
Als ik ergens iets op korte termijn zou bekijken is het wel goud en zilver. Goud nog meer dan zilver.quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:38 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom dat is, maar ik doe niet aan speculeren en korte termijn. Ik doe aan beleggen over jaren. Bij goud en zilver moet je over minstens een heel jaar kijken en niet per maand
Ik heb zelf goede ervaringen met drie bedrijven.quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:20 schreef SemperSenseo het volgende:
Okee guys, mischien is dit al eerder gesteld, maar vraagje: waar kan ik het meest goedkoop fysiek goud en zilver kopen, van betrouwbare kwaliteit, zonder dat ze al te veel extra kosten in rekening brengen? Een betrouwbare leverancier, en die snel levert?
I don't get it, maar goed, ik ben mij aan het orienteren op goud en zilver. Nu kan het nog.quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:45 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ik ergens iets op korte termijn zou bekijken is het wel goud en zilver. Goud nog meer dan zilver.
Goud heeft geen onderliggende waarde, creëert geen dividend en 'doet' in wezen niks. Industriële waarde van rotjeknor en een loze verhouding tussen demand/supply . Op basis van die gegevens zou ik er nooit in investeren. Goud is alleen interessant als er geen andere opties zijn. Zijn er op dit moment veel opties? Rente is laag, aandelenmarkt ietwat te hoog gewaardeerd, investeren in obligaties en dat soort zaken duurt het tot 2250 voor ik er wat fatsoenlijk uit kan halen. Dan worden goedjes zoals zilver&goud interessant.
Hey, erg bedankt!quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:53 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik heb zelf goede ervaringen met drie bedrijven.
1: http://bullionvault.com/
Kort door de bocht huur je een kluis en koop je fysiek goud/zilver wat zij tegen een bewaarloon voor je opslaan. Voordeel: geen btw (voor zilver) en geen angst voor diefstal, nadeel het bedrijf zou in theorie door het putje kunnen gaan en je hebt het spul niet in huis maar in london, bern of new york liggen.
2. http://nieuws.goudmarkt.nl/
Betrouwbaar, goede service.
Voor munten en baren.
3. amsterdamgold.com (de middelkoop site)
Snelle levering, goede service, betrouwbaar.
Voor munten, baren en sinds kort ook opslag (met het laatste heb ik geen ervaring).
Ik kan niet garanderen dat deze 3 je de beste prijs geven. Zo heb ik gehoord dat je in Duitsland veel goedkoper uit kan zijn. Kortom, zelf op onderzoek uitgaan heeft mijn aanbeveling.
Maar wat is dan de onderliggende reden dat dit zo omhoog is gegaan?quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:56 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
I don't get it, maar goed, ik ben mij aan het orienteren op goud en zilver. Nu kan het nog.
Spot Gold is over afgelopen jaar 222 Euro/oz gestegen van 799 Eur/oz rond vorig jaar februari naar 1022 Eur/oz dit jaar februari (nu dus). En als je over 5 jaar kijkt zijn de cijfers nog extremer. En als je afgelopen januari had gekeken lag de prijs nog hoger. Maar goed, dat bekent dus een toename van 28%. Zelfs als je dit corrigeert voor inflatie is dit indrukwekkend te noemen.
De aandelenmarkten vind ik hier niet zo'n betrouwbare parameter voor de staat van de werkelijke economie. Alleen interessant als je handelt binnen de bubbel van de beurs. Ik heb het idee dat wall street soms buiten de werkelijkheid staat van main street. Kijk maar naar de internet bubble, en nu is er zich een nieuwe bubble aan het ontwikkelen wat weg heeft van een lange en grote dead cat bounce.quote:Op woensdag 23 februari 2011 15:04 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maar wat is dan de onderliggende reden dat dit zo omhoog is gegaan?
Zijn de aandelen markten die periode naar beneden gegaan?
Dat zou kunnen, maar dit is een beetje een cirkelredenering, want bij verval van een financieel systeem vlucht iedereen per definitie naar een veilige haven (goud/zilver/etc?). Ergo, meer vraag naar goud. Totdat er weer een nieuw financieel systeem wordt geintroduceerd. De levensvatbaarheid van zo'n systeem is zo'n 30 tot 40 jaar.quote:Is er 28% meer vraag naar goud geweest?
Bedankt, maar dat snap ik dus niet, is het bizars wat ik hier vraag? Ligt het zo ver buiten het paradigm hier op Fok?quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:42 schreef Blandigan het volgende:
Met goud en zilver moet je je eigen weg zoeken SemperSenseo. Daar zul je op Fok maar weinig steun voor vinden.
Laat je vooral niet ontmoedigen maar lees de informatie die rijkelijk op internet te vinden is en maak je eigen afweging.
Veel succes.
Kort antwoord: ja.quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:53 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Bedankt, maar dat snap ik dus niet, is het bizars wat ik hier vraag? Ligt het zo ver buiten het paradigm hier op Fok?
Ik heb liever goede kritische argumenten van een persoon betreffende een investering dan een iemand die goud/zilver in de porto heeft en dat niet goed weet te verdedigen. Zie dvr, je kunt zeggen wat je wilt maar zijn argumenten zijn mijn inziens helder en toch(!) pro-goud/zilver.quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:57 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Kort antwoord: ja.
Alle argumenten zijn wel gewisseld maar ik denk dat je je best moet doen om hier een tiental mensen te vinden die zelf in goud of zilver zitten.
Het aantal dat bubbel roept is behoorlijk in de meerderheid.
Geen idee wat je hiermee wil zeggen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:07 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb liever goede kritische argumenten van een persoon betreffende een investering dan een iemand die goud/zilver in de porto heeft en dat niet goed weet te verdedigen. Zie dvr, je kunt zeggen wat je wilt maar zijn argumenten zijn mijn inziens helder en toch(!) pro-goud/zilver.
En .. heeft ook nog eens goud in de porto zitten.
Zo vaak kom je niet een kritische blik tegen over een investment als diegene het zelf in de porto heeft. Maar dat is logisch
Wat ik hier mee wil zeggen is dat argumenten en een hogere koers niet aan elkaar gerelateerd zijn. Als ik argumenten geef over een bedrijf en de koers gaat omhoog wil het toch niet zeggen dat het omhoog ging op basis van mijn argumenten? Ik kan ook wel zeggen dat Ajax een toffe voetbal club is, en gewoon super goed is. Een week later verkoop ik het voor +10%. So what? Dat is puur op basis van geluk.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:10 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Geen idee wat je hiermee wil zeggen.
Ik was in ieder geval een van de eerste op Fok die zilver in zijn portefeuille had, en met argumenten omkleed aangaf waarom.
Daar kunnen alle mensen die cash zitten en bubbel roepen een puntje aan zuigen.
Hmm. Nogmaals, verkeerde interpretatie van mijn woordenquote:Op woensdag 23 februari 2011 18:32 schreef Blandigan het volgende:
Dus als je cash zit en bubbel roept heb je gelijk, en als je zilver koopt en het stijgt en je maakt winst dan is het geluk?
LOL.
Sorry SE maar dit soort antwoorden is jou onwaardig.
Jij weet ook dat er hier mensen zijn die 0 risico nemen maar wel hoog van de toren blazen.
Het is blijkbaar wel toegestaan om aandelen (ik noem het maar even de mainstream gedachte van Fok) te verdedigen zelfs als iedereen weet dat we Bernanke mogen bedanken voor recente stijgingen en het weinig met macro-economie of bedrijven van doen heeft, maar als iemand het lef heeft en beargumenteert tegen de geldende opinie in dat je in PM moet beleggen dan zou het geluk zijn.
Het heeft niets met geluk en alles met een analyse van wat er in de wereld aan de hand is, te maken.
Goud is op dit moment enorm overgewaardeerd in historisch perspectief, procentueel zelfs nog veel meer dan amerikaans vastgoed. Toch blijf je bijkopen als het kan, hoe zit dat dan?quote:Op maandag 21 februari 2011 16:59 schreef GoudIsEcht het volgende:
Overgewaardeerde zooi zou ik niet kopen, zeker niet als je er al voor een groot deel in zit. Onzinnig advies dus.
Nogmaals, de geldgroei zegt op eerste gezicht niets over de prijsinflatie. Een geldhoeveelheid die meegroeit met de economische activiteit en inflatie word doorgaans als gezond gezien. Op dit moment zitten we daar zelfs onder en de trend sinds de crisis is geldkrimp, ik snap je argumenten dan ook niet. De 'inflatie' die je ziet is een poging kredietinflatie en door het wegblijven daarvan monetaire inflatie, ofja inflatie? Tot voor kort kromp het shadow banking system nog ondanks market to myth boekhouding en stimulansen.quote:Een geldhoeveelheid die kleiner is dan groie+inflatie? Een hoeveelheid kan niet kleiner zijn dan een richting piepeloi. los daarvan zien we toch overal de drukpers aanstaan en horen we zelfs de ECB toegeven dat voedselprijzen waarschijnlijk blijven stijgen. Ik zie daarin toch inflatie en snap niet hoe je dat anders kunt zien.
Ik denk niet dat we ooit nog teruggaan naar een soort van goudstandaard, omdat het een enorme rem op de welvaart zet. Ik denk wel dat we (op termijn) gaan naar een nieuw soort monetair systeem.quote:We zijn momenteel bezig met een mogelijke transitie in het financiële systeem en een terugkomst van goud.
Als de ECB en de markt echt bang was voor hogere prijsinflatie (en daarbij een hogere rente) waren de monetaire instrumenten aan beide zijden allang wat strakgespannen op zijn zachts gezegd. Zowel de ECB/Fed als de markt vrezen nog steeds de deflationaire krachten die op elk moment ontketend kunnen worden en in mijn inziens terecht.quote:Dan moeten we uiteindelijk wel onder de prijzen van een tijdje terug gaan eindigen, anders hebben we uiteindelijk per saldo gewoon inflatie gehad. En ik zie dat (zulke lage prijzen) niet gebeuren. De ECB en de markt voorlopig ook nog niet.
De vraag dus of die argumenten (voor een daling) er zijn.quote:Toen goud sinds Januari flink naar beneden ging zag je de post frequentie hier (en op andere fora lichtelijk dalen). Zonder sterke argumenten te vinden waarom het eigenlijk naar beneden ging.
Je uitspraak over onderliggende waarde wordt door de markt al tien jaar ontkracht. Goud is waarde! Daarom hoeft het ook niet meer te 'doen'. Geld (spaargeld) creeërt overigens ook geen rente, stop het maar eens in een schoenendoos en kom een jaar later terug. Daarnaast zitten er geen schuldenclaims aan goud, terwijl ieder bedrijf vol schulden steekt en zelfs een aandeel eigenlijk maar een claim is. Mensen kiezen dus toenemend voor de zekerheid (schuldenvrijheid) van goud. Ik vind dat niet echt korte termijn denken en snap ook niet hoe je dat anders kan zien. Die mensen zijn bezig met het structurele schuldenprobleem van onze economie. Waar dacht je bijvoorbeeld dat deze crisis vandaan kwam? Hij is er niet gekomen omdat al het papier zoveel 'onderliggende waarde' had of zoveel rente 'creëerde'.quote:Goud heeft geen onderliggende waarde, creëert geen dividend en 'doet' in wezen niks. Industriële waarde van rotjeknor en een loze verhouding tussen demand/supply . Op basis van die gegevens zou ik er nooit in investeren. Goud is alleen interessant als er geen andere opties zijn.
Zie boven: onzekerheid mbt oplopende schulden.quote:Maar wat is dan de onderliggende reden dat dit zo omhoog is gegaan?
Zijn de aandelen markten die periode naar beneden gegaan? Is er 28% meer vraag naar goud geweest?
Ik lees hier mee om onderbouwde kritiek mee te nemen, maar tot nu toe blijft de plaat een beetje haperen bij rente/divididend/goud is voor gekken/papier is gaaf.quote:Zo vaak kom je niet een kritische blik tegen over een investment als diegene het zelf in de porto heeft.
Onzin. Voedselprijzen stijgen, brandstofprijzen stijgen, mensen in cash verliezen koopkracht en staan bloot aan een permanent risico. En de afgelopen tien jaar is goud aan het stijgen geweest, en met reden. Noem het volatiel, de fundamentele kracht is duidelijk daar.quote:En de mensen die cash zitten en bubble roepen hebben aan hun kant natuurlijk ook gewoon gelijk. Daar zitten een aantal tussen die hiermee geen risico willen nemen. Je kunt moeilijk ontkennen dat zilver en goud niet volatiel zijn.
Wederom een totaal onzinnige opmerking. De markt is goud al tien jaar (!) omhoog aan het waarderen, terwijl vastgoed momenteel daalt. Hoe kan jij nou in godsnaam bepalen wat de werkelijke waarde is. Je roept maar wat, en al zouden sommige je visie onderbouwen als je hem überhaupt helder maakt dan nog zijn er meer dan genoeg die hem ontkrachten. Dit is toch echt geen argument, een beetje uit het niets roepen over overwaardering.quote:Goud is op dit moment enorm overgewaardeerd in historisch perspectief, procentueel zelfs nog veel meer dan amerikaans vastgoed. Toch blijf je bijkopen als het kan, hoe zit dat dan?
Olie en goud meten de inflatie, gekkie. En zolang die ondergewaardeerd blijven denk jij 'all is well' en met jou hele kuddes anderen. Blijf er vol vuur in geloven en laat de tijd je je les leren zou ik zeggen. Alle grondstoffen stijgen momenteel, dus heel veel gelijk heb je nog niet.quote:Nogmaals, de geldgroei zegt op eerste gezicht niets over de prijsinflatie. Een geldhoeveelheid die meegroeit met de economische activiteit en inflatie word doorgaans als gezond gezien.
Dat hele shadow-systeem is er om de inflatie weg te houden van de straat. Zodra hij zijn weg toch vind (grondstofprijzen stijgen al, kijk je daar wel eens naar?) dan doet dat shadow-systeem er niet meer toe en zal het allicht krimpen. Wie wil er nog in die papieren troep zitten als grondstoffen elke dag duurder worden...quote:Tot voor kort kromp het shadow banking system nog ondanks market to myth boekhouding en stimulansen.
Dus toch gezien... Of het van korte duur is moeten we maar afwachten, niet? Er zal allicht wat vertraging in de doorberekening zitten, maar als zelfs de ECB zegt rekening te houden met stijgende voedselprijzen is het toch echt de consument en zijn koopkracht die de stijging 'opnemen'.quote:Die monetaire 'inflatie' weerspiegeld zich onder andere in de commoditys en die op zijn beurt weer in het CPI. Echter is dat maar van korte duur en niet erg groot omdat die commoditys maar kleine fracties van de producten in het CPI zijn en die prijsstijgingen worden vroeg of laat zijn 'opgenomen'.
Natuurlijk komt er geen goudstandaard, veel te beperkend. Dat betekent echter niet dat goud geen rol gaat spelen. Waarom denk jij eigenlijk dat China en Rusland er zoveel van kopen. Omdat ze niet doorhebben wat bubbels zijn?quote:Ik denk niet dat we ooit nog teruggaan naar een soort van goudstandaard, omdat het een enorme rem op de welvaart zet. Ik denk wel dat we (op termijn) gaan naar een nieuw soort monetair systeem.
Alsof de ECB die instrumenten naar hartelust strak kan spannen in de huidige omgeving waar meerdere landen in de Europese periferie door schuldenproblemen geteisterd worden... De ECB heeft gewoon niet zoveel bewegingsvrijheid, net als de Fed.quote:Als de ECB en de markt echt bang was voor hogere prijsinflatie (en daarbij een hogere rente) waren de monetaire instrumenten aan beide zijden allang wat strakgespannen op zijn zachts gezegd. Zowel de ECB/Fed als de markt vrezen nog steeds de deflationaire krachten die op elk moment ontketend kunnen worden en in mijn inziens terecht.
Het is niet meer dan logisch dat iedereen in zijn eigen portomonnee kijkt, een afweging maakt, en dan er naar handelt. Niets mis mee en mij zul je daar nooit over horen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:57 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hmm. Nogmaals, verkeerde interpretatie van mijn woorden. Ik ben het met je eens dat er wel wat fundamentele waardes achter zilver zitten (nog meer dan met goud het geval is). Maar iets wat in korte tijd 20 tot 30% stijgt, valt haast nooit te rijmen met de onderliggende fundamentele waardes. Is de vraag voor zilver met 30% omhoog gegaan? Er zit gewoon veel speculatie in. Ik zie veel van mijn winsten puur als geluk en een klein beetje wijsheid.
Immers als je met heldere analyses veel geld kon verdienen waren er een boel meer rijke mensen geweest.
En ja, er zijn een boel mensen hier die mijn inziens onnodig in cash zitten, maar een aantal van die lui zijn al met pensioen. Vanuit die visie(!) is het volledig te begrijpen waarom mensen liever in cash zitten dan in iets andere investeringen. En dus irriteer ik me ook niet aan het 'hoog van de toren blazen'. En dus beschouw ik dat ook niet zo.
En ze zijn vaak nog eens anti-aandelen. Er zijn genoeg mensen die korte ritjes maken met aandelen, maar dat wil niet zeggen dat ze pro-aandelen zijn. Zelfs in een enorme recessie waar alles keldert kun je korte winstgevende ritjes met aandelen maken. Dat wil dus niet zeggen dat je maar niks met aandelen moet doen
Je ziet het mijn inziens te zwart wit.
Toen wist piepeloi nog heel zeker dat de CPI altijd juist was en dat anders 'de vrije markt' wel snel 'zijn ding' zou doen omdat eventuele scheefheid te herstellen.quote:Ik vind het daarnaast goedkoop om iemand die maanden geleden al riep dat we voedselinflatie kregen, dat de CPI niet de werkelijkheid liet zien, en dat we als gevolg van falend wereldwijd monetair beleid o.a. zilver fors zou stijgen, en er ook naar handelde, neer te zetten als iemand die het zwart-wit zou zien.
Je zit vast in een paradigma waarbij je denkt dat het uitkomen van gebeurtenissen synoniem staat voor het halen van je gelijk maar jammergenoeg is dat niet zo. Als ik 100x op een rij voorspel welke aandelen omhoog gaan ben ik nog steeds niemand meer dan iemand die 100x op een rij een juiste gok maakt. Jij denkt daar anders over en daarom blijf je hangen in je cirkelredenaties.quote:Op donderdag 24 februari 2011 09:12 schreef Blandigan het volgende:
Zelfs nu nog zie ik mensen volharden in hun mantra van deflatie en PM bubbels. Terwijl de halve wereld letterlijk of figuurlijk in brand staat. Dan begin ik me zo langzamerhand af te vragen of het niet gewoon domheid is.
Ik ben geen belegger voor volgende week of een paar maanden. Ik denk in jaren.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:04 schreef dvr het volgende:
De analyse onder zilver is wel degelijk een heel fundamentele, alleen berust hij niet zozeer op de vraag- maar op de aanbodsituatie van het metaal. Wat ook ongebruikelijk is, is dat het voor buitenstanders moeilijk te bepalen is of de aanbodkrapte 'echt' is of een gevolg van doelbewuste manipulatie. In dat laatste geval zou de grote stijging door een plotselinge snelle daling gevolgd kunnen worden wanneer de manipulant zijn voorraad te gelde maakt. Blijft dat uit, dan zitten de huidige zilverbezitters op een gouden bedje en zal de prijs de komende weken en maanden nog een stuk verder stijgen.
Vind jij dat dit ook voor goud geldt? * Ben het trouwens met je eens dat zilver ook hoger kan *quote:Op donderdag 24 februari 2011 15:20 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik ben geen belegger voor volgende week of een paar maanden. Ik denk in jaren.
De zilvervoorraad is ten opzichte van 1980 (vorige all time high) fors afgenomen. De wereldbevolking is fors toegenomen. De toepassingen waar zilver voor nodig is, idem. Ondertussen is de prijs gecorrigeerd voor inflatie fors lager dan in 1980.
Je kunt op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen waarom de huidige prijs een lachertje is.
Ik heb goud niet of nauwelijks gevolgd. De fear faktor van goud is momenteel volop aanwezig, en de vraag uit India en China lijkt onverzadigbaar. Daar houdt mijn wijsheid op.quote:Op donderdag 24 februari 2011 17:09 schreef Sokz het volgende:
[..]
Vind jij dat dit ook voor goud geldt? * Ben het trouwens met je eens dat zilver ook hoger kan *
Dat pakt in het geval van zilver goed uit. Maar:quote:Op donderdag 24 februari 2011 15:20 schreef Blandigan het volgende:
Ik ben geen belegger voor volgende week of een paar maanden. Ik denk in jaren.
De high uit 1980 is een heel arbitraire maatstaf. Op zich is het waar dat de vraag naar zilver groeiende is, maar de voornaamste reden waarom het juist het laatste half jaar zo'n grote stijging heeft gemaakt is m.i. toch dat de doelbewuste neerwaartse prijsmanipulatie niet meer vol te houden is. Het punt waar de fysieke vraag het fysieke aanbod overtreft komt steeds dichterbij en dat betekent voor de shorters het einde aan hun mogelijkheden om op grond van een klein fysiek zilverbezit een heel groot (papieren) aanbod te vormen. Als dat verhaal klopt, en de tekenen zijn daar wel naar (z. de ofiiciele onderzoeken door toezichthouders, de backwardation, de overal opduikende tekorten en leveringsvertragingen), dan zijn er de komende weken en maanden spectaculaire stijgingen te verwachten. In hoeverre die daarna nog standhouden op grond van de toegenomen industriële applicaties is maar helemaal de vraag, want er volgen natuurlijk ook winstnemingen, nieuwe aanvoer van zilver en de overstap op alternatieven. Maar ik ga er wel van uit, dat vroege instappers als jij het er heel goed van af zullen brengen.quote:De zilvervoorraad is ten opzichte van 1980 (vorige all time high) fors afgenomen. De wereldbevolking is fors toegenomen. De toepassingen waar zilver voor nodig is, idem. Ondertussen is de prijs gecorrigeerd voor inflatie fors lager dan in 1980.
Als het uitkomen van gebeurtenissen niet synoniem staat met het halen van gelijk is dat laatste dus per definitie onmogelijk, en is alles een gok.quote:Je zit vast in een paradigma waarbij je denkt dat het uitkomen van gebeurtenissen synoniem staat voor het halen van je gelijk maar jammergenoeg is dat niet zo. Als ik 100x op een rij voorspel welke aandelen omhoog gaan ben ik nog steeds niemand meer dan iemand die 100x op een rij een juiste gok maakt. Jij denkt daar anders over en daarom blijf je hangen in je cirkelredenaties.
Ik weet het, ik schreef al eerder over de prijs manipulatie. Vandaag ook weer een klassiek voorbeeld van hoe dat gaat.quote:Op donderdag 24 februari 2011 19:34 schreef dvr het volgende:
maar de voornaamste reden waarom het juist het laatste half jaar zo'n grote stijging heeft gemaakt is m.i. toch dat de doelbewuste neerwaartse prijsmanipulatie niet meer vol te houden is.
Ik mag niet klagen. Vandaag zijn wel mijn stops geraakt, oftewel de opties (mijn speculatieve portie) is met een leuke winst de deur uit. Bullion verkoop ik niet, dat is een meerjarenplan.quote:Maar ik ga er wel van uit, dat vroege instappers als jij het er heel goed van af zullen brengen.
Ik heb inmiddels ingekocht voor de speculatieve pot:quote:Op vrijdag 25 februari 2011 00:01 schreef Blandigan het volgende:
Ik laat het mes nog even vallen en dan ga ik wat junior miners kopen.
Yes! Loop nog goed te boeren op zilver. Zelfde geld voor goud. Maar ik koop zeker niet meer bij na dat debacle van januari en de eerste helft van feb.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:52 schreef Blandigan het volgende:
Wat een week voor zilver !
Hopelijk hebben jullie ook geprofiteerd.
Hier nog een artikel dat het lezen waard is.
http://opinionator.blogs.(...)-a-silver-lining/?hp
Goud toch maar niet op break-even eruit gehaalt?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Yes! Loop nog goed te boeren op zilver. Zelfde geld voor goud. Maar ik koop zeker niet meer bij na dat debacle van januari en de eerste helft van feb.
Op het moment van break even gewoon verkoop order gezet op de koop prijs. Mocht het terugvallen dan verkoop ik het iig. op break even.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 18:35 schreef Sokz het volgende:
[..]
Goud toch maar niet op break-even eruit gehaalt?
quote:Where Will Silver Go Next?
Posted on March 1, 2011
As many of you know, we have been large advocates of precious metals for quite some time. During the January pullback, we increased our exposure to gold and silver, leading to our clients enjoying a 12.67% return so far in 2011. With silvers large 19% rise in February, wed like to revisit whether now is an attractive time to be long the white metal.
This Weeks CFTC Commitment of Traders Report
The below chart shows the price of silver in gray, Managed Money net longs in green, and Producer net shorts in blue.
Silver CFTC Report Managed Money Net Producer Short Chart
Despite silver rising by 7% in the week from 2/15-2/22, Managed Money net longs actually decreased by about 1,000 contracts. Also interesting is that Producer shorts increased for the 5th week in a row.
Managed Money
As we have discussed many times, Managed Money is responsible for the volatile moves in silver, and will be the fuel for the silver rally to continue to further heights. The fact that silver continued to rise in a period where Managed Money actually cut their net long exposure indicates resilience for the metal.
Additionally, Managed Money net longs remain about 15,000 contracts (or about 50%) below the peak of around 48,000 net long contracts set on September 28. As the silver rally continues, expect to see this old high taken out when the skeptics truly turn to believers and jump in late.
Producers
Perplexingly, producers continue to add to their net short position. While some of this is undoubtedly bona fide producer hedging, the sheer amount of silver involved suggests that the Producer short numbers are being aggregated with commercial bank proprietary trading.
This amount of net short exposure leaves a significant amount of fuel left for silvers rally.
Effect of Hot Money
The recent silver rise has attracted plenty of attention, and has us worried about the influx of what is known as hot money. Hot money is the implication that buyers are being attracted in as a rush towards a high-flying asset, and they will be quick to bail if the trend turns south even momentarily.
The Managed Money net long position can certainly be considered hot money, but given the decrease in Managed Money net longs this past week, one cannot attribute silvers rise to them solely. The influx of money into silver ETFs as well as physical silver buying is undoubtedly contributing greatly to silvers ascent.
We do not view silvers current rise as attributable to hot money just yet, as the metal still has plenty of skeptics. Once silvers price goes parabolic and seemingly everyone has turned bullish (indicated by an extremely high Managed Money net long position), that will be the time to exit silver positions.
Trade Recommendation
We remain cautiously bullish on silver. However, the pace of recent ascent cannot be sustained, and we would welcome a correction to around the 30 level. Such a pullback would be very healthy, as it would shake out weak long holders, and allow entry at a more attractive price. The higher silver rises in this current uptrend, the greater the likelihood of a violent correction.
It is important to remember that once the correction begins, it will most likely be violent and sudden, but this is the hallmark of a true bull market. A sudden pullback of between 5-10% followed by a slow grind higher would be ultimate confirmation of silvers uptrend.
Our preferred trade continues to be the sale of put options on silver to capitalize on its high volatility. Once silver begins a correctionary phase, traders could sell puts around the 26 level (the bottom of the January pullback which we view as a hard floor). We would recommend averaging into this position, and selling a small amount of these options regularly as silver pulls back to capitalize on better pricing if silver sustains a pullback.
In Euro's zakt de prijs nog steeds, dus alleen prettig als je in een US$ land woont.quote:Op vrijdag 15 april 2011 17:39 schreef Asfyxia het volgende:
Hulde voor het bovenste plaatje in de OP.Maar de tekst van de OP kan ook wel een update gebruiken.
Afijn, goud gaat weer lekker vandaag.
Binnenkort door de $1500/oz.? Zal die voorspelling van Willem Middelkoop nog uitkomen?
Mwoah... ook in euro's blijft de prijs redelijk liggen hoor, rond de 32-33k per kilo. Dat is maar een fractie onder het eurorecord (34k).quote:Op vrijdag 15 april 2011 17:53 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
In Euro's zakt de prijs nog steeds, dus alleen prettig als je in een US$ land woont.
Ik vind het een beetje een vreemd verhaal op ZeroHedge. Waarmee ik overigens geen uitspraak doe over de waarheid ervan.quote:Op zondag 17 april 2011 06:35 schreef dvr het volgende:
Een grote doorbraak:
Vandaag is bekend geworden dat de University of Texas voor maar liefst één miljard dollar aan fysiek goud heeft opgekocht.
Hiermee is het taboe op goudbeleggingen onder beleggings- en pensioenfondsen doorbroken. Die hielden zich tot nu toe afzijdig (in Nederland mede op bevel van DNB), enerzijds omdat het een sterk wantrouwen uitdrukt in geld, in het monetaire beleid en in het economisch perspectief; en anderzijds omdat deze beleggers zoveel kapitaal beheren, dat hun vlucht naar goud een spiraal kan inluiden van steeds sneller stijgende goudprijzen en het leeglopen van financiële bubbels zoals die van obligaties, vastgoed en aandelen. In historisch perspectief heeft goud nog een lange weg te gaan - nog geen 1% van 's werelds waarde is er nu in opgeslagen, terwijl dat in het verleden gemiddeld zo'n 25% was, en de financiëel-economische omstandigheden alle aanleiding geven tot een nieuwe kapitaalsvlucht naar goud.
Het fonds van de University of Texas beschikt over een vermogen van bijna $20 miljard, zodat daarvan nu 5% in goud belegd is. Als alleen al het Nederlandse ABP dat voorbeeld zou volgen, zou het 350 ton goud, ofwel tien procent van het wereldwijde jaarlijkse goudaanbod, moeten opkopen. Het is door de toenemende schaarste van fysiek goud vrijwel uitgesloten dat zo'n hoeveelheid überhaupt nog ergens aangeboden zal worden, en dan zeker niet tegen de marktprijs. Partijen die specifiek in fysiek goud beleggen, zoals centrale banken, zijn immers nauwelijks in de actuele geldswaarde geinteresseerd, maar houden het aan voor het geval dat geld zijn waarde verliest. Tot het zover is, en terwijl het risico daarvan mede door hun eigen monetaire beleid oploopt, zullen zij grote hoeveelheden goud in de regel tegen geen enkele prijs meer loslaten.
Lees: a Gold Tipping Point (ZeroHedge)
Als je investeert in een bedrijf dan schep je waarde. Je maakt geld beschikbaar waarmee dat bedrijf onderzoek kan doen, kan uitbreiden, noem maar op. Daardoor komt er in de toekomst meer geld vrij, en daarvan kan dan pensioen betaalt worden.quote:Op zondag 17 april 2011 14:07 schreef GoudIsEcht het volgende:
Goud is een monetair metaal. Als pensioenfondsen dat nou eens zouden gaan kopen...
Ja dat weet ik wel. Ik heb bijna een jaar geleden ook al een deel verkocht.quote:Op zondag 17 april 2011 14:28 schreef LXIV het volgende:
Kortom: goud heeft feitelijk nauwelijks waarde. Hooguit enkele tientjes de kilo.
Goud is nauwelijks een commodity, en ik mag hopen dat de pensioenfondsen (en andere grote fondsen) niet op nog grotere schaal in de echte commodities vluchten, want de armste 90% van de wereldbewoners kunnen hun dagelijkse voedsel- en energiebehoefte nu al nauwelijks opbrengen. De zegen van goud is juist dat het nauwelijks practische toepassingen heeft en dus zonder vervelende bijeffecten zoals honger en epidemieën als waardeopslagmiddel kan fungeren. Goud heeft een onbegrensd stijgingspotentieel, terwijl prijsstijgingen in grondstoffen op een bepaald moment tot sociale onrust leiden en tot problemen in de aandelen- en obligatiemarkten.quote:Op zondag 17 april 2011 09:49 schreef SeLang het volgende:
Ik voel alweer een bailout aankomen over een paar jaar van pensioenfondsen die zich op de top van de markt hebben volgestouwd met commodities
Niet in een economie die over zijn top is en kampt met vraaguitval en overproductie - geïnvesteerd geld levert dan een negatief rendement op (zoals nu ook het geval is - wanneer je de BNP's van westerse landen compenseert voor de begrotingstekorten, d.w.z. de te hoge overheidsbestedingen die de schijn van groei ophouden, dan zie je dat het nationale product overal in het westen feitelijk dramatisch dalende is, met soms wel 10% per jaar).quote:Op zondag 17 april 2011 14:28 schreef LXIV het volgende:
Als je investeert in een bedrijf dan schep je waarde. Je maakt geld beschikbaar waarmee dat bedrijf onderzoek kan doen, kan uitbreiden, noem maar op.
Nee, dan hebben ze een goudvoorraad die bij de introductie van een nieuw geldstelsel tegen een vorstelijke prijs gemonetariseerd kan worden, terwijl cash en obligaties geen enkele waarde meer hebben en vastgoed en aandelen ver onder hun intrinsieke waarde noteren (omdat niemand er nog in kan/durft te investeren).quote:Als alle pensioenfondsen goud kopen in plaats van te investeren, dan hebben we over 40 jaar duizenden goudmijnen maar niks te eten!
Het zou mooi zijn als we er zo naar konden kijken, maar wanneer een land zijn economie naar god helpt en zijn munt opblaast, zijn er altijd nog andere landen wier munt en economie nog fier overeind staan, en waar ze aan dat goud een heel hoge waarde toekennen. Dat is maar goed ook, anders kon er in zo'n crisisland nooit meer geinvesteerd worden en zou het economisch herstel er veel langer duren dan nodig is.quote:Aan een zeker geel metaal wat tegen enorme -milieu- kosten gewonnen wordt en verder alleen goed is om in een kluis te stoppen, is feitelijk weggegooide energie en geld.
Integendeel, ik ben geen belegger en ik zit niet tot mijn oren in goud. Ik ben een kleine ondernemer met een interesse in economie en monetair beleid, en ik heb 20% van mijn spaargeld in goud gestoken, niet als belegging maar als verzekering.quote:Op zondag 17 april 2011 22:55 schreef sitting_elfling het volgende:
@DVR, eigenlijk miste ik nog de reactie op het eind.
-aldus een belegger die flink tot z'n oren in goud zit...
De fundamentals voor zilver waren (en zijn) voor de middellange termijn erg goed, maar het is een markt die veel meer dan goud aan manipulatie of gerommel door grote partijen bloot kan staan en die zich, voor mij iig, veel minder voorspelbaar zal gedragen dan goud op het moment dat de crisis weer verhevigt. Het beweegt gedeeltelijk mee op dezelfde tendenzen als goud, maar heeft uiteindelijk niet de wereldwijde monetaire rol die goud heeft en die goud geschikt maakt als verzekering tegen een massale instorting van de financiële economie. Wat niet wil zeggen dat het niet gewoon mee zal blijven stijgen, of zelfs goud zal out-performen, maar dat is voor mij niet voorspelbaar.quote:Al blijft het jammer dat je Zilver niet hebt opgepakt.
Ja, maar waarom doet een Amerikaanse instelling dat? Ze graven, in ieder geval theoretisch, hun eigen graf. Althans, dat van de dollar. Over de inval in Irak werd nog beweerd dat die deels was ingegeven door de omstandigheid dat Sadam Hussein zijn olie in euro's wilde gaan verkopen. De grote partijen in de oliehandel hebben nooit interesse in de euro uitgesproken, maar dit initiatief moet toch ergens vandaan komen. Ik heb een vaag vermoeden dat het Amerikanen zelf zijn die liever in euro's gaan settelen. Bij het begin van de bankencrisis waren er ook diverse Amerikaanse bedrijven die ineens in euro's betaald wilden worden.quote:Op woensdag 20 april 2011 16:52 schreef flyguy het volgende:
Toch relatief simpel te verklaren. Ze halen currency risk (/hedge vereisten) weg voor een hoop partijen door deze optie te bieden.
Dat dus. Daarnaast wordt het op dezelfde exchange aangeboden dus wordt het arbitreren min of meer uitgesloten.quote:Op woensdag 20 april 2011 16:52 schreef flyguy het volgende:
Toch relatief simpel te verklaren. Ze halen currency risk (/hedge vereisten) weg voor een hoop partijen door deze optie te bieden.
De nieuwe contracten zijn vooralsnog alleen met cash te settlen waardoor de Amerikanen voor de fysieke levering totaal niets te vrezen hebben van enig valutarisico. Zolang de olieboeren in dollars uitbetaald willen worden is er geen vuiltje aan de lucht. Eigenlijk maakt het sowieso bar weinig uit in welke valuta er gehandeld wordt aangezien de markt de prijzen gewoon corrigeert. Je schetst een doemscenario maar wat is nou het echte probleem als de hele wereld bijv. plotsklaps de Noorse kroon als algemeen geldende valuta beschouwt? Afgezien van wat onhandigheden heeft dat echt geen impact imo.quote:Op woensdag 20 april 2011 17:48 schreef dvr het volgende:
Ik heb een vaag vermoeden dat het Amerikanen zelf zijn die liever in euro's gaan settelen.
De settlementvorm heeft er niets mee te maken. Punt is dat er schijnbaar Amerikaanse oliespeculanten zijn die liever in euro's beleggen en over dat bedrag dus geen valutarisico op de USD meer willen lopen. Of wellicht hoopt de CME wat Europese handel naar zich toe te trekken. Het blijft raar dat de CME nergens een verklaring geeft voor deze introductie.quote:Op woensdag 20 april 2011 21:03 schreef Mendeljev het volgende:
De nieuwe contracten zijn vooralsnog alleen met cash te settlen waardoor de Amerikanen voor de fysieke levering totaal niets te vrezen hebben van enig valutarisico.
Dan krijgt de VS ineens zo'n 10.000 miljard dollars terug uit het buitenland, ongeveer tien keer hun huidige contante+girale geldhoeveelheid. Het zou in de VS een gigantische prijsopdrijving veroorzaken en de dollar zou instorten. Omgekeerd zou de Noorse kroon als een raket in waarde stijgen, en Noorwegen kon gratis de halve wereld leegkopen door een paar biljard kronen bij te drukken en ze elders uit te geven.quote:Je schetst een doemscenario maar wat is nou het echte probleem als de hele wereld bijv. plotsklaps de Noorse kroon als algemeen geldende valuta beschouwt? Afgezien van wat onhandigheden heeft dat echt geen impact imo.
Tuurlijk zijn er oliespeculanten die liever in euro's beleggen. Vrijwel de hele transportsector bijv. doet aan hedging op de olieprijzen maar zijn daar op de conventionele manier gebonden aan een omslachtig proces van dubbele futures. Er moet namelijk enerzijds gespeculeerd worden op de olie en anderzijds het valutarisico afgedekt worden met valutafutures. Wat CME nu aanbiedt vergroot het gemak van hedging. Daar zit geen duister complot achter.quote:Op woensdag 20 april 2011 21:58 schreef dvr het volgende:
De settlementvorm heeft er niets mee te maken. Punt is dat er schijnbaar Amerikaanse oliespeculanten zijn die liever in euro's beleggen en over dat bedrag dus geen valutarisico op de USD meer willen lopen. Of wellicht hoopt de CME wat Europese handel naar zich toe te trekken. Het blijft raar dat de CME nergens een verklaring geeft voor deze introductie.
Ik denk dat je de omvang van de oliemarkt overschat. Er zullen wat dollars geaccumuleerd worden maar niet tot in het extreme aangezien de olieboeren ook hun thuisvaluta hebben. Stel dat er totaal voor een wereldwijde kwartaalproductie aan dollars vast gehouden wordt dan levert dat eenmalig (85M*110*90) 842 miljard dollar aan transactietegoed op. Dat is niets eens 10% van de S&P500 marktcap. De koers zal dalen maar na verloop van tijd weer tot normale waarden stabiliseren.quote:Dan krijgt de VS ineens zo'n 10.000 miljard dollars terug uit het buitenland, ongeveer tien keer hun huidige contante+girale geldhoeveelheid. Het zou in de VS een gigantische prijsopdrijving veroorzaken en de dollar zou instorten. Omgekeerd zou de Noorse kroon als een raket in waarde stijgen, en Noorwegen kon gratis de halve wereld leegkopen door een paar biljard kronen bij te drukken en ze elders uit te geven.
Het vergroot het gemak en verlaagt de kosten. Maar bovenal is het een invitatie en een signaal aan Amerikaanse en internationale beleggers om in plaats van de USD de EUR te gebruiken, en dat op een moment waarop de dollar sterk onder druk staat en nu zelfs door zijn meerjarige bodem gezakt is. Ik kan me niet voorstellen dat de Amerikaanse financiële en monetaire autoriteiten blij zijn met die geste, en dat zal de CME zich ook gerealiseerd hebben toen ze tot invoering besloten. Dan vraag ik me af waarom ze daartoe overgegaan zijn wanneer er schijnbaar geen enkele reden voor was, zoals een dringende vraag uit de markt.quote:Op woensdag 20 april 2011 22:18 schreef Mendeljev het volgende:
Wat CME nu aanbiedt vergroot het gemak van hedging. Daar zit geen duister complot achter.
(Dat ging niet over de oliemarkt. Je stelde dat de hele dollar internationaal buiten gebruik genomen zou worden).quote:Ik denk dat je de omvang van de oliemarkt overschat.
Denk dat juist door de schommelingen die de dollar, maar ook de euro de laatste jaren maakt de markt wel degelijk vraagt om crude contracten in euro's. Maar qua marktgrootte van de eurozone is het juist raar dat het product 'crude in euro's' er niet eerder was. En omdat de hedge voor de eurozone ingebouwd zit in dit nieuwe product, kan de CME rekenen op hogere volumes en juist van winstmarges op producten als futures (op 1 contract dat verkocht wordt aan een broker/marketmaker, wordt ongeveer evenveel winst gemaakt als op honderden aandelen) moeten exchanges het tegenwoordig hebben.quote:Op donderdag 21 april 2011 00:31 schreef dvr het volgende:
[..]
Het vergroot het gemak en verlaagt de kosten. Maar bovenal is het een invitatie en een signaal aan Amerikaanse en internationale beleggers om in plaats van de USD de EUR te gebruiken, en dat op een moment waarop de dollar sterk onder druk staat en nu zelfs door zijn meerjarige bodem gezakt is. Ik kan me niet voorstellen dat de Amerikaanse financiële en monetaire autoriteiten blij zijn met die geste, en dat zal de CME zich ook gerealiseerd hebben toen ze tot invoering besloten. Dan vraag ik me af waarom ze daartoe overgegaan zijn wanneer er schijnbaar geen enkele reden voor was, zoals een dringende vraag uit de markt.
[..]
(Dat ging niet over de oliemarkt. Je stelde dat de hele dollar internationaal buiten gebruik genomen zou worden).
Lastig is dat ze moeilijk te waarderen zijn als je de omvang, samenstelling en winbaarheid van hun ondergrondse voorraden niet goed kent en niet weet wat hun hedgepositie is. Als ze hun huidige en toekomstige productie al tegen een te lage prijs vooruit verkocht hebben, profiteren ze veel minder van een stijging van de goudprijs dan mijnen die dat niet gedaan hebben.quote:Op woensdag 27 april 2011 11:57 schreef JimmyJames het volgende:
Hoe kijken jullie aan tegen rechtstreeks beleggen in grote mijnbedrijven?
De "reservemunt" status van de dollar heeft niets te maken met de rekeneenheid waarin commodities worden geprijsd. Dat het buitenland grote hoeveelheden dollar assets accumuleert is een keihard mathematisch gevolg van het feit dat de VS een enorm handelstekort heeft met het buitenland. Als je import groter is dan je export dan accumuleert het buitenland per definitie dollars, die vervolgens weer moeten worden gerecycled in dollar assets zoals Treasuries. Meer zit er niet achter.quote:Op woensdag 20 april 2011 14:48 schreef dvr het volgende:
Op de Chicago Mercantile Exchange worden sinds maandag oliecontracten in Euro aangeboden. Als dat een succes wordt, dragen ze bij aan de ondergang van de dollar als internationale handels- en reservemunt.
Ik vond wel dit: http://www.reuters.com/ar(...)dAFN0148789420091201quote:Op woensdag 27 april 2011 12:57 schreef dvr het volgende:
[..]
Lastig is dat ze moeilijk te waarderen zijn als je de omvang, samenstelling en winbaarheid van hun ondergrondse voorraden niet goed kent en niet weet wat hun hedgepositie is. Als ze hun huidige en toekomstige productie al tegen een te lage prijs vooruit verkocht hebben, profiteren ze veel minder van een stijging van de goudprijs dan mijnen die dat niet gedaan hebben.
Aantrekkelijk is natuurlijk dat een stijging in de goudprijs veelvoudig in hun winst doorwerkt. Iedere extra dollar op de prijs is immers pure winst en ook de winbare ondergrondse voorraden worden groter en waardevoller zonder dat daarvoor iets extra's hoeft te worden gedaan.
Het beoordelen van goudmijnaandelen vergt dus vergeleken met dat van reguliere aandelen wat meer specifieke kennis en studie.
Ja vast...quote:Op woensdag 27 april 2011 13:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
De "reservemunt" status van de dollar heeft niets te maken met de rekeneenheid waarin commodities worden geprijsd. Dat het buitenland grote hoeveelheden dollar assets accumuleert is een keihard mathematisch gevolg van het feit dat de VS een enorm handelstekort heeft met het buitenland. Als je import groter is dan je export dan accumuleert het buitenland per definitie dollars, die vervolgens weer moeten worden gerecycled in dollar assets zoals Treasuries. Meer zit er niet achter.
Vroeger, toen ik nog een soort goldbug was (ja echt!) heb ik serieus gekeken naar goudmijn aandelen. De gedachte was dat je in goudmijnen moest beleggen diequote:Op woensdag 27 april 2011 11:57 schreef JimmyJames het volgende:
Hoe kijken jullie aan tegen rechtstreeks beleggen in grote mijnbedrijven?
Mensen willen goud graag hebben omdat het schuldenvrij bezit is. Met een goudmijn is dat toch weer anders. Bovendien dreigt nationalisatie altijd op de achtergrond, al lijkt dat niet overal even hard te spelen in de markt.quote:Op woensdag 27 april 2011 13:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vroeger, toen ik nog een soort goldbug was (ja echt!) heb ik serieus gekeken naar goudmijn aandelen. De gedachte was dat je in goudmijnen moest beleggen die
1. Zoveel mogelijk unhedged zijn, dus volop profiteren van een stijging van de goudprijs.
2. Grote bewezen voorraden hebben die duur zijn om te winnen. Dat geeft de mijn namelijk de meeste leverage bij een grote prijsstijging. Je kunt het dan eigenlijk zien als een far out of the money calloptie op goud met een oneindige looptijd.
Klinkt als een fantastisch goed idee als je stijgende goudprijzen verwacht (en dat deed ik toen), maar hoe hebben de kandidaten die ik rond 2003 volgens deze criteria selecteerde het gedaan?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Knap waardeloos
Gelukkig heb ik indertijd m'n geld in iets anders belegd
Nee. Het bedrijfsleven overal ter wereld heeft ongeacht Amerika's import/exportpositie grote hoeveelheden dollars nodig om internationale handel te drijven. Niet alleen commodities maar ook halffabrikaten, producten en zelfs internationaal verrichte diensten, om nog te zwijgen over talloze financiële producten, worden veelal in USD afgerekend. Om die liquiditeitenstroom in goede banen te leiden -dwz te voorkomen dat pieken en dalen voor grote koersschomelingen t.o.v. de eigen munt zorgen- houden centrale banken grote hoeveelheden dollars in reserve. Een andere reden om dat te doen is als internationale dekking van de eigen munt en banken, maar dat hangt in feite ook samen met die liquiditeitsvraag. Hoe dan ook, dát is waar het begrip "reservemunt" vandaan komt. Die liquiditeitsbehoefte is tevens de reden waarom de FED tijdens de bankencrisis zulke grote swaplines met buitenlandse collega-centralebanken onderhield; die dollarliquiditeit en stabiliteit is van levensbelang voor het internationale bankwezen en bedrijfsleven, maar buitenlandse CB's kunnen zelf geen dollars bijdrukken wanneer er door extreme omstandigheden lokaal ineens veel meer vraag naar is.quote:Op woensdag 27 april 2011 13:17 schreef SeLang het volgende:
De "reservemunt" status van de dollar heeft niets te maken met de rekeneenheid waarin commodities worden geprijsd. Dat het buitenland grote hoeveelheden dollar assets accumuleert is een keihard mathematisch gevolg van het feit dat de VS een enorm handelstekort heeft met het buitenland. Als je import groter is dan je export dan accumuleert het buitenland per definitie dollars, die vervolgens weer moeten worden gerecycled in dollar assets zoals Treasuries. Meer zit er niet achter.
Wat jij hier aanhaalt is geld dat hier en daar op rekeningen staat om transacties soepel te laten lopen. Maar dat is kleingeld, relatief gesproken. En voor het verkrijgen van een dollar zal nog steeds een Amerikaan iets van je moeten kopen. Of jij moet iets kopen van iemand anders die iets van een Amerikaan heeft gekocht. Maar uiteindelijk komt het gewoon neer op een handelsbalans verhaal.quote:Op woensdag 27 april 2011 15:34 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee. Het bedrijfsleven overal ter wereld heeft ongeacht Amerika's import/exportpositie grote hoeveelheden dollars nodig om internationale handel te drijven. Niet alleen commodities maar ook halffabrikaten, producten en zelfs internationaal verrichte diensten, om nog te zwijgen over talloze financiële producten, worden veelal in USD afgerekend. Om die liquiditeitenstroom in goede banen te leiden -dwz te voorkomen dat pieken en dalen voor grote koersschomelingen t.o.v. de eigen munt zorgen- houden centrale banken grote hoeveelheden dollars in reserve. Een andere reden om dat te doen is als internationale dekking van de eigen munt en banken, maar dat hangt in feite ook samen met die liquiditeitsvraag. Hoe dan ook, dát is waar het begrip "reservemunt" vandaan komt. Die liquiditeitsbehoefte is tevens de reden waarom de FED tijdens de bankencrisis zulke grote swaplines met buitenlandse collega-centralebanken onderhield; die dollarliquiditeit en stabiliteit is van levensbelang voor het internationale bankwezen en bedrijfsleven, maar buitenlandse CB's kunnen zelf geen dollars bijdrukken wanneer er door extreme omstandigheden lokaal ineens veel meer vraag naar is.
Dat is relatief kleingeld?quote:Op woensdag 27 april 2011 16:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat jij hier aanhaalt is geld dat hier en daar op rekeningen staat om transacties soepel te laten lopen. Maar dat is kleingeld, relatief gesproken. En voor het verkrijgen van een dollar zal nog steeds een Amerikaan iets van je moeten kopen. Of jij moet iets kopen van iemand anders die iets van een Amerikaan heeft gekocht. Maar uiteindelijk komt het gewoon neer op een handelsbalans verhaal.
Als de rest van de wereld af wil van de dollar reserves dan zal men per saldo dingen in de VS moeten kopen, oftewel omdraaien van de handelsbalans. Daarom zijn al die verhalen over China en Rusland die een andere reserve currency zouden willen ook zo absurd. Dat is namelijk wel het laatste wat ze willen want dan moeten ze dus een handelstekort gaan runnen!
Nee, het gaat om een gigantisch bedrag, zo'n 5 biljoen US dollar dat contant op rekeningen in het buitenland staat.quote:Op woensdag 27 april 2011 16:13 schreef SeLang het volgende:
Wat jij hier aanhaalt is geld dat hier en daar op rekeningen staat om transacties soepel te laten lopen. Maar dat is kleingeld, relatief gesproken.
Nee, het gaat ook over door buitenlandse ondernemingen in Amerika gemaakte bedrijfswinsten, om Amerikaanse investeringen in het buitenland, om leningen van Amerikanen aan het buitenland, om in het buitenland geparkeerd Amerikaans spaargeld, etc.quote:En voor het verkrijgen van een dollar zal nog steeds een Amerikaan iets van je moeten kopen.
Wat er met die dollars gebeurt wordt uiteindelijk door de markt bepaald. Als de dollar waarde blijft verliezen, zal het buitenland op grote schaal Amerikaanse bezittingen opkopen (vastgoed, aandelen e.d.) en daarmee niet alleen het Amerikaanse prijsniveau verhogen maar tegelijkertijd de maatschappelijke geldhoeveelheid aldaar (nu: 1 biljard) sterk verhogen. Een mooi recept voor hyperinflatie.quote:Als de rest van de wereld af wil van de dollar reserves dan zal men per saldo dingen in de VS moeten kopen, oftewel omdraaien van de handelsbalans.
Een handelstekort is heerlijk! Althans, als je het in je eigen valuta afrekent. Lekker allerlei dure buitenlandse spullen kopen en zelf alleen maar papiertjes van een groene opdruk voorzien en daarmee betalen. Amerika is er heel groot mee geworden. En Europa heeft met de euro ook geprobeerd een greep naar die gratis welvaart te doen. Vroeg of laat, als werkgelegenheid hun eerste zorg niet meer is, zullen Rusland en China daar ook wel in willen delen - of zullen in ieder geval niet meer accepteren dat zij zich in het zweet moeten werken en hun grondstoffen moeten verkwanselen in ruil voor loze beloften.quote:Daarom zijn al die verhalen over China en Rusland die een andere reserve currency zouden willen ook zo absurd. Dat is namelijk wel het laatste wat ze willen want dan moeten ze dus een handelstekort gaan runnen!
Dat dat het effect is, wil nog niet zeggen dat ze dat ook beoogden. Wat Amerika wil, is een gezonde inflatie aanwakkeren die de schulden verkleint en de winsten, bestedingen en de vraag naar krediet aanwakkert. Helaas gaat dat ten koste van de waarde van de dollar, maar als dat de eigen exportpositie en de eigen productiebasis versterkt hoeft dat nog niet zo slecht te zijn. Totdat die inflatie op een onbewaakt moment uit de klauwen loopt..quote:Het grappige is dat juist de Amerikanen er alles aan doen om van die reservemunt status af te komen (o.a. QE2) en de Chinezen er alles aan doen om die te behouden (beperken van eigen kapitaalstromen en massaal dollar assets te accumuleren om stijging van de Yuan tov de US$ te voorkomen en zo een handelsoverschot te handhaven).
Dat is voor China-skeptic SeLang dus kleingeld.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:35 schreef dvr het volgende:
Nee, het gaat om een gigantisch bedrag, zo'n 5 biljoen US dollar dat contant op rekeningen in het buitenland staat.
Kijk nu komen we ergens. Hoe kom jij aan die $5.000 miljard?quote:Op woensdag 27 april 2011 19:35 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, het gaat om een gigantisch bedrag, zo'n 5 biljoen US dollar dat contant op rekeningen in het buitenland staat.
Maar dat soort dingen komt toch gewoon in je balance of payments terecht?quote:Nee, het gaat ook over door buitenlandse ondernemingen in Amerika gemaakte bedrijfswinsten, om Amerikaanse investeringen in het buitenland, om leningen van Amerikanen aan het buitenland, om in het buitenland geparkeerd Amerikaans spaargeld, etc.
De hoeveelheid dollars waar het dan om gaat is ongeveer gelijk aan QE2, of aan het stimulatie pakket van Obama, of één jaar trade deficit (take your pick). Wie weet hebben die kooplustige buitenlanders meer succes dan Obama/ Bernanke wat betreft stimuleren. Ik geloof inderdaad dat een dergelijk (onwaarschijnlijk) scenario meer invloed zal hebben op de economie dan de pogingen van Team-Obama en het kan helpen om de handelsbalans recht te trekken, wat op zich de moeder aller stimulatie pakketten is en in die zin ook self defeating (hogere economische groei en hogere belastinginkomsten = minder deficit. En natuurlijk een krimpend handelstekort. Dat zou de $ weer moeten ondersteunen). En mocht de inflatie oplopen dan slurp je die dollars weer op door QE2 terug te draaien zonder al teveel negatieve consequenties. De economie is immers booming. Eerlijk gezegd denk ik dat dit een droom scenario is voor Bernanke/ Obamaquote:Wat er met die dollars gebeurt wordt uiteindelijk door de markt bepaald. Als de dollar waarde blijft verliezen, zal het buitenland op grote schaal Amerikaanse bezittingen opkopen (vastgoed, aandelen e.d.) en daarmee niet alleen het Amerikaanse prijsniveau verhogen maar tegelijkertijd de maatschappelijke geldhoeveelheid aldaar (nu: 1 biljard) sterk verhogen. Een mooi recept voor hyperinflatie.
Het is inderdaad een soort symbiose waarbij beide partijen voordeel hebben. De USA kan lekker boven haar stand leven en de Chinezen kunnen kun industrie opbouwen. Zolang als het duurt natuurlijk. Het is daarom ook niet zo vreemd dat deze situatie al zo lang voortduurt.quote:Een handelstekort is heerlijk! Althans, als je het in je eigen valuta afrekent. Lekker allerlei dure buitenlandse spullen kopen en zelf alleen maar papiertjes van een groene opdruk voorzien en daarmee betalen. Amerika is er heel groot mee geworden. En Europa heeft met de euro ook geprobeerd een greep naar die gratis welvaart te doen. Vroeg of laat, als werkgelegenheid hun eerste zorg niet meer is, zullen Rusland en China daar ook wel in willen delen - of zullen in ieder geval niet meer accepteren dat zij zich in het zweet moeten werken en hun grondstoffen moeten verkwanselen in ruil voor loze beloften.
Bernanke heeft zichzelf min of meer schaakmat gezet imo. Het wordt strak heel hard remmen of de controle verliezen. QE2 blijft voor mij een onbegrijpelijke zet want het heeft niks opgelevert maar het maakt de exit straks zo ontzettend moeilijk... Misschien hoopt hij op het scenario dat jij hierboven beschreef want dat maakt de exit een heel stuk makkelijker!quote:Dat dat het effect is, wil nog niet zeggen dat ze dat ook beoogden. Wat Amerika wil, is een gezonde inflatie aanwakkeren die de schulden verkleint en de winsten, bestedingen en de vraag naar krediet aanwakkert. Helaas gaat dat ten koste van de waarde van de dollar, maar als dat de eigen exportpositie en de eigen productiebasis versterkt hoeft dat nog niet zo slecht te zijn. Totdat die inflatie op een onbewaakt moment uit de klauwen loopt..
Probeer de reële rente maar eens langdurig onder nul te krijgen. Gaat je niet lukken.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:38 schreef LXIV het volgende:
Bij een reeële rente die onder de nul zit lossen ze vanzelf af.
En de gewone man ziet zijn voedsel en energieprijzen stijgen. Je haalt waarde weg uit iemand anders z'n portemonnee. Het is gewoon een verkapte belasting.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:57 schreef LXIV het volgende:
Schulden in het binnenland los je er niet mee op nee, maar die aan het buitenland toch wel! Als jij 100G schuld hebt aan China, en die dollar wordt 10% minder waard, dan heb je toch 10G minder terug te betalen?
Dat klopt. Maar nu even met echte getallen:quote:Op woensdag 27 april 2011 21:57 schreef LXIV het volgende:
Schulden in het binnenland los je er niet mee op nee, maar die aan het buitenland toch wel! Als jij 100G schuld hebt aan China, en die dollar wordt 10% minder waard, dan heb je toch 10G minder terug te betalen?
Joost mag het weten!quote:Op woensdag 27 april 2011 21:24 schreef SeLang het volgende:
Kijk nu komen we ergens. Hoe kom jij aan die $5.000 miljard?
Maar wat zjin dat soort cijfers? Als het van de FED's balans komt gaat dat waarschijnlijk alleen om geld dat de FED her en der op buitenlandse banken heeft staan. Dat heeft niets te maken met de totale hoeveelheid girale dollars die buiten de VS en buiten het zicht van de FED circuleren. Alleen al de tijdelijke swaps die ze eind 2008 met andere CB's deden om wat liquiditeitsproblemen op te lossen bedroegen meer dan $500 miljard in girale dollars.quote:Volgens gegevens van de FED staat Demand Deposits at Foreign Commercial banks op $17 miljard. Demand Deposits at Foreign Official institutions (Centrale banken etc) staat op $5,5 miljard. Kleingeld dus.
Dat weet ik, maar dat het de 'grote hap' zou zijn lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Her en der spaart men graag in dollars en in enkele industrieën (kidnappings, drugs etc) laat men zich graag met dollarbiljetten betalen, maar dat lijken me toch marginale activiteiten vergeleken met pakweg de olie- of wapenhandel.quote:De grote hap zit in papier geld. Daarvan is ca $850 miljard in omloop waarvan ca 2/3 (=$570 miljard) buiten de VS.
Ja, op dat moment wel. Maar volgens mij houdt niemand bij in welke munteenheden bedragen vervolgens weer terugkomen of waar die dollars naartoe gaan. Internationale banken houden hun dollartegoeden natuurlijk apart bij, maar aan wie of wat dat wereldwijd gerapporteerd wordt weet ik niet. Bij de BIS heb ik nog niets gevonden.quote:Maar dat soort dingen komt toch gewoon in je balance of payments terecht?
Ik geloof dat Bernanke nog niet heeft aangegeven hoe hij dat in de praktijk wilde klaarspelen. Bij een aantrekkende interne markt neemt de kredietvraag (investeringen) toe en de tegelijkertijd oplopende kosten van import van energie en grondstoffen doet de omzetten van bedrijven en de lonen stijgen. En de CPI-geindexeerde overheidsbestedingen nemen ook toe. Kortom, geldinflatie van alle kanten.quote:En mocht de inflatie oplopen dan slurp je die dollars weer op door QE2 terug te draaien zonder al teveel negatieve consequenties.
Het heeft de beurzen en de banken overeind gehouden, en daarmee een deflatoire ramp voorkomen. Maar QE3 wordt wel heel precair: doen ze het niet dan zal de USA ook aan austerity moeten geloven en konden de beurzen en woningmarkten wel eens finaal op hun smoel gaan, met alle economische gevolgen van dien. Doen ze het wel, dan gaat de dollar verder onderuit en betalen Amerikanen dadelijk het dubbele voor hun benzine en hun rice crispies. Het is nog steeds koorddansen geblazen, maar het draadje wordt steeds dunner.quote:Bernanke heeft zichzelf min of meer schaakmat gezet imo. Het wordt strak heel hard remmen of de controle verliezen. QE2 blijft voor mij een onbegrijpelijke zet want het heeft niks opgelevert maar het maakt de exit straks zo ontzettend moeilijk...
Mijn vermoeden waar die $5000 miljard vandaan komt: Met "dollars" wordt vaak niet letterlijk dollars bedoeld maar ook Treasuries. Als je Treasuries ($4474), papieren cash ($570), Demand Deposits at Commercial Banks ($17) en Demand Deposits at Official Institutions ($5,5) optelt dan kom ik op $5067 miljard.quote:Op donderdag 28 april 2011 04:12 schreef dvr het volgende:
[..]
Joost mag het weten!Ik meende dat ooit ergens gezien te hebben als de totale hoeveelheid eurodollars (=dollars op buitenlandse bankrekeningen, niet alleen in Europa overigens, buiten controle van de FED), maar ik kan het nergens terugvinden. En ik kan geen enkele instantie vinden die het zelfs maar probeert te becijferen (voorzover dat überhaupt mogelijk is). Cijfers over CB-reserves zijn wel te vinden, maar die worden maar voor een klein deel als echt giraal geld aangehouden.
In dit Bloomberg-artikel wordt gesteld dat de internationale officiële cash-reserves ongeveer een derde van de wereldwijde importwaarde zijn. Volgens de WTO bedraagt dat laatste 12.5 biljoen, dus de officiële cashreserves zouden dan iets meer dan 4 biljoen zijn. Daarvan zal zo'n 2,5 biljoen in dollars zijn. Als de private sector dan ook nog een soortgelijk bedrag in dollars aanhoudt zit je al gauw op $5 biljoen.
Anderzijds zegt dat artikel even verder "dollars held outside the U.S. [declined] to 1.22 percent of world trade in 2006", wat op een veel lager bedrag zou uitkomen! Kortom, ik ben hier nog niet uit.
Als jij een girale dollar rekening hebt bij bijv ING, dan heeft ING zelf gewoon een account in de VS, gedekt door reserves bij de FED. Hoe kunnen ze anders fractional reserve banking doen met die dollars?quote:Maar wat zjin dat soort cijfers? Als het van de FED's balans komt gaat dat waarschijnlijk alleen om geld dat de FED her en der op buitenlandse banken heeft staan. Dat heeft niets te maken met de totale hoeveelheid girale dollars die buiten de VS en buiten het zicht van de FED circuleren.
Hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar volgens mij wordt dat aan het eind van de dag gewoon terug geswapped en is dat aan het einde van de dag dus weer weg. Het is het verschaffen van liquiditeit, niet een "positie" in dollars.quote:Alleen al de tijdelijke swaps die ze eind 2008 met andere CB's deden om wat liquiditeitsproblemen op te lossen bedroegen meer dan $500 miljard in girale dollars.
Ik zou de omvang van drugshandel niet onderschattenquote:Dat weet ik, maar dat het de 'grote hap' zou zijn lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Her en der spaart men graag in dollars en in enkele industrieën (kidnappings, drugs etc) laat men zich graag met dollarbiljetten betalen, maar dat lijken me toch marginale activiteiten vergeleken met pakweg de olie- of wapenhandel.
Maar als het buitenland als geheel dollars absorbeert of juist dumpt, dan moet je dat zien in de Balance of Payments van de VS.quote:Ja, op dat moment wel. Maar volgens mij houdt niemand bij in welke munteenheden bedragen vervolgens weer terugkomen of waar die dollars naartoe gaan. Internationale banken houden hun dollartegoeden natuurlijk apart bij, maar aan wie of wat dat wereldwijd gerapporteerd wordt weet ik niet. Bij de BIS heb ik nog niets gevonden.
Bij een daadwerkelijke verbetering van de economie wordt de exit echter een veel makkelijker taak dan wanneer je door een externe oorzaak wordt gedwongen tot een exit. Om een piepkleine renteverhoging zonder problemen door te kunnen voeren moet hij een absurd grote hoeveelheid Treasuries dumpen.quote:Ik geloof dat Bernanke nog niet heeft aangegeven hoe hij dat in de praktijk wilde klaarspelen. Bij een aantrekkende interne markt neemt de kredietvraag (investeringen) toe en de tegelijkertijd oplopende kosten van import van energie en grondstoffen doet de omzetten van bedrijven en de lonen stijgen. En de CPI-geindexeerde overheidsbestedingen nemen ook toe. Kortom, geldinflatie van alle kanten.
Zeker QE2 heeft imo helemaal niets nuttigs gedaan, afgezien van een beperkt "feel good" effect door de aandelen bubble. Maar dat wordt waarschijnlijk meer dan gecompenseerd door een "feel bad" effect door gestegen voedsel/ grondstoffenprijzen die de inflatieverwachting hebben doen stijgen.quote:Het heeft de beurzen en de banken overeind gehouden, en daarmee een deflatoire ramp voorkomen.
Met elke verdere QE wordt het veel en veel moeilijker om een soepele exit te maken. Het verband tussen rente verhogen en krimpen van de balancesheet bij een stabiele inflatie is namelijk exponentieel. Daarom heb ik QE2 ook nooit begrepen. De FED is echt uitgespeeld imo.quote:Maar QE3 wordt wel heel precair: doen ze het niet dan zal de USA ook aan austerity moeten geloven en konden de beurzen en woningmarkten wel eens finaal op hun smoel gaan, met alle economische gevolgen van dien. Doen ze het wel, dan gaat de dollar verder onderuit en betalen Amerikanen dadelijk het dubbele voor hun benzine en hun rice crispies. Het is nog steeds koorddansen geblazen, maar het draadje wordt steeds dunner.
Natuurlijk. Inflatie is een (enigszins verkapte) herverdeling van spaarders naar schuldenaren.quote:Op woensdag 27 april 2011 23:04 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
En de gewone man ziet zijn voedsel en energieprijzen stijgen. Je haalt waarde weg uit iemand anders z'n portemonnee. Het is gewoon een verkapte belasting.
Waar staat dat rente altijd reageert op inflatie?quote:Op woensdag 27 april 2011 23:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar nu even met echte getallen:
Schuld in handen van het buitenland: $4474 miljard. Daar zou je dus een deel van kunnen "weg inflateren".
Begrotingstekort: waarschijnlijk ~$1000 miljard per jaar ofzo gemiddeld de komende 10 jaar. Dat geld moet dus extra worden geleend. En daar komt nog bovenop dat je bestaande schuld moet doorrollen at maturity. Als je de inflatie laat oplopen dan ga je daar veel hogere (reële) rente op betalen. Als je even wat speelt met die getallen dan krijg ik niet gauw een scenario waarbij een hoge inflatie gunstig is. Je bent waarschijnlijk veel beter af met lage inflatie/ lage rente.
Het grootste probleem met de VS (en een groot deel van de democratische wereld) is dat er een leiderschapscrisis heerst. Iedereen weet welke problemen er zijn maar niemand neemt de leiding om een 10-jaren plan te maken om de zaak weer op de rails te krijgen. In de VS draait alles op een 2-jarige cyclus, vanaf de verkiezing van de president tot de nieuwe campagne. Dat is natuurlijk veel te kort. Verder is ook niemand accountable voor besluiten die worden genomen omdat die mensen allang weer weg zijn op het moment dat de gevolgen van slecht beleid zich manifesteren.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:17 schreef Asfyxia het volgende:
SeLang, geloof jij er überhaupt nog in dat het nog goed zou kunnen komen, wat de VS betreft?
Uiteindelijk komt alles altijd weer een keer goed, maar ik bedoel binnen de huidige randvoorwaarden.
Heldere analyse. Komt eigenlijk weer neer op steeds diezelfde moral hazards. Presidenten strooien met geld dat niet eens van hun is, maar een ander draagt daar de verantwoording voor en weer een ander wordt geconfronteerd met de gevolgen. Goh, het lijken de grootbanken wel.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het grootste probleem met de VS (en een groot deel van de democratische wereld) is dat er een leiderschapscrisis heerst. Iedereen weet welke problemen er zijn maar niemand neemt de leiding om een 10-jaren plan te maken om de zaak weer op de rails te krijgen. In de VS draait alles op een 2-jarige cyclus, vanaf de verkiezing van de president tot de nieuwe campagne. Dat is natuurlijk veel te kort. Verder is ook niemand accountable voor besluiten die worden genomen omdat die mensen allang weer weg zijn op het moment dat de gevolgen van slecht beleid zich manifesteren.
Dat laatste is een feit.quote:Het is behoorlijk duidelijk wat er moet gebeuren maar het leiderschap ontbreekt. Dat laatste maakt me pessimistisch want hoe langer je wacht deste moeilijker het wordt. Maar uiteindelijk keert de wal gewoon het schip.
..maar waarom neemt belastingbetalende bevolking genoegen met landsbestuur dat weigert een land enigszins fatsoenlijk te besturen? Na voldoende wanbestuur kom je toch tot de conclusie dat je goedkoper uit bent zonder bestuurders die alleen maar pretenderen te besturen?quote:Op donderdag 28 april 2011 11:43 schreef SeLang het volgende:
Het is behoorlijk duidelijk wat er moet gebeuren maar het leiderschap ontbreekt. Dat laatste maakt me pessimistisch want hoe langer je wacht deste moeilijker het wordt. Maar uiteindelijk keert de wal gewoon het schip.
Hier zit natuurlijk ook de zwakte van democratie, namelijk dat de meerderheid van de mensen issues niet begrijpt en kennelijk niet kan rekenen.quote:Op donderdag 28 april 2011 11:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
..maar waarom neemt belastingbetalende bevolking genoegen met landsbestuur dat weigert een land enigszins fatsoenlijk te besturen? Na voldoende wanbestuur kom je toch tot de conclusie dat je goedkoper uit bent zonder bestuurders die alleen maar pretenderen te besturen?
Echt, ik hoop serieus dat er komende 5 jaar gewoon een nieuwe politieke partij in Nederland op staat die het huidige zooitje ten grabbel zal gooien.quote:Op donderdag 28 april 2011 12:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier zit natuurlijk ook de zwakte van democratie, namelijk dat de meerderheid van de mensen issues niet begrijpt en kennelijk niet kan rekenen.
Maar laten we wel wezen, de afgelopen decennia zijn natuurlijk buitengewoon welvarend geweest, ook al was dat gedeeltelijk artificieel en op een bubble van geleend geld. Dus de mensen zijn over het algemeen niet ontevreden over het bestuur. Ik verwacht dat daar in de komende 10 jaar wel verandering in komt.
Maar ook: op wie zou je dan moeten stemmen? Wat ik zelf zie is dat mensen die de problematiek begrijpen de oplossing niet (meer) verwachten van de politiek maar gewoon heel pragmatisch zichzelf veilig aan het stellen zijn. Je ziet dat ook duidelijk op dit forum.
Wat houd je tegen?quote:Op donderdag 28 april 2011 12:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Echt, ik hoop serieus dat er komende 5 jaar gewoon een nieuwe politieke partij in Nederland op staat die het huidige zooitje ten grabbel zal gooien.
Veranderingen in het pensioenen stelsel etc.
Het lijkt mij dat er echt wel een markt is voor een nieuwe politieke partij maar je zult 1. centen nodig hebben voor reclame en 2. meer dan 1 capabel figuur die de zaak een beetje kan runnen.
Niet als al die schuld in handen is van de FED, die momenteel al 70% van de markt schijnt uit te maken. Bijna alle rente die de overheid dadelijk aan de FED betaalt, vloeit als 'winst' terug naar de staat (op een paar procentjes na waarmee de bankiers hun zakken vullen), die daarmee zijn ambtenaren en steuntrekkers betaalt. Met deze carroussel van geldschepping en overheidsbestedingen wordt de dollar steeds verder uitgehold. Het land krijgt nu al veel minder legitiem krediet uit het buitenland en de volgende fase is dat er ook geen goederen meer aan de VS geleverd zullen worden, tenzij ze er veel meer voor gaan betalen.quote:Op donderdag 28 april 2011 10:48 schreef SeLang het volgende:
Dit scenario zou rampzalig zijn voor de VS anno 2011, waar de maturity van bestaande schuld gemiddeld maar 4 jaar is terwijl er tegelijkertijd in het komende decennium elk jaar ~$1000 miljard extra moet worden geleend, bovenop het doorrrollen van bestaande schuld. Dat zou dan gebeuren tegen een veel hogere (reële) rente.
Ja, maar we kunnen nu al wat doen aan belangrijke zaken zoals de investeringen van onze fantastische pensioenfondsen in Nederland.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:51 schreef dvr het volgende:
Wat betreft leiderschap, geen enkele leider kan de huidige situatie verbeteren of de crash voorkomen. Het point-of-no-return waarop de schuldenberg definitief te groot werd ligt al minstens 5 jaar achter ons. Het enige wat een goede leider zou kunnen doen is, wanneer de klap eenmaal komt, het leed verzachten door de onderklasse te ontzien, en perspectief te scheppen door op nieuwe technologieën zoals thoriumenergiecentrales in te zetten en op zaken als duurzame, kleinschalige lokale landbouw. Maar dan nog zal die leider de schuld voor de economische ineenstorting krijgen, weggejauwd worden, en vervangen door een ander. Om die reden zal zo'n gezochte leider, althans degene die later de credits krijgt voor het oplossen ervan, op zijn vroegst pas opstaan als de crisis op zijn hoogtepunt is.
Met elke $ aan schuld die de FED koopt wordt de exit moeilijker. En dat verband is exponentieel. In de praktijk betekent dat dat de FED geen monetair beleid meer kan voeren.quote:Op donderdag 28 april 2011 14:51 schreef dvr het volgende:
[..]
Niet als al die schuld in handen is van de FED, die momenteel al 70% van de markt schijnt uit te maken. Bijna alle rente die de overheid dadelijk aan de FED betaalt, vloeit als 'winst' terug naar de staat (op een paar procentjes na waarmee de bankiers hun zakken vullen), die daarmee zijn ambtenaren en steuntrekkers betaalt. Met deze carroussel van geldschepping en overheidsbestedingen wordt de dollar steeds verder uitgehold. Het land krijgt nu al veel minder legitiem krediet uit het buitenland en de volgende fase is dat er ook geen goederen meer aan de VS geleverd zullen worden, tenzij ze er veel meer voor gaan betalen.
Dit ben ik ook niet met je eens. Het wordt steeds moeilijker maar de situatie valt te keren, met veel pijn. Het grootste probleem zijn entitlements. Het meeste ligt ver in de toekomst. Het is onbetaalbaar en zal dus ook niet worden betaald, zo simpel is het. Wees daar dan gewoon duidelijk over.quote:Wat betreft leiderschap, geen enkele leider kan de huidige situatie verbeteren of de crash voorkomen. Het point-of-no-return waarop de schuldenberg definitief te groot werd ligt al minstens 5 jaar achter ons. Het enige wat een goede leider zou kunnen doen is, wanneer de klap eenmaal komt, het leed verzachten door de onderklasse te ontzien, en perspectief te scheppen door op nieuwe technologieën zoals thoriumenergiecentrales in te zetten en op zaken als duurzame, kleinschalige lokale landbouw. Maar dan nog zal die leider de schuld voor de economische ineenstorting krijgen, weggejauwd worden, en vervangen door een ander. Om die reden zal zo'n gezochte leider, althans degene die later de credits krijgt voor het oplossen ervan, op zijn vroegst pas opstaan als de crisis op zijn hoogtepunt is.
Zelfs als er spoedig een nieuwe crisis komt zie ik Amerika op hun 'baby' defensie niet gaan bezuinigen en nog steeds talloze onnodige spills in hun uitgaven patroon zullen behouden. Ze zullen daarmee zo lang door gaan tot andere landen zoals China ze echt op de knieen brengt.quote:Op donderdag 28 april 2011 15:39 schreef SeLang het volgende:
Ik las vandaag een geloofwaardig plan van een kolonel om $240 miljard per jaar te bezuinigen op het leger. Dat is te doen want wat moet de VS met een militaire aanwezigheid in 140 landen en 150.000 troepen in Europa en Azie post cold war? Stoppen met onzinnige oorlogen, afschappen van Homeland Security Dept, etc. Dit is een heilig huisje, maar zoiets moet (en gaat, uiteindelijk) gebeuren. Gezondheidszorg valt enorm veel te bezuinigen als je meer concurrentie toestaat. Lonen van ambtenaren kunnen fors omlaag zodat ze in lijn komen met de privé sector. Weg met eindloon pensioenen, etc.
Je moet gewoon een plan maken waarin, wat er ook gebeurt, het budget terug in balans is per bijvoorbeeld 2018. En daarin bindende contracten waar ook een volgende regering zich aan moet houden. Een soort front van nationale redding.
Ik vrees alleen dat er een nieuwe crisis nodig is om genoeg draagvlak te creëren voor zo'n "radicale" stap. Bij voorkeur een crisis die het gevolg is van een het beleid van de FED, zodat direct duidelijk is dat die bailout mogelijkheid niet meer bestaat.
Dat denk ik ook.quote:Op donderdag 28 april 2011 15:59 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zelfs als er spoedig een nieuwe crisis komt zie ik Amerika op hun 'baby' defensie niet gaan bezuinigen en nog steeds talloze onnodige spills in hun uitgaven patroon zullen behouden. Ze zullen daarmee zo lang door gaan tot andere landen zoals China ze echt op de knieen brengt.
Ja, ooit, uiteindelijk gaat het wel een keer gebeuren.quote:Op donderdag 28 april 2011 16:15 schreef SeLang het volgende:
Ik weet het, het is een soort hypotheekrente aftrek: onbespreekbaar.
En toch gaat het uiteindelijk gebeuren, net als afschaffing van de hypotheekrente aftrek.
Of je nu je budget inkrimpt met bezuinigingen of aanstuurt op de door sommigen hier zo bejubelde "hyperinflatie", either way zul je dat leger moeten krimpen. Bij de eerste optie heb je er zelf nog controle over, bij de tweede niet.quote:Op donderdag 28 april 2011 16:39 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ja, ooit, uiteindelijk gaat het wel een keer gebeuren.
Duitsland had na WOII ook ineens een veel kleiner defensiebudget. Toen kon het ineens wel.
De FED probeert (in tandem met de overheid) zolang mogelijk de controle te houden door alle verliezen die zich in de reële en fysieke economie opstapelen te compenseren, en zo een deflationaire crash te voorkomen. Want die zou fataal zijn voor het land en zijn inwoners. Op termijn zou alleen een sterk economisch herstel de al aanwezige schuldenbergen hebben kunnen oplossen en daar zullen sommigen bij de FED en in de regering nog in geloofd hebben, maar als ze dat nu nog steeds doen zijn ze uiterst naief. De afloop is hyperinflatie, maar dat proberen ze zo lang mogelijk uit te stellen, hopend op enig economisch herstel en op een snellere teloorgang van Europa en China zodat méér geld weer naar de VS zal trekken.quote:Op donderdag 28 april 2011 15:39 schreef SeLang het volgende:
Jij en ik verschillen van mening over de motieven van de FED. Jij gaat er kennelijk vanuit dat de FED bewust aanstuurt op een onvermijdelijke catastrofe en zichzelf om tijd te winnen in het proces opoffert. Ik ga er vanuit dat de FED de grenzen opzoekt van de beschikbare monetaire middelen maar geen beleid zal voeren waarvan zij op voorhand weet dat het leidt tot een situatie waarin ze de controle verliest. Dat betekent een eind aan QE. De FED laat de Treasury haar eigen shit oplossen.
Dan gaan mensen als een gek bezuinigen om voor hun oude dag te sparen en raakt de economie en daarmee de werkgelegenheid nog verder in het slop.quote:Dit ben ik ook niet met je eens. Het wordt steeds moeilijker maar de situatie valt te keren, met veel pijn. Het grootste probleem zijn entitlements. Het meeste ligt ver in de toekomst. Het is onbetaalbaar en zal dus ook niet worden betaald, zo simpel is het. Wees daar dan gewoon duidelijk over.
Fijn, een geloofwaardige druppel op de gloeiende plaat..quote:Ik las vandaag een geloofwaardig plan van een kolonel om $240 miljard per jaar te bezuinigen op het leger.
Niemand kan zich een nieuwe crisis permitteren. Overheden hebben de schuldenberg tijdelijk aan het zicht kunnen onttrekken door relatief kleine (maar nominaal zeer grote) bedragen in de economie te pompen die de effecten van die schuldenberg tijdelijk teniet doen. Ze zijn als het jongetje dat zijn vinger in de dijk stak -- met een kleine maar effectieve maatregel is de ramp uitgesteld. Maar als dat vingertje wegvalt breekt de dijk door en komt er een stroom op gang die niets en niemand meer kan stoppen. Dat is ook wat er zal gebeuren als de overheid en centrale banken nu stoppen met uitgeven, pappen en nathouden; de aandelen- en woningmarkten worden dan weggevaagd en in hun kielzog de reële economie en daarmee de obligatiemarkten.quote:Ik vrees alleen dat er een nieuwe crisis nodig is om genoeg draagvlak te creëren voor zo'n "radicale" stap. Bij voorkeur een crisis die het gevolg is van een het beleid van de FED, zodat direct duidelijk is dat die bailout mogelijkheid niet meer bestaat.
http://www.commodityonlin(...)-gold-39126-3-1.htmlquote:Op woensdag 18 mei 2011 20:39 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van een Soros die zijn 99% van zijn goud dumpt?
Disclaimer: ik heb een long positie op goud (nu nog in de min). Ik zit eraan te denken hetzelfde te doen als Soros. Turbo's inwisselen tegen FCX, ABX of GDX.quote:Soros’ fund added Eldorado Gold, Freeport-McMoran Cooper & Gold and Goldcorp to their investments during Q1 2011.
This would suggest that contrary to simplistic reporting Soros continues to remain positive on the gold sector.
Soros is een media-cheerleader voor gevestigde belangen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:39 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat ik er geen reet van geloof.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:39 schreef sitting_elfling het volgende:
Oftewel in plaats van 10% korting krijg je wat goud, keukenboeren blijven me verbazen.quote:Op maandag 20 juni 2011 12:06 schreef piepeloi55 het volgende:
[ afbeelding ]
Kwam dit tegen in een reclamefolder en heb het maar gescand.
Best slim toch, meeliften op een hype?quote:Op maandag 20 juni 2011 15:18 schreef lutser.com het volgende:
Oftewel in plaats van 10% korting krijg je wat goud, keukenboeren blijven me verbazen.
yep, voor een kabouterhuisje.quote:Op maandag 20 juni 2011 14:14 schreef bascross het volgende:
Kan je ook een complete keuken van goud nemen? Lijkt mij wel wat.
Kheb FCXquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:41 schreef JimmyJames het volgende:
Turbo's inwisselen tegen FCX, ABX of GDX.
Pagina 21/22quote:Op maandag 20 juni 2011 19:10 schreef JimmyJames het volgende:
FCX lijkt nu wat te dippen door de koperprijs. Weet je toevallig wat de verhouding goud/koper is bj FCX?
Vanwaar dat? Ik zou eerder denken aan groei aandelen zoals Abcam of Novo die nu wat zakken en daardoor goedkoper worden (en nog goedkoper kunnen..). Ik zie zelf geen enkele reden om nu zaken zoals FCX op te pakken.quote:
`Hebbem al een tijdje.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 01:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Vanwaar dat? Ik zou eerder denken aan groei aandelen zoals Abcam of Novo die nu wat zakken en daardoor goedkoper worden (en nog goedkoper kunnen..). Ik zie zelf geen enkele reden om nu zaken zoals FCX op te pakken.
Einde QE2?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 01:51 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik zie zelf geen enkele reden om nu zaken zoals FCX op te pakken.
Merci.quote:Op maandag 20 juni 2011 20:39 schreef Sokz het volgende:
Pagina 21/22
http://www.fcx.com/ir/AR/2010/FCX_AR_2010.pdf
Sinds '71 is goud gemiddeld met 10% per jaar gestegen, dus het is eigenlijk dubbele winst.quote:Op maandag 20 juni 2011 15:18 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Oftewel in plaats van 10% korting krijg je wat goud, keukenboeren blijven me verbazen.
Slimmer dan 2 jaar vanaf je spaarrekening bankiersbonussen en politici betalen zoals jij doet.quote:Op maandag 20 juni 2011 17:14 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Best slim toch, meeliften op een hype?
meet het eens vanaf de vorige crisis eind jaren 70: http://goldprice.org/30-year-gold-price-history.htmlquote:Op woensdag 13 juli 2011 10:16 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Sinds '71 is goud gemiddeld met 10% per jaar gestegen, dus het is eigenlijk dubbele winst.
ah, dank voor de nuanceringquote:Op woensdag 13 juli 2011 10:28 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ach, ja kan altijd gunstige of minder gunstige periodes selecteren, of ouwehoeren over inflatie etc.
Het gaat uiteindelijk natuurlijk om de fundamentals. De geschiedenis is geweest, en wie zegt dat we die gaan overdoen....
Maar goed, papier bugs houden nogal van grafiekjes en 'bewezen rendementen' (zoals op de beurs sinds 2000), vandaar dat ik ook maar eens met wat kwam.
Ik keek eigenlijk naar de DJ, die in 1971 op ongeveer 700 stond.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:19 schreef GoudIsEcht het volgende:
De S&P stond in 1971 rond de 200 (nu zo'n 1300). Heel beter kan die het in de afgelopen 40 jaar dus niet gedaan hebben. Je zou daarvoor 5+% dividend hebben moeten vangen en dat haal ik niet uit deze grafiek (voor zover die dan correct zou zijn) http://www.multpl.com/s-p-500-dividend-yield/
De grap is dus eigenlijk dat goud het sinds het 'opschorten' van de goustandaard gemiddeld beter (of even goed) heeft gedaan als papier, en vooral de laatste tien jaar iedereen het nakijken gaf.
Het gaat inderdaad primair om de fundamentals, maar die ontwikkeling lijkt een bepaalde fundamentele richting te illustreren.
De 'fundamental' van papier bugs is dan vaak "goud kan je niet eten".
Ze eten blijkbaar papier. Je kan je dan afvragen hoe serieus je zo iemand wil nemen...
In de huidige tijd is alles speculatiefquote:Op woensdag 13 juli 2011 11:34 schreef GoudIsEcht het volgende:
Dat drama doet weinig af aan de meest recente beweging die overigens een fundamentele oorsprong heeft (denk aan bijvoorbeeld het Washington Gold Agreement en de geboorte van de Euro).
Het gaat mij dan ook niet om een crash van het monetaire systeem, maar om het behoud van waarde binnen deze groeiende schuldenberg.
En ja... hoe oud is de dollar nou eigenlijk? En hoe oud is goud..?
Kan je wel roepen dat goud hier de speculatieve waarde is, maar weet je dat nou echt zeker?
We defaulten pas als de fiscale en monetaire speelruimte opgebruikt zijn, autoriteiten proberen dat te voorkomen tot ze niet meer kunnen. Juist dat is ook een van de belangrijkste drijfveren van het commodity-complex.quote:Op woensdag 13 juli 2011 07:36 schreef iamcj het volgende:
Zolang we niet defaulten blijft het schulden probleem groeien en terugkomen en zal goud stijgen.
Een default werkt per saldo deflatoir. De economie krimpt, maar de geldhoeveelheid krimpt vele malen harder. de multiplier gaat dan in reverse. Het gebeuren versterkt daarnaast de drang om schulden af te bouwen in de private sector/overheid en de omloopsnelheid van het geld schiet omlaag.quote:Uiteindelijk komen de defaults en krijgen we pijsinflatie:
[ afbeelding ]
Waarom inflatie: het geld wat gereserveerd was voor aflossing en rentebetaling vliegt de economie in.
De andere optie is exponentieel monetair beleid en dat geeft op termijn ook prijsinflatie.
Natuurlijk gaan huizenprijzen, beurzen e.d. ook zakken. Dat geld stroomt dan ook mooi naar de gebieden zoals voedsel en energie waar de inflatie zich uit.
De economie krimpt en de geldhoeveelheid blijft gelijk, dus inflatie.
Geld verdwijnt alleen als het wordt afgelost.
Maar hoe erg is goud nou 'in vogue'? Ik kom vooral veel mensen tegen die denken dat het van belang is of je dingen kan eten en daarom papier verzamelen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
In de huidige tijd is alles speculatief
Het feit dat waardes inflateren en deflateren met een factor x in geen tijd toont dat wel aan.
Wat 'in vogue' is stijgt als een raket. als iets anders 'in vogue' raakt komt het in de uitverkoop. Goud is daarop geen uitzondering. Dat is iets wat historie aantoont, en ik zou niet weten waarom dat in de toekomst anders zou zijn. Wat niet wil zeggen dat het 'per definitie' een slechte belegging is. Het is echter zoals alles imho een kwestie van timing.
En ik vermoed dat kopen van een 'scare'commodity zoals goud in een crisis niet verstandig is. Wel _voor_ een crisis
Toch blijft de vraag open waarom 'autoriteiten' maar bleven bijdrukken in Rusland, Duitsland, Argentinie of Zimbabwe ten tijde van de hyperinflaties. Hadden die landen dan een onbeperkte 'speelruimte'?quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:20 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
We defaulten pas als de fiscale en monetaire speelruimte opgebruikt zijn, autoriteiten proberen dat te voorkomen tot ze niet meer kunnen. Juist dat is ook een van de belangrijkste drijfveren van het commodity-complex.
Een default werkt deflatoir an sich, maar de geldhoeveelheid kan gestuurd worden via helicopters en drukpersen.quote:Een default werkt per saldo deflatoir. De economie krimpt, maar de geldhoeveelheid krimpt vele malen harder. de multiplier gaat dan in reverse. Het gebeuren versterkt daarnaast de drang om schulden af te bouwen in de private sector/overheid en de omloopsnelheid van het geld schiet omlaag.
zolang goud nog niet kunstmatig gemaakt kan worden voor weinig, blijft goud redelijk stabiel met tussentijdse grote fluctuaties.quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Maar hoe erg is goud nou 'in vogue'? Ik kom vooral veel mensen tegen die denken dat het van belang is of je dingen kan eten en daarom papier verzamelen.
En hoe hard bewijst de geschiedenis dat goud in de uitverkoop komt? De slechte hypotheken van vandaag kan je over honder jaar niet meer kopen, een gulden van een paar jaar terug idem, terwijl ik nog steeds goud kan kopen dat misschien wel 6000 jaar oud is.
Nee, schulden genoteerd in een buitenlandse munt. Een ander verhaal is Zimbabwe dat in feite een dictatuur is en geen verantwoording hoeft af te leggen aan zijn volk. Daar is dus een obeperkte speelruimte ten gunste van de machthebbende en ten koste van de gewone bevolking.quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
Toch blijft de vraag open waarom 'autoriteiten' maar bleven bijdrukken in Rusland, Duitsland, Argentinie of Zimbabwe ten tijde van de hyperinflaties. Hadden die landen dan een onbeperkte 'speelruimte'?
Je haalt vaak graag Azie aanquote:Op woensdag 13 juli 2011 12:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Maar hoe erg is goud nou 'in vogue'? Ik kom vooral veel mensen tegen die denken dat het van belang is of je dingen kan eten en daarom papier verzamelen.
En hoe hard bewijst de geschiedenis dat goud in de uitverkoop komt? De slechte hypotheken van vandaag kan je over honder jaar niet meer kopen, een gulden van een paar jaar terug idem, terwijl ik nog steeds goud kan kopen dat misschien wel 6000 jaar oud is.
Dat is in de jaren 30 gebeurt, dat zegt niet dat het nu gebeurt. Zeker niet met Ben aan het roer.quote:Op woensdag 13 juli 2011 12:20 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
We defaulten pas als de fiscale en monetaire speelruimte opgebruikt zijn, autoriteiten proberen dat te voorkomen tot ze niet meer kunnen. Juist dat is ook een van de belangrijkste drijfveren van het commodity-complex.
[..]
Een default werkt per saldo deflatoir. De economie krimpt, maar de geldhoeveelheid krimpt vele malen harder. de multiplier gaat dan in reverse. Het gebeuren versterkt daarnaast de drang om schulden af te bouwen in de private sector/overheid en de omloopsnelheid van het geld schiet omlaag.
Je redenatie klopt niet en komt alleen uit als autoriteiten kiezen voor het inflatoire pad. In Europa is dat echter niet mogelijk, maar ook in andere grote economien is dat onwaarschijnlijk.
In Vietnam kan je dure dingen zoals huizen, auto's en vroeger zelfs tv's alleen met goud kopen. Ook wordt er alleen gespaard in goud. Er is nooit vertrouwen geweest in overheidsgeld en daar heeft het volk de goudstandaard nooit los gelaten. De dong is daar bijna niks waard en wordt alleen gebruikt voor aller daagse boodschappen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 16:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je haalt vaak graag Azie aan
Nou, daar zijn advertenties over goud in de meerderheid (met telkens de stelling "goud kan niet in waarde dalen. Nooit"), praat elke rickshaw driver over goud, wordt het huis verhypotheceerd om goud te kopen, wordt goud met een korting aangeboden (als je het tenminste weer terugleent aan de bank-he, waar kennen we dat van?
-
Ik zou een stuk grond kopen. Is 4 miljard jaar oudOfwel: dat lijkt me nauwelijks een criterium op zichzelf.
Kijk maar wat er bij vorige crisis gebeurde: een vlucht naar goud, enorme stijgingen en daarna uitverkoop, en decenia van nihil rendement. Had je tijdens de vorige crisis eind jaren '70 goud gekocht, was je nu nog niet quite gedraaid.
Ofwel: elke commodity of papieren optie is geld aan te verdienen. Als je timing maar goed is. Aan alles is geld te verliezen. Als je timing maar kut is.
Ik wordt tot nu toe niet armer van mijn goudbezit, maar tegen een jacht van goud ga ik er toch niet op vooruit, ongeacht de goudprijs.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 15:03 schreef bascross het volgende:
Over goud gesproken:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)maakt-van-goud.dhtml
Misschien iets voor GoudIsEcht?
Het bleek later helaas ook dat het fake is. Geen boot van 3 miljard bedekt met goud.quote:Op woensdag 27 juli 2011 13:09 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik wordt tot nu toe niet armer van mijn goudbezit, maar tegen een jacht van goud ga ik er toch niet op vooruit, ongeacht de goudprijs.
En jacht van hout dat lijkt me nog wel wat op ten duur...
En nog geen drie weken later heeft mijn favoriete geelglanzende grondstofje de 37.000 doorbroken. Jolijt! Op naar de 40.000...quote:Op woensdag 13 juli 2011 06:13 schreef dvr het volgende:
En we hebben weer een nieuw all-time record: Gisteren ging goud de 36.000 euro per kilo voorbij!
Ik heb ook wat gekocht klein jaar geleden maar denk erom ze te verkopen en er weer aandelen voor te kopen langzaam aan, ik heb nu 30% rendementquote:Op vrijdag 5 augustus 2011 00:45 schreef computerprobleem het volgende:
Wat zijn jullie voorspellingen wat goud/dollar betreft? Zelf ben ik pas 18, maar heb momenteel veel interesse in dit onderwerp. Ik heb een tijd geleden voor zo'n 6300 dollar (spaargeld) goud gekocht (munten voor $330,- per stuk, ca. 19 stuks) en te horen gekregen dat ze nu zo'n $370,- per stuk zijn.
Is het verstandig om nog meer te kopen? DUS: verwachten jullie dat goud nóg meer zal stijgen of heeft het nu wel zijn toppunt bereikt?
Ik heb ze nog geen maand geleden gekocht.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 01:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik heb ook wat gekocht klein jaar geleden maar denk erom ze te verkopen en er weer aandelen voor te kopen langzaam aan, ik heb nu 30% rendement
Ik denk goud op USD 10.000 per ounce / EUR 150.000 per kilo binnen vijf jaar.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 00:45 schreef computerprobleem het volgende:
Wat zijn jullie voorspellingen wat goud/dollar betreft? Zelf ben ik pas 18, maar heb momenteel veel interesse in dit onderwerp. Ik heb een tijd geleden voor zo'n 6300 dollar (spaargeld) goud gekocht (munten voor $330,- per stuk, ca. 19 stuks) en te horen gekregen dat ze nu zo'n $370,- per stuk zijn.
Is het verstandig om nog meer te kopen? DUS: verwachten jullie dat goud nóg meer zal stijgen of heeft het nu wel zijn toppunt bereikt?
Shit, ik koop niet meer, veels te duur. Had ik maar wat meer gekocht vroegerquote:Op vrijdag 5 augustus 2011 02:01 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
Ik heb ze nog geen maand geleden verkocht.
Twee jaar terug riepen mensen ook al over te duur.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 09:07 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Shit, ik koop niet meer, veels te duur. Had ik maar wat meer gekocht vroeger
Hoeveel pleurie heb jij aan goudbezit?quote:Op woensdag 27 juli 2011 13:09 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik wordt tot nu toe niet armer van mijn goudbezit, maar tegen een jacht van goud ga ik er toch niet op vooruit, ongeacht de goudprijs.
En jacht van hout dat lijkt me nog wel wat op ten duur...
Zou ook aardig zwaar worden en puur goud is sowieso veel te zacht om te gebruiken voor dat soort doeleiden. Wel een mooie bootquote:Op woensdag 27 juli 2011 14:43 schreef bascross het volgende:
[..]
Het bleek later helaas ook dat het fake is. Geen boot van 3 miljard bedekt met goud.
Sorry, dat was een typfout. Het moest gekocht zijn.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 09:07 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Shit, ik koop niet meer, veels te duur. Had ik maar wat meer gekocht vroeger
..En drie dagen later doorbraken we de 38.000!quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 17:52 schreef dvr het volgende:
En nog geen drie weken later heeft mijn favoriete geelglanzende grondstofje de 37.000 doorbroken. Jolijt! Op naar de 40.000...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |