450 Euro voor twee gouden dames? Nee daar red je het niet mee.quote:Op vrijdag 31 december 2010 14:00 schreef Gamer_V het volgende:
Ik word zeker gelyncht als ik over 450 euro begin in dit topic?
quote:GOLD POWERS TO USD 1800 AS CURRENCY WARS ESCALATE
The ‘currency wars’ return with a vengeance in 2011, driven by improvement in the US economy rather than a need to help economic recovery. The US trade deficit widens as consumers and governments get their wallets out. As the deficit expands, President Obama’s plan to ‘double exports in five years’ increasingly becomes a pipe dream and incites the ‘man on the street’ to twist the US Congress’s arm to pursue a weaker dollar. Pressure piles on China and as investors flee to metals in search of some stability, gold shoots up to USD 1,800 an ounce.
Neem aan dat Selang daar iets van de S&P500 oid heeft genomen als mandje aandelen dat jaarlijk/enkele keren per jaar wordt geëvalueerd en behoorlijk goed te indexeren valt.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:07 schreef Blandigan het volgende:
Ik zit nog eens naar dat grafiekje te kijken waar goud vergeleken wordt met aandelen.
Wat ik me afvraag is of dat niet appels met peren vergelijken is.
Immers, goud is goud en blijft goud. Maar aandelen? Bedrijven gaan failliet en die aandelen staan op nul, en indexen veranderen ook continu van samenstelling.
In hoeverre is daar in die grafiek rekening mee gehouden cq is dat relevant.
Wat ik bedoel is dat goud een constante waarde is maar een index is in al die jaren telkens veranderd van samenstelling en dus eigenlijk geen constante. Je pikt er telkens de beste X aandelen uit en dan zeg je "kijk eens, die doen het beter dan goud".quote:Op zondag 2 januari 2011 19:14 schreef flyguy het volgende:
[..]
Neem aan dat Selang daar iets van de S&P500 oid heeft genomen als mandje aandelen dat jaarlijk/enkele keren per jaar wordt geëvalueerd en behoorlijk goed te indexeren valt.
Natuurlijk is daar rekening mee gehouden. Dit is inclusief faillissementen, fusies, opsplitsingen etc. Bij de verandering van de index worden de aandelen die de index verlaten verkocht en de aandelen die er nieuw in gaan worden gekocht. Je kunt dit exact in de praktijk kopiëren.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:07 schreef Blandigan het volgende:
Ik zit nog eens naar dat grafiekje te kijken waar goud vergeleken wordt met aandelen.
Wat ik me afvraag is of dat niet appels met peren vergelijken is.
Immers, goud is goud en blijft goud. Maar aandelen? Bedrijven gaan failliet en die aandelen staan op nul, en indexen veranderen ook continu van samenstelling.
In hoeverre is daar in die grafiek rekening mee gehouden cq is dat relevant.
Maar zo werkt het dus niet. Er is geen hindsight in het spel. De index ligt van tevoren vast en je kunt zelf op dezelfde dag de veranderingen doorvoeren zoals ze in de index worden doorgevoerd.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:18 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat goud een constante waarde is maar een index is in al die jaren telkens veranderd van samenstelling en dus eigenlijk geen constante. Je pikt er telkens de beste X aandelen uit en dan zeg je "kijk eens, die doen het beter dan goud".
Of mis ik iets.
Precies.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:31 schreef Blandigan het volgende:
Dus zolang je in de index belegt klopt de grafiek.
- De scherpe, kortstondige goudprijsdaling van afgelopen dinsdag was interessant. Een half jaar eerder vond zoiets ook plaats. Sommige blogs (o.a. Fofoa) suggereren dat centrale banken die hun goud tegen marktwaarde waarderen, er belang bij kunnen hebben om de prijs op de voor hun belangrijke peildata te drukken. Hoe dat ook moge zijn, de observatie is interessant en zou reden kunnen zijn om goed op je hoede te zijn op de dagen rond kwartaal- of halfjaarsgrenzen.quote:Gold will never outperform stocks and bonds over the long run, because it does not grow or produce a cash flow. But in light of the challenges facing most other investment classes at present, investors should think carefully about gold. There are no reliable models to determine if it is “overvalued.” What if the world’s investors decided to transfer 3 to 5 percent of wealth out of cash and into hard money? Considering that only 0.6 percent of global financial assets is currently held in the metal, such a movement could push gold prices into the tens of thousands of dollars per ounce.
Het leek eerst een beetje tendentieus geschreven, maar hoe verder ik kom hoe beter het wordt.quote:Op donderdag 6 januari 2011 07:42 schreef Blandigan het volgende:
We hebben het er de laatste tijd vaak over, deflatie/inflatie.
Ik vond nog een link naar aardig artikel over de inflatie in Duitsland in de 20e eeuw, en wat er in de US speelde/speelt.
http://esocap.com/uploads/files/Dying%20of%20Money.pdf
Ik lees deze blog:quote:Op vrijdag 7 januari 2011 03:53 schreef dvr het volgende:
Paar dingetjes voor de goud- en zilverbeleggers:
- De scherpe, kortstondige goudprijsdaling van afgelopen dinsdag was interessant. Een half jaar eerder vond zoiets ook plaats. Sommige blogs (o.a. Fofoa) suggereren dat centrale banken die hun goud tegen marktwaarde waarderen, er belang bij kunnen hebben om de prijs op de voor hun belangrijke peildata te drukken. Hoe dat ook moge zijn, de observatie is interessant en zou reden kunnen zijn om goed op je hoede te zijn op de dagen rond kwartaal- of halfjaarsgrenzen.
@Selang, Piepeloi en anderen die willen reageren.quote:Op donderdag 6 januari 2011 07:42 schreef Blandigan het volgende:
http://esocap.com/uploads/files/Dying%20of%20Money.pdf
Ik vind juist dat hij als één van de weinige een serieuze poging doet om te kwantificeren hoe en op welke schaal er dan wordt gemanipuleerd met papier.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 11:28 schreef GoudIsEcht het volgende:
Harvey Organ loopt regelmatig de schreeuwen dat de COMEX ieder moment kan instorten en lijkt niet in te zien dat het daar alleen maar om papier draait en dat bijna alle spelers daar weet van hebben. Ik vind hem niet de meest betrouwbare bron.
Dat is waar, hij probeert het wel, maar hij zit er standaard naast met zijn geschreeuw.quote:Ik vind juist dat hij als één van de weinige een serieuze poging doet om te kwantificeren hoe en op welke schaal er dan wordt gemanipuleerd met papier.
Like it or not, er zijn blijkbaar genoeg mensen die denken dat papier ook goud is. Hier lees ik ook wel eens mensen die zeggen bijvoorbeeld 'zilver' in hun portefeuille te hebben, maar als ik dan hun andere berichten lees vermoed ik dat het om zilver bij binckbank (of een andere broker) gaat: papier dus.quote:En like it or not, papier bepaalt momenteel de goud en zilver prijs, en de waarde daarvan zit mijns inziens vooral in de psychologische faktor. Jij kunt wel weten (of denken) dat de werkelijke prijs hoger ligt maar denkt de kritische massa die nodig is om de prijs omhoog te krijgen, dat ook ?
Nadat ik mijn alu hoedje had afgezet, PSLV had verkocht en me had laten inspireren door dvr, heb ik een bullionvault account geactiveerd voor zilver.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 13:10 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik acht het niet onmogelijk dat er op ten duur wat schaarste op de fysieke markt gaat ontstaan en men dan - noem het psychologisch - gaat inzien dat papiergoud niet te vertrouwen is.
Dank, interessant! De traditionele zomerdip (als de Italiaanse sieradenindustrie op vakantie is) is goed te zien. En in maart en september, de Indiase huwelijksseizoenen, zie je de bodemprijzen opklimmen.quote:
Als je echt het onderste uit de kan wilt hebben kan het inderdaad even duren voor je bod opgepakt wordt, maar dan heb je het ook voor practisch de 'spot price' (wat een spotprijsje mag heten!) te pakken. Hopelijk komt er nog een dipje langs vandaag - succes!quote:Op vrijdag 7 januari 2011 17:20 schreef Blandigan het volgende:
Inmiddels zit ik al de hele dag te bieden om ~30 kg zilver te kopen, en mijn bod zit nu 3 euro per kg (!!) boven wat de comex prijs nu doet.
Eén keer raden hoeveel ik al heb kunnen krijgen....0,032 kg.
Thx.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 18:20 schreef dvr het volgende:
[..]
Als je echt het onderste uit de kan wilt hebben kan het inderdaad even duren voor je bod opgepakt wordt, maar dan heb je het ook voor practisch de 'spot price' (wat een spotprijsje mag heten!) te pakken. Hopelijk komt er nog een dipje langs vandaag - succes!
Ik heb even gekeken en de koersgrafiek op Bullionvault is sinds vanmorgen ook vrijwel onafgebroken omhoog gegaan. Dat is heel frustrerend als je net wilt kopen, want dan moet je steeds je prijs bijstellen als je het scherp wilt spelen. Om 16:50u kwam er wel een mooie dip van zo'n 5 euro per kilo langs, heb je die kunnen benutten?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 18:24 schreef Blandigan het volgende:
Comex duikt telkens in het rood maar de bullion zilverprijs stijgt
Hoezo verschil tussen fysiek en papier.
Integendeel, voor fysiek metaal zijn ze minimaal. En vrij van 19% BTW, dat je als particulier bij zilver eigenlijk altijd kwijt bent...quote:Op vrijdag 7 januari 2011 19:47 schreef Mendeljev het volgende:
Wat een gigantische spreads zijn dat zeg.
Indien je wenst te profiteren van koersschommelingen dan is 2% wel heel veel. Dan kun je m.i. beter een bepaalde hoeveelheid fysiek kopen via Bullionvault ofzo en het gedeelte dat je reserveert voor trading gebruiken voor futures. Ik neem namelijk aan dat je niet met al je goud/zilver aan het handelen bent.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:03 schreef dvr het volgende:
Integendeel, voor fysiek metaal zijn ze minimaal. En vrij van 19% BTW, dat je als particulier bij zilver eigenlijk altijd kwijt bent...
Specifiek beleggen in fysiek metaal, zoals je via Bv kunt doen, is een langetermijns hedge tegen waardeverlies van geld en economische/maatschappelijke instorting. In dat scenario vallen die paar procentjes in het niet bij de verwachte stijging in de metaalprijs, bovendien is er vrijwel geen goedkopere manier te vinden om aan fysiek metaal te komen en het veilig op te slaan.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:18 schreef Mendeljev het volgende:
Indien je wenst te profiteren van koersschommelingen dan is 2% wel heel veel.
Ik had de buit nog niet binnen of ik zag een melding dat ze door hun fysieke zilver heen zijn en momenteel dus niet meer verkopen tot er nieuwe voorraad is.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 18:41 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken en de koersgrafiek op Bullionvault is sinds vanmorgen ook vrijwel onafgebroken omhoog gegaan.
Gefeliciteerd! Wel een teken aan de wand.. Bullionvault koopt notabene op de LBMA!quote:Op zondag 9 januari 2011 18:34 schreef Blandigan het volgende:
Ik had de buit nog niet binnen of ik zag een melding dat ze door hun fysieke zilver heen zijn en momenteel dus niet meer verkopen tot er nieuwe voorraad is.
Ik ken het verhaal, maar ik vertrouw het niet - het is te mooi. Het is duidelijk dat er de laatste maanden schaarste aan fysiek zilver is, maar al dit soort verhalen geeft me het gevoel dat iemand opzettelijk de prijs aan het opjagen is en dat er begin maart wel eens een grote uitverkoop kon beginnen. De markt wordt opgezet om fysieke levering te eisen, en het zou me niets verbazen als kopers die dadelijk probleemloos tegen de hoogstmogelijke prijs krijgen, waarna de koers een flink stuk terugvalt.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:53 schreef Blandigan het volgende:
Slechts één vraag: broodje aap of...niet
Er zijn veel opties verhandeld vandaag op strike 30/35/40, met name voor april.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:27 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik ken het verhaal, maar ik vertrouw het niet - het is te mooi. Het is duidelijk dat er de laatste maanden schaarste aan fysiek zilver is, maar al dit soort verhalen geeft me het gevoel dat iemand opzettelijk de prijs aan het opjagen is en dat er begin maart wel eens een grote uitverkoop kon beginnen. De markt wordt opgezet om fysieke levering te eisen, en het zou me niets verbazen als kopers die dadelijk probleemloos tegen de hoogstmogelijke prijs krijgen, waarna de koers een flink stuk terugvalt.
Dit soort verhalen klinken inderdaad wel erg leuk. In hoeverre zit het van de werkelijkheid? En wie zijn volgens jou die mensen die het opzettelijk omhoog jagen?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:27 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik ken het verhaal, maar ik vertrouw het niet - het is te mooi. Het is duidelijk dat er de laatste maanden schaarste aan fysiek zilver is, maar al dit soort verhalen geeft me het gevoel dat iemand opzettelijk de prijs aan het opjagen is en dat er begin maart wel eens een grote uitverkoop kon beginnen. De markt wordt opgezet om fysieke levering te eisen, en het zou me niets verbazen als kopers die dadelijk probleemloos tegen de hoogstmogelijke prijs krijgen, waarna de koers een flink stuk terugvalt.
quote:The easiest way to earn a quick 20 percent is to buy a huge number of silver contracts right before delivery on March 1 and stand for delivery. Remember we are talking big money in the hundreds of millions where the hedge funds play.
Comex can't deliver and is forced to pay a premium. This happened in December which was why silver ran $7 from October 1 to December
Het zou wel leuk zijn als dit nu eindelijk eens een keer echt zou gebeuren, want dit soort short squeeze verhalen doet al tenminste vanaf de jaren '90 de ronde. Ik ken ze nog van Usenetquote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit soort verhalen klinken inderdaad wel erg leuk. In hoeverre zit het van de werkelijkheid? En wie zijn volgens jou die mensen die het opzettelijk omhoog jagen?
[..]
Zilver is enerzijds onder invloed van dezelfde fundamentals als goud omhoog gegaan, het profiteert daarnaast van de sterk toegenomen industriële toepassingen, en daarnaast is er door de stijgende prijs veel ge-dehedged door producenten. Tot zover de normale drivers. Maar het laatste jaar is er onder silverbugs natuurlijk veel te doen geweest over marktmanipulatie en de onderzoeken daarnaar door de toezichthouder, en over het feit dat de verhouding tussen papieren aanbod en daadwerkelijk beschikbare fysieke handelsvoorraden nog veel krapper ligt dan bij goud, wat ook een hoop speculatie heeft aangemoedigd.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:
Dit soort verhalen klinken inderdaad wel erg leuk. In hoeverre zit het van de werkelijkheid?
Geen idee.. er zijn grote partijen die nu juist nog baat hebben bij een lage prijs (China bv en de grote shorters). Maar het kan ook zijn dat iemand net zoals vroeger de Hunt broertjes en later Buffet geprobeerd hebben, jarenlang zilver opgekocht heeft en dat nu in één grote smak tegen een sterk gestegen prijs wil unloaden. Al die aanmoedigingen overal om begin maart toe te slaan vind ik in dat opzicht verdacht. Als zo'n superspeculant zijn zilver in kleine hoeveelheden op de markt brengt, brengt hij daarmee zelf de prijs omlaag. Maar door het in één grote klap te doen kan hij de hoofdprijs pakken.quote:En wie zijn volgens jou die mensen die het opzettelijk omhoog jagen?
Ja hahaha die goeie ouwe tijd met de Amigo computers toch? Ik heb al mijn zilver verkocht voor het enige met waarde......Fiat Money ja hahahahhaahquote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het zou wel leuk zijn als dit nu eindelijk eens een keer echt zou gebeuren, want dit soort short squeeze verhalen doet al tenminste vanaf de jaren '90 de ronde. Ik ken ze nog van Usenet
Dank voor de toelichting. Of er zo'n superspeculant tussen zit zie ik vanzelf wel, heb de stoplos van beide producten al aangescherpt dat ik bij enorme dalingen op intraday niveau direct uitstap.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:19 schreef dvr het volgende:
[..]
Zilver is enerzijds onder invloed van dezelfde fundamentals als goud omhoog gegaan, het profiteert daarnaast van de sterk toegenomen industriële toepassingen, en daarnaast is er door de stijgende prijs veel ge-dehedged door producenten. Tot zover de normale drivers. Maar het laatste jaar is er onder silverbugs natuurlijk veel te doen geweest over marktmanipulatie en de onderzoeken daarnaar door de toezichthouder, en over het feit dat de verhouding tussen papieren aanbod en daadwerkelijk beschikbare fysieke handelsvoorraden nog veel krapper ligt dan bij goud, wat ook een hoop speculatie heeft aangemoedigd.
Normaal is het zo dat als er op de markten een buitenkansje ligt, de ontdekkers daarvan hun mond dichthouden om er zelf maximaal van te kunnen profiteren. In dit geval is het juist zo, dat naarmate méér mensen fysieke levering eisen, de kans toeneemt dat de Comexdealers op hun knieën gedwongen worden en dadelijk een dikke premium moeten betalen als ze niet kunnen leveren. Misschien verklaart dat waarom er zo openlijk over gesproken wordt. Het zou op zich heel goed kunnen dat die verhalen gewoon waar zijn (Bullionvault kon immers echt geen zilver op de LBMA krijgen, en Sprott niet op de Comex)..
[..]
Geen idee.. er zijn grote partijen die nu juist nog baat hebben bij een lage prijs (China bv en de grote shorters). Maar het kan ook zijn dat iemand net zoals vroeger de Hunt broertjes en later Buffet geprobeerd hebben, jarenlang zilver opgekocht heeft en dat nu in één grote smak tegen een sterk gestegen prijs wil unloaden. Al die aanmoedigingen overal om begin maart toe te slaan vind ik in dat opzicht verdacht. Als zo'n superspeculant zijn zilver in kleine hoeveelheden op de markt brengt, brengt hij daarmee zelf de prijs omlaag. Maar door het in één grote klap te doen kan hij de hoofdprijs pakken.
Die vent wordt dan wel meteen opgeknoopt door de silverbugs community, want die zitten zich nu al te verlustigen aan de megawinsten die ze in maart denken te gaan halen.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat het meer in het nieuws komt is vaak toch wel een slecht teken en ik heb niet de tijd om het veel bij te houden. Mocht die speculant zijn slag wel slaan, is dat een echte bazen actie
Ik heb inderdaad op basis van jouw info posities op Goud ingenomen tergelijkertijd met Zilver om het toch enigzsins te varieren. Ik had natuurlijk niet kunnen inschatten dat ik veel meer ging verdienen op Zilver dan op Goudquote:Op dinsdag 11 januari 2011 22:19 schreef dvr het volgende:
[..]
Die vent wordt dan wel meteen opgeknoopt door de silverbugs community, want die zitten zich nu al te verlustigen aan de megawinsten die ze in maart denken te gaan halen.
Maar ja, dadelijk is het allemaal toch waar, dan is JP Morgan (of namens wie JPM dan ook aan het shorten is) binnenkort kassiewijlen en heeft de wereld er een hoop zilvermiljonairs bij. Ik baal best dat ik van de zomer niets met mijn info heb gedaan (maar ik gun jou mijn succes van harte) maar ik vind de omstandigheden nu te turbulent om alsnog in te stappen. Bij zilver spelen er toch een aantal factoren mee waar je bij goud minder last van hebt, zoals het hogere speculatieve gehalte, het ontbreken van een centralebankmarkt, etc.
De zilvermeeuw die potentiële kopers weglokt bij de gouden eieren.quote:Het is duidelijk dat er de laatste maanden schaarste aan fysiek zilver is, maar al dit soort verhalen geeft me het gevoel dat iemand opzettelijk de prijs aan het opjagen is en dat er begin maart wel eens een grote uitverkoop kon beginnen.
voor de goede orde m.b.t. Illinois: state income tax. van 3% naar 5%, met een verlaging over vier jaar naar 4%. En Illinois is al sinds eind jaren '70 crisisgebied in het kwadraat, en niet bepaald representatief voor de hele USA, wel voor delen. Maar de trend is duidelijk naar hogere lasten.quote:Op donderdag 13 januari 2011 07:33 schreef Blandigan het volgende:
http://jsmineset.com/2011(...)other-all-time-high/
Commodities gaan nog verder door het plafond.
Nieuwe POMO agenda is bekend (112 nog wat miljard $). Ben ziet wettelijk gezien geen kans US gemeentes te redden, en Illinois heeft de income tax derhalve alvast met 66% verhoogd.
2011 wordt van alles, maar zeker niet saai.
Wat moet je met goud wanneer je die heerlijke briefjes in je portemonee kan hebben hmmmmmquote:Op donderdag 13 januari 2011 09:04 schreef Qwerty911 het volgende:
Het kan leuker!
"I think not owning gold is a form of insanity, it may even show unhealthy masochistic tendencies, which might need medical attention."
Robin Griffiths op CNBC
Ook niet overdrijven. Het is nog niet eens 1.5% in het rood.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Goud en zilver krijgen flink op hun donder!
Mooie gelegenheid om goedkoper in te slaan.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Terwijl de vraag naar zilveren munten explodeert:quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Jeetje... zeker een complotter, die om van je.quote:Mijn oom heeft onlangs een groot deel van zijn geld in goud omgezet.
Hij had beter dat geld kunnen aanhouden. Dat laatste ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Jeetje... zeker een complotter, die om van je.
Had ie niet beter alufolie kunnen kopen ofzo? Goud zit al jááren in een bubble.
Inderdaad man, al die papieren briefjes van echt papier, je wordt e bijna geil van he hahahah. Of die getallen in je computer nog geiler hihihihquote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:25 schreef bascross het volgende:
[..]
Hij had beter dat geld kunnen aanhouden. Dat laatste ben ik met je eens.
Wanneer heeft hij dat gezegd?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:31 schreef SeLang het volgende:
Jim Rogers: Id rather own rice,Id rather own something thats more depressed than gold."
Mwah...
[ afbeelding ]
Wat ook wel grappig is, is dat zilver de enige grondstof is die goedkoper is dan 30 jaar geleden hahahaha Wie weet nog een ander grondstof dat nu goedkoper is dan 30 jaar geleden?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Sarkozy (vz G20) zat vorige week bij Obama, deze week begint Hu weer over de dollar; er is weer eens een verdichting in de berichtgeving/monetair overleg.quote:De sell-off van de laatste weken geeft me hetzelfde gevoel als die we van de zomer zagen. Alle fundamentals voor goud waren toen positief maar toch crashte de prijs plotseling en een hoop speculanten die long waren werden uit de markt gemieterd. Omdat de recente berichtgeving over de vraag naar fysiek zilver unaniem positief is -men koopt zich suf, overal duiken tekorten op!- vertrouw ik de huidige prijsdaling (althans voor zover die niet door de eurostijging veroorzaakt was) voor geen meter.
Als je gelooft dat de prijs op de papiermarkt gemaakt wordt is dat helemaal niet zo vreemd. Papieren voorraad kan immers 'onberperkt' worden bijgedrukt.quote:Wat dan wel weer merkwaardig is, is dat de prijs van 740 Euro/kg naar <700 Euro is gedaald in diezelfde twee weken.
quote:Chinas Pig Farmers Amass Copper, Nickel, Sucden Says
Sept. 17 (Bloomberg) -- Private investors in China, the worlds largest metals user, have stockpiled substantial quantities of copper as the government ramps up stimulus spending to spur the economy, according to Sucden Financial Ltd.
Pig farmers and other speculators may have amassed more than 50,000 metric tons, Jeremy Goldwyn, who oversees business development in Asia for London-based Sucden, wrote in an e- mailed report after a visit to China. Thats about half the level of inventories tallied by the Shanghai Futures Exchange, which stood last week at a two-year high of 97,396 tons.
Sucdens estimate underscores the difficulty analysts face in gauging metals demand in China amid increased speculation by retail investors, whose holdings remain outside the reporting framework undertaken by exchanges. Private investors in China also had as much as 20,000 tons of nickel, Goldwyn wrote.
People who have nothing at all to do with the copper trade have been buying copper as a store of value, much like they would with gold, said Jiang Mingjun, an analyst at Shanghai Oriental Futures Co.
Copper on the London Metal Exchange has more than doubled this year as Chinas 4 trillion yuan ($586 billion) stimulus plan and record $1.1 trillion of lending in the first half spurred purchases of the metal used in construction and autos. The metal traded today at $6,470 a ton, which would value a holding of 50,000 tons at $324 million.
Private Stockpiles
Private stockpiles, built by many including the much- vaunted, pig-farming speculators, have clearly absorbed substantial quantities of metal, Sucdens Goldwyn said. Much of this metal will remain out of the normal market place.
Scotia Capital Inc. analyst Liu Na highlighted the role of Chinese pig farmers and other private speculators in the metals markets in an Aug. 17 note that cited reports from state-owned China Central Television. These speculators may become quick sellers if sentiment turned, Liu said in that note.
To be sure, Sucdens Goldwyn wrote that the stockpiles of copper and nickel held by farmers and others in China may not be dumped back in the foreseeable future as some have recently suggested, wherever prices go. Goldwyn didnt give a reason.
The metals holdings by pig-farmer investors and other private speculators give the impression that there is strong demand in China, said Jiang at Shanghai Oriental. But it is actually those who take a pessimistic view of the economy and are looking to preserve their wealth who are buying.
Rising Imports
Chinas imports of refined copper rose to a record 2.1 million tons in the first seven months, driven by purchases by the State Reserve Bureau and other consumers, and shortages of scrap. The State Reserve Bureau had contracted to take 300,000 to 400,000 tons of refined copper into its stockpiles from overseas this year, according to Macquarie Group Ltd.
Restocking continues, though it seems to have moved further downstream, including manufacturers building end-product stocks, Goldwyn wrote. In some industries, such as the makers of copper tubes for air-conditioners demand is back to pre- crash levels stimulated by government incentives, and will show significant year-on-year gains in the coming weeks and months.
http://www.bloomberg.com/(...)ive&sid=a1B_ZBQfii8Q
Hoop dat je ze nog hebtquote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:49 schreef zzzzzzz het volgende:
Ik heb vorige week een paar Goud Sprinters Short gekocht omdat ik verwacht dat de goudprijs toch een keer zal moeten gaan dalen na die gigantische stijging. De vraag is alleen wanneer....
Verkoop alles zo snel als je kunt en koop de veel waardevollere PAPIEREN BRIEFJES.quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:45 schreef Baltazar69 het volgende:
Wat is er aan de hand met goud? Is de top bereikt? Ben aan het twijfelen om het toch maar te verkopen nu ik nog op winst sta.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |