Wat moet je met goud wanneer je die heerlijke briefjes in je portemonee kan hebben hmmmmmquote:Op donderdag 13 januari 2011 09:04 schreef Qwerty911 het volgende:
Het kan leuker!
"I think not owning gold is a form of insanity, it may even show unhealthy masochistic tendencies, which might need medical attention."
Robin Griffiths op CNBC
Ook niet overdrijven. Het is nog niet eens 1.5% in het rood.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Goud en zilver krijgen flink op hun donder!
Mooie gelegenheid om goedkoper in te slaan.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Terwijl de vraag naar zilveren munten explodeert:quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Jeetje... zeker een complotter, die om van je.quote:Mijn oom heeft onlangs een groot deel van zijn geld in goud omgezet.
Hij had beter dat geld kunnen aanhouden. Dat laatste ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Jeetje... zeker een complotter, die om van je.
Had ie niet beter alufolie kunnen kopen ofzo? Goud zit al jááren in een bubble.
Inderdaad man, al die papieren briefjes van echt papier, je wordt e bijna geil van he hahahah. Of die getallen in je computer nog geiler hihihihquote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:25 schreef bascross het volgende:
[..]
Hij had beter dat geld kunnen aanhouden. Dat laatste ben ik met je eens.
Wanneer heeft hij dat gezegd?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:31 schreef SeLang het volgende:
Jim Rogers: Id rather own rice,Id rather own something thats more depressed than gold."
Mwah...
[ afbeelding ]
Wat ook wel grappig is, is dat zilver de enige grondstof is die goedkoper is dan 30 jaar geleden hahahaha Wie weet nog een ander grondstof dat nu goedkoper is dan 30 jaar geleden?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef iamcj het volgende:
Sarkozy (vz G20) zat vorige week bij Obama, deze week begint Hu weer over de dollar; er is weer eens een verdichting in de berichtgeving/monetair overleg.quote:De sell-off van de laatste weken geeft me hetzelfde gevoel als die we van de zomer zagen. Alle fundamentals voor goud waren toen positief maar toch crashte de prijs plotseling en een hoop speculanten die long waren werden uit de markt gemieterd. Omdat de recente berichtgeving over de vraag naar fysiek zilver unaniem positief is -men koopt zich suf, overal duiken tekorten op!- vertrouw ik de huidige prijsdaling (althans voor zover die niet door de eurostijging veroorzaakt was) voor geen meter.
Als je gelooft dat de prijs op de papiermarkt gemaakt wordt is dat helemaal niet zo vreemd. Papieren voorraad kan immers 'onberperkt' worden bijgedrukt.quote:Wat dan wel weer merkwaardig is, is dat de prijs van 740 Euro/kg naar <700 Euro is gedaald in diezelfde twee weken.
quote:Chinas Pig Farmers Amass Copper, Nickel, Sucden Says
Sept. 17 (Bloomberg) -- Private investors in China, the worlds largest metals user, have stockpiled substantial quantities of copper as the government ramps up stimulus spending to spur the economy, according to Sucden Financial Ltd.
Pig farmers and other speculators may have amassed more than 50,000 metric tons, Jeremy Goldwyn, who oversees business development in Asia for London-based Sucden, wrote in an e- mailed report after a visit to China. Thats about half the level of inventories tallied by the Shanghai Futures Exchange, which stood last week at a two-year high of 97,396 tons.
Sucdens estimate underscores the difficulty analysts face in gauging metals demand in China amid increased speculation by retail investors, whose holdings remain outside the reporting framework undertaken by exchanges. Private investors in China also had as much as 20,000 tons of nickel, Goldwyn wrote.
People who have nothing at all to do with the copper trade have been buying copper as a store of value, much like they would with gold, said Jiang Mingjun, an analyst at Shanghai Oriental Futures Co.
Copper on the London Metal Exchange has more than doubled this year as Chinas 4 trillion yuan ($586 billion) stimulus plan and record $1.1 trillion of lending in the first half spurred purchases of the metal used in construction and autos. The metal traded today at $6,470 a ton, which would value a holding of 50,000 tons at $324 million.
Private Stockpiles
Private stockpiles, built by many including the much- vaunted, pig-farming speculators, have clearly absorbed substantial quantities of metal, Sucdens Goldwyn said. Much of this metal will remain out of the normal market place.
Scotia Capital Inc. analyst Liu Na highlighted the role of Chinese pig farmers and other private speculators in the metals markets in an Aug. 17 note that cited reports from state-owned China Central Television. These speculators may become quick sellers if sentiment turned, Liu said in that note.
To be sure, Sucdens Goldwyn wrote that the stockpiles of copper and nickel held by farmers and others in China may not be dumped back in the foreseeable future as some have recently suggested, wherever prices go. Goldwyn didnt give a reason.
The metals holdings by pig-farmer investors and other private speculators give the impression that there is strong demand in China, said Jiang at Shanghai Oriental. But it is actually those who take a pessimistic view of the economy and are looking to preserve their wealth who are buying.
Rising Imports
Chinas imports of refined copper rose to a record 2.1 million tons in the first seven months, driven by purchases by the State Reserve Bureau and other consumers, and shortages of scrap. The State Reserve Bureau had contracted to take 300,000 to 400,000 tons of refined copper into its stockpiles from overseas this year, according to Macquarie Group Ltd.
Restocking continues, though it seems to have moved further downstream, including manufacturers building end-product stocks, Goldwyn wrote. In some industries, such as the makers of copper tubes for air-conditioners demand is back to pre- crash levels stimulated by government incentives, and will show significant year-on-year gains in the coming weeks and months.
http://www.bloomberg.com/(...)ive&sid=a1B_ZBQfii8Q
Hoop dat je ze nog hebtquote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:49 schreef zzzzzzz het volgende:
Ik heb vorige week een paar Goud Sprinters Short gekocht omdat ik verwacht dat de goudprijs toch een keer zal moeten gaan dalen na die gigantische stijging. De vraag is alleen wanneer....
Verkoop alles zo snel als je kunt en koop de veel waardevollere PAPIEREN BRIEFJES.quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:45 schreef Baltazar69 het volgende:
Wat is er aan de hand met goud? Is de top bereikt? Ben aan het twijfelen om het toch maar te verkopen nu ik nog op winst sta.
Kap eens met dat idiote gedrag.quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:46 schreef The_Silver_Surfer het volgende:
[..]
Verkoop alles zo snel als je kunt en koop de veel waardevollere PAPIEREN BRIEFJES.
Cash is koning hahahah
Als je alleen al kijkt naar het zeer lage aantal mensen dat goud bezit, of naar het historisch minimale aandeel dat goud momenteel inneemt in de som van 's werelds waarde, is dat uitgesloten. Bedenk jezelf maar eens wat er zal gebeuren met de vele triljarden aan waarde die nu nog besloten liggen in kritisch overgewaardeerde derivaten, obligaties en aandelen wanneer die bubbels instorten en er behalve goud en zilver nauwelijks alternatieven meer zijn. De grote run moet nog beginnen.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 00:58 schreef marloesw het volgende:
Ik denk dat de verwachte stijging van de goudprijs inmiddels is verwerkt in de reële goudprijs. Hierdoor verwacht ik geen verdere stijging meer. Verder zullen er niet veel nieuwe effecten meer gaan optreden door de crisis.
Is niet meer vergelijkbaar hebben we het al over gehad.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 03:05 schreef dvr het volgende:
Als je alleen al kijkt naar het zeer lage aantal mensen dat goud bezit, of naar het historisch minimale aandeel dat goud momenteel inneemt in de som van 's werelds waarde, is dat uitgesloten.
*poef its gone*quote:Bedenk jezelf maar eens wat er zal gebeuren met de vele triljarden aan waarde die nu nog besloten liggen in kritisch overgewaardeerde derivaten, obligaties en aandelen wanneer die bubbels instorten
Goud en zilver behoord gewoon tot de totale bubble, die lopen evengoed leeg. Maar zelfs al geloof je daar niet in is cash in dergelijke tijden een veel beter alternatief dan een asset die een enorme klap te verwerken krijgt en daarmee de perceptie van veilige haven/inflatiehedge definitief kwijtraakt (tenminste voor deze crisis).quote:en er behalve goud en zilver nauwelijks alternatieven meer zijn. De grote run moet nog beginnen.
Wil je beweren dat er geen overheidsinterventie plaatsvind momenteel?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:11 schreef marloesw het volgende:
Ik zie helemaal geen bubbel. Als financiële instrumenten daadwerkelijk overgewaardeerd waren, zou de waarde automatisch weer naar beneden gaan door de marktwerking. Er zou alleen een bubbel kunnen zijn als er sprake is van overheidsinterventie, zoals in de huizenmarkt gebeurt.
Even los van goud kan een onjuiste waardering weldegelijk jaren zoniet decennia duren. Vooral in een wereld waarin de prijs van zowat alles door speculatie (excessive liquidity en tradebots) bepaald word. De werkelijke fundamentels doen er dan amper meer toe.quote:Als goud daadwerkelijk ondergewaardeerd was, zou dit wel meer gekocht worden waardoor de prijs weer op wereldmarktniveau is (door middel van prijsstijging). Dit zal nooit jaren duren.
Dit dus. Een miniscuul dipje na een parabolische stijging.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 12:35 schreef piepeloi55 het volgende:
Als goudbug zou ik me trouwens geen zorgen maken om deze dalingen, die horen erbij. Of de top nu bereikt is of over 3 jaar weet niemand, maar imo hangt die nauw samen met de totale bubble.
Onzin. In een vrije markt krijg je ook bubbles door massa hysterie die af en toe opduikt.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:11 schreef marloesw het volgende:
Ik zie helemaal geen bubbel. Als financiële instrumenten daadwerkelijk overgewaardeerd waren, zou de waarde automatisch weer naar beneden gaan door de marktwerking.
In de goudmarkt is duidelijk sprake van (al dan niet bedoelde) prijsopdrijving door de overheid. Door de rente op nul te zetten (reele rente zelfs negatief) is de carry cost van assets lager. Dit is één van de factoren die momenteel tot prijsopdrijving leidt in alle commodities en asset markten, inclusief goud.quote:Er zou alleen een bubbel kunnen zijn als er sprake is van overheidsinterventie, zoals in de huizenmarkt gebeurt.
De meeste speculanten weten best wel wat een bubble is en wat niet. Ze denken er allemaal op tijd uit te zijn. Goudbeleggers zoals Soros zeggen ook gewoon openlijk dat goud (en heel veel andere dingen) bubbles zijn. Maar dat weerhoudt ze niet om te proberen er geld uit te slaan.quote:Geloof ik nou teveel in de marktwerking omdat jullie ervan uitgaan dat de gemiddelde houder van financiële instrumenten dom is?
De eerste goldbug die kan aangeven wat goud waard is moet ik nog tegenkomen.quote:Als goud daadwerkelijk ondergewaardeerd was, zou dit wel meer gekocht worden waardoor de prijs weer op wereldmarktniveau is (door middel van prijsstijging). Dit zal nooit jaren duren.
There is no more silver! Really, there isnt any left.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 19:21 schreef The_Silver_Surfer het volgende:
Ik heb een interessant verhaaltje gehoord. Namelijk dat de prijs van goud/zilver wordt bepaald door het aanbod van papier en NIET door aanbod van fysiek zilver/goud. Hmmm....kan iemand daar meer over vertellen?
Oh ik dacht al dat het onzin was.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 04:04 schreef tjoptjop het volgende:
Toevallig vandaag eens gebabbeld met een goede kennis van me over goud. Hij is goudsmid en koopt dus geregeld goud, zilver en andere metalen in. Hij heeft vorig jaar geen enkel probleem gehad om goud danwel zilver te kopen, ook gewoon zonder premium.
Wel zet hij minder af vanwege de stijging en wordt er vaker overgestapt op materialen als zilver en titanium e.d. maar dat is ook logisch
quote:za 29 jan 2011, 07:31
’Grondstoffen zijn nu de beste belegging’
door Ronald van Gessel
Amsterdam - Vergeet aandelen en obligaties, grondstoffen zijn dé belegging van dit moment. Als de wereldeconomie aantrekt stijgt de vraag en dus de prijzen. Als de wereldeconomie terug zakt gaan de overheden nog meer geld bijdrukken en krijgen we mega-inflatie. Ook dan gaan de prijzen van grondstoffen omhoog. Hoeveel meer zekerheid wil je hebben?
Superbelegger Jim Rogers zal er komende dinsdag in de Amsterdamse RAI geen doekjes om winden. De uitverkochte zaal krijgt precies waar het op staat. Na gestudeerd te hebben op Yale en Oxford University, startte hij samen met George Soros het Quantum Fund. Na tien jaar was het kapitaal van het beleggingsfonds met 4200% gestegen, terwijl de Standard & Poors in die periode 50% opliep. Rogers ging met 37 jaar met pensioen en reist sindsdien de wereld rond en geeft beleggersseminars.
Rogers constateert een tweedeling. „Een aantal landen heeft miljarden in de economie gepompt en de mensen die aan de ontvangende kant van deze miljarden zaten, gaat het nu weer redelijk goed. Maar de meeste mensen hebben geen direct profijt van die miljarden gehad, ze moeten het op eigen kracht doen. Het is van vitaal belang dat het huidige aarzelende herstel doorzet, de overheden hebben hun kruit verschoten, de VS kunnen hun schulden niet nog een keer laten verviervoudigen. Een volgende crisis zal daarom vele malen harder aankomen.”
Naast grondstoffen en olie (de prijs gaat dit jaar zeker door de $100 per vat) denkt Rogers dat ook de rol van goud nog lang niet is uitgespeeld, ook al maakt de goudprijs nu even een pas op de plaats. „
Als het nog even terugzakt koop ik weer, op de lange termijn blijft goud een prima bescherming tegen ongeveer alles.”
Tekorten zijn ook onzin. Sommige mensen verwarren tekorten aan gouden of zilveren producten zoals muntjes e.d. met tekorten in de grondstof.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 04:04 schreef tjoptjop het volgende:
Toevallig vandaag eens gebabbeld met een goede kennis van me over goud. Hij is goudsmid en koopt dus geregeld goud, zilver en andere metalen in. Hij heeft vorig jaar geen enkel probleem gehad om goud danwel zilver te kopen, ook gewoon zonder premium.
Dat klopt. Je ziet o.a. door de hoge prijzen duidelijk vernietiging van vraag in de echte economie. De plaats wordt ingenomen door speculatieve vraag.quote:Wel zet hij minder af vanwege de stijging en wordt er vaker overgestapt op materialen als zilver en titanium e.d. maar dat is ook logisch
Ik kan me nog goed herinneren de paniek die er vorig jaar wel eens onder de goldbugs heerste dat er totaal geen goud leverbaar meer was, dat je geen levering kon verlangen bij futures etc. etc.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tekorten zijn ook onzin. Sommige mensen verwarren tekorten aan gouden of zilveren producten zoals muntjes e.d. met tekorten in de grondstof.
Ik denk dat goud vrolijk doorstijgt naar 2000+ dollar.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:51 schreef Emu het volgende:
Maar let op deze wijze woorden. Op goud zal op langere termijn (+5 j) zeker geen winst worden gemaakt.
Een staaf goud kun je in je poes steken want is anti-allergisch.quote:Op zondag 30 januari 2011 20:02 schreef bascross het volgende:
Goede vraag. Met papier kan je in ieder geval je reet nog afvegen. Met goud kan je niks.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |