abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89390648
1s.gif

Na deel 6 hier alweer deel 7 van onze glanzende gouddraad!

Goud fascineert de mens al duizenden jaren. Na voor de laatste eeuwwisseling als belegging even helemaal uit beeld te zijn geweest, is het gele metaal sinds enkele jaren weer helemaal terug. Dit is direct terug te zien in de goudprijs, die de afgelopen 10 jaar een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt.

Tegenover de toegenomen vraag naar goud als belegging, die nog eens extra gestimuleerd wordt door de onzekerheden die voortvloeien uit de crisis waar wij ons momenteel in bevinden, staat als gevolg van diezelfde crisis een sterk afgenomen consumptieve vraag naar goud (juwelen). Volgens sommigen zal de goudconsumptie in de toekomst weer sterk oplopen door een toenemende vraag uit economisch wonder China, maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.

Meer informatie over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod is hier te vinden.

Onlangs bereikte de goudprijs een nieuw record in euro's, daarbij vooral geholpen door een zwakkere euro als gevolg van de schuldencrisis in Griekenland. Bovendien lijkt er een substantieel risico te bestaan dat deze schuldencrisis zich langzaam als een olievlek zal uitbreiden over de hele eurozone. Dit laatste kan grote gevolgen hebben voor de koers van de euro, en zelfs voor het voortbestaan daarvan. Het blijft echter de vraag hoeveel van de nog te verwachten ellende al verwerkt is in de huidige goudprijs.

Daarnaast houden de geruchten over het bestaan van vervalste goudbaren (gold-plated tungsten) aan. Daar bovenop kwam onlangs ook nog eens de suggestie dat veel "papieren goud" niet gedekt zou zijn door fysiek goud, terwijl het wel als zodanig aan de man is gebracht. Over wat een dergelijke fraude voor de goudprijs zou kunnen betekenen, lopen de meningen nogal uiteen. Zie hiervoor ook de discussie aan het eind van het vorige topic.

De actuele ontwikkeling van de goudprijs is hier en hier te volgen. Andere interessante links zijn bijvoorbeeld:
World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - nieuws, achtergrondinfo, forum en actuele en historische goudprijzen
Antal Fekete - economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

Voorgaande delen:
Goud #1
Goud #2
Goud #3
Goud #4
Goud #5: God's own money or Bernanke's bubble?
Goud #6: Waar de glans er nog lang niet af is

[ Bericht 1% gewijzigd door piepeloi55 op 01-12-2010 16:43:27 ]
pi_89391005
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:32 schreef piepeloi55 het volgende:
Het uiteindelijke verloop van deze crisis zal (zwaar) deflationair worden, daar ben ik heilig van overtuigd en dat zie je overal waar de crisis vervolgt word (door impotentie van autoriteiten) gebeuren. Dat je gelooft dat goud daar een goede hedge tegen is kun je vinden, maar heb je het imo heel erg mis.
En brand maar los!
pi_89391022
Sorry, maar ik vind de titel niet kunnen.
pi_89391457
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:44 schreef Blandigan het volgende:
Sorry, maar ik vind de titel niet kunnen.
Misschien een uitleg: Ik geloof dat goud onderdeel is van de totale bubble. De huidige opgeblazen bubble zal imo de grootste suckerrally aller tijden worden, waaronder ook goud zal toebehoren. En wel omdat de ultieme crisis de komende jaren nog gaat plaatsvinden en die hoogstwaarschijnlijk zwaar deflationair zal worden.

Het is trouwens gebruikelijk dat de TS een eigen titel mag verzinnen, toen de vorige TT suggereerde dat goud nog lang niet zijn hoogtepunt had bereikt (doelend op hyperinflatie) hoorde je ook niemand erover vallen. Nu een mooi tegengeluid, al zal dat bij de goldbugs uit den boze zijn.
pi_89392036
Waarom zou papiergeld geen bubbel zijn?

Momenteel zien we dat er problemen ontstaan bij partijen die de schuld van anderen als bezit houden (bv banken-hypotheken). Omdat 'het systeem' die problemen niet aankan worden de schulden gerepareerd met vers geld.

Dat gaat ergens dan toch ten koste van geld lopen, althans, dat wijst de geschiedenis.

In die zin is het wellicht verwonderlijk dat iedereen zoveel vertrouwen heeft in cash.

En ja, men kan ook stoppen met het repareren van die schulden en de geldpersen stoppen, maar dan krijgen we het probleem dat het financiële systeem implodeert.
pi_89392133
cash word juist zwaar ondergewaardeerd!
pi_89392210
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:32 schreef piepeloi55 het volgende:
Het uiteindelijke verloop van deze crisis zal (zwaar) deflationair worden, daar ben ik heilig van overtuigd en dat zie je overal waar de crisis vervolgt word (door impotentie van autoriteiten) gebeuren.
Precies: dat zie je alléén gebeuren waar de autoriteiten niet de macht over de geldpers hebben. Daar hebben de Amerikanen, Engelsen, Japanners, Chinezen en ook wij gelukkig geen last van. Wanneer de crisis weer Duitse en Nederlandse banken treft, staat voor mij al vast hoe dat weer opgelost gaat worden. Sterker, de huidige ECB-politiek tov de PIIGS landen is eigenlijk nog wel het sterkste argument voor hyperinflatie: de rijke EU-landen zijn zó bevreesd voor deflatie, dat ze bereid zijn zelf hoge kosten en geldontwaarding voor lief te nemen om ándere lidstaten te helpen. Zolang hun eigen banken en verzekeraars maar overeind blijven.

quote:
Dat je gelooft dat goud daar een goede hedge tegen is kun je vinden, maar heb je het imo heel erg mis.
Maar zelfs jij zult toch moeten toegeven, dat ik voor goud méér koop dan voor die mening.. ;)
pi_89393134
We hadden beter deze topictitels kunnen kiezen:

Goud #1: ¤ 21.950/Kg.
Goud #2: ¤ 25.000/Kg.
Goud #3: ¤ 24.740/Kg.
Goud #4: ¤ 27.140/Kg.
Goud #5: ¤ 30.475/Kg.
Goud #6: ¤ 32.630/Kg.
Goud #7: ¤ 34.130/Kg.
pi_89394207
Die OP mag ook weleens een update krijgen. :')
pi_89394801
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:06 schreef dvr het volgende:
Precies: dat zie je alléén gebeuren waar de autoriteiten niet de macht over de geldpers hebben. Daar hebben de Amerikanen, Engelsen, Japanners, Chinezen en ook wij gelukkig geen last van. Wanneer de crisis weer Duitse en Nederlandse banken treft, staat voor mij al vast hoe dat weer opgelost gaat worden. Sterker, de huidige ECB-politiek tov de PIIGS landen is eigenlijk nog wel het sterkste argument voor hyperinflatie: de rijke EU-landen zijn zó bevreesd voor deflatie, dat ze bereid zijn zelf hoge kosten en geldontwaarding voor lief te nemen om ándere lidstaten te helpen. Zolang hun eigen banken en verzekeraars maar overeind blijven.
Die geldpers zal kunnen draaien zolang de markt geen hoge inflatieverwachtingen krijgt waardoor de rente explodeerd, dan is het game over. Maar nogmaals, de geldpers doet er niet meer toe voor de werkelijk economie en daarmee het CPI door het ontbreken van kredietgroei en de enig overgebleven helicopter is het begrotingstekort. Dat is eindig.

quote:
Maar zelfs jij zult toch moeten toegeven, dat ik voor goud méér koop dan voor die mening.. ;)
Uiteraard mijn mening levert jou geen directe cash op, maar waar je opmerking op slaat :?
pi_89395122
DVR, zoals ik begrepen heb zit je 20% edelmetalen en 80% cash en gebruik je dat als hedge. Waarom zit je eigenlijk niet 100% met je kapitaal dat je niet nodig hebt in de edelmetalen/grondstoffen als je overtuigd bent van je visie. Deflatie gelovers doen dat namelijk wel, die zitten vrijwel geheel cash.
pi_89395929
Ik zit momenteel ongeveer 30% in edelmetalen (fysiek), maar dat percentage stijgt zo'n beetje met de dag. :') En de rest cash.

Overigens geloof ik in deflatie, maar zolang goud blijft stijgen, blijft het stijgen. Daar kan ik ook niks aan doen. Heb wel al een deel van m'n goud verkocht, ongeveer 1/3.
pi_89400066
quote:
Die geldpers zal kunnen draaien zolang de markt geen hoge inflatieverwachtingen krijgt waardoor de rente explodeerd, dan is het game over.
De ben ik toch benieuwd wanneer het game over was in Zimbabwe, Argentinië en Weimar-Duitsland en hoe dat samenviel met de ontwikkeling van de rente destijds.

Weet je begrijpt wat je zegt?
  woensdag 1 december 2010 @ 20:00:36 #14
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_89400082
Ik ben het wel eens met de topic titel. Het geeft perfect het sentiment onder beleggers weer: ongeloof over een blijvend stijgende prijs van goud.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_89400126
quote:
Weet je begrijpt wat je zegt?
Weet je zeker dat je begrijpt wat je zegt...

De dynamiek met de rente en de markt waar je vanuit gaat lijkt in de situaties die ik noemde niet te zijn opgetreden. Waarom nu dan wel?
pi_89401185
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:08 schreef piepeloi55 het volgende:

Die geldpers zal kunnen draaien zolang de markt geen hoge inflatieverwachtingen krijgt waardoor de rente explodeerd, dan is het game over.
Dan begint 'ie juist pas goed te draaien! Zodra de marktrente hoger ligt dan overheden zich kunnen permitteren, wordt die markt irrelevant - hij is dan geen bron van leningen meer en derhalve geen punt van zorg meer. De overheid neemt dan zijn eigen geldverstrekking ter hand.

quote:
Maar nogmaals, de geldpers doet er niet meer toe voor de werkelijk economie en daarmee het CPI door het ontbreken van kredietgroei en de enig overgebleven helicopter is het begrotingstekort. Dat is eindig.
Interessant. Maar hier 26 historische gevallen van hyperinflatie die toch echt het tegendeel bewijzen. De overheid kan zoveel geld uitdelen als hij wenselijk acht.

quote:
Uiteraard mijn mening levert jou geen directe cash op, maar waar je opmerking op slaat :?
Zoals je al aangaf ben ik erg van mijn visie overtuigd. En daarmee wat minder van die van anderen die hier de revue passeren. O-)

quote:
Waarom zit je eigenlijk niet 100% met je kapitaal dat je niet nodig hebt in de edelmetalen/grondstoffen als je overtuigd bent van je visie. Deflatie gelovers doen dat namelijk wel, die zitten vrijwel geheel cash.
Tja, achteraf had ik dat graag gedaan.. maar destijds lag er nog weinig bewijs voor de mate waarin overheden in hun geldschepperij zouden volharden. Bovendien is mijn inzet altijd waardebehoud geweest, niet zozeer waardevermeerdering, en ik dacht met 20% ongeveer goed te zitten. Dat was eigenlijk al een hele stap want ik ben erg conservatief met geld en beleggen, en hoezeer ik soms ook van mijn gelijk overtuigd ben, ik kan niet objectief uitsluiten dat ik er naast zit.

En tot slot, er is maar zo'n 30 gram goud per aardbewoner beschikbaar. Het zou gemeen zijn om me daar al teveel van toe te eigenen. :')

Dat deflationista's een bewuste keuze voor cash maken, daar ben ik niet echt van overtuigd. Onder normale economische omstandigheden is cash op grond van zijn onvergankelijkheid en liquiditeit nu eenmaal de ultieme 'store of value'; als je niet weet wat je met je vermogen aanmoet, houd je het maar aan in geld. Het is eigenlijk een non-keuze.
Bovendien zullen ook veel deflationisten erkennen (zoals ik ook erken dat er deflatie kan/zal optreden), dat bij doorschietende deflatie het gevaar van hyperinflatie erg hoog wordt, en dat ook in een deflatie-portefeuille goud dus geen verkeerde component zou zijn. De vraag is niet zozeer of er deflatie is/komt, maar hoeveel, en hoe de overheden daarnaar zullen handelen.
pi_89408262
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:00 schreef RdeV het volgende:
Ik ben het wel eens met de topic titel. Het geeft perfect het sentiment onder beleggers weer: ongeloof over een blijvend stijgende prijs van goud.
Ik denk toch dat ik bij een kleine minderheid hoor die skeptisch over edelmetalen en grondstoffen is, vooral ten tijde van de ultieme crisis. Overigens ben ik ook heel skeptisch over andere zaken zoals de boom in China, ook daar ben ik slechts in de minderheid.
pi_89408829
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:01 schreef GoudIsEcht het volgende:
Weet je zeker dat je begrijpt wat je zegt...

De dynamiek met de rente en de markt waar je vanuit gaat lijkt in de situaties die ik noemde niet te zijn opgetreden. Waarom nu dan wel?
Dus jij durft te beweren dat die rente niet enorm gestegen is in die landen ten tijde en in de aanloop naar de hyperinflatie?

Alle pogingen van autoriteiten om het systeem weer lucht in te blazen zijn gericht op kredietexpansie. Iets wat je dan juist niet kan gebruiken is een hoge rente die zeker weten gaat komen bij verhoogde inflatie(-verwachtingen). De impact op de rente van QE2 kan een voorbode zijn dat het geldprinten gaat stoppen, het werkt namelijk averechts. Ik denk trouwens dat autoriteiten in de toekomst juist aansturen op deflatie (en al helemaal niet op inflatie) om de nominale rente laag te houden en hun schuld te kunnen blijven financieren.
pi_89411388
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:20 schreef dvr het volgende:
Dan begint 'ie juist pas goed te draaien! Zodra de marktrente hoger ligt dan overheden zich kunnen permitteren, wordt die markt irrelevant - hij is dan geen bron van leningen meer en derhalve geen punt van zorg meer. De overheid neemt dan zijn eigen geldverstrekking ter hand.
Irrelevant? Dat vind ik een zeer grote uitspraak, die markt bepaald namelijk een heel groot deel van het economische verloop. Als autoriteiten beslissen te monetariseren ondanks een stijgende rente vernietig je juist zowat alle essentiele infrastructuren van de hedendaagse samenleving. Ik denk dat je 26 voorbeelden dat wel bewezen hebben en de autoriteiten dat heel goed beseffen. Je hamert wel zo op het leed dat gebeurd bij een deflationaire crisis, maar bij een hyperinflationaire crisis is het leed en de onrust velen malen groter. Dat je beweerd dat de economie dan gewoon doorloopt kan ik echt niet staven met de informatie die ik heb.

quote:
Tja, achteraf had ik dat graag gedaan.. maar destijds lag er nog weinig bewijs voor de mate waarin overheden in hun geldschepperij zouden volharden. Bovendien is mijn inzet altijd waardebehoud geweest, niet zozeer waardevermeerdering, en ik dacht met 20% ongeveer goed te zitten. Dat was eigenlijk al een hele stap want ik ben erg conservatief met geld en beleggen, en hoezeer ik soms ook van mijn gelijk overtuigd ben, ik kan niet objectief uitsluiten dat ik er naast zit.
Tja, achteraf gezien is altijd makkelijk praten. Maar hoe je nu praat lijk je 100% overtuigd van je zaak terwijl je er toch niet 100% naar handelt. Dat moet wel betekenen dat je voor jezelf nog met een missing link zit. Immers bij je scenario word je vermogen voor 80% opgevreten dat je anders had kunnen behouden/uitbreiden door over te stappen naar een vaste asset, ook al vind je die wat teveel gestegen.

quote:
Dat deflationista's een bewuste keuze voor cash maken, daar ben ik niet echt van overtuigd. Onder normale economische omstandigheden is cash op grond van zijn onvergankelijkheid en liquiditeit nu eenmaal de ultieme 'store of value'; als je niet weet wat je met je vermogen aanmoet, houd je het maar aan in geld. Het is eigenlijk een non-keuze.
In een deflationaire omgeving is er gewoon een vlucht naar cash/liquiditeit en word gezien als de enige veilige haven, omdat vrijwel alle assets naar beneden worden getrokken. Cash heeft dan geen neerwaarts risico en word wel meer waard. En tuurlijk is het een non-keuze, maar die keuze maak je bewust omdat je de andere markten/tegenpartijen vreest en de markten door overwaardering.

quote:
Bovendien zullen ook veel deflationisten erkennen (zoals ik ook erken dat er deflatie kan/zal optreden), dat bij doorschietende deflatie het gevaar van hyperinflatie erg hoog wordt, en dat ook in een deflatie-portefeuille goud dus geen verkeerde component zou zijn. De vraag is niet zozeer of er deflatie is/komt, maar hoeveel, en hoe de overheden daarnaar zullen handelen.
Ik zie tijdens het verloop van een deflationaire crisis eigenlijk geen inflatierisico meer. De enige reden waarom dat in de jaren 30 wel gebeurde middels een devaluatie is omdat geld toen aan goud was gekoppeld en er door de op gang gekomen kredietexpansie van de jaren 20 de monetaire regels waren overtreden. Men hoefde nog maar een deel goud per dollar aan te houden. Omdat men in de jaren 30 vreesde (door bewustwording) dat er niet meer genoeg goud per dollar voorradig was ging men zijn dollars opvragen in goud, waardoor de banken een nog verdere kredietcontractie moesten bewerkstelligen om het enigzins in evenwicht te houden. Dat is natuurlijk onhoudbaar en ecnomisch een ramp vandaar dat er besloten is tot een confiscatie en een devaluatie van het geld. Dat probleem is er nu niet meer en daarmee de kans op inflatie middels devaluatie verwaarloosbaar.

Ik vrees helemaal geen inflatie van het ongelimiteerd printen van dollars, simpelweg omdat juist dat de economische doodsklap is en niet de deflationaire crisis. Al zal dat ook geen pretje zijn. Waar je wel rekening mee kunt houden, maar simpelweg vooraf niet kunt weten is een vorm van devaluatie die er niet/nauwelijks direct toe doet voor de werkelijke economie. Bijvoorbeeld het eenmalig rechtstreeks van de cb injecteren van grote hoeveelheden liquiditeiten in het bankwezen, aangezien de kans bestaat dat de overheid geen fiscale speelruimte meer heeft om dat te doen in de toekomst. Eigenlijk zijn ze daar nu al verkapt mee bezig. Je moet het dan meer in die vormen zoeken imo.

[ Bericht 0% gewijzigd door piepeloi55 op 01-12-2010 23:44:08 ]
  donderdag 2 december 2010 @ 08:38:14 #20
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89417640
Relatie tussen defaults en inflatie

Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_89417939
Ondertussen staat zilver boven de 28 dollar. Op naar de 50 (nog een dipje bij de volgende Chinese renteverhoging komende week en dan verder omhoog).
pi_89419235
quote:
Ondertussen staat zilver boven de 28 dollar. Op naar de 50 (nog een dipje bij de volgende Chinese renteverhoging komende week en dan verder omhoog).
Niet meer dan een spelletje van de papierjongens. Ze proberen de zilvermeeuw mensen weg te doen lokken bij de gouden eieren.

Voor zilver is de kans op monetaire 'herwaardering' vele malen kleiner dan goud, en het hele verhaal over mogelijke 'fraude' in het papier is op beide van toepassing. Toch zie je nu alle kleine jongens opgewonden naar het zilver rennen. Max Keiser - die blijkbaar de Bunker Hunt broers niet kent - meent zelfs dat JPM zo gepakt kan woren.

Leuk voor de algemene aandachte voor metalen, maar fundamenteel van weinig waarde.

Leuk voor speculanten.
pi_89419326
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 09:46 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Niet meer dan een spelletje van de papierjongens. Ze proberen de zilvermeeuw mensen weg te doen lokken bij de gouden eieren.

Voor zilver is de kans op monetaire 'herwaardering' vele malen kleiner dan goud, en het hele verhaal over mogelijke 'fraude' in het papier is op beide van toepassing. Toch zie je nu alle kleine jongens opgewonden naar het zilver rennen. Max Keiser - die blijkbaar de Bunker Hunt broers niet kent - meent zelfs dat JPM zo gepakt kan woren.

Leuk voor de algemene aandachte voor metalen, maar fundamenteel van weinig waarde.

Leuk voor speculanten.
Gelukkig zijn er mensen die anders denken anders was er geen handel.
Je mening neem ik voor kennisgeving aan.
pi_89419354
quote:
Dus jij durft te beweren dat die rente niet enorm gestegen is in die landen ten tijde en in de aanloop naar de hyperinflatie?

Alle pogingen van autoriteiten om het systeem weer lucht in te blazen zijn gericht op kredietexpansie. Iets wat je dan juist niet kan gebruiken is een hoge rente die zeker weten gaat komen bij verhoogde inflatie(-verwachtingen). De impact op de rente van QE2 kan een voorbode zijn dat het geldprinten gaat stoppen, het werkt namelijk averechts. Ik denk trouwens dat autoriteiten in de toekomst juist aansturen op deflatie (en al helemaal niet op inflatie) om de nominale rente laag te houden en hun schuld te kunnen blijven financieren.
De rente heeft de inflatie op geen enkele manier tegengewerkt, anders was ze wel gestopt.

Wat moet er nog meer over gezegd worden?

Het financieren van schuld gaat het gemakkelijkst met een drukpers, en ik legde je eerder al uit dat deflatie (kredietvernietiging) geen optie is.
pi_89419597
quote:
Dat vind ik een zeer grote uitspraak, die markt bepaald namelijk een heel groot deel van het economische verloop.
Waarom vasthouden aan die dogmatische gedachte? Waar heeft de markt het verloopt bepaald dan? Deze crisis kwam er toch ook?

Weet jij dat Greenspan in '97 al aangaf dat centrale banken de rol van buyer of last resort op zich zouden kunnen nemen in geval van noodzaak. Toen deed 'de markt' 'zijn werk' en zo kwamen we in deze crisis terecht waar de overheid ingreep middels de drukpers.

Hoe kan je dan nog die mantra blijven herhalen? Wat zie je eigenlijk als 'de markt'? Horen Greenspan en zijn uitspraken en Bernanke en zijn drukpers daar ook bij?

quote:
Tja, achteraf had ik dat graag gedaan.. maar destijds lag er nog weinig bewijs voor de mate waarin overheden in hun geldschepperij zouden volharden.
Bewijs zal ik het niet noemen, maar oa A/FOA gaven al héél duidelijk aan dat deflatie mensen uit de dollar (en in de euro) zou jagen en dat het daarom geen optie was. In '80 kon het wel omdat deur naar de enige vluchtweg die er was (goud) werd dichtgesmeten (verticale lijn in de grafiek.

quote:
Ik zie tijdens het verloop van een deflationaire crisis eigenlijk geen inflatierisico meer. De enige reden waarom dat in de jaren 30 wel gebeurde middels een devaluatie is omdat geld toen aan goud was gekoppeld en er door de op gang gekomen kredietexpansie van de jaren 20 de monetaire regels waren overtreden. Men hoefde nog maar een deel goud per dollar aan te houden. Omdat men in de jaren 30 vreesde (door bewustwording) dat er niet meer genoeg goud per dollar voorradig was ging men zijn dollars opvragen in goud, waardoor de banken een nog verdere kredietcontractie moesten bewerkstelligen om het enigzins in evenwicht te houden. Dat is natuurlijk onhoudbaar en ecnomisch een ramp vandaar dat er besloten is tot een confiscatie en een devaluatie van het geld. Dat probleem is er nu niet meer en daarmee de kans op inflatie middels devaluatie verwaarloosbaar.
Hmmmm....

Je zou dit ook andersom kunnen uitleggen: men wilde inflatie en haalde de goudkoppeling weg. Internationaal bleef hij overigens behouden wat weer een eigen dynamiek - die niet onbelangrijk was - meebracht.

quote:
Ik vrees helemaal geen inflatie van het ongelimiteerd printen van dollars, simpelweg omdat juist dat de economische doodsklap is en niet de deflationaire crisis.
Jij gelooft in een oplossing. Deflatie is dat niet. Lehman maakte dat toch al ongeveer duidelijk? LCTM werd tien jaar geleden ook niet voor niets gered (de euro stond toen voor de deur en een deflationaire klap kon de dollar niet gebruiken).

Deflatie nu betekent het klappen van alle dollargedenomineerde schulden die mensen wereldwijd als waardemiddel aanhouden. Wat denk je dat dat voor gevolg op de dollar zou hebben?

"Ja dat weet ik, cash wordt dan zeldzaam en dus veel waard.."

Nee. Cash wordt tijdelijk zeldzaam, maar dat is een teken van het einde (zie Japan). Veel belangrijker is dat het mensen zou wegjagen van het idee van dollar als wereldreserve en dollarschuld als wereldwaardemiddel.

Men gaat dan zoeken naar een ander systeem voor waardeopslag, en komt bij de euro met zijn goudbeleid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')