abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98413594
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:06 schreef piepeloi55 het volgende:
[ afbeelding ]

Kwam dit tegen in een reclamefolder en heb het maar gescand.
Oftewel in plaats van 10% korting krijg je wat goud, keukenboeren blijven me verbazen.
pi_98419125
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 15:18 schreef lutser.com het volgende:
Oftewel in plaats van 10% korting krijg je wat goud, keukenboeren blijven me verbazen.
Best slim toch, meeliften op een hype?
pi_98419539
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 14:14 schreef bascross het volgende:
Kan je ook een complete keuken van goud nemen? Lijkt mij wel wat.
yep, voor een kabouterhuisje.
  maandag 20 juni 2011 @ 18:49:47 #254
256829 Sokz
Livin' the life
pi_98423359
quote:
2s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:41 schreef JimmyJames het volgende:
Turbo's inwisselen tegen FCX, ABX of GDX.
Kheb FCX
  maandag 20 juni 2011 @ 19:10:43 #255
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98424363
FCX lijkt nu wat te dippen door de koperprijs. Weet je toevallig wat de verhouding goud/koper is bj FCX?

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 20-06-2011 19:32:19 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 20 juni 2011 @ 20:39:26 #256
256829 Sokz
Livin' the life
pi_98429582
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 19:10 schreef JimmyJames het volgende:
FCX lijkt nu wat te dippen door de koperprijs. Weet je toevallig wat de verhouding goud/koper is bj FCX?
Pagina 21/22
http://www.fcx.com/ir/AR/2010/FCX_AR_2010.pdf
pi_98446445
quote:
14s.gif Op maandag 20 juni 2011 18:49 schreef Sokz het volgende:

[..]

Kheb FCX
Vanwaar dat? Ik zou eerder denken aan groei aandelen zoals Abcam of Novo die nu wat zakken en daardoor goedkoper worden (en nog goedkoper kunnen..). Ik zie zelf geen enkele reden om nu zaken zoals FCX op te pakken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 17:45:36 #258
256829 Sokz
Livin' the life
pi_98471161
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 01:51 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Vanwaar dat? Ik zou eerder denken aan groei aandelen zoals Abcam of Novo die nu wat zakken en daardoor goedkoper worden (en nog goedkoper kunnen..). Ik zie zelf geen enkele reden om nu zaken zoals FCX op te pakken.
`Hebbem al een tijdje. :P Da's trouwens't volatielste aandeel dat ik tot nu toe heb gehad, pff wat gaat dat op en neer.
pi_98471989
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 01:51 schreef sitting_elfling het volgende:

Ik zie zelf geen enkele reden om nu zaken zoals FCX op te pakken.
Einde QE2?
  dinsdag 21 juni 2011 @ 18:10:42 #260
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98472128
quote:
Merci.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_99400526
En we hebben weer een nieuw all-time record: Gisteren ging goud de 36.000 euro per kilo voorbij!
  woensdag 13 juli 2011 @ 07:36:29 #262
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_99400835
Zolang we niet defaulten blijft het schulden probleem groeien en terugkomen en zal goud stijgen.

Uiteindelijk komen de defaults en krijgen we pijsinflatie:

Waarom inflatie: het geld wat gereserveerd was voor aflossing en rentebetaling vliegt de economie in.

De andere optie is exponentieel monetair beleid en dat geeft op termijn ook prijsinflatie.

Natuurlijk gaan huizenprijzen, beurzen e.d. ook zakken. Dat geld stroomt dan ook mooi naar de gebieden zoals voedsel en energie waar de inflatie zich uit.

De economie krimpt en de geldhoeveelheid blijft gelijk, dus inflatie.

Geld verdwijnt alleen als het wordt afgelost.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_99403204
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 15:18 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Sinds '71 is goud gemiddeld met 10% per jaar gestegen, dus het is eigenlijk dubbele winst.
pi_99403241
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 17:14 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Best slim toch, meeliften op een hype?
Slimmer dan 2 jaar vanaf je spaarrekening bankiersbonussen en politici betalen zoals jij doet.
pi_99403420
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:16 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Sinds '71 is goud gemiddeld met 10% per jaar gestegen, dus het is eigenlijk dubbele winst.
meet het eens vanaf de vorige crisis eind jaren 70: http://goldprice.org/30-year-gold-price-history.html :)
pi_99403574
Ach, ja kan altijd gunstige of minder gunstige periodes selecteren, of ouwehoeren over inflatie etc.

Het gaat uiteindelijk natuurlijk om de fundamentals. De geschiedenis is geweest, en wie zegt dat we die gaan overdoen....

Maar goed, papier bugs houden nogal van grafiekjes en 'bewezen rendementen' (zoals op de beurs sinds 2000 :') ), vandaar dat ik ook maar eens met wat kwam.
pi_99403743
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:28 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ach, ja kan altijd gunstige of minder gunstige periodes selecteren, of ouwehoeren over inflatie etc.

Het gaat uiteindelijk natuurlijk om de fundamentals. De geschiedenis is geweest, en wie zegt dat we die gaan overdoen....

Maar goed, papier bugs houden nogal van grafiekjes en 'bewezen rendementen' (zoals op de beurs sinds 2000 :') ), vandaar dat ik ook maar eens met wat kwam.
ah, dank voor de nuancering :)

Overigens hebben aandelen het beter gedaan vanaf 1971. Aanzienlijk beter zelfs.
Vooral ook door herbeleggingsrendement.

Maar dat geeft idd geen garanties voor de toekomst, true :)
Maar non gold bugs halen juist die fundamentals aan waarom ze hun centen niet op goud zetten.
pi_99405074
De S&P stond in 1971 rond de 200 (nu zo'n 1300). Heel veel beter kan die het in de afgelopen 40 jaar dus niet gedaan hebben. Je zou daarvoor 5+% dividend hebben moeten vangen en dat haal ik niet uit deze grafiek (voor zover die dan correct zou zijn) http://www.multpl.com/s-p-500-dividend-yield/

De grap is dus eigenlijk dat goud het sinds het 'opschorten' van de goustandaard gemiddeld beter (of even goed) heeft gedaan als papier, en vooral de laatste tien jaar iedereen het nakijken gaf.

Het gaat inderdaad primair om de fundamentals, maar die ontwikkeling lijkt een bepaalde fundamentele richting te illustreren.

De 'fundamental' van papier bugs is dan vaak "goud kan je niet eten".

Ze eten blijkbaar papier. Je kan je dan afvragen hoe serieus je zo iemand wil nemen...

[ Bericht 17% gewijzigd door GoudIsEcht op 13-07-2011 11:25:33 ]
pi_99405448
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:19 schreef GoudIsEcht het volgende:
De S&P stond in 1971 rond de 200 (nu zo'n 1300). Heel beter kan die het in de afgelopen 40 jaar dus niet gedaan hebben. Je zou daarvoor 5+% dividend hebben moeten vangen en dat haal ik niet uit deze grafiek (voor zover die dan correct zou zijn) http://www.multpl.com/s-p-500-dividend-yield/

De grap is dus eigenlijk dat goud het sinds het 'opschorten' van de goustandaard gemiddeld beter (of even goed) heeft gedaan als papier, en vooral de laatste tien jaar iedereen het nakijken gaf.

Het gaat inderdaad primair om de fundamentals, maar die ontwikkeling lijkt een bepaalde fundamentele richting te illustreren.

De 'fundamental' van papier bugs is dan vaak "goud kan je niet eten".

Ze eten blijkbaar papier. Je kan je dan afvragen hoe serieus je zo iemand wil nemen...
Ik keek eigenlijk naar de DJ, die in 1971 op ongeveer 700 stond. :)

Mijn fundamentele bezwaar tegen goud is dat het enkel speculatieve waarde heeft, in die zin is het niet anders dan geld. De waarde is het geloof dat het hoger gaat. Dat kan best trouwens. De vraag is alleen hoe hoog. Er is niets zo iets wat altijd omhoog gaat, wat dat betreft is historie wel graadmeter voor de toekomst :)

Als het monetaire systeem crasht heb je overigens aan goud imho ook niets. Het zal meteen worden genaast in zo'n situatie.

Dat het de laatste tien jaar beter heeft gedaan.... nogmaals: dat is spelen met statistiek zoals je zelf opmerkt. Leg je de beginlat bij eind jaren '70 is het een drama.....
pi_99405592
Dat drama doet weinig af aan de meest recente beweging die overigens een fundamentele oorsprong heeft (denk aan bijvoorbeeld het Washington Gold Agreement en de geboorte van de Euro).

Het gaat mij dan ook niet om een crash van het monetaire systeem, maar om het behoud van waarde binnen deze groeiende schuldenberg.

En ja... hoe oud is de dollar nou eigenlijk? En hoe oud is goud..?

Kan je wel roepen dat goud hier de speculatieve waarde is, maar weet je dat nou echt zeker?
pi_99405902
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:34 schreef GoudIsEcht het volgende:
Dat drama doet weinig af aan de meest recente beweging die overigens een fundamentele oorsprong heeft (denk aan bijvoorbeeld het Washington Gold Agreement en de geboorte van de Euro).

Het gaat mij dan ook niet om een crash van het monetaire systeem, maar om het behoud van waarde binnen deze groeiende schuldenberg.

En ja... hoe oud is de dollar nou eigenlijk? En hoe oud is goud..?

Kan je wel roepen dat goud hier de speculatieve waarde is, maar weet je dat nou echt zeker?
In de huidige tijd is alles speculatief :)
Het feit dat waardes inflateren en deflateren met een factor x in geen tijd toont dat wel aan.

Wat 'in vogue' is stijgt als een raket. als iets anders 'in vogue' raakt komt het in de uitverkoop. Goud is daarop geen uitzondering. Dat is iets wat historie aantoont, en ik zou niet weten waarom dat in de toekomst anders zou zijn. Wat niet wil zeggen dat het 'per definitie' een slechte belegging is. Het is echter zoals alles imho een kwestie van timing.

En ik vermoed dat kopen van een 'scare'commodity zoals goud in een crisis niet verstandig is. Wel _voor_ een crisis :)
pi_99406841
Zowiezo hangt het ervanaf in welk soort crisis we ons bevinden. In een deflatoire bust heb je weinig aan commoditys (waaronder goud) als belegging. Is de crisis een aanleiding tot het ongelimiteerd geldprinten natuurlijk wel. Alleen is dat om eerder genoemde redenen niet waarschijnlijk als de wereldwijde bubble een keertje écht barst.
pi_99407170
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 07:36 schreef iamcj het volgende:
Zolang we niet defaulten blijft het schulden probleem groeien en terugkomen en zal goud stijgen.
We defaulten pas als de fiscale en monetaire speelruimte opgebruikt zijn, autoriteiten proberen dat te voorkomen tot ze niet meer kunnen. Juist dat is ook een van de belangrijkste drijfveren van het commodity-complex.

quote:
Uiteindelijk komen de defaults en krijgen we pijsinflatie:

[ afbeelding ]

Waarom inflatie: het geld wat gereserveerd was voor aflossing en rentebetaling vliegt de economie in.

De andere optie is exponentieel monetair beleid en dat geeft op termijn ook prijsinflatie.

Natuurlijk gaan huizenprijzen, beurzen e.d. ook zakken. Dat geld stroomt dan ook mooi naar de gebieden zoals voedsel en energie waar de inflatie zich uit.

De economie krimpt en de geldhoeveelheid blijft gelijk, dus inflatie.

Geld verdwijnt alleen als het wordt afgelost.
Een default werkt per saldo deflatoir. De economie krimpt, maar de geldhoeveelheid krimpt vele malen harder. de multiplier gaat dan in reverse. Het gebeuren versterkt daarnaast de drang om schulden af te bouwen in de private sector/overheid en de omloopsnelheid van het geld schiet omlaag.

Je redenatie klopt niet en komt alleen uit als autoriteiten kiezen voor het inflatoire pad. In Europa is dat echter niet mogelijk, maar ook in andere grote economien is dat onwaarschijnlijk.
pi_99407260
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In de huidige tijd is alles speculatief :)
Het feit dat waardes inflateren en deflateren met een factor x in geen tijd toont dat wel aan.

Wat 'in vogue' is stijgt als een raket. als iets anders 'in vogue' raakt komt het in de uitverkoop. Goud is daarop geen uitzondering. Dat is iets wat historie aantoont, en ik zou niet weten waarom dat in de toekomst anders zou zijn. Wat niet wil zeggen dat het 'per definitie' een slechte belegging is. Het is echter zoals alles imho een kwestie van timing.

En ik vermoed dat kopen van een 'scare'commodity zoals goud in een crisis niet verstandig is. Wel _voor_ een crisis :)
Maar hoe erg is goud nou 'in vogue'? Ik kom vooral veel mensen tegen die denken dat het van belang is of je dingen kan eten en daarom papier verzamelen.

En hoe hard bewijst de geschiedenis dat goud in de uitverkoop komt? De slechte hypotheken van vandaag kan je over honder jaar niet meer kopen, een gulden van een paar jaar terug idem, terwijl ik nog steeds goud kan kopen dat misschien wel 6000 jaar oud is.
pi_99407503
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:20 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

We defaulten pas als de fiscale en monetaire speelruimte opgebruikt zijn, autoriteiten proberen dat te voorkomen tot ze niet meer kunnen. Juist dat is ook een van de belangrijkste drijfveren van het commodity-complex.
Toch blijft de vraag open waarom 'autoriteiten' maar bleven bijdrukken in Rusland, Duitsland, Argentinie of Zimbabwe ten tijde van de hyperinflaties. Hadden die landen dan een onbeperkte 'speelruimte'?

quote:
Een default werkt per saldo deflatoir. De economie krimpt, maar de geldhoeveelheid krimpt vele malen harder. de multiplier gaat dan in reverse. Het gebeuren versterkt daarnaast de drang om schulden af te bouwen in de private sector/overheid en de omloopsnelheid van het geld schiet omlaag.
Een default werkt deflatoir an sich, maar de geldhoeveelheid kan gestuurd worden via helicopters en drukpersen.

De vraag is vooral wie de huidige onprodcutieve schulden gaat betalen. Worden ze niet terugbetaald dan zijn de eisers hun geld kwijt, en worden ze wel terugbetaald dan gebeurt dat met de drukpes want het gros van de schuld is niet productief.

In beide gevallen is het prettig om iets te hebben wat niet uit een drukpers komt en waaraan geen schulden kleven.

En we zijn natuurlijk met het al-dan-niet deflatiore Westen niet alleen op de wereld. China, Vietnam, India en Taiwan kopen bijvoorbeeld ook wel eens goud, universeel als het is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')