abonnement Unibet Coolblue
pi_88463903
Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5

(ook interessant:)
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza)

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Deeg
We zijn het in de afgelopen topics niet eens geworden over het allerbeste deegrecept, en dat zullen we vermoedelijk ook nooit worden. Een voorbeeld van een door mij veelgebruikt en geslaagd recept:

Ingredienten:
- 350 gram bloem (Liefst 'Tipo 00', dat veel stoere gluten bevat!)
- 2,5 deciliter lauw water
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist (extra lekker met biergist!)

Bereiding:
- Los de suiker op in het water. Roer hier de gist doorheen en laat een kwartiertje borrelen
- Meng ondertussen het bloem met het zout. Voeg hier beetje bij beetje het water met de gist aan toe, totdat je een homogene massa hebt.
- Kneed het deeg minstens tien minuten op een bebloemd aanrecht. Voeg wat bloem toe als je deeg te nat is, of wat water als je deeg te droog is. In het begin zal het een rommeltje zijn, maar na een paar minuten lustig kneden verandert de hoop op je aanrecht vanzelf in prachtig, zacht en elastisch deeg.
- Zet het deeg na het kneden in een afgedekte kom weg op een warme plaats, en laat het een uur of twee rijzen. Het deeg zal meer dan verdubbelen in omvang.
- Als het deeg is gerezen, druk dan de lucht eruit, en kneed het nog een paar keer luchtig door. Verdeel het deeg in twee bolletjes (voor twee grote pizza's) of drie bolletjes (voor drie kleine pizza's).

Je kunt het deeg nu meteen gebruiken, maar veel lekkerder is het om je deegbolletjes nog een dagje afgedekt in je koelkast te leggen. Op die manier kan de smaak zich ontwikkelen en smaakt je pizzabodem een stuk beter!

Bakken!
Het bakken van een pizza gebeurt bij voorkeur razendsnel op een zo loeiheet mogelijke ondergrond. Op die manier schroeit het deeg aan de onderzijde van de pizza knapperig dicht en is de rest van het deeg snel gaar.

Het allerbeste is natuurlijk een echte houtoven, maar daar hebben we helaas lang niet allemaal de ruimte en/of het geld voor.

Een goed en goedkoop alternatief is een elektrische pizza-oventje van Bestron, die in een kwartiertje opwarmt tot 450 graden.

Klik voor meer info

Een pizza bakken in je gewone oven kan natuurlijk ook, en het beste resultaat krijg je door eerst een steen in je oven voor te verwarmen op de hoogste temperatuur en daar dan je pizza op te bakken.
Voor reguliere ovens zijn allerlei dure pizzastenen te koop, maar veel goedkoper is het om bij een willekeurige bouwmarkt of tuinhandel een paar ongelazuurde tegels te halen. Vier stuks passen doorgaans prima bovenop het rooster van je oven.

Wat foto's uit het vorige topic

Redcoon


Yvesss


Motorbloempje



Terpentin07


NutKees
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  maandag 8 november 2010 @ 09:51:00 #2
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_88463929
Ik volg dit topic steeds, maar ik kom er maar niet aan toe om zelf een te maken. :@
Tijd is geen excuus, ik vergeet het steeds.
Je moeder is een hamster
pi_88464362
terug vind pizza
pi_88465369
Wij maakten zondags altijd een zelfgemaakte pizza met zo'n mix van koopmans volgens mij.
Maar wij willen een pizza maken die meer richting de smaak gaat van wat je meestal kan krijgen bij een turk. (kebab/shoarmatent)
Deze zijn meestal wel goed te eten op zich.

Heeft iemand tips of komen die tips uit de OP al redelijk in de buurt?

En wat is effectiever, een normale oven en dan op stenen of zo'n speciale pizzaoven
404 - Not Found
pi_88465416
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 10:44 schreef Zwappel het volgende:
Wij maakten zondags altijd een zelfgemaakte pizza met zo'n mix van koopmans volgens mij.
Maar wij willen een pizza maken die meer richting de smaak gaat van wat je meestal kan krijgen bij een turk. (kebab/shoarmatent)
Deze zijn meestal wel goed te eten op zich.

Heeft iemand tips of komen die tips uit de OP al redelijk in de buurt?

En wat is effectiever, een normale oven en dan op stenen of zo'n speciale pizzaoven
Ik denk dat de pizza-oven effectiever is, omdat die veel warmer kan worden dan de gemiddelde oven.
Wat niet wil zeggen dat je met een gewone oven geen lekkere pizza kunt maken, maar je merkt het verschil wel als je een pizza-oven hebt :)
pi_88465497
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 10:46 schreef LieLie het volgende:

[..]



Ik denk dat de pizza-oven effectiever is, omdat die veel warmer kan worden dan de gemiddelde oven.
Wat niet wil zeggen dat je met een gewone oven geen lekkere pizza kunt maken, maar je merkt het verschil wel als je een pizza-oven hebt :)
Oke ,maar dat deegrecept uit de OP, is dat veel anders dan die van Koopmans?
Deze hadden we meestal:
404 - Not Found
pi_88465595
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 10:48 schreef Zwappel het volgende:

[..]


Oke ,maar dat deegrecept uit de OP, is dat veel anders dan die van Koopmans?
Deze hadden we meestal:
[ afbeelding ]
Ik heb die nog nooit gebruikt, maar de meeste pizza-bakkers hier zullen waarschijnlijk stemmen voor zelf maken in plaats van Koopmans ;)
Maar probeer het eens, en kijk wat je zelf beter en lekkerder vindt :)
pi_88466715
En wat voor kaas gebruiken ze meestal bij de turk?
Want bij ons smelt die kaas meestal niet zo heel goed :{

Maar bij een turk of italiaan smelt het meestal tot een heel laagje.
404 - Not Found
pi_88467212
Ik denk de meest gebruikte kazen zijn mozzarella en edammer. De laatste gebruik ik vaak op mijn pizza.
pi_88489003
Ben zelf een grote fan van de dubbelgevouwen pizza's. Hoe kan je die nou zelf maken thuis? De afgelopen keren hield de pizza teveel vocht vast, was het deeg te dun en liep alles er uit, en was het deeg rauw om alles binnen te houden..
pi_88491784
rondje pizza's gemaakt. Erg lekker, alleen vochtige zooi in het midden. Volgende keer wat selectiever zijn met de ingredienten voor de topping... Deeg was vooral erg lekker en luchtig.



pi_88493602
Mooie rand, evo!
pi_88494510
terugvindpizza!

Deze week maken we maar 's géén pizza, maar wellicht volgende week weer 's even aan de slag.

ben benieuwd waar ik biergist kan krijgen/bestellen, overigens?

en evo, mooie korst idd! O+
Ja doei.
pi_88498464
Ik heb het hier besteld. Je moet er wel iets voor over hebben want de verzendkosten zijn meestal hoger dan het product,

http://www.dezonvanitalie(...)6_31&products_id=105
pi_88511946
Shit zeg! Ik ben geloof ik nog niet aan de nieuwe layout gewend! Ik heb, kneus als ik ben, net al een nieuwe nummer zes (per ongeluk als nummer 5 genummerd, ook dat nog) aangemaakt. 8)7
Daarin een uitgebreidere OP en geupdatete foto's.
Misschien die OP even hier naartoe overhevelen?
Let me see you stripped down to the bone
pi_88529575
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 13:00 schreef minilot het volgende:
Shit zeg! Ik ben geloof ik nog niet aan de nieuwe layout gewend! Ik heb, kneus als ik ben, net al een nieuwe nummer zes (per ongeluk als nummer 5 genummerd, ook dat nog) aangemaakt. 8)7
Daarin een uitgebreidere OP en geupdatete foto's.
Misschien die OP even hier naartoe overhevelen?
Misschien een modje?
pi_88538692
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 23:42 schreef Terpentin07 het volgende:
Ik heb het hier besteld. Je moet er wel iets voor over hebben want de verzendkosten zijn meestal hoger dan het product,

http://www.dezonvanitalie(...)6_31&products_id=105
Dat valt mee. Als je een fictivie bestelling plaatst maar niet doorentert, krijg je vanzelf een mailtje van ze. Waarin ze zelf toegeven dat de verzendkosten niet in verhouding staan tot het gebodene. Gaat gewoon in briefpost. Ik dacht voor iets van 2,50. Gelijk maar 3 verpakkingen gedaan waar dan in elk weer 3 zakjes gist zitten. In mijn geval 36 pizzabodems. Zo beschouwd zijn de meerkosten wel te overzien.
pi_88539723
quote:
quote:
Op zondag 7 november 2010 23:44 schreef RijstNatie het volgende:
Kan je het deeg 1 dag in de koelkast bewaren of moet het daarvoor in de vriezer?
Zoals ook in de OP staat: het is juist heel erg aan te raden om je deeg na het rijzen nog een dag (Of twee! Of zelfs drie!) in de koelkast te laten staan. De smaak wordt er alleen maar heel veel beter van!

quote:
Zoals ook in de OP staat: het is juist heel erg aan te raden om je deeg na het rijzen nog een dag (Of twee! Of zelfs drie!) in de koelkast te laten staan. De smaak wordt er alleen maar heel veel beter van!

Dat dus. De ultieme tip voor al je deegvraagstukken.

Kromme quote, I know. Het antwoord was van Minilot.
pi_88648282
Wow, ik had net de lekkerste pizza tot nu toe gegeten, qua deeg dan. Had dus voor dit deeg geen olie, meer water en biergist gebruikt. Het verschil was ongelooflijk. Het deeg was zo luchtig van binnen met een heerlijk krokant laagje. :9~

pi_88651028
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 20:55 schreef Terpentin07 het volgende:
Wow, ik had net de lekkerste pizza tot nu toe gegeten, qua deeg dan. Had dus voor dit deeg geen olie, meer water en biergist gebruikt. Het verschil was ongelooflijk. Het deeg was zo luchtig van binnen met een heerlijk krokant laagje. :9~

[ afbeelding ]
Ziet er lekker uit, hoe heb je het gemaakt?
Met een oven of zo'n speciaal pizza oventje?
404 - Not Found
pi_88657691
ik gebruik nooit olie in m'n deeg :@
Ja doei.
pi_88659402
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 20:55 schreef Terpentin07 het volgende:
Wow, ik had net de lekkerste pizza tot nu toe gegeten, qua deeg dan. Had dus voor dit deeg geen olie, meer water en biergist gebruikt. Het verschil was ongelooflijk. Het deeg was zo luchtig van binnen met een heerlijk krokant laagje. :9~

[ afbeelding ]
Mijn ervaring is dat de gist niks uit maakt, maar dat meer water inderdaad wonderen doet. Is echt lekker inderdaad. :Y
pi_88659504
Mensen die het geduld hebben en de moeite nemen om zelf een pizza te fabriceren, behoren toch wel tot de grootste bazen van het oostelijk halfrond. Ze zijn 1 van de weinige mensen waar ik enigszins tegen op kijk.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88659687
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 00:24 schreef Lo-Fi het volgende:
Mensen die het geduld hebben en de moeite nemen om zelf een pizza te fabriceren, behoren toch wel tot de grootste bazen van het oostelijk halfrond.
Het gaat heel snel. Dag van te voren een half uurtje om het deeg te maken en het in stukken te verdelen. Gewoon laten rijzen in de koelkast. En dan op de dag waarop je pizza eet eventjes wat saus maken en klaar ben je. Er zit misschien maar een uurtje werk in totaal in. En het kan nog sneller als je de saus al klaar hebt.
pi_88663653
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 21:48 schreef Zwappel het volgende:

[..]


Ziet er lekker uit, hoe heb je het gemaakt?
Met een oven of zo'n speciaal pizza oventje?
Ik gebruik zelf de alfredo oven van Bestron. Werkt best goed.
pi_88773456
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 20:55 schreef Terpentin07 het volgende:
Wow, ik had net de lekkerste pizza tot nu toe gegeten, qua deeg dan. Had dus voor dit deeg geen olie, meer water en biergist gebruikt. Het verschil was ongelooflijk. Het deeg was zo luchtig van binnen met een heerlijk krokant laagje. :9~

[ afbeelding ]
Dat zou dat enigszins verklaren waarom mijn Amerikaanse ( :@ ) bodem licht "zompig" word als ik er olie bij doe. Niet meer doen dus :)
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_88773827
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 23:52 schreef motorbloempje het volgende:
ik gebruik nooit olie in m'n deeg :@
Ik ook niet :?
  dinsdag 16 november 2010 @ 22:49:33 #28
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_88802158
ik wel, maar klein beetje. Wordt niet zompig :)
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_88803919
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 11:31 schreef Zwappel het volgende:
En wat voor kaas gebruiken ze meestal bij de turk?
Want bij ons smelt die kaas meestal niet zo heel goed :{

Maar bij een turk of italiaan smelt het meestal tot een heel laagje.
De saus laten inkoken en geraspte kaas gebruiken.
  woensdag 17 november 2010 @ 10:09:20 #30
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_88810658
ik ga zo ook aan de slag, maak wel vaker zelf pizza maar dan met zo'n koopmansmix voor het deeg. Nu dus het deeg lekker helemaal zelf maken, nog goedkoper ook aangezien ik alles daarvoor standaard in huis heb :Y
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  woensdag 17 november 2010 @ 12:04:15 #31
299023 Voici
Ça me plaît
pi_88814401
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 10:09 schreef SeaOfLove het volgende:maak wel vaker zelf pizza maar dan met zo'n koopmansmix voor het deeg.
Die mix bevalt mij nu wel aardig, maar wil toch ook eens overstappen op het zelfmaken. Ben benieuwd, volgende week eens proberen :Y
  woensdag 17 november 2010 @ 12:19:47 #32
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_88815057
quote:
Op woensdag 17 november 2010 12:04 schreef Voici het volgende:

[..]



Die mix bevalt mij nu wel aardig, maar wil toch ook eens overstappen op het zelfmaken. Ben benieuwd, volgende week eens proberen :Y
de mix is ook prima, maar het is zoveel leuker om echt zelf te maken, en het kost je nieteens extra inzet eigenlijk :)
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  woensdag 17 november 2010 @ 12:23:32 #33
96981 DragonFire
Ik wil alleen maar zwemmen
pi_88815210
Klinkt als een plan!

Heb ooit eens zo'n pak met pizza bodems gekocht maar dat was niet te vreten.
Eigen deeg maken klinkt beter.
Even voor de duidelijkheid Fok! is geen datingsite!
  woensdag 17 november 2010 @ 12:32:53 #34
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_88815504
quote:
Op woensdag 17 november 2010 12:23 schreef DragonFire het volgende:
Klinkt als een plan!

Heb ooit eens zo'n pak met pizza bodems gekocht maar dat was niet te vreten.
Eigen deeg maken klinkt beter.
een pak pizza bodems is wel weer een stuk minder dan een pak koopmans waar je ook nog echt wat voor moet doen :P En echt verkeerd is dat niet, maar ik vind het leuker om echt helemaal zelf te maken, ik was er alleen nog niet aan toe gekomen :@
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_88825431
Hmm misschien morgen eens gaan maken
pi_88827077
Ik ga dit weekend ook weer zelf pizza maken denk ik :9
pi_88938953
Ik ga zo kneden! *O*
Al wéken, misschien wel maanden geen pizza op. Morgen pizzadag dus - hoogste tijd!
Ik maak Mexicaanse pizza's met een basis van pittige refried beans, dan wat gekruid gehakt en chorizo, uien en belegen kaas. Na het bakken nog wat frisse pico de gallo erop (fijngehakte uien, tomaten, jalapeño's, limoensap), en koriander. :Y)
Van het overgebleven deeg maak ik Philly cheesesteak-calzones, gevuld met biefstuk, kaas, paddestoelen en groene paprika. Calzones gaan maandag mee naar werk/school.
Foto's volgen! Hoop ik.
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 20 november 2010 @ 13:18:41 #38
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_88939738
Ik wil ook weer eens een fatsoenlijke pizza maken!
Alleen mijn oven, een simpele elektrische... als ik daar bakpapier in leg gaat het verbranden (wordt zwart). :?

Ben trouwens wel benieuwd naar het beleg, ik deed altijd wat blikjes tomatenpurree, basilicum, ui, inkoken en dan mozzarella erbovenop. Maar het wordt niet zo'n mooi laagje en smaakt ook anders dan bij de pizzeria (mja deeg is belangrijker, maar toch).
pi_88948525
Zoooo. Even uitpuffen. Als je al een poos geen pizzadeeg gemaakt hebt, dan is het wel weer even wennen voor de bi- en triceps! :)

Aanschouw: ruim een kilo pizzadeeg!


(Die groene spikkeltjes, dat is oregano.)

Het deeg staat nu op een warme plek te rijzen en gaat daarna nog een nacht in de koelkast.
Let me see you stripped down to the bone
pi_88948552
lekker O+

wij gaan volgende week weer aan de slag hebben we daarnet besloten!
Ja doei.
  zondag 21 november 2010 @ 10:21:46 #41
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_88967409
Nou ik heb gisteren ook pizza gemaakt! Ik had vooral ruzie met het deeg, tipo 00 gebruikt dus wel lekker rekbaar maar toch ging t op sommige plaatsen kapot en ergens anders was t weer te dik. Dus 3x opnieuw gedaan en met de 3e keer maar genoegen genomen, anders werd 't deeg ook zo moe. (Was het al, het was heel stevig).
Verder had ik er teveel tomatenprut op gedaan, het smaakte nogal naar ... tomaat. Dus meer een broodje dan de echte pizzasmaak. Bodem was ook dikker geworden dan ik wilde, maar dat kan komen doordat ik het voorgebakken heb (en het kneden/vormen niet zo lekker ging).

Recept uit de OP gebruikt:
Bodem
• 350g tipo 00 bloem
• 2,5dl lauwwarm water
• 1tl zout
• 1tl suiker
• 7g instant gist (=2tl)
maizena om werkplaats te bestuiven

Saus
• 2 kleine blikjes tomatenpurree
• gedroogde basilicum
• gedroogde oregano
• geraspte pittige kaas
• 1 mozzarellakaasje
• zout

Argh nu ik dit zo typ vergat ik de helft van gisteren die in de - elektrische - oven zat. Hij's nu een beetje donkerbruin :'). Mijn oven wordt altijd zo snel warm.

Goed, mijn werkwijze:
Beginnende met een lekker glaasje...

Suikergistwater! De Starbucks is er niks bij.

Water + suiker + gist heeft een kwartiertje gestaan.

Bloem en zout in een kom gemengd, daar het suikergistwaterprutje bij en lekker kneden.

Tijd om 'm anderhalf uur te laten rijzen.
In deze tijd heb ik de saus gemaakt. Pannetje + de inhoud van 2 blikjes tomatenpurree en twee van de lege blikjes gevuld met water (dus 1:1 purree:water) erbij gevoegd. Wat basilicum, oregano en zout erbij, ook wat geraspte kaas... Dit even laten koken/sudderen/staan.

Na de rijs geprobeerd er een mooie bodem van te vormen. Zoals ik hierboven beschreef was dat niet zo gemakkelijk als het klinkt.
Eerst de werkplaats bestrooid met maizena en bloem. Maizena best royaal gebruikt, wordt het lekker knapperig van. (Af en toe even doorheen halen bijv.) Uiteindelijk hiermee genoegen genomen:


Oven voorverwarmd met onder- en bovenwarmte, op maximaal (250 graden ofzo). Bakplaat meeverwarmd. Toen ik klaar was met de bodem heb ik de bakplaat uit de oven gehaald en deze bestrooid met maizena en bloem, daarna zo snel mogelijk de pizzabodem erop gelegd (in de oven laten was voor mij geen optie, met zo'n slappe bodem en geen pizzaschep).

Bakplaat met onbelegde bodem 5 minuten in de oven gehad. Deze kwam er zo uit:


En ging er zo weer terug in:


Na 13 minuten had 'ie 't wel gezien, en kwam er zo weer uit:


En in mootjes gehakt:


Shot voor de bodem:


Conclusie
Bodem was lekker knapperig aan de rand. Middenstuk (waar de saus op zat) was wat dik. Komt misschien door het voorbakken van de bodem, of mijn falende bodemvormskills. De bedekking mocht ook wat minder tomatig, beter te weinig dan teveel denk ik. De tomatenprut was ook aardig dik, misschien was wateriger beter geweest (1:2 - purree:water ofzo, dan was 1 blikje genoeg geweest ook). Verder weet ik het ook niet. Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag!

:W

[ Bericht 0% gewijzigd door Zoheetik op 21-11-2010 10:31:39 ]
pi_88968324
Heb je het hele recept voor de bodem voor 1 pizza gebruikt?

Tips.. tja.. het is gewoon een kwestie van proberen eigenlijk.
Wat meer water, wat minder water, langer kneden.
Was het deeg goed gerezen?
Hoe vorm je het deeg? Ik kan het vaak wel redelijk uit elkaar 'trekken' en daar waar ik het te dik vind duw ik het met mijn vuist (middelste vingerkootjes zeg maar) nog wat egaler en als je het dan richting de rand drukt dan maak je hem op die manier ook nog wat groter, zonder dat je aan het deeg gaat trekken waardoor het scheurt.

En je bodem is echt wel behoorlijk dik denk ik, want de pizza's die ik in de gewone oven deed (ook 250 graden) waren na een minuut of 7 echt wel klaar.
pi_88968491
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 10:21 schreef Zoheetik het volgende:
Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag!
Allereerst: gefeliciteerd met je pizza! :)

Qua saus kan ik je geen tips geven - ik kook standaard twee pakken gezeefde tomaten en een scheut water gedurende drie uur in met een schep suiker, een schep oregano en vier struise tenen knoflook, beetje zout en peper, staafmixer erop en klaar.
Ik hou zelf meer van 'witte' pizza's, dus aan de tomatenbasis heb ik nooit zoveel aandacht besteed.

Waar ik wél wat over zou willen zeggen is het vormen van de bodem. Kun je misschien vertellen hoe je het hebt gedaan?
Zelf hou ik het recept van de OP altijd netjes aan en staat mijn deeg, in porties verdeeld, altijd nog een nacht in de koelkast. Ongeveer een half uur voor ik ermee aan de slag ga haal ik het deeg uit de koelkast, zodat het niet meer zo koud is.
Ik bebloem mijn aanrecht, gooi er een bonkje deeg op, en dat plet ik dan gelijkmatig met mijn bebloemde handen tot er min of meer een platte schijf ligt. Heel even met de deegroller erover kan ook, maar echt maar een piepklein beetje uitrollen!
Dan ga ik het deeg met mijn handen op het aanrecht uitrekken. Met gespreide vingers, het deeg steeds verder oprekken en steeds een beetje draaien, zodat de bodem steeds dunner wordt en het randje ongemoeid blijft. Er zijn vast stoere binken die hun deeg in de lucht durven gooien, maar daar heb ik vermoedelijk niet de juiste motoriek voor. :) Op het aanrecht gaat prima, gewoon het deeg rustig vanuit het midden steeds verder oprekken, totdat je er bijna doorheen kunt kijken.

In principe zou het deeg hier elastisch en stevig genoeg voor moeten zijn. Had je het idee dat het erg snel scheurde? Het je het deeg wel voldoende en op de juiste manier gekneed? Minstens tien minuten lang, tot het deeg écht goed, en zacht en handelbaar aanvoelt.
Ook is de manier van kneden belangrijk. Je moet, zeg maar, de bol deeg steeds een beetje in zichzelf vouwen, stevig duwen, draaien, en opnieuw. Je moet ervoor zorgen dat je het deeg niet teveel uitrekt, of het 'kapot' duwt met je vingers. Ook nadat het deeg gerezen is met beleid de lucht eruit duwen.

Hm, lastig om dit uit te leggen. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_88968575
Woooow! Ik trek net mijn koelkast open.. Uitpuilende deegbollen! De (ruime!) plastic zakjes waar ze inzitten staan op ontploffen.
Wat is dat toch maf: soms rijst deeg gewoon een beschaafd beetje, en soms (zoals nu!) past er ineens niets anders meer in je koelkast.
Potente zakjes gist, vrees ik! :D
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 21 november 2010 @ 11:46:14 #45
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_88969132
Ah dank voor je uitgebreide uitleg!

En hierboven: heb inderdaad alles voor deze ene pizza gebruikt. Kan in theorie natuurlijk wel, super grote pizza maar ik maak het mezelf wel moeilijk.

Ik denk dat ik beter had kunnen kneden. Ik vorm het deeg met de bal van mijn hand, of dat stuk onder je duim zeg maar. En dan voorzichtig steeds wat verder uitduwen. Heb ook geprobeerd het deeg op de pakken en dan langs de rand lopen met je handen, dus handen stukje uit elkaar en dan door de zwaartekracht uit laten rekken, maar dan breekt het snel en wordt het niet heel gelijkmatig.

Denk ook dat 3x proberen een bodem te vormen funest is voor het deeg en de lucht erin (die er dus ook niet echt meer in zat).

Nacht in de koelkast heb ik dus ook overgeslagen...
pi_88969200
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 11:46 schreef Zoheetik het volgende:
Ah dank voor je uitgebreide uitleg!

En hierboven: heb inderdaad alles voor deze ene pizza gebruikt. Kan in theorie natuurlijk wel, super grote pizza maar ik maak het mezelf wel moeilijk.

Ik denk dat ik beter had kunnen kneden. Ik vorm het deeg met de bal van mijn hand, of dat stuk onder je duim zeg maar. En dan voorzichtig steeds wat verder uitduwen. Heb ook geprobeerd het deeg op de pakken en dan langs de rand lopen met je handen, dus handen stukje uit elkaar en dan door de zwaartekracht uit laten rekken, maar dan breekt het snel en wordt het niet heel gelijkmatig.

Denk ook dat 3x proberen een bodem te vormen funest is voor het deeg en de lucht erin (die er dus ook niet echt meer in zat).

Nacht in de koelkast heb ik dus ook overgeslagen...
Dan zou ik de volgende keer echt wat kleiner proberen, dan hoef je het ook minder ver uit te rekken. En je moet ook weer niet te veel bloem ed gebruiken op je werkblad, zeker als je dan drie keer probeert wordt het deeg te droog.
pi_88969213
van die hoeveelheid deeg 2 pizza's maken ^O^
Ja doei.
  zondag 21 november 2010 @ 11:51:54 #48
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_88969267
Ja klopt, deeg was ook wat droger en steviger geworden daardoor. En inderdaad, volgende keer twee pizza's ervan :). Ik heb nu al zin weer nieuwe te maken :D. Maar niet genoeg tipo 00 bloem meer.
pi_88970029
Hahaha, oh jee, ik had nog niet door dat je inderdaad al het deeg voor één pizza had gebruikt. Daar kun je natuurlijk geen fatsoenlijke pizza mee maken! :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_88970072
wij zijn helemaal aan de gorgonzola de laatste weken..

door de pasta (met peer en walnoot), door de risotto en ook op de pizza, met spinazie, súper lekker!
Ja doei.
pi_88971172
Hmm pizza maken is alweer een tijdje gelezen. Deze week ook maar weer eens doen!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_88988902
Als ik de hoeveelheden aanhoud van de OP, dan zit er meer deeg aan mijn handen, dan dat er in de beslagkom zit :') ik pak dan wat minder water, word de bodem ook wat dikker, Magoed.
Hoe zorg ik ervoor dat het wel kneedbaar is?
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_88989562
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 21:03 schreef robuust89 het volgende:
Als ik de hoeveelheden aanhoud van de OP, dan zit er meer deeg aan mijn handen, dan dat er in de beslagkom zit :') ik pak dan wat minder water, word de bodem ook wat dikker, Magoed.
Hoe zorg ik ervoor dat het wel kneedbaar is?
Làààng kneden!
pi_88992919
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 21:03 schreef robuust89 het volgende:
Als ik de hoeveelheden aanhoud van de OP, dan zit er meer deeg aan mijn handen, dan dat er in de beslagkom zit :') ik pak dan wat minder water, word de bodem ook wat dikker, Magoed.
Hoe zorg ik ervoor dat het wel kneedbaar is?
Met de broodbakmachine, lekker lui en geweldig resultaat!
pi_88997253
Wat ik altijd doe is eerst alle ingrediënten in een beslagkom met een pollepel stevig door elkaar roeren (dus niet met mijn handen), net zo lang totdat er een compacte deegbal ontstaat.
Die laat ik dán pas op een bebloemd aanrecht vallen en dat ga ik kneden, met bebloemde handen. Gaat altijd prima!

Hier overigens mijn 'mexicaanze pizza' - ik herinnerde me pas dat ik een foto wilde maken toen -ie al haast op was. :)



[ Bericht 43% gewijzigd door minilot op 23-11-2010 07:51:15 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_89036215
Ziet er heerlijk uit!! Maar ook jij Minilot, kunt nu niet ontkennen dat de bodem aan de dikke kant is. Doet een beetje broodachtig aan. Nu is een pizza een soort brood, geen man overboord. Ik zie ook wel dat er vrij gulle toppings opzitten, daar weet de bestron niet zo goed raad mee. Desondanks, erg smakelijk!

Mijn lunchpizza van Zondagmiddag, niet zo speciaal. ipv het gebakken ei.


[ Bericht 22% gewijzigd door Yvesss op 22-11-2010 23:29:30 ]
pi_89041859
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 23:21 schreef Yvesss het volgende:
Ziet er heerlijk uit!! Maar ook jij Minilot, kunt nu niet ontkennen dat de bodem aan de dikke kant is. Doet een beetje broodachtig aan. Nu is een pizza een soort brood, geen man overboord. Ik zie ook wel dat er vrij gulle toppings opzitten, daar weet de bestron niet zo goed raad mee. Desondanks, erg smakelijk!

Daarom ook, de aanhalingstekens. Ik kon dit ook niet echt als pizza beschouwen. Als saus zit er een tamelijk loodzware bonenpuree op, daar moest de bodem dit keer zelf wat dikker zijn. Overigens gingen de meeste toppings (zure room, grote bergen pico de gallo) er pas op toen de pizza al gebakken was.
Al met al, een grappig experiment, maar ik ben toch tot de conclusie gekomen dat ik dit soort dingen liever in een burrito eet. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_89042758
Zoiets dacht ik al wel. Overigens staan jouw pizzaskills buiten kijf, dat heb ik al eerder gezien.
  woensdag 24 november 2010 @ 12:56:23 #59
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89090988
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 23:21 schreef Yvesss het volgende:
Ziet er heerlijk uit!! Maar ook jij Minilot, kunt nu niet ontkennen dat de bodem aan de dikke kant is. Doet een beetje broodachtig aan. Nu is een pizza een soort brood, geen man overboord. Ik zie ook wel dat er vrij gulle toppings opzitten, daar weet de bestron niet zo goed raad mee. Desondanks, erg smakelijk!

Mijn lunchpizza van Zondagmiddag, niet zo speciaal. ipv het gebakken ei.
[ afbeelding ]
Die ziet er mooi uit! Niet zo speciaal zeg je dan...

Gebruiken jullie pizzapro's (minilot, Yvesss, en wie zich nog meer aangesproken voelt) steevast tipo 00 of ook wel eens "gewone" bloem?

Oh ik ga deze proberen http://dl.dropbox.com/u/1974016/Recept%20pizza%20Margherita.pdf
---
De verhouding van het deeg zag er al apart uit maar dat is 'ie ook. Het was net poffertjesbeslag.
Heb er maar 100g bloem bij gedaan en daarna op de gok nog wat. Lang kneden uiteraard (ruim 10 min) en uiteindelijk is het een ietwat stevig deeg geworden die beetje plakt.

Tijd voor die uit de OP.

[ Bericht 6% gewijzigd door Zoheetik op 24-11-2010 14:25:21 ]
  woensdag 24 november 2010 @ 18:38:16 #60
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89104405
Er zit hier weer een pizza in de oven!
Veeeeel kneden loont echt. O+ Het deeg (improvisatiedeeg zoals hierboven omschreven, die van de OP is voor morgen) was eerrrug soepel. Zo soepel dat ik de pizza niet op de bakplaat kreeg. Dus pizza maar even dubbelgevouwen, met twee handen gepakt, op de bakplaat gelegd en weer opengeslagen :').
Ben benieuwd hoe 'ie smaakt.

---
En na 5 minuten kwam 'ie zo uit de oven:



[ Bericht 9% gewijzigd door Zoheetik op 24-11-2010 18:59:48 ]
pi_89105388
Nou, dat doe je helemaal niet verkeerd. Dit is met gewone bloem?
  woensdag 24 november 2010 @ 19:03:06 #62
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89105458
Ja met gewone bloem!

* Zoheetik is stiekem best een beetje trots :@
pi_89105571
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:03 schreef Zoheetik het volgende:
Ja met gewone bloem!

* Zoheetik is stiekem best een beetje trots :@
En terecht!
  woensdag 24 november 2010 @ 19:06:41 #64
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89105644
Hihi. Dank je. :@
Nou, ik hoop op nog wat vooruitgang morgen. Maar nooit meer diepviespizza (tenzij ik lui ben :')).
  † In Memoriam † donderdag 25 november 2010 @ 09:08:32 #65
91830 MaximusTG
pi_89125910
Zo, mede-pizzabakkers. Tijdje geleden dat ik hier gepost heb; Ook even geen pizza's gebakken, heb even een stoof/slow cooking vlees-periode. Mooie pizza's weer hoor hier. Meer water is inderdaad belangrijk voor een goed deeg. Schrikt mensen alleen vaak af, omdat het deeg zo plakkerig wordt dan.
Wat ik me wel afvroeg; lees hier en daar in dit topic wat over biergist. Weten jullie of dat daadwerkelijk een andere gist is dan veelal gebruikt voor brood? Want volgens mij is dat namelijk gewoon precies dezelfde soort: http://nl.wikipedia.org/wiki/Saccharomyces_cerevisiae
Beetje zonde om dan speciaal 'ander' gist te kopen..

Oh en @Zoheetik:
Ik vond vroeger die big american pizza's wel lekker... Nu ik zelfgemaakte gewend ben, en ik er laatst weer een had (omdat ik lui was) ging ik bijna over mn nek van de hoeveelheid zout en vet die erin zat..
  donderdag 25 november 2010 @ 09:27:26 #66
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89126262
Tip voor de mensen die moeite hebben de pizza in de oven te krijgen; maak de pizza op op je deegschuif(stuk karton in mijn geval) met wat griesmeel tussen de schuif en het papier, dan krijg je hem prima de oven in.
pi_89127628
Qouten lukt niet helemaal in de mobiele browser. Maar onderstaande staat in dezelfde wiki.
Het deeg ruikt ook anders na een paar dagen in de koelkast.

De giststam, de vergistingstemperatuur, de zuurgraad en andere factoren hebben grote invloed op de smaak van het eindproduct. Hoewel de gist die wordt gebruikt voor wijn, bier en brood biologisch gezien tot één soort behoort, bestaan er zeer belangrijke verschillen in de gebruikte stammen en zijn deze niet onderling uitwisselbaar als men een smakelijk product wil krijgen. De gebruikte gist levert een belangrijke bijdrage aan het aroma van het eindproduct.
  † In Memoriam † donderdag 25 november 2010 @ 10:40:21 #68
91830 MaximusTG
pi_89127966
Hmm, oke, interessant. Dat had ik nog niet gelezen. Nou is de vergistingstemperatuur en zuurgraad niet variabel bij het vergelijken van de gisten en pizzamaken. Dus dan zal er toch een subtiel verschilletje zijn.. Ik ga nu eens experimenteren met een zuurdesem :).
pi_89128943
Ik had laatst een rondleiding in een brouwerij en daar zeiden zo ook dat al het smaakverschil in principe komt van de soort gist die wordt gebruikt. Verder is het gewoon water, hop, enz.
pi_89129336
De gistcultuur is het grootst bewaarde geheim van de brouwerij. Nog een leuk weetje: de echte zure Geuze kan alleen gemaakt worden in het Vlaamse Pajottenland middels spontane vergisting. De wilde gisten die geuze en kriek hun karakter geven, komen alleen daar voor. Dit bier kan dan ook nergens ter wereld geïmiteerd worden.
  donderdag 25 november 2010 @ 11:34:00 #71
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89129622
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:08 schreef MaximusTG het volgende:
Oh en @Zoheetik:
Ik vond vroeger die big american pizza's wel lekker... Nu ik zelfgemaakte gewend ben, en ik er laatst weer een had (omdat ik lui was) ging ik bijna over mn nek van de hoeveelheid zout en vet die erin zat..
Ja klopt, maar dat heb ik eigenlijk sowieso al van de vrieschdieppizza's: ze vervelen snel. Dus wissel nog wel eens af en zo vaak eet ik ze eigenlijk ook niet.

Het deeg dat ik gisteren in de koelkast heb gelegd is nu verdubbeld, maar veel verder zal het niet gaan want dat laat het zakje niet toe. Wel apart zo, heel luchtig en slap deeg... Dat is nieuw voor mij :D.
  † In Memoriam † donderdag 25 november 2010 @ 13:20:52 #72
91830 MaximusTG
pi_89132929
Ja, heerlijk is dat, dat lekkere zachte deeg. Ook zo fijn om er dan een mooie pizza van te vormen. Ben nog een beetje aan het kijken naar de biergist.
Hier staat bijvoorbeeld: (http://botit.botany.wisc.edu/toms_fungi/dec2002.html)

"The same species, Saccharomyces cerevisiae, is used in both processes, but different strains (varieties) of the fungus are used. The bread making strain, for example, is genetically selected to produce more carbon dioxide and much less alcohol, while the opposite is true of the spirit-making strains."

Dat impliceert dat deeg met biergist meer alcohol zou bevatten, en veel minder zou rijzen.. De alcohol kan natuurlijk wel de andere smaak verklaren.
pi_89133082
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:20 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, heerlijk is dat, dat lekkere zachte deeg. Ook zo fijn om er dan een mooie pizza van te vormen. Ben nog een beetje aan het kijken naar de biergist.
Hier staat bijvoorbeeld: (http://botit.botany.wisc.edu/toms_fungi/dec2002.html)

"The same species, Saccharomyces cerevisiae, is used in both processes, but different strains (varieties) of the fungus are used. The bread making strain, for example, is genetically selected to produce more carbon dioxide and much less alcohol, while the opposite is true of the spirit-making strains."

Dat impliceert dat deeg met biergist meer alcohol zou bevatten, en veel minder zou rijzen.. De alcohol kan natuurlijk wel de andere smaak verklaren.
Ik heb helemaal niet het idee dat het minder rijst. Het rijst met biergist juist enorm bij mij!
pi_89134325
Google maar eens op gist en esters.
Ik denk dat het deze esters zijn die het hem doen. Een redelijk scheikundig verhaal.
Oh, ja, vanmiddag nog eentje gemaakt. Een vissige. Het is weer voldoende geweest qua pizza's deze week.

pi_89136381
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:02 schreef Yvesss het volgende:
Google maar eens op gist en esters.
Ik denk dat het deze esters zijn die het hem doen. Een redelijk scheikundig verhaal.
Oh, ja, vanmiddag nog eentje gemaakt. Een vissige. Het is weer voldoende geweest qua pizza's deze week.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Pfoe dat is wel erg veel ansjovis, jij houdt van sterke smaken? ;) Verder ziet hij er mooi uit :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_89136930
Nee, het is ongezouten ansjovis, meer sardine-achtig.
Zou het gezouten ansjovis zijn geweest dan was het op zijn zachtst gezegd een merkwaardige pizza geweest.
pi_89137058
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 15:13 schreef Yvesss het volgende:
Nee, het is ongezouten ansjovis, meer sardine-achtig.
Zou het gezouten ansjovis zijn geweest dan was het op zijn zachtst gezegd een merkwaardige pizza geweest.
Ahá ok dan begrijp ik het ;) Anders zou ik het inderdaad ook niet écht smakelijk gevonden hebben ;)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  donderdag 25 november 2010 @ 18:48:27 #78
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89146014


Mijn pizza van vandaag! Die van gisteren is er niks bij, jammer dat ik daarvan een stukje over heb gelaten want die smaakt ineens nergens meer naar :P (Ja naar een stukje brood met kaas dan...).

Maar nu is het wel even genoeg voor de rest van de week. Heb alleen wel nog een bolletje deeg over. :')
pi_89153558
Kan ik voor de saus gewoon tomatenblokjes uit blik gebruiken en die vervolgens pureren en wat inkoken? Moet de saus warm zijn als ik deze op het deeg doe? :9
pi_89153725
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:48 schreef Zoheetik het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn pizza van vandaag! Die van gisteren is er niks bij, jammer dat ik daarvan een stukje over heb gelaten want die smaakt ineens nergens meer naar :P (Ja naar een stukje brood met kaas dan...).

Maar nu is het wel even genoeg voor de rest van de week. Heb alleen wel nog een bolletje deeg over. :')
lekker!!! :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  vrijdag 26 november 2010 @ 00:19:56 #81
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89163111
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 21:26 schreef TargaFlorio het volgende:
Kan ik voor de saus gewoon tomatenblokjes uit blik gebruiken en die vervolgens pureren en wat inkoken? Moet de saus warm zijn als ik deze op het deeg doe? :9
Ik heb tomatenblokjes uit blik gebruikt, niet ingekookt omdat dat - naar het schijnt - de smaak kan verminderen. Ze zijn namelijk al voorgekookt voor ze ingeblikt werden.
Pureren zou je wel kunnen doen, heb ik uit luiheid niet gedaan. Heb de saus ook koud op het deeg gedaan, en heul erg weinig (rest bewaar ik gewoon, doe ik wel keer door de pasta of zo.)

FutureFairytale: dank je, was 'ie ook :9 . Heb nog een halfje over gelukkig.
  † In Memoriam † vrijdag 26 november 2010 @ 12:27:21 #82
91830 MaximusTG
pi_89174097
Na laatst weer eens hier gepost te hebben moest ik wel een deeg maken ;). Gister ook al pizza op, die stonden dus niet zo lang in de koelkast, maar heb nu voor de lunch het laatste bolletje opgemaakt. Heb deze keer eens de toppings (champignons, paprika, ui) licht gebakken, om overtollig vocht kwijt te raken (je moet wat, als je oven niet zo heet wordt als een houtoven). Was groot succes!





pi_89175599
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:27 schreef MaximusTG het volgende:
Na laatst weer eens hier gepost te hebben moest ik wel een deeg maken ;). Gister ook al pizza op, die stonden dus niet zo lang in de koelkast, maar heb nu voor de lunch het laatste bolletje opgemaakt. Heb deze keer eens de toppings (champignons, paprika, ui) licht gebakken, om overtollig vocht kwijt te raken (je moet wat, als je oven niet zo heet wordt als een houtoven). Was groot succes!

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
:9~ :9 _O_

Van het weekend heb ik geen tijd om pizza te maken :'(
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  † In Memoriam † vrijdag 26 november 2010 @ 13:15:17 #84
91830 MaximusTG
pi_89176092
Ja, hij smaakte prima!
@Zoheetik trouwens, zie niet dat je een recept uit een PDF gevolgd had, dat te nat werd; Dat was mijn PDFje, gebruik trouwens een ander recept tegenwoordig.. Dr zit een tikfoutje in die ene, moet 1 ipv 2 dl zijn.. Sorry daarvoor ;).
Gebruik nu deze werkwijze:
http://dl.dropbox.com/u/1974016/pizza/pizzaReinhartVarasano.pdf
Overigens heb ik daar ook alweer wat tweaks bij: Ik maak meestal voor 1 pizza 3/4 van de hoeveelheden daar, dat zijn dus vrij kleine pizza's (zoals bovenstaande foto's) maar die passen beter op mn schietplankje. Verder bol ik het deeg nog een keer op zodra het uit de koelkast komt, anders is het lastig om er een egaal dunne pizza van te vormen; Hij is dan iets te soepel. Tomatensaus doe ik gepelde tomaten uit blik goed uitspoelen, pureren (zonder het vocht), en wat zeezout en oregano erdoor. max 1,5 eetl per pizza (ja, dat is weinig). En nu dus de toppings licht bakken.
pi_89179967
Ik gebruik sinds kort ook weer een deegroller, het deeg wordt zo elastisch dat het mij niet goed lukte om een mooie ronde pizza van te maken, hij wordt er in ieder geval niet minder luchtig van, in tegendeel.
pi_89185780
Wij eten vanavond alweer pizza :@

En dinsdag met school heb ik ook nog pizza gegeten in een pizzeria.
En ik moet zeggen, ik vind die van mezelf zeker niet minder lekker!
  vrijdag 26 november 2010 @ 17:46:02 #87
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89188304
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 14:46 schreef Terpentin07 het volgende:
Ik gebruik sinds kort ook weer een deegroller, het deeg wordt zo elastisch dat het mij niet goed lukte om een mooie ronde pizza van te maken, hij wordt er in ieder geval niet minder luchtig van, in tegendeel.
Begin je met een rond bolletje? Als je dan een mooie rand erin drukt blijft 'ie nog steeds rond... Dan druk je het binnenste uit met je knokkels en duw je weer een randje met je vingers. Enz. enz.
Dan is het toch niet heel moeilijk rond te houden?

Of anders gezegd: hoe ga jij te werk. Ben ook altijd wel benieuwd naar werkwijzes van anderen want jouw pizza's zien er subliem uit, dat wel!
pi_89190282
Binnenkort ook maar eens het bodem recept uit de TS gebruiken, alleen nu de vraag waar haal ik die spullen in Utrecht? Tipo 00 en biergist that is, de rest weet ik nog wel te vinden :')
  vrijdag 26 november 2010 @ 19:06:46 #89
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_89191372
ik ben jaloers, krijg de pizza nooit zo luchtig :@
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_89193459
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 17:46 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

Begin je met een rond bolletje? Als je dan een mooie rand erin drukt blijft 'ie nog steeds rond... Dan druk je het binnenste uit met je knokkels en duw je weer een randje met je vingers. Enz. enz.
Dan is het toch niet heel moeilijk rond te houden?

Of anders gezegd: hoe ga jij te werk. Ben ook altijd wel benieuwd naar werkwijzes van anderen want jouw pizza's zien er subliem uit, dat wel!
Sinds ik mijn deeg anders maak is het veel plakkeriger en ook niet goed met de hand in vorm te krijgen. Heb daarom dus de deegroller gebruikt en was verrast hoe goed de pizza's werden omdat het steeds afgeraden wordt.

Vandaag weer pizza gemaakt en deze keer met de hand gevormd.. Erop ging salami, uien, knoflook, tabasco en edammer ipv mozzarella. Was best lekker alhoewel de korst ietsje minder was dan de vorige keren. Sorry voor de crappy beeldkwaliteit.



  vrijdag 26 november 2010 @ 21:52:32 #91
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89202179
Oh dat ziet er weer goed en lekker uit! Nomnomnom...

quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:42 schreef flying-dutchman het volgende:
Binnenkort ook maar eens het bodem recept uit de TS gebruiken, alleen nu de vraag waar haal ik die spullen in Utrecht? Tipo 00 en biergist that is, de rest weet ik nog wel te vinden :')
Tipo 00 kun je gewoon bij de AH halen. Biergist geen idee... Maar je hoeft niet per se tipo 00 en biergist te gebruiken he :).
  † In Memoriam † vrijdag 26 november 2010 @ 23:36:17 #92
91830 MaximusTG
pi_89208755
Zou me zeker niet doodstaren op die Italiaanse bloem. Vooral omdat tipo 00 slechts de maling aanduidt.
Goeie bloem heb je bv bij de Welkoop of de Boerenbond; Soezie Surprima, of bv Soezie Surfina. Bevatten hoog percentage eiwitten, wat voor goede glutenontwikkeling belangrijk is. Krijg je luchtige pizza's door.
pi_89208790
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 21:52 schreef Zoheetik het volgende:
Oh dat ziet er weer goed en lekker uit! Nomnomnom...

[..]

Tipo 00 kun je gewoon bij de AH halen. Biergist geen idee... Maar je hoeft niet per se tipo 00 en biergist te gebruiken he :).
LOL toch wel? dan morgen maar AH onveilig maken.

van het weekend kijken of ik even een probeersel kan maken zodat ik woensdag niet helemaal faal als ik bezoek heb :D

[ Bericht 13% gewijzigd door flying-dutchman op 27-11-2010 09:08:50 ]
pi_89218554
Ik zou lekker naar de Jumbo gaan, daar hebben ze De Cecco in de schappen. En verse gist in de koeling. Biergist in de winkel in Utrecht? Ben al blij dat ik het online kan vinden. Soezie van de welkoop is super, moet je wel voor naar Houten.
pi_89218751
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:11 schreef Yvesss het volgende:
Ik zou lekker naar de Jumbo gaan, daar hebben ze De Cecco in de schappen. En verse gist in de koeling. Biergist in de winkel in Utrecht? Ben al blij dat ik het online kan vinden. Soezie van de welkoop is super, moet je wel voor naar Houten.
ga ik die ook ff langs hobbelen (het is wel die mini jumbo bij kanaleneiland maar goed)
pi_89218859
Een enkele keer heb je de pech dat het op is. Zodoende neem ik altijd praktisch de hele voorraad mee. Deze hebben ze: http://www.dececco.it/IT/(...)tipo-00/?Prodotto=11
pi_89221616
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:21 schreef Yvesss het volgende:
Een enkele keer heb je de pech dat het op is. Zodoende neem ik altijd praktisch de hele voorraad mee. Deze hebben ze: http://www.dececco.it/IT/(...)tipo-00/?Prodotto=11
dan ben je me net voor geweest, want hij stond er niet :'). Bij appie wel ander merk tipo 00 gevonden.
pi_89222014
Wasn't me. Maar dat is wel de reden dat àls het er staat, ik wat extra meeneem. Jumbo is een beetje ver weg.
pi_89222092
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 13:14 schreef Yvesss het volgende:
Wasn't me. Maar dat is wel de reden dat àls het er staat, ik wat extra meeneem. Jumbo is een beetje ver weg.
hebben we het trouwens over dezelfde jumbo, die op kanaleneiland is niet erg groot namelijk... en weet dat er meerdere in Utrecht zijn
pi_89222241
@ Alle mensen die pics posten hier:

Ik zie bij iedereen dat die kaas echt goed gesmolten is, doen jullie dat met een standaard oven?
404 - Not Found
pi_89222547
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 13:17 schreef flying-dutchman het volgende:

[..]

hebben we het trouwens over dezelfde jumbo, die op kanaleneiland is niet erg groot namelijk... en weet dat er meerdere in Utrecht zijn
Nee, ik ben daar wel eens geweest. Meen me te herinneren dat ze toen ook niets hadden. Er zijn er 2 in Overvecht, daar schiet ik af en toe even naar binnen als ik er met de auto langskom.
  zaterdag 27 november 2010 @ 15:17:06 #102
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89225680
vraagje: kan ik de pizza ook bakken op de steen van mijn steengrill in de oven?
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_89225894
Die steen wordt normaliter voorverwarmd tot 400 graden. Dan moet de maximale warmte van een reguliere oven geen punt zijn. Kan dus.
  zaterdag 27 november 2010 @ 15:33:48 #104
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89226077
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 15:26 schreef Yvesss het volgende:
Die steen wordt normaliter voorverwarmd tot 400 graden. Dan moet de maximale warmte van een reguliere oven geen punt zijn. Kan dus.
mijn oven gaat niet verder dan 220gr, dan maar in het bakblik dus gewoon? * SeaOfLove heeft geen bakplaat meer
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_89226883
Maar dan kun je de steen nog wel gebruiken. Het gaat om de opgeslagen hiite in de steen, ook al is dat 220 graden. Je moet wel erg lang voorverwarmen en ik kan me voorstellen dat een bakblik makkelijker is in het gebruik. De pizza moet wel soepel op de steen terechtkomen.
  zaterdag 27 november 2010 @ 16:17:00 #106
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89227051
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 16:09 schreef Yvesss het volgende:
Maar dan kun je de steen nog wel gebruiken. Het gaat om de opgeslagen hiite in de steen, ook al is dat 220 graden. Je moet wel erg lang voorverwarmen en ik kan me voorstellen dat een bakblik makkelijker is in het gebruik. De pizza moet wel soepel op de steen terechtkomen.
oké, werkt dat zo. Ik ben nu niet bepaald van het makkelijke ofzo, maar als ik me bedenk dat ik het deeg op die hete steen moet leggen word ik niet erg enthousiast. Dan laat ik het nu gewoon even bij het bakblik. Tnx voor je info :*
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_89227635
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 13:22 schreef Zwappel het volgende:
@ Alle mensen die pics posten hier:

Ik zie bij iedereen dat die kaas echt goed gesmolten is, doen jullie dat met een standaard oven?
Ik en volgens mij een groot deel van de anderen hier gebruiken de pizzaoven van Bestron. Wordt erg heet, heeft een steen en daardoor kan je in korte tijd een pizza bakken waar de kaas mooi gesmolten is en het deeg luchtig krokant wordt.
pi_89227846
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 00:19 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

Ik heb tomatenblokjes uit blik gebruikt, niet ingekookt omdat dat - naar het schijnt - de smaak kan verminderen. Ze zijn namelijk al voorgekookt voor ze ingeblikt werden.
Pureren zou je wel kunnen doen, heb ik uit luiheid niet gedaan. Heb de saus ook koud op het deeg gedaan, en heul erg weinig (rest bewaar ik gewoon, doe ik wel keer door de pasta of zo.)

Binnenkort ga ik het op deze manier dan maar eens proberen.
  zaterdag 27 november 2010 @ 16:47:43 #109
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89227900
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 16:38 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Ik en volgens mij een groot deel van de anderen hier gebruiken de pizzaoven van Bestron. Wordt erg heet, heeft een steen en daardoor kan je in korte tijd een pizza bakken waar de kaas mooi gesmolten is en het deeg luchtig krokant wordt.
wat kost zo'n oventje als ik vragen mag? (ik kom al om in de apparaten, dus er kan er nog best eentje bij :P)
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_89228357
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 16:47 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

wat kost zo'n oventje als ik vragen mag? (ik kom al om in de apparaten, dus er kan er nog best eentje bij :P)
70+ euro volgens de kieskeurig link in de TS
  zaterdag 27 november 2010 @ 17:04:43 #111
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89228543
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 17:00 schreef flying-dutchman het volgende:

[..]

70+ euro volgens de kieskeurig link in de TS
kan geen linkjes kijken met foon :P Tnx. 70e is me te veel, zal eens op MP kijken als ik achter een comp zit :)
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_89229989
Dan zijn de bestrons fors duurder geworden. En een heel klein aanbod van winkels.
Nog een pizzaatje dat ik niet voor mezelf maakte:
  zondag 28 november 2010 @ 10:12:32 #113
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89249412
ziet er lekker uit :9 die van mij gister was ook goed gelukt, vanochtend het laatste stuk als ontbijt gehad :9
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_89251639
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 16:38 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Ik en volgens mij een groot deel van de anderen hier gebruiken de pizzaoven van Bestron. Wordt erg heet, heeft een steen en daardoor kan je in korte tijd een pizza bakken waar de kaas mooi gesmolten is en het deeg luchtig krokant wordt.
Ik heb er één van G3, die is nog een tikje duurder. Maar werkt inderdaad ^O^
pi_89252642
Ik bak er ook wat van (op beginners niveau):



een basic pizza met tomatensaus, kaas en salami. Erg smakelijk!

alleen wil mijn korst/deeg beter kunnen maken. Nu doe ik het nog met broodbakmix :')

[ Bericht 11% gewijzigd door AlexanderC op 28-11-2010 12:59:16 ]
Nosce te ipsum.
  zondag 28 november 2010 @ 19:34:02 #116
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89266918
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 13:22 schreef Zwappel het volgende:
@ Alle mensen die pics posten hier:

Ik zie bij iedereen dat die kaas echt goed gesmolten is, doen jullie dat met een standaard oven?
Ik gebruik geraspte kaas, en mozzarella (wat sowieso al snel smelt)... in een gewone elektrische oven op 250 graden (of 260? er zit nog een stipje naast de 250 graden namelijk.. :') ).
pi_89267209
Zorg dat je kaas lekker vet is. Absoluut geen lightkazen of kaas uit zakjes. Zelf even raspen van het blok. Uitgeharde kazen doen het niet echt, dat zit vaak in die zakjes. Geoxideerd of zoiets, ik weet het niet precies.
pi_89271128
En nog een plaatje van een vriendje. Uit de reguliere oven zonder steen.
Dit moet voor iedereen dus haalbaar zijn. Hij heeft ze wel eens mooier gemaakt.
pi_89271974
wij zouden pizza eten.. deeg staat nu erg lang te rijzen thuis, want zijn toch maar op verjaardag blijven eten... dus zo nog door kneden en dan in de koelkast en morgen maar pizza maken :9
Ja doei.
pi_89272143
dat hele pizza rijsverhaal. Nu rijst het weer voor geen meter. Met de biergist. Wel een beetje hoor. Maar conventionele gist rijst makkelijker.
pi_89272513
Vandaag dus gemaakt. Eerste kwartier gebakken. NIet helemaal gaar. 2e ronde 20 minuten gedaan was best goed te eten. waar ik nog wel mee faalde is de pizza van aanrecht naar oven te transporteren.Hoe doen jullie dat want bij mij wassie bij de eerste keer zeg maar doorgezakt met het liften van het aanrecht..
pi_89272675
bodem op bakpapier rond uitrollen en dan met bakpapier en al op de bakplaat schuiven ;)
Ja doei.
pi_89272687
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:12 schreef flying-dutchman het volgende:
Vandaag dus gemaakt. Eerste kwartier gebakken. NIet helemaal gaar. 2e ronde 20 minuten gedaan was best goed te eten. waar ik nog wel mee faalde is de pizza van aanrecht naar oven te transporteren.Hoe doen jullie dat want bij mij wassie bij de eerste keer zeg maar doorgezakt met het liften van het aanrecht..
20 minuten?? Hoe dat zo?
pi_89272803
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:14 schreef LieLie het volgende:

[..]

20 minuten?? Hoe dat zo?
omdat deeg toen wel gaar was (heb geen pizza oven maar een oven die warmte al moeilijk kan vasthouden als deur even open is geweest)
pi_89272869
ja, en hoe hoog stond je oven? Hier zijn ze op 270 graden in 10 minuten klaar! Wel de bodem voor beleggen even 3 minuutjes op 170gr voorbakken :)
Ja doei.
pi_89272902
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:16 schreef flying-dutchman het volgende:

[..]

omdat deeg toen wel gaar was (heb geen pizza oven maar een oven die warmte al moeilijk kan vasthouden als deur even open is geweest)
Hm, oké.. maar 20 minuten is nog wel erg lang. Een diepvriespizza hoeft vaak al niet zo lang.
Hoe warm kan de oven? En had je een dikke of een dunne bodem?
pi_89272912
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:12 schreef flying-dutchman het volgende:
Vandaag dus gemaakt. Eerste kwartier gebakken. NIet helemaal gaar. 2e ronde 20 minuten gedaan was best goed te eten. waar ik nog wel mee faalde is de pizza van aanrecht naar oven te transporteren.Hoe doen jullie dat want bij mij wassie bij de eerste keer zeg maar doorgezakt met het liften van het aanrecht..
Was het een bohemoth van een pizza? Want in principe moet je hem op je vingertoppen kunnen dragen.
pi_89273253
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:17 schreef Yvesss het volgende:

[..]

Was het een bohemoth van een pizza? Want in principe moet je hem op je vingertoppen kunnen dragen.
echt groot wassie niet, maar de vulling zakte er de eerste keer doorheen. 2e keer met bak papier gedaan. Ga dat in 2 etappes volgende keer uitproberen.

quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:17 schreef LieLie het volgende:

[..]

Hm, oké.. maar 20 minuten is nog wel erg lang. Een diepvriespizza hoeft vaak al niet zo lang.
Hoe warm kan de oven? En had je een dikke of een dunne bodem?
tussenin, volgens de specs zou die 250 moeten kunnen, maar als ik deurtje opentrek heeftie al moeite om weer boven de 200 uit te komen :(
pi_89273294
Heb je een fotoverslag van dit gebeuren, FD? And not all hope is lost hoor. Dit is vrij normaal.
pi_89273332
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:22 schreef Yvesss het volgende:
Heb je een fotoverslag van dit gebeuren, FD? And not all hope is lost hoor. Dit is vrij normaal.
nope, komt volgende keer wel :)
pi_89273448
Beter. Dit fotoverslag was toch shit geweest. Beschouw het als een first try. Er is geen moer aan.
pi_89273485
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:24 schreef Yvesss het volgende:
Beter. Dit fotoverslag was toch shit geweest. Beschouw het als een first try. Er is geen moer aan.
daarom had ik geen foto's gemaakt... wou niet mijn eerste epic fails vast leggen
pi_89273562
Epic Fails zijn in zekere zin weer leuk. Dat dan weer wel.
pi_89273660
No worries. Ik help je wel. Je hebt tenslotte stadsrechten.
pi_89274805
oefening baart kunst zeggen ze. Wat gebruiken jullie trouwens voor tomatensaus. Ik heb nu een blik gepelde tomaten even laten uitlekken en daarna ff door de blender gehaald, beetje oregano erdoorheen en zo op de pizza
  † In Memoriam † zondag 28 november 2010 @ 22:39:26 #136
91830 MaximusTG
pi_89278115
Zo doe ik de saus ook iig. Ik spoel de tomaten wel goed af van te voren. En dan idd goed op smaak brengen met oregano en wat zeezout.
Puur en simpel.
  maandag 29 november 2010 @ 01:03:16 #137
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89284130
Oeh weer mooie pizza's hier!
Ik heb nog geen avondeten gehad en nog een bolletje deeg van een paar dagen oud in de koelkast liggen... Dus vraag me af: zou het nog te gebruiken zijn of teveel hebben overgerezen? :D Zo even uitproberen.


Meh. Niet echt geweldig, komt door de prei en dat 'ie te dik is.

[ Bericht 20% gewijzigd door Zoheetik op 29-11-2010 02:12:29 ]
  maandag 29 november 2010 @ 09:58:41 #138
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89288136
was zaterdag zo goed bevallen om zelf pizza te maken dat ik zo weer deeg ga kneden voor vanavond. Had de helft van het recept genomen toen, precies genoeg voor één pizza, nu doe ik hoeveelheid zoals in de OP en doe een bolletje in de vriezer. Lekker makkelijk voor de volgende keer :Y
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_89288202
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 01:03 schreef Zoheetik het volgende:
Oeh weer mooie pizza's hier!
Ik heb nog geen avondeten gehad en nog een bolletje deeg van een paar dagen oud in de koelkast liggen... Dus vraag me af: zou het nog te gebruiken zijn of teveel hebben overgerezen? :D Zo even uitproberen.

[ afbeelding ]
Meh. Niet echt geweldig, komt door de prei en dat 'ie te dik is.
te dikke bodem maar die kaas ziet er goed uit :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_89288575
Gisteren weer pizza gebakken. Dit keer geen foto gemaakt.

Was erg lekker moet ik zeggen.
Deeg gemaakt van Typo 00 bloem van de AH en verse gist bij de turk vandaan.
Deeg gekneed. 1,5 uur rijzen met een vochtige doek erboven.
Daarnaa lucht eruit slaan. Deeg in 2en verdeeld en daarna uitgerold (naja dit keer alles met mijn handen gedaan). Daarna weer 1 uur laten liggen met een doek erover.

Vulling was:
Heinz tomato frito (tomaten saus zonder water)
Peper
Basilicum (uit de vriezen, erg makkelijk!)
Reepjes salami
Reepjes ham
Geraspte kaas
Gebakken gehaktballetjes (erg kleine)

Hier 2 van gemaakt en in de oven op 275 graden voor een 8 minuten. De tweede is altijd sneller klaar en was in 6min klaar.
  maandag 29 november 2010 @ 10:26:31 #141
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89288869
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:01 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

te dikke bodem maar die kaas ziet er goed uit :9
Jup, volgende keer 3 bolletjes maken van het deeg uit de OP.

quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:15 schreef DrukVout het volgende:
(...)
Hier 2 van gemaakt en in de oven op 275 graden voor een 8 minuten. De tweede is altijd sneller klaar en was in 6min klaar.
Dat de tweede sneller klaar is wil zeggen dat de oven nog niet warm genoeg is...
pi_89289247
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:26 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

Dat de tweede sneller klaar is wil zeggen dat de oven nog niet warm genoeg is...
Klopt!
Maar toch zegt mijn oven ook bij de eerste dat hij al klaar is met voorverwarmen.
pi_89289569
@ Zwappel, qua kaas kun je beter geen oude kaas gebruiken
Ik vind deze wel lekkerder van smaak, maar oude kaas smelt minder goed en wordt snel hard.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_89290517
even voor de zekerheid.. neem aan dat jullie de pizza bodems niet met een deegroller uitrollen ivm alle lucht eruit te drukken?
  † In Memoriam † maandag 29 november 2010 @ 15:33:50 #145
91830 MaximusTG
pi_89300038
Een aantal mensen hier wel, die zeggen weinig verschil te zien. Maar als ik de foto's bekijk snap ik wel waarom, veel pizza's met platte randen. Als de pizza al niet luchtig is als ze met de hand gevormd worden merk je het natuurlijk niet als je ze dan met de deegroller maakt. Zou me niks verbazen als dat biergist toch niet zo goed is voor luchtige pizza's.
pi_89300117
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:18 schreef flying-dutchman het volgende:
even voor de zekerheid.. neem aan dat jullie de pizza bodems niet met een deegroller uitrollen ivm alle lucht eruit te drukken?
ik doe 't eigenlijk altijd met de hand: bol maken, plat drukken en op een bakpapiertje rustigaan steeds groter maken :) en dan dus even voorbakken en daarna op 270 10 minuutjes de oven in :9
Ja doei.
pi_89306024
In plaats van 2 grote maak ik 3 kleine:

1 pittige, met rode peper, jalapenos, salami en paprika
1 met gorgonzola en spinazie
1 met rauwe ham en champignons

:9
Ja doei.
  maandag 29 november 2010 @ 21:57:25 #148
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89319783
hier is het zelf pizza maken een blijvertje *O* Vanavond eentje met tomaat, kaas, salami, champignons, ui en paprika, echt zo lekker :9 in de toekomst wil ik natuurlijk ook wat varieren maar de komende weken is t even budgetkoken hier en dit had ik allemaal nog in huis :P
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_89321370
Je noemt al best veel ingrediënten hoor. Pizza's en budgetkoken gaan zeer goed samen. Een knappe zelfgemaakte pizza zit royaal onder de 1 euro, hoor. Zelfs met wat geraspte parmesan erop..
pi_89321481
Zondag ga ik hem definitief bakken dus :)

Dat Typo 00 deeg zou gewoon verkrijgbaar moeten zijn bij een AH XL?
En welk type kaas kan dan wel aangeraden worden? (Oude kaas vind ik niet lekker op pizza)
En dan zelf raspen of al voorgeraspte kaas?
En hoe maak je de lekkerste tomatensaus? Ik houd zelf wel van pittig.. Mijn ma gebruikt altijd ketchup maar volgens mij is een goede tomatensaus veel lekkerder.
En verder gooi ik er waarschijnlijk een beetje rode peper op, salami, eventueel wat ham en misschien ook nog gehakt maar dat weet ik niet zeker. En meestal ook italiaanse kruiden en knoflook. Wat kunnen jullie nog meer aanraden?
404 - Not Found
pi_89321835
Je kunt erop doen wat je wil. De meest rare dingen. Kaas zou ik raspen, dat smelt véél beter. Combi Hollandsche belegen/mozzarella/parmesan voor de smaak? Doe die pepertjes maar in je tomatensaus. Zelf gebruik ik een hete olijfolie om te druppelen nadat de pizza klaar is.
pi_89321864
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:21 schreef Zwappel het volgende:
Zondag ga ik hem definitief bakken dus :)

Dat Typo 00 deeg zou gewoon verkrijgbaar moeten zijn bij een AH XL?
En welk type kaas kan dan wel aangeraden worden? (Oude kaas vind ik niet lekker op pizza)
En dan zelf raspen of al voorgeraspte kaas?
En hoe maak je de lekkerste tomatensaus? Ik houd zelf wel van pittig.. Mijn ma gebruikt altijd ketchup maar volgens mij is een goede tomatensaus veel lekkerder.
En verder gooi ik er waarschijnlijk een beetje rode peper op, salami, eventueel wat ham en misschien ook nog gehakt maar dat weet ik niet zeker. En meestal ook italiaanse kruiden en knoflook. Wat kunnen jullie nog meer aanraden?


die hebben ze bij Appie, daarnaast hebben ze ook


Heb zelf alleen de eerste gebruikt met gist van oetker. Al deze produkten staan bij de bakspullen



Werkte best goed :) Geen idee trouwens wat de prijs was van die bloem is, maar die pizza mix is 1 eur per 500gr.
pi_89322078
Bedankt, ik zal eens kijken.
404 - Not Found
pi_89322137
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:30 schreef Zwappel het volgende:
Bedankt, ik zal eens kijken.
trouwens over kaas gesproken. Loop met een grote boog om 30+ kaas heen. Die smelt gewoon erg ruk
pi_89322275
Wat MaximusTG al eerder schreef, staar je niet blind op de tipo 00. Voor morgen ben je al te laat, de smaak komt van de 2 of zelfs 3 nachten in de koelkast. Oh, Zondag schrijf je. Dat moet kunnen.
pi_89322335
Afgelopen vrijdag nog kaaspizza gemaakt. Zelf deeg gemaakt van bloem, gist, zout, suiker, olijfolie en gedroogde oregano. Even knoflook en uitje fruiten en afblussen met rode wijn, 2 blikjes tomaten (met van die hele tomaten, tomaten fijn snijden) erbij en tijdje laten pruttelen. Deeg na ongeveer 45 minuten uitrollen, tomatenprut erop, jonge kaas, mozzarella, geitenkaas en klein beetje blauwe kaas.

En daarnaast nog snel een salade gemaakt van ijsbergsla met tomaat en een ei-dressing :)
  maandag 29 november 2010 @ 22:34:40 #157
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89322347
quote:
Op maandag 29 november 2010 22:20 schreef Yvesss het volgende:
Je noemt al best veel ingrediënten hoor. Pizza's en budgetkoken gaan zeer goed samen. Een knappe zelfgemaakte pizza zit royaal onder de 1 euro, hoor. Zelfs met wat geraspte parmesan erop..
i know, ik ben heel goed in budgetkoken ;) en ik heb ook nog eens 2 koelkasten met een vriesvakje en een vrieskist, heul handig :P
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_89322393
Alle light kazen smelten voor geen ene meter. Hetzelfde gaat op voor uitgeharde kazen. Vandaar dat ik zei "een lekker vers stuk zelf raspen". Net als bij de kaasfondue.
pi_89322649
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:33 schreef Yvesss het volgende:
Wat MaximusTG al eerder schreef, staar je niet blind op de tipo 00. Voor morgen ben je al te laat, de smaak komt van de 2 of zelfs 3 nachten in de koelkast. Oh, Zondag schrijf je. Dat moet kunnen.
Dus dat deeg kan ik het beste vrijdag al maken?
Ik denk dat morgen te vroeg is, en vrijdag heb ik pas weer tijd om deeg te maken.
404 - Not Found
pi_89322684
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:34 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

i know, ik ben heel goed in budgetkoken ;) en ik heb ook nog eens 2 koelkasten met een vriesvakje en een vrieskist, heul handig :P
Dan kun je echt je lol op met pizza's. Zo zijn ze ook bedoeld. In feite als armeluiseten. Soort kliekjeshap. Maar oh zo lekker.
pi_89322840
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:38 schreef Zwappel het volgende:

[..]

Dus dat deeg kan ik het beste vrijdag al maken?
Ik denk dat morgen te vroeg is, en vrijdag heb ik pas weer tijd om deeg te maken.
Hoeft niet hoor. Ik zou voor de allereerste keer geen rare fratsen uithalen. Pizza's gemaakt van deeg dezelfde dag gemaakt zijn ook best OK. Het zijn bepaalde freaks hier die de finesse proberen te vinden.
pi_89322985
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:41 schreef Yvesss het volgende:

[..]

Hoeft niet hoor. Ik zou voor de allereerste keer geen rare fratsen uithalen. Pizza's gemaakt van deeg dezelfde dag gemaakt zijn ook best OK. Het zijn bepaalde freaks hier die de finesse proberen te vinden.
Me pa pleurt het ook altijd dagen van te voren in de koelkast en doet alsof ie heel slim is, maar als het in de oven zit stinkt het naar ei en ziet het er uit als een vervormde baksteen :')
404 - Not Found
pi_89323177
Ja. Dat is niet helemaal wat we willen. Een pizza als een baksteen? Lijkt me wat aan de dikke kant. Wel lekker is een eitje erop. Met de dooier heel. En zacht. Moet je een beetje timen.
pi_89324099
quote:
Op maandag 29 november 2010 22:47 schreef Yvesss het volgende:
Ja. Dat is niet helemaal wat we willen. Een pizza als een baksteen? Lijkt me wat aan de dikke kant. Wel lekker is een eitje erop. Met de dooier heel. En zacht. Moet je een beetje timen.
Een eitje? :o voor mij klinkt dat als heiligschennis! :o Wat ik me kan herinneren, ik was op vakantie in Frankrijk, die pizza was net een stuk karton met sandwich spread erop gesmeer. *kots*. En dan nog een eitje dus.
/rant
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_89324196
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:47 schreef Yvesss het volgende:
Ja. Dat is niet helemaal wat we willen. Een pizza als een baksteen? Lijkt me wat aan de dikke kant. Wel lekker is een eitje erop. Met de dooier heel. En zacht. Moet je een beetje timen.
Die pizza rook naar ei terwijl er geen ei op zat.
404 - Not Found
pi_89324396
Hou op. Het moet wel subtiel. Zoals op deze voor mij onbekende pizza Bismarck.
Eitje rauw. Net als op de steak tartare.
pi_89329222
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 12:18 schreef motorbloempje het volgende:
wij zijn helemaal aan de gorgonzola de laatste weken..

door de pasta (met peer en walnoot), door de risotto en ook op de pizza, met spinazie, súper lekker!
http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=107434 zoiets? Ziet er lekker uit. Ga ik dan ook eens proberen.

En voor de mensen die voor veel man pizza maken, hoe doe je dat? 1-2 pizza's gaan goed in een oven, maar als je voor 4 man pizza moet maken .. Zijn het dan erg dikke pizza's of bakken jullie dan gewoon 2-2 (en dan de eerste 2 op een heet bord met aluminiumfolie leggen oid)
  † In Memoriam † dinsdag 30 november 2010 @ 08:59:56 #168
91830 MaximusTG
pi_89331719
Je kan er een beetje mee spelen he, soms maak ik ze na elkaar, krijgt de langzaamste eter de eerste pizza. Soms delen we dan de pizza's tot het deeg op is. Nadeel is alleen dat veel mensen niet snappen dat mijn pizzarecept er niet voor geschikt is om na vormen te verbergen onder een enorme stapel toppings. Daarbij krijg je het effect dat als je een pizza door meer mensen laat beleggen dat je dan zichtbare stapeltjes krijgt in hoeken op de pizza. Heb ook wel eens gewoon steeds kleinere pizza's gemaakt, maar dan heb je wel meer rand tov midden. Nu vind ik dat zelf erg lekker, maar daar is niet iedereen het mee eens.
pi_89333449
Na een hele tijd mee te hebben gelezen in dit topic (en continu honger te hebben) ga ik toch ook eens actie ondernemen. Ik zit eraan te denken om een Bestron pizzamaker voor mn verjaardag te vragen. Nu kom ik via de link in de OP bij twee verschillende versies uit. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee en raden jullie een specifieke versie aan?
pi_89379335
Wat me trouwens opvalt is dat na het rijzen en opnieuw kneden het gewoon weer gaat rijzen als het in de koelkast gaat. Alleen maar fijn voor lekker luchtig resultaat natuurlijk
pi_89379364
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 10:20 schreef Susanne81 het volgende:
Na een hele tijd mee te hebben gelezen in dit topic (en continu honger te hebben) ga ik toch ook eens actie ondernemen. Ik zit eraan te denken om een Bestron pizzamaker voor mn verjaardag te vragen. Nu kom ik via de link in de OP bij twee verschillende versies uit. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee en raden jullie een specifieke versie aan?
zou je niet gewoon beginnen voor de eerste keren in een normale oven. Want als blijkt dat het toch teveel werk enzo is heb je een leuk ding waar je vervolgens niet al te veel meer mee doet.
pi_89380150
Jullie zullen het vast schandelijk vinden dat ik het ooit heb durven proberen :) maar de tomatensaus uit dit pakket is echt goddelijk lekker



Iemand die het kent en een idee hoe je het namaakt? Ik wil deeg namelijk wel zelf gaan maken, lijkt me leuk, maar die tomatensaus zou me echt bijna verleiden nog eens zo'n pakket te kopen!

Oh, het plaatje is niet megaduidelijk, het is in elk geval zo'n kant en klare rol deeg uit de koeling van de AH. Mét zo'n potje saus dus.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_89380758
sausvraag is al vaker gesteld, en er zijn vele manieren en voorkeuren... :) blader eens terug voor wat tips zou 'k zeggen :)
Ja doei.
  woensdag 1 december 2010 @ 16:24:16 #174
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89390088
quote:
Op woensdag 1 december 2010 12:08 schreef flying-dutchman het volgende:

[..]

zou je niet gewoon beginnen voor de eerste keren in een normale oven. Want als blijkt dat het toch teveel werk enzo is heb je een leuk ding waar je vervolgens niet al te veel meer mee doet.
geeft niet, want die kan ik dan weer voor weinig kopen op marktplaats :7
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_89390722
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 12:40 schreef motorbloempje het volgende:
sausvraag is al vaker gesteld, en er zijn vele manieren en voorkeuren... :) blader eens terug voor wat tips zou 'k zeggen :)
Wat zij zegt.
En er staan vast ingrediënten op het pakje. Ga je daar zelf eens mee experimenteren.
  woensdag 1 december 2010 @ 17:53:32 #176
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89394250
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:24 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

geeft niet, want die kan ik dan weer voor weinig kopen op marktplaats :7
Of ik, als je je bedenkt :7.
  woensdag 1 december 2010 @ 18:04:43 #177
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89394674
quote:
Op woensdag 1 december 2010 17:53 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

Of ik, als je je bedenkt :7.
denk t niet, heb net weer 2 bollen deeg gedraaid :7
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_89396299
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 10:20 schreef Susanne81 het volgende:
Na een hele tijd mee te hebben gelezen in dit topic (en continu honger te hebben) ga ik toch ook eens actie ondernemen. Ik zit eraan te denken om een Bestron pizzamaker voor mn verjaardag te vragen. Nu kom ik via de link in de OP bij twee verschillende versies uit. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee en raden jullie een specifieke versie aan?
De oude en de nieuwe zeg maar. Volgens mij is de oude die ik heb bijna niet meer leverbaar. Op papier lijkt de nieuwe beter. Geglazuurde steen, boven- en onderhitte apart regelbaar, metalen spatels ipv triplex plaatjes en kijkvenstertje. Maar kijk eens op dit Duitse forum. Daar komt het onderwerp uitgebreid aan bod. In feite zijn het dezelfde soort apparaten. Je kunt ook voor de duurdere Ferrari gaan.
http://www.wunderkessel.de/forum/pizzaofen-alfredo-rezepte/
http://www.wunderkessel.de/forum/pizzaofen-alfredo-fragen-hilfe/
pi_89398861
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:27 schreef flying-dutchman het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

die hebben ze bij Appie, daarnaast hebben ze ook

[ afbeelding ]
Heb zelf alleen de eerste gebruikt met gist van oetker. Al deze produkten staan bij de bakspullen

[ afbeelding ]

Werkte best goed :) Geen idee trouwens wat de prijs was van die bloem is, maar die pizza mix is 1 eur per 500gr.
Jouw keuze, dat lijkt toch echt een pastabloem te zijn. Kijk hier maar eens:
http://www.molinopasini.com/eng/prodotti-142-1658.asp
Ga links onder Flours even naar Pizzeria. Notabene meerdere soorten van deze fabrikant.
Maar die liggen niet bij de Appie.
pi_89406140
Het deeg voor morgen is weer klaar *O*
Heb er zin in :9
  vrijdag 3 december 2010 @ 13:44:45 #181
139770 Miasan
Roemer has it
pi_89473684
Ik ben nu bezig met het maken van pizzadeeg voor morgen, eerste keer dat ik het zelf maak. :) Zal proberen om foto's te maken.

Ik maak het deeg volgens het recept in de OP, moet het gist ook helemaal oplossen? Bij mij blijven er van die hele blokjes in drijven.
Hoofdletter, komma,
punten en grammatica.
Bericht is leesbaar.
  vrijdag 3 december 2010 @ 13:53:06 #182
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89474107
quote:
Op vrijdag 3 december 2010 13:44 schreef Miasan het volgende:
Ik ben nu bezig met het maken van pizzadeeg voor morgen, eerste keer dat ik het zelf maak. :) Zal proberen om foto's te maken.

Ik maak het deeg volgens het recept in de OP, moet het gist ook helemaal oplossen? Bij mij blijven er van die hele blokjes in drijven.
bij mij lost t gewoon op, wel dikke schuimlaag bovenop maar dat roer ik even. Ik heb hier nu 6 bollen deeg :@ één voor vanavond en 5 de vriezer in, lekker geen rotzooi volgende keer als we pizza eten :)
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  vrijdag 3 december 2010 @ 14:28:03 #183
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89475715
Hier ook weer deeg in de maak :@ . Bolletjes kunnen ook best lang gewoon in de koelkast.

Geen rotzooi als je de volgende keer pizza bakt? Nou hier zit de hele keuken dan onder het bloem, van 't vormen van de bodem...

Die klontjes gist heb ik ook wel een beetje, soms pakt 't niet meteen al het water op, maar zolang je goed geroerd hebt is het niet erg.
  vrijdag 3 december 2010 @ 14:34:52 #184
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_89476009
ja zat ik me net ook te bedenken, het deeg moet natuurlijk uitgerold wordn dus toch zooi :P
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  vrijdag 3 december 2010 @ 14:36:41 #185
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89476080
Maar ach, hoeft het saaie deeg preparen geen drempel te vormen om pizza te maken.

(kan ik dat niet wat makkelijker zeggen? :') )

---
Wat een knoeiboel is het toch altijd weer :D. Moet altijd tussendoor m'n handen wassen anders kan ik er geen mooie bal van maken. Nu handen opwarmen om te kunnen kneden, kan nog net typen.

Hoop niet dat als ik in dit tempo doorga ik genoeg krijg van pizza's.

[ Bericht 44% gewijzigd door Zoheetik op 03-12-2010 14:59:17 ]
pi_89478933
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 14:36 schreef Zoheetik het volgende:
Maar ach, hoeft het saaie deeg preparen geen drempel te vormen om pizza te maken.

(kan ik dat niet wat makkelijker zeggen? :') )

---
Wat een knoeiboel is het toch altijd weer :D. Moet altijd tussendoor m'n handen wassen anders kan ik er geen mooie bal van maken. Nu handen opwarmen om te kunnen kneden, kan nog net typen.

Hoop niet dat als ik in dit tempo doorga ik genoeg krijg van pizza's.
Huh waarom een bende?

Je pakt een grote kom.
Doet er je bloem, (eventueel) suiker, zout in. Dan gooi je er een deel water bij.
Met 1 hand hou je de kom vast, met de andere ga je kneden.
Te droog? Stop er water bij
Te nam, dan pak je met je schone hand de bloem er gooi je er wat bij.

Op een gegeven moment is het niet te nat of te droog en kan je met 2 handen het goed doorkneden.
pi_89482492
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:39 schreef DrukVout het volgende:

[..]

Huh waarom een bende?

Je pakt een grote kom.
Doet er je bloem, (eventueel) suiker, zout in. Dan gooi je er een deel water bij.
Met 1 hand hou je de kom vast, met de andere ga je kneden.
Te droog? Stop er water bij
Te nam, dan pak je met je schone hand de bloem er gooi je er wat bij.

Op een gegeven moment is het niet te nat of te droog en kan je met 2 handen het goed doorkneden.
Ik mix het water er met een spatel door, tot het wat is opgenomen door de bloem. En dan ga ik pas kneden, dat scheelt al veel gesmeer ;)
De eerste twee keer was het hier een dikke puinhoop, maar als ik nu pizza maak merk je er niks van hoor! Zelfs bij het deeg kneden blijft het aanrecht nagenoeg schoon.
  vrijdag 3 december 2010 @ 17:54:21 #188
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89484944
Dat doe ik ook LieLie ;). Maar het deeg blijft plakkerig. Heel erg plakkerig. Om het minder plakkerig te laten worden moet er een hele lading bloem bij. Dat heb ik dit keer achterwege gelaten, dus gewoon het kleffe deeg kneden en laten rijzen. Verder werd er niet veel vies behalve m'n handen en de kom. Na het rijzen was het al een stuk minder plakkerig, klein beetje bloem erbij en op naar de koelkast.

@DrukVout, met een hand kneden en andere hand de kom vasthouden is wel een goed idee, volgende keer eens uitproberen!
pi_89485053
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 17:54 schreef Zoheetik het volgende:
Dat doe ik ook LieLie ;). Maar het deeg blijft plakkerig. Heel erg plakkerig. Om het minder plakkerig te laten worden moet er een hele lading bloem bij. Dat heb ik dit keer achterwege gelaten, dus gewoon het kleffe deeg kneden en laten rijzen. Verder werd er niet veel vies behalve m'n handen en de kom. Na het rijzen was het al een stuk minder plakkerig, klein beetje bloem erbij en op naar de koelkast.

@DrukVout, met een hand kneden en andere hand de kom vasthouden is wel een goed idee, volgende keer eens uitproberen!
Als je langer kneedt wordt het ook minder plakkerig. Maar echt klef wil ik mijn deeg ook niet noemen. Gewoon mooi soepel.
  vrijdag 3 december 2010 @ 18:04:44 #190
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89485253
Nah het is echt plakkerig, nog plakkeriger dan klei, wel soepele/rekbare klei dan. Ik weet even niks beters ter vergelijking, maar hoe kan 't dan komen dat mijn deeg wel zo plakkerig wordt? Gebruik het recept van de OP met gewone bloem.
pi_89486714
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 18:04 schreef Zoheetik het volgende:
Nah het is echt plakkerig, nog plakkeriger dan klei, wel soepele/rekbare klei dan. Ik weet even niks beters ter vergelijking, maar hoe kan 't dan komen dat mijn deeg wel zo plakkerig wordt? Gebruik het recept van de OP met gewone bloem.
Ik weet het niet zo goed!
Dat had ik de eerste keer met het recept uit de OP ook volgens mij.
Maar vorige week had ik 1kg bloem, met 800 ml water, en dat ging prima!
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:16:00 #192
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89487857
Met een hele kg bloem krijg je wel heel veel pizza's :o.
Maar als je het recept uit de OP omrekent: (1000:350)250=714ml water... toch?
pi_89487880
Wat voor soort kaas gebruiken jullie en welke smelt het beste? :{
404 - Not Found
pi_89487881
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 december 2010 19:16 schreef Zoheetik het volgende:
Met een hele kg bloem krijg je wel heel veel pizza's :o.
Maar als je het recept uit de OP omrekent: (1000:350)250=714ml water... toch?
Jep, maar het ging prima hoor!
En we hebben er 7 of 8 pizza's van gemaakt volgens mij.
Maar we waren ook met 5 mensen ;)
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:33:10 #195
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89488664
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 19:16 schreef Zwappel het volgende:
Wat voor soort kaas gebruiken jullie en welke smelt het beste? :{
Ik gebruik geraspte belegen kaas uit een zakje. Heel slecht, vieze restjes en geoxideerd oid maar anders wordt 't te duur voor mij (hele blok kaas krijg ik nooit op).
Gebruik daar niet zo heel veel van. Per pizza wel 1 bolletje mozzarella.
Misschien hebben anderen nog meer tips... want die zoek ik zelf ook nog.

LieLie... h'm apart! Dan doe ik iets fout, of jouw bloem heeft meer gluten en neemt meer vocht op dus. Of zo :7 .

Mijn pizza van vanavond:



Maar ik durf echt niet meer mijn bakpapier te gebruiken, moet je zien:


Hier is de pizza eraf, en zoals het er in het midden uit ziet, zo ging het hele stuk bakpapier de oven in. ;(
pi_89488821
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 19:16 schreef Zwappel het volgende:
Wat voor soort kaas gebruiken jullie en welke smelt het beste? :{
mozarella (Lidl, geen buffel dus)

en daarna nog wat geraspte grana padano.. dus niet heel veel.. vind 't wel 't lekkerst zo, persoonlijk O+ ik ben geen fan van ladingen (vette) kaas.. :@
Ja doei.
pi_89488855
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 19:33 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

Ik gebruik geraspte belegen kaas uit een zakje. Heel slecht, vieze restjes en geoxideerd oid maar anders wordt 't te duur voor mij (hele blok kaas krijg ik nooit op).
Gebruik daar niet zo heel veel van. Per pizza wel 1 bolletje mozzarella.
Misschien hebben anderen nog meer tips... want die zoek ik zelf ook nog.

LieLie... h'm apart! Dan doe ik iets fout, of jouw bloem heeft meer gluten en neemt meer vocht op dus. Of zo :7 .

Mijn pizza van vanavond:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Maar ik durf echt niet meer mijn bakpapier te gebruiken, moet je zien:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier is de pizza eraf, en zoals het er in het midden uit ziet, zo ging het hele stuk bakpapier de oven in. ;(
dat doet mijn bakpapier ook, gaat prima :+
Ja doei.
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:37:44 #198
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89488877
Maar de pizza smaakt ook verbrand...
pi_89488897
oh, daar hebben wij dan weer geen last van? :?
Ja doei.
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:38:45 #200
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89488920
Hele keuken ruikt naar verbrand papier 8)7 . Daar gaat je eetlust.
pi_89489156
Hm, wat apart!
Dat heb ik hier met bakpapier nooit gehad!
Hoe lang had je hem er in en op welke temperatuur?
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:48:06 #202
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89489331
5 minuten op 260 graden.
pi_89489354
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 19:48 schreef Zoheetik het volgende:
5 minuten op 260 graden.
Vreemd! Dat deed ik ook in de oven, en het papier werd wel een béétje donker, maar niet zo;)

Heb je de grill aan?
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:50:07 #204
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89489417
Boven en onderwarmte heb ik altijd aan. Elektrische oven.
Heb dit ook al een keer eerder gehad gewoon op 200 graden, maar toen had ik 't onderin de oven gelegd, dus direct tegen de oven aan.
pi_89528764
Nog even over de kliederboel, zo ziet mijn werkblad eruit tijdens/na het kneden:



Niks aan de hand!
  zaterdag 4 december 2010 @ 23:09:28 #206
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89534996
Doe je netjes inderdaad. :o Hoewel... bij mij is alleen een kom vies.
En na het vormen van de bodem?
pi_89535202
Hier kun je het wel op zien, gewoon schoon verder. Ik doe een heel klein beetje bloem op de houten snijplank, draai het met m'n hand tot een rondje van ongeveer pizzagrootte. Dan pak ik een stuk deeg, vorm het in mijn handen tot een redelijk grote plak. Die leg ik op de bloem, trek en duw het nog wat verder in vorm, schuif de plankjes eronder, en klaar!

pi_89535328
Ik heb m'n pizzasteen! :D
Volgende week eens proberen, ik ben benieuwd hoe het gaat!
pi_89544670
Trouwens, over het laten rijzen van het deeg:

Ik heb een ronde beslagkom waar ik het deeg in leg om te laten rijzen, en die smeer ik altijd in met een klein beetje olijfolie. En nu heb ik ooit eens een soufflé gemaakt, en daar stond bij dat je het vormpje moest invetten door de zijkant van onder naar boven in te smeren, stukje voor stukje, in plaats van rond draaien. Dan kon de soufflé beter rijzen. Ik doe het nu dus ook met de pizzakom, en het rijst super. Ik weet niet of het echt helpt, maar je weet maar nooit ;)
pi_89574347
Na het hele topic is eens doorgelezen te hebben ga ik denk ik in de zeer nabije toekomst ook maar 'ns een pizza in elkaar flansen. Gewoon maar het recept voor de bodem van de OP nemen denk ik. Tomatensaus weet ik nog niet hoe ik dat ga doen (Nu zou ik denk ik een combinatie van fijngesnipperd uitje, knoflook, kleine blikjes tomatenpuree o.i.d. doen, maar dat zie ik nog wel).

Nog 2 weken te gaan tot kerstvakantie, dan maar 'ns proberen. Tot die tijd maar gaan bedenken wat ik erop flikker...

Keep you posted! ;)
pi_89588287
Deeg gemacht! :D

Shit, mijn bakker hier verkoopt sinds vorige week geen bakkersgist meer :(
Waar halen jullie je bakkersgist?
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  maandag 6 december 2010 @ 15:32:32 #212
296595 foodlover
live and learn
pi_89589264
Ik maak zelf zo'n 1x per 2 weken pizza. Ik gebruik de zakjes gedroogde gist van Dr. Oetker, werkt prima. Ik heb ook wel eens verse gist, die haal ik dan bij de Turk of in Duitsland gewoon bij de supermarkt. Met name het rollen gaat steeds beter, ik hou van zeer dunne pizza's met weinig beleg, is echt een kwestie van oefenen.

Soms gebruik ik mijn pizzasteen maar die ligt nu elders en ik moet zeggen dat ik goede resultaten haal ook zonder steen door de pizza op de gewone bakplaat helemaal onder in de oven te doen (oude gasoven, heetste stand). Ik rol het deeg op het aanrecht, doe het uitgerolde deeg op een stuk bakpapier, dan nog eens voorzichtig rollen, beleggen en dan pak ik het stuk papier met pizza erop en doe 'm in de oven. Tijd houd ik niet bij, gewoon op gevoel. :Y)
  maandag 6 december 2010 @ 16:07:51 #213
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89590761
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 23:15 schreef LieLie het volgende:
Hier kun je het wel op zien, gewoon schoon verder. Ik doe een heel klein beetje bloem op de houten snijplank, draai het met m'n hand tot een rondje van ongeveer pizzagrootte. Dan pak ik een stuk deeg, vorm het in mijn handen tot een redelijk grote plak. Die leg ik op de bloem, trek en duw het nog wat verder in vorm, schuif de plankjes eronder, en klaar!

[ afbeelding ]
Oja, houten snijplank, dat is sowieso al handig! Die gare kunststoffen dingen altijd. Nou ja ik maakte de bodem op het aanrecht en hield altijd veel bloem ernaast over. Moet ook wel want aanrecht is niet glad, dus meer bloem nodig om mooie bodem te kunnen vormen...
Maar goed voorbeeld doet volgen! *volgende keer ook probeers*
pi_89607902
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 00:48 schreef Iemand91 het volgende:
Na het hele topic is eens doorgelezen te hebben ga ik denk ik in de zeer nabije toekomst ook maar 'ns een pizza in elkaar flansen. Gewoon maar het recept voor de bodem van de OP nemen denk ik. Tomatensaus weet ik nog niet hoe ik dat ga doen (Nu zou ik denk ik een combinatie van fijngesnipperd uitje, knoflook, kleine blikjes tomatenpuree o.i.d. doen, maar dat zie ik nog wel).

Nog 2 weken te gaan tot kerstvakantie, dan maar 'ns proberen. Tot die tijd maar gaan bedenken wat ik erop flikker...

Keep you posted! ;)
`

Volgend hierop:
Na het deeg klaar is (rond dus...), doe je dan direct de ingrediënten erop en dan een minuut of 10 (o.i.d.) in de oven op welke temperatuur? Of eerst de bodem in de oven, eruithalen en beleggen en dan nog een kee
pi_89608351
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:42 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

`

Volgend hierop:
Na het deeg klaar is (rond dus...), doe je dan direct de ingrediënten erop en dan een minuut of 10 (o.i.d.) in de oven op welke temperatuur? Of eerst de bodem in de oven, eruithalen en beleggen en dan nog een kee
Ik doe dat wel, zowel in de gewone oven als in de pizza-oven. Motorbloempje doet de bodem wel eerst in de oven. Keer proberen wat beter bevalt dus!
  maandag 6 december 2010 @ 22:16:47 #216
296595 foodlover
live and learn
pi_89610518
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:47 schreef LieLie het volgende:

[..]

Ik doe dat wel, zowel in de gewone oven als in de pizza-oven. Motorbloempje doet de bodem wel eerst in de oven. Keer proberen wat beter bevalt dus!
Eerste vraag: Hoe dik wil je je bodem hebben? Wil je 'm heel dun dan volstaat 1x in de oven, indien je een dikkere (amerikaanse) bodem wilt zou ik de bodem eerst even voorbakken.
pi_89615839
Right, 1x voor een dunne bodem, 2x voor een dikke bodem. En de pizza is klaar als de kaas goed gesmolten is right?
  maandag 6 december 2010 @ 23:47:56 #218
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89616523
Ik haal hem er altijd uit op het moment dat de eerste bruine stipjes ontstaan op de kaas.
  dinsdag 7 december 2010 @ 00:22:30 #219
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89617985
Ik had laatst een te dunne bodem. Was ook vochtig belegd, maar toen werd de bodem als een lasagnablaadje en viel het uit elkaar. Had 'm toen wel krokant voor kunnen bakken.
Doorgaans bak ik dus niet voor, heb het idee dat het binnenste van de bodem daardoor mooi dun blijft en minder bellen gaat vormen doordat er gewicht op ligt.
  † In Memoriam † dinsdag 7 december 2010 @ 09:30:29 #220
91830 MaximusTG
pi_89622730
Ik bak de pizza altijd in een keer met alles erop. Dat is immers de authentieke manier. Als je zonder toppings bakt dan rijst je pizza in het midden teveel. Nou rijst je pizza natuurlijk niet zoveel als je em met een deegroller vormt, maar goed. Het is natuurlijk wel zo dat je een compromis moet sluiten doordat de meeste huisovens niet zo heet worden als een echte steenoven. Je kan bijvoorbeeld je toppings licht bakken (ontvochten eigenlijk), of er gewoon veel minder op doen.

Bij mij ligt inmiddels het pizzadeeg met zuurdesem in de koelkast sinds gisteravond. Ben benieuwd hoe het deeg zich gaat gedragen in de oven. Zuurdesemcultuur is zelfgemaakt!
Ga denk ik proberen een filmpje te maken van het vormen van de pizza. Alleen nog ff bedenken hoe ik de camera dan ergens moet opstellen..
pi_89627013
Ik wil vanavond zelfgemaakte pizza eten maar ik heb alleen nog zelfrijzend bakmeel ;( Kan het daar ook mee? Naar de supermarkt gaan in deze conditie is ook niks :')
  † In Memoriam † dinsdag 7 december 2010 @ 12:28:34 #222
91830 MaximusTG
pi_89627637
Heb je nog wel gist in huis dan? Ik weet niet door welke condititie je niet naar de supermarkt kan, maar je hebt denk ik twee opties; Maak een bodem met het zelfrijzend bakmeel, vrij snel voordat je em wil opeten; Zorg dan wel voor wat kruiden en goed wat zout erin, omdat de smaak dan vooral daarvandaan moet komen en niet ontstaat uit de bloem.

Wat ook kan (denk ik). Meng het bakmeel met de hoeveelheid water voor je bodem recept. Als het goed is zal het bakpoeder dan gaan reageren en CO2 produceren. Zodra dat klaar is kun je je gist toevoegen en het geheel kneden en verwerken zoals normaal.

Misschien is toch even naar de winkel makkelijker ;).
pi_89627725
Hm, misschien wel ja.
Nah ik ben half ziek en zie er echt niet uit :') dus ik had gerekend om een bankhang-dagje. Gist heb ik nog wel in huis.
  † In Memoriam † dinsdag 7 december 2010 @ 14:13:10 #224
91830 MaximusTG
pi_89633584
Die is zo.. nep :')
Had 'm ook al gevonden maar als je het niet eens hoeft laten rijzen vertrouw ik het niet.
  † In Memoriam † dinsdag 7 december 2010 @ 15:24:31 #226
91830 MaximusTG
pi_89634176
Ja, wat wil je anders, met zelfrijzend bakmeel.. Dan hoeft ie natuurlijk niet te rijzen.
pi_89638451
Ik heb maar gewoon tarwebloem gehaald, dalijk deeg maken en morgen pizza maken :)
pi_89640967
Vandaag mijn nieuwe keukenmachine het deeg laten kneden. Ook perfect voor kaas raspen. O+ De saus heb ik nu zelfgemaakt, gebruikte de laatste keren toch altijd die uit blik. Nu alleen tomaat, zout en oregano en ik moet zeggen dat het me nog beter smaakt dan voorheen.
  dinsdag 7 december 2010 @ 19:29:07 #229
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89644032
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 17:08 schreef _Loki het volgende:
Ik heb maar gewoon tarwebloem gehaald, dalijk deeg maken en morgen pizza maken :)
Denk dat het ook wel kan als je gewoon hetzelfde recept aanhoudt. Dus met gist e.d. Maarrrr heb dat nog niet geprobeerd, dus kan het niet met zekerheid zeggen.

Met verse tomaten klinkt wel beter inderdaad Terpentin07!

Ik ga zo ook weer pizza maken. Saus moet op.
  † In Memoriam † dinsdag 7 december 2010 @ 21:02:51 #230
91830 MaximusTG
pi_89649417
Oke, ik heb een poging gedaan een filmpje te maken van mn pizzakunsten:

  dinsdag 7 december 2010 @ 21:07:11 #231
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_89649751
Geheimzinnig filmpje hoor, je ziet 't bijna niet :D.

--
Oh halverwege wel, nice :)! 't Leek ook even of je de pizzabodem in de gootsteen gooide.
  † In Memoriam † dinsdag 7 december 2010 @ 21:22:07 #232
91830 MaximusTG
pi_89650650
Eerste helft is vormen bodem, daarna beleggen. Heb niet echt een camera met statief, dus had mn telefoon, Galaxy S vastgetaped op een ikea staande lamp met buigbare bovenkant. Vervolgens kon ik de "camera" bedienen via de vncserver op de telefoon. Niet echt praktisch ;).
pi_89651109
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:02 schreef MaximusTG het volgende:
Oke, ik heb een poging gedaan een filmpje te maken van mn pizzakunsten:

Leuk man, maar eigenlijk had je ook het resultaat nog moeten laten zien. :9 Ben ook verrast hoe elastisch jouw deeg is. Ik denk als ik mijn deeg zo zou vormen dan was ie allang gescheurd. :')
pi_89654127
Nou het deeg is gemaakt en ligt nu in de koelkast te rusten. En het blijft maar rijzen, niet normaal :{
Ben heel benieuwd hoe het smaakt!
  † In Memoriam † vrijdag 10 december 2010 @ 11:31:07 #235
91830 MaximusTG
pi_89756577
Gisteren dit pakketje aan iemand kado gedaan :)

What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_89756919
Net weer een absoluut lekkere pizza als "avondeten" gehad. :P Ga het deeg zeker niet meer anders gaan maken. :9 Alleen welke kaas nou beter is ben ik er niet over uit.

pi_89757413
Hij was serieus lékker!
Ga ik echt vaker doen.
Hij was wel gigantisch dik geworden, hoe kan dat? :{ Upload zo even foto's.
pi_89757467
Zo dat ziet er goed uit! Wat is je precieze deegrecept en hoe maak je het dan als ik het vragen mag?
pi_89757905
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:49 schreef Terpentin07 het volgende:
Net weer een absoluut lekkere pizza als "avondeten" gehad. :P Ga het deeg zeker niet meer anders gaan maken. :9 Alleen welke kaas nou beter is ben ik er niet over uit.

[ afbeelding ]
Die ziet er erg goed uit zeg. Wat iemand91 zegt. Posten dat recept ;)
pi_89780443
Handig zo'n printer.
  † In Memoriam † woensdag 15 december 2010 @ 15:20:42 #242
91830 MaximusTG
pi_89959885
En, waar blijven die foto's Loki? ;)
pi_89960306
waarom heb je verwijderd Terpentin? -O-
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_89984845
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 15:31 schreef FutureFairytale het volgende:
waarom heb je verwijderd Terpentin? -O-
Oeps foutje :P Had de foto verplaatst en wss wordt die daarom niet meer getoond.

Nu ik die foto zie krijg ik weer ontzettend trek. Ik denk dat ik zo direct weer deeg ga maken. :D Kan toch lekker uitslapen. :P

Ik vind dat er weer meer pizzas getoond mogen worden. Dus jongens kom op.

pi_89986817
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 00:06 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Oeps foutje :P Had de foto verplaatst en wss wordt die daarom niet meer getoond.

Nu ik die foto zie krijg ik weer ontzettend trek. Ik denk dat ik zo direct weer deeg ga maken. :D Kan toch lekker uitslapen. :P

Ik vind dat er weer meer pizzas getoond mogen worden. Dus jongens kom op.

[ afbeelding ]
`

Nogmaals, recept? O-)
pi_89987190
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 01:26 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

`

Nogmaals, recept? O-)
Oh ja :D

500 gram bloem (tipo 00 of normale bloem, beter geen patentbloem, die is volgens mij minder geschikt voor een gistdeeg)
1 pakje (bier)gist
Meerzout, één eetlepel doe ik meestal
Lauw water 280-290ml

Eerst het zout en de gist in het water oplossen en dan de bloem bijmengen. Ik doe het sinds kort met en keukenmachine. Dan laat ik de machine ca 20 minuten het deeg op een lage snelheid kneden. Hierna nog twee uur op kamertemperatuur afgedekt laten rijzen en dan porties maken van het deeg en in plastic zakjes de koelkast in waar het verder kan gaan rijzen. De lekkerste pizzas krijg ik van deeg dat zo twee/drie dagen in de koelkast heeft gelegen.
  † In Memoriam † donderdag 16 december 2010 @ 09:42:45 #247
91830 MaximusTG
pi_89989673
Als je ze toch in de keukenmachine maakt, probeer dan eens de wet-kneading techniek; 3/4 van je bloem + zout en gist en al je water (dat mag dan wel wat meer zijn dan 290 ml, richting de 340). Dan ff mengen en laten rusten (+-20 minuten voor de autolyse). Vervolgens keukenmachine laten kneden, en na een paar minuten langzaam de rest van de bloem toevoegen, tot het deeg een bal vormt die (semi-) van de wand afkomt. Storten op bebloemd werkblad, en stukken snijden, en met bebloemde handen tot ballen vormen (plakt wel). Dan krijg je soepeler deeg, zoals in mn filmpje bijvoorbeeld.
Niet zo geschikt om uit te rollen alleen.
pi_89998471
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 09:42 schreef MaximusTG het volgende:
Als je ze toch in de keukenmachine maakt, probeer dan eens de wet-kneading techniek; 3/4 van je bloem + zout en gist en al je water (dat mag dan wel wat meer zijn dan 290 ml, richting de 340). Dan ff mengen en laten rusten (+-20 minuten voor de autolyse). Vervolgens keukenmachine laten kneden, en na een paar minuten langzaam de rest van de bloem toevoegen, tot het deeg een bal vormt die (semi-) van de wand afkomt. Storten op bebloemd werkblad, en stukken snijden, en met bebloemde handen tot ballen vormen (plakt wel). Dan krijg je soepeler deeg, zoals in mn filmpje bijvoorbeeld.
Niet zo geschikt om uit te rollen alleen.
Ik zal dat ook eens proberen. Bedankt voor de tip.
  vrijdag 17 december 2010 @ 22:50:34 #249
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90066416
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 13:15 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, hij smaakte prima!
@Zoheetik trouwens, zie niet dat je een recept uit een PDF gevolgd had, dat te nat werd; Dat was mijn PDFje, gebruik trouwens een ander recept tegenwoordig.. Dr zit een tikfoutje in die ene, moet 1 ipv 2 dl zijn.. Sorry daarvoor ;).
Gebruik nu deze werkwijze:
http://dl.dropbox.com/u/1974016/pizza/pizzaReinhartVarasano.pdf
Overigens heb ik daar ook alweer wat tweaks bij: Ik maak meestal voor 1 pizza 3/4 van de hoeveelheden daar, dat zijn dus vrij kleine pizza's (zoals bovenstaande foto's) maar die passen beter op mn schietplankje. Verder bol ik het deeg nog een keer op zodra het uit de koelkast komt, anders is het lastig om er een egaal dunne pizza van te vormen; Hij is dan iets te soepel. Tomatensaus doe ik gepelde tomaten uit blik goed uitspoelen, pureren (zonder het vocht), en wat zeezout en oregano erdoor. max 1,5 eetl per pizza (ja, dat is weinig). En nu dus de toppings licht bakken.
Oh lees het nu pas. Maar ik had inderdaad al zo'n vermoeden, omdat de 2 zo dicht bij de 1 zit op het toetsenbord :P
1,5 eetlepel oregano klinkt best veel. Ik doe zoiets op 3 pizza's. En je gebruikt 1 blik tomaten per pizza? Of 2 pizza's misschien... Als je al het vocht eruit haalt blijft er best weinig over namelijk (naar wat ik zo inschat).
  † In Memoriam † vrijdag 17 december 2010 @ 23:06:50 #250
91830 MaximusTG
pi_90067292
Ja, tikfoutje zit in een klein hoekje. Had mezelf er lelijk mee vorig jaar. Met groep vrienden weg, man of 15, ik zou pizzas maken. Was huis in de ardennen, mooie grote oven. Ik mn eigen recept volgen, bloem in bak, zout en gist erbij, en toen het water :p. Veels teveel natuurlijk. Maar gelukkig wou ik het deeg in twee keer maken :D. Dat werd dus toch 1 keer..
Wat betreft die saus; ik bedoelde 1,5 eetl. van de complete saus per pizza. En slechts ong. 1 theelepel oregano. Zout naar smaak. Daar komen dus heel wat pizzas uit ;). Staat er idd wat verwarrend.
pi_90078177
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 02:09 schreef Terpentin07 het volgende:
Meerzout, één eetlepel doe ik meestal
Sel de Mer? ;)
pi_90089042
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 00:06 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Ik vind dat er weer meer pizzas getoond mogen worden. Dus jongens kom op.

nou, bij deze:



hééérlijk!

Ik ben wel altijd nog bezig met het verfijnen van het recept aangezien ik onlangs pas heb geleerd pizza maken. Vers geraspt oude kaas doet het goed voor mij, dan komt er wat olie vrij en dan is het niet te droog allemaal. Ik heb het 'n keer geprobeerd met voorgeraspt euroshopper kaas :') ... die gebruik ik dus nooit meer!
Nosce te ipsum.
pi_90089146
Wat gebruiken jullie voor een kaas? Een blok klaar zelf raspen of al voorverpakte geraspte kaas? Belgen, jong belegen of "pasta" kaas?
pi_90089224
Grana padano, verse van het blok geraspt :) en wat mozarella (meestal de goedkope, van de koe).
Geen 'hollandse' kazen verder, dat is mij/ons te vet :)

Ga zo ook weer bakken! :9
Ja doei.
pi_90089529
Ik heb nu 2x pizza gemaakt. Goed bevallen, maar ik zit nog een beetje met het deeg. Het smaakt zo.. flauw, er zit niet echt veel smaak aan. Hoe maak ik het deeg nou écht lekker?
pi_90091004
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 17:18 schreef AkTje het volgende:
Wat gebruiken jullie voor een kaas? Een blok klaar zelf raspen of al voorverpakte geraspte kaas? Belgen, jong belegen of "pasta" kaas?
Lijkt me niet zo lekker, ook 'n beetje luguber... :D
pi_90097597
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 18:17 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo lekker, ook 'n beetje luguber... :D
lol
Nosce te ipsum.
pi_90097609
onze pizza's waren weer heerlijk O+
Ja doei.
  zaterdag 18 december 2010 @ 22:08:56 #259
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90100497
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 09:36 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Sel de Mer? ;)
Nee minder zout natuurlijk ;( .
pi_90356061
Hoe kun je deeg langer bewaren (langer dan een week zeg maar)?
En bewaren in de koelkast; gewoon even wat folie erover?

EDIT: in de koelkast gezet met een natte doek erover. Morgen de proef op de som.
Heb het maar niet als hoofdgerecht genomen, dat risico neem ik niet...

[ Bericht 40% gewijzigd door Iemand91 op 23-12-2010 20:03:02 ]
  donderdag 23 december 2010 @ 23:58:36 #261
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90370741
Ik doe het per portie in een boterhamzakje :).

Wat is het hier verder stil trouwens, niemand meer aan het bakken?
pi_90372724
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 23:58 schreef Zoheetik het volgende:
Ik doe het per portie in een boterhamzakje :).

Wat is het hier verder stil trouwens, niemand meer aan het bakken?
Ik ben bezig. Deeg staat in de koelkast. (recept uit OP).

Tering wat rijst dat spul. Eerst was de hoeveelheid verdubbeld in de 2 uur dat je het laat staan, vervolgens had ik het in schaaltjes gedaan en daar kwam het ook bovenuit.
Nu maar in nóg grotere schalen gedaan. Ben benieuwd wat ik morgen vind. :D

Maar ik zit te denken aan de saus. Wat is lekker en te maken met standaard (droge) ingrediënten?
  vrijdag 24 december 2010 @ 01:25:12 #263
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90375322
Heb je het in de koelkast in schaaltjes?
Ik vind boterhamzakjes (bijna luchtdicht dichtgedraaid) toch handiger...
pi_90376043
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 01:25 schreef Zoheetik het volgende:
Heb je het in de koelkast in schaaltjes?
Ik vind boterhamzakjes (bijna luchtdicht dichtgedraaid) toch handiger...
Tja, er is nu wel genoeg ruimte in de koelkast. ;)
En ik geloof dat het bijna de boterhamzakjes zou "uitgisten"...

Morgen maar 'ns op zoek naar sausrecepten.
  vrijdag 24 december 2010 @ 03:02:38 #265
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90378536
Ja het rijst veel, ook in boterhamzakjes, maar als je er weinig lucht bij doet houdt het gisten op een gegeven moment op.
pi_90397522
Nou, zo maar eens kijken of de pizza wat word.
Hopen dat het deeg wat word, daarna doe ik als saus denk ik maar iets al dit:
- 1 / 2 blik(jes) tomatenpuree
- Wat teentjes knoflook (ligt hier nog, moet ook nodig een keer op)
- Wat sjalot fijngesnipperd (ligt hier ook nog, moet ook nodig een keer op)
- Gedroogde oregano
- Wat zout?

Erop: eerst de saus, dan wat geraspte kaas (I know), wat salami/ontbijtspek, restje sjalotjes, wat mozzarella en wat gedroogde oregano erop?

Keep you posted!
  vrijdag 24 december 2010 @ 16:43:12 #267
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_90397734
Belangrijke ingrediënt meld zich.
Tevens; Terugvindpizza. :)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  vrijdag 24 december 2010 @ 17:04:22 #268
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90398827
Blikjes tomatenpurree vind ik persoonlijk niet lekker, heeft zo'n typische smaak.
Gepelde tomaten uit blik zijn beter, of anders blokjes uit blik. Of verse.
  vrijdag 24 december 2010 @ 17:48:37 #269
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_90400903
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 17:04 schreef Zoheetik het volgende:
Blikjes tomatenpurree vind ik persoonlijk niet lekker, heeft zo'n typische smaak.
Gepelde tomaten uit blik zijn beter, of anders blokjes uit blik. Of verse.
Toch niet mij he? :'(
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  vrijdag 24 december 2010 @ 18:02:45 #270
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90401518
Nee ik heb liever nummer 53. Smaakt beter.
  vrijdag 24 december 2010 @ 18:03:49 #271
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_90401568
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 18:02 schreef Zoheetik het volgende:
Nee ik heb liever nummer 53. Smaakt beter.
_O-
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_90403189
Viel niet tegen. De bodem is een beetje fail geworden in vorm (moest rond worden :|W :') )
(tevens wat gaten, maar boeit niet verder), foto's zijn in haast gemaakt dus slecht:

Deegklomp (voor een nacht rijzen):


Belegd:



Werd:




Met heeel dunne bodem welke - thank goodness - heel bleef:


Mede-eters vonden het lekker, dat is een geruststelling...

Enne, met deze post is Terpentin07's wens op meer foto's voor de komende tijd weer opgelost. :')
pi_90503264
En nog meer foto's (van de tweede bol deeg):
Eerst:



Halverwege:


Etenstijd :Y) :


En weer een erg dunne, krokante bodem. Ik weet niet hoe jullie hier 2 "grote" pizza's uit krijgen.
Als ik weer 'ns pizza maak de bodem misschien maar 'ns eerst apart in de oven doen.
  maandag 27 december 2010 @ 19:50:11 #274
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90506243
Zie ik het goed dat je de bodem hebt uitgerold (met een deegroller of iets anders ronds)? Daardoor druk je alle lucht eruit wat de rand anders zo mooi luchtig zou maken. Nu is je rand platter. Ook is het gemakkelijker om met je handen een mooie ronde pizza te vormen.

De eerste langwerpige pizza ziet er beter uit vind ik!
(Bij beide wel erg veel kruiden, maar dat is smaak.. en als jij dat lekker vindt, niks mis mee natuurlijk, maar nodig is 't niet :) ).
pi_90514315
De eerste pizza ziet er lekker uit zeg, alleen een tip kan ik je geven, leg de ingrediënten op de kaas en niet eronder. Dan worden ze namelijk beter gaar.

Net zelf weer een pizza gemaakt. Het werd een pizza cipolla met tabasco.





pi_90514696
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 19:50 schreef Zoheetik het volgende:
Zie ik het goed dat je de bodem hebt uitgerold (met een deegroller of iets anders ronds)? Daardoor druk je alle lucht eruit wat de rand anders zo mooi luchtig zou maken. Nu is je rand platter. Ook is het gemakkelijker om met je handen een mooie ronde pizza te vormen.

De eerste langwerpige pizza ziet er beter uit vind ik!
(Bij beide wel erg veel kruiden, maar dat is smaak.. en als jij dat lekker vindt, niks mis mee natuurlijk, maar nodig is 't niet :) ).
Nee, ik doe het met de hand. Maar het deeg was geloof ik iets te stug, ging ik het écht uitrekken dan begon het toch wat te scheuren. En die kruiden? Da's alleen wat gedroogde basilicum, veel smaak krijg je daar niet van. :')

quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 22:35 schreef Terpentin07 het volgende:
De eerste pizza ziet er lekker uit zeg, alleen een tip kan ik je geven, leg de ingrediënten op de kaas en niet eronder. Dan worden ze namelijk beter gaar.

't is een beetje 50/50, meeste kaas direct op de saus, dan de ingrediënten en dan nog een wat kaas. Maar daar kan ik op letten idd.

Maar bedankt, ik vond het in iedergeval niet slecht smaken voor een eerste keer (beide keren hadden we back-up eten :') )
  dinsdag 28 december 2010 @ 01:38:41 #277
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90522390
Als het deeg scheurt bij het vormen van de bodem, heb je voordat je het in de koelkast deed niet lang genoeg gekneed!

Veel gedroogde basilicum vind ik wel een overheersende smaak hebben... dan proef je de hele pizza niet meer. Maar dat is persoonlijk?
pi_90522515
Ok, volgende keer langer kneden. En die basilicum valt wel mee geloof ik.
  † In Memoriam † dinsdag 28 december 2010 @ 18:10:48 #279
91830 MaximusTG
pi_90545855
Langer kneden inderdaad, maar hoogstwaarschijnlijk ook meer water gebruiken. Je deeg moet na het kneden de 'windowpane' test kunnen doorstaan; Als je het deeg uitrekt moet het zo dun kunnen worden (zonder te scheuren!) dat je er doorheen kunt kijken.
  dinsdag 28 december 2010 @ 18:26:59 #280
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90546518
Ik heb dit keer het water van het recept uit de OP verminderd met 0,5dl. Toen ik nog wel 2,5dl gebruikte moest ik zoveel bloem toevoegen dat ik dit keer het water maar verminderd heb. Het deeg is nog steeds lichtelijk plakkerig, dus moet goed gaan denk ik zo.

Vind het wel raar dat anderen 't wel lukt met die verhouding. Ligt 't aan mij? Of aan de bloem? Of wat?
  dinsdag 28 december 2010 @ 18:43:48 #281
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90547308
Welke soort bloem heb je gebruikt?
pi_90547921
Ik gebruikte trouwens Tarwebloem, is dat good enough?
  dinsdag 28 december 2010 @ 19:25:32 #283
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90549196
Ik gebruik AH eigenmerk. Die is net wat fijner dan alle andere goedkope prut. Ik vind 'm zelfs op de tipo 00 lijken.
Maar ik zag in het filmpje van MaximusTG dat hij euroshopperbloem gebruikt... dus het kàn wel blijkbaar.
pi_90550636
Hmm, naar aanleiding van dit topic heb ik vandaag ook maar eens zelf pizza gemaakt. Belegd met ham, paprika en ui.

Eerst een tomatensaus gemaakt op basis van tomatenpuree en Grand'Italia rode pesto:


Toen de bodem belegd. Voordat hij de oven in ging:


Eindresultaat:
  dinsdag 28 december 2010 @ 20:03:46 #285
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90551060
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:58 schreef Iemand91 het volgende:
Ik gebruikte trouwens Tarwebloem, is dat good enough?
Meer welk type :P Het is niet allesbepalend maar het juiste type maakt het wel makkelijker.
pi_90551208
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 20:03 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Meer welk type :P Het is niet allesbepalend maar het juiste type maakt het wel makkelijker.
Geen idee, zo'n 2kg zak van de Boni. Enige wat ze daar hadden (op patenbloem e.d. na)
  † In Memoriam † woensdag 29 december 2010 @ 09:39:03 #287
91830 MaximusTG
pi_90571591
Nee, ik gebruik geen Euroshopperbloem, alleen om te bestuiven, tegen het plakken. Ik gebruik Soezie Surfina bloem, met hoog gluten gehalte. Te koop bij o.a. Boerenbond en Welkoop.

@Zoheetik; Maak eens wat foto's van de plakkerigheid van je deeg. Plakkerig is namelijk wel wat het moet worden eigenlijk:P. Vergt wel wat ervaring en oefenen, voordat je comfortabel met zulk nat deeg kunt werken. Ik gebruik meestal 68% bakkerspercentage water (dat is dus 68% van het gewicht van mn bloem, het recept uit de OP is 71%). En dan al het water + 3/4 van de bloem in een kom, zout en gist erbij, even mengen (lepel), rusten, en dan met deeghaken en mixer goed 'kneden'. Na paar minuten (5) langzaam rest bloem toevoegen gedurende 3 minuten. Deeg wordt steeds steviger, maar is nog steeds plakkerig. Als alle bloem erbij zit nog even laten rusten, en uitstorten op bebloemd werkvlak. Wat bloem eroverheen strooien en met een mes in gewenste stukken verdelen, stukken opbollen en in geoliede containers in de koelkast zetten.
Je zal zien dat het deeg heel soepel wordt.
  woensdag 29 december 2010 @ 10:25:47 #288
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90572573
Ohhh misleidend dan in je filmpje! :P

Ik zal volgende keer een foto maken van de plakkerigheid, als ik er geen extra bloem bij doe. Heb geen mixer trouwens, doe alles met de hand, maar dat moet niet zoveel uitmaken als ik maar lang genoeg kneed toch?
  † In Memoriam † woensdag 29 december 2010 @ 11:20:47 #289
91830 MaximusTG
pi_90574314
Nee, dat moet zeker niet uitmaken. Kneden met mixer is alleen makkelijker met plakkerig deeg. Ik denk dat je dan het beste, mocht je mijn methode willen volgen, 3/4 van de bloem mengt met het water, en dan de rest van de bloem er langzaam doorheen kneden, heb je meteen bloem om je handen niet te laten plakken. Je kan het ook andersom doen, dus minder water, en dat langzaam toevoegen, maar dan krijg je steeds zo'n glibberige bal deeg.

Edit: Dit is een foto van hoe het windowpanen eruit ziet:

  woensdag 29 december 2010 @ 11:30:00 #290
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90574667
Ja bedankt voor de tip!
En wow... dat is wel erg transparant. Ik dacht eerst: wat heeft dat stuk stof ermee te maken? :')
  † In Memoriam † vrijdag 31 december 2010 @ 11:27:18 #291
91830 MaximusTG
pi_90669046
Ja, mooi he dat dunne deeg?

Heb hier al eerder een pdfje gepost, heb die een beetje geupdate en wat meer foto's van de werkwijze voor het deeg toegevoegd. Voor de liefhebber: PDF
  vrijdag 31 december 2010 @ 17:56:41 #292
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90685187
Ja!
Mooi PDF'je ook. Het was inderdaad ongeveer zo plakkerig als jouw deeg, maar zoals je zelf al schrijft krijg je een kliederboel als je alles met de hand moet doen.

Ik had laatst nog een discussie met iemand over pizzadeeg "het deeg moet plakkerig zijn" "nee niet" "ja wel..." "nee hoor..." nou dan niet he :7 .

Maarehm, ik denk dat ik ook maar die soeziebloem moet halen. Weet maar 1 adresje aan de andere kant van de stad (eierboer) maar bij wat voor zaken haal jij dat?

---
Heb het al gevonden, alleen in een andere stad, hier geen Welkoop :') . Er staat alleen niks bij over de hoeveelheid gluten, wel dat het "extra fijn" is. Maar dat is die van AH eigen merk ook - zeggen ze.

[ Bericht 23% gewijzigd door Zoheetik op 31-12-2010 18:05:13 ]
pi_90756847
Ben deeg aan het maken volgens het recept in de OP. Heb het deeg netjes twee uur laten rijzen en daarna de lucht eruit gedrukt en het nog even doorgekneed. En nu heeft het dus zo ongeveer weer het volume wat het voor het rijzen had :? Klopt dat? Zo ja, wat is dan het nut van rijzen (oprechte vraag, al komt het misschien een beetje kooknoobish over :)).

Deeg ligt nu overigens in twee bolletjes in zakjes in de koelkast en wordt morgen verhuisd naar de vriezer om er hopelijk eind van de week pizza's van te gaan maken!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_90757393
Er staat nu een pizza in de oven.
Hopelijk bijna klaar want ik heb trek!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_90757549
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:25 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Er staat nu een pizza in de oven.
Hopelijk bijna klaar want ik heb trek!
Pics!

( :P )
  † In Memoriam † zondag 2 januari 2011 @ 20:46:37 #296
91830 MaximusTG
pi_90762049
quote:
Op zondag 2 januari 2011 19:11 schreef Naamah het volgende:
Ben deeg aan het maken volgens het recept in de OP. Heb het deeg netjes twee uur laten rijzen en daarna de lucht eruit gedrukt en het nog even doorgekneed. En nu heeft het dus zo ongeveer weer het volume wat het voor het rijzen had :? Klopt dat? Zo ja, wat is dan het nut van rijzen (oprechte vraag, al komt het misschien een beetje kooknoobish over :)).

Deeg ligt nu overigens in twee bolletjes in zakjes in de koelkast en wordt morgen verhuisd naar de vriezer om er hopelijk eind van de week pizza's van te gaan maken!
Dat is helemaal niet zo'n gekke vraag; Het recept in de OP is niet helemaal compleet. Zo is die suiker onzin trouwens. Tijdens het rijzen fermenteert de gist de complexe suikers in de bloem, wat zorgt voor smaak en CO2, die gevangen wordt door de in het deeg ontstane glutennetwerk. Wat je dus moet doen na die eerste rijs, of na een nacht in de koelkast,
is het deeg nog een keer laten rijzen, tot het deeg ongeveer anderhalf keer de originele grootte heeft. Dit duurt natuurlijk langer als het deeg uit de koelkast komt. En dan je pizza met de hand vormen he ;).
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 20:52:04 #297
18653 crew  D.
pi_90762458
*het topic eens door zal lezen om ideetjes op te doen
pi_90762542
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Pics!

( :P )
Ja had ik willen doen, maar helaas batterij van de camera leeg.
Maar zal de eerst volgende keer een foto maken want hij zag er wel goed uit!
Ik merk wel dat ik mijn pizza's veel rijkelijker beleg dan de meeste pizza's die ik hier gezien heb.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  † In Memoriam † vrijdag 7 januari 2011 @ 14:45:22 #299
91830 MaximusTG
pi_90977358
Ja, dat verschilt natuurlijk sowieso per persoon hoeveel je op je pizza wil, maar belangrijker is de dikte van je pizza. Als je een hele dunne maakt, en niet over een oven beschikt die heel heet kan worden, moet je er minder op doen om te voorkomen dat de pizza te nat wordt. Daarnaast is het helemaal volpleuren van een pizza een beetje de Amerikaanse stijl, van die pan pizza's.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 15:13:16 #300
296595 foodlover
live and learn
pi_91024691
Zojuist deeg gemaakt en laten rijzen, nu in koelkast om tot vanavond te bewaren.

Vraagje: Wat is eigenlijk beter: na rijs in koelkast leggen of gewoon in kom laten met doek erover tot vanavond?

En: In hoeverre rijst deeg door in koelkast en waarvan is dit afhankelijk? (Heb wel eens gehad dat het deeg ook in de koelkast fors doorrees, een andere keer juist helemaal niet.
pi_91070922
Vandaag sinds tijden een pizza aan het maken, had ff een vraagje:

Had ik de koelkast verse worst gevonden en wou dat misschien op mn pizza gooien, moet je dan de worst voor garen voordat ik hem in stukken snij en op de pizza doe of kan dat ook gewoon rauw?
...::: Feyenoord < > Rotterdam:::...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')