Vreemd! Dat deed ik ook in de oven, en het papier werd wel een béétje donker, maar niet zo;)quote:
Oja, houten snijplank, dat is sowieso al handig! Die gare kunststoffen dingen altijd. Nou ja ik maakte de bodem op het aanrecht en hield altijd veel bloem ernaast over. Moet ook wel want aanrecht is niet glad, dus meer bloem nodig om mooie bodem te kunnen vormen...quote:Op zaterdag 4 december 2010 23:15 schreef LieLie het volgende:
Hier kun je het wel op zien, gewoon schoon verder. Ik doe een heel klein beetje bloem op de houten snijplank, draai het met m'n hand tot een rondje van ongeveer pizzagrootte. Dan pak ik een stuk deeg, vorm het in mijn handen tot een redelijk grote plak. Die leg ik op de bloem, trek en duw het nog wat verder in vorm, schuif de plankjes eronder, en klaar!
[ afbeelding ]
`quote:Op maandag 6 december 2010 00:48 schreef Iemand91 het volgende:
Na het hele topic is eens doorgelezen te hebben ga ik denk ik in de zeer nabije toekomst ook maar 'ns een pizza in elkaar flansen. Gewoon maar het recept voor de bodem van de OP nemen denk ik. Tomatensaus weet ik nog niet hoe ik dat ga doen (Nu zou ik denk ik een combinatie van fijngesnipperd uitje, knoflook, kleine blikjes tomatenpuree o.i.d. doen, maar dat zie ik nog wel).
Nog 2 weken te gaan tot kerstvakantie, dan maar 'ns proberen. Tot die tijd maar gaan bedenken wat ik erop flikker...
Keep you posted!
Ik doe dat wel, zowel in de gewone oven als in de pizza-oven. Motorbloempje doet de bodem wel eerst in de oven. Keer proberen wat beter bevalt dus!quote:Op maandag 6 december 2010 21:42 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
`
Volgend hierop:
Na het deeg klaar is (rond dus...), doe je dan direct de ingrediënten erop en dan een minuut of 10 (o.i.d.) in de oven op welke temperatuur? Of eerst de bodem in de oven, eruithalen en beleggen en dan nog een kee
Eerste vraag: Hoe dik wil je je bodem hebben? Wil je 'm heel dun dan volstaat 1x in de oven, indien je een dikkere (amerikaanse) bodem wilt zou ik de bodem eerst even voorbakken.quote:Op maandag 6 december 2010 21:47 schreef LieLie het volgende:
[..]
Ik doe dat wel, zowel in de gewone oven als in de pizza-oven. Motorbloempje doet de bodem wel eerst in de oven. Keer proberen wat beter bevalt dus!
Denk dat het ook wel kan als je gewoon hetzelfde recept aanhoudt. Dus met gist e.d. Maarrrr heb dat nog niet geprobeerd, dus kan het niet met zekerheid zeggen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 17:08 schreef _Loki het volgende:
Ik heb maar gewoon tarwebloem gehaald, dalijk deeg maken en morgen pizza maken
Leuk man, maar eigenlijk had je ook het resultaat nog moeten laten zien.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:02 schreef MaximusTG het volgende:
Oke, ik heb een poging gedaan een filmpje te maken van mn pizzakunsten:
Die ziet er erg goed uit zeg. Wat iemand91 zegt. Posten dat receptquote:Op vrijdag 10 december 2010 11:49 schreef Terpentin07 het volgende:
Net weer een absoluut lekkere pizza als "avondeten" gehad.Ga het deeg zeker niet meer anders gaan maken.
Alleen welke kaas nou beter is ben ik er niet over uit.
[ afbeelding ]
Oeps foutjequote:Op woensdag 15 december 2010 15:31 schreef FutureFairytale het volgende:
waarom heb je verwijderd Terpentin?
`quote:Op donderdag 16 december 2010 00:06 schreef Terpentin07 het volgende:
[..]
Oeps foutjeHad de foto verplaatst en wss wordt die daarom niet meer getoond.
Nu ik die foto zie krijg ik weer ontzettend trek. Ik denk dat ik zo direct weer deeg ga maken.Kan toch lekker uitslapen.
![]()
Ik vind dat er weer meer pizzas getoond mogen worden. Dus jongens kom op.
[ afbeelding ]
Oh jaquote:
Ik zal dat ook eens proberen. Bedankt voor de tip.quote:Op donderdag 16 december 2010 09:42 schreef MaximusTG het volgende:
Als je ze toch in de keukenmachine maakt, probeer dan eens de wet-kneading techniek; 3/4 van je bloem + zout en gist en al je water (dat mag dan wel wat meer zijn dan 290 ml, richting de 340). Dan ff mengen en laten rusten (+-20 minuten voor de autolyse). Vervolgens keukenmachine laten kneden, en na een paar minuten langzaam de rest van de bloem toevoegen, tot het deeg een bal vormt die (semi-) van de wand afkomt. Storten op bebloemd werkblad, en stukken snijden, en met bebloemde handen tot ballen vormen (plakt wel). Dan krijg je soepeler deeg, zoals in mn filmpje bijvoorbeeld.
Niet zo geschikt om uit te rollen alleen.
Oh lees het nu pas. Maar ik had inderdaad al zo'n vermoeden, omdat de 2 zo dicht bij de 1 zit op het toetsenbordquote:Op vrijdag 26 november 2010 13:15 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, hij smaakte prima!
@Zoheetik trouwens, zie niet dat je een recept uit een PDF gevolgd had, dat te nat werd; Dat was mijn PDFje, gebruik trouwens een ander recept tegenwoordig.. Dr zit een tikfoutje in die ene, moet 1 ipv 2 dl zijn.. Sorry daarvoor.
Gebruik nu deze werkwijze:
http://dl.dropbox.com/u/1974016/pizza/pizzaReinhartVarasano.pdf
Overigens heb ik daar ook alweer wat tweaks bij: Ik maak meestal voor 1 pizza 3/4 van de hoeveelheden daar, dat zijn dus vrij kleine pizza's (zoals bovenstaande foto's) maar die passen beter op mn schietplankje. Verder bol ik het deeg nog een keer op zodra het uit de koelkast komt, anders is het lastig om er een egaal dunne pizza van te vormen; Hij is dan iets te soepel. Tomatensaus doe ik gepelde tomaten uit blik goed uitspoelen, pureren (zonder het vocht), en wat zeezout en oregano erdoor. max 1,5 eetl per pizza (ja, dat is weinig). En nu dus de toppings licht bakken.
Sel de Mer?quote:Op donderdag 16 december 2010 02:09 schreef Terpentin07 het volgende:
Meerzout, één eetlepel doe ik meestal
nou, bij deze:quote:Op donderdag 16 december 2010 00:06 schreef Terpentin07 het volgende:
[..]
Ik vind dat er weer meer pizzas getoond mogen worden. Dus jongens kom op.
Lijkt me niet zo lekker, ook 'n beetje luguber...quote:Op zaterdag 18 december 2010 17:18 schreef AkTje het volgende:
Wat gebruiken jullie voor een kaas? Een blok klaar zelf raspen of al voorverpakte geraspte kaas? Belgen, jong belegen of "pasta" kaas?
lolquote:Op zaterdag 18 december 2010 18:17 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Lijkt me niet zo lekker, ook 'n beetje luguber...
Ik ben bezig. Deeg staat in de koelkast. (recept uit OP).quote:Op donderdag 23 december 2010 23:58 schreef Zoheetik het volgende:
Ik doe het per portie in een boterhamzakje.
Wat is het hier verder stil trouwens, niemand meer aan het bakken?
Tja, er is nu wel genoeg ruimte in de koelkast.quote:Op vrijdag 24 december 2010 01:25 schreef Zoheetik het volgende:
Heb je het in de koelkast in schaaltjes?
Ik vind boterhamzakjes (bijna luchtdicht dichtgedraaid) toch handiger...
Toch niet mij he?quote:Op vrijdag 24 december 2010 17:04 schreef Zoheetik het volgende:
Blikjes tomatenpurree vind ik persoonlijk niet lekker, heeft zo'n typische smaak.
Gepelde tomaten uit blik zijn beter, of anders blokjes uit blik. Of verse.
quote:Op vrijdag 24 december 2010 18:02 schreef Zoheetik het volgende:
Nee ik heb liever nummer 53. Smaakt beter.
Nee, ik doe het met de hand. Maar het deeg was geloof ik iets te stug, ging ik het écht uitrekken dan begon het toch wat te scheuren. En die kruiden? Da's alleen wat gedroogde basilicum, veel smaak krijg je daar niet van.quote:Op maandag 27 december 2010 19:50 schreef Zoheetik het volgende:
Zie ik het goed dat je de bodem hebt uitgerold (met een deegroller of iets anders ronds)? Daardoor druk je alle lucht eruit wat de rand anders zo mooi luchtig zou maken. Nu is je rand platter. Ook is het gemakkelijker om met je handen een mooie ronde pizza te vormen.
De eerste langwerpige pizza ziet er beter uit vind ik!
(Bij beide wel erg veel kruiden, maar dat is smaak.. en als jij dat lekker vindt, niks mis mee natuurlijk, maar nodig is 't niet).
't is een beetje 50/50, meeste kaas direct op de saus, dan de ingrediënten en dan nog een wat kaas. Maar daar kan ik op letten idd.quote:Op maandag 27 december 2010 22:35 schreef Terpentin07 het volgende:
De eerste pizza ziet er lekker uit zeg, alleen een tip kan ik je geven, leg de ingrediënten op de kaas en niet eronder. Dan worden ze namelijk beter gaar.
Meer welk typequote:Op dinsdag 28 december 2010 18:58 schreef Iemand91 het volgende:
Ik gebruikte trouwens Tarwebloem, is dat good enough?
Geen idee, zo'n 2kg zak van de Boni. Enige wat ze daar hadden (op patenbloem e.d. na)quote:Op dinsdag 28 december 2010 20:03 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Meer welk typeHet is niet allesbepalend maar het juiste type maakt het wel makkelijker.
Pics!quote:Op zondag 2 januari 2011 19:25 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Er staat nu een pizza in de oven.
Hopelijk bijna klaar want ik heb trek!
Dat is helemaal niet zo'n gekke vraag; Het recept in de OP is niet helemaal compleet. Zo is die suiker onzin trouwens. Tijdens het rijzen fermenteert de gist de complexe suikers in de bloem, wat zorgt voor smaak en CO2, die gevangen wordt door de in het deeg ontstane glutennetwerk. Wat je dus moet doen na die eerste rijs, of na een nacht in de koelkast,quote:Op zondag 2 januari 2011 19:11 schreef Naamah het volgende:
Ben deeg aan het maken volgens het recept in de OP. Heb het deeg netjes twee uur laten rijzen en daarna de lucht eruit gedrukt en het nog even doorgekneed. En nu heeft het dus zo ongeveer weer het volume wat het voor het rijzen hadKlopt dat? Zo ja, wat is dan het nut van rijzen (oprechte vraag, al komt het misschien een beetje kooknoobish over
).
Deeg ligt nu overigens in twee bolletjes in zakjes in de koelkast en wordt morgen verhuisd naar de vriezer om er hopelijk eind van de week pizza's van te gaan maken!
Ja had ik willen doen, maar helaas batterij van de camera leeg.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |