Misschien is het makkelijk te starten, daar weet ik niets van af.quote:Op dinsdag 28 september 2010 02:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ja vooral in de zomer verdien je bakken met geld
Het is haar kraam en er is kennelijk geen vuiltje aan de lucht. Want ik begon daar dus over.quote:Op dinsdag 28 september 2010 02:30 schreef WammesWaggel het volgende:
De marge op poffertjes lijkt mij erg hoog, maar hoe kom je aan vergunnungen voor een markt of braderie? er zijn wel meer kramen kan ik mij zo indenken.
Misschien dat je in de zomer iets met ijs kan gaan doen in je kraam?
Jij kunt gewoon ergens staan en loempia's verkopen?quote:Op dinsdag 28 september 2010 02:30 schreef maickeltje het volgende:
Ja het is bakken met geld verdienen.
Ik verkoop loempia's , gaat als n gek! Zijn niet aan te slepen.
http://www.vkblog.nl/beri(...)rijp_deze_buitenkans!quote:De West-Vlaamse stad Brugge organiseert een openbare aanbesteding voor de standplaatsen van twee fritkoten op de Markt.
In 2003 werd er maar liefst 89.839 euro en 97.123 euro betaald voor deze toplocaties. Dit keer wordt er mogelijk meer dan een ton geboden voor de bij toeristen geliefde kramen bij het Belfort.
Dat dus, volgens mij kan je gewoon bij braderieën enzo gaan staan.quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Op een markt huur je toch gewoon een plek? Het wordt pas lastiger als je echt "los" in het centrum ergens wilt staan.
Vooral in het begin is het veel geregel (KvK, BTW nummer etc).quote:
Daar zijn wachtlijsten voor, hele lange.quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Op een markt huur je toch gewoon een plek? Het wordt pas lastiger als je echt "los" in het centrum ergens wilt staan.
BTW + KvK is alles behalve veel geregelquote:Op dinsdag 28 september 2010 11:04 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Vooral in het begin is het veel geregel (KvK, BTW nummer etc).
Het verdient behoorlijk lijkt mij; je hebt alleen geen vast inkomen. Per maand kunnen de inkomsten natuurlijk fors verschillen. Verder zal het lastiger zijn om een hypotheek etc te kunnen nemen (geen vast inkomen) + moet je jouw eigen verzekeringen fixen (denk aan arbeidsongeschiktheid verzekering; aangezien je alleen werkt zal je totaal geen inkomsten hebben als je ziek bent).
Het is dus niet zo makkelijk en mooi als het lijkt.
Veel werk, onzekerheid, maar daar staan wel inkomsten tegenover. Neem een patatkraam als voorbeeld. Wat kost 10 kilo patat bij de groothandel? 3 euro? Daar haal je wel 60 bakjes uit van 2,50, dus die patat gaat 50 keer over de kop. Wat dat betreft is het goed verdienen. Als je zin hebt om de hele dag in de frituurlucht te staan en geen weekend meer vrij te zijnquote:Op dinsdag 28 september 2010 11:09 schreef blessed19 het volgende:
Hm, ik dacht altijd dat je haast niks erop kon verdienen, echter schijn bedriegt in dit topic.
Ik ben chronisch verkouden (lees, ik ruik haast niks meer) en ik heb jarenlang in de horeca gezeten, vandaar mijn intresse. mocht je op een gegeven moment goed verdienen, kan je het natuurlijk permitteren om af en toe een dagje over te slaan.quote:Op dinsdag 28 september 2010 11:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Veel werk, onzekerheid, maar daar staan wel inkomsten tegenover. Neem een patatkraam als voorbeeld. Wat kost 10 kilo patat bij de groothandel? 3 euro? Daar haal je wel 60 bakjes uit van 2,50, dus die patat gaat 50 keer over de kop. Wat dat betreft is het goed verdienen. Als je zin hebt om de hele dag in de frituurlucht te staan en geen weekend meer vrij te zijn
Ik bedoel hiermee dat je met het opzetten van jouw toko wel even goed moet nadenken wat je wilt; de rechtsvorm kiezen (eenmanszaak zeer waarschijnlijk), inlezen in wat je allemaal moet fixen etc.quote:Op dinsdag 28 september 2010 11:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
BTW + KvK is alles behalve veel geregelVerzekeringen enzo, dat levert inderdaad wel wat geregel op.
Gouden patat?quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:21 schreef Stali het volgende:
Ik zou wel patat willen bakken. En geen baggerpatat maar een goed product.
Mocht het daadwerkelijk zover zijn/komen, informeer mij dan evenquote:Op dinsdag 28 september 2010 14:21 schreef Stali het volgende:
Ik zie het nu ook wel zitten..
Heb even op internet gekeken maar zo'n karretje kun je al kopen voor drie a vierduizend euro. Ik weet niet wat vergunningen kosten en hoe je er tussen kunt komen maar het lijkt mij wel tof om het erbij te gaan doen in de weekenden. Of ik moet iets grandioos over het hoofd zien maar de investering is gewoon laag.
Ik zou wel patat willen bakken. En geen baggerpatat maar een goed product.
Ik wil maandag langs de KvK om e.e.a. te vragen. En daarna informeren bij gemeenten hoe die ventvergunningen en standplaatstoewijzing in zijn werk gaat. Verder woon ik op de grens bij Belgie dus dan zou ik daar ook nog kunnen uitpluizen wat de regels daar zijn.
Als jullie het leuk vinden dan hou ik jullie op de hoogte. Eerst maar eens maandag afwachten.
Bedankt voor de reacties in ieder geval!
quote:
Dat zou super zijn!quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Mocht het daadwerkelijk zover zijn/komen, informeer mij dan evenDan hebk al een klus voor je
Ik ben 12, wat is postalgold?quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:34 schreef Stali het volgende:
Dat is een verwijzing naar die oplichters van PostalGold..
Een kar en enkel voor dr bij op een zaterdag levert je ook geen risico's op. Je hoeft je dan niet voor je inkomen te verzekeren als je het 'er naast' doet, zolang je geen personeel hebt etc. zit je hier met een VOF of eenmanszaak ook voldoende veilig (en dus goedkoper), het grootste risico dat je loopt is dat het niet rendabel is, je je voorraad uiteindelijk weg moet kiepen en je kar weer op marktplaats moet.quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:34 schreef Stali het volgende:
[..]
.
Dat is een verwijzing naar die oplichters van PostalGold..
Ik erger me vaak aan de slechte kwaliteit als je ergens een patatje koopt. Dus ik zou mensen niet willen voorzetten wat ik zelf ook niet wil eten. Een hele snackkar zie ik mezelf ook niet runnen in mijn eentje maar een goeie patatkar wel.
quote:
Heb in het verleden ook naast een fulltime kantoorbaan zwart bijgewerkt in de horeca.quote:Op dinsdag 28 september 2010 14:48 schreef Roi het volgende:
Lijkt je dat echt leuk om te doen? Ook nog na een jaar?
Gewoon een aanvraag indienen bij het betreffende bestuursorgaan. Als het afgewezen wordt, bezwaar maken.quote:Op dinsdag 28 september 2010 02:30 schreef WammesWaggel het volgende:
De marge op poffertjes lijkt mij erg hoog, maar hoe kom je aan vergunnungen voor een markt of braderie? er zijn wel meer kramen kan ik mij zo indenken.
Misschien dat je in de zomer iets met ijs kan gaan doen in je kraam?
Dat kwam ik ook tegen. Gek is dat. Het gaf mij het gevoel dat je altijd nee krijgt en dus altijd bezwaar moet maken.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:02 schreef Sessy het volgende:
[..]
Gewoon een aanvraag indienen bij het betreffende bestuursorgaan. Als het afgewezen wordt, bezwaar maken.
Het zijn geen glazenwassers.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:18 schreef WammesWaggel het volgende:
Is dat niet een wereldje met figuren uit woonwagenkampen? goede kans dat ze een nieuweling niet zullen verwelkomen.
Het is maar een idee hoor.
Dat is weinig zeg. Klinkt wel veel, maar het is maar 300 euro per dag.quote:Op dinsdag 28 september 2010 02:42 schreef Stokstaart het volgende:
Mn ouders verdienen met hun patatkraam rond de 10k per maand . Gaat 2k vanaf voor standplaatsen .
Winter natuurlijk oliebollen
Het is heel behoorlijk als je je bedenkt dat de kosten meevallen en dat je geen personeel hoeft te betalen. Het ligt er ook maar aan waar je staat, maar eigenlijk zijn het maar een paar uurtjes per dag dat er echt vlot valt te verdienen met zo'n patatkraam.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:50 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Dat is weinig zeg. Klinkt wel veel, maar het is maar 300 euro per dag.
Voor een frietkraam vind ik dit erg weinig. No offense verder hoor, maar ik dacht altijd dat die frietbakkers wel iets meer verdiende dan dat
quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:18 schreef WammesWaggel het volgende:
Is dat niet een wereldje met figuren uit woonwagenkampen? goede kans dat ze een nieuweling niet zullen verwelkomen.
Het is maar een idee hoor.
mijn god wat klinkt dit als een kloon of iemand die niet al te snugger is...quote:Op dinsdag 28 september 2010 02:41 schreef Stali het volgende:
[..]
Jij kunt gewoon ergens staan en loempia's verkopen?
Dan moet je toch wel naar de KvK of niet? Dat vroeg ik aan haar en ik kreeg een verhaal over de groothandel en hoe fijn dat was.
Ik wil dit ook..
of je leest het topic nog even verder dan de eerste postquote:Op dinsdag 28 september 2010 21:08 schreef trekker25 het volgende:
[..]
mijn god wat klinkt dit als een kloon of iemand die niet al te snugger is...
ja hele topic gelezen en het klinkt niet echt snugger... Een bedrijfje starten loopt meer in de papieren dan je denkt... Boekhouding, fatsoenlijke kassa, diploma's etc etcquote:Op dinsdag 28 september 2010 21:12 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
of je leest het topic nog even verder dan de eerste post
En je wist net dat ene vraagje eruit te pikken? Gisteren wist ik helemaal nog van niets trouwens.quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:16 schreef trekker25 het volgende:
[..]
ja hele topic gelezen en het klinkt niet echt snugger... Een bedrijfje starten loopt meer in de papieren dan je denkt... Boekhouding, fatsoenlijke kassa, diploma's etc etc
Een low-profile ICT bedrijfje opzetten daar komt echt alleen KvK / BTW bij kijken. Maar als je eten gaat leveren....
en de verdiensten liggen echt niet veel hoger dan een kantoor-kruier...
Vlaamse Friet.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:11 schreef ChickenTonight het volgende:
Ben erg benieuwd, vind het een leuk plan!
De lekkerste frieten vind ik de verse, dikke frieten waar je de aardappel nog van proeft. Zag op deze site waarderingen staan voor friettenten in Nederland. De beste frituren "verantwoord".
Het "handboek ondernemen" van de Belastingdienst, geheel gratis hier te downloaden.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:14 schreef Stali het volgende:
...
Als iemand iets aan dit lijstje kan of wil toevoegen, ik hou me van harte aanbevolen.
...
Oeh, vaste klant meldt zich alvastquote:Op dinsdag 28 september 2010 22:22 schreef Stali het volgende:
[..]
Vlaamse Friet..
Ik wil juist van het verantwoorde af. In de Randstad zijn biologisch trends wel lukratief maar ik denk in deze omgeving juist weer lekker ouderwetse frieten. Ossewit is duurder maar geeft het wel een andere smaak.
Heb vierkante ogen inmiddels dus ga morgen je link lezen, dank je wel. Trouwens sowieso weer allemaal bedankt. Ook voor de kritiek uiteraard..
@DonJames, bedankt, ga ik downloaden en lezen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:50 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Poffertjes of friet bakken is natuurlijk wel een wereld van verschil.
Wanneer je geen verse aardappelen gebruikt, maar kant en klare friet moet je dit wel kunnen invriezen. Daarnaast gaan mensen ook vragen om kroketten en frikandellen.
Alles staat en valt met een goede aardappel. Ga je die zelf schillen en prepareren? Dat kost natuurlijk wel wat tijd. Voor poffertjes draai je een beslagje en je bent klaar.
- Wat voor omzet beoog je? Klantenbinding in het plaatselijke dorp is leuk, maar het moet natuurlijk, na aftrek van alle kosten, wel wat opleveren.
- Wat is de kostprijs van een door jou gebakken bakje/zakje friet?
- Heb je een auto om die patatkraam te kunnen verplaatsen?
- Ga je ook reclame maken?
Ja, maar jij mag er niet voor betalen. Maar er is hier ook nog eens een heel mooie aquariumwinkel. Dat is mooi combineren.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Oeh, vaste klant meldt zich alvast
Bijvoorbeeld dat gefituurde poffertjes niet lekker zijn, en ik denk dat de vraag voor poffertjesvormige friet ook niet zo heel groot is?quote:Op dinsdag 28 september 2010 23:18 schreef Sessy het volgende:
Vraagje hoor, zo maar even. Waarom combineer je dat niet met die kraam van die kennis van je? Als je dit naast je dagbaan wilt gaan doen en zij als dagbaan dan hebben jullie waarschijnlijk niet op dezelfde tijden de kraam nodig, en de apparatuur is waarschijnlijk wel hetzelfde voor jullie beide ideeen...
Er kunnen best goede redenen zijn om het niet te doen, maar ik vraag me dat gewoon zo af.
Dit zou een heel goed idee kunnen zijn. Maar ze is een excollega en we hebben ons wrs. allebei wel aangepast maar er is nooit een klik geweest. Als je zo verschillend bent kan dat an sich juist heel goed gaan. Nee, niet met haar. Anders had ik haar allang gebeld ook en zou zij ook wel wat meer open zijn geweest, denk ik. We verschillen als dag en nacht.quote:Op dinsdag 28 september 2010 23:18 schreef Sessy het volgende:
Vraagje hoor, zo maar even. Waarom combineer je dat niet met die kraam van die kennis van je? Als je dit naast je dagbaan wilt gaan doen en zij als dagbaan dan hebben jullie waarschijnlijk niet op dezelfde tijden de kraam nodig, en de apparatuur is waarschijnlijk wel hetzelfde voor jullie beide ideeen...
Er kunnen best goede redenen zijn om het niet te doen, maar ik vraag me dat gewoon zo af.
quote:Op dinsdag 28 september 2010 23:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld dat gefituurde poffertjes niet lekker zijn, en ik denk dat de vraag voor poffertjesvormige friet ook niet zo heel groot is?
In welke regio woon je trouwens?quote:Op dinsdag 28 september 2010 23:40 schreef Stali het volgende:
[..]
.
Het zou nog kunnen. Maar ik kies liever voor een frituurkarretje met vaste frituur.
Heb weer naar karretjes gekeken op internet maar ik wil ook echt geen oude viskar. Dat krijg je er gewoon niet uit, denk ik.
Als je het patat noemt dan verkoop je natuurlijk niets.quote:Op woensdag 29 september 2010 02:36 schreef captainkid het volgende:
Fuck hippe trends.
Gewoon ouderwets lekkere patat en niet te weinig met genoeg saus.
En witte bakjes.
En niet te duur.
En dat je ook losse bakjes saus kan kopen en voor zoveel Euro patat.
Ik realiseer me ineens dat het wel gevaarlijk is i.v.m. bacterien. Het hoeft maar 1 keer mis te gaan en dan kan ik mijn karretje opdoeken.quote:Op woensdag 29 september 2010 14:45 schreef Citizen.Erased het volgende:
Zelfgemaakte mayonaise![]()
Ik lees hier mee, lijkt me een bijzonder leuk avontuur. Ben benieuwd wat het gaat worden
Ben voorlopig even eigenwijs.quote:Op woensdag 29 september 2010 15:15 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik zou ook nog wat krokkie's en frika's in de diepvrieskar stouwen.
Als er vraag naar komt dan kan ik beloven het volgende keer wel te hebben.quote:Op woensdag 29 september 2010 15:36 schreef piepkuiken21 het volgende:
hmm ik zou toch wel voor kroketten frikadellen en kaassoufflé gaan omdat dat de meest verkopende producten bij een snackbar zijn en je er ook zeker vraag naar krijgt in je frietkot;)
Moet je weer apart vet voor hebben wat ook op een andere temperatuur is dan die voor friet. Friet doe je meestal op een graad of 190 terwijl kroketten en bitterballen etc meestal op een graad of 165 moeten.quote:Op woensdag 29 september 2010 15:15 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik zou ook nog wat krokkie's en frika's in de diepvrieskar stouwen.
maar in de gemiddelde patatkar zitten meestal 2 frituren toch? Ik vraag me alleen af hoe je zoiets winstgevend gaat maken als je alleen maar zelfgemaakte friet met beduidend duurdere saus wilt verkopen. Als je 3euro voor een patatje met gaat vragen zal het nooit druk worden bij jouw kraampje. Of ben ik nu aan het doemdenken?quote:Op woensdag 29 september 2010 16:38 schreef Sessy het volgende:
[..]
Moet je weer apart vet voor hebben wat ook op een andere temperatuur is dan die voor friet. Friet doe je meestal op een graad of 190 terwijl kroketten en bitterballen etc meestal op een graad of 165 moeten.
Die is hier niet voor niks zoeter. Culinaire proleten vind je niet zo snel bij een patatkraam.quote:Op woensdag 29 september 2010 10:33 schreef Christiaan het volgende:
Wel echte mayonaise nemen hè! Belgische dus, niet die gore zoete zooi van hier.
En heb je rijbewijs BE, of is het gewicht van de kraam + laadvermogen zo laag dat je alleen rijbewijs B nodig hebt?quote:Op dinsdag 28 september 2010 23:09 schreef Stali het volgende:
- Daar heb ik weer wel aan gedacht.. De auto kan een kleine kraam trekken. Zorg minder.
Vlaamse friet is wel wat bewerkelijker he, die moet je twee keer bakken met tijd ertussen geloof ik.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:22 schreef Stali het volgende:
[..]
Vlaamse Friet..
Ik wil juist van het verantwoorde af. In de Randstad zijn biologisch trends wel lukratief maar ik denk in deze omgeving juist weer lekker ouderwetse frieten. Ossewit is duurder maar geeft het wel een andere smaak.
Dat is lekker ja, gefrituurde bloemkoolquote:Op woensdag 29 september 2010 17:17 schreef Sessy het volgende:
Ik zou zelf experimenteren met wat voor rare gefrituurde dingen mensen nog meer willen kopen... Courgette door een mix van ei en meel halen is bijv. gebakken heel lekker (idem voor bloemkool), misschien is het gefrituurd ook wel wat en zo... Maar, het is TS z'n kraam.
Mijn aandacht heb je al.quote:Op woensdag 29 september 2010 19:42 schreef TeenWolf het volgende:
Al is het alleen maar om wat aandacht te trekken van het publiek.
Het soort kar dat ik op het oog heb vraagt niet om andere auto of de aanschaf van een bus.quote:Op woensdag 29 september 2010 17:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En heb je rijbewijs BE, of is het gewicht van de kraam + laadvermogen zo laag dat je alleen rijbewijs B nodig hebt?
Begrijp drommels goed dat je niet een heel topic gaat lezen.quote:Op woensdag 29 september 2010 17:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vlaamse friet is wel wat bewerkelijker he, die moet je twee keer bakken met tijd ertussen geloof ik.
Dit wil ik op een andere manier. De beste friet of patat is naar mijn idee een smaakvolle binnenkant die van buiten krokant gebakken is. De smaak moet niet van buitenaf komen maar van binnen uit.quote:Op woensdag 29 september 2010 19:42 schreef TeenWolf het volgende:
Ik zou patat verkopen met keuze uit verschillende soorten kruiden.
Zoals; normale zoutbestrooing, zout&pepermix, kerriepoeder, paprikapoeder, shoarmakruiden etc.
Al is het alleen maar om wat aandacht te trekken van het publiek.
De vraag was dan ook niet wat voor eisen er aan de auto gesteld werden maar aan jou als bestuurderquote:Op woensdag 29 september 2010 20:52 schreef Stali het volgende:
Het soort kar dat ik op het oog heb vraagt niet om andere auto of de aanschaf van een bus.
Smorgens vroeg opstaan en thuis die voorbereidingen doen? Scheelt je een enorme berg water meeslepen.quote:Maar ik loop daarom nu al stuk op het waterverhaal.
[knip]
Ik moet echt even nadenken hoe ik dit ga oplossen.
Het kan en het mag, dit heb ik wel nagekeken. Maar wel puike tip trouwens.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De vraag was dan ook niet wat voor eisen er aan de auto gesteld werden maar aan jou als bestuurder
Met alleen rijbewijs B mag je niet zo gek veel trekken met je auto, zeker niet als je auto zelf ook aan de 'lichte' kant is. Dus of je auto het aankan is minder belangrijk, de vraag is of jij het MAG. (En anders ff rijbewijs deel E erbij halen)
Ik ben een beetje bang dat ik hier met mijn idee op stuk ga. Niet dat ik te belazerd ben om hard te werken en je moet al heel vroeg staan op je standplaats. Het gaat me om de friet procedure. En ik begin me nu toch wel af te vragen of ik niet beter kan zoeken naar een fijne patathandelaar die goede kwaliteit friet kan leveren.quote:Smorgens vroeg opstaan en thuis die voorbereidingen doen? Scheelt je een enorme berg water meeslepen.
Tegen een vergoeding uitbesteden aan een vriendin of kennis? Kun je i.i.g. volhouden dat het 'handgemaakt' is.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:21 schreef Stali het volgende:
Het gaat me om de friet procedure. En ik begin me nu toch wel af te vragen of ik niet beter kan zoeken naar een fijne patathandelaar die goede kwaliteit friet kan leveren.
2000,- voor de standplaatsen eraf is dus 8000,- bruto per maand voor neem ik aan twee mensen (pa en ma) die er fulltime voor werken. Dan krijg je geen vakantiegeld, geen eindejaarsuitkering, geen WW als het mislukt, geen arbeidsongeschiktheidsuitkering als er iets gebeurt, geen pensioen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:52 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Het is heel behoorlijk als je je bedenkt dat de kosten meevallen en dat je geen personeel hoeft te betalen. Het ligt er ook maar aan waar je staat, maar eigenlijk zijn het maar een paar uurtjes per dag dat er echt vlot valt te verdienen met zo'n patatkraam.
Jij hebt het topic niet gelezen. Ik neem het je niet kwalijk uiteraard. Maar als je dan toch ergens vol tegenin wilt gaan, doe het op de situatie van TS. Dat ben ik.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:41 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
2000,- voor de standplaatsen eraf is dus 8000,- bruto per maand voor neem ik aan twee mensen (pa en ma) die er fulltime voor werken. Dan krijg je geen vakantiegeld, geen eindejaarsuitkering, geen WW als het mislukt, geen arbeidsongeschiktheidsuitkering als er iets gebeurt, geen pensioen.
Dus je moet je apart bijverzekeren voor in ieder geval arbeidsongeschiktheid en eventueel pensioen opbouwen/opzijzetten. Dat is beiden duur, heel duur.
Per persoon voor de gewerkte uren hou je echt niet meer dan modaal over. En dat alleen op voorwaarde dat er dus geen verder personeel betaald moet worden. Op vakantie is dus de boel sluiten en niks verdienen. 10.000 per maand is dus niks als je het verder doorrekent, je wordt echt niet rijk van deze frietkraam.
Of nog beter, zo'n minimumjeugdloonslaaf.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tegen een vergoeding uitbesteden aan een vriendin of kennis? Kun je i.i.g. volhouden dat het 'handgemaakt' is.
Nog beter: 2 a 3 stuks daarvanquote:Op woensdag 29 september 2010 22:57 schreef Sessy het volgende:
[..]
Of nog beter, zo'n minimumjeugdloonslaaf.
1tje voor in de kraam en 2 om de frieten te snijden?quote:Op woensdag 29 september 2010 23:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nog beter: 2 a 3 stuks daarvan
Yep, en die ene in de kraam geef je 100,- extra en noem je gewoon bedrijfsleider. Kun je zelf thuisblijven.quote:Op woensdag 29 september 2010 23:04 schreef Sessy het volgende:
[..]
1tje voor in de kraam en 2 om de frieten te snijden?
quote:Op woensdag 29 september 2010 23:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep, en die ene in de kraam geef je 100,- extra en noem je gewoon bedrijfsleider. Kun je zelf thuisblijven.
quote:Op woensdag 29 september 2010 23:17 schreef Sessy het volgende:
Pfft, gewoon ipv ans loon uitbetalen als "reiskostenvergoeding" of zo en dan alleen mensen aannemen met een OV jaarkaart.
Ja, dan mag ze niet meer roken in haar kraampje. (Maar dat lijkt me sowieso geen gezicht)quote:Op woensdag 29 september 2010 23:16 schreef SeaOfLove het volgende:
ze is dan alleen geen éénvrouwszaakje meer, wéér andere regels![]()
Lieve schat, bedankt voor je meedenken. Maar ik wil niet eens poffertjes verkopen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:40 schreef stoeltafel het volgende:
Paar tips, heb zelf ook een eigen bedrijf.
Hoe groot is je buffer ?
Al een ondernemingsplan geschreven ?
Moet je gelijk geld verdienen ivm vaste lasten?
Hoe ga je de marketing doen ?
Ga je mensen aannemen ?
Ben je al bij de gemeente geweest voor een plek ?
Dit lijkt mij het moeilijkste, sommige gemeente hebben hier strenge eisen voor.
Heb je al en financieel plan geschreven ?
Snel geld bestaat vaak niet.
De kosten zijn misschien weinig maar vraag me af of je echt geld kan verdienen als 1 bakje 2/3 euro oplevert.
Het idee is vaak leuker dan de praktijk, weet voor 99% dat dit niet gaat lukken en rijk wordt je zeker niet.
Vaak heb je met dit soort werk maar een paar piekdagen of eten mensen doordeweeks in de ochtend ook poffertjes?
Succes ! Ben benieuwd of je het echt gaat doen.
Omdat ik me daar moet inschrijven.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:10 schreef stoeltafel het volgende:
Ben benieuwd dan maar wat verwacht je van je KVK gesprek ?
Zou eerder een gesprek aanvragen met de gemeente en de belastingdienst.
Al nagedacht over de openingstijden ?
Snap dat je je daar moet inschrijven maar je zei dat je een gesprek had, dat is wat anders dan inschrijven in mijn ogen. Het lijkt me ook handig om toch een gesprek met de belastingdienst te hebben, zij kunnen je veel uitleggen over de voordelen als beginnende ondernemer. Heb je bijvoorbeeld wel eens van de uren norm van 1220 uur gehoord ? Verder ben ik benieuwd of je de vergunning gaat krijgen. Hier in de gemeente Apeldoorn is het moeilijk. Heb je al een locatie ?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:31 schreef Stali het volgende:
[..]
Omdat ik me daar moet inschrijven.
De vergunningaanvragen en belastingpapieren heb ik al klaarliggen, KvKnr. voor nodig.
Openingstijden zijn nog niet relevant, hangt er vanaf of ik een standplaats mag innemen of ermee op de markt ga staan.
Ik heb zeker mercy met je hoor. Ondernemersgeest moet gestimuleerd en aangemoedigd wordenquote:Op dinsdag 28 september 2010 23:09 schreef Stali het volgende:
[..]
@DonJames, bedankt, ga ik downloaden en lezen..
Hele goede vragen. Have mercy, gisteren om deze tijd had nog geen flauw idee hier serieus over te zijn he?
Heb me met hulp voornamelijk georienteerd op regels.
- Omzet? Ik wil het erbij maar ik zou het geweldig vinden om er natuurlijk uiteindelijk van te kunnen leven. Als je er zo ineens veel over leest e.d. Ik moet wel een beetje oppassen niet overenthousiast te raken. Dat is nu wel een klein beetje aan de hand.
- Kostprijs zakje friet? Dat weet ik nog niet. Net zoals ik nog niet weet zelf bijv. mayonaise te maken of samples te vragen bij leveranciers en een goede combinatie te maken.
- Daar heb ik weer wel aan gedacht.. De auto kan een kleine kraam trekken. Zorg minder.
- Reclame maken hangt van de lokatie af. Ik heb een lokatie aan te vinken die heel druk bezocht wordt maar waar enkel een Vietnamees staat. Dan is het niet nodig. Weet ik nog niet.
Je moet sowieso niet boven de 170 graden frituren.quote:Op woensdag 29 september 2010 16:38 schreef Sessy het volgende:
[..]
Moet je weer apart vet voor hebben wat ook op een andere temperatuur is dan die voor friet. Friet doe je meestal op een graad of 190 terwijl kroketten en bitterballen etc meestal op een graad of 165 moeten.
Wen er maar vast aan dat iedereen over je ondernemingsidee heen wil pissen, positief of negatief, mensen kunnen het niet laten om mee te denken. Iedereen heeft wel eens bedacht dat het leuk zou zijn om een zaak op te zetten, en dat komt er dan allemaal uit zodra ze iemand spreken die met een eigen zaak bezig is. Het begint bij de behoefte van de ander, niet bij jouw behoeft aan tips. Dat wil niet zeggen dat je niks aan al die tips hebt, je moet dat zelf wel sturen. (Ja ik deel die behoefte, en geef zelf ook tips)quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:19 schreef Stali het volgende:
Stoeltafel, je zal het vast reuze goed bedoelen maar ik begin nu echt geergerd te raken om almaar in herhaling te moeten vallen. Je wilt het topic niet lezen maar komt meteen roepen dat jij wel weet dat het voor 99% niet zal gaan lukken.
Ik wilde helemaal niet eerst een poffertjeskraam. Ik hou niet eens van poffertjes.
Een excollega schijnt er erg patent mee te zijn en ik raakte door dit topic enthousiast.
Ondernemingsplan ben ik mee bezig, dat heb ik eerder ook al geschreven.
Verder doet de KvK veel meer dan alleen inschrijven, ze schijnen je ook echt op weg te helpen.
Dit heb ik in ieder geval tijdens het telefoongesprek zo begrepen.
Ik laat dit topic even zo. Volgende week meer.
Vanmiddag trouwens naar de markt..
Plus je krijgt dan het probleem dat je evt tekort kunt komen of juist blijft zitten met een overschotquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:20 schreef Weltschmerz het volgende:
En wat betreft Vlaamse friet, kijk even hoeveel tijd het kost om een portie af te leveren. Hoe zit het met voorbakken en af laten koelen? Ik weet het niet precies, maar er staat me iets van bij dat het echt in twee fases moet. Dat kan namelijk betekenen dat je altijd in het voren grote hoeveelheden moet voorbakken om je klanten snel te bedienen. Niks mis mee, maar dan komt het wel aan op wanneer je hoeveel klanten krijgt, en dus op de standplaats.
Goh als je nu al geërgerd begint te raken dan vraag ik me eigenlijk af hoe je straks reageert als er iemand aan je kraampje een potje staat te zeiken.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:19 schreef Stali het volgende:
Stoeltafel, je zal het vast reuze goed bedoelen maar ik begin nu echt geergerd te raken om almaar in herhaling te moeten vallen. Je wilt het topic niet lezen maar komt meteen roepen dat jij wel weet dat het voor 99% niet zal gaan lukken.
Ja vertel!!!quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:41 schreef SeaOfLove het volgende:
hoe was het bij de kvk vandaag, Stali?
vertelll! zeker ook nadat je een heel weekend erover nagedacht hebt.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 00:41 schreef Stali het volgende:
Lief om te informeren. Morgenavond een verslag.
Sta nog steeds helemaal achter het idee. Maar ik heb een beetje het gevoel in een loop te zitten.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 21:45 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
vertelll! zeker ook nadat je een heel weekend erover nagedacht hebt.
Gewoon de inkoopprijs x 2, blikje cola kost 40 cent ofzo? Of een aanbieding patat (stel je rekent daar 3 euro voor) + saus en drinken voor 4 euro. Dan reken je 1 euro voor de saus en het drinken. Verdien je er amper/niets op maar krijg je misschien wel meer klanten voor de patat.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:09 schreef Stali het volgende:
P.S. ga ook gekoelde drankjes verkopen maar niet voor een prijs die naar oplichterij riekt.
Het moet uiteraard geen voedselbank worden dus wil het wel met winst verkopen maar niet voor de prijs die sommige ondernemers durven te vragen.
En over reclame maken, met de standplaatsen die ik op het oog heb zal ik toch wel flyers moeten maken. Wist trouwens niet dat je dit niet zonder vergunning (lees: betalen) in iemands brievenbus mag gooien. Daar ga ik van het weekend alvast op zitten.
Tjah, dat moet toch eigenlijk ook wel als je succesvol wilt zijn? Van alleen patat verkopen ga je het in principe niet redden. Mensen hebben behoeftes en daar moet je aan voldoen. En waarom niet je klantenkring verbreden door een minimale aanpassing (bijv. verkoop frisdrank/sausen) waar je niets/weinig voor hoeft te doen ?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:44 schreef stoeltafel het volgende:
Chris,
Denk je niet wat ver vooruit ?
Verzekering voor de kraam zelf? Klink ik heel onnozel dat als de kraam in de fik vliegt ik dan gewoon pech heb? Die verzekeringen daar wil ik pas aan denken als ik er mijn brood mee kan verdienen. Vooralsnog is het een idee om erbij te hebben en ook niet om rijk te worden.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:50 schreef Chr1st1aan het volgende:
Oohja, heb de hele topic paar dagen geleden wel gelezen maar voor de zekerheid vraag ik het toch. Heb je ook al gedacht aan verzekeringen voor je kraam?
Dank je wel. En zo is het natuurlijk. Als het niet loopt post ik het uiteraard ook.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:52 schreef Five_Horizons het volgende:
Leuk
Succes @TS, al was het alleen maar voor de ervaring
WAverzekering is alleen voor prive en niet voor "zakelijk" dacht ik.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 00:06 schreef Stali het volgende:
[..]
Verzekering voor de kraam zelf? Klink ik heel onnozel dat als de kraam in de fik vliegt ik dan gewoon pech heb? Die verzekeringen daar wil ik pas aan denken als ik er mijn brood mee kan verdienen. Vooralsnog is het een idee om erbij te hebben en ook niet om rijk te worden.
Heb sowieso een WAverzekering. Corrigeer me graag als ik nu heel naief ben..
[..]
Vergunning daar staat of valt echt alles mee inderdaad.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 00:07 schreef stoeltafel het volgende:
Om welke gemeente gaat het ? Kijk anders is in het bestemmingsplan van het centrum.
Als je de vergunning kan regelen dan ben je voor 50% al klaar
Ja, het gaat wrs. allemaal niet zo snel als ik aanvankelijk even wel dacht.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 00:22 schreef stoeltafel het volgende:
Maar het kan nog wel een tijdje duren, denk 2/3 maanden. Succes en heb geduld
Als je kraam schade lijdt is dat misschien niet zo erg, maar daar houdt je risico niet op. Een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering is wel aan te raden en zal in het algemeen niet duur zijn. Mocht iemand dan zijn mond branden aan een te heet frietje of frituurvet over zijn hand krijgen, dan hoef je in ieder geval niet te vrezen dat je je huis moet verkopen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 00:06 schreef Stali het volgende:
Verzekering voor de kraam zelf? Klink ik heel onnozel dat als de kraam in de fik vliegt ik dan gewoon pech heb? Die verzekeringen daar wil ik pas aan denken als ik er mijn brood mee kan verdienen. Vooralsnog is het een idee om erbij te hebben en ook niet om rijk te worden.
Heb sowieso een WAverzekering. Corrigeer me graag als ik nu heel naief ben..
Dorp. 22.000 mensen in de gemeente.quote:
Heb wel aardig in mijn hoofd wat ik wil en dat is vrijwel meteen beschikbaar.quote:
En anders kom ik naar een FOK!meet.quote:Op maandag 11 oktober 2010 18:41 schreef eleusis het volgende:
Anders doen we er een Fok!-meet op een zaterdag.
Ja, heb een ondernemingsplan, dat heeft Ryan voor me geschreven.quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:09 schreef Chr1st1aan het volgende:
Wat heb je, zo in het kort, allemaal nu op papier staan dan? Echt een ondernemingsplan of ?
En op wat voor vergunningen wacht je nu, die anderen doen dat immers ook zonder? En krijg je deze redelijk snel of ben je dan al maanden verder?
Ga ik op mijn giechel, dan is het enorm jammer en dan zal ik het jullie uiteraard ook vertellen hoor.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:07 schreef stoeltafel het volgende:
Kan je wel wat verdienen in zo'n klein dorp ? Hoeveel dagen ga je er staan ?
250 puntzakken per dag?quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:18 schreef Stali het volgende:
[..]
Ga ik op mijn giechel, dan is het enorm jammer en dan zal ik het jullie uiteraard ook vertellen hoor.
Vooralsnog wil ik vrijdag, zaterdag, zondag en maandag gaan staan.
Het is een investering om mensen te laten weten dat ik daar sta.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:27 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
250 puntzakken per dag?![]()
Gratis friet is leuk, maar je bent wel btw-plichtig
Waarom niet een euro inclusief saus? Of ben je bang dat er dan niemand komt eten?
400 kroketten is natuurlijk in de beginfase iets teveel van het goede.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:34 schreef Stali het volgende:
Overigens had ik jouw (Dr.Hilfiger) idee wel meegenomen. Kon zelfs een Kwekkeboommachine kopen waarmee ik in mijn eentje ca. 400 kroketten per dag zou kunnen draaien.. Maar zoiets is niet haalbaar. Ik ga voor kwaliteit, dat is het concept. Maar twee ambachtelijke producten en verder goed inkopen. Geen cafetariarommel.
Ja, 'sochtends zelf schillen, voorbakken om af te laten koelen en bij bestellingen af te bakken. Dat wordt mijn hoofdproduct. Daarom ga ik niet ook nog es zelf kroketten draaien. Ik ben maar alleen he? Beter twee dingen en de sauzen goed dan alles half.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:49 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
400 kroketten is natuurlijk in de beginfase iets teveel van het goede.![]()
Er zijn ook kleinere modellen om mee te beginnen/proberen. Dan kun je de kwaliteit ook in de hand houden.
Ga je de aardappelen zelf schillen en bewerken?
Ik bedacht me laatst wat ik nou graag bij een kraam zou willen halen: Snert en stampot boerenkool met worst/ribbetjes, en natuurlijk ook goed te combineren met een gehaktbal. Dan heb je ook meteen iets waarvan mensen een hele emmer kunnen halen voor thuis, ook om later op te warmen. Bij mijn weten leent dat spul zich uitstekend om lang te laten staan en op te warmen. En dan heb je meer dan alleen 'ongezond' spul. Zeker in een dorp kan ik me voorstellen dat mensen op weg naar huis even langsrijden voor lekker gemaksvoer wat toch gezond is. Snacken is toch een beetje voor de bijzondere gelegenheden/een keer per week.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 00:00 schreef Stali het volgende:
Friet en de lekkerste gehaktballen. Dat kan ik goed maken. Er moet e.e.a. bij maar ik moet het wel aankunnen in mijn eentje dus moet echt op zoek naar een leverancier die ambachtelijk en goede kwaliteit kan leveren. Maar ik durf ook niet iets fancy aan zoals Sessy schreef als gefrituurde bloemkool. Ik wil iets traditioneels maar dan vele malen beter. Eigenlijk is deze onderneming gewoon één grote aanklacht tegen al die slechte snackbars..
Uitstekende mayo, die heb ik heel lang zelf uit Belgie mee moeten nemen. Alleen ik zou wel Hollandse mayo/fritessaus achter de hand houden. Nederlanders zijn nou eenmaal vergiftigd met zoet. Velen vinden die friszure mayo echt niet te eten, dat krijg je er niet zomaar uit. Ik juich je kwaliteitsidee toe, maar een frietje is zo'n product waarbij mensen echt kunnen afhaken als het teveel verschilt met wat ze gewend zijn. Wat betreft de aardappel en het vet verwacht ik geen probleem, wat betreft de mayo wel. En als een groepje of een gezin friet wil gaan halen, en eentje ervan vindt die mayo echt vies, dan gaat het hele groepje of gezin echt ergens anders heen.quote:Saus wordt Devos & Lemmens. En die apart verkopen lijkt me nog geen optie.
Heb je ook stroom in de buurt, vast wel hè. Wat voor een soort kraam/kar ga je nemen, heb je een foto ? Voedsel valt toch in het 6% btw tarief ?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 19:09 schreef Stali het volgende:
Ik ben geen tokkie dus met dit soort vooroordelen ben ik rap klaar.
Iedereen eet hier friet.
De belasting komt automatisch naar mij en ik heb in de familie een fiscalist op hoog niveau.
Naam heb ik reeds en logo daar moet ik nog aan werken maar zit al mijn hoofd.
Je kan eventueel ook een topic openen over je logo die je in gedachten hebt en dan wat mensen hier wat opzetjes maken. Er zijn hier genoeg mensen die 'in weinig tijd' iets moois kunnen makenquote:Op woensdag 13 oktober 2010 19:09 schreef Stali het volgende:
Ik ben geen tokkie dus met dit soort vooroordelen ben ik rap klaar.
Iedereen eet hier friet.
De belasting komt automatisch naar mij en ik heb in de familie een fiscalist op hoog niveau.
Naam heb ik reeds en logo daar moet ik nog aan werken maar zit al mijn hoofd.
Lees dan het topic gewoon eerst even door... zuchtquote:Op woensdag 13 oktober 2010 19:45 schreef LazyDave het volgende:
Ik had even geen tijd om het hele topic door te spitten, maar je hebt ontslag genomen voor een eigen poffertjeskraam? En hoeveel verdient zoiets dan? Want verdient die ex-collega, als haar verhalen zo geweldig zijn? Zal de ontwikkelingen blijven volgen en succes!
ik las verder in het topic dat je de friet zelf gaat maken. Vind ik top hoor, ik zou eerder zelf gemaakte halen (om het idee) dan fabrieksfriet. Maar mocht blijken dat het zelf maken toch te veel wordt, manneke pis in Amsterdam (en ik geloof ook utrecht) staat bekend om zijn heerlijke friet. Toen ik nog in Amsterdam werkte haalde ik daar ook altijd mijn frietje. Daar halen ze de friet echter ook bij de groothandel (wordt gebracht). Dus groothandel hoeft niet altijd te betekenen dat het kwalitatief niet goed is. En daar gaat het uiteraard ook om Vlaamse frieten. Dus dat zou dan ook een goede optie voor je zijnquote:Op woensdag 6 oktober 2010 00:00 schreef Stali het volgende:
@Stoeltafel: mijn geschatte begroting (incl. vergunningsgeld) ligt om en nabij 7.000 euro.
Evenementen of de beste markten zijn nu niet mijn doel. Dat is veel geld inleggen en zoveel mogelijk eruit slepen. Ik ga echt voor klantenbinding. Wat betreft de omgeving denk ik bij de tweede gemeente echt mazzel te hebben. Die vergunningen gaan ook naar de plaatselijke politiek. Die is toevallig rechts dus goed voor ondernemers zou je dan zeggen alleen weet ik niet hoe conservatief ze zijn. Er is nl. geen kraam te vinden terwijl daar in mijn ogen legio mogelijkheden voor zijn.
@ Christiaan,
Ben aan het oefenen. Thuis. Arme lui eten al vijf dagen zelfgemaakte Vlaamse friet bij het eten en sauzen proeven, combi's maken..
Friet en de lekkerste gehaktballen. Dat kan ik goed maken. Er moet e.e.a. bij maar ik moet het wel aankunnen in mijn eentje dus moet echt op zoek naar een leverancier die ambachtelijk en goede kwaliteit kan leveren. Maar ik durf ook niet iets fancy aan zoals Sessy schreef als gefrituurde bloemkool. Ik wil iets traditioneels maar dan vele malen beter. Eigenlijk is deze onderneming gewoon één grote aanklacht tegen al die slechte snackbars..
Saus wordt Devos & Lemmens. En die apart verkopen lijkt me nog geen optie.
Dank voor de complimenten, maar zoals ik in een eerde post al aangaf, ik denk mee omdat ík dat leuk vind dus het is niet echt een opoffering, zoals de meeste adviezen die je als beginnend ondernemer krijgt zullen voortkomen uit de behoefte om advies te geven, en niet uit jouw behoefte aan advies. Dat geeft helemaal niks, als je je maar realiseert dat het over jouw geld gaat, en het lekker roepen is vanaf de zijlijn wat er allemaal wel niet mogelijk is.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 19:02 schreef Stali het volgende:
Geweldige reactie, Weltschmerz en bedankt voor het meedenken, dat vind ik echt heel aardig van je.
Dat zal wel uitmaken denk ik. maar toch denk ik dat ook daar mensen friet doseren ivm de gezondheid en het uiterlijk, dat is nou eenmaal de trend. Als je dan ook iets gezonds hebt komen ze misschien twee keer in de week langs ipv een keer. En elke keer dat ze langskomen voor het een, heb je vanzelf alweer reclame gemaakt voor het ander.quote:Ik kom zelf bijv. uit de randstad maar woon inmiddels in het zuiden, dus gezond en een grote verandering van smaak speelt gelukkig niet. Maar je geeft zeker tips waar ik iets aan heb. Reageer later, ben aan het koken. Bedankt iig.
Dat is erg aardig van je, maar tegenwoordig kan ik hier hun hele assortiment krijgen, ik hoef er niet eens meer voor om te fietsen, dus dan is het een beetje onzin om het op te sturen. Overigens zie ik dat de mayo met azijn ipv citroen is verdwenen, eerlijk gezegd had die ook wel zijn eigen rauwe charme.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 14:23 schreef Stali het volgende:
Vast even een reactie want ik zat net te denken. Weltschmerz, als ik jou een plezier kan doen met Devos & Lemmens sauzen. Stuur gerust even een PM. Dan stuur ik je wat toe.
De liefde van de man gaat door de maagquote:
Ik haalde ergens een patatje en toen zag ik van die grote Aviko zakken. Dat haalde op de één of andere manier de 'charme' weg want die kan ik zelf ook wel friturenquote:Op donderdag 14 oktober 2010 14:41 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
@The_Hives; verschil tussen groothandel spul en zelf gemaakte friet is best groot hoor..Althans ik proef het altijd. Misschien is het de liefde van de maker, maar het is gewoon vele malen lekkerder als het zelf gemaakt is.
vind ik ook, maar als het zelf doen te veel werk blijkt, is dat van Manneke Pis een goed alternatief. Bestequote:Op donderdag 14 oktober 2010 14:41 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
@The_Hives; verschil tussen groothandel spul en zelf gemaakte friet is best groot hoor..Althans ik proef het altijd. Misschien is het de liefde van de maker, maar het is gewoon vele malen lekkerder als het zelf gemaakt is.
Ja, precies en die vind ik dus niets omdat je de aardappel niet proeft en eigenlijk alleen maar vet binnenkrijgt.quote:
Ik wil gisteren beginnen. Vergunningsaanvragen gaan helaas niet zo snel.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 00:15 schreef stoeltafel het volgende:
Hoe was het bij degemeente ? Wanneer wil/kan jebeginnen ?
Wat vind je partner ervan ?
quote:Op donderdag 14 oktober 2010 23:36 schreef Stali het volgende:
Over de specialiteiten, want die wil ik graag hebben op vaste dagen, vind ik erwtensoep een heel goed idee. Want ik moet inderdaad de marges goed in de gaten houden.
Ik wil bijv. Vlaams stoofvlees maken. Mijn twee concurrenten trekken voor stoofvlees gewoon een blik open.. Dat is wel wel heel goedkoop maar ik eet het zelf niet dus ga het een ander niet voorzetten.. Zelfgemaakte is vele malen duurder. Moet daar inderdaad voor oppassen dat ik op die marges let en mezelf ook niet over de kop ga werken. Verder snacks als frikadellen e.d. ambachtelijk inkopen. Een duurder segment dus en daarnaast specialiteiten en als hoofdprocuct echte frieten.v
Bier heb ik over nagedacht maar niet lang. Ik wil niet de lokale clochards de hele dag aan mijn kraampje voor hun gezelligheid en de supermarkten zijn tot laat open. Ik wil geen sociale problemen aantrekken. Dat is nl. wel gebeurd bij de tweede snackbar op het dorp. Daar zit iedere middag hetzelfde gezelschap aan flesjes bier te lurken.
P.S. even zwaaien naar Ayca.. Leuk dat je mijn topic volgt.
Mogen wij ook aanschuiven?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 23:47 schreef Stali het volgende:
Aankomende week staan hier thuis in ieder geval een paar keer stoofvlees en erwtensoep op het menu. Ik gebruik ze een beetje als laboratoriumproefkonijnen, dus even wat meer gezonds op tafel voordat ze bloedgroep frituurvet krijgen ..
Krijg je niet ook nog eens te maken met allerlei HACCP-regels? (precies wat me weerhoudt om hier in het winkelcentrum een afhaalchinees te beginnen (twee jaar terug is het halve winkelcentrum afgebrand met daarbij ook de zeer drukke afhaaltoko. Zij waren niet verzekerd en nu het weer bijna allemaal open is, komt er niets voor in de plaats).quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 00:23 schreef Stali het volgende:
[..]
Ik wil gisteren beginnen. Vergunningsaanvragen gaan helaas niet zo snel.
Mijn partner steunt me en denkt met me mee.
Ik zou de specialiteiten aan het seizoen, en niet aan de dag binden. Dus in de herfst en winter stoofvlees, erwtesoep, ... en in de lente bijvoorbeeld fruitsalades.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 23:36 schreef Stali het volgende:
Over de specialiteiten, want die wil ik graag hebben op vaste dagen, vind ik erwtensoep een heel goed idee. Want ik moet inderdaad de marges goed in de gaten houden.
Tsja, dat zijn dingen waar je eigenlijk een marktonderzoek voor zou moeten doenquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik zou de specialiteiten aan het seizoen, en niet aan de dag binden. Dus in de herfst en winter stoofvlees, erwtesoep, ... en in de lente bijvoorbeeld fruitsalades.
True, al kan je er wel vanuit gaan dat met 35 graden en een zonnetje je erwtesoep niet zo hard zal gaanquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:48 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Tsja, dat zijn dingen waar je eigenlijk een marktonderzoek voor zou moeten doenIk heb bijvoorbeeld lang niet altijd seizoensgebonden trek in erwtensoep of stoofvlees, maar ik heb geen idee of ik daar alleen in ben
Dan heb je idd meer zin in zelfgemaakte ijs of ijskoffiequote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
True, al kan je er wel vanuit gaan dat met 35 graden en een zonnetje je erwtesoep niet zo hard zal gaan
Je kunt alles wel aan marktonderzoek onderwerpen, laten we niet vergeten dat marketeers als eerste de boodschap aan de man hebben gebracht dat marketing zo ontzettend belangrijk is. Wij van wc-eend... Je kunt ook wel een marktonderzoek beginnen in de categorie 'houdt u van lekker eten?' en dan op basis daarvan lekker eten gaan aanbieden. Veel mensen vinden erwtensoep lekker, moet je eigenlijk wel meer weten? Het is al heel lang een seizoensproduct, heb je meer kennis nodig?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:48 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Tsja, dat zijn dingen waar je eigenlijk een marktonderzoek voor zou moeten doenIk heb bijvoorbeeld lang niet altijd seizoensgebonden trek in erwtensoep of stoofvlees, maar ik heb geen idee of ik daar alleen in ben
Sorry, mijn post kwam blijkbaar verkeerd overquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 13:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je kunt alles wel aan marktonderzoek onderwerpen, laten we niet vergeten dat marketeers als eerste de boodschap aan de man hebben gebracht dat marketing zo ontzettend belangrijk is.
Ditquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 14:00 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik vind dit topic, en vooral je moed en doorzettingsvermogen echt geweldig Stali
(verkapte dit moet ik blijven volgen)
Weet niet zeker of het McCain is, maar wel een bekend merk. Heb paar keer gezien dat ze aan het lossen waren. En ga eens rond een uur of 5 naar de Dam in Amsterdam. Daar bakken ze dan echt niet voor hoor bij Manneke Pisquote:Op donderdag 14 oktober 2010 23:47 schreef Stali het volgende:
[..]
Ja, precies en die vind ik dus niets omdat je de aardappel niet proeft en eigenlijk alleen maar vet binnenkrijgt.
Ben nl. toch wel benieuwd waar Manneke Pis zijn Vlaamse friet inkoopt. Wat ik begrepen heb is dat zij wel traditioneel voor- en afbakken. Ze doen iets goed want zijn boven de rivieren razend populair. Wie weet kan ik ook uit hun Vlaamse frietvijver vissen voor achter de hand.
Ga ook SeaofLove aanschrijven en kijken of ik haar erwtensoeprecept kan ontfutselen.
Aankomende week staan hier thuis in ieder geval een paar keer stoofvlees en erwtensoep op het menu. Ik gebruik ze een beetje als laboratoriumproefkonijnen, dus even wat meer gezonds op tafel voordat ze bloedgroep frituurvet krijgen ..
Puntzakken met krantenprint moet je ook alleen doen voor een zaak met een Engels thema.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 21:24 schreef Stali het volgende:
Ze hadden alleen van die standaard zakken en puntzakken met krantenprint. Laatste is leuk maar ik heb echt een heel traditioneel idee in mijn hoofd dus daar moet ik echt nog naar zoeken.
En dat, wil ook graag een keer een frietje bij je proberen. Niet zo zeer vanwege dat 'communitygevoel' maar gewoon omdat het idee van een ambachtelijk frietje me erg aanstaat. En ik het verhaal erg leuk vind.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 21:32 schreef Windigo het volgende:
Het idee klinkt fantastisch, laat weten wanneer ik waar kan komen eten
Het gaat mij ook niet om die cursusquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 21:12 schreef Stali het volgende:
Verder ook een cursus HACCP. Denk echt dat dit reuze meevalt, Five_Horizons en omdat het er al eerder gezeten heeft heb je kans dat je in het bestemmingsplan van de gemeente valt.
Wat? ik dacht even aan een Suske & Wiske-album van wat jaren terugquote:
Lihanquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 22:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat? ik dacht even aan een Suske & Wiske-album van wat jaren terug
Die hebben ze hier standaard bij elke snackbar, is dat niet normaal?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 22:27 schreef Peter het volgende:
[..]
Lihan
[ afbeelding ]
o.a. van Van der Laan snacks ( bij Makro verkrijgbaar en bij de rijdende ijsboeren..)
Gehakt gepaneerd op een stokje. Kan gefrituurd of gebakken
Hier in het westen zie ik hem toch niet zomaarquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 22:28 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Die hebben ze hier standaard bij elke snackbar, is dat niet normaal?
Noord is natuurlijk weer de beste.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 22:29 schreef Peter het volgende:
[..]
Hier in het westen zie ik hem toch niet zomaar
Heb er zelf een doos van in de vriezer
Met rundvlees is dat stoofrecept ook lekker. Wissel het af en maak er variaties op met varken, rund en paardenvlees. Schijnt dat paardenvlees in NL sws van "afgeschreven" paarden komt en samen met het feit dat er weinig vraag naar is het zo goedkoop is.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 21:24 schreef Stali het volgende:
Vandaag naar de Sligro geweest. Nog niets gekocht, puur ter oriëntatie.
Kan daar geweldig slagen m.b.t. puntzakhouders, strooiers, rollen papier, blusdeken, kassa, strooiers, buffetserveerplateau ( om warm te houden), Ossewit, D&L sauzen, rollen papier, messen, servetten.
Voor alles eigenlijk behalve de puntzakken, kartonnen bakjes, familiezakken en tasjes.
Ze hadden alleen van die standaard zakken en puntzakken met krantenprint. Laatste is leuk maar ik heb echt een heel traditioneel idee in mijn hoofd dus daar moet ik echt nog naar zoeken.
@Joosterd, die kruidenmix wil ik zelf mengen, en inderdaad als keuze aanbieden. Zelf ontdekte ik ook ooit door die potjes dat kruiden inderdaad lekker zijn.
quote:Tof dat je het vraagt.
quote:Ah! Een proefkonijn en mening. Gaaf!Op maandag 25 oktober 2010 23:34 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Als je nog test proefpersonen zoekt, 6 nov. ben ik wrs in de buurthaha
quote:Sodeju, da's niet misselijk.Op dinsdag 28 september 2010 02:42 schreef Stokstaart het volgende:
Mn ouders verdienen met hun patatkraam rond de 10k per maand . Gaat 2k vanaf voor standplaatsen .
Winter natuurlijk oliebollen
quote:Ff denken of het kan: als een patatje zo'n 3 euro kost en 30dagen 10 uur open bent.Op woensdag 27 oktober 2010 09:13 schreef Xcalibur het volgende:
Is die 10k omzet of winst? Als het omzet is gaat er van die 8k nog wel meer af namelijk, en dat is het weer niet ontzettend veel voor 2 personen....
quote:De ouders van Stokstaart hadden duidelijk een ander concept dan ik heb.Op woensdag 27 oktober 2010 16:47 schreef DaMayan het volgende:
[..]
Ff denken of het kan: als een patatje zo'n 3 euro kost en 30dagen 10 uur open bent.
Voor 10k omzet zijn grofweg zo'n 10 klanten per uur nodig.
Voor 10k winst heb je minstens 30 per uur nodig.
Zal allebei best kunnen al lijkt me het eerste wel iets waarschijnlijker.
Ik vraag me af hoeveel klanten per uur en tegen welke prijs TS zichzelf heeft voorgenomen.
quote:Denk dat je het op het begin niet al te ingewikkeld moet maken voor jezelf.Op woensdag 27 oktober 2010 17:02 schreef Stali het volgende:
[..]
De ouders van Stokstaart hadden duidelijk een ander concept dan ik heb.
Overigens begin ik gewoon drie dagen in de week. (vrij, za, zo). Moet je eens luisteren, ik ben geen doorgewinterde ondernemer en kom gewoon als eeuwige werknemer uit het bedrijfsleven en heb ook geen ondernemers in mijn achtergrond. Maar ik denk wel dat ik wat kan verdienen met mijn concept. Hoe ik het tegenover elkaar moet zetten is voor mij echt nog even aftasten. De ouders van Stokstaart hadden veel doorlopende uren, ik verwacht een paar piekuren maar kan er nog helemaal niets over zeggen.
Daar liep ik bijv. ook tegenaan bij het maken van stoofvlees, het is wel duur en ik moet het er wel uit kunnen halen dus ik begin daar nog niet mee wanneer ik net begin, of als specialiteit voor een dag.
Zo enorm lang.quote:Op donderdag 4 november 2010 01:13 schreef stoeltafel het volgende:
Hoe lang ? 2/3/4 maanden of langer. Ken het probleem. Had een probleem met de gemeente en dat duurde ook al zo lang. Op een gegeven moment heb ik een wethouder benaderd en toen was het zo geregeld.
meld je aan bij de plaatselijke tennisclub, de kinderen bij de hockey en je man lid laten worden van de lionsquote:Op donderdag 4 november 2010 01:23 schreef Stali het volgende:
[..]
Zo enorm lang..
Het punt is een beetje dat ik hier niet vandaan kom en dus nog niet zo'n netwerk van het ons kent ons heb.
Heb je nu nog een baan oid ?quote:Op zaterdag 20 november 2010 23:02 schreef Stali het volgende:
Als het goed is heb ik maandagmorgen iets zinnigs te melden.
Drie gemiste oproepen en een voicemail gekregen van de gemeente met het verzoek om terug te bellen op een direct nummer. Vrijdagmiddag meteen teruggebeld. Moet je niet doen want dan krijg je natuurlijk helemaal niemand aan de lijn. Overigens echt mijn fout want ik moet gewoon wat beter op mijn mobieltje letten in plaats van het maar overal rond te laten slingeren.
Wel tof dat jullie er naar vragen. Doet me goed.
Door het wachten ebt het enthousiasme een beetje weg en daar zit je dan met je bedrijfje op papier, steekt de onzekerheid de kop op terwijl ik het ontzettend graag wil en er geen dag voorbij gaat dat ik er niet aan denk. Zou er zelf wat meer bovenop moeten zitten. Dubbel he?
dit was een serieuze tipquote:Op zaterdag 20 november 2010 13:01 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
meld je aan bij de plaatselijke tennisclub, de kinderen bij de hockey en je man lid laten worden van de lionswedden dat je binnen no-time een heel netwerk tot je beschikking hebt
En hoe ging he?quote:Op zaterdag 20 november 2010 23:02 schreef Stali het volgende:
Als het goed is heb ik maandagmorgen iets zinnigs te melden.
Drie gemiste oproepen en een voicemail gekregen van de gemeente met het verzoek om terug te bellen op een direct nummer. Vrijdagmiddag meteen teruggebeld. Moet je niet doen want dan krijg je natuurlijk helemaal niemand aan de lijn. Overigens echt mijn fout want ik moet gewoon wat beter op mijn mobieltje letten in plaats van het maar overal rond te laten slingeren.
Wel tof dat jullie er naar vragen. Doet me goed.
Door het wachten ebt het enthousiasme een beetje weg en daar zit je dan met je bedrijfje op papier, steekt de onzekerheid de kop op terwijl ik het ontzettend graag wil en er geen dag voorbij gaat dat ik er niet aan denk. Zou er zelf wat meer bovenop moeten zitten. Dubbel he?
Maandagmorgen gebeld uiteraard. Woensdagochtend (morgen) is de mevrouw van de vergunningen weer aanwezig. Bizar en iets waaraan ik moet wennen. Het is hier natuurlijk geen randstad maar een dorp en veel mensen werken deeltijd. Maar vandaar nog geen update. Morgen, hoop ik echt van harte.quote:
Ik zou heel graag je recept willen proberen. Als je tijd en zin hebt het te sturen dan hou ik me zeker aanbevolen om het te proberen.quote:Op zondag 21 november 2010 14:10 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
dit was een serieuze tipalhoewel jij ws iets te laat zal zijn als je je nu pas aanmeldt
Wil je nog steeds snert maken btw? Dan stuur ik je van de week een recept.
heb net pm gestuurd nav deze postquote:Op dinsdag 23 november 2010 23:53 schreef Stali het volgende:
[..]
Maandagmorgen gebeld uiteraard. Woensdagochtend (morgen) is de mevrouw van de vergunningen weer aanwezig. Bizar en iets waaraan ik moet wennen. Het is hier natuurlijk geen randstad maar een dorp en veel mensen werken deeltijd. Maar vandaar nog geen update. Morgen, hoop ik echt van harte.
[..]
Ik zou heel graag je recept willen proberen. Als je tijd en zin hebt het te sturen dan hou ik me zeker aanbevolen om het te proberen.
Vind het idee trouwens ook heel lief. Jouw oma uit Brabant, jij, de kleindochter woont nu boven de rivieren en dan het recept van jouw oma weer terug naar Brabant. Zoiets kan ik niet afslaan natuurlijk..
Ik moest ook aan dit topic denken toen ik dat las.quote:Op woensdag 24 november 2010 08:08 schreef Mwanatabu het volgende:
Toch maar oliebollen?
Oliebollenkraam gestolen
Ik heb een keer op een kermis in Duitsland gebakken champignons als snack op. Zonder beslag, gewoon gebakken champignons met saus. Was erg lekker. Die kraam verkocht ook alleen maar champigons trouwensquote:Op vrijdag 26 november 2010 12:34 schreef ColdFeet het volgende:
Super plan, zeg! Heel veel succes!
Ik las trouwens iets over gefrituurde bloemkool en courgette als snack. Misschien is dat wat te... gezond, maar je zou misschien wel champignons in een bierbeslagje kunnen frituren? Supersimpel als je maar zorgt dat de champignons vantevoren schoon zijn, en misschien iets laagdrempeliger. Met een goeie klodder D&L tartaresaus
Als ik in de randstad zou wonen, zou ik het zeker aandurven.quote:Op vrijdag 26 november 2010 15:33 schreef Sessy het volgende:
Gefrituurde bloemkool en courgette is zeker het aanraden waard zoals ik al eerder zei. De truuk is om EERST door het ei te halen en daarna pas door het meel (en evt. zout en kruiden erin). Niet andersom, want dan wordt het niet knapperig.
Mijn inschrijving is ongeveer 19 oktober geweest. Zolang is het eigenlijk nog niet.quote:Op vrijdag 26 november 2010 16:22 schreef stoeltafel het volgende:
Tja een lange adem is wel gewenst, het is al bijna 2011
Ik probeer sowieso alles thuis. Heb dat idee van jou nog niet gedaan inderdaad omdat ik het meteen afschreef. Klinkt niet aardig maar dit heb ik wel gedaan. Het klinkt me te Randstedelijk biologisch in de oren, een ander concept.quote:Op zaterdag 27 november 2010 20:06 schreef Sessy het volgende:
Je mag het ook thuis voor jezelf proberen hoor.Is lekker
Ook in de koekenpan.
Het is een superleuk idee,zolang je alles alleen doet is het wel te doen, ook qua kosten.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:14 schreef Stali het volgende:
[..]
En je wist net dat ene vraagje eruit te pikken? Gisteren wist ik helemaal nog van niets trouwens.
Ik heb geen bedrijf maar sinds vanmiddag wel al een hele map aangemaakt met geprinte formulieren om morgen grotendeels al in te vullen.
Je mag niet zomaar venten daar komt echt wel KvK en Btw bij kijken.
Wat ik al heb aan formulieren om maandag mee te nemen naar het gesprek bij de KvK:
Inschrijfformulieren KvK. (Logisch.)
Formulier inschrijving Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel
Verzoekformulier Standplaats- of ventvergunning
Belastingdienst, Startende Onderneming
Belastingdienst, melding loonheffingen? Ookal heb je geen personeel schijn je dit wel te moeten invullen?
Als iemand iets aan dit lijstje kan of wil toevoegen, ik hou me van harte aanbevolen.
Verder wil ik een aparte rekening openen.
Lol, mijn overgrootoma maakte het vroeger altijd klaar enneh, zij was zo'n 2.5-3000 km van de Randstad af opgegroeid.quote:Op zaterdag 27 november 2010 20:15 schreef Stali het volgende:
[..]
Ik probeer sowieso alles thuis. Heb dat idee van jou nog niet gedaan inderdaad omdat ik het meteen afschreef. Klinkt niet aardig maar dit heb ik wel gedaan. Het klinkt me te Randstedelijk biologisch in de oren, een ander concept.
Woensdag serveer ik het thuis.
Je kan die rollen alleen niet bepaald de kwaliteit noemen waar TS naar streeftquote:Op zondag 28 november 2010 14:27 schreef xaban06 het volgende:
Doner er bij verkopen! Tenminste, in het randstad verkoopt het ontzettend.
Je koopt die rollen kant en klaar en je hebt er een hele goede marge op.
Alsof de Hollander het verschil kan proeven. Ze weten dat het gekruid vlees is, ze weten hoe het ongeveer moet smaken. Zolang het lekker is, kopen ze het wel.quote:Op zondag 28 november 2010 14:42 schreef Aphrodyte het volgende:
[..]
Je kan die rollen alleen niet bepaald de kwaliteit noemen waar TS naar streeft
Zoals Aphrodyte al begreep, dit is dus echt precies wat ik niet wil gaan doen. Maar bedankt voor het meedenken.quote:Op zondag 28 november 2010 14:54 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Alsof de Hollander het verschil kan proeven. Ze weten dat het gekruid vlees is, ze weten hoe het ongeveer moet smaken. Zolang het lekker is, kopen ze het wel.
Net zoals een buitenlander in Nederland ook niet kan aangeven welk patat nou beter is.
En anders maak je die rollen toch zelf, naar eigen smaak
Ja, inderdaad. En sowieso als ik denk van dat proeven die lui niet joh.quote:Op zondag 28 november 2010 15:25 schreef Sessy het volgende:
Doet me denken, de fish n chips in Groot-Brittanie..![]()
![]()
Ik heb een naam maar ik ga ik het niet omschrijven zoals jij doet want dat wordt het ook niet.quote:Op zondag 28 november 2010 15:40 schreef Peter het volgende:
Hoe noem je jouw kraampje straks? (niet als naam, maar als omschrijving)
Cultuur-eten?
Oud Nederlands eten?
Grootmoeders gerechten?
Heb daar wel aan gedacht. Maar dat aanbod is op internet al zo enorm groot. Je kunt voor vanavond nog wel dertig karren regelen als je wilt.quote:Op zondag 28 november 2010 15:51 schreef Peter het volgende:
Ben je ook inhuurbaar voor feestjes etc?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |