abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 juni 2010 @ 10:34:18 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83432962

Welkom in alweer deel 237 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 29 juni 2010 @ 10:38:01 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_83433050


Locje van de SHM
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_83433677


Locje van NS.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 11:11:45 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_83434182


Locje in Dresden
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 29 juni 2010 @ 11:28:40 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83434877


Locje van de CD
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_83434958
Bij gebrek aan een foto dan maar een
pi_83435255

Locje van de NMBS
Deze reed gisteren met een extra trein voor groepen (schoolreizen) van De Panne naar Dendermonde. Foto is gemaakt in Wetteren. Er waren I6 en I10 rijtuigen mee, waaronder nog enkele ligrijtuigen!
  dinsdag 29 juni 2010 @ 11:38:19 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83435386
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 11:30 schreef Crientj het volgende:
Bij gebrek aan een foto dan maar een
C-C-C-C-COMBOBREAKER
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_83435435
Er reed net een Benelux stam door Gouda naar Utrecht, wat moet dat daar nou weer :p
  dinsdag 29 juni 2010 @ 11:39:29 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83435439
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 11:35 schreef trainfreak het volgende:
[ afbeelding ]
Locje van de NMBS
Deze reed gisteren met een extra trein voor groepen (schoolreizen) van De Panne naar Dendermonde. Foto is gemaakt in Wetteren. Er waren I6 en I10 rijtuigen mee, waaronder nog enkele ligrijtuigen!
Een extra trein voor een schoolreisje Wat was er zo spannend in Dendermonde? Of waren ze een dagje naar de zee geweest en is dit de terugweg?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_83435669
Oh, en ik zit nu ook in de virm met zwembad
pi_83435810
Ik doe lekker mee met foto's posten.



Foto van een jaartje of 2 geleden. Deze Thalys stond hier, vlak voor station Kalmthout in België, een hele tijd stil vanwege werkzaamheden. Mooie gelegenheid om een foto te maken, maar helaas moest ik het met een telefooncamera doen.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 11:48:12 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83435873
Jammer van dat bordje
pi_83436081
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 11:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

C-C-C-C-COMBOBREAKER
Harr Harr!
pi_83436128
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 11:48 schreef James1988 het volgende:
Jammer van dat bordje
Ja inderdaad, had de foto nogal vlug gemaakt. Achteraf gezien had ik wel wat meer tijd kunnen nemen, want hij heeft er nog een hele tijd gestaan.
pi_83436418
quote:
Jongen gestoken na waarschuwing bij spoorweg
BUSSUM - Een 17-jarige jongen uit Bussum is neergestoken toen hij een man wilde waarschuwen bij een spoorwegovergang. Dat meldde de politie dinsdag.

De jongen was maandag met een aantal vrienden op weg naar huis, toen hij een man zag die een dichte spoorboom optilde. Hij riep naar de man dat die voorzichtig moest zijn. De man liep vervolgens op de jongen af, gaf hem een aantal klappen en stak hem met een mes in zijn zij.

De jongen is overgebracht naar het ziekenhuis, zijn toestand is stabiel. De politie onderzoekt het incident.
Bron
pi_83436575
Post nu op zijn laptop, vanuit een ICMm met Wifi
  Redactie Sport dinsdag 29 juni 2010 @ 12:10:36 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83436876
Zo, circustrein gezien
Foto's komen zo
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 29 juni 2010 @ 12:13:30 #19
258885 Solique
I Kill You !
pi_83437006
Wat oude NS locs tegen gekomen 2 jaar terug.



| Ubernerdus Prutserus | Kwalitatief Uitermate Teleurstellend |
| DeviantArt: Soliquenl | Last.fm: SoliqueNL | Geocaching: Solique
  Redactie Sport dinsdag 29 juni 2010 @ 12:21:28 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83437169

(klikbaar voor grotere versie)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 29 juni 2010 @ 12:32:40 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83437609
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 12:21 schreef dennistd het volgende:
[ link | afbeelding ]
(klikbaar voor grotere versie)
dat ziet er best gaaf uit zeg
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 29 juni 2010 @ 12:34:43 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83437694
Vanavond (zal voor jou vanmiddag laat zijn) komt er nog eentje langs, dus je hebt nog een kans
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 29 juni 2010 @ 12:43:04 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83438075
Neuh, dat laat ik lekker aan jou over
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_83438387
Zal ik ook eens een paar plaatjes uit de oude doos doen?


Stoomlok van de Ruhrtalbahn museumspoorlijn, onderweg van Essen Hbf richting Hattingen.


Een jongetje wacht op de trein, te Essen Hbf.


Op een ander spoor rijdt een lokomotief Baureihe 143 binnen.


Duisburg Hbf in tijden dat er nog geen vangnet nodig was om vallende brokstukken van de perronoverkapping op te vangen. Hoe dan ook, de sneltrein is weer eens te laat ...


... dus dan maar met de S-Bahn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2010 12:49:51 ]
pi_83438421
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 12:21 schreef dennistd het volgende:
[ link | afbeelding ]
(klikbaar voor grotere versie)
Mooi!
  dinsdag 29 juni 2010 @ 12:54:55 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83438631
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 12:49 schreef Igen het volgende:
[ afbeelding ]
Duisburg Hbf in tijden dat er nog geen vangnet nodig was om vallende brokstukken van de perronoverkapping op te vangen. Hoe dan ook, de sneltrein is weer eens te laat ...
Dat vangnet is gedaan om te voorkomen dat duiven overal gaan zitten en de boel onder schijten lijkt me
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_83438726
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 12:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat vangnet is gedaan om te voorkomen dat duiven overal gaan zitten en de boel onder schijten lijkt me
Nee, dat is omdat bij de storm in januari 2007 brokken rot hout naar beneden kwamen. Toen hebben ze e.e.a. provisorisch weer vastgetimmerd en een vangnet opgehangen.

P.S. Dit soort dingen zijn nou precies waarom ik persoonlijk de DB niet als God aanbid.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2010 13:10:51 (Iets met slapende honden) ]
  dinsdag 29 juni 2010 @ 13:05:06 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83439053
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 12:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Dit soort dingen zijn nou precies waarom ik persoonlijk de DB niet als God aanbid.
Wie is God en wat wordt aanbeden?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_83439291
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 13:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wie is God en wat wordt aanbeden?
O ja, sorry, geen slapende honden wakker maken hè.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 13:32:28 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83440306
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 13:11 schreef Igen het volgende:

[..]

O ja, sorry, geen slapende honden wakker maken hè.


Of deze?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport dinsdag 29 juni 2010 @ 14:23:14 #31
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_83442438
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 29 juni 2010 @ 14:42:11 #32
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83443343
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 12:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, dat is omdat bij de storm in januari 2007 brokken rot hout naar beneden kwamen. Toen hebben ze e.e.a. provisorisch weer vastgetimmerd en een vangnet opgehangen.

P.S. Dit soort dingen zijn nou precies waarom ik persoonlijk de DB niet als God aanbid.
DB

NS had dat station gewoon dichtgegooid. Zie Gilze RIjen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 29 juni 2010 @ 15:39:24 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_83445940
Ja euh, dat was ProRail.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 15:48:42 #34
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_83446387
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 12:13 schreef Solique het volgende:
Wat oude NS locs tegen gekomen 2 jaar terug.

[ afbeelding ]
De 44 1085 is helemaal geen NS lok, maar een lok van de DB uit de oorlog.
So we just called him Fred
pi_83446552
Ik heb een vraag aan de kenners. Al eens eerder gesteld, maar toen ging het topic helaas op slot..

Het spoortraject Leeuwarden - Franeker - Harlingen (haven). Via Connexion bereden door een dieseltrein. Ik heb eens een paar rapporten doorgebladerd, dat dit een erg verliesgevend traject is. Er was eind jaren '90 zelfs een actiegroep "Project spoorloos", die de verliezen aantoonden en voor snelbussen pleitte.

Hoe lang blijft zo'n traject nog intact denken jullie? Uberhaupt, dieseltechniek wordt steeds duurder en achterhaalder lijkt me.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 15:55:09 #36
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_83446702
Volgensmij heb je behoorlijk achterhaalde informatie zitten lezen...
Voor de werkwijze van NS is zo'n lijntje inderdaad verliesgevend.
Voor de manier waarop Arrica (niet Connexxion dus) de dienst uitvoerd valt er nog een beetje winst op te maken.

Dieseltechniek is trouwens lang niet altijd duurder dan electrisch rijden...
So we just called him Fred
pi_83446765
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 15:55 schreef FredvZ het volgende:
Volgensmij heb je behoorlijk achterhaalde informatie zitten lezen...
Voor de werkwijze van NS is zo'n lijntje inderdaad verliesgevend.
Voor de manier waarop Arrica (niet Connexxion dus) de dienst uitvoerd valt er nog een beetje winst op te maken.
Wat is je bron?

Ik kan het me niet voorstellen. De steden zijn niet gegroeid, trajecten niet verkort, er rijden evenveel treinen.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 15:58:35 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83446879
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 15:56 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Wat is je bron?

Ik kan het me niet voorstellen. De steden zijn niet gegroeid, trajecten niet verkort, er rijden evenveel treinen.
Dat jij het je niet kunt voorstellen, wil niet zeggen dat het niet zo is.

En het is wel zo. Andere vervoerder, andere werkwijze, ander materieel, andere personeelsinzet, minder overhead. Et cetera, et cetera.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 29 juni 2010 @ 15:58:46 #39
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_83446893
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 15:56 schreef Chooselife het volgende:
Ik kan het me niet voorstellen. De steden zijn niet gegroeid, trajecten niet verkort, er rijden evenveel treinen.
sinds eind jaren '90 is er een hoop veranderd, de stations zijn onbemand, lang niet elke trein heeft meer een conducteur. De treinen zijn van een goedkoper type met goedkopere onderhoudskosten.
Personeel wordt efficienter ingezet.
So we just called him Fred
pi_83447214
Dus volgens jullie per saldo wel rendabel?
  dinsdag 29 juni 2010 @ 16:10:13 #41
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83447408
Ja, dat is het zeker. De dienstuitvoering is goedkoper geworden. Dit is al sinds NoordNed er reed met de oude Wadlopers, waarbij voorheen project PEN(Project Exploitatie Nevenlijnen) opgestart is (Klikje).
Alhoewel NoordNed er later verdwenen is, en de volle dochteronderneming Arriva de lijn overgenomen heeft (concessie gegund aan Arriva) is er nog meer qua exploitatie aangepast. De dienstuitvoering is dus rendabeler, alhoewel ik je niet kan zeggen of het echt winstgevend is. Ze leven namelijk óók op subsidies van de provincie(s)
pi_83447578
Wel frappant dat de NS minder rendabel werkt dan arriva, terwijl arriva wel conducteurs heeft die controleren

De noordelijke Nevenlijnen zijn nog steeds niet rendabel in direct opzicht.
Het feit dat er treinen rijden is echter ook voor een deel een service en het heeft een economische waarde.
Je geeft kleine steden een snelle verbinding met de provinciestad Leeuwaarden, hierdoor stijgt het beschikbaar personeel voor Leeuwarden waardoor deze als regiostad kan groeien.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_83447582
Leeuwarden - Harlingen Haven v.v.
pi_83447633
Zouden die diesel-locaties ooit worden vervangen door electrisch aangedreven varianten?
pi_83447695
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 16:14 schreef Chooselife het volgende:
Zouden die diesel-locaties ooit worden vervangen door electrisch aangedreven varianten?
Voor de lijnen in het noorden is dat vrijwel uitgesloten dat dat nu nog gebeurt.
De infrastructurele aanpassingen zijn zo kostbaar ten opzichte van het goedkoper rijden dan met diesel dat het niet zal gebeuren/.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 29 juni 2010 @ 16:17:04 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83447729
Nee, zeer kleine kans. Om het traject te elektrificeren, is er veel geld nodig. Infrastructureel is er het meeste geld voor nodig, en Arriva zal dan ook in beroep gaan, want die hebben veel dieseltreinen in dat gebied
En met de huidige vervoersvraag is daar niet extra rendabiliteit uit te halen.
pi_83447796
Dat vroeg ik mij overigens af, waarom is na alle grote electrificaties als laatste nog besloten om de westelijke betuwelijn te electrificeren?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_83447802
Dus ik heb de komende 25 jaar nog steeds een trein naast de deur.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 16:19:26 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83447846
Ben je er niet blij om dat de treinen daar rijden?
pi_83447880
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 16:17 schreef greavy het volgende:
Nee, zeer kleine kans. Om het traject te elektrificeren, is er veel geld nodig. Infrastructureel is er het meeste geld voor nodig, en Arriva zal dan ook in beroep gaan, want die hebben veel dieseltreinen in dat gebied
En met de huidige vervoersvraag is daar niet extra rendabiliteit uit te halen.
Mjah, het kan prima geëlectrificeerd worden, hoor. Als Deutsche Bahn er een spoorlijn van wil maken à la Leer - Emden Hbf - Norddeich Mole met doorgaande intercity´s naar Groningen en Duitsland dan kan het allemaal prima.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')