Dat ligt aan de hypotheekvorm en de hoogte van jouw rente.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 03:58 schreef Marloes het volgende:
Heeft iemand wellicht een idee wat voor boete-rente je kan verwachten als je een hypotheek hebt van rond de 200.000 met een rentevasteperiode van 10 jaar die nog 9 jaar loopt?(is bij Florius overigens).
voor wat ga je een boete krijgen dan?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 03:58 schreef Marloes het volgende:
Heeft iemand wellicht een idee wat voor boete-rente je kan verwachten als je een hypotheek hebt van rond de 200.000 met een rentevasteperiode van 10 jaar die nog 9 jaar loopt?(is bij Florius overigens).
Voor het vervroegd oversluitenquote:Op vrijdag 18 juni 2010 07:53 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
voor wat ga je een boete krijgen dan?
Nou het is niet mijn rente.. Maar de rente is rond de 5,5 procent.. En de hypotheekvorm is aflossingsvrij.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 07:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat ligt aan de hypotheekvorm en de hoogte van jouw rente.
Ja volledig aflossingsvrij, geen idee wat het verstrekkingspercentage isquote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:54 schreef Five_Horizons het volgende:
Volledig aflossingsvrij? Wat is het verstrekkingspercentage? (ten opzichte van de executiewaarde?)
Geen NHG?
Volgens mij profijtquote:Op vrijdag 18 juni 2010 15:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Is het een Profijt-, Voordeel-, Budget- of Compleethypotheek?(had op zich ook wel in één vraag gekund, maar ik loop hier 23 dingen te doen
)
Als ik uitga van 75% EW en de Profijt 12, zal de boeterente ongeveer 5800 euro bedragen, gok ik. Wil je het zeker weten, dan moet je een opgave van Florius vragen.quote:
Niemand?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 20:22 schreef Reddiablo het volgende:
hoop dat dit het goede topic is
Ben op zoek naar een Hypotheekverstrekker (heb al een koophuis) die niet moeilijk doen met het verhuren van mijn huis vanwege het vertrek naar het buitenland. Zit nu bij Woonfonds Hypotheken (Achmea) en ga daar ZSM weg. Wat een gaar kutbedrijf!
Iemand goede ervaringen hieromtrent?
Dat laatste begrijp ik heel goed.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 23:00 schreef bambi.27 het volgende:
Hoe bedoel je wat wil ik. Ik wil een hypotheek waarbij mijn maandlasten laag zijn en waarbij ik een groot deel van mijn hypotheek heb afbetaalt. In 2048 bereik ik de pensioengerechtigde leeftijd. Maar ikwilniet met een mega schuld achterblijven. Ook zitten er haken en ogen aan een hypotheek altijd natuurlijk maar 20% lijkt mij onbredelijk. Voor iemand die nog nooit een schuld heeft gehad is het best wel een eng idee omzo iets alleen te beslissen.
Groetjes
Voor de zekerheid: de Opbouwhypotheek is een hybride hypotheek en niet de voormalige spaarhypotheek. Je kunt inderdaad kiezen om op te bouwen op basis van sparen (100%), maar dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is (de kostenstructuur kan wel degelijk anders zijn). Verder niet schokkend, maar ik vind het altijd prettig als de zaken juist worden voorgespiegeldquote:Op dinsdag 22 juni 2010 23:10 schreef bambi.27 het volgende: De rabobank verkoopt .
De opbouw hypotheek voorheen de spaarhypotheek.
Nope. Dat lijkt me niet.quote:Komt de koopsubsidie helemaal niet meer terug???
Let wel op het provisieverhaal.quote:. Ikga meteen opzoeknaar een onafhanelijke adviseur.
en adviseur die provisie krijgt is definitief niet aan te merken als geloofwaardig onafhaneklijkquote:Op dinsdag 22 juni 2010 23:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Voor de zekerheid: de Opbouwhypotheek is een hybride hypotheek en niet de voormalige spaarhypotheek. Je kunt inderdaad kiezen om op te bouwen op basis van sparen (100%), maar dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is (de kostenstructuur kan wel degelijk anders zijn). Verder niet schokkend, maar ik vind het altijd prettig als de zaken juist worden voorgespiegeld
[..]
Nope. Dat lijkt me niet.
[..]
Let wel op het provisieverhaal.![]()
Mja, ik ken er zat waar ik m'n handen wel voor in het vuur durf te steken, maar het is maar net waar je als klant voor kiest.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 23:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
en adviseur die provisie krijgt is definitief niet aan te merken als geloofwaardig onafhaneklijk
Ik zeg niet dat de Rabobank je oplicht, trouwensquote:Op dinsdag 22 juni 2010 23:48 schreef bambi.27 het volgende:
Een hybride hypotheek dat is niet hetzelfde als de spaarhypotheek. Kijk daarom vind ikdit echt een rotsituatie je word altijd wel opgelicht.. Ikmoet me even laten informeren over een hybride hypotheek.
Hier heb ik ook over nagedacht. Zou het helpen als ik een stageverklaring bijvoeg van een bij hetzelfde bedrijf gelopen (buitenlandse) stage? Ik zou menen dat ik daar het proeftijd risico voor de hypotheekverstrekker mee kan verkleinen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 17:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Qua bedrag zou dat best moeten lukken, maar het punt is (op dit moment) dat je pas 1 september begint en daar ook nog eens de proeftijd bij komt. Dát maakt het vooral lastig.
Het risico van de proeftijd is er natuurlijk nog steeds. Als je dat wil verkleinen, moet je de proeftijd achterwege laten.quote:Op woensdag 23 juni 2010 21:26 schreef troxx27 het volgende:
[..]
Hier heb ik ook over nagedacht. Zou het helpen als ik een stageverklaring bijvoeg van een bij hetzelfde bedrijf gelopen (buitenlandse) stage? Ik zou menen dat ik daar het proeftijd risico voor de hypotheekverstrekker mee kan verkleinen.
Ik heb hier m'n voorwaardenbestand niet bij de hand. Ik probeer er van de week nog even op terug te komen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 17:57 schreef Reddiablo het volgende:
welke hypotheekverstrekker is er een beetje relaxt met het verhuren van je huis als je voor een (langere) tijd naar het buitenland vertrekt?
[ben ook geintereseerd] Deze week gaan wij ook om formele toestemming vragen, maar ik blijf het eng vinden. Het huis staat trouwens nu al 2 weken in de verhuurquote:Op woensdag 23 juni 2010 21:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik heb hier m'n voorwaardenbestand niet bij de hand. Ik probeer er van de week nog even op terug te komen.
Je zit in dezelfde situatie als ik zat, nooit schulden gehad en toen ineens een hypotheekquote:Op dinsdag 22 juni 2010 23:00 schreef bambi.27 het volgende:
Hoe bedoel je wat wil ik. Ik wil een hypotheek waarbij mijn maandlasten laag zijn en waarbij ik een groot deel van mijn hypotheek heb afbetaalt. In 2048 bereik ik de pensioengerechtigde leeftijd. Maar ikwilniet met een mega schuld achterblijven. Ook zitten er haken en ogen aan een hypotheek altijd natuurlijk maar 20% lijkt mij onbredelijk. Voor iemand die nog nooit een schuld heeft gehad is het best wel een eng idee omzo iets alleen te beslissen.
Groetjes
Ga eens naar een hypotheekshop ipv op de site van een bank te kijken. Let maar op, dan kun je veel meer lenen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 22:07 schreef Intrepidity het volgende:
Okay, here goes. Ik weet nul komma niks over Hypotheken. Ik ben 3 weken geleden afgestudeerd, en ben voor een bedrijf aan de slag gegaan voor een salaris van 28.500 euro bruto/jaar (incl vakantiegeld en dat soort dingen). Ik ben inmiddels 22 en wil onderhand toch wel eens op mezelf gaan wonen, en tegen huren heb ik iets omdat a) je jaren op een wachtlijst staat of b) je particulier huurt wat asociaal duur is en c) het huis nooit van jezelf wordt.
Bereken ik echter mijn maximale hypotheek met het bovenstaande bedrag, dan kom ik op een maximum van zo rond de 120.000 uit. Nou is dat natuurlijk nooit het bedrag wat je daadwerkelijk aan een huis kunt uitgeven, en ook al was dat zo, daar koop je tegenwoordig nauwelijks een garagebox voor.
Het soort appartement waar ik me thuis zou voelen begint zo ongeveer bij 130 a 135 k.k.
Ik weet dat je ouders garant kunnen staan, maar alleen mijn moeder leeft nog, en ook zij zit niet al te ruim in het geld, maar heeft wel een behoorlijke overwaarde op haar huis.
Wat zijn de mogelijkheden om je maximale budget wat te rekken? Ik geloof dat sommige gemeenten ook startersleningen verstrekken, maar dan moet je zo ongeveer in een tent voor de deur gaan liggen om voor de quota op is kans te maken..
Bambi, ik zou je adviseren om de hypotheekadviseur ook te vragen naar een spaarhypotheek. Misschien betaal je voor dat hybride gedoe wel hogere kosten terwijl je er wellicht nooit gebruik van zult maken. Laat ze je de verschillen maar heel duidelijk uitleggen en voorrekenen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 00:45 schreef bambi.27 het volgende:
Beste fokkers,
Situatie is als volgt. Ik heb inmiddels het huis gezien.Het is huis is gevestigd in haarlem de lange veer straat.
Hartje centrum. prijs 159.000 overeengekomen op 152.000.
Ik kreeg allerlei documenten gestuurd.
-Splitsingsakte?
-Financieel overzicht?
- Notullen : waarop stond dat een mw 750huurachterstand had.
Ik behoor tot de VEV. De huidige bewoner neemt ook 2x 250 euro voor zijn reking. Waarschijnlijk voor onderhoud. Ik weet het niet meer. Huisje viel tegen. Gemeenschappelijke berging erg vies. Vroeg waarom er niet goed schoongemaakt werd. Kreeg niet echt een antwoord. Ik heb hier een raar gevoel bij .De huidige bewoner laat zelf zijn peperdure koelkast achter als cadootje....?
Nogmaals een hypotheek gesprek aangevraag bij de rabobank.
Het huis vertoonde ook een aanta manekementen zoals een kapote raam( raam gaat niet open)
Geprobeerd om een onafhankelijke adviseur te vinden. Niet gevonden.
Graag een paar geruststellende woorden voor een bang meisje.
Wat is het senario voor een executie en kun je van een koophuis naar een huurhuis? Hoe gaat dat?
Veel kusjes Bambi.
Je zit waarschijnlijk in een VVEquote:Op donderdag 1 juli 2010 00:45 schreef bambi.27 het volgende:
-Financieel overzicht?
Ik behoor tot de VEV. De huidige bewoner neemt ook 2x 250 euro voor zijn reking. Waarschijnlijk voor onderhoud. Ik weet het niet meer. Huisje viel tegen. Gemeenschappelijke berging erg vies. Vroeg waarom er niet goed schoongemaakt werd. Kreeg niet echt een antwoord.
Ik heb hier een raar gevoel bij .De huidige bewoner laat zelf zijn peperdure koelkast achter als cadootje....?
Het huis vertoonde ook een aanta manekementen zoals een kapote raam( raam gaat niet open)
Wat is het senario voor een executie en kun je van een koophuis naar een huurhuis? Hoe gaat dat?
Veel kusjes Bambi.
Het financiele overzicht wat je kreeg is waarschijnlijk van die VVE.quote:Wat is een VvE
VVE staat voor Vereniging van Eigenaren.
Wie eigenaar van een koopappartement is, wordt automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren. Dat lidmaatschap is een wettelijke verplichting.
Pas als u uw appartement (en daarmee het appartementsrecht) hebt verkocht én de overdracht aan de nieuwe eigenaar door de notaris is geregeld, bent u geen lid meer van de VvE.
Wat doet een VvE?
De VVE behartigt de gemeenschappelijke belangen van woning- en winkeleigenaren in een gebouw en is verantwoordelijk voor het onderhoud van het gebouw en de bijbehorende grond.
quote:Op donderdag 1 juli 2010 00:45 schreef bambi.27 het volgende:
Huisje viel tegen. Gemeenschappelijke berging erg vies. Vroeg waarom er niet goed schoongemaakt werd. Kreeg niet echt een antwoord. Ik heb hier een raar gevoel bij .De huidige bewoner laat zelf zijn peperdure koelkast achter als cadootje....?
Je klinkt niet echt enthousiast over het huis, weet je wel zeker dat je het wilt kopen? Huis kopen moet je niet vergelijk met het kopen van een auto of zo. Je gaat afspraken aan, waar je 30 jaar aan vast zit (hypotheek bijvoorbeeld). Vergeet niet dat na het tekenen van het koopcontract, je nog 3 dagen bedenktijd hebt en de koop kunt ontbinden in die periode zonder opgaaf van reden.quote:Op donderdag 1 juli 2010 00:45 schreef bambi.27 het volgende:
Beste fokkers,
Situatie is als volgt. Ik heb inmiddels het huis gezien.Het is huis is gevestigd in haarlem de lange veer straat.
Hartje centrum. prijs 159.000 overeengekomen op 152.000.
Ik kreeg allerlei documenten gestuurd.
-Splitsingsakte?
-Financieel overzicht?
Ik behoor tot de VEV. De huidige bewoner neemt ook 2x 250 euro voor zijn reking. Waarschijnlijk voor onderhoud. Ik weet het niet meer. Huisje viel tegen. Gemeenschappelijke berging erg vies. Vroeg waarom er niet goed schoongemaakt werd. Kreeg niet echt een antwoord. Ik heb hier een raar gevoel bij .De huidige bewoner laat zelf zijn peperdure koelkast achter als cadootje....?
Veel kusjes Bambi.
Ik heb inderdaad al meerdere verhalen gehoord, zo ook bij Florius van ABN...quote:Op donderdag 1 juli 2010 22:51 schreef TimeJumper het volgende:
Nou volgens mij moet dit geen probleem zijn.
Wij hebben een hypotheek gekregen tegen alle verwachting in. Hypotheek via Aegon afgesloten december 2009.
Mijn vriend had een contract tot en met augustus 2010, geen verlenging.
Ik werkte via een uitzendbureau (ook geen intentieverklaring te krijgen) de afgelopen 2 jaar. Ze hebben de hypotheek op basis van mijn loon berekend. Dus ook jaaropgaven van 3 jaar ervoor.
Maar in die jaren werkte ik voornamelijk parttime.
Nu hadden wij ook niet zo'n hoge hypotheek nodig, uit mijn hoofd zo'n 150.000
De gegevens van het loon van mijn vriend zijn wel meegezonden.
Dus je ziet, we konden ze geen enkele zekerheid geven maar toch de hypotheek gekregen.
Ik vond het wel vreemd maar we waren er wel blij mee.
Dus misschien lukt het jullie ook wel.
quote:Op vrijdag 2 juli 2010 13:58 schreef capricia het volgende:
Zijn er ook hypotheken waarbij je geen afsluitprovisie hoeft te betalen?
Meer omdat ik eigenlijk bij het oversluiten over 2 jaar helemaal geen tussenpersoon wil. Ik weet precies wat ik wil, en heb geen zin in allerhande advies.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 14:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Standaard of vanwege het feit dat je die achterwege kunt laten, doordat je een fee afspreekt met je TP?
SNS heeft nu een actie, in combinatie met NHG en een plafondrente hypotheek. Niet dat ik je die plafondrentehypotheek zou aanraden, in tegendeelquote:Op vrijdag 2 juli 2010 13:58 schreef capricia het volgende:
Zijn er ook hypotheken waarbij je geen afsluitprovisie hoeft te betalen?
Als je rechtstreeks met een bank onderhandeld hoef je 9 van de 10 keer geen afsluitprovisie te betalen.quote:Op zondag 4 juli 2010 10:25 schreef DappereDodo77 het volgende:
[..]
SNS heeft nu een actie, in combinatie met NHG en een plafondrente hypotheek. Niet dat ik je die plafondrentehypotheek zou aanraden, in tegendeel
quote:Op zondag 4 juli 2010 12:19 schreef vudengro het volgende:
[..]
Als je rechtstreeks met een bank onderhandeld hoef je 9 van de 10 keer geen afsluitprovisie te betalen.
Zodra je met een tussenpersoon in zee gaat rekent die gemiddeld 1X van hypotheek of een voorafgestelde fee.
Je zult, denk ik, een aantal jaren je aangifte inkomstenbelasting moeten overleggen. Waarbij de verstrekker je waarschijnlijk zal behandelen als ondernemer. Het is dan maar net hoe hoog de hypotheek is die je nodig hebt, wat je netto inkomen is welke zekerheden je kunt geven en wat je eigen middelen zijn.quote:Op maandag 5 juli 2010 17:12 schreef Lente_ninja het volgende:
Hypothetisch: stel dat ik later mijn inkomen volledig haal uit het schrijven van boeken en een portefeuille van goed renderende beleggingen (met name stabiele, dividend betalende bedrijven). Kan ik daar dan een hypotheek mee krijgen? Waar loop ik eventueel tegenaan? Ik heb tenslotte niet dat heilige vaste contract waar al die hypotheekverstrekkers zo op zitten te geilen, maar ik ben dan ook niet bepaald platzak, toch? Er zou toch wel iets mogelijk moeten zijn?
Of inderdaad geen groot landhuis kopen.quote:Op maandag 5 juli 2010 17:22 schreef Five_Horizons het volgende:
Over het algemeen zul je eigen geld moeten meenemen, omdat 'maar' tot 100% van de executiewaarde kan worden gefinancierd.
Ik ben optimistisch en verwacht dat ik later eigenlijk geen lening nodig heb, maar als ik al mijn geld in stenen stop, moet ik mijn aandelen (en dus mijn dividend) vaarwel zeggen, en er moet wel brood op de plank komen. Vandaar dat ik toch wel zal lenen tegen die tijd. Tenzij ik 10 juli de staatsloterij win natuurlijk, dan is het een heel andere zaak.quote:Op maandag 5 juli 2010 17:22 schreef Five_Horizons het volgende:
Over het algemeen zul je eigen geld moeten meenemen, omdat 'maar' tot 100% van de executiewaarde kan worden gefinancierd.
quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:06 schreef Lucy_Lucky het volgende:
Iemand ervaring met dit soort veranderingen in 'normen' van een hypotheekverstrekker..?
Het is niet zo dat ik moeite heb met het ophoesten van 2000,00 euro. Ik heb voor mezelf en max gesteld aan het kopen van dat huis. Daar is de offerte op aangepast. Het is natuurlijk aan mij of ik inderdaad die 2000.00 euro wil ophoesten maar daar gaat het nu niet om.quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mja, er wordt ergens een grens gesteld (al is het apart dat het op 2.000 euro moet stuklopen, maar daarnaast is het natuurlijk ook raar dat iemand iets koopt van bijvoorbeeld 150.000 euro en dan moeite heeft met het ophoesten van 2.000 euro).
Deze normen kunnen dagelijks wijzigen (al gebeurt dat meestal niet). Verder kun je natuurlijk ook naar andere verstrekkers.
Uit jouw reactie begrijp ik dat het niet zo is dat de normen in z'n algemeen (dus op basis van wettelijke of overheidsmaatregelen) gewijzigd worden. Het zal waarschijnlijk een interne aanpassing bij de verstrekker zijn.quote:Op woensdag 7 juli 2010 12:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Mja, ik zit nu pas op de datum te letten: als de offerte geaccepteerd is en het dossier in orde is vóór 28 juli, gelden m.i. de normen van vóór 28 juli (zoals gezegd kan het daadwerkelijk zo zijn dat de normen aangepast worden).
quote:
Kon zijn dat jij vanuit je vakliteratuur berichten had gehad van een algemene wijziging. Vandaar mijn vraag.quote:Op woensdag 7 juli 2010 12:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik hou me niet dagelijks meer met normen bezig, maar het gaat volgens mij om een interne wijziging.
quote:Op woensdag 7 juli 2010 14:02 schreef U het volgende:
Vraagje, ik wil een ORV (gelijkblijvend, gesplitst) bij Florius afsluiten, maar vraag me af waarom ze een berekening zonder en met provisie op hun website hebben staan. Kun je op de een of andere manier onder die provisie uit, en zo ja, hoe dan? Zoals ik het lees moet je altijd een afspraak met Florius maken, en neem ik aan dat die adviseur dan provisie rekent. Iemand ervaring mee?
quote:Op woensdag 7 juli 2010 12:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kon zijn dat jij vanuit je vakliteratuur berichten had gehad van een algemene wijziging. Vandaar mijn vraag.
Dus het is niet zozeer zonder provisie, maar meer of je een eenmalige provisie of een maandelijks terugkerende provisie betaald. Thanks!quote:Op woensdag 7 juli 2010 14:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Óf je betaalt een vast bedrag aan de adviseur en sluit de ORV af zonder provisie óf je betaalt de adviseur niets en je betaalt alleen provisie. Dat eerste is waarschijnlijk voordeliger en wellicht onderhandelbaar.
Overigens was de ORV bij Florius erg duur in ons geval, dus wij hebben de hypotheek wél bij Florius, maar de ORV bij Reaal. Is er een speciale reden waarom je bij Florius bent uitgekomen?quote:Op woensdag 7 juli 2010 14:06 schreef U het volgende:
[..]
Dus het is niet zozeer zonder provisie, maar meer of je een eenmalige provisie of een maandelijks terugkerende provisie betaald. Thanks!
Apart, Florius komt bij ons op ¤32 uit, Reaal op ¤41.quote:Op woensdag 7 juli 2010 16:54 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Overigens was de ORV bij Florius erg duur in ons geval, dus wij hebben de hypotheek wél bij Florius, maar de ORV bij Reaal. Is er een speciale reden waarom je bij Florius bent uitgekomen?
Het gaat meer om een (zekerder) gevoel dan een directe berekening. Verschil in premie is ca. 6 euro per maand, natuurlijk is dat over een looptijd van 30 jaar een flink bedrag, maar het voelt prettiger om de buffer bij overlijden groter te houden. Ook ingegeven doordat ik niet weet of we in de toekomst kinderen hebben, wat onze werksituatie is en of de uitkering met annuitair dalend dan genoeg zal zijn)quote:Op donderdag 8 juli 2010 14:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom gelijkblijvend, eigenlijk?
Ik denk inderdaad dat je maar eens moet gaan nadenken over wat het kopen van een appartement betekent want het is iets anders dan het huren van een woning. Je vraag over 'waarom is het niet goed schoon' geeft aan dat je dat niet goed doorhebt. Het is niet goed schoongemaakt omdat de bewoners het niet schoonhouden en/of geen geld willen uitgeven voor een schoonmaker. Dat is de enige reden. En dan moet je je realiseren dat als het een klein complex is dat jij daar een verschil in gaat uitmaken. Als het om veel woningen gaat dan zal er in geen jaren iets veranderen aan de mate van schoonheid van de publieke ruimtes.quote:Op donderdag 1 juli 2010 00:45 schreef bambi.27 het volgende: -Financieel overzicht?
Of ook FV als je een engelstalige versie hebt.quote:In excel is dit zeker TW (toekomstige waarde) ?
quote:Op donderdag 17 juni 2010 12:09 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Het gaat er meer om wat wettelijk gezien nog kwalificeert als verzekering. Er moet sprake zijn van een zeker risico voor de verzekeraar. Wanneer jij een kapitaalverzekering hebt met als enige dekking de dekking bij overlijden, en je haalt die eruit, is er dan nog sprake van een verzekering?
quote:Op donderdag 17 juni 2010 12:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm... dan wordt het gewoon een levensverzekering met uitkering bij leven en bij voortijdig overlijden.(er hoeft geen ORV-dekking in een verzekering te zitten)
quote:Op donderdag 17 juni 2010 12:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wat wordt bij voortijdig overlijden uitgekeerd wanneer het overlijdensrisico niet verzekerd is?
quote:Op donderdag 17 juni 2010 12:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De opgebouwde waarde van de polis
Ik zou hier nog even op terugkomen:quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik meen toch eens gelezen te hebben dat dit vanuit de wetgeving niet meer kwalificeert als verzekering. Uiteraard heb ik dat nu niet hier liggen, aangezien het verhuizen van die zooi nog moet gebeuren, maar ik ga eens nakijken waarom dat zo is, of waarom ik dat verkeerd begrepen heb.
Volgens mij voortkomend uit de Wtv, inmiddels dan waarschijnlijk opgenomen in de Wft.
Aldus de NIBESVV stof met betrekking tot Wft Leven. Daar doelde ik destijds op.quote:Een levensverzekering moet wettelijk gezien aan bepaalde eisen voldoen. Op grond van de Wft moet sprake zijn van een bepaalde kans op voordeel of kans op nadeel. De wet bepaalt in dit kader dat de uitkering bij overlijden:gedurende de gehele looptijd steeds minstens 10% lager moet liggen dan de opgebouwde waarde van de verzekering of; gedurende de eerste helft van de looptijd plus een dag minstens 10% hoger moet liggen dan d eopgebouwde waarde van de verzekering; gedurende de rest van de looptijd mag de uitkering wel gelijk zijn aan de opgebouwde waarde
Hiervoor moet je toch echt met een adviseur praten, aangezien hij het e.e.a., afhankelijk van de verstrekker, in orde moet maken.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 15:45 schreef Suzziieee het volgende:
Situatie:
Hypo 197.000
Woz 279.000
Rente 5.6%,20 jaar vast,waarvan 6 jaar voorbij.
Salaris:32 K
Hypotheek staat nog op naam van mij en van mijn ex.Inmiddels betaal ik het zonder problemen al bijna 3 jaar in mijn eentje.Ben ook 100% eigenaar.
Is het uberhaupt ergens mogelijk om de hypotheekakte alleen op mijn naam te krijgen?Worden er uitzonderingen gemaakt?Of is het een hopeloze zaak?Ondanks dat ex voorlopig er geen problemen mee heeft om nog op de hypotheekakte te staan,wil ik het graag officieel geregeld hebben zodat wanneer hij wel de plannen krijgt om weer te kopen hij geen last meer heeft van deze hypotheekakte.
Binnenkort maak ik weer een afspraak bij de hypotheekadviseur om na te laten kijken welke mogelijkheden er nu misschien zijn die er 3 jaar geleden nog niet waren(zal wel niet,ivm de crisis,maar vragen staat vrij)
Normaal gesproken kun je bij je geldverstrekker een verzoek indienen op je ex hoofdelijk te ontslaan. Bij een dergelijk verzoek zal de bank jouw inkomen toetsen op de betaalbaarheid van het restant van de hypotheekschuld. Jij geeft aan dat je een salaris hebt van 32k; ik ga er van uit dat dit bruto is. Op basis van dit salaris zou jij niet de hypotheek van 197k kunnen dragen; een vlotte berekening geeft aan dat jij tussen de 140k en 160k zou kunnen dragen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 15:45 schreef Suzziieee het volgende:
Situatie:
Hypo 197.000
Woz 279.000
Rente 5.6%,20 jaar vast,waarvan 6 jaar voorbij.
Salaris:32 K
Hypotheek staat nog op naam van mij en van mijn ex.Inmiddels betaal ik het zonder problemen al bijna 3 jaar in mijn eentje.Ben ook 100% eigenaar.
Is het uberhaupt ergens mogelijk om de hypotheekakte alleen op mijn naam te krijgen?Worden er uitzonderingen gemaakt?Of is het een hopeloze zaak?Ondanks dat ex voorlopig er geen problemen mee heeft om nog op de hypotheekakte te staan,wil ik het graag officieel geregeld hebben zodat wanneer hij wel de plannen krijgt om weer te kopen hij geen last meer heeft van deze hypotheekakte.
Binnenkort maak ik weer een afspraak bij de hypotheekadviseur om na te laten kijken welke mogelijkheden er nu misschien zijn die er 3 jaar geleden nog niet waren(zal wel niet,ivm de crisis,maar vragen staat vrij)
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Als wij nu zouden overstappen zouden we dat voor een lagere hypotheek doen, met NHG en een lagere rentestand. Volgens mij wel slim om te doen toch?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 13:35 schreef Reddiablo het volgende:
hoe makkelijk is het eigenlijk om van hypotheek-verstrekker over te stappen?? Kan dat zonder gezeur, zitten daar veel kosten aan verbonden?
Vrij algemene vraag met veel mogelijke antwoorden, maar zal vast wel een gemiddeld iets uit te halen zijn?
In ons geval ben ik er vrij zeker van dat het voordeliger zou zijn; 0.6% lager qua hypotheek, en nog een kleiner bedrag dan onze huidige hypotheek. Ik zal het wel eens laten doorrekenen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 11:25 schreef MichelBtje het volgende:
Als je wilt overstappen van geldverstrekker zijn er een aantal kosten waar je rekening mee moet houden.
Afhankelijk van je voorwaarden kan het zijn dat de bank je een vergoeding laat betalen voor het niet nakomen van het vastzetten van het geld voor de betreffende rentevastperiode. Vaak wordt deze vergoeding kwijtgescholden in geval van verkoop, maar als je van geldverstrekker wilt wisselen kan het zijn dat de bank een berekening loslaat op het door hun geleden verlies omdat niet de gehele rentevastperiode wordt uitgezeten.
Verder moet je bij een overstap er rekening mee houden dat kosten als afsluitprovisie en notariskosten (en in het geval van NHG dus ook NHG kosten) weer de revue zullen passeren. Zo zou je in totaal al snel richting de ¤ 4.000 aan kosten kunnen maken bij het overstappen (oversluiten), maar dit bedrag zal dan weer aftrekbaar zijn... Een adviseur zal makkelijk deze kosten kunnen inschatten en ook narekenen of het daadwerkelijk voordeliger is om je huidige lening 'open te breken' tegen de nu geldende voorwaarden.
Dat je (bruto-) lasten lager zijn, geloof ik best. De vraag is of je de oversluitkosten in de rentevaste periode terugverdient of niet.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In ons geval ben ik er vrij zeker van dat het voordeliger zou zijn; 0.6% lager qua hypotheek, en nog een kleiner bedrag dan onze huidige hypotheek. Ik zal het wel eens laten doorrekenen.
We moeten nog 27 jaar, dus vermoed van welquote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat je (bruto-) lasten lager zijn, geloof ik best. De vraag is of je de oversluitkosten in de rentevaste periode terugverdient of niet.
Nog 27 jaar rentevast?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We moeten nog 27 jaar, dus vermoed van welTenzij we binnen no-time willen verhuizen, wat we dus niet willen.
Dan zou er best weleens een flinke boeterente aan zitten te komen. Hoe is jullie rente ten opzichte van de huidige rente? (bij jullie huidige verstrekker?)quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zoals onze huidige hypotheek is wel ja.
Ik PM je wel even als je dat goed vind?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan zou er best weleens een flinke boeterente aan zitten te komen. Hoe is jullie rente ten opzichte van de huidige rente? (bij jullie huidige verstrekker?)
Primaquote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik PM je wel even als je dat goed vind?
Jammer voor het topic, ik ben eigenlijk wel benieuwd of de 0.6% lagere rente opweegt tegen hernieuwde afsluitkosten en een eventuele te betalen boete.quote:
Zijn gegevens zijn natuurlijk niet relevant voor het topic, net zomin je zonder meer kunt zeggen of een x percentage lagere rente voordelig is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:03 schreef Jape het volgende:
[..]
Jammer voor het topic, ik ben eigenlijk wel benieuwd of de 0.6% lagere rente opweegt tegen hernieuwde afsluitkosten en een eventuele te betalen boete.
Voor jou heb ik geen geheimen dus je mag het altijd aan me vragenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:03 schreef Jape het volgende:
[..]
Jammer voor het topic, ik ben eigenlijk wel benieuwd of de 0.6% lagere rente opweegt tegen hernieuwde afsluitkosten en een eventuele te betalen boete.
Dat weet ik tochquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Voor jou heb ik geen geheimen dus je mag het altijd aan me vragen
Ja, het is overduidelijk dat de rente gaat stijgen, nu vastzetten dus voor langere tijd.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:58 schreef IJzercookie het volgende:
Op dit moment is de hypotheekrente vrij laag.
Het lijkt mij verstandig om deze rente een langere periode vast te zetten dan 10 jaar. 15 of 20 jaar lijkt me een handigere optie, al is deze rente is een paar tienden hoger.
Het blijft natuurlijk koffiedik kijken omdat ik geen idee heb wat er over 10 jaar gebeurd. Maar ik weet nu dat we de huidige rente kunnen betalen. Mocht na 10 jaar de hypotheekrente enorm gestegen zijn weet ik natuurlijk niet of we dat zo makkelijk kunnen betalen. Als de hypotheekrente gedaald is hebben we pech. Ik ga liever voor zekerheid.
Is dit een zinnige redenatie?? Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Zoals bekend willen ze bij De Hypotheker hier niet aan denken...quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 09:38 schreef Five_Horizons het volgende:
Eindelijk gaat het provisiestelsel op de schop![]()
Laat iemand eens uitrekenen wat oversluiten met NHG je zal kosten / opleveren. Momenteel 10 jaar vast met NHG moet je zonder veel moeite kunnen krijgen voor 4,7% 4,30 % en het lijkt mij dat het op den duur voordeliger moet kunnen zijn om over te sluiten met een renteverschil van 1,10 %...quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:41 schreef Blik het volgende:
Ik heb wel echt op een slecht moment gekocht. 2 maanden voordat de NHG-limiet verhoogd werd naar 365.000 heb ik mijn huis gekocht, dus zonder NHG. Had zo 0.5 procent per maand minder kunnen betalen als ik later gekocht had. Tevens betaal ik nu 5.4% voor 10 jaar vast, de huidige percentages liggen allemaal een stuk lager
misschien wel een idee, misschien een keer laten berekenen wat dat zou kostenquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:46 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Laat iemand eens uitrekenen wat oversluiten met NHG je zal kosten / opleveren. Momenteel 10 jaar vast met NHG moet je zonder veel moeite kunnen krijgen voor 4,7% en het lijkt mij dat het op den duur voordeliger moet kunnen zijn om over te sluiten...
Ik zou er niet te lang mee wachten, want ondanks dat er wordt beweerd dat de hypotheekrente door de banken kunstmatig hoog gehouden wordt is de kans dat de rentes gaan stijgen zeker niet te negeren!quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:48 schreef Blik het volgende:
[..]
misschien wel een idee, misschien een keer laten berekenen wat dat zou kosten
Een ORV kun je meenemen of opnieuw afsluiten. (dan stop je de andere gewoon)quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:50 schreef MaLo het volgende:
We hebben nu een hypotheek bij Obvion 70% aflossingsvrij, 30% beleggingsdeel bij SNS Reaal en een ORV bij Cardiff (uit mijn hoofd). 10 jaar vast (in 2006 afgesloten), 4,7% rente. Het beleggingsdeel heeft helaas nog niet de vooraf ingeschatte waarde (voorbeeldbedragen: we zouden na 4 jaar sparen 8000 euro aan eenheden moeten hebben, de eenheden hebben echter maar een waarde van 4000 euro)
Mijn vragen:
* Kun je een ORV ook over laten sluiten of zitten we hier aan vast?
Je wilt dus een hybride hypotheek. Als je nu een KEW hebt (maar dat zal de Hypotheker kennende wel gewoon standaard hebben aangevinktquote:* Kunnen we het beleggingsdeel deels oversluiten naar een spaardeel ivm riscospreiding? Dus bijvoorbeeld 50% aflossingsvrij, 25% beleggen, 25% spaar?
Je kunt altijd naar een andere adviseur, uiteraard. (Prijs jezelf gelukkig...)quote:* Kunnen we gewoon naar een andere adviseur of bank gaan of hebben we de Hypotheker nog nodig?
Neuh, want dat is ook maar een momentopname. Wel kunnen ze met een ander rekenrendement rekenen. Als jouw huidige verstrekker er vanuit ging dat jouw polis 8% rendement zou maken, dan zou er (ik noem maar wat) 100.000 euro uitkomen. Daarom is deze polis geschikt voor dat leningdeel van 100.000. Ze verwachten dat deze dat deel zal gaan aflossen.quote:* Heeft het feit dat het beleggingsdeel niet het verwachte bedrag heeft bereikt nog gevolgen voor de hoogte van de hypotheek die we kunnen krijgen?
Dank u
Maar wel duidelijk hoor, dank je wel! Ga deze post even printen en bij de hpotheekpapieren doen als ik thuis benquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:59 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een ORV kun je meenemen of opnieuw afsluiten. (dan stop je de andere gewoon)
[..]
Je wilt dus een hybride hypotheek. Als je nu een KEW hebt (maar dat zal de Hypotheker kennende wel gewoon standaard hebben aangevinkt), dan moet je zorgen dat je de volgende polis (want het gaat waarschijnlijk niet in deze) fiscaal geruisloos kunt doorzetten. (vraag je adviseur wat dat is; het is het doorzetten van de polis alsof je de vorige nooit hebt afgekocht, zodat je nog steeds aan alle fiscale voorwaarden voldoet, zodat je er geen vermogensrendementsheffing over hoeft te betalen)
[..]
Je kunt altijd naar een andere adviseur, uiteraard. (Prijs jezelf gelukkig...)
[..]
Neuh, want dat is ook maar een momentopname. Wel kunnen ze met een ander rekenrendement rekenen. Als jouw huidige verstrekker er vanuit ging dat jouw polis 8% rendement zou maken, dan zou er (ik noem maar wat) 100.000 euro uitkomen. Daarom is deze polis geschikt voor dat leningdeel van 100.000. Ze verwachten dat deze dat deel zal gaan aflossen.
Maar als je nieuwe verstrekker maximaal uitgaat van 5%, dan levert jouw polis in hun ogen (bijvoorbeeld) nog maar 60.000 euro op en is het te koppelen leningdeel ook maar 60.000.
Maar goed: bovenstaande is natuurlijk alleen maar geldig indien je de polis gewoon meeneemt naar je nieuwe verstrekker. Koop je de polis nu af om in een nieuwe polis te storten, dan is dat hele rendement niet zo heel relevant. Het gaat dan gewoon om de waarde van de polis.
god, wat is dit lastig uitleggen zonder tekeningetjes
Als ik een salaris van 2300 bruto met vakantiegeld hanteer, zou je volgens NHG normen op dit moment zo'n ¤ 155k kunnen lenen. Daarnaast zou je bij een inkomen van 2500 bruto met vakantiegeld en 13e maand hooguit zo'n ¤ 190k kunnen lenen. Met andere woorden, afhankelijk van je startsalaris (2300 lijkt mij al redelijk hoog...) zou je op zoek kunnen gaan naar een woning van ¤ 135k - ¤ 160k. In Amsterdam is dat dus geen vetpot...quote:Op woensdag 20 oktober 2010 09:08 schreef Montresor het volgende:
Ik heb een vraag voor iemand die zit te plannen voor een eerste hypotheek. Ik ben straks in December afgestudeerd als 1e graads leraar engels. Ik kan straks meteen met een vaste aanstelling beginnen en zou graag zo snel mogelijk een eigen huis willen kopen, al dan niet aflossingsvrij, want een studio blijft maar een studio.
Nu zal mijn startsalaris zo rond de 2300/2500 euro bruto liggen het eerste jaar. Als ik kijk op verschillende sites die maximale hypotheekbedragen uitrekenen voor je komt eruit dat ik maar maximaal rond de 120.000 kan lenen. En dat is dan echt "the limit" om het maar zo te noemen. Allemaal wel leuk en aardig, maar een huis in Amsterdam kost toch echt wat meer dan dat, en de gehele randstad eigenlijk. Is dit nu echt het maximale wat ik zou kunnen lenen of moet ik echt eerst het criminele circuit in om zo wat reserves op te bouwen?
Beknopt verhaal:
1. In december ben ik afgestudeerd 1e graads leraar
2. Startsalaris zo rond de 2300/2500 euro
3. Wil graag een huis duurder dan 120.000 euro alleen vertelt internet mij dat ik echt maximaal 120.000 euro kan lenen en geen cent meer. Zijn dat ook julie ervaringen?
Het te lenen bedrag is overal in Nederland welliswaar gelijk, maar in Amsterdam koop je voor dat bedrag een garage, terwijl je ver buiten de randstad voor hetzelfde bedrag een hoekhuis met garage en tuin kunt kopen...quote:Op woensdag 20 oktober 2010 09:20 schreef Montresor het volgende:
Glorious. Ervaringen mee gehad misschien? Apart overigens dat het in Amsterdam lastiger zou zijn. Voor het bedrag maakt het toch niet echt uit of je nu in een gehucht in het oosten zit of in de randstad zou ik zeggen. Zit nu wel te hopen op iemand die wel een succesverhaaltje heeft... als die er zijn...
In Amsterdam is het nou gewoon allemaal wat duurder. En houdt er ook rekening mee dat je in Amsterdam ook maandelijkse kosten zijn voor erfpacht (tenzij afgekocht, maar dan zit het verrekend in de verkoopprijs). Dus bezint eer voor ge begint (ofzo).quote:Op woensdag 20 oktober 2010 09:20 schreef Montresor het volgende:
Glorious. Ervaringen mee gehad misschien? Apart overigens dat het in Amsterdam lastiger zou zijn. Voor het bedrag maakt het toch niet echt uit of je nu in een gehucht in het oosten zit of in de randstad zou ik zeggen. Zit nu wel te hopen op iemand die wel een succesverhaaltje heeft... als die er zijn...
(Shiit,ik zie ong 6 posts hierboven ongeveer dezelfde situatie als die van mijquote:Op woensdag 3 november 2010 10:24 schreef iekepieke het volgende:
Ik heb een levenhypotheek met Obvion waarbij het beleggingsdeel bij AXA/Reaal nu loopt (incl OVR). Nu is het rendement (sinds2001) om te huilen. Nu is het wel zo dat de kosten van de tussenpersoon (de hypotheker) binnenkort aflopen.
Nu zegt de hypotheker dat ik het beste bij een nieuwe hypotheek (ik wil een ander huis kopen) dit belggingsdeel kan laten doorlopen. Tis wel zo dat mijn depotpoje leeg is en elk jaar 700e bij mag storten.
Is dit verstandig?
behoogde resultaat 2030 was 145.000 E
huidige waarde belggingdeel 18.000 E
Waarde huis nu ong 260.000 E.
(depotstorting eenmalig 2001 ong 20.000 E waaruit de premie voor belleging en OVR uit betaalt).
Als het goed is de waarde van mij OVR ook 20.000 E en kan deze kan uitbetalen en ook opnieuw laten afsluiten..? Klopt dat en is dat gusntig?
Wat wil ik: graag naar duurder huis van zeg 375.000 excl KK. Liefst meer zekerheid spaarhyptheek (zeg einde looptijd 80% zeker is afgelost)
besteedbaar eigen vermogen 50.000
Nog een concrete vraag: Als ik bij de hypotheek vertrekker wil of moet blijven zitten is dit dan obvion of reaal? En is het verstandig hier te blijven (heeft Reaal uberhaup een spaarhyp?
Dat zou je normaal gesproken wél kunnen kiezen, maar geef dat wél duidelijk aan door bij de overboeking aan te geven om welk leningdeel het gaat.quote:Op woensdag 3 november 2010 09:29 schreef Wombcat het volgende:
Aflossingsvraagje. Ik wil een bedrag (¤2.000) vervroegd aflossen. Ik heb een hypotheek die deels aflossingsvrij (4,90% rente, effectief 5,10) is en deel spaarhypotheek (5,15% rente, effectie 5,30), met NHG. Ik mag boetevrij 15% jaarlijks aflossen.
Kun je dan er tussen kiezen of je het aflossingsvrije of spaarhypotheek deel aflost?
Normaal gesproken worden deze lager. Je schuld waarover de rente verschuldigd is, is immers lager.quote:Maakt dat verder nog verschil in het maandelijkse bedrag wat ik daarna betaal?
Dat zijn twee losstaande zaken. Een spaarhypotheek is feitelijk niet anders dan een aflossingsvrije hypotheek met daaraan gekoppeld een levensverzekering. Het kán zijn dat ze je vragen of de polis ook moet worden aangepast (i.v.m. fiscale regels omtrent de uitkering), maar dan krijg je óf de keuze: premieverlaging of looptijdverkorting.quote:En als ik de spaarhypotheek nu gedeeltelijk aflos, wordt dan ook de einduitkering daaruit lager?
Het bedrag is dermate klein dat het waarschijnlijk niet zo heel veel uitmaakt. Misschien kun je het als extra storting in je polis doen. Dat verkort wellicht je looptijd dusdanig, dat het je meer scheelt dan direct aflossen. Maar dat zul je moeten laten uitrekenen,quote:Wat is dan handiger om te doen?
Lastig te beoordelen, natuurlijk, als je de polis niet kent. Afkopen zorgt er niet voor dat je er beter van wordt.quote:Op woensdag 3 november 2010 10:24 schreef iekepieke het volgende:
Ik heb een levenhypotheek met Obvion waarbij het beleggingsdeel bij AXA/Reaal nu loopt (incl OVR). Nu is het rendement (sinds2001) om te huilen. Nu is het wel zo dat de kosten van de tussenpersoon (de hypotheker) binnenkort aflopen.
Nu zegt de hypotheker dat ik het beste bij een nieuwe hypotheek (ik wil een ander huis kopen) dit belggingsdeel kan laten doorlopen. Tis wel zo dat mijn depotpoje leeg is en elk jaar 700e bij mag storten.
Is dit verstandig?
Voor de zekerheid: we hebben het hier over een ORV (OverlijdensRiscioVerzekering)? Die heeft geen waarde.quote:Als het goed is de waarde van mij OVR ook 20.000 E en kan deze kan uitbetalen en ook opnieuw laten afsluiten..? Klopt dat en is dat gusntig?
Je moet gewoon doen alsof je een compleet nieuwe hypotheek afsluit en kijkt daarbij naar je huidige situatie (polissen e.d.). Polissen kun je meenemen en eventueel inbrengen in een spaarhypotheek (maar dan koop je wel weer af).quote:Nog een concrete vraag: Als ik bij de hypotheek vertrekker wil of moet blijven zitten is dit dan obvion of reaal? En is het verstandig hier te blijven (heeft Reaal uberhaup een spaarhyp?
Zoverik het begreep, dat het een polis (ik meen dus een OVR) waar eenmailg ingestort is en waarmee ik van het rendement de premie voor OVR betaal en spaardeel voor aflos..quote:Op woensdag 3 november 2010 10:36 schreef Five_Horizons het volgende:
.
[..]
Voor de zekerheid: we hebben het hier over een ORV (OverlijdensRiscioVerzekering)? Die heeft geen waarde.
[..]
En die eenmailg storting weer op de een of andere manier weer terug kan krijgen :-)quote:Op woensdag 3 november 2010 10:40 schreef iekepieke het volgende:
[..]
Zoverik het begreep, dat het een polis (ik meen dus een OVR) waar eenmailg ingestort is en waarmee ik van het rendement de premie voor OVR betaal en spaardeel voor aflos..
Dat gaat nietquote:Op woensdag 3 november 2010 10:44 schreef iekepieke het volgende:
[..]
En die eenmailg storting weer op de een of andere manier weer terug kan krijgen :-)
Ah, OK. Dus als ik aflos op de spaarhypotheek, los ik wel mijn schuld af, maar blijft mijn ORV hetzelfde. Dus eigenlijk heb ik 3 mogelijkheden:quote:[quote]Op woensdag 3 november 2010 10:32 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat zijn twee losstaande zaken. Een spaarhypotheek is feitelijk niet anders dan een aflossingsvrije hypotheek met daaraan gekoppeld een levensverzekering. Het kán zijn dat ze je vragen of de polis ook moet worden aangepast (i.v.m. fiscale regels omtrent de uitkering), maar dan krijg je óf de keuze: premieverlaging of looptijdverkorting.
[..]
Het bedrag is dermate klein dat het waarschijnlijk niet zo heel veel uitmaakt. Misschien kun je het als extra storting in je polis doen. Dat verkort wellicht je looptijd dusdanig, dat het je meer scheelt dan direct aflossen. Maar dat zul je moeten laten uitrekenen,
Inderdaad. Maar bij optie 3 zijn er ook twee opties, namelijk 1) verkorting van de looptijd (zelfde premie, minder lange duur) of 2) lagere premie (looptijd blijft hetzelfde als nu).quote:Op woensdag 3 november 2010 10:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ah, OK. Dus als ik aflos op de spaarhypotheek, los ik wel mijn schuld af, maar blijft mijn ORV hetzelfde. Dus eigenlijk heb ik 3 mogelijkheden:
1. aflossen op aflossingsvrije deel
2. aflossen op spaarhypotheek deel
3. extra storting in ORV, die verkort mijn looptijd, maar niet mijn premie?
Als je het daarvoor doet, niet, nee.quote:Op woensdag 3 november 2010 10:57 schreef Wombcat het volgende:
Edit: in mijn polis zie ik staan dat ik een extra storting kan doen die het verzekerde bedrag verhoogt. Dat zou dan betekenen dat de looptijd of premie niet aangepast worden.
Fortis ASR Spaarhypotheekverzekering.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:03 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je het daarvoor doet, niet, nee.
Maar dat sluit een extra storting i.v.m. looptijdverkorting/premieverlaging natuurlijk niet uit.
Welke polis is het?
Daar geldt sowieso de verlaging van de vervolgpremies voor, voor zover ik hier kan nagaan.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Fortis ASR Spaarhypotheekverzekering.
Oh ja, ik zie dat ik nog een blad met aanvullende voorwaarden heb, daar staat dat in.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:08 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Daar geldt sowieso de verlaging van de vervolgpremies voor, voor zover ik hier kan nagaan.
Dan moet je toch éérder in dit topic komenquote:Op woensdag 3 november 2010 17:36 schreef Drive-r het volgende:
Even volgen, net de offerte getekend!
quote:Op donderdag 4 november 2010 09:59 schreef Freak188 het volgende:
Vraag: waarom zou je je hypotheek via een dergelijke shop (in feite een tussenpersoon?) afsluiten?
quote:Op woensdag 3 november 2010 23:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Naast dat er verstrekkers zijn die alleen maar via tussenpersonen werken, betaal je via de bank natuurlijk net zo goed kosten. Daarnaast kan hij natuurlijk met verschillende partijen aan de gang voor je (hypotheek A bij levensverzekering B enz. en is hij gewoon een centraal loket en heb je één aanspreekpunt.
Daarnaast zit je bij sommige verstrekkers ook vast aan bepaalde producten (Rabobank biedt standaard alleen een bankspaarhypotheek aan ongeveer.....). Die moeten maar net bij je passen.
Dat is niet te zeggen. Je kunt ook gewoon kiezen voor advies op basis van uurtarief of een standaard fee. Reken in dat geval op 1000-2000 euro, afhankelijk van je wensen. Op basis van provisie kost dat makkelijk het dubbele.quote:Hoeveel blijft er in de algemeenheid aan hun strijkstok hangen?
Neuh, dat is in het algemeen niet zo. Banken hebben het intermediair nodig en gaan daar niet op prijs mee concurreren.quote:Ik hoorde van mensen om mij heen dat je beter direct naar een bank (hypotheekvertrekker) kunt stappen, omdat die banken waarschijnlijk een iets gunstigere rentepercentage zullen rekenen als je direct bij de bank afsluit.
Ja, maar ook ik mag niet spammenquote:En weet iemand een goede vergelijk-tool voor hypotheken?
En vooral niet vergeten dat er nog altijd provisies worden betaald op de extra verzekeringen die je afsluit, waaronder de overlijdensrisicoverzekering. Vreemd genoeg vergeten ze dit nagenoeg altijd te vermelden, en komt het pas bij het zetten van de handtekening ter sprake dat er eigenlijk niet wordt gewerkt zonder provisie, maar dat de klant alleen de afsluitprovisie zelf moet betalen aan de adviseur middels een uurtarief dat vreemd genoeg erg dicht in de buurt kan komen van de afsluitprovisie.quote:Op donderdag 4 november 2010 10:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is niet te zeggen. Je kunt ook gewoon kiezen voor advies op basis van uurtarief of een standaard fee. Reken in dat geval op 1000-2000 euro, afhankelijk van je wensen. Op basis van provisie kost dat makkelijk het dubbele.
Wacht even... Als een adviseur op basis van een uurtarief werkt, dan wil dat normaal gesproken ook gewoon zeggen dat er totaal geen provisie op z'n geadviseerde producten zit, hoor.quote:Op donderdag 4 november 2010 10:15 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
En vooral niet vergeten dat er nog altijd provisies worden betaald op de extra verzekeringen die je afsluit, waaronder de overlijdensrisicoverzekering. Vreemd genoeg vergeten ze dit nagenoeg altijd te vermelden, en komt het pas bij het zetten van de handtekening ter sprake dat er eigenlijk niet wordt gewerkt zonder provisie, maar dat de klant alleen de afsluitprovisie zelf moet betalen aan de adviseur middels een uurtarief dat vreemd genoeg erg dicht in de buurt kan komen van de afsluitprovisie.
Dus, een adviseur met een uur-tarief zal aan een hypotheek minimaal het uur-tarief verdienen, maar afhankelijk van je persoonlijke situatie ook enkele duizenden euro's meer in zijn zak steken (over de jaren uitgesmeerd).
Ik kreeg toch anders een verhaal te horen dat het (schijnbaar?) wettelijk verplicht is voor adviseurs om nazorg te leveren over producten als een ORV, en dat daar dus wel gewoon een provisieregeling voor blijft lopen...quote:Op donderdag 4 november 2010 10:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wacht even... Als een adviseur op basis van een uurtarief werkt, dan wil dat normaal gesproken ook gewoon zeggen dat er totaal geen provisie op z'n geadviseerde producten zit, hoor.
quote:Op donderdag 4 november 2010 10:19 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Ik kreeg toch anders een verhaal te horen dat het (schijnbaar?) wettelijk verplicht is voor adviseurs om nazorg te leveren over producten als een ORV, en dat daar dus wel gewoon een provisieregeling voor blijft lopen...
* MichelBtje krijgt steeds meer twijfels over zijn 'adviseur' van de hypotheekshop
Zucht dat wordt dus weer een hard gesprek...quote:Op donderdag 4 november 2010 10:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
![]()
Wettelijke plicht van provisie? (daar komt het dan op neer)
Een adviseur heeft een plicht tot nazorg, dat is nergens per se zo geregeld (er bestaat namelijk ook zoiets als een product afnemen zónder advies (execution only)). Maar dan nog: als hij dat verplicht is over een ORV, dan is 'ie dat over élk product.
Dus nee. Dat verhaal klopt niet.
Of het verpand is of niet, maakt inderdaad niet uit. Het kan wel zijn dat een bepaalde aanbieder geen 'netto' producten kan aanbieden, maar dan is het nog steeds zo dat de adviseur dat bedrag gewoon kan teruggeven aan de klant.quote:Op donderdag 4 november 2010 10:49 schreef MichelBtje het volgende:
Nu dus ook weer het verhaal dat er alsnog een provisieregeling is waar zij dus de mogelijkheid heeft om die niet te laten uitkeren. Moet ik wel bekennen dat er sowieso een provisie was bij de door mij gekozen losse ORV (niet verpand) naast de verpande ORV, en ik niet zeker weet of er bij de verpande ORV ook sprake is van een provisie. Zou geen verschil mogen uitmaken lijkt mij...
Heb zojuist al een concullega gebeld en die was redelijk geschokt over de gang van zake. Word vanmiddag terug gebeld om wat inhoudelijker op de zaken in te gaan.quote:Op donderdag 4 november 2010 10:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Of het verpand is of niet, maakt inderdaad niet uit. Het kan wel zijn dat een bepaalde aanbieder geen 'netto' producten kan aanbieden, maar dan is het nog steeds zo dat de adviseur dat bedrag gewoon kan teruggeven aan de klant.
Maar goed.. een adviseur heeft zeker een zorgplicht en kan ook wel besluiten om aan de hand daarvan de provisie te behouden, maar moet dat wel gewoon kunnen uitleggen, lijkt me.
Het is niet fout wat je adviseur heeft gedaan, maar z'n uitleg is wel wat apart, moet ik zeggen. Zeker als je afspreekt om op uurtarief verder te gaan.
Ik heb het in elk geval nog niet zo gezien.
Ware het niet dat ik blijkbaar een opdrachtovereenkomst heb getekend en waarschijnlijk al zo'n ¤ 1.500 boete zal moeten betalen wegens geleverde diensten als ik zou willen overstappen. Dan moet ik al op zoek gaan naar iemand die voor mij gratis e.e.a. wil inkloppen in het systeem, en die mensen zijn er niet echtquote:Op donderdag 4 november 2010 11:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Mja, ik kan het me voorstellen. Je kunt altijd dreigen met een intermediairswissel, natuurlijk, in het uiterste geval. Dat levert je an sich niet het gewenste resultaat op (je krijgt daar geen provisie mee terug), maar zorgt er waarschijnlijk wél voor dat 'ie actie onderneemt.
Wat apart... Jij hebt toch al betaald voor de geleverde diensten (advies m.b.t. hypotheek)? De nazorg kwam wat hen betreft toch uit de provisie? Dan stopt de zorg en stopt de provisie.quote:Op donderdag 4 november 2010 11:40 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Ware het niet dat ik blijkbaar een opdrachtovereenkomst heb getekend en waarschijnlijk al zo'n ¤ 1.500 boete zal moeten betalen wegens geleverde diensten als ik zou willen overstappen. Dan moet ik al op zoek gaan naar iemand die voor mij gratis e.e.a. wil inkloppen in het systeem, en die mensen zijn er niet echt![]()
Ow, je hele verhaal is nog niet lopende. Dan is het inderdaad een ander verhaal.quote:Alhoewel, even hardop nadenkend, het moet best mogelijk kunnen zijn aangezien de getekende offerte al naar Reaal is. Zou best een welwillende adviseur moeten kunnen vinden die het dossier overneemt (lees: de stukken instuurt en even de communicatie bijhoudt) voor een habbekrats.
Maar goed, ik wacht even het telefoontje van de andere adviseur af en zal mijn adviseur dan eens confronteren. Moet niet meteen te hard van stapel lopen nu natuurlijk![]()
* MichelBtje moet ineens denken aan hoe de adviseur aan de telefoon vroeg waarom ik zelf geen adviseur wilde worden (antwoord was toen het verrotte imago van de brache)
Neenee ik heb nog niets betaald, offerte is net pas getekend en verrekening zal normaliter plaatsvinden rondom passeerdatum. Echter, als ik nu mij biezen wil pakken zal ik alsnog een verrekening krijgen op basis van uren waarvan ik weet dat ze niet gemaakt zijn. Maarja, probeer maar eens aan te tonen dat het voor een adviseur geen 15 uur administratie kost om een kant en klaar verzoek van de klant in te kloppen in het systeem en via Portal (o.i.d.) te verzenden naar de bank...quote:Op donderdag 4 november 2010 11:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat apart... Jij hebt toch al betaald voor de geleverde diensten (advies m.b.t. hypotheek)? De nazorg kwam wat hen betreft toch uit de provisie? Dan stopt de zorg en stopt de provisie.
Je huidige verstrekker heeft niets te maken met de rente die je gaat betalen. Je verstrekker vergelijkt (in de meeste gevallen) de rente op naastgelegen rentevaste periode met jouw eigen rente en bepaalt aan de hand daarvan de boeterente.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:02 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
Klopt het dat je geen boete krijgt bij oversluiten (resterende rentevaste periode van 5 jaar) indien de rente die je gaat betalen na oversluiten hoger is dan je huidige rente?
Of ligt dat iets complexer?
Oh, en wie weet nog een goede, onafhankelijke financieel adviseur in Utrecht...?
Pfft... wel een vreemd verhaal. 12 abonnementen voor je telefoon? Ik kan me voorstellen dat een acceptant het allemaal wel heel toevallig vindt (dat zeg ik niet zelf, maar ik bekijk het nu door de ogen van een acceptant) dat er zoveel registraties zijn.quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:41 schreef TweakersOnly het volgende:
Ik ben bezig met oversluiten van mijn hypotheek. De eerste aanvraag bij een grote bank werd meteen afgewezen omdat ik teveel registraties bij het BKR zou hebben. Ik heb daarop overzicht opgevraagd, waaruit blijkt dat er 35 positieve registraties op mijn naam staan, op 4 na zijn ze allemaal gesloten. 12 registraties betreffen telefoonabonnementen, daarbij nog een aantal registraties door uitgesteld betalen en creditcards. Door diefstal, potentieel creditcardfraude en wijziging policy ING heb ik alleen hiervoor al 7 registraties staan. Elk nieuw creditcardnummer is een nieuwe registratie, terwijl ik in feite maar een overeenkomst heb.
Afijn, bij de eerste bank ben ik afgewezen. Ook de aanvraag bij een tweede bank is door een automatisch proces al afgewezen, mijn tussenpersoon heeft nog een gesprek met de accountmanager van deze bank.
Ter volledigheid wat gegevens:
- taxatiewaarde: 175000
- hyotheekbedrag: 180000 met nhg, 5.2% 20 jaar vast
- jaarinkomen: 49500 euro
Voor de duidelijkheid: ik heb geen enkele negatieve registratie, alles is netjes afgelost.
Wat is jullie inschatting dat een Hypotheekaanvraag alsnog goedgekeurd kan worden?
Gezien jouw geschiedenis? Ik neem aan dat jij van tevoren alles hebt moeten opsturen (in plaats van de normale route --> offerte van verstrekker --> getekend retour met alle stukken)? Dan is er niet veel aan de hand, denk ik. Alle checks zijn al geweest. Ik neem aan dat C je e.e.a. verteld heeft?quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:33 schreef Drive-r het volgende:
Vraagje: Ik heb dus met wat pijn en moeite een offerte weten te krijgen. Nu heb ik die getekend en geretourneerd, binnen 2 weken zou het dan rond moeten zijn. Wat is het risico dat er toch iets mis mee gaat in deze phase? Punt is natuurlijk dat ik over 2.5 week de borg moet gaan betalen, en dat ik dan liever volledige hypotheek documentatie heb.
Dat klinkt logisch. Maar als mijn huidige rente dan lager is dan de 3-jarige rente van de andere verstrekker? Klopt het dan dat er geen boeterente wordt berekend?quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je huidige verstrekker heeft niets te maken met de rente die je gaat betalen. Je verstrekker vergelijkt (in de meeste gevallen) de rente op naastgelegen rentevaste periode met jouw eigen rente en bepaalt aan de hand daarvan de boeterente.
Dus als jij nog 3 jaar te gaan hebt in je rentevaste periode, vergelijkt je huidige verstrekker jouw huidige rente met hun 3-jarige rentetarief. Op basis van dat verschil wordt een eventuele boete bepaald.
Je huidige verstrekker heeft toch niets met de tarieven van die andere verstrekker te maken?quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:05 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
Dat klinkt logisch. Maar als mijn huidige rente dan lager is dan de 3-jarige rente van de andere verstrekker? Klopt het dan dat er geen boeterente wordt berekend?
(want ik dacht dat de boeterente ten dele ook werd gedreven door het gemis aan inkomsten indien de rente lager is dan de renten is het resterende rentevastperiode. De verstrekker zou dan geld mislopen. Als de rente echter hoger is, kan hij meer aan 'nieuwe' klante verdienen)
Ik heb volgens mij alles al opgestuurd inderdaad, eigenlijk alleen de taxatie heeft pas na offerte plaats gevonden (maar die was hoger dan de inschatting van de adviseur). Ik heb het nog even checked en ik werk nu helaas niet met jouw tip, maar met een andere die ik tegelijkertijd kreeg. Ben wel met C in contact geweest, maar op de een of andere manier kwam die andere partij net even makkelijk uit, zo gaat dat denk ik.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Gezien jouw geschiedenis? Ik neem aan dat jij van tevoren alles hebt moeten opsturen (in plaats van de normale route --> offerte van verstrekker --> getekend retour met alle stukken)? Dan is er niet veel aan de hand, denk ik. Alle checks zijn al geweest. Ik neem aan dat C je e.e.a. verteld heeft?
Mja, acceptanten van dit soort posten hebben een bepaald mandaat, normaal gesproken en daar gaan ze niet zomaar aan voorbij (aan de mening van de collega).quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:12 schreef Drive-r het volgende:
Als er een iemand nu pas de file bekijkt en het toch niks vind, ben je weer terug bij af...
Waar zit het hem dan in: als ik op 'oversluitsites' de boeterente laat berekenen, wordt er wel een boete getoond bij een lagere nieuwe rente en geen boete bij een hogere nieuwe rente?? En dan vul ik netjes resterend bedrag en resterend rentevastperiode in.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je huidige verstrekker heeft toch niets met de tarieven van die andere verstrekker te maken?
Het gaat inderdaad om de gemiste inkomsten van je huidige verstrekker. Dat heeft natuurlijk niets met het tarief van de concurrent te maken.
Het zou je verbazen. In Nederland lukt het je nog wel om 100-500 miljoen in een paar weken te regelen, maar mijn hypotheek kost een stuk meer tijdquote:Op zaterdag 6 november 2010 16:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mja, acceptanten van dit soort posten hebben een bepaald mandaat, normaal gesproken en daar gaan ze niet zomaar aan voorbij (aan de mening van de collega).
Het is waarschijnlijk net een stukje minder ingewikkeld dan je beroepsmatige transacties
Wie zijn die kleinere partijen?quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:06 schreef Bayswater het volgende:
Handig trouwens om bij het eerste vrijblijvende gesprek gelijk een kostenplaatje te laten maken van provisies, bemiddelingskosten ed van de beste man/vrouw. Dan kom je vaak snel tot de conclusie dat je niet bij de Hypotheekshop of Hypotheker moet zijn maar bij een kleinere partij.
Kleine financiele adviesbureautjes, die wel al een tijdje ervaring hebben in de branche (haal je uit de kvk en van internet).quote:
Alle telefoonabonnementen die ik vanaf 2004 heb gehad staan erin. Ik stap ieder jaar over en krijg dan een nieuwe bkr registratie. Daarnaast heb ik op mijn naam twee abonnementen, een voor mezelf en een voor mijn broer. Op bijna 6 jaar tijd 12 abonnementen, dus steeds 2 abonnementen tegelijkertijd. Zo raar lijkt me dat toch niet?quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:32 schreef Five_Horizons het volgende:
Pfft... wel een vreemd verhaal. 12 abonnementen voor je telefoon? Ik kan me voorstellen dat een acceptant het allemaal wel heel toevallig vindt (dat zeg ik niet zelf, maar ik bekijk het nu door de ogen van een acceptant) dat er zoveel registraties zijn.
Daar wordt vergeleken met de nieuwe rente bij de HUIDIGE verstrekker. Dus intern oversluiten.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:17 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
[/i]
Bron: http://www.actuelerentest(...)matie/boeterente.asp
Jij wilt beweren dat het normaal is dat je elk jaar voor je broer een contract aangaat?quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:46 schreef TweakersOnly het volgende:
[..]. Zo raar lijkt me dat toch niet?
Natuurlijk wel. De gemiddelde persoon zal er misschien 2 of 3 hebben. Daarbij dus nog 23 andere BKR registraties, krijg je voor elke creditcard echt een nieuwe? Of voor elke nieuwe creditcard account? Dan nog is het gewoon opvallend veel, die banken weigeren je heus niet omdat je zo modaal bent...quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:46 schreef TweakersOnly het volgende:
[..]
Alle telefoonabonnementen die ik vanaf 2004 heb gehad staan erin. Ik stap ieder jaar over en krijg dan een nieuwe bkr registratie. Daarnaast heb ik op mijn naam twee abonnementen, een voor mezelf en een voor mijn broer. Op bijna 6 jaar tijd 12 abonnementen, dus steeds 2 abonnementen tegelijkertijd. Zo raar lijkt me dat toch niet?
Je kunt meestal rondshoppen voor de ORV en soms voor de levensverzekering die af gaat lossen. Dit laatste bij leven- of beleggingshypotheken.quote:Op zondag 7 november 2010 18:30 schreef Freak188 het volgende:
Nog een vraag. Op verschillende sites raden ze aan om de elementen binnen een hypotheek (lening, aflossing en verzekeringen) te bekijken voor goedkopere opties. Wat betreft de verzekering: je kan dus als particulier "shoppen" voor de verzekering? Zolang je maar een overlijdens-risico verzekering neemt?
Dit begrijp ik even niet. Bij geen enkele aanbieder moét de hypotheek worden afgelost, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.quote:Ook zijn er amper hypotheek aanbieders die een hypotheek aanbieden die volledig afgelost moet worden.
Of er een ORV nodig is en onder welke voorwaarden ligt aan de verstrekker. Er is geen regel die zegt dat het 15 jaar duurt voordat deze kunt wegvallen.quote:Ik wil het liefste geen restschuld aan het einde van de looptijd overhouden. Nadeel is dat je een hogere maandlast hebt. Maar wat zijn de voordelen? Mijn schoonvader zei dat je dan maar voor 15 jaar een overlijdensrisico verzekering hoeft af te sluiten, omdat na 15 jaar het uitstaande bedrag voor de hypotheekverstrekker laag genoeg is om zonder verzekering door te gaan. Kan iemand zoiets bevestigen?
Nou ja, ik ging dus langs de Hypotheekshop (jaja.. I know) en daar begon die man te rekenen met maximaal aflossingsvrij. Daar had ik geen trek in en ik legde hem uit: ik wil aan het einde van de looptijd geen restschuld hebben. Daarna begon ie te rekenen met 20% aflossingsvrij (dus 80% aflossen). Ik kreeg van hem het idee dat 100% aflossen not done/niet slim was.quote:Op zondag 7 november 2010 19:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Dit begrijp ik even niet. Bij geen enkele aanbieder moét de hypotheek worden afgelost, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Dat idee slaat in elk geval helemaal nergens op. Dat is afhankelijk van je eigen ideeën daarover en heeft niets met 'not done' te maken.quote:Op zondag 7 november 2010 19:50 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Nou ja, ik ging dus langs de Hypotheekshop (jaja.. I know) en daar begon die man te rekenen met maximaal aflossingsvrij. Daar had ik geen trek in en ik legde hem uit: ik wil aan het einde van de looptijd geen restschuld hebben. Daarna begon ie te rekenen met 20% aflossingsvrij (dus 80% aflossen). Ik kreeg van hem het idee dat 100% aflossen not done/niet slim was.
Als er een offerte komt, zijn daar uiteraard kosten aan verbonden, als de adviseur op basis van uurtarief werkt. Dan levert 'ie immers een advies af.quote:Maar goed, bij het volgen van deze topic ben ik tot de conclusie gekomen dat ik nog een paar afspraken moet maken met andere adviseurs/adviesbureau's. Is een offerte van een adviseur/verstrekker vrijblijvend, of zijn daar ook kosten aan gebonden? Of ligt dat meer aan de grootte van het betreffende bureau? (De Hypotheker is kapitaalkrachtiger dan een eenmanszaak bijvoorbeeld).
Dus als je 5 offertes wil vergelijken, ben je wel al een bedrag (5 keer 1 uur voor een offerte bijv.) kwijt? Of is het vergelijken van 5 offertes veel? Ik heb echt geen idee namelijk.....quote:Op zondag 7 november 2010 20:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat idee slaat in elk geval helemaal nergens op. Dat is afhankelijk van je eigen ideeën daarover en heeft niets met 'not done' te maken.![]()
[..]
Als er een offerte komt, zijn daar uiteraard kosten aan verbonden, als de adviseur op basis van uurtarief werkt. Dan levert 'ie immers een advies af.
Werkt 'ie op basis van louter provisie, dan niet natuurlijk, maar dan betaal je waarschijnlijk een stuk meer dan op basis van uurtarief. (reken op het dubbele)
Ja, maar jij bedoelt geen daadwerkelijke offerte, maar gewoon een overzicht van maandlasten. Dat is net wat anders, dan weer.quote:Op zondag 7 november 2010 20:30 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Dus als je 5 offertes wil vergelijken, ben je wel al een bedrag (5 keer 1 uur voor een offerte bijv.) kwijt? Of is het vergelijken van 5 offertes veel? Ik heb echt geen idee namelijk.....
Niets.quote:By the way, als iemand op provisie werkt en hij maakt een offerte voor je en je besluit niet om op die offerte in te gaan... wat betaal je dan?
Dat geldt ook toch als de offerte daadwerkelijk bij de geldverstrekker is aangevraagd en terug is gekomen om te tekenen?quote:
Oke.. maar in principe heeft iedere fatsoenlijke hypotheekverstrekker een computerprogramma waar alle (door hem bemiddelde) hypotheekverstrekkers in zitten. Deze hypotheekverstrekkers hebben hun voorwaarden en rente-percentages. Dus het zou niet uit moeten maken of je bij de Hypotheker of een klein bureau langsgaat, toch? Ze moeten allemaal rekenen met de voorwaarden en kosten van de verstrekker.... Misschien zal een klein bureau minder provisie rekenen dan (bijv.) De Hypotheker (zoals je al eerder hebt gezegd). Of zijn er kleine bureau's die nog ouderwetsch met de rekenmachine de boel uitrekenen waardoor er verschil zichtbaar wordt?quote:Op zondag 7 november 2010 20:45 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, maar jij bedoelt geen daadwerkelijke offerte, maar gewoon een overzicht van maandlasten. Dat is net wat anders, dan weer.
Een onafhankelijk adviseur kan gewoon van vijf verschillende maatschappijen de tarieven laten zien, maar dat zou helemaal niet nodig moeten zijn.
Als jij aangeeft wat je wensen zijn, aan de hand van zijn vragen, is er eigenlijk maar één verstrekker de juiste. De voordeligste die voldoet aan jouw wensen.
Allemaal beschikken ze over dezelfde gegevens, al zijn er bepaalde inkoopcombinaties die weleens wat meer kunnen doen aan kortingen of eigen labels. Er zijn verschillende rekenprogramma's in de markt, maar uiteindelijk komen daar allemaal dezelfde gegevens uit.quote:Op zondag 7 november 2010 20:53 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Oke.. maar in principe heeft iedere fatsoenlijke hypotheekverstrekker een computerprogramma waar alle (door hem bemiddelde) hypotheekverstrekkers in zitten. Deze hypotheekverstrekkers hebben hun voorwaarden en rente-percentages. Dus het zou niet uit moeten maken of je bij de Hypotheker of een klein bureau langsgaat, toch? Ze moeten allemaal rekenen met de voorwaarden en kosten van de verstrekker.... Misschien zal een klein bureau minder provisie rekenen dan (bijv.) De Hypotheker (zoals je al eerder hebt gezegd). Of zijn er kleine bureau's die nog ouderwetsch met de rekenmachine de boel uitrekenen waardoor er verschil zichtbaar wordt?
Ik kan geen opjectieve reden geven om niet bij de Hypotheker langs te gaan, eigenlijk. Ik ken veel van hun adviseurs en, wellicht toevallig, ben ik niet onder de indruk van hun capaciteiten en kennis. Ik vind het al vreemd dat ze daar een concept als een 'financiële coach' hebben.quote:Dus afgezien van provisie's, waarom zou ik langs een andere toko dan (bijvoorbeeld) de Hypotheker langsgaan? Als het goed is, zou de hypotheek die voor mij het best past, zowel door een grote toko als door een klein bedrijf moeten komen bovendrijven....
Ja.quote:Op zondag 7 november 2010 20:51 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dat geldt ook toch als de offerte daadwerkelijk bij de geldverstrekker is aangevraagd en terug is gekomen om te tekenen?
Hooguit de kosten, maar dat kun je alleen zeggen als je ze vergelijkt. Verder zitten er geen voordelen aan een bankspaarhypotheek. Eigenlijk alleen maar nadelen, over het algemeen.quote:Op maandag 8 november 2010 08:56 schreef Scorpie het volgende:
Wat is nou het grote voordeel van een bankspaar hypotheek ten opzichte van bijvoorbeeld een 'spaarhypotheek' a la de Aegon levensloop hypotheek? Enige wat ik zo 1,2,3 zie is dat je bij de bankspaarhypotheek geen verplichte levensverzekering hoeft af te sluiten, maar er moet vast meer zijn....
Wat zijn de nadelen precies? Ik lees op internet dat er "financiele aspecten" nadelig zijn.. maar welke precies... geen idee.quote:Op maandag 8 november 2010 09:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hooguit de kosten, maar dat kun je alleen zeggen als je ze vergelijkt. Verder zitten er geen voordelen aan een bankspaarhypotheek. Eigenlijk alleen maar nadelen, over het algemeen.
Zie hier: Hoe kiezen jullie je tussenpersoon?quote:Op maandag 8 november 2010 09:17 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Wat zijn de nadelen precies? Ik lees op internet dat er "financiele aspecten" nadelig zijn.. maar welke precies... geen idee.
En wat zijn verder de verschillen tussen bankspaar en spaarhypotheek?
quote:Op donderdag 4 november 2010 16:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het komt op het volgende neer:
Als je een bankspaarproduct hebt, moet er gedurende de looptijd altijd een koopwoning zijn. Je kunt niet, zoals bij een KEW wél kan, tijdelijk een woning huren. (ik weet niet wat ik over 20 jaar doe).
Doe je dat wel, dan komt de fiscus langs, want dan moet je afrekenen over de waarde - evt. vrijstelling - inleg. Daarnaast verlies je daarbij die vrijstelling, mocht je toch verder gaan met het product. Dan komt je voordeel t.o.v. box 3 dus te vervallen. Het kan dus zijn dat je tussentijds met de fiscus moet afrekenen, terwijl je rekening gewoon nog steeds geblokkeerd is.
Bij overlijden komt de waarde van de rekening in de nalatenschap (i.t.t. de verzekering, waar een begunstiging van kracht is) en moet je er dus wellicht over afrekenen, terwijl de uitkering naar de verstrekker gaat.
Tot slot valt banksparen altijd in box 1 (daaruit volgt ook het eerste verschil) en bepaal je daarmee wat je over 30 jaar met dat geld moet gaan doen. Ik kan niet eens tien jaar vooruit kijken; laat staan 30.
Oke, als ik het zo lees is het dus een product wat als een molensteen om je nek hangt.quote:Op maandag 8 november 2010 09:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zie hier: Hoe kiezen jullie je tussenpersoon?
[..]
Dát zeg ik niet.quote:Op maandag 8 november 2010 09:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oke, als ik het zo lees is het dus een product wat als een molensteen om je nek hangt.
Nee, overlijdensverzekering is enkel nodig tot x% van de EW. Mijn hypotheek (net huis gekocht) heeft enkel een overlijdsverzekering nodig boven 90% van de EW op mijn salaris. Ik breng nu dus 89% van EW in, zodat ik geen verzekering af hoef te sluiten.quote:Op maandag 8 november 2010 09:33 schreef Freak188 het volgende:
Ik heb trouwens na zitten denken over de opmerking van mijn schoonvader die zegt dat je bij volledige afossing, na 15 jaar je overlijdensrisicoverzekering kan stoppen.
Volgens mij is zijn redenering als volgt: als je volledig aflost (op een looptijd van 30 jaar), dan ben je na 15 jaar op de helft. De overlijdensrisico verzekering is ervoor bedoeld om (in geval van overlijden) dat de overgebleven persoon, de hypoptheek kan blijven betalen. Maar na 15 jaar is de helft afgelost. In principe is het restand van de schuld, op te hoesten voor 1 persoon. Klopt deze redenering?
- Niet mogelijk om tussentijds te hurenquote:Op maandag 8 november 2010 09:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dát zeg ik niet.
Je moet je alleen wél bewust zijn van de mogelijke gevolgen. (datzelfde geldt, in mindere mate, trouwens ook voor de KEW).
Ik persoonlijk ben het helemaal met je eens.quote:Op maandag 8 november 2010 09:37 schreef Scorpie het volgende:
Vind ik toch wel minpunten waardoor je er flink aan vast zit als ik het zo hoor.
Wat moet ik me voorstellen bij die 'extra rompslomp' t.a.v. het eventueel opgeven van de woning?quote:Op maandag 8 november 2010 09:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
- Niet mogelijk om tussentijds te huren
- Bij overlijden komt de waarde van de rekening in de nalatenschap (geen mogelijkheid voor mijn partner om de woning eventueel op te geven zonder veel extra rompslomp dus)
- Tot slot valt banksparen altijd in box 1 (daaruit volgt ook het eerste verschil) en bepaal je daarmee wat je over 30 jaar met dat geld moet gaan doen.
Vind ik toch wel minpunten waardoor je er flink aan vast zit als ik het zo hoor.
Bij mijn huidige hypotheek is het gewoon zo dat mocht ik of mijn partner overlijden, de overlijdensrisicoverzekering het gedeelte afdekt dat nodig is voor mijn partner om eventueel te blijven wonen in de woning, zonder dat er hiervoor heel veel geregeld moet worden.quote:Op maandag 8 november 2010 09:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat moet ik me voorstellen bij die 'extra rompslomp' t.a.v. het eventueel opgeven van de woning?
Je zult sowieso met de belastingdienst te maken krijgen als je partner overlijdt. Ik zie nog niet wat voor extra rompslomp een hypotheek met banksparen dan op gaat leveren.quote:Op maandag 8 november 2010 09:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bij mijn huidige hypotheek is het gewoon zo dat mocht ik of mijn partner overlijden, de overlijdensrisicoverzekering het gedeelte afdekt dat nodig is voor mijn partner om eventueel te blijven wonen in de woning, zonder dat er hiervoor heel veel geregeld moet worden.
Bij een bankspaarhypotheek is het redelijk klote als je partner overlijd en je vervolgens nog een keer mag gaan regelen met de belastingdienst en dat soort zaken. Moet je niet willen als je net je partner verloren hebt dunkt mij.
Gheg.quote:Op maandag 8 november 2010 09:52 schreef Five_Horizons het volgende:
Ach, dan verzeker je die belastingclaim toch direct mee d.m.v. een ORV?
Mja, dat is wel zo, natuurlijk. Er is voor partners natuurlijk een vrij hoge vrijstelling, maar het is wel vervelend dat je niet die claim (als 'ie er dan al is) kunt betalen van de rekening zelf. Die wordt direct ingelost op je hypotheek.quote:Op maandag 8 november 2010 09:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je zult sowieso met de belastingdienst te maken krijgen als je partner overlijdt. Ik zie nog niet wat voor extra rompslomp een hypotheek met banksparen dan op gaat leveren.
Nou.... erm... wil je een eerlijk of een sociaal wenselijk antwoord?quote:Op maandag 8 november 2010 09:58 schreef Scorpie het volgende:
Maar goed, morgen een gesprek met de hypotheekadviseur om onze hypotheek maar eens te veranderen, oversluiten of niet. Hij vond het iig vrij frappant dat we geen boeterente hoefde te betalen F_H.....moet ik me nu zorgen gaan maken om zijn kennis en kunde?
Na 15 jaar ben je niet op de helft.quote:Op maandag 8 november 2010 09:33 schreef Freak188 het volgende:
Ik heb trouwens na zitten denken over de opmerking van mijn schoonvader die zegt dat je bij volledige afossing, na 15 jaar je overlijdensrisicoverzekering kan stoppen.
Volgens mij is zijn redenering als volgt: als je volledig aflost (op een looptijd van 30 jaar), dan ben je na 15 jaar op de helft. De overlijdensrisico verzekering is ervoor bedoeld om (in geval van overlijden) dat de overgebleven persoon, de hypoptheek kan blijven betalen. Maar na 15 jaar is de helft afgelost. In principe is het restand van de schuld, op te hoesten voor 1 persoon. Klopt deze redenering?
Eerlijk natuurlijk, ik wil geen gezanik over dit soort dingenquote:Op maandag 8 november 2010 09:59 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nou.... erm... wil je een eerlijk of een sociaal wenselijk antwoord?
Ikke niet snappe. EW is eigen waarde ofzo? En wat is de eigen waarde?quote:Op maandag 8 november 2010 09:35 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nee, overlijdensverzekering is enkel nodig tot x% van de EW. Mijn hypotheek (net huis gekocht) heeft enkel een overlijdsverzekering nodig boven 90% van de EW op mijn salaris. Ik breng nu dus 89% van EW in, zodat ik geen verzekering af hoef te sluiten.
Eigen woningExecutiewaarde, volgens mij.quote:Op maandag 8 november 2010 10:03 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Ikke niet snappe. EW is eigen waarde ofzo? En wat is de eigen waarde?
Inderdaad.quote:Op maandag 8 november 2010 10:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Eigen woningExecutiewaarde, volgens mij.
Mm... ik geloof dat ik het nog steeds niet helemaal snap. Kun je een voorbeeldje geven met fictieve getallen? Thanks alvast.quote:
Je koopt een woning voor 250k. Een taxatie wijst uit dat de executie waarde ("EW") 225k is. De bank kijkt naar EW en je salaris en vertelt je dat je alles boven 90% van EW moet verzekeren.quote:Op maandag 8 november 2010 10:38 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Mm... ik geloof dat ik het nog steeds niet helemaal snap. Kun je een voorbeeldje geven met fictieve getallen? Thanks alvast.
Als een woning verkocht wordt voor 200.000, dan is dat de vrije verkoopwaarde. 85/90% daarvan is de executiewaarde. Dat is de waarde die de woning zou moeten opbrengen bij een executieverkoop (dus een gedwongen verkoop op een veiling).quote:Op maandag 8 november 2010 10:38 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Mm... ik geloof dat ik het nog steeds niet helemaal snap. Kun je een voorbeeldje geven met fictieve getallen? Thanks alvast.
250k - 180k = 70k. Die 70k heb je dus zelf ingelegd?quote:Op maandag 8 november 2010 10:44 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Je koopt een woning voor 250k. Een taxatie wijst uit dat de executie waarde ("EW") 225k is. De bank kijkt naar EW en je salaris en vertelt je dat je alles boven 90% van EW moet verzekeren.
Als ik nu een hypotheek neem van 225k, leen ik dus 100% van EW en moet ik dus een verzekering nemen die 100-90-10% af dekt. Als ik een hypotheek neem van 180k, zit ik op 80% van EW en dus onder de 90%. Ik hoef nu geen levensverzekering af te sluiten.
Bepaalde dingen zijn geheel afhankelijk van de situatie.quote:Op maandag 8 november 2010 09:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
- Niet mogelijk om tussentijds te huren
- Bij overlijden komt de waarde van de rekening in de nalatenschap (geen mogelijkheid voor mijn partner om de woning eventueel op te geven zonder veel extra rompslomp dus)
- Tot slot valt banksparen altijd in box 1 (daaruit volgt ook het eerste verschil) en bepaal je daarmee wat je over 30 jaar met dat geld moet gaan doen.
Dit was een fictief geval. Je moet ook nog de kosten betalen, dus in dit fictieve geval moet je 70k + 25k (=10% van koopsom) = 95k inleggen. Ik doe dus iets in deze lijn, ik leg 65k in op een woning die iets goedkoper is, maar iets hogere EW heeft (ik heb de woning redelijk geprijsd kunnen krijgen).quote:Op maandag 8 november 2010 10:51 schreef Freak188 het volgende:
[..]
250k - 180k = 70k. Die 70k heb je dus zelf ingelegd?
Jeuuj kijk eens mama, zonder mn wetboekquote:Op maandag 8 november 2010 11:05 schreef Bayswater het volgende:
Die 2 jaar is inderdaad 3 jaar geworden voor het geval dat je oude woning nog 3 jaar te koop staat na het kopen van een nieuwe woning.
Jouw vrinden misschienquote:Op maandag 8 november 2010 10:57 schreef dasorakel het volgende:
Banksparen hoeft niet altijd in box 1 te vallen. Is nog steeds afhankelijk hoe je deze zelf aanmerkt bij onze vrinden van de belastingdienst.
Maar als je zoveel geld inlegt is het toch veel beter om een hogere hypotheek te nemen, waar je weer HRA van terug krijgt? Hoeveel levert het ontbreken van een ORV op, ten opzichte van teruggave via de HRA?quote:Op maandag 8 november 2010 11:04 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dit was een fictief geval. Je moet ook nog de kosten betalen, dus in dit fictieve geval moet je 70k + 25k (=10% van koopsom) = 95k inleggen. Ik doe dus iets in deze lijn, ik leg 65k in op een woning die iets goedkoper is, maar iets hogere EW heeft (ik heb de woning redelijk geprijsd kunnen krijgen).
Ten eerste heb ik geen HRA, ik woon in het buitenland. Ten tweede is het een tweede woning, dus wil ik hem graag zo snel mogelijk compleet afbetalen. Ik wil over 2/3 jaar ook vanuit mijn huidige huurwoning in het buitenland een woning kopen in het buitenland (weet nog niet waar, waarschijnlijk Londen of Stockholm).quote:Op maandag 8 november 2010 11:15 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Maar als je zoveel geld inlegt is het toch veel beter om een hogere hypotheek te nemen, waar je weer HRA van terug krijgt? Hoeveel levert het ontbreken van een ORV op, ten opzichte van teruggave via de HRA?
De gozer van de Hypotheekshop raadde mij aan (ik heb een aardig spaarbedrag op de bank staan) als je zelf geld in je huis wil stoppen, kan je dat beter in de premies van je verzekering stoppen (dat kan geloof ik tot max. 18000, dat is fiscaal aantrekkelijk), dan direct in de koopsom van je huis stoppen. Niet dat ik je keuze belachelijk wil maken hoor...
Dat premie verhaal werd mij 3 jaar geleden ook voorgeschoteld, maar na een berekening bij een andere hypotheekadviseur was dat achteraf gezien toch niet zo voordelig...quote:Op maandag 8 november 2010 11:15 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Maar als je zoveel geld inlegt is het toch veel beter om een hogere hypotheek te nemen, waar je weer HRA van terug krijgt? Hoeveel levert het ontbreken van een ORV op, ten opzichte van teruggave via de HRA?
De gozer van de Hypotheekshop raadde mij aan (ik heb een aardig spaarbedrag op de bank staan) als je zelf geld in je huis wil stoppen, kan je dat beter in de premies van je verzekering stoppen (dat kan geloof ik tot max. 18000, dat is fiscaal aantrekkelijk), dan direct in de koopsom van je huis stoppen. Niet dat ik je keuze belachelijk wil maken hoor...
Aha.. dan snap ik wel waarom je zoveel geld inlegt. In Nederland kun je (fiscaal gezien) beter meer lenen, maar dat snap je ook wel.quote:Op maandag 8 november 2010 11:17 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ten eerste heb ik geen HRA, ik woon in het buitenland. Ten tweede is het een tweede woning, dus wil ik hem graag zo snel mogelijk compleet afbetalen. Ik wil over 2/3 jaar ook vanuit mijn huidige huurwoning in het buitenland een woning kopen in het buitenland (weet nog niet waar, waarschijnlijk Londen of Stockholm).
Noem me conservatief, maar zo worden boertjes zoals ik nu eenmaal opgevoed...
Het is niet per definitie beter natuurlijk. Als je nu leent tegen 3.25% en je betaalt 42% in de top van je inkomen, betaal je dus netto 1.885%. Als jij ergens anders 1.885% netto op je spaargeld verdient, is het voordeliger. Maar goed, weinig plekken waar je dat momenteel risicovrij krijgt, toch? Dus dan kan je net zo goed aflossen. Daarbij verlaag je je risico en gaat de rente omlaag als je meer zelf inlegt.quote:Op maandag 8 november 2010 11:21 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Aha.. dan snap ik wel waarom je zoveel geld inlegt. In Nederland kun je (fiscaal gezien) beter meer lenen, maar dat snap je ook wel.
Het is inderdaad niet per definitie beter om het in te leggen in je verzekering. echter in veel gevallen blijkt het bij narekenen wel interessanter om het in de polis te stoppen. Daarnaast heb je ook nog voordeel mbt bijleenregeling e.d.quote:Op maandag 8 november 2010 11:24 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Het is niet per definitie beter natuurlijk. Als je nu leent tegen 3.25% en je betaalt 42% in de top van je inkomen, betaal je dus netto 1.885%. Als jij ergens anders 1.885% netto op je spaargeld verdient, is het voordeliger. Maar goed, weinig plekken waar je dat momenteel risicovrij krijgt, toch? Dus dan kan je net zo goed aflossen. Daarbij verlaag je je risico en gaat de rente omlaag als je meer zelf inlegt.
Banksparen gekoppeld aan de eigen woning (oftewel: het voldoet aan de voorwaarden) valt altijd in box 1.quote:Op maandag 8 november 2010 10:57 schreef dasorakel het volgende:
Banksparen hoeft niet altijd in box 1 te vallen. Is nog steeds afhankelijk hoe je deze zelf aanmerkt bij onze vrinden van de belastingdienst.
Wellicht dat het een voorwaarde van een bank, hoewel die bank het niet kan checken of het daadwerkelijk ook als SEW is aangemerkt. Net zoals elke verpande polis ook geen KEW hoeft te zijn.quote:Op maandag 8 november 2010 11:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Banksparen gekoppeld aan de eigen woning (oftewel: het voldoet aan de voorwaarden) valt altijd in box 1.
Wel moet ik mezelf even corrigeren n.a.v. een eerdere post: de verhuisregeling m.b.t. de KEW en tijdelijke huur, geldt integraal ook voor de SEW/BEW.
Wat jij wil natuurlijk. Het probleem met al deze adviseurs is, dat ze (net als pensioen fondsen) nog rekenen met rendements verwachtingen die niet reeel zijn. Die 1.8333% netto haal je vrijwel nergens op de lange termijn tegen dit risico. Mensen zouden in mijn mening gewoon eens wat meer geld in hun woning moeten steken.quote:Op maandag 8 november 2010 11:29 schreef dasorakel het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet per definitie beter om het in te leggen in je verzekering. echter in veel gevallen blijkt het bij narekenen wel interessanter om het in de polis te stoppen. Daarnaast heb je ook nog voordeel mbt bijleenregeling e.d.
Hmmz ja heb tot nu toe nog niet echt te maken gehad met banksparen. Wij hebben nog geen banksparen voor hypotheek. Dan toch maar hybride hypotheek in box 3 en daarin sparenquote:Op maandag 8 november 2010 11:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is nu net één van de verschillen tussen banksparen en verzekeren.
Nee, volgens mij werkt dat zo niet. Want die garantie is natuurlijk zo weg als je dat geld ergens anders aan uitgeeft.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:12 schreef heaven7 het volgende:
Hele domme vraag wellicht van een leek die absoluut geen enkel verstand heeft van hypotheken en zulks maar zich het volgende afvraagt
Als je partner en jij een vast inkomen hebben maar je op 1 salaris een hypotheek kan krijgen wegens omstandigheden, kun je dan spaargeld gebruiken om een hogere hypotheek te krijgen zonder dat geld in de hypotheek te stoppen en met het 2e vaste inkomen zo de hogere maandlasten te betalen? Een soort van garantie voor de bank dus dat je eigen geld hebt wat gebruikt zou kunnen worden voor de afbetaling..
Vroeger hielp het blijkbaar iets, nu beseffen banken ook gewoon dat het een loze zekerheid is. Tenzij dat geld ergens vast wordt gezet en zij er een "pandrecht" ofzo op hebben, maar dat is allemaal omslachtig. Waarom zou je het geld niet gewoon inbrengen?quote:Op donderdag 14 april 2011 12:12 schreef heaven7 het volgende:
Hele domme vraag wellicht van een leek die absoluut geen enkel verstand heeft van hypotheken en zulks maar zich het volgende afvraagt
Als je partner en jij een vast inkomen hebben maar je op 1 salaris een hypotheek kan krijgen wegens omstandigheden, kun je dan spaargeld gebruiken om een hogere hypotheek te krijgen zonder dat geld in de hypotheek te stoppen en met het 2e vaste inkomen zo de hogere maandlasten te betalen? Een soort van garantie voor de bank dus dat je eigen geld hebt wat gebruikt zou kunnen worden voor de afbetaling..
Aanvullend vraag ik me af of dat wel kan, die restschuld op die manier meefinancieren in een nieuwe hypotheek.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:12 schreef Drive-r het volgende:
Nee, dat is kosten koper. In feit verkoop jij je huis voor 189k en koop je iets nieuws (incl kk) voor 260k. Dan heb je dus 71k extra nodig aan hypotheek. Je hebt immers 260k nodig om je nieuw huis te kopen en 20k om de rest schuld aan de bank te betalen voor je oude woning.
Zie het in twee stappen:
1) Je verkoopt en hebt een restschuld van 20k
2) Je koopt met een hypotheek van 260k
Bij elkaar dus 280k schuld.
Al met al werk je jezelf gewoon in de nesten. Als je zo'n goed salaris hebt, had je gewoon moet aflossen.
Dan staat het vast en kan je er ook niet aankomen om je hypotheek van te betalen.quote:
Omdat we sowieso op 1 salaris willen kopen en het door omstandigheden wrs ook niet eens kan om op 2 salarissen een hypotheek te krijgen.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:14 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Vroeger hielp het blijkbaar iets, nu beseffen banken ook gewoon dat het een loze zekerheid is. Tenzij dat geld ergens vast wordt gezet en zij er een "pandrecht" ofzo op hebben, maar dat is allemaal omslachtig. Waarom zou je het geld niet gewoon inbrengen?
En die vraag van Drive-r, dan, als er geld is, waarom breng je dat dan niet in? Hoef je minder hypotheek en koop je het op een salaris.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:15 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Omdat we sowieso op 1 salaris willen kopen en het door omstandigheden wrs ook niet eens kan om op 2 salarissen een hypotheek te krijgen.
Maar dan heb ik het antwoord. Bedankt ook Lienekien
Keuzes, keuzes.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:19 schreef heaven7 het volgende:
Ah zo, nou omdat we onze spaarbuffer niet kwijt willen.
Of wachten, of een goedkoper huis kiezen.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:21 schreef heaven7 het volgende:
Ja moeilijk! In theorie kan het 2e salaris dan natuurlijk gespaard worden maar voor je weer een nieuwe buffer hebt gaat er tijd overheen
Dat je meer hebt gespaard, een betere baan hebt, de huizenprijzen nog verder zijn gezakt. Zoiets.quote:
Ik redeneer dus precies hetzelfde als jijquote:Op donderdag 14 april 2011 12:12 schreef Drive-r het volgende:
Nee, dat is kosten koper. In feit verkoop jij je huis voor 189k en koop je iets nieuws (incl kk) voor 260k. Dan heb je dus 71k extra nodig aan hypotheek. Je hebt immers 260k nodig om je nieuw huis te kopen en 20k om de rest schuld aan de bank te betalen voor je oude woning.
Zie het in twee stappen:
1) Je verkoopt en hebt een restschuld van 20k
2) Je koopt met een hypotheek van 260k
Bij elkaar dus 280k schuld.
Al met al werk je jezelf gewoon in de nesten. Als je zo'n goed salaris hebt, had je gewoon moet aflossen.
Dat laatste sowieso inderdaad. We hebben ook helemaal geen huis op het oog verder maar het is wel prettig te weten in welke prijsklasse we kunnen starten. Een droomhuis zit er sowieso niet tussen, dat mag een vrijstaande worden.. ooitquote:Op donderdag 14 april 2011 12:54 schreef Lienekien het volgende:
Trouwens, het voordeel van een hypotheek op één salaris terwijl je allebei verdient, is dat de hypotheek ook betaalbaar blijft als één inkomen wegvalt.
Maar het is ook verstandig om in jullie oriënterende fase gewoon een goed kostenplaatje te maken. Wat komt er binnen, wat ben je straks kwijt aan vaste lasten, en overige uitgaven en wat houd je dan nog over om te sparen? Dan moet je een reëel beeld krijgen van wat een hypotheek jullie per maand mag kosten. En ga vervolgens gewoon eens voor een oriënterend gesprek naar een bank en/of hypotheekadviseur. Als het goed is, sta je daarna buiten met een goed idee van de prijsklasse waarin je een huis kunt zoeken.
Het lijkt me beter het zo aan te pakken in plaats van omgekeerd: dat je eerst je droomhuis uitzoekt, en dan verwoed aan het rekenen slaat of jullie het wel kunnen betalen.
Dan is die kennis gewoon niet zo snugger. Er verdwijnt nooit zomaar 20k en of je het nu bij een nieuwe of een oude provider doet, zou niet uit moeten maken.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:00 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik redeneer dus precies hetzelfde als jij. Het lijkt me zo stug dat die 20k in het niets zou verdwijnen. Maar daarmee was mijn kennis dus niet overtuigd. Hij zegt dat er alleen een restschuld zou zijn als je naar een andere hypotheekverstrekker zou gaan. En dat je de twee stappen die jij beschrijft, in één stap zou kunnen zien, mits je tegelijk je oude huis verkoopt en het nieuwe koopt.
Maar mijn kennis zegt dus: er is geen restschuld, want wat heeft de hypotheekverstrekker nou voor verlies als jij een nieuwe hypotheek met een nieuw onderpand afsluit. Hij redeneert dat je maar 51k aan nieuwe hypotheek nodig hebt.
Wij zouden graag willen verhuizen, die 20k restschuld kunnen wij deels meefinancieren (ongeveer 7k, deels aflossen middels het beleggingsdeel (ongeveer 5k) en de rest als gift krijgen. Maar we kijken het nog eventjes aan, voorlopig nog maar even blijven zitten waar we zitten.
Misschien zijn er dingen veranderd of begrijp ik je verkeerd, maar ik heb bij mijn bankspaarhypotheek een ORV afgesloten die uitkeert ten gunste van de hypotheek, waardoor de maandlasten door ons beide zijn te dragen in ons eentje. Dus waarom zou je dan een huis opgeven?quote:Op maandag 8 november 2010 09:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bij mijn huidige hypotheek is het gewoon zo dat mocht ik of mijn partner overlijden, de overlijdensrisicoverzekering het gedeelte afdekt dat nodig is voor mijn partner om eventueel te blijven wonen in de woning, zonder dat er hiervoor heel veel geregeld moet worden.
Bij een bankspaarhypotheek is het redelijk klote als je partner overlijd en je vervolgens nog een keer mag gaan regelen met de belastingdienst en dat soort zaken. Moet je niet willen als je net je partner verloren hebt dunkt mij.
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=6860quote:Als je gaat huren mag je bankspaarrekening voortzetten echter ontvang je dan niet dezelfde rente als je kreeg toe deze gekoppeld was aan de hypotheekrente.
Deze rente is afhankelijk van de dan geldende rentestand. De rekening zal verhuizen naar Box 3 en je hebt de mogelijkheid deze binnen 3 jaar weer te koppelen aan een nieuwe hypotheek.
Als je dus langer gaat huren dan 3 jaar zal deze niet meer gekoppeld kunnen worden en zal je dienen af te rekenen in box 1 over het rendement,,LET OP je mag wel de 20 jarige vrijstelling gebruiken dus afrekenen met de fiscus komt zelden voor. Je mag natuurlijk ook het bedrag inlossen op je hypotheek.
Om hier op terug te komen, volgens onze hypotheekadviseur kun je wel een deel meefinancieren. Omdat je tot 112% van de waarde van de woning kunt financieren. Per 1 augustus zal er dus minder meegefinancieerd kunnen worden.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Aanvullend vraag ik me af of dat wel kan, die restschuld op die manier meefinancieren in een nieuwe hypotheek.
Iemand nog antwoord op mijn eerdere post? Ben wel benieuwd eigenlijk.quote:Op donderdag 14 april 2011 14:38 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Misschien zijn er dingen veranderd of begrijp ik je verkeerd, maar ik heb bij mijn bankspaarhypotheek een ORV afgesloten die uitkeert ten gunste van de hypotheek, waardoor de maandlasten door ons beide zijn te dragen in ons eentje. Dus waarom zou je dan een huis opgeven?
En over het niet tijdelijk mogen huren, ik vond dit elders:
[..]
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=6860
Dan zou je dus 3 jaar mogen huren zonder last te hebben van box 3?
Dit klopt in elk geval niet. Het is nu niet zo, noch zijn er plannen voor.quote:Op zondag 24 april 2011 10:17 schreef draaijer het volgende:
Volgens mij krijg je nu al of binnenkort geen hypotheek meer voor alles boven de 100% executie waarden! Dus zorg ervoor dat je ook eigen geld hebt
Je kunt niet 123 zeggen wat het beste is. Fiscaal is het beste om zoveel mogelijk hypotheek te nemen, je hebt dan ook zoveel mogelijk aftrek.quote:Op zondag 24 april 2011 10:09 schreef Monco10 het volgende:
Wat is verstandiger, een hypotheek afsluiten voor stel 200.000 euro en de overige 50K zelf erin pompen of lekker 250K hypotheek nemen?
Of is het lood om oud ijzer uiteindelijk?
Nieuwe normen tophypotheken per 1 augustus 2011quote:Op zondag 24 april 2011 12:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit klopt in elk geval niet. Het is nu niet zo, noch zijn er plannen voor.
Ja, precies. Aankoopwaarde. Dat gaat dus niét over de executiewaarde. Eigen geld is niet nodig.quote:Op maandag 25 april 2011 08:41 schreef draaijer het volgende:
[..]
Nieuwe normen tophypotheken per 1 augustus 2011
21 maart '11
Minister De Jager heeft een akkoord bereikt met de AFM en de Nederlandse banken over nieuwe regels voor tophypotheken. Een hypotheek zal bij aanschaf van een woning vanaf 1 augustus niet meer dan 110 procent (104 plus overdrachtsbelasting) van de aankoopwaarde van de woning mogen bedragen. In een eerder voorstel was nog sprake van een maximum van 112 procent. Daarnaast mag maximaal 50 procent van de waarde van de woning worden gefinancierd met een hypotheek waarbij vooraf geen vaste afspraken zijn gemaakt over de aflossing (aflossingsvrij).
Nee heb je, ja kun je krijgen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 15:25 schreef Cwen het volgende:
Ik kom hier ook eens mijn neus om de hoek steken want ook mijn man en ik zijn bezig met het kijken naar eens huis. Hij is alleen nogal uitgesproken in z'n mening en dat is nog wel eens lastig...
Dus ik vraag me af wat jullie zouden doen:
- Leuk huis gezien, staat in klein dorp dat aan grotere stad vastligt. Dorp bestaat overwegens uit nieuwbouw en huizen van 300k+ (hoge WOZ, dus)
- Huis dat te koop staat heeft 4 kamers, 100m2 en is in 2003 gebouwd.
- Vraagprijs is 249.900
- Huis staat al 1,5 jaar te koop en we weten dat de eigenaars al een nieuw huis hebben (scheidng). Bij Open Huizen-route klonk de eigenaar best wanhopig.
- In betreffende straat staat eenzelfde woning reeds 2,5 jaar te koop voor ook deze prijs
Mijn man wil max. 210.000 voor dit huis betalen en beginnen met een openingsbod van 180.000. Ik vind dat nogal aan de rigoureuze kant - het is hartstikke crisis, maar is 25% onder de vraagprijs gaan zitten niet een beetje té?
^^ dit dus, wij iets meer dan 17% van de vraagprijs af. Vandaag weer wezen klussen, morgen over, zoveel zin in en zo blij dat we onze 'poot' stijf hieldenquote:
Uiteraard...maar goed...vragen stellenw aarop hier wellicht iemand iets kan zeggen, geeft mij wellicht iets meer "rust":)quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:45 schreef Scorpie het volgende:
Ik zou die vragen stellen aan de hypotheekman die je maandag gaat spreken.
Ik heb meegenomen dat je momenteel 200 euro netto aan je lening aflost en geen overwaarde hebt. Je medische geschiedenis is vooral van invloed op je overlijdensrisico verzekering - waarvan hier vrijwel niemand iets kan zeggen. Mogelijk is het geen probleem, maar grote kans dat je medisch onderzoek krijgt. Zo te horen gaat het momenteel goed met je dus zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.quote:Op basis van je ingevoerde gegevens vind je hieronder een indicatie van het maximale hypotheekbedrag dat je mag lenen.
Maximaal te lenen ¤ 235.768,-
Overwaarde huidige woning ¤ 0,-
Maximaal te besteden ¤ 235.768,-
En bereid je voor.. die site kon je zelf ook vinden...quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:45 schreef Scorpie het volgende:
Ik zou die vragen stellen aan de hypotheekman die je maandag gaat spreken.
Dat is nu waarom je meerdere adviezen moet inwinnen. Je hebt veel verschillende hypotheekvormen met allemaal een eigen voor- en nadelen. Ook is NHG het overwegen waard en moet je goed nadenken wat je wilt als je straks 68 bent en je hypotheek loopt af. Wil je dan nog steeds rente betalen (zonder HRA), of moet je huis dan gewoon afgelost zijn? Of wil je liever op je 60e alles afgelost hebben, zodat je op tijd rustiger aan kan doen met werken? Of verwacht je dat je vrouw (10 jaar jonger, handig) nog doorwerkt tot jij 75 bent, om de gaten die je krijgt met je pensioen te dichten?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 14:52 schreef joers1 het volgende:
....bovenstaande berekening had ik natuurlijk al gedaan. Maar zoals menig adviseur al zegt: de standaard-berekeningen op internet zijn vaak zeer mager en te algemeen.
Mijn vragen worden met die standaard-berekeningen in elk geval niet beantwoord. Maar toch bedankt voor je hulp
wat mij gewoon bevreemd, zijn de vele verschillende verhalen. Heb 3 "onafhankelijke" adviseurs gesproken en alledrie vertelden ze wat anders. Bij de ene was de lening geen probleem, de ander kon met mijn gewenste maandlast een hypotheekbedrag van 245.00 bieden en de ander niet meer dan 220.000....
Dit vind ik een nogal nutteloze opmerking....bovendien slaat het totaal nergens op. Simpelweg omdat het véél te kort door de bocht is.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:19 schreef Drive-r het volgende:
En bedenk zelf uberhaupt: wil je een lening aan gaan voor 230,000 euro, terwijl je blijkbaar momenteel niet eens in staat bent een spaarpotje op te bouwen?
Hoezo, het lijkt me toch wel een gedachte waar je even 2 minuten bij mag stil staan. Lees mijn post nog eens, ik zeg nergens dat je niet moet doen. Ik zeg alleen dat je er even bij stil moet staan. Als jij denkt dat het verder ok is omdat je zo je redenen had, dan is er niks aan de hand en moet je het vooral doen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:35 schreef joers1 het volgende:
[..]
Dit vind ik een nogal nutteloze opmerking....bovendien slaat het totaal nergens op. Simpelweg omdat het véél te kort door de bocht is.
Het wordt nog krapper trouwens, vergeet te vermelden dat ik 7 juli 's avonds laat op vakantie gaquote:Op woensdag 15 juni 2011 09:56 schreef Five_Horizons het volgende:
Jawel, maar het wordt wel krap. Je moet zeker nu wel actie gaan ondernemen.
Dat dacht ik dus ook...en dat is ook wat ik van vrijwel alle "kenners" al hoor.quote:Op woensdag 15 juni 2011 07:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het meefinancieren van de KK is toch wel redelijk standaard. Zeker in het geval van een NHG-hypotheek
Desnoods ga je toch een maandje op variabele rente zitten.quote:Op woensdag 15 juni 2011 09:55 schreef sanger het volgende:
Hoelang gaat er normaal gesproken overheen bij het oversluiten na de rentevaste periode?
Ik moet gaan oversluiten omdat de rentevasteperiode 15 juli a.s. verloopt. Nu wil ik gaan rondkijken naar andere aanbieder omdat een lagere rente mogelijk moet zijn dan het verlengingsvoorstel. Ga ik dat nog redden?
Ja, toevallig dacht ik daar ook net aanquote:Op woensdag 15 juni 2011 14:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Desnoods ga je toch een maandje op variabele rente zitten.
Geeft je iets meer lucht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |