abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82939889
Hoe werkt een rentevaste periode ?
Nu kiest u bij het sluiten van een hypotheek niet alleen voor een vorm van aflossen, maar ook voor de periode dat de hypotheekrente vast staat. Dit is heel belangrijk, want een aanzienlijke component van uw maandelijkse woonlast is natuurlijk de rente. De beste keuze is in dit geval afhankelijk van uw persoonlijke wensen en omstandigheden. Er zijn diverse mogelijkheden. Zo kan de rente worden aangepast aan de actuele rente-ontwikkelingen, of kan hij voor een bepaalde periode worden vastgezet. De rentevastperioden kunnen variëren van 1 maand tot 30 jaar.
Hoe langer de periode die u afspreekt, hoe langer u zekerheid heeft over de hoogte van uw maandlast. Na afloop van de afgesproken rentevaste periode kunt u opnieuw kiezen voor een nieuwe rentevaste periode en een rentevorm.

Hoe voorlopig is het voorlopig koopcontract? En hoe zit het met de drie dagen bedenktijd?
Op het moment dat u met de verkoper van de woning overeenstemming heeft bereikt over de aankoop, wordt een koopovereenkomst of koopcontract opgemaakt. Een “voorlopig” koopcontract bij bestaande bouw en een koop/ aannemingsovereenkomst bij nieuwbouw. Na het ondertekenen van dit contract heeft de koper nog een wettelijk vast gelegde bedenktijd van drie werkdagen. De wettelijke bedenktijd geldt niet voor de verkoper!

Uiteraard kunt u wel, indien van toepassing, na deze drie werkdagen bedenktijd, gebruik maken van de ontbindende voorwaarden i.v.m. financiering, mits deze voorwaarde is opgenomen in de koopakte en tevens de afzegging binnen de gestelde termijn valt.
De drie werkdagen bedenktijd kan overigens in overleg met de verkopers verlengd worden!

Wat doet de notaris?
Na het tekenen van het koopcontract heeft u een bepaalde periode de tijd om alle zaken, die onder de ontbindende voorwaarden zijn opgenomen te regelen. Als alles in orde is, staat niets de overdracht van het huis nog in de weg. Dit gebeurt bij de notaris. De notaris maakt een officiële leveringsakte en hypotheekakte op. Na ondertekening van de beide aktes en de inschrijving hiervan in het Kadaster, bent u officieel eigenaar van het huis en/of de grond.

Is NHG beschikbaar bij alle hypotheek vormen?
NHG is bij nagenoeg alle hypotheek vormen mogelijk.

Ik wil een huis kopen. Welke stappen moet ik ondernemen?
Een eigen huis kopen is een belangrijke stap waar heel wat bij komt kijken. U zult niet alleen stuiten op allerlei nieuwe begrippen, zoals "kosten koper", "Nationale Hypotheek Garantie", en "voorlopig koopcontract" maar ook op allerlei andere vragen. Bijvoorbeeld hoeveel u kunt lenen en wat voor u de beste hypotheek is.
Kortom, allemaal zaken waar u ongetwijfeld uitleg en hypotheek advies bij kunt gebruiken. Vandaar ook dat het verstandig is om - voor u tot de aankoop van uw leven overgaat - eerst met een adviseur te gaan praten over uw wensen en mogelijkheden.

De looptijd van mijn hypotheek is verstreken. Wat moet er gebeuren ?
Als de looptijd van uw hypotheek is verstreken dan krijgt u automatisch bericht van desbetreffende geldverstrekker. U hoeft dus niets te doen. U krijgt de mogelijkheid uw hypotheek te verlengen of een nieuwe hypotheek af te sluiten. Bij een aflossingsvrije hypotheek kan uw huidige hypotheek gewoon verlengd worden. Maar bij een hypotheek met daaraan gekoppeld een kapitaalverzekering eigen woning (KEW box I), wordt na 30 jaar altijd beëindigd en dient de verzekering tot uitkering te komen. Dit in verband met de fiscus.

Wat wil het zeggen als de rente aftrekbaar is ?
Wanneer de rente aftrekbaar is, kunt u de rente die u over uw hypotheek moet betalen aftrekken van uw belastbare inkomen.
De belasting betaald dus deels mee aan uw eigen woning.

Wat is precies een taxatierapport ?
Waardebepaling van een woning door een makelaar, is vaak nodig voor het verkrijgen van een hypotheek of overbruggingsfinanciering. Bij een taxatie wordt zowel gekeken naar de woning zelf als naar de omgeving.
In het taxatierapport wordt aan de hand van twee "soorten" bedragen een waarde toegekend aan het desbetreffende onderpand. De eerste is de executiewaarde; dat is de waarde bij een gedwongen verkoop. En de tweede is de vrije verkoop waarde. Dat is de waarde die de woning bij een (normale) verkoop zou moeten opbrengen. Aan de hand van een aantal criteria, die tevens in het taxatierapport worden opgeschreven, bepaalt de makelaar de waarden van de woning. Uiteindelijk gaat de geldverstrekker uit van de executiewaarde. Het maximale verstrekkingspercentage is vaak 125 % van de executiewaarde.

Waar moet ik rekening mee houden bij het afsluiten van een hypotheek ?
De kosten die een hypotheek en het kopen van een huis met zich meebrengen. Uw huidige financiële lasten, de mogelijkheden aan hypotheevormen, de verzekeringen, uw huidige gezinssamenstelling of dat u in de toekomst uw gezin wilt uitbreiden enz.

handige links:

www.nhg.nl - - Hier staat o.a. een rekenmodule hoeveel je (globaal) aan hypotheek kunt krijgen...
www.senternovem.nl/koopsubsidie - Aanvragen koopsubsidie
Geen porum al dat schorum op het forum.
  donderdag 17 juni 2010 @ 17:24:10 #2
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_82940620
Linkje naar deel 1:

Hypotheken-topic
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_82950190
Handig topic, toch maar even volgen.
sig verwijderd door FA
  vrijdag 18 juni 2010 @ 03:58:42 #4
57434 Marloes
Digital Love
pi_82964131
Heeft iemand wellicht een idee wat voor boete-rente je kan verwachten als je een hypotheek hebt van rond de 200.000 met een rentevasteperiode van 10 jaar die nog 9 jaar loopt? (is bij Florius overigens).
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_82964685
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 03:58 schreef Marloes het volgende:
Heeft iemand wellicht een idee wat voor boete-rente je kan verwachten als je een hypotheek hebt van rond de 200.000 met een rentevasteperiode van 10 jaar die nog 9 jaar loopt? (is bij Florius overigens).
Dat ligt aan de hypotheekvorm en de hoogte van jouw rente.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_82964712
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 03:58 schreef Marloes het volgende:
voor wat ga je een boete krijgen dan?
pi_82964725
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 07:53 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

voor wat ga je een boete krijgen dan?
Voor het vervroegd oversluiten
  vrijdag 18 juni 2010 @ 14:47:30 #8
57434 Marloes
Digital Love
pi_82981044
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 07:50 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat ligt aan de hypotheekvorm en de hoogte van jouw rente.
Nou het is niet mijn rente.. Maar de rente is rond de 5,5 procent.. En de hypotheekvorm is aflossingsvrij.
The more that I appear.
pi_82981571
Volledig aflossingsvrij? Wat is het verstrekkingspercentage? (ten opzichte van de executiewaarde?)

Geen NHG?
  vrijdag 18 juni 2010 @ 14:57:49 #10
57434 Marloes
Digital Love
pi_82981874
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 14:54 schreef Five_Horizons het volgende:
Volledig aflossingsvrij? Wat is het verstrekkingspercentage? (ten opzichte van de executiewaarde?)

Geen NHG?
Ja volledig aflossingsvrij, geen idee wat het verstrekkingspercentage is (edit- volgens mij 75 of 90 %, kan dat?)
Geen NHG
The more that I appear.
pi_82983208
Is het een Profijt-, Voordeel-, Budget- of Compleethypotheek? (had op zich ook wel in één vraag gekund, maar ik loop hier 23 dingen te doen )
  vrijdag 18 juni 2010 @ 16:21:04 #12
57434 Marloes
Digital Love
pi_82986734
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 15:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Is het een Profijt-, Voordeel-, Budget- of Compleethypotheek? (had op zich ook wel in één vraag gekund, maar ik loop hier 23 dingen te doen )
Volgens mij profijt
The more that I appear.
pi_82986936
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 16:21 schreef Marloes het volgende:

[..]

Volgens mij profijt
Als ik uitga van 75% EW en de Profijt 12, zal de boeterente ongeveer 5800 euro bedragen, gok ik. Wil je het zeker weten, dan moet je een opgave van Florius vragen.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 20:22:49 #14
25957 Reddiablo
Football Manager Researcher NL
pi_82996549
hoop dat dit het goede topic is

Ben op zoek naar een Hypotheekverstrekker (heb al een koophuis) die niet moeilijk doen met het verhuren van mijn huis vanwege het vertrek naar het buitenland. Zit nu bij Woonfonds Hypotheken (Achmea) en ga daar ZSM weg. Wat een gaar kutbedrijf!

Iemand goede ervaringen hieromtrent?
Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
www.3voor12denhaag.nl
http://www.last.fm/user/Reddiablo
  dinsdag 22 juni 2010 @ 18:06:18 #15
25957 Reddiablo
Football Manager Researcher NL
pi_83154267
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 20:22 schreef Reddiablo het volgende:
hoop dat dit het goede topic is

Ben op zoek naar een Hypotheekverstrekker (heb al een koophuis) die niet moeilijk doen met het verhuren van mijn huis vanwege het vertrek naar het buitenland. Zit nu bij Woonfonds Hypotheken (Achmea) en ga daar ZSM weg. Wat een gaar kutbedrijf!

Iemand goede ervaringen hieromtrent?
Niemand?
Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
www.3voor12denhaag.nl
http://www.last.fm/user/Reddiablo
pi_83169223
Ik heb vandaag een gesprek gehad met een rabobankadviseur. Kreeg er een gemengd gevoel bij. Dit is mijn tweede advies eerste van de makelaar van de verkopende partij. Ik snap er niets van.
Het is 159.000 er is al 2.500 vanaf.
Executiewaarde is 136.000
Woz waarde 140.000 Ik ga aankomede vrijdag het huis bezichtigen. Momenteel heeft de verkoper het huis van funda gehaald.... Natuurlijk wilik zoveel mogelijk afdingen het lijkt mij redelijkomte beginnen bij 150.000. 140.000 gaan ze toch niet accepteren. LENING bij de rabobank: 177.000 op basis van 159.000.
hierbij zijn notoriskosten ect inbegrepen. Dit is een opbouwende hypotheek/spaarhypotheek met 20% boete. Weet iemand een betrouwbaarsite of adviseur. Ik ben echt radeloos maandlastenkomen op 511 euro.

Gegroet bambi
pi_83169411
Maar wat wil je dan eigenlijk?
pi_83170383
Hoe bedoel je wat wil ik. Ik wil een hypotheek waarbij mijn maandlasten laag zijn en waarbij ik een groot deel van mijn hypotheek heb afbetaalt. In 2048 bereik ik de pensioengerechtigde leeftijd. Maar ikwilniet met een mega schuld achterblijven. Ook zitten er haken en ogen aan een hypotheek altijd natuurlijk maar 20% lijkt mij onbredelijk. Voor iemand die nog nooit een schuld heeft gehad is het best wel een eng idee omzo iets alleen te beslissen.

Groetjes
pi_83170728
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:00 schreef bambi.27 het volgende:
Hoe bedoel je wat wil ik. Ik wil een hypotheek waarbij mijn maandlasten laag zijn en waarbij ik een groot deel van mijn hypotheek heb afbetaalt. In 2048 bereik ik de pensioengerechtigde leeftijd. Maar ikwilniet met een mega schuld achterblijven. Ook zitten er haken en ogen aan een hypotheek altijd natuurlijk maar 20% lijkt mij onbredelijk. Voor iemand die nog nooit een schuld heeft gehad is het best wel een eng idee omzo iets alleen te beslissen.

Groetjes
Dat laatste begrijp ik heel goed.

Wat bedoel je overigens met '20%' boete? (dan is het eenvoudiger beoordelen of dat redelijk is of dat het gewoonweg een productvoorwaarde is).

Wat wel zo is: jij wilt lage lasten én de zekerheid dat je een groot deel hebt afbetaald. Dat staat, afhankelijk van wat voor jou 'laag' is, best haaks op elkaar. Zekerheid kost geld.

Waarom komt de Rabo met een Spaarhypotheek (verkopen ze die nog??)? Weet je zeker dat het geen bankspaarhypotheek is?

Wil je een onafhankelijk advies, dan zul je met een financieel planner moeten gaan praten of met een adviseur op fee-basis. Dan betaal je inderdaad voor het advies, maar weet je wel dat het onafhankelijk is. Ook betaal je dan geen provisie. Dat scheelt uiteindelijk gewoon in je maandlasten.
pi_83170966
Oke dank je voor je advies. Ikga meteen opzoeknaar een onafhanelijke adviseur. De rabobank verkoopt .
De opbouw hypotheek voorheen de spaarhypotheek. Komt de koopsubsidie helemaal niet meer terug???
pi_83171264
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:10 schreef bambi.27 het volgende: De rabobank verkoopt .
De opbouw hypotheek voorheen de spaarhypotheek.
Voor de zekerheid: de Opbouwhypotheek is een hybride hypotheek en niet de voormalige spaarhypotheek. Je kunt inderdaad kiezen om op te bouwen op basis van sparen (100%), maar dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is (de kostenstructuur kan wel degelijk anders zijn). Verder niet schokkend, maar ik vind het altijd prettig als de zaken juist worden voorgespiegeld
quote:
Komt de koopsubsidie helemaal niet meer terug???
Nope. Dat lijkt me niet.
quote:
. Ikga meteen opzoeknaar een onafhanelijke adviseur.
Let wel op het provisieverhaal.
pi_83171523
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:15 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Voor de zekerheid: de Opbouwhypotheek is een hybride hypotheek en niet de voormalige spaarhypotheek. Je kunt inderdaad kiezen om op te bouwen op basis van sparen (100%), maar dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is (de kostenstructuur kan wel degelijk anders zijn). Verder niet schokkend, maar ik vind het altijd prettig als de zaken juist worden voorgespiegeld
[..]

Nope. Dat lijkt me niet.
[..]

Let wel op het provisieverhaal.

en adviseur die provisie krijgt is definitief niet aan te merken als geloofwaardig onafhaneklijk
pi_83171640
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

en adviseur die provisie krijgt is definitief niet aan te merken als geloofwaardig onafhaneklijk
Mja, ik ken er zat waar ik m'n handen wel voor in het vuur durf te steken, maar het is maar net waar je als klant voor kiest.
pi_83173436
Een hybride hypotheek dat is niet hetzelfde als de spaarhypotheek. Kijk daarom vind ikdit echt een rotsituatie je word altijd wel opgelicht.. Ikmoet me even laten informeren over een hybride hypotheek.
Er zijn zoveelmogelijkheden om gek van te worden.Kan iemand mij nog een goede site aanbevelen.
pi_83173758
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:48 schreef bambi.27 het volgende:
Een hybride hypotheek dat is niet hetzelfde als de spaarhypotheek. Kijk daarom vind ikdit echt een rotsituatie je word altijd wel opgelicht.. Ikmoet me even laten informeren over een hybride hypotheek.
Ik zeg niet dat de Rabobank je oplicht, trouwens

Ik zeg alleen dat een hybride hypotheek niet hetzelfde is als een spaarhypotheek.

In het kort:

Beide zijn aflossingsvrije hypotheken, waar een polis/verzekering aan is gekoppeld. Voor die polissen betaal je premie en daarmee wordt een bedrag opgebouwd, waarmee je aan het einde van de looptijd (vaak 30 jaar) de hypotheek (gedeeltelijk) mee aflost.

Bij de spaarhypotheek is het een polis waarbij je dezelfde rente op je spaarpremie ontvangt als de rente die je betaalt. (dus als je hypotheekrente 5% is, dan krijg je ook 5% bruto-vergoeding op je spaargeld.)

Bij de hybride hypotheek is het ook een polis, maar bij deze polis kun je kiezen of je premie wordt belegd of dat je spaart (zoals bij de spaarhypotheek). Tijdens de looptijd kun je je keuze ook aanpassen. Ook is het mogelijk om een deel van je premie te sparen en een deel te beleggen.

Dit is, kort door de bocht, de uitleg van de spaar- en hybridehypotheek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')