abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70981859
quote:
Hoe werkt een rentevaste periode ?
Nu kiest u bij het sluiten van een hypotheek niet alleen voor een vorm van aflossen, maar ook voor de periode dat de hypotheekrente vast staat. Dit is heel belangrijk, want een aanzienlijke component van uw maandelijkse woonlast is natuurlijk de rente. De beste keuze is in dit geval afhankelijk van uw persoonlijke wensen en omstandigheden. Er zijn diverse mogelijkheden. Zo kan de rente worden aangepast aan de actuele rente-ontwikkelingen, of kan hij voor een bepaalde periode worden vastgezet. De rentevastperioden kunnen variëren van 1 maand tot 30 jaar.
Hoe langer de periode die u afspreekt, hoe langer u zekerheid heeft over de hoogte van uw maandlast. Na afloop van de afgesproken rentevaste periode kunt u opnieuw kiezen voor een nieuwe rentevaste periode en een rentevorm.

Hoe voorlopig is het voorlopig koopcontract? En hoe zit het met de drie dagen bedenktijd?
Op het moment dat u met de verkoper van de woning overeenstemming heeft bereikt over de aankoop, wordt een koopovereenkomst of koopcontract opgemaakt. Een “voorlopig” koopcontract bij bestaande bouw en een koop/ aannemingsovereenkomst bij nieuwbouw. Na het ondertekenen van dit contract heeft de koper nog een wettelijk vast gelegde bedenktijd van drie werkdagen. De wettelijke bedenktijd geldt niet voor de verkoper!

Uiteraard kunt u wel, indien van toepassing, na deze drie werkdagen bedenktijd, gebruik maken van de ontbindende voorwaarden i.v.m. financiering, mits deze voorwaarde is opgenomen in de koopakte en tevens de afzegging binnen de gestelde termijn valt.
De drie werkdagen bedenktijd kan overigens in overleg met de verkopers verlengd worden!

Wat doet de notaris?
Na het tekenen van het koopcontract heeft u een bepaalde periode de tijd om alle zaken, die onder de ontbindende voorwaarden zijn opgenomen te regelen. Als alles in orde is, staat niets de overdracht van het huis nog in de weg. Dit gebeurt bij de notaris. De notaris maakt een officiële leveringsakte en hypotheekakte op. Na ondertekening van de beide aktes en de inschrijving hiervan in het Kadaster, bent u officieel eigenaar van het huis en/of de grond.

Is NHG beschikbaar bij alle hypotheek vormen?
NHG is bij nagenoeg alle hypotheek vormen mogelijk.

Ik wil een huis kopen. Welke stappen moet ik ondernemen?
Een eigen huis kopen is een belangrijke stap waar heel wat bij komt kijken. U zult niet alleen stuiten op allerlei nieuwe begrippen, zoals "kosten koper", "Nationale Hypotheek Garantie", en "voorlopig koopcontract" maar ook op allerlei andere vragen. Bijvoorbeeld hoeveel u kunt lenen en wat voor u de beste hypotheek is.
Kortom, allemaal zaken waar u ongetwijfeld uitleg en hypotheek advies bij kunt gebruiken. Vandaar ook dat het verstandig is om - voor u tot de aankoop van uw leven overgaat - eerst met een adviseur te gaan praten over uw wensen en mogelijkheden.

De looptijd van mijn hypotheek is verstreken. Wat moet er gebeuren ?
Als de looptijd van uw hypotheek is verstreken dan krijgt u automatisch bericht van desbetreffende geldverstrekker. U hoeft dus niets te doen. U krijgt de mogelijkheid uw hypotheek te verlengen of een nieuwe hypotheek af te sluiten. Bij een aflossingsvrije hypotheek kan uw huidige hypotheek gewoon verlengd worden. Maar bij een hypotheek met daaraan gekoppeld een kapitaalverzekering eigen woning (KEW box I), wordt na 30 jaar altijd beëindigd en dient de verzekering tot uitkering te komen. Dit in verband met de fiscus.

Wat wil het zeggen als de rente aftrekbaar is ?
Wanneer de rente aftrekbaar is, kunt u de rente die u over uw hypotheek moet betalen aftrekken van uw belastbare inkomen.
De belasting betaald dus deels mee aan uw eigen woning.

Wat is precies een taxatierapport ?
Waardebepaling van een woning door een makelaar, is vaak nodig voor het verkrijgen van een hypotheek of overbruggingsfinanciering. Bij een taxatie wordt zowel gekeken naar de woning zelf als naar de omgeving.
In het taxatierapport wordt aan de hand van twee "soorten" bedragen een waarde toegekend aan het desbetreffende onderpand. De eerste is de executiewaarde; dat is de waarde bij een gedwongen verkoop. En de tweede is de vrije verkoop waarde. Dat is de waarde die de woning bij een (normale) verkoop zou moeten opbrengen. Aan de hand van een aantal criteria, die tevens in het taxatierapport worden opgeschreven, bepaalt de makelaar de waarden van de woning. Uiteindelijk gaat de geldverstrekker uit van de executiewaarde. Het maximale verstrekkingspercentage is vaak 125 % van de executiewaarde.

Waar moet ik rekening mee houden bij het afsluiten van een hypotheek ?
De kosten die een hypotheek en het kopen van een huis met zich meebrengen. Uw huidige financiële lasten, de mogelijkheden aan hypotheevormen, de verzekeringen, uw huidige gezinssamenstelling of dat u in de toekomst uw gezin wilt uitbreiden enz.
handige links:

www.nhg.nl - - Hier staat o.a. een rekenmodule hoeveel je (globaal) aan hypotheek kunt krijgen...
www.senternovem.nl/koopsubsidie - Aanvragen koopsubsidie
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_70981971
Het blijkt namelijk dat ik vanwege de doorlooptijd van een koopsubsidie aanvraag mijn ontbindende voorwaarden ruim ga overschrijden... Verlenging van deze voorwaarden met 2+ weken gaat moeilijk worden ben ik bang...

Iemand tips voor een dergelijke situatie? Is het (nog) niet rond hebben van de financiering overigens normaal gesproken een geldige reden voor ontbinding?
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_70982200
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 21:43 schreef -Jay-20- het volgende:
Het blijkt namelijk dat ik vanwege de doorlooptijd van een koopsubsidie aanvraag mijn ontbindende voorwaarden ruim ga overschrijden... Verlenging van deze voorwaarden met 2+ weken gaat moeilijk worden ben ik bang...

Iemand tips voor een dergelijke situatie? Is het (nog) niet rond hebben van de financiering overigens normaal gesproken een geldige reden voor ontbinding?
Binnen de termijn wel, daarbuiten niet (je spreekt immers niet voor niks een termijn af).
pi_70982468
Je zult echt met de verkoper rond de tafel moeten om dit op te lossen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 14 juli 2009 @ 22:01:46 #5
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_70982600
het geeft niets dat de ontbindende voorwaarden worden overschreden, zolang je de overdrachtsdatum maar haalt. Als je er zeker van bent dat je de hypotheek wel krijgt (geen verborgen bkr notering e.d.) niets om over wakker te liggen. (je hoeft alleen maar een boete te betalen als het hele feest niet doorgaat) Je moet alleen wel die 10% die meestal gevraagd wordt als waarborg storten.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_70982627
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 22:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
. Je moet alleen wel die 10% die meestal gevraagd wordt als garantie storten.
Een bankgarantie wordt meestal uiterlijk een week ná het verstrijken van de ontbindende voorwaarden geëist.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 22:04:27 #7
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_70982676
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 22:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een bankgarantie wordt meestal uiterlijk een week ná het verstrijken van de ontbindende voorwaarden geëist.
Als TS dat geld niet op zn spaarrekening heeft geeft hem dat nog een week respijt. De meeste mensen zullen een bankgarantie niet nodig hebben en het toch van het spaargeld naar de notaris overmaken. Dan is er heleaal al niets aan de hand. Het wordt pas vervelend als je de overdrachtsdatum niet haalt. (en zelfs daar valt nog wel wat mee te schuiven mocht het nodig zijn)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 14 juli 2009 @ 22:08:52 #9
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_70982845
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 21:43 schreef -Jay-20- het volgende:

als je de financiering echt niet rond kan krijgen vraagt men meestal wel om bewijzen. (verklaringen van hypotheekverstrekkers dat jij om .... redenen geen hypotheek kan krijgen. Meestal is 1 verklaring niet genoeg! Wil je deze ontbindende voorwaarde gebruiken, zul je dit uiteraard binnen de termijn moeten doen (met een aangetekend schrijven!)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_70982864
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 22:04 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]
De meeste mensen zullen een bankgarantie niet nodig hebben en het toch van het spaargeld naar de notaris overmaken.
I beg to differ
  dinsdag 14 juli 2009 @ 22:12:33 #11
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_70982968
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 22:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

I beg to differ
waarom zou je uberhaupt bankgarantie vragen, dit kost meestal 1% van de koopsom, dit geld kan je mooi in je zak steken door het zelf over te maken. De notaris stort het na de overdracht doorgaans met rente terug.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_70983317
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 22:12 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

waarom zou je uberhaupt bankgarantie vragen, dit kost meestal 1% van de koopsom, dit geld kan je mooi in je zak steken door het zelf over te maken. De notaris stort het na de overdracht doorgaans met rente terug.
1% van de koopsom?

1% van de bankgarantie bedoel je? (en zelfs dat hoeft tegenwoordig niet meer bij de verstrekker zelf, waardoor het goedkoper kan. De meeste mensen hebben het geld voor die 10% gewoon niet. (je hebt het wel over 25.000 euro)
pi_70992378
tvp
pi_71011136
tvp
pi_71011444
quote:
[b]Op Five_Horizons schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 21:13
Nee
Zie AD.....

http://www.geldenrecht.nl(...)s_niet_flexibel.html

Ik heb een hypotheek van 1994, dus voor 1999

Dan geldt toch voor mij toch ook die bandbreedte (helaas)
pi_71012258
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:51 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Zie AD.....

http://www.geldenrecht.nl(...)s_niet_flexibel.html

Ik heb een hypotheek van 1994, dus voor 1999

Dan geldt toch voor mij toch ook die bandbreedte (helaas)
Oh ja... jij had een oude polis. Ik heb even teruggekeken en had dat al bij je laten vallen (althans: dat van polissen van ná '99 dat niet geldt)
  donderdag 16 juli 2009 @ 13:21:07 #17
148795 Punjab
Next Stop...
pi_71031508
Even een vraagje Puur ter informatie...

Ik heb mijn hypotheek laten oversluiten (stond op naam van mijn ex-partner en mijzelf, nu enkel op mijn naam.) In het voortraject heb ik een adviesrapport getekend waarin mijn wensen staan en het advies van de adviseur.

Nu is de hypotheek vorige week netjes gepasseerd bij de notaris en heb ik inmiddels bericht dat de oude hypotheek afgelost is.

Maar nu komt mijn adviseur met de vraag of ik de voor zijn administratie nog missende? documenten wil retourneren. Dit i.v.m. de WFT (Wet Financieel Toezicht).

1. - Blijkbaar hebben ze zelf een foutje gemaakt in het rapport en overlijdensrisico-dekking niet juist geformuleerd.
2. - Missen ze nog een NIBUD begrotingsformulier.

Nu vraag ik me af, in hoeverre ben ik verplicht deze (aangeleverde) documenten te retourneren? Is het puur een formaliteit zoals de adviseur mij wil doen geloven? Of zijn ze gewoon het haasje op het moment dat deze documenten bij hun niet in bezit zijn? Aangezien mijn hypotheek al gepasseerd is, neem ik aan dat dit volledig losstaat van mijn hypotheek?

En hoe belangrijk zou het zijn voor de adviseur dat hij deze documenten alsnog krijgt?
Tis wat als je niks anders kunt...
Op donderdag 22 juni 2006 20:10 schreef milagro het volgende:
he who dares wins, so go go gadget arms, legs, and leutert.
pi_71031589
Het is geen verplichting en eigenlijk is het dus zíjn probleem. Zijn dossier is niet compleet (is heel belangrijk voor 'm i.v.m. AFM-controles).
  donderdag 16 juli 2009 @ 14:01:38 #19
148795 Punjab
Next Stop...
pi_71032808
Oke gezien het feit dat er dus (voor mij onvoorziene) voor de adviseur wel degelijk te voorziene kosten zijn bijgekomen in het natraject (vlakvoor de gang naar de notaris). Zou het niet geheel onethisch zijn om hem nu een fee te laten betalen aan mij voor het alsnog (voor de 2e maal) verstrekken van de formulieren?
pi_71033278
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 14:01 schreef Punjab het volgende:
Oke gezien het feit dat er dus (voor mij onvoorziene) voor de adviseur wel degelijk te voorziene kosten zijn bijgekomen in het natraject (vlakvoor de gang naar de notaris). Zou het niet geheel onethisch zijn om hem nu een fee te laten betalen aan mij voor het alsnog (voor de 2e maal) verstrekken van de formulieren?
Wat is nu eigenlijk het probleem? De hypotheek is gepasseerd en er blijkt nu iets niet te kloppen?

Overigens zou ik het inderdaad niet logisch vinden om hem te vragen om geld om die formulieren in te vullen. Het is gewoon jouw keuze om het al dan niet te doen, wat mij betreft.
  donderdag 16 juli 2009 @ 15:22:45 #21
148795 Punjab
Next Stop...
pi_71035588
Er is geen probleem Ik wil enkel wat info. Als het voor hem heel belangrijk is dat hij die documenten alsnog ontvangt, dan zal het hem vast wel wat waard zijn. (we praten hier over 1 v/d grootste hypotheek adviesbureau's van NL).

Die formulieren invullen van NIBUD kost uitzoekwerk en tijd en mijn tijd kost ook geld, net als die van een notaris of hypotheekadviseur.

Zo gek is het toch niet om er een vergoeding voor te vragen? Hij heeft immers fouten gemaakt, ik niet.
pi_71035724
Hij heeft fouten gemaakt bij z'n inventarisatie (NIBUD ), klopt. Maar ik begrijp even niet dat hij daar geld voor zou moeten geven.

Volgens diezelfde redenering zou ik nu aan jou ook geld mogen vragen.....
pi_71035739
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 15:22 schreef Punjab het volgende:
Er is geen probleem Ik wil enkel wat info. Als het voor hem heel belangrijk is dat hij die documenten alsnog ontvangt, dan zal het hem vast wel wat waard zijn. (we praten hier over 1 v/d grootste hypotheek adviesbureau's van NL).

Die formulieren invullen van NIBUD kost uitzoekwerk en tijd en mijn tijd kost ook geld, net als die van een notaris of hypotheekadviseur.

Zo gek is het toch niet om er een vergoeding voor te vragen? Hij heeft immers fouten gemaakt, ik niet.
Punjab: "Ah, bent u misschien iets kwijtgeraakt?"
Stem aan de andere kant van de lijn: "JAZEKER!"

donderdag 16 juli 2009 @ 15:52:48 #24
148795 Punjab
Next Stop...
pi_71036692
  donderdag 16 juli 2009 @ 15:57:57 #25
148795 Punjab
Next Stop...
pi_71036884
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 15:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Hij heeft fouten gemaakt bij z'n inventarisatie (NIBUD ), klopt. Maar ik begrijp even niet dat hij daar geld voor zou moeten geven.

Volgens diezelfde redenering zou ik nu aan jou ook geld mogen vragen.....
Nee.. Ik vraag hier om advies waarbij mensen vrijwillig antwoord geven adhv de kennis die ze bezitten. Ik heb hierbij toch geen fout gemaakt? En ik ben toch ook niet iets kwijtgeraakt?

Hij heeft zijn werk gewoon niet goed gedaan, daarnaast is het niet mijn werk en word er van mij als consument alleen verwacht dat ik bekend ben met de basis. Het is toch niet aan mij om aan hem te gaan vertellen voordat alles rond is, dat hij die spullen niet kwijt moet raken, omdat ik anders voor een tweede keer een vergoeding ga vragen voor de tijd die ik erin moet steken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')