abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82939889
Hoe werkt een rentevaste periode ?
Nu kiest u bij het sluiten van een hypotheek niet alleen voor een vorm van aflossen, maar ook voor de periode dat de hypotheekrente vast staat. Dit is heel belangrijk, want een aanzienlijke component van uw maandelijkse woonlast is natuurlijk de rente. De beste keuze is in dit geval afhankelijk van uw persoonlijke wensen en omstandigheden. Er zijn diverse mogelijkheden. Zo kan de rente worden aangepast aan de actuele rente-ontwikkelingen, of kan hij voor een bepaalde periode worden vastgezet. De rentevastperioden kunnen variëren van 1 maand tot 30 jaar.
Hoe langer de periode die u afspreekt, hoe langer u zekerheid heeft over de hoogte van uw maandlast. Na afloop van de afgesproken rentevaste periode kunt u opnieuw kiezen voor een nieuwe rentevaste periode en een rentevorm.

Hoe voorlopig is het voorlopig koopcontract? En hoe zit het met de drie dagen bedenktijd?
Op het moment dat u met de verkoper van de woning overeenstemming heeft bereikt over de aankoop, wordt een koopovereenkomst of koopcontract opgemaakt. Een “voorlopig” koopcontract bij bestaande bouw en een koop/ aannemingsovereenkomst bij nieuwbouw. Na het ondertekenen van dit contract heeft de koper nog een wettelijk vast gelegde bedenktijd van drie werkdagen. De wettelijke bedenktijd geldt niet voor de verkoper!

Uiteraard kunt u wel, indien van toepassing, na deze drie werkdagen bedenktijd, gebruik maken van de ontbindende voorwaarden i.v.m. financiering, mits deze voorwaarde is opgenomen in de koopakte en tevens de afzegging binnen de gestelde termijn valt.
De drie werkdagen bedenktijd kan overigens in overleg met de verkopers verlengd worden!

Wat doet de notaris?
Na het tekenen van het koopcontract heeft u een bepaalde periode de tijd om alle zaken, die onder de ontbindende voorwaarden zijn opgenomen te regelen. Als alles in orde is, staat niets de overdracht van het huis nog in de weg. Dit gebeurt bij de notaris. De notaris maakt een officiële leveringsakte en hypotheekakte op. Na ondertekening van de beide aktes en de inschrijving hiervan in het Kadaster, bent u officieel eigenaar van het huis en/of de grond.

Is NHG beschikbaar bij alle hypotheek vormen?
NHG is bij nagenoeg alle hypotheek vormen mogelijk.

Ik wil een huis kopen. Welke stappen moet ik ondernemen?
Een eigen huis kopen is een belangrijke stap waar heel wat bij komt kijken. U zult niet alleen stuiten op allerlei nieuwe begrippen, zoals "kosten koper", "Nationale Hypotheek Garantie", en "voorlopig koopcontract" maar ook op allerlei andere vragen. Bijvoorbeeld hoeveel u kunt lenen en wat voor u de beste hypotheek is.
Kortom, allemaal zaken waar u ongetwijfeld uitleg en hypotheek advies bij kunt gebruiken. Vandaar ook dat het verstandig is om - voor u tot de aankoop van uw leven overgaat - eerst met een adviseur te gaan praten over uw wensen en mogelijkheden.

De looptijd van mijn hypotheek is verstreken. Wat moet er gebeuren ?
Als de looptijd van uw hypotheek is verstreken dan krijgt u automatisch bericht van desbetreffende geldverstrekker. U hoeft dus niets te doen. U krijgt de mogelijkheid uw hypotheek te verlengen of een nieuwe hypotheek af te sluiten. Bij een aflossingsvrije hypotheek kan uw huidige hypotheek gewoon verlengd worden. Maar bij een hypotheek met daaraan gekoppeld een kapitaalverzekering eigen woning (KEW box I), wordt na 30 jaar altijd beëindigd en dient de verzekering tot uitkering te komen. Dit in verband met de fiscus.

Wat wil het zeggen als de rente aftrekbaar is ?
Wanneer de rente aftrekbaar is, kunt u de rente die u over uw hypotheek moet betalen aftrekken van uw belastbare inkomen.
De belasting betaald dus deels mee aan uw eigen woning.

Wat is precies een taxatierapport ?
Waardebepaling van een woning door een makelaar, is vaak nodig voor het verkrijgen van een hypotheek of overbruggingsfinanciering. Bij een taxatie wordt zowel gekeken naar de woning zelf als naar de omgeving.
In het taxatierapport wordt aan de hand van twee "soorten" bedragen een waarde toegekend aan het desbetreffende onderpand. De eerste is de executiewaarde; dat is de waarde bij een gedwongen verkoop. En de tweede is de vrije verkoop waarde. Dat is de waarde die de woning bij een (normale) verkoop zou moeten opbrengen. Aan de hand van een aantal criteria, die tevens in het taxatierapport worden opgeschreven, bepaalt de makelaar de waarden van de woning. Uiteindelijk gaat de geldverstrekker uit van de executiewaarde. Het maximale verstrekkingspercentage is vaak 125 % van de executiewaarde.

Waar moet ik rekening mee houden bij het afsluiten van een hypotheek ?
De kosten die een hypotheek en het kopen van een huis met zich meebrengen. Uw huidige financiële lasten, de mogelijkheden aan hypotheevormen, de verzekeringen, uw huidige gezinssamenstelling of dat u in de toekomst uw gezin wilt uitbreiden enz.

handige links:

www.nhg.nl - - Hier staat o.a. een rekenmodule hoeveel je (globaal) aan hypotheek kunt krijgen...
www.senternovem.nl/koopsubsidie - Aanvragen koopsubsidie
Geen porum al dat schorum op het forum.
  donderdag 17 juni 2010 @ 17:24:10 #2
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_82940620
Linkje naar deel 1:

Hypotheken-topic
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_82950190
Handig topic, toch maar even volgen.
sig verwijderd door FA
  vrijdag 18 juni 2010 @ 03:58:42 #4
57434 Marloes
Digital Love
pi_82964131
Heeft iemand wellicht een idee wat voor boete-rente je kan verwachten als je een hypotheek hebt van rond de 200.000 met een rentevasteperiode van 10 jaar die nog 9 jaar loopt? (is bij Florius overigens).
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_82964685
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 03:58 schreef Marloes het volgende:
Heeft iemand wellicht een idee wat voor boete-rente je kan verwachten als je een hypotheek hebt van rond de 200.000 met een rentevasteperiode van 10 jaar die nog 9 jaar loopt? (is bij Florius overigens).
Dat ligt aan de hypotheekvorm en de hoogte van jouw rente.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_82964712
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 03:58 schreef Marloes het volgende:
voor wat ga je een boete krijgen dan?
pi_82964725
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 07:53 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

voor wat ga je een boete krijgen dan?
Voor het vervroegd oversluiten
  vrijdag 18 juni 2010 @ 14:47:30 #8
57434 Marloes
Digital Love
pi_82981044
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 07:50 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat ligt aan de hypotheekvorm en de hoogte van jouw rente.
Nou het is niet mijn rente.. Maar de rente is rond de 5,5 procent.. En de hypotheekvorm is aflossingsvrij.
The more that I appear.
pi_82981571
Volledig aflossingsvrij? Wat is het verstrekkingspercentage? (ten opzichte van de executiewaarde?)

Geen NHG?
  vrijdag 18 juni 2010 @ 14:57:49 #10
57434 Marloes
Digital Love
pi_82981874
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 14:54 schreef Five_Horizons het volgende:
Volledig aflossingsvrij? Wat is het verstrekkingspercentage? (ten opzichte van de executiewaarde?)

Geen NHG?
Ja volledig aflossingsvrij, geen idee wat het verstrekkingspercentage is (edit- volgens mij 75 of 90 %, kan dat?)
Geen NHG
The more that I appear.
pi_82983208
Is het een Profijt-, Voordeel-, Budget- of Compleethypotheek? (had op zich ook wel in één vraag gekund, maar ik loop hier 23 dingen te doen )
  vrijdag 18 juni 2010 @ 16:21:04 #12
57434 Marloes
Digital Love
pi_82986734
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 15:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Is het een Profijt-, Voordeel-, Budget- of Compleethypotheek? (had op zich ook wel in één vraag gekund, maar ik loop hier 23 dingen te doen )
Volgens mij profijt
The more that I appear.
pi_82986936
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 16:21 schreef Marloes het volgende:

[..]

Volgens mij profijt
Als ik uitga van 75% EW en de Profijt 12, zal de boeterente ongeveer 5800 euro bedragen, gok ik. Wil je het zeker weten, dan moet je een opgave van Florius vragen.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 20:22:49 #14
25957 Reddiablo
Football Manager Researcher NL
pi_82996549
hoop dat dit het goede topic is

Ben op zoek naar een Hypotheekverstrekker (heb al een koophuis) die niet moeilijk doen met het verhuren van mijn huis vanwege het vertrek naar het buitenland. Zit nu bij Woonfonds Hypotheken (Achmea) en ga daar ZSM weg. Wat een gaar kutbedrijf!

Iemand goede ervaringen hieromtrent?
Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
www.3voor12denhaag.nl
http://www.last.fm/user/Reddiablo
  dinsdag 22 juni 2010 @ 18:06:18 #15
25957 Reddiablo
pi_83154267
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 20:22 schreef Reddiablo het volgende:
hoop dat dit het goede topic is

Ben op zoek naar een Hypotheekverstrekker (heb al een koophuis) die niet moeilijk doen met het verhuren van mijn huis vanwege het vertrek naar het buitenland. Zit nu bij Woonfonds Hypotheken (Achmea) en ga daar ZSM weg. Wat een gaar kutbedrijf!

Iemand goede ervaringen hieromtrent?
Niemand?
www.3voor12denhaag.nl
pi_83169223
Ik heb vandaag een gesprek gehad met een rabobankadviseur. Kreeg er een gemengd gevoel bij. Dit is mijn tweede advies eerste van de makelaar van de verkopende partij. Ik snap er niets van.
Het is 159.000 er is al 2.500 vanaf.
Executiewaarde is 136.000
Woz waarde 140.000 Ik ga aankomede vrijdag het huis bezichtigen. Momenteel heeft de verkoper het huis van funda gehaald.... Natuurlijk wilik zoveel mogelijk afdingen het lijkt mij redelijkomte beginnen bij 150.000. 140.000 gaan ze toch niet accepteren. LENING bij de rabobank: 177.000 op basis van 159.000.
hierbij zijn notoriskosten ect inbegrepen. Dit is een opbouwende hypotheek/spaarhypotheek met 20% boete. Weet iemand een betrouwbaarsite of adviseur. Ik ben echt radeloos maandlastenkomen op 511 euro.

Gegroet bambi
pi_83169411
Maar wat wil je dan eigenlijk?
pi_83170383
Hoe bedoel je wat wil ik. Ik wil een hypotheek waarbij mijn maandlasten laag zijn en waarbij ik een groot deel van mijn hypotheek heb afbetaalt. In 2048 bereik ik de pensioengerechtigde leeftijd. Maar ikwilniet met een mega schuld achterblijven. Ook zitten er haken en ogen aan een hypotheek altijd natuurlijk maar 20% lijkt mij onbredelijk. Voor iemand die nog nooit een schuld heeft gehad is het best wel een eng idee omzo iets alleen te beslissen.

Groetjes
pi_83170728
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:00 schreef bambi.27 het volgende:
Hoe bedoel je wat wil ik. Ik wil een hypotheek waarbij mijn maandlasten laag zijn en waarbij ik een groot deel van mijn hypotheek heb afbetaalt. In 2048 bereik ik de pensioengerechtigde leeftijd. Maar ikwilniet met een mega schuld achterblijven. Ook zitten er haken en ogen aan een hypotheek altijd natuurlijk maar 20% lijkt mij onbredelijk. Voor iemand die nog nooit een schuld heeft gehad is het best wel een eng idee omzo iets alleen te beslissen.

Groetjes
Dat laatste begrijp ik heel goed.

Wat bedoel je overigens met '20%' boete? (dan is het eenvoudiger beoordelen of dat redelijk is of dat het gewoonweg een productvoorwaarde is).

Wat wel zo is: jij wilt lage lasten én de zekerheid dat je een groot deel hebt afbetaald. Dat staat, afhankelijk van wat voor jou 'laag' is, best haaks op elkaar. Zekerheid kost geld.

Waarom komt de Rabo met een Spaarhypotheek (verkopen ze die nog??)? Weet je zeker dat het geen bankspaarhypotheek is?

Wil je een onafhankelijk advies, dan zul je met een financieel planner moeten gaan praten of met een adviseur op fee-basis. Dan betaal je inderdaad voor het advies, maar weet je wel dat het onafhankelijk is. Ook betaal je dan geen provisie. Dat scheelt uiteindelijk gewoon in je maandlasten.
pi_83170966
Oke dank je voor je advies. Ikga meteen opzoeknaar een onafhanelijke adviseur. De rabobank verkoopt .
De opbouw hypotheek voorheen de spaarhypotheek. Komt de koopsubsidie helemaal niet meer terug???
pi_83171264
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:10 schreef bambi.27 het volgende: De rabobank verkoopt .
De opbouw hypotheek voorheen de spaarhypotheek.
Voor de zekerheid: de Opbouwhypotheek is een hybride hypotheek en niet de voormalige spaarhypotheek. Je kunt inderdaad kiezen om op te bouwen op basis van sparen (100%), maar dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is (de kostenstructuur kan wel degelijk anders zijn). Verder niet schokkend, maar ik vind het altijd prettig als de zaken juist worden voorgespiegeld
quote:
Komt de koopsubsidie helemaal niet meer terug???
Nope. Dat lijkt me niet.
quote:
. Ikga meteen opzoeknaar een onafhanelijke adviseur.
Let wel op het provisieverhaal.
pi_83171523
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:15 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Voor de zekerheid: de Opbouwhypotheek is een hybride hypotheek en niet de voormalige spaarhypotheek. Je kunt inderdaad kiezen om op te bouwen op basis van sparen (100%), maar dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is (de kostenstructuur kan wel degelijk anders zijn). Verder niet schokkend, maar ik vind het altijd prettig als de zaken juist worden voorgespiegeld
[..]

Nope. Dat lijkt me niet.
[..]

Let wel op het provisieverhaal.

en adviseur die provisie krijgt is definitief niet aan te merken als geloofwaardig onafhaneklijk
pi_83171640
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

en adviseur die provisie krijgt is definitief niet aan te merken als geloofwaardig onafhaneklijk
Mja, ik ken er zat waar ik m'n handen wel voor in het vuur durf te steken, maar het is maar net waar je als klant voor kiest.
pi_83173436
Een hybride hypotheek dat is niet hetzelfde als de spaarhypotheek. Kijk daarom vind ikdit echt een rotsituatie je word altijd wel opgelicht.. Ikmoet me even laten informeren over een hybride hypotheek.
Er zijn zoveelmogelijkheden om gek van te worden.Kan iemand mij nog een goede site aanbevelen.
pi_83173758
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:48 schreef bambi.27 het volgende:
Een hybride hypotheek dat is niet hetzelfde als de spaarhypotheek. Kijk daarom vind ikdit echt een rotsituatie je word altijd wel opgelicht.. Ikmoet me even laten informeren over een hybride hypotheek.
Ik zeg niet dat de Rabobank je oplicht, trouwens

Ik zeg alleen dat een hybride hypotheek niet hetzelfde is als een spaarhypotheek.

In het kort:

Beide zijn aflossingsvrije hypotheken, waar een polis/verzekering aan is gekoppeld. Voor die polissen betaal je premie en daarmee wordt een bedrag opgebouwd, waarmee je aan het einde van de looptijd (vaak 30 jaar) de hypotheek (gedeeltelijk) mee aflost.

Bij de spaarhypotheek is het een polis waarbij je dezelfde rente op je spaarpremie ontvangt als de rente die je betaalt. (dus als je hypotheekrente 5% is, dan krijg je ook 5% bruto-vergoeding op je spaargeld.)

Bij de hybride hypotheek is het ook een polis, maar bij deze polis kun je kiezen of je premie wordt belegd of dat je spaart (zoals bij de spaarhypotheek). Tijdens de looptijd kun je je keuze ook aanpassen. Ook is het mogelijk om een deel van je premie te sparen en een deel te beleggen.

Dit is, kort door de bocht, de uitleg van de spaar- en hybridehypotheek.
pi_83174013
Nou bedankt voor je reactie ik ga er maar een nachtje over slapen. Hopelijk komt alles op zijn pootjes terecht.

Slaap lekker.
pi_83200995
Graag jullie aandacht voor mijn casus:

Ik sta op het punt om mijn interesse in een appartement in Amsterdam om te zetten in een bod van omstreeks 209.000 euro exclusief kosten koper. Mijn vraag is of er een goede kans bestaat dat ik dit bedrag zou kunnen lenen bij de bank.

Mijn situatie:
Ik ben een man van 26 jaar oud, student, en per 1 september 2010 aangenomen bij een zeer gerenommeerd advocatenkantoor in Amsterdam voor 44k per jaar. De functie is belastingadviseur waar de markt zeer goed voor is (na de studie fiscaal recht aan de universiteit te hebben gevolgd). Ik ben ongehuwd, heb geen speciale kosten etc.

Als ik op echter op rabobank.nl mijn gegevens invul dan komt de calculator niet verder dan een hypotheek voor een bedrag van 195.000 (eveneens exclusief k.k.). Nu weet ik dat er enige bandbreedte in de hoogte van de te verstrekken hypotheek zit zodat in mijn geval, op eigen houtje, mogelijk toch het benodigde hypotheekbedrag te verkrijgen is.

Hebben jullie enige ervaring of dit gaat werken? Alternatieven die ik zou kunnen overwegen zijn i ouders laten meetekenen of (ii) een generatiehypotheek maar dat geniet niet mijn voorkeur (wil het eigenlijk gewoon zelf regelen).
pi_83201202
Qua bedrag zou dat best moeten lukken, maar het punt is (op dit moment) dat je pas 1 september begint en daar ook nog eens de proeftijd bij komt. Dát maakt het vooral lastig.
  woensdag 23 juni 2010 @ 17:57:15 #29
25957 Reddiablo
pi_83202202
welke hypotheekverstrekker is er een beetje relaxt met het verhuren van je huis als je voor een (langere) tijd naar het buitenland vertrekt?
www.3voor12denhaag.nl
pi_83214267
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 17:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Qua bedrag zou dat best moeten lukken, maar het punt is (op dit moment) dat je pas 1 september begint en daar ook nog eens de proeftijd bij komt. Dát maakt het vooral lastig.
Hier heb ik ook over nagedacht. Zou het helpen als ik een stageverklaring bijvoeg van een bij hetzelfde bedrijf gelopen (buitenlandse) stage? Ik zou menen dat ik daar het proeftijd risico voor de hypotheekverstrekker mee kan verkleinen.
pi_83215496
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:26 schreef troxx27 het volgende:

[..]

Hier heb ik ook over nagedacht. Zou het helpen als ik een stageverklaring bijvoeg van een bij hetzelfde bedrijf gelopen (buitenlandse) stage? Ik zou menen dat ik daar het proeftijd risico voor de hypotheekverstrekker mee kan verkleinen.
Het risico van de proeftijd is er natuurlijk nog steeds. Als je dat wil verkleinen, moet je de proeftijd achterwege laten. (dat zou de reactie van de bank bij wijze van spreken kunnen zijn )
pi_83215593
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 17:57 schreef Reddiablo het volgende:
welke hypotheekverstrekker is er een beetje relaxt met het verhuren van je huis als je voor een (langere) tijd naar het buitenland vertrekt?
Ik heb hier m'n voorwaardenbestand niet bij de hand. Ik probeer er van de week nog even op terug te komen.
pi_83217747
Okay, here goes. Ik weet nul komma niks over Hypotheken. Ik ben 3 weken geleden afgestudeerd, en ben voor een bedrijf aan de slag gegaan voor een salaris van 28.500 euro bruto/jaar (incl vakantiegeld en dat soort dingen). Ik ben inmiddels 22 en wil onderhand toch wel eens op mezelf gaan wonen, en tegen huren heb ik iets omdat a) je jaren op een wachtlijst staat of b) je particulier huurt wat asociaal duur is en c) het huis nooit van jezelf wordt.
Bereken ik echter mijn maximale hypotheek met het bovenstaande bedrag, dan kom ik op een maximum van zo rond de 120.000 uit. Nou is dat natuurlijk nooit het bedrag wat je daadwerkelijk aan een huis kunt uitgeven, en ook al was dat zo, daar koop je tegenwoordig nauwelijks een garagebox voor.
Het soort appartement waar ik me thuis zou voelen begint zo ongeveer bij 130 a 135 k.k.
Ik weet dat je ouders garant kunnen staan, maar alleen mijn moeder leeft nog, en ook zij zit niet al te ruim in het geld, maar heeft wel een behoorlijke overwaarde op haar huis.
Wat zijn de mogelijkheden om je maximale budget wat te rekken? Ik geloof dat sommige gemeenten ook startersleningen verstrekken, maar dan moet je zo ongeveer in een tent voor de deur gaan liggen om voor de quota op is kans te maken..
pi_83230226
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik heb hier m'n voorwaardenbestand niet bij de hand. Ik probeer er van de week nog even op terug te komen.
[ben ook geintereseerd] Deze week gaan wij ook om formele toestemming vragen, maar ik blijf het eng vinden. Het huis staat trouwens nu al 2 weken in de verhuur
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  vrijdag 25 juni 2010 @ 13:46:24 #35
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_83283854
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 23:00 schreef bambi.27 het volgende:

Groetjes
Je zit in dezelfde situatie als ik zat, nooit schulden gehad en toen ineens een hypotheek . Aangezien ik ook een groot deel van de hypotheek afgelost wil hebben na 30 jaar, ben ik voor een combinatie gegaan. 80% spaarhypotheek tegen 5% rente (krijg dus ook 5% op mijn spaarrekening) en 20% aflossingsvrije hypotheek. Met het idee dat ik de aflossingsvrije hypotheek wel in 30 jaar aflos.

Ik heb het via de hypotheekshop geregeld en ben uiteindelijk bij de Rabobank als verstrekker uitgekomen.
pi_83320126
Handig topic dit, vooral de opening.

Mijn vriendin en ik zijn bezig om een huis te kopen.
We stonden al langere tijd ingeschreven bij SVNK voor een huurwoning, maar de huurwoningen in de omgeving van Alkmaar vinden we allebei niet echt leuk.
We hadden de mazzel dat we een koopwoning konden kopen nabij de binnenstad in een gezellige buurt (heb ik van meerdere mensen gehoord die er bekend zijn) met redelijk wat ruimte voor 150 duizend euro).

Aangezien we allebei bij een sociale werkvoorziening werken, zijn we best trots dat we dit bereikt hebben.
Als ik kijk naar collega's, en bij mijn vriendin, zijn er erg weinig mensen met een koopwoning.

We hebben gekozen voor een spaarhypotheek met 20 jaar rentevast á 4,65% en NHG, naar wat ik heb begrepen een behoorlijk lage rente.

Het is erg spannend voor ons allebei om samen te gaan wonen, en we zijn toch erg blij dat we kunnen kopen (was altijd bang dat we met ons minimuminkomen alleen konden huren in een slechte buurt).
@luna
pi_83323061
Handig topic.

Deze week een optie op een nog te bouwen appartement gedaan Volgende week een vervolggesprek bij de bank op het zooitje financieel rond te krijgen.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  maandag 28 juni 2010 @ 16:50:34 #38
228921 poepa
Nergens vies van
pi_83405803
Vraagje. Iemand heeft een spaarhypotheek. De maandpremie is een aantal verzekeringsjaren terug automatisch geïncasseerd op de 30e april door de verzekeraar. Dit had op z'n vroegst op 1 mei moeten zijn, op het moment dat het nieuwe verzekeringsjaar zou ingaan....

Hoe kijkt de fiscus mbt de bandbreedte eis? Kijken ze echt op 1 dag mbt boekingsdatum? Want dan zou die persoon een groot probleem hebben.

Want als dat zo is, dan zou de bandbreedte net overschreden zijn doordat die ene maand een paar dagen te vroeg door de verzekeraar is geïncasseerd.. Weet iemand dit? Is dit een probleem, en zo ja hoe kan dat worden rechtgezet?
Daar sta je dan.
pi_83405907
Bandbreedte is, voor zover mij bekend, per kalenderjaar
pi_83429697
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 22:07 schreef Intrepidity het volgende:
Okay, here goes. Ik weet nul komma niks over Hypotheken. Ik ben 3 weken geleden afgestudeerd, en ben voor een bedrijf aan de slag gegaan voor een salaris van 28.500 euro bruto/jaar (incl vakantiegeld en dat soort dingen). Ik ben inmiddels 22 en wil onderhand toch wel eens op mezelf gaan wonen, en tegen huren heb ik iets omdat a) je jaren op een wachtlijst staat of b) je particulier huurt wat asociaal duur is en c) het huis nooit van jezelf wordt.
Bereken ik echter mijn maximale hypotheek met het bovenstaande bedrag, dan kom ik op een maximum van zo rond de 120.000 uit. Nou is dat natuurlijk nooit het bedrag wat je daadwerkelijk aan een huis kunt uitgeven, en ook al was dat zo, daar koop je tegenwoordig nauwelijks een garagebox voor.
Het soort appartement waar ik me thuis zou voelen begint zo ongeveer bij 130 a 135 k.k.
Ik weet dat je ouders garant kunnen staan, maar alleen mijn moeder leeft nog, en ook zij zit niet al te ruim in het geld, maar heeft wel een behoorlijke overwaarde op haar huis.
Wat zijn de mogelijkheden om je maximale budget wat te rekken? Ik geloof dat sommige gemeenten ook startersleningen verstrekken, maar dan moet je zo ongeveer in een tent voor de deur gaan liggen om voor de quota op is kans te maken..
Ga eens naar een hypotheekshop ipv op de site van een bank te kijken. Let maar op, dan kun je veel meer lenen.
pi_83517768
Beste fokkers,

Situatie is als volgt. Ik heb inmiddels het huis gezien.Het is huis is gevestigd in haarlem de lange veer straat.
Hartje centrum. prijs 159.000 overeengekomen op 152.000.
Ik kreeg allerlei documenten gestuurd.
-Splitsingsakte?
-Financieel overzicht?
- Notullen : waarop stond dat een mw 750huurachterstand had.
Ik behoor tot de VEV. De huidige bewoner neemt ook 2x 250 euro voor zijn reking. Waarschijnlijk voor onderhoud. Ik weet het niet meer. Huisje viel tegen. Gemeenschappelijke berging erg vies. Vroeg waarom er niet goed schoongemaakt werd. Kreeg niet echt een antwoord. Ik heb hier een raar gevoel bij .De huidige bewoner laat zelf zijn peperdure koelkast achter als cadootje....?
Nogmaals een hypotheek gesprek aangevraag bij de rabobank.
Het huis vertoonde ook een aanta manekementen zoals een kapote raam( raam gaat niet open)
Geprobeerd om een onafhankelijke adviseur te vinden. Niet gevonden.

Graag een paar geruststellende woorden voor een bang meisje.

Wat is het senario voor een executie en kun je van een koophuis naar een huurhuis? Hoe gaat dat?

Veel kusjes Bambi.
  donderdag 1 juli 2010 @ 05:55:28 #42
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_83519996
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:45 schreef bambi.27 het volgende:
Beste fokkers,

Situatie is als volgt. Ik heb inmiddels het huis gezien.Het is huis is gevestigd in haarlem de lange veer straat.
-Splitsingsakte?
-Financieel overzicht?
Ik behoor tot de VEV. De huidige bewoner neemt ook 2x 250 euro voor zijn reking. Waarschijnlijk voor onderhoud. Ik weet het niet meer. Huisje viel tegen. Gemeenschappelijke berging erg vies. Vroeg waarom er niet goed schoongemaakt werd. Kreeg niet echt een antwoord. Ik heb hier een raar gevoel bij .De huidige bewoner laat zelf zijn peperdure koelkast achter als cadootje....?
Het huis vertoonde ook een aanta manekementen zoals een kapote raam( raam gaat niet open)

Wat is het senario voor een executie en kun je van een koophuis naar een huurhuis? Hoe gaat dat?

Veel kusjes Bambi.
Bambi, ik zou je adviseren om de hypotheekadviseur ook te vragen naar een spaarhypotheek. Misschien betaal je voor dat hybride gedoe wel hogere kosten terwijl je er wellicht nooit gebruik van zult maken. Laat ze je de verschillen maar heel duidelijk uitleggen en voorrekenen.

Splitsingsakte is niets om je zorgen over te maken. Dat wil zeggen dat een perceel wat vroeger een geheel was, op een gegeven moment is gesplitst. Dat was ook zo met mijn eerste huis, ik kocht een bovenwoning en die was gesplitst van de benedenwoning. Je moet hem wel goed doorlezen want er kunnen soms specifieke voorwaarden in staan over rechten en plichten.

Financieel overzicht? Ik weet niet goed wat ze hier mee bedoelen. Begrijp ook het verhaal van de huurachterstand niet, dat is toch niet jouw verantwoordelijkheid? Dat de huidige bewoner een dure koelkast achterlaat... misschien gaan ze wel naar een huis waar al een inbouw koelkast aanwezig is. Een dure koelkast die in de weg staat, ja die staat toch in de weg en dan laat je hem misschien liever achter.

Je vraag over scenario voor een executie begrijp ik ook niet helemaal. Executie zou pas aan de orde zijn als jij je hypotheek niet meer kunt betalen. Als je daar nu al bang voor bent, dan zou je dus niet genoeg verdienen om deze woning te kunnen financieren (en de bank mag je dan vanuit de zorgplicht ook geen hypotheek offreren).

Ik hoop dat dit een stuk op weg helpt, als ik het verkeerd begrepen heb stel dan je vraag nog eens.

PS Ik vond mijn eerste hypotheek / huis aankoop ook best eng maar dat was alleen omdat het allemaal zo nieuw en onbekend was. Ik vond het een stuk makkelijker toen ik merkte dat het voor die bankmeneren gewoon gesneden koek en niets bijzonders was
  donderdag 1 juli 2010 @ 07:09:59 #43
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_83520218
quote:
-Financieel overzicht?
Ik behoor tot de VEV. De huidige bewoner neemt ook 2x 250 euro voor zijn reking. Waarschijnlijk voor onderhoud. Ik weet het niet meer. Huisje viel tegen. Gemeenschappelijke berging erg vies. Vroeg waarom er niet goed schoongemaakt werd. Kreeg niet echt een antwoord.

Ik heb hier een raar gevoel bij .De huidige bewoner laat zelf zijn peperdure koelkast achter als cadootje....?

Veel kusjes Bambi.
Je zit waarschijnlijk in een VVE
quote:
Wat is een VvE
VVE staat voor Vereniging van Eigenaren.
Wie eigenaar van een koopappartement is, wordt automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren. Dat lidmaatschap is een wettelijke verplichting.
Pas als u uw appartement (en daarmee het appartementsrecht) hebt verkocht én de overdracht aan de nieuwe eigenaar door de notaris is geregeld, bent u geen lid meer van de VvE.

Wat doet een VvE?
De VVE behartigt de gemeenschappelijke belangen van woning- en winkeleigenaren in een gebouw en is verantwoordelijk voor het onderhoud van het gebouw en de bijbehorende grond.
Het financiele overzicht wat je kreeg is waarschijnlijk van die VVE.

Ik heb ook een appartement en zit dus ook in een VVE.
Maandelijks betaal ik een bedrag aan de VVE (bij mij is dat 105 euro). Hiervan wordt onderhoud betaald, bijvoorbeeld ook voor het inhuren van iemand om bepaalde delen schoon te houden.
En ook bijvoorbeeld schilderwerk buiten.
Dus als het daar zo vuil is in de gemeenschappelijk berging komt waarschijnlijk omdat ze niemand hebben ingehuurd om het schoon te houden en het zelf ook niet doen.
Heb je geen maandelijkse afdracht aan de VVE?

Je zegt ". De huidige bewoner neemt ook 2x 250 euro voor zijn rekening" Is dit niet voor de huurachterstand?
Je zou dit even goed na moeten vragen waarom jij die andere 250 euro moet betalen.
En vraag even of er een maandelijkse afdracht aan de VVE is? En hoe hoog die is?
En als die er niet is, is het toch zeer handig om deze "werkend" te krijgen.

Hier nog een handige link, zodat je weet wat een VVE is en hoe die werkt.

VVE Link
Rayen 2½ jaar!
pi_83520471
quote:
Huisje viel tegen. Gemeenschappelijke berging erg vies. Vroeg waarom er niet goed schoongemaakt werd. Kreeg niet echt een antwoord. Ik heb hier een raar gevoel bij .De huidige bewoner laat zelf zijn peperdure koelkast achter als cadootje....?

Mja, ik kan hier een hoop geruststellende woorden plaatsen, maar gezien bovenstaande kan ik alleen maar zeggen: het voelt niet goed aan, dan begrijp ik niet dat je het dan tóch wilt gaan doen.
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:03:12 #45
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_83521331
quote:
Beste fokkers,

-Splitsingsakte?
-Financieel overzicht?

Veel kusjes Bambi.
Je klinkt niet echt enthousiast over het huis, weet je wel zeker dat je het wilt kopen? Huis kopen moet je niet vergelijk met het kopen van een auto of zo. Je gaat afspraken aan, waar je 30 jaar aan vast zit (hypotheek bijvoorbeeld). Vergeet niet dat na het tekenen van het koopcontract, je nog 3 dagen bedenktijd hebt en de koop kunt ontbinden in die periode zonder opgaaf van reden.

Kijk ook eens op de site van Verenging Eigenhuis. Hier staan veel tips op voor de aankoop van een huis. je kunt bij hun ook een aankoopmakelaar, bouw technische keurder, etc regelen.

Ik heb er in ieder geval veel aan gehad. Jij hebt die hulp wel nodig als ik het zo lees.
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:08:37 #46
49017 Reneuh
Met je hoof
pi_83521443
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het volgende. Mijn vriendin en ik zijjn op zoek naar een koophuis. Ik heb een vast contract en mijn vriendin een jaar contract + een intentieverklaring voor nog een jaarcontract. Een intentieverklaring voor een vast contract wilt de werkgever niet geven.

Nu, als beide inkomens volledig worden meegenomen, ligt het maximum tegen de ¤300.000,-, maar omdat we geen intentieverklaring kunnen regelen voor een vast contract van mjin vriendin, hebben we een probleem. Oftewel krijg je geen NHG, waardoor de rente hoger wordt, oftewel wordt mijn vriendin als flexwerker ingeschaald, waardoor gekeken wordt naar het gemiddelde salaris van de afgelopen 3 jaar. Aangezien dit een bijbaantje was en geen full-time baan, zoals nu, staat dat dus in geen verhouding met het bedrag dat we daadwerkelijk kunnen betalen.

Heeft hier iemand ervaring mee. Is er wellicht een bank die genoegen neemt met hetgeen wat we nu wel kunnen overleggen?
I spoke proper England since I was a children.
  donderdag 1 juli 2010 @ 22:51:17 #47
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_83551607
Nou volgens mij moet dit geen probleem zijn.
Wij hebben een hypotheek gekregen tegen alle verwachting in. Hypotheek via Aegon afgesloten december 2009.
Mijn vriend had een contract tot en met augustus 2010, geen verlenging.
Ik werkte via een uitzendbureau (ook geen intentieverklaring te krijgen) de afgelopen 2 jaar. Ze hebben de hypotheek op basis van mijn loon berekend. Dus ook jaaropgaven van 3 jaar ervoor.
Maar in die jaren werkte ik voornamelijk parttime.
Nu hadden wij ook niet zo'n hoge hypotheek nodig, uit mijn hoofd zo'n 150.000
De gegevens van het loon van mijn vriend zijn wel meegezonden.
Dus je ziet, we konden ze geen enkele zekerheid geven maar toch de hypotheek gekregen.
Ik vond het wel vreemd maar we waren er wel blij mee.
Dus misschien lukt het jullie ook wel.
Rayen 2½ jaar!
  vrijdag 2 juli 2010 @ 13:51:51 #48
49017 Reneuh
Met je hoof
pi_83569203
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 22:51 schreef TimeJumper het volgende:
Nou volgens mij moet dit geen probleem zijn.
Wij hebben een hypotheek gekregen tegen alle verwachting in. Hypotheek via Aegon afgesloten december 2009.
Mijn vriend had een contract tot en met augustus 2010, geen verlenging.
Ik werkte via een uitzendbureau (ook geen intentieverklaring te krijgen) de afgelopen 2 jaar. Ze hebben de hypotheek op basis van mijn loon berekend. Dus ook jaaropgaven van 3 jaar ervoor.
Maar in die jaren werkte ik voornamelijk parttime.
Nu hadden wij ook niet zo'n hoge hypotheek nodig, uit mijn hoofd zo'n 150.000
De gegevens van het loon van mijn vriend zijn wel meegezonden.
Dus je ziet, we konden ze geen enkele zekerheid geven maar toch de hypotheek gekregen.
Ik vond het wel vreemd maar we waren er wel blij mee.
Dus misschien lukt het jullie ook wel.
Ik heb inderdaad al meerdere verhalen gehoord, zo ook bij Florius van ABN...
I spoke proper England since I was a children.
  Moderator vrijdag 2 juli 2010 @ 13:58:18 #49
236264 crew  capricia
pi_83569504
Zijn er ook hypotheken waarbij je geen afsluitprovisie hoeft te betalen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_83570613
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 13:58 schreef capricia het volgende:
Zijn er ook hypotheken waarbij je geen afsluitprovisie hoeft te betalen?

Standaard of vanwege het feit dat je die achterwege kunt laten, doordat je een fee afspreekt met je TP?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')