abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79901746
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 13:40 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat fruityloop zegt: banken kunnen direct inzien of en zo ja, wát er geregistreerd staat. Een adviseur die bij je thuis komt of een kantoor in de buurt kan het niet.

Hoezo, eigenlijk?
Lijkt me inderdaad dat je zulke dingen wel weet van je zelf? Een kleine roodstand-faciliteit of GSM abonnement zal je de hypotheek niet kosten..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  zaterdag 3 april 2010 @ 14:36:57 #252
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_79901974
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 14:29 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Lijkt me inderdaad dat je zulke dingen wel weet van je zelf?
bovendien kun je die gegevens zelf ook opvragen: http://www.bkr.nl/IkenBKR.aspx?pid=26
pi_79902648
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 13:40 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat fruityloop zegt: banken kunnen direct inzien of en zo ja, wát er geregistreerd staat. Een adviseur die bij je thuis komt of een kantoor in de buurt kan het niet.

Hoezo, eigenlijk?
Ik heb deze week een offerte laten maken, maar heb een jaar of 3 geleden een conflict gehad met een provider. Dit is uiteindelijk wel goed afgehandeld (met incassobureau).

Nu kreeg ik opeens het nare gevoel dat dit kan gaan meespelen.

Of krijg je hierdoor geen negatieve BKR registratie?
pi_79925532
Provider als in telecomprovider? Dan kan dat een BKR-registratie hebben opgeleverd. Maar dan weet je dat, aangezien ze je moeten aankondigen dat ze je gaan aanmelden.

Gaat het om een internetprovider, dan staat dat niet geregistreerd.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_79925903
quote:
Op zondag 4 april 2010 09:44 schreef Five_Horizons het volgende:
Provider als in telecomprovider? Dan kan dat een BKR-registratie hebben opgeleverd. Maar dan weet je dat, aangezien ze je moeten aankondigen dat ze je gaan aanmelden.

Gaat het om een internetprovider, dan staat dat niet geregistreerd.
Bedankt FH!! Gaat idd om een webhost provider. Ik heb nooit iets van een BKR registratie gezien.
pi_79954138
Webhostproviders kunnen je niet melden bij het BKR. Wel kan er een vermelding staan in Experian, maar het is niet gezegd dat de geldverstrekker in Experian gaan neuzen bij de beoordeling van je hypotheekaanvraag.
pi_82901897
Nou, na maanden van lurken in deze topics heb ik ook eens wat te melden . Mijn situatie: 2/1 kap van 263.000 gekocht (1e koophuis), 33, alleenstaand, eigen middelen 120.000, inkomen 2x modaal. Een van m'n hobby's is beleggen en ik meen daar ook wel wat van te weten. Voor mijn vermogensopbouw wil ik 50% in vastrentende waarde doen en 50% in aandelen.

Wat voor mij belangrijk is, is dat ik zo min mogelijk 'kwijt' ben over de gehele periode van 30 jaar. De maandlast maakt me eigenlijk niet zo veel uit (ik kan makkelijk ¤1.000 dragen en alle huidige varianten komen daar ver onder), net zo min als de restschuld (of ik nou vermogen opbouw binnen de hypotheek of daarbuiten, vermogen opbouwen doe ik toch wel). Ik wil dat de totale kosten die de hypotheekverstrekker/verzekeraar mij in rekening brengt zo laag mogelijk zijn.

Wat kan ik doen om die kosten zo laag mogelijk te houden en tegelijkertijd maximaal profiteren van de hypotheekrente aftrek (zolang ie nog bestaat ) ? Volgens mij het volgende:
1. Maximale hypotheek voor maximale renteaftrek en minimalisering bijleenregeling
2. Geen ORV afsluiten
3. Geen NHG, ivm het grote aandeel eigen geld zou het toch mogelijk moeten zijn voor de hoogste rentekorting in aanmerking te komen, ook zonder NHG
4. Geen flut-beleggingsfondsen: dwz. keuze voor indextrackers voor aandelen en stabiele rentefondsen voor het vastrentende deel.

Nu staan punt 1 en 2 op gespannen voet met elkaar. Maximale hypotheek, incl. alle kosten, is 290.000, dus een bedrag van 290.000 -/- 80% * 263.000 = 79.600 zal als ORV afgesloten moeten worden. Dat kost me dan ook weer ¤ 4.700 (voor de hele 30 jaar; bron: independer.nl).
Kan ik die ORV niet skippen door een storting van 79.600 op een geblokkeerde rekening te doen? Dat zou dan mooi combineren met punt 3, aangezien de bank al een flink deel gegarandeerd krijgt.

Helaas zijn mijn gesprekken tot dusver (de hypothekert en de Rabobank - huisbank) niet echt hoopvol. De Hypothekert was helemaal leip van een hybride hypotheek, want ik riep toch ergens in het gesprek sparen en beleggen. Dat je ook kunt 'sparen' door in vastrentende waarden te beleggen ontging hem kennelijk.
De Rabobank komt niet verder dan hun standaard product met NHG (want de laagste rente heb je alleen met NHG), maximaal aflossingsvrij en de rest spaarhypotheek (BEW). Het eigen geld wordt dan gebruikt om een depot te storten en de benodigde hypotheek te verlagen. Met het restant kan dan buiten de hypotheek om belegd worden, om het aflossingsvrije deel bij elkaar te sprokkelen (met een Rabo beleggingshypotheek belegt de Rabo voor je, dat is voor mij geen optie - zie punt 4).

Mijn voorkeur heeft een constructie waarbij ik voldoende eigen geld inbreng op een geblokkeerde effectenrekening - waarbij ik zelf de fondskeuze mag bepalen - zodanig dat 2/3 van het hypotheekbedrag na 30 jaar opgebouwd is, en waarbij de bank voldoende zekerheid heeft om mij de maximale rentekorting te geven.

Iemand opmerkingen, aanvullingen, correcties? Graag.
pi_82902890
Ik heb geen idee of het beter of slechter is dan wat je zelf hebt bedacht, maar een andere mogelijkheid is om een hypotheek te nemen voor max 75 of 90% van de executiewaarde. Daarmee druk je het rentepercentage. Nadeel is natuurlijk wel dat je niet maximaal profiteert van HRA. Verder zou je er nog voor kunnen kiezen om die hypotheek volledig aflossingsvrij te nemen (zal waarschijnlijk alleen maar lukken als je in ieder geval <100% EW leent, mogelijk ligt die grens nog iets lager), je bent zelf toch al van plan om aan vermogensopbouw te doen, als je dat in een eigen constructie stopt die niet gekoppeld is aan de hypotheek, heb je gewoon alle vrijheid om er in de toekomst iets mee te doen.
pi_82903501
De Rabobank stelt dus voor om met het eigen geld de lening flink te verlagen, maar Cohen schijnen ze verteld te hebben dat hij een zo hoog mogelijke lening moet afsluiten. En wat voor Cohen geldt....

Het probleem met een volledig aflossingsvrije hypotheek is dat het rentepercentage behoorlijk stevig is.
pi_82904493
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 21:15 schreef DappereDodo77 het volgende:
Het probleem met een volledig aflossingsvrije hypotheek is dat het rentepercentage behoorlijk stevig is.
Mwoah, dat ligt niet alleen aan het wel of niet aflossingsvrij.. Ik heb een aflossingsvrije hypotheek, 75% EW, variabele rente van op dit moment 1.35%
pi_82904659
1,35% ???? Das 60 punten boven euribor. Pfff, 2,85% was de best offer vandaag.

Hoe krijg je een geldverstrekker zo ver dan? Het risico voor hem is met een aflossingsvrije hypotheek toch aardig wat hoger.
pi_82904933
Ik denk dat die 75% EW een belangrijke factor is. Daarmee is het risico voor de geldverstrekker natuurlijk vrij beperkt, er moeten hele gekke dingen gebeuren wil een huis dat niet opbrengen bij een gedwongen verkoop.

Ik moet er trouwens wel bijzeggen dat ik begrepen heb dat deze rentevorm (3-maands euribor + 0.55%) niet lang na mijn offerte uit het aanbod is verdwenen. Geldverstrekker is Amstelstaete (Zwitserleven)
pi_82905463
Ah, dat kwam bij de Rabo iig niet naar voren, je blijft daar met die NHG zitten om de minimale rente te krijgen. 3-maands euribor kan nog steeds bij een paar aanbieders, maar nu met opslagen als 2%

Dit klinkt wel erg interessant, maar je mist wel over 31% de HRA. Zou dat nog te optimaliseren zijn door een storing op een geblokkeerde rekening?
pi_82910847
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 21:48 schreef DappereDodo77 het volgende:

Dit klinkt wel erg interessant, maar je mist wel over 31% de HRA.
Weet je wat: vraag de bank om een extra opslag. Heb je nóg meer HRA.....
quote:
Zou dat nog te optimaliseren zijn door een storing op een geblokkeerde rekening?
Als 'ie verpand moet zijn, kun je dat zelf beleggen wel vergeten. Dat 'gemis' aan HRA zie ik eerlijk gezegd niet zo. Je rentekorting krijg je niet als je 125% leent met een verpande rekening. Dat scheelt serieus knaken (en ga dat uitgespaarde geld eens wegzetten)

[ Bericht 17% gewijzigd door Five_Horizons op 16-06-2010 23:21:57 ]
pi_82911026
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 20:46 schreef DappereDodo77 het volgende:
maximaal aflossingsvrij en de rest spaarhypotheek (BEW).
Hier staan twee compleet verschillende zaken: een BEW is een geblokkeerde beleggingsrekening en een spaarhypotheek is er eentje met een KEW en dan eentje waarbij het brutorendement dezelfde hoogte heeft als het te betalen percentage.
pi_82919549
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 23:16 schreef Five_Horizons het volgende:
Als 'ie verpand moet zijn, kun je dat zelf beleggen wel vergeten. Dat 'gemis' aan HRA zie ik eerlijk gezegd niet zo. Je rentekorting krijg je niet als je 125% leent met een verpande rekening. Dat scheelt serieus knaken (en ga dat uitgespaarde geld eens wegzetten)
Hmm, ik geloof je direct, maar vind het toch vreemd dat zoiets niet te regelen is incl rentekorting. Immers, het risico voor de bank is hetzelfde. Zelf beleggen op zo'n geblokkeerde rekening is misschien wel wat teveel gevraagd, maar dat kan ook een geblokkeerde spaarrekening zijn. Er blijft immers genoeg over om mee te beleggen.
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 23:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hier staan twee compleet verschillende zaken: een BEW is een geblokkeerde beleggingsrekening en een spaarhypotheek is er eentje met een KEW en dan eentje waarbij het brutorendement dezelfde hoogte heeft als het te betalen percentage.
BEW is toch banksparen eigen woning? Tenminste, zo begreep ik dat van de Rabo-dame.
pi_82919700
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 10:03 schreef DappereDodo77 het volgende:

[..]

Hmm, ik geloof je direct, maar vind het toch vreemd dat zoiets niet te regelen is incl rentekorting. Immers, het risico voor de bank is hetzelfde. Zelf beleggen op zo'n geblokkeerde rekening is misschien wel wat teveel gevraagd, maar dat kan ook een geblokkeerde spaarrekening zijn. Er blijft immers genoeg over om mee te beleggen.
Mja, het lijkt logisch, maar wanneer je oversluit waarbij je een polis meeneemt en de waarde daaraan verpandt, dan heb je hetzelfde: je leent nog steeds 125% v.d. EW. Dát is het criterium.
quote:
BEW is toch banksparen eigen woning? Tenminste, zo begreep ik dat van de Rabo-dame.
Banksparen is gewoon een (misleidende) term (het is de verzamelnaam voor de BEW/SEW). Een BEW is een beleggingsrekening eigen woning. Een SEW is een spaarrekening eigen woning. Beide zijn geen spaarhypotheek, aangezien die term hoort bij de hypotheek met een daaraan gekoppelde KEW.
pi_82920095
Ok, maar das alleen terminologie dan? Een SEW is ongeveer hetzelfde als een spaarhypotheek/KEW, met als verschil dat de kostenstructuur van een SEW voordelig is/zou moeten zijn? Daarnaast nog dat issue bij overlijden, maar ik ben alleenstaand: na mij de zondvloed .

In een van de eerdere topics meen ik gelezen te hebben dat je voor een BEW/SEW ten alle tijde over een eigen woning dient te beschikken, terwijl voor een KEW geldt dat je tijdelijk (max 3 jaar dacht ik) zonder eigen huis mag zitten. Volgens Rabo-Nederland is dat niet zo, en gelden voor beide vormen dezelfde voorwaarden.
pi_82923196
Bij TROS radar werd een poosje terug de mogelijke optie tot het schrappen van een overlijdensdekking in de kapitaalverzekering genoemd (gekoppeld aan een hypotheek). Dit zou bijvoorbeeld kunnen bij een forse overwaarde van de woning of als de spaarverzekering een heel eind is volgespaard....

Mijn vraag is: staat de fiscus dit toe? Want in beginsel kenmerkt de premie van een spaarverzekering uit 2 componenten tw. overlijdensdekking en spaarpremie.

Vraag: indien je ergens in de looptijd de overlijdensdekking laat schrappen uit de polis, kan dat tot fiscale problemen leiden als het gaat om vrijstelling van belasting bij uitkering van de polis?

Iemand?
pi_82923675
Welk deel van het antwoord is je niet duidelijk in deze thread?
pi_82923814
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:52 schreef DappereDodo77 het volgende:
Ik had dit topic niet gezien. Had dus hierin gemoeten. Verder wil misschien Five_Horizons er nog iets aan toevoegen. Weet ook erg veel
  donderdag 17 juni 2010 @ 11:58:01 #272
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_82923962
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Bij TROS radar werd een poosje terug de mogelijke optie tot het schrappen van een overlijdensdekking in de kapitaalverzekering genoemd (gekoppeld aan een hypotheek). Dit zou bijvoorbeeld kunnen bij een forse overwaarde van de woning of als de spaarverzekering een heel eind is volgespaard....

Mijn vraag is: staat de fiscus dit toe? Want in beginsel kenmerkt de premie van een spaarverzekering uit 2 componenten tw. overlijdensdekking en spaarpremie.

Vraag: indien je ergens in de looptijd de overlijdensdekking laat schrappen uit de polis, kan dat tot fiscale problemen leiden als het gaat om vrijstelling van belasting bij uitkering van de polis?

Iemand?
Ja, voor de fiscus is het voor zover ik weet geen vereiste dat de overlijdensdekking onderdeel van de verzekering is. De vraag is of de verzekeraar het toelaat. Immers als de dekking bij overlijden de enige dekking is, zal er na het schrappen geen sprake meer zijn van een verzekering. Er is geen risico meer voor de verzekeraar. Ook de geldverstrekker zal akkoord moeten gaan, zeker wanneer de verzekering verpand is.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_82924338
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ja, voor de fiscus is het voor zover ik weet geen vereiste dat de overlijdensdekking onderdeel van de verzekering is. De vraag is of de verzekeraar het toelaat. Immers als de dekking bij overlijden de enige dekking is, zal er na het schrappen geen sprake meer zijn van een verzekering. Er is geen risico meer voor de verzekeraar. Ook de geldverstrekker zal akkoord moeten gaan, zeker wanneer de verzekering verpand is.
Ik kan mij voorstellen dat er situaties zijn dat het nog te sparen bedrag slechts een fractie is van de WOZ of zelfs de overwaarde van de woning Dan is er zelf voor de verzekeraar toch geen noodzaak meer om een overlijdensverzekering langer te eisen

Mij gaat het even dat ik 100% zeker van kan zijn dat de fiscus, bij uitkering van de spaarpolis ineens gaat zeggen dat de vrijstellingen niet meer gelden.
  donderdag 17 juni 2010 @ 12:06:18 #274
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_82924358
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:52 schreef DappereDodo77 het volgende:
Het kwam me al erg bekend voor.
  donderdag 17 juni 2010 @ 12:09:29 #275
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_82924497
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:05 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik kan mij voorstellen dat er situaties zijn dat het nog te sparen bedrag slechts een fractie is van de WOZ of zlefs de overwaarde van de woning? Dan is er zelf voor de verkzeraar toch geen noodzaak meer om een overlijdensverzekering langer te eisen
Het gaat er meer om wat wettelijk gezien nog kwalificeert als verzekering. Er moet sprake zijn van een zeker risico voor de verzekeraar. Wanneer jij een kapitaalverzekering hebt met als enige dekking de dekking bij overlijden, en je haalt die eruit, is er dan nog sprake van een verzekering?
pi_82924580
Ik neem binnenkort een bankspaarhypotheek bij de ING en heb dan in totaal een rentepercentagen van 4.45% over 10 jaar. Bij een hypotheek van 140 en dus 155 in totaal op een maandpremie van ongeveer 470 per maand waar alle belasting van af is, ORV voor 2 pers, NHG.
pi_82924632
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:09 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Het gaat er meer om wat wettelijk gezien nog kwalificeert als verzekering. Er moet sprake zijn van een zeker risico voor de verzekeraar. Wanneer jij een kapitaalverzekering hebt met als enige dekking de dekking bij overlijden, en je haalt die eruit, is er dan nog sprake van een verzekering?
Precies, dat is precies de crux.

Daarom mijn vraag: zegt de fiscus straks dan : het is geen kapitaalverzekering meer, dus geld de vrijstellingen niet meer??
  donderdag 17 juni 2010 @ 12:14:38 #278
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_82924743
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:12 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Precies, dat is precies de crux.

Daarom mijn vraag: zegt de fiscus straks dan : het is geen kapitaalverzekering meer, dus geld de vrijstellingen niet meer??
De fiscus stelt die eis niet.
quote:
Voorwaarden kapitaalverzekering eigen woning

De woning waarvoor u de kapitaalverzekering afsluit, moet uw hoofdverblijf zijn. Dit noemen we de eigen woning. Het mag ook de eigen woning zijn van uw echtgenoot of degene waarmee u samenwoont. Uw kapitaalverzekering is alleen een kapitaalverzekering eigen woning als die voldoet aan de volgende voorwaarden:
Uw verzekering is afgesloten bij een levensverzekeringsmaatschappij, dus niet bijvoorbeeld bij een eigen bv of bij een particulier.
In de polis staat dat de uitkering gebruikt zal worden om uw eigenwoningschuld af te lossen.
In de polis staat dat u minimaal 15 jaar of tot het overlijden van de verzekerde persoon premies betaalt.
U moet de premies ieder jaar betalen.
De hoogste jaarpremie mag niet meer zijn dan tienmaal de laagste jaarpremie.
Uw verzekering geeft recht op een eenmalige kapitaaluitkering bij leven, of op een eenmalige uitkering bij overlijden van uzelf, uw echtgenoot of van degene met wie u samenwoont.
http://www.belastingdiens(...)eek-03.html#P30_3927
pi_82925484
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:14 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

De fiscus stelt die eis niet.
[..]

http://www.belastingdiens(...)eek-03.html#P30_3927
Dank je
pi_82925897
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:09 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Erm... dan wordt het gewoon een levensverzekering met uitkering bij leven en bij voortijdig overlijden. (er hoeft geen ORV-dekking in een verzekering te zitten)
pi_82926164
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:39 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Erm... dan wordt het gewoon een levensverzekering met uitkering bij leven en bij voortijdig overlijden. (er hoeft geen ORV-dekking in een verzekering te zitten)
Dus als je ergens gedurende de looptijd de ORV eruit haalt, dan kan de polis (box3 polis) gewoon belastingvrij worden uitgekeerd?
pi_82926301
Een box-3-polis keert altijd belastingvrij uit?
pi_82926358
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Een box-3-polis keert altijd belastingvrij uit?
Nou ja, bandbreedte eis, vrijstellingsbedragen, 15 of 20 jaar etc.
pi_82926589
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:50 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nou ja, bandbreedte eis, vrijstellingsbedragen, 15 of 20 jaar etc.
Die eisen gelden alleen voor een box 1 regeling. Bij box 1 hoef je over de opgebouwde rente geen belasting te betalen (binnen de vrijstellingen natuurlijk), bij box 3 moet je jaarlijks 1,2% over je vermogen betalen als vermogensrendementsheffing (over het meerdere van ca. ¤ 20.000).
  donderdag 17 juni 2010 @ 12:58:14 #285
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_82926688
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:39 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wat wordt bij voortijdig overlijden uitgekeerd wanneer het overlijdensrisico niet verzekerd is?
pi_82926706
Wat die uitgestorven vogel zegt
pi_82926715
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Wat wordt bij voortijdig overlijden uitgekeerd wanneer het overlijdensrisico niet verzekerd is?
De opgebouwde waarde van de polis
  donderdag 17 juni 2010 @ 13:02:19 #288
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_82926904
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De opgebouwde waarde van de polis
Ik meen toch eens gelezen te hebben dat dit vanuit de wetgeving niet meer kwalificeert als verzekering. Uiteraard heb ik dat nu niet hier liggen, aangezien het verhuizen van die zooi nog moet gebeuren, maar ik ga eens nakijken waarom dat zo is, of waarom ik dat verkeerd begrepen heb.

Volgens mij voortkomend uit de Wtv, inmiddels dan waarschijnlijk opgenomen in de Wft.
pi_82927152
Zie art. 925 BW
quote:
Artikel 925

1.Verzekering is een overeenkomst waarbij de ene partij, de verzekeraar, zich tegen het genot van premie jegens haar wederpartij, de verzekering nemer, verbindt tot het doen van een of meer uitkeringen, en bij het sluiten der overeenkomst voor partijen geen zekerheid bestaat, dat, wanneer of tot welk bedrag enige uitkering moet worden gedaan, of ook hoe lang de overeengekomen premiebetaling zal duren. Zij is hetzij schadeverzekering, hetzij sommenverzekering.
2.Persoonsverzekering is de verzekering welke het leven of de gezondheid van een mens betreft.
Een levensverzekering is gewoon een verzekering die uitkeert naar aanleiding van de 'staat' van het verzekerde leven. Dat kan dus zijn dat de verzekerde in leven moet zijn op de einddatum (verzekering bij leven).

De opgebouwde waarde is een onzekere factor (zie lid 1).
pi_82927287
Hallo,

Ik heb momenteel een (bkr) hypotheek bij elq tvw 130.000
65000 aflossingsvrij 65000 leven.
Ik heb een variabele rente (euribor) + een vast boetepercentage vanwege de bkr van ik dacht zo'n 2.5%.
Mijn huis is bij de laatste taxatie geschat op 180.000 (6 jaar geleden) en mijn woz is 198.000

Nu de rente zo laag is, is het makkelijk te betalen maar over een aantal maanden ben ik van mijn bkr noteringen af. wiehoooo
Dan wil ik gaan oversluiten en weer een vast maandbedrag gaan betalen om weer eens wat zekerheid te hebben.
Ik woon alleen en heb een bruto jaarinkomen van rond de 33.000 euro en een vast contract.

Ga ik door de strengere wetgeving nog problemen krijgen mijn hypotheek over te sluiten of moet dat makkelijk gaan?
Op wat voor rente kan ik ong rekenen?
Geen porum al dat schorum op het forum.
  donderdag 17 juni 2010 @ 13:12:11 #291
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_82927380
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Zie art. 925 BW
[..]

Een levensverzekering is gewoon een verzekering die uitkeert naar aanleiding van de 'staat' van het verzekerde leven. Dat kan dus zijn dat de verzekerde in leven moet zijn op de einddatum (verzekering bij leven).
Die had ik al gevonden, maar dat is niet waar mijn studiemateriaal naar verwees. Dat was de Wtv, dus tegenwoordig de Wft. Maar zoals gezegd zal ik even kijken of ik kan achterhalen waarop men doelde. Zodra ik weer eens in mijn ouderlijk huis ben en er tijd voor heb.
pi_82927400
Op basis van je gegevens die je nu geeft, zie ik geen problemen, eerlijk gezegd. (overigens is er geen strengere wetgeving op het gebied van hypotheekverstrekkingen )
pi_82927480
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Die had ik al gevonden, maar dat is niet waar mijn studiemateriaal naar verwees. Dat was de Wtv, dus tegenwoordig de Wft. Maar zoals gezegd zal ik even kijken of ik kan achterhalen waarop men doelde. Zodra ik weer eens in mijn ouderlijk huis ben en er tijd voor heb.
Dat lijkt me vreemd, aangezien die wetten het toezicht regelen
  donderdag 17 juni 2010 @ 13:15:39 #294
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_82927571
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:14 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat lijkt me vreemd, aangezien die wetten het toezicht regelen
Ja, ik kon ook al zo snel geen afdeling van de Wft vinden waar ik het moet zoeken. Heb hier wel een deel ervan liggen, maar heb geen zin dat helemaal door te spitten in mijn vakantie.
pi_82927649
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:12 schreef Five_Horizons het volgende:
Op basis van je gegevens die je nu geeft, zie ik geen problemen, eerlijk gezegd. (overigens is er geen strengere wetgeving op het gebied van hypotheekverstrekkingen )
Met mijn brutoloon kan ik nu toch niet meer dan 3.5 x jaarsalaris verhypotheken?
pi_82927705
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:17 schreef Fokschorum het volgende:

[..]

Met mijn brutoloon kan ik nu toch niet meer dan 3.5 x jaarsalaris verhypotheken?
Neuh, waar haal je dat vandaan? Afhankelijk van de rentestand is het 4,4 tot 5x jouw inkomen.
  donderdag 17 juni 2010 @ 13:20:09 #297
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_82927760
Vraagje:

Mijn rentevaste periode verloopt komend jaar maart. Lijkt het jullie ook verstandig om e.e.a. nu te gaan regelen?
Ik ben van pindavlees
pi_82927857
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:18 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Neuh, waar haal je dat vandaan? Afhankelijk van de rentestand is het 4,4 tot 5x jouw inkomen.
Hmmm ok, ik weet niet meer waar ik dat gehoord had eigenlijk..

Maar dan zou ik dus bv ook tot 150.000 kunnen gaan?
En wat gaan dan ong mijn maandlasten wezen? of is dat helemaal niet in te schatten (afhankelijk v/d vorm)
pi_82927924
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:21 schreef Fokschorum het volgende:

[..]

Hmmm ok, ik weet niet meer waar ik dat gehoord had eigenlijk..

Maar dan zou ik dus bv ook tot 150.000 kunnen gaan?
En wat gaan dan ong mijn maandlasten wezen? of is dat helemaal niet in te schatten (afhankelijk v/d vorm)
Uiteraard is dat afhankelijk van de vorm, wat je wilt verzekeren (of niet, natuurlijk) en de rentevaste periode. Dat is een redelijk grote bandbreedte
pi_82927986
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:20 schreef Flappekz het volgende:
Vraagje:

Mijn rentevaste periode verloopt komend jaar maart. Lijkt het jullie ook verstandig om e.e.a. nu te gaan regelen?
Een voorstel vragen kan altijd natuurlijk. Gewoon bellen. Laat ook even doorschemeren dat je met andere verstrekkers bezig bent, dus vraag ook even een boeterenteberekening op.

Dat kan je wellicht wat schelen in de rente.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')