Nee, we hebben gewoon aangegeven wat we wilden en daar heeft zij ons bij laten zien wat de kosten/lasten zijn.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die je dan toch tekent ondanks dat de Rabo niet heeft uitgelegd waarom jullie nou eigenlijk dat specifieke product nodig hebben? (en de ING een heel ander product (namelijk de Maatwerkhypotheek) aanbiedt)
Vraag ook wat er gaat gebeuren bij einde rentevaste periode, verhuizen enz.quote:Op donderdag 4 november 2010 11:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Doorvragen dus. Vooral over het feit dat je gedurende de gehele looptijd altijd een eigen woning moet hebben (bij tijdelijk huren zitten er fiscale consequenties aan vast) en vraag even door over wat er bij overlijden dient te gebeuren. (i.t.t. een verzekering zit het saldo in de nalatenschap (een begunstigde aanwijzen kan niet bij een bankspaarproduct).
Buiten het feit dat een offerte dan eigenlijk niet mogelijk is (klantprofiel + advies), begrijp ik ook niet waarom je dan een offerte zou willen hebben als je niet weet wat je koopt.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:31 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Nee, we hebben gewoon aangegeven wat we wilden en daar heeft zij ons bij laten zien wat de kosten/lasten zijn.
Wat bedoel je dat MM niet weet wat hij koopt?quote:Op donderdag 4 november 2010 15:35 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Buiten het feit dat een offerte dan eigenlijk niet mogelijk is (klantprofiel + advies), begrijp ik ook niet waarom je dan een offerte zou willen hebben als je niet weet wat je koopt.
Omdat Qwea al heeft aangegeven dat ze niet weten wat de voor- of nadelen van een bankspaarhypotheek zijn.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat bedoel je dat MM niet weet wat hij koopt?
Omdat WC Eend WC Eend adviseert?
En het niet "maar" doen omdat je het zoeken zat bent, liever nu wakker liggen dan wanneer je je huis gekocht hebt of over 10 jaar.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:37 schreef Loveless85 het volgende:
Ik denk dat je idd nu wel verder moet gaan kijken dan simpele kosten/baten plaatje mbt je hypotheek. Dat is in eerste instantie even een simpele indicatie in welke richting je iets zou kunnen kopen. Maar jullie zitten vele fases verder waar juist dat vaste lasten plaatje in weze niet zo heel boeiend meer is. Zoals je gister ofzo zei, het is tientjes zo niet euro's verschil op dat gebied, dus ik zou dan vooral de diepte in duiken en idd de verdere voorwaarden eens goed onder de loep leggen.
Omdat je niet weet wat je doet over 10 jaar, is dat soms ook wel flink koffiedikkijken. Als je dit of als je dat... Ja, dat kan je soms geld gaan kosten. Maar zolang dat niet in de duizenden euro's dreigt te lopen, zou het in mijn uiteindelijke beslissing niet de doorslag geven. Dat doen toch echt de maandelijkse lasten.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:40 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
En het niet "maar" doen omdat je het zoeken zat bent, liever nu wakker liggen dan wanneer je je huis gekocht hebt of over 10 jaar.
Zo bedoel ik het nietquote:Op donderdag 4 november 2010 15:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat je niet weet wat je doet over 10 jaar, is dat soms ook wel flink koffiedikkijken. Als je dit of als je dat... Ja, dat kan je soms geld gaan kosten. Maar zolang dat niet in de duizenden euro's dreigt te lopen, zou het in mijn uiteindelijke beslissing niet de doorslag geven. Dat doen toch echt de maandelijkse lasten.
Daarom is een bankspaarproduct ook zo lastig.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat je niet weet wat je doet over 10 jaar,
Ja je hebt mij toen ook weten te overtuigen althans ik ben met jouw verhaal naar de rabo gegaanquote:Op donderdag 4 november 2010 15:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Daarom is een bankspaarproduct ook zo lastig.
Waar komt dit stukje vandaan? Het is namelijk een vrij beperkte weergave van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:55 schreef MikeyMo het volgende:
Dat banksparen is niet veel meer dan een geblokkeerde rekening waar je een bedrag bij elkaar spaart wat niet onder de vermogensrendementheffing valt van de belastingdienst. Waar je op moet letten is dat hij geen OVR standaard heeft.
De consument is "enthousiast" over banspaarhypotheken
Wat is FH's verhaal? Kan ik dat ergens vinden?quote:Op donderdag 4 november 2010 15:51 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ja je hebt mij toen ook weten te overtuigen althans ik ben met jouw verhaal naar de rabo gegaan
En dat werd stotteren.
Ik heb maar een héél klein bankspaargedeeltuhtjuh.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Daarom is een bankspaarproduct ook zo lastig.
Dan moet ik gaan graven, misschien vanavondquote:Op donderdag 4 november 2010 16:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat is FH's verhaal? Kan ik dat ergens vinden?
http://www.mistermoney.nl(...)k-de-verschillen.aspquote:Op donderdag 4 november 2010 15:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waar komt dit stukje vandaan? Het is namelijk een vrij beperkte weergave van de werkelijkheid.
Het komt op het volgende neer:quote:Op donderdag 4 november 2010 16:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat is FH's verhaal? Kan ik dat ergens vinden?
Veel te ingewikkeld product waar uiteraard weer eens veel kosten inzitten.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:55 schreef MikeyMo het volgende:
Ik weet niet wie dat stuk geschreven heeft... Het klopt allemaal wel, maar ik mis een hoop zaken (buiten dat: iemand met verstand van zaken zou nooit een overlijdensrisicoverzekering 'OVR' noemen, dus ik gok dat het een journalist met wat verstand van financiële diensten is).quote:Op donderdag 4 november 2010 16:08 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
http://www.mistermoney.nl(...)k-de-verschillen.asp
Maar jij zegt dus eigenlijk; normale spaarhypotheek nemen.quote:Op donderdag 4 november 2010 16:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik weet niet wie dat stuk geschreven heeft... Het klopt allemaal wel, maar ik mis een hoop zaken (buiten dat: iemand met verstand van zaken zou nooit een overlijdensrisicoverzekering 'OVR' noemen, dus ik gok dat het een journalist met wat verstand van financiële diensten is).
Het is een beetje zeggen als dat een BMW 3-serie vier wielen en een motor heeft. Het klopt wel, maar dat is natuurlijk niet wat het een BMW 3-serie maakt.
Nou, dat ook weer niet.quote:Op donderdag 4 november 2010 16:18 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Maar jij zegt dus eigenlijk; normale spaarhypotheek nemen.
Maar dat doet de spaarhypotheek, de lineaire en annuïteitenhypotheek ook.quote:Op donderdag 4 november 2010 16:22 schreef MikeyMo het volgende:
Het past sowieso bij me omdat je aan het eind van de rit geen schuld overhoudt. Ik wil er dan vanaf zijn zeg maar en de laatste jaren voor mijn pensioen genieten van lage maandlasten. Als mijn kleven geen ingrijpende wijzigingen (lees: miljonair geworden) brengt
ja alleen hebben die laatste 2 geen consistente maandlasten. Bij Annuiteit zal het het oplopen, en bij lineaire is het juist weer in het begin hoog. Als ik het over de gehele periode gelijk dmv een spaarhypotheek (afgezien van de rentestijgingen na de vaste periode) hou heb ik het idee voor mezelf dat ik weet waar ik aan toe ben en dat ik het zelf wat breder krijg omdat de maandlasten gelijk blijven, maar door o.a. de inflatie meer ga verdienenquote:Op donderdag 4 november 2010 16:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar dat doet de spaarhypotheek, de lineaire en annuïteitenhypotheek ook.
Dat laatste klopt, maar bij de (bank)spaarhypotheek los je natuurlijk ook niets af.quote:Op donderdag 4 november 2010 16:42 schreef MikeyMo het volgende:
Ja, ik heb die discipline wel, alleen heb ik dan wel zoiets van: je betaalt wel rente over het bedrag wat je leent, maar lost niets of minder af. Dus dan moet je apart dat bedrag sparen, waarover weer vermogensheffing wordt geheven.
ja, je moet er niet aan komen. Ik ben heel erg conservatief opgevoed; sparen voordat je iets kan kopen e.d.quote:Op donderdag 4 november 2010 16:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, maar bij de (bank)spaarhypotheek los je natuurlijk ook niets af.(en als je die in box 3 zet (althans; de spaarhypotheekverzekering), betaal je er ook vermogensrendementsheffing over.
Yip, al kun je wel 10% (bij rabo zelfs 20%) per kalenderjaaraflossen... in principe als je het geld hebt zou je over 5 jaar dan je huis kunnen hebben afbetaaldquote:Op donderdag 4 november 2010 16:49 schreef Ml-etje het volgende:
Aflossingvrij kun je natuurlijk mits je goede voorwaarden hebt wel aflossen als je geld bij elkaar hebt.
Spaarhypo kan dat niet bij en hou je dus dezelfde rente.
Dat zou kunnen daar heb ik me bij Rabo verder niet in verdiept en ken de actuele voorwaarden niet.quote:Op donderdag 4 november 2010 16:56 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Yip, al kun je wel 10% (bij rabo zelfs 20%) per kalenderjaaraflossen... in principe als je het geld hebt zou je over 5 jaar dan je huis kunnen hebben afbetaald
Het hangt dus weer erg af van de persoonlijke situatie.quote:Op donderdag 4 november 2010 16:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het komt op het volgende neer:
Als je een bankspaarproduct hebt, moet er gedurende de looptijd altijd een koopwoning zijn. Je kunt niet, zoals bij een KEW wél kan, tijdelijk een woning huren. (ik weet niet wat ik over 20 jaar doe).
Doe je dat wel, dan komt de fiscus langs, want dan moet je afrekenen over de waarde - evt. vrijstelling - inleg. Daarnaast verlies je daarbij die vrijstelling, mocht je toch verder gaan met het product. Dan komt je voordeel t.o.v. box 3 dus te vervallen. Het kan dus zijn dat je tussentijds met de fiscus moet afrekenen, terwijl je rekening gewoon nog steeds geblokkeerd is.
Bij overlijden komt de waarde van de rekening in de nalatenschap (i.t.t. de verzekering, waar een begunstiging van kracht is) en moet je er dus wellicht over afrekenen, terwijl de uitkering naar de verstrekker gaat.
Tot slot valt banksparen altijd in box 1 (daaruit volgt ook het eerste verschil) en bepaal je daarmee wat je over 30 jaar met dat geld moet gaan doen. Ik kan niet eens tien jaar vooruit kijken; laat staan 30.
Absoluut, maar veel adviseurs kennen deze regels ook niet goed genoeg of gaan er, vanwege concurrentieoverwegingen, maar aan voorbij.quote:Op donderdag 4 november 2010 17:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het hangt dus weer erg af van de persoonlijke situatie.
Die van de rabo is trouwens de opbouwhypotheekquote:Op donderdag 4 november 2010 15:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die je dan toch tekent ondanks dat de Rabo niet heeft uitgelegd waarom jullie nou eigenlijk dat specifieke product nodig hebben? (en de ING een heel ander product (namelijk de Maatwerkhypotheek) aanbiedt)
Einde rentevaste periode kun je kiezen of je blijft hangen, ze hebben een 1 sporig beleid. Je mag 20% (Mike?) per jaar aflossen bij de rabo (of vergis ik me en was het 10??) en mbt verhuizen ga ik nog ff nach vragen morgquote:Op donderdag 4 november 2010 15:34 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Vraag ook wat er gaat gebeuren bij einde rentevaste periode, verhuizen enz.
Daarom hebben wij geen rabo.
Ho, stop ff. Ik heb gezegd dat IK dat niet precies weet. Ik weet wel meer niet. Ik weet ook niet uit mij hoofd hoe ik wortels moet trekken. Wil niet zeggen dat MM dat niet weetquote:Op donderdag 4 november 2010 15:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Omdat Qwea al heeft aangegeven dat ze niet weten wat de voor- of nadelen van een bankspaarhypotheek zijn.
De rabobank is gewoon op dit moment qua maandlasten de goedkoopste. 617 euro netto, met ww.ao verzekering, met ovr waarbij de hele hypotheek afgelost wordt, ect.quote:Op donderdag 4 november 2010 15:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat je niet weet wat je doet over 10 jaar, is dat soms ook wel flink koffiedikkijken. Als je dit of als je dat... Ja, dat kan je soms geld gaan kosten. Maar zolang dat niet in de duizenden euro's dreigt te lopen, zou het in mijn uiteindelijke beslissing niet de doorslag geven. Dat doen toch echt de maandelijkse lasten.
Oke, dat zijn dus de nadelen. En wat zijn dan de voordelen? t.o.v spaarhypotheek? Ik moet zeggen dat je het wel helder verwoord trouwens.quote:Op donderdag 4 november 2010 16:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het komt op het volgende neer:
Als je een bankspaarproduct hebt, moet er gedurende de looptijd altijd een koopwoning zijn. Je kunt niet, zoals bij een KEW wél kan, tijdelijk een woning huren. (ik weet niet wat ik over 20 jaar doe).
Doe je dat wel, dan komt de fiscus langs, want dan moet je afrekenen over de waarde - evt. vrijstelling - inleg. Daarnaast verlies je daarbij die vrijstelling, mocht je toch verder gaan met het product. Dan komt je voordeel t.o.v. box 3 dus te vervallen. Het kan dus zijn dat je tussentijds met de fiscus moet afrekenen, terwijl je rekening gewoon nog steeds geblokkeerd is.
Bij overlijden komt de waarde van de rekening in de nalatenschap (i.t.t. de verzekering, waar een begunstiging van kracht is) en moet je er dus wellicht over afrekenen, terwijl de uitkering naar de verstrekker gaat.
Tot slot valt banksparen altijd in box 1 (daaruit volgt ook het eerste verschil) en bepaal je daarmee wat je over 30 jaar met dat geld moet gaan doen. Ik kan niet eens tien jaar vooruit kijken; laat staan 30.
Het grootste voordeel zit 'm voornamelijk in de kosten. Die zijn transparanter (als ze er zijn). Daarnaast heb je zelf de keuze voor een ORV (overlijdensrisicoverzekering) en de maatschappij waar je deze sluit. Ook is duidelijk te zien hoeveel kapitaal je nu eigenlijk hebt opgebouwd (dat is makkelijker te zien dan bij een verzekering), al is dat vooral een *gemakkelijk* iets, dan een voordeel.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:01 schreef Qwea het volgende:
[..]
Oke, dat zijn dus de nadelen. En wat zijn dan de voordelen? t.o.v spaarhypotheek?
Het is m'n werk, tenslottequote:Ik moet zeggen dat je het wel helder verwoord trouwens.
Dat kunnen zij ookquote:Op donderdag 4 november 2010 18:05 schreef Qwea het volgende:
Maar, maar, maar;
Dan kunnen hun dat toch ook uitzoeken?
PAINTquote:Op donderdag 4 november 2010 18:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het grootste voordeel zit 'm voornamelijk in de kosten. Die zijn transparanter (als ze er zijn). Daarnaast heb je zelf de keuze voor een ORV (overlijdensrisicoverzekering) en de maatschappij waar je deze sluit. Ook is duidelijk te zien hoeveel kapitaal je nu eigenlijk hebt opgebouwd (dat is makkelijker te zien dan bij een verzekering), al is dat vooral een *gemakkelijk* iets, dan een voordeel.
Maar ook hier geldt: meten is weten.
[..]
Het is m'n werk, tenslotte
Al werkt het bij mij altijd prettige om dingen ook op papier te tekenen, bijvoorbeeld. Da's op een forum wat lastig
Wij hebben ook zelf onze ORV uitgekozen bij een spaarhypo overigens..quote:Op donderdag 4 november 2010 18:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het grootste voordeel zit 'm voornamelijk in de kosten. Die zijn transparanter (als ze er zijn). Daarnaast heb je zelf de keuze voor een ORV (overlijdensrisicoverzekering) en de maatschappij waar je deze sluit. Ook is duidelijk te zien hoeveel kapitaal je nu eigenlijk hebt opgebouwd (dat is makkelijker te zien dan bij een verzekering), al is dat vooral een *gemakkelijk* iets, dan een voordeel.
Maar ook hier geldt: meten is weten.
[..]
Het is m'n werk, tenslotte
Al werkt het bij mij altijd prettige om dingen ook op papier te tekenen, bijvoorbeeld. Da's op een forum wat lastig
Nah, ik hoef niet perse naar de rabo hoorquote:Op donderdag 4 november 2010 22:46 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Wij hebben ook zelf onze ORV uitgekozen bij een spaarhypo overigens..
Het kan wel maar het kost wat moeite.
Q ik wilde bijna zeggen je moet zo'n man als Five bezoeken maar je bent rabo fan
Beter op welke manier, dan?quote:Op donderdag 4 november 2010 23:18 schreef MikeyMo het volgende:
De Rabo heeft zo te zien alleen maar een bankspaarhypotheek overigens. Als ik een beetje rondkijk zie ik toch terugkeren dat bankspaarhypotheken beter zijn dan de reguliere spaarhypotheek
Five verkoopt geen hypothekenquote:Op donderdag 4 november 2010 23:21 schreef Qwea het volgende:
Maar ehm, als five in de buurt woont, en ff z'n fee/uurtarief pm't![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |