Vooral dat ook nu nog eens komt. Dat had sneller gekund.quote:Op maandag 31 mei 2010 18:02 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik vraag mij af wat het TAS daarvan zegt ... Waarom vergelijken we al die zakjes niet eens met Alonso, Nadal en co ? Of zijn die al vakkundig vernietigd ?
Tis nu al zo triest dat de val van Valverde er dan nog moet komen door een truukje van de Italianen ...
Ik geloof dat het TAS daarboven staat eigenlijk ?quote:Op maandag 31 mei 2010 18:10 schreef MarijeH het volgende:
Ok dus valverde wordt toch nog geschorst. Kan hij nog in hoger beroep gaan bij bijvoorbeeld de burgerrechtbank.
Dat laatste vind ik dan weer onzettende onzin, dan moet je 'm niet laten starten en maar wat sneller zijn.quote:UCI: "WE ZIJN TEVREDEN"
De wereldbond UCI is opgetogen met de uitspraak van het TAS. "We nemen met tevredenheid akte van deze beslissing. Door Valverde met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2010 te schorsen, geeft het TAS ons gelijk. In 2007 is de UCI in beroep gegaan tegen de weigering van de Spaanse wielerbond om een dossier te openen tegen Valverde", zegt de UCI.
"De UCI en het wielrennen hebben zwaar geleden onder Operacion Puerto. We zijn opgelucht dat nu een einde is gekomen aan een onhoudbare situatie. Valverde moet al de punten en het geld dat hij dit jaar verdiende teruggeven."
De UCI tevredenquote:Op maandag 31 mei 2010 18:14 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik dan weer onzettende onzin, dan moet je 'm niet laten starten en maar wat sneller zijn.
Dan kun je niet tevreden zijn?quote:Op maandag 31 mei 2010 18:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De UCI tevreden. Die heeft vooral geen flikker uitgevoerd.
In principe niet, maar het CAS is ook niet echt een rechtbank, maar een arbitrageinstituut. Vantevoren gaan beide partijen akkoord dat de uitspraak van het CAS bindend is. Valverde heeft dat contract ondertekend, dus het is gewoon triest dat hij het daarna nog probeerde bij de Zwitserse burgerrechter bijvoorbeeld.quote:Op maandag 31 mei 2010 18:14 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik geloof dat het TAS daarboven staat eigenlijk ?
Raar inderdaad.quote:Op maandag 31 mei 2010 18:27 schreef Ericr het volgende:
1 van de grootste aanfluitingen binnen de wielersport. Eerst mag Piti jarenlang de ene zege na de andere pakken, waarschiijnlijk clean. Maar hij had gewoon nooit mogen rijden eigenlijk. Ook wel vreemd dat hij nu reeds een half jaar van zijn straf blijkt te hebben uitgezeten terwijl hij in de tussentijd toch enkele leuke koersen op ziijn palmares kon schrijven.
Nou ja, zij hebben de zaak bij het TAS aangespannen, waarom mogen ze zichzelf niet op de borst kloppen?quote:Op maandag 31 mei 2010 18:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Mag best, maar komt op me over alsof ze zichzelf een beetje op de borst kloppen.
Hier ben ik het niet mee eens. Daar mogen andere Spaanse coureurs niet voor bloeden.quote:Op maandag 31 mei 2010 18:09 schreef SaintOfKillers het volgende:
Eigenlijk horen ze de Spaanse wielerbond te straffen.
Dit jaar geen Spanjaarden op het WK.
Dat gebeurt toch ook?quote:Op maandag 31 mei 2010 18:34 schreef golfer het volgende:
Wat een achterlijke dubbelzinnige uitspraak.
Of je schorst iemand en dan met terugwerkende kracht en met afneming van resultaten en geld of je laat iemand fietsen.
Dit is weer typisch hypocriet gedrag.
Nee:quote:
quote:Valverde, die dit jaar de Rondes van de
Middellandse Zee en Romandië won en 3e
eindigde in Luik-Bastenaken-Luik, staat
tot eind 2011 aan de kant. De Spanjaard
behoudt wel al zijn resultaten, waar-
onder zijn eindzege in de Vuelta 2009.
Over welke Alonso gaat het eigenlijk?quote:Op maandag 31 mei 2010 18:02 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik vraag mij af wat het TAS daarvan zegt ... Waarom vergelijken we al die zakjes niet eens met Alonso, Nadal en co ? Of zijn die al vakkundig vernietigd ?
Scarponi is m'n eerste gokquote:Op maandag 31 mei 2010 19:35 schreef Bruce117 het volgende:
Wie zullen er nog tegen de lamp lopen tijdens dit topic.
Dit dus.quote:Op maandag 31 mei 2010 18:09 schreef SaintOfKillers het volgende:
Eigenlijk horen ze de Spaanse wielerbond te straffen.
Dit jaar geen Spanjaarden op het WK.
Ze moeten ergens beginnen toch?quote:Op maandag 31 mei 2010 19:37 schreef knep het volgende:
[..]
Dit dus.
En al die mensen die nu zo blij zijn dat Valverde wordt geschorst terwijl hun favorieten, die net zoveel gebruiken, gewoon blijven rondrijden.
Fernandoquote:Op maandag 31 mei 2010 19:18 schreef APK het volgende:
[..]
Over welke Alonso gaat het eigenlijk?
Xabi of Fernando?
Weet ik niet, niet op deze hypocriete wijze in ieder geval.quote:
nadalquote:Op maandag 31 mei 2010 19:45 schreef Szura het volgende:
Ach er werden toch ook spelers van Real Madrid genoemd?
Volgens mij ook nooit meer wat van gehoord...
Dat komt uitsluitend door het gebrek aan bereidwilligheid van de Spanjaarden om mee te werken, en de advocaten van Valverde die talloze pogingen hebben gedaan om de zaak te vertragen.quote:Op maandag 31 mei 2010 20:19 schreef franklop het volgende:
mja ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Het is mijns inziens veels en veels te laat..
Oh ja, die zat ook nog bij Fuentes, maar daar heeft niemand het nog over.quote:Op maandag 31 mei 2010 21:24 schreef steefj91 het volgende:
Contador bij Fuentes gevonden???????!!!!!!
Er zijn hopen renners die nooit positief hebben getest. Virenque, VDB, Museeuw, Basso, Frigo, Mazzoleni, Astarloa, Scarponi, Rasmussen.quote:Op maandag 31 mei 2010 21:24 schreef steefj91 het volgende:
Er is nog steeds niet aangetoond dat hij ook daadwerkelijk gepakt heeft. Dus ik snap ik niet dat hij de zaak verloren heeft want in tegenstelling tot andere gepakte renners is er geen positieve test geweest.
Dat hoeft ook niet. Intentie tot gebruiken van een verboden stof of methode heeft dezelfde straf als daadwerkelijk gebruiken.quote:Op maandag 31 mei 2010 21:24 schreef steefj91 het volgende:
Er is nog steeds niet aangetoond dat hij ook daadwerkelijk gepakt heeft. Dus ik snap ik niet dat hij de zaak verloren heeft want in tegenstelling tot andere gepakte renners is er geen positieve test geweest.
En was er ook geen belastend materiaal tegen Contador bij Fuentes gevonden???????!!!!!!
Rasmussen uiteindelijk wel ... Die is na n hertesting van verdachte stalen op EPO door de mand gevallen (idem aan Thomas Dekker bv)quote:Op maandag 31 mei 2010 21:42 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Er zijn hopen renners die nooit positief hebben getest. Virenque, VDB, Museeuw, Basso, Frigo, Mazzoleni, Astarloa, Scarponi, Rasmussen.
Ja maar Valverde heeft nooit regels de regels overtreden (althans dat is nooit bewezen)quote:Op maandag 31 mei 2010 21:42 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Er zijn hopen renners die nooit positief hebben getest. Virenque, VDB, Museeuw, Basso, Frigo, Mazzoleni, Astarloa, Scarponi, Rasmussen.
Nou, hij is heus niet voor niets geschorst.quote:Op maandag 31 mei 2010 21:45 schreef steefj91 het volgende:
[..]
Ja maar Valverde heeft nooit regels de regels overtreden (althans dat is nooit bewezen)
Intentie tot gebruiken, bewijs dat maar eens in de rechtzaal ( en ik blijf erbij dat valverde gewoon genaaid is want intentie is niet te bewijzen)quote:Op maandag 31 mei 2010 21:44 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet. Intentie tot gebruiken van een verboden stof of methode heeft dezelfde straf als daadwerkelijk gebruiken.
Volgens mij is er geen bloedzak bij Fuentes gevonden die gelinkt is aan Contador, maar zelfs als die er was zouden de Spanjaarden toch nooit de DNA informatie weggeven van die bloedzak.
quote:Op maandag 31 mei 2010 21:47 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nou, hij is heus niet voor niets geschorst.
Wat ik me alleen nog steeds afvraag, is hoe het CONI aan dat bloed van 'm is gekomen. Ergens heb ik toch het vermoeden dat daar ook iets stinkt.
het stinkt gewoon aan alle kanten en je moet niet denken dat de bonden heilig zijn want anders was hij allang al geschorstquote:Op maandag 31 mei 2010 21:47 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wat ik me alleen nog steeds afvraag, is hoe het CONI aan dat bloed van 'm is gekomen. Ergens heb ik toch het vermoeden dat daar ook iets stinkt.
Stinkt niets aan. De Italianen hebben een verzoek gestuurd naar de Spaanse rechter om bloedstalen te nemen van bloedzak 18, ze kregen daarvoor toestemming. De Italianen zijn toen naar Barcelona gegaan, hebben daar bloedstalen meegenomen uit die zak, en hebben die vervolgens getest in Italië tegen een DNA profiel van een bloedtest uit de Tour van 2008.quote:Op maandag 31 mei 2010 21:47 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat zijn de wetten van het WADA, de wielrennerij heeft daar verder geen invloed op. Maar nogmaals: hij is niet veroordeeld voor gebruik.quote:Op maandag 31 mei 2010 22:08 schreef steefj91 het volgende:
Ja die bloedzak is leuk maar in een normale rechtsgang zou je geen poot hebben om op te staan omdat er nou eenmaal geen positieve test is of ander bewijs dat gebruik bewijst. Maarja dat vind ik nou het rare aan de wielrennerij het heeft zijn eigen wetten....
oke sorry ik dacht dat hij was veroordeeld voor gebruik. Maar alsnog vind ik dat er erg slecht is gehandeld in de Fuentes zaak en als er eerder was ingegrepen dan was ons een hoop gezeik bespaard gebleven. een voorbeeld hiervan is de huidige world rankingquote:Op maandag 31 mei 2010 22:10 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Dat zijn de wetten van het WADA, de wielrennerij heeft daar verder geen invloed op. Maar nogmaals: hij is niet veroordeeld voor gebruik.
Beide mag wel.quote:Op maandag 31 mei 2010 19:18 schreef APK het volgende:
[..]
Over welke Alonso gaat het eigenlijk?
Xabi of Fernando?
Dat zou dan alweer een grote ronde zijn die van winnaar verandert...(Vuelta 2009) ... na de Tour 2006, Tour 2007 toch ook een beetje, ...quote:Op dinsdag 1 juni 2010 10:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Valverde gaat trouwens in beroep tegen de schorsing. Hij vindt het vreemd en onlogisch dat ze zijn resultaten de afgelopen jaren niet afpakken ...
Volgens mij ging het alsvolgt: betrokken renners namen in de wintermaanden EPO om hun hematocriet op te hogen. Fuentes haalde dit bloed er vervolgens een aantal malen uit en zorgde voor een flink voorraadje in de vriezer. Hier werden de rode bloedcellen uitgefilterd, die vervolgens tijdens de koersmaanden in het bloed van de renner werden bijgezet: resultaat was dus een hoger hematocriet zonder kans betrapt te worden op EPO. EPO gebruik (in mini-doses, om niet betrapt te worden buiten de koers, of met bepaalde poedertjes die EPO gebruik tot op bepaalde hoogte konden maskeren in de urine) was noodzakelijk om te voorkomen dat de renners door het aftappen van al dat bloed bloedarmoede opliepen.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 13:37 schreef eentwee het volgende:
Ik ben ook zeer verbaasd dat er EPO aangetroffen zou zijn in bloedzak 18. Fuentes mag toch enige professionaliteit worden toegedicht, dan zal hij toch zeker wel opletten dat hij zuiver bloed aftapt om terug in de sporter te spuiten? En zorgdragen dat het Valverde duidelijk is dat goed uitgevoerde bloedtransfusies het gebruik van EPO juist overbodig maken, mocht de EPO op Valverdes eigen initiatief in zijn bloed zijn gekomen - het voor de hand liggende weerwoord is dus ook niet erg plausibel. CAS noemt het aanwezig zijn van EPO expliciet als bewijsstuk. Was hij ook veroordeeld zonder dit onwelriekende nevenfeit?
Zo gek is dat niet. In 2007 won ie al de Pro Tour.quote:
Iemand die géén doping wil gebruiken werkt niet met verdachte trainers als Aldo Sassi en rijdt niet in ploegen van John Lelangue en Rihs ...quote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:41 schreef steefj91 het volgende:
Evans is een van de weinige renners die ik nooit heb verdacht van dopinggebruik. jammer dat hij van veel mensen niet de waardering krijgt die hij verdient.
Behalve Lotto is elk team waarin Evans gereden heeft gewoon erg verdacht geweest ... (en bij Lotto zullen ook wel dingen gebeuren waar we weinig van af weten)quote:Op dinsdag 1 juni 2010 15:19 schreef JohnDDD het volgende:
Evans reed voor deze teams:
2001 Saeco
2002 Mapei
2003–2004 Team Telekom
2005–2009 Davitamon-Lotto
2010– Volvo-Cannondale (MTB)
De eerste drie zijn zeker in die perioden zeker wel geassocieerd met dopinggebruik.
Dat mag je zeker wel en ik deel je mening.quote:Op maandag 31 mei 2010 21:54 schreef maril het volgende:
Mag zeker niet zeggen dat ik het jammer vind en hem graag in de tour zag.
Dat is op zich ook geen waar. Veel renners van net iets mindere allure dan Valverde die ook bij de Operation Puerto betrokken waren (of waarvan men toch aanwijzingen had) zijn door dat schandaal helemaal uit beeld verdwenen bij de grote ploegen. Geen ploeg die zijn handen nog vuil wilde maken aan een Mancebo, Gutierrez, Vicioso, en co ... Die allemaal verdwenen naar kleine ploegjes en eigenlijk op die manier ook 'geschorst' zijn ...quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:48 schreef DutchSL het volgende:
Als Valverde de erelijst van pakweg David Arroyo had, had geen haan er nog ooit naar gekraaid.
Antonio Colom is toch gewoon geschorst na positieve plas vorig jaar?quote:Op woensdag 2 juni 2010 11:20 schreef JohnDDD het volgende:
Tuurlijk is ie getalenteerd. En dat heeft niets met dopinggebruik te maken. Meer met het feit dat hij terwijl hij net zoveel gebruikt als de anderen alsnog boven de anderen uitstevent.
Wat dat betreft is het wel cru dat nu Valverde geofferd wordt en andere renners van Puerto (zoals A.C.) niet worden geofferd.
Ja, maar die is natuurlijk nooit Fuentes klant geweest.quote:Op woensdag 2 juni 2010 12:28 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Antonio Colom is toch gewoon geschorst na positieve plas vorig jaar?
Stond anders ook op de lijst en werd ook, naast Contador, als A.C. mogelijk genoemd.quote:Op woensdag 2 juni 2010 12:49 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Ja, maar die is natuurlijk nooit Fuentes klant geweest.
Leuk en aardig allemaal, maar hier werd geschreven dat het al lang door de Guardia Civil is vastgesteld en dat is niet waar. In tegendeel zelfs, juist Contador (en Davis) is het juist van gezegd dat ze er niets mee te maken hebben. Dat hebben ze over een Valverde nooit gezegd.quote:
Nee, ik zei dat al lang vastgesteld is dat AC Alberto Contador is. Of hij ook een dopingprogramma had bij Fuentes is niet duidelijk. De vraag is niet waar AC voor staat, de vraag is of AC zijn doping bij Fuentes haalde.quote:Op woensdag 2 juni 2010 16:04 schreef DutchSL het volgende:
[..]
Leuk en aardig allemaal, maar hier werd geschreven dat het al lang door de Guardia Civil is vastgesteld en dat is niet waar. In tegendeel zelfs, juist Contador (en Davis) is het juist van gezegd dat ze er niets mee te maken hebben. Dat hebben ze over een Valverde nooit gezegd.
En er zijn zat Spanjaarden helemaal niet in verband gebracht met Fuentes. Zoals de heer in mijn avatar (niet dat ik voor hem mijn hand in het vuur steek, maar dat doe ik voor niemand).
Dat is dan net de vraag? Is hem ooit gevraagd of hij Basso en Ullrich kende? En wat was dan zijn antwoord, stilzwijgen, bevestigen of ontkennen?quote:Op woensdag 2 juni 2010 16:59 schreef SaintOfKillers het volgende:
Fuentes heeft toch altijd over Contador gezegd dat hij hem niet kende?
Voor zover ik weet heeft Fuentes zelf nooit al te veel commentaar gegeven over de hele zaak, alleen dat hij zich verbaasde over de namen die uitlekten en dan vooral over degenen die ontbraken en de aanwezigheid van mensen die hij nooit had ontmoet.
Geen idee waarom Fuentes dan net over Contador zou gaan liegen, lijkt me dat hij dan gewoon helemaal niets zou zeggen.
Hoe serieus moeten we die Guardia Civil nemen als ze Valv Piti niet aan Valverde kunnen linken?quote:Op woensdag 2 juni 2010 17:10 schreef DutchSL het volgende:
Fuentes heeft ook gezegd dat hij wel degelijk ook voetbalclubs begeleidde, maar ja.
Er is nooit door de Guardia Civil naar buiten gebracht dat AC zeker op Alberto Contador zou slaan en de Spaanse justitie heeft Contador en Davis vrijgepleit en ook Paulinho schiet me nu te binnen.
De enige namen die door de Guardia Civil zijn gekoppeld aan een bijnaam zijn:
Botero, Zaballa, Sevilla, Jaksche, Quique Gutierrez, Basso Scarponi, Unai Osa, Marcos Serrano, Hamilton, Santi Perez, Heras, Isidro Nozal, Angel Vicioso, Ullrich, Aitor Osa, Edo, Mancebo en Nacho Gutierrez
Dit staat letterlijk zo genoemd in het rapport.
Verder zijn er nog heel wat renners bevestigd als betrokkene zonder dat de bijnaam genoemd is, maar hier staat Contador ook niet bij. Wel Angel Casero.. (Frank Schleck weer niet... dus ik sluit Contador ook zeker niet uit hoor, maar zekerheid is er zeker niet)
Het rapport is op internet te downloaden, maar kan het nu even niet vinden.![]()
Zoals Willy Voet het zei over die zaak: Van alles wat ik erover hoor is Fuentes gewoon een amateur ... Wie weet wie er naar de échte professionelen gaat ...quote:Op woensdag 2 juni 2010 21:18 schreef DutchSL het volgende:
Voor al die andere namen is ondersteunend bewijs gevonden (afgetapte telefoongesprekken, gezien bij het dopinglab, betalingsverkeer, verklaringen van verdachten/getuigen etc.). Zo hebben Fuentes en Labarta tijdens de Giro flink lopen telefoneren over hun renners.
Ze hebben Piti wel willen onderzoeken, maar dat mocht dus niet van de rechter en toen is die bloedzak "toevallig" in Italiaanse handen gekomen.
Al met al heeft Fuentes het vrij dom aangepakt. Codenamen hadden random moeten zijn i.p.v. makkelijk te linken namen en zulke dingen bespreek je natuurlijk nooit over de telefoon.
Contador liet in 2005 en 2006 toch al het nodige zien hoor. In 2005 won ie bijvoorbeeld al op een haar na de Ronde van het Baskenland en in 2006 een bergrit in de Ronde van Zwitserland.quote:Op woensdag 2 juni 2010 22:15 schreef Ericr het volgende:
Dat Allan Davis en Contador niet genoemd werden in telefoongesprekken zegt ook niet veel natuurlijk, Davis en Contador waren in 2005 en begin 2006 niet meer dan leuke renners, geen renners zoals Basso die een eigen programma hadden bij Fuentes als we af mogen gaan op de telefoongesprekken tijdens de Giro van 2006.
Saiz regelde naar alle waarschijnlijkheid de zaken voor Liberty Seguros en dan zal je dus ook niet snel van iedere Libertyrenner nog specifieke info vinden. Saiz is niet voor niks gepakt toen er buisjes bloed werden overhandigd. Hij was de postiljon van de ploeg of het kan natuurlijk ook zijn dat hij de ware Blade is.
Een leuke renner dus, beloftevol maar niet op het niveau van degenen die een eigen programma hadden bij Fuentes. Dan is het ook nog maar de vraag of een Libertyrenner zonder hulp van Saiz bij Fuentes terecht is gekomen en zelf veel hoefde te regelen. Saiz was er niet vies van om zelf buizen bloed op te halen en dacht zo misschien zijn renners te kunnen afdekken. Alleen buiten dombo Fuentes gerekend die gezellig codelijsten aanhield met initialen of bijnamen.quote:Op woensdag 2 juni 2010 22:18 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Contador liet in 2005 en 2006 toch al het nodige zien hoor. In 2005 won ie bijvoorbeeld al op een haar na de Ronde van het Baskenland en in 2006 een bergrit in de Ronde van Zwitserland.
Maar hij gold toen misschien nog niet als kandidaat Tourwinnaar.
bij die lijst zitten eigenlijk opvallend weinig "grote spanjaarden" (Valverde, Mancebo, ...) die ook met Fuentes werkten. Zouden die getipt geweest zijn dan géén contact op te nemen ?quote:Op woensdag 2 juni 2010 23:48 schreef DutchSL het volgende:
Het kwam allemaal door de timing. Het onderzoek liep gewoon in die maand en de mensen die toen contact met hem hadden of waar hij toen over gesproken heeft met Labarte hadden pech.
Botero & Zaballa: ontmoeting met Fuentes en Labarta op 4 mei
Sevilla: ontmoeting met Fuentes en Labarta op 13 mei
Jaksche: ontmoeting met Fuentes op 14 mei
Scarponi, Unai Osa (beiden Liberty Seguros), Basso & Quique Gutierrez: telefoongesprekken Fuentes-Labarta 13 & 14 mei m.b.t. de Giro
Ullrich: Pevenage stuurde een SMS naar Fuentes op 18 mei m.b.t. de Giro en Fuentes belde 20 mei terug
Nacho Gutierrez: SMS/telefoongesprek Fuentes-Labarte 22 & 23 mei, (nachtelijke) ontmoeting met Fuentes 23 mei
En verder nog een aantal bevestigingen door gevonden documenten of verklaringen van betrokkenen.
Wat denk je, dat Fuentes elke drie weken al zijn klanten ontmoet? En geloof je werkelijk dat ze het risico nemen het onderzoek in gevaar brengen om een Valverde of Contador (toen echt geen grotere naam dan een Sevilla) te tippen? Nogal een complottheorie.. ze hadden ook gewoon het hele onderzoek achterwege kunnen laten of bewust in de soep laten lopen als ze zo nodig de Spaanse toppers wilden beschermen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 08:39 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
bij die lijst zitten eigenlijk opvallend weinig "grote spanjaarden" (Valverde, Mancebo, ...) die ook met Fuentes werkten. Zouden die getipt geweest zijn dan géén contact op te nemen ?
quote:RadioShack-verzorger ontloopt dopingcontrole
De ploeg van RadioShack heeft vorige week, tijdens een oefenstage in de Franse Alpen, eens goed gelachen met een dopingcontrole. Het is eens wat anders.
Controleurs van het Franse antidopingagentschap waren naar de Alpen afgezakt, waar enkele RadioShack-renners de Alpenetappes van de Tour de France aan het verkennen waren. Maar hun huiswerk hadden ze niet echt gemaakt.
Op de lijst van te controleren renners stond naast de naam van onder anderen Levi Leipheimer ook die van Geert Tybergien. Maar dat is een West-Vlaamse verzorger van de ploeg. "Nadat ik mijn buikje had getoond, waren ze er toch van overtuigd dat ik geen renner ben", lacht Tybergien in Gazet van Antwerpen.
Georganiseerd dopinggebruik bij Caisse volgens L'Équipe.quote:Astana-verleden achtervolgt Johan Bruyneel
donderdag 10 juni 2010, 10u36Bron: BelgaAuteur: drd
Astana-verleden achtervolgt Johan Bruyneel
Photo News
ALLES OVER
Astana
Team RadioShack
Johan Bruyneel is vorige maand in Parijs gehoord in het kader van een dopingonderzoek dat gestart werd in de Tour 2009. Speurders vonden toen in de containers met medisch afval van het Astana-team infusiemateriaal, schrijft L'Equipe.
Bruyneel, vandaag algemeen manager van RadioShack, werd net als de Fransman Alain Gallopin (toenmalig sportief directeur bij Astana) gehoord door onderzoekers van het Franse centrale agentschap dat waakt over de publieke gezondheid (OCLAESP).
'Ze werden allebei langdurig ondervraagd over een zaak die handelt over een inbreuk tegen de code van de sport, namelijk het onnodig gebruik van infusiemateriaal buiten noodsituaties. Beide mannen ontkenden elke betrokkenheid', aldus L'Equipe.
Nog volgens de Franse sportkrant hebben de speurders ook een onderzoek geopend tegen Caisse d'Epargne. Tegen de Spaanse wielerploeg zouden sterke vermoedens bestaan van georganiseerd bloeddopinggebruik. .
Behalve als ze gaan over een gele trui-drager van Rabobank.. Die wordt meteen door de ploegleiding het team uit gegooid.quote:Op donderdag 10 juni 2010 11:27 schreef Ericr het volgende:
Ah de Tour gaat weer beginnen, nog maar wat dopingverhalen die nergens toe gaan leiden.
Dat duurde ook wel even en achteraf bleek het terecht. Tijdens de Tour zal er ook wel weer genoeg gedonder zijn in de media.quote:Op donderdag 10 juni 2010 11:29 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Behalve als ze gaan over een gele trui-drager van Rabobank.. Die wordt meteen door de ploegleiding het team uit gegooid.
quote:Op donderdag 10 juni 2010 11:29 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Behalve als ze gaan over een gele trui-drager van Rabobank.. Die wordt meteen door de ploegleiding het team uit gegooid.
Als Astana hangt dan Contador ook. Maar die infuusgeruchten zijn al van vorig jaar en zoveel heeft dat niet opgeleverd.quote:Op donderdag 10 juni 2010 12:04 schreef JohnDDD het volgende:
Ai, ja er waren natuurlijk al wel die verhalen over Lance, dat hij zich gedopeerd zou hebben vorig jaar en dat zijn bloedwaarden verdacht waren. Laten we hopen dat dit geen probleem wordt met het oog op de Tour.
Zoals bij ieder dopinggeval van Breukink.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:01 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Dat was gewoon damage control. Rasmussen zou sowieso hangen, nu leek het alsof het team het ook afkeurde en droeg alleen de kip de gevolgen.
quote:Op donderdag 10 juni 2010 19:10 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Zoals bijna bij ieder dopinggeval van Breukink.
Ik vraag me af wat er heeft geschort aan de dopingtests.quote:Dopingzondaars krijgen plak terug
Update: donderdag 10 jun 2010, 19:09
Kogelslingeraars Vadim Devjatovski en Ivan Tichon uit Wit-Rusland moeten hun olympische medaille terugkrijgen. Dat is door het internationale sporttribunaal CAS in Lausanne besloten.
Devjatovski won bij de Spelen van 2008 zilver en Tichon brons, maar ze werden bij de dopingcontrole beiden positief bevonden op testosteron.
De twee vochten de beslissing van het IOC om hen de medailles te ontnemen aan bij het CAS en werden nu in het gelijk gesteld. Het CAS stelde dat de geldende regels niet in acht zijn genomen door het laboratorium in Peking dat de tests destijds uitvoerde.
Bron: NOS
quote:AFLD mag geen dopingcontroles uitvoeren tijdens Tour
Het Wereldantidopingagentschap WADA weigerde woensdag een aanvraag van het Franse Antidopingagentschap (AFLD) om zelf zijn controles te mogen uitvoeren tijdens de Ronde van Frankrijk. Het WADA bood evenwel een alternatief aan, waarbij onafhankelijke controleurs ingeschakeld worden.
Hoewel de verantwoordelijkheid voor de dopingtesten tijdens de Tour bij het UCI ligt, trachtte het AFLD om het WADA te overtuigen de toestemming te geven voor het uitvoeren van een zestigtal eigen dopingtests.
Het Franse agentschap had zijn aanvraag gesteund door mee te delen dat alleen zij toegang hebben tot vertrouwelijke informatie van de politie en douanediensten, en dat ze die informatie niet kunnen delen met andere organisaties. Met de gegevens zou het AFLD naar eigen zeggen meer gerichte controles kunnen doen.
Het AFLD stelde in ook de doortastendheid van de UCI-controles in vraag. De twee organisaties leven op voet van oorlog met mekaar, sinds hun gefaalde samenwerking tijdens de vorige editie van de Tour. Het WADA besliste woensdag dus 'de toestemming tot eigen controles tijdens de Tour 2010' niet te verlenen aan het AFLD.
Daarnaast stelde het WADA aan het Franse agentschap voor om de namen door te spelen van de wielrenners die ze doelgericht wilden controleren. Op die manier kunnen de doelgerichtere tests door de controleurs van het UCI uitgevoerd worden, onder het wakende oog van onafhankelijke observatoren in dienst van de WADA.
quote:Grote dopingrazzia in Noord-Italië
di 29/06/2010 - 22:23 De Italiaanse politie heeft in het noorden van Italië enkele tientallen huiszoekingen uitgevoerd. De speurders klopten naar verluidt aan bij een dertigtal wielrenners en wielerdokters.
Bij de dopingrazzia zijn meer dan 100 agenten ingezet. De politie nam verboden geneesmiddelen en computers in beslag. Het openbaar ministerie van Padua had de opdracht gegeven voor de razzia.
Over welke renners en producten het gaat, is niet bekendgemaakt. De Italiaanse justitie is voorlopig karig met commentaar. De razzia komt aan de vooravond van de Tour de France, die zaterdag begint in Rotterdam.
Marco Velo dus erbij, maar in zijn huis is niets gevonden blijkbaarquote:Anche Velo tra i ciclisti coinvolti nell'inchiesta, ma nella sua bitazione non sarebbe stato rinvenuto nulla
Ik spreek vloeiend Italiaans maar dat was hier blijkbaar het probleem, als ik een stukje in het Italiaans lees wil ik het dan ook meteen gaan typen op Fokquote:Op woensdag 30 juni 2010 10:11 schreef DutchSL het volgende:
Anche is geen naam, dat is Italiaans voor "ook". Marco Velo zal het over gaan.
Wat wil je dan dat die arme Lefevre doet ? Als de Cancellara's al met brommertjes beginnen te rijden moet hij z'n renners toch wel doping geven om die te kunnen volgen zeker ...quote:
Bronquote:De Italiaanse politie heeft gisteren in Noord-Italië verschillende huizen van wielrenners en meerdere artsenpraktijken doorzocht.
Bij die antidopingrazzia werden meer dan 100 agenten ingezet. Er werden verboden producten gevonden bij enkele beloften. Ook bij vier profs werden huiszoekingen gedaan: Marco Velo (Quick Step), Raffaele Ferrara, Marco Corti en Riccardo Chiarini. Maar bij hen werd niks gevonden. Het onderzoek richtte zich vooral op dokter Filippo Manelli.
Als het middel niet zou bijdragen aan de prestatie/andere middelen maskeert, zou het niet op de dopinglijst staan. Dus tsja.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 09:48 schreef Ericr het volgende:
Wel in opspraak maar het gaat in feite nergens over, een middel dat totaal niet bijdraagt aan de prestatie.
Inderdaad. Marihuana-gebruik is bijvoorbeeld een groot voordeel in bijna alle sporten.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 15:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als het middel niet zou bijdragen aan de prestatie/andere middelen maskeert, zou het niet op de dopinglijst staan. Dus tsja.
Drie weken cocaine gebruiken ook wel denk ik.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 10:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Inderdaad. Marihuana-gebruik is bijvoorbeeld een groot voordeel in bijna alle sporten.
Theoretisch wellicht mogelijk , maar of ze het risico nemen ?quote:Op donderdag 15 juli 2010 16:08 schreef JohnDDD het volgende:
Vraag me trouwens al een tijdje af in hoeverre het voor renners nog mogelijk is zgn. minidoses EPO te nemen. We hebben in het verleden wel eens gelezen dat het voor renners mogelijk is een minidosis te nemen die dan na een aantal uur al niet meer zichtbaar is in de urine. Tegenwoordig kun je natuurlijk op bijna alle mogelijke momenten gecontroleerd worden; één moment waarop je echter niet gecontroleerd kunt worden is in de koers zelf. Ik vraag me af of renners bijv. bij de start een minidosis EPO kunnen nemen die dan na de race al niet meer vindbaar is in de urine.
Stel dat ze zeker weten dat zoiets 3-4 uur in de urine blijft, dan weten ze 100% zeker dat ze in die uren niet gecontroleerd worden. Hoewel ze dan beter 's avonds een kuurtje kunnen doen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 16:19 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Theoretisch wellicht mogelijk , maar of ze het risico nemen ?
quote:Roel Paulissen test positief en beëindigt carrière
De regerende Belgische kampioen in het mountainbiken Roel Paulissen heeft in juni twee keer positief getest op het verboden hormoon clomifeen en beëindigt zijn carrière met onmiddellijke ingang.
De controles vonden op 6 juni tijdens een wedstrijd in Verviers en op 19 juni buiten competitie plaats. In de urinestalen werden sporen van het verboden hormoon clomifeen aangetroffen. Ook de inmiddels uitgevoerde tegenexpertise bevestigde deze resultaten. Dat maakte zijn communicatieverantwoordelijke MTB2 Media vrijdagnamiddag bekend.
Paulissen: 'Ik ben geschokt'
Paulissen was jarenlang de beste Belgische mountainbiker. De zevenvoudige Belgische kampioen heeft met verbazing kennis genomen van de uitslag van de positieve controles. 'Ik ben geschokt. Als voorvechter van een cleane wielersport kan ik niet begrijpen hoe dit mogelijk is. Ik zal dan ook een uitgebreid en diepgaand onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijke oorzaak van de aanwezigheid van de stof in mijn lichaam. Dat neemt niet weg dat ik de volledige verantwoordelijkheid zal dragen en de consequenties en mogelijke sancties zal accepteren.'
Inmiddels is dokter Douwe de Boer, de dokter die ook aanwezig was bij de tegenexpertise, een onderzoek gestart. 'Uit de eerste analyses van de laboratoriumrapporten blijkt dat de aangetroffen concentratie van het middel laag is. Het is niet voor de hand liggend dat mannelijke sporters bewust clomifeen gebruiken, omdat het wetenschappelijk bewijs dat het medisch werkzaam is niet stevig genoeg is. Het is wel voor de hand liggend dat mannelijke sporters middels met clomifeen verontreinigde supplementen onbedoeld en onwetend tot zich kunnen nemen', verklaarde dokter de Boer.
Roel Paulissen domineerde tijdens zijn volledige carrière het Belgische mountainbiken. Hij werd in zijn carrière zeven keer Belgisch kampioen (1999, 2001, 2002, 2003, 2004, 2008 en 2009).
Vanaf 1999 werd Paulissen eliterenner. Een jaar later wist hij zich al te plaatsen voor de Olympische Spelen van Sydney, waar hij een zeventiende plaats behaalde.
In het begin van zijn carrière reed Paulissen in de schaduw van Filip Meirhaeghe. In 2001 werd hij profrenner en ging in Antholz in Zuid-Tirol (Italië) wonen.
Vanaf 2003 maakte Paulissen deel uit van de wereldtop met een Wereldbekerzege en een derde plaats op het wereldkampioenschap in het Zwitserse Lugano. Een jaar later in 2004 werd de Limburger zowel op de Olympische Spelen van Athene als op het wereldkampioenschap vierde. Op het einde van dat jaar won hij ook de finalewedstrijd van de wereldbeker.
Op het Werelkampioenschap Mountainbikemarathon raapte Paulissen heel wat eremetaal. In 2006 behaalde hij brons, in 2007 zilver. In 2008 werd Paulissen wereldkampioen marathon nadat Sauser werd gedeclasseerd wegens onregelmatig sprinten. Een jaar later wist Paulissen zijn wereldtitel te verlengen.
In 2008 mocht Paulissen opnieuw naar de Olympische Spelen, maar moest in Peking tevreden zijn met een teleurstellende 19de plaats.
Over zijn rijders wel ja, maar volgens mij zal het hem aan de reet roesten wat er met die fietsen gebeurt. Vriend van mij rijdt trouwens nog op de voormalige fiets van Zabel, een Pinarello Prince waar je de naam van Zabel ook op terug kan vinden. Op MP komen dat soort teambikes ook regelmatig voorbij, denk dat ploegleiders daar niet meer op letten als die fietsen eenmaal verkocht zijn.quote:Op woensdag 21 juli 2010 13:31 schreef Wombcat het volgende:
Uhhuh. Controlfreak Bruyneel weet niet wat er met het geld gebeurd.
Ja, maar mij maak je toch niet wijs dat de fietsen door het team (en dus door Bruyneel) verkocht werden en hij niet weet wat er met het geld gebeurde. Terwijl dat toch om geen klein kapitaal kan gegaan zijn hé ... (60 ! fietsen)quote:Op woensdag 21 juli 2010 13:46 schreef Ericr het volgende:
[..]
Over zijn rijders wel ja, maar volgens mij zal het hem aan de reet roesten wat er met die fietsen gebeurt.
Er staat nergens dat er 60 fietsen zijn verkocht, Bruyneel heeft het ook over weggegeven fietsen. Landis maakt er van dat er 60 fietsen zijn verkocht. Nu is Ebay maar terug te halen tot enkele maanden terug maar voor autoriteiten zijn dat soort records natuurlijk vrij snel boven water te halen. 60 team-bikes vallen echt wel op, ook als ze los verkocht zijn.quote:Op woensdag 21 juli 2010 18:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ja, maar mij maak je toch niet wijs dat de fietsen door het team (en dus door Bruyneel) verkocht werden en hij niet weet wat er met het geld gebeurde. Terwijl dat toch om geen klein kapitaal kan gegaan zijn hé ... (60 ! fietsen)
Sowieso is er iets met dat geld gebeurt dat niet mag geweten worden ofzo ... (of dat dan om doping gaat is een andere zaak , kan evengoed in het zwart de betaling overuren van de mecaniciens zijn ofzo)
Hij heeft nog bijna een jaar...quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:31 schreef Ericr het volgende:
Wordt dan wel tijd om zich te gaan voorbereiden op koersen, eenmaal fit is het vinden van een ploeg makkelijker dan voor een renner die bijna op nul moet beginnen.
Die zaken worden eigenlijk altijd onbesproken gelaten in het peloton.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:31 schreef Ericr het volgende:
Dekker gooit de deur wat verder open maar laat toch nog wel zaken onbesproken, maar goed beter dit dan blijven volhouden dat het maar 1 keer was. Wordt dan wel tijd om zich te gaan voorbereiden op koersen, eenmaal fit is het vinden van een ploeg makkelijker dan voor een renner die bijna op nul moet beginnen.
Ik las een tijdje geleden dat hij weer veel aan het trainen was. Is inderdaad nodig, Basso, maar ook Riccò, trainden keihard, misschien wel harder dan ooit, tijdens hun schorsing. Dat is ook nodig. Goed nieuws dat hij een nieuwe trainer heeft, maar ik dacht dat Cecchini nooit wat met doping te maken hadquote:Op donderdag 29 juli 2010 12:31 schreef Ericr het volgende:
Dekker gooit de deur wat verder open maar laat toch nog wel zaken onbesproken, maar goed beter dit dan blijven volhouden dat het maar 1 keer was. Wordt dan wel tijd om zich te gaan voorbereiden op koersen, eenmaal fit is het vinden van een ploeg makkelijker dan voor een renner die bijna op nul moet beginnen.
Hij heeft gewoon altijd doorgetraind hoor. Robert Gesink is nu bijvoorbeeld ook niet bezig met de voorbereiding voor de Tour van 2011. Dat begint pas weer in april, mei.quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:01 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dat zo voorbij is, Basso bleef ook gewoon zijn routine aanhouden tijdens zijn schorsing.
Er zal altijd het aura van leugenaar rond hem blijven hangen. Iedereen beschuldigen en zelf keihard ontkennen dat werkt tegen je. (Zoals bij Landis die ook door amper iemand meer serieus wordt genomen).quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:33 schreef whitesosa het volgende:
Ik hoop dat hij slim is en die 2e kans grijpt en ons Nederlanders samen met Gesink en Mollema de komende jaren zal trakteren op successen.
Dan moet je dat van het halve huidige peloton zeggen. Gewoon een 2e kans net als die anderen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Er zal altijd het aura van leugenaar rond hem blijven hangen. Iedereen beschuldigen en zelf keihard ontkennen dat werkt tegen je. (Zoals bij Landis die ook door amper iemand meer serieus wordt genomen).
Kun je beter zoals Kohl doen en stoppen met wielrennen, want elke prestatie die hij ooit nog gaat behalen zal gevolgd worden door een "ja, maar...."
Valt ook wel weer mee. Of doe je dat ook nog steeds met de prestaties van David Millar?quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:03 schreef Kingstown het volgende:
Kun je beter zoals Kohl doen en stoppen met wielrennen, want elke prestatie die hij ooit nog gaat behalen zal gevolgd worden door een "ja, maar...."
Gesink heeft natuurlijk wel wedstrijdhardheid, die kan wel even uitbuiken indien nodig. Beter zelfs. Maar een renner uit roulatie moet veel langer scherp blijven, de kans om wedstrijden te draaien en je dus zwaarder te belasten is niet aanwezig.quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:37 schreef Zelva het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon altijd doorgetraind hoor. Robert Gesink is nu bijvoorbeeld ook niet bezig met de voorbereiding voor de Tour van 2011. Dat begint pas weer in april, mei.
Iedereen beschuldigen? Dat is juist wat Kohl gedaan heeft. Dekker heeft eerst ontkend, toen 1x en nu steekt hij volledig hand in eigen boezem, maar ik heb hem nooit anderen horen beschuldigen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Er zal altijd het aura van leugenaar rond hem blijven hangen. Iedereen beschuldigen en zelf keihard ontkennen dat werkt tegen je. (Zoals bij Landis die ook door amper iemand meer serieus wordt genomen).
Nog maar een keer dan. Vanaf half oktober tot en met minimaal half januari zijn er geen wedstrijden meer. Je wilt toch niet serieus beweren dat ik noem maar weer Gesink die periode continue op wedstrijdniveau blijft trainen. Je kunt niet nu al naar een piek werken voor over 11 maanden, dat heeft helemaal geen zin.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:22 schreef Ericr het volgende:
[..]
Gesink heeft natuurlijk wel wedstrijdhardheid, die kan wel even uitbuiken indien nodig. Beter zelfs. Maar een renner uit roulatie moet veel langer scherp blijven, de kans om wedstrijden te draaien en je dus zwaarder te belasten is niet aanwezig.
Millar is natuurlijk een ander geval. Die had het 'geluk' dat hij betrapt werd voordat we Operacion Puerto kregen en de grote hausse aan dopinggevallen die daarna kwamen. Een positief geval is nu een stuk schadelijker voor je reputatie dan in 2004, en dan had Millar natuurlijk ook nog een perfecte PR-machine om hem heen waardoor hij zichzelf als mr. clean kon presenteren. Ik denk dat er bij de prestaties van Basso, Riccò, Vino en Scarponi inderdaad altijd een 'ja, maar' zal blijven.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:18 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Valt ook wel weer mee. Of doe je dat ook nog steeds met de prestaties van David Millar?
Het zijn voornamelijk de renners die steevast blijven ontkennen die zo'n disclaimer met zich mee blijven dragen.
Daar gaat er weer eentjequote:Pellizotti twee jaar geschorst door CONI
Het CONI eist een tweejarige schorsing voor Franco Pellizotti. Dat staat te lezen op de website van het Italiaans Olympisch Comité. In mei, net voor het begin van de Ronde van Italië, raakte bekend dat bij de Italiaan verdachte bloedwaarden waren aangetroffen.
Later raakte bekend dat de verdachte waarden al dateren van de vooravond van de Ronde van Frankrijk van 2009. Op 17 mei moest Pellitzotti zich verantwoorden bij het CONI, dat nu dus besloten heeft dat de nummer drie van de Giro van 2009 voor twee jaar aan de kant moet.
De beslissing van het CONI is opvallend, aangezien de Sloveense wielerbond vandaag juist naar buiten bracht dat Tadej Valjavec niet geschorst wordt. Ook bij de Sloveen van Lampre waren schommelende bloedwaarden gevonden.
Nou, nou wat een bekentenis. In plaats van één keer geeft hij nu toe meerdere malen doping te hebben gebruikt. En allemaal toevallig ná z'n grootste overwinningen en voor zn nieuwe contract bij Lotto... Nergens wordt het echt concreter.quote:
Dat moet hij ook niet zeggen vind ik, dan nemen ze hem die overwinningen af en dat verdient hij niet, want zijn tegenstanders reden toen ook met wat EPO op. Kijk ze hebben hem natuurlijk hertest op basis van wat schommelingen in het bloedprofiel in 2009, maar dat betekent dus niet dat zijn collega's die ze niet hebben hertest in 2007 wel schoon waren!quote:Op donderdag 29 juli 2010 18:53 schreef marcodej het volgende:
[..]
Nou, nou wat een bekentenis. In plaats van één keer geeft hij nu toe meerdere malen doping te hebben gebruikt. En allemaal toevallig ná z'n grootste overwinningen en voor zn nieuwe contract bij Lotto... Nergens wordt het echt concreter.
Desalniettemin verdiend ook TD een tweede kans.
Ligt ook veel aan de renner zelf. B.v. bij Basso en Millar heb ik dat dubbele gevoel niet. Bij een Ricco en Vino dan weer wel. En ik moet eerlijk toegeven dat ik Dekker eerder tot die 2e groep zie behoren. Komt waarschijnlijk door z'n arrogantie en dikke auto's in het verleden.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ook misschien omdat Basso en Millar allebei renners waren die door hun dopinggebruik gewoon "op niveau" presteerden, en geen uitermate bijzondere dingen deden. Riccò reed in de Tour opeens met een motortje de berg op en won ritten, Vino bakte er niets van, deed een transfusie en won zo 2 ritten, en bleef daarna nog ontkennen ookquote:Op donderdag 29 juli 2010 19:11 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ligt ook veel aan de renner zelf. B.v. bij Basso en Millar heb ik dat dubbele gevoel niet. Bij een Ricco en Vino dan weer wel. En ik moet eerlijk toegeven dat ik Dekker eerder tot die 2e groep zie behoren. Komt waarschijnlijk door z'n arrogantie en dikke auto's in het verleden.
bwaa die ja, maar is ook hoe die renner rijd na zijn doping.quote:Op donderdag 29 juli 2010 16:34 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Millar is natuurlijk een ander geval. Die had het 'geluk' dat hij betrapt werd voordat we Operacion Puerto kregen en de grote hausse aan dopinggevallen die daarna kwamen. Een positief geval is nu een stuk schadelijker voor je reputatie dan in 2004, en dan had Millar natuurlijk ook nog een perfecte PR-machine om hem heen waardoor hij zichzelf als mr. clean kon presenteren. Ik denk dat er bij de prestaties van Basso, Riccò, Vino en Scarponi inderdaad altijd een 'ja, maar' zal blijven.
Basso heeft toch ook nooit gebruikt? Alleen de intentie om te gebruiken? Of was dat een leugen om te zeggen dat hij het wel gebruikte? Want hoe dan ook wist hij dat 'intentie' om te gebruiken hetzelfde is al gebruiken ook al heb je het nooit gebruiktquote:Op donderdag 29 juli 2010 21:54 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ook al heeft ook Basso nooit volledig bekend
En eentje niet ... Ze moeten nu toch eens echt stoppen met de dopingschorsingen van de profs uit te laten spreken door de nationale bonden. Ze moeten dat toch bij de UCI gerust zelf aankunnen om zelf de beoordelingen van de profwielrenners uit te spreken zodat je die wisselende straffen niet meer hebt zeker ?quote:
Toch wel vind ik. Bergop kon hij met een goede dag Armstrong al volgen in 2005 en in 2006 was hij nog sterker. En in vlakke tijdritten reed hij mee om dagwinstquote:Op donderdag 29 juli 2010 22:48 schreef Ericr het volgende:
Basso een pak minder? De Girowinst van dit jaar gemist? Dat was niet het 2006-niveau maar toch wel een mooie overwinning gelet op het deelnemende veld.
Ik vermoed dat bloeddoping zeker bij de tijdritten een erg groot voordeel geeft.quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:47 schreef wimderon het volgende:
[..]
Toch wel vind ik. Bergop kon hij met een goede dag Armstrong al volgen in 2005 en in 2006 was hij nog sterker. En in vlakke tijdritten reed hij mee om dagwinst
Maar die achteruitgang zie je volgens mij bij bijna het gehele peleton, de brommers bergop zijn toch ook zo goed als verdwenen. Basso wint dan niet met overmacht maar als je een Giro kan winnen ben je niet een pak minder dan voorheen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:47 schreef wimderon het volgende:
[..]
Toch wel vind ik. Bergop kon hij met een goede dag Armstrong al volgen in 2005 en in 2006 was hij nog sterker. En in vlakke tijdritten reed hij mee om dagwinst
Ik geloof daar niks van. Dat is volgens mij even zo geweest (op het moment dat ze bv Ricco en Vino gepakt hebben) , maar nu terug niet meer.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 00:32 schreef Ereinion het volgende:
Hij heeft het 'geluk' dat het hele peloton een stuk trager rijdt dan een paar jaar terug, waardoor hij nog steeds competitief is.
Op het moment dat Riccò en Vino gepakt werden werd er eigenlijk net zo hard bergop gereden als in de Armstrong jaren. Dit jaar zag je in de Giro dat bergen als de Zoncolan en Kronplatz enkele minuten trager werden gereden dan slechts enkele jaren geleden. Je ziet het ook aan Basso, op de Monte Bondone kwam hij in 2006 nog boven de 6.4 watt per kilo, dit jaar kwam hij in de Giro nooit boven de 6 w / kg. In de Tour zag je hetzelfde verhaal, waar Schleck en Contador in een bijna maximale prestatie niet boven de 5.9 w / kg kwamen, verre van een indrukwekkend niveau.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:21 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik geloof daar niks van. Dat is volgens mij even zo geweest (op het moment dat ze bv Ricco en Vino gepakt hebben) , maar nu terug niet meer.
Het feit dat er eigenlijk zo goed als niemand van de toppers nog "gepakt" wordt op dopinggebruik is trouwens eerder een bewijs dat men niet clean is, en op iets rijdt dat men nog niet kan (of wil) detecteren. Zo toevallig dat enkel de UCI mocht controleren in de Tour zal het ook wel niet zijn ...
Over een kwartiertje op Nederland 1 dus.quote:De laatste toer van Lance Armstrong
18.15-18.40 uur EENVANDAAG
De laatste Tour van Lance Armstrong is
niet de zegetocht geworden die hij zelf
in gedachten had.
Armstrongs aartsrivaal Greg Lemond moet
vrijdag getuigen voor de jury in het
onderzoek naar de dopingzaak van Floyd
Landis.
Ook start justitie een onderzoek naar
de handel en wandel van Lance zelf.Na
de grote overwinningen staat zijn
imperium nu op wankelen.
Ik snap zo'n Van Heeswijk niet.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:02 schreef Arcee het volgende:
[..]
Over een kwartiertje op Nederland 1 dus.
Lobato onlangs ook voor 2 jaar geschorst. Stuk minder aansprekend als Pellizotti, maar ik zou wel eens cijfers willen zien van de afgelopen jaren over het aantal geschorste renners.quote:
Wat zei hij precies? Hetzelfde als een paar weken terug? (toen ie aangaf dat ie alleen van Landis vermoedde dat ie gebruikte, maar van verder niemand in de ploeg?)quote:
Hij werd nogal geëmotioneerd (tranen) toen 'ie het over Armstrong had. Hij vond 'm zo fantastisch.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 19:26 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Wat zei hij precies? Hetzelfde als een paar weken terug? (toen ie aangaf dat ie alleen van Landis vermoedde dat ie gebruikte, maar van verder niemand in de ploeg?)
10 minuten straftijdquote:Op zaterdag 31 juli 2010 19:08 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Lobato onlangs ook voor 2 jaar geschorst. Stuk minder aansprekend als Pellizotti, maar ik zou wel eens cijfers willen zien van de afgelopen jaren over het aantal geschorste renners.
Waar zijn de tijden gebleven dat onze Joop 30 seconden straftijd kreeg en gewoon verder kon rijden.
Dat was in '79, maar de eerste keer in '77 lag het volgens mij aanzienlijk lager.quote:
Ik snap van Heeswijk niet dat hij aan zo'n uitzending mee doet. Wat schiet je er mee op?quote:Op zaterdag 31 juli 2010 19:26 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Wat zei hij precies? Hetzelfde als een paar weken terug? (toen ie aangaf dat ie alleen van Landis vermoedde dat ie gebruikte, maar van verder niemand in de ploeg?)
In 1977 was het ook tien minutenquote:Op zondag 1 augustus 2010 12:51 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat was in '79, maar de eerste keer in '77 lag het volgens mij aanzienlijk lager.
Precies weet ik het niet meer, maar zal kijken of ik het ergens kan vinden.
Thnx!quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:49 schreef DutchSL het volgende:
[..]
In 1977 was het ook tien minuten
Kijk maar:
http://www.memoire-du-cyc(...)1977/tdf1977_15b.php
quote:RadioShack’s Li Fuyu positive test confirmed
Chinese Cycling Association says B sample also positive for Clenbuterol
The Chinese Cycling Association has confirmed that RadioShack rider Li Fuyu has failed a dope test after his B sample also showed traces of the banned substance Clenbuterol.
Fuyu was provisionally suspended by the UCI and the RadioShack team on April 22 after his A sample resulted positive for Clenbuterol. The test was carried out after the Dwars Door Vlaanderen race in Belgium on March 24. Fuyu finished 122nd in the race, more than nine minutes behind Matt Breschel (Saxo Bank).
"Now there is no doubt of him being not positive for doping. No matter what his excuse was, and no matter how prominent he is in China cycling, the result has been confirmed and it is impossible to change," Zhang Bin, the secretary-general of the Chinese Cycling Association, was quoted as saying in the China Daily newspaper.
"We were surprised when we heard of the news in April but we will obey the results and follow all the legal procedures."
The Chinese Cycling Association has yet to formally discipline Fuyu but has reportedly held a hearing, where Fuyu apparently denied doping. However he now faces a two-year ban from competition.
Fuyu was the first Chinese rider to race with a major ProTour professional team. However he is no longer listed on the RadioShack official website and faces dismissal.
“Team RadioShack and its management take this incident very seriously. We will respect the rights of our rider but will enforce our zero tolerance policy should his B-sample test positive,” the team said in April.
Cyclingnews is awaiting further news from the UCI and the RadioShack team on Li Fuyu ’s position.
10 minuten straf en dan maar 1.13 achterstaan?quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:49 schreef DutchSL het volgende:
[..]
In 1977 was het ook tien minuten
Kijk maar:
http://www.memoire-du-cyc(...)1977/tdf1977_15b.php
De 10 minuten zie je wel terug in het eindklassement, in de klassementen daarvoor zijn die nog niet verrekend.quote:Op maandag 2 augustus 2010 11:54 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
10 minuten straf en dan maar 1.13 achterstaan?
Het is dan ook niet zo'n wonder dat er vroeger meer successen werden behaald door NL-ers. Relatief meer aan de start en meer kansen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:03 schreef DutchSL het volgende:
Er waren toen nog gewoon 28 ritzeges te behalen in een ronde.. in een startveld met maar 100 renners.![]()
En veel meer kwaliteit in huis, Raas, Kneteman, Zoetemelk, Kuiper,van Poppel. Dat soort renners hebben we toch amper meer. Het is wel veel lastiger geworden om een Tourrit te winnen, zeker nu de sprintersploegen op het vlakke domineren. Vroeger bleven vluchters veel vaker weg.quote:Op maandag 2 augustus 2010 17:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het is dan ook niet zo'n wonder dat er vroeger meer successen werden behaald door NL-ers. Relatief meer aan de start en meer kansen.
Daar zou ik wel eens cijfers over willen zien, want vroeger wonnen sprintkanonnen zoals Freddy Maertens ook 7 ritten in 1 Tour.quote:Op maandag 2 augustus 2010 18:01 schreef Ericr het volgende:
Het is wel veel lastiger geworden om een Tourrit te winnen, zeker nu de sprintersploegen op het vlakke domineren. Vroeger bleven vluchters veel vaker weg.
Dan haal je ook wel de uitzondering er tussenuit. In de jaren 70 en 80 waren veelwinnaars vrij schaars. Merckx won natuurlijk wanneer hij dat kon en zelf wilde maar dat waren geen massasprints. Hinault was dan ook een veelwinnaar maar evenmin in massasprints.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 18:41 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Daar zou ik wel eens cijfers over willen zien, want vroeger wonnen sprintkanonnen zoals Freddy Maertens ook 7 ritten in 1 Tour.
Bron: cyclingnews.comquote:Hans-Michael Holczer accuses Leipheimer of blood manipulation
Gerolsteiner general manager Hans Michael Holczer
Former Gerolsteiner team manager reveals details from 2005 Tour in new book
Former Gerolsteiner team manager Hans-Michael Holczer has claimed that Levi Leipheimer's blood values during the 2005 Tour de France “showed a very high probability of manipulation,” the German press agency SID has reported.
Holczer made the accusation during the presentation of his book called “Garantiert Positiv” (“Guaranteed Positive”) in Germany on Wednesday.
He claimed that the UCI informed him on the first rest day of the 2005 Tour de France in Grenoble that Leipheimer's blood values had an off-score co-efficient of 132.8. That is just 0.2 under the limit of 133. A normal score is 85-95 and scores over 133 can be considered evidence of doping.
“It was clear to me: Leipheimer had manipulated,” Holczer told SID and other media during the book presentation.
With Leipheimer’s values just under the limit, Holczer said the UCI advised him to try and find another reason to remove Leipheimer from the race, something he felt unable to do. “I was caught between a moral obligation and a legal threat,” Holczer said.
He knew that if there had been a scandal about Leipheimer’s blood values during the Tour de France it would have been the end of the team. The Gerolsteiner sponsorship agreement specified that if there were two doping cases in the team, the contract would end immediately. The team had already had its first case earlier that same year when Danilo Hondo tested positive. “Ever since then we’d been sat on an economic powder keg. I would have gone totally bankrupt,” Holczer said.
Leipheimer went on to finish sixth overall in the 2005 Tour de France, 11:21 behind winner Lance Armstrong. a few weeks later he won the Deutschland Tour, beating Jan Ullrich. Leipheimer finished 13th in this year’s Tour de France, while riding with Lance Armstrong in the RadioShack team.
Gerolsteiner announced in September 2007 that it would end its sponsorship of the team at the end of the 2008 season. At the 2008 Tour de France, Bernhard Kohl and Stefan Schumacher tested positive for the new blood-boosting drug CERA. Schumacher and Davide Rebellin also tested positive for CERA at the 2008 Olympic Games in Beijing a few weeks later. The team was broken up and the infrastructure sold off at the end of the 2008 season.
Vreemd dat renners als Valverde dan zo gehaat zijn (en renners als Andy Schleck of Menchov niet). Zie de eerste blz van dit draadje. Hypocriet gejank eigenlijk.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 19:11 schreef JohnDDD het volgende:
Beetje jammer eigenlijk zoiets. We hebben het over 2005 notabene. We weten allemaal wel dat alle grote renners tot minstens 2008 nog aan de bloeddoping zaten. Ouwe koeien.
Valverde stond natuurlijk ook een beetje symbool voor de Spaanse omgang met hun dopingzondaars. Dat Spanje op dat moment (en nog steeds wel) alle grote sportprijzen won maakte de irritatie jegens Valverde alleen maar groter. Dat Valverde een zeer sympathieke vent is en dat pakweg het gehele peloton aan de bloeddoping zat werd door velen buiten beschouwing gelaten.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 20:56 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Vreemd dat renners als Valverde dan zo gehaat zijn (en renners als Andy Schleck of Menchov niet). Zie de eerste blz van dit draadje. Hypocriet gejank eigenlijk.
Gewoon twee voorbeelden van "grote renners" die "tot minstens 2008 allemaal aan de bloeddoping zaten" en die hier bij sommigen om verschillende redenen populair zijn. I.t.t. Valverde die het hier met kwalificaties als "hond" moet doen.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 21:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Valverde stond natuurlijk ook een beetje symbool voor de Spaanse omgang met hun dopingzondaars. Dat Spanje op dat moment (en nog steeds wel) alle grote sportprijzen won maakte de irritatie jegens Valverde alleen maar groter. Dat Valverde een zeer sympathieke vent is en dat pakweg het gehele peloton aan de bloeddoping zat werd door velen buiten beschouwing gelaten.
De link met A. Schleck (nooit beschuldigd) en Menchov (slechts beschuldigd) ontgaat mij trouwens een beetje?
Dat is er toch al? Ok ze knallen nog steeds als een dolle de eerste meters van een berg op maar dat lukt ook nog wel clean maar het knallen daarna betekent toch vooral plaagstootjes uitdelen. Je ziet geen Pantani of Ricco-achtige jumps meer en als er dan een groepje uit elkaar valt eindigen ze niet op minuten van elkaar zoals vroeger. Of ze gebruiken nu allemaal hetzelfde inferieure spul of niemand durft meer zijn vingers te branden aan noviteiten die de zuurstofopname verhogen.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 23:12 schreef sig000 het volgende:
Ooit moet het nieuwe wielrennen toch gebeuren?
Dat komt waarschijnlijk voort uit zijn codenaam.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 22:54 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Gewoon twee voorbeelden van "grote renners" die "tot minstens 2008 allemaal aan de bloeddoping zaten" en die hier bij sommigen om verschillende redenen populair zijn. I.t.t. Valverde die het hier met kwalificaties als "hond" moet doen.
Dat hij nooit beschuldigd is is leuk voor Andy maar dat maakt hem wat mij betreft niet minder verdacht dan, bijvoorbeeld, Frank. Of welke grote renner dan ook. (Ja, hij is jonger. Maar niet jong genoeg.)
Kan dat dan niet uiteindelijk op meineed uitdraaien?quote:Op donderdag 5 augustus 2010 14:22 schreef JohnDDD het volgende:
Aan de andere kant: Hincapie en Hamilton zullen uiteraard zeggen nooit iets van dopinggebruik gemerkt te hebben bij US Postal. Dan is het toch alweer 2 tegen 2.
Het wordt iets erger als Novitzky kan aantonen dat er sprake was van georganiseerd dopinggebruik bij een ploeg die gesponsord werd door een overheidsinstelling. Alles wat plaatsvond met US Postal gelden kan nog wel eens naar staartje krijgen als aangetoond kan worden dat er doping mee gekocht is of zelfs ontwikkeld.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 14:22 schreef JohnDDD het volgende:
Jammer dit, maar wel interessant. Aan de andere kant: Hincapie en Hamilton zullen uiteraard zeggen nooit iets van dopinggebruik gemerkt te hebben bij US Postal. Dan is het toch alweer 2 tegen 2. Ik ben wel erg benieuwd wie deze renner is.
Verder, wat voor mij toch wel een anti-climax zou zijn is als Armstrong straks één of meerdere van zijn Tourzeges verliest, hoewel dat denk ik niet gebeurt. Maar ik meen me te herinneren dat ze een renner tot 7 jaar terug zijn zeges af kunnen nemen, dan zijn zijn eerste 5 zeges nu in elk geval wel verjaard.
Armstrong is natuurlijk een dopinggebruiker, maar hij is desondanks de grootste Tourrenner ooit en de verdiende winnaar van 7 Tours.
Al streeft Vaughters met z'n Garmin team net het imago van héél erg clean te zijn en niet meer te doen zoals de teams vroeger deden mee hé ... (zijn eigen woorden nog uit een reportage n paar jaar trug)quote:Op donderdag 5 augustus 2010 15:15 schreef Ericr het volgende:
Vaughters zou nog kunnen maar als ploegleider die nog actief is hang je meestal niet de vuile was buiten over praktijken die andere nog actieve renners zouden kunnen raken.
Als Vaughters een verklaring aflegt kan hij Vande Velde ook meeslepen, niet al te handig.
Dan zal er ongetwijfeld wel weer een multimediale karaktermoord op Zabriskie plaatsvinden, zoals ze 't met alle anderen ook deden.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:25 schreef Ereinion het volgende:
Volgens mij heeft Vaughters zelfs gezegd dat renners dat hij renners die in het verleden een fout hebben begaan niet zou afvallen als ze bij Novitzky een verklaring af zouden leggen. Het zou mij niet verbazen als Zabriskie zo'n renner is die zijn leven heeft gebeterd, tegenwoordig haalt hij lang niet meer het niveau dat hij bij US Postal en CSC had.
http://nl.wikipedia.org/wiki/US_Postal_%28wielerploeg%29quote:Op donderdag 5 augustus 2010 14:22 schreef JohnDDD het volgende:
Ik ben wel erg benieuwd wie deze renner is.
Je vergist je, denk ik. In 2004 (US Postal) en 2005 (CSC) won hij nog etappes in de grote rondes. In 2005 tijdritten en die in 2004 was zelfs een solo van ruim 160 km.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 17:16 schreef wimderon het volgende:
Ik kan me vergissen, maar wat Zabriskie laat zien is niet veel anders dan wat hij liet zien voor hij bij Garmin zat
Millar misschien ook wel..quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 09:13 schreef Leatherface het volgende:
Daarentegen rijdt Zabriskie tegenwoordig volgens mij iets vlotter omhoog.
Hij rijdt sinds hij bij Garmin zit elk jaar goed in de VS (Missouri en Californië). Zijn tijdrit is niet meer zo constant, maar dan nog is de concurrentie in de persoon van vooral Cancellara daar tegenwoordig nauwelijks in te verslaan, maar bergop kan hij beter mee. Het blijft een man van alles of niets, maar qua niveau zie ik nog steeds weinig verschil. Een solo van 160 kilometer win je doorgaans natuurlijk alleen bij de gratie van het peloton, ook al was dat een straffe stoot in de Vuelta, en tegenwoordig rijdt hij in grote rondes veelal in dienst van Farrar.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:35 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je vergist je, denk ik. In 2004 (US Postal) en 2005 (CSC) won hij nog etappes in de grote rondes. In 2005 tijdritten en die in 2004 was zelfs een solo van ruim 160 km.
popovych heeft 2 goede jaren gereden op 5. Voor hij bij dsc kwam reed hij verdorie podiumplaatsen in de giro. Landbouwkrediet heeft dus een beter gestructureerd dopingprogramma?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:24 schreef SuikerVuist het volgende:
Popovych is wat dat betreft veel eerder verdacht dan Zabriskie. De "ontwikkeling" die die heeft doorgemaakt is ronduit hilarisch.
Of hij kon zelf makkelijker (ongecontroleerd) zijn gang gaan.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 16:17 schreef Devpartner het volgende:
[..]
popovych heeft 2 goede jaren gereden op 5. Voor hij bij dsc kwam reed hij verdorie podiumplaatsen in de giro. Landbouwkrediet heeft dus een beter gestructureerd dopingprogramma?
Zelfs bij Lotto reed hij nog een uitstekende Paris-Nice en San Sebastian, alleen de Tour was zwak.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 16:17 schreef Devpartner het volgende:
[..]
popovych heeft 2 goede jaren gereden op 5. Voor hij bij dsc kwam reed hij verdorie podiumplaatsen in de giro. Landbouwkrediet heeft dus een beter gestructureerd dopingprogramma?
quote:Amerika in de greep van vuile dopingoorlog
Vol trots verkondigde Lance Armstrong gisteren dat de VS eind augustus 2011 een nieuwe internationale rittenkoers krijgen in Colorado. Maar valt er wel veel te vieren? De dopingbeschuldigingen knallen ginds heen en weer.
Deze keer is het de beurt aan Hans-Michael Holczer. De voormalige ploegleider van Gerolsteiner schrijft in zijn memoires - toepasselijk Garantiert Positiv getiteld - dat Levi Leipheimer in de Tour van 2005 zo goed als zeker aan het verboden spul zat, maar nooit werd betrapt, laat staan gestraft.
Bij ons gaat het verleden stilaan rusten, maar uitgerekend in de Verenigde Staten wordt er meer dan ooit gezocht naar lijken in de kast en vliegen de beschuldigingen heen en weer.
Lance Armstrong is natuurlijk al een en ander gewoon. Toen hij nog Tourwinnaar was, werd hij om de haverklap nagewezen als zondaar. L'Equipe drukte zelfs nog de 'bewijzen' af dat hij in 1999 aan de epo had gezeten. De Texaan kwam nooit echt in de problemen. Draaide het uit op een proces, dan won hij dat telkens. Maar tegenwoordig wordt het een echelon hoger gespeeld. Een overzicht van de vuile wieleroorlog in de VS.
1. Landis beschuldigt Armstrong
Op 19 mei jongstleden haalde Floyd Landis - geschrapt als Tourwinnaar van 2006 na een paar positieve controles - keihard uit naar zijn voormalige kopman. De Amerikaan (34) bekende zijn eigen dopinggebruik maar betrok meteen Armstrong en co. bij zijn biecht.
Volgens Landis hadden Armstrong en ploegleider Johan Bruyneel hem epo en groeihormoon leren gebruiken en ging het goedje rond in de hele ploeg. Ze zouden fietsen hebben verkocht om het verboden spul te helpen financieren. Meer zelfs: Lance was zélf positief in 2002 maar kocht toenmalig UCI-voorzitter Hein Verbruggen uit om het zaakje in de doofpot te stoppen.
2. LeMond beschuldigt Armstrong
De drievoudige Amerikaanse Tourwinnaar Greg LeMond, al lang geen vriendjes meer met zijn opvolger, sprong al snel op de kar. 'Armstrong is het slechtste wat de wielersport ooit is overkomen', zegt LeMond, die stellig overtuigd is dat zijn landgenoot op termijn zal worden ontmaskerd als dopingzondaar.
Volgens hem was Armstrong effectief positief in 1999 en schreef hij 125.000 dollar over aan de UCI als zwijggeld - 'zoals bij de maffia' - en niet om te helpen in de strijd tegen de doping.
Nog volgens LeMond bekende Armstrong hem in 2001 tijdens een telefoongesprek dat hij epo gebruikte. LeMond werd door de grand jury van Los Angeles al gepolst om informatie te verstrekken en - zo mogelijk - documenten.
3. Armstrong beschuldigt LeMond
Lance Armstrong en zijn omgeving hebben ieder dopinggebruik altijd met klem ontkend. 'En dat zal ik blijven doen zolang ik leef', benadrukte de Texaan op het einde van de jongste Tour. 'Ik heb er ook nooit iemand toe aangezet om verboden middelen te gebruiken. Nooit! Ik heb niks te verbergen, maar LeMond zou beter zélf de waarheid vertellen.'
Armstrong werd te hulp geschoten door dokter Ferrari, zijn voormalige trainer, die met een open brief reageerde op de beschuldigingen die LeMond ook aan hem richtte: 'Wat Greg niet weet, of beweert niet te weten, is dat een van zijn getuigen heel duidelijk zijn eigen naam en die van zijn dokter in verband brengt met doping.'
4. Armstrong beschuldigt onderzoekers
De advocaten van Armstrong gaven ook een sneer naar het onderzoek dat gevoerd wordt door het Amerikaanse Antidopingagentschap. 'Het is ontaard in een forum waar haters van Lance oude rekeningen kunnen vereffenen.'
Ze namen ook de getuigen - genre Tyler Hamilton? - op de korrel, die volgens hen van deals kunnen genieten zolang ze maar iets kwijt willen over hun klant. 'Wie zich zelf gedopeerd heeft maar iets schadelijks tegen Armstrong kan produceren, kan een vermindering van straf krijgen, of zelfs kwijtschelding.' Aan een 'legitiem en rechtvaardig' onderzoek wil Armstrong echter graag meewerken.
5. Novitzky onderzoekt Armstrong
Het is aan de eerder genoemde grand jury om te beslissen of er al dan niet een vervolging komt tegen Armstrong. Daar hoort stilaan haast bij, want volgende lente verjaren een aantal van de feiten die onderzocht worden.
Het gaat in de hele zaak overigens niet alleen over een eventuele dopingovertreding op zich. Minstens even zwaar wordt getild aan mogelijk leugenachtige verklaringen tegenover het gerecht, mocht blijken dat Armstrong tóch verboden producten nam. Dat geldt dus ook voor de getuigen die al opgeroepen zijn of dat nog zullen worden.
Volgens de New York Times zouden er vooral volgende week een aantal van hen op de stoep staan van special agent Jeff Novitzky, de pitbull die het onderzoek leidt. In Amerika bezorgt de naam van Novitzky er een paar heel koude rillingen. Hij was de man die Marion Jones achter de tralies zette omdat ze had gelogen over haar gebruik van spierversterkende middelen. Idem voor tophonkballer Barry Bonds, atletiekcoach Trevor Graham, wielrenster Tammy Thomas,... Hopelijk staat L.A. sterk in zijn schoenen.
.quote:Former US Postal Service rider Patrick Jonker has come out strongly in defence of his former leader Lance Armstrong. Speaking with FoxSports.com.au, the Australian claimed that he had never seen any evidence to suggest that Armstrong had doped.
“I didn’t see anything. If I was subpoenaed to go to court and put my hand on the Bible, I’d go,” Jonker said. “This is not a game, it’s very serious.”
Floyd Landis implicated Armstrong in his allegations of the existence of a systematic doping programme within the US Postal Service team. A federal investigation has since been launched into the matter.
"Maybe it's good they're investigating. These are serious allegations and, once and for all, [Armstrong’s] name will be cleared. But cleared of what? Because he hasn't done anything wrong,” maintained Jonker, who is currently manager of the Australia-based Virgin Blue-RBS Morgans team.
"If they want to ask were there any performance enhancing drugs taken at US Postal, I'd say, 'I wish there was' because I would have liked to improve my performance,” he added jokingly.
Jonker spent the 2000 season with US Postal but missed out on riding the Tour de France due to injury. However, his relationship with Armstrong dates back to the 1992 Olympics in Barcelona, when the Australian and American teams shared a hotel while training before the event, and they maintained their friendship throughout the 1990s.
“He was a big Texan triathlete who kicked our arse,” Jonker recalled. “Some years he spent more time with me than his wife.”
Jonker joined US Postal Service from Rabobank in 2000 and left for Big Mat-Auber 93 the following season. His best Tour de France performance came in ONCE colours in 1996, when he finished 12th
Jonkerquote:Op donderdag 12 augustus 2010 09:01 schreef Ericr het volgende:
[..]
.
http://www.cyclingnews.co(...)defence-of-armstrong
Het wachten is op de volgende renner die meldt dat hij nooit iets gezien heeft van dopingpraktijken bij US Postal.
Misschien dat Jonker gaat huilen als hem gevraagd wordt over Saizquote:Op donderdag 12 augustus 2010 10:04 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
JonkerHij brak notabene door bij het ONCE van Saiz toen Jalabert en Zulle daar alles op een hoopje reden. Ook nooit iets gezien waarschijnlijk daar ...
Bron.quote:De deelname van Alessandro Petacchi is - enkele dagen voor het vertrek vanuit Sevilla - nog altijd niet zeker. De sprinter van Lampre moest zich gisteren verantwoorden bij het Italiaans Olympisch Comitee CONI over zijn vermeende betrokkenheid bij een dopingnetwerk rond de Italiaanse arts Filippo Manelli. Ook Petacchis ploeggenoot Lorenzo Bernucci is gehoord in deze zaak. Er zouden telefoontaps bestaan met gesprekken over verboden medicamenten tussen de beide Lampre-coureurs en de arts. Petacchi wordt verdacht van het gebruik van perfluorocarbon. Het CONI wil op korte termijn uitspraak doen in deze zaak.
Oud nieuws toch?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 18:34 schreef TargaFlorio het volgende:
'Mogelijk dopinggebruik bij Franse WK-ploeg van 1998'
Zullen we wel niet veel meer van horen....
Ajax is de rechtmatige winnaar van de Champions League in 1996.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 18:34 schreef TargaFlorio het volgende:
'Mogelijk dopinggebruik bij Franse WK-ploeg van 1998'
Zullen we wel niet veel meer van horen....
Waarom ? In dezelfde periode zaten Nederlandse wielerteams als PDM of TVM ook volop aan de dope. Dus waarom zou het bij voetballers anders geweest zijn ?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 18:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ajax is de rechtmatige winnaar van de Champions League in 1996.
Davids ,F. de Boer en Stam zaten toen toch ook aan de creatine? plus wrs. meer van die gasten die in Italië speelden.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 19:06 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Waarom ? In dezelfde periode zaten Nederlandse wielerteams als PDM of TVM ook volop aan de dope. Dus waarom zou het bij voetballers anders geweest zijn ?
Dat was wel nadat ze bij Ajax weggingen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 19:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Davids ,F. de Boer en Stam zaten toen toch ook aan de creatine? plus wrs. meer van die gasten die in Italië speelden.
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 20:35 schreef thettes het volgende:
[..]
Dat was wel nadat ze bij Ajax (of psv in het geval van Stam) weggingen.
quote:CQranking
WADA sends Michael Morkov (SAX) off #laVuelta due to reasons still to be clarified. Morkov replaced Baden Cooke in a late change.
Volg je echt alle koersen dat je dit soort dingen echt weet? Ik ken de beste man niet eens.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 14:48 schreef TheArt het volgende:
Morkov reed de afgelopen weken ook al harder dan de afgelopen paar jaar bij elkaar.
Werd hij daarna ook niet officieel Nederlander? Ik weet nog dat ik daar blij mee was, maar daarna presteerde hij dan ook niets meer.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 10:04 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
JonkerHij brak notabene door bij het ONCE van Saiz toen Jalabert en Zulle daar alles op een hoopje reden. Ook nooit iets gezien waarschijnlijk daar ...
Uhhh jaquote:Op donderdag 26 augustus 2010 15:08 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Volg je echt alle koersen dat je dit soort dingen echt weet? Ik ken de beste man niet eens.
Morkov is toch ook een goede op de baan?quote:Op donderdag 26 augustus 2010 15:15 schreef TheArt het volgende:
[..]
Uhhh jaHij dook de afgelopen weken opeens heel dicht op in de uitslagen in o.a. de Limousin en Plouay.
Meervoudig wereldkampioen (ploegenachtervolging, koppelrace) inderdaad.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 15:20 schreef franklop het volgende:
[..]
Morkov is toch ook een goede op de baan?
quote:Sounds like a bad joke. Im coming home from the Vuelta now! WADA wount let me start, becourse of some stupid paperwork!... All i wan ...
En wat heeft een anti-dopingautoriteit daarmee van doen?quote:Op donderdag 26 augustus 2010 17:30 schreef TheArt het volgende:
Nee LF, het schijnt te gaan over het feit dat Morkov niet op de inschrijvingslijst stond die de ploegen moesten indienen een tijd terug. Een gevalletje Weylandt in de Tour dus.
Dat iedereen die op die inschrijvingslijst staat lang genoeg van tevoren gecontroleerd kan worden door het WADA, wat bij Morkov niet het geval is. Was bij Weylandt precies hetzelfde. Het is een belachelijke reden, want iedereen wordt het hele jaar door constant gecontroleerd, maar toch worden ze hierdoor geweerd.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 17:39 schreef marcodej het volgende:
[..]
En wat heeft een anti-dopingautoriteit daarmee van doen?
quote:Mysterieuze ziekte teistert Team Sky
ma 30/08/2010 - 22:01 De renners van Team Sky rijden rond met flanellen benen in de Ronde van Spanje. Een mysterieuze ziekte heeft de Britse ploeg in haar greep, twee renners gaven er maandag onderweg de brui aan.
John Lee Augustyn en Ben Swift zagen het niet meer zitten. "Ze raakten letterlijk geen meter meer vooruit", zei teambaas Dave Brailsford. "Gerrans, Stannard en Kennaugh zijn er ook zeer slecht aan toe. Hoe zij de finish hebben gehaald, is mij een raadsel."
"Ook twee ploegleiders en andere medewerkers zijn ziek. Ze blijven maar overgeven. We sluiten een voedselvergiftiging uit, want hygiëne is voor ons het allerbelangrijkste", aldus Brailsford.
quote:"Hebben methode om gendoping op te sporen"
Een Duitse universiteit heeft een manier ontdekt om genetisch dopinggebruik op te sporen. Dat is een grote doorbraak in de strijd tegen ongeoorloofde middelen
Wetenschappers zijn er voor het eerst in geslaagd om een methode te ontwikkelen die genetisch dopinggebruik kan opsporen.
"De methode laat ons toe om gendoping op een relatief goedkope manier te bewijzen, ook lang nadat het gebruik ervan heeft plaatsgevonden", zegt Perikles Simon van de universiteit van Mainz.
Volgens de Duitsers kan gendoping bewezen worden met een bloedproef. Het is een doorbraak in de strijd tegen gendoping, omdat tot nu toe aangenomen werd dat deze vorm van doping niet of zeer moeilijk zou kunnen worden opgespoord.
Als dit waar is, zeer goed nieuws.quote:
Masseur Txema Gonzalez van de Vuelta-quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 02:54 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Gevalletje "verdorven kip/PDM" ?
Dat stinkt langs alle kanten , vind ik ...quote:Op zaterdag 4 september 2010 01:35 schreef golfer het volgende:
[..]
Masseur Txema Gonzalez van de Vuelta-
ploeg van Sky is vrijdag op 43-jarige
leeftijd overleden aan de gevolgen van
een bacteriële infectie.
De leiding van de ploeg benadrukte in
een verklaring op de website van Sky
dat de bacteriële infectie geen verband
houdt met de virale infectie die deze
week leidde tot maagklachten bij enkele
renners en begeleiders.
Drie wielrenners van de ploeg hebben de
Ronde van Spanje al moeten verlaten met
ziekteverschijnselen.John Lee Augustyn
en Ben Swift stapten maandag af en Juan
Antonio Flecha deed dat vrijdag.
EPO nog wel.quote:Het einde van Milram? Roy Sentjens heeft een positieve A-staal afgeleverd. EPO!
quote:Sentjens test positief op epo
Vanaf morgen geen Roy Sentjens meer in het peloton. De Belg uit de Milramploeg wordt door de Internationale Wielerunie geschorst omwille van een positieve dopingplas.
Sentjens leverde op 16 augustus een urinestaal af, waarin sporen van epo werden gevonden. De 29-jarige renner - die tot vandaag actief was in de Ronde van Spanje - heeft het recht een B-staal aan te vragen.
Totaal onzichtbare renner eigenlijk daarna. Haalde alleen nog het nieuws omdat hij Belg werd. Zelfs met EPO werd het blijkbaar niks.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:59 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Tjah , hij begon hoopvol aan z'n carriere met die overwinning in Kuurne , maar tis er toch ook nooit uitgekomen wat velen dachten dat erin zit ...
Dat is altijd zo kansloos vind ik, als je dan gebruikt, doe het dan zo dat je iig nog wat successen hebt.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:15 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Totaal onzichtbare renner eigenlijk daarna. Haalde alleen nog het nieuws omdat hij Belg werd. Zelfs met EPO werd het blijkbaar niks.
Ahzo ? vertel ...quote:Op woensdag 8 september 2010 22:04 schreef maril het volgende:
Valverde schijnt het reuze naar zijn zin te hebben als niet wielrenner.
Wat doet hij dan nu? De hele dag cava zuipen?quote:Op woensdag 8 september 2010 22:04 schreef maril het volgende:
Valverde schijnt het reuze naar zijn zin te hebben als niet wielrenner.
Milram lijkt me vrij clean (gezien hun standpunten daarover, maar vooral gezien hun prestaties). Nu die er waarschijnlijk mee ophouden moet er natuurlijk een contractje verdiend worden.quote:Op donderdag 9 september 2010 01:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Wat ik mij dan afvraag bij renners die nu nog naar EPO grijpen: zijn ze dan zo dom ? Denken ze echt dat ze daar nog mee wegkomen ?
Of is het eerder het scenario dat ze eigenlijk al jaren zijn blijven doorpakken en nu maar betrapt worden ? (wat zou betekenen dat degenen die eigenlijk gepakt worden eerder pechvogels zijn en er velen nog mee wegkomen?)
Dat, plus dat ik steeds minder vertrouwen heb in ploegen (doktoren en management). Ik hoop dat het niet waar is, maar zou me niks verbazen als sommigen gedwongen worden bepaalde middelen tot zich te nemen. (Maar dan op de manier van, we doen het zo, doe je niet mee, krijg je geen nieuw contract etc.)quote:Op donderdag 9 september 2010 01:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
(wat zou betekenen dat degenen die eigenlijk gepakt worden eerder pechvogels zijn en er velen nog mee wegkomen?)
Ploegen zijn werkgevers van zowel begeleiding als renners, bij georganiseerd gebruik zet je in feite de werkgelegenheid van alle medewerkers op het spel. Tegenwoordig haken sponsors al snel af als er meerdere dopinggevallen binnen een ploeg bekend worden, in feite zet de ploegleiding dus ook hun eigen baan op het spel als ze dopinggebruik faciliteren.quote:Op donderdag 9 september 2010 09:15 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat, plus dat ik steeds minder vertrouwen heb in ploegen (doktoren en management). Ik hoop dat het niet waar is, maar zou me niks verbazen als sommigen gedwongen worden bepaalde middelen tot zich te nemen. (Maar dan op de manier van, we doen het zo, doe je niet mee, krijg je geen nieuw contract etc.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |