quote:Grote dopingrazzia in Noord-Italië
di 29/06/2010 - 22:23 De Italiaanse politie heeft in het noorden van Italië enkele tientallen huiszoekingen uitgevoerd. De speurders klopten naar verluidt aan bij een dertigtal wielrenners en wielerdokters.
Bij de dopingrazzia zijn meer dan 100 agenten ingezet. De politie nam verboden geneesmiddelen en computers in beslag. Het openbaar ministerie van Padua had de opdracht gegeven voor de razzia.
Over welke renners en producten het gaat, is niet bekendgemaakt. De Italiaanse justitie is voorlopig karig met commentaar. De razzia komt aan de vooravond van de Tour de France, die zaterdag begint in Rotterdam.
Marco Velo dus erbij, maar in zijn huis is niets gevonden blijkbaarquote:Anche Velo tra i ciclisti coinvolti nell'inchiesta, ma nella sua bitazione non sarebbe stato rinvenuto nulla
Ik spreek vloeiend Italiaans maar dat was hier blijkbaar het probleem, als ik een stukje in het Italiaans lees wil ik het dan ook meteen gaan typen op Fokquote:Op woensdag 30 juni 2010 10:11 schreef DutchSL het volgende:
Anche is geen naam, dat is Italiaans voor "ook". Marco Velo zal het over gaan.
Wat wil je dan dat die arme Lefevre doet ? Als de Cancellara's al met brommertjes beginnen te rijden moet hij z'n renners toch wel doping geven om die te kunnen volgen zeker ...quote:
Bronquote:De Italiaanse politie heeft gisteren in Noord-Italië verschillende huizen van wielrenners en meerdere artsenpraktijken doorzocht.
Bij die antidopingrazzia werden meer dan 100 agenten ingezet. Er werden verboden producten gevonden bij enkele beloften. Ook bij vier profs werden huiszoekingen gedaan: Marco Velo (Quick Step), Raffaele Ferrara, Marco Corti en Riccardo Chiarini. Maar bij hen werd niks gevonden. Het onderzoek richtte zich vooral op dokter Filippo Manelli.
Als het middel niet zou bijdragen aan de prestatie/andere middelen maskeert, zou het niet op de dopinglijst staan. Dus tsja.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 09:48 schreef Ericr het volgende:
Wel in opspraak maar het gaat in feite nergens over, een middel dat totaal niet bijdraagt aan de prestatie.
Inderdaad. Marihuana-gebruik is bijvoorbeeld een groot voordeel in bijna alle sporten.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 15:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als het middel niet zou bijdragen aan de prestatie/andere middelen maskeert, zou het niet op de dopinglijst staan. Dus tsja.
Drie weken cocaine gebruiken ook wel denk ik.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 10:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Inderdaad. Marihuana-gebruik is bijvoorbeeld een groot voordeel in bijna alle sporten.
Theoretisch wellicht mogelijk , maar of ze het risico nemen ?quote:Op donderdag 15 juli 2010 16:08 schreef JohnDDD het volgende:
Vraag me trouwens al een tijdje af in hoeverre het voor renners nog mogelijk is zgn. minidoses EPO te nemen. We hebben in het verleden wel eens gelezen dat het voor renners mogelijk is een minidosis te nemen die dan na een aantal uur al niet meer zichtbaar is in de urine. Tegenwoordig kun je natuurlijk op bijna alle mogelijke momenten gecontroleerd worden; één moment waarop je echter niet gecontroleerd kunt worden is in de koers zelf. Ik vraag me af of renners bijv. bij de start een minidosis EPO kunnen nemen die dan na de race al niet meer vindbaar is in de urine.
Stel dat ze zeker weten dat zoiets 3-4 uur in de urine blijft, dan weten ze 100% zeker dat ze in die uren niet gecontroleerd worden. Hoewel ze dan beter 's avonds een kuurtje kunnen doen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 16:19 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Theoretisch wellicht mogelijk , maar of ze het risico nemen ?
quote:Roel Paulissen test positief en beëindigt carrière
De regerende Belgische kampioen in het mountainbiken Roel Paulissen heeft in juni twee keer positief getest op het verboden hormoon clomifeen en beëindigt zijn carrière met onmiddellijke ingang.
De controles vonden op 6 juni tijdens een wedstrijd in Verviers en op 19 juni buiten competitie plaats. In de urinestalen werden sporen van het verboden hormoon clomifeen aangetroffen. Ook de inmiddels uitgevoerde tegenexpertise bevestigde deze resultaten. Dat maakte zijn communicatieverantwoordelijke MTB2 Media vrijdagnamiddag bekend.
Paulissen: 'Ik ben geschokt'
Paulissen was jarenlang de beste Belgische mountainbiker. De zevenvoudige Belgische kampioen heeft met verbazing kennis genomen van de uitslag van de positieve controles. 'Ik ben geschokt. Als voorvechter van een cleane wielersport kan ik niet begrijpen hoe dit mogelijk is. Ik zal dan ook een uitgebreid en diepgaand onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijke oorzaak van de aanwezigheid van de stof in mijn lichaam. Dat neemt niet weg dat ik de volledige verantwoordelijkheid zal dragen en de consequenties en mogelijke sancties zal accepteren.'
Inmiddels is dokter Douwe de Boer, de dokter die ook aanwezig was bij de tegenexpertise, een onderzoek gestart. 'Uit de eerste analyses van de laboratoriumrapporten blijkt dat de aangetroffen concentratie van het middel laag is. Het is niet voor de hand liggend dat mannelijke sporters bewust clomifeen gebruiken, omdat het wetenschappelijk bewijs dat het medisch werkzaam is niet stevig genoeg is. Het is wel voor de hand liggend dat mannelijke sporters middels met clomifeen verontreinigde supplementen onbedoeld en onwetend tot zich kunnen nemen', verklaarde dokter de Boer.
Roel Paulissen domineerde tijdens zijn volledige carrière het Belgische mountainbiken. Hij werd in zijn carrière zeven keer Belgisch kampioen (1999, 2001, 2002, 2003, 2004, 2008 en 2009).
Vanaf 1999 werd Paulissen eliterenner. Een jaar later wist hij zich al te plaatsen voor de Olympische Spelen van Sydney, waar hij een zeventiende plaats behaalde.
In het begin van zijn carrière reed Paulissen in de schaduw van Filip Meirhaeghe. In 2001 werd hij profrenner en ging in Antholz in Zuid-Tirol (Italië) wonen.
Vanaf 2003 maakte Paulissen deel uit van de wereldtop met een Wereldbekerzege en een derde plaats op het wereldkampioenschap in het Zwitserse Lugano. Een jaar later in 2004 werd de Limburger zowel op de Olympische Spelen van Athene als op het wereldkampioenschap vierde. Op het einde van dat jaar won hij ook de finalewedstrijd van de wereldbeker.
Op het Werelkampioenschap Mountainbikemarathon raapte Paulissen heel wat eremetaal. In 2006 behaalde hij brons, in 2007 zilver. In 2008 werd Paulissen wereldkampioen marathon nadat Sauser werd gedeclasseerd wegens onregelmatig sprinten. Een jaar later wist Paulissen zijn wereldtitel te verlengen.
In 2008 mocht Paulissen opnieuw naar de Olympische Spelen, maar moest in Peking tevreden zijn met een teleurstellende 19de plaats.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |