Bronquote:Een 39-jarige man heeft de Nationale Herdenking op de Dam verstoord. In de buurt van Madame Tussauds begon hij tijdens de twee minuten stilte te schreeuwen. Daarna brak er paniek uit. Miljoenen kijkers zagen op tv hoe de menigte uiteen vloog.
De man, die er uit zag als een orthodoxe Jood, werd tegen de grond gewerkt en aangehouden waarna in het publiek een schrikreactie ontstond. De man is een bekende van de politie.
Een tweede man, die een koffertje liet vallen, werd ook aangehouden. Later bleek dat hij de koffer in paniek had laten vallen en niets met de zaak had te maken.
In het tumult raakten mensen gewond door valpartijen. De meesten hebben schaafwonden en gebroken ledematen.
Wilhelmus
De koningin en haar gevolg werden direct na het incident richting de Grote Industrieele Club gebracht. Onder luid applaus keerde ze even later terug, aan de hand van kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima.
Daarna werd de ceremonie hervat met het Wilhelmus. Mensen in het publiek huilden tijdens het volkslied.
Op het Beursplein stonden acht ambulances om mensen te verzorgen die gewond raakten tijdens de paniek na het incident. Anderen werden opgevangen in een café-restaurant op het Damrak. Ze kregen bezoek van Beatrix.
Dat was het verhaal van een getuige. De man zou hebben staan bellen tijdens de stilte, werd daar op aangesproken en flipte toen en begon te schreeuwen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 04:27 schreef paddy het volgende:
Er kwam dus geen telefoon aan het verhaal te pas zoals sommigen hier zeggen.
Het zou al veel gescheeld hebben als er niet zo gegild was geworden.quote:Was dus een mompelende man die ineens heel hard begon te schreeuwen. Mensen schrokken en een dranghek viel om, wat weer voor sommigen in het gehoor lag als een schot, wat weer zorgde voor een schrikreactie, die weer zorgde voor een korte paniekreactie.
Johquote:Op woensdag 5 mei 2010 05:17 schreef remlof het volgende:
Gewoon een leipo, niks ernstgs imho.
Heb een interview gehoord met een getuige die ervoor stond. De man was niet aan het bellen maar aan het mompelen. Achteraf nogal geloofwaardig, want nu blijkt (volgens een agent/woordvoerder) dat de man erg in de war was. Er zou sprake zijn van een psychologisch onderzoek die nog plaats moet gaan vinden.quote:Op woensdag 5 mei 2010 04:39 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat was het verhaal van een getuige. De man zou hebben staan bellen tijdens de stilte, werd daar op aangesproken en flipte toen en begon te schreeuwen.
Misschien heeft ie in zichzelf staan mompelen. Je kunt het verschil amper zien met iemand die eventueel staat te bellen met microfoontje en een oordopje in.
[..]
Het zou al veel gescheeld hebben als er niet zo gegild was geworden.
Mja, het lijkt wel de waarheid te zijn. En hij is al eerder aangehouden, o.a. voor diefstal en geweldpleging.quote:
Vond de benaming gewoon grappig. Ik denk niet dat ik erop was gekomen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 05:33 schreef Disana het volgende:
[..]
Mja, het lijkt wel de waarheid te zijn. En hij is al eerder aangehouden, o.a. voor diefstal en geweldpleging.
Goedemorgen.
Welterusten.quote:Op woensdag 5 mei 2010 05:51 schreef paddy het volgende:
[..]
Vond de benaming gewoon grappig. Ik denk niet dat ik erop was gekomen.
Goedemorgen...en ik ga nu slapen
"deed zich voor als..."quote:Op woensdag 5 mei 2010 06:21 schreef Megumi het volgende:
Een orthodoxe jood en (het zelfde als een moslim terrorist potentieel) een bekende van de politie lees ik. AIVD doe je werk eens.
Gevalletje van massahysterie.quote:Op woensdag 5 mei 2010 04:14 schreef Friek_ het volgende:
Waar de allergrootste storm in het allerkleinste glas water heeft plaatsgevonden.
Hm, en wederom neemt Alex de verkeerde (morele) beslissing. En dit moet onze toekomstige koning worden?quote:Op woensdag 5 mei 2010 07:28 schreef yvonne het volgende:
[ afbeelding ]
Onthutsende foto. Alex rent, de Koningin heeft zegge en schrijve een oude man als haar bescherming.
Datte dus. Dat is ook de vraag die bij mij opkwam. Zou dit tien jaar geleden ook zo zijn gegaan?quote:Op woensdag 5 mei 2010 07:22 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Zoiets zie je normaal alleen in landen als India. Wij zijn toch zogenaamd nuchtere Nederlanders? Zoiets zou tien jaar geleden ondenkbaar zijn en nooit zo stom geëscaleerd zijn
Als de Koningin in gevaar is, moet hij er dus NIET bij gaan staan. Dan zouden de regerend vorstin plús de kroonprins gevaar lopen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 07:46 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Hm, en wederom neemt Alex de verkeerde (morele) beslissing. En dit moet onze toekomstige koning worden?
Die compleet ongegrond was. Tuurlijk, naarmate je je langer vervelend voor iemands neus ophoudt wordt de kans groter dat je een doelwit wordt, maar we waren het niet of nauwelijks.quote:Op woensdag 5 mei 2010 08:10 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Datte dus. Dat is ook de vraag die bij mij opkwam. Zou dit tien jaar geleden ook zo zijn gegaan?
Nee denk ik. We zijn de afgelopen jaren constant gebombardeerd met terrorisme dit, terrorisme dat. Geen dag wordt er niet in de media over gesproken en alles wordt uitvergroot tot in het absurde. Oorzakelijk is dat veel agenda gedreven is. Objectief gesproken heb je tig keer meer kans dat je van de trap afvalt, een verkeersongeluk meemaakt of door bijwerkingen van medicijnen om het leven komt.
Natuurlijk er zijn wat voorvallen geweest zoals Fortuyn, Van Gogh, vorig jaar koninginnendag ed. maar statitisch gezien is dat ook niet vreselijk uitzonderlijk. Het was in de jaren zestig, zeventig en tachtig ook niet pais en vree. Maar ondanks dat had je toen geen angstsfeer zoals nu.
Ik kan er naast zitten maar ik wijt het voor een groot deel aan de constante focus op terrorisme.
... en nog steeds een makkelijk doelwit...quote:Op woensdag 5 mei 2010 07:28 schreef yvonne het volgende:
[ afbeelding ]
Onthutsende foto. Alex rent, de Koningin heeft zegge en schrijve een oude man als haar bescherming.
Zeker omdat de politie er direct bovenop zat. Tenminste, als ik het goed gelezen heb, schrok de menigte toch van de aanhouding door de politie en niet zozeer door het gemompel zelf? Je zou denken dat mensen dan wel geloven dat het in orde is en niet als een stel dolle stieren het op een rennen zettenquote:Op woensdag 5 mei 2010 08:10 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Datte dus. Dat is ook de vraag die bij mij opkwam. Zou dit tien jaar geleden ook zo zijn gegaan?
Nee denk ik. We zijn de afgelopen jaren constant gebombardeerd met terrorisme dit, terrorisme dat. Geen dag wordt er niet in de media over gesproken en alles wordt uitvergroot tot in het absurde. Oorzakelijk is dat veel agenda gedreven is. Objectief gesproken heb je tig keer meer kans dat je van de trap afvalt, een verkeersongeluk meemaakt of door bijwerkingen van medicijnen om het leven komt.
Natuurlijk er zijn wat voorvallen geweest zoals Fortuyn, Van Gogh, vorig jaar koninginnendag ed. maar statitisch gezien is dat ook niet vreselijk uitzonderlijk. Het was in de jaren zestig, zeventig en tachtig ook niet pais en vree. Maar ondanks dat had je toen geen angstsfeer zoals nu.
Ik kan er naast zitten maar ik wijt het voor een groot deel aan de constante focus op terrorisme.
Dat dus, ik dacht dat er geschoten werd!quote:Op woensdag 5 mei 2010 04:27 schreef paddy het volgende:
Er kwam dus geen telefoon aan het verhaal te pas zoals sommigen hier zeggen.
Was dus een mompelende man die ineens heel hard begon te schreeuwen. Mensen schrokken en een dranghek viel om, wat weer voor sommigen in het gehoor lag als een schot, wat weer zorgde voor een schrikreactie, die weer zorgde voor een korte paniekreactie.
Dan zeg je daar toch iets van?quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:07 schreef musicfreakyme het volgende:
[..]
Dat dus, ik dacht dat er geschoten werd!
Ik had wel even kippenvel toen ik dat zag gebeuren.
En dan die verklaring die ze omriepen - "er is iemand onwel geworden"
Tuurlijk wil je geen paniek zaaien, maar dat verhaal gelooft natuurlijk niemand!
Ik vind het dan zo jammer dat er niet even 2 minuten stilte kan zijn op dodenherdenking.
Mijn buurvrouw had gewoon knoerthard haar radio aan hoor, dat de hele straat doorgalmde.![]()
Beetje respect naar mensen die het wel willen herdenken kan geen kwaad toch?
(haar andere buurvrouw heeft de oorlog zelf meegemaakt....)
Jee, zeur zelf toch eens niet zo. Hij mag toch best zeggen dat het hem opvalt dat het mensen steeds meer moeite kost even twee minuten stil te zijn.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:19 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Dan zeg je daar toch iets van?
Of heb je geen mond? Alleen vingers om op FOK te kunnen klagen?
Jawel hoor.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:23 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Jee, zeur zelf toch eens niet zo. Hij mag toch best zeggen dat het hem opvalt dat het mensen steeds meer moeite kost even twee minuten stil te zijn.
Omdat die mensen vervolgens wel op een debiel gaan stemmen omdat ze het land naar de verdoemenis zien gaan. Het feit dat ze daar zelf door hun lakse houding net zo hard schuldig aan zijn ontgaat ze, en jij en ik mogen straks de 'vruchten' plukken van dergelijk bang volk en hun bange stemgedrag.quote:Waarom zou je iedereen daar meteen op aanspreken, ik zou daar ook geen zin in hebben.
Het valt alleen op, dat wel.
Ja tuurlijk. Laten we om bevrijdingsdag te vieren mensen die bekend zijn bij de politie maar opsluiten omdat ze misschien overlast gaan veroorzakenquote:Op woensdag 5 mei 2010 06:21 schreef Megumi het volgende:
Een orthodoxe jood en (het zelfde als een moslim terrorist potentieel) een bekende van de politie lees ik. AIVD doe je werk eens.
Ofschoon ik je beweegredenen wel begrijp is dit absoluut geen haalbare zaak. Tevens is het ethisch niet verantwoord om mensen die hun straf al hebben uitgezeten nog eens vast te zetten. Nee.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:29 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja tuurlijk. Laten we om bevrijdingsdag te vieren mensen die bekend zijn bij de politie maar opsluiten omdat ze misschien overlast gaan veroorzaken
Probeer even het grotere plaatje te zien lieverd... Want wat ik zeg is voor mensen die hun ogen open houden gewoon te zien. We maken een ruk richting het conservatieve, want het land 'gaat naar de klote'.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:31 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ja hoor, jij denkt te weten wat mensen die geen zin hebben andere mensen aan te spreken op hun gedrag stemmen.
Nee, ik zie het verband niet.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Probeer even het grotere plaatje te zien lieverd... Want wat ik zeg is voor mensen die hun ogen open houden gewoon te zien. We maken een ruk richting het conservatieve, want het land 'gaat naar de klote'.
Maar die zogenaamd brave lui zijn daar zelf mede de oorzaak van met hun bange gedrag.
Mee eens. En ook erg: de overheid die middels Postbus 51-spotjes de burger oproept 'vooral niet in te grijpen maar direct de politie te bellen'.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:29 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Jawel hoor.
[..]
Omdat die mensen vervolgens wel op een debiel gaan stemmen omdat ze het land naar de verdoemenis zien gaan. Het feit dat ze daar zelf door hun lakse houding net zo hard schuldig aan zijn ontgaat ze, en jij en ik mogen straks de 'vruchten' plukken van dergelijk bang volk en hun bange stemgedrag.
Dus nee, ik accepteer dat geklaag niet zondermeer wanneer blijkt dat iemand niet eens de moeite heeft genomen zelf enige verbetering in gang te zetten.
Als er nu IETS is waar Nederland aan kapot gaat dan zijn het dat soort mensen. Niets staat ze aan, maar ze houden stijf hun bek dicht en gaan lekker gefrusteerd het stemhokje in.
Kutmentaliteit.
En het staat mij net zo goed vrij daar iets van te zeggen. Dan ben ik maar een zeur.
Plus dat hij waarschijnlijk Maxima ondersteund.quote:Op woensdag 5 mei 2010 08:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als de Koningin in gevaar is, moet hij er dus NIET bij gaan staan. Dan zouden de regerend vorstin plús de kroonprins gevaar lopen.
waar is de beveiliging voor bea??quote:Op woensdag 5 mei 2010 07:28 schreef yvonne het volgende:
[ afbeelding ]
Als je politie belt doe je toch ook iets?quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Mee eens. En ook erg: de overheid die middels Postbus 51-spotjes de burger oproept 'vooral niet in te grijpen maar direct de politie te bellen'.
Wordt een lekkere boel: niet meer ingrijpen!
Ze zegt zelf dat de buurvrouw de radio keihard aan had staan en dat het door de straat galmde. Ze beklaagt zich erover.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee, ik zie het verband niet.
En net of mensen elkaar vroeger altijd aanspraken op elkaars gedrag.
Je begint nu zelf over dat het land naar de klote gaat en we steeds conservatiever worden. Het enige wat werd gezegd is dat mensen steeds meer moeite hebben twee minuten stil te zijn. Ga er nu niet meer bijhalen als nodig is.
Ingrijpen kan erg gevaarlijk zijn. Bij twijfel: vooral NIET doen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Mee eens. En ook erg: de overheid die middels Postbus 51-spotjes de burger oproept 'vooral niet in te grijpen maar direct de politie te bellen'.
Wordt een lekkere boel: niet meer ingrijpen!
integendeelquote:Op woensdag 5 mei 2010 09:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar goed, hier op Fok niks als helden.
Wim Lex kan sprinten. Wist ik nog nietquote:Op woensdag 5 mei 2010 09:40 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Plus dat hij waarschijnlijk Maxima ondersteund.
Die ene foto zegt veel te weinig over de situatie.
Het hangt er toch vanaf in welke situatie je je bevindt? Tegen een hele groep ga ik het ook niet opnemen, maar dan kun je nog, ik noem maar wat, de boel proberen af te leiden door je schoen door een ruit te keilen of zo. En zijn het twee personen of maar één, dan laat ik iemand niet groen schoppen waar ik bij sta. Ga keihard gillen of zo, maar probeer in ieder geval de situatie te doorbreken.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Als je politie belt doe je toch ook iets?
Tja, ik zou me echt niet gaan mengen in een vechtpartij, maar ook de politie bellen. Hooguit het slachtoffer proberen op te vangen. Maar ik zou echt niet ertussen in springen, je zou daarna niet de eerste zijn waar weer een stille tocht voor werd gehouden.
Maar goed, hier op Fok niks als helden.
Op de daken, rondom de dam, op een paar meter afstand.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:41 schreef DarkElf het volgende:
[..]
waar is de beveiliging voor bea??
slechte zaak.
Ze is goed geëvacueerd, of wou je er een kluitje van 6 bodyguards omheen zien. Komop zegquote:Op woensdag 5 mei 2010 07:28 schreef yvonne het volgende:
[ afbeelding ]
Niet ingrijpen kan óók erg gevaarlijk zijn.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:45 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ingrijpen kan erg gevaarlijk zijn. Bij twijfel: vooral NIET doen.
Politie bellen, of desnoods de aandacht trekken is ook al iets. De mensen die bij machte zijn in te grijpen en daar zelfverzekerd genoeg voor zijn, die doen dat toch wel als ze dat nodig achten.
Sommige mensen verwachten figuren als Clint Eastwood om haar heen die voor haar gaan springen om de kogel op te vangenquote:Op woensdag 5 mei 2010 09:47 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Ze is goed geëvacueerd, of wou je er een kluitje van 6 bodyguards omheen zien. Komop zeg
Wat zijn wij ook een watjes hè. Militaire parades vinden we eng, de gendarmerie ook, bij Koninginnedag mag de beveiliging amper zichtbaar zijn maar ondertussen zeiken op de slappe houding van agenten. We zijn gewoon wereldvreemd.quote:Op woensdag 5 mei 2010 08:30 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Zeker omdat de politie er direct bovenop zat. Tenminste, als ik het goed gelezen heb, schrok de menigte toch van de aanhouding door de politie en niet zozeer door het gemompel zelf? Je zou denken dat mensen dan wel geloven dat het in orde is en niet als een stel dolle stieren het op een rennen zetten
Bea reed 10 jaar terug in een verlengde Ford Scorpio. Ieder staatshoofd lacht je finaal uit. Ik zeg niet dat het niet kon of niet meer kan maar het is amateurisme. Een staatshoofd vervoer je gewoon in een limousine met B7 bepantsering.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:41 schreef DarkElf het volgende:
[..]
waar is de beveiliging voor bea??
slechte zaak.
wat een woordkeus ... veel mensen vielen met een smak tegen de grondquote:,,Het was heel erg schrikken, maar ook hartverwarmend hoe het publiek zich vervolgens om de koningin smeedde en om elkaar. Het is goed dat iedereen is blijven staan na zo’n incident.’’
touchéquote:Op woensdag 5 mei 2010 09:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Niet ingrijpen kan óók erg gevaarlijk zijn.
Overal beveiliging, op de daken, voor het publiek, tussen het publiek, in de gebouwen rondom. Overal, zelfs zo goed dat Bea daar "vrij" kan rondlopen. Dat is het verhaal achter de foto.quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:50 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Sommige mensen verwachten figuren als Clint Eastwood om haar heen die voor haar gaan springen om de kogel op te vangen
"Na zo'n incident."quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:59 schreef Dichtpiet. het volgende:
Boris van der Ham, D66-kamerlid:
[..]
wat een woordkeus ... veel mensen vielen met een smak tegen de grond
quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:00 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Overal bevijliging, op de daken, voor het publiek, tussen het publiek, in de gebouwen rondom. Overal, zelfs zo goed dat Bea daar "vrij" kan rondlopen. Dat is het verhaal achter de foto.
beveiligingquote:Op woensdag 5 mei 2010 10:00 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Overal bevijliging, op de daken, voor het publiek, tussen het publiek, in de gebouwen rondom. Overal, zelfs zo goed dat Bea daar "vrij" kan rondlopen. Dat is het verhaal achter de foto.
Exact mijn punt, check een oude post van mij:quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:58 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Bea reed 10 jaar terug in een verlengde Ford Scorpio. Ieder staatshoofd lacht je finaal uit. Ik zeg niet dat het niet kon of niet meer kan maar het is amateurisme. Een staatshoofd vervoer je gewoon in een limousine met B7 bepantsering.
quote:Op vrijdag 1 mei 2009 16:23 schreef BansheeBoy het volgende:
Elke keer als ik de beelden zie denk ik het volgende:"Wat zijn we toch naïef met zijn allen. Denken dat mannetjes met een fiets en een helm zulks kunnen voorkomen."
In elk ander land, waar ze niet naïef zijn, zijn er mannen van het leger bij. Dat is nog eens een geste. En dat schrikt ook nog eens af.²
en dan?quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Vraag me af waarom de naam van de dader nog niet bekend is.
Zou dat komen omdat het een Hassan A of Murat B is? Of een Hans C? of een Moshe D?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4199618.stmquote:Iraq stampede deaths near 1,000
The incident happened on a river bridge as about a million Shias marched to a shrine for a religious festival.
Witnesses said panic spread over rumours of suicide bombers.
Helemaal mee eens! Ik wil zelfs zo ver gaan dat je die vrouw ook gewoon moet oppakken..wegens het veroorzaken van hysterie. Achterlijk weifquote:Op woensdag 5 mei 2010 10:44 schreef Falco het volgende:
Ik blijf erbij. Als dat stomme krijswijf (rond 5 sec. in het NOS-filmpje) niet was gaan krijsen, was er niks aan de hand geweest. We zijn gewoon een dom hysterisch volk geworden. In New York gebeuren dit soort taferelen zelfs niet, terwijl op Times Square een autobom staat te roken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nou jaaaaaaquote:Op woensdag 5 mei 2010 10:52 schreef Party_P het volgende:
ah jammer, dat ik het gemist heb. Had best wel GENOTEN om de gecreëerde paniek. Dat er mensen gewond zijn geraakt is jammer, maar wat zijn we toch een bang volk geworden zeg.
quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:53 schreef Dichtpiet. het volgende:
BOM VLUCHT BOMSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Het zou kunnen zijn dat hij een kind is van mensen die de holocaust hebben overleeft en daardoor zo een probleemgeval is.quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:31 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en dan?
ik vermoed eerder dat de naam niet bekend is omdat het nu niet echt het meest interssante is...
ik betwijfel ook of het nu werkelijk een 'orthodoxe jood' zou zijn of hij bewust zo gekleed zou zijn:
Ja ikke wel ja, iedereen wordt zo belachelijk scheiterig gemaakt tegenwoordig, daar moet je doorheen zien.quote:
quote:
dat is wel vreemd jaquote:Op woensdag 5 mei 2010 11:02 schreef P8 het volgende:
Wat mij eigenlijk opviel aan de herdenking was dat de trompettist die de 2 minuten inluidt zijn vingers niet beweegt.
Of is dat normaal bij trompet spelen?
quote:Op woensdag 5 mei 2010 09:29 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Jawel hoor.
[..]
Omdat die mensen vervolgens wel op een debiel gaan stemmen omdat ze het land naar de verdoemenis zien gaan. Het feit dat ze daar zelf door hun lakse houding net zo hard schuldig aan zijn ontgaat ze, en jij en ik mogen straks de 'vruchten' plukken van dergelijk bang volk en hun bange stemgedrag.
Dus nee, ik accepteer dat geklaag niet zondermeer wanneer blijkt dat iemand niet eens de moeite heeft genomen zelf enige verbetering in gang te zetten.
Als er nu IETS is waar Nederland aan kapot gaat dan zijn het dat soort mensen. Niets staat ze aan, maar ze houden stijf hun bek dicht en gaan lekker gefrusteerd het stemhokje in.
Kutmentaliteit.
En het staat mij net zo goed vrij daar iets van te zeggen. Dan ben ik maar een zeur.
Hij speelt een Bugel, geen trompet.quote:
Bén je er dan heengegaan?quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:17 schreef musicfreakyme het volgende:
[..]
Interesante discussie.
Waar lees je dat ik niet naar haar toe gegaan ben dan?
En dát is nou wat mij stoort - mensen moeten niet gelijk hun oordeel klaar hebben.![]()
Nu mag jij weer.
Is dat dan opeens anders? maakt dat verder wat uit?quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het zou kunnen zijn dat hij een kind is van mensen die de holocaust hebben overleeft en daardoor zo een probleemgeval is.
Ok. Weer wat geleerd.quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij speelt een Bugel, geen trompet.
Je hoeft daarbij de ventielen niet te gebruiken, de toonvariaties worden met de lippen gedaan.
Zie ook de blazer aan het begin van deze clip bijvoorbeeld
Whahaha ja, dat begreep ik ook al niet! Ik dacht nog, hoe maakt hij al die tonen nou. Lastig instrument... We zijn gefopt!quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:02 schreef P8 het volgende:
Wat mij eigenlijk opviel aan de herdenking was dat de trompettist die de 2 minuten inluidt zijn vingers niet beweegt.
Of is dat normaal bij trompet spelen?
en de journalist maakte ook bezwaar tegen de politie dat het een veelpleger was en "hoe kon dat gebueren!!11?11"quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:37 schreef BansheeBoy het volgende:
Zoals jullie weten analyseer ik graag zaken. Ik heb het gisteren, weliswaar verlaat, op de voet gevolgd. Ik heb een aantal zaken geëxtraheerd:
- Het optreden van opperman (Hebreeuw?) Asscher was uitmuntend en smaakt naar meer
- De Nederlandse volksaard kent een laf karakter en hekelt de dood
- De blik van Beatrix stond op "nee hé, niet weer" wat denk ik een signaal is dat ze de troon ter opvolging gaat aanbieden
- Willem Alexander: weer niet gezien of gehoord
- Tegenwoordig kunnen we alles zien en volgen en krijgen we een inside kijkje bij gebeurtenissen, dankzij de steeds beter wordende camera's (in o.a. mobieltjes)
- Zeer irritante vragen die werden gesteld op de persconferentie:"Dus de man had een koffer bij, dat kon dus zomaar?"²
Nog nooit heb ik zo'n nuance gelezen als het een Marokkaan betreft. Op deze manier wordt er zelfs de suggestie gewekt dat het geen Jood was maar hij zich enkel zo voordeed. Kan iemand mij dit uitleggen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:49 schreef CartWOman het volgende:
In de avond van 4 mei werden twee mannen gearresteerd tijdens de dodenherdenking op de Dam in Amsterdam. Tijdens de twee minuten stilte veroorzaakte een man die zich toonde als een orthodoxe jood paniek onder de aanwezigen door eerst hardop te prevelen en daarna langdurig te schreeuwen. Ondertussen hield hij zijn armen opgeheven. Hij werd direct aangehouden wegens het verstoren van de openbare orde door politiemensen die ter plekke waren. De man maakte een verwarde indruk.
Dat komt omdat men de joden over het algemeen nog steeds knuffelt. Dus daarom zeggen ze er maar bij dat hij zich voordeed als jood, maar het waarschijnlijk niet was. Kom op zeg, die jodenvertroeteling moet maar eens stoppenquote:Op woensdag 5 mei 2010 11:52 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Nog nooit heb ik zo'n nuance gelezen als het een Marokkaan betreft. Op deze manier wordt er zelfs de suggestie gewekt dat het geen Jood was maar hij zich enkel zo voordeed. Kan iemand mij dit uitleggen.²
Hoe zou het toch komen dat er een breedgedragen antipathie is tegen Marokkanen bedoel je bullshitboy ?quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:52 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Nog nooit heb ik zo'n nuance gelezen als het een Marokkaan betreft. Op deze manier wordt er zelfs de suggestie gewekt dat het geen Jood was maar hij zich enkel zo voordeed. Kan iemand mij dit uitleggen.²
Nee, ik bedoel waarom er zo'n voorzichtigheid wordt ingebouwd, in dit geval is het een jood, want dit gebeurt niet in het geval van bv. Marokkanen en négers.quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe zou het toch komen dat er een breedgedragen antipathie is tegen Marokkanen bedoel je bullshitboy ?
Tja wat denk je zelf?
was het een jood?quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:58 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel waarom er zo'n voorzichtigheid wordt ingebouwd, in dit geval is het een jood, want dit gebeurt niet in het geval van bv. Marokkanen en négers.²
Ja? Dat neem ik dan van je aan. Maar die nuance moeten ze of bij iedereen doen of in zijn geheel niet.quote:
Precies, dat het een Jood is maakt het niet minder erg. Maar sowieso... religiequote:Op woensdag 5 mei 2010 12:18 schreef Tomatenboer het volgende:
Belachelijk inderdaad, als het een vermeende moslim was geweest dan was Nederland te klein geweest en was iedereen over elkaar heen gevallen om het te veroordelen.![]()
Net zo belachelijk vind ik dat ze deze man willen veroordelen voor het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel door schuld.
Deze man is weliswaar gek in zijn hoofd en bezit weinig fatsoen in z'n lijf door de twee minuten stilte op de dam te verstoren maar de paniek die uitbrak was buiten alle proporties, deze man kon ook niet vermoeden dat er zo'n blinde paniek en hysterie zou uitbreken door een schreeuw.![]()
Kan je zien dat de politiek en de media de angst goed hebben gevoed in de samenleving zodat de politiek hun plannetjes kunnen doordrukken en de media scoort natuurlijk met sensatie verhalen. Maar nooit gedacht dat de angst schijnbaar zo diep zit dat iemand maar "BOE" hoeft te roepen op een grote volksmanifestatie om de mensen bang te laten wegvluchten.
Waar is de nuchterheid gebleven?
Die is verdwenen door het hoge hype, spanning en sensatie gehalte van de media.quote:
Niet echt iets om trots op te zijn als je de eerste kop hebt gezien.quote:
Ik had er laatst nog met een studiegenoot een discussie over. Die er van overtuigd was dat er gewoon nu veel meer erge dingen gebeurden en dat het niets met de media te maken heeft.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die is verdwenen door het hoge hype, spanning en sensatie gehalte van de media.
Een slordige 15 jaar terug was er in mijn woonplaats een gek die een man in een cafe doodstak, zomaar, zonder enige aanleiding.
Er was een stille tocht en lokaal waren mensen geschokt. Het
was een stukje van 1 kolom en 5 a 6 cm waard in de Volkskrant op pagina 5.
Als het nu gebeurt struikel je over de camerateams die dagenlang staan op te kloppen en te hypen en de kranten schrijven in chocoladeletters. De stille tocht wordt live uitgezonden en het ach ach ach wat vreselijk berichtgeving beheerst het gehele medialandschap voor dagen. Niet alleen de commerciele televisie maar ook alle kranten.
Type psychiatrische patient dus.quote:Hij is een bekende van justitie en is meermalen veroordeeld wegens diefstallen, gewelds- en drugsdelicten.
Wat studeert die genoot van je?quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:29 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik had er laatst nog met een studiegenoot een discussie over. Die er van overtuigd was dat er gewoon nu veel meer erge dingen gebeurden en dat het niets met de media te maken heeft.
Van zo iemand zou je toch verwachten dat ie beter weet en dat je de feiten moet kennen, de stats en de cijfers.quote:
Nah dit incident geeft juist de beperkingen van de rechtstaat aan. Die staat namelijk niet toe mensen zomaar onbeperkt vast te houden. Dus moet er juridisch worden gekonkeld met termen als "verdacht van het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel door schuld". Maar dat is juist omdat onze wet er alles aan doet om individuele vrijheid zoveel mogelijk te beschermen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:18 schreef Tomatenboer het volgende:
Belachelijk inderdaad, als het een vermeende moslim was geweest dan was Nederland te klein geweest en was iedereen over elkaar heen gevallen om het te veroordelen.![]()
Net zo belachelijk vind ik dat ze deze man willen veroordelen voor het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel door schuld.
Deze man is weliswaar gek in zijn hoofd en bezit weinig fatsoen in z'n lijf door de twee minuten stilte op de dam te verstoren maar de paniek die uitbrak was buiten alle proporties, deze man kon ook niet vermoeden dat er zo'n blinde paniek en hysterie zou uitbreken door een schreeuw.![]()
Kan je zien dat de politiek en de media de angst goed hebben gevoed in de samenleving zodat de politiek hun plannetjes kunnen doordrukken en de media scoort natuurlijk met sensatie verhalen. Maar nooit gedacht dat de angst schijnbaar zo diep zit dat iemand maar "BOE" hoeft te roepen op een grote volksmanifestatie om de mensen bang te laten wegvluchten.
Waar is de nuchterheid gebleven?
Die lekker tijdens de 2 minuten stilte in zichzelf stond te murmelen, gevolg, irritatie van de omstanders die met ssssssssssssssssssssssssstttttttttttttttttttttttttttttttttt geluiden en boze blikken pogingen deden om die gek te laten ophouden met zijn geprevel, dakloze drugsgek begon vervolgens keihard te schreeuwen, een ander liet een koffer(quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Type psychiatrische patient dus.
Beta-studenten zijn vaak niet zo goed op de hoogte van maatschappelijke problemen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:29 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik had er laatst nog met een studiegenoot een discussie over. Die er van overtuigd was dat er gewoon nu veel meer erge dingen gebeurden en dat het niets met de media te maken heeft.
Ja, ze liggen in een bepaalde lijn waarin ze telkenmale datgene bevestigen wat ik betoog. Als je de buitenlandse politiek van Nederland goed bestudeerd, van na de oorlog, dan zie je dat ze een grotere broek hebben aangetrokken, zeker recent, en dit heeft te maken met het feit dat ze het grote Amerika en Britagne als bondgenoten hebben.quote:Op woensdag 5 mei 2010 01:21 schreef Rave_NL het volgende:
Je pakt twee compleet andere dingen, plaatst het een vervolgens in het ander om je 'punt' te maken en verklaard vervolgens dat ik het in de context moet zien....
Daar lijkt het wel op. Maar wie weet wat zo iemand kan doen......quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Type psychiatrische patient dus.
Heel hard schreeuwen blijkbaar.quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:13 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op. Maar wie weet wat zo iemand kan doen......
Ik heb eerder al aangegeven dit reeds eerder te hebben meegemaakt. Ik bleef toen rustig aan mijn verse muntthee zitten, de rest, vrouwlief inclusief was hysterisch. Ik ben van nature altijd al kalm geweest. Soms wordt dat als emotieloos ervaren, maar met mij kun je echt goede gesprekken voeren, zeker.quote:
Tjeetje... heb je ergens foto's of een filmpje van jezelf staan? Ben zo nieuwsgierig naar hoe je echt bent.quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:21 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik heb eerder al aangegeven dit reeds eerder te hebben meegemaakt. Ik bleef toen rustig aan mijn verse muntthee zitten, de rest, vrouwlief inclusief was hysterisch. Ik ben van nature altijd al kalm geweest. Soms wordt dat als emotieloos ervaren, maar met mij kun je echt goede gesprekken voeren, zeker.
Daarom weet ik dus wat het is als een koning het laat afweten. Vorig jaar: van Willempje niets gehoord. Ook dit jaar wederom niets, geen speech, geen volkstoespraak. Leuk dat watermanagement als hobby, maar kom eens in de bewoonde wereld en laat je zien aan het gepeupel. Er zitten wat négers tussen, ok, maar dat is wat mij betreft niet relevant.²
BSB kan ook aardig goed hooghouden, me dunkt.quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:25 schreef missziggy het volgende:
[..]
Tjeetje... heb je ergens foto's of een filmpje van jezelf staan? Ben zo nieuwsgierig naar hoe je echt bent.![]()
quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:25 schreef missziggy het volgende:
[..]
Tjeetje... heb je ergens foto's of een filmpje van jezelf staan? Ben zo nieuwsgierig naar hoe je echt bent.![]()
Kijk of je meer buitenlands nieuws kan vinden over dit!quote:Op woensdag 5 mei 2010 15:59 schreef Mestras het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8662060.stm
in Das Bild en De Standaard stond ook wat.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:00 schreef Creeg het volgende:
[..]
Kijk of je meer buitenlands nieuws kan vinden over dit!
Kap eens met dat geHebreeuw van je, al was het een reptiliian, het is gewoon niet relevant.quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:37 schreef BansheeBoy het volgende:
Zoals jullie weten analyseer ik graag zaken. Ik heb het gisteren, weliswaar verlaat, op de voet gevolgd. Ik heb een aantal zaken geëxtraheerd:
- Het optreden van opperman (Hebreeuw?) Asscher was uitmuntend en smaakt naar meer
Zal ik je een geheimpje verklappen? De hele mensheid hekelt de dood.quote:- De Nederlandse volksaard kent een laf karakter en hekelt de dood
Door dat haar gezicht uitstraalde dat ze het niet naar der zin had, kan jij zien dat ze de troon gaat afstaan? Sherlockquote:- De blik van Beatrix stond op "nee hé, niet weer" wat denk ik een signaal is dat ze de troon ter opvolging gaat aanbieden
Is dit nieuw?quote:- Mensen zijn net dominostenen en kunnen als een kip zonder kop ineens alle kanten op willen rennen
Wat wilde je dan, dat hij als een Swarzenegger achter die schreeuwert aanging, om hem met een dubbele Nelson op de grond te smijten? Hij is de kroonprins voor fucks sake, natuurlijk breng je die in veiligheid.quote:- Willem Alexander: weer niet gezien of gehoord
Serieus, wat een conclusiequote:- Tegenwoordig kunnen we alles zien en volgen en krijgen we een inside kijkje bij gebeurtenissen, dankzij de steeds beter wordende camera's (in o.a. mobieltjes)
Ga jij nou maar koken.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Van zo iemand zou je toch verwachten dat ie beter weet en dat je de feiten moet kennen, de stats en de cijfers.
Of is het een intelligent design bioloog?
Als als als, het is zo makkelijk achteraf het zo goed te weten maar niemand weet hoe hij of zij op zo'n moment zal reageren (behalve mensen die daarop getraind zijn zoals de beveiligers). De massa komt trouwens pas in beweging na het vallen van het hek niet na het gegil.quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:44 schreef Falco het volgende:
Ik blijf erbij. Als dat stomme krijswijf (rond 5 sec. in het NOS-filmpje) niet was gaan krijsen, was er niks aan de hand geweest. We zijn gewoon een dom hysterisch volk geworden. In New York gebeuren dit soort taferelen zelfs niet, terwijl op Times Square een autobom staat te roken.
dat kun je bij iedere sociale samenkomst zeggen "waarom niet in je eentje feest vieren? waarom zo nodig met een groep?"quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:50 schreef Samson het volgende:
2) afschaffen die dodenherdenking, is niet meer van deze tijd en mogen we svp zelf het tijdstip kiezen waarop we onze doden willen herdenken? Ben je meer met ze begaan als je dat op een aangewezen 2 minuten per jaar doet?
niks onthutsend, je kon juist zien hoe persoonsbeveiliging in de praktijk werkt. Iedereen heeft z'n eigen beveiliger en iedereen werd gelijk door z'n eigen beveiliger bij de hand genomen en weggevoerd. Als je de beelden goed bekijkt zie je dat de koningin en de rest blijven staan als de mensen in beweging komen en het de beveiliging is die dan ingrijpt en iedereen wordt weggevoerd. En dit was alleen nog maar de zichtbare beveiliging.quote:Op woensdag 5 mei 2010 07:28 schreef yvonne het volgende:
[ afbeelding ]
Er zit nogal een verschil tussen feest vieren en doden herdenken lijkt me zo...quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:22 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
dat kun je bij iedere sociale samenkomst zeggen "waarom niet in je eentje feest vieren? waarom zo nodig met een groep?"
Onbegrijpelijk eigenlijk. Niet dat het nu zulk belangrijk nieuws is, maar het is toptelevisie, visueel spektakel, op een wereldberoemde locatie; bovendien tekenend voor de tijdgeest, hier en elders.quote:
Da's een trucje van het OM om 'm langer te kunnen vasthouden tot de gemoederen weer wat bedaard zijn.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:39 schreef Sheepcidus het volgende:
Begrijp niet waarom die zwerver al dat letsel wordt aangerekent,
Dat is precies wat ik ook dacht. Ze willen voorkomen dat het gepeupel weer de bekende leuzen gaat doneren:quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:47 schreef sig000 het volgende:
[..]
Da's een trucje van het OM om 'm langer te kunnen vasthouden tot de gemoederen weer wat bedaard zijn.
Geen rechter gaat die schreeuwer daarvoor veroordelen.
Nu zit je echt te overdrijven, en je doet aan stemmingmakerij, een andere reden zie ik niet om het woordje natie i.p.v. volk te gebruiken. We hebben het hier over een overtuigd jood én gek. Wat valt hem nou te verwijten?quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:56 schreef Ringo het volgende:
Hard aanpakken zo'n gek. Je zult maar zien dat deze geslaagde poging tot verstoring in andere jaren navolging gaat krijgen, dat wil je toch niet? Wat mij betreft gaat ie met pek en veren op een huifkar door de stad. Die gek heeft de hele natie te kakken gezet.
Hij heeft willens en wetens de Nationale Dodenherdenking op de Dam verstoord. Hij heeft een gewijde, collectief beleefde stilte verkracht. Dat is een belediging van de gehele natie. Niet alleen van de koningin of de autoriteiten maar ook van de mensen zelf.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:58 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Nu zit je echt te overdrijven, en je doet aan stemmingmakerij, een andere reden zie ik niet om het woordje natie i.p.v. volk te gebruiken. We hebben het hier over een overtuigd jood én gek. Wat valt hem nou te verwijten?
Ben je zelf bekend met psyco patiënten?²
hoezo? beide vind ik prettig om in een groep te doenquote:Op woensdag 5 mei 2010 18:29 schreef Samson het volgende:
[..]
Er zit nogal een verschil tussen feest vieren en doden herdenken lijkt me zo...
Je klinkt erg overtuigd, maar dit weten we toch helemaal (nog) niet?quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:05 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hij heeft willens en wetens de Nationale Dodenherdenking op de Dam verstoord. Hij heeft een gewijde, collectief beleefde stilte verkracht. Dat is een belediging van de gehele natie. Niet alleen van de koningin of de autoriteiten maar ook van de mensen zelf.
Eh, nee hoor. Als ik elke dag in konijnenpak naar mijn werk ga en iedereen mij daarom Konijn noemt ben ik nog steeds geen konijn.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:50 schreef BansheeBoy het volgende:
Dat ze hem kennen als de Rabbi wil toch wel zeggen dat de man zich niet alleen voordeed als Hebreeuw maar het ook daadwerkelijk is.²
Ik nietquote:Op woensdag 5 mei 2010 19:08 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
hoezo? beide vind ik prettig om in een groep te doen
Je hebt gelijk, ik moet zeggen dat ik dat dan ook graag uit je (wellicht ietwat vochtige) mondje hoor als het een "bontkraagje" betreft.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:09 schreef Modus het volgende:
[..]
Eh, nee hoor. Als ik elke dag in konijnenpak naar mijn werk ga en iedereen mij daarom Konijn noemt ben ik nog steeds geen konijn.
quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:13 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik moet zeggen dat ik dat dan ook graag uit je (wellicht ietwat vochtige) mondje hoor als het een "bontkraagje" betreft.²
quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:15 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Ik wel. En nu?
Je hoeft er niet aan mee te doen. Zo lang je het maar niet verstoordt.
Ah fijn, want ik heb het gemist.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:26 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Nu op SBS 6 een scherpzinnig diepte-interview met een ooggetuige, ik neem hem voor jullie op hoor
Idd.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:15 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Ik wel. En nu?
Je hoeft er niet aan mee te doen. Zo lang je het maar niet verstoord.
Waren we het bijna met elkaar eensquote:Op woensdag 5 mei 2010 15:21 schreef BansheeBoy het volgende:
Daarom weet ik dus wat het is als een koning het laat afweten. Vorig jaar: van Willempje niets gehoord. Ook dit jaar wederom niets, geen speech, geen volkstoespraak. Leuk dat watermanagement als hobby, maar kom eens in de bewoonde wereld en laat je zien aan het gepeupel. Er zitten wat négers moslims tussen, ok, maar dat is wat mij betreft niet relevant.²
Plus dat de koningin en haar beveiliger (de vreemd genoeg sprekend op Eef Brouwers leek) wel als eerste bij het poortje waren.... dus Bea kan nog flink rennen voor haar leeftijdquote:Op woensdag 5 mei 2010 18:28 schreef mouzzer het volgende:
[..]
niks onthutsend, je kon juist zien hoe persoonsbeveiliging in de praktijk werkt. Iedereen heeft z'n eigen beveiliger en iedereen werd gelijk door z'n eigen beveiliger bij de hand genomen en weggevoerd. Als je de beelden goed bekijkt zie je dat de koningin en de rest blijven staan als de mensen in beweging komen en het de beveiliging is die dan ingrijpt en iedereen wordt weggevoerd. En dit was alleen nog maar de zichtbare beveiliging.
Je wilt dat men relativeert maar doet dat zelf absoluut niet. Een aantal mensen die vanuit hun 'basic instinct' gaan rennen en jij hebt het over 'Een volk dat voor aandachtsvragers en malloten zwicht'.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:51 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Een volk dat voor aandachtsvragers en malloten zwicht…..
Een stukje miscommunicatie.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:58 schreef Strani het volgende:
[..]
Je wilt dat men relativeert maar doet dat zelf absoluut niet. Een aantal mensen die vanuit hun 'basic instinct' gaan rennen en jij hebt het over 'Een volk dat voor aandachtsvragers en malloten zwicht'.
Vier mensen die verdacht stil bleven zijn opgepakt.quote:
Ik hoor van iemand ter plekke dat er de hele tijd mensen van de organisatie zijn die 'geen bom, hierblijven!' roepen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Vier mensen die verdacht stil bleven zijn opgepakt.
De mensen vielen over elkaar heen van angst toen ze hun mond weigerden open te doen.
Helemaal met je eensquote:Op woensdag 5 mei 2010 20:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Een stukje miscommunicatie.
Je begrijpt me niet.
Ik bedoel juist dat het volk beheerst reageerde, en dat dat goed is.
De tekst "een volk dat voor malloten zwicht.."
is een parodie op:
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. ...
(gedicht van van Randwijk)
Het was juist mijn bedoeling om aan te geven dat we gisteren juist niet voor deze malloot zijn gezwicht. Het wegrennen was een normale reactie. En daarna ging de plechtigheid gewoon door. Prima!
quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:59 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik hoor van iemand ter plekke dat er de hele tijd mensen van de organisatie zijn die 'geen bom, hierblijven!' roepen.
http://www.at5.nl/artikel(...)i-kennen-verstoorderquote:Ondernemers Spui kennen verstoorder
Hoewel de politie en justitie verder niks willen loslaten over de identiteit van de verdachte, denken de ondernemers op het Spui iemand te herkennen in het signalement.
Het is een man die ze kennen als Adam. Hij zou regelmatig te vinden zijn in de verschillende horecagelegenheden daar. “Wij hoorden het en herkenden hem meteen als de man die wij een paar weken geleden de toegang hebben ontzegd omdat hij nogal gewelddadig was”, aldus een ondernemer.
quote:Verstoorder dodenherdenking betreurt paniek
AMSTERDAM - De man die tijdens de twee minuten stilte op de Dam in Amsterdam met zijn geschreeuw voor paniek zorgde, betreurt de situatie die hij heeft veroorzaakt en de gevolgen daarvan voor de ruim zestig slachtoffers.
Hij heeft nooit de bedoeling gehad paniek te veroorzaken en had ook niet kunnen voorspellen dat zijn kreet dat tot gevolg zou hebben. Dat meldde zijn advocaat donderdag.
''Mijn cliënt heeft vanuit frustraties uit zijn persoonlijke leven en een te grote hoeveelheid genuttigde alcohol, die dag vanuit beschonken toestand impulsief gehandeld door een kreet te slaken aan het einde van de twee minuten stilte'', aldus de advocaat.
Achter zijn handeling zat geen diepere betekenis, gedachte of bedoeling, meldde de raadsvrouwe.
aan het einde van de twee minuten stilte ???quote:
Het kostte twee dagen om 'm nuchter te krijgen.quote:''Mijn cliënt heeft vanuit frustraties uit zijn persoonlijke leven en een te grote hoeveelheid genuttigde alcohol, die dag vanuit beschonken toestand impulsief gehandeld door een kreet te slaken aan het einde van de twee minuten stilte'', aldus de advocaat.
Dus jij vindt dat we onlogisch hebben gereageerd op deze schreeuw-aap.quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:18 schreef Casos het volgende:
Ik hoop dat de schreeuwer snel weer vrij is. Wie had dat kunnen denken, beetje schreeuwen en totale paniek en chaos, dat verwacht je toch niet bij die nuchter Hollanders (want zo noemen wij ons toch zo graag?? ). Helaas zijn wij net zo nuchter als die schreeuwer was.
Ach komop, stel je niet zo aan. Dat hadden de mensen rondom deze schreeuwerd ook niet moeten doen. Zij zijn in wezen de aanleiding tot de chaos omdat zij de situatie totaal verkeerd hebben beoordeeld (op de vlucht geslagen vanwegen een schreeuwende manquote:Op donderdag 6 mei 2010 11:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat we onlogisch hebben gereageerd op deze schreeuw-aap.
Ik vond het optreden van volk en overheid juist nuchter, beheerst, en logisch (wegrennen van het onheil, vooral wanneer je het onheil niet kent).
Er is normaal gereageerd op een abnormale situatie.
Na 5 minuten ging het protocol weer verder. Nuchter en gedecideerd.
Voor de schreeuw-malloot lijkt 't me gepast dat deze bij alle nationale gelegenheden zich moet melden bij de politie.
Dan mag hij komende vier mei 2011 twee minuten schreeuwen in een isoleercel.
Sterker nog, er schijnen ieder jaar wel wat zwervers te zijn die rumoerig doen, niks bijzonders hoor.quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ach komop, stel je niet zo aan. Dat hadden de mensen rondom deze schreeuwerd ook niet moeten doen. Zij zijn in wezen de aanleiding tot de chaos omdat zij de situatie totaal verkeerd hebben beoordeeld (op de vlucht geslagen vanwegen een schreeuwende man), dat er meer mensen op de vlucht slaan als een soort van kettingreactie is uiteraard logisch, maar de grote groep mensen in de directe nabijheid van deze man hadden niet zo overtrokken moeten reageren.
Het is vast niet de eerste keer geweest dat er 2 minuten stilte werd verstoord, of dat er bij een openbare manifestatie iets vreemds gebeurd. Dat heeft nog nooit tot dergelijke blinde paniek geleidt.
Nee, de mensen zijn gewoon overdreven bang geworden voor terrorisme en voor alles wat niet in hun straatje past, natuurlijk deels begrijpelijk na koninginnedag vorig jaar en alle dreiging die we meekrijgen via de media en die ons wordt aangepraat door de politiek.
Het optreden van die rennende massa nuchter noemen, ik noem dat bezopen gedrag. En wegrennen van onheil, er was helemaal geen onheil, alleen een zwerver die wat schreeuwde. Lijkt mij niet dat dit de 1e keer was in Amsterdam dat een zwerver begint te schreeuwen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat we onlogisch hebben gereageerd op deze schreeuw-aap.
Ik vond het optreden van volk en overheid juist nuchter, beheerst, en logisch (wegrennen van het onheil, vooral wanneer je het onheil niet kent).
Er is normaal gereageerd op een abnormale situatie.
Na 5 minuten ging het protocol weer verder. Nuchter en gedecideerd.
Voor de schreeuw-malloot lijkt 't me gepast dat deze bij alle nationale gelegenheden zich moet melden bij de politie.
Dan mag hij komende vier mei 2011 twee minuten schreeuwen in een isoleercel.
Ik heb heel wat dodenherdenkingen gezien. In mijn beleving is Nog nooit de stilte verstoord.quote:Op donderdag 6 mei 2010 12:01 schreef Casos het volgende:
[..]
Het optreden van die rennende massa nuchter noemen, ik noem dat bezopen gedrag. En wegrennen van onheil, er was helemaal geen onheil, alleen een zwerver die wat schreeuwde. Lijkt mij niet dat dit de 1e keer was in Amsterdam dat een zwerver begint te schreeuwen.
Een zwerver die wat schreeuwt (wat een doodnormale zaak is in Amsterdam) of een auto die door het publiek gereden komt. Dat laatste is een prima reden om weg te rennen, dat eerste absoluut NIET.quote:Op donderdag 6 mei 2010 12:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik heb heel wat dodenherdenkingen gezien. In mijn beleving is Nog nooit de stilte verstoord.
En de stelling: Er was geen onheil is achteraf gepraat.
Net zoals je het ook bezopen gedrag kunt vinden dat de mensen in Apeldoorn op 30 april 2009 juist niet wegliepen. Je zag toch dat er een auto aan kwam!
Kom op, wat een achterlijke opmerking. De mensen werden in hun rug getroffen, met hun blik op de koninklijke stoet.quote:Op donderdag 6 mei 2010 12:08 schreef Casos het volgende:
[..]
En niks achteraf gepraat, zoals je zelf al zegt, die auto zagen ze aankomen.
Ahh, en nu moeten we medelijden hebben?quote:
Dat achteraf slaat niet op koninginnedag, maar op de dodenherdenking. Daar (dodenherdenking) was vooraf ook niets aan de hand. Op koninginnedag was er duidelijk wel wat aan de hand. Zowel vooraf als achteraf. En dat heeft helemaal niks te maken met mensen die in hun rug getroffen werden.quote:Op donderdag 6 mei 2010 12:17 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Kom op, wat een achterlijke opmerking. De mensen werden in hun rug getroffen, met hun blik op de koninklijke stoet.
Schandalig wat je hier zegt.
Hij heeft alleen geschreeuwd en helemaal niemand mishandeld. Dat mishandelen is door een opholgeslagen kudde mensen gedaan.quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:00 schreef waht het volgende:
[..]
Ahh, en nu moeten we medelijden hebben?
Hij heeft tientallen mensen mishandeld en moet daarvoor bestraft worden. Einde verhaal.
Internetheld. Als je je in zo'n menigte bevindt, je hoort een soort dierlijk geschreeuw en nog-meer...dan is het makkelijk lullen achteraf maar als je daar met je gezin staat ren je echt wel weg.quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:16 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat achteraf slaat niet op koninginnedag, maar op de dodenherdenking. Daar (dodenherdenking) was vooraf ook niets aan de hand. Op koninginnedag was er duidelijk wel wat aan de hand. Zowel vooraf als achteraf. En dat heeft helemaal niks te maken met mensen die in hun rug getroffen werden.
Het ging om mensen die zgn. onheil zagen en daarvoor wegrenden (tijdens de dodenherdenking), terwijl er geen onheil was, alleen een zwerver die wat herrie maakte.
[..]
Hij heeft alleen geschreeuwd en helemaal niemand mishandeld. Dat mishandelen is door een opholgeslagen kudde mensen gedaan.
quote:Op donderdag 6 mei 2010 12:24 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Op 30 april 2009 hoort iemand geschreeuw en omvallende hekken.
Hij rent weg!
Goede reactie achteraf. Wegrennen van het onheil
Hij blijft staan!
Wat een sukkel. Je kon toch nagaan dat er een zwarte Suzuki Swift aan kwam!
Op 4 mei 2010 hoort iemand geschreeuw en omvallende hekken.
Hij rent weg!
Wat een sukkel. Je kon toch nagaan dat het om een verklede Jood ging, die zat te schreeuwen, zich Adam noemt en bekend is bij de justitie.
Hij blijft staan!
Goede reactie achteraf. Niet in paniek raken.
Hij heeft het ook over de mensen NABIJ de zwerver. De rest was eigenlijk een kettingreactie, dat was wel meer logisch dat men in de verte weg renden, omdat ze niet wisten wat stond te gebeuren.quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:19 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Internetheld. Als je je in zo'n menigte bevindt, je hoort een soort dierlijk geschreeuw en nog-meer...dan is het makkelijk lullen achteraf maar als je daar met je gezin staat ren je echt wel weg.
Ja, en dan kun je in een split-second zien dat iemand alleen maar schreeuwt en niet ineens iets tevoorschijn haalt?quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:48 schreef TheOnion het volgende:
[..]
Hij heeft het ook over de mensen NABIJ de zwerver. De rest was eigenlijk een kettingreactie, dat was wel meer logisch dat men weg renden.
Maar ik vind het echt laf dat mensen om zoiets al helemaal in paniek raken.
Dat heeft niet zo zeer te maken met of het een bugel of trompet is.quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij speelt een Bugel, geen trompet.
Je hoeft daarbij de ventielen niet te gebruiken, de toonvariaties worden met de lippen gedaan.
Zie ook de blazer aan het begin van deze clip bijvoorbeeld
Elke dag kom ik schreeuwende gekken tegen, ik ga toch niet denken dat ze opeens iets tevoorschijn gaan halen. Dat is een erg overdreven gedachte.quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:49 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Ja, en dan kun je in een split-second zien dat iemand alleen maar schreeuwt en niet ineens iets tevoorschijn haalt?
Hij is de directe oorzaak.quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:16 schreef Casos het volgende:
Hij heeft alleen geschreeuwd en helemaal niemand mishandeld. Dat mishandelen is door een opholgeslagen kudde mensen gedaan.
Inderdaad, het was zoals steeds de Schuld Van De Samenleving.quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:18 schreef Casos het volgende:
Ik hoop dat de schreeuwer snel weer vrij is. Wie had dat kunnen denken, beetje schreeuwen en totale paniek en chaos, dat verwacht je toch niet bij die nuchter Hollanders (want zo noemen wij ons toch zo graag?? ). Helaas zijn wij net zo nuchter als die schreeuwer was.
Hoe weet je dat? Misschien wilde hij gewoon schreeuwen. Ik denk niet dat hij beoogde dat iedereen door elkaar en over elkaar heen ging rennen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 14:12 schreef waht het volgende:
[..]
Maar de betreffende meneer wilde graag paniek zaaien.
Als ik de verhalen en berichten zo hoor heb ik sterk mijn twijfels of deze man zich wel echt bewust is van zijn doen en laten.quote:Op donderdag 6 mei 2010 14:12 schreef waht het volgende:
Hij is de directe oorzaak.
Als hij z'n bek houden gehouden was er niemand in paniek geraakt en was niemand gaan bewegen. De mensen die gingen rennen deden dit niet bewust en niet met het doel anderen omver te lopen. Maar de betreffende meneer wilde graag paniek zaaien. Als je gaat schreeuwen in die twee minuten dat je weet dat elk weldenkend mens stil is, wil je een reactie veroorzaken. Aldus geschiedde.
quote:Op donderdag 6 mei 2010 14:12 schreef waht het volgende:
[..]
Hij is de directe oorzaak.
Als hij z'n bek houden gehouden was er niemand in paniek geraakt en was niemand gaan bewegen. De mensen die gingen rennen deden dit niet bewust en niet met het doel anderen omver te lopen. Maar de betreffende meneer wilde graag paniek zaaien. Als je gaat schreeuwen in die twee minuten dat je weet dat elk weldenkend mens stil is, wil je een reactie veroorzaken. Aldus geschiedde.
En nu is hij schuldig aan meerdere misdaden.
Maar hij heeft natuurlijk niet gewild dat er zoveel gewonden vielen. Beetje belachelijk om iemand zo lang vast te houden.quote:
Ja en een dronken bestuurder had het vast ook niet gewild dat ie dodelijke slachtoffers maakte.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:10 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Maar hij heeft natuurlijk niet gewild dat er zoveel gewonden vielen. Beetje belachelijk om iemand zo lang vast te houden.
Als je dronken in een auto gaat zitten ben je gewoon fout bezig. Iedereen weet dat alcohol in het verkeer gevaarlijk is. Dat is hier niet het geval. Die man kon niet weten dat mensen in paniek begonnen te raken. Je zou verwachten dat mensen "SSSSST" tegen je roepen, maar een normaal mens verwacht niet dat iemand anders een koffer laat vallen en vervolgens andere mensen na die koffer "BOM BOM!" beginnen te roepen en over elkaar heen beginnen te rennen. Zoiets kun je echt niet overzien.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:12 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Ja en een dronken bestuurder had het vast ook niet gewild dat ie dodelijke slachtoffers maakte.
Of niet zo flauw lopen trollen of even de oogjes open doen
Nee joh, dat is hartstikke nornaal en ieder weldenkend mens zet het dan meteen op een rennen. En zo niet, dan ben je een internetheld.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:18 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Als je dronken in een auto gaat zitten ben je gewoon fout bezig. Iedereen weet dat alcohol in het verkeer gevaarlijk is. Dat is hier niet het geval. Die man kon niet weten dat mensen in paniek begonnen te raken. Je zou verwachten dat mensen "SSSSST" tegen je roepen, maar een normaal mens verwacht niet dat iemand anders een koffer laat vallen en vervolgens andere mensen na die koffer "BOM BOM!" beginnen te roepen en over elkaar heen beginnen te rennen. Zoiets kun je echt niet overzien.
Verstoring van de openbare orde, meer kan ik er niet van maken.
*zucht*quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:20 schreef Amos_ het volgende:
Nou, je mag het van mij blijven bagatelliseren, eenieder wordt geacht te snappen dat juist bij dit soort beladen gebeurtenissen, met april2009 in het achterhoofd, dit soort acties snel tot escalatie kunnen leiden.
Daar had ie dan van te voren aan moeten denken!quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:10 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Maar hij heeft natuurlijk niet gewild dat er zoveel gewonden vielen. Beetje belachelijk om iemand zo lang vast te houden.
Nee klopt, daarom zeg ik: terecht dat hij opgepakt is voor verstoring van de openbare orde.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:35 schreef najazeg het volgende:
[..]
Daar had ie dan van te voren aan moeten denken!
Zo kun je alles wel goedpraten.
Dodenherdenking verstoor je gewoon niet. Klaar!
Vind je dat de persoon die "BOM VLUCHT BOM" riep dan ook opgepakt moet worden?quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:39 schreef Amos_ het volgende:
Een dansje op de stoep vergelijken met het opzettelijk hard schreeuwen tijdens een plechtigheid met versterkte beveiligingsmaatregelen waar duizenden mensen bij elkaar zijn.
Tip: geen advocaat worden
Dat vermoed ik. Natuurlijk ontkent hij dat want hij gaat geen schuld bekennen. Als je niet onder een steen hebt geleefd de afgelopen jaren weet je hoe de sociale verhoudingen liggen bij dergelijke evenementen. Als het geen geestelijk gestoorde man is wist hij dondersgoed wat er zou kunnen gebeuren.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:03 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Hoe weet je dat? Misschien wilde hij gewoon schreeuwen. Ik denk niet dat hij beoogde dat iedereen door elkaar en over elkaar heen ging rennen.
Ik vind het niet onredelijk. Maar de rechter zal het vast met jou eens zijn.quote:Goed dat de politie hem heeft opgepakt voor verstoren van de openbare orde, maar hem ten laste leggen dat iedereen in paniek raakt en dat er gewonden zijn gevallen is onzin.
Mogelijk, maar hij is er nog steeds verantwoordelijk voor.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:10 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dan heeft hij bij deze bewezen een gevaar voor de samenleving te zijn.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:04 schreef Modus het volgende:
[..]
Als ik de verhalen en berichten zo hoor heb ik sterk mijn twijfels of deze man zich wel echt bewust is van zijn doen en laten.
Als het als zieke grap bedoeld was is dat zeker laakbaar. Strafbaar weet ik niet.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:43 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Vind je dat de persoon die "BOM VLUCHT BOM" riep dan ook opgepakt moet worden?
Waarschijnlijker een resultaat van het voorafgaande. Mensen zijn wat sneller in paniek tegenwoordig. Wmb terecht dat die bokkelul nog vast zit.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:57 schreef waht het volgende:
[..]
Als het als zieke grap bedoeld was is dat zeker laakbaar. Strafbaar weet ik niet.
Maar zo was het volgens mij niet bedoeld.
Nee, denk het niet.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:56 schreef waht het volgende:
[..]
Dat vermoed ik. Natuurlijk ontkent hij dat want hij gaat geen schuld bekennen. Als je niet onder een steen hebt geleefd de afgelopen jaren weet je hoe de sociale verhoudingen liggen bij dergelijke evenementen.
Als het geen geestelijk gestoorde man is wist hij dondersgoed wat er zou kunnen gebeuren.
Ik ook niet, maar je kan hem juridisch niet ten laste leggen dat hij verantwoordelijk is voor al die gewonden.quote:Het is niet alsof hij op een plein tijdens een normale dag begon te schreeuwen. Het waren die specifieke twee minuten in die specifieke massa mensen. Ik heb er geen goed woord voor over.
Op zo'n manier is Geert Wilders ook een "gevaar voor de samenleving". Die zorgt ook voor een boel paniek met z'n filmpjes en uitspraken.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:56 schreef waht het volgende:
Dan heeft hij bij deze bewezen een gevaar voor de samenleving te zijn.
Waarom hier wel de nuance, terwijl deze persoon waarschijnlijk meer voor paniek gezorgd heeft dan de "damschreeuwer" (wat een woord ook weer, wordt vast hét woord van 2010)?quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:57 schreef waht het volgende:
[..]
Als het als zieke grap bedoeld was is dat zeker laakbaar. Strafbaar weet ik niet.
Dat is nog maar de vraag. Laat dat juridisch maar goed uitgezocht worden.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:05 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar je kan hem juridisch niet ten laste leggen dat hij verantwoordelijk is voor al die gewonden.
De schreeuwende zwerver had het ook niet zo bedoeld: http://www.nu.nl/binnenla(...)betreurt-paniek.htmlquote:Op donderdag 6 mei 2010 15:57 schreef waht het volgende:
[..]
Het is de intentie hè. Die bom-schreeuwer reageerde van schrik, de damschreeuwer wilde even lekker baldadig doen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:09 schreef Casos het volgende:
[..]
Waarom hier wel de nuance, terwijl deze persoon waarschijnlijk meer voor paniek gezorgd heeft dan de "damschreeuwer" (wat een woord ook weer, wordt vast hét woord van 2010)?
Wat zou hij dan moeten doen? Zijn moeder is nog steeds staatshoofd en heeft de gewonden al een bezoek gebracht.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:16 schreef BansheeBoy het volgende:
We zitten inmiddels op dag 3 en we hebben het tedere hoofdje van Willem Alexander nog steeds niet mogen aanschouwen.
Schandalig, dat een aanstaande koning het zo laat afweten. Hij laat zijn natie gewoon in de steek.²
Iets, een geste. Of gewoon het volk toespreken. Hij mag wel wat meer op de voorgrond.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:19 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Wat zou hij dan moeten doen? Zijn moeder is nog steeds staatshoofd en heeft de gewonden al een bezoek gebracht.
Tsja, de gevolgen zijn er niet minder door. Ik vind het raar dat we over die persoon helemaal niets meer horen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:18 schreef waht het volgende:
[..]
Het is de intentie hè. Die bom-schreeuwer reageerde van schrik, de damschreeuwer wilde even lekker baldadig doen.
Correct.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
De schreeuwende zwerver had het ook niet zo bedoeld: http://www.nu.nl/binnenla(...)betreurt-paniek.html
Dan kun je wel zeggen, "Ja, dat zegt hij maar, maar dat is niet zo", maar daar heb je geen bewijs voor.
Baldadig doen ja, hij wilde aandacht. Maar het was niet zijn intentie om al die mensen op hol te laten krijgen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:18 schreef waht het volgende:
[..]
Het is de intentie hè. Die bom-schreeuwer reageerde van schrik, de damschreeuwer wilde even lekker baldadig doen.
Willem Alexander is de nieuwe hoop voor de republikeinen. Wat een sukkel.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:20 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Iets, een geste. Of gewoon het volk toespreken. Hij mag wel wat meer op de voorgrond.²
Ik vind dat niet echt vergelijkbaar hoor ...quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:21 schreef waht het volgende:
[..]
Correct.
Het "ik had het niet zo bedoeld"-argument hoor je natuurlijk veel vaker. "Ik wilde helemaal geen kleine kinderen aanrijden toen ik met 100km/h door het woonerf reed". Je aanvaardt het risico, dan moet je niet gaan huilen dat er ook daadwerkelijk iets ergs gebeurt.
Het is een opeenvolging van ongelukkige gebeurtenissen, zo'n massa die in beweging komt.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:21 schreef Casos het volgende:
[..]
Tsja, de gevolgen zijn er niet minder door. Ik vind het raar dat we over die persoon helemaal niets meer horen.
Geen spatie tussenquote:Op donderdag 6 mei 2010 16:22 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Willem Alexander is de nieuwe hoop voor de republikeinen. Wat een sukkel.![]()
²
Precies!quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:23 schreef waht het volgende:
[..]
Het is een opeenvolging van ongelukkige gebeurtenissen,
Volgens mij snap jij nog niet helemaal hoe het er in Nederland, politiek gezien, aan toe gaat. Alleen in uitzonderlijke situaties zal de koninklijke familie zich in het openbaar uiten, zoals vorig jaar in Apeldoorn. Vergeet namelijk niet dat de minister-president verantwoordelijk is voor het doen en laten van de koninklijke familie. En verder geldt dat koningin Beatrix nog steeds staatshoofd is en dus de eerst aangewezen persoon is om zich in het openbaar uit te laten over de gebeurtenissen, als ze daartoe de noodzaak ziet.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:20 schreef BansheeBoy het volgende:
Iets, een geste. Of gewoon het volk toespreken. Hij mag wel wat meer op de voorgrond.²
Daarbij zijn de meeste slachtoffers gevallen onder de groep die vooraan bij de hekken stond, en als je daar staat kun je wel fijn een "hee, ik ben niet in paniek, doe niet zo raar" houding hebben, al was het alleen maar om je kinderen niet te stressen, maar daar begin je weinig tegen als er 500 man achter je staat te duwen die sowieso weg willen.... die gaan weg, en als ze daarvoor over jou en je kinderen moeten dan gaan ze over jou en je kinderen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:23 schreef waht het volgende:
[..]
Het is een opeenvolging van ongelukkige gebeurtenissen, zo'n massa die in beweging komt.
Het begon niet bij de bom-schreeuwer, hij was slechts een schakel.
En BullShitBoy ook, die drijft mensen naar Wilders.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:08 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Op zo'n manier is Geert Wilders ook een "gevaar voor de samenleving". Die zorgt ook voor een boel paniek met z'n filmpjes en uitspraken.
Naar mijn idee wel een heel belangrijke schakel en het zou toch zeker wat meer onderzocht mogen worden of er echt aanleiding was om "BOM BOM VLUCHT" te gaan roepen. Na werktijd in een stad als Amsterdam kunnen er best wat mannen met een koffer lopen. En dat je die, in de onstane commotie om de schreeuwer, laat vallen, is ook niet zo'n rare reactie.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:23 schreef waht het volgende:
[..]
Het is een opeenvolging van ongelukkige gebeurtenissen, zo'n massa die in beweging komt.
Het begon niet bij de bom-schreeuwer, hij was slechts een schakel.
Genoteerd.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen spatie tussenen ², gewoon
²
Dan lijkt het echter
Waarom niet?quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:22 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Ik vind dat niet echt vergelijkbaar hoor ...
Ik begrijp je connotatie, echter vind ik dat bij dergelijke gebeurtenissen de "regels" even genegeerd moeten worden. Daar zal iedereen wel begrip voor opbrengen, met verantwoordelijke Balkenende voorop.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:26 schreef lyolyrc het volgende:
Volgens mij snap jij nog niet helemaal hoe het er in Nederland, politiek gezien, aan toe gaat. Alleen in uitzonderlijke situaties zal de koninklijke familie zich in het openbaar uiten, zoals vorig jaar in Apeldoorn. Vergeet namelijk niet dat de minister-president verantwoordelijk is voor het doen en laten van de koninklijke familie. En verder geldt dat koningin Beatrix nog steeds staatshoofd is en dus de eerst aangewezen persoon is om zich in het openbaar uit te laten over de gebeurtenissen, als ze daartoe de noodzaak ziet.
Je moet van een burger verwachten dat hij de wet kent.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:28 schreef waht het volgende:
[..]
Waarom niet?
Nogmaals, als het een normaal persoon is is hij bekend met de sociale verhoudingen van vandaag. Dan moet je weten dat men bij zo'n herdenking niet onberoerd blijft als een man luid begint te schreeuwen (het was duidelijk te horen op de tv-uitzending). Dan neem je dus een risico met je baldadigheid.
Dat klopt en ik zeg ook steeds: hij moet gestraft worden omdat hij de orde verstoort. En het liefst nog zwaarder: hij moet gestraft worden omdat hij een plechtigheid verstoort die vergelijkbaar is met een begrafenis.quote:Dan kun je wel zeggen "zoveel heeft hij er niet over nagedacht". Dat is dan helemaal zijn probleem. We zijn geen idioten, we zijn mensen. Denkende mensen. Als hij dat niet aan kan moet hij misschien niet in vrijheid leven.
Mensen drijven niet, mensen kiezen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En BullShitBoy ook, die drijft mensen naar Wilders.
Koningin verscheen toen ook op tv, wat al uitzonderlijk was!quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:31 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik begrijp je connotatie, echter vind ik dat bij dergelijke gebeurtenissen de "regels" even genegeerd moeten worden. Daar zal iedereen wel begrip voor opbrengen, met verantwoordelijke Balkenende voorop.
Ik heb dergelijke standpunten destijds ook met het Koninginnedag drama verkondigd.²
Dat mensen niet drijven bewijs jij door je afzinken.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:40 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Mensen drijven niet, mensen kiezen.
quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:16 schreef BansheeBoy het volgende:
We zitten inmiddels op dag 3 en we hebben het tedere hoofdje van Willem Alexander nog steeds niet mogen aanschouwen.
Schandalig, dat een aanstaande koning het zo laat afweten. Hij laat zijn natie gewoon wederom in de steek.
Maar ja, watermanagement is zo veel belangrijker schijnt.²
dus iemand moet opgesloten worden omdat hij een beetje afwijkt van de normquote:Op donderdag 6 mei 2010 16:28 schreef waht het volgende:
[..]
Waarom niet?
Nogmaals, als het een normaal persoon is is hij bekend met de sociale verhoudingen van vandaag. Dan moet je weten dat men bij zo'n herdenking niet onberoerd blijft als een man luid begint te schreeuwen (het was duidelijk te horen op de tv-uitzending). Dan neem je dus een risico met je baldadigheid.
Dan kun je wel zeggen "zoveel heeft hij er niet over nagedacht". Dat is dan helemaal zijn probleem. We zijn geen idioten, we zijn mensen. Denkende mensen. Als hij dat niet aan kan moet hij misschien niet in vrijheid leven.
in Amsterdamquote:Op donderdag 6 mei 2010 17:43 schreef BasEnAad het volgende:
Wat ik mij afvroeg he...Waarom legt de gemeente Amsterdam een krans? Het is toch een nationale herdenking?
Dat doet hij zeker maar dat is gelukkig hier niet aan de orde.quote:Op donderdag 6 mei 2010 16:37 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Je moet van een burger verwachten dat hij de wet kent.
Je hoeft niet van een burger te verwachten dat hij steeds in de gaten houdt wat de "sociale verhoudingen" zijn. Daarbij is "sociale verhoudingen" wel een heel vaag begrip. Stoort Wilders ook de sociale verhoudingen?
Inderdaad, dat kun je niet weten. Daarom moet je het niet doen.quote:Maar het is absurd dat hij straks moet zitten voor "mishandeling" of zo. Hoe kon die man nou weten dat het zo uit de hand zou lopen.
Nee, hij moet opgesloten worden omdat hij een misdadiger en gevaarlijk is.quote:Op donderdag 6 mei 2010 17:46 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
dus iemand moet opgesloten worden omdat hij een beetje afwijkt van de norm
wat als hij labiel is nogal moeilijk kan zijnquote:Op donderdag 6 mei 2010 18:03 schreef waht het volgende:
[..]
Dat doet hij zeker maar dat is gelukkig hier niet aan de orde.
Maar de misdaden van Karst Tates hebben een en ander veranderd. Dat weet iedereen.
[..]
Inderdaad, dat kun je niet weten. Daarom moet je het niet doen.
1 schreeuw en je bent meteen een gevaarlijke misdadigerquote:Op donderdag 6 mei 2010 18:04 schreef waht het volgende:
[..]
Nee, hij moet opgesloten worden omdat hij een misdadiger en gevaarlijk is.
quote:Op donderdag 6 mei 2010 18:04 schreef waht het volgende:
[..]
Nee, hij moet opgesloten worden omdat hij een misdadiger en gevaarlijk is.
Wel als dit de gevolgen zijn. Zoiets kun je op je vingers natellen natuurlijk. Hij heeft willens en wetens zo gehandeld. Hij had ook het respect kunnen tonen om gewoon stil te zijn. Hoeveel is 2 minuten nu om ff je bek te houden. Ook voor een vage zwerver moet dit niet teveel gevraagd zijn. Wat doet die kerel daar dan uberhaupt, laat m dan ook gewoon wegblijven bij zoiets. Zo moeilijk moet dit toch allemaal niet zijn lijkt me...quote:Op donderdag 6 mei 2010 18:17 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
1 schreeuw en je bent meteen een gevaarlijke misdadiger
Het is onbeschoft: ja.quote:Op donderdag 6 mei 2010 18:19 schreef Samson het volgende:
[..]
Wel als dit de gevolgen zijn. Zoiets kun je op je vingers natellen natuurlijk.
Dat is bij zoveel dingen zo die onbedoeld fout gaan, dat is dan vette pech, dan heb je de consequenties ook maar te nemen vind ik.quote:Op donderdag 6 mei 2010 18:25 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Het is onbeschoft: ja.
Maar je kan niet van te voren zien aankomen hoe het zou escaleren.
'Bekende van de politie'quote:Op donderdag 6 mei 2010 18:17 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
1 schreeuw en je bent meteen een gevaarlijke misdadiger
Ik denk het niet. Als zoiets als dit net op een dag gebeurt die in de lijn ligt van koninginnedag vorig jaar kun je op je vingers natellen dat mensen niet op hun relaxed daar staan. Dat ging ook om een of andere gek, maar dan in een zwarte suzuki. Als je dan vervolgens van alles hoort, schreeuwen en dingen omvallen en dat zit in je achterhoofd. Nou, dan ren je wel voor de zekerheid.....quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Terugkijkend denk ik dat de politiek die al jarenlang loopt te gillen over terrorismegevaar de schuldige is aan de massapaniek en de gewonden. Ja, er liep een gek te schreeuwen, maar alleen door het klimaat van angst wat er geschapen is heeft dit kunnen gebeuren. Ook de media hebben hier deel aan.
Dan zal je je hele leven nooit meer deugen? Zelfs als je iets doet wat bij anderen niet als een misdaad gezien zou worden, dan nog ben je een "misdadiger"?quote:Op donderdag 6 mei 2010 22:13 schreef waht het volgende:
[..]
'Bekende van de politie'
Vergeet iedereen dat feit voor het gemak maar even?
Nee joh, die man had een gouden toekomst voor zich liggen, alles zou helemaal goed gekomen zijn natuurlijk. Al die drugs en zo was gewoon een foutje uit het verleden maar dat ging ie echt nooit meer doen hoor. Eigenlijk is het gewoon een gouden ventquote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:40 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dan zal je je hele leven nooit meer deugen? Zelfs als je iets doet wat bij anderen niet als een misdaad gezien zou worden, dan nog ben je een "misdadiger"?
Er reed geen auto, er gilde gewoon iemand. Door het klimaat van angst wat de Politiek en Media al jaren zaaien was de paniek zo groot.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:38 schreef Samson het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Als zoiets als dit net op een dag gebeurt die in de lijn ligt van koninginnedag vorig jaar kun je op je vingers natellen dat mensen niet op hun relaxed daar staan. Dat ging ook om een of andere gek, maar dan in een zwarte suzuki. Als je dan vervolgens van alles hoort, schreeuwen en dingen omvallen en dat zit in je achterhoofd. Nou, dan ren je wel voor de zekerheid.....
Jij kent hem?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:42 schreef Samson het volgende:
[..]
Nee joh, die man had een gouden toekomst voor zich liggen, alles zou helemaal goed gekomen zijn natuurlijk. Al die drugs en zo was gewoon een foutje uit het verleden maar dat ging ie echt nooit meer doen hoor. Eigenlijk is het gewoon een gouden vent
Ik zie dat andersquote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er reed geen auto, er gilde gewoon iemand. Door het klimaat van angst wat de Politiek en Media al jaren zaaien was de paniek zo groot.
Gelulquote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:49 schreef Edana het volgende:
Nee dat vind ik niet.
Er zijn nou eenmaal veel dingen gebeurd de laatste jaren, dat weet iedereen, daar kan de media ook niet aan onderuit.
Jep, triest niet?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 21:14 schreef Modus het volgende:
Maar dat is natuurlijk ook mede te danken niet alleen aan hoe media werken maar ook dat er veel meer media is gekomen. Zoals vanmiddag op Radio 1 werd omschreven 'en commercieel of niet commercieel, ze vechten allemaal om de kijkcijfers'. Wat er voor zorgt dat tegenwoordig ook de NOS 10x overschakelt naar een wachtende verslaggever die letterlijk niks te melden heeft.
Het is de realiteit, denk dat er weinig meer aan te veranderen valt, dus moeten we ons er maar op aanpassen lijkt me. Vooruitgang brengt niet enkel positieve dingen maar je hebt er maar mee te dealen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 21:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, triest niet?
Kranten net zo, bij een vergelijkbare moord die 20 jaar terug op Pag 5 stond heeft ook de volkskrant nu de chocoladeletters op de voorpagina.
ik moet helemaal niksquote:Op vrijdag 7 mei 2010 21:23 schreef Samson het volgende:
[..]
Het is de realiteit, denk dat er weinig meer aan te veranderen valt, dus moeten we ons er maar op aanpassen lijkt me.
Kortom, je geeft me gelijk.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 21:23 schreef Samson het volgende:
[..]
Het is de realiteit, denk dat er weinig meer aan te veranderen valt, dus moeten we ons er maar op aanpassen lijkt me. Vooruitgang brengt niet enkel positieve dingen maar je hebt er maar mee te dealen.
Goed bezig bij het OM. Alles uit de kast halen om die man van de straat te houden.quote:Schreeuwer dodenherdenking langer vast
AMSTERDAM - De man die tijdens de twee minuten stilte op de Dam in Amsterdam met zijn geschreeuw voor paniek zorgde, blijft in voorlopige hechtenis.
Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vrijdag besloten. Volgens de rechter-commissaris is er voldoende verdenking van strafbare feiten. De verdachte blijft daarom nog twee weken in de cel zitten.
De 39-jarige Amsterdammer zit sinds woensdagavond vast nadat hij tijdens de dodenherdenking de aanwezigen de stuipen op het lijf had gejaagd.
Door de paniek die ontstond door zijn geschreeuw moesten 63 mensen worden behandeld bij de eerstehulpposten van de Amsterdamse ziekenhuizen.
Openbare orde
Justitie verdenkt de man van verstoring van de openbare orde en het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel. Daarnaast heeft het Openbaar Ministerie (OM) er een nieuwe verdenking aan toegevoegd.
De officier van justitie is na het horen van getuigen en het verrichten van onderzoek tot de conclusie gekomen dat de man een gevaarlijke situatie heeft gecreëerd voor zowel de koningin als de kroonprins en zijn echtgenote of een poging daartoe heeft ondernomen.
Toegevoegd
Zijn advocate Mariëlle van Essen meent dat het OM deze feiten er bewust aan heeft toegevoegd om de man langer vast te kunnen houden. Het is volgens haar in lange tijd niet gebeurd dat iemand wordt vervolgd voor het wetsartikel 'aanranding van de koning'.
''Alsof schreeuwen zo'n goed plan is om de koningin iets aan te doen'', aldus de raadsvrouw.
Spijt
De man had eerder via zijn advocate al laten weten spijt te hebben van zijn actie. Hij betreurt de situatie die hij heeft veroorzaakt en de gevolgen daarvan voor de ruim zestig slachtoffers. Hij heeft nooit de bedoeling gehad paniek te veroorzaken.
Na afloop van de hechtenis van twee weken kan de officier van justitie de raadkamer van de rechtbank vragen de gevangenhouding van de verdachte met maximaal negentig dagen te verlengen.
Dat kan 'm nog duren komen te staanquote:Titel II. Misdrijven tegen de koninklijke waardigheid
Artikel 109
Elke feitelijke aanranding van de persoon van de Koning die niet valt in een zwaardere strafbepaling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zeven jaren en zes maanden of geldboete van de vijfde categorie.
Als ik de ingezonden reacties van de volgende site lees, denk ik: Hoe kom je erbij?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gelul
slordige 20 jaar terug werd er een man neergestoken door een doorgedraaide gek in een cafe bij mij in de provinciestad waar ik toen woonde. Mensen waren geschokt, was een gedenkdienst en stille tocht. Dit was goed voor een klein stukje in de Volkskrant op pagina 5, 1 kolom breed, 10 cm lang.
Als dit nu gebeurt staan er 5 rapportage wagens met een sat uplink live uit te zenden van de locatie en zie je urenlang de nooddiensten en de politie, geschokte mensen mogen hun zegje doen, spanning en sensatie, de stille toch wordt uitgezonden, de begrafenis,
Er gebeurt niet meer.
Nederland wordt steeds meer een Fox News Nation
quote:Damschreeuwer nog drie maanden vast
De man die de Dodenherdenking op de
Dam verstoorde,blijft nog drie maanden
vastzitten.Dat heeft de rechtbank in
Amsterdam bepaald.De man veroorzaakte
op 4 mei met zijn geschreeuw paniek op
de Dam.Tientallen mensen raakten gewond
toen ze wegrenden.
Ik was in het buitenland en hoorde hier zojuist pas van. Even op youtube gekeken maar 3 maanden erbij is wat overdreven vind ik (op basis van wat ik nu weet dan, en da's niet veelquote:
Was je in Noord-Koreaquote:Op dinsdag 18 mei 2010 16:04 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
Ik was in het buitenland en hoorde hier zojuist pas van. Even op youtube gekeken maar 3 maanden erbij is wat overdreven vind ik (op basis van wat ik nu weet dan, en da's niet veel)
Op grond waarvan in vredesnaam? Die man had al lang op straat moeten staan en onder behandeling moeten zijn. Grof schandaal dit. Maar wel weer typerend voor de laffe, achterbakse Nederlandse mentaliteit. Rennen, het hek valt om! En vervolgens als een stel laffe jakhalzen blij gaan zitten doen omdat dat stelletje hufters bij het OM er weer eens zin in hebben.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 00:53 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Goed bezig bij het OM. Alles uit de kast halen om die man van de straat te houden.
Ga toch heen. Eén briefje naar het Europese hof en Nederland heeft een hoop uit te leggen.quote:Dat kan 'm nog duren komen te staan
quote:Getuigen 'damschreeuw' melden zich
` Ruim 100 mensen hebben zich gemeld
bij de advocaat van de man die op de
Dam tijdens Dodenherdenking paniek
veroorzaakte.Ze deden dat na een oproep
van de advocaat.Die hoopt met hun hulp
aan te tonen dat de paniek niet alleen
door de schreeuw werd veroorzaakt.
Volgens de advocaat hebben ook anderen
daaraan bijgedragen,zoals iemand die
"bom,bom,vlucht!" zou hebben geroepen.
De rechtbank in Amsterdam besloot