En het beruchte filmpje:quote:AMSTERDAM - Een video in handen van de klokkenluiderswebsite Wikileaks laat zien hoe Amerikanen verantwoordelijk zijn voor de dood van twaalf Iraakse burgers en twee journalisten van het persbureau Reuters.
Wikileaks heeft een kopie van de video van 39 minuten in handen gekregen. De beelden tonen hoe twee Reuters-journalisten aan hun einde kwamen.
Het persagentschap probeerde eerder toegang tot de video te krijgen met een beroep op de Amerikanse variant van de Wet openbaarheid van bestuur, maar kregen de beelden niet.
Op de video is te zien hoe in een buitenwijk van Baghdad Amerikaanse soldaten vanuit een Apache helikopter kijken naar een groep mannen. De camera van Reuters-journalist Saeed Chmagh's (40) lijkt vervolgens voor een vuurwapen aangezien te worden.
Vuursalvo
Daarop vraagt een militair om toestemming om te vuren en doet dat vervolgens ook. Als de journalist probeert te ontkomen wordt hij bij een volgend vuursalvo geraakt.
Als vervolgens mensen proberen een gewonde man af te voeren in een busje, is te zien hoe opnieuw toestemming wordt gevraagd het vuur op de burgers te openen. Opnieuw volgt een vuursalvo, waarbij de andere mensen worden gedood. Ook de 22-jarige journalist Namir Noor-Eldeen vindt bij het incident de dood.
Lachen
Op diverse punten in de film is te horen dat bij de communicatie er diverse malen over het schieten wordt gelachen. Als een tank gaat kijken bij de bestelbus zegt een militair in de Apache helikopter “ze reden net over een lijk”. Daarop volgt het antwoord lachend: “Oh, werkelijk?”
Als de tank bij de bestelbus arriveert blijken er ook twee gewonde kinderen in het voertuig te liggen. Een soldaat vraagt toestemming om de kinderen naar een Amerikaans hospitaal te brengen.
Dat wordt echter geweigerd en de kinderen worden naar een Iraaks ziekenhuis doorverwezen. Later verwijten de coalitatietroepen het incident aan een actie van Iraakse opstandelingen.
Persconferentie
Het ontvangen beeldmateriaal is versleuteld, waardoor het vertonen onmogelijk is. Experts zijn in staat gebreken de bescherming te kraken en de video alsnog zichtbaar te maken. Daarvoor is geld ingezameld en veel rekenkracht van veel verschillende computers ingezet.
Daarna hebben de mensen achter Wikileaks een persconferentie uitgeschreven in het hart van de Amerikaanse macht bij de National Press Club in Washington, DC. Naast het rauwe beeldmateriaal is er ook een verkorte versie van 17 minuten met duiding beschikbaar gemaakt.
Ruzie
Het tonen van de video is onzeker geweest. Vorige maand hielden Amerikaanse autoriteiten een medewerker van Wikileaks 22 uur gevangen voor ondervraging om het materiaal in handen te krijgen. Andere medewerkers werden gevolgd.
Uit eerder gelekt materiaal blijkt dat de VS eerder opties hebben onderzocht om Wikileaks te sluiten en de mensen erachter op te pakken. Het Pentagon beschouwt de medewerkers als een 'gevaar voor de nationale veiligheid'.
Val kabinet
Een onthulling van CIA-documenten vorige week maakt duidelijk dat de Amerikanen een
communicatieplan hebben om de publieke opinie te manipuleren om de oorlog in Afghanistan te blijven steunen. Aanleiding voor het maken van dit document zou de val van het kabinet Balkenende IV over het verblijf in Uruzgan zijn.
Omdat de Amerikanen zich heel goed realiseren dat dit soort acties uiteindelijk enorm contra-productief zijn voor hun effort daar. Dus om het een beetje in de hand te houden, zeg maar. Aan de andere kant staat in ieder geval ook een jurist die beoordeelt of dit binnen de regels valt. Aan hetgeen hem verteld werd zou dat best wel zo zijn. Maar dat weerspiegelt dus niet de situatie op de grond.quote:Op maandag 5 april 2010 23:23 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Waarom is er iemand die toestemming geeft wanneer hij alleen maar via gepraat de situatie zich moet inbeelden?
Je hebt het er maar moeilijk mee hequote:
Ik vond dit nog een van zijn meest hoogstaande bijdragen. In het vorige topic was het écht alleen maar onzin die hij uitkraamde.quote:
Ik zei alleen dat die militairen hebben gehandeld naar wat hun het beste leek.quote:Op maandag 5 april 2010 23:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vond dit nog een van zijn meest hoogstaande bijdragen. In het vorige topic was het écht alleen maar onzin die hij uitkraamde.
Inderdaad.quote:Op maandag 5 april 2010 23:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vond dit nog een van zijn meest hoogstaande bijdragen. In het vorige topic was het écht alleen maar onzin die hij uitkraamde.
Het is ook weer niet het beleid om het zo te doen hoor! Zoals ik al zei: de Amerikanen weten zelf ook wel dat dit zeer schadelijk is voor hun doelstellingen daar. Maar het zal wel vaker voorkomen, want meestal is er natuurlijk geen camera bij.quote:Op maandag 5 april 2010 23:37 schreef Ryan3 het volgende:
We zien nu zoiets; maar dat iets dergelijks meerdere malen gebeurd is, zo niet schering en inslag is, is niet ondenkbaar.
quote:Op maandag 5 april 2010 23:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij begint ook anders met een hoop suggestieve rotzooi.quote:Omdat de Amerikanen zich heel goed realiseren dat dit soort acties uiteindelijk enorm contra-productief zijn voor hun effort daar. Dus om het een beetje in de hand te houden, zeg maar.
Denk ook niet dat het beleid is.quote:Op maandag 5 april 2010 23:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is ook weer niet het beleid om het zo te doen hoor! Zoals ik al zei: de Amerikanen weten zelf ook wel dat dit zeer schadelijk is voor hun doelstellingen daar. Maar het zal wel vaker voorkomen, want meestal is er natuurlijk geen camera bij.
Jij niet, maar dat zorgde er niet voor dat er niet nog meer onzin werd uitgekraamd.quote:Op maandag 5 april 2010 23:40 schreef TwenteFC het volgende:
[..]Heb je hem ook weer, wat was je stil?
Jij gelooft niet dat de Amerikanen proberen zo weinig mogelijk fouten te maken omdat dit contra-productief is?quote:Op maandag 5 april 2010 23:40 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
[..]
Jij begint ook anders met een hoop suggestieve rotzooi.
En militairen mogen in jouw optiek zulke fouten maken en daar ook nog eens mee wegkomen?quote:Op maandag 5 april 2010 23:38 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ik zei alleen dat die militairen hebben gehandeld naar wat hun het beste leek.
Aan de hand van dat filmpje kan je niet zien of dat juist is geweest of niet, dat mogen ze nu lekker aan gaan uitzoeken.
Vertel nou eens, wat is daar nou precies immoreel aan? Deze soldaten zijn gebonden aan een heel strikt 'rules of engagement' waardoor een 'insurgent', die jou als Amerikaanse soldaat per definitie naar het leven staat, niet aangevallen mag worden als deze niet gewapend is. Is het niet verwonderlijk dat een Amerikaans soldaat de kans graag ziet om zijn militair vermogen in te zetten om deze 'insurgent' uit te schakelen?quote:Op maandag 5 april 2010 23:32 schreef Zith het volgende:
En ook dat smeken van die piloot toen die ongewapende burgers die gewonde gingen helpen: "Come on, let me shoot them, come on!"
Inderdaad, elke reactie op mij was rotzooi.quote:Op maandag 5 april 2010 23:42 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jij niet, maar dat zorgde er niet voor dat er niet nog meer onzin werd uitgekraamd.
Als er nu een onderzoek komt na alles wat hier mee te maken had, dus ook buiten dit filmpje om en het blijkt dat er grove fouten zijn gemaakt dan dienen die militairen gewoon gestraft te worden.quote:Op maandag 5 april 2010 23:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En militairen mogen in jouw optiek zulke fouten maken en daar ook nog eens mee wegkomen?
Prima dat hij dat zou willen, maar hij weet in het voorbeeld die je schetst dan ook dat dit een schending van het verdrag van Geneve (1996) is.quote:Op maandag 5 april 2010 23:43 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Vertel nou eens, wat is daar nou precies immoreel aan? Deze soldaten zijn gebonden aan een heel strikt 'rules of engagement' waardoor een 'insurgent', die jou als Amerikaanse soldaat per definitie naar het leven staat, niet aangevallen mag worden als deze niet gewapend is. Is het niet verwonderlijk dat een Amerikaans soldaat de kans graag ziet om zijn militair vermogen in te zetten om deze 'insurgent' uit te schakelen?
Maar er waren volgens mij ook al soldaten onderweg naar dat gebied.quote:Op maandag 5 april 2010 23:45 schreef LXIV het volgende:
Ik geloof niet dat het een fout is. Een fout suggereert dat het per ongeluk gaat. Deze piloot is gewoon doelbewust bezig toestemming te krijgen om te vuren op iets waarvan hij weet dat hij hier helemaal niet op vuren mag.
Er zijn natuurlijk situaties waarin er een inschattingsfout gemaakt wordt. Maar hier liggen de zaken toch wel heel duidelijk. Bovendien is er geen enkele stress of tijdsdruk om overhaast te beslissen. Het is gewoon een zuivere moordpartij. In koelen bloede.
En wat als de regering doet alsof er niets gebeurd was, de doden insurgents waren en ze zeggen niet weten hoe die journalisten gedood werden en hoe de kinderen gewond raakten?quote:Op maandag 5 april 2010 23:45 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Als er nu een onderzoek komt na alles wat hier mee te maken had, dus ook buiten dit filmpje om en het blijkt dat er grove fouten zijn gemaakt dan dienen die militairen gewoon gestraft te worden.
Alleen voor amerikaanse soldaten of ook voor Irakeese burgers?quote:Op maandag 5 april 2010 23:44 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Welk feit in de video doet jou zeggen dat de gunner (niet de piloot) hier bewust was van het feit dat dit onschuldige mensen waren waarop hij aan het vuren was?quote:Op maandag 5 april 2010 23:45 schreef LXIV het volgende:
Ik geloof niet dat het een fout is. Een fout suggereert dat het per ongeluk gaat. Deze piloot is gewoon doelbewust bezig toestemming te krijgen om te vuren op iets waarvan hij weet dat hij hier helemaal niet op vuren mag.
Er zijn natuurlijk situaties waarin er een inschattingsfout gemaakt wordt. Maar hier liggen de zaken toch wel heel duidelijk. Bovendien is er geen enkele stress of tijdsdruk om overhaast te beslissen. Het is gewoon een zuivere moordpartij. In koelen bloede.
Met een Ak47 rondzwaaien is in mijn ogen niet onschuldig.quote:Op maandag 5 april 2010 23:48 schreef Zith het volgende:
[..]
Alleen voor amerikaanse soldaten of ook voor Irakeese burgers?
Natuurlijk weet hij niet dat het onschuldigen zijn, maar hij overdrijft wel ('receiving fire!'), en dat zou kunnen zijn om (zoals jij hier post) om dingen voor elkaar te krijgen die anders niet mogen.quote:Op maandag 5 april 2010 23:49 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Welk feit in de video doet jou zeggen dat de gunner (niet de piloot) hier bewust was van het feit dat dit onschuldige mensen waren waarop hij aan het vuren was?
Oh? Mij wel hoor. Ik zie een bloeddorstige trigger-happy boerenkink uit Texas schieten op mensen die gewonden proberen te helpen, waarna ze zelf opeens de target zijn.quote:Op maandag 5 april 2010 23:38 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ik zei alleen dat die militairen hebben gehandeld naar wat hun het beste leek.
Aan de hand van dat filmpje kan je niet zien of dat juist is geweest of niet, dat mogen ze nu lekker aan gaan uitzoeken.
Jij ziet maar 30-40 minuten van de 'actie' jij weet ook niet wat er daarvoor gebeurt is.quote:Op maandag 5 april 2010 23:51 schreef Zith het volgende:
[..]
Natuurlijk weet hij niet dat het onschuldigen zijn, maar hij overdrijft wel ('receiving fire!'), en dat zou kunnen zijn om (zoals jij hier post) om dingen voor elkaar te krijgen die anders niet mogen.
Wat hij vertelt komt gewoon niet in de verste verte overeen met wat er daadwerkeljk op de grond gebeurt.quote:Op maandag 5 april 2010 23:49 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Welk feit in de video doet jou zeggen dat de gunner (niet de piloot) hier bewust was van het feit dat dit onschuldige mensen waren waarop hij aan het vuren was?
Probeer eens wat meer van de wereld te zienquote:Op maandag 5 april 2010 23:50 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Met een Ak47 rondzwaaien is in mijn ogen niet onschuldig.
quote:Op maandag 5 april 2010 23:52 schreef msnk het volgende:
Dit soort filmpjes, zeer verontrustend
[..]
Oh? Mij wel hoor. Ik zie een bloeddorstige trigger-happy boerenkink uit Texas schieten op mensen die gewonden proberen te helpen, waarna ze zelf opeens de target zijn.
Ik heb nog twee vragen aan jou open staan.quote:Op maandag 5 april 2010 23:53 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Jij ziet maar 30-40 minuten van de 'actie' jij weet ook niet wat er daarvoor gebeurt is.
Amerikaanse soldaten staan onder directe controle en toezicht van hun meerdere.quote:Op maandag 5 april 2010 23:48 schreef Zith het volgende:
[..]
Alleen voor amerikaanse soldaten of ook voor Irakeese burgers?
Ja dus?quote:Op maandag 5 april 2010 23:53 schreef Zith het volgende:
[..]
Probeer eens wat meer van de wereld te zienMijn pa reedt in Sudan en Afganisthan met een AK-47 in zijn auto rond, zoals praktisch iedere burger.
In mijn optiek mogen ze wel wat moeite doen om de situatie te onderzoeken, zeker nu de media aandacht zo groot is. Het maakt ze misschien verdacht omdat ze dit nu niet doen, maar het bewijst ook niet dat ze wel fout hebben gehandeld.quote:Op maandag 5 april 2010 23:48 schreef Zith het volgende:
[..]
En wat als de regering doet alsof er niets gebeurd was, de doden insurgents waren en ze zeggen niet weten hoe die journalisten gedood werden en hoe de kinderen gewond raakten?
Hij onderhandelt met de 'tribes' daar dus, yepquote:Op maandag 5 april 2010 23:55 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ja dus?
Hij gaat ook in een groep staan met een RPG en meerdere mensen met pistolen?
quote:Op maandag 5 april 2010 23:55 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ja dus?
Hij gaat ook in een groep staan met een RPG en meerdere mensen met pistolen?
Want dat is dus hoe de piloot de situatie heeft ingeschat.
Kijk maar uit, want als je deze piloot 'trigger-happy' noemt vindt FCTwente je domquote:Op maandag 5 april 2010 23:58 schreef slashdotter3 het volgende:
07:02, 7 man dood, 1 gast kruipt over de grond.
Stem zegt: "Alright, All You Gotta Do is Pick Up a Weapon"
WTF
Je reageert nu door een verdrag op te noemen, je eerste reactie was echter één die leek op een soort primaire walging/afgrijzen wat duidt op een morele verwerping.quote:Op maandag 5 april 2010 23:46 schreef Zith het volgende:
[..]
Prima dat hij dat zou willen, maar hij weet in het voorbeeld die je schetst dan ook dat dit een schending van het verdrag van Geneve (1996) is.
quote:Op maandag 5 april 2010 23:57 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
In mijn optiek mogen ze wel wat moeite doen om de situatie te onderzoeken, zeker nu de media aandacht zo groot is.
Het beschieten van ongewapende mensen die zich over gewonden ontfermen is gewoon een oorlogsmisdaad zoals de USA zich daaraan hebben verbonden via geneve (1996), zelfs ALS dit de vijand zou zijn. Dus ja, bewijs genoeg imo.quote:Het maakt ze misschien verdacht omdat ze dit nu niet doen, maar het bewijst ook niet dat ze wel fout hebben gehandeld.
quote:Op maandag 5 april 2010 23:59 schreef Zith het volgende:
[..]
Kijk maar uit, want als je deze piloot 'trigger-happy' noemt vindt FCTwente je dom
Waarom zou ik?quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:01 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Je reageert nu door een verdrag op te noemen, je eerste reactie was echter één die leek op een soort primaire walging/afgrijzen wat duidt op een morele verwerping.
Ongeacht of dit inderdaad een schending van het verdrag zou zijn, een verdrag is niet gelijk aan iemand's morele waarden. Ik geef jou een volkomen begrijpelijke morele redenering waarom een soldaat zo zou reageren, en jij komt met een verwijzing naar papier en inkt? kom eens met wat beters.
Jij kan op dat filmpje zien wat er allemaal in die zwarte bus zit?quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:01 schreef Zith het volgende:
[..]
[..]
Het beschieten van ongewapende mensen die zich over gewonden ontfermen is gewoon een oorlogsmisdaad zoals de USA zich daaraan hebben verbonden via geneve (1996), zelfs ALS dit de vijand zou zijn. Dus ja, bewijs genoeg imo.
De piloten wel dan? Zo nee, waarom zonder enig aanleiding dan erop schieten?quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:03 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Jij kan op dat filmpje zien wat er allemaal in die zwarte bus zit?
Waarom overdrijft hij als hij zegt "receiving fire"? was dat niet zo? en ongeacht wat het antwoord is, waar we het mee moeten doen is zijn subjectieve ervaring dat aangaf dat er geschoten werd. Er waren wel degelijk wapens in het spel.quote:Op maandag 5 april 2010 23:51 schreef Zith het volgende:
[..]
Natuurlijk weet hij niet dat het onschuldigen zijn, maar hij overdrijft wel ('receiving fire!'), en dat zou kunnen zijn om (zoals jij hier post) om dingen voor elkaar te krijgen die anders niet mogen.
Kijk uit, straks post FCTwente 'quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:05 schreef slashdotter3 het volgende:
07:30, busje komt de doden oppikken van de straat
Stem: misschien komen ze de wapens ophalen
Crazyhorse One-Eight:
07:48 Let me engage
07:52 Can I shoot?
08:05 Come on, let us shoot!
08:28 Fuck
08:37 Come on!
Die gast staat echt te trappelen om mensen overhoop te schieten
Omdat ze een gebied in rijden waar net een apache heeft huis gehouden, en dat ze vervolgens naar terroristen lopen en dat er wapens in dat gebied liggen?quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:03 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De piloten wel dan? Zo nee, waarom zonder enig aanleiding dan erop schieten?
Op zich gun ik een dergelijke soldaat liever een post-traumatische stressstoornis voor de rest van zijn leven, dan een gevangenisstraf.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:05 schreef slashdotter3 het volgende:
07:30, busje komt de doden oppikken van de straat
Stem: misschien komen ze de wapens ophalen
Crazyhorse One-Eight:
07:48 Let me engage
07:52 Can I shoot?
08:05 Come on, let us shoot!
08:28 Fuck
08:37 Come on!
Die gast staat echt te trappelen om mensen overhoop te schieten
Wat is precies je punt? Verder gebruikt de piloot dezelfde camera footage voor intel, hij ziet dus hetzelfde als wij zien, en wij zien duidelijk geen schoten.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:05 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Waarom overdrijft hij als hij zegt "receiving fire"? was dat niet zo? en ongeacht wat het antwoord is, waar we het mee moeten doen is zijn subjectieve ervaring dat aangaf dat er geschoten werd. Er waren wel degelijk wapens in het spel.
Nonsens. Er ging geen enkele dreiging vanuit die mensen met dat busje. Zonder enig aanleiding en zonder een reële dreiging op mensen schieten is walgelijk. Mensonwaardig.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:06 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Omdat ze een gebied in rijden waar net een apache heeft huis gehouden, en dat ze vervolgens naar terroristen lopen en dat er wapens in dat gebied liggen?
Waarom ik op jou reageer weet ik ook niet trouwens, jij antwoord ook nooit tenzij het je uitkomt. Vies trolletje.
Ik reageer niet meer op jou.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:08 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nonsens. Er ging geen enkele dreiging vanuit die mensen met dat busje. Zonder enig aanleiding en zonder een reële dreiging op mensen schieten is walgelijk. Mensonwaardig.
Omdat er gewoon nergens gevuurd wordt. Er is ook niks te zien wat er op die helicopter gericht wordt. Die mensen hebben die helicopter niet eens gezien! Ze staan daar gewoon te staan!quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:05 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Waarom overdrijft hij als hij zegt "receiving fire"? was dat niet zo? en ongeacht wat het antwoord is, waar we het mee moeten doen is zijn subjectieve ervaring dat aangaf dat er geschoten werd. Er waren wel degelijk wapens in het spel.
Hoe JIJ er naar kijkt, de mensen in de helicopter hebben hier meer ervaring in dan jij en ik samen.quote:Op maandag 5 april 2010 23:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat hij vertelt komt gewoon niet in de verste verte overeen met wat er daadwerkeljk op de grond gebeurt.
Ok, hij zou die camera kunnen aanzien voor een wapen. Maar waar komen dan opeens die five or six armed men vandaan? En wanneer wordt er dan door die groep gevuurd? Dat zijn gewoon dingen die niet gebeuren, hoe je er ook naar kijkt.
Reageer gewoon helemaal niet. Scheelt ons een hoop irritatie en het topic wordt daar enigszins serieuzer door.quote:
Met wat? Met kijken?quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:12 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Hoe JIJ er naar kijkt, de mensen in de helicopter hebben hier meer ervaring in dan jij en ik samen.
Inderdaad erg serieus als je geen tegengeluid krijgt.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:12 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Reageer gewoon helemaal niet. Scheelt ons een hoop irritatie en het topic wordt daar enigszins serieuzer door.
In het geval van een Apache is er altijd een camera bij.quote:Op maandag 5 april 2010 23:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is ook weer niet het beleid om het zo te doen hoor! Zoals ik al zei: de Amerikanen weten zelf ook wel dat dit zeer schadelijk is voor hun doelstellingen daar. Maar het zal wel vaker voorkomen, want meestal is er natuurlijk geen camera bij.
"Verdragen > eigen gevoel?"quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:03 schreef Zith het volgende:
[..]
Waarom zou ik?Verdragen > eigen gevoel
Soldaten die ongewapende burgers EN/OF vijand doodschieten vind ik trouwens nog steeds walgelijk.
Ja. Maar veel dingen gebeuren er natuurlijk gewoon op de grond.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:16 schreef Nobu het volgende:
[..]
In het geval van een Apache is er altijd een camera bij.
Wat is precies mijn punt? wel blijven opletten he in een discussie. Jij stelt in jouw eigen subjectieve kijk op de video dat deze jongen zou overdrijven, ik zeg dat jij dat niet kan weten, jij zit in een lekkere stoel in Nederland, hij in een Helikopter een paar honderd meter boven de grond met een reeel gevaar van een rpg-raket die zijn kant kan opvliegen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:06 schreef Zith het volgende:
[..]
Wat is precies je punt? Verder gebruikt de piloot dezelfde camera footage voor intel, hij ziet dus hetzelfde als wij zien, en wij zien duidelijk geen schoten.
Je valt samen met je vriend ZITH in herhalingen, jij zegt dat er niet gevuurd is, de piloot/gunner van wel. Jij weet wat de afloop van de situatie zal zijn, namelijk dode onschuldige, de piloot/gunner niet.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat er gewoon nergens gevuurd wordt. Er is ook niks te zien wat er op die helicopter gericht wordt. Die mensen hebben die helicopter niet eens gezien! Ze staan daar gewoon te staan!
Die piloot liegt gewoon keihard, om toestemming te krijgen eens lekker op een groepje mensen te knallen. Overdrijven is niet eens van toepassing, het is gewoon helemaal niet waar.
Zelfs al was er een RPG, hadden ze hem gezien, hadden ze er op willen vuren, dan nog hadden ze hem niet kunnen raken op die afstand: http://en.wikipedia.org/wiki/RPG_7quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:20 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Wat is precies mijn punt? wel blijven opletten he in een discussie. Jij stelt in jouw eigen subjectieve kijk op de video dat deze jongen zou overdrijven, ik zeg dat jij dat niet kan weten, jij zit in een lekkere stoel in Nederland, hij in een Helikopter een paar honderd meter boven de grond met een reeel gevaar van een rpg-raket die zijn kant kan opvliegen.
Je maakt de fout dat jij zijn situatie kan inschatten.
Wat de technische specificaties van zo'n ding nou precies zijn is natuurlijk weinig relevant, er zou genoeg reden overblijven om tot vuren over te gaan ter bescherming van grondtroepen die er naar toe gestuurd waren.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zelfs al was er een RPG, hadden ze hem gezien, hadden ze er op willen vuren, dan nog hadden ze hem niet kunnen raken op die afstand: http://en.wikipedia.org/wiki/RPG_7
Zo'n ding gaat misschien 200 of 250 meter omhoog de lucht in.
Je gaat juist niet het risico nemen dat je beschoten wordt door trigger happy idioten. Dus ga je je achter hoekjes verstoppen. Maar dat helpt helaas niet tegen apaches met wazige zwartwit camerabeelden waar jouw videocamera er als een rpg launcher uit ziet.quote:Op maandag 5 april 2010 18:13 schreef Illiberal het volgende:
Lijkt me ook niet handig om als journalist met allerlei voorwerpen te gaan zwaaien en je verdekt op te gaan stellen in een oorlogsgebied.
Waarom zou dit geen common practice zijn? Ik denk van wel. Je kunt van een hoogte van 200m via die camera's niet duidelijk zien of iemand een wapen of iets anders in zijn handen heeft. Om het zekere voor het onzekere te nemen wordt gevraagd om engagement. Ik denk dat dit incident zeker niet op zichzelf staat zelfs.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Maar veel dingen gebeuren er natuurlijk gewoon op de grond.
PS: ik ga er dus wel vanuit dat dit een uitzondering is en geen common practice onder die Apache-crews.
Ja maar er werd toch eerst gevuurd en toen werden die grondtroepen erheen gestuurd om de schade op te nemen? Oorzaak en gevolg.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:29 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Wat de technische specificaties van zo'n ding nou precies zijn is natuurlijk weinig relevant, er zou genoeg reden overblijven om tot vuren over te gaan ter bescherming van grondtroepen die er naar toe gestuurd waren.
Het is niet uniek. Maar zoals al gezegd, het wordt allemaal gefilmd en het feit dat hier zo'n ophef over is geeft al aan dat er toch iets bijzonders aan de hand is.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarom zou dit geen common practice zijn? Ik denk van wel. Je kunt van een hoogte van 200m via die camera's niet duidelijk zien of iemand een wapen of iets anders in zijn handen heeft. Om het zekere voor het onzekere te nemen wordt gevraagd om engagement. Ik denk dat dit incident zeker niet op zichzelf staat zelfs.
Wanneer het filmpje start volgen ze al een zwart busje. Daarvoor is er al iets gebeurt denk ik aan wat mee heeft gespeeld in de beoordeling van de chopper. Maar dat is wat ik denk, ik heb er ook geen bewijs voor.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja maar er werd toch eerst gevuurd en toen werden die grondtroepen erheen gestuurd om de schade op te nemen? Oorzaak en gevolg.
Iemand neerschieten omdat hij mogelijk als daarna grondtroepen komen om te kijken hoe hij daar als lijk ligt gaat vuren, dat is gek.
Bovendien stelde je dat die piloot vuurde omdat hij de dreiging had om zelf onder vuur genomen te worden. Die dreiging had hij dus sowieso niet.
De grondtroepen melden dat er geen personeel ten oosten van ze zit. Op het moment dat ze even later ervan uitgaan dat het een rpg is kijkt de Apache ongeveer naar het westen. Ze gaan er dus waarschijnlijk vanuit dat de grondtroepen het doel zijn.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zelfs al was er een RPG, hadden ze hem gezien, hadden ze er op willen vuren, dan nog hadden ze hem niet kunnen raken op die afstand: http://en.wikipedia.org/wiki/RPG_7
Zo'n ding gaat misschien 200 of 250 meter omhoog de lucht in.
Als jij bloedend langs de kant van de weg ligt en ik kom langsrijden, moet ik jou dan gewoon laten liggen? Het punt is dat ze niet wisten wat dat busje aan het doen was en toch schoten ze. Als je in Nederland een misdadiger laat doodbloeden dan ben je strafbaar. (voor als je antwoord is: ze wisten toch dat die mensen niet voor niets in pap waren veranderd?)quote:
quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is niet uniek. Maar zoals al gezegd, het wordt allemaal gefilmd en het feit dat hier zo'n ophef over is geeft al aan dat er toch iets bijzonders aan de hand is.
In totaal zijn er natuurlijk tienduizenden filmpjes waar er gevuurd wordt vanuit helicopters. Maar dit filmpje wordt dus op het journaal vertoond. Een bijzonder filmpje dus.
Twee jaar geleden was er een soortgelijk filmpje waarin een dikke bom werd gedropt op een ongewapende groep, daar was toen ook ophef over.
Het kapot geschoten busje is niet zwart:quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:24 schreef TwenteFC het volgende:
Ik heb ook het gevoel dat we een stuk missen van dat filmpje. Er wordt al een zwart busje gevolgd wanneer het filmpje start.
Even later ook nog:"he was right in front of the Brad"quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:34 schreef Nobu het volgende:
[..]
De grondtroepen melden dat er geen personeel ten oosten van ze zit. Op het moment dat ze even later ervan uitgaan dat het een rpg is kijkt de Apache ongeveer naar het westen. Ze gaan er dus waarschijnlijk vanuit dat de grondtroepen het doel zijn.
Waarom quote je me op die reactie, hij was niet voor jou?quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:34 schreef baba117 het volgende:
[..]
Als jij bloedend langs de kant van de weg ligt en ik kom langsrijden, moet ik jou dan gewoon laten liggen? Het punt is dat ze niet wisten wat dat busje aan het doen was en toch schoten ze. Als je in Nederland een misdadiger laat doodbloeden dan ben je strafbaar. (voor als je antwoord is: ze wisten toch dat die mensen niet voor niets in pap waren veranderd?)
Komt, omdat de slachtoffers in dit geval een persbureau achter zich hadden staan, die graag wilden weten waarom hun medewerkers het slachtoffer werden van een Apache, omdat zij zeker wisten dat hun medewerkers niet in het bezit waren van AK47s en RPGs. Bij de talloze onbekende slachtoffers is er niemand die vragen stelt, waardoor een incident maar blijft doorsudderen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is niet uniek. Maar zoals al gezegd, het wordt allemaal gefilmd en het feit dat hier zo'n ophef over is geeft al aan dat er toch iets bijzonders aan de hand is.
In totaal zijn er natuurlijk tienduizenden filmpjes waar er gevuurd wordt vanuit helicopters. Maar dit filmpje wordt dus op het journaal vertoond. Een bijzonder filmpje dus.
Twee jaar geleden was er een soortgelijk filmpje waarin een dikke bom werd gedropt op een ongewapende groep, daar was toen ook ophef over.
Er gebeurt natuurlijk heel veel ellende, veel blijft ook buiten de media en daar zullen we nooit van horen, dit gebeuren is absoluut niet goed te praten en in mijn ogen gewoon een oorlogsmisdaad die bestraft moet worden.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Komt, omdat de slachtoffers in dit geval een persbureau achter zich hadden staan, die graag wilden weten waarom hun medewerkers het slachtoffer werden van een Apache, omdat zij zeker wisten dat hun medewerkers niet in het bezit waren van AK47s en RPGs. Bij de talloze onbekende slachtoffers is er niemand die vragen stelt, waardoor een incident maar blijft doorsudderen.
quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:20 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Wat is precies mijn punt? wel blijven opletten he in een discussie. Jij stelt in jouw eigen subjectieve kijk op de video dat deze jongen zou overdrijven, ik zeg dat jij dat niet kan weten, jij zit in een lekkere stoel in Nederland, hij in een Helikopter een paar honderd meter boven de grond met een reeel gevaar van een rpg-raket die zijn kant kan opvliegen.
Je maakt de fout dat jij zijn situatie kan inschatten.
Ze zagen toch wat dat busje kwam doen? Ze openden het vuur pas toen die gewonde al was opgehaald. Bovendien zie je nergens bij dat busje wapens of opstandelingen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:37 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Waarom quote je me op die reactie, hij was niet voor jou?
Feit blijft dat er dus nog een busje een oorlogsgebied komt binnen rijden.
Waar over enkele minuten eigen collega's naar toe gaan en dit enkele minuten na een aanval.
Daarbij lagen er nog wapens in dat gebied, en misschien hadden ze zelf ook wel wapens bij.
Het is aan Amerika om de situatie uit te pluizen, maar er word gewoon wel heel makkelijk gezegd dat de Amerikanen nooit hadden mogen schieten, terwijl wij maar een klein fragment zien van een complete situatie.
What goes up most come down. Als dat ding vervolgens in een school met kinderen land is het weerquote:
Liep je pa ook met z'n AK in de hand rond als er een vuurgevecht plaatsvond tussen plaatselijke milities?quote:Op maandag 5 april 2010 23:53 schreef Zith het volgende:
[..]
Probeer eens wat meer van de wereld te zienMijn pa reedt in Sudan en Afganisthan met een AK-47 in zijn auto rond, zoals praktisch iedere burger.
Ik hoop het, maar ik denk dat het ligt aan de manier waarop Amerikaanse militairen getraind worden en of die manier veel hervorming toelaat, dat vraag ik me af. Op pr gebied zal wel een geheel andere trom geslagen worden.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er gebeurt natuurlijk heel veel ellende, veel blijft ook buiten de media en daar zullen we nooit van horen, dit gebeuren is absoluut niet goed te praten en in mijn ogen gewoon een oorlogsmisdaad die bestraft moet worden.
Maar het is echt geen 'common practice'. Ook de Amerikanen zijn wel tot het inzicht gekomen dat je op deze manier zo'n oorlog nooit kunt winnen en werken actief aan een cultuurverandering binnen hun leger. Zeker nu Obama de macht heeft is er op dit gebied veel verbeterd.
Shut up! Wij weten niks van dit soort zaken en hebben al helemaal geen ervaring! Dat hoor je toch!quote:
Nee, dat is niet zo. Het is écht meer dan alleen PR voor de buitenwereld. Alleen bereik je zo'n cultuuromslag niet in een weekje teambuilding op de heide.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik hoop het, maar ik denk dat het ligt aan de manier waarop Amerikaanse militairen getraind worden en of die manier veel hervorming toelaat, dat vraag ik me af. Op pr gebied zal wel een geheel andere trom geslagen worden.
Na enkel en alleen dit filmpje te hebben gezien zou dat natuurlijk een veel betere oplossing geweest zijn.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze zagen toch wat dat busje kwam doen? Ze openden het vuur pas toen die gewonde al was opgehaald. Bovendien zie je nergens bij dat busje wapens of opstandelingen.
Als ze het zekere voor het onzekere hadden willen nemen hadden ze die grondtroepen die eraan kwamen even kunnen waarschuwen.
Je kunt niet steeds ieder risico wat je eventueel mogelijk zou kunnen lopen afwentelen op de locale bevolking door iedereen daar beneden maar af te knallen!
Hoe denk jij er eigenlijk over? Jij hebt toch enig ervaring met helikopters, of heb ik dat mis?quote:
Een Apache kan op 6,4 kilometer hoogte vliegen volgens deze bron, dus dat zal het probleem niet zijn.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Shut up! Wij weten niks van dit soort zaken en hebben al helemaal geen ervaring! Dat hoor je toch!
Wat weet jij nu van grond-luchtdoelbestrijding af? Levensgevaarlijk, zo'n RPG-7 op 1 km afstand.
Er is helemaal geen raket! En zou er een rpg zijn, en zouden ze daarmee op een heli vuren, dan staat ie op autoburst en komt hij niet naar beneden.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:47 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Een Apache kan op 6,4 kilometer hoogte vliegen volgens deze bron, dus dat zal het probleem niet zijn.
Maar zo'n raket komt ook nog weer naar beneden, en als als ze gaan schieten op de Amerikanen zelf dan zijn de rapen gaar.
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/gulf/weapons/apache.html
Hij heeft zelfs ervaring met het neerschieten ervan. Dus neem maar aan wat hij er van vind.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:45 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hoe denk jij er eigenlijk over? Jij hebt toch enig ervaring met helikopters, of heb ik dat mis?
Interessant, wat was de naam van die journalist?quote:Op maandag 5 april 2010 19:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook de bedoeling, iedereen moet embedded want dan krijg je het goede nieuws. Daarom is het niet erg om er wat als collateral damage bij te hebben. En dan werd er altijd weer uit die hoek geschoten, wat dan later weer niet zo blijkt te zijn.
Maar er zijn ook wel heel erg toevallig wat kritische journalisten geraakt door afzwaaiers, eentje zelfs door een sniper terwijl hij over Blackwater wilde uitpakken. Eerst was er een schietpartij aan de gang waarbij hij in de buurt was, en later bleek dat alle schoten die er vielen hem in hoofd en borst hadden getroffen.
Ik zeg al, ik hoop het, maar ben erg pessimistisch.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo. Het is écht meer dan alleen PR voor de buitenwereld. Alleen bereik je zo'n cultuuromslag niet in een weekje teambuilding op de heide.
Dat "come on, let us shoot!" vind ik ook typisch. Voor het overleven in oorlog moet je waarschijnlijk wel bloeddorstig zijn.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:51 schreef Wells.p het volgende:
ze deden wel alsof het een spelletje was, ''your car went over a body! really ? yeah. ow but there death so..''
Dat dacht ik al (even afgaand op de titel van het artikel).quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:55 schreef slashdotter3 het volgende:
Gen. McChrystal: We've Shot 'An Amazing Number Of People' Who Were Not Threats
En anders wordt je het wel gemaakt.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:56 schreef leukvoorlater het volgende:
[..]
Dat "come on, let us shoot!" vind ik ook typisch. Voor het overleven in oorlog moet je waarschijnlijk wel bloeddorstig zijn.
Ik volg dit proces natuurlijk op de voet en zie echt dat er dingen veranderen. Dat zag je in die operatie die onlangs in Afghanistan speelde ook, rondom Marjah. Toen werd er echt zwaar ingezet op het voorkomen van colleteral damage en het van te voren waarschuwen van de burgers. Ook wordt er steeds meer aandacht besteed aan wat er gebeuren moet ná het vechten. Dus niet alleen maar de boel overhoop schieten en weer wegwezen, maar proberen daar contact te krijgen met de burgers en iets voor ze te doen. Wat NL al vanaf het begin deed trouwens.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zeg al, ik hoop het, maar ben erg pessimistisch.
En die holle lading zal ook een impact hebben op de grond! Echt niet normaal, het is net een brisantgranaat!quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:43 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
What goes up most come down. Als dat ding vervolgens in een school met kinderen land is het weer
"![]()
Waarom hebben ze hem niet doodgeschoten dan, hebben ze van die dure Apaches en dan gebruiken ze hem niet. "
Hoe ik ze uit de lucht moet knallen, niet als piloot oid.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:45 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hoe denk jij er eigenlijk over? Jij hebt toch enig ervaring met helikopters, of heb ik dat mis?
Als ze op een heli zouden schieten, dan is het toch op autoburst dus dan gebeurt er sowieso niks.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
En die holle lading zal ook een impact hebben op de grond! Echt niet normaal, het is net een brisantgranaat!
Al die grote amerikaanse nieuwssites zitten onder de duim van de amerikaanse regering. Daarom ben ik wel blij met Al Jazeera die duidelijk objectiever is.quote:
Al Jazeera objectief?quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:14 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Al die grote amerikaanse nieuwssites zitten onder de duim van de amerikaanse regering. Daarom ben ik wel blij met Al Jazeera die duidelijk objectiever is.
Veel nieuwsbronnen hebben het er wel over, zelfs Foxnews. CNN niet en dat vind ik vreemd.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:14 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Al die grote amerikaanse nieuwssites zitten onder de duim van de amerikaanse regering. Daarom ben ik wel blij met Al Jazeera die duidelijk objectiever is.
Ik denk dat CNN eerst de feiten duidelijk wil hebben, dat vinden Al Jazeera en Foxnews niet zo belangrijk.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:17 schreef leukvoorlater het volgende:
[..]
Veel nieuwsbronnen hebben het er wel over, zelfs Foxnews. CNN niet en dat vind ik vreemd.
Ik ben niet zo op de hoogte van de verschillende procedures vwb de RPG. Maar het is volkomen nutteloos om dat soort wapens in te zetten tegen vliegend materiaal.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ze op een heli zouden schieten, dan is het toch op autoburst dus dan gebeurt er sowieso niks.
Zoals ik net zei, meerdere nieuwsbronnen (dus ook BBC, Huffington Post etc.) hebben het op hun frontpage staan. Videomateriaal is een feit, de rest lijft onduidelijk.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:19 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik denk dat CNN eerst de feiten duidelijk wil hebben, dat vinden Al Jazeera en Foxnews niet zo belangrijk.
Heb je het filmpje gezien? De vliegers hebben het over een Bradley.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben niet zo op de hoogte van de verschillende procedures vwb de RPG. Maar het is volkomen nutteloos om dat soort wapens in te zetten tegen vliegend materiaal.
Inmiddels staat het groot op de frontpage van de CNN website.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:09 schreef leukvoorlater het volgende:
[ afbeelding ]
Momenteel rept CNN nog steeds geen woord over de Wikileaks vdeo.
Jups, Apache's zijn redelijk gepantserd tegen geweervuur voor zover ik weet.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben niet zo op de hoogte van de verschillende procedures vwb de RPG. Maar het is volkomen nutteloos om dat soort wapens in te zetten tegen vliegend materiaal.
quote:Op maandag 5 april 2010 21:59 schreef Bolter het volgende:
Oké even samenvatten wat ik uit het filmpje haal:
- Er is recentelijk op coalitietroepen gevuurd in die omgeving.
- Er loopt een groep mensen samen te scholen, twee dragen daarvan zeker AK's en één persoon heeft iets groots om zijn nek waarmee er op een hoekje wordt gericht.
- Er zijn geen aanduidingen dat het pers is.
Nu even wat ik persoonlijk concludeer:
In een stad waar er veel insurgents zijn die op een dergelijke manier opereren is het zeer onverstandig je zonder PRESS aanduiding op te houden rond dat soort groepen. Blijkbaar heeft elke Fok!ker arendsogen want ik kon het er niet uithalen dat het een camera was, een stel piloten blijkbaar ook niet. Het is wel vrij makkelijk om iets te roepen als je nu weet wat het was hé? Daarbij zijn er nogal veel video's op de verschillende sites verschenen die door insurgents zijn gemaakt.
Ik kan mij zeker wel voorstellen dat als je een groep met AK's ziet dat je dit eerder concludeert als RPG dan als camera. (Oh, trouwens iemand die roept "elk perspersoon heeft beveiliging bij zich" snapt het al helemaal niet).
Nu even over de agressieve houding van de piloten. Ik kan het mij voorstellen, je bent een gevechtspiloot in een gevechtssituatie, je hebt een groep insurgents aangevallen waarna er een ongemarkeerd busje arriveert die blijkbaar gewonden wil afvoeren. Mensen die roepen dat dit een oorlogsmisdaad is mogen zichzelf even gaan inlezen.
Het roepen om het te mogen vuren vind ik ook begrijpelijk, je hebt een doel inzicht, je moet wachten op toestemming en in die periode zou het doel zich kunnen verplaatsen. Het gaat hier wel om mensen die zijn getraind om hun baan uit te voeren en daarbij moet soms gedood worden. Maar goed, het is natuurlijk extreem makkelijk oordelen vanuit je bureaustoel.
Oh, het afschuiven van dit incident op insurgents is natuurlijk niet goed te praten.
Iemand anders hier stelde dat die RPG een reëele dreiging voor de Apaches was...quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Heb je het filmpje gezien? De vliegers hebben het over een Bradley.
quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
Nu staat het wel op de site van CNN.
Maar goed... laat ik ook eens proberen mijn mening te geven.
Je ziet in het begin een groep individuen waarvan enkelen met 'iets' in hun hand lopen. Het hangt langs hun lichaam, het is langwerpig en het lijkt donker van kleur. Het zouden dus goed AK47's of andere wapens kunnen zijn. Ik denk dat het voor een apache gunner moeilijk in te schatten is of het ook daadwerkelijk wapens zijn, maar gezien het feit dat het een oorlogsgebied betreft en er vriendelijke grondtroepen in de buurt zijn, wil je geen risico nemen en je eigen troepen daardoor in gevaar brengen.
Ook zie je op een gegeven moment een van die blijkbaar journalisten geknield op de hoek van een gebouw zitten met daarbij een langwerpig voorwerp in zijn handen. Achteraf mogelijk dus de camera van de beste man, maar wederom moeilijk te zien op het filmpje.
Ergens begrijp ik dus dat de gunner en de piloot dit als reële dreiging ervaren voor hun grondtroepen. Neemt niet weg dat ze nog wel even een rondje hadden mogen vliegen om nog eens goed te kijken, zelfs al was het gezien de situatie verdacht wat daar te zien was. Ze hadden hun grondtroepen tegelijkertijd kunnen inlichten om dekking te nemen en extra op hun hoede te zijn alvorens ze het groepje zouden afslachten en dus nog eens goed kunnen kijken.
Het busje dat daarna kwam aanrijden leek mij op dat moment geen dreiging vormen. Ze kwamen de gewonde(n) helpen. Er was geen sprake van het weghalen van wapens. Tenminste... nog niet. Ze sleepten alleen de gewonde man mee. Geen reden om ze af te maken... ik zit dit gewoon als moord.
Die hellfires die als laatste ook nog even in het gebouw gepompt worden gaan mij ook te ver. Je ziet duidelijk burgers voor het gebouw lopen die geen wapen vasthebben. Ok.. je ziet er op een gegeven moment 1 naar binnen lopen met ook weer iets wat een wapen zou kunnen zijn, maar ik vond het persoonlijk te snel beslist worden dat dat gebouw maar even aan puin moest.
Dan nog het taalgebruik... en diverse uitspraken![]()
Ik snap niet dat men zo over de radio met elkaar mag communiceren.
Nou zeg... Hij haalde bijna de heli neer. Scheelde echt weinigquote:Op dinsdag 6 april 2010 02:08 schreef DrDentz het volgende:
Dat was wel spannend zeg die gast opeens met die RPG.
Hangt er maar van af waar je geraakt wordt.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een Armoured Personnel Carrier, tankachtige voertuig dat je als eerste ter plaatse ziet komen in dat filmpje.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Heb je het filmpje gezien? De vliegers hebben het over een Bradley.
RPG zijn raketgranaten en kunnen aanzienlijke schade veroorzaken, ook bij Apaches. Maar hangt ook van je model RPG af, en meestal loopt het goed af voor helicopters.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:47 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Jups, Apache's zijn redelijk gepantserd tegen geweervuur voor zover ik weet.
Ik weet wat een Bradley is, de rest in dit topic blijkbaar niet aangezien iedereen het heeft over de dreiging van de "RPG" voor de Apache.quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:11 schreef Stupendous76 het volgende:
-----------------------
[..]
Dat is een Armoured Personnel Carrier, tankachtige voertuig dat je als eerste ter plaatse ziet komen in dat filmpje.
-----------------------
Ze hebben die hele Apache nooit gezien. Als het daadwerkelijk insurgents waren en ze hadden de heli gespot, hadden ze niet zo bij elkaar blijven klitten. Zo'n ding is zeer dodelijk en dat weten insurgents maar al te goed.......quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:13 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik weet wat een Bradley is, de rest in dit topic blijkbaar niet aangezien iedereen het heeft over de dreiging van de "RPG" voor de Apache.
quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:11 schreef Stupendous76 het volgende:
Hangt er maar van af waar je geraakt wordt.
Dat is het punt, je raakt hem NIET. Tenzij die heli stil op de grond staat en jij hem tot pak hem beet 200 meter kunt benaderen. RPG achtige wapens (ja, ook de AT-4, LAW, Panzerfaust enz.) zijn niet, en ik herhaal niet geschikt om vliegtuigen/ heli's uit de lucht te halen.quote:RPG zijn raketgranaten en kunnen aanzienlijke schade veroorzaken, ook bij Apaches. Maar hangt ook van je model RPG af, en meestal loopt het goed af voor helicopters.
Ah, op die manierquote:Op dinsdag 6 april 2010 02:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Dat is het punt, je raakt hem NIET. Tenzij die heli stil op de grond staat en jij hem tot pak hem beet 200 meter kunt benaderen. RPG achtige wapens (ja, ook de AT-4, LAW, Panzerfaust enz.) zijn niet, en ik herhaal niet geschikt om vliegtuigen/ heli's uit de lucht te halen.
Maar als het om de hele groep had gegaan was er waarschijnlijk zwaarder geschut ingezet .quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:21 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ze hebben die hele Apache nooit gezien. Als het daadwerkelijk insurgents waren en ze hadden de heli gespot, hadden ze niet zo bij elkaar blijven klitten. Zo'n ding is zeer dodelijk en dat weten insurgents maar al te goed.......
quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:57 schreef jankooi het volgende:
trigger happy soldiers
dat die man in de ambulance toch nog dood ging dus
Een of twee figuren uit een groep met je 30mm boordkanon...quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:57 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Maar als het om de hele groep had gegaan was er waarschijnlijk zwaarder geschut ingezet .
Blijkbaar ging het ze om één of twee figuren ? Het was geen fire at will ...
ZE HEBBEN OOK ANDERE GUNS DAN DIE 30Calquote:Op dinsdag 6 april 2010 03:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een of twee figuren uit een groep met je 30mm boordkanon...Het is geen sniperbuks.
* GummyGadGet is eensch.quote:@ youtube:
eightball1708 I didn't see any civilians...if they were helping the hostiles...they are the enemy...of course you wouldn't understand unless you've been there or had a child or spouse who was there serving. Collateral damage= shit happens!!!
Het meest trieste is dat iedereen, zelfs ten tijde van dit filmpje, met zekerheid wist dat de hele oorlog op leugens, bedrog en deceptie gebaseerd is. Maakt voor de domme massa niks uit. De meesten slikken opnieuw kritiekloos wat hun in de media wordt voorgekauwd.quote:"War is a racket. It always has been. It is possibly the oldest, easily the most profitable, surely the most vicious. It is the only one international in scope. It is the only one in which the profits are reckoned in dollars and the losses in lives. A racket is best described, I believe, as something that is not what it seems to the majority of the people. Only a small 'inside' group knows what it is about. It is conducted for the benefit of the very few, at the expense of the very many. Out of war a few people make huge fortunes." - Smedley Butler
dat is de "verbeterde" training van na wo2 toen bleek dat veel soldaten niet gericht op vijanden durfden te schietenquote:Op dinsdag 6 april 2010 00:51 schreef Wells.p het volgende:
ze deden wel alsof het een spelletje was, ''your car went over a body! really ? yeah. ow but there death so..''
Klopt en als je dan dit soort soldaten laat vechten in een omgeving waar ook burgers en journalisten zijn dan kan je op ongelukken wachten. Soldaten zijn bij voorkeur laag opgeleide hersenloze moordmachines. In het leger van de VS worden zelfs nu psychopaten ingezet. Die zo uit de gevangenis komen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 05:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat is de "verbeterde" training van na wo2 toen bleek dat veel soldaten niet gericht op vijanden durfden te schieten
Het waren journalisten. Eentje met een tripod en camara met telelens en de andere had een sateliettelefoon of iets dergelijks bij zich. Met een AK74 kun je niet bellen en dat is wat hij deed net op het moment dat de Amerikanen het vuur openden.quote:Op dinsdag 6 april 2010 07:27 schreef DustPuppy het volgende:
Ik kan echt op die beelden niet zien of het wapens zijn. Ik denk dat ze daar voor het gemak maar van uitgaan.
Wat wel duidelijk is, is dat het geen RPG is en dat hadden zij ook kunnen zien.
Als je besluit 14 mensen neer te maaien, mag je dat soort dingen eerst wel wat beter checken!
Ook in dit geval, hoor. Staat gewoon keurig in de Conventie van Genève.quote:Op dinsdag 6 april 2010 07:52 schreef NorthernStar het volgende:
Het vuur openen op mensen die de gewonden willen helpen is normaal gesproken een oorlogsmisdaad.
Kijk maar uit, straks post Film over VS-actie in Irak uitgelekt #2 deze kerel dat je op een nazi lijkt omdat je verdragen belangrijker vindt dan het 'gevoel van de piloot'quote:Op dinsdag 6 april 2010 07:58 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ook in dit geval, hoor. Staat gewoon keurig in de Conventie van Genève.
Then again, daar schijnen de Amerikanen zich toch al weinig van aan te trekken.
Elke 300 posts is een topic hier op FoK! vol en moet er een nieuwe komen, zodat er geen topics zijn met 50.000 posts.quote:
Ja een 30mm, geen 7.62...quote:Op dinsdag 6 april 2010 03:43 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
ZE HEBBEN OOK ANDERE GUNS DAN DIE 30Cal
Beetje makkelijk. Als het jouw broer, vader of weet ik het wie was die overhoop is geschoten dan piepte jij ook wel anders. En dan vragen de Amerikanen zich af waarom Irakezen zich tegen hen mobiliseren.quote:Op dinsdag 6 april 2010 07:47 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Goed dat het openbaar is. Wikileaks; goed. Filmpje: ja fouten worden gemaakt. Oorlog is vies.
Welke Irakezen?quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Beetje makkelijk. Als het jouw broer, vader of weet ik het wie was die overhoop is geschoten dan piepte jij ook wel anders. En dan vragen de Amerikanen zich af waarom Irakezen zich tegen hen mobiliseren.
quote:Op dinsdag 6 april 2010 04:21 schreef GummyGadGet het volgende:
Tsjah, ik heb net de video helemaal gezien.
Oorlog is oorlog I guess. Niet dat het daarmee goed is wat er gebeurd. Ik veroordeel het ook niet direct. Maarja, het gebeurd. Of het verder een legitieme oorlog is, tsjah. Dat probably niet. Valt langdurig over te praten. Maarja, ik zag verder niet direct of het burgers waren of niet. Blijkbaar waren ze er al mee in gevecht (geweest). Wel apart om te zien hoeveel het op bijv. COD4 lijktInteressant om de communicatie te horen ook. Blijft natuurlijk wel onwennig dat de Amerikanen nogal overpowered zijn in de situatie.
''Goddamned kyle''
''Nice, good shooting''
''come on let us shoot''
''One small child wounded, ah damn .. ah well'' .. (shit happens, who cares![]()
)
''their fault for bringing kids into battle''
''I think they just drove over a body''
''Ah well, they're dead''
[..]
* GummyGadGet is eensch.
Maarja, moord?
Crazyhorse-one-eight is wel on a killingspree btw
Tuurlijk jongen. Gevechtspiloten zijn laag opgeleide hersenloze moordmachines?quote:Op dinsdag 6 april 2010 06:18 schreef Megumi het volgende:
[..]
Klopt en als je dan dit soort soldaten laat vechten in een omgeving waar ook burgers en journalisten zijn dan kan je op ongelukken wachten. Soldaten zijn bij voorkeur laag opgeleide hersenloze moordmachines. In het leger van de VS worden zelfs nu psychopaten ingezet. Die zo uit de gevangenis komen.
Shaleen meen ik. Maar er is een hele reeks incidenten, ik geloof dat twee keer Al Jazeerajournalisten zijn getroffen door een enorme afzwaaier, een in Irak en een in Afghanistan. Dan hadden we nog het hotel in Bagdad met niet embedded journalisten helemaal in het begin, waaruit geschoten zou zijn maar dat bleek achteraf niet waar.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:53 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Interessant, wat was de naam van die journalist?
Je trekt kansarme jongeren van de straat en die zet in je in een zwaarbewapende helicopter, op in alle opzichten grote afstand van hun slachtoffers. Natuurlijk vinden die het leuk om te schieten, dat mag ook en dat moet misschien ook wel.quote:Op dinsdag 6 april 2010 07:52 schreef NorthernStar het volgende:
De houding van de piloot en schutter zegt alles imo. Ze steken het niet onder stoelen of banken dat ze er erg veel plezier in hebben. Het direct ontkennen van verantwoordelijkheid (hadden die mensen in het busje maar geen kinderen bij zich moeten hebben) is ook typisch. Met de vinger nog op de trekker zoiets zeggen, ongelooflijk.
Het vuur openen op mensen die de gewonden willen helpen is normaal gesproken een oorlogsmisdaad.
Volgens mij was het probleem dat in een gevechtssituatie maar een kwart van de soldaten echt aan het vechten was. De rest was te bang om te kunnen richten en schoot maar wat mee voor de vorm in slechts de juiste windrichting, of schoot helemaal niet omdat ze verstijfd waren van angst. Het van veilige afstand op een knopje drukken werkt dan ook veel beter.quote:Op dinsdag 6 april 2010 05:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dat is de "verbeterde" training van na wo2 toen bleek dat veel soldaten niet gericht op vijanden durfden te schieten
Wat een onzin. Apache-piloten zijn geen kansarme jongeren maar daar gaat een hele behoorlijke opleiding vooraf waarbij je weldegelijk een hoge mate van intelligentie moet bezitten.quote:Op dinsdag 6 april 2010 11:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Je trekt kansarme jongeren van de straat en die zet in je in een zwaarbewapende helicopter,
Helicoptervliegen is gewoon moeilijk, maar volgens mij zit er ook een schutter in, en die maakt niet zo'n heel intelligente indruk.quote:Op dinsdag 6 april 2010 11:13 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Wat een onzin. Apache-piloten zijn geen kansarme jongeren maar daar gaat een hele behoorlijke opleiding vooraf waarbij je weldegelijk een hoge mate van intelligentie moet bezitten.
De frontseater is juist een ervaren piloot, je begint op de Apache als backseater (piloot) en als je genoeg ervaring hebt opgedaan wordt je frontseater (schutter)quote:Op dinsdag 6 april 2010 11:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Helicoptervliegen is gewoon moeilijk, maar volgens mij zit er ook een schutter in, en die maakt niet zo'n heel intelligente indruk.
Ja stel je voor dat je op mijn post zou ingaanquote:Op dinsdag 6 april 2010 08:01 schreef Zith het volgende:
[..]
Kijk maar uit, straks post Film over VS-actie in Irak uitgelekt #2 deze kerel dat je op een nazi lijkt omdat je verdragen belangrijker vindt dan het 'gevoel van de piloot'
Dit filmpje is zwaar misleidend! De erin gemonteerde comments proberen alle aandacht op de journalisten te bevestigen en de aandacht van de wel degelijk gewapende mannen in deze groep af te leiden.quote:
quote:Opnieuw bloedige aanslagen Bagdad
Bij een serie aanslagen in de Iraakse hoofdstad Bagdad zijn zeker 34 mensen om het leven gekomen. 110 mensen raakten gewond. Achter de aanslagen zit waarschijnlijk al-Qaeda.
De explosies waren vooral in sjiitische wijken. Zo werd een populair restaurant volledig verwoest toen iemand zichzelf opblies. Zondag vielen bij aanslagen 41 doden en meer dan 200 gewonden.
Al-Qaeda zou volgens Irak het politieke proces willen ontwrichten. In het land wordt op dit moment onderhandeld over de vorming van een nieuwe regering. Een maand geleden waren er verkiezingen.
© ANP
Het helpen van gewonden valt onder het kopje 'onschendbaarheid'; het toch aanvallen is een oorlogsmisdaad. En er wordt daarbij géén onderscheid gemaakt van wie die gewonden zijn of wie helpt.quote:Op dinsdag 6 april 2010 04:21 schreef GummyGadGet het volgende:
[..]
@ youtube:
eightball1708 I didn't see any civilians...if they were helping the hostiles...they are the enemy...of course you wouldn't understand unless you've been there or had a child or spouse who was there serving. Collateral damage= shit happens!!!
* GummyGadGet is eensch.
Maarja, moord?
[..]
Ja klopt, echt te zot dit.quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:39 schreef kipknots het volgende:
Die raketten aan het eind van het volledige filmpje zijn ook flink gestoord. Valt me vooral op dat er niet eens een opmerking wordt gemaakt over die burger die toevallig voor dat gebouw langs loopt.
Link naar gif waarin je dit kan zien: http://xs.to/image-83C3_4BBA3120.gif
quote:Op dinsdag 6 april 2010 12:30 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Het helpen van gewonden valt onder het kopje 'onschendbaarheid'; het toch aanvallen is een oorlogsmisdaad. En er wordt daarbij géén onderscheid gemaakt van wie die gewonden zijn of wie helpt.
Daarom heten het ook terroristen. En Amerikanen vinden zichzelf "bevrijders".quote:Op dinsdag 6 april 2010 12:29 schreef Middle-East het volgende:
Terwijl de mensen selectief verontwaardigd aan het doen zijn over iets wat in 2007 heeft plaatsgevonden, zijn er zojuist weer 34 Irakezen afgeslacht door de terroristen. Dit is de 4de bloedige aanslag in 5 dagen tijd.
[..]
Piloten zijn over het algemeen geen kansarme idioten, in NL moet je er een VWO diploma voor hebben en haalt nog geen 10% de opleiding. Ik gok dat dat in de VS het zelfde zal zijn.quote:Op dinsdag 6 april 2010 11:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Je trekt kansarme jongeren van de straat en die zet in je in een zwaarbewapende helicopter, op in alle opzichten grote afstand van hun slachtoffers. Natuurlijk vinden die het leuk om te schieten, dat mag ook en dat moet misschien ook wel.
Nee echt het was geen angst, het meer een instinct om niet op de eigen soort te schieten. Daar hebben ze onderzoek naar gedaan om dat te voorkomen wat inhoudt het dehumanizen van de tegenstanders en er "targets" "Charlies" of andere objecten van te maken.quote:In oorlogssituaties moet je van bovenaf zorgen voor discipline die het oorlogsrecht respecteert, de mensenrechten respecteert en elementair fatsoen aan de dag legt. Als je het niet actief bewaakt, dan veranderen mensen in oorlogssituaties in beesten. Dan gaan ze moorden, martelen en verkrachten.
De verantwoordelijkheid ligt dan ook geheel bij de aanstichters en degenen die deze geweldsinstructie hebben bepaald.
[..]
Volgens mij was het probleem dat in een gevechtssituatie maar een kwart van de soldaten echt aan het vechten was. De rest was te bang om te kunnen richten en schoot maar wat mee voor de vorm in slechts de juiste windrichting, of schoot helemaal niet omdat ze verstijfd waren van angst. Het van veilige afstand op een knopje drukken werkt dan ook veel beter.
amerika is wel het land dat er wat aan doet...quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:03 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Daarom heten het ook terroristen. En Amerikanen vinden zichzelf "bevrijders".
quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:06 schreef indalien het volgende:
[..]
amerika is wel het land dat er wat aan doet...
niet ingrijpen vind ik nog erger dan wel ingrijpen en fouten maken.
als al die amerika bashers nu eens aandringen op ingrijpen in bijvoorbeeld iran, noord-korea etc...
daar worden mensenrechten ook met voeten getreden maar dat maakt niet uit.
Met militair ingrijpen maak je het alleen maar erger. Zie Irak. En Vietnam.quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:06 schreef indalien het volgende:
[..]
als al die amerika bashers nu eens aandringen op ingrijpen in bijvoorbeeld iran, noord-korea etc...
En hoe is dat relevant?quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:10 schreef msnk het volgende:
[..]
laatste bezoek: 4 minuten, 26 seconden geleden.
aantal posts: 2 (gemiddeld 2 per dag)
Vietnam is een blunder geworden door de hele anti-war beweging. Daardoor gaan politici concessies doen zoals bijvoorbeeld het inzetten van te weinig troepen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:13 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Met militair ingrijpen maak je het alleen maar erger. Zie Irak. En Vietnam.
in afghanistan is de lokale bevolking maar wat blij met de nederlandse troepenmacht daar...quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:13 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Militair ingrijpen maakt de situatie niet per definitie erger, zie WO2 en het voorbeeld van de Nederlanders in Afghanistan.quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:13 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Jaaaaa anders draai je alles even om inderdaad.quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:16 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Vietnam is een blunder geworden door de hele anti-war beweging. Daardoor gaan politici concessies doen zoals bijvoorbeeld het inzetten van te weinig troepen.
Jij kan zo in het leger. Je verschuilen achter "toestemming" om zo geen verantwoordelijkheid te hebben en je verschuilen achter "maar moslims zijn enge mensen die meisjes anaal uitwonen" om dit goed te praten.quote:Op dinsdag 6 april 2010 12:18 schreef indalien het volgende:
wat een sneu gejammer hier zeg...
het is een oorlog tegen terroristen die vantussen de burgerbevolking vecht.
zelfde ellendie die je ziet als bij de hamas...vanuit scholen raketten afschieten.
er zijn in dat gebied incidenten geweest en een groepje journalisten zonder herkenning of whatever lijkt op een groepje terrosten met een draagbare lanceerinrichting die om een hoekje zit te kijken...
piloot knalt ze vervolgens na toestemming.
en ja, door de adrenaline kun je er lacherig om doen...
so what.
als ze echt zo evil waren hadden ze ter plekke wel ff die twee meisjes anaal uitgewoond en daarna door het achterhoofd geknald zoals echte moslims betamen.
maar goed ze zorgden direct voor die kinderen...
Het werkt wel zo, kijk naar de Soviet-Unie, zij gebruikte anti-amerikaanse gevoelens in Europa om een wig te drijven tussen Amerika en Europa. Dat werkt in hun voordeel.quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:18 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Jaaaaa anders draai je alles even om inderdaad.
Dat wil echter niet zeggen dat zo iemand andere perspectieven had dan het leger. Bovendien gaat het natuurlijk niet alleen om piloten. Die militairen zijn overwegend niet bekwaam in het maken van eigen morele afwegingen. Daar hebben ze de achtergrond niet voor, en de opleiding en de bevelstructuur zijn daar ook helemaal niet op gericht, integendeel. Dan zijn dus de oorlogshitsers met hun geweldsinstructie verantwoordelijk voor deze en de vele andere moordpartijen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Piloten zijn over het algemeen geen kansarme idioten, in NL moet je er een VWO diploma voor hebben en haalt nog geen 10% de opleiding. Ik gok dat dat in de VS het zelfde zal zijn.
Dat gaat heel goed inderdaad. Het dehumanizen van een heel volk hoort er ook bij. Dat neemt niet weg dat er ook uit onderzoek is gebleken dat het gros van de gewone soldaten niet functioneert onder de stress en angst van een gevechtssituatie.quote:Nee echt het was geen angst, het meer een instinct om niet op de eigen soort te schieten. Daar hebben ze onderzoek naar gedaan om dat te voorkomen wat inhoudt het dehumanizen van de tegenstanders en er "targets" "Charlies" of andere objecten van te maken.
En dat lukt natuurlijk beter wanneer je de vijand amper ziet.
Hadden de Soviets ook last van anti-war bewegingen tijdens hun operaties in Afganisthan?quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:21 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Het werkt wel zo, kijk naar de Soviet-Unie, zij gebruikte anti-amerikaanse gevoelens in Europa om een wig te drijven tussen Amerika en Europa. Dat werkt in hun voordeel.
Grappig ventje.quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:19 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Ik ben blij dat je over zelfkritiek beschikt.
Zij hadden weer last van vakbonden in Polen en een rampzalige economie.quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:23 schreef Zith het volgende:
[..]
Hadden de Soviets ook last van anti-war bewegingen tijdens hun operaties in Afganisthan?
Jij denkt werkelijk dat Amerika landen als Irak binnenvalt omdat daar mensenrechten worden geschonden? Kom op zeg. Er spelen heel andere belangen. Een land waar men het bijvoorbeeld helemaal niet zo nauw neemt met mensenrechten is Saoudi-Arabie. Juist, een bondgenoot van de VS. Rara politiepetje.quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:06 schreef indalien het volgende:
[..]
Gelukkig heeft Amerika daar geen handje van.quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:21 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Het werkt wel zo, kijk naar de Soviet-Unie, zij gebruikte anti-amerikaanse gevoelens in Europa om een wig te drijven tussen Amerika en Europa. Dat werkt in hun voordeel.
Het leven is nou eenmaal veel eenvoudigerer wanneer je alles zwart-wit bekijktquote:Op dinsdag 6 april 2010 13:20 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Jij kan zo in het leger. Je verschuilen achter "toestemming" om zo geen verantwoordelijkheid te hebben en je verschuilen achter "maar moslims zijn enge mensen die meisjes anaal uitwonen" om dit goed te praten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |