quote:Op maandag 5 april 2010 21:59 schreef Bolter het volgende:
Oké even samenvatten wat ik uit het filmpje haal:
- Er is recentelijk op coalitietroepen gevuurd in die omgeving.
- Er loopt een groep mensen samen te scholen, twee dragen daarvan zeker AK's en één persoon heeft iets groots om zijn nek waarmee er op een hoekje wordt gericht.
- Er zijn geen aanduidingen dat het pers is.
Nu even wat ik persoonlijk concludeer:
In een stad waar er veel insurgents zijn die op een dergelijke manier opereren is het zeer onverstandig je zonder PRESS aanduiding op te houden rond dat soort groepen. Blijkbaar heeft elke Fok!ker arendsogen want ik kon het er niet uithalen dat het een camera was, een stel piloten blijkbaar ook niet. Het is wel vrij makkelijk om iets te roepen als je nu weet wat het was hé? Daarbij zijn er nogal veel video's op de verschillende sites verschenen die door insurgents zijn gemaakt.
Ik kan mij zeker wel voorstellen dat als je een groep met AK's ziet dat je dit eerder concludeert als RPG dan als camera. (Oh, trouwens iemand die roept "elk perspersoon heeft beveiliging bij zich" snapt het al helemaal niet).
Nu even over de agressieve houding van de piloten. Ik kan het mij voorstellen, je bent een gevechtspiloot in een gevechtssituatie, je hebt een groep insurgents aangevallen waarna er een ongemarkeerd busje arriveert die blijkbaar gewonden wil afvoeren. Mensen die roepen dat dit een oorlogsmisdaad is mogen zichzelf even gaan inlezen.
Het roepen om het te mogen vuren vind ik ook begrijpelijk, je hebt een doel inzicht, je moet wachten op toestemming en in die periode zou het doel zich kunnen verplaatsen. Het gaat hier wel om mensen die zijn getraind om hun baan uit te voeren en daarbij moet soms gedood worden. Maar goed, het is natuurlijk extreem makkelijk oordelen vanuit je bureaustoel.
Oh, het afschuiven van dit incident op insurgents is natuurlijk niet goed te praten.
Iemand anders hier stelde dat die RPG een reëele dreiging voor de Apaches was...quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Heb je het filmpje gezien? De vliegers hebben het over een Bradley.
quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
Nu staat het wel op de site van CNN.
Maar goed... laat ik ook eens proberen mijn mening te geven.
Je ziet in het begin een groep individuen waarvan enkelen met 'iets' in hun hand lopen. Het hangt langs hun lichaam, het is langwerpig en het lijkt donker van kleur. Het zouden dus goed AK47's of andere wapens kunnen zijn. Ik denk dat het voor een apache gunner moeilijk in te schatten is of het ook daadwerkelijk wapens zijn, maar gezien het feit dat het een oorlogsgebied betreft en er vriendelijke grondtroepen in de buurt zijn, wil je geen risico nemen en je eigen troepen daardoor in gevaar brengen.
Ook zie je op een gegeven moment een van die blijkbaar journalisten geknield op de hoek van een gebouw zitten met daarbij een langwerpig voorwerp in zijn handen. Achteraf mogelijk dus de camera van de beste man, maar wederom moeilijk te zien op het filmpje.
Ergens begrijp ik dus dat de gunner en de piloot dit als reële dreiging ervaren voor hun grondtroepen. Neemt niet weg dat ze nog wel even een rondje hadden mogen vliegen om nog eens goed te kijken, zelfs al was het gezien de situatie verdacht wat daar te zien was. Ze hadden hun grondtroepen tegelijkertijd kunnen inlichten om dekking te nemen en extra op hun hoede te zijn alvorens ze het groepje zouden afslachten en dus nog eens goed kunnen kijken.
Het busje dat daarna kwam aanrijden leek mij op dat moment geen dreiging vormen. Ze kwamen de gewonde(n) helpen. Er was geen sprake van het weghalen van wapens. Tenminste... nog niet. Ze sleepten alleen de gewonde man mee. Geen reden om ze af te maken... ik zit dit gewoon als moord.
Die hellfires die als laatste ook nog even in het gebouw gepompt worden gaan mij ook te ver. Je ziet duidelijk burgers voor het gebouw lopen die geen wapen vasthebben. Ok.. je ziet er op een gegeven moment 1 naar binnen lopen met ook weer iets wat een wapen zou kunnen zijn, maar ik vond het persoonlijk te snel beslist worden dat dat gebouw maar even aan puin moest.
Dan nog het taalgebruik... en diverse uitspraken![]()
Ik snap niet dat men zo over de radio met elkaar mag communiceren.
Nou zeg... Hij haalde bijna de heli neer. Scheelde echt weinigquote:Op dinsdag 6 april 2010 02:08 schreef DrDentz het volgende:
Dat was wel spannend zeg die gast opeens met die RPG.
Hangt er maar van af waar je geraakt wordt.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben niet zo op de hoogte van de verschillende procedures vwb de RPG. Maar het is volkomen nutteloos om dat soort wapens in te zetten tegen vliegend materiaal.
Dat is een Armoured Personnel Carrier, tankachtige voertuig dat je als eerste ter plaatse ziet komen in dat filmpje.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Heb je het filmpje gezien? De vliegers hebben het over een Bradley.
RPG zijn raketgranaten en kunnen aanzienlijke schade veroorzaken, ook bij Apaches. Maar hangt ook van je model RPG af, en meestal loopt het goed af voor helicopters.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:47 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Jups, Apache's zijn redelijk gepantserd tegen geweervuur voor zover ik weet.
Ik weet wat een Bradley is, de rest in dit topic blijkbaar niet aangezien iedereen het heeft over de dreiging van de "RPG" voor de Apache.quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:11 schreef Stupendous76 het volgende:
-----------------------
[..]
Dat is een Armoured Personnel Carrier, tankachtige voertuig dat je als eerste ter plaatse ziet komen in dat filmpje.
-----------------------
Ze hebben die hele Apache nooit gezien. Als het daadwerkelijk insurgents waren en ze hadden de heli gespot, hadden ze niet zo bij elkaar blijven klitten. Zo'n ding is zeer dodelijk en dat weten insurgents maar al te goed.......quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:13 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik weet wat een Bradley is, de rest in dit topic blijkbaar niet aangezien iedereen het heeft over de dreiging van de "RPG" voor de Apache.
quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:11 schreef Stupendous76 het volgende:
Hangt er maar van af waar je geraakt wordt.
Dat is het punt, je raakt hem NIET. Tenzij die heli stil op de grond staat en jij hem tot pak hem beet 200 meter kunt benaderen. RPG achtige wapens (ja, ook de AT-4, LAW, Panzerfaust enz.) zijn niet, en ik herhaal niet geschikt om vliegtuigen/ heli's uit de lucht te halen.quote:RPG zijn raketgranaten en kunnen aanzienlijke schade veroorzaken, ook bij Apaches. Maar hangt ook van je model RPG af, en meestal loopt het goed af voor helicopters.
Ah, op die manierquote:Op dinsdag 6 april 2010 02:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Dat is het punt, je raakt hem NIET. Tenzij die heli stil op de grond staat en jij hem tot pak hem beet 200 meter kunt benaderen. RPG achtige wapens (ja, ook de AT-4, LAW, Panzerfaust enz.) zijn niet, en ik herhaal niet geschikt om vliegtuigen/ heli's uit de lucht te halen.
Maar als het om de hele groep had gegaan was er waarschijnlijk zwaarder geschut ingezet .quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:21 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ze hebben die hele Apache nooit gezien. Als het daadwerkelijk insurgents waren en ze hadden de heli gespot, hadden ze niet zo bij elkaar blijven klitten. Zo'n ding is zeer dodelijk en dat weten insurgents maar al te goed.......
quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:57 schreef jankooi het volgende:
trigger happy soldiers
dat die man in de ambulance toch nog dood ging dus
Een of twee figuren uit een groep met je 30mm boordkanon...quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:57 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Maar als het om de hele groep had gegaan was er waarschijnlijk zwaarder geschut ingezet .
Blijkbaar ging het ze om één of twee figuren ? Het was geen fire at will ...
ZE HEBBEN OOK ANDERE GUNS DAN DIE 30Calquote:Op dinsdag 6 april 2010 03:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een of twee figuren uit een groep met je 30mm boordkanon...Het is geen sniperbuks.
* GummyGadGet is eensch.quote:@ youtube:
eightball1708 I didn't see any civilians...if they were helping the hostiles...they are the enemy...of course you wouldn't understand unless you've been there or had a child or spouse who was there serving. Collateral damage= shit happens!!!
Het meest trieste is dat iedereen, zelfs ten tijde van dit filmpje, met zekerheid wist dat de hele oorlog op leugens, bedrog en deceptie gebaseerd is. Maakt voor de domme massa niks uit. De meesten slikken opnieuw kritiekloos wat hun in de media wordt voorgekauwd.quote:"War is a racket. It always has been. It is possibly the oldest, easily the most profitable, surely the most vicious. It is the only one international in scope. It is the only one in which the profits are reckoned in dollars and the losses in lives. A racket is best described, I believe, as something that is not what it seems to the majority of the people. Only a small 'inside' group knows what it is about. It is conducted for the benefit of the very few, at the expense of the very many. Out of war a few people make huge fortunes." - Smedley Butler
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |