quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:45 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ja kan slordig zijn, maar als je als gebruiker niet beter weet dan denk je voor een dichte deur te staan.
[..]
Mwa, ik hecht meer waarde aan een onafhankelijk onderzoek wat niet is uitgevoerd door de RET, en waaruit blijkt dat het allemaal toch niet zo rooskleurig is als dat de RET ons wil doen geloven.
Nogmaals, het staat in de notulen. Als je denkt dat de notulen onjuist zijn, raad ik je dringend aan om contact op te nemen met het gemeentehuis, want dat kan natuurlijk echt niet.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 19:10 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En dus niet omdat men later kon zeggen dat de chipkaart goedkoper werd dan de strippenkaart.
Leuke bijzaak. Maar op dat moment hadden ze geld nodig, nu niet meer.
[..]
Wacht even hoor, dus omdat de Tweede-Kamerfractie van de SP iets zegt, kloppen de notulen van de gemeenteraad van Rotterdam niet? Is dat wat je wilt zeggen?quote:http://rotterdam.sp.nl/nieuws/archief/2002/ret_herindeling28-11-2002.stm
Mooie afleidingsmanoeuvre, maar nee, daar trapt een weldenkend mens niet in. De discussie gaat wel degelijk over 2002 (en over 2004). Heb je ook nog echte argumenten?quote:Geen idee. Deze discussie gaat over de situatie in 2010. Niet over 2002
45 raadsleden dachten daar in 2002 heel anders over. Het mocht ook wel eens, na 10 jaar ontwikkeling, waarbij RET al sinds 1996 de beschikking kreeg over alle gegevens, de apparatuur en dergelijke en gewoon in 1996 had kunnen beginnen met testen. Inmiddels gaan we naar de 20 jaar ontwikkeling toe. Ja heel naïef hoor. :|quote:Jij had echt gedacht dat ze al die tijdschema's zouden halen. Beetje naief he
Ja grapjas, die test had dus al veel eerder moeten beginnen. Dat is geen argument tegen het feit dat de ov-chipkaart al in 2004 had moeten werken, maar juist het ultieme bewijs dat er jarenlang gekloot is, en het gekloot waarschijnlijk in 2769 nog niet is afgelopen.quote:Aangezien ze pas in 2005 zijn begonnen met de test in Rotterdam, waar 3 jaar voor uitgetrokken is, vind ik het nog wel meevallen.
Zinloze vraag/verzoek wordt dit, want zoals gebruikelijk krijg je op dit soort vragen toch nooit een concreet antwoord van VF, maar ik stel hem toch maar.quote:En de vertraging is voor een groot deel te danken aan de mensen die er zo tegen waren en allerlei verbeteringen en veranderingen eisten. Dus dat kun je de OV chipkaart niet in zijn geheel kwalijk nemen.
Hij houd hele schema's bij hoe vaak die in kan checken en hoe vaak het fout gaat en waarom.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:45 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ja kan slordig zijn, maar als je als gebruiker niet beter weet dan denk je voor een dichte deur te staan.
Nou kom maar op met dat onderzoek dan. Ik ben benieuwd. Lijkt me dat de RET dat ook wel interessant zal vinden.quote:Mwa, ik hecht meer waarde aan een onafhankelijk onderzoek wat niet is uitgevoerd door de RET, en waaruit blijkt dat het allemaal toch niet zo rooskleurig is als dat de RET ons wil doen geloven.
Nergens stel ik dat de notulen onjuist zijn.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:03 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nogmaals, het staat in de notulen. Als je denkt dat de notulen onjuist zijn, raad ik je dringend aan om contact op te nemen met het gemeentehuis, want dat kan natuurlijk echt niet.
Ik zeg dat uitspraken van politici niet perse een feit zijn. En als die uitspraken in de notulen komen wil dat niet zeggen dat die uitspraken ineens feit zijn.quote:Wacht even hoor, dus omdat de Tweede-Kamerfractie van de SP iets zegt, kloppen de notulen van de gemeenteraad van Rotterdam niet? Is dat wat je wilt zeggen?
Ja hoor.quote:Mooie afleidingsmanoeuvre, maar nee, daar trapt een weldenkend mens niet in. De discussie gaat wel degelijk over 2002 (en over 2004). Heb je ook nog echte argumenten?
Had gekund jah. Als de ontwikkeling niet zoveel was tegengewerkt door verschillende partijen.quote:45 raadsleden dachten daar in 2002 heel anders over. Het mocht ook wel eens, na 10 jaar ontwikkeling, waarbij RET al sinds 1996 de beschikking kreeg over alle gegevens, de apparatuur en dergelijke en gewoon in 1996 had kunnen beginnen met testen. Inmiddels gaan we naar de 20 jaar ontwikkeling toe. Ja heel naïef hoor. :|
Dat ben ik met je eens dat die test veel eerder had moeten beginnen.quote:Ja grapjas, die test had dus al veel eerder moeten beginnen. Dat is geen argument tegen het feit dat de ov-chipkaart al in 2004 had moeten werken, maar juist het ultieme bewijs dat er jarenlang gekloot is, en het gekloot waarschijnlijk in 2769 nog niet is afgelopen.
Ik zal eens wat zoeken. Er regelmatig dingen geweest waarbij er weer een onderzoek naar het e.e.a. moest worden verricht.quote:Sterker nog, NS had in 1998 (!!!) al met het systeem moeten gaan werken. Wat wil je nou met je 'meevallen'. We leven in 2010 en het werkt (nou half dan en met veel fouten) nét bij de NS.
[..]
Zinloze vraag/verzoek wordt dit, want zoals gebruikelijk krijg je op dit soort vragen toch nooit een concreet antwoord van VF, maar ik stel hem toch maar.
Noem één ding, één ding maar dat door buitenstaanders is afgedwongen, dat niet in het eisenpakket zat van de ov-chipkaart en dat bewezen een vertragende werking heeft gehad op de invoering van de ov-chipkaart. Één ding maar, dat is toch niet teveel gevraagd?
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou kom maar op met dat onderzoek dan. Ik ben benieuwd. Lijkt me dat de RET dat ook wel interessant zal vinden.
Nou pak het telefoon boek van Rotterdam morgen. Ga willekeurig mensen bellen. Hoeft echt niet zo duur te zijn hoor!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:20 schreef Zelva het volgende:
[..]Jij denkt dat zo'n onderzoek gratis is? Lap jij even de 10.000 euro (gok ik zo ongeveer) die daarmee gemoeid zijn?
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:18 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nergens stel ik dat de notulen onjuist zijn.
Als het argument verzonnen is, zijn de notulen kennelijk ook verzonnen, want het staat er in.quote:Leuk verzonnen argument. Net zoals er hier zoveel verzonnen wordt.
Een uitspraak in de notulen van een wethouder/de stadsregio Rotterdam over het hoe en waarom van de invoering, is hoe dan ook een feit en ligt vast. Je hebt echt geen idee wat notulen inhouden en hoe belangrijk die zijn? Niet voor niets worden vooraf aan elke raadsvergadering en commissievergadering de notulen van de vorige keer pagina voor pagina doorgenomen en kunnen raadsleden/commissieleden schieten op eventuele fouten. Dat doen ze echt niet voor de lol, of voor de sier.quote:Ik zeg dat uitspraken van politici niet perse een feit zijn. En als die uitspraken in de notulen komen wil dat niet zeggen dat die uitspraken ineens feit zijn.
[..]
Daar ging dit discussiepunt niet over. Dat ging over dat jij als argument gebruikte dat de politici voor waren en het dus wel goed geweest moeten zijn, terwijl ze in werkelijkheid alleen akkoord gingen om dat er een gigantisch tekort was waar ze niet wilden/konden voor opdraaien. Waarop jij als antwoord geeft dat we in 2010 leven en niet in 2002. Sterk hoor.quote:Ja hoor.
Dat die beweringen van critici leuk verzonnen zijn. De zones zijn niet verkleind met als doel de OV chipkaart goedkoper te laten lijken.
[..]
Onzinargument dus, zie onder.quote:Had gekund jah. Als de ontwikkeling niet zoveel was tegengewerkt door verschillende partijen.
[..]
Nu opeens wel?quote:Dat ben ik met je eens dat die test veel eerder had moeten beginnen.
[..]
quote:Jij had echt gedacht dat ze al die tijdschema's zouden halen. Beetje naief he
Wacht even hoor, ik hoor je iedere keer bij hoog en laag beweren dat het allemaal zo ontzettend lang duurt vanwege allemaal aanpassingen van zeurende mensen, maar nu ik het op de man vraag, moet je eerst nog gaan zoeken naar voorbeelden en weet je helemaal niets direct te bedenken. Waar baseerde je dat argument dan op? Op je vinger in het luchtledige? Of op eigen aannames?quote:Ik zal eens wat zoeken. Er regelmatig dingen geweest waarbij er weer een onderzoek naar het e.e.a. moest worden verricht.
Gast.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:26 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou pak het telefoon boek van Rotterdam morgen. Ga willekeurig mensen bellen. Hoeft echt niet zo duur te zijn hoor!
Ik doe het voor 500 euro
Gedoe over de veiligheidquote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:03 schreef Zelva het volgende:
Zinloze vraag/verzoek wordt dit, want zoals gebruikelijk krijg je op dit soort vragen toch nooit een concreet antwoord van VF, maar ik stel hem toch maar.
Noem één ding, één ding maar dat door buitenstaanders is afgedwongen, dat niet in het eisenpakket zat van de ov-chipkaart en dat bewezen een vertragende werking heeft gehad op de invoering van de ov-chipkaart. Één ding maar, dat is toch niet teveel gevraagd?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-veilig-genoeg.dhtmlquote:Naar aanleiding van de recente problemen met de kaart en de aanbevelingen van de Universiteit van Londen is nu besloten de ov-chipkaart gefaseerd uit te rollen. Een ’exacte planning’ kan Huizinga niet geven.
quote:dat door buitenstaanders is afgedwongen
Helaas. Heb je nog wat anders?quote:dat niet in het eisenpakket zat van de ov-chipkaart
Waar precies staat dat de verkleining van de zones alleen maar is gedaan om de OV chipkaart goedkoper te laten lijken?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:32 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Als het argument verzonnen is, zijn de notulen kennelijk ook verzonnen, want het staat er in.
Dat er een bepaalde uitspraak is gedaan is een feit, gezien de notulen.quote:Een uitspraak in de notulen van een wethouder/de stadsregio Rotterdam over het hoe en waarom van de invoering, is hoe dan ook een feit en ligt vast. Je hebt echt geen idee wat notulen inhouden en hoe belangrijk die zijn? Niet voor niets worden vooraf aan elke raadsvergadering en commissievergadering de notulen van de vorige keer pagina voor pagina doorgenomen en kunnen raadsleden/commissieleden schieten op eventuele fouten. Dat doen ze echt niet voor de lol, of voor de sier.
Je vraagt mij om besluiten van 2002 te verklaren. Dat kan en ga ik niet doen aangezien we in 2010 leven en die besluiten ver achter ons liggen. En ook weinig met de OV chipkaart te maken hebben.quote:Daar ging dit discussiepunt niet over. Dat ging over dat jij als argument gebruikte dat de politici voor waren en het dus wel goed geweest moeten zijn, terwijl ze in werkelijkheid alleen akkoord gingen om dat er een gigantisch tekort was waar ze niet wilden/konden voor opdraaien. Waarop jij als antwoord geeft dat we in 2010 leven en niet in 2002. Sterk hoor.
Die 2 uitspraken kunnen prima naast elkaar.quote:Onzinargument dus, zie onder.
[..]
Nu opeens wel?What happened to:
[..]
Wat verwacht je van mij? Dat ik een wandelende bibliotheek ben die alles wat die hoort opslaat met een link naar de bron erbij?quote:Wacht even hoor, ik hoor je iedere keer bij hoog en laag beweren dat het allemaal zo ontzettend lang duurt vanwege allemaal aanpassingen van zeurende mensen, maar nu ik het op de man vraag, moet je eerst nog gaan zoeken naar voorbeelden en weet je helemaal niets direct te bedenken. Waar baseerde je dat argument dan op? Op je vinger in het luchtledige? Of op eigen aannames?
Misschien wel. Maar ik ga niet voor jou zoeken totdat je het wel eens keer eens met me zult zijn. Ik ben niet zo naïef om te denken dat jij objectief wilt kijken.quote:
Daar ging het niet om. Jij beweert dat het reizen met het openbaar vervoer in Rotterdam goedkoper is geworden. Die vergelijking gaat echter niet op omdat er moet vergeleken worden met de tarieven van voor de herzonering, omdat die herzonering alleen is ingevoerd omdat de tarieven toch al met de invoering van de ov-chipkaart omhoog zouden gaan, het nu maar een periode van twee jaar zou beslaan en er nog even flink geprofiteerd kon worden van rijksgelden.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:42 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Waar precies staat dat de verkleining van de zones alleen maar is gedaan om de OV chipkaart goedkoper te laten lijken?
[..]
Het is geen uitspraak in de trant van 'ik denk', maar in de trant van 'het is zo gedaan omdat'. Ze liggen gewoon ten grondslag aan het besluit. Het is gewoon een puur feit, ongeacht wat jij er van vindt.quote:Dat er een bepaalde uitspraak is gedaan is een feit, gezien de notulen.
Of die uitspraak feitelijk juist is, is maar de vraag.
[..]
Jij gebruikt dat argument, niet ik. Nu probeer je je er opeens aan te onttrekken omdat je ongelijk hebt en mag ik het niet ontkrachten? Zwak, heel zwak.quote:Je vraagt mij om besluiten van 2002 te verklaren. Dat kan en ga ik niet doen aangezien we in 2010 leven en die besluiten ver achter ons liggen. En ook weinig met de OV chipkaart te maken hebben.
[..]
Nou vertel dan waarom het naiëf is om te denken dat na drie jaar landelijke ontwikkeling, acht jaar ontwikkeling puur op Rotterdam gericht het systeem wel eens zou mogen werken, zeker ook al omdat de test in 1993 al geslaagd was. Dát is het punt.quote:Die 2 uitspraken kunnen prima naast elkaar.
Ik vind dat veel eerder had moeten worden begonnen met de tests. Maar ik ben niet zo naief om te denken dat dat ook daadwerkelijk zou lukken.
[..]
Nee, ik hoef helemaal geen bron. Waar vraag ik die dan? Ik ga er gewoon vanuit dat als je een argument hebt, je wel enig idee hebt waarop zo'n argument gebaseerd is. Dat is kennelijk niet het geval.quote:Wat verwacht je van mij? Dat ik een wandelende bibliotheek ben die alles wat die hoort opslaat met een link naar de bron erbij?
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:45 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Misschien wel. Maar ik ga niet voor jou zoeken totdat je het wel eens keer eens met me zult zijn. Ik ben niet zo naïef om te denken dat jij objectief wilt kijken.
Feit is dat de OV chipkaart allerlei vertragingen hebben opgelopen. Ook door zaken waar de OV bedrijven niets aan konden doen (stemmingmakerij over de beveiliging). Dat jij bepaalde voorwaarden gaat stellen waar mijn voorbeelden aan moeten voldoen is jouw probleem. Niet het mijne.
quote:Zinloze vraag/verzoek wordt dit, want zoals gebruikelijk krijg je op dit soort vragen toch nooit een concreet antwoord van VF, maar ik stel hem toch maar.
Ja hoor, 24 topics x 300 posts en het is allemaal onzinnige kritiek.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:49 schreef VancouverFan het volgende:
Maar heb je ook nog zinnige kritiek op de OV chipkaart?
Waar we echt wat mee kunnen bijvoorbeeld.
Je leest weer eens verkeerd...quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja hoor, 24 topics x 300 posts en het is allemaal onzinnige kritiek.
Wat een ontzettend trieste reactie dit.
Ja als je gaat vergelijken met de prijzen van 8 jaar geleden is alles duurder geworden... Zo kan ik het ook.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:56 schreef Zelva het volgende:
[..]
Daar ging het niet om. Jij beweert dat het reizen met het openbaar vervoer in Rotterdam goedkoper is geworden. Die vergelijking gaat echter niet op omdat er moet vergeleken worden met de tarieven van voor de herzonering, omdat die herzonering alleen is ingevoerd omdat de tarieven toch al met de invoering van de ov-chipkaart omhoog zouden gaan, het nu maar een periode van twee jaar zou beslaan en er nog even flink geprofiteerd kon worden van rijksgelden.
Het is niet goedkoper geworden, het is veel duurder geworden, dat is de essentie.
Ik raak je even kwijt. Wat is een puur feit?quote:Het is geen uitspraak in de trant van 'ik denk', maar in de trant van 'het is zo gedaan omdat'. Ze liggen gewoon ten grondslag aan het besluit. Het is gewoon een puur feit, ongeacht wat jij er van vindt.
Welk argument gebruik ik? Ik haal geen zaken van 8 jaar geleden erbij.quote:Jij gebruikt dat argument, niet ik. Nu probeer je je er opeens aan te onttrekken omdat je ongelijk hebt en mag ik het niet ontkrachten? Zwak, heel zwak.
Omdat het een complex systeem is waarbij allerlei verschillende partijen bij zijn betrokken, allerlei belangenorganisaties wat over te zeggen willen hebben, politici die hun mening erover moeten uiten, critici die paniek schoppen om kleine dingen.quote:Nou vertel dan waarom het naiëf is om te denken dat na drie jaar landelijke ontwikkeling, acht jaar ontwikkeling puur op Rotterdam gericht het systeem wel eens zou mogen werken, zeker ook al omdat de test in 1993 al geslaagd was. Dát is het punt.
Geen bron? Zou je me op mijn blauwe ogen geloven danquote:Nee, ik hoef helemaal geen bron. Waar vraag ik die dan? Ik ga er gewoon vanuit dat als je een argument hebt, je wel enig idee hebt waarop zo'n argument gebaseerd is. Dat is kennelijk niet het geval.
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja hoor, 24 topics x 300 posts en het is allemaal onzinnige kritiek.
Wat een ontzettend trieste reactie dit.
Stemmingsmakerij over beveiliging wat heeft dat bijgedragen aan de vertraging? Er is niet voor een ander klasse mifare chip gekozen, niemand heeft andere kaarten gekregen dus weer lekker aan je duim aan het sabbelen geweest om een argumnt te bedenken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 02:45 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Misschien wel. Maar ik ga niet voor jou zoeken totdat je het wel eens keer eens met me zult zijn. Ik ben niet zo naïef om te denken dat jij objectief wilt kijken.
Feit is dat de OV chipkaart allerlei vertragingen hebben opgelopen. Ook door zaken waar de OV bedrijven niets aan konden doen (stemmingmakerij over de beveiliging). Dat jij bepaalde voorwaarden gaat stellen waar mijn voorbeelden aan moeten voldoen is jouw probleem. Niet het mijne.
Is het een wedstrijd danquote:Op dinsdag 16 maart 2010 04:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
je wint het toch niiet, laten we teruggaan naar de praktijk
Het onderzoek naar de chip heeft de invoering wel degelijk vertraagd. Bij besluitvormingen van deze omvang worden vertragingen niet alleen veroorzaakt door zichtbare veranderingen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 08:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Stemmingsmakerij over beveiliging wat heeft dat bijgedragen aan de vertraging? Er is niet voor een ander klasse mifare chip gekozen, niemand heeft andere kaarten gekregen dus weer lekker aan je duim aan het sabbelen geweest om een argumnt te bedenken.
Het OV chipkaart systeem werkt goed, zie de resultaten in Rotterdam.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 10:47 schreef DustPuppy het volgende:
Te oordelen aan de vele 'verloren gegane' aanvragen en mislukte activeringen van verschillende mensen kunnen we toch op zijn minst concluderen dat het systeem nog niet echt geschikt was om zo breed vrijgegeven te worden.
Een langer beta stadium was op zijn minst wenselijk geweest.
Sowieso wordt reizen met de OV-Chipkaart duurder. Ik meende dat hier een paar maanden geleden ook al een rapport over was uitgegeven. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat het systeem werkt met enkeltjes en dat zodoende de korting die men kreeg met retourtjes al niet meer meetellen.
Verder is het systeem ook vrij makkelijk om de tuin te leiden (door bijvoorbeeld een retourtje eigenlijk als een overstap te registeren etc.)
Verder dan een versie 0.5 zou ik dit systeem niet geven zo iig.
Maar ja het invoeren was een politieke beslissing en had weinig te maken met wat 'de klant' wil en wat technisch haalbaar was op dat moment.
hou nou eens op met die rare conclusiesmanquote:Op dinsdag 16 maart 2010 10:53 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het OV chipkaart systeem werkt goed, zie de resultaten in Rotterdam.
De IBG en TSL maken een zooitje van de overgang voor de studenten. Dat heeft op zich niks met het functioneren van de OV chipkaart te maken.
Reizen met e OV chipkaart wordt NIET sowieso duurder. In Rotterdam is het gemiddeld 1 procent goedkoper geworden. En veel andere trajecten zijn ook goedkoper. De NS heeft de prijs van een enkeltje aangepast zodat het net zo duur is als een retourtje. Dus ook daar zul je weinig verlies lijden.
quote:Problemen verwacht bij OV-pas studenten
Uitgegeven: 16 maart 2010 10:10 /// Laatst gewijzigd: 16 maart 2010 10:10
AMSTERDAM - Rover verwacht dinsdag grote problemen voor studenten die nu definitief over moeten op het nieuwe vervoersbewijs. Bij het OV-Loket van de reizigersbelangenorganisatie komen dagelijks nog tientallen klachten binnen.
Enkele honderden studenten hebben nog steeds geen OV-chipkaart in huis of hebben er bijvoorbeeld een met een verkeerde pasfoto. Vanaf dinsdag kunnen studenten zonder OV-studentenchipkaart geen gebruik meer maken van de tijdelijke kaart. Ook studenten die wel een werkende pas hebben krijgen het volgens Rover moeilijk. Veel conducteurs zouden niet weten hoe ze met de studentenpas moeten omgaan en wijzen studenten ten onrechte de deur.
Kaartje
Volgens Rover krijgen mensen die nog geen werkende kaart hebben bij de klantenservice vaak het advies dat ze dan maar gewoon een kaartje moeten kopen. Dat ze ook bij de Dienst Uitvoering Onderwijs kunnen aankloppen voor een schadevergoeding, wordt ze niet verteld. Een aanvraagformulier voor de vergoeding staat op de site van Rover.
Overstap
De openbaarvervoerbedrijven laten om 16.00 uur weten hoe de overstap op de OV-chipkaart voor studenten is verlopen.
© Novum
Ach, Rover... In hoeverre moet je die nog serieus nemen?quote:
Wanneer ze die partij nu echt eens serieus genomend hadden en gewoon netjes ermee in gesprek waren gebleven zou die partij ook wel wat minder kritieken hebben gehad.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:15 schreef VancouverFan het volgende:
Ach, Rover... In hoeverre moet je die nog serieus nemen?
Als het aan Rover had gelegen, dan was die kaart nog lang niet ingevoerd:quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer ze die partij nu echt eens serieus genomend hadden en gewoon netjes ermee in gesprek waren gebleven zou die partij ook wel wat minder kritieken hebben gehad.![]()
Zo werkt het natuurlijk ook in de echte wereld.![]()
En een product als de OV-chip kaart moet gewoon probleemloos geintroduceerd worden, je kunt toch ook geen nieuw geld introduceren waarbij het geld door fouten in het systeem bij 1% van de klanten niet geaccepteerd wordt, maar de mensen wel verplicht worden om gebruikt te maken van ditzelfde geld.
Ja selectief cijfers noemen in 1 stad, terwijl in het zelfde artikel de conclusie wordt getrokken dat de OV chipkaart duurder is voor de reizigerquote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als het aan Rover had gelegen, dan was die kaart nog lang niet ingevoerd:
http://www.rover.nl/dossiers/chipkaart.php?pagina=chi081015
http://www.rover.nl/dossiers/chipkaart.php?pagina=chi060512a
http://www.rover.nl/dossiers/chipkaart.php?pagina=chi100121a
Waarom zou een product als de OV chipkaart probleemloos ingevoerd moeten kunnen worden? Is er een vergelijkbaar product? Hadden ze ALLE facetten van de OV chipkaart uitgebreid kunnen testen?
En blijf ook vooral selectief reageren, maakt het zeer overtuigend.
Ach selectief rover berichten uitkiezen mag dan wel als je het goed uitkomt, een geval van de pot verwijt de ketel dat deze zwart ziet.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als het aan Rover had gelegen, dan was die kaart nog lang niet ingevoerd:
http://www.rover.nl/dossiers/chipkaart.php?pagina=chi081015
http://www.rover.nl/dossiers/chipkaart.php?pagina=chi060512a
http://www.rover.nl/dossiers/chipkaart.php?pagina=chi100121a
Waarom zou een product als de OV chipkaart probleemloos ingevoerd moeten kunnen worden? Is er een vergelijkbaar product? Hadden ze ALLE facetten van de OV chipkaart uitgebreid kunnen testen?
En blijf ook vooral selectief reageren, maakt het zeer overtuigend.
Moeten we de punten nog stuk voor stuk aflopen want volgens mij kunnen we elk punt ongeveer met NEE beantwoorden.quote:11 reizigerseisen bij de invoering van de OV-chipkaart
1. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.
2. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.
3. Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
4. De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.
5. De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant, voorspelbaar en controleerbaar.
6. Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.
7. De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.
8. De OV-chipkaart en de toegangspoortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
9. De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.
10. Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.
11. De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.
Ik ben niet met Rover in discussie. Jij wel met mij.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach selectief rover berichten uitkiezen mag dan wel als je het goed uitkomt, een geval van de pot verwijt de ketel dat deze zwart ziet.
Rover heeft in 2005 al de volgende punten aangehaald waarvan men vindt dat de OV-kaart moet voldoen voordat deze goed ingeoverd kan worden:
http://www.rover.nl/dossiers/chipkaart_manifest.pdf
[..]
Moeten we de punten nog stuk voor stuk aflopen want volgens mij kunnen we elk punt ongeveer met NEE beantwoorden.
Dat niet verfieeerbare onderzoek bedoel je...quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:44 schreef VancouverFan het volgende:
Mensen zoals jij zullen die punten waarschijnlijk wel niet terugzien. De mensen in Rotterdam die er echt mee reizen wel. Die geven de kaart een 7,2 als rapportcijfer.
Ja want de media liegen allemaal en zijn niet te vertrouwen als ze zo'n positief bericht over de OV chipkaart brengen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat niet verfieeerbare onderzoek bedoel je...![]()
Ik zit komende vrijdag in rotterdam bij iemand die bij de ret werkt eens kijken of die mij kan vertellen hoe dat onderzoek tot stand is gekomen.
quote:De RET organiseert binnenkort een aantal discussieavonden. Daar kunt u met andere reizigers en RET-medewerkers discussiëren en meepraten over de dienstverlening van de RET.
Op dinsdag 6 april is er een discussieavond over de metro;
Op donderdag 15 april is er een discussieavond over de bus;
Op dinsdag 20 april is er een discussieavond over de tram;
Inloop vanaf 17.00 uur, ontvangst met een broodje, afsluiting om 20.30 uur.
Bent u geïnteresseerd?
Dan kunt u zich aanmelden via onderzoek@ret.nl. Vermeld in uw e-mail uw volledige naam en telefoonnummer. Wanneer er teveel aanmeldingen zijn, wordt een keuze gemaakt. U krijgt in ieder geval bericht of u wel of niet kunt deelnemen.
ken je Snowgoon niet meer ? van 8 eedere topics, als je niet hem in discussie gaat, gaat hij wel weer weg.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat niet verfieeerbare onderzoek bedoel je...![]()
Ik zit komende vrijdag in rotterdam bij iemand die bij de ret werkt eens kijken of die mij kan vertellen hoe dat onderzoek tot stand is gekomen.
Nu heb je het over lokaal niveau, vriend.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 10:53 schreef VancouverFan het volgende:
Het OV chipkaart systeem werkt goed, zie de resultaten in Rotterdam.
De IBG en TSL maken een zooitje van de overgang voor de studenten. Dat heeft op zich niks met het functioneren van de OV chipkaart te maken.
Reizen met e OV chipkaart wordt NIET sowieso duurder. In Rotterdam is het gemiddeld 1 procent goedkoper geworden. En veel andere trajecten zijn ook goedkoper. De NS heeft de prijs van een enkeltje aangepast zodat het net zo duur is als een retourtje. Dus ook daar zul je weinig verlies lijden.
De media nemen braaf een persbericht over, zoals iemand met een journalistieke achtergrond al eerder gemeld had, maar die opemerking sla je maar in de wind.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:49 schreef VancouverFan het volgende:
Ja want de media liegen allemaal en zijn niet te vertrouwen als ze zo'n positief bericht over de OV chipkaart brengen.
Zie de 11 punten van rover. Wanneer men daar aan voldaan zou hebben zou ik geen problemen met die kaart gehad hebben.quote:Leg nou eens uit hoe de OV bedrijven de OV chipkaart probleemloos hadden kunnen invoeren. Ben ik wel heel benieuwd naar. De OV bedrijven willen dat denk ik ook wel weten.
Omdat het een politieke beslissing was. Wat snap je daar niet aan?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:49 schreef VancouverFan het volgende:
Ja want de media liegen allemaal en zijn niet te vertrouwen als ze zo'n positief bericht over de OV chipkaart brengen.
Leg nou eens uit hoe de OV bedrijven de OV chipkaart probleemloos hadden kunnen invoeren. Ben ik wel heel benieuwd naar. De OV bedrijven willen dat denk ik ook wel weten.
Landelijk is het hele systeem ook nog niet klaar en doorgevoerd. Ik geloof dan ook best dat het daar nog niet zo goed gaat als in Rotterdam waar ze er al een jaar mee reizen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:57 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nu heb je het over lokaal niveau, vriend.
Op landelijk niveau werkt dat wel eventjes anders. Ik ken mensen die het landelijke systeem getest hebben en die zijn toch echt een andere mening toebedaan. Maar geloof wat je wilt geloven.
Voor iemand die een journalistiek achtergrond heeft merk ik daar weinig van. Een journalist zou objectief moeten kunnen oordelen en niet alleen maar naar 1 (de negatieve) kant van de zaak kijken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De media nemen braaf een persbericht over, zoals iemand met een journalistieke achtergrond al eerder gemeld had, maar die opemerking sla je maar in de wind.
Owja. Die 11 punten zijn een garantie dat alle problemen al voor de invoering getackeld hadden kunnen worden. Ja daarmee waren ook niet werkende poortjes e.d. te ontdekkenquote:Zie de 11 punten van rover. Wanneer men daar aan voldaan zou hebben zou ik geen problemen met die kaart gehad hebben.
Maar aangezien we nog steeds bijna elke punt met een volmondig NEE kunnen beantwoorden zijn ze niet goed bezig.
En wat is daar verkeerd aan?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:00 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Omdat het een politieke beslissing was. Wat snap je daar niet aan?
Bij politieke beslissingen wordt er niet gekeken naar praktisch nut, toepasbaarheid, haalbaarheid etc.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:04 schreef VancouverFan het volgende:
En wat is daar verkeerd aan?
Er zijn geen tekenen dat het volledig de mist in gaat. Kijk maar naar de evaluatie in Rotterdam. Daar zijn de reizgers toch wel erg tevreden.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:08 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Bij politieke beslissingen wordt er niet gekeken naar praktisch nut, toepasbaarheid, haalbaarheid etc.
En dan krijg je dit soort 'kinderziektes'.
Dan kunnen nog zoveel instanties gaan lopen zeuren dat het slecht is en allemaal niet werkt enz. maar van hogerhand is dan al beslist dat het er komt, ongeacht de problemen.
Pas als het echt vreselijk de mist in gaat zal men daar op terug gaan komen, maar niet voordat het systeem volledig geimplementeerd is. Kijk bijvoorbeeld ook maar naar het EPD.
Niemand zal kunnen aantonen dat er iets fout is aan dat persbericht, waar het om gaat en wat je niet wilt snappen is de verfieerbaarheid van het onderzoek. Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Ja dat is lekker objectief.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:03 schreef VancouverFan het volgende:
Voor iemand die een journalistiek achtergrond heeft merk ik daar weinig van. Een journalist zou objectief moeten kunnen oordelen en niet alleen maar naar 1 (de negatieve) kant van de zaak kijken.
Maar als jij kunt aantonen wat er fout is aan dat persbericht, maakt dat meer indruk dan alleen maar kinderachtig proberen de geloofwaardigheid onderuit halen.
Die 11 punten zijn wel degelijk punten van grote zorg bij reizigers organisaties, en als men die punten had laten werken was er misschien wel wat meer draagkracht bij mensen.quote:Owja. Die 11 punten zijn een garantie dat alle problemen al voor de invoering getackeld hadden kunnen worden. Ja daarmee waren ook niet werkende poortjes e.d. te ontdekken
Als je serieus denkt dat daarmee de invoering probleemloos zou zijn gegaan ben je totaal niet realistisch.
Hou dan een tegenonderzoek. Ga mensen uit Rotterdam bellen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Niemand zal kunnen aantonen dat er iets fout is aan dat persbericht, waar het om gaat en wat je niet wilt snappen is de verfieerbaarheid van het onderzoek. Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Ja dat is lekker objectief.![]()
Nu is het in Rotterdam nog maar in een half % van de gevallen dat het in en uitchecken niet goed. Lijkt mij een goede score. Als je verwacht dat een dergelijk complex systeem probleem en fout loos ingevoerd kan worden, snap je echt niet hoe het werkt.quote:Die 11 punten zijn wel degelijk punten van grote zorg bij reizigers organisaties, en als men die punten had laten werken was er misschien wel wat meer draagkracht bij mensen.
Kom op zeg 1 van die punten is De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem. En dat is toch een punt van zorg, die in en uitcheckastjes mogen niet zoals ze nu doen nog zoveel kuren vertonen. Zo moeilijk is dat toch niet te bedenken.
Lezen. Ik zeg als.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:13 schreef VancouverFan het volgende:
Er zijn geen tekenen dat het volledig de mist in gaat. Kijk maar naar de evaluatie in Rotterdam. Daar zijn de reizgers toch wel erg tevreden.
Correct.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:13 schreef VancouverFan het volgende:
En ja, soms moet de overheid nu eenmaal dingen doordrukken om iets voor elkaar te krijgen. Met 16 miljoen mensen en ontzettend veel belangenorganisaties zijn er altijd wel instanties die gaan lopen zeuren dat het slecht is. Daar ontkom je niet aan.
Het blijft mensenwerk natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:13 schreef VancouverFan het volgende:
Zoals al gezegd, Rover heeft al diverse malen rampscenario's voorspeld, die zijn nog niet uitgekomen toen het er echt om ging.
Lijkt mij een duidelijk voorbeeld dat dergelijke instanties niet altijd gelijk hebben.
Zelfde hier. Alleen het gebruik van de kaart valt me tegen. Alleen in de trein is het ongeveer hetzelfde gebleven. Maar reizen met de bus en tram is een stuk vervelender geworden.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:17 schreef waht het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de ov-chipkaart. Kaart had ik ruim op tijd. Bestelling lag op tijd klaar. Kon ik ook zonder problemen ophalen. Kaart opladen ging prima, alsook gebruiken.
Niks te klagen.(OK, ik ben een aantal pasfoto's lichter, maar daar kan ik mee leven.)
En dan een persbericht namen Basp1 naar de verschillende bureaus sturen die gooien dat toch meteen in de shredder.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:17 schreef VancouverFan het volgende:
Hou dan een tegenonderzoek. Ga mensen uit Rotterdam bellen.
Ik zou het toch eerder willen omdraaien waarom een systeem introduceren waarbij nog 0.5% van de gevallen een probleem kan ontstaan, dat is totaal onacceptabel voor een systeem waarvan je gebruik moet maken. En door een logfile bij te hoduen van apparaten die in bussen hangen kun je wel al weten hoe vaak het mis gaat, en hoeft de klant er niet de dupe van te worden. Verder vergeet je nog te vermelden dat ze al 5 jaar bezig zijn met testen en deze kuren toch echt niet meer mogen plaatsvinden na zolang getest te hebben.quote:Nu is het in Rotterdam nog maar in een half % van de gevallen dat het in en uitchecken niet goed. Lijkt mij een goede score. Als je verwacht dat een dergelijk complex systeem probleem en fout loos ingevoerd kan worden, snap je echt niet hoe het werkt.
Was het maar een auto en had toyota maar dit systeem ontwikkeld dan had men best of the class gepakt ipv het op zijn nederlands te doen hoe moeilijk kunnen we het maken.quote:Het is geen auto die je uitgebreid in de fabriek kunt testen voordat die op straat gaat. En zelfs dan werkt het nog niet altijd probleemloos zoals Toyota wel laat zien.
Geen zorgen. Er zullen binnenkort heus wat onderzoeken bekend worden gemaakt.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:17 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Hou dan een tegenonderzoek. Ga mensen uit Rotterdam bellen.
In de metro. Waar poortjes staan. Waar je er dus niet aan ontkomt om in- en uit te checken. Een half procent, na een periode van bijna 5 jaar is dan nog veel te veel. Dat zijn duizenden reizigers per dag.quote:Nu is het in Rotterdam nog maar in een half % van de gevallen dat het in en uitchecken niet goed. Lijkt mij een goede score. Als je verwacht dat een dergelijk complex systeem probleem en fout loos ingevoerd kan worden, snap je echt niet hoe het werkt.
Het is geen auto die je uitgebreid in de fabriek kunt testen voordat die op straat gaat. En zelfs dan werkt het nog niet altijd probleemloos zoals Toyota wel laat zien.
Tuurlijk. Bij zoiets groots dat landelijk ingevoerd wordt moet ook de politiek betrokken worden.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:18 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Lezen. Ik zeg als.
[..]
Correct.
[..]
Het blijft mensenwerk natuurlijk.
Maar het blijft ook een politieke beslissing.
Dan niet.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dan een persbericht namen Basp1 naar de verschillende bureaus sturen die gooien dat toch meteen in de shredder.![]()
![]()
Dat foutmarge zal nog minder worden. Doordat de apparatuur beter wordt en de mensen er meer aan wennen.quote:Ik zou het toch eerder willen omdraaien waarom een systeem introduceren waarbij nog 0.5% van de gevallen een probleem kan ontstaan, dat is totaal onacceptabel voor een systeem waarvan je gebruik moet maken. En door een logfile bij te hoduen van apparaten die in bussen hangen kun je wel al weten hoe vaak het mis gaat, en hoeft de klant er niet de dupe van te worden. Verder vergeet je nog te vermelden dat ze al 5 jaar bezig zijn met testen en deze kuren toch echt niet meer mogen plaatsvinden na zolang getest te hebben.
Tja, men had ook laf niks kunnen doen of groots aanpakken.quote:Was het maar een auto en had toyota maar dit systeem ontwikkeld dan had men best of the class gepakt ipv het op zijn nederlands te doen hoe moeilijk kunnen we het maken.
Waar staat dat het alleen over de metro gaat die half procent?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:24 schreef nikk het volgende:
[..]
Geen zorgen. Er zullen binnenkort heus wat onderzoeken bekend worden gemaakt.
[..]
In de metro. Waar poortjes staan. Waar je er dus niet aan ontkomt om in- en uit te checken. Een half procent, na een periode van bijna 5 jaar is dan nog veel te veel. Dat zijn duizenden reizigers per dag.
Onze kritiek is meer dan zat onderbouwd, namelijk geen onderbouwing van het onderzoeik, hoeveel meer moeten we nog onderbouwen. In de serieuze onderzoeks wereld publiceer je namelijk niet alleen je resultaten maar ook hoe je tot deze resultaten gekomen bent. Bij telefonische enquetes en subjectieve vraagstellingen kun je elke onderzoek zo manipuleren dat eruit komt wat er uit moet komen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:31 schreef VancouverFan het volgende:
Dan niet.
Maar ga dan ook een ander onderzoek niet afkraken als je die kritiek niet kunt onderbouwen.
London,Parijs, Tokio, waarbij in ieder geval bij fouten niet meteen de schuld bij de klant wordt gelegd en deze met de kosten wordt opgezadeld.quote:Dat foutmarge zal nog minder worden. Doordat de apparatuur beter wordt en de mensen er meer aan wennen.
En als jij een voorbeeld kunt geven van een systeem dat 100% goed werkt, graag.
Niets doen had in ieder geval minimaal 1 miljard euro gescheeld, die 1 miljard is waarchijnlijk al een stuk meer geworden door de extra effort die men er al in heeft moeten steken.quote:Tja, men had ook laf niks kunnen doen of groots aanpakken.
In gebieden waar de metro actief is of poortjes staan zullen die percentages altijd lager uitvallen. Zelfs dan is een half procent natuurlijk te veel. Maar ik ben meer benieuwd naar cijfers in andere gebieden. Hopelijk wordt er binnenkort wat meer bekend over de chipkaart.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:33 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Waar staat dat het alleen over de metro gaat die half procent?
Die half % fouten bij uitchecken, is voor al het openbaar vervoer in Rotterdam. Dus ook bus en tram. En dan niet alleen technische fouten maar ook mensen ie vergeten uit te checken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:39 schreef nikk het volgende:
[..]
In gebieden waar de metro actief is of poortjes staan zullen die percentages altijd lager uitvallen. Zelfs dan is een half procent natuurlijk te veel. Maar ik ben meer benieuwd naar cijfers in andere gebieden. Hopelijk wordt er binnenkort wat meer bekend over de chipkaart.
Dat is nog het meest vervelende aan het systeem. Tel daarbij op het Nederlandse bureaucratische denken om het nog vervelender te maken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
London,Parijs, Tokio, waarbij in ieder geval bij fouten niet meteen de schuld bij de klant wordt gelegd en deze met de kosten wordt opgezadeld.
Wel grappig dat het nu ineens een probleem is. Eerdere onderzoeken toen de cijfers lager waren hoorde ik niemand klagenquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Onze kritiek is meer dan zat onderbouwd, namelijk geen onderbouwing van het onderzoeik, hoeveel meer moeten we nog onderbouwen. In de serieuze onderzoeks wereld publiceer je namelijk niet alleen je resultaten maar ook hoe je tot deze resultaten gekomen bent. Bij telefonische enquetes en subjectieve vraagstellingen kun je elke onderzoek zo manipuleren dat eruit komt wat er uit moet komen.
Waaruit blijkt dat in Nederland meteen de schuld bij de klant wordt gelegd?quote:London,Parijs, Tokio, waarbij in ieder geval bij fouten niet meteen de schuld bij de klant wordt gelegd en deze met de kosten wordt opgezadeld.
En dan hadden we tot in de lengte der dagen nog met een hopeloos ouderwets systeem moeten reizen....quote:Niets doen had in ieder geval minimaal 1 miljard euro gescheeld, die 1 miljard is waarchijnlijk al een stuk meer geworden door de extra effort die men er al in heeft moeten steken.
Tja, als mensen niet zo creatief zouden zijn om misbruik te maken van dergelijke situaties, zouden de OV bedrijven veel makkelijker het geld terug kunnen geven. Nu moet alles onderzocht worden of de reis ook wel echt gemaakt is en het fout kan zijn gegaan.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:42 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is nog het meest vervelende aan het systeem. Tel daarbij op het Nederlandse bureaucratische denken om het nog vervelender te maken.
Prima. Maar dan is een half procent domweg veel te veel. Vijf jaar na de invoering. Voor de bus en tram zullen die percentages een stuk hoger liggen dan een half procent natuurlijk. Maar nogmaals, binnenkort zullen er waarschijnlijk meer cijfers bekend worden gemaakt. We zullen zien wat de uitkomsten zijn in gebieden waarbij er geen poortjes staan.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:40 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Die half % fouten bij uitchecken, is voor al het openbaar vervoer in Rotterdam. Dus ook bus en tram. En dan niet alleen technische fouten maar ook mensen ie vergeten uit te checken.
En zo denken Nederlanders dus. En zo creeer je dus een gebruikersonvriendelijk product. Bedankt voor de bevestiging.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:45 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Tja, als mensen niet zo creatief zouden zijn om misbruik te maken van dergelijke situaties, zouden de OV bedrijven veel makkelijker het geld terug kunnen geven. Nu moet alles onderzocht worden of de reis ook wel echt gemaakt is en het fout kan zijn gegaan.
Kip en het ei verhaal.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:46 schreef nikk het volgende:
[..]
En zo denken Nederlanders dus. En zo creeer je dus een gebruikersonvriendelijk product. Bedankt voor de bevestiging.
Er zijn in Rotterdam al veel gebieden waar geen poortjes staan.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:45 schreef nikk het volgende:
[..]
Prima. Maar dan is een half procent domweg veel te veel. Vijf jaar na de invoering. Voor de bus en tram zullen die percentages een stuk hoger liggen dan een half procent natuurlijk. Maar nogmaals, binnenkort zullen er waarschijnlijk meer cijfers bekend worden gemaakt. We zullen zien wat de uitkomsten zijn in gebieden waarbij er geen poortjes staan.
Het grote verschil is dat wanneer het fout gaat de reiziger niet met de kosten wordt opgezadeld. Oh, excuus, je kan die moeite doen (verschillende formulieren invullen, helpdesken bellen, of fysiek langsgaan) om die 50 cent of iets dergelijks terug te vragen. Erg realistisch is dat niet. Het is eigenlijk een vorm van oplichting.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:44 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Londen Parijs en Tokyo. Daar was al jaren een systeem waarbij met magneetkaarten en dus ook poortjes werd gewerkt. En in Londen hebben ze onlangs ook een paar grote storingen gehad waardoor niemand kon reizen. Dus dat daar altijd goed gaat, geloof ik geen zak van.
Klopt. Daar zal het grootste deel van die halve procent dan ook vandaan komen. Die poortjes vertroebelen de statistieken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:48 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Er zijn in Rotterdam al veel gebieden waar geen poortjes staan.
Moeten de organisatie van sjoemelende reizigers uitgaan of juist de omgekeerde instelling hebben we gaan een product maken wat gewoon lekker soepel werkt en dan gaan mensen vanzelf er volop gebruik van maken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:48 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Kip en het ei verhaal.
Wat was er eerst? De sjoemelende reiziger of de OV chipkaart.
Nee, de mensen die geïnterviewd zijn geven een 7,2quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:44 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Mensen zoals jij zullen die punten waarschijnlijk wel niet terugzien. De mensen in Rotterdam die er echt mee reizen wel. Die geven de kaart een 7,2 als rapportcijfer.
Maakt dat uit? Alsof dat het eindresultaat beter maakt.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:48 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Kip en het ei verhaal.
Wat was er eerst? De sjoemelende reiziger of de OV chipkaart.
Daarvoor is nu een proefperiode. Je weet wel, zoals er in Rotterdam is geweest.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat foutmarge zal nog minder worden. Doordat de apparatuur beter wordt en de mensen er meer aan wennen.
[..]
De organisaties moeten, tot op bepaalde hoogte rekening houden met sjoemelende reizigers. Anders wordt er straks veel verlies geleden.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Moeten de organisatie van sjoemelende reizigers uitgaan of juist de omgekeerde instelling hebben we gaan een product maken wat gewoon lekker soepel werkt en dan gaan mensen vanzelf er volop gebruik van maken.
Verder hebben we het hier al over sjoemelen gehad en kwaem we beide tot de conclusie dat sjoemelen niet uit te sluiten is met welk systeem dan ook. De enigste manier om de percentages zwart rijden te drukken was juist de controle kansen te verhogen.
Niet alle reizigers uit heel Nederland zijn in Rotterdam geweest om de apparatuur te testen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:54 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Daarvoor is nu een proefperiode. Je weet wel, zoals er in Rotterdam is geweest.
Ware het niet dat de OV bedrijven over het algemeen coulant zijn en je de hele 4 euro min de instapkosten teruggeven.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:50 schreef nikk het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat wanneer het fout gaat de reiziger niet met de kosten wordt opgezadeld. Oh, excuus, je kan die moeite doen (verschillende formulieren invullen, helpdesken bellen, of fysiek langsgaan) om die 50 cent of iets dergelijks terug te vragen. Erg realistisch is dat niet. Het is eigenlijk een vorm van oplichting.
Het maakt uit dat men misschien gaat begrijpen waarom de OV bedrijven die borg hanteren en andere maatregelen nemen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:54 schreef nikk het volgende:
[..]
Maakt dat uit? Alsof dat het eindresultaat beter maakt.
Het zou gvd 8 euro moeten zijn vanwege de tijd die je als consument nog kwijt bent om je onterecht afgeschreven geld terug te krijgen. Het is echt de omgekeerde wereld bij jou.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:00 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ware het niet dat de OV bedrijven over het algemeen coulant zijn en je de hele 4 euro min de instapkosten teruggeven.
Krijg je toch nog 3,25 terug ipv 50 cent.
Prima. Als de mensen die zo stom zijn om niet uit te checken dan niks meer terug krijgen, vind ik dat een goed plan.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het zou gvd 8 euro moeten zijn vanwege de tijd die je als consument nog kwijt bent om je onterecht afgeschreven geld terug te krijgen. Het is echt de omgekeerde wereld bij jou.
Achja, tegen dat in en uitchecken staan weer andere voordelen. Nooit meer zorgen maken om zones, je hoeft geen kaartjes meer te kopen.quote:Bij een strippenkaart is het mij wel eens overkomen dat de chauffeur per ongeluk 1 strip teveel stempelde, deze heeft in zijn tas een stickerboekje zitten om dat te herstellen, kijk dat is service waar klanten op zitten te wachten niet op falende apparatuur waardoor je als klant zelf moeite moet gaan doen om je onterecht afgeschreven tegoed terug te krijgen.
Hoeveel mensen om teruggave vragen zal sterk afnemen. Dat was in ieder geval in Rotterdam zo. De eerste tijd waren het 10.000den per week, nu zijn het 100'den per dag.quote:Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen dadelijk de teruggave balies moeten gaan bezetten omdat het systeem faalt, en die kosten die daarmee gepaard gaan ja dat kunnen we al voorspellen die gaan op de reiziger verhaald worden.
Het probleem is dat wanneer je het de sjoemelende reiziger zo moeilijk mogelijk wilt maken je onbedoeld de betalende reiziger ook moeilijker maakt. Je kan het vergelijken met DRM op games, muziek, etc. Het is bedoeld om piraterij tegen te gaan (een groter probleem in omvang dan zwartreizen), maar het verkloot ook voor de gewone betalende gebruiker de gebruiksvriendelijkheid.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:57 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De organisaties moeten, tot op bepaalde hoogte rekening houden met sjoemelende reizigers. Anders wordt er straks veel verlies geleden.
Dat houd in dat er dus controle moet zijn op de geld teruggave en controle of de mensen wel een geldige kaart hebben.
Wat vind je vervelender dan?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:20 schreef nikk het volgende:
[..]
Zelfde hier. Alleen het gebruik van de kaart valt me tegen. Alleen in de trein is het ongeveer hetzelfde gebleven. Maar reizen met de bus en tram is een stuk vervelender geworden.
Klopt. Maar volgens mij is er wel een goede middenweg gevonden door het voor de sjoemelende reizigers niet zo moeilijk mogelijk te maken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:20 schreef nikk het volgende:
[..]
Het probleem is dat wanneer je het de sjoemelende reiziger zo moeilijk mogelijk wilt maken je onbedoeld de betalende reiziger ook moeilijker maakt. Je kan het vergelijken met DRM op games, muziek, etc. Het is bedoeld om piraterij tegen te gaan (een groter probleem in omvang dan zwartreizen), maar het verkloot ook voor de gewone betalende gebruiker de gebruiksvriendelijkheid.
Als je voortdurend je saldo in de gaten en doorhebt dat er iets mis is gegaan. En als je dan maar op tijd bent. En als het OBV bedrijf waar de fout zit daadwerkelijk dat het systeem hanteert dat je beschrijft. En als mensen uberhaupt dan de moeite doen om het geld terug te vragen. Ik heb alle waardering voor de OV bedrijven die het zo klantvriendelijk mogelijk willen oplossen. Ze doen ook maar hun best met dit gebruikersonvriendelijke product.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:00 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ware het niet dat de OV bedrijven over het algemeen coulant zijn en je de hele 4 euro min de instapkosten teruggeven.
Krijg je toch nog 3,25 terug ipv 50 cent.
Het in- en uitchecken verloopt niet altijd soepel. Rustig op een station of bij een poortje in- of uitchecken is niet vergelijkbaar met in- en uitchecken in een drukke tram. Daarbij heb je een probleem wanneer je bij het uitstappen vergeet want die kaartlezers zijn alleen te vinden in de tram en niet bij de halte. Tel daarbij op dat zelfs wanneer je een abonnement hebt en vergeet in te checken je daadwerkelijk een boete kunt krijgen... Hoe gebruiksonvriendelijk willen we een product maken...quote:
Dat is niet ideaal idd. Een vriend van mij dacht ook dat uitchecken niet noodzakelijk was aangezien hij toch een abonnement had. Na een aantal dagen werd de kaart geblokkeerd.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:35 schreef nikk het volgende:
[..]
Het in- en uitchecken verloopt niet altijd soepel. Rustig op een station of bij een poortje in- of uitchecken is niet vergelijkbaar met in- en uitchecken in een drukke tram. Daarbij heb je een probleem wanneer je bij het uitstappen vergeet want die kaartlezers zijn alleen te vinden in de tram en niet bij de halte. Tel daarbij op dat zelfs wanneer je een abonnement hebt en vergeet in te checken je daadwerkelijk een boete kunt krijgen... Hoe gebruiksonvriendelijk willen we een product maken...
Ik zat net gigantisch te vloeken op haar van achter mijn tvquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:40 schreef Citizen.Erased het volgende:
FOK! werd net ook even genoemd in het debat.
De staatssecretaris die zet daarbij studenten ook voor het gemak even weg als lui
Ze was ook van mening dat studenten maar 'n goedkoper abonnement aan moeten schaffen om de helpdesk te bellen.
Als het zo ongebruiks vriendelijk is, hoe verklaar jij dan de cijfers uit Rotterdam?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:35 schreef nikk het volgende:
[..]
Het in- en uitchecken verloopt niet altijd soepel. Rustig op een station of bij een poortje in- of uitchecken is niet vergelijkbaar met in- en uitchecken in een drukke tram. Daarbij heb je een probleem wanneer je bij het uitstappen vergeet want die kaartlezers zijn alleen te vinden in de tram en niet bij de halte. Tel daarbij op dat zelfs wanneer je een abonnement hebt en vergeet in te checken je daadwerkelijk een boete kunt krijgen... Hoe gebruiksonvriendelijk willen we een product maken...
Heel mooi dan begin ik er echt vertrouwen in te krijgen dat de postieve aandacht van snowgoon en de stapel kritiek die we hier er tegen uiten toch nog nut heeft ook.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:40 schreef Citizen.Erased het volgende:
FOK! werd net ook even genoemd in het debat.
Dat is ook een beetje een probleem. Mensen denken dat ze wel weten hoe het werkt en gaan niet even uitzoeken hoe het precies werkt.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:38 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is niet ideaal idd. Een vriend van mij dacht ook dat uitchecken niet noodzakelijk was aangezien hij toch een abonnement had. Na een aantal dagen werd de kaart geblokkeerd.
Leuk! Al 2,5 maand bezig om een pas te krijgen! Goede communicatie bij de helpdesk, haha, wat een grap!quote:Opmerkingen van de staatsecretaris van OCenW over vragen over de verplichten invoering van de OV-chipkaart voor studenten (zojuist, tijdens het "vragenuurtje"):
- “Mensen met problemen moeten zich melden bij de helpdesk”
- “Er is hele goede communicatie geweest”
- De helpdesk zorgt voor adequate oplossingen voor schrijnende gevallen, bijvoorbeeld een tijdelijke kaart
- “je kan inderdaad ietsje langer in de wacht staan nu, omdat het druk is, dat gebeurt wel vaker”
- “voor 150 euro er heen gebeld, dat moet die studenten een goedkoper abbonement nemen”
Door subjectieve vraagstellingen en een compleet obscuur onderzoek te houden maar daar wil je niet op in gaan.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als het zo ongebruiks vriendelijk is, hoe verklaar jij dan de cijfers uit Rotterdam?
Een 7,2 als rapport. En maar een half % dat problemen heeft met uitchecken. Jouw verhaal lezend zou het bijna onmogelijk zijn om uit te te cheken.
Een half procent is sowieso veel te veel. Daarbij zullen de cijfers in de rest van het land een stuk hoger liggen. Maar nogmaals, binnenkort zullen wel meer cijfers bekend worden. Dat zal een beter beeld geven dan maar telkens Rotterdam erbij te halen. Dat rapportcijfer neem ik sowieso met een korreltje zout. Ook ik zou de chipkaart namelijk bij elkaar opgeteld een voldoende kunnen geven.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als het zo ongebruiks vriendelijk is, hoe verklaar jij dan de cijfers uit Rotterdam?
Een 7,2 als rapport. En maar een half % dat problemen heeft met uitchecken. Jouw verhaal lezend zou het bijna onmogelijk zijn om uit te te cheken.
Ach hou toch op met dat gezeik. Als jij informatie hebt dat dat onderzoek niet klopt, ga ik daar best op in.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Door subjectieve vraagstellingen en een compleet obscuur onderzoek te houden maar daar wil je niet op in gaan.
De reden dat ik Rotterdam er telkens bij haal is vanwege het simpele feit dat de kaart op volle sterkte werkt en gebruikt wordt. Aan de hand van die gegevens is dus het best te bepalen hoe het werk. De rest van Nederland is geen goede afspiegeling omdat het syeteem niet volledig is doorgevoerd en de mensen daar niet aan gewend zijn.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:51 schreef nikk het volgende:
[..]
Een half procent is sowieso veel te veel. Daarbij zullen de cijfers in de rest van het land een stuk hoger liggen. Maar nogmaals, binnenkort zullen wel meer cijfers bekend worden. Dat zal een beter beeld geven dan maar telkens Rotterdam erbij te halen. Dat rapportcijfer neem ik sowieso met een korreltje zout. Ook ik zou de chipkaart namelijk bij elkaar opgeteld een voldoende kunnen geven.
Niemand hier kan zeggen of dat onderzoek klopt of niet klopt, de enige die er zonder maar enige vraagtekens bij te plaatsen en ervan uit gaat dat een persberichtje met een cijfertje wel klopt ben jij.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:52 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ach hou toch op met dat gezeik. Als jij informatie hebt dat dat onderzoek niet klopt, ga ik daar best op in.
Zolang het alleen maar bij gezeur blijft dat het niet mag kloppen, ga ik dat onderzoek niet in twijfel trekken.
Net zoals jij geen vraagtekens hebt gezet bij eerdere onderzoeken van de RET. Die zijn al vaak zat aan bod geweest de afgelopen delen en nooit was daar enige discussie over.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Niemand hier kan zeggen of dat onderzoek klopt of niet klopt, de enige die er zonder maar enige vraagtekens bij te plaatsen en ervan uit gaat dat een persberichtje met een cijfertje wel klopt ben jij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |