abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78877260
Wat kosten kinderen nou zo'n beetje eigenlijk? Niet dat ik plannen heb, maar vroeg het me af vanuit salarisoogpunt van mijn collega's.
Zij werken al wat langer bij het bedrijf dan ik, maar gaan bij komst van hun baby behoorlijk minder werken: blijkbaar kan dat met hun salaris, maar wellicht ook door tegemoetkomingen van overheid. De kinderbijslag is ongeveer 200 per kind, maar ja, staat dat in verhouding met de kosten voor bv de creche?

Kortom, ga je er financieel (en hoeveel) op 'achteruit' bij de komst van een kind?
  maandag 8 maart 2010 @ 08:36:53 #2
242879 Onnoman
The On And Only
pi_78877329
ik zeg altijd maar, het zou je niet moeten schelen hoe je kinderen erbij lopen.. dus koop kleren bij zeeman en wibra..

het geld dat je overhoud van je kinderbijslag kan je mooi in je eigen zak stoppen
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_78877461
100.000 euro ongeveer
  maandag 8 maart 2010 @ 08:46:37 #4
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_78877464
Tuurlijk ga je er op achteruit als je kinderen "krijgt". Hoeveel is per situatie natuurlijk verschillend.

En als je dan ook nog eens een zorgenkindje hebt zoals wij, wordt het pas echt schrapen...
  † In Memoriam † maandag 8 maart 2010 @ 08:49:40 #5
21636 Feestkabouter
pi_78877511
je kunt je bed verkopen want aan slapen kom je niet meer toe.
uitgaan en vrije tijd heb je niet meer dus daar bespaar je ook flink op.
daarmee compenseert men de hoge kosten voor een baby en het mindere werken.
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 08:55:01 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78877600
Zo... alle geintjes zijn inmiddels gemaakt. Nu mag er serieus op de vraag van TS ingegaan worden.

Mijn eigen ervaring is dat je het zo duur kunt maken als je zelf zou willen. De kinderbiijslag is in het begin iets van 190 euro per drie maanden, daar kun je de luiers wel van betalen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 8 maart 2010 @ 08:58:04 #7
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_78877660
En reken er maar op dat de Kinderopvangtoeslag zo'n 80% van de kosten van de opvang dekt.
pi_78877674
TVP. Heb zelf wel een idee van het kostenplaatje, maar ben vooral benieuwd naar verhalen van anderen.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_78877872
Mijn ervaring is en wat ik veel om mij heen zie is dat een kind (ondanks je nooit uitgaat) je tot de laatste cent kan uitkleden. Eerste maanden/jaren veel kleedgeld, want ze groeien zo snel uit hun kleding, luiers, dure voeding en de rest van de bijkomende kosten. kinderbijslag dekt maar een klein deel van wat je nodig hebt dus je moet altijd geld bij leggen. Een gezin waar alleen de vader werkt is anno 21ste eeuw bijna uitgesloten tenzij de vader een rijke vent is. Tegenwoordig moeten vader en moeder beide werken willen ze met de kind(eren) normaal willen rondkomen. Dat betekent dus dat moeder deeltijd werkt, vader (meestal) vol time en het kind in een dure crèche komt.
pi_78877951
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:46 schreef ueberduitser het volgende:
Tuurlijk ga je er op achteruit als je kinderen "krijgt". Hoeveel is per situatie natuurlijk verschillend.

En als je dan ook nog eens een zorgenkindje hebt zoals wij, wordt het pas echt schrapen...
Misschien in jouw geval moeilijk in te schatten(vanwege je zorgenkindje, hopelijk toch ook nog een hoop plezier trouwens...), maar was die teruggang dan ook zoals je verwachtte dat het zou zijn? Is het wel reeel te schatten?
Zijn er dingen die je eerst wel deed, maar nu financieel gezien niet meer kan doen? (en het zal ook deels relateren met een andere levensstijl).
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 09:13:50 #11
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78877953
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:58 schreef ueberduitser het volgende:
En reken er maar op dat de Kinderopvangtoeslag zo'n 80% van de kosten van de opvang dekt.
Nou, dat is niet helemaal zo hoor Uitgaan van 65% is realistischer... Niet dat dat erg is, als je goede opvang wilt voor je kind, dan mag dat ook best zijn prijs hebben, vind ik.

Verder heb je een aantal eenmalige zaken zoals kinderwagen, maxicosi, ledikantje enzo die je zo duur kunt maken als je zelf wilt. Maar je kunt ook kijken voor tweedehands. Zo ook met kleren, een kind groeit eruit voordat het stuk kan gaan. Dus vooral op ebay en marktplaats valt heel veel leuk spul te vinden voor weinig. Daarnaast is de keuze borstvoeding of kunstvoeding ook een financiële en potjes of zelf koken ook.
  maandag 8 maart 2010 @ 09:23:58 #12
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_78878212
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:09 schreef LinkseVriend het volgende:
Mijn ervaring is en wat ik veel om mij heen zie is dat een kind (ondanks je nooit uitgaat) je tot de laatste cent kan uitkleden. Eerste maanden/jaren veel kleedgeld, want ze groeien zo snel uit hun kleding, luiers, dure voeding en de rest van de bijkomende kosten. kinderbijslag dekt maar een klein deel van wat je nodig hebt dus je moet altijd geld bij leggen. Een gezin waar alleen de vader werkt is anno 21ste eeuw bijna uitgesloten tenzij de vader een rijke vent is. Tegenwoordig moeten vader en moeder beide werken willen ze met de kind(eren) normaal willen rondkomen. Dat betekent dus dat moeder deeltijd werkt, vader (meestal) vol time en het kind in een dure crèche komt.
Borstvoeding is goedkoop en gezond. Scheelt je minimaal 10 euro per week.

Hier komen we trouwens rond met het loon van alleen mijn man. Eventueel zou ik ook nog kunnen werken, maar nodig is het niet.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_78878591
Wat lult hier iedereen nou over luiers enzo?

Een kind heb je van 0 tot ongeveer 18. De kosten van een groter huiskopen, schoolgeld, studiegeld enzovoort is vele malen groter. Daarom al met al 100.000 euro

In dit artikel komen ze zelfs tot 135.000, maar ja dan is het maar net de vraag wat je betaalt aan je studerend kind:

http://www.goederaet.nl/read/kostenvankinderen
  maandag 8 maart 2010 @ 09:42:41 #14
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_78878630
quote:
Misschien in jouw geval moeilijk in te schatten(vanwege je zorgenkindje, hopelijk toch ook nog een hoop plezier trouwens...), maar was die teruggang dan ook zoals je verwachtte dat het zou zijn? Is het wel reeel te schatten?
Zijn er dingen die je eerst wel deed, maar nu financieel gezien niet meer kan doen?
Ons eerste kindje Thijs konden we zonder problemen "bekostigen" en hoefden er financieel weinig voor te laten.
Maar na ons 2e kindje Lenthe is er toch wezenlijk wat veranderd:
- we hebben een extra auto moeten kopen vanwege de vele afspraken die Lenthe heeft.
- moeders werkte 3 dagen in de week, maar vanwege wederom de vele afspraken, moet ze 1 dag ouderschapsverlof in de week opnemen. (dus loon ook 30% naar beneden)
- we rijden nu ca. 15.000km meer per jaar, wederom vanwege alle afspraken.
- uitgaan? We zijn in een jaar tijd wel 1x weggeweest.
kan nog wel ff door gaan zo, maar daar wordt ik niet bepaald vrolijker van nu...

Percentage Kinderopvangtoeslag is natuurlijk afhankelijk van je verzamelinkomen, wij krijgen in ieder geval zo'n 80% terug van de staat.
quote:
Als je borstvoeding kunt geven wel....
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 09:59:55 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78879049
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:41 schreef zatoichi het volgende:

Een kind heb je van 0 tot ongeveer 18. De kosten van een groter huiskopen, schoolgeld, studiegeld enzovoort is vele malen groter. Daarom al met al 100.000 euro

In dit artikel komen ze zelfs tot 135.000, maar ja dan is het maar net de vraag wat je betaalt aan je studerend kind:

De TT is 'Financiële impact van een baby', logisch dus dat je het dan over luiers hebt...
  maandag 8 maart 2010 @ 10:00:25 #16
12913 GreatWhiteSilence
pi_78879062
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ons eerste kindje Thijs konden we zonder problemen "bekostigen" en hoefden er financieel weinig voor te laten.
- we hebben een extra auto moeten kopen vanwege de vele afspraken die Lenthe heeft.
- moeders werkte 3 dagen in de week, maar vanwege wederom de vele afspraken, moet ze 1 dag ouderschapsverlof in de week opnemen. (dus loon ook 30% naar beneden)
kan nog wel ff door gaan zo, maar daar wordt ik niet bepaald vrolijker van nu...

Percentage Kinderopvangtoeslag is natuurlijk afhankelijk van je verzamelinkomen, wij krijgen in ieder geval zo'n 80% terug van de staat.
[..]

98% van de vrouwen kan borstvoeding geven, dus de kans dat je het als vrouw niet kunt geven is vrij klein.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_78879140
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

[..]

Ik wilde je niet verdrietig maken

Maar dat is wel een behoorlijke impact inderdaad. En uitgaan is denk ik sowieso al lastiger als je kinderen hebt (en dan in jouw geval nog wat meer), maar komt dat daardoor of is dat financieel?

Ik zit dus soms wel eens te denken: wat verdien ik toch weinig op m'n werk, maar volgens mij houd ik net zo veel uiteindelijk over als mijn collega's met kinderen

Nou goed, meer een algemene vraag: hoeveel mensen zullen zich van te voren echt realiseren wat voor financiele impact zo'n kleine heeft? Soms zie ik zulke jonge moeders en vraag me dan af: hoe doen ze dat dan??
pi_78879319
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:00 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

98% van de vrouwen kan borstvoeding geven, dus de kans dat je het als vrouw niet kunt geven is vrij klein.
Maar als je kindje nu te vroeg geboren wordt, dan is dat eerst toch niet zo handig??
pi_78879457
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:59 schreef Sjeen het volgende:

[..]

De TT is 'Financiële impact van een baby', logisch dus dat je het dan over luiers hebt...
Tja een kind begint altijd als een baby, maar uiteindelijk zal hij/zij meer kosten als ze ouder worden. Tja het zou handig zijn als je de baby-fase van een kind over kan slaan natuurlijk...

Al zou dat de bevalling natuurlijk weer een stuk zwaarder maken....
  maandag 8 maart 2010 @ 10:22:40 #20
12913 GreatWhiteSilence
pi_78879601
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:10 schreef Nyota het volgende:

[..]

Maar als je kindje nu te vroeg geboren wordt, dan is dat eerst toch niet zo handig??
Kolven en dat geven. Is nog veel beter voor die prematuurtjes ook: het verkleint de kan op infecties, waar die kleintjes sowieso vatbaarder voor zijn als ze te vroeg geboren zijn. En dan na een tijdje overstappen op direct aan de borst drinken.
  maandag 8 maart 2010 @ 10:44:08 #21
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_78880352
Ik heb niet het idee er veel voor te laten.
Ons kindje at zodra hij van de melk af was gewoon met de pot mee. Hij draagt mooie kleren en schoenen en is helemaal happy.

De grote kosten zijn mijn inziens:
- Kinderopvang (hier netto zo'n 120 per maand voor 2 dagen in de week)
- Meubels en zitjes (maxi-cosi, autostoel, fietsstoeltjes in 2 maten, commode, ledikant, peuterbed etc) Ik denk voor de eerste twee jaar gemiddeld zo'n 70 euro in de maand. En dan hadden wij alles nieuw. (Behalve het peuterbed, dat heb ik zelf gemaakt. Niet om kosten te besparen want dan had ik beter nieuw kunnen kopen :-)).
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_78880435
Mij vallen de kosten tot nu toe ook helemaal mee. Het duurste was idd de aanschaf van meubeltjes, kinderwagen, commode, eerste kleertjes enz.
Ja, toen zaten we in totaal toch wel rond de 2000 euro. Maar deze spulletjes bewaren we allemaal ook voor als er nog eens een kindje komt.

Misschien wordt het echt duurder als ze naar school gaan. Maar tot nu toe valt het financiel reuze mee.
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 10:49:07 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78880536
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Mij vallen de kosten tot nu toe ook helemaal mee. Het duurste was idd de aanschaf van meubeltjes, kinderwagen, commode, eerste kleertjes enz.
Ja, toen zaten we in totaal toch wel rond de 2000 euro. Maar deze spulletjes bewaren we allemaal ook voor als er nog eens een kindje komt.

Misschien wordt het echt duurder als ze naar school gaan. Maar tot nu toe valt het financiel reuze mee.
Ook dat valt me enorm mee, heb niet het idee dat ik er echt dingen voor moet laten. Alleen schoenen zijn achterlijk duur, maar ook daar is iets op te vinden
pi_78880568
Soms vind ik het wel eens jammer dat je niks meer spontaan kunt doen. Voor we Julian hadden konden we van de ene op de andere minuut beslissen een avondje uit eten te gaan, biosoop, of lekker uit. Dat gaat nu niet meer, je moet van tevoren oppas regelen en echt laat kun je het toch niet maken, want de kleine is 's ochtends toch weer vroeg wakker.

Maar geniet wel veel meer van de kleine dingen: lekker samen spelen, een lach, samen wandelen en genieten van het zonnetje. Zulke dingen.
pi_78880605
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:49 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ook dat valt me enorm mee, heb niet het idee dat ik er echt dingen voor moet laten. Alleen schoenen zijn achterlijk duur, maar ook daar is iets op te vinden
Julian loopt nog niet, dus schoenen zijn nog niet nodig.
  maandag 8 maart 2010 @ 10:52:38 #26
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_78880665
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar geniet wel veel meer van de kleine dingen: lekker samen spelen, een lach, samen wandelen en genieten van het zonnetje. Zulke dingen.
en dat is onbetaalbaar!!!
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 10:54:13 #27
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78880736
quote:
Soms vind ik het wel eens jammer dat je niks meer spontaan kunt doen. Voor we Julian hadden konden we van de ene op de andere minuut beslissen een avondje uit eten te gaan, biosoop, of lekker uit. Dat gaat nu niet meer, je moet van tevoren oppas regelen en echt laat kun je het toch niet maken, want de kleine is 's ochtends toch weer vroeg wakker.

Da's natuurlijk niet echt [WGR]gerelateerd, maar een avondje uiteten gaat hier gewoon spontaan, ze gaat gewoon mee. En we hebben hele fijne buren, waarmee we regelmatig babyfoon uitwisselen.
pi_78880818
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:54 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Da's natuurlijk niet echt [WGR]gerelateerd, maar een avondje uiteten gaat hier gewoon spontaan, ze gaat gewoon mee. En we hebben hele fijne buren, waarmee we regelmatig babyfoon uitwisselen.
We hebben Julian wel een paar keer meegenomen, maar hij vindt er echt niks aan. Na een half uurtje gaat ie dan jengelen. Wil ook dat hij plezier heeft.
pi_78886077
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:23 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Dat geldt maar tot +/- 6 maanden en dan houdt dat op. Ten 2de wilde mijn exvriendin dat niet, want je moet dan aangepast gaan eten + dat het haar wel eens een dure borstcorrectie kon kosten. Nee, dan ben je opgeven moment toch weer veel meer geld kwijt.
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 13:21:18 #30
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78886194
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:56 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

We hebben Julian wel een paar keer meegenomen, maar hij vindt er echt niks aan. Na een half uurtje gaat ie dan jengelen. Wil ook dat hij plezier heeft.
Ja, klopt het is ook wel een beetje afhankelijk van het kind
pi_78886268
Dit is geen [OUD]-topic, he?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 13:26:51 #32
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78886379
Ja, nee, sorry, klopt

Een kind kost geld, da's een ding dat zeker is
  maandag 8 maart 2010 @ 13:35:07 #33
12913 GreatWhiteSilence
pi_78886708
quote:
Op maandag 8 maart 2010 13:17 schreef LinkseVriend het volgende:

[..]

Dat geldt maar tot +/- 6 maanden en dan houdt dat op. Ten 2de wilde mijn exvriendin dat niet, want je moet dan aangepast gaan eten + dat het haar wel eens een dure borstcorrectie kon kosten. Nee, dan ben je opgeven moment toch weer veel meer geld kwijt.
Lees je eens in zou ik zeggen...
pi_78887222
quote:
Op maandag 8 maart 2010 13:35 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Lees je eens in zou ik zeggen...
Er zijn zat kleine kinderen in mijn familie + van mijzelf en kennissen.
Ik heb dus zat info gekregen van medici, familie, kennissen en van vreemden op bepaalde website's.
Maar blijkbaar vergelijk jij jezelf met anderen en dat jou optie alleen de juiste is.
pi_78887363
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:46 schreef zatoichi het volgende:
100.000 euro ongeveer
500 euro per maand, dat ga ik bij lange niet halen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_78887416
quote:
Op maandag 8 maart 2010 13:47 schreef LinkseVriend het volgende:

[..]

Ik heb dus zat info gekregen van medici, familie, kennissen en van vreemden op bepaalde website's.
Maar blijkbaar vergelijk jij jezelf met anderen en dat jou optie alleen de juiste is.
Ik denk dat jij vooral in bent gegaan op praatjes die je om je heen hebt gehoord.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:00:55 #37
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78887821
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:41 schreef zatoichi het volgende:

ja.. en dan gaan ze een deel van de huurwaarde van de woning meetellen als kosten
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  maandag 8 maart 2010 @ 14:05:26 #38
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_78888017
quote:

Kan zonder kind ook prima hoor.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:11:24 #39
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_78888279
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:05 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Kan zonder kind ook prima hoor.
je hebt nog geen kinderen zo te lezen....
  maandag 8 maart 2010 @ 14:25:17 #40
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78888912
quote:

[..]

Van borstvoeding krijg je geen hangborsten... Dat vormt gewoon terug als je stopt.

Speciaal eten? Alleen als je kind allergisch is... Anders hoef je echt je dieet niet aan te passen na een half jaar. Je kunt een kind zolang borstvoeding geven als jij en je kind maar willen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:28:58 #41
12913 GreatWhiteSilence
pi_78889083
quote:
Op maandag 8 maart 2010 13:47 schreef LinkseVriend het volgende:

[..]

Mijn meisje is nu 14 maanden en drinkt nog volop. Familie, kennissen en vreemden verzuchten dat dit wel heel erg zwaar voor mij is, (Niet dus, even aanleggen kost minder tijd dan een broodje of een fles maken), en hou op over medici. De ene keer dat we bij de kinderarts zaten wilde deze idioot mijn dochter 20 testjes laten ondergaan omdat ze rond de vier maanden minder snel ging groeien. Dit is een normaal patroon bij bv-kinderen.
Mijn meisje is nog nooit ziek geweest, op één keer zesde ziekte na. Maar nee hoor, ze moest ziek zijn want die rare groei kon niet. Eikel
pi_78889233
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar pampers en voeding kosten nou eenmaal wel geld. In de eerste maanden ben je relatief weinig kwijt aan kleding (kado's) maar dat hakt er daarna ook leuk in.
Ik ben nu gemiddeld 25e per week kwijt aan mijn kleine man. En dan is hij nog echt een baby! 6e voeding, 10e luiers en dan gemiddeld 10e per week aan kleding/flessen/overig. Aan kinderbijslag krijgen we 200, dus we 'schieten'er 100 bij in. Maar straks is er de dure kinderopvang...dan wordt het wel een ander rekensommetje. Ook zal de kleine man steeds duurder worden qua eten en qua kleding. De zeeman is inderdaad een supergoeie voor de kleintjes (zowel de kids als de portomonnee) en ze hebben nog leuk spul ook!
pi_78889287
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Mijn meisje is nu 14 maanden en drinkt nog volop. Familie, kennissen en vreemden verzuchten dat dit wel heel erg zwaar voor mij is, (Niet dus, even aanleggen kost minder tijd dan een broodje of een fles maken), en hou op over medici. De ene keer dat we bij de kinderarts zaten wilde deze idioot mijn dochter 20 testjes laten ondergaan omdat ze rond de vier maanden minder snel ging groeien. Dit is een normaal patroon bij bv-kinderen.
Mijn meisje is nog nooit ziek geweest, op één keer zesde ziekte na. Maar nee hoor, ze moest ziek zijn want die rare groei kon niet. Eikel
Je weet het inderdaad vast beter dan de dokter
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 8 maart 2010 @ 14:36:04 #44
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78889342
Wacht maar tot ze naar de middelbare school gaan en/of op een sportclub willen.. dan is de financiele last van een baby echt noppes.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:36:15 #45
12913 GreatWhiteSilence
pi_78889347
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Jazeker, dat wist ik inderdaad. Helaas is het zo dat je als goed ingelezen bv-moeder vaak meer weet van bv dan de gemiddelde (kinder)arts.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:36:51 #46
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78889366
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Dokters hebben inderdaad bizar weinig verstand van borstvoeding. Ik durf zelfs te zeggen: geen.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:37:35 #47
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78889395
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

bv-kinderen

en verder wat DAM zegt.. moeders die artsen weigeren te geloven...
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_78889431
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Jazeker, dat wist ik inderdaad. Helaas is het zo dat je als goed ingelezen bv-moeder vaak meer weet van bv dan de gemiddelde (kinder)arts.
T'is allemaal wat, open er een topic over of zo.

Kinderen zijn nu eenmaal duur, melk is duur, luiers zijn duur. Maar ach je moet het gewoon zien als een dure hobby.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:38:38 #49
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78889438
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:37 schreef teamlead het volgende:

[..]

bv-kinderen

Mensen die niet voor zichzelf kunnen denken
  maandag 8 maart 2010 @ 14:39:18 #50
12913 GreatWhiteSilence
pi_78889464
quote:

[..]

bv-kinderen

Borstgevoede kinderen.

Mensen die artsen zonder verder te kijken zomaar geloven.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:40:12 #51
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78889510
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:38 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Mensen die niet voor zichzelf kunnen denken
ja, want een kind uitpoepen en je op internet inlezen is een betere basis voor een diagnose dan een jarenlange universitaire studie afronden

arm kind
  maandag 8 maart 2010 @ 14:41:48 #52
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78889570
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:40 schreef teamlead het volgende:

[..]

ja, want een kind uitpoepen en je op internet inlezen is een betere basis voor een diagnose dan een jarenlange universitaire studie afronden

arm kind
Waar een half uurtje aan borstvoeding wordt besteed, en dan alleen de werking van de borst

Ja dan moet ik inderdaad afgaan op het oordeel van een arts, die heeft er inderdaad heel hard voor geleerd.
pi_78889571
Ja, hoi! Het mag weer on topic Als je over " bv " ( ) wilt beppen, dan kun je daarvoor in [OUD] terecht...
pi_78889600
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Borstgevoede kinderen.

Mensen die artsen zomaar eikel noemen omdat hij volgens de richtlijnen werkt, en niet diverse fora doorleest waar borstvoedende kenau's het hoogste woord hebben.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:42:42 #55
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_78889607
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:11 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

je hebt nog geen kinderen zo te lezen....
Gelukkig niet
  maandag 8 maart 2010 @ 14:43:43 #56
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_78889645
quote:

[..]

bv-kinderen

Die zijn geboren in de kamer van koophandel.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:43:45 #57
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_78889647
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Inderdaad...

Wij hebben van de 10 maanden die onze dochter nu oud is ongeveer 23 weken met haar in 3 verschillende ziekenhuizen doorgebracht en inderdaad, ga nooit direct op het oordeel van een arts af!
pi_78889693
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:41 schreef Five_Horizons het volgende:
Ja, hoi! Het mag weer on topic Als je over " bv " ( ) wilt beppen, dan kun je daarvoor in [OUD] terecht...
Dat geldt dus ook voor ziekenhuis/arts-discussies. Posts worden nu gewoon gewist.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:47:49 #59
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78889817
ok uitgaven:

Kinderopvang 330 per maand
Luiers: +- 10 euro per week, in de zomer minder, want katoenen luiers (eenmalige aanschaf van 450 euro)

Kind drinkt aanmaaklimo, appelsap en melk... Dingen die we altijd al in huis haalden.
De hoeveelheid eten die ze eet kan ik niet echt een waarde aanhangen, laten we zeggen 5 euro per dag ofzo.
pi_78889858
Dat is toch ook gewoon grotendeels afhankelijk van wat je kind allemaal doet? Ik denk dat het bij een baby nog redelijk meevalt (op grote aankopen zoals wiegjes stoeltjes, kleren etc na) maar zodra ze willen sporten en op pianoles willen dan loopt het snel op vrees ik ..

Wij zijn met z'n 3en en mochten allemaal 2 dingen uitkiezen die we deden, maar daar zullen m'n ouders destijds ongetwijfeld dus wel honderden euro's per maand aan kwijt zijn geweest.. Het hangt er maar net vanaf hoeveel je je kind geeft op zulke gebieden.
pi_78889881
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:47 schreef Ticootje het volgende:
ok uitgaven:

Kinderopvang 330 per maand
Luiers: +- 10 euro per week, in de zomer minder, want katoenen luiers (eenmalige aanschaf van 450 euro)
Hoezo ben je eigenlijk zo veel kwijt voor KO, geen bijdrage van je werk?
  maandag 8 maart 2010 @ 14:51:38 #62
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78889975
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:49 schreef Poepoog het volgende:

[..]

zoveel? Dat valt reuze mee, 4 dagen per week... 179 uur per maand.

Als je veel verdient, krijg je, terecht, minder van de belasting terug.

(Ons kinderdagverblijf doet niet aan halve dagen, jen gaat 3,5 dag naar het kinderdagverblijf)
pi_78890082
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:51 schreef Ticootje het volgende:

[..]

zoveel? Dat valt reuze mee, 4 dagen per week... 179 uur per maand.

Als je veel verdient, krijg je, terecht, minder van de belasting terug.

(Ons kinderdagverblijf doet niet aan halve dagen, jen gaat 3,5 dag naar het kinderdagverblijf)
Ah op die manier. Klinkt gewoon zo veel.
  maandag 8 maart 2010 @ 15:04:06 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78890473
De eerste 4 jaar kost een kind eigenlijk helemaal niet zoveel. Je hebt het in ieder geval voor een groot deel zelf in de hand.
Je kunt de kinderkamer voor 1.000 euro inrichten of voor 15.000 euro. Voor het kind maakt het niet veel uit! Verder kosten luiers wel wat, maar die zijn ook altijd ergens in de aanbieding voor de helft.
Qua eten kost een kind nagenoeg niets. Melk is dus gratis en als ze wat ouder zijn prak je gewoon een aardappel en wat groente van jezelf.
Als ze ouder worden is het natuurlijk een ander verhaal.
The End Times are wild
  maandag 8 maart 2010 @ 15:05:30 #65
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78890524
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:54 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Ah op die manier. Klinkt gewoon zo veel.
Het kost iets van 6 euro nog wat per uur... Dus de rekening van het kinderdagverblijf is iets boven de 1000 euro. Die 300 die ik zelf moet betalen vind ik dan best meevallen.
pi_78890869
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:05 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Het kost iets van 6 euro nog wat per uur... Dus de rekening van het kinderdagverblijf is iets boven de 1000 euro. Die 300 die ik zelf moet betalen vind ik dan best meevallen.
Ging ten onrechte uit van 2 of minder dagen, vandaar.
pi_78891008
Dit is echt zo Nederlands, gelijk naar de kosten kijken. Het is godverdomme een kind. Die breng je gewoon op aarde of niet. Beetje gierig doen kosten, jezus. Dit slaat echt alles.
pi_78891164
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:17 schreef emokid het volgende:
Dit is echt zo Nederlands, gelijk naar de kosten kijken. Het is godverdomme een kind. Die breng je gewoon op aarde of niet. Beetje gierig doen kosten, jezus. Dit slaat echt alles.
!! Je moet kinderen niet op aarde brengen als het geld niet hebt om voor ze te zorgen.
  maandag 8 maart 2010 @ 15:21:42 #69
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78891207
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:20 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

!! Je moet kinderen niet op aarde brengen als het geld niet hebt om voor ze te zorgen.
eens
pi_78891263
Een kind tot 3 jaar kost ongeveer 40 euro per maand aan luiers, 120 euro per maand aan kinderopvang (dan heb ik het geld van de overheid dat je krijgt er al afgetrokken), 4 euro per week aan fruit, tussen de 40 en 60 euro per maand aan eten, 25 euro per maand aan schoentjes, 25 euro per maand aan kleding en de aanschaf van babykamer en maxi cosi en box etc. kost ongeveer 2000 tot 3000 euro als het nieuw koopt.

Volgens mij zit ik er dan wel op. Het valt dus allemaal wel mee. Als ik het bij elkaar optel kom ik dus op ongeveer 250 euro per maand per kind.

Kinderen worden pas duur als ze gaan sporten of als ze boeken e.d. nodig hebben voor school.
  maandag 8 maart 2010 @ 15:25:03 #71
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78891383
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:22 schreef willempjewever het volgende:
Een kind tot 3 jaar kost ongeveer 40 euro per maand aan luiers, 120 euro per maand aan kinderopvang (dan heb ik het geld van de overheid dat je krijgt er al afgetrokken), 4 euro per week aan fruit, tussen de 40 en 60 euro per maand aan eten, 25 euro per maand aan schoentjes, 25 euro per maand aan kleding en de aanschaf van babykamer en maxi cosi en box etc. kost ongeveer 2000 tot 3000 euro als het nieuw koopt.

Volgens mij zit ik er dan wel op. Het valt dus allemaal wel mee. Als ik het bij elkaar optel kom ik dus op ongeveer 250 euro per maand per kind.

Kinderen worden pas duur als ze gaan sporten of als ze boeken e.d. nodig hebben voor school.
Die krijg je tegenwoordig van de overheid.
pi_78891446
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:25 schreef Ticootje het volgende:
Die krijg je tegenwoordig van de overheid.
Dat scheelt dan weer

Ik heb trouwens mijn kinderen 2 dagen op de kinderopvang en de 2e kost maar 30 euro per maand meer.
  maandag 8 maart 2010 @ 15:28:08 #73
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78891536
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:26 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Dat scheelt dan weer

Ik heb trouwens mijn kinderen 2 dagen op de kinderopvang en de 2e kost maar 30 euro per maand meer.
Je bespaart door er meer te nemen ja.
pi_78891547
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:20 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

No, fucking, shit. Heb je dit ook op fok geleerd? Mensen doen echt alsof het hier een derdewereld land is. Iedereen kan een kind hebben en er gewoon financieel voor zorgen. Alsof ze nikies aan moeten op hun tweede. Doe ff normaal.
pi_78891658
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:28 schreef emokid het volgende:

[..]

No, fucking, shit. Heb je dit ook op fok geleerd? Mensen doen echt alsof het hier een derdewereld land is. Iedereen kan een kind hebben en er gewoon financieel voor zorgen. Alsof ze nikies aan moeten op hun tweede. Doe ff normaal.
Bijstandmoeders. Misschien ken je het fenomeen. Je zegt dat alleenstaande moeders die al bv 3 kinderen hebben van 3 verschillende mannen en moeite hebben om rond te komen er nog wel een kunnen nemen?

Dus nee, iedereen gaat niet op.
pi_78891987
Dude, waarom heb je het over 3 kinderen? Dat lijkt me ook wel duidelijk dat het niet kan dan. Maar één moet wel lukken hoor. Niet zo overdrijven mensen.
  maandag 8 maart 2010 @ 15:39:02 #77
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78892029
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:38 schreef emokid het volgende:
Dude, waarom heb je het over 3 kinderen? Dat lijkt me ook wel duidelijk dat het niet kan dan. Maar één moet wel lukken hoor. Niet zo overdrijven mensen.
Dat zijn dan de mensen die vervolgens in dubbeltje op zn kant komen en maar klagen dat alles zo zwaar is.
pi_78892090
quote:
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:38 schreef emokid het volgende:
Fuck, of je spreekt jezelf tegen, of je kan je niet zo goed verwoorden.
pi_78892719
Ik heb het over één kind. Natuurlijk neem je geen extra kind als je er al een paar hebt en niet rond kunt komen. Captain obvious.
pi_78892916
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:54 schreef emokid het volgende:
Ik heb het over één kind. Natuurlijk neem je geen extra kind als je er al een paar hebt en niet rond kunt komen. Captain obvious.
Niet goed verwoorden dus, en in het geval dat er een stel in de schuldsanering zit, en moet rondkomen van 100 euro per maand na aftrek van vaste lasten. Is het dan handig dat ze beginnen aan een kind. (1 ja.)
pi_78892962
Ben je nu serieus of wat? !
pi_78893010
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:59 schreef emokid het volgende:
Ben je nu serieus of wat? !
Uh ja, want geld speelde toch geen rol?
pi_78902572
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:59 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Uh ja, want geld speelde toch geen rol?

Dude fantastisch voorbeeld

....
pi_78918238
Mijn man betaalt zich scheel aan kinderalimentatie voor zijn kinderen die bij zijn ex wonen, tenminste wel als ik het vergelijk met wat ik hier aan mijn 3 kinderen kwijt ben. Het is dus maar net wat voor berekening je erop los laat.
Van de site van het Nibud:

**Cijfers van het CBS
Het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) heeft berekend dat één kind gemiddeld 17% van het besteedbaar (gezins)inkomen kost. Twee kinderen kosten gemiddeld 26% van het inkomen, drie kinderen 33% en vier kinderen 40%. Voor de bepaling van het besteedbaar (gezins)inkomen, neemt u alle inkomstenbronnen mee, dus ook vakantiegeld, kinderbijslag en dergelijke. **

Dit zou betekenen dat het kind van een profvoetballer duizenden euro's per maand "kost", terwijl het kind van Jan Modaal misschien maar 100 euro per maand kost.
pi_78918278
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:36 schreef Ticootje het volgende:
Wacht maar tot ze naar de middelbare school gaan en/of op een sportclub willen.. dan is de financiele last van een baby echt noppes.
of willen studeren daarna..
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 9 maart 2010 @ 04:07:32 #86
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_78918361
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 02:56 schreef Kaza het volgende:

Dit zou betekenen dat het kind van een profvoetballer duizenden euro's per maand "kost", terwijl het kind van Jan Modaal misschien maar 100 euro per maand kost.
Een kind van een profvoetballer loopt rond in burberry en met een louis vuitton tasje net als pappie dus ja.
pi_78919837
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:33 schreef AKK78 het volgende:
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar pampers en voeding kosten nou eenmaal wel geld. In de eerste maanden ben je relatief weinig kwijt aan kleding (kado's) maar dat hakt er daarna ook leuk in.
Ik ben nu gemiddeld 25e per week kwijt aan mijn kleine man. En dan is hij nog echt een baby! 6e voeding, 10e luiers en dan gemiddeld 10e per week aan kleding/flessen/overig. Aan kinderbijslag krijgen we 200, dus we 'schieten'er 100 bij in. Maar straks is er de dure kinderopvang...dan wordt het wel een ander rekensommetje. Ook zal de kleine man steeds duurder worden qua eten en qua kleding. De zeeman is inderdaad een supergoeie voor de kleintjes (zowel de kids als de portomonnee) en ze hebben nog leuk spul ook!
Over de Zeeman: altijd gezegd dat ik daar noooit geen kleding zou kopen voor mijn kids.

Maar ben er toch eens gaan kijken, en vind de kleertjes van net zo'n kwaliteit als bv de Hema, en het ziet er hetzelfde uit ook. En omdat Julian zo snel uit z'n kleertjes groeit, heb ik daar nu ook het een en ander gekocht. Een spijkerbroekje wat hetzelfde uitziet als bij de Hema maar wel de helft goedkoper is is toch niks mis mee?

Koop verder ook vaker kleding bij H&M (gewoon leuk en mooi) en een kinderboetiek in het dorp met wat duurdere kleding, maar wissel het dus wel af.
pi_78928135
Man man het is een klein kind. Toen ik een jaar of 4 was banjerde ik rond in zelfgemaakte truien en overalls. Binnen twee uur was alles toch weer smerig, ik ga echt never nimmer te nooit voor mijn kind dure merkkleding kopen als het nog in de ravot fase is.
  zondag 14 maart 2010 @ 12:41:42 #89
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_79122552
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:10 schreef Nyota het volgende:

[..]

Die van mij kon inderdaad niet aan de tiet Hij was te zwak om het zelf te doen. Een optie is dan om te kolven en het via de fles te geven (als hij geen aangepaste voeding nodig heeft ).

Je kunt het zo duur maken als je wilt zoals Sjeen al zegt. Bijna alles is tweedehands goed te krijgen en ook nieuw zijn er verschillende prijsklassen.

Van de kinderopvang wordt een deel vergoed, maar hoeveel is afhankelijk van het gezinsinkomen. Het eten na de flesvoedingen kun je ook zelf koken ipv potjes, dat kan een hoop schelen. Zo ook voor fruithapjes.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 14 maart 2010 @ 12:42:20 #90
65960 sanger
pi_79122571
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 13:36 schreef Hiya het volgende:
Man man het is een klein kind. Toen ik een jaar of 4 was banjerde ik rond in zelfgemaakte truien en overalls. Binnen twee uur was alles toch weer smerig, ik ga echt never nimmer te nooit voor mijn kind dure merkkleding kopen als het nog in de ravot fase is.
Ach, voor verjaardagen en kerst is het wel leuk, maar dat is natuurlijk maar net of je het er voor over hebt
  zondag 14 maart 2010 @ 13:07:38 #91
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_79123466
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:49 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Het grootste deel zit in de teruggang in salaris, uitgaande dat je 2 dagen opvang hebt ga je samen 3 dagen minder werken, dat is een behoorlijk deel.

Ik ben ook ruim 400 euro per maand kwijt aan kindervang. Ik weet niet exact hoe het zit met tegemoetkomingen en salarissen, maar ik krijg 33% terug van de overheid. Met 2 dagen in de week ben je 600 euro kwijt aan kinderopvang, dus krijg je 200 terug en is 400 voor mezelf.

Kinderkleding is achterlijk duur, een leuk spijkerbroekje kost al snel 25 tot 30 euro.

Advies, 2 van hetzelfde geslacht na elkaar
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zondag 14 maart 2010 @ 13:10:22 #92
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_79123548
quote:
Leuk, een kind nemen zonder ervoor te kunnen zorgen. Bij de volgende verkiezingen maar weer op de SP stemmen, tenslotte heeft jouw kind recht op een leuke jeugd, dus laat anderen er dan maar voor betalen
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zondag 14 maart 2010 @ 13:18:32 #93
3542 Gia
User under construction
pi_79123824
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 02:56 schreef Kaza het volgende:
Mijn man betaalt zich scheel aan kinderalimentatie voor zijn kinderen die bij zijn ex wonen, tenminste wel als ik het vergelijk met wat ik hier aan mijn 3 kinderen kwijt ben. Het is dus maar net wat voor berekening je erop los laat.
Het ligt aan de levensstandaard die een kind gewend was. Kocht je als getrouwd stel altijd merkkleding voor de kinderen, dan moet moeders alleen dit ook kunnen doen. Dus, ja, daar mag pappie aan mee betalen. Hij wilde dit immers voorheen ook.

Verder even ingaan op de OP. Sowieso krijg je voor de eerste periode vaak veel kleertjes. Vraag aan mensen die op kraamvisite willen komen ook kleertjes voor over een half jaar, of een jaar, rekening houdend met de seizoenen. Als je alles in maatje 60 krijgt, kun je je wicht 3 keer per dag omkleden en nog komt het er niet aan toe alles te dragen.
Ook kun je veel tweedehands krijgen, zeker als je oudere neefjes en nichtjes hebt, of de jongste draagt door wat de oudste te klein is.

Wij hebben de pech de twee oudste kinderen van de familie te hebben, maar, die zijn wel weer allebei jarig in de zomer, dus kleding schoof door.

Daarna zit je met zaken als fietsjes. Krijg je vaak wel voor een verjaardag, of koop je tweedehands.

De grootste kosten komen op de middelbare school. Boeken, schoolspullen, goede fiets of OV-abbo, verenigingen met daarbij materialen en kleding, enz.....
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 14 maart 2010 @ 13:31:16 #94
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79124205
Ik heb 3 kinderen in de leeftijd van 2 tot 6. Wat zal het kosten per maand. Nou sowieso 1 inkomen want vrouwlief is maar thuis gebleven. Een grotere auto. En verder wat ze eten & drinken, kleding, speelgoed, schoolmeuk, etc.
pi_79124262
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 03:19 schreef Manono het volgende:

[..]

of willen studeren daarna..
Haha op dat punt zijn mijn ouders nu aanbeland 11 000 euro per jaar, ka-ching.
pi_79126045
quote:
Op zondag 14 maart 2010 13:33 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Een kleine 1000¤/maand aan studiebijdrage van je ouders?
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  zondag 14 maart 2010 @ 17:56:43 #97
3542 Gia
User under construction
pi_79134942
quote:

[..]

Als je mijn kuiken was, mocht je er mooi zelf aan bijdragen.

Sowieso is de stufi voor de studie en geen zakgeld. De rest leen je maar. Onderdak, eten en drinken zou ik voor je betalen.
  zondag 14 maart 2010 @ 18:00:18 #98
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79135092
quote:

[..]

'k Ben blij dat ik mijn ouders daar niet mee heb opgezadeld.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 14 maart 2010 @ 18:01:32 #99
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_79135158
boeiend topic
pi_79135998
quote:

[..]

Wat voor studie doe jij in godsnaam. Een standaard HBO/WO studie kost je jaarlijks 1620 Euro...
pi_79136698
yep gemiddeld 100k tot hun 18e en ik denk die van ons aanzienlijk meer. Maar dat is een eigen keuze

Je gaat er financieel tijdens de opvoeding per definitie achteruit. Maar dat weegt niet op tegen de ontzettend leuke tijd die je met hen mag doorbrengen. Bij ons komt de 3e eraan
  zondag 14 maart 2010 @ 18:40:22 #102
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79136869
Wacht maar tot ze beginnen te puberen.
  zondag 14 maart 2010 @ 18:49:12 #103
3542 Gia
User under construction
pi_79137213
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:40 schreef ManAtWork het volgende:
Wacht maar tot ze beginnen te puberen.
Och, ook dat ligt aan de opvoeding voor die tijd. Heb weinig puberperikelen gemerkt tot nu toe. Oudste is bijna 18, jongste bijna 16.

Mag nog niet klagen.
  zondag 14 maart 2010 @ 18:50:19 #104
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79137254
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Och, ook dat ligt aan de opvoeding voor die tijd. Heb weinig puberperikelen gemerkt tot nu toe. Oudste is bijna 18, jongste bijna 16.

Mag nog niet klagen.
Vast en zeker laatbloeiers.
pi_79139040
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:36 schreef draaijer het volgende:
yep gemiddeld 100k tot hun 18e en ik denk die van ons aanzienlijk meer. Maar dat is een eigen keuze
Hoe komen jullie nu aan die 100.000 ? Ik betwijfel dat toch ten zeerste. Dat is 416 euro per maand (100.000/(18*12) en dat besteed ik momenteel in iedergeval niet aan 1 van mijn kids.

Ik zou er dan ook volstrekt bankroet van raken, heb er nu 2 en dan moet ik volgens die berekening 832 euro per maand besteden? Waaraan dan?

Mijn kinderen zijn nog jong, ik begrijp van collega's dat vooral het sporten duur is (klapschaatsen 600 euro of paardrijlessen), maar dan kom je toch ook niet op die 416 euro per kind?
  Licht Ontvlambaar zondag 14 maart 2010 @ 19:58:05 #106
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79140119
quote:
Op zondag 14 maart 2010 19:35 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Hoe komen jullie nu aan die 100.000 ? Ik betwijfel dat toch ten zeerste. Dat is 416 euro per maand (100.000/(18*12) en dat besteed ik momenteel in iedergeval niet aan 1 van mijn kids.

Ik zou er dan ook volstrekt bankroet van raken, heb er nu 2 en dan moet ik volgens die berekening 832 euro per maand besteden? Waaraan dan?

Mijn kinderen zijn nog jong, ik begrijp van collega's dat vooral het sporten duur is (klapschaatsen 600 euro of paardrijlessen), maar dan kom je toch ook niet op die 416 euro per kind?
Begin eens te rekenen wat de aanschaf van kinderkamer, kinderwagen, kinderstoel, maxicosi, autostoel etc gekost hebben. Neem dan daarbij kinderopvang per maand, luiers, kleding, schoenen etc. Dan ben je nu al een heel eind op weg... Straks komt daar nog schoolgeld, sportclub en sportkleding, muziekles/muziekinstrument, de aanschaf van een nieuwe slaapkamer etc bij. Denk dat je die 100.000 best zult halen op 18 jaar
pi_79140141
quote:

[..]

2 keer per jaar op vakantie hakt er ook flink in of studeren in het buitenland, maar das niet voor iedereen weggelegd natuurlijk.

2 weekjes camping in Frankrijk is niet zo extreem duur al kost dat ook wel veel geld als je alles gaat tellen
  zondag 14 maart 2010 @ 20:03:32 #108
12913 GreatWhiteSilence
pi_79140375
Ik zou het niet juist vinden vakanties mee te laten tellen in de kosten, aangezien je anders evengoed op vakantie zou zijn gegaan? Misschien de meerkosten, maar wat als er minderkosten zijn, dus dat je vakanties goedkoper worden omdat je dichterbij blijft, en/of minder vaak op vakantie gaat?
  Moderator zondag 14 maart 2010 @ 20:05:37 #109
45833 crew  Fogel
pi_79140473
quote:

[..]

Ligt eraan wat je er in mee wil tellen. In het apartement waar ik eerst woonde was domweg niet genoeg plek voor een gezin, en mijn nieuwe woning is ca 200.000¤ duurder. Dat soort kosten had ik niet gehad indien ik geen kinderen zou hebben.
Maar qua wat meer concrete kindgerelateerde bestedingen: Voordat de kinderen op school kunnen beginnen ben ik al ca 50.000¤ kwijt aan kinderopvang. Voeding en kleding is ook niet gratis (maar het zal in totaal niet meer dan ca 300-350¤ per maand zijn), evenals een eventuele hobby (10 danslessen a 15¤ per keer bijvoorbeeld). Energieverbruik gaat ook omhoog, 5 mensen gebruiken nu eenmaal meer warm water dan 2. Etc, etc, etc.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  zondag 14 maart 2010 @ 20:08:18 #110
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79140591
quote:
Op zondag 14 maart 2010 19:58 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Begin eens te rekenen wat de aanschaf van kinderkamer, kinderwagen, kinderstoel, maxicosi, autostoel etc gekost hebben. Neem dan daarbij kinderopvang per maand, luiers, kleding, schoenen etc. Dan ben je nu al een heel eind op weg... Straks komt daar nog schoolgeld, sportclub en sportkleding, muziekles/muziekinstrument, de aanschaf van een nieuwe slaapkamer etc bij. Denk dat je die 100.000 best zult halen op 18 jaar
Dus eigenlijk moet je zoveel mogelijk kinderen op de wereld zetten om de gemiddelde uitgave per kind zo laag mogelijk te houden. Immers, een groot deel van de initiële investeringen kun je opnieuw gebruiken.
  zondag 14 maart 2010 @ 20:09:45 #111
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_79140657
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:09 schreef LinkseVriend het volgende:
Hoezo? Iedereen kan kiezen waar 'ie z'n geld aan uigeeft en hoeveel. Buren van mijn ouders zijn een 'traditioneel' gezin. Hij werkt fulltime en zij is huisvrouw met 2 kinderen. De oudste gaat naar de basisschool en de jongste gaat binnenkort. Zij betalen geen kinderdagverblijf, omdat zij dus de hele dag thuis is. De boodschappen worden door haar gedaan, op de fiets met de kinders erbij, ze loopt ook wel alle koopjes af en maakt ook zelf kleren. Ze hebben een leuk huis en gaan elk jaar op vakantie. Ja wel in eigen land, maar ja dat vinden zij prima en de kinderen ook. Prima toch?
En zo ken ik wel meer mensen hoor, waar de vrouw niet werkt of zeer weinig/onregelmatig en dat gaat ook prima.
Natuurlijk kost een baby/kind geld, maar hoeveel? dat is een keuze. Alhoewel ik me wel kan indenken dat het met een zorgenkindje weer heel anders ligt.
klerkje
  Licht Ontvlambaar zondag 14 maart 2010 @ 20:09:51 #112
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79140665
quote:
Op zondag 14 maart 2010 20:08 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dus eigenlijk moet je zoveel mogelijk kinderen op de wereld zetten om de gemiddelde uitgave per kind zo laag mogelijk te houden. Immers, een groot deel van de initiële investeringen kun je opnieuw gebruiken.
Jij snapt 'm... Maar ik vind de besparing niet de moeite om er nog eentje op de wereld te zetten
  zondag 14 maart 2010 @ 20:11:19 #113
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79140722
quote:
Op zondag 14 maart 2010 20:09 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Jij snapt 'm... Maar ik vind de besparing niet de moeite om er nog eentje op de wereld te zetten

Heb nu al medelijden met je dochter,... die krijgt natuurlijk jaaaaren te horen wat ze wel niet gekost heeft.

(Je hebt natuurlijk altijd nog V&A en marktplaats.nl)
  Moderator zondag 14 maart 2010 @ 20:13:13 #114
45833 crew  Fogel
pi_79140827
quote:
Op zondag 14 maart 2010 20:09 schreef Sjeen het volgende:

[..]

De 3e kost niet zoveel meer dan de eerste 2. Maar zogauw je aan nummer 4 begint moet je meteen een andere auto/bus kopen en waarschijnlijk ook naar een wat groter huis verhuizen.
De extra investeringen (stuk huis aanbouwen en andere auto) voor kind 4 waren volgens een bekende ca 120.000¤
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  Licht Ontvlambaar zondag 14 maart 2010 @ 20:13:34 #115
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79140845
quote:
Op zondag 14 maart 2010 20:11 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Heb nu al medelijden met je dochter,... die krijgt natuurlijk jaaaaren te horen wat ze wel niet gekost heeft.

(Je hebt natuurlijk altijd nog V&A en marktplaats.nl)
Uiteraard... ik hou al sinds de bevruchting een excelsheet bij

Als je goed opgelet hebt in WGR, dan weet je dat ik niet zo op geld let... Ik zorg dat de vaste lasten netjes voldaan worden, verder rolt het hier gewoon. En ik zal niet snel bezuinigen op eerste levensbehoeften van dochterlief
pi_79140899
valt reuze mee, ik krijg 600 euro vergoed voor de opvang en betaal zelf maar 40 euro. Is voor 2 dagen pw. Hij eet gewoon met de pot mee dus dat valt ook mee.
  zondag 14 maart 2010 @ 20:15:58 #117
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79140961
quote:
Op zondag 14 maart 2010 20:13 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Uiteraard... ik hou al sinds de bevruchting een excelsheet bij
Heb je de guldens wel goed omgerekend naar euro's?
quote:
Als je goed opgelet hebt in WGR, dan weet je dat ik niet zo op geld let... Ik zorg dat de vaste lasten netjes voldaan worden, verder rolt het hier gewoon. En ik zal niet snel bezuinigen op eerste levensbehoeften van dochterlief
I know. Maar mijn andere opmerking past niet echt in WGR.
  Licht Ontvlambaar zondag 14 maart 2010 @ 20:17:12 #118
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79141019
quote:
Op zondag 14 maart 2010 20:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Heb je de guldens wel goed omgerekend naar euro's?
Niet sinds mijn bevruchting gek Ze moet nog zes worden...
quote:
[..]

I know. Maar mijn andere opmerking past niet echt in WGR.
Het is je vergeven
pi_79141236
quote:
Op zondag 14 maart 2010 20:13 schreef Fogel het volgende:
De 3e kost niet zoveel meer dan de eerste 2. Maar zogauw je aan nummer 4 begint moet je meteen een andere auto/bus kopen en waarschijnlijk ook naar een wat groter huis verhuizen.
De extra investeringen (stuk huis aanbouwen en andere auto) voor kind 4 waren volgens een bekende ca 120.000¤
Een 3e past al in veel auto's niet meer door die zitjes die erg breed zijn.
quote:
Op zondag 14 maart 2010 20:08 schreef ManAtWork het volgende:
Nou, het is geen vanzelfsprekendheid om alles te hergebruiken. Dat doen wij bijvoorbeeld niet (op de kinderwagen en de maxicosi en drinkflessen na).
quote:
Op zondag 14 maart 2010 20:05 schreef Fogel het volgende:
Voordat de kinderen op school kunnen beginnen ben ik al ca 50.000¤ kwijt aan kinderopvang.
Als ik het goed heb (ahum) gaan ze op hun 4e naar school. Vanaf 3 maanden kan je ze volgens mij op de kinderopvang brengen. Dan kom je op 1100 euro per maand aan kinderopvang uit. Maar daar krijg je een groot deel ook weer van terug van de overheid. Het lijkt me niet dat je 1100 per maand zelf betaald? Bij een inkomen van 165.000 bruto per jaar hoef je zelfs maar 816 euro per maand te betalen namelijk? En een 2e kost bijna niks meer, ook niet met zo'n buitensporig hoog loon.

[ Bericht 23% gewijzigd door willempjewever op 14-03-2010 20:25:56 ]
  Moderator zondag 14 maart 2010 @ 20:24:33 #120
45833 crew  Fogel
pi_79141407
quote:
Op zondag 14 maart 2010 20:20 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Als je de kinderen over een aantal jaar verdeeld past het ook in de wat kleinere autos omdat de stoelen steeds wat minder lomp groot worden.
Als je er 3 binnen 2 jaar krijgt, dan heb je een auto zoals een VW Passat nodig, past het net (in een Skoda Superb past het overigens ook maar net met 3 grote stoelen).
  zondag 14 maart 2010 @ 20:31:23 #121
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79141755
quote:
Op zondag 14 maart 2010 20:17 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Niet sinds mijn bevruchting gek Ze moet nog zes worden...
13,22226
Soms kun je nog beter in de oude vertrouwde guldens rekenen.
quote:
[..]

Het is je vergeven
Je weet niet wat mijn andere opmerking geweest zou zijn.
  zondag 14 maart 2010 @ 20:32:23 #122
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79141825
quote:

[..]

Nou, het is geen vanzelfsprekendheid om alles te hergebruiken. Dat doen wij bijvoorbeeld niet (op de kinderwagen en de maxicosi en drinkflessen na).
Iemand die aan de economie denkt.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 14 maart 2010 @ 21:35:56 #123
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79146130
quote:

[..]

Ik kreeg ze nog in een fiat punto gepropt dus dat valt best mee.
pi_79146986
Kinderen kosten 100k dus?

Aangezie ik toch kinderloos blijf ga ik dan nu alvast een leuke porsche bestellen, heb ik na 18 jaar toch weer terug verdient.
  maandag 15 maart 2010 @ 00:39:56 #125
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_79155929
Genieten jullie wel van je kinderen?
  maandag 15 maart 2010 @ 01:04:40 #126
12913 GreatWhiteSilence
pi_79156338
quote:
Op maandag 15 maart 2010 00:39 schreef Klummie het volgende:
Ja hoor, maar ook dat kost geld: 60 euro voor dreumeszwemmen(per 10 weken), 70 euro voor muziek-op-schoot (per cursus, ieder jaar eentje tot ze 4 is ofzo), en straks nog gymmen maar ik weet nog niet hoeveel dat kost.
pi_79156776
quote:
Op maandag 15 maart 2010 01:04 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ja hoor, maar ook dat kost geld: 60 euro voor dreumeszwemmen(per 10 weken), 70 euro voor muziek-op-schoot (per cursus, ieder jaar eentje tot ze 4 is ofzo), en straks nog gymmen maar ik weet nog niet hoeveel dat kost.
Muziek op schoot. Wat een nieuwerwetse meuk zeg En naar de speeltuin om de hoek kost je niks toch?
  maandag 15 maart 2010 @ 07:37:17 #128
3542 Gia
User under construction
pi_79157694
quote:
Op maandag 15 maart 2010 01:04 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
70 euro voor muziek-op-schoot (per cursus, ieder jaar eentje tot ze 4 is ofzo),
En vanaf 8 jaar pianoles: 800 euro per jaar! Of ze willen gaan drummen, koop je een drumstel à 1000 euro en drumlessen erbij van zo'n 700 euro per jaar. Misschien wil ze wel op paardrijden en dan liefst een eigen paard! Hakt er ook in.
Zwemmen, gym of voetbal is nog het goedkoopst, tenzij ze uitblinken en extra lessen nodig hebben.

En dan worden ze 18! Ben je er nog niet vanaf, want ze willen wel graag een rijbewijs halen!
  maandag 15 maart 2010 @ 08:21:11 #129
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_79158024
Mijn toekomstige kinderen kunnen de pot op met hun dure hobby's. Dat mocht ik allemaal ook niet toen ik klein was en ik heb een prima kindertijd gehad.

Ach, misschien piep ik wel anders als het eenmaal zover is...
  maandag 15 maart 2010 @ 08:58:12 #130
12913 GreatWhiteSilence
pi_79158445
quote:
Op maandag 15 maart 2010 01:32 schreef Hiya het volgende:

[..]

Muziek op schoot. Wat een nieuwerwetse meuk zeg En naar de speeltuin om de hoek kost je niks toch?
Misschien als er muziek uit de speeltoestellen komt...

Maar Annicka gaat niet naar het kdv, dus dit is een mooie manier om toch nog wat contact met andere kindjes van haar leeftijd te krijgen.

En pianolessen kosten volgens mij het dubbele (even een snel onderzoekje, 36,50 per uur, 40 weken lang ofzo? )
pi_79158568
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:26 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Een kleine 1000¤/maand aan studiebijdrage van je ouders?
Ja.
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je mijn kuiken was, mocht je er mooi zelf aan bijdragen.

Sowieso is de stufi voor de studie en geen zakgeld. De rest leen je maar. Onderdak, eten en drinken zou ik voor je betalen.
Gelukkig ben ik jouw 'kuiken' niet

En wat mijn ouders betalen is toch ook gewoon collegegeld, boeken, onderdak en eten? Onderschat die kosten niet hoor ..
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:20 schreef Hiya het volgende:

[..]

Wat voor studie doe jij in godsnaam. Een standaard HBO/WO studie kost je jaarlijks 1620 Euro...
Ik heb het over het totaalplaatje, dus inclusief huur, eten, zorgverzekering, bellen, uitgaan etc.
  maandag 15 maart 2010 @ 09:31:11 #132
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_79159072
Hier werkt alleen mijn man en we hebben 2 kleine kinderen en de 3e is op komst. Ja, mijn man werkt zich drie slagen in de rondte om het allemaal leuk te houden. Maar dat zou hij ook doen als we geen kinderen hadden, de workaholic. Er zijn tot nu toe geen dingen die we laten, we zijn beiden niet materialistisch en van uitgaan houden we sowieso niet echt. We kunnen ook nog sparen. Maar ik koop dus geen dure kleding voor de kinderen (behalve winterjassen en schoenen, dat mag best wat kosten), wat Sjeen ook al zei ze groeien eruit voor het kapot kan gaan. Maar over een x-aantal jaar krijgen we natuurlijk de schoolkosten en als ze gaan studeren tikt het hard aan.
Dus deels kun je het zo duur maken als je zelf wilt, al heb je wat basisdingen natuurlijk ook altijd nodig. En ik geloof best dat er gezinnen zijn die dingen moeten laten om zelfs de basis (ook als het goedkoop gebeurt) te betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Marrije op 15-03-2010 09:42:50 ]
  maandag 15 maart 2010 @ 09:38:36 #133
270592 Johannes_Klabanus
pi_79159243
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:07 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ja.
[..]

En wat mijn ouders betalen is toch ook gewoon collegegeld, boeken, onderdak en eten? Onderschat die kosten niet hoor ..
Is dat zo "gewoon"? Ik zou van mijn kind op die leeftijd wat meer eigen verantwoordelijkheid verwachten. Niet dat het niet lekker voor je is
  maandag 15 maart 2010 @ 09:40:06 #134
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_79159278
quote:
Op maandag 15 maart 2010 00:39 schreef Klummie het volgende:
Elke dag, dé reden dat ik niet werk maar lekker thuis ben met ze.

-edit- waarmee ik niet zeg dat tweeverdieners niet van hun kinderen genieten
  maandag 15 maart 2010 @ 09:51:44 #135
270592 Johannes_Klabanus
pi_79159533
Voor de ouders hier: hebben jullie spaarrekeningen voor de kinderen, hoeveel sparen jullie dan en waar is het voor bedoeld?
  maandag 15 maart 2010 @ 09:55:43 #136
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_79159620
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:51 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Voor de ouders hier: hebben jullie spaarrekeningen voor de kinderen, hoeveel sparen jullie dan en waar is het voor bedoeld?
Ze krijgen de kinderbijslag op een spaarrekening. Nog helemaal niet aan gedacht waar het voor is
  maandag 15 maart 2010 @ 10:01:48 #137
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_79159784
Yeah, 20 euro in de maand, plus nog iets van de opa's en oma's.
Dan is er een buffertje voor de eerste meubels of wat studiegeld ofzo.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  Licht Ontvlambaar maandag 15 maart 2010 @ 10:05:01 #138
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79159873
quote:
50 euro per maand voor 'later', komt vrij als ze 18 is. En incidenteel op haar Pardoesrekening, soms de kinderbijslag, soms als ik spul verkocht heb (ledikantje, box etc). Dat geld is bestemt voor bijvoorbeeld een mooi nieuw bed, een bureau enzo.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 15 maart 2010 @ 10:09:53 #139
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79159992
50 euro per kind per maand volgens mij. Maar vrouwlief gaat over de financiën
  maandag 15 maart 2010 @ 10:12:56 #140
12913 GreatWhiteSilence
pi_79160079
Hier wordt niets opzij gezet voor de kleine. Ik heb het wel voorgesteld, maar mijn man vindt dat we het geld zelf harder nodig hebben (als ik het me het gesprek goed kan herinneren).
  maandag 15 maart 2010 @ 10:14:28 #141
65960 sanger
pi_79160113
quote:
Hij heeft inderdaad een spaarrekening. Hier storten we kwartaallijks de kinderbijslag op. Daarnaast het losgeld in zijn spaarpot periodiek.
  Moderator maandag 15 maart 2010 @ 10:17:06 #142
45833 crew  Fogel
pi_79160191
We hebben geen structuur in het sparen, maar alle 3 hebben ca 3000¤ op hun rekening nu. Zijn van plan om de hele kinderbijslag maandelijks (ca 110¤ per kind) over te gaan maken om er toch maar een beetje structuur in te krijgen.
Hebben geen reden voor het sparen eigenlijk, maar het kan geen kwaad dat ze alvast wat spaargeld hebben, kunnen ze als ze wat ouder zijn zelf beslissen wat er met het geld gebeurd.
pi_79160216
quote:
Op maandag 15 maart 2010 10:17 schreef Fogel het volgende:
We hebben geen structuur in het sparen, maar alle 3 hebben ca 3000¤ op hun rekening nu. Zijn van plan om de hele kinderbijslag maandelijks (ca 110¤ per kind) over te gaan maken om er toch maar een beetje structuur in te krijgen.
Hebben geen reden voor het sparen eigenlijk, maar het kan geen kwaad dat ze alvast wat spaargeld hebben, kunnen ze als ze wat ouder zijn zelf beslissen wat er met het geld gebeurd.
Dan krijgen jullie wel veel kinderbijslag zeg!
  Moderator maandag 15 maart 2010 @ 10:27:43 #144
45833 crew  Fogel
pi_79160465
quote:
Op maandag 15 maart 2010 10:18 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Dan krijgen jullie wel veel kinderbijslag zeg!
Is normaal in Noorwegen
pi_79160953
quote:
ja we sparen voor de kinderen. Bedrag is verder niet zo interessant voor je lijkt me. En het doel ook niet echt? Dat zien we wel als ze wat ouder zijn. Misschien rijlessen, misschien inrichting huis/kamer of een jaar rondtrekken in het buitenland, geen idee nog.
quote:
Op maandag 15 maart 2010 07:37 schreef Gia het volgende:
En vanaf 8 jaar pianoles: 800 euro per jaar! Of ze willen gaan drummen, koop je een drumstel à 1000 euro en drumlessen erbij van zo'n 700 euro per jaar. Misschien wil ze wel op paardrijden en dan liefst een eigen paard! Hakt er ook in.
Pianoles en drumles gaan we niet doen bij ons, ik moet er niet aan denken om die herrie aan te horen en dan 1000 keer hetzelfde liedje oefenen...

Gewoon op voetbal, klaar uit.
quote:
Ga zelf maar een bijbaantje zoeken en voor de rest studiefinanciering. Ik snap het niet dat ouders hun studerende kind elke maand 1000 euro gaan geven, dan ben je goed gek en leer je je kind ook niet om op eigen benen te gaan staan. En je ouders betalen voor jouw belgedrag en jouw uitgaan? Ze zijn echt gek.

[ Bericht 21% gewijzigd door willempjewever op 15-03-2010 10:52:33 ]
pi_79161649
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:38 schreef Johannes_Klabanus het volgende:

[..]

Is dat zo "gewoon"? Ik zou van mijn kind op die leeftijd wat meer eigen verantwoordelijkheid verwachten. Niet dat het niet lekker voor je is
Tsja, of het gewoon is, wat is gewoon he? Als ik er later het geld voor heb dan zal ik ongetwijfeld ook de hele studie van mijn kinderen betalen.
quote:
Op maandag 15 maart 2010 10:44 schreef willempjewever het volgende:
Ga zelf maar een bijbaantje zoeken en voor de rest studiefinanciering. Ik snap het niet dat ouders hun studerende kind elke maand 1000 euro gaan geven, dan ben je goed gek en leer je je kind ook niet om op eigen benen te gaan staan. En je ouders betalen voor jouw belgedrag en jouw uitgaan? Ze zijn echt gek.
Het is trouwens geen 1000 euro, even een kleine miscalculatie van mijn kant, die 11 000 euro per jaar zijn de totale kosten waarvan dus 260 (studiefinanciering) x 12 en 60 x 12 (zorgtoeslag) nog vanaf gaat.
De rest betalen mijn ouders. (zo'n 600 euro per maand dus)

En hoezo maakt dat mijn ouders meteen gek? Het is niet zo dat ik me elke week flink bezat van hun geld, maar een feestje op z'n tijd vinden ze prima ja.

Mijn ouders willen gewoon graag dat ik kan genieten van mijn studententijd zonder me zorgen hoef te maken over een bijbaan. Studie moet gewoon de nummer één prioriteit zijn. En aangezien zij de middelen hebben om mij zonder lening te kunnen laten studeren, waarom zouden ze dat niet doen?

Hoezo leren ze mij niet om op eigen benen te staan? Ik woon op mezelf, ik zorg voor mezelf en ik zal zelf met geld om leren gaan. Werken dat kan ik de 40+ jaar na mijn studie ook nog wel doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2010 11:21:42 ]
pi_79163797
Zeggen dat de studie priorteit nummer 1 is? Laat me niet lachen, dat kan je misschien je ouders wijsmaken, maar mij niet.

Ik heb mijn bachelor en master gehaald en de tijd die je aan een studie besteed stelt niet zoveel voor, zeker niet in vergelijking met straks een fulltime baan en een gezin thuis te hebben.

Maarja, genoeg hierover. Dit topic gaat over de impact van een baby en ondanks dat je door je ouders nog als een klein kind behandeld wordt vind ik het toch topicvervuiling.
  maandag 15 maart 2010 @ 12:25:52 #148
270592 Johannes_Klabanus
pi_79164260
Als je bijv. maandelijks ¤ 50,- voor je kind spaart, heb je op zijn 18e incl. rente iets van ¤ 13.000,- à ¤ 15.000,-. Daar moet je toch een eerste inboedel en een aantal jaar collegegeld van kunnen betalen, hoop ik.

Ach, ik loop wel heel erg op de zaken vooruit. Mijn vriendin is pas 10 dagen over tijd Misschien is ze wel helemaal niet zwanger. Maar goed, beter te vroeg erover nadenken dan te laat.
  maandag 15 maart 2010 @ 12:28:10 #149
12913 GreatWhiteSilence
pi_79164330
PAS 10 dagen overtijd? Gooi er eens een testje tegenaan zou ik zeggen.
  maandag 15 maart 2010 @ 12:29:13 #150
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_79164367
Hou ook de inflatie in je achterhoofd

Nah, sparen voor je kind hoort er wel bij vind ik. Ookal is het maar een beetje.
  maandag 15 maart 2010 @ 12:52:47 #151
3542 Gia
User under construction
pi_79165185
quote:

[..]

Ja.
[..]

[..]

Ik heb het over het totaalplaatje, dus inclusief huur, eten, zorgverzekering, bellen, uitgaan etc.
En wat gebeurt er met je stufi? Die gaat zeker in jouw portemonnee? Ooit gehoord van werken?
  maandag 15 maart 2010 @ 12:55:02 #152
3542 Gia
User under construction
pi_79165256
quote:
De mijne krijgen hun kinderbijslag op hun lopende rekening. Dat is voor kleding, uitgaan en sparen. Ze hebben beide een spaarrekening. De oudste spaart volop, de jongste gaat, als het goed is, binnenkort aan 't werk, dus zal dan ook wel gaan sparen.

Wij sparen dus zelf niet voor de kinderen, maar betalen wel alle contributies, schoolspullen, buskaarten enzo...
  maandag 15 maart 2010 @ 12:57:44 #153
3542 Gia
User under construction
pi_79165337
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:38 schreef Johannes_Klabanus het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af tot welke leeftijd kinderen denken op de zak van hun ouders te mogen teren?
18 jaar? Oh nee, studie, kamerhuur, uitgaan, ziektekostenverzekering, duh!!

24 jaar? Oh nee, nog effe een andere studie, nog geen baan, maar lekker weer op die ouders leunen.

Ik ben nu 46, wil nog wel een studie volgen. Zou ik mijn ouders om geld kunnen vragen?
pi_79167396
quote:
Op maandag 15 maart 2010 07:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Zwemmen, gym of voetbal is nog het goedkoopst, tenzij ze uitblinken en extra lessen nodig hebben.

En dan worden ze 18! Ben je er nog niet vanaf, want ze willen wel graag een rijbewijs halen!
Je moet even goed gaan rondkijken voor het zo ver is. Een hoop goede en goedkope muziekleraren doen het als bijbaantje. Ik heb bijvoorbeeld een docent van ongeveer mijn leeftijd die zojuist is afgestudeerd aan het conservatorium. half uur prive les per week kost me per maand 50 euro.
pi_79171474
quote:
Op maandag 15 maart 2010 12:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af tot welke leeftijd kinderen denken op de zak van hun ouders te mogen teren?

24 jaar? Oh nee, nog effe een andere studie, nog geen baan, maar lekker weer op die ouders leunen.

Ik ben nu 46, wil nog wel een studie volgen. Zou ik mijn ouders om geld kunnen vragen?
Is gewoon wettelijk geregeld: ouders zijn onderhoudsplichtig naar hun kinderen toe, tot deze de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt. De onderhoudsplicht kan eerder vervallen indien het kind in eigen onderhoud kan voorzien. Uitzonderingen zijn er wel, bijvoorbeeld als het kind ook na de leeftijd van 21 niet geacht kan worden in eigen onderhoud te voorzien (door handicap bijvoorbeeld).
  maandag 15 maart 2010 @ 15:42:27 #156
3542 Gia
User under construction
pi_79171789
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:52 schreef Hiya het volgende:

[..]

Je moet even goed gaan rondkijken voor het zo ver is. Een hoop goede en goedkope muziekleraren doen het als bijbaantje. Ik heb bijvoorbeeld een docent van ongeveer mijn leeftijd die zojuist is afgestudeerd aan het conservatorium. half uur prive les per week kost me per maand 50 euro.
Is dan nog zo'n 5 tot 6 honderd per jaar, dus.

Onze jongste zit bij een percussie- en drumband waar hij ook les krijgt. Zij betalen ook de lessen van de muziekschool. Zit dus feitelijk in de contributie. Daarnaast heeft hij nog les met een bandje, ook via die muziekschool, wat zo'n 250 euro per jaar kost.

Verder wil hij graag op pianoles en een (electrische) piano in huis, maar daar mag hij zelf voor gaan zorgen, als hij een baan heeft.
  maandag 15 maart 2010 @ 15:45:13 #157
3542 Gia
User under construction
pi_79171905
quote:
Op maandag 15 maart 2010 15:34 schreef Kaza het volgende:

[..]

Is gewoon wettelijk geregeld: ouders zijn onderhoudsplichtig naar hun kinderen toe, tot deze de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt. De onderhoudsplicht kan eerder vervallen indien het kind in eigen onderhoud kan voorzien. Uitzonderingen zijn er wel, bijvoorbeeld als het kind ook na de leeftijd van 21 niet geacht kan worden in eigen onderhoud te voorzien (door handicap bijvoorbeeld).
Dat weet ik, maar ik vroeg me af wat studenten denken dat ze van hun ouders mogen verwachten.
Ken gevallen die het maar heel normaal vinden tot hun 30ste volledig onderhouden te worden.

Nu snap ik ouders niet die dat doen, maar goed, ze zijn er.

Breathtaking bijvoorbeeld, is 18 jaar. Net aan een studie begonnen. Stel dat die studie 6 jaar duurt, vindt zij dan dat haar ouders al die jaren 600 euro per maand moeten schuiven?
pi_79172232
quote:
Op maandag 15 maart 2010 15:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Is dan nog zo'n 5 tot 6 honderd per jaar, dus.

Onze jongste zit bij een percussie- en drumband waar hij ook les krijgt. Zij betalen ook de lessen van de muziekschool. Zit dus feitelijk in de contributie. Daarnaast heeft hij nog les met een bandje, ook via die muziekschool, wat zo'n 250 euro per jaar kost.

Verder wil hij graag op pianoles en een (electrische) piano in huis, maar daar mag hij zelf voor gaan zorgen, als hij een baan heeft.
Klopt maar voor die 600 Euro krijg je wel privé les. Terwijl dit bij een hoop muzieklessen nog gewoon klassikaal is
  maandag 15 maart 2010 @ 16:00:38 #159
3542 Gia
User under construction
pi_79172591
quote:
Op maandag 15 maart 2010 15:52 schreef Hiya het volgende:

[..]

Klopt maar voor die 600 Euro krijg je wel privé les. Terwijl dit bij een hoop muzieklessen nog gewoon klassikaal is
Maar goed, het kost genoeg, hoe dan ook. Heb vroeger zelf ook privéles gehad, thuis!

Mensen die hier nu al roepen 'dat gaan wij dus niet doen', komen er nog wel van terug als blijkt dat hun kind behoorlijk muzikaal is, of bij een of andere sport uitblinkt. Dan gaat het gewoon geld kosten. Is niet anders. Je gaat dat je kind niet verbieden!

De oudste zwemt en schiet. (handboog) Zwemmen is goedkoop, schieten ook, maar die boog niet!
Bij zwemmen komen dan nog wat dingetjes kijken als snorkelspullen. "Mam, mag ik ook gaan duiken?"
EHBO-lessen enz....

Nog een paar jaar en dan moeten wij geld over houden. Kan niet anders. Ik hoef geen pensioengat te vullen, wij hebben zat als er hier een paar op zichzelf gaan wonen.
pi_79172914
quote:
Op maandag 15 maart 2010 12:52 schreef Gia het volgende:

[..]

En wat gebeurt er met je stufi? Die gaat zeker in jouw portemonnee? Ooit gehoord van werken?
Ik zeg net dat die studiefinanciering ook gewoon op gaat aan eten. Ja ik heb gehoord van werken ja, en ik werk ook, maar niet genoeg om mezelf van te onderhouden.. Bovendien willen mijn ouders ook niet dat ik (veel) werk, dus tsja. Mij onderhouden is in dit geval dus geheel hun keuze.
quote:
Op maandag 15 maart 2010 12:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, op je 46e mag je wel een keertje voor jezelf kunnen zorgen ! Mijn ouders zien het geld dat ze mij nu geven als een investering, straks kan ik zonder schulden aan mijn werkende leven beginnen en dan wil ik bijvoorbeeld op mijn beurt weer bijdragen aan de studie van mijn zusje.

Ik 'teer' niet op mijn ouders, ik verwacht niet dat ze alles betalen, maar dat is wat ze willen dat is hun keus.
quote:
Op maandag 15 maart 2010 15:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar ik vroeg me af wat studenten denken dat ze van hun ouders mogen verwachten.
Ken gevallen die het maar heel normaal vinden tot hun 30ste volledig onderhouden te worden.

Nu snap ik ouders niet die dat doen, maar goed, ze zijn er.

Breathtaking bijvoorbeeld, is 18 jaar. Net aan een studie begonnen. Stel dat die studie 6 jaar duurt, vindt zij dan dat haar ouders al die jaren 600 euro per maand moeten schuiven?
Mijn ouders willen 600 euro per maand schuiven, vijf jaar lang overigens, daarna mag ik het zelf uitzoeken. Bovendien hebben ze ervoor gespaard en zijn ze er dus momenteel niet heel veel meer aan kwijt (van het huidige loon) dan hoeveel ze kwijt waren toen ik nog thuis woonde en op de middelbare school zat.
pi_79173089
quote:

[..]

Ja.
[..]

[..]

Gewoon collegegeld, onderdak en eten betalen. Dan ben je eerder uitzondering dan regel, genoeg studenten waar de ouders het niet kunnen of willen opbrengen. Laat staan kosten als telefoon en uitgaan. Daarmee tref je het wel natuurlijk, maar ik denk niet dat het de standaard financiële impact van een kind is

Mijn ouders betalen mijn zorgverzekering en de boeken, maar verder kom ik zelf rond. Moet er niet aan denken dat ze ook nog mijn eten, telefoonrekening en uitgaan betalen.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  maandag 15 maart 2010 @ 16:16:10 #162
12913 GreatWhiteSilence
pi_79173327
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar goed, het kost genoeg, hoe dan ook. Heb vroeger zelf ook privéles gehad, thuis!

Mensen die hier nu al roepen 'dat gaan wij dus niet doen', komen er nog wel van terug als blijkt dat hun kind behoorlijk muzikaal is, of bij een of andere sport uitblinkt. Dan gaat het gewoon geld kosten. Is niet anders. Je gaat dat je kind niet verbieden!

De oudste zwemt en schiet. (handboog) Zwemmen is goedkoop, schieten ook, maar die boog niet!
Bij zwemmen komen dan nog wat dingetjes kijken als snorkelspullen. "Mam, mag ik ook gaan duiken?"
EHBO-lessen enz....

Nog een paar jaar en dan moeten wij geld over houden. Kan niet anders. Ik hoef geen pensioengat te vullen, wij hebben zat als er hier een paar op zichzelf gaan wonen.
Die krengen handbogen zijn duur, maar het is zó leuk.
pi_79173627
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:11 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Gewoon collegegeld, onderdak en eten betalen. Dan ben je eerder uitzondering dan regel, genoeg studenten waar de ouders het niet kunnen of willen opbrengen. Laat staan kosten als telefoon en uitgaan. Daarmee tref je het wel natuurlijk, maar ik denk niet dat het de standaard financiële impact van een kind is

Mijn ouders betalen mijn zorgverzekering en de boeken, maar verder kom ik zelf rond. Moet er niet aan denken dat ze ook nog mijn eten, telefoonrekening en uitgaan betalen.
Ja dat gewoon komt misschien een beetje stom over, ik zie zelf ook wel dat lang niet iedereen dat geluk heeft.

Mijn ouders willen het graag betalen en kunnen het betalen.. Bovendien heeft elke ouder een andere instelling. Jouw ouders en ouders uit dit topic zullen misschien vinden dat werken bij het zelfstandig worden hoort en dat werken vanaf jonge leeftijd goed en leerzaam is. Mijn ouders vinden dat ik nog lang genoeg moet werken en zien me liever nu presteren op mijn studie.

Om dan meteen te reageren alsof ik mijn ouders uitbuit vind ik nogal overdreven.
  maandag 15 maart 2010 @ 16:27:53 #164
3542 Gia
User under construction
pi_79173921
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:16 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Die krengen handbogen zijn duur, maar het is zó leuk.
Hij is pas een goed jaar bezig, heeft dus nog een tweedehandse. Wel een leuk ding.
Hij heeft nu privéles. Gratis.
pi_79173932
Mensen die de studie van hun kinderen niet willen betalen zouden sowieso al nooit aan kinderen moeten beginnen. Het niet kunnen is een ander verhaal, maar ook dat vind ik eigenlijk een schande.
pi_79173967
quote:

[..]

Huh?

Aangepast eten heb ik nooit gedaan en waarom een borstcorrectie?
(O en ik heb langer borstvoeding gegeven)

Ik heb nooit bijgehouden hoeveel ze kosten btw.
Omdat dat niet nodig is, we kunnen gewoon rondkomen.
compact en kleverig.
pi_79174034
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Hij is pas een goed jaar bezig, heeft dus nog een tweedehandse. Wel een leuk ding.
Hij heeft nu privéles. Gratis.
Ooh wauw, dus een handboog kan er wel af maar een bijdrage aan de studie niet? Ja zo geef je je kinderen echt iets mee in het leven inderdaad ..
pi_79174076
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:30 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ooh wauw, dus een handboog kan er wel af maar een bijdrage aan de studie niet? Ja zo geef je je kinderen echt iets mee in het leven inderdaad ..
Ik weet niet hoor, maar ik heb het vermoeden dat een handboog minder duur is
compact en kleverig.
pi_79174143
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:31 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

Ik weet niet hoor, maar ik heb het vermoeden dat een handboog minder duur is
Ik bedoel meer het feit dat er wel geld is voor hobby's waar die kinderen geen reet aan hebben, maar een studie waar je de rest van je leven iets aan hebt niet in het budget past.
  maandag 15 maart 2010 @ 16:33:07 #170
3542 Gia
User under construction
pi_79174159
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:21 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ja dat gewoon komt misschien een beetje stom over, ik zie zelf ook wel dat lang niet iedereen dat geluk heeft.

Mijn ouders willen het graag betalen en kunnen het betalen.. Bovendien heeft elke ouder een andere instelling. Jouw ouders en ouders uit dit topic zullen misschien vinden dat werken bij het zelfstandig worden hoort en dat werken vanaf jonge leeftijd goed en leerzaam is. Mijn ouders vinden dat ik nog lang genoeg moet werken en zien me liever nu presteren op mijn studie.

Om dan meteen te reageren alsof ik mijn ouders uitbuit vind ik nogal overdreven.
Komt ook wel, inderdaad, door dat woordje 'gewoon'. Je leek het maar gewoon te vinden dat je ouders dat voor je betalen. In ander topics hier op Fok, is dat weleens vaker langs gekomen. Dat jongeren het maar gewoon vinden dat hun ouders hun beltegoed, zorgverzekering, uitgaan e.d. betalen. Maar dat is dus helemaal niet gewoon.

Studiekosten, onderdak en eten en drinken uiteraard wel. Maar daar moet ook de stufi bijgelegd worden.

Nu hebben wij het geluk dat onze kinderen gewoon thuis kunnen blijven wonen. Scheelt een slok op een borrel! Daarbij zijn het MBO-ers en kunnen ze hun studie deels BBL doen. Dat is dus gewoon werken en verdienen. Eventueel kunnen ze daarna nog kiezen voor een vervolgopleiding HBO, maar dan hebben ze al een baan en een inkomen, dus zullen ze daar aan bij kunnen dragen.
pi_79174244
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Komt ook wel, inderdaad, door dat woordje 'gewoon'. Je leek het maar gewoon te vinden dat je ouders dat voor je betalen. In ander topics hier op Fok, is dat weleens vaker langs gekomen. Dat jongeren het maar gewoon vinden dat hun ouders hun beltegoed, zorgverzekering, uitgaan e.d. betalen. Maar dat is dus helemaal niet gewoon.

Studiekosten, onderdak en eten en drinken uiteraard wel. Maar daar moet ook de stufi bijgelegd worden.

Nu hebben wij het geluk dat onze kinderen gewoon thuis kunnen blijven wonen. Scheelt een slok op een borrel! Daarbij zijn het MBO-ers en kunnen ze hun studie deels BBL doen. Dat is dus gewoon werken en verdienen. Eventueel kunnen ze daarna nog kiezen voor een vervolgopleiding HBO, maar dan hebben ze al een baan en een inkomen, dus zullen ze daar aan bij kunnen dragen.
HAHA oke sorry maar mag ik even lachen? Jij zegt dat ik op de zak van mijn ouders teer, terwijl jouw kinderen nog gewoon bij jou in huis wonen?

Kunnen ze werken wat ze willen, maar zelfstandig zijn leer je echt niet bij je moeder thuis.
  maandag 15 maart 2010 @ 16:37:05 #172
3542 Gia
User under construction
pi_79174357
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:32 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ik bedoel meer het feit dat er wel geld is voor hobby's waar die kinderen geen reet aan hebben, maar een studie waar je de rest van je leven iets aan hebt niet in het budget past.
Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb het over zaken als beltegoed, kleding, uitgaan, enz... Die betaal ik niet voor ze. Stufi is voor de studie, wat ze dan tekort komen betalen wij bij. Ook zouden we betaald hebben voor woonkosten en voeding als ze op kamers hadden gemoeten, maar gelukkig hoeft dat niet.

Ze mogen hier leren wat ze willen en zolang ze willen, maar ze werken maar voor hun zakgeld.
pi_79174359
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:32 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Dat snap ik.

Mijn kinderen zijn 8 en 9, ik wil ze graag op zwemles doen enzo. Nu zijn ze te jong om te werken, als ze straks op hun 23e nog steeds zwemles willen, mogen ze dat zelf betalen.
Ik wil WEL dat ze gaan werken. Ik vind dat inderdaad belangrijk. Dus kunnen ze ook mooi een deel van de kosten gewoon zelf betalen En ik wil wel een bijdrage leveren, als dat er financieel gezien in zit (ga ik vanuit) maar als dat niet zo is, om de een of andere reden, mogen ze het zelf ophoesten.
compact en kleverig.
pi_79174526
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:37 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

Dat snap ik.

Mijn kinderen zijn 8 en 9, ik wil ze graag op zwemles doen enzo. Nu zijn ze te jong om te werken, als ze straks op hun 23e nog steeds zwemles willen, mogen ze dat zelf betalen.
Ik wil WEL dat ze gaan werken. Ik vind dat inderdaad belangrijk. Dus kunnen ze ook mooi een deel van de kosten gewoon zelf betalen En ik wil wel een bijdrage leveren, als dat er financieel gezien in zit (ga ik vanuit) maar als dat niet zo is, om de een of andere reden, mogen ze het zelf ophoesten.
Ja dat verschilt per ouder. Ik zou er zelf ook geen problemen mee hebben als mijn kinderen graag wilden werken.. En ik heb ook met mijn ouders afgesproken dat zodra ik een aanzienlijk bedrag zou verdienen met een bijbaan dat zij dan ook zeker minder gaan betalen.. Maar zolang ik maar 100 euro per maand verdien dan vinden ze dat ik dat mag gebruiken voor iets extra's.
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb het over zaken als beltegoed, kleding, uitgaan, enz... Die betaal ik niet voor ze. Stufi is voor de studie, wat ze dan tekort komen betalen wij bij. Ook zouden we betaald hebben voor woonkosten en voeding als ze op kamers hadden gemoeten, maar gelukkig hoeft dat niet.

Ze mogen hier leren wat ze willen en zolang ze willen, maar ze werken maar voor hun zakgeld.

Ah uit jouw verhaal van net dacht ik meer te begrijpen dat je vond dat je kinderen hun hele studie maar zelf moesten betalen.. Al zijn de kosten bij MBO aanzienlijk lager dan voor een WO voor zover ik weet, of niet ?
  maandag 15 maart 2010 @ 16:42:49 #175
3542 Gia
User under construction
pi_79174631
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:34 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

HAHA oke sorry maar mag ik even lachen? Jij zegt dat ik op de zak van mijn ouders teer, terwijl jouw kinderen nog gewoon bij jou in huis wonen?

Kunnen ze werken wat ze willen, maar zelfstandig zijn leer je echt niet bij je moeder thuis.
Mijn kinderen zijn dan ook nog geen 18.

Daarbij vind ik het niet nodig dat ze op kamers gaan als ze in de eigen stad op school zitten, c.q. werkend leren.

Als je ouders maandelijks je bankrekening vullen heeft dat ook niets te maken met zelfstandig worden. Als je er zelf voor moet werken, ook al woon je nog thuis, leer je veel meer.
Wat moet jij nou anders doen dan mijn kids. Je gaat naar school, koopt je natje en je droogje, doen die van mij ook regelmatig, gaat naar huis, gaat op stap, studeert af en toe.....Ik zie niet veel verschil. Neem aan dat de kamerhuur e.d. automatisch door je ouders betaald wordt?

Hier hebben ze een kamer boven, jij hebt een kamer ergens anders. Veel verschil is er niet, hoor, qua zelfstandigheid. Je overdrijft nogal.
  maandag 15 maart 2010 @ 16:45:23 #176
3542 Gia
User under construction
pi_79174762
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:37 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

Dat snap ik.

Precies.
Wat niet kan, kan niet. Er zijn sowieso grenzen.

Maar ik ga ze niet hun hele jeugd alle pleziertjes ontzeggen om een dure studie te kunnen bekostigen.
pi_79174899
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn kinderen zijn dan ook nog geen 18.

Daarbij vind ik het niet nodig dat ze op kamers gaan als ze in de eigen stad op school zitten, c.q. werkend leren.

Als je ouders maandelijks je bankrekening vullen heeft dat ook niets te maken met zelfstandig worden. Als je er zelf voor moet werken, ook al woon je nog thuis, leer je veel meer.
Wat moet jij nou anders doen dan mijn kids. Je gaat naar school, koopt je natje en je droogje, doen die van mij ook regelmatig, gaat naar huis, gaat op stap, studeert af en toe.....Ik zie niet veel verschil. Neem aan dat de kamerhuur e.d. automatisch door je ouders betaald wordt?

Hier hebben ze een kamer boven, jij hebt een kamer ergens anders. Veel verschil is er niet, hoor, qua zelfstandigheid. Je overdrijft nogal.
Hoe heeft dat niets te maken met zelfstandig wonen? Als mijn ouders me geld geven dan staat het eten ook vanzelf op tafel, dan wordt m'n huur vanzelf betaald, dan staan m'n boodschappen spontaan in de keuken, wordt m'n was gedaan en is m'n kamer uit zichzelf schoon!?

Als je er zelf voor moet werken leer je absoluut niet veel meer wat een onzin is dat zeg. Het is niet dat ik geld makkelijker uitgeef of er minder waarde aan hecht als ik het niet zelf heb verdiend.
Hoe leer je meer als je je geld zelf hebt verdiend? Mijn geld is ook op als het op is hoor, dan ga ik niet meer vragen bij m'n ouders. Ik moet het ook doen met een bepaald bedrag.

Doen die van jou 'ook regelmatig', ja die koken niet elke avond voor zichzelf neem ik aan? Ik ga eens in de twee weken een weekend naar huis, dus het is niet zo dat ik constant bij m'n ouders zit.

Mijn kamerhuur betaal ik zelf, van mijn studiefinanciering en zorgtoeslag. En dan maken mijn ouders nog een bepaald bedrag over waar ik dan de rest van de maand boodschappen van moet doen etc.

Een kamer bij je moeder thuis is echt totaal anders dan een kamer in een studentenhuis, en als jij dat niet inziet vind ik dat heel apart.
  maandag 15 maart 2010 @ 16:50:46 #178
3542 Gia
User under construction
pi_79175008
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:40 schreef Breathtaking het volgende:
Ah uit jouw verhaal van net dacht ik meer te begrijpen dat je vond dat je kinderen hun hele studie maar zelf moesten betalen.. Al zijn de kosten bij MBO aanzienlijk lager dan voor een WO voor zover ik weet, of niet ?
Collegegeld is natuurlijk meer dan studiegeld op het MBO. Maar daarnaast krijgen MBO-ers geen OV kaart en niet alles is te fietsen. Komen dus sowieso kosten voor OV bij. Daarnaast vaak nog kosten voor materialen, zoals uniformen (zorg/horeca), messenset (horeca) . Boekengeld zal elkaar niet veel uitmaken. Boeken zijn duur of ze nou voor het MBO zijn of voor het WO.

Het enige echte voordeel is dat ze niet op kamers hoeven. Mogen ze dus ook niet, zolang het niet nodig is, tenzij ze het zelf betalen.

Heb nog een voordeeltje. De oudste wordt pas na 1 augustus 18. Scheelt een heel jaar schoolgeld. Peildatum is namelijk 1 augustus. Dit terwijl hij wel vanaf die datum stufi krijgt. Da's dan weer mooi meegenomen.
pi_79175084
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Collegegeld is natuurlijk meer dan studiegeld op het MBO. Maar daarnaast krijgen MBO-ers geen OV kaart en niet alles is te fietsen. Komen dus sowieso kosten voor OV bij. Daarnaast vaak nog kosten voor materialen, zoals uniformen (zorg/horeca), messenset (horeca) . Boekengeld zal elkaar niet veel uitmaken. Boeken zijn duur of ze nou voor het MBO zijn of voor het WO.

Het enige echte voordeel is dat ze niet op kamers hoeven. Mogen ze dus ook niet, zolang het niet nodig is, tenzij ze het zelf betalen.

Heb nog een voordeeltje. De oudste wordt pas na 1 augustus 18. Scheelt een heel jaar schoolgeld. Peildatum is namelijk 1 augustus. Dit terwijl hij wel vanaf die datum stufi krijgt. Da's dan weer mooi meegenomen.
Als ze in eigen stad op school zitten is dat toch op fietsafstand? En hoeveel ben je voor een MBO aan boeken kwijt per jaar?

En dat is inderdaad mooi meegenomen! Voor mij was het juist vervelend dat ik pas in juli 18 werd want toen viel ik net buiten de studiefinanciering datum en kreeg ik pas stufi vanaf oktober !
pi_79175256
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Precies.
Wat niet kan, kan niet. Er zijn sowieso grenzen.

Maar ik ga ze niet hun hele jeugd alle pleziertjes ontzeggen om een dure studie te kunnen bekostigen.
Ik denk dat niet veel mensen dat doen.

Er valt voor beide wat te zeggen.

Ik heb ook zo mn "idealen", manieren die ik heb bedacht om mn kinderen op te voeden, voor ieder zal die anders zijn en voor een deel ook zeker gebaseerd op wat je zelf gewend bent geweest en wat je goed of juist niet goed bevallen is.En dat heeft uiteraard ook betrekking op het leren omgaan met geld.
compact en kleverig.
  maandag 15 maart 2010 @ 16:59:16 #181
3542 Gia
User under construction
pi_79175323
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:48 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Hoe heeft dat niets te maken met zelfstandig wonen? Als mijn ouders me geld geven dan staat het eten ook vanzelf op tafel, dan wordt m'n huur vanzelf betaald, dan staan m'n boodschappen spontaan in de keuken, wordt m'n was gedaan en is m'n kamer uit zichzelf schoon!?
Sowieso doe ik niks op de kamer van mijn kids. Die mogen ze ook zelf schoonhouden, bed verschonen enz.... Kleren was ik wel, als het in de was gegooid wordt, ga het niet verzamelen. Dat jij zelf wast is al een uitzondering. De studenten die ik ken, nemen het elk weekend mee naar huis.
De meeste studenten koken ook gezamelijk, om beurten, of halen een pizza, frietje, magnetron-maaltijd.
Mijn jongste doet een koksopleiding, kookt dus nogal regelmatig, inderdaad.

Je betaalt zelf de huur. Valt me mee. In de meeste gevallen doen de ouders dat.

Maar echt heel veel verschil is er verder niet, hoor. 't Is niet zo dat ze hier gepamperd worden en niets hoeven te doen. Ook zij kunnen hun euro's maar één keer uitgeven.

Het echte grote verschil is denk ik wel de vrijheid die je hebt. Er zijn geen regels over bedtijd en zo. Je kunt op stap gaan, zolang je wilt. Dus, in die zin moet je wel goed je tijd indelen.
  maandag 15 maart 2010 @ 17:00:48 #182
3542 Gia
User under construction
pi_79175382
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:52 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Als ze in eigen stad op school zitten is dat toch op fietsafstand? En hoeveel ben je voor een MBO aan boeken kwijt per jaar?
Stage-adres is niet op fietsafstand, dus kost toch een maandkaart. Boeken, circa 600 euro.
quote:
En dat is inderdaad mooi meegenomen! Voor mij was het juist vervelend dat ik pas in juli 18 werd want toen viel ik net buiten de studiefinanciering datum en kreeg ik pas stufi vanaf oktober !
Dat probleem hebben wij dan straks weer met de jongste. Maar, als het goed is werkt die dan 4 dagen in de week.
pi_79175683
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Sowieso doe ik niks op de kamer van mijn kids. Die mogen ze ook zelf schoonhouden, bed verschonen enz.... Kleren was ik wel, als het in de was gegooid wordt, ga het niet verzamelen. Dat jij zelf wast is al een uitzondering. De studenten die ik ken, nemen het elk weekend mee naar huis.
De meeste studenten koken ook gezamelijk, om beurten, of halen een pizza, frietje, magnetron-maaltijd.
Mijn jongste doet een koksopleiding, kookt dus nogal regelmatig, inderdaad.

Je betaalt zelf de huur. Valt me mee. In de meeste gevallen doen de ouders dat.

Maar echt heel veel verschil is er verder niet, hoor. 't Is niet zo dat ze hier gepamperd worden en niets hoeven te doen. Ook zij kunnen hun euro's maar één keer uitgeven.

Het echte grote verschil is denk ik wel de vrijheid die je hebt. Er zijn geen regels over bedtijd en zo. Je kunt op stap gaan, zolang je wilt. Dus, in die zin moet je wel goed je tijd indelen.
Haha dat zou ik dus weer niet doen, m'n was elk weekend meenemen dat vind ik echt belachelijk, sowieso ga ik daar niet mee slepen en ik vind het ook oneerlijk om uit huis te gaan maar m'n moeder dan wel op te zadelen met m'n was.

Ik kook bijna elke avond voor mezelf ik eet soms met huisgenoten maar die zijn lang niet altijd thuis als ik zin heb om te eten, verder hou ik niet zo van magnetronmaaltijden en heb ik ook geen zin om dik te worden van ongezond eten dus ben ik bijna elke dag aan het koken.

Verder leuk dat je jongste dan kookt maar dat is ook wel logisch, de rest schuift ongetwijfeld gewoon aan 's avonds?

Ik blijf er overigens bij dat er veel verschil in zit. Al is het maar alleen boodschappen die al in huis zijn en die je niet constant zelf hoeft te kopen en dat soort relatief kleine dingen.

En het verschil in regels inderdaad, ik heb vaak genoeg feestjes op maandag bijvoorbeeld, en als ik dat dan aan m'n ouders vertel dan zeggen ze 'huh, maandag ?' daar denk ik niet eens meer over na, ik hoef alleen met mezelf rekening te houden dus ik kan gaan en staan waar ik wil en wanneer ik wil!
quote:
Op maandag 15 maart 2010 17:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Stage-adres is niet op fietsafstand, dus kost toch een maandkaart. Boeken, circa 600 euro.
[..]

Dat probleem hebben wij dan straks weer met de jongste. Maar, als het goed is werkt die dan 4 dagen in de week.
Boeken verschilt dan inderdaad niet veel.
pi_79175850
Gewoon studie betalen, kinderen zolang thuis laten wonen als ze willen en 6 dagen in de week gewoon om half 8 het bed schoppen. Dan is het werken of studeren, moeten de ouder(s) immers ook
  zaterdag 20 maart 2010 @ 15:43:26 #185
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_79374608
Even geGoogled:
quote:
Uit de meest recente studie van het CBS blijkt dat de kosten van één, twee en drie kinderen respectievelijk gemiddeld 17, 25 en 32 procent van het totale huishoudensinkomen zijn.
pi_79386046
quote:

[..]

Ik heb ooit het bedrag van 100k gehoord per kind. Van 0 tot en met 18 jaar.
Denk aan KDV, kleding, sport, school, etc. Ik denk dat het makkelijk kan. Ik geef aan 1 kind netto al 12.000 per jaar aan KDV. Dan heb je pas 1 jaar. Dat doen ze 3 jaar. Dus 36k en dan nog 15 jaar te gaan.

Kleding kost ook een vermogen. Zeker als je merkkleding koopt.. Ach, het is het plezier en de gezelligheid meer en meer dan waard
pi_79386119
quote:
Ja hebben we. Ca. Euro 1250 per kind per jaar
  Moderator zondag 21 maart 2010 @ 17:17:07 #188
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79410499
Ik heb het voordeel 10min van mijn MBO, 20min van mijn Hogeschool te wonen. Daarnaast krijg ik vrij veel aan aanvullende studiefinanciering en werk ik 10 uur in de week. Al met al kost ik mijn ouders alleen inwoning en hetgeen zij mij willen geven. In principe betaal ik zelf gewoon schoolgeld en dergelijke. Wel hebben ze in het eerste jaar van mijn HBO de boeken betaald met de tip deze gewoon steeds te gaan verkopen, doordat ik dat doe kosten boeken mij ook vrij weinig aangezien ik de 'eerste investering' niet zelf heb hoeven doen !

Maar uitwonend worden zal een ander verhaal worden - als ouder kan je er haast niet omheen om het kroost toch financieel te ondersteunen of ze te laten lenen. Dat laatste willen mijn ouders gewoon niet, en zeggen ook dat wanneer ik krap ben ze het me best willen geven. Maar ik heb ook spaargeld dus zo'n vaart loopt het ook niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 21 maart 2010 @ 17:58:49 #189
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_79411987
Als ze baby zijn heb je veel kosten zelf in de hand. Box en commode van Marktplaats (samen nog geen 100 euro). Bedje gekregen, wel nieuw matrasje gekocht. Hoeslakens maak ik zelf met leuke en goedkope stof van de markt.

Luiers gebruiken we van Kruidvat (zo'n 6 euro per week) en helaas wilde de borstvoeding niet lukken dus geven we flesvoeding (zo'n 10 euro per week).

Kleertjes koop ik veel tweedehands en binnen de familie en vriendenkring schuiven er ook veel kleertjes door.

Speelgoed kopen we bijna niet want we hebben opa's en oma's die zich graag uitleven

Kinderopvang betalen we voor 2 kinderen, 2 dagen per week zo'n 300 euro per maand geloof ik.

Potjes eten maken we zelf en dan per 6 ofzo en dan invriezen, zo heb je altijd een verse maaltijd en je weet precies wat erin zit. Verder drinkt de oudste diksap, thee, water en appelsap. Als diksap in de aanbieding is meteen flink wat inslaan en dat geldt ook voor luiers, kleding, shampoo, billencreme etc.

De 2e is ook een meisje dus dat scheelt helemaal veel omdat we al een hoop meisjesspul hebben.
pi_79412075
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:28 schreef L0t.. het volgende:
Mensen die de studie van hun kinderen niet willen betalen zouden sowieso al nooit aan kinderen moeten beginnen. Het niet kunnen is een ander verhaal, maar ook dat vind ik eigenlijk een schande.
Mijn moeder wilt ook niet betalen, ik moet mezelf maar in de schulden steken vind ze, geloof ik.
I'm not a sinner.
  zondag 21 maart 2010 @ 18:03:49 #191
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_79412166
Wat een onzin zeg. Mijn ouders hebben het niet ruim dus toen na 4 jaar de studiefinanciering op was, moest ik gaan bijlenen omdat het anders niet lukte. Tsja had ik maar gewoon 4 jaar over mijn studie moeten doen.

Als je niet maximaal bijleent, maar echt wat je nodig hebt, is het ook geen mega bedrag. In ieder geval is mijn studieschuld inmiddels al volledig teruggegeven aan IBG
pi_79412230
Je kan best wel wat uurtjes per week werken om de studie te kunnen betalen lijkt mij.
pi_79412489
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:05 schreef Hiya het volgende:
Je kan best wel wat uurtjes per week werken om de studie te kunnen betalen lijkt mij.
Niet als je sowieso al 300 euro kwijt bent aan kost en inwoning en zorgverzekering, en dan woon ik nog gewoon thuis (wat ik dus verdien met een bijbaantje gaat daaraan op). Daarnaast moet ook nog die studie betaald worden. Stufi zal vast een gedeelte vergoeden, maar heus niet alles. Dus ik persoonlijk zal echt moeten lenen.
I'm not a sinner.
  zondag 21 maart 2010 @ 19:41:26 #194
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_79416067
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:05 schreef Hiya het volgende:
Ik had ook een bijbaantje inderdaad om zo de lening zo laag mogelijk te kunnen houden. Je moet het toch allemaal weer terugbetalen...
  zondag 21 maart 2010 @ 20:03:13 #195
12913 GreatWhiteSilence
pi_79417188
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:12 schreef Plums het volgende:

[..]

Niet als je sowieso al 300 euro kwijt bent aan kost en inwoning en zorgverzekering, en dan woon ik nog gewoon thuis (wat ik dus verdien met een bijbaantje gaat daaraan op). Daarnaast moet ook nog die studie betaald worden. Stufi zal vast een gedeelte vergoeden, maar heus niet alles. Dus ik persoonlijk zal echt moeten lenen.
Zolang mijn kind studeert (of misschien straks wel kinderen) hoeft ze geen kost en inwoning te betalen, wel als ze niet meer studeert en een baan heeft.

Maar ze zal wel haar eigen studie moeten betalen. Dat hebben haar ouders ook moeten doen, en daar zijn ze ook niet slechter van geworden.
  Moderator zondag 21 maart 2010 @ 20:08:19 #196
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79417442
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:03 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Zolang mijn kind studeert (of misschien straks wel kinderen) hoeft ze geen kost en inwoning te betalen, wel als ze niet meer studeert en een baan heeft.

Maar ze zal wel haar eigen studie moeten betalen. Dat hebben haar ouders ook moeten doen, en daar zijn ze ook niet slechter van geworden.
Same here dus
  zondag 21 maart 2010 @ 20:12:31 #197
12913 GreatWhiteSilence
pi_79417642
Ik weet alleen niet wat ik zal doen als ze op zichzelf wil wonen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze nog wel een tijdje bij ons zal blijven wonen, een jaar of 20 ofzo...
pi_79417691
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:03 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ooh geen kost en inwoning wat royaal van je joh!
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:12 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik weet alleen niet wat ik zal doen als ze op zichzelf wil wonen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze nog wel een tijdje bij ons zal blijven wonen, een jaar of 20 ofzo...
Dat is helemaal treurig gun je het je kind niet om uit huis te gaan? Lekker egoïstisch.
  Moderator zondag 21 maart 2010 @ 20:18:28 #199
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79417953
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:13 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ooh geen kost en inwoning wat royaal van je joh!
[..]

Dat is helemaal treurig gun je het je kind niet om uit huis te gaan? Lekker egoïstisch.
Nou neem je het wel negatief op ! Wanneer mijn ouders niet bij hoeven te springen hoeft het ook niet (mijn situatie is als de geschetste van GreatWhiteSilence) Eigenlijk wil ik dat niet eens hebben
pi_79418013
quote:
Op maandag 15 maart 2010 17:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gewoon studie betalen, kinderen zolang thuis laten wonen als ze willen en 6 dagen in de week gewoon om half 8 het bed schoppen. Dan is het werken of studeren, moeten de ouder(s) immers ook
Dat vind ik dan weer de grootst mogelijke onzin. Mijn ouders wonen in een dorp waar in de verste verte geen universiteit te bekennen is. Dat geeft niks, ik heb me daar ook altijd prima thuis gevoeld, maar ik heb nooit voor die locatie gekozen; ik ben er gewoon geboren.
Vervolgens kon ik gaan studeren (overigens was dat min of meer vanzelfsprekend, want er is bij ons thuis altijd op gehamerd dat een opleiding erg belangrijk is), dus op naar de universiteit.. Nou, ik heb geprobeerd om heen en weer te reizen met oog op de kosten, maar met een reistijd van 2,5 uur (enkele reis) en colleges die om half 9 beginnen, werd het voor mij steeds wel HEEL vroeg dag. Ik was helemaal uitgeput na een half jaar (goed, ik heb ook een chroische ziekte, dat en weinig rust is geen goede combi) en heb toen, samen met m'n ouders besloten dat ik beter op kamers kon. Mijn ouders hebben hier altijd aan meebetaald en ik vind het in zo'n situatie ook wel logisch; ik had niet echt een keuze...
pi_79418055
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:18 schreef Renesite het volgende:

[..]

Nou neem je het wel negatief op ! Wanneer mijn ouders niet bij hoeven te springen hoeft het ook niet (mijn situatie is als de geschetste van GreatWhiteSilence) Eigenlijk wil ik dat niet eens hebben
Ik vind het gewoon heel asociaal om je kinderen feitelijk te dwingen om maar thuis te blijven wonen omdat je zelf geen bijdrage wil leveren aan de kosten als degene in kwestie het huis uit wil.
  Moderator zondag 21 maart 2010 @ 20:23:32 #202
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79418210
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:20 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ik vind het gewoon heel asociaal om je kinderen feitelijk te dwingen om maar thuis te blijven wonen omdat je zelf geen bijdrage wil leveren aan de kosten als degene in kwestie het huis uit wil.
Zo staat het er niet. Mijn ouders zeggen dat ook: 'ik heb liever dat je in huis blijft wonen'. Nah, ze hebben groot gelijk, het is veel goedkoper. Maar wil ik het huis uit dan gaan ze me niet laten zitten hoor.

Ouders zijn altijd zo, die willen je eigenlijk liever thuis laten *vrij veel ouders.

Vooral wanneer je in de buurt woont van een hogeschool of universiteit is dat voor doorgaans de mannelijke student een gewichtige reden. De vrouwelijke student daarentegen wil er hoe dan ook uit.
  Moderator zondag 21 maart 2010 @ 20:23:59 #203
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79418235
Sowieso heb ik het woord 'dwingen' niet zien staan. Ik zag zelfs een smiley
  zondag 21 maart 2010 @ 20:25:05 #204
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_79418292
Onderschat het niet:

-grotere auto
-kleding gaat bij peuters/kleuters vaak kapot, bij een baby niet
-speelgoed
-brillen?
-inrichting
-minder werken
-KOV kosten

Minimaal 10k ben je kwijt voor een baby met alle spullen ed het eerste jaar.
Boeit me verder niet, heb er nu 3
opgezegd@fok.nl
pi_79427532
Een kind heeft geen absolute impact, maar een relatieve.
Dat betekent dat je - geheel vanzelf - zelf de ruimte vindt in je budget.

Volgens het Nibud kost het eerste kind 19% van je besteedbare inkomen en twee kinderen kosten 27%. Daarna vlakt het af.

De grap is dat je dus best aan kinderen kunt beginnen, ook als je geen 19% over hebt. Niemand heeft namelijk geld 'over'.
Maar die bestedingsruimte ontstaat vanzelf.
  zondag 21 maart 2010 @ 22:32:11 #206
12913 GreatWhiteSilence
pi_79429027
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:20 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Het is heel simpel: als zij per se op eigen benen wil(len) staan, geen enkel probleem mee. Maar dan niet halfslachtig, dan mogen ze het volledig 'zelluf doen', ook financieel. Alleen als het zo is dat de studie te ver is om heen en weer te reizen en verhuizen daardoor noodzakelijk is willen we bijdragen, maar anders niet.
  zondag 21 maart 2010 @ 22:33:32 #207
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_79429111
Wij hebben onze volledige kinderkamer ( volledig.. bedje, kast en klaar) bij ikea gekocht. Waren we 120 euro kwijt geloof ik. Autostoeltjes huren we via onze verzekeringsmaartschappij en kost 6 euro per maand. Misschien op lange termijn niet zo voordelig als een stoel koppen, maar voordeel is dat de stoel "meegroeit" Als we een slagje groter moeten, halen ze de stoel op en komt er een nieuwe. Dus aanschafkosten hadden we niet.
Verder krijgen we omgerekend zo'n 110 euro per maand aan kinderbijslag, wat een heel groot deel van de kosten wel dekt.
Aan kinderopvang betalen we 120 euro per maand en dan zou onze dochter daar 35 uur per week naar toe mogen (Gemiddeld gaat ze twee dagen per week daar naar toe)
We zijn ook allebei niet minder gaan werken overigens.

Finacieel is onze situatie dus niet zo heel drastisch veranderd sinds we een kindje hebben. Eigenlijk nauwelijks....
We wonen dan natuurlijk wel in Zweden
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_79429361
Vandaar dat de IKEA kinderkamer zo goedkoop was
  zondag 21 maart 2010 @ 23:00:22 #209
3542 Gia
User under construction
pi_79430621
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:13 schreef Breathtaking het volgende:
Mijn kinderen mogen het huis uit wanneer ze dat zelf willen en er aan toe zijn. Maar als ze nu op loop- of fietsafstand van school wonen, ga ik niet betalen voor een kamer e.d. Willen ze dan het huis uit, betalen ze dat maar zelf. De stufi is sowieso al voor de studie. Wat ze verder voor de studie kwijt zijn, passen wij dan wel bij.

Kom op zeg, ik heet geen Geven!
  zondag 21 maart 2010 @ 23:01:32 #210
3542 Gia
User under construction
pi_79430697
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:32 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Het is heel simpel: als zij per se op eigen benen wil(len) staan, geen enkel probleem mee. Maar dan niet halfslachtig, dan mogen ze het volledig 'zelluf doen', ook financieel. Alleen als het zo is dat de studie te ver is om heen en weer te reizen en verhuizen daardoor noodzakelijk is willen we bijdragen, maar anders niet.
Wat ik bedoel, dus.
pi_79430988
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:32 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn kinderen mogen het huis uit wanneer ze dat zelf willen en er aan toe zijn. Maar als ze nu op loop- of fietsafstand van school wonen, ga ik niet betalen voor een kamer e.d. Willen ze dan het huis uit, betalen ze dat maar zelf. De stufi is sowieso al voor de studie. Wat ze verder voor de studie kwijt zijn, passen wij dan wel bij.

Kom op zeg, ik heet geen Geven!
Ik vind dus echt dat mensen die zo ontzettend beknibbelen op de educatie van hun kinderen gewoon geen kinderen zouden moeten krijgen.

En het zou ook verboden moeten worden je kind wanhopig thuis te houden, dat is gewoon puur egoïsme.
pi_79431337
*ahem* dikke troll alert

Zij houdt haar kind toch helemaal niet thuis. Hij moet niet thuis blijven. Hij mag thuis blijven en ook lekker op kamers. Moet je alleen wel voor betalen.
pi_79431384
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:11 schreef Hiya het volgende:
*ahem* dikke troll alert

Zij houdt haar kind toch helemaal niet thuis. Hij moet niet thuis blijven. Hij mag thuis blijven en ook lekker op kamers. Moet je alleen wel voor betalen.
'Ja je mag uit huis maar dan moet je alles wel zelf betalen wat je niet gaat lukken dus moet je maar lekker thuis blijven.'
pi_79431398
Denk dat je kinderen ook zeggen dat ze geen geven heten als je hulpbehoevend bent en vraagt of je kinderen je kunnen helpen
  † In Memoriam † zondag 21 maart 2010 @ 23:13:31 #215
230491 Zith
pls tip
pi_79431437
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:12 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

'Ja je mag uit huis maar dan moet je alles wel zelf betalen wat je niet gaat lukken dus moet je maar lekker thuis blijven.'
Moet hij maar gaan werken ofzo? Ik krijg ook niets van mn ouders maar red het makkelijk naast mn studie.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_79431466
* die blij is dat hij geen egoistische ouders heeft
pi_79431469
quote:

[..]

Praat je over 10 jaar nog zo. Ja hoor ik mag echt wel een hypotheek maar mijn pa betaald er niet aan mee. Dus ja ik moet maar lekker thuis zitten...
pi_79431557
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:13 schreef Zith het volgende:

[..]

Moet hij maar gaan werken ofzo? Ik krijg ook niets van mn ouders maar red het makkelijk naast mn studie.
Waarom krijg je niets van je ouders?
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:14 schreef Hiya het volgende:

[..]

Praat je over 10 jaar nog zo. Ja hoor ik mag echt wel een hypotheek maar mijn pa betaald er niet aan mee. Dus ja ik moet maar lekker thuis zitten...
Over 10 jaar zwem ik in het geld en zullen mijn ouders me niets meer hoeven geven bovendien heb ik ze een vakantiehuisje beloofd haha.
  Moderator zondag 21 maart 2010 @ 23:24:02 #219
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79431969
600 per maand van je ouders krijgen, maakt 7200 euro per jaar. Mijn broer zou in principe hetzelfde moeten krijgen want studeert ook, maakt 14400 per jaar. Mijn ouders houden dat heus niet over per jaar, 4 maal maakt 57600 wat mijn ouders mij en mijn broer in totaal moeten geven omdat het anders kutouders zijn? Ten eerste: heb het niet nodig. Ten tweede: ik voel me fucking schuldig. Ten derde onrealistisch voor gezin waar 1 persoon werkt wat wel netjes boven modaal is.

BT, ik hoop oprecht dat je trolt, anders moet ik eens een hartig woordje spreken bij de Australian !
pi_79432234
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:16 schreef mgerben het volgende:
Een kind heeft geen absolute impact, maar een relatieve.
Dat betekent dat je - geheel vanzelf - zelf de ruimte vindt in je budget.

Volgens het Nibud kost het eerste kind 19% van je besteedbare inkomen en twee kinderen kosten 27%. Daarna vlakt het af.

De grap is dat je dus best aan kinderen kunt beginnen, ook als je geen 19% over hebt. Niemand heeft namelijk geld 'over'.
Maar die bestedingsruimte ontstaat vanzelf.
Als je modaal verdient kom je ongeveer op de eerder 100k uit
pi_79434133
quote:

[..]

Duh? Als mijn kind hier woont en hier 300 meter van school afzit maar hij wilt een kamer die 200 meter van school afzit denk je toch niet dat ik elke maand 400 euro ga dokken omdat ie dan 100 meter dichterbij school zit, laterrrr

Mijn ouders geven me toch ook niet elke maand 800 euro voor mn hypotheek, 200 euro voor het eten, 300 euro voor elektra, water en verwarming, 100 euro voor mn auto, elke week 50 euro voor de benzine en 636 euro voor de kinderopvang, zijn mn ouders dan ook gelijk egoistisch?
pi_79434217
quote:
Op maandag 22 maart 2010 00:13 schreef Providentia het volgende:

[..]

Duh? Als mijn kind hier woont en hier 300 meter van school afzit maar hij wilt een kamer die 200 meter van school afzit denk je toch niet dat ik elke maand 400 euro ga dokken omdat ie dan 100 meter dichterbij school zit, laterrrr

Mijn ouders geven me toch ook niet elke maand 800 euro voor mn hypotheek, 200 euro voor het eten, 300 euro voor elektra, water en verwarming, 100 euro voor mn auto, elke week 50 euro voor de benzine en 636 euro voor de kinderopvang, is dat ook egoistisch dan?
Als je kinderen hebt moet je voor jezelf kunnen zorgen.
pi_79434255
quote:
Op maandag 22 maart 2010 00:16 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

? huh, ik vat even niet wat dat voor betrekking heeft op het verhaal?

als je uit huis wilt moet je ook voor jezelf kennen zorgen
  † In Memoriam † maandag 22 maart 2010 @ 00:26:49 #224
230491 Zith
pls tip
pi_79434537
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:15 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Waarom krijg je niets van je ouders?
Heb ik niet nodig, voelt ook niet goed bij mij om dingen of geld te krijgen...
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 22 maart 2010 @ 09:05:28 #225
12913 GreatWhiteSilence
pi_79437680
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als je modaal verdient kom je ongeveer op de eerder 100k uit
modaal is ongeveer 30k bruto
  Moderator maandag 22 maart 2010 @ 09:21:19 #226
45833 crew  Fogel
pi_79437988
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:05 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

modaal is ongeveer 30k bruto
Maar de kosten van een kind de eerste 18 jaar is ongeveer 100k¤ indien je een modaal inkomen hebt.
  Licht Ontvlambaar maandag 22 maart 2010 @ 10:41:44 #227
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79439936
quote:
Op maandag 22 maart 2010 00:16 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Als je het huis uit wilt, moet je voor jezelf kunnen zorgen. Dat jij dat een belachelijke instelling vind, prima... Ik vind jou een verwend nest.
pi_79439971
quote:
Op maandag 22 maart 2010 10:41 schreef Sjeen het volgende:

Ik vind jou een verwend nest.
En wereldvreemd....
  maandag 22 maart 2010 @ 10:57:13 #229
12913 GreatWhiteSilence
pi_79440382
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:21 schreef Fogel het volgende:

[..]

Maar de kosten van een kind de eerste 18 jaar is ongeveer 100k¤ indien je een modaal inkomen hebt.
Ah, op die manier. Hier niet trouwens, ondanks dat we bovenmodaal verdienen. We zijn zo zuinig als ik weet niet wat...
  Moderator maandag 22 maart 2010 @ 11:35:29 #230
45833 crew  Fogel
pi_79441432
quote:
Op maandag 22 maart 2010 10:57 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ah, op die manier. Hier niet trouwens, ondanks dat we bovenmodaal verdienen. We zijn zo zuinig als ik weet niet wat...
Wat wil je eigenlijk met de zuinigheid bereiken?

Niks mis met sparen, maar het moet niet ten koste van het leven gaan natuurlijk.
pi_79441509
quote:
Op maandag 22 maart 2010 00:18 schreef Providentia het volgende:

[..]

? huh, ik vat even niet wat dat voor betrekking heeft op het verhaal?

als je uit huis wilt moet je ook voor jezelf kennen zorgen
Jij hebt het over een hypotheek en je kinderopvang aangezien je dus blijkbaar een eigen huis hebt en kinderen lijkt me dat je op een punt in je leven bent beland waarin je allang volwassen bent en gewoon voor jezelf moet kunnen zorgen.
quote:
Op maandag 22 maart 2010 10:41 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Als je het huis uit wilt, moet je voor jezelf kunnen zorgen. Dat jij dat een belachelijke instelling vind, prima... Ik vind jou een verwend nest.
Liever een verwend nest dan dat ik tot m'n 25e bij m'n ouders moet wonen omdat ik geen geld heb om uit huis te gaan.
quote:
Op maandag 22 maart 2010 10:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En wereldvreemd....
Yeah right, ik zeg hiervoor duizend keer dat ik best weet dat het niet bij iedereen zo gaat. Dat dit mijn mening is wil niet zeggen dat ik niet weet hoe het in de realiteit is.
  maandag 22 maart 2010 @ 11:39:38 #232
12913 GreatWhiteSilence
pi_79441548
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:35 schreef Fogel het volgende:

[..]

Wat wil je eigenlijk met de zuinigheid bereiken?

Niks mis met sparen, maar het moet niet ten koste van het leven gaan natuurlijk.
Door onze zuinigheid kunnen we nu het klassieke model volhouden (mama bij kind, papa aan het werk), in een fatsoenlijke eengezinswoning wonen, en toch nog op vakantie gaan etc. Okay, we komen niet zo heel ver, maar het gaat voornamelijk om het weggaan natuurlijk. Het kind wordt er echt niet slechter van als het in de luiers van Bumblee ligt, in plaats van in de Pampers, of met speelgoed van V-tech speelt in plaats van met Fisher Price...
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 maart 2010 @ 11:40:29 #233
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79441582
Kinderen die vinden dat Papa en Mama hun drang naar vrijheid moeten financieren hebben het concept 'vrijheid' niet echt begrepen.
pi_79441620
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:40 schreef Swetsenegger het volgende:
Kinderen die vinden dat Papa en Mama hun drang naar vrijheid moeten financieren hebben het concept 'vrijheid' niet echt begrepen.
Nee? Het is pas vrijheid als je naast je studie 20 uur in de week moet werken om het allemaal te bekostigen ?
  Licht Ontvlambaar maandag 22 maart 2010 @ 11:43:56 #235
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79441696
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:38 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Liever een verwend nest dan dat ik tot m'n 25e bij m'n ouders moet wonen omdat ik geen geld heb om uit huis te gaan.
Heb je enig idee hoe sneu dit klinkt? Je vindt je ouders wel goed genoeg om je leven te financieren, maar je wilt niet met ze onder één dak wonen. Lekker dankbaar...

Wat is eigenlijk het probleem van thuiswonen tijdens/na studie, totdat je je zaken zodanig op orde hebt dat je wel in staat bent je eigen boontjes te doppen financieel?
pi_79441724
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:38 schreef Breathtaking het volgende:

Yeah right, ik zeg hiervoor duizend keer dat ik best weet dat het niet bij iedereen zo gaat. Dat dit mijn mening is wil niet zeggen dat ik niet weet hoe het in de realiteit is.
Zeggen dat je ouders je belemmeren als ze het niet willen betalen als je uit huis gaat, is niet dom en wereldvreemd, wilde je zeggen?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 maart 2010 @ 11:45:10 #237
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79441737
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:41 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Nee? Het is pas vrijheid als je naast je studie 20 uur in de week moet werken om het allemaal te bekostigen ?
Ja trut, DAN ben je zelfstandig en dus vrij.
pi_79441758
quote:

[..]

Dus jij gunt je ouders ook geen vrijheid....?

om er maar eens een dom tegenargument tegenaan te gooien....
  maandag 22 maart 2010 @ 11:47:32 #239
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_79441810
quote:

[..]

Lekker als ouders je handje vast moeten houden tot je het huis uit bent.
  Moderator maandag 22 maart 2010 @ 11:51:02 #240
45833 crew  Fogel
pi_79441925
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Door onze zuinigheid kunnen we nu het klassieke model volhouden (mama bij kind, papa aan het werk), in een fatsoenlijke eengezinswoning wonen, en toch nog op vakantie gaan etc. Okay, we komen niet zo heel ver, maar het gaat voornamelijk om het weggaan natuurlijk. Het kind wordt er echt niet slechter van als het in de luiers van Bumblee ligt, in plaats van in de Pampers, of met speelgoed van V-tech speelt in plaats van met Fisher Price...
Ah, prima keuze.
En inderdaad maakt het voor het kind niets uit waar je heen gaat en welk merk er gebruikt wordt.

Wij gaan zelf ook liever een keer of 6-8 een weekend of week weg relatief dicht in de buurt (straal van 600km rijden of naar Nederland vliegen) dan dat we met iedereen naar bv de VS of Australie vliegen voor enkele weken. Maar voor ons is het meer uit practisch oogpunt dan economisch
pi_79441975
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:43 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Heb je enig idee hoe sneu dit klinkt? Je vindt je ouders wel goed genoeg om je leven te financieren, maar je wilt niet met ze onder één dak wonen. Lekker dankbaar...

Wat is eigenlijk het probleem van thuiswonen tijdens/na studie, totdat je je zaken zodanig op orde hebt dat je wel in staat bent je eigen boontjes te doppen financieel?
Wat voor achterlijke vergelijking is dat ? Ik heb een hele goede band met mijn ouders, en ik heb het dan ook 18 jaar erg leuk gehad onder hun dak, maar nu vond ik het tijd voor m'n eigen en zij steunen me daarin. Heeft niets te maken met hoe ik over mijn ouders denk, jij doet alsof ik ze niet aardig vind maar ze wel laat betalen. En that makes no sense.

Bovendien, het is hun keuze om mijn studie te financieren, niet de mijne.

En wat het probleem daarmee is? Dat je je hele studententijd mist? Het vrijblijvende van niet 40 uur in de week hoeven werken en een kamer hebben waar je elke maand uit kunt als je dat zou willen?

Ik vind het echt jammer dat jullie je kinderen dat blijkbaar niet gunnen. Want mijn ouders gunnen mij dat wel, en daar ben ik ze heel dankbaar voor.
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zeggen dat je ouders je belemmeren als ze het niet willen betalen als je uit huis gaat, is niet dom en wereldvreemd, wilde je zeggen?
Nee.
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:45 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja trut, DAN ben je zelfstandig en dus vrij.
Zo werkt dat niet.
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:45 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dus jij gunt je ouders ook geen vrijheid....?

om er maar eens een dom tegenargument tegenaan te gooien....
Het is niet zo dat als ik niet zou studeren dat m'n vader minder zou werken, en dit geld kunnen ze missen zonder er zelf (veel) op achteruit te gaan. Dus ik gun ze alle vrijheid van de wereld, ze kiezen hier alleen zelf voor.
pi_79442061
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:52 schreef Breathtaking het volgende:

Ik vind het echt jammer dat jullie je kinderen dat blijkbaar niet gunnen. Want mijn ouders gunnen mij dat wel, en daar ben ik ze heel dankbaar voor.
Dat jouw ouders dat doen, is prima (sterker: mijn ouders hebben het ook gedaan), maar dat jij dan maar uitmaakt dat anderen hun kinderen dat zogenaamd zouden misgunnen, slaat hélemaal nergens op.
quote:
Het is niet zo dat als ik niet zou studeren dat m'n vader minder zou werken, en dit geld kunnen ze missen zonder er zelf (veel) op achteruit te gaan. Dus ik gun ze alle vrijheid van de wereld, ze kiezen hier alleen zelf voor.
Wat prima is, maar feit blijft dat ze dat geld ook anders zouden kunnen besteden. Aan iets leuks, bijvoorbeeld....
pi_79442130
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat jouw ouders dat doen, is prima (sterker: mijn ouders hebben het ook gedaan), maar dat jij dan maar uitmaakt dat anderen hun kinderen dat zogenaamd zouden misgunnen, slaat hélemaal nergens op.
[..]

Wat prima is, maar feit blijft dat ze dat geld ook anders zouden kunnen besteden. Aan iets leuks, bijvoorbeeld....
Hoezo slaat dat dan helemaal nergens op volgens jou?

En ik ben een leuke besteding
  Licht Ontvlambaar maandag 22 maart 2010 @ 11:57:06 #244
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79442150
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:52 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Wat voor achterlijke vergelijking is dat ? Ik heb een hele goede band met mijn ouders, en ik heb het dan ook 18 jaar erg leuk gehad onder hun dak, maar nu vond ik het tijd voor m'n eigen en zij steunen me daarin. Heeft niets te maken met hoe ik over mijn ouders denk, jij doet alsof ik ze niet aardig vind maar ze wel laat betalen. En that makes no sense.

Bovendien, het is hun keuze om mijn studie te financieren, niet de mijne.

En wat het probleem daarmee is? Dat je je hele studententijd mist? Het vrijblijvende van niet 40 uur in de week hoeven werken en een kamer hebben waar je elke maand uit kunt als je dat zou willen?

[..]
Ik heb anders niks van mijn studententijd gemist hoor, ookal werkte ik erbij en woonde ik thuis. Ik snap even niet wat de meerwaarde is van op kamers wonen...

Ik gun mijn dochter een hele fijne studententijd, maar ik zie niet in waarom ik die zou moeten financieren, terwlijl ze zelf ook in staat is om te werken. Ik gun mijn dochter het ervaren van de echte wereld
pi_79442156
Bovendien, als je er zo over gaat denken dan kun je ook wel zeggen 'ja als ik geen luiers voor mijn baby's koop dan kan ik dat geld besteden aan iets leuks!' ja, als je al je geld wil besteden aan leuke dingen voor jezelf, dan moet je dus geen kinderen nemen.
pi_79442159
quote:

[..]

Alles door papa en mama laten betalen betekend dat je een verplichting hebt naar je ouders (je krijgt immers geld wat voor een bepaald doel is en nergens anders voor). Echte vrijheid is zelf zeggenschap hebben over wat je doen en laten is. En daar hoort een groot deel zelfstandigheid bij, je zal zelf voor het geld moeten zorgen voor je studie, kamer, bier, etc.

Gelukkig kan je in dit land nog wat lenen van de IBG en met daarnaast werken kan je volledig zelfstandig leven.
eten!!!
pi_79442183
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:56 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Hoezo slaat dat dan helemaal nergens op volgens jou?
Omdat het geen kwestie is van 'gunnen'. En als het dat dan toch mocht zijn, is zelfstandigheid en het leren omgaan met geld ook iets dat je je kind kan 'gunnen'.
pi_79442207
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:57 schreef Breathtaking het volgende:
Bovendien, als je er zo over gaat denken dan kun je ook wel zeggen 'ja als ik geen luiers voor mijn baby's koop dan kan ik dat geld besteden aan iets leuks!' ja, als je al je geld wil besteden aan leuke dingen voor jezelf, dan moet je dus geen kinderen nemen.
Goede vergelijking, ook.
pi_79442208
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:57 schreef janatwork het volgende:

[..]

Alles door papa en mama laten betalen betekend dat je een verplichting hebt naar je ouders (je krijgt immers geld wat voor een bepaald doel is en nergens anders voor). Echte vrijheid is zelf zeggenschap hebben over wat je doen en laten is. En daar hoort een groot deel zelfstandigheid bij, je zal zelf voor het geld moeten zorgen voor je studie, kamer, bier, etc.

Gelukkig kan je in dit land nog wat lenen van de IBG en met daarnaast werken kan je volledig zelfstandig leven.
Ik heb zelf zeggenschap over mijn doen en laten, mijn studie wil ik sowieso binnen vijf jaar halen dus wat dat betreft zitten mijn ouders en mijn verplichting naar hun toe niet in de weg van mijn persoonlijke vrijheid.
  maandag 22 maart 2010 @ 12:02:20 #250
12913 GreatWhiteSilence
pi_79442357
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:51 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ah, prima keuze.
En inderdaad maakt het voor het kind niets uit waar je heen gaat en welk merk er gebruikt wordt.

Wij gaan zelf ook liever een keer of 6-8 een weekend of week weg relatief dicht in de buurt (straal van 600km rijden of naar Nederland vliegen) dan dat we met iedereen naar bv de VS of Australie vliegen voor enkele weken. Maar voor ons is het meer uit practisch oogpunt dan economisch
Het is niet zo dat ik helemaal niets doe, ik klus af en toe wat bij als lotus-slachtoffer, en op dat moment past een van de oma's op. Vinden zij leuk, vind mijn meisje leuk en ik kan door een ochtendje 'werken' weer 10 weken zwemles voor mijn dochter betalen ofzo...
pi_79442410
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:58 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ik heb zelf zeggenschap over mijn doen en laten, mijn studie wil ik sowieso binnen vijf jaar halen dus wat dat betreft zitten mijn ouders en mijn verplichting naar hun toe niet in de weg van mijn persoonlijke vrijheid.
Dat dacht ik ook Totdat ik op een dag wakker werd en dacht laat ik eens wat anders gaan doen met mijn leven. De hoeveelheid shit die ik thuis (volledig terecht) over mij heen kreeg maakte mij heel erg duidelijk dat ik NIET vrij was. Ik heb sinds dien ook alles zelf betaald.

En daarnaast, Doordat wij in Nederland kunnen lenen van de IBG word je tijdens je studententijd nooit beperkt in je doen en laten. Die beperking komt de 15 jaar erna als je een baan hebt.
eten!!!
pi_79442437
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Goede vergelijking, ook.
Ja. Studiekosten zijn een deel van de kosten van een kind, en de ouders in dit topic doen alsof 18 jaar zorg voor hun kind meer dan genoeg is en dat ze het daarna mogen uitzoeken 'omdat ze toch volwassen zijn'. En dat vind ik gewoon onzin omdat ze zo hun kinderen praktisch dwingen om thuis te blijven wonen omdat ze met een bijbaan geen kamer kunnen bekostigen.

En als je kinderen oneindig thuis blijven wonen krijgen ze (kunnen ze nog zoveel werken) toch nooit dat stukje zelfstandigheid dat je krijgt als je op jezelf woont.

Ik begrijp wel dat veel ouders vinden dat het pas echt zelfstandig is als je ook zelf werkt etc, maar ik vind dat als je er geld voor hebt dat je je kinderen de mogelijkheid zou moeten bieden om te doen wat zij willen, ook als dat het huis uit betekent.
pi_79442492
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:43 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Weer zo'n typisch voorbeeld van egocentrische ouders. Kinderen hebben geen enkele verplichting naar hun ouders toe. Andersom is dat dus wél zo.
pi_79442512
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:03 schreef janatwork het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook Totdat ik op een dag wakker werd en dacht laat ik eens wat anders gaan doen met mijn leven. De hoeveelheid shit die ik thuis (volledig terecht) over mij heen kreeg maakte mij heel erg duidelijk dat ik NIET vrij was. Ik heb sinds dien ook alles zelf betaald.

En daarnaast, Doordat wij in Nederland kunnen lenen van de IBG word je tijdens je studententijd nooit beperkt in je doen en laten. Die beperking komt de 15 jaar erna als je een baan hebt.
Ja als ik zou stoppen met mijn studie dan kan ik dat geld ook wel vergeten inderdaad maar dat is ook niet meer dan logisch.

En als ik op een ochtend wakker word en iets heel anders wil gaan doen dan zal ik het daar eens goed over hebben met mijn ouders, en het eventueel zelf bekostigen.
pi_79442545
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:04 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ja. Studiekosten zijn een deel van de kosten van een kind,
Oh? Waarom?
  Licht Ontvlambaar maandag 22 maart 2010 @ 12:08:36 #256
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79442599
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:05 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Weer zo'n typisch voorbeeld van egocentrische ouders. Kinderen hebben geen enkele verplichting naar hun ouders toe. Andersom is dat dus wél zo.
Die mag je uitleggen...
pi_79442603
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:04 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ja. Studiekosten zijn een deel van de kosten van een kind, en de ouders in dit topic doen alsof 18 jaar zorg voor hun kind meer dan genoeg is en dat ze het daarna mogen uitzoeken 'omdat ze toch volwassen zijn'. En dat vind ik gewoon onzin omdat ze zo hun kinderen praktisch dwingen om thuis te blijven wonen omdat ze met een bijbaan geen kamer kunnen bekostigen.
Onzin, Daar heeft de IBG hele schappelijke leningen voor
quote:
En als je kinderen oneindig thuis blijven wonen krijgen ze (kunnen ze nog zoveel werken) toch nooit dat stukje zelfstandigheid dat je krijgt als je op jezelf woont.
Als je ouders je tijdens je studie geld geven krijg je nooit dat stukje zelfstandigheid dat je krijgt als ze dat niet doen.
quote:
Ik begrijp wel dat veel ouders vinden dat het pas echt zelfstandig is als je ook zelf werkt etc, maar ik vind dat als je er geld voor hebt dat je je kinderen de mogelijkheid zou moeten bieden om te doen wat zij willen, ook als dat het huis uit betekent.
Kinderen moet je mijn inziens nooit geld geven om ze te laten doen wat ze willen. Als ouders bekostig je de noodzakelijke kosten en voor de rest verlang je iets van een tegenprestatie.
eten!!!
pi_79442647
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Oh? Waarom?
Op het moment dat jij aan kinderen begint, heb je m.i. de verplichting om dat kind alle mogelijke kansen te geven. Educatie is daar misschien nog wel het belangrijkste van. Je eigen pleziertjes komen ná het belang van je kind, als je dat er niet voor over hebt moet je geen kinderen nemen.
pi_79442662
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:06 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ja als ik zou stoppen met mijn studie dan kan ik dat geld ook wel vergeten inderdaad maar dat is ook niet meer dan logisch.

En als ik op een ochtend wakker word en iets heel anders wil gaan doen dan zal ik het daar eens goed over hebben met mijn ouders, en het eventueel zelf bekostigen.
Met andere worden je bent nu niet zelfstandig. Want je hebt niet de vrijheid om te doen en te laten wat je wil.
eten!!!
pi_79442682
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:09 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Op het moment dat jij aan kinderen begint, heb je m.i. de verplichting om dat kind alle mogelijke kansen te geven. Educatie is daar misschien nog wel het belangrijkste van. Je eigen pleziertjes komen ná het belang van je kind, als je dat er niet voor over hebt moet je geen kinderen nemen.
En wat is er niét educatief aan het laten zien hoe de wereld écht werkt?

En wanneer moet je daar dan mee stoppen?
pi_79442699
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:08 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Die mag je uitleggen...
Kinderen kiezen er niet voor om bij hun ouders geboren te worden. Ouders kiezen wel voor hun kind en hebben daarmee direct de verplichting er alles aan te doen om het belang van het kind te behartigen, zonder daar iets voor terug te verwachten.
pi_79442726
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Oh? Waarom?
Het is een heel belangrijk deel van de ontwikkeling en bovendien is een opleiding een stabiele basis voor de rest van het volwassen leven. Sowieso is het iets dat je al minimaal 10 jaar aan kunt zien komen vanaf het ogenblik dat je merkt dat je kind intelligent is, dus al heb je het niet zo breed vind ik dat je daar op z'n minst voor kunt sparen.
pi_79442734
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En wat is er niét educatief aan het laten zien hoe de wereld écht werkt?

En wanneer moet je daar dan mee stoppen?
Als ze klaar zijn met studeren. Dan hebben ze nog een heeel leven voor zich om "te zien hoe de wereld echt werkt".
pi_79442768
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:10 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Kinderen kiezen er niet voor om bij hun ouders geboren te worden. Ouders kiezen wel voor hun kind en hebben daarmee direct de verplichting er alles aan te doen om het belang van het kind te behartigen, zonder daar iets voor terug te verwachten.
Eensch, En in mijn optiek is het beter om kinderen als ze uit huis zijn zelf hun boontjes te laten doppen. Door ze geld mee te geven behartig je het belang van het kind niet.
eten!!!
pi_79442777
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:12 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Als ze klaar zijn met studeren.
Wanneer is dat dan?
pi_79442780
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:10 schreef janatwork het volgende:

[..]

Met andere worden je bent nu niet zelfstandig. Want je hebt niet de vrijheid om te doen en te laten wat je wil.
Ik kan morgen best stoppen met mijn studie, maar dan moet ik ook een baan zoeken om een aantal zaken zelf te betalen. Zelfstandig genoeg dus om te weten dat ik alsnog kan doen en laten wat ik wil, maar dat ik bij niet-studeren wel de financiele steun van mijn ouders (deels) verlies.
pi_79442810
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:13 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wanneer is dat dan?
Binnen vijf jaar, uiteraard. En anders stop je gewoon met betalen.
pi_79442819
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:11 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Het is een heel belangrijk deel van de ontwikkeling en bovendien is een opleiding een stabiele basis voor de rest van het volwassen leven. Sowieso is het iets dat je al minimaal 10 jaar aan kunt zien komen vanaf het ogenblik dat je merkt dat je kind intelligent is, dus al heb je het niet zo breed vind ik dat je daar op z'n minst voor kunt sparen.
En dan zie je dus ook dat je kind slim genoeg is om in te zien dat het ophouden van je handjes niet persé de beste weg is.
pi_79442833
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:13 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wanneer is dat dan?
Als ze hun diploma hebben Als ze daarna nog verder willen studeren is dat iets anders, maar je kind is dan in ieder geval verzekerd van een diploma c.q. een stukje zekerheid voor de toekomst.
  Licht Ontvlambaar maandag 22 maart 2010 @ 12:15:32 #270
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79442874
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:10 schreef L0t.. het volgende:

[..]

En daarmee ben dan verplicht om een kamer etc te financieren? Lijkt me niet...
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:11 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Studie is belangrijk, prima, maar waarom moet je daarvoor gesubsidieerd het huis uit?
pi_79442898
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:13 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Binnen vijf jaar, uiteraard. En anders stop je gewoon met betalen.
Waarom 5 jaar?

De reden van mijn vragen lijkt me duidelijk: waarom ben je zogenaamd pas 'klaar' als ouder ná het studeren? Zit er een tijdslimiet aan? Wat als 'ie een studie kiest die langer duurt? Ben je een slechte ouder als je dat niet doet? Waarom zijn er dan hordes (zeg maar de meesten....) die toch echt zielsveel van hun ouders houden en mét bijbanen de studie hebben voltooid en kunnen doen wat ze willen?
  Moderator maandag 22 maart 2010 @ 12:17:03 #272
45833 crew  Fogel
pi_79442932
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:14 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Als ze hun diploma hebben Als ze daarna nog verder willen studeren is dat iets anders, maar je kind is dan in ieder geval verzekerd van een diploma c.q. een stukje zekerheid voor de toekomst.
Maar welk diploma neem je genoegen mee?
Als je kind eerst MBO doet en daar een diploma haalt, ga je dan ook nog HBO en eventueel zelfs universiteit er achteraan betalen?
pi_79442984
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:17 schreef Fogel het volgende:

[..]

Als je kind eerst MBO doet en daar een diploma haalt, ga je dan ook nog HBO en eventueel zelfs universiteit er achteraan betalen?
Precies. Wanneer houdt het op? Hou je net wat meer van je kind dan de buurman, omdat ik ook z'n master betaal? En moet die tweede studie er dan ook bij? Of is een zwemdiploma ook voldoende?
Mag ik dan ook bepalen waarvoor ik betaal of is dat stiekem dan weer een keuze van het kind?
pi_79442989
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:15 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Je kind noodgedwongen thuis houden is wel een rem op zijn ontwikkeling. Plus heb ik al eerder aangegeven dat ik vind dat je je eigen pleziertjes niet voor het belang van het kind moet zetten, en ik vind uit huis gaan (als je kind dat graag wil) in het belang van het kind. Ik snap dat er mensen zijn die het niet breed hebben en dat geld niet zomaar op kunnen hoesten, maar je hebt zo'n 18 jaar om daarvoor te sparen.
pi_79443010
Er zijn blijkbaar écht mensen die het menen....

Je kind belemmeren door het niét te betalen..

" "

Het kind heeft de mogelijkheid: er is studiefinanciering
pi_79443091
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:17 schreef Fogel het volgende:

[..]

Nouja, ík zou dat sowieso doen, maar daar gaat het niet om. Maar goeie vraag, ik zou het eigenlijk niet weten.
pi_79443111
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:19 schreef Five_Horizons het volgende:
Er zijn blijkbaar écht mensen die het menen....

Je kind belemmeren door het niét te betalen..

" "

Het kind heeft de mogelijkheid: er is studiefinanciering
Nou, dat is idd een vetpot, je betaalt je zorgverzekering en je collegegeld en het is op
pi_79443202
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:15 schreef Sjeen het volgende:

[..]

[..]

Studie is belangrijk, prima, maar waarom moet je daarvoor gesubsidieerd het huis uit?
Tsja, dat heeft misschien ook meer te maken met de idealen van de ouders in kwestie. Mijn ouders hebben zelf een hele leuke studententijd gehad, maar wel met een lening en/of werken. Ze willen graag dat ik straks aan mijn werkende leven kan beginnen zonder schulden, en dat ik me nu volop kan richten op mijn studie zonder me daarbij zorgen te hoeven maken over een bijbaan om het allemaal te bekostigen. En aangezien zij de financiële middelen hebben om daarvoor te zorgen, hebben ze ervoor gekozen om dat ook te doen.

Jij kunt als ouder natuurlijk ook vinden dat werken er al vanaf het begin bij moet horen om zelfstandigheid te bereiken, en dat vind ik ook een hele logische mening.

Ik heb het afgelopen topic misschien ook een beetje lopen trollen door mijn standpunten nogal te overdrijven maar wat ik bedoel te zeggen is als je de middelen hebt om je kinderen een paar jaar vrijheid te geven en ze zich volledig te laten richten op hun studie, dat het bijna egoïstisch zou zijn om dat niet te doen.
pi_79443242
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:22 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Nou, dat is idd een vetpot, je betaalt je zorgverzekering en je collegegeld en het is op
Wettelijk gezien moet je dat als ouders zeker tot je 21e betalen.
pi_79443263
En nu ga ik mijn tijd nuttig besteden aan het leren van mijn tentamen, tijd die ik vrij heb omdat mijn ouders daar mij heel lief voor sponsoren dag!
pi_79443283
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wettelijk gezien moet je dat als ouders zeker tot je 21e betalen.
Nou, en kijk eens hoe vaak dat níet gebeurt.
pi_79443350
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:28 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Dat is dan ook een geheel andere discussie.
  Moderator maandag 22 maart 2010 @ 12:35:23 #283
45833 crew  Fogel
pi_79443503
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:22 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Nouja, ík zou dat sowieso doen, maar daar gaat het niet om. Maar goeie vraag, ik zou het eigenlijk niet weten.
En dan heb je ook de situatie van verkeerde studiekeuze: kind komt er binnen een jaar achter dat studie X toch niks was en wil studie Y gaan doen. Of dat studie X misschien toch te hoog gegrepen was (bv uni en dan terugvallen naar hetzelfde studiethema op HBO het volgende jaar). Hoe vaak ga je dat toelaten?

En als je meerdere kinderen hebt en de ene wil 8 jaar studeren, de andere 4, en de 3e helemaal niet, moet de 3e het dan allemaal zelf maar uitzoeken?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 maart 2010 @ 12:40:41 #284
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79443654
Er is werkelijk een hele generatie tot het bot toe verwend he. Tering wat zullen die het moeilijk krijgen in het bedrijfsleven.
  maandag 22 maart 2010 @ 12:45:47 #285
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_79443807
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:28 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Als mijn dochter zou besluiten op haar 18e het huis uit te gaan, dan kan ze het ook mooi vergeten dat ik haar nog flink moet bijspekken voor levensonderhoud. Zij wilt op zichzelf wonen, dan zal ze ook voor zichzelf moeten zorgen.

Ik ben heus de rotste niet en ik wil best wat bijdragen, maar als mijn dochter naar me toe zou komen en met zo'n toon zou eisen dat ik haar rekeningen betaal... Dan gaat dus echt de geldkraan dicht.
pi_79443812
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:40 schreef Swetsenegger het volgende:
Er is werkelijk een hele generatie tot het bot toe verwend he. Tering wat zullen die het moeilijk krijgen in het bedrijfsleven.
Achja, die generatie heeft in ieder geval een diploma en kunnen genieten van hun jeugd, BURN THEM Die hebben na hun diploma ook gewoon nog minstens 40 jaar om te werken hoor, maak je maar geen zorgen
pi_79443855
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:45 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Als mijn dochter zou besluiten op haar 18e het huis uit te gaan, dan kan ze het ook mooi vergeten dat ik haar nog flink moet bijspekken voor levensonderhoud. Zij wilt op zichzelf wonen, dan zal ze ook voor zichzelf moeten zorgen.

Ik ben heus de rotste niet en ik wil best wat bijdragen, maar als mijn dochter naar me toe zou komen en met zo'n toon zou eisen dat ik haar rekeningen betaal... Dan gaat dus echt de geldkraan dicht.
Nou als ik Five_Horizons moet geloven is het gewoon wettelijk verplicht zorgverzekering en collegegeld te betalen dus je zal wel moeten.
  maandag 22 maart 2010 @ 12:48:16 #288
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_79443883
quote:
Helemaal mee eens... Ik zie het helaas nu al....

Hier krijgt onze bijna-15 jarige een vast bedrag per maand... Blijkbaar is dat een ruim bedrag, aangezien ze geen zin heeft om te gaan werken en aan het geld wat ze krijgt genoeg heeft...

Gister heeft ze wel even mogen horen van een andere moeder dat ze het wel heel makkelijk heeft en dat ze het bepaald niet slecht heeft...
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 maart 2010 @ 12:48:18 #289
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79443884
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:46 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Achja, die generatie heeft in ieder geval een diploma en kunnen genieten van hun jeugd, BURN THEM
Je gaat er al vanuit dat je niet kan genieten van je jeugd als je de verantwoording voor jezelf neemt. Typisch
quote:
Die hebben na hun diploma ook gewoon nog minstens 40 jaar om te werken hoor, maak je maar geen zorgen
Het gaat niet om hoe lang je werkt, het gaat om arbeidsethiek. Snappen dat bij bepaalde vrijheden bepaalde verantwoordelijkheden horen. En helaas merk je bij heel veel instromers dat die ethiek ver te zoeken is.
  maandag 22 maart 2010 @ 12:50:49 #290
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_79443953
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:47 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Nou als ik Five_Horizons moet geloven is het gewoon wettelijk verplicht zorgverzekering en collegegeld te betalen dus je zal wel moeten.
En anders, gaat ze naar de rechter?

Ik ben ook vroeg het huis uit gegaan en heb gewoon zelf mijn school en andere shit betaald. Je wilt toch zelfstandig zijn? Wat heeft het dan voor onzin om dan toch nog geld bij je ouders te gaan eisen? "Kijk ik woon lekker op mezelf, betaald door mn ouders".. Belachelijk!
pi_79444001
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:48 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je gaat er al vanuit dat je niet kan genieten van je jeugd als je de verantwoording voor jezelf neemt. Typisch
[..]

Het gaat niet om hoe lang je werkt, het gaat om arbeidsethiek. Snappen dat bij bepaalde vrijheden bepaalde verantwoordelijkheden horen. En helaas merk je bij heel veel instromers dat die ethiek ver te zoeken is.
Ach dat is een maandje en het is bijgetrokken. Overigens heb ik vanaf mijn 14e gewoon altijd bijbaantjes gehad en ik vind ook dat iedereen dat zou moeten doen omdat het goed is om te weten hoe het werken in teamverband en voor een baas is. Maar niet omdat je móet werken om alle eindjes aan elkaar te kunnen knopen naast je studie, omdat je ouders te beroerd zijn om iets bij te dragen.
pi_79444017
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:50 schreef Ticootje het volgende:

[..]

En anders, gaat ze naar de rechter?

Ik ben ook vroeg het huis uit gegaan en heb gewoon zelf mijn school en andere shit betaald. Je wilt toch zelfstandig zijn? Wat heeft het dan voor onzin om dan toch nog geld bij je ouders te gaan eisen? "Kijk ik woon lekker op mezelf, betaald door mn ouders".. Belachelijk!
Heel knap van jou, applaus.

En ze zal de eerste niet zijn die haar ouders voor het gerecht sleept hoor
  Licht Ontvlambaar maandag 22 maart 2010 @ 12:54:15 #293
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79444075
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:18 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Je kind noodgedwongen thuis houden is wel een rem op zijn ontwikkeling. Plus heb ik al eerder aangegeven dat ik vind dat je je eigen pleziertjes niet voor het belang van het kind moet zetten, en ik vind uit huis gaan (als je kind dat graag wil) in het belang van het kind. Ik snap dat er mensen zijn die het niet breed hebben en dat geld niet zomaar op kunnen hoesten, maar je hebt zo'n 18 jaar om daarvoor te sparen.
Ik vind gesubsidieerd uit huis gaan helemaal niet in het belang van het kind en ik heb ook nog geen enkel argument gehoord waarom dat wel in het belang van het kind zou zijn.

Maar goed, ik vermoed dat we het niet eens zullen worden, jij en ik niet, Breathtaking en ik ook niet. En ik denk te weten waarom
  maandag 22 maart 2010 @ 12:54:30 #294
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_79444087
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:52 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Heel knap van jou, applaus.

En ze zal de eerste niet zijn die haar ouders voor het gerecht sleept hoor
Heel triest...

Dat zal de relatie met je ouders echt beter maken... Op het moment dat je dan echt krap zit, kun je mooi in de stront zakken.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 maart 2010 @ 12:55:30 #295
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79444111
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:51 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Ach dat is een maandje en het is bijgetrokken.
Dit zegt werkelijk al genoeg over je instelling. Succes
quote:
Maar niet omdat je móet werken om alle eindjes aan elkaar te kunnen knopen naast je studie, omdat je ouders te beroerd zijn om iets bij te dragen.
Nee jij wilt dat je ouders bijbetalen omdat je vind dat je RECHT heb op een eigen woonruimte en gezellige stapavonden (maar er niet voor wil betalen). Dat je ouders bijdragen aan je studie lijkt me normaal.
  Licht Ontvlambaar maandag 22 maart 2010 @ 12:56:46 #296
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79444145
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:51 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Ach dat is een maandje en het is bijgetrokken. Overigens heb ik vanaf mijn 14e gewoon altijd bijbaantjes gehad en ik vind ook dat iedereen dat zou moeten doen omdat het goed is om te weten hoe het werken in teamverband en voor een baas is. Maar niet omdat je móet werken om alle eindjes aan elkaar te kunnen knopen naast je studie, omdat je ouders te beroerd zijn om iets bij te dragen.
Ik bied fatsoenlijk onderdak en eten... maar ik ga geen kamer financieren, dan ben ik dus te beroerd om iets bij te dragen in jouw ogen.
  maandag 22 maart 2010 @ 12:59:02 #297
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_79444208
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:56 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik bied fatsoenlijk onderdak en eten... maar ik ga geen kamer financieren, dan ben ik dus te beroerd om iets bij te dragen in jouw ogen.
Dat dus, bovendien sparen wij voor de kinderen een bedrag voor de studie. Daarmee hopen we het collegegeld en boeken te kunnen betalen..
pi_79444307
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:54 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Heel triest...

Dat zal de relatie met je ouders echt beter maken... Op het moment dat je dan echt krap zit, kun je mooi in de stront zakken.
En aan wie ligt dat dan, toch echt aan de ouders die zich aan hun plicht onttrekken.
pi_79444331
quote:
Ja, want dat zijn slavendrijvers
pi_79444428
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:18 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Precies. Wanneer houdt het op? Hou je net wat meer van je kind dan de buurman, omdat ik ook z'n master betaal? En moet die tweede studie er dan ook bij? Of is een zwemdiploma ook voldoende?
Mag ik dan ook bepalen waarvoor ik betaal of is dat stiekem dan weer een keuze van het kind?
Dat ligt ook maar net aan de financiele positie van de ouders in kwestie neem ik aan. Zoals ik al eerder in dit topic schreef; toen ik op kamers woonde, werd er door mijn ouders bijgedragen (ik had m'n stufi voor de huur, m'n ouders gaven me geld voor boodschappen en betaalden mijn hele studie; collegegeld, boeken, etc.). Voor de extra dingen (kleding, uitgaan, etc.) heb ik altijd bijbaantjes gehad.
Door allerlei omstandigheden (maar vooral mijn chronische ziekte) doe ik langer over mijn studie dan gebruikelijk is. Om de kosten te drukken ben ik, zodra ik weer kon, terug thuis gaan wonen, maar na 3 jaar op kamers viel dat toch tegen. Niks tegen mijn ouders, maar ik had meer ruimte voor mezelf nodig dan een slaapkamer.

Uiteindelijk ben ik toen samen gaan wonen, mijn vriend is klaar met z'n studie en werkt al en ik moet m'n studie nog afronden. Ik heb aangegeven bij mijn ouders dat ik, omdat ik al langer over m'n studie doe dan 5 jaar, de rest zelf zou betalen, maar dat willen ze niet. Zolang ik studeer en geen vaste baan heb, betalen zij mijn studie en zorgverzekering, de rest moet ik nu zelf doen. Een bijdrage voor boodschappen e.d. wil ik niet eens meer; samenwonen was namelijk wel mijn eigen keus en geen noodzaak voor mijn studie.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 maart 2010 @ 13:10:37 #301
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79444584
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ja, want dat zijn slavendrijvers
Nee, maar wel een omgeving waar verantwoordelijkheid nemen voor je acties de normale gang van zaken is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')