abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 maart 2010 @ 16:59:16 #181
3542 Gia
User under construction
pi_79175323
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:48 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Hoe heeft dat niets te maken met zelfstandig wonen? Als mijn ouders me geld geven dan staat het eten ook vanzelf op tafel, dan wordt m'n huur vanzelf betaald, dan staan m'n boodschappen spontaan in de keuken, wordt m'n was gedaan en is m'n kamer uit zichzelf schoon!?
Sowieso doe ik niks op de kamer van mijn kids. Die mogen ze ook zelf schoonhouden, bed verschonen enz.... Kleren was ik wel, als het in de was gegooid wordt, ga het niet verzamelen. Dat jij zelf wast is al een uitzondering. De studenten die ik ken, nemen het elk weekend mee naar huis.
De meeste studenten koken ook gezamelijk, om beurten, of halen een pizza, frietje, magnetron-maaltijd.
Mijn jongste doet een koksopleiding, kookt dus nogal regelmatig, inderdaad.

Je betaalt zelf de huur. Valt me mee. In de meeste gevallen doen de ouders dat.

Maar echt heel veel verschil is er verder niet, hoor. 't Is niet zo dat ze hier gepamperd worden en niets hoeven te doen. Ook zij kunnen hun euro's maar één keer uitgeven.

Het echte grote verschil is denk ik wel de vrijheid die je hebt. Er zijn geen regels over bedtijd en zo. Je kunt op stap gaan, zolang je wilt. Dus, in die zin moet je wel goed je tijd indelen.
  maandag 15 maart 2010 @ 17:00:48 #182
3542 Gia
User under construction
pi_79175382
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:52 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Als ze in eigen stad op school zitten is dat toch op fietsafstand? En hoeveel ben je voor een MBO aan boeken kwijt per jaar?
Stage-adres is niet op fietsafstand, dus kost toch een maandkaart. Boeken, circa 600 euro.
quote:
En dat is inderdaad mooi meegenomen! Voor mij was het juist vervelend dat ik pas in juli 18 werd want toen viel ik net buiten de studiefinanciering datum en kreeg ik pas stufi vanaf oktober !
Dat probleem hebben wij dan straks weer met de jongste. Maar, als het goed is werkt die dan 4 dagen in de week.
pi_79175683
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Sowieso doe ik niks op de kamer van mijn kids. Die mogen ze ook zelf schoonhouden, bed verschonen enz.... Kleren was ik wel, als het in de was gegooid wordt, ga het niet verzamelen. Dat jij zelf wast is al een uitzondering. De studenten die ik ken, nemen het elk weekend mee naar huis.
De meeste studenten koken ook gezamelijk, om beurten, of halen een pizza, frietje, magnetron-maaltijd.
Mijn jongste doet een koksopleiding, kookt dus nogal regelmatig, inderdaad.

Je betaalt zelf de huur. Valt me mee. In de meeste gevallen doen de ouders dat.

Maar echt heel veel verschil is er verder niet, hoor. 't Is niet zo dat ze hier gepamperd worden en niets hoeven te doen. Ook zij kunnen hun euro's maar één keer uitgeven.

Het echte grote verschil is denk ik wel de vrijheid die je hebt. Er zijn geen regels over bedtijd en zo. Je kunt op stap gaan, zolang je wilt. Dus, in die zin moet je wel goed je tijd indelen.
Haha dat zou ik dus weer niet doen, m'n was elk weekend meenemen dat vind ik echt belachelijk, sowieso ga ik daar niet mee slepen en ik vind het ook oneerlijk om uit huis te gaan maar m'n moeder dan wel op te zadelen met m'n was.

Ik kook bijna elke avond voor mezelf ik eet soms met huisgenoten maar die zijn lang niet altijd thuis als ik zin heb om te eten, verder hou ik niet zo van magnetronmaaltijden en heb ik ook geen zin om dik te worden van ongezond eten dus ben ik bijna elke dag aan het koken.

Verder leuk dat je jongste dan kookt maar dat is ook wel logisch, de rest schuift ongetwijfeld gewoon aan 's avonds?

Ik blijf er overigens bij dat er veel verschil in zit. Al is het maar alleen boodschappen die al in huis zijn en die je niet constant zelf hoeft te kopen en dat soort relatief kleine dingen.

En het verschil in regels inderdaad, ik heb vaak genoeg feestjes op maandag bijvoorbeeld, en als ik dat dan aan m'n ouders vertel dan zeggen ze 'huh, maandag ?' daar denk ik niet eens meer over na, ik hoef alleen met mezelf rekening te houden dus ik kan gaan en staan waar ik wil en wanneer ik wil!
quote:
Op maandag 15 maart 2010 17:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Stage-adres is niet op fietsafstand, dus kost toch een maandkaart. Boeken, circa 600 euro.
[..]

Dat probleem hebben wij dan straks weer met de jongste. Maar, als het goed is werkt die dan 4 dagen in de week.
Boeken verschilt dan inderdaad niet veel.
pi_79175850
Gewoon studie betalen, kinderen zolang thuis laten wonen als ze willen en 6 dagen in de week gewoon om half 8 het bed schoppen. Dan is het werken of studeren, moeten de ouder(s) immers ook
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 20 maart 2010 @ 15:43:26 #185
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_79374608
Even geGoogled:
quote:
Uit de meest recente studie van het CBS blijkt dat de kosten van één, twee en drie kinderen respectievelijk gemiddeld 17, 25 en 32 procent van het totale huishoudensinkomen zijn.
pi_79386046
quote:
Op zondag 14 maart 2010 19:35 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Hoe komen jullie nu aan die 100.000 ? Ik betwijfel dat toch ten zeerste. Dat is 416 euro per maand (100.000/(18*12) en dat besteed ik momenteel in iedergeval niet aan 1 van mijn kids.

Ik zou er dan ook volstrekt bankroet van raken, heb er nu 2 en dan moet ik volgens die berekening 832 euro per maand besteden? Waaraan dan?

Mijn kinderen zijn nog jong, ik begrijp van collega's dat vooral het sporten duur is (klapschaatsen 600 euro of paardrijlessen), maar dan kom je toch ook niet op die 416 euro per kind?
Ik heb ooit het bedrag van 100k gehoord per kind. Van 0 tot en met 18 jaar.
Denk aan KDV, kleding, sport, school, etc. Ik denk dat het makkelijk kan. Ik geef aan 1 kind netto al 12.000 per jaar aan KDV. Dan heb je pas 1 jaar. Dat doen ze 3 jaar. Dus 36k en dan nog 15 jaar te gaan.

Kleding kost ook een vermogen. Zeker als je merkkleding koopt.. Ach, het is het plezier en de gezelligheid meer en meer dan waard
pi_79386119
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:51 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Voor de ouders hier: hebben jullie spaarrekeningen voor de kinderen, hoeveel sparen jullie dan en waar is het voor bedoeld?
Ja hebben we. Ca. Euro 1250 per kind per jaar
  Moderator zondag 21 maart 2010 @ 17:17:07 #188
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79410499
Ik heb het voordeel 10min van mijn MBO, 20min van mijn Hogeschool te wonen. Daarnaast krijg ik vrij veel aan aanvullende studiefinanciering en werk ik 10 uur in de week. Al met al kost ik mijn ouders alleen inwoning en hetgeen zij mij willen geven. In principe betaal ik zelf gewoon schoolgeld en dergelijke. Wel hebben ze in het eerste jaar van mijn HBO de boeken betaald met de tip deze gewoon steeds te gaan verkopen, doordat ik dat doe kosten boeken mij ook vrij weinig aangezien ik de 'eerste investering' niet zelf heb hoeven doen !

Maar uitwonend worden zal een ander verhaal worden - als ouder kan je er haast niet omheen om het kroost toch financieel te ondersteunen of ze te laten lenen. Dat laatste willen mijn ouders gewoon niet, en zeggen ook dat wanneer ik krap ben ze het me best willen geven. Maar ik heb ook spaargeld dus zo'n vaart loopt het ook niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 21 maart 2010 @ 17:58:49 #189
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_79411987
Als ze baby zijn heb je veel kosten zelf in de hand. Box en commode van Marktplaats (samen nog geen 100 euro). Bedje gekregen, wel nieuw matrasje gekocht. Hoeslakens maak ik zelf met leuke en goedkope stof van de markt.

Luiers gebruiken we van Kruidvat (zo'n 6 euro per week) en helaas wilde de borstvoeding niet lukken dus geven we flesvoeding (zo'n 10 euro per week).

Kleertjes koop ik veel tweedehands en binnen de familie en vriendenkring schuiven er ook veel kleertjes door.

Speelgoed kopen we bijna niet want we hebben opa's en oma's die zich graag uitleven

Kinderopvang betalen we voor 2 kinderen, 2 dagen per week zo'n 300 euro per maand geloof ik.

Potjes eten maken we zelf en dan per 6 ofzo en dan invriezen, zo heb je altijd een verse maaltijd en je weet precies wat erin zit. Verder drinkt de oudste diksap, thee, water en appelsap. Als diksap in de aanbieding is meteen flink wat inslaan en dat geldt ook voor luiers, kleding, shampoo, billencreme etc.

De 2e is ook een meisje dus dat scheelt helemaal veel omdat we al een hoop meisjesspul hebben.
pi_79412075
quote:
Op maandag 15 maart 2010 16:28 schreef L0t.. het volgende:
Mensen die de studie van hun kinderen niet willen betalen zouden sowieso al nooit aan kinderen moeten beginnen. Het niet kunnen is een ander verhaal, maar ook dat vind ik eigenlijk een schande.
Mijn moeder wilt ook niet betalen, ik moet mezelf maar in de schulden steken vind ze, geloof ik.
I'm not a sinner.
  zondag 21 maart 2010 @ 18:03:49 #191
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_79412166
Wat een onzin zeg. Mijn ouders hebben het niet ruim dus toen na 4 jaar de studiefinanciering op was, moest ik gaan bijlenen omdat het anders niet lukte. Tsja had ik maar gewoon 4 jaar over mijn studie moeten doen.

Als je niet maximaal bijleent, maar echt wat je nodig hebt, is het ook geen mega bedrag. In ieder geval is mijn studieschuld inmiddels al volledig teruggegeven aan IBG
pi_79412230
Je kan best wel wat uurtjes per week werken om de studie te kunnen betalen lijkt mij.
pi_79412489
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:05 schreef Hiya het volgende:
Je kan best wel wat uurtjes per week werken om de studie te kunnen betalen lijkt mij.
Niet als je sowieso al 300 euro kwijt bent aan kost en inwoning en zorgverzekering, en dan woon ik nog gewoon thuis (wat ik dus verdien met een bijbaantje gaat daaraan op). Daarnaast moet ook nog die studie betaald worden. Stufi zal vast een gedeelte vergoeden, maar heus niet alles. Dus ik persoonlijk zal echt moeten lenen.
I'm not a sinner.
  zondag 21 maart 2010 @ 19:41:26 #194
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_79416067
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:05 schreef Hiya het volgende:
Ik had ook een bijbaantje inderdaad om zo de lening zo laag mogelijk te kunnen houden. Je moet het toch allemaal weer terugbetalen...
  zondag 21 maart 2010 @ 20:03:13 #195
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79417188
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:12 schreef Plums het volgende:

[..]

Niet als je sowieso al 300 euro kwijt bent aan kost en inwoning en zorgverzekering, en dan woon ik nog gewoon thuis (wat ik dus verdien met een bijbaantje gaat daaraan op). Daarnaast moet ook nog die studie betaald worden. Stufi zal vast een gedeelte vergoeden, maar heus niet alles. Dus ik persoonlijk zal echt moeten lenen.
Zolang mijn kind studeert (of misschien straks wel kinderen) hoeft ze geen kost en inwoning te betalen, wel als ze niet meer studeert en een baan heeft.

Maar ze zal wel haar eigen studie moeten betalen. Dat hebben haar ouders ook moeten doen, en daar zijn ze ook niet slechter van geworden.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  Moderator zondag 21 maart 2010 @ 20:08:19 #196
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79417442
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:03 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Zolang mijn kind studeert (of misschien straks wel kinderen) hoeft ze geen kost en inwoning te betalen, wel als ze niet meer studeert en een baan heeft.

Maar ze zal wel haar eigen studie moeten betalen. Dat hebben haar ouders ook moeten doen, en daar zijn ze ook niet slechter van geworden.
Same here dus
  zondag 21 maart 2010 @ 20:12:31 #197
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79417642
Ik weet alleen niet wat ik zal doen als ze op zichzelf wil wonen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze nog wel een tijdje bij ons zal blijven wonen, een jaar of 20 ofzo...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_79417691
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:03 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ooh geen kost en inwoning wat royaal van je joh!
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:12 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik weet alleen niet wat ik zal doen als ze op zichzelf wil wonen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze nog wel een tijdje bij ons zal blijven wonen, een jaar of 20 ofzo...
Dat is helemaal treurig gun je het je kind niet om uit huis te gaan? Lekker egoïstisch.
  Moderator zondag 21 maart 2010 @ 20:18:28 #199
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79417953
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:13 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ooh geen kost en inwoning wat royaal van je joh!
[..]

Dat is helemaal treurig gun je het je kind niet om uit huis te gaan? Lekker egoïstisch.
Nou neem je het wel negatief op ! Wanneer mijn ouders niet bij hoeven te springen hoeft het ook niet (mijn situatie is als de geschetste van GreatWhiteSilence) Eigenlijk wil ik dat niet eens hebben
pi_79418013
quote:
Op maandag 15 maart 2010 17:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gewoon studie betalen, kinderen zolang thuis laten wonen als ze willen en 6 dagen in de week gewoon om half 8 het bed schoppen. Dan is het werken of studeren, moeten de ouder(s) immers ook
Dat vind ik dan weer de grootst mogelijke onzin. Mijn ouders wonen in een dorp waar in de verste verte geen universiteit te bekennen is. Dat geeft niks, ik heb me daar ook altijd prima thuis gevoeld, maar ik heb nooit voor die locatie gekozen; ik ben er gewoon geboren.
Vervolgens kon ik gaan studeren (overigens was dat min of meer vanzelfsprekend, want er is bij ons thuis altijd op gehamerd dat een opleiding erg belangrijk is), dus op naar de universiteit.. Nou, ik heb geprobeerd om heen en weer te reizen met oog op de kosten, maar met een reistijd van 2,5 uur (enkele reis) en colleges die om half 9 beginnen, werd het voor mij steeds wel HEEL vroeg dag. Ik was helemaal uitgeput na een half jaar (goed, ik heb ook een chroische ziekte, dat en weinig rust is geen goede combi) en heb toen, samen met m'n ouders besloten dat ik beter op kamers kon. Mijn ouders hebben hier altijd aan meebetaald en ik vind het in zo'n situatie ook wel logisch; ik had niet echt een keuze...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')