En wat gebeurt er met je stufi? Die gaat zeker in jouw portemonnee? Ooit gehoord van werken?quote:Op maandag 15 maart 2010 09:07 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Gelukkig ben ik jouw 'kuiken' niet
En wat mijn ouders betalen is toch ook gewoon collegegeld, boeken, onderdak en eten? Onderschat die kosten niet hoor..
[..]
Ik heb het over het totaalplaatje, dus inclusief huur, eten, zorgverzekering, bellen, uitgaan etc.
De mijne krijgen hun kinderbijslag op hun lopende rekening. Dat is voor kleding, uitgaan en sparen. Ze hebben beide een spaarrekening. De oudste spaart volop, de jongste gaat, als het goed is, binnenkort aan 't werk, dus zal dan ook wel gaan sparen.quote:Op maandag 15 maart 2010 09:51 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Voor de ouders hier: hebben jullie spaarrekeningen voor de kinderen, hoeveel sparen jullie dan en waar is het voor bedoeld?
Ik vraag me altijd af tot welke leeftijd kinderen denken op de zak van hun ouders te mogen teren?quote:Op maandag 15 maart 2010 09:38 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Is dat zo "gewoon"? Ik zou van mijn kind op die leeftijd wat meer eigen verantwoordelijkheid verwachten. Niet dat het niet lekker voor je is
Je moet even goed gaan rondkijken voor het zo ver is. Een hoop goede en goedkope muziekleraren doen het als bijbaantje. Ik heb bijvoorbeeld een docent van ongeveer mijn leeftijd die zojuist is afgestudeerd aan het conservatorium. half uur prive les per week kost me per maand 50 euro.quote:Op maandag 15 maart 2010 07:37 schreef Gia het volgende:
[..]
En vanaf 8 jaar pianoles: 800 euro per jaar! Of ze willen gaan drummen, koop je een drumstel à 1000 euro en drumlessen erbij van zo'n 700 euro per jaar. Misschien wil ze wel op paardrijden en dan liefst een eigen paard! Hakt er ook in.
Zwemmen, gym of voetbal is nog het goedkoopst, tenzij ze uitblinken en extra lessen nodig hebben.
En dan worden ze 18! Ben je er nog niet vanaf, want ze willen wel graag een rijbewijs halen!
Is gewoon wettelijk geregeld: ouders zijn onderhoudsplichtig naar hun kinderen toe, tot deze de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt. De onderhoudsplicht kan eerder vervallen indien het kind in eigen onderhoud kan voorzien. Uitzonderingen zijn er wel, bijvoorbeeld als het kind ook na de leeftijd van 21 niet geacht kan worden in eigen onderhoud te voorzien (door handicap bijvoorbeeld).quote:Op maandag 15 maart 2010 12:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af tot welke leeftijd kinderen denken op de zak van hun ouders te mogen teren?
18 jaar? Oh nee, studie, kamerhuur, uitgaan, ziektekostenverzekering, duh!!
24 jaar? Oh nee, nog effe een andere studie, nog geen baan, maar lekker weer op die ouders leunen.
Ik ben nu 46, wil nog wel een studie volgen. Zou ik mijn ouders om geld kunnen vragen?
Is dan nog zo'n 5 tot 6 honderd per jaar, dus.quote:Op maandag 15 maart 2010 13:52 schreef Hiya het volgende:
[..]
Je moet even goed gaan rondkijken voor het zo ver is. Een hoop goede en goedkope muziekleraren doen het als bijbaantje. Ik heb bijvoorbeeld een docent van ongeveer mijn leeftijd die zojuist is afgestudeerd aan het conservatorium. half uur prive les per week kost me per maand 50 euro.
Dat weet ik, maar ik vroeg me af wat studenten denken dat ze van hun ouders mogen verwachten.quote:Op maandag 15 maart 2010 15:34 schreef Kaza het volgende:
[..]
Is gewoon wettelijk geregeld: ouders zijn onderhoudsplichtig naar hun kinderen toe, tot deze de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt. De onderhoudsplicht kan eerder vervallen indien het kind in eigen onderhoud kan voorzien. Uitzonderingen zijn er wel, bijvoorbeeld als het kind ook na de leeftijd van 21 niet geacht kan worden in eigen onderhoud te voorzien (door handicap bijvoorbeeld).
Klopt maar voor die 600 Euro krijg je wel privé les. Terwijl dit bij een hoop muzieklessen nog gewoon klassikaal isquote:Op maandag 15 maart 2010 15:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Is dan nog zo'n 5 tot 6 honderd per jaar, dus.
Onze jongste zit bij een percussie- en drumband waar hij ook les krijgt. Zij betalen ook de lessen van de muziekschool. Zit dus feitelijk in de contributie. Daarnaast heeft hij nog les met een bandje, ook via die muziekschool, wat zo'n 250 euro per jaar kost.
Verder wil hij graag op pianoles en een (electrische) piano in huis, maar daar mag hij zelf voor gaan zorgen, als hij een baan heeft.
Maar goed, het kost genoeg, hoe dan ook. Heb vroeger zelf ook privéles gehad, thuis!quote:Op maandag 15 maart 2010 15:52 schreef Hiya het volgende:
[..]
Klopt maar voor die 600 Euro krijg je wel privé les. Terwijl dit bij een hoop muzieklessen nog gewoon klassikaal is
Ik zeg net dat die studiefinanciering ook gewoon op gaat aan eten. Ja ik heb gehoord van werken ja, en ik werk ook, maar niet genoeg om mezelf van te onderhouden.. Bovendien willen mijn ouders ook niet dat ik (veel) werk, dus tsja. Mij onderhouden is in dit geval dus geheel hun keuze.quote:Op maandag 15 maart 2010 12:52 schreef Gia het volgende:
[..]
En wat gebeurt er met je stufi? Die gaat zeker in jouw portemonnee? Ooit gehoord van werken?
Nee, op je 46e mag je wel een keertje voor jezelf kunnen zorgenquote:Op maandag 15 maart 2010 12:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af tot welke leeftijd kinderen denken op de zak van hun ouders te mogen teren?
18 jaar? Oh nee, studie, kamerhuur, uitgaan, ziektekostenverzekering, duh!!
24 jaar? Oh nee, nog effe een andere studie, nog geen baan, maar lekker weer op die ouders leunen.
Ik ben nu 46, wil nog wel een studie volgen. Zou ik mijn ouders om geld kunnen vragen?
Mijn ouders willen 600 euro per maand schuiven, vijf jaar lang overigens, daarna mag ik het zelf uitzoeken. Bovendien hebben ze ervoor gespaard en zijn ze er dus momenteel niet heel veel meer aan kwijt (van het huidige loon) dan hoeveel ze kwijt waren toen ik nog thuis woonde en op de middelbare school zat.quote:Op maandag 15 maart 2010 15:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ik vroeg me af wat studenten denken dat ze van hun ouders mogen verwachten.
Ken gevallen die het maar heel normaal vinden tot hun 30ste volledig onderhouden te worden.
Nu snap ik ouders niet die dat doen, maar goed, ze zijn er.
Breathtaking bijvoorbeeld, is 18 jaar. Net aan een studie begonnen. Stel dat die studie 6 jaar duurt, vindt zij dan dat haar ouders al die jaren 600 euro per maand moeten schuiven?
Gewoon collegegeld, onderdak en eten betalen. Dan ben je eerder uitzondering dan regel, genoeg studenten waar de ouders het niet kunnen of willen opbrengen. Laat staan kosten als telefoon en uitgaan. Daarmee tref je het wel natuurlijk, maar ik denk niet dat het de standaard financiële impact van een kind isquote:Op maandag 15 maart 2010 09:07 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Gelukkig ben ik jouw 'kuiken' niet
En wat mijn ouders betalen is toch ook gewoon collegegeld, boeken, onderdak en eten? Onderschat die kosten niet hoor..
[..]
Ik heb het over het totaalplaatje, dus inclusief huur, eten, zorgverzekering, bellen, uitgaan etc.
Die krengen handbogen zijn duur, maar het is zó leuk.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar goed, het kost genoeg, hoe dan ook. Heb vroeger zelf ook privéles gehad, thuis!
Mensen die hier nu al roepen 'dat gaan wij dus niet doen', komen er nog wel van terug als blijkt dat hun kind behoorlijk muzikaal is, of bij een of andere sport uitblinkt. Dan gaat het gewoon geld kosten. Is niet anders. Je gaat dat je kind niet verbieden!
De oudste zwemt en schiet. (handboog) Zwemmen is goedkoop, schieten ook, maar die boog niet!
Bij zwemmen komen dan nog wat dingetjes kijken als snorkelspullen. "Mam, mag ik ook gaan duiken?"
EHBO-lessen enz....
Nog een paar jaar en dan moeten wij geld over houden.Kan niet anders. Ik hoef geen pensioengat te vullen, wij hebben zat als er hier een paar op zichzelf gaan wonen.
Ja dat gewoon komt misschien een beetje stom over, ik zie zelf ook wel dat lang niet iedereen dat geluk heeft.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:11 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Gewoon collegegeld, onderdak en eten betalen. Dan ben je eerder uitzondering dan regel, genoeg studenten waar de ouders het niet kunnen of willen opbrengen. Laat staan kosten als telefoon en uitgaan. Daarmee tref je het wel natuurlijk, maar ik denk niet dat het de standaard financiële impact van een kind is
Mijn ouders betalen mijn zorgverzekering en de boeken, maar verder kom ik zelf rond. Moet er niet aan denken dat ze ook nog mijn eten, telefoonrekening en uitgaan betalen.
Hij is pas een goed jaar bezig, heeft dus nog een tweedehandse. Wel een leuk ding.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:16 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Die krengen handbogen zijn duur, maar het is zó leuk.
Huh?quote:Op maandag 8 maart 2010 13:17 schreef LinkseVriend het volgende:
[..]
Dat geldt maar tot +/- 6 maanden en dan houdt dat op. Ten 2de wilde mijn exvriendin dat niet, want je moet dan aangepast gaan eten + dat het haar wel eens een dure borstcorrectie kon kosten. Nee, dan ben je opgeven moment toch weer veel meer geld kwijt.
Ooh wauw, dus een handboog kan er wel af maar een bijdrage aan de studie niet? Ja zo geef je je kinderen echt iets mee in het leven inderdaadquote:Op maandag 15 maart 2010 16:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij is pas een goed jaar bezig, heeft dus nog een tweedehandse. Wel een leuk ding.
Hij heeft nu privéles.Gratis.
Ik weet niet hoor, maar ik heb het vermoeden dat een handboog minder duur isquote:Op maandag 15 maart 2010 16:30 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ooh wauw, dus een handboog kan er wel af maar een bijdrage aan de studie niet? Ja zo geef je je kinderen echt iets mee in het leven inderdaad..
Ik bedoel meer het feit dat er wel geld is voor hobby's waar die kinderen geen reet aan hebben, maar een studie waar je de rest van je leven iets aan hebt niet in het budget past.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:31 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar ik heb het vermoeden dat een handboog minder duur is
Komt ook wel, inderdaad, door dat woordje 'gewoon'. Je leek het maar gewoon te vinden dat je ouders dat voor je betalen. In ander topics hier op Fok, is dat weleens vaker langs gekomen. Dat jongeren het maar gewoon vinden dat hun ouders hun beltegoed, zorgverzekering, uitgaan e.d. betalen. Maar dat is dus helemaal niet gewoon.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:21 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ja dat gewoon komt misschien een beetje stom over, ik zie zelf ook wel dat lang niet iedereen dat geluk heeft.
Mijn ouders willen het graag betalen en kunnen het betalen.. Bovendien heeft elke ouder een andere instelling. Jouw ouders en ouders uit dit topic zullen misschien vinden dat werken bij het zelfstandig worden hoort en dat werken vanaf jonge leeftijd goed en leerzaam is. Mijn ouders vinden dat ik nog lang genoeg moet werken en zien me liever nu presteren op mijn studie.
Om dan meteen te reageren alsof ik mijn ouders uitbuit vind ik nogal overdreven.
HAHAquote:Op maandag 15 maart 2010 16:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Komt ook wel, inderdaad, door dat woordje 'gewoon'. Je leek het maar gewoon te vinden dat je ouders dat voor je betalen. In ander topics hier op Fok, is dat weleens vaker langs gekomen. Dat jongeren het maar gewoon vinden dat hun ouders hun beltegoed, zorgverzekering, uitgaan e.d. betalen. Maar dat is dus helemaal niet gewoon.
Studiekosten, onderdak en eten en drinken uiteraard wel. Maar daar moet ook de stufi bijgelegd worden.
Nu hebben wij het geluk dat onze kinderen gewoon thuis kunnen blijven wonen. Scheelt een slok op een borrel! Daarbij zijn het MBO-ers en kunnen ze hun studie deels BBL doen. Dat is dus gewoon werken en verdienen. Eventueel kunnen ze daarna nog kiezen voor een vervolgopleiding HBO, maar dan hebben ze al een baan en een inkomen, dus zullen ze daar aan bij kunnen dragen.
Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb het over zaken als beltegoed, kleding, uitgaan, enz... Die betaal ik niet voor ze. Stufi is voor de studie, wat ze dan tekort komen betalen wij bij. Ook zouden we betaald hebben voor woonkosten en voeding als ze op kamers hadden gemoeten, maar gelukkig hoeft dat niet.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:32 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ik bedoel meer het feit dat er wel geld is voor hobby's waar die kinderen geen reet aan hebben, maar een studie waar je de rest van je leven iets aan hebt niet in het budget past.
Dat snap ik.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:32 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ik bedoel meer het feit dat er wel geld is voor hobby's waar die kinderen geen reet aan hebben, maar een studie waar je de rest van je leven iets aan hebt niet in het budget past.
Ja dat verschilt per ouder. Ik zou er zelf ook geen problemen mee hebben als mijn kinderen graag wilden werken.. En ik heb ook met mijn ouders afgesproken dat zodra ik een aanzienlijk bedrag zou verdienen met een bijbaan dat zij dan ook zeker minder gaan betalen.. Maar zolang ik maar 100 euro per maand verdien dan vinden ze dat ik dat mag gebruiken voor iets extra's.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:37 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Mijn kinderen zijn 8 en 9, ik wil ze graag op zwemles doen enzo. Nu zijn ze te jong om te werken, als ze straks op hun 23e nog steeds zwemles willen, mogen ze dat zelf betalen.
Ik wil WEL dat ze gaan werken. Ik vind dat inderdaad belangrijk. Dus kunnen ze ook mooi een deel van de kosten gewoon zelf betalenEn ik wil wel een bijdrage leveren, als dat er financieel gezien in zit (ga ik vanuit) maar als dat niet zo is, om de een of andere reden, mogen ze het zelf ophoesten.
quote:Op maandag 15 maart 2010 16:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb het over zaken als beltegoed, kleding, uitgaan, enz... Die betaal ik niet voor ze. Stufi is voor de studie, wat ze dan tekort komen betalen wij bij. Ook zouden we betaald hebben voor woonkosten en voeding als ze op kamers hadden gemoeten, maar gelukkig hoeft dat niet.
Ze mogen hier leren wat ze willen en zolang ze willen, maar ze werken maar voor hun zakgeld.
Mijn kinderen zijn dan ook nog geen 18.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:34 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
HAHAoke sorry maar mag ik even lachen?
Jij zegt dat ik op de zak van mijn ouders teer, terwijl jouw kinderen nog gewoon bij jou in huis wonen?
![]()
Kunnen ze werken wat ze willen, maar zelfstandig zijn leer je echt niet bij je moeder thuis.
Precies.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:37 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Mijn kinderen zijn 8 en 9, ik wil ze graag op zwemles doen enzo. Nu zijn ze te jong om te werken, als ze straks op hun 23e nog steeds zwemles willen, mogen ze dat zelf betalen.
Ik wil WEL dat ze gaan werken. Ik vind dat inderdaad belangrijk. Dus kunnen ze ook mooi een deel van de kosten gewoon zelf betalenEn ik wil wel een bijdrage leveren, als dat er financieel gezien in zit (ga ik vanuit) maar als dat niet zo is, om de een of andere reden, mogen ze het zelf ophoesten.
Hoe heeft dat niets te maken met zelfstandig wonen? Als mijn ouders me geld geven dan staat het eten ook vanzelf op tafel, dan wordt m'n huur vanzelf betaald, dan staan m'n boodschappen spontaan in de keuken, wordt m'n was gedaan en is m'n kamer uit zichzelf schoon!?quote:Op maandag 15 maart 2010 16:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn kinderen zijn dan ook nog geen 18.
Daarbij vind ik het niet nodig dat ze op kamers gaan als ze in de eigen stad op school zitten, c.q. werkend leren.
Als je ouders maandelijks je bankrekening vullen heeft dat ook niets te maken met zelfstandig worden. Als je er zelf voor moet werken, ook al woon je nog thuis, leer je veel meer.
Wat moet jij nou anders doen dan mijn kids. Je gaat naar school, koopt je natje en je droogje, doen die van mij ook regelmatig, gaat naar huis, gaat op stap, studeert af en toe.....Ik zie niet veel verschil. Neem aan dat de kamerhuur e.d. automatisch door je ouders betaald wordt?
Hier hebben ze een kamer boven, jij hebt een kamer ergens anders. Veel verschil is er niet, hoor, qua zelfstandigheid. Je overdrijft nogal.
Collegegeld is natuurlijk meer dan studiegeld op het MBO. Maar daarnaast krijgen MBO-ers geen OV kaart en niet alles is te fietsen. Komen dus sowieso kosten voor OV bij. Daarnaast vaak nog kosten voor materialen, zoals uniformen (zorg/horeca), messenset (horeca) . Boekengeld zal elkaar niet veel uitmaken. Boeken zijn duur of ze nou voor het MBO zijn of voor het WO.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:40 schreef Breathtaking het volgende:
Ah uit jouw verhaal van net dacht ik meer te begrijpen dat je vond dat je kinderen hun hele studie maar zelf moesten betalen.. Al zijn de kosten bij MBO aanzienlijk lager dan voor een WO voor zover ik weet, of niet?
Als ze in eigen stad op school zitten is dat toch op fietsafstand?quote:Op maandag 15 maart 2010 16:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Collegegeld is natuurlijk meer dan studiegeld op het MBO. Maar daarnaast krijgen MBO-ers geen OV kaart en niet alles is te fietsen. Komen dus sowieso kosten voor OV bij. Daarnaast vaak nog kosten voor materialen, zoals uniformen (zorg/horeca), messenset (horeca) . Boekengeld zal elkaar niet veel uitmaken. Boeken zijn duur of ze nou voor het MBO zijn of voor het WO.
Het enige echte voordeel is dat ze niet op kamers hoeven. Mogen ze dus ook niet, zolang het niet nodig is, tenzij ze het zelf betalen.
Heb nog een voordeeltje. De oudste wordt pas na 1 augustus 18. Scheelt een heel jaar schoolgeld. Peildatum is namelijk 1 augustus. Dit terwijl hij wel vanaf die datum stufi krijgt. Da's dan weer mooi meegenomen.
Ik denk dat niet veel mensen dat doen.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies.
Wat niet kan, kan niet. Er zijn sowieso grenzen.
Maar ik ga ze niet hun hele jeugd alle pleziertjes ontzeggen om een dure studie te kunnen bekostigen.
Sowieso doe ik niks op de kamer van mijn kids. Die mogen ze ook zelf schoonhouden, bed verschonen enz.... Kleren was ik wel, als het in de was gegooid wordt, ga het niet verzamelen. Dat jij zelf wast is al een uitzondering. De studenten die ik ken, nemen het elk weekend mee naar huis.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:48 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Hoe heeft dat niets te maken met zelfstandig wonen? Als mijn ouders me geld geven dan staat het eten ook vanzelf op tafel, dan wordt m'n huur vanzelf betaald, dan staan m'n boodschappen spontaan in de keuken, wordt m'n was gedaan en is m'n kamer uit zichzelf schoon!?
Stage-adres is niet op fietsafstand, dus kost toch een maandkaart. Boeken, circa 600 euro.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:52 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Als ze in eigen stad op school zitten is dat toch op fietsafstand?En hoeveel ben je voor een MBO aan boeken kwijt per jaar?
Dat probleem hebben wij dan straks weer met de jongste. Maar, als het goed is werkt die dan 4 dagen in de week.quote:En dat is inderdaad mooi meegenomen! Voor mij was het juist vervelend dat ik pas in juli 18 werd want toen viel ik net buiten de studiefinanciering datum en kreeg ik pas stufi vanaf oktober!
Haha dat zou ik dus weer niet doen, m'n was elk weekend meenemenquote:Op maandag 15 maart 2010 16:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Sowieso doe ik niks op de kamer van mijn kids. Die mogen ze ook zelf schoonhouden, bed verschonen enz.... Kleren was ik wel, als het in de was gegooid wordt, ga het niet verzamelen. Dat jij zelf wast is al een uitzondering. De studenten die ik ken, nemen het elk weekend mee naar huis.
De meeste studenten koken ook gezamelijk, om beurten, of halen een pizza, frietje, magnetron-maaltijd.
Mijn jongste doet een koksopleiding, kookt dus nogal regelmatig, inderdaad.
Je betaalt zelf de huur. Valt me mee. In de meeste gevallen doen de ouders dat.
Maar echt heel veel verschil is er verder niet, hoor. 't Is niet zo dat ze hier gepamperd worden en niets hoeven te doen. Ook zij kunnen hun euro's maar één keer uitgeven.
Het echte grote verschil is denk ik wel de vrijheid die je hebt. Er zijn geen regels over bedtijd en zo. Je kunt op stap gaan, zolang je wilt. Dus, in die zin moet je wel goed je tijd indelen.
Boeken verschilt dan inderdaad niet veel.quote:Op maandag 15 maart 2010 17:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Stage-adres is niet op fietsafstand, dus kost toch een maandkaart. Boeken, circa 600 euro.
[..]
Dat probleem hebben wij dan straks weer met de jongste. Maar, als het goed is werkt die dan 4 dagen in de week.
quote:Uit de meest recente studie van het CBS blijkt dat de kosten van één, twee en drie kinderen respectievelijk gemiddeld 17, 25 en 32 procent van het totale huishoudensinkomen zijn.
Ik heb ooit het bedrag van 100k gehoord per kind. Van 0 tot en met 18 jaar.quote:Op zondag 14 maart 2010 19:35 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Hoe komen jullie nu aan die 100.000 ? Ik betwijfel dat toch ten zeerste. Dat is 416 euro per maand (100.000/(18*12) en dat besteed ik momenteel in iedergeval niet aan 1 van mijn kids.
Ik zou er dan ook volstrekt bankroet van raken, heb er nu 2 en dan moet ik volgens die berekening 832 euro per maand besteden? Waaraan dan?
Mijn kinderen zijn nog jong, ik begrijp van collega's dat vooral het sporten duur is (klapschaatsen 600 euro of paardrijlessen), maar dan kom je toch ook niet op die 416 euro per kind?
Ja hebben we. Ca. Euro 1250 per kind per jaarquote:Op maandag 15 maart 2010 09:51 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Voor de ouders hier: hebben jullie spaarrekeningen voor de kinderen, hoeveel sparen jullie dan en waar is het voor bedoeld?
Mijn moeder wilt ook niet betalen, ik moet mezelf maar in de schulden steken vind ze, geloof ik.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:28 schreef L0t.. het volgende:
Mensen die de studie van hun kinderen niet willen betalen zouden sowieso al nooit aan kinderen moeten beginnen. Het niet kunnen is een ander verhaal, maar ook dat vind ik eigenlijk een schande.
Niet als je sowieso al 300 euro kwijt bent aan kost en inwoning en zorgverzekering, en dan woon ik nog gewoon thuis (wat ik dus verdien met een bijbaantje gaat daaraan op). Daarnaast moet ook nog die studie betaald worden. Stufi zal vast een gedeelte vergoeden, maar heus niet alles. Dus ik persoonlijk zal echt moeten lenen.quote:Op zondag 21 maart 2010 18:05 schreef Hiya het volgende:
Je kan best wel wat uurtjes per week werken om de studie te kunnen betalen lijkt mij.
quote:Op zondag 21 maart 2010 18:05 schreef Hiya het volgende:
Je kan best wel wat uurtjes per week werken om de studie te kunnen betalen lijkt mij.
Zolang mijn kind studeert (of misschien straks wel kinderen) hoeft ze geen kost en inwoning te betalen, wel als ze niet meer studeert en een baan heeft.quote:Op zondag 21 maart 2010 18:12 schreef Plums het volgende:
[..]
Niet als je sowieso al 300 euro kwijt bent aan kost en inwoning en zorgverzekering, en dan woon ik nog gewoon thuis (wat ik dus verdien met een bijbaantje gaat daaraan op). Daarnaast moet ook nog die studie betaald worden. Stufi zal vast een gedeelte vergoeden, maar heus niet alles. Dus ik persoonlijk zal echt moeten lenen.
Same here dusquote:Op zondag 21 maart 2010 20:03 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Zolang mijn kind studeert (of misschien straks wel kinderen) hoeft ze geen kost en inwoning te betalen, wel als ze niet meer studeert en een baan heeft.
Maar ze zal wel haar eigen studie moeten betalen. Dat hebben haar ouders ook moeten doen, en daar zijn ze ook niet slechter van geworden.
Ooh geen kost en inwoningquote:Op zondag 21 maart 2010 20:03 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Zolang mijn kind studeert (of misschien straks wel kinderen) hoeft ze geen kost en inwoning te betalen, wel als ze niet meer studeert en een baan heeft.
Maar ze zal wel haar eigen studie moeten betalen. Dat hebben haar ouders ook moeten doen, en daar zijn ze ook niet slechter van geworden.
Dat is helemaal treurigquote:Op zondag 21 maart 2010 20:12 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik weet alleen niet wat ik zal doen als ze op zichzelf wil wonen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze nog wel een tijdje bij ons zal blijven wonen, een jaar of 20 ofzo...
Nou neem je het wel negatief opquote:Op zondag 21 maart 2010 20:13 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ooh geen kost en inwoningwat royaal van je joh!
[..]
Dat is helemaal treuriggun je het je kind niet om uit huis te gaan? Lekker egoïstisch.
Dat vind ik dan weer de grootst mogelijke onzin. Mijn ouders wonen in een dorp waar in de verste verte geen universiteit te bekennen is. Dat geeft niks, ik heb me daar ook altijd prima thuis gevoeld, maar ik heb nooit voor die locatie gekozen; ik ben er gewoon geboren.quote:Op maandag 15 maart 2010 17:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gewoon studie betalen, kinderen zolang thuis laten wonen als ze willen en 6 dagen in de week gewoon om half 8 het bed schoppen. Dan is het werken of studeren, moeten de ouder(s) immers ook
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |