Hij heeft inderdaad een spaarrekening. Hier storten we kwartaallijks de kinderbijslag op. Daarnaast het losgeld in zijn spaarpot periodiek.quote:Op maandag 15 maart 2010 09:51 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Voor de ouders hier: hebben jullie spaarrekeningen voor de kinderen, hoeveel sparen jullie dan en waar is het voor bedoeld?
Dan krijgen jullie wel veel kinderbijslag zeg!quote:Op maandag 15 maart 2010 10:17 schreef Fogel het volgende:
We hebben geen structuur in het sparen, maar alle 3 hebben ca 3000¤ op hun rekening nu. Zijn van plan om de hele kinderbijslag maandelijks (ca 110¤ per kind) over te gaan maken om er toch maar een beetje structuur in te krijgen.
Hebben geen reden voor het sparen eigenlijk, maar het kan geen kwaad dat ze alvast wat spaargeld hebben, kunnen ze als ze wat ouder zijn zelf beslissen wat er met het geld gebeurd.
Is normaal in Noorwegenquote:Op maandag 15 maart 2010 10:18 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dan krijgen jullie wel veel kinderbijslag zeg!
ja we sparen voor de kinderen. Bedrag is verder niet zo interessant voor je lijkt me. En het doel ook niet echt? Dat zien we wel als ze wat ouder zijn. Misschien rijlessen, misschien inrichting huis/kamer of een jaar rondtrekken in het buitenland, geen idee nog.quote:Op maandag 15 maart 2010 09:51 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Voor de ouders hier: hebben jullie spaarrekeningen voor de kinderen, hoeveel sparen jullie dan en waar is het voor bedoeld?
Pianoles en drumles gaan we niet doen bij ons, ik moet er niet aan denken om die herrie aan te horen en dan 1000 keer hetzelfde liedje oefenen...quote:Op maandag 15 maart 2010 07:37 schreef Gia het volgende:
En vanaf 8 jaar pianoles: 800 euro per jaar! Of ze willen gaan drummen, koop je een drumstel à 1000 euro en drumlessen erbij van zo'n 700 euro per jaar. Misschien wil ze wel op paardrijden en dan liefst een eigen paard! Hakt er ook in.
Ga zelf maar een bijbaantje zoeken en voor de rest studiefinanciering. Ik snap het niet dat ouders hun studerende kind elke maand 1000 euro gaan geven, dan ben je goed gek en leer je je kind ook niet om op eigen benen te gaan staan. En je ouders betalen voor jouw belgedrag en jouw uitgaan? Ze zijn echt gek.quote:Op zondag 14 maart 2010 13:33 schreef Breathtaking het volgende:
Haha op dat punt zijn mijn ouders nu aanbeland11 000 euro per jaar, ka-ching.
Tsja, of het gewoon is, wat is gewoon he? Als ik er later het geld voor heb dan zal ik ongetwijfeld ook de hele studie van mijn kinderen betalen.quote:Op maandag 15 maart 2010 09:38 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Is dat zo "gewoon"? Ik zou van mijn kind op die leeftijd wat meer eigen verantwoordelijkheid verwachten. Niet dat het niet lekker voor je is
Het is trouwens geen 1000 euro, even een kleine miscalculatie van mijn kant, die 11 000 euro per jaar zijn de totale kosten waarvan dus 260 (studiefinanciering) x 12 en 60 x 12 (zorgtoeslag) nog vanaf gaat.quote:Op maandag 15 maart 2010 10:44 schreef willempjewever het volgende:
Ga zelf maar een bijbaantje zoeken en voor de rest studiefinanciering. Ik snap het niet dat ouders hun studerende kind elke maand 1000 euro gaan geven, dan ben je goed gek en leer je je kind ook niet om op eigen benen te gaan staan. En je ouders betalen voor jouw belgedrag en jouw uitgaan? Ze zijn echt gek.
En wat gebeurt er met je stufi? Die gaat zeker in jouw portemonnee? Ooit gehoord van werken?quote:Op maandag 15 maart 2010 09:07 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Gelukkig ben ik jouw 'kuiken' niet
En wat mijn ouders betalen is toch ook gewoon collegegeld, boeken, onderdak en eten? Onderschat die kosten niet hoor..
[..]
Ik heb het over het totaalplaatje, dus inclusief huur, eten, zorgverzekering, bellen, uitgaan etc.
De mijne krijgen hun kinderbijslag op hun lopende rekening. Dat is voor kleding, uitgaan en sparen. Ze hebben beide een spaarrekening. De oudste spaart volop, de jongste gaat, als het goed is, binnenkort aan 't werk, dus zal dan ook wel gaan sparen.quote:Op maandag 15 maart 2010 09:51 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik vraag me altijd af tot welke leeftijd kinderen denken op de zak van hun ouders te mogen teren?quote:Op maandag 15 maart 2010 09:38 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Is dat zo "gewoon"? Ik zou van mijn kind op die leeftijd wat meer eigen verantwoordelijkheid verwachten. Niet dat het niet lekker voor je is
Je moet even goed gaan rondkijken voor het zo ver is. Een hoop goede en goedkope muziekleraren doen het als bijbaantje. Ik heb bijvoorbeeld een docent van ongeveer mijn leeftijd die zojuist is afgestudeerd aan het conservatorium. half uur prive les per week kost me per maand 50 euro.quote:Op maandag 15 maart 2010 07:37 schreef Gia het volgende:
[..]
En vanaf 8 jaar pianoles: 800 euro per jaar! Of ze willen gaan drummen, koop je een drumstel à 1000 euro en drumlessen erbij van zo'n 700 euro per jaar. Misschien wil ze wel op paardrijden en dan liefst een eigen paard! Hakt er ook in.
Zwemmen, gym of voetbal is nog het goedkoopst, tenzij ze uitblinken en extra lessen nodig hebben.
En dan worden ze 18! Ben je er nog niet vanaf, want ze willen wel graag een rijbewijs halen!
Is gewoon wettelijk geregeld: ouders zijn onderhoudsplichtig naar hun kinderen toe, tot deze de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt. De onderhoudsplicht kan eerder vervallen indien het kind in eigen onderhoud kan voorzien. Uitzonderingen zijn er wel, bijvoorbeeld als het kind ook na de leeftijd van 21 niet geacht kan worden in eigen onderhoud te voorzien (door handicap bijvoorbeeld).quote:Op maandag 15 maart 2010 12:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af tot welke leeftijd kinderen denken op de zak van hun ouders te mogen teren?
18 jaar? Oh nee, studie, kamerhuur, uitgaan, ziektekostenverzekering, duh!!
24 jaar? Oh nee, nog effe een andere studie, nog geen baan, maar lekker weer op die ouders leunen.
Ik ben nu 46, wil nog wel een studie volgen. Zou ik mijn ouders om geld kunnen vragen?
Is dan nog zo'n 5 tot 6 honderd per jaar, dus.quote:Op maandag 15 maart 2010 13:52 schreef Hiya het volgende:
[..]
Je moet even goed gaan rondkijken voor het zo ver is. Een hoop goede en goedkope muziekleraren doen het als bijbaantje. Ik heb bijvoorbeeld een docent van ongeveer mijn leeftijd die zojuist is afgestudeerd aan het conservatorium. half uur prive les per week kost me per maand 50 euro.
Dat weet ik, maar ik vroeg me af wat studenten denken dat ze van hun ouders mogen verwachten.quote:Op maandag 15 maart 2010 15:34 schreef Kaza het volgende:
[..]
Is gewoon wettelijk geregeld: ouders zijn onderhoudsplichtig naar hun kinderen toe, tot deze de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt. De onderhoudsplicht kan eerder vervallen indien het kind in eigen onderhoud kan voorzien. Uitzonderingen zijn er wel, bijvoorbeeld als het kind ook na de leeftijd van 21 niet geacht kan worden in eigen onderhoud te voorzien (door handicap bijvoorbeeld).
Klopt maar voor die 600 Euro krijg je wel privé les. Terwijl dit bij een hoop muzieklessen nog gewoon klassikaal isquote:Op maandag 15 maart 2010 15:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Is dan nog zo'n 5 tot 6 honderd per jaar, dus.
Onze jongste zit bij een percussie- en drumband waar hij ook les krijgt. Zij betalen ook de lessen van de muziekschool. Zit dus feitelijk in de contributie. Daarnaast heeft hij nog les met een bandje, ook via die muziekschool, wat zo'n 250 euro per jaar kost.
Verder wil hij graag op pianoles en een (electrische) piano in huis, maar daar mag hij zelf voor gaan zorgen, als hij een baan heeft.
Maar goed, het kost genoeg, hoe dan ook. Heb vroeger zelf ook privéles gehad, thuis!quote:Op maandag 15 maart 2010 15:52 schreef Hiya het volgende:
[..]
Klopt maar voor die 600 Euro krijg je wel privé les. Terwijl dit bij een hoop muzieklessen nog gewoon klassikaal is
Ik zeg net dat die studiefinanciering ook gewoon op gaat aan eten. Ja ik heb gehoord van werken ja, en ik werk ook, maar niet genoeg om mezelf van te onderhouden.. Bovendien willen mijn ouders ook niet dat ik (veel) werk, dus tsja. Mij onderhouden is in dit geval dus geheel hun keuze.quote:Op maandag 15 maart 2010 12:52 schreef Gia het volgende:
[..]
En wat gebeurt er met je stufi? Die gaat zeker in jouw portemonnee? Ooit gehoord van werken?
Nee, op je 46e mag je wel een keertje voor jezelf kunnen zorgenquote:Op maandag 15 maart 2010 12:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af tot welke leeftijd kinderen denken op de zak van hun ouders te mogen teren?
18 jaar? Oh nee, studie, kamerhuur, uitgaan, ziektekostenverzekering, duh!!
24 jaar? Oh nee, nog effe een andere studie, nog geen baan, maar lekker weer op die ouders leunen.
Ik ben nu 46, wil nog wel een studie volgen. Zou ik mijn ouders om geld kunnen vragen?
Mijn ouders willen 600 euro per maand schuiven, vijf jaar lang overigens, daarna mag ik het zelf uitzoeken. Bovendien hebben ze ervoor gespaard en zijn ze er dus momenteel niet heel veel meer aan kwijt (van het huidige loon) dan hoeveel ze kwijt waren toen ik nog thuis woonde en op de middelbare school zat.quote:Op maandag 15 maart 2010 15:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ik vroeg me af wat studenten denken dat ze van hun ouders mogen verwachten.
Ken gevallen die het maar heel normaal vinden tot hun 30ste volledig onderhouden te worden.
Nu snap ik ouders niet die dat doen, maar goed, ze zijn er.
Breathtaking bijvoorbeeld, is 18 jaar. Net aan een studie begonnen. Stel dat die studie 6 jaar duurt, vindt zij dan dat haar ouders al die jaren 600 euro per maand moeten schuiven?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |