Gewoon collegegeld, onderdak en eten betalen. Dan ben je eerder uitzondering dan regel, genoeg studenten waar de ouders het niet kunnen of willen opbrengen. Laat staan kosten als telefoon en uitgaan. Daarmee tref je het wel natuurlijk, maar ik denk niet dat het de standaard financiële impact van een kind isquote:Op maandag 15 maart 2010 09:07 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Gelukkig ben ik jouw 'kuiken' niet
En wat mijn ouders betalen is toch ook gewoon collegegeld, boeken, onderdak en eten? Onderschat die kosten niet hoor..
[..]
Ik heb het over het totaalplaatje, dus inclusief huur, eten, zorgverzekering, bellen, uitgaan etc.
Die krengen handbogen zijn duur, maar het is zó leuk.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar goed, het kost genoeg, hoe dan ook. Heb vroeger zelf ook privéles gehad, thuis!
Mensen die hier nu al roepen 'dat gaan wij dus niet doen', komen er nog wel van terug als blijkt dat hun kind behoorlijk muzikaal is, of bij een of andere sport uitblinkt. Dan gaat het gewoon geld kosten. Is niet anders. Je gaat dat je kind niet verbieden!
De oudste zwemt en schiet. (handboog) Zwemmen is goedkoop, schieten ook, maar die boog niet!
Bij zwemmen komen dan nog wat dingetjes kijken als snorkelspullen. "Mam, mag ik ook gaan duiken?"
EHBO-lessen enz....
Nog een paar jaar en dan moeten wij geld over houden.Kan niet anders. Ik hoef geen pensioengat te vullen, wij hebben zat als er hier een paar op zichzelf gaan wonen.
Ja dat gewoon komt misschien een beetje stom over, ik zie zelf ook wel dat lang niet iedereen dat geluk heeft.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:11 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Gewoon collegegeld, onderdak en eten betalen. Dan ben je eerder uitzondering dan regel, genoeg studenten waar de ouders het niet kunnen of willen opbrengen. Laat staan kosten als telefoon en uitgaan. Daarmee tref je het wel natuurlijk, maar ik denk niet dat het de standaard financiële impact van een kind is
Mijn ouders betalen mijn zorgverzekering en de boeken, maar verder kom ik zelf rond. Moet er niet aan denken dat ze ook nog mijn eten, telefoonrekening en uitgaan betalen.
Hij is pas een goed jaar bezig, heeft dus nog een tweedehandse. Wel een leuk ding.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:16 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Die krengen handbogen zijn duur, maar het is zó leuk.
Huh?quote:Op maandag 8 maart 2010 13:17 schreef LinkseVriend het volgende:
[..]
Dat geldt maar tot +/- 6 maanden en dan houdt dat op. Ten 2de wilde mijn exvriendin dat niet, want je moet dan aangepast gaan eten + dat het haar wel eens een dure borstcorrectie kon kosten. Nee, dan ben je opgeven moment toch weer veel meer geld kwijt.
Ooh wauw, dus een handboog kan er wel af maar een bijdrage aan de studie niet? Ja zo geef je je kinderen echt iets mee in het leven inderdaadquote:Op maandag 15 maart 2010 16:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij is pas een goed jaar bezig, heeft dus nog een tweedehandse. Wel een leuk ding.
Hij heeft nu privéles.Gratis.
Ik weet niet hoor, maar ik heb het vermoeden dat een handboog minder duur isquote:Op maandag 15 maart 2010 16:30 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ooh wauw, dus een handboog kan er wel af maar een bijdrage aan de studie niet? Ja zo geef je je kinderen echt iets mee in het leven inderdaad..
Ik bedoel meer het feit dat er wel geld is voor hobby's waar die kinderen geen reet aan hebben, maar een studie waar je de rest van je leven iets aan hebt niet in het budget past.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:31 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar ik heb het vermoeden dat een handboog minder duur is
Komt ook wel, inderdaad, door dat woordje 'gewoon'. Je leek het maar gewoon te vinden dat je ouders dat voor je betalen. In ander topics hier op Fok, is dat weleens vaker langs gekomen. Dat jongeren het maar gewoon vinden dat hun ouders hun beltegoed, zorgverzekering, uitgaan e.d. betalen. Maar dat is dus helemaal niet gewoon.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:21 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ja dat gewoon komt misschien een beetje stom over, ik zie zelf ook wel dat lang niet iedereen dat geluk heeft.
Mijn ouders willen het graag betalen en kunnen het betalen.. Bovendien heeft elke ouder een andere instelling. Jouw ouders en ouders uit dit topic zullen misschien vinden dat werken bij het zelfstandig worden hoort en dat werken vanaf jonge leeftijd goed en leerzaam is. Mijn ouders vinden dat ik nog lang genoeg moet werken en zien me liever nu presteren op mijn studie.
Om dan meteen te reageren alsof ik mijn ouders uitbuit vind ik nogal overdreven.
HAHAquote:Op maandag 15 maart 2010 16:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Komt ook wel, inderdaad, door dat woordje 'gewoon'. Je leek het maar gewoon te vinden dat je ouders dat voor je betalen. In ander topics hier op Fok, is dat weleens vaker langs gekomen. Dat jongeren het maar gewoon vinden dat hun ouders hun beltegoed, zorgverzekering, uitgaan e.d. betalen. Maar dat is dus helemaal niet gewoon.
Studiekosten, onderdak en eten en drinken uiteraard wel. Maar daar moet ook de stufi bijgelegd worden.
Nu hebben wij het geluk dat onze kinderen gewoon thuis kunnen blijven wonen. Scheelt een slok op een borrel! Daarbij zijn het MBO-ers en kunnen ze hun studie deels BBL doen. Dat is dus gewoon werken en verdienen. Eventueel kunnen ze daarna nog kiezen voor een vervolgopleiding HBO, maar dan hebben ze al een baan en een inkomen, dus zullen ze daar aan bij kunnen dragen.
Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb het over zaken als beltegoed, kleding, uitgaan, enz... Die betaal ik niet voor ze. Stufi is voor de studie, wat ze dan tekort komen betalen wij bij. Ook zouden we betaald hebben voor woonkosten en voeding als ze op kamers hadden gemoeten, maar gelukkig hoeft dat niet.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:32 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ik bedoel meer het feit dat er wel geld is voor hobby's waar die kinderen geen reet aan hebben, maar een studie waar je de rest van je leven iets aan hebt niet in het budget past.
Dat snap ik.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:32 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ik bedoel meer het feit dat er wel geld is voor hobby's waar die kinderen geen reet aan hebben, maar een studie waar je de rest van je leven iets aan hebt niet in het budget past.
Ja dat verschilt per ouder. Ik zou er zelf ook geen problemen mee hebben als mijn kinderen graag wilden werken.. En ik heb ook met mijn ouders afgesproken dat zodra ik een aanzienlijk bedrag zou verdienen met een bijbaan dat zij dan ook zeker minder gaan betalen.. Maar zolang ik maar 100 euro per maand verdien dan vinden ze dat ik dat mag gebruiken voor iets extra's.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:37 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Mijn kinderen zijn 8 en 9, ik wil ze graag op zwemles doen enzo. Nu zijn ze te jong om te werken, als ze straks op hun 23e nog steeds zwemles willen, mogen ze dat zelf betalen.
Ik wil WEL dat ze gaan werken. Ik vind dat inderdaad belangrijk. Dus kunnen ze ook mooi een deel van de kosten gewoon zelf betalenEn ik wil wel een bijdrage leveren, als dat er financieel gezien in zit (ga ik vanuit) maar als dat niet zo is, om de een of andere reden, mogen ze het zelf ophoesten.
quote:Op maandag 15 maart 2010 16:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb het over zaken als beltegoed, kleding, uitgaan, enz... Die betaal ik niet voor ze. Stufi is voor de studie, wat ze dan tekort komen betalen wij bij. Ook zouden we betaald hebben voor woonkosten en voeding als ze op kamers hadden gemoeten, maar gelukkig hoeft dat niet.
Ze mogen hier leren wat ze willen en zolang ze willen, maar ze werken maar voor hun zakgeld.
Mijn kinderen zijn dan ook nog geen 18.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:34 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
HAHAoke sorry maar mag ik even lachen?
Jij zegt dat ik op de zak van mijn ouders teer, terwijl jouw kinderen nog gewoon bij jou in huis wonen?
![]()
Kunnen ze werken wat ze willen, maar zelfstandig zijn leer je echt niet bij je moeder thuis.
Precies.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:37 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Mijn kinderen zijn 8 en 9, ik wil ze graag op zwemles doen enzo. Nu zijn ze te jong om te werken, als ze straks op hun 23e nog steeds zwemles willen, mogen ze dat zelf betalen.
Ik wil WEL dat ze gaan werken. Ik vind dat inderdaad belangrijk. Dus kunnen ze ook mooi een deel van de kosten gewoon zelf betalenEn ik wil wel een bijdrage leveren, als dat er financieel gezien in zit (ga ik vanuit) maar als dat niet zo is, om de een of andere reden, mogen ze het zelf ophoesten.
Hoe heeft dat niets te maken met zelfstandig wonen? Als mijn ouders me geld geven dan staat het eten ook vanzelf op tafel, dan wordt m'n huur vanzelf betaald, dan staan m'n boodschappen spontaan in de keuken, wordt m'n was gedaan en is m'n kamer uit zichzelf schoon!?quote:Op maandag 15 maart 2010 16:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn kinderen zijn dan ook nog geen 18.
Daarbij vind ik het niet nodig dat ze op kamers gaan als ze in de eigen stad op school zitten, c.q. werkend leren.
Als je ouders maandelijks je bankrekening vullen heeft dat ook niets te maken met zelfstandig worden. Als je er zelf voor moet werken, ook al woon je nog thuis, leer je veel meer.
Wat moet jij nou anders doen dan mijn kids. Je gaat naar school, koopt je natje en je droogje, doen die van mij ook regelmatig, gaat naar huis, gaat op stap, studeert af en toe.....Ik zie niet veel verschil. Neem aan dat de kamerhuur e.d. automatisch door je ouders betaald wordt?
Hier hebben ze een kamer boven, jij hebt een kamer ergens anders. Veel verschil is er niet, hoor, qua zelfstandigheid. Je overdrijft nogal.
Collegegeld is natuurlijk meer dan studiegeld op het MBO. Maar daarnaast krijgen MBO-ers geen OV kaart en niet alles is te fietsen. Komen dus sowieso kosten voor OV bij. Daarnaast vaak nog kosten voor materialen, zoals uniformen (zorg/horeca), messenset (horeca) . Boekengeld zal elkaar niet veel uitmaken. Boeken zijn duur of ze nou voor het MBO zijn of voor het WO.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:40 schreef Breathtaking het volgende:
Ah uit jouw verhaal van net dacht ik meer te begrijpen dat je vond dat je kinderen hun hele studie maar zelf moesten betalen.. Al zijn de kosten bij MBO aanzienlijk lager dan voor een WO voor zover ik weet, of niet?
Als ze in eigen stad op school zitten is dat toch op fietsafstand?quote:Op maandag 15 maart 2010 16:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Collegegeld is natuurlijk meer dan studiegeld op het MBO. Maar daarnaast krijgen MBO-ers geen OV kaart en niet alles is te fietsen. Komen dus sowieso kosten voor OV bij. Daarnaast vaak nog kosten voor materialen, zoals uniformen (zorg/horeca), messenset (horeca) . Boekengeld zal elkaar niet veel uitmaken. Boeken zijn duur of ze nou voor het MBO zijn of voor het WO.
Het enige echte voordeel is dat ze niet op kamers hoeven. Mogen ze dus ook niet, zolang het niet nodig is, tenzij ze het zelf betalen.
Heb nog een voordeeltje. De oudste wordt pas na 1 augustus 18. Scheelt een heel jaar schoolgeld. Peildatum is namelijk 1 augustus. Dit terwijl hij wel vanaf die datum stufi krijgt. Da's dan weer mooi meegenomen.
Ik denk dat niet veel mensen dat doen.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies.
Wat niet kan, kan niet. Er zijn sowieso grenzen.
Maar ik ga ze niet hun hele jeugd alle pleziertjes ontzeggen om een dure studie te kunnen bekostigen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |