Dat dacht ik ookquote:Op maandag 22 maart 2010 11:58 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ik heb zelf zeggenschap over mijn doen en laten, mijn studie wil ik sowieso binnen vijf jaar halen dus wat dat betreft zitten mijn ouders en mijn verplichting naar hun toe niet in de weg van mijn persoonlijke vrijheid.
Ja. Studiekosten zijn een deel van de kosten van een kind, en de ouders in dit topic doen alsof 18 jaar zorg voor hun kind meer dan genoeg is en dat ze het daarna mogen uitzoeken 'omdat ze toch volwassen zijn'. En dat vind ik gewoon onzin omdat ze zo hun kinderen praktisch dwingen om thuis te blijven wonen omdat ze met een bijbaan geen kamer kunnen bekostigen.quote:
Weer zo'n typisch voorbeeld van egocentrische ouders. Kinderen hebben geen enkele verplichting naar hun ouders toe. Andersom is dat dus wél zo.quote:Op maandag 22 maart 2010 11:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoe sneu dit klinkt? Je vindt je ouders wel goed genoeg om je leven te financieren, maar je wilt niet met ze onder één dak wonen. Lekker dankbaar...
Wat is eigenlijk het probleem van thuiswonen tijdens/na studie, totdat je je zaken zodanig op orde hebt dat je wel in staat bent je eigen boontjes te doppen financieel?
Ja als ik zou stoppen met mijn studie dan kan ik dat geld ook wel vergeten inderdaadquote:Op maandag 22 maart 2010 12:03 schreef janatwork het volgende:
[..]
Dat dacht ik ookTotdat ik op een dag wakker werd en dacht laat ik eens wat anders gaan doen met mijn leven. De hoeveelheid shit die ik thuis (volledig terecht) over mij heen kreeg maakte mij heel erg duidelijk dat ik NIET vrij was. Ik heb sinds dien ook alles zelf betaald.
En daarnaast, Doordat wij in Nederland kunnen lenen van de IBG word je tijdens je studententijd nooit beperkt in je doen en laten. Die beperking komt de 15 jaar erna als je een baan hebt.
Oh? Waarom?quote:Op maandag 22 maart 2010 12:04 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ja. Studiekosten zijn een deel van de kosten van een kind,
Die mag je uitleggen...quote:Op maandag 22 maart 2010 12:05 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Weer zo'n typisch voorbeeld van egocentrische ouders. Kinderen hebben geen enkele verplichting naar hun ouders toe. Andersom is dat dus wél zo.
Onzin, Daar heeft de IBG hele schappelijke leningen voorquote:Op maandag 22 maart 2010 12:04 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ja. Studiekosten zijn een deel van de kosten van een kind, en de ouders in dit topic doen alsof 18 jaar zorg voor hun kind meer dan genoeg is en dat ze het daarna mogen uitzoeken 'omdat ze toch volwassen zijn'. En dat vind ik gewoon onzin omdat ze zo hun kinderen praktisch dwingen om thuis te blijven wonen omdat ze met een bijbaan geen kamer kunnen bekostigen.
Als je ouders je tijdens je studie geld geven krijg je nooit dat stukje zelfstandigheid dat je krijgt als ze dat niet doen.quote:En als je kinderen oneindig thuis blijven wonen krijgen ze (kunnen ze nog zoveel werken) toch nooit dat stukje zelfstandigheid dat je krijgt als je op jezelf woont.
Kinderen moet je mijn inziens nooit geld geven om ze te laten doen wat ze willen. Als ouders bekostig je de noodzakelijke kosten en voor de rest verlang je iets van een tegenprestatie.quote:Ik begrijp wel dat veel ouders vinden dat het pas echt zelfstandig is als je ook zelf werkt etc, maar ik vind dat als je er geld voor hebt dat je je kinderen de mogelijkheid zou moeten bieden om te doen wat zij willen, ook als dat het huis uit betekent.
Op het moment dat jij aan kinderen begint, heb je m.i. de verplichting om dat kind alle mogelijke kansen te geven. Educatie is daar misschien nog wel het belangrijkste van. Je eigen pleziertjes komen ná het belang van je kind, als je dat er niet voor over hebt moet je geen kinderen nemen.quote:
Met andere worden je bent nu niet zelfstandig. Want je hebt niet de vrijheid om te doen en te laten wat je wil.quote:Op maandag 22 maart 2010 12:06 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ja als ik zou stoppen met mijn studie dan kan ik dat geld ook wel vergeten inderdaadmaar dat is ook niet meer dan logisch.
En als ik op een ochtend wakker word en iets heel anders wil gaan doen dan zal ik het daar eens goed over hebben met mijn ouders, en het eventueel zelf bekostigen.
En wat is er niét educatief aan het laten zien hoe de wereld écht werkt?quote:Op maandag 22 maart 2010 12:09 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Op het moment dat jij aan kinderen begint, heb je m.i. de verplichting om dat kind alle mogelijke kansen te geven. Educatie is daar misschien nog wel het belangrijkste van. Je eigen pleziertjes komen ná het belang van je kind, als je dat er niet voor over hebt moet je geen kinderen nemen.
Kinderen kiezen er niet voor om bij hun ouders geboren te worden. Ouders kiezen wel voor hun kind en hebben daarmee direct de verplichting er alles aan te doen om het belang van het kind te behartigen, zonder daar iets voor terug te verwachten.quote:
Het is een heel belangrijk deel van de ontwikkeling en bovendien is een opleiding een stabiele basis voor de rest van het volwassen leven. Sowieso is het iets dat je al minimaal 10 jaar aan kunt zien komen vanaf het ogenblik dat je merkt dat je kind intelligent is, dus al heb je het niet zo breed vind ik dat je daar op z'n minst voor kunt sparen.quote:
Als ze klaar zijn met studeren. Dan hebben ze nog een heeel leven voor zich om "te zien hoe de wereld echt werkt".quote:Op maandag 22 maart 2010 12:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En wat is er niét educatief aan het laten zien hoe de wereld écht werkt?
En wanneer moet je daar dan mee stoppen?
Eensch, En in mijn optiek is het beter om kinderen als ze uit huis zijn zelf hun boontjes te laten doppen. Door ze geld mee te geven behartig je het belang van het kind niet.quote:Op maandag 22 maart 2010 12:10 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Kinderen kiezen er niet voor om bij hun ouders geboren te worden. Ouders kiezen wel voor hun kind en hebben daarmee direct de verplichting er alles aan te doen om het belang van het kind te behartigen, zonder daar iets voor terug te verwachten.
Wanneer is dat dan?quote:
Ik kan morgen best stoppen met mijn studie, maar dan moet ik ook een baan zoeken om een aantal zaken zelf te betalen. Zelfstandig genoeg dus om te weten dat ik alsnog kan doen en laten wat ik wil, maar dat ik bij niet-studeren wel de financiele steun van mijn ouders (deels) verlies.quote:Op maandag 22 maart 2010 12:10 schreef janatwork het volgende:
[..]
Met andere worden je bent nu niet zelfstandig. Want je hebt niet de vrijheid om te doen en te laten wat je wil.
En dan zie je dus ook dat je kind slim genoeg is om in te zien dat het ophouden van je handjes niet persé de beste weg is.quote:Op maandag 22 maart 2010 12:11 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Het is een heel belangrijk deel van de ontwikkeling en bovendien is een opleiding een stabiele basis voor de rest van het volwassen leven. Sowieso is het iets dat je al minimaal 10 jaar aan kunt zien komen vanaf het ogenblik dat je merkt dat je kind intelligent is, dus al heb je het niet zo breed vind ik dat je daar op z'n minst voor kunt sparen.
Als ze hun diploma hebbenquote:
En daarmee ben dan verplicht om een kamer etc te financieren? Lijkt me niet...quote:Op maandag 22 maart 2010 12:10 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Kinderen kiezen er niet voor om bij hun ouders geboren te worden. Ouders kiezen wel voor hun kind en hebben daarmee direct de verplichting er alles aan te doen om het belang van het kind te behartigen, zonder daar iets voor terug te verwachten.
Studie is belangrijk, prima, maar waarom moet je daarvoor gesubsidieerd het huis uit?quote:Op maandag 22 maart 2010 12:11 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Het is een heel belangrijk deel van de ontwikkeling en bovendien is een opleiding een stabiele basis voor de rest van het volwassen leven. Sowieso is het iets dat je al minimaal 10 jaar aan kunt zien komen vanaf het ogenblik dat je merkt dat je kind intelligent is, dus al heb je het niet zo breed vind ik dat je daar op z'n minst voor kunt sparen.
Waarom 5 jaar?quote:Op maandag 22 maart 2010 12:13 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Binnen vijf jaar, uiteraard. En anders stop je gewoon met betalen.
Maar welk diploma neem je genoegen mee?quote:Op maandag 22 maart 2010 12:14 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Als ze hun diploma hebbenAls ze daarna nog verder willen studeren is dat iets anders, maar je kind is dan in ieder geval verzekerd van een diploma c.q. een stukje zekerheid voor de toekomst.
Precies. Wanneer houdt het op? Hou je net wat meer van je kind dan de buurman, omdat ik ook z'n master betaal? En moet die tweede studie er dan ook bij? Of is een zwemdiploma ook voldoende?quote:Op maandag 22 maart 2010 12:17 schreef Fogel het volgende:
[..]
Maar welk diploma neem je genoegen mee?
Als je kind eerst MBO doet en daar een diploma haalt, ga je dan ook nog HBO en eventueel zelfs universiteit er achteraan betalen?
Je kind noodgedwongen thuis houden is wel een rem op zijn ontwikkeling. Plus heb ik al eerder aangegeven dat ik vind dat je je eigen pleziertjes niet voor het belang van het kind moet zetten, en ik vind uit huis gaan (als je kind dat graag wil) in het belang van het kind. Ik snap dat er mensen zijn die het niet breed hebben en dat geld niet zomaar op kunnen hoesten, maar je hebt zo'n 18 jaar om daarvoor te sparen.quote:Op maandag 22 maart 2010 12:15 schreef Sjeen het volgende:
[..]
En daarmee ben dan verplicht om een kamer etc te financieren? Lijkt me niet...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |