Ik vind het gewoon heel asociaal om je kinderen feitelijk te dwingen om maar thuis te blijven wonen omdat je zelf geen bijdrage wil leveren aan de kosten als degene in kwestie het huis uit wil.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:18 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nou neem je het wel negatief op! Wanneer mijn ouders niet bij hoeven te springen hoeft het ook niet (mijn situatie is als de geschetste van GreatWhiteSilence) Eigenlijk wil ik dat niet eens hebben
Zo staat het er niet. Mijn ouders zeggen dat ook: 'ik heb liever dat je in huis blijft wonen'. Nah, ze hebben groot gelijk, het is veel goedkoper. Maar wil ik het huis uit dan gaan ze me niet laten zitten hoor.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:20 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon heel asociaal om je kinderen feitelijk te dwingen om maar thuis te blijven wonen omdat je zelf geen bijdrage wil leveren aan de kosten als degene in kwestie het huis uit wil.
Het is heel simpel: als zij per se op eigen benen wil(len) staan, geen enkel probleem mee. Maar dan niet halfslachtig, dan mogen ze het volledig 'zelluf doen', ook financieel. Alleen als het zo is dat de studie te ver is om heen en weer te reizen en verhuizen daardoor noodzakelijk is willen we bijdragen, maar anders niet.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:20 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon heel asociaal om je kinderen feitelijk te dwingen om maar thuis te blijven wonen omdat je zelf geen bijdrage wil leveren aan de kosten als degene in kwestie het huis uit wil.
Mijn kinderen mogen het huis uit wanneer ze dat zelf willen en er aan toe zijn. Maar als ze nu op loop- of fietsafstand van school wonen, ga ik niet betalen voor een kamer e.d. Willen ze dan het huis uit, betalen ze dat maar zelf. De stufi is sowieso al voor de studie. Wat ze verder voor de studie kwijt zijn, passen wij dan wel bij.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:13 schreef Breathtaking het volgende:
Dat is helemaal treuriggun je het je kind niet om uit huis te gaan? Lekker egoïstisch.
Wat ik bedoel, dus.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:32 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Het is heel simpel: als zij per se op eigen benen wil(len) staan, geen enkel probleem mee. Maar dan niet halfslachtig, dan mogen ze het volledig 'zelluf doen', ook financieel. Alleen als het zo is dat de studie te ver is om heen en weer te reizen en verhuizen daardoor noodzakelijk is willen we bijdragen, maar anders niet.
quote:Op zondag 21 maart 2010 22:32 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Het is heel simpel: als zij per se op eigen benen wil(len) staan, geen enkel probleem mee. Maar dan niet halfslachtig, dan mogen ze het volledig 'zelluf doen', ook financieel. Alleen als het zo is dat de studie te ver is om heen en weer te reizen en verhuizen daardoor noodzakelijk is willen we bijdragen, maar anders niet.
Ik vind dus echt dat mensen die zo ontzettend beknibbelen op de educatie van hun kinderen gewoon geen kinderen zouden moeten krijgen.quote:Op zondag 21 maart 2010 23:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn kinderen mogen het huis uit wanneer ze dat zelf willen en er aan toe zijn. Maar als ze nu op loop- of fietsafstand van school wonen, ga ik niet betalen voor een kamer e.d. Willen ze dan het huis uit, betalen ze dat maar zelf. De stufi is sowieso al voor de studie. Wat ze verder voor de studie kwijt zijn, passen wij dan wel bij.
Kom op zeg, ik heet geen Geven!
'Ja je mag uit huis maar dan moet je alles wel zelf betalen wat je niet gaat lukken dus moet je maar lekker thuis blijven.'quote:Op zondag 21 maart 2010 23:11 schreef Hiya het volgende:
*ahem* dikke troll alert
Zij houdt haar kind toch helemaal niet thuis. Hij moet niet thuis blijven. Hij mag thuis blijven en ook lekker op kamers. Moet je alleen wel voor betalen.
Moet hij maar gaan werken ofzo? Ik krijg ook niets van mn ouders maar red het makkelijk naast mn studie.quote:Op zondag 21 maart 2010 23:12 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
'Ja je mag uit huis maar dan moet je alles wel zelf betalen wat je niet gaat lukken dus moet je maar lekker thuis blijven.'
quote:Op zondag 21 maart 2010 23:12 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
'Ja je mag uit huis maar dan moet je alles wel zelf betalen wat je niet gaat lukken dus moet je maar lekker thuis blijven.'
Waarom krijg je niets van je ouders?quote:Op zondag 21 maart 2010 23:13 schreef Zith het volgende:
[..]
Moet hij maar gaan werken ofzo? Ik krijg ook niets van mn ouders maar red het makkelijk naast mn studie.
Over 10 jaar zwem ik in het geld en zullen mijn ouders me niets meer hoeven gevenquote:Op zondag 21 maart 2010 23:14 schreef Hiya het volgende:
[..]
Praat je over 10 jaar nog zo. Ja hoor ik mag echt wel een hypotheek maar mijn pa betaald er niet aan mee. Dus ja ik moet maar lekker thuis zitten...
Als je modaal verdient kom je ongeveer op de eerder 100k uitquote:Op zondag 21 maart 2010 22:16 schreef mgerben het volgende:
Een kind heeft geen absolute impact, maar een relatieve.
Dat betekent dat je - geheel vanzelf - zelf de ruimte vindt in je budget.
Volgens het Nibud kost het eerste kind 19% van je besteedbare inkomen en twee kinderen kosten 27%. Daarna vlakt het af.
De grap is dat je dus best aan kinderen kunt beginnen, ook als je geen 19% over hebt. Niemand heeft namelijk geld 'over'.
Maar die bestedingsruimte ontstaat vanzelf.
Duh? Als mijn kind hier woont en hier 300 meter van school afzit maar hij wilt een kamer die 200 meter van school afzit denk je toch niet dat ik elke maand 400 euro ga dokken omdat ie dan 100 meter dichterbij school zit, laterrrrquote:Op zondag 21 maart 2010 23:12 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Als je kinderen hebt moet je voor jezelf kunnen zorgen.quote:Op maandag 22 maart 2010 00:13 schreef Providentia het volgende:
[..]
Duh? Als mijn kind hier woont en hier 300 meter van school afzit maar hij wilt een kamer die 200 meter van school afzit denk je toch niet dat ik elke maand 400 euro ga dokken omdat ie dan 100 meter dichterbij school zit, laterrrr
Mijn ouders geven me toch ook niet elke maand 800 euro voor mn hypotheek, 200 euro voor het eten, 300 euro voor elektra, water en verwarming, 100 euro voor mn auto, elke week 50 euro voor de benzine en 636 euro voor de kinderopvang, is dat ook egoistisch dan?
? huh, ik vat even niet wat dat voor betrekking heeft op het verhaal?quote:Op maandag 22 maart 2010 00:16 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Als je kinderen hebt moet je voor jezelf kunnen zorgen.
Heb ik niet nodig, voelt ook niet goed bij mij om dingen of geld te krijgen...quote:Op zondag 21 maart 2010 23:15 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Waarom krijg je niets van je ouders?
modaal is ongeveer 30k brutoquote:Op zondag 21 maart 2010 23:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als je modaal verdient kom je ongeveer op de eerder 100k uit
Maar de kosten van een kind de eerste 18 jaar is ongeveer 100k¤ indien je een modaal inkomen hebt.quote:Op maandag 22 maart 2010 09:05 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
modaal is ongeveer 30k bruto
Als je het huis uit wilt, moet je voor jezelf kunnen zorgen. Dat jij dat een belachelijke instelling vind, prima... Ik vind jou een verwend nest.quote:Op maandag 22 maart 2010 00:16 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Als je kinderen hebt moet je voor jezelf kunnen zorgen.
En wereldvreemd....quote:
Ah, op die manier.quote:Op maandag 22 maart 2010 09:21 schreef Fogel het volgende:
[..]
Maar de kosten van een kind de eerste 18 jaar is ongeveer 100k¤ indien je een modaal inkomen hebt.
Wat wil je eigenlijk met de zuinigheid bereiken?quote:Op maandag 22 maart 2010 10:57 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ah, op die manier.Hier niet trouwens, ondanks dat we bovenmodaal verdienen. We zijn zo zuinig als ik weet niet wat...
Jij hebt het over een hypotheek en je kinderopvangquote:Op maandag 22 maart 2010 00:18 schreef Providentia het volgende:
[..]
? huh, ik vat even niet wat dat voor betrekking heeft op het verhaal?
als je uit huis wilt moet je ook voor jezelf kennen zorgen
Liever een verwend nest dan dat ik tot m'n 25e bij m'n ouders moet wonen omdat ik geen geld heb om uit huis te gaan.quote:Op maandag 22 maart 2010 10:41 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Als je het huis uit wilt, moet je voor jezelf kunnen zorgen. Dat jij dat een belachelijke instelling vind, prima... Ik vind jou een verwend nest.
Yeah right, ik zeg hiervoor duizend keer dat ik best weet dat het niet bij iedereen zo gaat. Dat dit mijn mening is wil niet zeggen dat ik niet weet hoe het in de realiteit is.quote:
Door onze zuinigheid kunnen we nu het klassieke model volhouden (mama bij kind, papa aan het werk), in een fatsoenlijke eengezinswoning wonen, en toch nog op vakantie gaan etc. Okay, we komen niet zo heel ver, maar het gaat voornamelijk om het weggaan natuurlijk. Het kind wordt er echt niet slechter van als het in de luiers van Bumblee ligt, in plaats van in de Pampers, of met speelgoed van V-tech speelt in plaats van met Fisher Price...quote:Op maandag 22 maart 2010 11:35 schreef Fogel het volgende:
[..]
Wat wil je eigenlijk met de zuinigheid bereiken?
Niks mis met sparen, maar het moet niet ten koste van het leven gaan natuurlijk.
Nee? Het is pas vrijheid als je naast je studie 20 uur in de week moet werken om het allemaal te bekostigenquote:Op maandag 22 maart 2010 11:40 schreef Swetsenegger het volgende:
Kinderen die vinden dat Papa en Mama hun drang naar vrijheid moeten financieren hebben het concept 'vrijheid' niet echt begrepen.
Heb je enig idee hoe sneu dit klinkt? Je vindt je ouders wel goed genoeg om je leven te financieren, maar je wilt niet met ze onder één dak wonen. Lekker dankbaar...quote:Op maandag 22 maart 2010 11:38 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Liever een verwend nest dan dat ik tot m'n 25e bij m'n ouders moet wonen omdat ik geen geld heb om uit huis te gaan.
Zeggen dat je ouders je belemmeren als ze het niet willen betalen als je uit huis gaat, is niet dom en wereldvreemd, wilde je zeggen?quote:Op maandag 22 maart 2010 11:38 schreef Breathtaking het volgende:
Yeah right, ik zeg hiervoor duizend keer dat ik best weet dat het niet bij iedereen zo gaat. Dat dit mijn mening is wil niet zeggen dat ik niet weet hoe het in de realiteit is.
Ja trut, DAN ben je zelfstandig en dus vrij.quote:Op maandag 22 maart 2010 11:41 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Nee? Het is pas vrijheid als je naast je studie 20 uur in de week moet werken om het allemaal te bekostigen?
quote:Op maandag 22 maart 2010 11:41 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Nee? Het is pas vrijheid als je naast je studie 20 uur in de week moet werken om het allemaal te bekostigen?
quote:Op maandag 22 maart 2010 11:41 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Ah, prima keuze.quote:Op maandag 22 maart 2010 11:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Door onze zuinigheid kunnen we nu het klassieke model volhouden (mama bij kind, papa aan het werk), in een fatsoenlijke eengezinswoning wonen, en toch nog op vakantie gaan etc. Okay, we komen niet zo heel ver, maar het gaat voornamelijk om het weggaan natuurlijk. Het kind wordt er echt niet slechter van als het in de luiers van Bumblee ligt, in plaats van in de Pampers, of met speelgoed van V-tech speelt in plaats van met Fisher Price...
Wat voor achterlijke vergelijking is datquote:Op maandag 22 maart 2010 11:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoe sneu dit klinkt? Je vindt je ouders wel goed genoeg om je leven te financieren, maar je wilt niet met ze onder één dak wonen. Lekker dankbaar...
Wat is eigenlijk het probleem van thuiswonen tijdens/na studie, totdat je je zaken zodanig op orde hebt dat je wel in staat bent je eigen boontjes te doppen financieel?
Nee.quote:Op maandag 22 maart 2010 11:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zeggen dat je ouders je belemmeren als ze het niet willen betalen als je uit huis gaat, is niet dom en wereldvreemd, wilde je zeggen?
Zo werkt dat niet.quote:Op maandag 22 maart 2010 11:45 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja trut, DAN ben je zelfstandig en dus vrij.
Het is niet zo dat als ik niet zou studeren dat m'n vader minder zou werken, en dit geld kunnen ze missen zonder er zelf (veel) op achteruit te gaan. Dus ik gun ze alle vrijheid van de wereld, ze kiezen hier alleen zelf voor.quote:Op maandag 22 maart 2010 11:45 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dus jij gunt je ouders ook geen vrijheid....?
om er maar eens een dom tegenargument tegenaan te gooien....
Dat jouw ouders dat doen, is prima (sterker: mijn ouders hebben het ook gedaan), maar dat jij dan maar uitmaakt dat anderen hun kinderen dat zogenaamd zouden misgunnen, slaat hélemaal nergens op.quote:Op maandag 22 maart 2010 11:52 schreef Breathtaking het volgende:
Ik vind het echt jammer dat jullie je kinderen dat blijkbaar niet gunnen. Want mijn ouders gunnen mij dat wel, en daar ben ik ze heel dankbaar voor.
Wat prima is, maar feit blijft dat ze dat geld ook anders zouden kunnen besteden. Aan iets leuks, bijvoorbeeld....quote:Het is niet zo dat als ik niet zou studeren dat m'n vader minder zou werken, en dit geld kunnen ze missen zonder er zelf (veel) op achteruit te gaan. Dus ik gun ze alle vrijheid van de wereld, ze kiezen hier alleen zelf voor.
Hoezo slaat dat dan helemaal nergens op volgens jou?quote:Op maandag 22 maart 2010 11:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat jouw ouders dat doen, is prima (sterker: mijn ouders hebben het ook gedaan), maar dat jij dan maar uitmaakt dat anderen hun kinderen dat zogenaamd zouden misgunnen, slaat hélemaal nergens op.
[..]
Wat prima is, maar feit blijft dat ze dat geld ook anders zouden kunnen besteden. Aan iets leuks, bijvoorbeeld....
Ik heb anders niks van mijn studententijd gemist hoor, ookal werkte ik erbij en woonde ik thuis. Ik snap even niet wat de meerwaarde is van op kamers wonen...quote:Op maandag 22 maart 2010 11:52 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Wat voor achterlijke vergelijking is dat? Ik heb een hele goede band met mijn ouders, en ik heb het dan ook 18 jaar erg leuk gehad onder hun dak, maar nu vond ik het tijd voor m'n eigen en zij steunen me daarin. Heeft niets te maken met hoe ik over mijn ouders denk, jij doet alsof ik ze niet aardig vind maar ze wel laat betalen. En that makes no sense.
Bovendien, het is hun keuze om mijn studie te financieren, niet de mijne.
En wat het probleem daarmee is? Dat je je hele studententijd mist? Het vrijblijvende van niet 40 uur in de week hoeven werken en een kamer hebben waar je elke maand uit kunt als je dat zou willen?
Ik vind het echt jammer dat jullie je kinderen dat blijkbaar niet gunnen. Want mijn ouders gunnen mij dat wel, en daar ben ik ze heel dankbaar voor.
[..]
Alles door papa en mama laten betalen betekend dat je een verplichting hebt naar je ouders (je krijgt immers geld wat voor een bepaald doel is en nergens anders voor). Echte vrijheid is zelf zeggenschap hebben over wat je doen en laten is. En daar hoort een groot deel zelfstandigheid bij, je zal zelf voor het geld moeten zorgen voor je studie, kamer, bier, etc.quote:Op maandag 22 maart 2010 11:41 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Omdat het geen kwestie is van 'gunnen'. En als het dat dan toch mocht zijn, is zelfstandigheid en het leren omgaan met geld ook iets dat je je kind kan 'gunnen'.quote:Op maandag 22 maart 2010 11:56 schreef Breathtaking het volgende:
[..]
Hoezo slaat dat dan helemaal nergens op volgens jou?
quote:Op maandag 22 maart 2010 11:57 schreef Breathtaking het volgende:
Bovendien, als je er zo over gaat denken dan kun je ook wel zeggen 'ja als ik geen luiers voor mijn baby's koop dan kan ik dat geld besteden aan iets leuks!' ja, als je al je geld wil besteden aan leuke dingen voor jezelf, dan moet je dus geen kinderen nemen.
Ik heb zelf zeggenschap over mijn doen en laten, mijn studie wil ik sowieso binnen vijf jaar halen dus wat dat betreft zitten mijn ouders en mijn verplichting naar hun toe niet in de weg van mijn persoonlijke vrijheid.quote:Op maandag 22 maart 2010 11:57 schreef janatwork het volgende:
[..]
Alles door papa en mama laten betalen betekend dat je een verplichting hebt naar je ouders (je krijgt immers geld wat voor een bepaald doel is en nergens anders voor). Echte vrijheid is zelf zeggenschap hebben over wat je doen en laten is. En daar hoort een groot deel zelfstandigheid bij, je zal zelf voor het geld moeten zorgen voor je studie, kamer, bier, etc.
Gelukkig kan je in dit land nog wat lenen van de IBG en met daarnaast werken kan je volledig zelfstandig leven.
Het is niet zo dat ik helemaal niets doe, ik klus af en toe wat bij als lotus-slachtoffer, en op dat moment past een van de oma's op. Vinden zij leuk, vind mijn meisje leuk en ik kan door een ochtendje 'werken' weer 10 weken zwemles voor mijn dochter betalen ofzo...quote:Op maandag 22 maart 2010 11:51 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ah, prima keuze.
En inderdaad maakt het voor het kind niets uit waar je heen gaat en welk merk er gebruikt wordt.
Wij gaan zelf ook liever een keer of 6-8 een weekend of week weg relatief dicht in de buurt (straal van 600km rijden of naar Nederland vliegen) dan dat we met iedereen naar bv de VS of Australie vliegen voor enkele weken. Maar voor ons is het meer uit practisch oogpunt dan economisch
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |