Goed stuk. Ik geloof wel in het beperken van suiker / koolhydraten als middel om zowel overgewicht als diverse ziektes te beperken. Mijn vraag daarbij is wel in hoeverre je daarbij echt moet low-carben (<10% van je energie uit kh halen). De standaard NL voeding zit al gauw in de richting van de 60% uit kh, waarvan een hoop suiker. Dat is dus een enorm verschil met koolhydraatarm. Naar mijn mening is er dus heel goed een tussenweg mogelijk, die tevens ook goed vol te houden is. Dat laatste is nou eenmaal niet onbelangrijk, gezien het gaat om een wijziging van je levensstijl.quote:Op zondag 17 januari 2010 02:03 schreef marcb1974 het volgende:
Een interessant stuk wel dit: Iemand bekend met een koolhydraatarm dieet?
Succes ermee.quote:Op zondag 17 januari 2010 16:41 schreef Blinker het volgende:
Nou daar ben ik weer.
Ik word een beetje gek van het jojo-effect. De laatste keer ging ik best goed, alles ging gestaag.
Toen had ik mij één keer vergrepen aan een pizza en toen ging het direct weer de verkeerde kant op en is de beer los.
Ik weet nu in ieder geval waar m'n valkuilen liggen.
Lang verhaal kort: Dieet gaat vandaag weer in
Dat is waar. Ik ga het morgen eens proberenquote:Op zondag 17 januari 2010 18:29 schreef ColdFeet het volgende:
Koffie?Het probleem is vooral dat je waarschijnlijk zo zoet gewend bent, dat je veel andere dranken flauw vvindt smaken.
Ik vind zelfgemaakte ijsthee heel lekker (maar dat maak ik alleen 's zomers).
Ik drink wel eens een glas slimpie suikervrije aanmaaklimonade.quote:Op zondag 17 januari 2010 18:28 schreef Blinker het volgende:
Geen sap meer
Wat zijn goede alternatieven? Alleen water / thee word je een beetje flauw van
Nou, doe er wat aan zou ik zeggen!quote:Op zondag 17 januari 2010 22:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Waarom is er geen fok! aankom draadje?
En van appelmoes krijg je kanker zeiden we dan vroeger.quote:Op zondag 17 januari 2010 19:05 schreef ColdFeet het volgende:
frisdrank is natuurlijk ook geen pretje voor je tanden, light net zo goed niet.
Zal wel niet veel vraag naar zijn ben ik bang.quote:
Er is wel zo'n topic geweest... Kijk hier eens tussenquote:Op zondag 17 januari 2010 22:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Waarom is er geen fok! aankom draadje?
Sterker nog, er is volgens mij zelfs een reeks voor geweest! En een hele boel losse topics van mensen die dolgraag wilden aankomen.quote:Op maandag 18 januari 2010 08:43 schreef Sjeen het volgende:
Er is wel zo'n topic geweest... Ik ga eens zoeken
Jeej! Het is toch geen draadje vol brede patjakkers die zoveel mogelijk vlees op de botten te krijgen om hun kleine piemel te compenseren?quote:Op maandag 18 januari 2010 08:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Er is wel zo'n topic geweest... Ik ga eens zoeken
quote:Op maandag 18 januari 2010 08:46 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Sterker nog, er is volgens mij zelfs een reeks voor geweest! En een hele boel losse topics van mensen die dolgraag wilden aankomen.
Hier word ik eigenlijk alleen maar zwaarder, gaat voor wie zou willen aankomen dus de goede kant opalleen wil ik helemaal niet aankomen, maar afvallen
Zou misschien wel slim zijn, maar als ik dan die lijstjes zie dan wil ik al heeeeel erg hard gaan gillen. Wat heb ik een hekel aan lijnen en op mijn eten moeten letten gekregen, want je moet het de rest van je leven doen als je aanleg hebt om dik te worden en ik wil niet meerquote:Op maandag 18 januari 2010 08:53 schreef omearos het volgende:
Isa
je bent er nog
Kom je weer hier posten?
Dat vat wel een beetje samen hoe ik me op dit moment voelquote:Op maandag 18 januari 2010 16:23 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Zou misschien wel slim zijn, maar als ik dan die lijstjes zie dan wil ik al heeeeel erg hard gaan gillen. Wat heb ik een hekel aan lijnen en op mijn eten moeten letten gekregen, want je moet het de rest van je leven doen als je aanleg hebt om dik te worden en ik wil niet meer
Sporten wil ook nog welquote:Op maandag 18 januari 2010 16:44 schreef Sarabi het volgende:
Dat vat wel een beetje samen hoe ik me op dit moment voel
Maar net wel lekker een rondje hardgelopen, dat lukt me tenminste nog wel
Ja precies, sporten vind ik ook nog steeds fijn (en heb ik ook echt nodig om goed te voelen)quote:Op maandag 18 januari 2010 16:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Sporten wil ook nog welMaar ik wil gewoon niet meer lijnen. Niet nu in ieder geval. Het helpt toch niet. Bij mij. Ik hoop wel bij jullie allemaal
als je al heel lang gelijnd hebt dan snap ik dat hoorquote:Op maandag 18 januari 2010 16:23 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Zou misschien wel slim zijn, maar als ik dan die lijstjes zie dan wil ik al heeeeel erg hard gaan gillen. Wat heb ik een hekel aan lijnen en op mijn eten moeten letten gekregen, want je moet het de rest van je leven doen als je aanleg hebt om dik te worden en ik wil niet meer
quote:Op maandag 18 januari 2010 16:57 schreef Sarabi het volgende:
Ja precies, sporten vind ik ook nog steeds fijn (en heb ik ook echt nodig om goed te voelen)
Maar waarom zou ik geen lekkere dingen mogen eten zoals alle normale mensen doen![]()
Ooit komt het goed, hou ik mezelf dan maar voor
Verder wel alles goed met je?
Goed om te horen!quote:Op maandag 18 januari 2010 17:27 schreef Isabeau het volgende:
[..]ja, op het dikker worden na gaat het prima
Ik zit eigenlijk best lekker in mijn vel en mijn vriend vindt mijn dikke kont eerder mooi dan te dik, dus dat is ook al geen motivator. De enige reden voor mij om weer hier te gaan posten zouden de mensen hier zijn, want die zijn (bijna) allemaal leuk
Nou ja, ik herinner me enkele *kuch* conflictsituaties in het verleden (de dieetdramaqueens) waardoor ik toch niet kan zeggen dat ik iedereen die hier kwam posten nou zo leuk vondquote:Op maandag 18 januari 2010 17:30 schreef DarkElf het volgende:
die niet zo subtiele bijna
en hartstikke fijn dat je tevreden met jezelf bent! en dat je je goed voelten ook dat hij dol op je is, gewoon zoals je bent. heerlijk toch!
snap ik hoorquote:Op maandag 18 januari 2010 17:35 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou ja, ik herinner me enkele *kuch* conflictsituaties in het verleden (de dieetdramaqueens) waardoor ik toch niet kan zeggen dat ik iedereen die hier kwam posten nou zo leuk vond
Een vriend?quote:Op maandag 18 januari 2010 17:27 schreef Isabeau het volgende:
[..]ja, op het dikker worden na gaat het prima
Ik zit eigenlijk best lekker in mijn vel en mijn vriend vindt mijn dikke kont eerder mooi dan te dik, dus dat is ook al geen motivator. De enige reden voor mij om weer hier te gaan posten zouden de mensen hier zijn, want die zijn (bijna) allemaal leuk
Ik was mijn handen in onschuldquote:Op maandag 18 januari 2010 17:35 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou ja, ik herinner me enkele *kuch* conflictsituaties in het verleden (de dieetdramaqueens) waardoor ik toch niet kan zeggen dat ik iedereen die hier kwam posten nou zo leuk vond
Nou, jij sowieso natuurlijkquote:Op maandag 18 januari 2010 18:17 schreef omearos het volgende:
Een vriend?![]()
![]()
Mijn vriend is ook geen motivator, hij vindt me nog steeds mooi (zijn exen zijn ook allemaal stevig) Maar voor mijn eigen gezondheid wil ik wel afvallen.
Kom gewoon posten, wij zijn heel lief
Natuurlijk heb je 100% gelijk. Kijk daarom zou ik hier ook moeten posten, zodat mensen zoals jij me even in kunnen wrijven wat ik al lang weet, maar niet doe. En misschien ga ik het dan wel doen als het hier wordt gezegd. Is in ieder geval motiverender dan 'nee lieverd, je hoeft voor mij echt niet af te vallen, ik vind je prachtig'quote:Op maandag 18 januari 2010 18:21 schreef ColdFeet het volgende:
Ik was mijn handen in onschuld
Ik kan me wel voorstellen dat je motivatie om te 'lijnen' laag is; als je gelukkig bent, heb je misschien je culinaire plezier ook wat meer teruggevonden?Maar wat let je om wel te sporten, maar verder niet te lijnen? Natuurlijk is de combi gezond eten en sporten optimaal (maar dat soort dingen weet je ook allemaal allang), maar met sporten kun je misschien serieus overgewicht voorkomen, en toch gewoon lekker eten?
mooie fotoquote:Op maandag 18 januari 2010 18:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou, jij sowieso natuurlijk![]()
En ja, een vriend, alweer een tijdje, begin er al aan te wennen.
Dit zijn wij in het openlucht museum haha:
[ afbeelding ] (let niet op dikke versie van isabeau)
quote:Op maandag 18 januari 2010 18:55 schreef MariaEtcetera het volgende:
Oh Isabeau, mooi stel en wat een toffe foto, lijkt op de oude kiekjes van mn oma!En nouja, das vast ook de bedoeling, maar het is goed gelukt bedoel ik
ik heb mij ook al aangeleerd om thee te drinken ipv een toetje te pakken. Ondertussen is dat al een gewoonte geworden en eet ik zelden nog een toetje.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:07 schreef Sjeen het volgende:
Isa
Ik heb gisteren pasta met zalm, scampi's en citroenroomsaus gehad met gekookte worteltjes. dat was efficiënt gebruik maken van de diepvries
Vandaag werken tot half twee, met de nodige lichaamsbeweging want de bestellingen moeten de deur uitNog geen idee wat we vanavond gaan eten...
Op de planning:
O - twee sneetjes bruin met kaas, mok koffie
T - banaan, mok thee
L - vier sneetjes bruin met rookvlees, mok thee
T - appel, mok thee
T - iets met dochter, koekje ofzo
D - nog geen idee
T - toetje of thee
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:08 schreef DarkElf het volgende:
tis nu nog mistiger dan gisteren trouwensmaar ik moet echt van mezelf gaan zo
Met mij erbij is het nu al stukken leukerquote:Op maandag 18 januari 2010 17:35 schreef Isabeau het volgende:
[..]
is ook zo ( al baal ik wel wat natuurlijk maar goedquote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:43 schreef Sjeen het volgende:
Hoge luchtvochtigheid heeft effect op jeToch goed dat je gegaan bent!
quote:TopVit Probiotische Yoghurt
TopVit Probiotische Yoghurt bevat probiotica en vezels voor een betere stoelgang en een ondersteuning van je weerstand. De probiotica bestaat uit de gezonde bacterie Bifidobacterium BB12. Daarnaast is extra vezel toegevoegd. Een perfecte combinatie om je darmen in optimale conditie te houden. Met 1 bekertje TopVit Probiotische Yoghurt krijg je voldoende probiotica binnen voor de hele dag.
Ja, alleen die activa betaal je 4 euro per bakje ofzo en vind ik persoonlijk niet te pruimenquote:
Kan je niet beter met wandelen beginnen dan? En dan langzaam het tempo opvoeren?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 13:33 schreef Isabeau het volgende:
Vannacht raar gelegen en nu doet mijn nek heel erg veel pijn![]()
Ik heb Evy ook nog steeds op mijn laptop staan, maar elke keer dat ik begin met hardlopen raak ik geblesseerd (heup vooral). Ik wil wel graag, maar durf niet zo goed. Vandaag menu voor de hele week maken en ik zal rekening houden met de wat slankere dingen des levens
Ik ben ook lid van de sportschoolquote:Op dinsdag 19 januari 2010 13:36 schreef DarkElf het volgende:
misschien is evy gewoon niet goed voor je isa, misschien kan je iets anders gaan doen?
Tempo van het wandelen opvoeren.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 13:36 schreef Isabeau het volgende:
Ik wandel met gemak naar mijn ouders (10 km) en meer vind ik te saai worden
yep klopt daarom vind ik het ook zo fijn..quote:Op dinsdag 19 januari 2010 13:37 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ben ook lid van de sportschoolDus er is genoeg om te doen. Alleen hardlopen is zo ideaal!
* snel!
* direct vanuit je huis te doen
* conditie gaat belachelijk snel vooruit
* het is leuk
Heus, dan loop ik hardquote:
Dat is misschien nog wel een idee, ik wil altijd te snel omdat ik het idee heb dat ik anders een beetje voor aap (olifant) loop of zo en mensen denken dat ik wel heeeel traag aan het joggen ben.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:07 schreef omearos het volgende:
op je wandeltempo gaan joggen.
Dat is het trucje wat gebruikt werd voor mij om te leren hardlopen met astma. Het gaat niet snel maar is wel intensiever dan wandelen. En als dat goedgaad langzaam tempo verhogen.
Als je wat googlet, dan vind je wel van die rekenmodules die dat op je lengte/gewicht/geslacht/bezigheden kunnen zeggen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:22 schreef Blinker het volgende:
Hoe weet ik ongeveer hoeveel calorieën/vet ik binnen moet krijgen?
Jum! Hier wortelenstamppot, had mijn Isa beslotenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:00 schreef Isabeau het volgende:
ik ben nu mijn boodschappenbriefje aan het maken
Vandaag boerenkool
Oh maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijkquote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:26 schreef motorbloempje het volgende:
ik doe niet mee aan stamppot-dag
Ga zo aan de lasagne beginnen
ik ook niet hoorquote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:26 schreef motorbloempje het volgende:
ik doe niet mee aan stamppot-dag
Ga zo aan de lasagne beginnen
Haha, dat eet ik ook niet hoorquote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:54 schreef MariaEtcetera het volgende:
Jeuzes! Meer dan 4000 kcal, hoe KOM je daaraan!*bedenkt zich ontbijt met patat, lunch met pizza en avondeten met twee borden pasta ofzo*
http://webbyishere.nl/?p=806quote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:14 schreef LovelyLady het volgende:
Wat moet ik morgenavond nou weer eten![]()
Heeft iemand nog tips met lekkere verantwoorde gerechten?
dit boek is echt aan aanrader! snelle makkelijke gerechten, low fat en zalig!quote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:14 schreef LovelyLady het volgende:
Wat moet ik morgenavond nou weer eten![]()
Heeft iemand nog tips met lekkere verantwoorde gerechten?
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:17 schreef Vido het volgende:
[..]
http://webbyishere.nl/?p=806
Vervang eventueel de hazelnoten door amandelen ofzo. Dat gerecht is echt SUPER lekker.
Gepofte aardappel (kan gewoon in de magnetron, smaakt perfect) en kipfiletje erbij, et voila!
Ik zie keine urlquote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:17 schreef DarkElf het volgende:
dit boek is echt aan aanrader! snelle makkelijke gerechten, low fat en zalig!
Nee, gewoon spekjes in de pan en bakken maar. Maar aangezien de aardappels hebben besloten alle tijd te nemen begint het zowaar best goed te komen met de spekjesquote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:59 schreef DarkElf het volgende:
oh wat vreemd? je hebt geen olie oid gebruikt? dan komt t meestal vanzelf goed toch?
misschien kan je hem de schuld geven dat hij de verkeerde aardappels gekocht heeft ofzo?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:06 schreef Isabeau het volgende:
Ross moet onderhand denken dat ik niet kan koken of zo.
Wie heeft vijanden nodig met een vriend als datquote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:20 schreef candygirl het volgende:
Ik heb een nieuw vriendje erbij, naja de cijfers erop kloppen nog niet helemaal maar toch,het gaat de goede kant op![]()
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:33 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wie heeft vijanden nodig met een vriend als dat
ja! Die is laatst zelfs zonder mij gaan spinnen!quote:Op woensdag 20 januari 2010 08:50 schreef DarkElf het volgende:
wat fijn voor je moblo! sport de mr ook nog enthousiast met je mee?
In ieder geval wat vaker de trap hier op werk. We zitten op de derde verdieping en de lift is gewoonlijk erg aanlokkelijkquote:Op woensdag 20 januari 2010 11:02 schreef omearos het volgende:
Welkom sometimes en veel succes!
Al een idee wat je aan beweging wil gaan doen?
Ik vond de Wii in ieder geval een laagdrempelige manier om weer wat te gaan bewegen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:08 schreef Sometimes het volgende:
Als ik de eerste kilo's kwijt ben dan kan ik hopelijk op het balanceboard van de Wii, kijken of dat helpt.
Daarnaast fietsen en zwemmen, maar minder dwangmatig dan de vorige afvalpoging.
Dat was ook mijn gedachte.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:16 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ik vond de Wii in ieder geval een laagdrempelige manier om weer wat te gaan bewegen.
succes sometimes. Zo ben ik ook begonnen met bewegen: eerst wii fit veel steppen. En tegenwoordig speel ik Dance Dance revolution.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:08 schreef Sometimes het volgende:
[..]
In ieder geval wat vaker de trap hier op werk. We zitten op de derde verdieping en de lift is gewoonlijk erg aanlokkelijk![]()
Als ik de eerste kilo's kwijt ben dan kan ik hopelijk op het balanceboard van de Wii, kijken of dat helpt.
Daarnaast fietsen en zwemmen, maar minder dwangmatig dan de vorige afvalpoging.
Jouw successtory / topic had ik inderdaad ook gelezen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 13:07 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
succes sometimes. Zo ben ik ook begonnen met bewegen: eerst wii fit veel steppen. En tegenwoordig speel ik Dance Dance revolution.
Ik beweeg een half uur tot een uur per dag. Dan moet je denken aan wandelen en fietsen, maar niets intensiefs. En ja, als ik op gewicht ben, zal het zeker worden aangepast, dat moet ook wel anders zal ik blijven afvallen natuurlijk en das niet de bedoeling.quote:Op woensdag 20 januari 2010 07:28 schreef LovelyLady het volgende:
Ja maar muks jij beweegt ook veel toch?
Als je straks op gewicht bent, wordt je dieet dan aangepast?
Ohja dat is ook zoquote:Op woensdag 20 januari 2010 16:35 schreef Muks het volgende:
[..]
Ik beweeg een half uur tot een uur per dag. Dan moet je denken aan wandelen en fietsen, maar niets intensiefs. En ja, als ik op gewicht ben, zal het zeker worden aangepast, dat moet ook wel anders zal ik blijven afvallen natuurlijk en das niet de bedoeling.
Ach nog 30,1 kg en dan ben ik er al !
Rond de 1750 is een mooi aantal. Ik zit zelf tussen de 1750 en 2000 en sport dagelijks 1,5 tot 2 uur en val daarmee goed af. Alhoewel ik nu al meer dan 2 weken in een plateaufase zit (in 2,5 week ongeveer 4 ons afgevallen). Behalve je bewegingspatroon lijk je erg op mij qua bouw trouwens volgens mij. Ik ben 25, 1m89 en 101kgquote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:46 schreef Blinker het volgende:
Ik vind het trouwens moeilijk in te schatten hoeveel ik nou exact nodig heb.
Ik ben 24 jaar, 1m93, 102 kilo en niet erg actief.
Volgens die calculator zou ik 2265 calorieen verbranden als ik niks zou doen en 2718 gezien mijn levensstijl.
Aan hoeveel calorieën zou ik per dag aan moeten zitten om af te vallen?
Vandaag zit ik aan 2115kcal.
Tips?
Tsja, ik vermoed dat je op een bepaald moment een vreetkick zult krijgen, als je op deze manier door blijft gaan. Maar goed, wie ben ik...quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:53 schreef candygirl het volgende:
Mijn lijstje voor vandaag:
O een broodje met vlokken , mok melk
T manderijn, koffie verkeerd
L 2 sneeen roogebrood met kaas en komkommer, koffie verkeerd
T appel
D halve schnitzel en een salade zonder saus, 2 glazen light limo
verder water!!!
Valt me op dat ik zo goed van het snoepen kan afblijven, terwijl ik normaal juist als ik ga lijnen trek erin krijg.
Terwijl ik over het algemeen al niet veel snoep.
Heb er ook geen of bijna geen moeite mee als mijn partner of andere dit wel doen, hoe zit dit met jullie?
Beterschapquote:Op woensdag 20 januari 2010 19:57 schreef Isabeau het volgende:
Mijn lijstje vandaag:
O kopje muntthee
D bordje rijstepap
Ben de heel dag al misselijk
Ik wilde eigenlijk niet reageren, maar ik zie dat Sjeen er ook een opmerking over maakt. Ik ben vorig jaar april begonnen met afvallen en at toen vergelijkbaar als jou. Ik had totaal geen trek in snoep, het eten en afvallen ging allemaal erg makkelijk en ik had er inderdaad ook geen moeite mee als mijn vriend/anderen lekkere dingen aten. Ik ben toen 38kg afgevallen, maar zit nu wel in een vreetkick-fase zoals Sjeen zegt. Nu wil dat zeker niet zeggen dat het jou ook zal gebeuren, maar ik zou je toch willen aanraden meer te gaan eten!quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:53 schreef candygirl het volgende:
T appel
verder water!!!
Valt me op dat ik zo goed van het snoepen kan afblijven, terwijl ik normaal juist als ik ga lijnen trek erin krijg.
Terwijl ik over het algemeen al niet veel snoep.
Heb er ook geen of bijna geen moeite mee als mijn partner of andere dit wel doen, hoe zit dit met jullie?
Zelfde verhaal na 30 kilo te zijn afgevallen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:46 schreef Rituals het volgende:
Ik wilde eigenlijk niet reageren, maar ik zie dat Sjeen er ook een opmerking over maakt. Ik ben vorig jaar april begonnen met afvallen en at toen vergelijkbaar als jou. Ik had totaal geen trek in snoep, het eten en afvallen ging allemaal erg makkelijk en ik had er inderdaad ook geen moeite mee als mijn vriend/anderen lekkere dingen aten. Ik ben toen 38kg afgevallen, maar zit nu wel in een vreetkick-fase zoals Sjeen zegt. Nu wil dat zeker niet zeggen dat het jou ook zal gebeuren, maar ik zou je toch willen aanraden meer te gaan eten!
*steekt hand op* en nog een zelfde verhaalquote:Op woensdag 20 januari 2010 21:49 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Zelfde verhaal na 30 kilo te zijn afgevallen.
Wel best zielig want paar jaar geleden was ik er nog zo zeker van dat het mij niet zou overkomen, stom gedoequote:
Ik ook hoorquote:Op woensdag 20 januari 2010 21:56 schreef Sarabi het volgende:
Wel best zielig want paar jaar geleden was ik er nog zo zeker van dat het mij niet zou overkomen, stom gedoe
Nu hoor je bij de mensen met ervaringquote:Op woensdag 20 januari 2010 21:56 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Wel best zielig want paar jaar geleden was ik er nog zo zeker van dat het mij niet zou overkomen, stom gedoe
Hier wederom hetzelfdequote:Op woensdag 20 januari 2010 21:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ook hoorHet afvallen ging zo gemakkelijk en ik had werkelijk totaal geen trek in snoep. Er heeft hier verdorie een aantal maanden lang chocolade in de kast gelegen en ik had er geen zin in. Een vol bord pasta? Ik kreeg met gemak een kwart op en dan een ander kwart tegen heug en meug omdat ik vond dat ik toch moest eten
Ik dacht dat het me eindelijk was gelukt, echt afvallen
Nou ja, en toen begon De Grote Onstilbare Trek. Continue aan eten denken en vecht dan maar eens tegen je lijf
Ik kreeg toen wel het idee dat slanke mensen die nooit de behoefte voelen veel te snoepen of te eten zich altijd zo voelen zoals ik me voelde toen ik zoveel afviel. Die kunnen dan ook niet begrijpen waarom je van alles in je mond steekt als je daar dikker van wordt.
Dat lijkt me ook tof!quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:39 schreef Muks het volgende:
Dat vergeten mensen nog wel eensDat ik nog een heel eind moet voor ik een gezond gewicht heb.
maar ik moet zeggen dat ik het er allemaal voor over heb. En vooral op mijn werk zijn de reacties nu erg leuk, nu begint met het echt op te vallen en dat helpt mega !
Nice.....quote:Op woensdag 20 januari 2010 22:05 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nu hoor je bij de mensen met ervaring
Als we dat toch eens wistenquote:Op woensdag 20 januari 2010 22:08 schreef LovelyLady het volgende:
* LovelyLady wilt geen vreetkickfase
Hoe voorkom ik dat?
Af en toe snoepen?
Da's toch primaquote:Op woensdag 20 januari 2010 22:08 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Nice.....
Sinds ik terug ben van sporten ben ik ook alleen maar aan het eten, gelukkig tot nu toe alleen sla, fruit en rookvlees
Zometeen maar naar bed
Mmm kaas.........ja ik ga slapenquote:Op woensdag 20 januari 2010 22:16 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Da's toch primaBeter dan mijn chocolate chip cookie en plak kaas
Slaap lekker! Ik ga ook zo...
Nu weet ik in elk geval dat crashen geen enkele zin heeft, want die kilo's zijn er in no time weer bij. Ook ben ik er achter dan je ook kunt genieten zonder letterlijk alles op te eten dat er toevallig voorbij komt. Het allerbelangrijkste blijft toch keuzes maken. Is iets echt lekker genoeg om te eten? Met als gevolg dat ik maandagavond na twee hapjes chocola de reep aan vriendlief heb gegeven omdat ik 'm niet lekker vond (melkchocola met speculoos, het leek me goddelijkquote:18 - 68 kilo
19 - 75 kilo - op kamers gegaan
20 - 65 kilo - heel veel werken, nauwelijks eten
21 - 75 kilo - stage in Londen, veel alcohol en slecht eten
23 - 80 kilo - van horecawerk naar zittend beroep
27 - 100 kilo - 'What the H... mentaliteit na overlijden schoonmoeder => 20 kilo erbij in 4 jaar
28 - 112 kilo - zwanger
29 - 105 kilo - niet meer zwanger...
30 - 78 kilo - knoppie gevonden
31 - 83 kilo - jaja, teugels laten vieren
32 - 88 kilo - idem
33 - 89 kilo - lichaam heeft blijkbaar een plateau gevonden... maar daar ben ik het niet mee eens![]()
Wow, van 169.3 naar 74.9kilo in 4,5 jaar. Dat is zo'n 20 kilo per jaar.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:11 schreef Troel het volgende:Ik keek vandaag op de site van valtaf en zag gewoon dat ik daar degene ben die het meeste is afgevallen. Ik ben daar begonnen met het startgewicht van na mijn operatie (wat dus al 6 kilo scheelde met mijn startgewicht van ervoor) en kom dan uit op 89 kilo afvallen
![]()
Kortom: van 169.3 (juni 2005) naar 74.9 (gisteren) en inmiddels een bmi van 23.6
(overigens hoop ik nog weer terug te gaan richting die 80 kilo, ik wil (en moet) echt nog een velweghaaloperatie voor mijn buik en dan blijft er straks helemaal niets meer over)
Was het maar 20 kilo per jaarquote:Op donderdag 21 januari 2010 12:29 schreef Blinker het volgende:
[..]
Wow, van 169.3 naar 74.9kilo in 4,5 jaar. Dat is zo'n 20 kilo per jaar.
Ging dat altijd vrij constant bij jou (omgooien levensstijl) of toch een licht jojo-effect?
Nouja, toch fijn dat het heeft geholpenquote:Op donderdag 21 januari 2010 12:34 schreef Troel het volgende:
[..]
Was het maar 20 kilo per jaarEen operatie heeft ervoor gezorgd dat ik in anderhalf jaar tijd al rond de 90 kilo woog, dus al heel veel afgevallen was. Twee zwangerschappen later sta ik hier
jij hebt idd een jeugdige huidquote:Op donderdag 21 januari 2010 13:16 schreef Sjeen het volgende:
Ik vind ook dat je best een punt hebt hoor
Wat wel zo is, als je dikker bent, dan is je huid een stuk steviger. Ze zeggen ook dat je dan minder snel rimpels zult krijgen... ergo, je ziet er jonger uitIk moet afkloppen, maar ik heb nergens last van mijn velletje gelukkig
(nou ja... wel van een te jeugdige huid
Maar gelukkig lijkt de kuur goed aan te slaan)
das idd niet leuk die strepen op je benen. Ik heb ze ookquote:Op donderdag 21 januari 2010 13:17 schreef ColdFeet het volgende:
Het staat natuurlijk allemaal wat minder strak; 't is een bekend fenomeen hoor, dat wat dikkere mensen gemiddeld jonger ogen. Aan de andere kant heeft de huid natuurlijk ook wel te lijden onder (snel) aankomen; wat Sjeen zegt, striae, die gaan natuurlijk nooit meer weg
Een week plannenquote:Op donderdag 21 januari 2010 14:15 schreef DarkElf het volgende:
LL. Misschien helpt het je je eten als je een weekplanning gaat maken voor je avondeten? Ik pers vind dat erg ok, en voorkomt dat ik zwicht in de supermarkt voor lekkere dingen omdat ik elke keer nog iets moet bedenken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Your body. Your soul. Your rituals.
Nou, veel mannen met flink wat overgewicht hebben die heus wel en ik vraag me af of die dan ook gaan hangenquote:
zag eens in de sauna een hele dikke oude man en t antwoord is ja.quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou, veel mannen met flink wat overgewicht hebben die heus wel en ik vraag me af of die dan ook gaan hangen
Daar gaat m'n eetlustquote:Op donderdag 21 januari 2010 16:16 schreef DarkElf het volgende:
[..]
zag eens in de sauna een hele dikke oude man en t antwoord is ja.
Het valt, gelukkig, zeer mee hierquote:Op donderdag 21 januari 2010 16:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou, veel mannen met flink wat overgewicht hebben die heus wel en ik vraag me af of die dan ook gaan hangen
Smeren kan helpen, ik gebruik dit, geen idee of het werkt maar tot nu toe 25 kilo kwijt en nog geen overtollige huid.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:23 schreef DarkElf het volgende:
[..]
jij hebt idd een jeugdige huidmaar goed das ook niet fijn getuige wat je er nu tegen slikt.
Maar ik zie wel aan mezelf, en de mr zegt dat ik mij aanstel en anderen ook, dat ik toch wat meer er naar mijn leeftijd uitziet nu (hoewel ik gelukkig nog steeds complimenten krijg als mensen horen dat ik bijna 33 ben) en voor die 11 kilo was dat echt niet zo!
(confessiontimeja ik ben bijna jarig en ja dan krijg ik altijd een soort: ahhhh ik zie mezelf ouder worden elke dag! aanval
)
Maar zou je er iets aan kunnen doen? veel smeren ofzo? (gezicht en decollete doe ik al)
[..]
das idd niet leuk die strepen op je benen. Ik heb ze ooktoen ik oa lithium ging slikken kwam ik no time 15 kilo aan en dat heeft flink resultaat gehad. Das wel jaren terug dus tegenwoordig is het beter dan toen maar toch...
maar jij bent heel rustig afgevallen en ik vind niet dat jij er ' loshangend' uitziet zeg maar (klinkt ook stom sorry)
Ben jij mijn zus??quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:11 schreef DarkElf het volgende:
nee bedoelde ook niet dat het bewust gebeurt hoor! (daarom zei ik al dat ik t niet lullig bedoelde) maar mijn zus bijv is ooit 30 kilo afgevallen en zij ziet er echt een stuk ouder uit sindsdien.. en zij heeft daarvoor maar 1x eerder gewicht verloren. Dus als ik dat allemaal zo lees vraag ik mij af hoe dat met de huidjes van mensen zit.
Natuurlijk mag je dat vinden!quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:09 schreef Sjeen het volgende:
Whooooohoooo, je had dus een BMI van 28,5 ofzo... Spectaculair
Het spijt me vreselijk maar naar mijn mening ben je aan het crashen. Mag jij vinden van niet, kunnen we het eens zijn dat we het oneens zijn
En als ik dan een BMI had van 28,5 moest ik me hier toch aanmelden en niet in dat andere topic???quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:09 schreef Sjeen het volgende:
Whooooohoooo, je had dus een BMI van 28,5 ofzo... Spectaculair
Het spijt me vreselijk maar naar mijn mening ben je aan het crashen. Mag jij vinden van niet, kunnen we het eens zijn dat we het oneens zijn
En gun jezelf gewoon af en toe iets lekkers, een stukje chocola, een plak zelfgebakken cake, een lekker glas wijn. Geniet van het levenquote:Op woensdag 20 januari 2010 19:53 schreef candygirl het volgende:
neem nog een mandarijntje erbij
neem nog iets bij de lunch, bijvoorbeeld een gekookt eitje, een extra snee brood oid
T appel
waarom zonder dressing? Waar is de pasta/rijst/aardappel?
verder water!!!
En hier mis ik nog een zuivel iets, yoghurt of kwark
Candy dit is te weinig..quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:53 schreef candygirl het volgende:
T appel
verder water!!!
Als je lijstjes opschrijft dan besef je ook wel eens dingen, soms schrik je ervan hoe weinig het soms is.quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:22 schreef candygirl het volgende:
Kijk hier kan ik iets mee!![]()
dit was /is ook de reden om te hier mee te posten ,aangezien ik niet een dietiste ofzo in mijn zorg pakket heb zitten
wat een lullige mensen allemaalquote:Op donderdag 21 januari 2010 19:12 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Ben jij mijn zus??
Nou ik ben dus ruim 30 kg afgevallen (van 87 tot 56) en iedereen vind het eigenlijk lelijk, tenminste ik krijg alleen kritiek..Dat ik ouder eruit zie, ongezond zelfs
Dus, kritiek krijg je altijd, hoe je er ook uit ziet... sterker nog, als je wat slanker wordt hebben mensen helemaal het gevoel dat ze alles tegen je kunnen zeggen.
Hou dus rekening met je eigen geluk want voor anderen mag/moet je het niet doen!
oh leuk nou ja hard werken is ook beweging iddquote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:44 schreef Sjeen het volgende:
In de sporthal is een gala zaterdag, ik sta achter het buffet dan
Nou ja, je mag er dan minder jong uitzien, met zoveel kilo's minder is de kans dat je oud wordt een stuk groterquote:Op donderdag 21 januari 2010 20:15 schreef Muks het volgende:
Ohh mensen zeggen nu ook, je gezicht wordt iel, nou ik vind er niks iels aan, ja ik word wat ouder in mijn gezicht maar mag het ? Ik ben geen 17 meer, men schatte mij altijd vele jaren jonger dus ik vind het eerlijk gezegd niet erg om eens niet mijn id-kaart te moeten laten zien als ik drank wil kopen..
Zo flauw! 't Is niet alsof je ineens anorectisch in maatje 34 wilt passen, je bent gewoon gezond bezig...quote:En mensen die horen dat er 27 kg af is, die zeggen ook : sla je niet door... ook zo'n opmerking waar ik niks mee kan, ik ben blij dat ik eindelijk minder weeg en ga door zolang het wil...lukt het bij bijv 80 kg niet meer, nou dan kan ik daar tevreden mee zijn. We zullen zien
Sub pm maar ff lezenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:33 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Nou ja, je mag er dan minder jong uitzien, met zoveel kilo's minder is de kans dat je oud wordt een stuk groter
[..]
Zo flauw! 't Is niet alsof je ineens anorectisch in maatje 34 wilt passen, je bent gewoon gezond bezig...Ben jij een kloon van iemand die hier eerst postte?
daarmee zeg je dat ik, en sjeen bijv ook, easy ben (zijn) . aardig van jequote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:55 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik ben ook best picky hoorOf het moet echt goedkoop zijn
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:57 schreef DarkElf het volgende:
[..]
daarmee zeg je dat ik, en sjeen bijv ook, easy ben (zijn) . aardig van je
dr stond ook eenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:02 schreef ColdFeet het volgende:
[..]Hoe lees ik overal iets negatiefs in
Maar ik ben echt wel een zeikerd, ik kan een perfect fraaie laars rustig afkeuren op het patroontje op de hak of het materiaal van de zool of de curve van de neus. Ach ja.
Zeg Sjeen, mag ik eens de knuppel in het hoenderhok gooien? Als je denkt dat ik geen gelijk heb, mag je het direct naast je neerleggen hoor! (tot zover mijn welgemeende gevoelige-zielendisclaimerquote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:59 schreef Sjeen het volgende:
Waarom maandag pas beginnen? Je kun nu toch ook al enigszins aanpassen, van uitstel komt afstel enzo
Got me therequote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:09 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Zeg Sjeen, mag ik eens de knuppel in het hoenderhok gooien? Als je denkt dat ik geen gelijk heb, mag je het direct naast je neerleggen hoor! (tot zover mijn welgemeende gevoelige-zielendisclaimer).
Moet je dat zelf ook niet eens gaan doen? Ik lees al ruim twee jaar mee met de dieetclub, en ik zie jou altijd hetzelfde posten: vanavond een etentje, de boog kan niet altijd gespannen staan, ik moet ook nog genieten van het leven, dat is belangrijk, ik ben mijn knopje kwijt, ik ga weer beginnen met Evy, ik ga lekker borrelen met vrienden, ik moet mezelf toch wat toestaan...
Het lijkt alsof je zelf ook maar blijft uitstellen om af te gaan vallen!
Eerder op sportgebied eigenlijk, qua eten is het zo dat we de vriezer vol hebben liggen met zelfgeblancheerde groenten en zelfgesneden soepgroente. Snel iets maken, is meestal groentesoep dan, omdat Isa dat ook lekker vindt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:21 schreef motorbloempje het volgende:
Het lijkt mij ook wel moeilijker vol te houden als je een gezin hebt.
Natuurlijk is het voor hen ook belangrijk om een goed eetpatroon te hebben, maar in de hectiek lijken mij 'slechte' keuzes sneller gemaakt dan 'betere' keuzes. Of vergis ik me daar in?
De droppot was al bijna leeg toen ik dit schreef (ik verveel me weer de klere op werk), dus vandaag beginnen zit er gewoon niet meer in.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:59 schreef Sjeen het volgende:
Waarom maandag pas beginnen? Je kun nu toch ook al enigszins aanpassen, van uitstel komt afstel enzo
t is nooit te laat om te beginnen en beter nu dan te laatquote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:42 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
De droppot was al bijna leeg toen ik dit schreef (ik verveel me weer de klere op werk), dus vandaag beginnen zit er gewoon niet meer in.
Dit weekend heb ik een paar afspraken, gaat ook niet goed komen dan. Dus maandag beginnen. Van het weekend wel even goed boodschappen doen en letten op wat ik koop
Doelen heb ik ja, mijn eerste is dus eind dit jaar min 25. Wat volgens mij te doen moet zijn door netjes te eten en straks, als mijn rug het er weer mee eens is, gaan sporten.
Nou ja, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Temeer omdat je eerst écht flink te zwaar was, en nu nog maar een klein beetje. Ik weet ook niet hoe ongezond je je erbij voelt; ik had op een gegeven moment echt een flutconditie en mijn enkels en knieen deden pijn als ik 's morgens wakker werd. Toen ik me realiseerde dat dat van mijn gewicht kwam, schrok ik echt heel ergquote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:28 schreef Sjeen het volgende:
Voornamelijk door sociaal leven, regelmatig uiteten en geen zin om op te letten, heel erg graag een glas wijn drinken, geen tijd/mogelijkheid om te evy-en (kindje thuis, vriend die ook graag sport), kortom het was me de 'opgave' niet waard... Als je er niet compleet achter staat, kun je er niet compleet voor gaan en dan strand de poging voortijdig, bij mij tenminste. Factor twee, de buitenwereld vind me niet te zwaar. Sterker nog, ik krijg continu verteld dat ik er goed (lekker/sexy/etc) uitzie. Probeer dan eens vol te houden dat je echt wat kilo's kwijt wilt
Ik hoop dat het dit keer echt luktquote:Nu ben ik vanwege medicijnenkuur voorlopig alcoholarm/vrij, dus dat leek me een gunstig moment om ermee aan de slag te gaan. Ik ga weer met kleine stapjes, vooralsnog is het streven om onder de 85 te komen. En aan de buitenwereld leg ik wel uit dat het niet voor de mooi is maar voor de gezondheid
Wat jullie kunnen doen... geen idee eigenlijk, denk echt dat ik het zelf moet doen. Thuis heb ik alle steun gelukkig
Ik vat niet snel dingen negatief opIs goed om soms eens te moeten nadenken ovder dingen
amen to thatquote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:49 schreef Muks het volgende:
[..]
t is nooit te laat om te beginnen en beter nu dan te laat
Maar als geen ander weet ik hoe moeilijk beginnen is, nog lastiger is doorzetten...maar ik kan na 28,3 kg toch wel zeggen dat dat laatste me is gelukt !
En ik begin gewoon elke dag opnieuw.... Elke dag is een nieuwe start en heb ik eens iets gegeten wat ik eigenlijk niet bedacht had, nou daar kom ik echt geen kilo's van aan hooguit hou je wat vocht vast.
En t grote voordeel van zo denken is dat ik het makkelijker volhou dat ooit.
Daar zeg je inderdaad iets... Nog nooit echt over nagedacht eigenlijk maar je hebt gelijk. Ik speel zonder problemen een vijfsetter, mijn gewrichten geven geen commentaar (mijn rug wel, maar dat heeft een andere oorzaak) kortom, ik voel me eigenlijk prima. Maar het lijkt me gewoon beter als het een paar kilo minder zijn en dan zitten sommige kleren ook net even iets beter...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:50 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Nou ja, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Temeer omdat je eerst écht flink te zwaar was, en nu nog maar een klein beetje. Ik weet ook niet hoe ongezond je je erbij voelt; ik had op een gegeven moment echt een flutconditie en mijn enkels en knieen deden pijn als ik 's morgens wakker werd. Toen ik me realiseerde dat dat van mijn gewicht kwam, schrok ik echt heel ergMaar als jij gewoon fit bent, sja...
Aan de andere kant zou je waarschijnlijk met, zeg, 5-7 kilo eraf je gezondheid toch echt een plezier doen
[..]
Ik ookquote:Ik hoop dat het dit keer echt lukt
Omdat je zojuist een droppot hebt leeggegeten, kun je vandaag niet meer beginnen? Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld. Je hebt de droppot leeggegeten DUS is vandaag een uitgelezen mogelijkheid om te beginnen. Vanavond een uitgebalanceerd diner en later op de avond een beperkt en gezond tussendoortjequote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:42 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
De droppot was al bijna leeg toen ik dit schreef (ik verveel me weer de klere op werk), dus vandaag beginnen zit er gewoon niet meer in.
Dit weekend heb ik een paar afspraken, gaat ook niet goed komen dan. Dus maandag beginnen. Van het weekend wel even goed boodschappen doen en letten op wat ik koop
Doelen heb ik ja, mijn eerste is dus eind dit jaar min 25. Wat volgens mij te doen moet zijn door netjes te eten en straks, als mijn rug het er weer mee eens is, gaan sporten.
Vond je ja? Was bij mij juist andersomquote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:49 schreef Muks het volgende:
[..]
Maar als geen ander weet ik hoe moeilijk beginnen is, nog lastiger is doorzetten...
En hoelang ben jij nu al bezig?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:10 schreef Vido het volgende:
[..]
Vond je ja? Was bij mij juist andersomWilde al 'n jaar lang beginnen met afvallen, maar kwam er nooit van. Ben uiteindelijk begonnen zodra ik stopte met mijn online gameverslaving (World of Warcraft, ugh
). Maar 't volhouden vind ik nu geen enkele uitdaging juist...
Is niet alleen een kwestie van niet willen, maar ook van niet kunnenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:18 schreef Vido het volgende:
4 maanden. Is inderdaad niet lang vergeleken met sommige anderen hier, maar toch zie ik het niet veel mensen volhouden: gedurende 4 maanden 6-7 keer per week sporten
Dat is waar, maar voor sommige is dat natuurlijk een wel overwogen keuze om dat niet te doenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:18 schreef Vido het volgende:
4 maanden. Is inderdaad niet lang vergeleken met sommige anderen hier, maar toch zie ik het niet veel mensen volhouden: gedurende 4 maanden 6-7 keer per week sporten
Al zou ik het willen... denk dat het niet gezond zou zijn voor mijn relatie en thuissituatie. 'Papa, wie is die mevrouw die het vlees snijdt op zondag?'quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:20 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Is niet alleen een kwestie van niet willen, maar ook van niet kunnenBest veel belasting op je gewrichten, wat zeker met overgewicht geen pretje is.
Natuurlijk belast je je gewrichten wel! In beide gevallen. Zwemmen is zelfs best blessuregevoelig.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:24 schreef Vido het volgende:
Ik woog 125, dus ik weet er alles van. Zijn meer dan genoeg oplossingen voor, zoals zwemmen of de crosstrainer op de sportschool. Laatste optie is waar ik voor gekozen heb... Totaal niet belastend voor je gewrichten omdat het een vloeiende beweging is en ook geen "klappen" op je gewrichten omdat je bij wijze van spreken "stil staat".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |