Nou ja, zalm en tonijn zijn eigenlijk nooit verkeerd. Komkommer, surimi (=zooi in elkaar gemokerde witvis), mango + munt, japanse omelet, gerookte zalm met milde kruidenboter. Paling kan ookquote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:04 schreef IceDustbin2 het volgende:
Ik ga het binnenkort ook eens proberen zelf te maken
mn stiefma (als japanner zijnde) maakt het geregeld en ik zelf krijg er geen genoeg van xD
of mn huisgenoten mijn smaak delen is natuurlijk de vraag.
Zijn er nog tips om te zorgen dat iedereen het eigenlijk wel lekker vind? (dus welke soorten vis enzo, wat voor groenten(stel dat iemand geen vis lust) en wat voor eventuele extra dingen?)
Oh en, weet iemand een Toko te vinden in Breda? Ik kon er zou gauw geen vinden en mn lokale Jumbo heeft geen zeewier
Is dat niet een nigiri vormpje? Want hoe je kan rollen met een vormpje en die nori er om heen kan doen zie ik niet helemaalquote:Op woensdag 14 oktober 2009 11:26 schreef Guppyfriend het volgende:
Bij Amazing Oriental heb ik een rol-vormpje gekocht. Moet het alleen nog steeds proberen. Maar misschien is dat iets voor je?
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:28 schreef Pheno het volgende:
De rijst in een rijstkoker ben ik zelf niet zo fan van, maar dat komt omdat ik ruzie heb met dat ding (het aankoeken komt me bekend voor zeg maar, niet alleen bij sushirijst).
Voor 10 rollen of een mix van nigiri/rollen pak ik 500 gram rijst,.
Schoonmaken: rijst in een vergiet/zeef wassen, daar heb ik een zeef voor, dat is wat makkelijker dan de IKEA vergiet die we hebben en waar die korrels in blijven hangen
Gewoon in een bak met water dompelen en maar laten stromen en af en toe overgieten van zeef naar bak en andersomDaarna even drogen.
Koken: ik kook eerst 500ml water met wat dashipoeder in een pannetje. Als het water kookt doe ik de rijst er in. Als het goed is ligt alle rijst net onder het water. Deksel erop en een minuut even aan de kook brengen. Niet laten overkoken, merk je dat het kookt, gas/inductie/whatever terug.
Daarna 19 minuten rustig pruttelen. Om een indicatie te geven, Van de 9 standen gebruik ik 7~9 voor het 1 minuut koken, 1~2 voor de 19 minuten. Deksel nooit oplichten.
Na de 20 minuten voorbij zijn dan 15 minuten nagaren. Dus gas uit. Heb je mooi even tijd om de sushidressing te maken. Ik gebruik 3 eetlepels rijstazijn, 1 eetlepel mirin. Een theelepeltje suiker (mirin maakt het al zoet, dus hoeft niet echt veel) en een snufje zout. Dat even in de magnetron opwarmen zodat de suiker tijdens het roeren echt kan oplossen.
Als de rijst klaar is, dan overgooien in een ruime kom. De dressing erbij gooien en goed mengen. Dan mag het gaan afkoelen, dat kan met wat wapperen, maar ik ben lui en laat het een half uurtje staan. En natuurlijk soms even omscheppen.
Een wat lange bereidingsmanier dan de rijstkoker, maar zo heb ik het me laten leren door een sushiworkshop en wat zelf experimenteren met de dressingEn het gaat eigenlijk altijd goed.
En door de dashi ruikt het zo lekker
Ik zie het geklungel van mezelf met zo'n ding alquote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:50 schreef mmascha het volgende:
Mooie OP!
Sorry ik had het niet door.
Er bestaan wel rolvormen. Met een plastic laagje wat je er onderuit trekt en het dan in de nori rolt.
Of zoiets:
[ afbeelding ]
denk dat ik er dan 1 doe in de tijd dat ik er met de hand 4 rolquote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:44 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik zie het geklungel van mezelf met zo'n ding al
Kunnen je vingers daar niet per ongeluk tussen komen?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:50 schreef mmascha het volgende:
Mooie OP!
Er bestaan wel rolvormen. Met een plastic laagje wat je er onderuit trekt en het dan in de nori rolt.
Of zoiets:
[ afbeelding ]
volgens mij zit daar zelfs garantie opquote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:29 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Kunnen je vingers daar niet per ongeluk tussen komen?
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:30 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
volgens mij zit daar zelfs garantie op
Dat was toch ook het geval toen we voor de allereerste keer thuis sushi maakten? Toen ik dacht, ah, die wortel, die snij ik wel ff zonder snijplankje? En toen ik daarna flauwviel?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:35 schreef Pheno het volgende:
Nieuw recept: sushi met vinger?
En dat ik die secondelijm moest zoeken?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:36 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Dat was toch ook het geval toen we voor de allereerste keer thuis sushi maakten? Toen ik dacht, ah, die wortel, die snij ik wel ff zonder snijplankje? En toen ik daarna flauwviel?
Je overdrijft.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
[..]
En dat ik die secondelijm moest zoeken?
Het was wel horror hoor.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:39 schreef motorbloempje het volgende:
* motorbloempje pakt de popcorn
* Koepert schuift aan, graait mee, en verzorgt de drankjesquote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:39 schreef motorbloempje het volgende:
* motorbloempje pakt de popcorn
Ik vind een matje niet lastig, maar dat kan aan mij liggenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:26 schreef mmascha het volgende:
Ieuw! Ik heb een beeld (vingersushi). Even geen popcorn voor mij!
Hoe meer spullen, hoe meer je weer schoon moet maken.
Maar is dit nou echt gemakkelijk dan gewoon met een matje rollen?
(deze bedoelde ik net maar kon um even niet vinden)
Echt zo'n TellSell-stem
Zo'n matje werkt perfect voor gewone rollen met nori. Dan heb je echt niks anders nodig. Maar als je zo'n binnestebuitenrolletje wilt maken (met viseitjes of sesamzaadjes aan de buitenkant) weer huishoudfolie nodig en ach, dan kan ik me voorstellen dat zo'n plastic oprolding wel handig kan zijn, want afwasbaar. Hoewel het er eerlijk gezegd op dat filmpje helemaal NIET handig uitziet. Dus op basis daarvan zou ik het nooit kopen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:26 schreef mmascha het volgende:
Ieuw! Ik heb een beeld (vingersushi). Even geen popcorn voor mij!
Hoe meer spullen, hoe meer je weer schoon moet maken.
Maar is dit nou echt gemakkelijk dan gewoon met een matje rollen?
(deze bedoelde ik net maar kon um even niet vinden)
Echt zo'n TellSell-stem
Waar haal je die?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:50 schreef mmascha het volgende:
Mooie OP!
Of zoiets:
[ afbeelding ]
hey, tofquote:Op donderdag 15 oktober 2009 23:42 schreef RobinOok het volgende:
En voor blokjes rijst, wat dingetje zegt, nigiri sushi gebruik ik een vormpje voor 5 nigiri's per keer. Werkt prima.
Maar ook dat kan best met de hand, als je niet al teveel maalt om gelijkvormigheid.
[ afbeelding ]
Die liggen in allerlei vormen in de tokoquote:
quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 09:02 schreef kittykbs het volgende:
ook heb ikzelf ontdekt dat ik de sushi's een dag later lekkerder vind.
quote:Zelf doe ik het op onderstaande manier naar een recept uit het boekje: Simpelweg lekker SUSHI.
Ingredienten voor 10 stuks:
10 grote, rauwe garnalen zonder kop *
1 el sake
1/2 tl zout
1 el rijstazijn
1/5 portie versgekookte sushirijst
wasabi pasta
japanse sojasaus. ingemaakte gember en wasabipasta voor erbij.
* Indien bevroren laat je je garnalen ontdooien.
* Pak sateprikkers en prik deze in de lengte door de sushi heen, vanaf de plek waar het kopje zat. Zorg ervoor dat de garnaal i.p.v krom nu rechtgetrokken wordt. Dit is belangrijk, zo blijven ze mooi recht tijdens het koken en zijn ze makkelijk te gebruiken op je sushi.
* Zet een pan met water op en gooi de sake en het zout erin en wacht totdat het kookt.
* Leg de garnalen in het water en laat ze er ongeveer 2 minuten in liggen sudderen totdat ze mooi roze zijn.
* Laat ze vervolgens uitlekken en afkoelen.
* Als de garnalen zijn afgekoeld kun je ze pellen. Laat omdat het mooi is het staartje aan de garnaal zitten. Volgens Japanners is eten goed voor je als het er mooi uitziet en lekker smaakt. Het oog wil ook wat zullen we maar zeggen.
* Snij met een scherp mesje de rug wat in om het darmkanaal te verwijderen, dit is een zwart streepje dat tevoorschijn komt nadat je het opengesneden hebt, je herkent het zo.
* Als het darmkanaal verwijderd is maak je de inkeping dieper en klap je de garnaal open.
* Besprenkel de garnalen met rijstazijn en leg ze in de koelkast.
* Maak je hand een beetje vochtig en pak een hoeveelheid rijst ter grootte van een golfbal in je hand. Druk dit met je hand samen tot een ovaal bolletje. Druk het met de vingers van je andere hand samen tot een rechthoekje van ongeveer 5x2 cm.
* Pak een garnaal en indien gewenst doe je er met je vinger een beetje wasabi in.
* Leg de garnaal over het blokje rijst en druk de zijkanten licht aan in de korte uiteinden van het rijstblokje zodat het blijft vastzitten.
* Doe dit met de rest van de garnalen opnieuw.
* Dan serveren met wasabi, sojasaus en de gember
Niet zo heel ingewikkeld.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:38 schreef aceHigh het volgende:
Iemand hier weleens sushi met makreel gemaakt? Ik wil graag nigiri met makreel maken, maar volgens mij moet ik dan eerst nog wat met de makreel doen tegen eventuele parasieten.
Heeft iemand hier ervaring mee of eventueel een goed duidelijk receptje?
quote:Buy extremely fresh mackerel. Take the guts out and fillet the fish. Soak the slices in rice wine vinegar for one hour. Wipe the fish well with a paper towel and peel the skin. Slice the fish into smaller pieces diagonally.
Owjee, hoe zat het ook alweer...quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:38 schreef aceHigh het volgende:
Iemand hier weleens sushi met makreel gemaakt? Ik wil graag nigiri met makreel maken, maar volgens mij moet ik dan eerst nog wat met de makreel doen tegen eventuele parasieten.
Heeft iemand hier ervaring mee of eventueel een goed duidelijk receptje?
Ik plak het pakje altijd weer dicht met plakband. Even de lucht uit de verpakking drukken. Blijf goed krokant tot de volgende keer bij mij,quote:Op donderdag 22 oktober 2009 19:06 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Ik hou altijd nori over, maar een paar dagen later is hij helemaal slap dat vind ik zo zonde.
Kan ik het misschien invriezen?
Thnx voor de tips!quote:Op donderdag 22 oktober 2009 22:18 schreef mmascha het volgende:
[..]
Ik plak het pakje altijd weer dicht met plakband. Even de lucht uit de verpakking drukken. Blijf goed krokant tot de volgende keer bij mij,
En voor sushi-vulling-tips:
Je moet even het topic een beetje door neuzen.(Als je dat al niet gedaan hebt) Er komen vaak lekkere dingen voorbij. Ik lees altijd even wat terug voordat ik het ga maken. Zo kom ik weer op nieuwe dingen.
Iets wat iig de laatste tijd vaak terugkomt is mango. Zalm met mango, mango met munt en dat soort variaties. Zalm met kruidenkaas al eens gemaakt?
Meer kan ik even niet bedenken op dit moment. Succes en vooral eet smakelijk! (Owja, altijd leuk: foto's maken!)
Oeps!quote:
Dat linkje staat ook in mijn bericht.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 08:35 schreef Pheno het volgende:
Hier, eerste hit google van van onze medefokker mirugai:
http://sushi.web-log.nl/sushi/2005/10/parasieten.html
Tobiko.quote:Daarnaast maak ik nog wat Temaki met dezelfde materialen en voeg ik aan het einde nog een eetlepel eitjes van de Vliegende Vis toe, ben de naam ff kwijt maar het lijkt op Bokito maar dan andersDe Temaki maak ik niet groot maar wel fijn anders zit je snel vol en dat is jammer. De sushi snij ik nooit zo dik want de eters vinden het leuk om van alles zoveel mogelijk te proberen.
Niks mis mee, groot assortiment, ik kom er wekelijks, soms vaker. |e hebben een klein Japans schap. Hoezo?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:57 schreef Martijn_77 het volgende:
Iemand ervaring met het assortiment van de Asiana Superstore uit tilburg?
Diepvries zalm en tonijn uit de supermarkt heeft niet veel meer met verse vis te maken. De verse vis van de AH en de Plus is in ieder geval prima te doen.quote:Op woensdag 11 november 2009 10:25 schreef Prometus het volgende:
Ik ga zo sushi maken en ik kan alleen zalm, tonijn van de supermarkt regelen, het zal niet super zijn maar kan ik beter zalm uit de koeling halen of uit de vriezer om rauw te eten? En tonijn?
Thanks.
Goed idee, vooral met de mayo!quote:Op woensdag 11 november 2009 19:06 schreef mmascha het volgende:
Tonijn uit blik is misschien een betaalbare optie. Beetje aanmaken met wat mayo en wasabi.
Lekker hoor!
Tekort gekookt of teveel rijstazijn erbij gegooid?quote:Op dinsdag 24 november 2009 19:11 schreef RandomMoron het volgende:
mijn rijst was te nat. Heerlijke sushi hoor, gelukkig eet ik alleen. Maar het is niet perfect![]()
Ohja..vulling : Komkommer, snotolfkuit en smack, hehe..
Ik doe ook wel eens een likje wasabi in de rol. Ook heb ik bij de toko sesamzaadjes met verschillende smaakjes gehaald, die zijn handig voor inside-outs. Pheno is hier de rijstkoker, volgens mij doet ie ook nog andere dingen in de rijst zelf. Dashi, zout en suiker. Zeker weten doe ik dat niet.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:24 schreef 14medusa het volgende:
!!!
Ik heb sushi gemaakt: zalm, tonijn, sushi rijst, avocado,komkommer, lente-ui, beetje gember...wat hardgekookt ei en tomaat.....
ik vond het maar een slappe hap! vond het echt niet bijzonder lekker ofzo.. ik at het met wat familie die regelmatig sushi eten en die vonden het net zo lekker als ze het buiten de deur eten maar het enige wat ik proefde was de kikoman soyasaus waar ik t in doopte want anders zat er al helemaal geen smaak aan..... en de blaadjes ofzo wat er omheen zat was lichtelijk taai en kon ik af en toe xtra lang op gaan zitten kauwen....
nee voor mij niet voor herhaling vatbaar... hoewel het heel erg leuk was om te maken, heb ik echt plezier in gehad en ze waren echt super netjes opgerold en leuk op een enorme schaal geserveerd.... maar het heeft nu niet bepaald mn smaakpapillen geprikkeld.... of doe ik nu echt iets verkeerd? of hoort het zo vlak te smaken... heb me laten vertellen dat ik er dus geen kruiden doorheen mocht doen behalven die rijstazijn enverse gember.
Sushi is ook geen gerecht waarbij de vlammen je uit de bek slaan (tenzij je uitschiet met wasabi). Het is eerder zoet dan pittig.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:48 schreef 14medusa het volgende:
rijstazijn wel maar geen zout en suiker.als t aan mij lag had ik er een halve kruidenkast doorheen gedaan hihi.... zal er volgende keer dan zout en suiker ook doorheen scheppen.
Ben er idd geweest en hij had idd een mooi assortimentquote:Op donderdag 29 oktober 2009 03:10 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Niks mis mee, groot assortiment, ik kom er wekelijks, soms vaker. |e hebben een klein Japans schap. Hoezo?
ik gok te kort gekooktquote:Op woensdag 25 november 2009 14:01 schreef pjaminon het volgende:
[..]
Tekort gekookt of teveel rijstazijn erbij gegooid?
Je zou chuka wakame gunkan kunnen maken. Rijstblokje, nori erom heen zodat er boven wat ruimte is en vullen met chuka wakame.quote:Op zondag 29 november 2009 20:16 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Ik ben echt dol op sushi, maar heb het nog nooit zelf gemaakt. A.d.h.v. dit topic ga ik zeker een keer een poging wagen.
Ik heb wel een keer rauwe tonijnfilet gekocht bij de visboer, in plakjes gesneden en dan heerlijk in de sojasaus dopen.
Gebruikt iemand weleens wakame (zeewier) voor de sushi? Dit zag ik gisteren bij de visboer liggen en ff geproefd natuurlijk.
is het raar dat katten nori lusten? Want ik had laatst ricecrackers gekocht met nori eromheen en als ik dat gaf at ie het op en kwam echt bedelen. Hij is zelfs op het aanrecht gesprongen 's nachts en heeft de ricecrackers eraf gegooid en de zak opengescheurd.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:06 schreef kittykbs het volgende:
Ik wilde weer sushi maken, maar de kat heeft de Nori ontdekt in de kelder en heeft het allemaal open gekrabt en opgegeten![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
over een paar weekjes nog maar eens een gokje wagen
De tonijn uit blik wel goed laten uitlekken, anders doet dat het wel in de sushi, met natte rollen tot gevolgquote:Op vrijdag 4 december 2009 17:50 schreef Sarabi het volgende:
Morgen sushi maken voor de familie
Dit keer met zalm, tonijn uit blik en garnalen
Geen probleem. De surimi bij de visboer komt ook gewoon uit de diepvries ;-)quote:Op vrijdag 11 december 2009 20:56 schreef oh-oh het volgende:
En meteen een vraag eigenlijk, kan ik surimi invriezen per blokje, omdat ik altijd maar weinig maak?
Zo stond er ook een keer een kok bij de AH sushi (suusjie, zoals ie zei) te promoten. Ook met heel droge rijst, leek nergens op.quote:Op zondag 20 december 2009 15:36 schreef AllRight het volgende:
Gisteren was ik bij de Macro waar je goede kwaliteit kunt kopen normaal gesproken, ook van vis e.d. Stond er zo'n dame met een bord sushi die je kon proeven. Echt niet te vr*ten zeg; droog, hard en totaal smakeloos. Als je op die manier voor het eerst met sushi in aanraking koimt lust je ze nooit meer vrees ik, ongelofelijk
Ziet er goed uitquote:Op woensdag 9 december 2009 00:25 schreef Jaguarized het volgende:
Onlangs voor het eerst eens een poging gedaan. Goedkope nep-surimi van de AH en komkommer als vulling.
[ afbeelding ]
Maar goeie susjishit is dan ook wel abominabel duur zeg!quote:Op zondag 20 december 2009 17:27 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ziet er goed uit![]()
ik gebruik ook die surimi van de AH.. ach, student hé
Je moet naar een toko gaan! Scheelt heel veel. Xenos heeft soms ook goedkope nori, gember en wasabi. Rijst ben ik daar nog niet tegengekomen.quote:Op zondag 20 december 2009 20:50 schreef _Loki het volgende:
Weet iemand waar je goedkope spullen kunt halen voor sushi? Ik was bij de jumbo en dat is me toch duur ._.
3,50 voor norivellen, 3 euro voor een zakje rijst.. beetje boven mijn budget.
Das een leuk kado voor jezelf ja!quote:Op zondag 20 december 2009 18:35 schreef renzell het volgende:
Ik denk dat ik mijzelf wat sushibordjes en bakjes cadeau doe voor als er zich hier met kerst mensen ongans aan komen eten.
Inderdaad, daar ga ik ook maar even langs denk ik.quote:Op maandag 21 december 2009 09:58 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Das een leuk kado voor jezelf ja!
Ik ga van de week ook nog ff bij de Toko hier wat leuke dingen halen aan bordjes en schaaltjes, kost geen cent daar
Bij van die hippe kook- en woonwinkels hebben ze alleen van dat dure gedoe, en dat is niet eens leuk vaak.quote:Op maandag 21 december 2009 10:43 schreef renzell het volgende:
[..]
Inderdaad, daar ga ik ook maar even langs denk ik.Fijn, toko's!
Oei , das balenquote:Op woensdag 23 december 2009 15:23 schreef renzell het volgende:
Geen bordjes bij de Toko.Nu moet ik toch naar elders, daarvoor. Iemand tips?
Woops...quote:Op woensdag 23 december 2009 15:27 schreef renzell het volgende:
Xenos zou kunnen misschien.
Heb al een paar Toko's afgefietstglibberd vandaag.
En datterwijl ik eigenlijk gewoon moet werken.
Maastrichtquote:
Hmm. Dat heb ik nog nooit gehad. Hoe lang heb je gedaan over het prepareren?quote:Op zondag 27 december 2009 11:58 schreef renzell het volgende:
Ik heb gisteren echt een verbluffend mooie sushischotel gemaakt.Jammer dat ik geen foto heb kunnen maken ervan.
Het was alleen vervelend dat de rijst gedurende het prepareren steeds droger en harder werd. Uiteindelijk was het bijna niet meer te gebruiken en heb ik voor de laatste noribladeren nieuwe rijst gekookt. Iemand daar ervaring mee en ideeën over hoe dit op te lossen?
netjes hoor! vooral die dubbeldekkertjes vind ik leuk, nog nooit gezien zoquote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:59 schreef DeZwabber het volgende:
Hallo sushipeople!
Ik ben gisteren begonnen met sushi maken voor het eerst, en na een beetje prutsen kreeg ik dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
*trots is*
ik vond ze een beetje tegenvallen kwa uiterlijk, soms zijn ze een beetje vervormd door het snijden, ik moet eigenlijk een oshizushi vorm halen / maken, dan kan ik ze makkelijker persen, en snijdenquote:Op zondag 10 januari 2010 13:56 schreef Martijn_77 het volgende:
Die dubbel dekkers zien er echt top uit
In het blaadje van de Jan Linders werden die dubbeldekkertjes zebrasushi genoemd.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:59 schreef DeZwabber het volgende:
Hallo sushipeople!
Ik ben gisteren begonnen met sushi maken voor het eerst, en na een beetje prutsen kreeg ik dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
*trots is*
Très Jan des Bouvrie, deze sushi.quote:Op zondag 17 januari 2010 16:25 schreef _Loki het volgende:
Ik heb weer sushi gemaakt, eindelijk
Ik had alleen geen vulling in huis. Maar ik moest sushi maken, dus dan maar zonder vulling, en net zo lekker
Nog even een leuk fotootje:
[ afbeelding ]
Damn, ziet er goed uitquote:Op zaterdag 9 januari 2010 19:01 schreef DeZwabber het volgende:
oh, deze foto's vergeten, mijn allereerste rolletjes ooit, van gisteren dus:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat het plakt is prima, de hele bedoeling zelfs, anders kon je wel Lassie snelkookrijst kopenquote:Op maandag 18 januari 2010 15:19 schreef colorito86 het volgende:
had van de week ook voor het eerst sushi gemaakt maar mijn rijst was nog erg nat en plakte aan mijn handen. zou ik teveel water hebben gebruikt met het koken van de rijst? heb het wel goed laten uitlekken enzo... en wat kan ik doen tegen het plakken van de rijst?
had ik ook gedaan. had het recept van de rijst wat hier geplaatst gebruikt, maar vond het toch te nat. het werd allemaal heel sappig eigenlijk... maar ja, bij sushi moet je eigenlijk altijd blijven proberen, toch?quote:Op maandag 18 januari 2010 15:22 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat het plakt is prima, de hele bedoeling zelfs, anders kon je wel Lassie snelkookrijst kopen
Dat het nat is, is je probleem. Als het goed is, hoeft je rijst niet eens uit te lekken. Ik gebruik zelf net genoeg water zodat alle rijst er net onder ligt. Wel de rijst even vlak in het pannetje leggen, natuurlijk.
Zo gauw het meeste water verdampt is deze eronder:quote:Op maandag 18 januari 2010 15:58 schreef _Loki het volgende:
Hoe koken jullie eigenlijk alles 'droog', zonder dat het allemaal aanbakt?
Perfecte timingquote:Op maandag 18 januari 2010 15:58 schreef _Loki het volgende:
Als het goed is, is de verhouding 400 ml per 250 gram goed. Zo lukte het bij mij ook, maar het was wel nog een beetje té plakkerig.
Hoe koken jullie eigenlijk alles 'droog', zonder dat het allemaal aanbakt?
dat dusquote:Op dinsdag 19 januari 2010 07:24 schreef Pheno het volgende:
[..]
Perfecte timing
Bij mij komt het echt aan op de minuut, ik gebruik ook altijd hetzelfde pannetje.
Belangrijk is ook om de deksel gewoonweg niet van de pan te lichten, niet eens om te kijken. Ik doe zo rond de 500 ml voor 500~600 gram rijst. 1 minuut koken, 19 minuten pruttelen op een van de laagste vermogen (inductie). Daarna nog 15 minuten laten staan, zonder iets aan. Daarna gaat de deksel er pas vanaf en eigenlijk heb ik het ooit 1 keer volledig laten mislukken toen ik net begonnen was met experimenteren (deksel er toch af doen om te controleren, een paar keer). De bodem van de pan was zo goed als zwart
ja, kant en klaar kopenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:41 schreef fyah het volgende:
Ik ga het deze week ook proberen. Alleen is er geen manier om de nigirizushi (de reepjes) te persen zonder het uren te laten staan?
Oh die bedoel ikquote:Op dinsdag 19 januari 2010 21:09 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
ja, kant en klaar kopen![]()
je kan er ook een klein bandje nori om heen doen, dan hoef je het minder lang te persen, en blijft het toch zitten![]()
[ afbeelding ]
ook al is dit hierboven oshizushi, en geen nigiri
rijst in pannetje doen, en dan langzaam water bij gieten, tot je rijst net onder water staat, en dat ook echt netquote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:11 schreef fyah het volgende:
[..]
Oh die bedoel ik1 kopje water voor elke kopje rijst heb ik begrepen?
Thanksquote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:13 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
rijst in pannetje doen, en dan langzaam water bij gieten, tot je rijst net onder water staat, en dat ook echt net
Kan je niet gewoon naar een toko? En sommige AH's hebben ook nori, het is best makkelijk te krijgen in ieder gevalquote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:17 schreef fyah het volgende:
[..]
ThanksNu nog Nori in de carrefour weten te vinden
Dichtstbijzijnde toko is in eindhoven. En ik woon nog net in Belgie. Dan maar bij de AH of carrefourquote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:32 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Kan je niet gewoon naar een toko? En sommige AH's hebben ook nori, het is best makkelijk te krijgen in ieder geval
En tegen het plakken aan je handen: gewoon altijd bij het maken van de sushi een schaaltje met water en een scheutje sushi-azijn klaar hebben staan. Zodra het teveel gaat plakken je handen weer een beetje nat maken. Werkt perfect!quote:Op maandag 18 januari 2010 16:16 schreef colorito86 het volgende:
[..]
had ik ook gedaan. had het recept van de rijst wat hier geplaatst gebruikt, maar vond het toch te nat. het werd allemaal heel sappig eigenlijk... maar ja, bij sushi moet je eigenlijk altijd blijven proberen, toch?
Latex handschoenen die ze bijvoorbeeld tijdens het opereren gebruiken heb ik ook wel eens van gehoord dat die werken tegen het plakken..quote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:31 schreef Heikje het volgende:
[..]
En tegen het plakken aan je handen: gewoon altijd bij het maken van de sushi een schaaltje met water en een scheutje sushi-azijn klaar hebben staan. Zodra het teveel gaat plakken je handen weer een beetje nat maken. Werkt perfect!
Heb je die dingen wel eens geroken? Volgens mij krijg je daar nog een bijsmaak van ookquote:Op donderdag 11 februari 2010 10:35 schreef rioohhh het volgende:
[..]
Latex handschoenen die ze bijvoorbeeld tijdens het opereren gebruiken heb ik ook wel eens van gehoord dat die werken tegen het plakken..
Heb ze thuis liggen, maar ben er helaas nog niet aan toegekomen om te proberen of het ook echt werkt..
Nee gadver, als je die handschoenen aan hebt gehad (moeten we af en toe op school als we de kaak behandelen) ruik je de rest van die dag zo'n vieze latexgeur aan je handen. Dus het zal ook zeker de smaak van de sushi aantasten.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:35 schreef rioohhh het volgende:
[..]
Latex handschoenen die ze bijvoorbeeld tijdens het opereren gebruiken heb ik ook wel eens van gehoord dat die werken tegen het plakken..
Heb ze thuis liggen, maar ben er helaas nog niet aan toegekomen om te proberen of het ook echt werkt..
goh allemaal verschillende dingen gingen er in zoals:quote:Op dinsdag 16 februari 2010 23:41 schreef rioohhh het volgende:
En wat is er dan zoal ingegaan? Nog rare combinaties gemaakt die uiteindelijk toch wel erg lekker waren?
En wat betreft de latex handschoenen.. Had ik nog niet bij stil gestaan dat ze zo stonkenMaar ik zal t zeker onthouden..
Sorry voor de late reactie, maar die heb ik zeker voor jequote:Op zondag 14 februari 2010 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
Net weer gemaakt en het heeft weer goed gesmaakt
@Rienie heb je het recept voor unagi nigiri voor mij?
wat ik zelf dus anders heb gedaan is ipv te persen de sushi nigiri te maken met een reepje nori eromheen. En ipv rauwe paling, gerookte genomen, die hoef je dan ook maar korter te grillen, tenzij je ze verkoold wilt hebben haha. Ook had ik kant en klare saus maar ik had 6 el aangehouden.quote:geperste sushi's van geglaceerde paling
Ingredienten
voor 10 stuks
350 g verse vette palingfilet zonder vel, in stukken van ca 6cm
1 el olie
2-3 el mirrin of zoete sherry
2-3 el lichte sojasaus
1/2 portie versgekookte sushirijst (=300 gram)
Japanse sojasaus, ingemaakte gemver en wasabipasta voor erbij.
bereiding
1 verwarm de grill op de hoogste stand. Sla de stukken palingfilet plat met een hakmes en wrijf ze in met olie. Grill ze ongeveer 5 minuten aan elke kant onder de hete grill.
2. Meng de mirin of sgerry met de soasaus in een pannetje, breng het mengsel aan de kook en neem het van het vuur. Doop de stukken gegrilde paling in de saus en grill ze opnieuw tot het glazuur is opgedroogd. Doop ze opnieuw in de suaus en grill opnieuw. Herhaal dit tot de saus is opgebruikt.
3. Bevochtig een sushipers omhoog om te voorkomen dat de rijst blijft kleven.
4. Snijdt de paling in de lengte in repen. Verdeel de repen gelijkmatig over de bodem van de sushipers. Verspreid de helft van de rijst erover en druk alles met het deksel van de pers omlaag.
5. Trek de zijkanten van de sushipers omhoog terwijl u het deksel met uw duimen omlaag houdt. Keer de sushiplak op een snijplank zodat de vis bovenop komt. Snijd de plak met een nat, zeer scherp mes in 5 gelijke stukken. Veek het mes steeds af met een vochtige doek. Herhaal het proces vanaf stap 3 zodat u 10 stukjes krijgt. Serveer de sushi's met sojasaus, ingemaakte gember en wasabi.
Ik heb de AH dan ook nooit kunnen betrappen op enige sushiwaardige kwaliteit.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 15:28 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Net bij de albert heijn een stukje sushi geproefd die door zo'n ah 'kok' gemaakt was.
Echt heel vies. De rijst was hard, en het smaakte echt voor geen meter.
de markt in rotterdam ken ik niet, maar ik weet dat er een toko zit in het alexandrium, en aan de parkhaven (die chinese boot, schijnt erg groot te zijn, ik wil er nog eens heen )quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:27 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
Dit weekend gaat het er eindelijk van komen..
Weet iemand of de markt in Rotterdam ook alle sushi benodigheden verkoopt?
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 15:48 schreef Pheno het volgende:
Ik heb het ook lang niet meer gemaakt. Dit weekend wilde ik me eens aan Okonomiyaki wagen. Die saus is zo lekker
quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:27 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
Weet iemand of de markt in Rotterdam ook alle sushi benodigheden verkoopt?
uit de buurt is relatief, ik ga naar die plekken vanuit maassluis...quote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:28 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
De toko's ken ik, maar aangezien ik toch vis wil halen op de markt.. en de Kruiskade en Chinese boot uit de buurt liggen..
Maar dan maar een ommetje maken..
Ik moet alles met het OV doen, weet niet hoe dat bij jou zitquote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:37 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
uit de buurt is relatief, ik ga naar die plekken vanuit maassluis...
ik ook hoorquote:Op vrijdag 26 februari 2010 14:15 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
[..]
Ik moet alles met het OV doen, weet niet hoe dat bij jou zit
Gefeliciteerd! Je moet alles vieren hoor! Al is het alleen maar om een goeie reden te hebben om sushi te makenquote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:16 schreef motorbloempje het volgende:
ergens volgende week gaan we ook maar weer eens aan de sushi
gaan in ondertrouw woensdag en willen dat wel een klein beetje vieren, al is het maar administratieve rompslomp
Aha, kijk, dat is toch heel wat anders.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 16:29 schreef RobinOok het volgende:
Het is geen yam aardappel die je nodig hebt, maar mountain yam. Dat is iets compleet anders.
Het is geen tonkatsu saus die je nodig hebt maar okonomiyaki saus!
Ik zou er geen tempuramix inmieteren maar bapaomeel. En als je geen aonori kunt vinden zou ik dat niet vervangen door peterselie, maar wat verkruimelde nori.
Waar haal jij je recept vandaan zeg?![]()
En oja, bij de Wah Nam Hong en/of de Oriental tegenover de macro kun je deze ingredienten echt wel vinden.
Hier niet te vindenquote:Op vrijdag 26 februari 2010 16:41 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar je zoekt gewoon eerst de goeie saus en dat is okonomiyaki, niet tonkatsu.
Dat zal RobinOok wel zeggen, het is zijn eigen sitequote:Op zaterdag 27 februari 2010 11:56 schreef mmascha het volgende:
Receptje via smulweb, eerste recept wat ik via google tegenkwam:
http://www.smulweb.nl/475962/koken/recept/Okonomiyaki
Ik ga nu maar af op dit recept:
http://tokowijzer.wordpress.com/2010/01/29/nagaimo/
Goeie keus?
Nou ja, dat is ook stom toeval(top site trouwens, gebruik ik wel eens vaker als naslagwerk maar voor dit recept had ik er nog niet aan gedacht). Maar dan zit ik iig goed. Ik ga je overige tips en info eens goed doorlezen en een boodschappenlijstje maken.quote:Op zaterdag 27 februari 2010 12:45 schreef RobinOok het volgende:
Hihi, je laatste link is mijn eigen recept, tuurlijk is dat een goeie keus!![]()
Op de verpakking staat Takuan? Aan google te zien is dat een andere?quote:
Als ik op Takuan google, dan staat dat het ook in de vriezer kanquote:Op zaterdag 27 februari 2010 19:23 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Op de verpakking staat Takuan? Aan google te zien is dat een andere?
Deze:
[ afbeelding ]
De verpakking is inmiddels open uiteraardde sushi was erg goed gelukt deze keer, alleen zoals altijd erg veel dus morgen heb ik ook nog
Waar heb j die gehaald is ik vragen mag?quote:Op zaterdag 27 februari 2010 19:23 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Op de verpakking staat Takuan? Aan google te zien is dat een andere?
Deze:
[ afbeelding ]
De verpakking is inmiddels open uiteraardde sushi was erg goed gelukt deze keer, alleen zoals altijd erg veel dus morgen heb ik ook nog
Bij de toko bij ons in de buurt (Eindhoven - Woenselse markt), de goedkoopste daarquote:Op zaterdag 27 februari 2010 19:36 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar heb j die gehaald is ik vragen mag?
Ben er ook naar opzoek
Succes er mee! Het is helemaal niet zo moeilijk als dat sommige mensen denken.. Je moet gewoon ff de 'slag' krijgen dan rol je ze zo in elkaarquote:Op woensdag 28 april 2010 13:58 schreef -Bubseltje- het volgende:
Vrijdag voor het eerst sushi maken, ook wat sashimi erbij.
We zijn er gek op maar het is zo duur om te laten brengen. Nu zelf proberen te maken. Straks naar de toko wat ingrediënten halen
Waar kunnen we uit kiezen?quote:Op dinsdag 11 mei 2010 10:51 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik ga zo sushi maken, maar ik heb echt geen flauw idee welke. Luxeprobleem!
Ieder z'n ding toch? En ze worden niet voor niets bij de toko verkochtquote:
oh zo erg is het natuurlijk ook weer niet, maar vind het eigenlijk een beetje valsspelenquote:Op dinsdag 11 mei 2010 14:36 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ieder z'n ding toch? En ze worden niet voor niets bij de toko verkochtMijn voorkeur heeft het ook niet, maar het waren echt prachtige kleine rondjes geworden, dat was me met de hand niet gelukt zo klein...
Hahaha, dat is natuurlijk wel zoquote:Op dinsdag 11 mei 2010 14:40 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
oh zo erg is het natuurlijk ook weer niet, maar vind het eigenlijk een beetje valsspelen
Ik vind ze er best mooi uitzien, maar vooral smakelijkquote:Op dinsdag 11 mei 2010 15:31 schreef DeZwabber het volgende:
ironisch genoeg had ik gister dus een slechte roldag![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
maar ze waren wel lekker
bij de kleine zit de vulling niet in het midden en de grote moeten strakker geroldquote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:48 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ik vind ze er best mooi uitzien, maar vooral smakelijkWanneer komt de sushi-meet?
![]()
als er nog iets hards in de rijst zit is hij nog niet gaar, dus moet hij even doorkokenquote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:17 schreef Rienie het volgende:
Pheno: Ik gebruikte toen ik bij mijn ouders woonde altijd jouw recept en dan had ik perfecte rijst, waarvoor dank haha. Maar nu woon ik op mezelf en vandaag maakte ik sushi en er ging dus iets verkeerd.
De rijst was namelijk niet helemaal gaar vanbinnen, zat een bite aan zeg maar, plakte ook niet goed.
Hier heb ik een kookplaat en ik had de temperatuur op stand 1 gezet, water en rijst verhouding 1:1 dit zorgde voor echt harde rijst.
vervolgens nog eens geprobeerd, nu meer water dan rijst en stand op 2 het was wel iets beter maar nog steeds niet zo zacht en fluffy zoals ik eerst altijd had.
waar gaat het nu mis? moet ik toch meer water hebben? Ligt het aan de pan? Te grote pan voor 200 gram rijst en 200 gram water?
aangezien jij wat mij betreft expert bent kun je me wellicht helpen, dan is mijn sushi in het vervolg weer goed
Sorry voor het late reageren, ik heb het wat druk, en expert, nou ja, er zijn nog geen doden gevallenquote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:17 schreef Rienie het volgende:
Pheno: Ik gebruikte toen ik bij mijn ouders woonde altijd jouw recept en dan had ik perfecte rijst, waarvoor dank haha. Maar nu woon ik op mezelf en vandaag maakte ik sushi en er ging dus iets verkeerd.
De rijst was namelijk niet helemaal gaar vanbinnen, zat een bite aan zeg maar, plakte ook niet goed.
Hier heb ik een kookplaat en ik had de temperatuur op stand 1 gezet, water en rijst verhouding 1:1 dit zorgde voor echt harde rijst.
vervolgens nog eens geprobeerd, nu meer water dan rijst en stand op 2 het was wel iets beter maar nog steeds niet zo zacht en fluffy zoals ik eerst altijd had.
waar gaat het nu mis? moet ik toch meer water hebben? Ligt het aan de pan? Te grote pan voor 200 gram rijst en 200 gram water?
aangezien jij wat mij betreft expert bent kun je me wellicht helpen, dan is mijn sushi in het vervolg weer goed
ik denk dat het dan een te grote pan was.. voor de hoeveelheid rijst. Ik ga het binnenkort nog eens proberen met een pan die meer in verhouding staat met de rijst.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 17:48 schreef Pheno het volgende:
[..]
Sorry voor het late reageren, ik heb het wat druk, en expert, nou ja, er zijn nog geen doden gevallen
Wat ik meestal doe is [..]
In sommige vids doen ze dat. Check deze maar:quote:Op maandag 16 augustus 2010 18:39 schreef motorbloempje het volgende:
ik heb m'n rijstazijn nog nooit opgewarmd
Ik wel, maar meer om de suiker goed te doen mengenquote:Op maandag 16 augustus 2010 18:39 schreef motorbloempje het volgende:
ik heb m'n rijstazijn nog nooit opgewarmd
dat laatste doe ik wel. en ik laat het ook meestal even drogen, maar in een ruime vergiet, dus dat is sneller dan 40 minutenquote:Op maandag 16 augustus 2010 19:18 schreef Lord_Horatio het volgende:
Elke video zegt ook weer iets anders. Bij sommige moet je het wassen en wel 40 minuten laten rusten om het vervolgens te mogen koken. Verder als ik het goed begrijp moet je het als het water kookt , slechts 1 minuut daarin laten koken en dan 15 minuten (tot het water op is) op laagste stand?
Ik heb geen dashi denk ik. Wat is dat preciesquote:Op maandag 16 augustus 2010 19:27 schreef Pheno het volgende:
[..]
dat laatste doe ik wel. en ik laat het ook meestal even drogen, maar in een ruime vergiet, dus dat is sneller dan 40 minuten
Voor de rest gebruik ik een theelepeltje dashi in het kookwater.
ik gooi het zooitje altijd vrij snel in 't proces bij elkaar, zodat 't rustig al wat op kan lossen, ondertussen paar keer roeren en zulksquote:Op maandag 16 augustus 2010 19:12 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik wel, maar meer om de suiker goed te doen mengenNodig? Vast niet, maar ik ben lui als het op mengen aan komt
Ik heb ze zelfs 'rauw' opquote:Op maandag 16 augustus 2010 20:32 schreef Lord_Horatio het volgende:
Jongens ik heb nu Inari sushi (tofu zakjes). De verpakking opengemaakt en het zit in een soort aliminiumzakje. Nu zag ik in een youtube video dat die gozer een met het zakje en al in kokend water deed. Ik vroeg me af of iemand hiermee ervaring heeft?>
Een keer gemaakt. En uiteraard niet met zakje en al gekookt. Gekookt in dashi met nog wat smaakmakers. Wel veel gedoe (koken, water erbij, koken, bladibla) waarvan ik achteraf dacht dat het wel achterwege had kunnen blijven, maar even sudderen in dashi lijkt me toch het minste. Hoewel die tofuzakjes die we hier kopen vast al helemaal kant en klaar (in dashi gekookt) zijn, maar dan zou ik ze dus ook niet (met zakje en al) koken. Kun je ze gewoon zo rechtstreeks uit de verpakking vullen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 20:32 schreef Lord_Horatio het volgende:
Jongens ik heb nu Inari sushi (tofu zakjes). De verpakking opengemaakt en het zit in een soort aliminiumzakje. Nu zag ik in een youtube video dat die gozer een met het zakje en al in kokend water deed. Ik vroeg me af of iemand hiermee ervaring heeft?>
Ziet er toch super uit? Wat voor vulling zit er in, volgens mij ook ei of vergis ik me?quote:Op woensdag 8 september 2010 00:49 schreef Levolution het volgende:
Ik en mijn vriendin gemaakt:
[ afbeelding ]
Let niet op de oneffenheden in de nigiri, de tonijn scheurde op alle plekken toen we het uit de verpakking wilden halen, omdat alle plakken aan elkaar waren geplakt.
Klopt, in de rol zit ei, komkommer en surimi.quote:Op woensdag 8 september 2010 09:44 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ziet er toch super uit? Wat voor vulling zit er in, volgens mij ook ei of vergis ik me?
Binnenkort ook maar weer eens zelf rollen.
Ziet er goed uit hoor!quote:Op woensdag 8 september 2010 00:49 schreef Levolution het volgende:
Ik en mijn vriendin gemaakt:
[ afbeelding ]
Let niet op de oneffenheden in de nigiri, de tonijn scheurde op alle plekken toen we het uit de verpakking wilden halen, omdat alle plakken aan elkaar waren geplakt.
In een goed afgeloten (tupperware) doosje in de koelkast moet lukken. Soms wat druppeltjes water eroverheen helpt goed tegen het uitdrogen.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:26 schreef Finland. het volgende:
Ik koop altijd van die kant en klare sushi bij de AH to go. Maar vraagje, hoe goed is sushi te bewaren? Sushi maken is denk ik wel een leuke bezigheidstherapie deze zondag en aangezien maandag mijn moeder jarig is, zou het ook wel leuk zijn om dat wat voor te gaan schotelen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |