goh allemaal verschillende dingen gingen er in zoals:quote:Op dinsdag 16 februari 2010 23:41 schreef rioohhh het volgende:
En wat is er dan zoal ingegaan? Nog rare combinaties gemaakt die uiteindelijk toch wel erg lekker waren?
En wat betreft de latex handschoenen.. Had ik nog niet bij stil gestaan dat ze zo stonkenMaar ik zal t zeker onthouden..
Sorry voor de late reactie, maar die heb ik zeker voor jequote:Op zondag 14 februari 2010 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
Net weer gemaakt en het heeft weer goed gesmaakt
@Rienie heb je het recept voor unagi nigiri voor mij?
wat ik zelf dus anders heb gedaan is ipv te persen de sushi nigiri te maken met een reepje nori eromheen. En ipv rauwe paling, gerookte genomen, die hoef je dan ook maar korter te grillen, tenzij je ze verkoold wilt hebben haha. Ook had ik kant en klare saus maar ik had 6 el aangehouden.quote:geperste sushi's van geglaceerde paling
Ingredienten
voor 10 stuks
350 g verse vette palingfilet zonder vel, in stukken van ca 6cm
1 el olie
2-3 el mirrin of zoete sherry
2-3 el lichte sojasaus
1/2 portie versgekookte sushirijst (=300 gram)
Japanse sojasaus, ingemaakte gemver en wasabipasta voor erbij.
bereiding
1 verwarm de grill op de hoogste stand. Sla de stukken palingfilet plat met een hakmes en wrijf ze in met olie. Grill ze ongeveer 5 minuten aan elke kant onder de hete grill.
2. Meng de mirin of sgerry met de soasaus in een pannetje, breng het mengsel aan de kook en neem het van het vuur. Doop de stukken gegrilde paling in de saus en grill ze opnieuw tot het glazuur is opgedroogd. Doop ze opnieuw in de suaus en grill opnieuw. Herhaal dit tot de saus is opgebruikt.
3. Bevochtig een sushipers omhoog om te voorkomen dat de rijst blijft kleven.
4. Snijdt de paling in de lengte in repen. Verdeel de repen gelijkmatig over de bodem van de sushipers. Verspreid de helft van de rijst erover en druk alles met het deksel van de pers omlaag.
5. Trek de zijkanten van de sushipers omhoog terwijl u het deksel met uw duimen omlaag houdt. Keer de sushiplak op een snijplank zodat de vis bovenop komt. Snijd de plak met een nat, zeer scherp mes in 5 gelijke stukken. Veek het mes steeds af met een vochtige doek. Herhaal het proces vanaf stap 3 zodat u 10 stukjes krijgt. Serveer de sushi's met sojasaus, ingemaakte gember en wasabi.
Ik heb de AH dan ook nooit kunnen betrappen op enige sushiwaardige kwaliteit.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 15:28 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Net bij de albert heijn een stukje sushi geproefd die door zo'n ah 'kok' gemaakt was.
Echt heel vies. De rijst was hard, en het smaakte echt voor geen meter.
de markt in rotterdam ken ik niet, maar ik weet dat er een toko zit in het alexandrium, en aan de parkhaven (die chinese boot, schijnt erg groot te zijn, ik wil er nog eens heen )quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:27 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
Dit weekend gaat het er eindelijk van komen..
Weet iemand of de markt in Rotterdam ook alle sushi benodigheden verkoopt?
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 15:48 schreef Pheno het volgende:
Ik heb het ook lang niet meer gemaakt. Dit weekend wilde ik me eens aan Okonomiyaki wagen. Die saus is zo lekker
quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:27 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
Weet iemand of de markt in Rotterdam ook alle sushi benodigheden verkoopt?
uit de buurt is relatief, ik ga naar die plekken vanuit maassluis...quote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:28 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
De toko's ken ik, maar aangezien ik toch vis wil halen op de markt.. en de Kruiskade en Chinese boot uit de buurt liggen..
Maar dan maar een ommetje maken..
Ik moet alles met het OV doen, weet niet hoe dat bij jou zitquote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:37 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
uit de buurt is relatief, ik ga naar die plekken vanuit maassluis...
ik ook hoorquote:Op vrijdag 26 februari 2010 14:15 schreef Zonnestraaltje86 het volgende:
[..]
Ik moet alles met het OV doen, weet niet hoe dat bij jou zit
Gefeliciteerd! Je moet alles vieren hoor! Al is het alleen maar om een goeie reden te hebben om sushi te makenquote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:16 schreef motorbloempje het volgende:
ergens volgende week gaan we ook maar weer eens aan de sushi
gaan in ondertrouw woensdag en willen dat wel een klein beetje vieren, al is het maar administratieve rompslomp
Aha, kijk, dat is toch heel wat anders.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 16:29 schreef RobinOok het volgende:
Het is geen yam aardappel die je nodig hebt, maar mountain yam. Dat is iets compleet anders.
Het is geen tonkatsu saus die je nodig hebt maar okonomiyaki saus!
Ik zou er geen tempuramix inmieteren maar bapaomeel. En als je geen aonori kunt vinden zou ik dat niet vervangen door peterselie, maar wat verkruimelde nori.
Waar haal jij je recept vandaan zeg?![]()
En oja, bij de Wah Nam Hong en/of de Oriental tegenover de macro kun je deze ingredienten echt wel vinden.
Hier niet te vindenquote:Op vrijdag 26 februari 2010 16:41 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar je zoekt gewoon eerst de goeie saus en dat is okonomiyaki, niet tonkatsu.
Dat zal RobinOok wel zeggen, het is zijn eigen sitequote:Op zaterdag 27 februari 2010 11:56 schreef mmascha het volgende:
Receptje via smulweb, eerste recept wat ik via google tegenkwam:
http://www.smulweb.nl/475962/koken/recept/Okonomiyaki
Ik ga nu maar af op dit recept:
http://tokowijzer.wordpress.com/2010/01/29/nagaimo/
Goeie keus?
Nou ja, dat is ook stom toeval(top site trouwens, gebruik ik wel eens vaker als naslagwerk maar voor dit recept had ik er nog niet aan gedacht). Maar dan zit ik iig goed. Ik ga je overige tips en info eens goed doorlezen en een boodschappenlijstje maken.quote:Op zaterdag 27 februari 2010 12:45 schreef RobinOok het volgende:
Hihi, je laatste link is mijn eigen recept, tuurlijk is dat een goeie keus!![]()
Op de verpakking staat Takuan? Aan google te zien is dat een andere?quote:
Als ik op Takuan google, dan staat dat het ook in de vriezer kanquote:Op zaterdag 27 februari 2010 19:23 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Op de verpakking staat Takuan? Aan google te zien is dat een andere?
Deze:
[ afbeelding ]
De verpakking is inmiddels open uiteraardde sushi was erg goed gelukt deze keer, alleen zoals altijd erg veel dus morgen heb ik ook nog
Waar heb j die gehaald is ik vragen mag?quote:Op zaterdag 27 februari 2010 19:23 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Op de verpakking staat Takuan? Aan google te zien is dat een andere?
Deze:
[ afbeelding ]
De verpakking is inmiddels open uiteraardde sushi was erg goed gelukt deze keer, alleen zoals altijd erg veel dus morgen heb ik ook nog
Bij de toko bij ons in de buurt (Eindhoven - Woenselse markt), de goedkoopste daarquote:Op zaterdag 27 februari 2010 19:36 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar heb j die gehaald is ik vragen mag?
Ben er ook naar opzoek
Succes er mee! Het is helemaal niet zo moeilijk als dat sommige mensen denken.. Je moet gewoon ff de 'slag' krijgen dan rol je ze zo in elkaarquote:Op woensdag 28 april 2010 13:58 schreef -Bubseltje- het volgende:
Vrijdag voor het eerst sushi maken, ook wat sashimi erbij.
We zijn er gek op maar het is zo duur om te laten brengen. Nu zelf proberen te maken. Straks naar de toko wat ingrediënten halen
Waar kunnen we uit kiezen?quote:Op dinsdag 11 mei 2010 10:51 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik ga zo sushi maken, maar ik heb echt geen flauw idee welke. Luxeprobleem!
Ieder z'n ding toch? En ze worden niet voor niets bij de toko verkochtquote:
oh zo erg is het natuurlijk ook weer niet, maar vind het eigenlijk een beetje valsspelenquote:Op dinsdag 11 mei 2010 14:36 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ieder z'n ding toch? En ze worden niet voor niets bij de toko verkochtMijn voorkeur heeft het ook niet, maar het waren echt prachtige kleine rondjes geworden, dat was me met de hand niet gelukt zo klein...
Hahaha, dat is natuurlijk wel zoquote:Op dinsdag 11 mei 2010 14:40 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
oh zo erg is het natuurlijk ook weer niet, maar vind het eigenlijk een beetje valsspelen
Ik vind ze er best mooi uitzien, maar vooral smakelijkquote:Op dinsdag 11 mei 2010 15:31 schreef DeZwabber het volgende:
ironisch genoeg had ik gister dus een slechte roldag![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
maar ze waren wel lekker
bij de kleine zit de vulling niet in het midden en de grote moeten strakker geroldquote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:48 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ik vind ze er best mooi uitzien, maar vooral smakelijkWanneer komt de sushi-meet?
![]()
als er nog iets hards in de rijst zit is hij nog niet gaar, dus moet hij even doorkokenquote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:17 schreef Rienie het volgende:
Pheno: Ik gebruikte toen ik bij mijn ouders woonde altijd jouw recept en dan had ik perfecte rijst, waarvoor dank haha. Maar nu woon ik op mezelf en vandaag maakte ik sushi en er ging dus iets verkeerd.
De rijst was namelijk niet helemaal gaar vanbinnen, zat een bite aan zeg maar, plakte ook niet goed.
Hier heb ik een kookplaat en ik had de temperatuur op stand 1 gezet, water en rijst verhouding 1:1 dit zorgde voor echt harde rijst.
vervolgens nog eens geprobeerd, nu meer water dan rijst en stand op 2 het was wel iets beter maar nog steeds niet zo zacht en fluffy zoals ik eerst altijd had.
waar gaat het nu mis? moet ik toch meer water hebben? Ligt het aan de pan? Te grote pan voor 200 gram rijst en 200 gram water?
aangezien jij wat mij betreft expert bent kun je me wellicht helpen, dan is mijn sushi in het vervolg weer goed
Sorry voor het late reageren, ik heb het wat druk, en expert, nou ja, er zijn nog geen doden gevallenquote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:17 schreef Rienie het volgende:
Pheno: Ik gebruikte toen ik bij mijn ouders woonde altijd jouw recept en dan had ik perfecte rijst, waarvoor dank haha. Maar nu woon ik op mezelf en vandaag maakte ik sushi en er ging dus iets verkeerd.
De rijst was namelijk niet helemaal gaar vanbinnen, zat een bite aan zeg maar, plakte ook niet goed.
Hier heb ik een kookplaat en ik had de temperatuur op stand 1 gezet, water en rijst verhouding 1:1 dit zorgde voor echt harde rijst.
vervolgens nog eens geprobeerd, nu meer water dan rijst en stand op 2 het was wel iets beter maar nog steeds niet zo zacht en fluffy zoals ik eerst altijd had.
waar gaat het nu mis? moet ik toch meer water hebben? Ligt het aan de pan? Te grote pan voor 200 gram rijst en 200 gram water?
aangezien jij wat mij betreft expert bent kun je me wellicht helpen, dan is mijn sushi in het vervolg weer goed
ik denk dat het dan een te grote pan was.. voor de hoeveelheid rijst. Ik ga het binnenkort nog eens proberen met een pan die meer in verhouding staat met de rijst.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 17:48 schreef Pheno het volgende:
[..]
Sorry voor het late reageren, ik heb het wat druk, en expert, nou ja, er zijn nog geen doden gevallen
Wat ik meestal doe is [..]
In sommige vids doen ze dat. Check deze maar:quote:Op maandag 16 augustus 2010 18:39 schreef motorbloempje het volgende:
ik heb m'n rijstazijn nog nooit opgewarmd
Ik wel, maar meer om de suiker goed te doen mengenquote:Op maandag 16 augustus 2010 18:39 schreef motorbloempje het volgende:
ik heb m'n rijstazijn nog nooit opgewarmd
dat laatste doe ik wel. en ik laat het ook meestal even drogen, maar in een ruime vergiet, dus dat is sneller dan 40 minutenquote:Op maandag 16 augustus 2010 19:18 schreef Lord_Horatio het volgende:
Elke video zegt ook weer iets anders. Bij sommige moet je het wassen en wel 40 minuten laten rusten om het vervolgens te mogen koken. Verder als ik het goed begrijp moet je het als het water kookt , slechts 1 minuut daarin laten koken en dan 15 minuten (tot het water op is) op laagste stand?
Ik heb geen dashi denk ik. Wat is dat preciesquote:Op maandag 16 augustus 2010 19:27 schreef Pheno het volgende:
[..]
dat laatste doe ik wel. en ik laat het ook meestal even drogen, maar in een ruime vergiet, dus dat is sneller dan 40 minuten
Voor de rest gebruik ik een theelepeltje dashi in het kookwater.
ik gooi het zooitje altijd vrij snel in 't proces bij elkaar, zodat 't rustig al wat op kan lossen, ondertussen paar keer roeren en zulksquote:Op maandag 16 augustus 2010 19:12 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik wel, maar meer om de suiker goed te doen mengenNodig? Vast niet, maar ik ben lui als het op mengen aan komt
Ik heb ze zelfs 'rauw' opquote:Op maandag 16 augustus 2010 20:32 schreef Lord_Horatio het volgende:
Jongens ik heb nu Inari sushi (tofu zakjes). De verpakking opengemaakt en het zit in een soort aliminiumzakje. Nu zag ik in een youtube video dat die gozer een met het zakje en al in kokend water deed. Ik vroeg me af of iemand hiermee ervaring heeft?>
Een keer gemaakt. En uiteraard niet met zakje en al gekookt. Gekookt in dashi met nog wat smaakmakers. Wel veel gedoe (koken, water erbij, koken, bladibla) waarvan ik achteraf dacht dat het wel achterwege had kunnen blijven, maar even sudderen in dashi lijkt me toch het minste. Hoewel die tofuzakjes die we hier kopen vast al helemaal kant en klaar (in dashi gekookt) zijn, maar dan zou ik ze dus ook niet (met zakje en al) koken. Kun je ze gewoon zo rechtstreeks uit de verpakking vullen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 20:32 schreef Lord_Horatio het volgende:
Jongens ik heb nu Inari sushi (tofu zakjes). De verpakking opengemaakt en het zit in een soort aliminiumzakje. Nu zag ik in een youtube video dat die gozer een met het zakje en al in kokend water deed. Ik vroeg me af of iemand hiermee ervaring heeft?>
Ziet er toch super uit? Wat voor vulling zit er in, volgens mij ook ei of vergis ik me?quote:Op woensdag 8 september 2010 00:49 schreef Levolution het volgende:
Ik en mijn vriendin gemaakt:
[ afbeelding ]
Let niet op de oneffenheden in de nigiri, de tonijn scheurde op alle plekken toen we het uit de verpakking wilden halen, omdat alle plakken aan elkaar waren geplakt.
Klopt, in de rol zit ei, komkommer en surimi.quote:Op woensdag 8 september 2010 09:44 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ziet er toch super uit? Wat voor vulling zit er in, volgens mij ook ei of vergis ik me?
Binnenkort ook maar weer eens zelf rollen.
Ziet er goed uit hoor!quote:Op woensdag 8 september 2010 00:49 schreef Levolution het volgende:
Ik en mijn vriendin gemaakt:
[ afbeelding ]
Let niet op de oneffenheden in de nigiri, de tonijn scheurde op alle plekken toen we het uit de verpakking wilden halen, omdat alle plakken aan elkaar waren geplakt.
In een goed afgeloten (tupperware) doosje in de koelkast moet lukken. Soms wat druppeltjes water eroverheen helpt goed tegen het uitdrogen.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:26 schreef Finland. het volgende:
Ik koop altijd van die kant en klare sushi bij de AH to go. Maar vraagje, hoe goed is sushi te bewaren? Sushi maken is denk ik wel een leuke bezigheidstherapie deze zondag en aangezien maandag mijn moeder jarig is, zou het ook wel leuk zijn om dat wat voor te gaan schotelen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |