quote:
Op zondag 14 februari 2010 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:Net weer gemaakt en het heeft weer goed gesmaakt
@Rienie heb je het recept voor unagi nigiri voor mij?
Sorry voor de late reactie, maar die heb ik zeker voor je
Ik had wel bij de toko een flesje 'unagi' saus gehaald, maar je kunt dit ook zelf maken.
ik heb wel het recept aangepast, ipv geperste sushi heb ik er gewoon nigiri van gemaakt. En ik heb gerookte paling gebruikt, die is al voorgegaard. Maar ik zal gewoon letterlijk het boekje quoten.
Uit het boekje: Simpelweg Lekker SUSHI door Parragon Books
quote:
geperste sushi's van geglaceerde paling
Ingredienten
voor 10 stuks
350 g verse vette palingfilet zonder vel, in stukken van ca 6cm
1 el olie
2-3 el mirrin of zoete sherry
2-3 el lichte sojasaus
1/2 portie versgekookte sushirijst (=300 gram)
Japanse sojasaus, ingemaakte gemver en wasabipasta voor erbij.
bereiding
1 verwarm de grill op de hoogste stand. Sla de stukken palingfilet plat met een hakmes en wrijf ze in met olie. Grill ze ongeveer 5 minuten aan elke kant onder de hete grill.
2. Meng de mirin of sgerry met de soasaus in een pannetje, breng het mengsel aan de kook en neem het van het vuur. Doop de stukken gegrilde paling in de saus en grill ze opnieuw tot het glazuur is opgedroogd. Doop ze opnieuw in de suaus en grill opnieuw. Herhaal dit tot de saus is opgebruikt.
3. Bevochtig een sushipers omhoog om te voorkomen dat de rijst blijft kleven.
4. Snijdt de paling in de lengte in repen. Verdeel de repen gelijkmatig over de bodem van de sushipers. Verspreid de helft van de rijst erover en druk alles met het deksel van de pers omlaag.
5. Trek de zijkanten van de sushipers omhoog terwijl u het deksel met uw duimen omlaag houdt. Keer de sushiplak op een snijplank zodat de vis bovenop komt. Snijd de plak met een nat, zeer scherp mes in 5 gelijke stukken. Veek het mes steeds af met een vochtige doek. Herhaal het proces vanaf stap 3 zodat u 10 stukjes krijgt. Serveer de sushi's met sojasaus, ingemaakte gember en wasabi.
wat ik zelf dus anders heb gedaan is ipv te persen de sushi nigiri te maken met een reepje nori eromheen. En ipv rauwe paling, gerookte genomen, die hoef je dan ook maar korter te grillen, tenzij je ze verkoold wilt hebben haha. Ook had ik kant en klare saus maar ik had 6 el aangehouden.