quote:Afschaffen basisbeurs optie bij heroverwegingen
Uitgegeven: 28 september 2009 05:59
Laatst gewijzigd: 28 september 2009 05:58
AMSTERDAM – Minister van Financiën Wouter Bos ziet het afschaffen van de basisbeurs in het hoger onderwijs als een bespreekbare optie bij de brede heroverwegingen.
In plaats daarvan zouden studenten al hun studiefinanciering moeten gaan lenen.
Hij reageert hiermee op het plan dat vorige week door de VVD bij de Algemene Politieke Beschouwingen naar voren werd gebracht.
"Het is een interessante optie die zeker naar voren zal komen bij de brede heroverwegingen", aldus de vicepremier in een interview met NU.nl.
Bezuinigingen
Op Prinsjesdag maakte het kabinet bekend dat er, zodra de economie aantrekt, flink bezuinigd zal moeten worden om de overheidsfinanciën op orde te krijgen.
Een aantal werkgroepen is aan het werk gezet om per beleidsterrein de bezuinigingsopties te bekijken.
"We hebben de oppositie toegezegd dat we hun suggesties ook mee zullen nemen. De VVD opperde om de studiefinanciering op de schop te nemen."
Gevolgen
Volgens Bos hoeft de maatregel geen verstrekkende gevolgen te hebben voor studenten.
"Sommige landen kennen al een dergelijk systeem van studiefinanciering. Daar zie je dat studenten na een gewenningsperiode vrij snel genezen van leenangst."
Kenniseconomie
Ook ziet de minister van Financiën, die in 2006 als oppositieleider al pleitte voor herziening van de studiefinanciering, geen gevaar voor de kenniseconomie.
"Het is juist prettig dat er een systeem is dat je alles kunt lenen en niet alles hoeft bij te verdienen."
"Bovendien kun je vervolgens jaren doen over het aflossen, waarbij de termijn ook weer afhankelijk is van het inkomen", aldus Bos. "Met deze veiligheidskleppen kun je het risico beperken."
Leenstelsel
De minister stelt verder dat dit 'sociale leenstelsel' nooit een barrière mag worden om hoger onderwijs te volgen.
"Als een nieuwe vorm van studiefinanciering ervoor zorgt dat studeren alleen nog toegankelijk is voor de elite, dan zal ik daar nooit voor zijn."
Geen voorkeur
Bos wilde in het interview geen voorkeur uitspreken over het wel of niet omgooien van de studiefinanciering.
"Zoals we de afgelopen tijd al vaak hebben aangegeven: er zijn geen taboes meer. Ook op het terrein van hoger onderwijs zal de werkgroep naar alle opties kijken."
"Pas daarna is het tijd voor politieke afwegingen."
© NU.nl/Lucas Benschop
Als de studenten in problemen komen is het toch al geen slimme investering gebleken. Dan zou je er juist kritisch naar moeten kijken. Ik hoor de meeste studenten juist roepen dat het zichzelf zal terug verdienen in die gedachtegang is dit natuurlijk helemaal niet achtelijk.quote:Op maandag 28 september 2009 09:06 schreef Joachim het volgende:
Er zijn nu al weet ik hoeveel studenten die in de problemen komen omdat ze opgescheept zitten met een torenhoge studieschuld, maar Bos beweerd dat studenten prima nog wel even wat extra kunnen bijlenen?
Eens. Overigens vind ik het het helemaal niet zo'n gek idee, je verdient later genoeg om het terug te betalen. Probleem is alleen dat het mensen afschrikt.quote:Op maandag 28 september 2009 09:04 schreef G.Fawkes het volgende:
Waarom zou de stufi heilig moeten zijn als is gebleken dat voor de rest alle taboes besproken worden?
VVD zit niet in het kabinet. Het plan komt van VVD, Bos geeft alleen aan dat álles bespreekbaar moet zijn, omdat je anders niet tot oplossingen komt.quote:Op maandag 28 september 2009 08:59 schreef alors het volgende:
[..]
Wat een debiliteit heerst er toch in dit kabinet.
Precies. En het argument dat zoveel studenten al schulden hebben, is niet echt valide als je nagaat dat volgens verschillende onderzoeken studenten gewoon onverantwoord opgaan met hun geld. Ik zeg niet dat de stufi moet worden afgeschaft maar het is een optie. Daarbij lever ik graag mijn stufi in voor beter onderwijs. Ik heb nooit meer dan 90 euro gehad...quote:Op maandag 28 september 2009 09:09 schreef TNA het volgende:
[..]
Eens. Overigens vind ik het het helemaal niet zo'n gek idee, je verdient later genoeg om het terug te betalen. Probleem is alleen dat het mensen afschrikt.
Ja, dat helpt! Dat is 4 miljard... Dan hebben ze er nog maar 31 nodig!quote:Op maandag 28 september 2009 09:06 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Woutertje, flikker toch op.
Draai die geldkraan naar het buitenland eens dicht. Moet de boel dan écht compleet uit de klauwen lopen voor dat stelletje debielen in gaat zien dat het zo echt niet langer kan?
Omdat het Nederlands onderwijs al genoeg geleden heeft de laatste jaren, en dat gaat de samenleving veel meer kosten in de toekomst dan een beetje extra staatsschuld.quote:Op maandag 28 september 2009 09:04 schreef G.Fawkes het volgende:
Waarom zou de stufi heilig moeten zijn als is gebleken dat voor de rest alle taboes besproken worden?
Oftewel jij hebt altijd thuis lekker op de zak van papa en mama lopen teren, voor veel studenten is dat geen optie in verband met reistijd of thuissituatie, die zet je dan wel even hard buitenspel. Lekker makkelijk redeneren vanuit jouw positie.quote:Op maandag 28 september 2009 09:11 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Ik heb nooit meer dan 90 euro gehad...
Wat levert deze mogelijke regeling op dan bijgoochem?quote:Op maandag 28 september 2009 09:11 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ja, dat helpt! Dat is 4 miljard... Dan hebben ze er nog maar 31 nodig!
Precies, ga gewoon lekker werken en een avondstudie doen! Dan kom je er ook wel!quote:Op maandag 28 september 2009 09:17 schreef Strolie75 het volgende:
Groot gelijk. Die studenten zuipen het toch maar op.
Inderdaad.quote:Op maandag 28 september 2009 09:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
"Er zijn geen taboes meer". Behalve dan het koningshuis, de terugkeer van het toptarief en ik zie ook echt niet veel veranderen aan de HRA.
De basisbeurs is niet eens genoeg voor collegegeld + huur man, laat staan om van te zuipenquote:Op maandag 28 september 2009 09:17 schreef Strolie75 het volgende:
Groot gelijk. Die studenten zuipen het toch maar op.
Dat zijn allemaal (behalve de HRA die zeker wel bespreekbaar is!) lood om oud ijzer oplossingen! 100 miljoen voor het Koningshuis (Waar nog een hoop verborgen kosten/ baten aanzitten dus die 100 miljoen is niet eens zeker.) en ongeveer 300 miljoen voor een toptarief!quote:Op maandag 28 september 2009 09:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
"Er zijn geen taboes meer". Behalve dan het koningshuis, de terugkeer van het toptarief en ik zie ook echt niet veel veranderen aan de HRA.
Ben je nou zo simpel of loop je maar wat te trollen?quote:Op maandag 28 september 2009 09:25 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal (behalve de HRA die zeker wel bespreekbaar is!) lood om oud ijzer oplossingen! 100 miljoen voor het Koningshuis (Waar nog een hoop verborgen kosten baten aanzitten dus die 100 miljoen is niet eens zeker.) en ongeveer 300 miljoen voor een toptarief!
Nee; dat zet zoden aan de dijk!
Dat is dus een mooi discussiepunt. Is de staat verantwoordelijk voor studenten huisvesting?quote:Op maandag 28 september 2009 09:23 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
De basisbeurs is niet eens genoeg voor collegegeld + huur man, laat staan om van te zuipen
Je kiest dus liever voor iets waardoor je jezelf beter voelt dan iets wat helpt!quote:Op maandag 28 september 2009 09:26 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ben je nou zo simpel of loop je maar wat te trollen?
Het gaat er om dat jij en ik mogen bezuinigen terwijl dat opgewarmde lijk lekker kan teren, teren, teren en nog eens teren. Ze zou aan d'r haren dat paleis uitgetrokken moeten worden.
Walgelijk gewoon.
Ook daar wordt over gesproken, maar is niet genoeg. Het pakket moet breder! Incl. het afschaffen van HRA, Huursubsidie, AOW leeftijd verhogen etc.quote:Op maandag 28 september 2009 09:30 schreef Dragorius het volgende:
Waarom dan niet ontwikkelingshulp afschaffen / drastisch inkorten?
Alle andere kosten blijven gelijk dus ja, dan heeft dit wel degelijk impact op de kenniseconomie.
Zonder HRA kun je een hoop aanvragen voor faillisementen verwachten.... Gedwongen verkoop etc.quote:Op maandag 28 september 2009 09:31 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ook daar wordt over gesproken, maar is niet genoeg. Het pakket moet breder! Incl. het afschaffen van HRA, Huursubsidie, AOW leeftijd verhogen etc.
Nee, want de afschaffing geldt dan alleen voor nieuwe aankopen.quote:Op maandag 28 september 2009 09:32 schreef Dragorius het volgende:
Zonder HRA kun je een hoop aanvragen voor faillisementen verwachten.... Gedwongen verkoop etc.
Dat wordt dan een leuke huizenmarkt, zeker voor de huizenbezittersquote:Op maandag 28 september 2009 09:34 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Nee, want de afschaffing geldt dan alleen voor nieuwe aankopen.Aan de bestaande kunnen ze niet tornen, dan krijg je een hoop aanvragen voor faillissementen en gedwongen verkoop etc.
Vele kleintjes maken één grote? Geen idee waarom er niet op bezuinigd kan worden 'omdat het toch geen zoden aan de dijk zet'... Zeker het koningshuis heeft genoeg eigen bezittingen om goed van te leven als ze geen toelage zouden krijgen. Dat geldt ook voor de mensen die het toptarief zouden betalen.quote:Op maandag 28 september 2009 09:25 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal (behalve de HRA die zeker wel bespreekbaar is!) lood om oud ijzer oplossingen! 100 miljoen voor het Koningshuis (Waar nog een hoop verborgen kosten/ baten aanzitten dus die 100 miljoen is niet eens zeker.) en ongeveer 300 miljoen voor een toptarief!
Nee; dat zet zoden aan de dijk!
Je bedoelt dat de prijzen zullen dalen, dat hoeft toch niet rampzalig te zijn? Tenzij je een volledig aflossingsvrije hypotheek hebt, maar dan ben je sowieso een eikel!quote:Op maandag 28 september 2009 09:35 schreef Dragorius het volgende:
Dat wordt dan een leuke huizenmarkt, zeker voor de huizenbezitters
Hoe erg wil je de markt belemmeren? Verkopers krijgen nooit de echte waarde van hun huis maar moeten flink zakken, en zo blijf je gezeik houden met hypotheken. In de vorm zoals ik zelf hebm heb ( 3/4 spaardeel, 1/4 aflossingsvrij) Is het dus niet realistisch dat ik binnen een al te korte tijd (bijvoorbeeld voor werk / relatie die uit gaat of verandert of whatever) mijn huis dan zou moeten verkopen, dan snij ik enkel mezelf in de vingers met zoiets.quote:Op maandag 28 september 2009 09:40 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de prijzen zullen dalen, dat hoeft toch niet rampzalig te zijn? Tenzij je een volledig aflossingsvrije hypotheek hebt, maar dan ben je sowieso een eikel!
Die toelage alleen is nog eens vele malen minder. Je hebt gelijk hoor, het kan ook minder, maar dat gaat helemaal nergens over. Het kabinet heeft 35 miljard nodig.quote:Op maandag 28 september 2009 09:35 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Vele kleintjes maken één grote? Geen idee waarom er niet op bezuinigd kan worden 'omdat het toch geen zoden aan de dijk zet'... Zeker het koningshuis heeft genoeg eigen bezittingen om goed van te leven als ze geen toelage zouden krijgen. Dat geldt ook voor de mensen die het toptarief zouden betalen.
Die gratis schoolboeken heb ik nooit begrepen. Zal wel goed zijn voor de PvdA achterbanquote:Op maandag 28 september 2009 09:32 schreef Xaryna het volgende:
Ik heb een goedkope kleine kamer en kan mijn huur niet eens betalen van mijn stufi![]()
Maar he, we moeten bezuinigen dus laten we alles doen om studeren zo onaantrekkelijk mogelijk te maken, dan krijgen we minder studenten en dat kost minder! De rest zoeken onze opvolgers dan maar weer uit hoor![]()
Stelletje dommeriken vindt het slim om gratis boeken in lager en middelbaar onderwijs te maken en vervolgens te beknibbelen op de studenten die het al langere tijd moeten ontzien met de bezuinigingen.
Ik zeg niet dat de stufi heilig is, maar is het niet juist goed om veel hoger opgeleiden te krijgen? Ik bedoel, die krijgen (vaak) een goedbetaalde ban en kunnen dus meer belasting betalen en leveren dan meer op dan lager opgeleiden? Als ze er dan per se een lening van moeten maken, maak het dan een 'prestatie-lening' en zeg dat als je binnen tien jaar een diploma haalt, je geen rente hoeft te betalen oid.
Rechtsen weten het altijd weer leuk te draaien.quote:Op maandag 28 september 2009 09:43 schreef mvdejong het volgende:
De PvdA is nog steeds druk bezig met de nivellering zoals ze die in de 70-er en 80-er jaren doorduwden. Nivellering, ofwel "het op hetzelfde niveau brengen", houdt volgens de PvdA in dat iedereen die enige kwaliteiten boven die van een lopende-band-werker heeft het grondig onmogelijk gemaakt moet worden om die kwaliteiten te ontwikkelen.
Mogelijk is de bedoeling om af te dwingen dat alleen kinderen uit "dure" gezinnen (die dus toch nooit PvdA zullen gaan stemmen) gaan studeren, en dat kinderen uit arbeiders-gezinnen, ook al hebben ze universitaire kwaliteiten, gewoon arbeider worden (en dus waarschijnlijk PvdA gaan stemmen).
Maak jij voortaan even 250e per maand aan me over dan, kan ik heel wat leuke dingen mee doen.quote:Op maandag 28 september 2009 09:45 schreef Ryon het volgende:
Pfff. die hele stufi was toch al een doekje voor het bloeden. Of het moet fors omhoog of je kan het net zo goed afschaffen. Met een collegegeld van 1620 euro en een gemiddelde huur van 350 euro + aanschaf van studiemateriaal zet die paar honderd euro die je krijgt weinig zoden aan de dijk.
Mensen hoeven niet te studeren, als mensen het nu te duur vinden en denken dat ze het niet terug verdienen. Begin er dan ook niet aan en ga lekker meteen aan de arbeid. Die mensen worden in de toch al volle college zalen niet gemist. Maar met een studielening is weinig mis, uiteindelijk is het ook alleen maar eerlijker dat je terug betaalt waar je al die jaren van geprofiteerd hebt.
Nee, dit ging specifiek over de bezuinigingen op onderwijs (wederom!) en het feit dat ons koningshuis wordt ontzien omdat het 'niet fair' zou zijn om pas gemaakte afspraken te herzien.quote:Op maandag 28 september 2009 09:27 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Je kiest dus liever voor iets waardoor je jezelf beter voelt dan iets wat helpt!![]()
Ik hoop niet dat je nog studeert, zonde van me geld!
De echte waarde? Jij denkt dat we het hebben over echte waarde met die HRA?quote:Op maandag 28 september 2009 09:43 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Hoe erg wil je de markt belemmeren? Verkopers krijgen nooit de echte waarde van hun huis maar moeten flink zakken, en zo blijf je gezeik houden met hypotheken. In de vorm zoals ik zelf hebm heb ( 3/4 spaardeel, 1/4 aflossingsvrij) Is het dus niet realistisch dat ik binnen een al te korte tijd (bijvoorbeeld voor werk / relatie die uit gaat of verandert of whatever) mijn huis dan zou moeten verkopen, dan snij ik enkel mezelf in de vingers met zoiets.
Dus nee, afblijven van de HRA
Nu afschaffen doet de waarde kelderen. Men kent de waarde van huizen dankzij de HRA als "echte" waardequote:Op maandag 28 september 2009 09:59 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
De echte waarde? Jij denkt dat we het hebben over echte waarde met die HRA?
Dat stelde ik ook voor en een leenstelsel in het onderwijs levert geen 35 miljard op!quote:Op maandag 28 september 2009 09:57 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Nee, dit ging specifiek over de bezuinigingen op onderwijs (wederom!) en het feit dat ons koningshuis wordt ontzien omdat het 'niet fair' zou zijn om pas gemaakte afspraken te herzien.
Je bent denk ik iets minder scherp dan je zelf graag denkt vrind Sics. Jammer maar helaas.
Wat betreft die bezuinigingen in algemene zin: je hoeft niet per se het hele tekort af te dekken met één specifieke post hoor. Je mag gewoon overal wat beknibbelen tot je genoeg hebt
De kunstmatighooggehoudenwaarde!?quote:Op maandag 28 september 2009 10:00 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Nu afschaffen doet de waarde kelderen. Men kent de waarde van huizen dankzij de HRA als "echte" waarde
Jepquote:Op maandag 28 september 2009 10:01 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
De kunstmatighooggehoudenwaarde!?
Je zou een soortgelijk systeem ook kunnen toepassen op aandelen. Als je geld leent om aandelen te kopen kun je dat van de belasting aftrekken. Een enorme boost voor de AEX! En ook heel goed voor het bedrijfsleven, er komt heel veel geld beschikbaar dat dan weer geinvesteerd kan worden. Geen gezeik, iedereen rijk!quote:Op maandag 28 september 2009 10:00 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Nu afschaffen doet de waarde kelderen. Men kent de waarde van huizen dankzij de HRA als "echte" waarde
Dit.quote:Op maandag 28 september 2009 09:10 schreef MrTorture het volgende:
[..]
VVD zit niet in het kabinet. Het plan komt van VVD, Bos geeft alleen aan dat álles bespreekbaar moet zijn, omdat je anders niet tot oplossingen komt.
Dat heeft er wellicht mee te maken dat studenten colleges moeten missen om te protesteren. Steuntrekkers hebben de hele dag de tijd!quote:Op maandag 28 september 2009 09:16 schreef LXIV het volgende:
Het speelt natuurlijk ook mee dat men keer op keer op keer de stufi heeft kunnen verlagen zonder dat er enig storend protest kwam van de studenten. Als ze dat maar één keer zouden doen bij de bijstand zouden er meteen enorme rellen uitbreken.
Hier komt natuurlijk bij dat de meeste studenten niet hebben meegemaakt dat het een paar jaar eerder beter was. De beroepssteuntrekkers weten uit ervaring dat uitkeringen nooit omlaag zijn gegaan.quote:Wat dat betreft hebben de studenten het ook aan zichzelf te danken dat ze voortdurend gesneden worden. Wie schaapachtig alles over zich heen laat komen verdient eigenlijk ook niet beter.
Bezuinigen op het koningshuis hoort ook een optie te zijn, dat ben ik met je eens. Maar het lijkt me geen goed idee om het af te schaffen. Bedenk dat een presidentschap ook een hoop geld kost (plus elke vier jaar nieuwe verkiezingen tenzij je voor een benoemde president gaat). Tel daarbij de internationale invloed, reputatie en uitstraling van de koningin bij op en ik denk dat het koningshuis helemaal niet zo veel duurder is dan een gekozen president. Bedenk dat de koninklijke familie niet alleen voor de lol die reizen naar het buitenland maakt. Daar worden vast ook orders binnengehaald, politieke banden aangehaald e.d.quote:Op maandag 28 september 2009 09:35 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Vele kleintjes maken één grote? Geen idee waarom er niet op bezuinigd kan worden 'omdat het toch geen zoden aan de dijk zet'... Zeker het koningshuis heeft genoeg eigen bezittingen om goed van te leven als ze geen toelage zouden krijgen. Dat geldt ook voor de mensen die het toptarief zouden betalen.
Dus? Er blijven net zo veel huizen hoor!quote:Op maandag 28 september 2009 09:32 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Zonder HRA kun je een hoop aanvragen voor faillisementen verwachten.... Gedwongen verkoop etc.
Enig idee wat "de echte waarde van je huis" is? Wat mij betreft is dat de kosten van bouw + bakstenen zeg maar, minus de waardedaling door ouderdom, dus niet 150.000 euro voor het kleine stukje zand waar het huis op staat.quote:Op maandag 28 september 2009 09:43 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Hoe erg wil je de markt belemmeren? Verkopers krijgen nooit de echte waarde van hun huis maar moeten flink zakken, en zo blijf je gezeik houden met hypotheken. In de vorm zoals ik zelf hebm heb ( 3/4 spaardeel, 1/4 aflossingsvrij) Is het dus niet realistisch dat ik binnen een al te korte tijd (bijvoorbeeld voor werk / relatie die uit gaat of verandert of whatever) mijn huis dan zou moeten verkopen, dan snij ik enkel mezelf in de vingers met zoiets.
Dus nee, afblijven van de HRA
Kun je de HRA niet over een periode van 30 jaar afschaffen? Vanaf 2020 elk jaar een x aantal procentpunten minder (ik noem maar wat)?quote:Op maandag 28 september 2009 10:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dus? Er blijven net zo veel huizen hoor!
Daarbij moet een HRA-afschaffing natuurlijk gelijk opgaan met een algehele belastingverlaging, en afschaffing van de huurtoeslag. Nu heeft driekwart van de bevolking een dergelijke "aftrekpost", dus de resterende 25% (gokje hoor) draait er netto voor op.
Uiteraard zou dat kunnen, te beginnen met geen HRA meer voor mensen die niet aflossen.quote:Op maandag 28 september 2009 10:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Kun je de HRA niet over een periode van 30 jaar afschaffen? Vanaf 2020 elk jaar een x aantal procentpunten minder (ik noem maar wat)?
Ze moeten de HRA koppelen aan het daadwerkelijk aflossen van de lening. Dus het eerste jaar 100%, het tweede 97% van het oorspronkelijke hypotheekbedrag enzovoort. Dat is beter voor de hypotheeknemer, want die lost af en komt niet in de problemen als hij na vijf jaar moet verkopen en ook voor de staat, want het totale bedrag wat HRA kost blijft beperkt.quote:Op maandag 28 september 2009 10:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Kun je de HRA niet over een periode van 30 jaar afschaffen? Vanaf 2020 elk jaar een x aantal procentpunten minder (ik noem maar wat)?
En dat alles uiteraard koppelen aan voldoende woningen. Dus: einde kunstmatige schaarste!quote:Op maandag 28 september 2009 10:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze moeten de HRA koppelen aan het daadwerkelijk aflossen van de lening. Dus het eerste jaar 100%, het tweede 97% van het oorspronkelijke hypotheekbedrag enzovoort. Dat is beter voor de hypotheeknemer, want die lost af en komt niet in de problemen als hij na vijf jaar moet verkopen en ook voor de staat, want het totale bedrag wat HRA kost blijft beperkt.
De OV-studentenkaart is juist ingevoerd omdat de afzonderlijke trajectkaarten te veel werk waren... O.a. vanwege wijzigingen met stages. Ironisch genoeg is de IB Groep sindsdien ongetwijfeld niet kleiner geworden...quote:Op maandag 28 september 2009 10:56 schreef Gia het volgende:
Welnu, laten we eens beginnen met het afschaffen van die OV-kaart en daarvoor in de plaats een OV-trajectkaart, dat is stukken goedkoper. Iemand die met de fiets kan, zou dan wmb een fietsvergoeding mogen krijgen, per kilometer.
Daar gaat inderdaad veel meer werk in zitten. Daarbij zijn er veel studenten die ook vakken volgen aan andere universiteiten.quote:Op maandag 28 september 2009 11:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De OV-studentenkaart is juist ingevoerd omdat de afzonderlijke trajectkaarten te veel werk waren... O.a. vanwege wijzigingen met stages. Ironisch genoeg is de IB Groep sindsdien ongetwijfeld niet kleiner geworden...
Nee die worden allemaal (terecht) gelukkig lopende band medewerker bij Procter & Gamble op de shampoo afdeling!quote:Op maandag 28 september 2009 11:02 schreef caspervc het volgende:
Hmmz, daar gaat de nederlandse Kenniseconomie.
Met het vooruitzicht van enorme lenignen als je gaat studeren zie ik veel minder mensen de keuze maken om na hun HAVO / VWO door te gaan studeren....
Gelukkig hebben we dan ook geen 'kenniseconomie' dus veel schade zal het niet aanrichten. Ik ben zelf een groot voorstander van het afschaffen van zowel de basisbeurs als de OV-kaart. Echter zal er dan wel een hoop moeten veranderen, want de startersalarissen zullen dus afgestemd moeten worden op een studieschuld van 60.000 euro. Dat is uiteraard niet te betalen met 2400euro bruto in de maand, waar je schijnbaar nog heel blij mee moet zijn ook.quote:Op maandag 28 september 2009 11:09 schreef OldJeller het volgende:
Ik geloof dat dat niet goed voor onze "kenniseconomie" zal zijn.
Als het ernaar uitziet dat het gros van de studenten niet om een studieschuld van 50.000+ euro heen kunnen, dan verwacht ik dat minder mensen zullen gaan studeren. Als het loon nog hetzelfde is als nu, zullen nóg meer afgestudeerden naar het buitenland vertrekken, omdat ze daar meer verdienen en dus eerder de schuld kunnen afbetalen.quote:Op maandag 28 september 2009 11:15 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we dan ook geen 'kenniseconomie' dus veel schade zal het niet aanrichten. Ik ben zelf een groot voorstander van het afschaffen van zowel de basisbeurs als de OV-kaart. Echter zal er dan wel een hoop moeten veranderen, want de startersalarissen zullen dus afgestemd moeten worden op een studieschuld van 60.000 euro. Dat is uiteraard niet te betalen met 2400euro bruto in de maand, waar je schijnbaar nog heel blij mee moet zijn ook.
En een kleine discrepantie tussen bruto en netto.quote:Op maandag 28 september 2009 11:15 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we dan ook geen 'kenniseconomie' dus veel schade zal het niet aanrichten. Ik ben zelf een groot voorstander van het afschaffen van zowel de basisbeurs als de OV-kaart. Echter zal er dan wel een hoop moeten veranderen, want de startersalarissen zullen dus afgestemd moeten worden op een studieschuld van 60.000 euro. Dat is uiteraard niet te betalen met 2400euro bruto in de maand, waar je schijnbaar nog heel blij mee moet zijn ook.
Aflostijd verlengen naar 25 jaar en de rente gelijkzetten aan maximaal de inflatie moeten op zich helpen met aflossingsproblemen.quote:Op maandag 28 september 2009 11:15 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De meeste studies leiden toch wel tot banen waarmee je wel wat meer verdient dan 2400 bruto.quote:Op maandag 28 september 2009 11:24 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Als het ernaar uitziet dat het gros van de studenten niet om een studieschuld van 50.000+ euro heen kunnen, dan verwacht ik dat minder mensen zullen gaan studeren. Als het loon nog hetzelfde is als nu, zullen nóg meer afgestudeerden naar het buitenland vertrekken, omdat ze daar meer verdienen en dus eerder de schuld kunnen afbetalen.
Het salaris zal waarschijnlijk niet omhoog gaan.
Ze willen nog meer nadruk leggen op het woord loonslaven. Werken tot je 80ste zul je!
Jij vindt wetenschappelijke kaalslag geen probleem?quote:Op maandag 28 september 2009 11:29 schreef Gia het volgende:
[..]
De meeste studies leiden toch wel tot banen waarmee je wel wat meer verdient dan 2400 bruto.
Ik denk eerder dat dit binnen de kortste keren 2400 netto zal zijn, na een jaartje of 2 of zo?
Zoniet, dan heb je een beetje een onzinnige studie gevolgd, lijkt me.
Van 2400 euro netto kun je heel goed 400 euro in de maand aflossen. Dat is zo'n 4800 per jaar.
Ben je er in een jaartje of 12 helemaal vanaf. Gaat je loon tussentijds nog omhoog, kun je zelfs meer aflossen.
Ik kan je melden dat je niet echt op de hoogte bent.quote:Op maandag 28 september 2009 11:29 schreef Gia het volgende:
[..]
De meeste studies leiden toch wel tot banen waarmee je wel wat meer verdient dan 2400 bruto.
Ik denk eerder dat dit binnen de kortste keren 2400 netto zal zijn, na een jaartje of 2 of zo?
Van 2400 euro netto kun je heel goed 400 euro in de maand aflossen. Dat is zo'n 4800 per jaar.
Ben je er in een jaartje of 12 helemaal vanaf. Gaat je loon tussentijds nog omhoog, kun je zelfs meer aflossen.
Er zijn zat studenten die dat doen en toch niet rondkomen...hmmm...quote:Op maandag 28 september 2009 11:34 schreef capricia het volgende:
Ik vind het wel een goed idee om de stu.fi. af te schaffen. Studenen hebben tijd genoeg om gewoon te werken naast hun studie.
Waarom moet dat door de overheid betaald worden?
Van 2400 bruto houdt je zo'n 1600 netto over. Dat kun je ook verdienen zonder dat je een wetenschappelijke studie hebt gevolgd.quote:Op maandag 28 september 2009 11:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik kan je melden dat je niet echt op de hoogte bent.
2400 euro bruto is 1500 euro netto. Hoe had je gedacht met aftrek van vaste lasten 400 euro per maand af te kunnen betalen. Zelfs als je het in 12 jaar zou kunnen aflossen betekent dit dat je niet voor je 40ste aan kinderen kunt beginnen. Weet niet of dit allemaal wel zo wenselijk is.quote:Op maandag 28 september 2009 11:29 schreef Gia het volgende:
[..]
quote:Op maandag 28 september 2009 11:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Nogmaals: Het is een beetje onzinnig om je zwaar in de schulden te steken voor een loontje dat je ook zonder wetenschappelijke studie kunt verdienen.quote:Op maandag 28 september 2009 11:40 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
2400 euro bruto is 1500 euro netto. Hoe had je gedacht met aftrek van vaste lasten 400 euro per maand af te kunnen betalen. Zelfs als je het in 12 jaar zou kunnen aflossen betekent dit dat je niet voor je 40ste aan kinderen kunt beginnen. Weet niet of dit allemaal wel zo wenselijk is.
Ik heb een studie gedaan die 100% aansluit op de arbeidsmarkt en toch is 2800 euro bruto als startsalaris het hoogst haabare. Overigens onderschrijf je hiermee mijn stelling dat de startersalarissen voor academici veel te laag zijn.quote:Op maandag 28 september 2009 11:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Nogmaals: Het is een beetje onzinnig om je zwaar in de schulden te steken voor een loontje dat je ook zonder wetenschappelijke studie kunt verdienen.
Ga dan niet zo'n domme studie doen!!
Dat lijkt me de verantwoordelijkheid van de individuele student, niet van de overheid.quote:Op maandag 28 september 2009 11:39 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Er zijn zat studenten die dat doen en toch niet rondkomen...hmmm...
Echte studies kosten gewoon 40 uur per week.quote:Op maandag 28 september 2009 11:34 schreef capricia het volgende:
Ik vind het wel een goed idee om de stu.fi. af te schaffen. Studenen hebben tijd genoeg om gewoon te werken naast hun studie.
Waarom moet dat door de overheid betaald worden?
Je hebt echt geen flauw benul van de arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden zo te zien. Zo'n studie doe je niet om gelijk na twee jaar een riant salaris te verdienen, maar vanwege het perspectief op de langere termijn. Een vriend van me met een HBO opleiding in een logistieke richting is nu bijvoorbeeld zo'n 2 jaar aan het werk en bezig met een traineeship, netto inkomen zo'n 1500 euro per maand. De eerste paar jaar na je afstuderen en zonder al te veel werkervaring zijn echt geen vetpot hoor.quote:Op maandag 28 september 2009 11:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Nogmaals: Het is een beetje onzinnig om je zwaar in de schulden te steken voor een loontje dat je ook zonder wetenschappelijke studie kunt verdienen.
Ga dan niet zo'n domme studie doen!!
Jij hebt duidelijk geen serieuze studie gedaan. Er zijn een heleboel waar je wel minimaal 35 uur per week mee bezig bent. Technische studies, Geneeskunde, Ecometrics etc. Dan mag je blij zijn als een bijbaantje van 10 uur per week volhoudt.quote:Op maandag 28 september 2009 11:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt me de verantwoordelijkheid van de individuele student, niet van de overheid.
Jezus wat kraam jij toch allemaal voor een onzin uit in dit topic.quote:Op maandag 28 september 2009 11:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Mooi dat jij bepaalt welke studies serieus zijn en welke niet...quote:Op maandag 28 september 2009 11:49 schreef Seam het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk geen serieuze studie gedaan. Er zijn een heleboel waar je wel minimaal 35 uur per week mee bezig bent. Technische studies, Geneeskunde, Ecometrics etc. Dan mag je blij zijn als een bijbaantje van 10 uur per week volhoudt.
[..]
Jezus wat kraam jij toch allemaal voor een onzin uit in dit topic.
Op zich vind ik dit niet zo'n probleem. Wat ik altijd extreem raar heb gevonden is het feit dat de huurwet zo is aangepast dat studenten geen recht hebben op huursubsidie. Die betalen voor hun kamertje van 15m2 net zoveel als een werkweigeraar met zijn gratis geld voor een heel huis.quote:Op maandag 28 september 2009 11:51 schreef Metatron het volgende:
Wat wel ronduit vreemd is, is natuurlijk het punt dat je beter voor de TV kan gaan hangen en bijstand aanvragen dan gaan studeren. Waarom je als student ineens geacht wordt om met veel minder rond te komen dan een bijstandstrekker is me altijd al een raadsel geweest
En dit is waarom beta's niet mogen regeren.quote:Op maandag 28 september 2009 11:44 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Echte studies kosten gewoon 40 uur per week.
En dan hebben we het niet over de 2 contacturen per maand van psychologie of culturele antropologie.
Trouwens alle subsidies voor cultuur kunnen wat mij betreft op de helling.
Musea, gratis festivals, kunstenaars, hoppakee weg ermee.
Als je niet op korte termijn geld opleverd voor onze economie kan je erin zakken.
Ook alle geldstromen over de grens moeten kritisch bekeken worden, want dit geld gaat niet per direct weer terug onze economie in.
Daarnaast is een legalisering van harddrugs misschien ook goed, want zodra je legal papaver mag gaan verbouwen stapt iedere boer daarop over vanwege het enorme winstpotentieel. En hoeven we ook niet meer aan de europese subsidiepot voor de boerenbedrijven mee te betalen, want daar vangen we toch niks van.
Op de TU kende ik echt niemand met een serieuze vaste bijbaan. Daar was het rooster veel te onregelmatig en op sommige momenten te zwaar voor.quote:Op maandag 28 september 2009 11:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Mooi dat jij bepaalt welke studies serieus zijn en welke niet...![]()
Op de middelbare school waren er ook altijd kinderen die 40 uur bezig waren om alsnog een 6je of 7tje te halen. Misschien is de studie dan gewoon te zwaar voor je?
Als beta's hadden geregeerd dan hadden we nu niet 35 miljard moeten bezuinigen.quote:Op maandag 28 september 2009 11:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En dit is waarom beta's niet mogen regeren.
Jij studeerde toch in Maastricht? Volgens mij kom je daar net aan de 10 uur per week?quote:Op maandag 28 september 2009 11:49 schreef Seam het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk geen serieuze studie gedaan. Er zijn een heleboel waar je wel minimaal 35 uur per week mee bezig bent. Technische studies, Geneeskunde, Ecometrics etc. Dan mag je blij zijn als een bijbaantje van 10 uur per week volhoudt.
[..]
Als jij een studie hebt gedaan waar je 20 uur per week mee bezig bent, dan neem ik zo'n studie inderdaad niet echt serieus. Ik denk echter dat het verstandiger is om niet verder op jouw posts in te gaan, want het is me nu wel duidelijk dat jij niet weet wat studeren inhoudt.quote:Op maandag 28 september 2009 11:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Op de middelbare school waren er ook altijd kinderen die 40 uur bezig waren om alsnog een 6je of 7tje te halen. Misschien is de studie dan gewoon te zwaar voor je?
Startsalarissen!! Je mag 15 jaar doen over het afbetalen! Dan heb je het niet meer over een startsalaris.quote:Op maandag 28 september 2009 11:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik heb een studie gedaan die 100% aansluit op de arbeidsmarkt en toch is 2800 euro bruto als startsalaris het hoogst haabare. Overigens onderschrijf je hiermee mijn stelling dat de startersalarissen voor academici veel te laag zijn.
quote:Op maandag 28 september 2009 11:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Officiele contacturen zijn inderdaad ongeveer 15 uur per week, maar daar komt nog wel een heleboel zelfstudie bij vanwege het gebrek aan fatsoenlijke collegesquote:Op maandag 28 september 2009 11:55 schreef Repeat het volgende:
[..]
Jij studeerde toch in Maastricht? Volgens mij kom je daar net aan de 10 uur per week?
Heel raar idd. Ook raar dat je onder de 23 voor een veel minder hoog bedrag mag huren voor subsidie dan iemand die ouder is. Waar slaat dat op? Maarja het komt ze nu wel goed uit, scheelt ze allemaal uitgaven en gaat dus nooit ingevoerd worden...quote:Op maandag 28 september 2009 11:53 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Op zich vind ik dit niet zo'n probleem. Wat ik altijd extreem raar heb gevonden is het feit dat de huurwet zo is aangepast dat studenten geen recht hebben op huursubsidie. Die betalen voor hun kamertje van 15m2 net zoveel als een werkweigeraar met zijn gratis geld voor een heel huis.
En dan heb je nog uren zat over om te werken. 40 uur per week is nog geen 6 uur per dag, weekenden ook meegerekend. Je moet 8 uur kunnen slapen, blijft er dus nog tijd zat over om te werken.quote:Op maandag 28 september 2009 11:44 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Echte studies kosten gewoon 40 uur per week.
Als ik Russisch was gaan studeren, dan had ik daar wel meer dan 60 uur per week voor nodig gehad.quote:Op maandag 28 september 2009 11:55 schreef Seam het volgende:
[..]
Als jij een studie hebt gedaan waar je 20 uur per week mee bezig bent, dan neem ik zo'n studie inderdaad niet echt serieus. Ik denk echter dat het verstandiger is om niet verder op jouw posts in te gaan, want het is me nu wel duidelijk dat jij niet weet wat studeren inhoudt.
quote:Op maandag 28 september 2009 11:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Startsalarissen!! Je mag 15 jaar doen over het afbetalen! Dan heb je het niet meer over een startsalaris.
Gemiddeld kun je echt wel 400 euro aflossen. In het eerste jaar misschien nog niet, maar als je zo'n 3500 netto verdient, kun je makkelijk 1000 euro aflossen. Moet je alleen niet te duur gaan wonen.
quote:Op maandag 28 september 2009 11:58 schreef Gia het volgende:
[..]
En dan heb je nog uren zat over om te werken. 40 uur per week is nog geen 6 uur per dag, weekenden ook meegerekend. Je moet 8 uur kunnen slapen, blijft er dus nog tijd zat over om te werken.
volgens mij ga jij de 1500 bruto niet eens rakenquote:Op maandag 28 september 2009 11:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Startsalarissen!! Je mag 15 jaar doen over het afbetalen! Dan heb je het niet meer over een startsalaris.
Gemiddeld kun je echt wel 400 euro aflossen. In het eerste jaar misschien nog niet, maar als je zo'n 3500 netto verdient, kun je makkelijk 1000 euro aflossen. Moet je alleen niet te duur gaan wonen.
Ik denk dat het afschaffen van de basisbeurs jongeren er niet van zal weerhouden een studie te volgen. Maar wel voor het volgen van de pretstudies, omdat je toch nog effe wat te doen moet hebben als jonge meid, maar je toch niet van plan bent een carriere te volgen.
Degenen die serieus wel willen studeren, zijn ook serieus genoeg om daarnaast te werken.
Als je 6 tot 7 dagen per week zo'n 2,5 tot 3 uur werkt, verdien je aardig wat bij. In elk geval genoeg voor je wonen en eten. Daarnaast mogen je ouders ook wel wat bijdragen. Dat wordt nu ook van ze verwacht, dus waarom dan niet.
Duidelijk een reactie van iemand die een 'echte' studie doet...quote:
Als je 60 uur in de week nodig hebt om een taal te leren moet je je echt afvragen of je de juiste studie volgt.quote:Op maandag 28 september 2009 11:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Als ik Russisch was gaan studeren, dan had ik daar wel meer dan 60 uur per week voor nodig gehad.
But than again: Misschien had die studie ook niet goed bij mij gepast...
You proof my point!quote:Op maandag 28 september 2009 12:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je 60 uur in de week nodig hebt om een taal te leren moet je je echt afvragen of je de juiste studie volgt.
In 60 uur ben ik in staat een taal in haar grondbeginselen te spreken.
En wat doe je de rest van de tijd dan? 35 uur studie en 10 uur werken, dat is 45 uur.quote:Op maandag 28 september 2009 11:49 schreef Seam het volgende:
[..]
Niet in de bijstand, nee. Ik had een goede baan!quote:Op maandag 28 september 2009 11:59 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Zat jij trouwens zelf niet op je luie reet thuis?
En bovendien wordt er in het echte leven ook wel eens van je gevraagd om meer dan 40 te werken. Veel mensen werken 50, 60 uur in de week.quote:Op maandag 28 september 2009 12:03 schreef Gia het volgende:
[..]
En wat doe je de rest van de tijd dan? 35 uur studie en 10 uur werken, dat is 45 uur.
Een week heeft 168 uur. Je moet 56 uur slapen. Dan blijft erover: 168 - 56 - 45 = 67 uur.
Heb je werkelijk 67 uur vrije tijd nodig?
en let wel, ik heb het over 60 studieuren die het me kost, niet over 60 uur in de week.quote:
Beter plan: maak het afhankelijk van de studie! Want een technische studie met 40 contacturen + 30 uren zelfstudie is niet te vergelijken met "filosofie" o.i.d. ...quote:Op maandag 28 september 2009 11:34 schreef capricia het volgende:
Dus jij vind eigenlijk dat mensen ook makkelijk 60 uur per week kunnen werken? Want dan hou je volgens jouw redenatie nog zelfs 52 uur vrije tijd overquote:Op maandag 28 september 2009 12:03 schreef Gia het volgende:
[..]
En wat doe je de rest van de tijd dan? 35 uur studie en 10 uur werken, dat is 45 uur.
Een week heeft 168 uur. Je moet 56 uur slapen. Dan blijft erover: 168 - 56 - 45 = 67 uur.
Heb je werkelijk 67 uur vrije tijd nodig?
Ja natuurlijk, welkom in de echte wereld!quote:Op maandag 28 september 2009 12:06 schreef Seam het volgende:
[..]
Dus jij vind eigenlijk dat mensen ook makkelijk 60 uur per week kunnen werken? Want dan hou je volgens jouw redenatie nog zelfs 52 uur vrije tijd over
Want? Beta's lossen problemen op i.p.v. problemen met veel gezwets in stand te houden?quote:Op maandag 28 september 2009 11:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En dit is waarom beta's niet mogen regeren.
Mooi gezegd!quote:Op maandag 28 september 2009 11:44 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Trouwens alle subsidies voor cultuur kunnen wat mij betreft op de helling.
Musea, gratis festivals, kunstenaars, hoppakee weg ermee.
Als je niet op korte termijn geld opleverd voor onze economie kan je erin zakken.
Ook alle geldstromen over de grens moeten kritisch bekeken worden, want dit geld gaat niet per direct weer terug onze economie in.
Tof geredeneerd. Er is niet voor niks ooit een 40-urige werkweek ingevoerd. Dat is heus niet gedaan omdat het goed zou zijn voor de gemiddelde mens om 60 uur per week serieus bezig te zijn hoor. Dat betekent niet dat ik je ongelijk geef dat iemand die echt iets wil studeren daar ook voor zou willen werken. Ik vind t alleen een beetje lam dat je dat standaard gaat verwachten van mensen. Dat kan nietquote:Op maandag 28 september 2009 11:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik denk dat het afschaffen van de basisbeurs jongeren er niet van zal weerhouden een studie te volgen. Maar wel voor het volgen van de pretstudies, omdat je toch nog effe wat te doen moet hebben als jonge meid, maar je toch niet van plan bent een carriere te volgen.
Degenen die serieus wel willen studeren, zijn ook serieus genoeg om daarnaast te werken.
Als je 6 tot 7 dagen per week zo'n 2,5 tot 3 uur werkt, verdien je aardig wat bij. In elk geval genoeg voor je wonen en eten. Daarnaast mogen je ouders ook wel wat bijdragen. Dat wordt nu ook van ze verwacht, dus waarom dan niet.
Als jij carriere gaat maken na je studie dan zal je er achter komen dat 60 uur in de week voor komt.quote:Op maandag 28 september 2009 12:06 schreef Seam het volgende:
[..]
Dus jij vind eigenlijk dat mensen ook makkelijk 60 uur per week kunnen werken? Want dan hou je volgens jouw redenatie nog zelfs 52 uur vrije tijd over
Al die mensen in de bouw die 40 uur werken voor de baas staan daarna voor zichzelf te klussen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:11 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Tof geredeneerd. Er is niet voor niks ooit een 40-urige werkweek ingevoerd. Dat is heus niet gedaan omdat het goed zou zijn voor de gemiddelde mens om 60 uur per week serieus bezig te zijn hoor.
Als al die vrouwen die gaan studeren nu eens echt iets moeten gaan doen met hun studie wordt het nog wat met de emancipatiequote:Op maandag 28 september 2009 12:14 schreef raptorix het volgende:
Goed plan, studenten moeten goed realiseren dat studeren een voorrecht is, is het trouwens ook eens afgelopen met allemaal flauwekul studies die de maatschappij handen vol geld kosten maar niks opleveren.
Maar het is géen vereiste.quote:Op maandag 28 september 2009 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij carriere gaat maken na je studie dan zal je er achter komen dat 60 uur in de week voor komt.
Dit topic gaat over een mogelijk onderdeel van de bezuinigen. Doe niet zo kinderachtig.quote:Op maandag 28 september 2009 10:57 schreef Gia het volgende:
't Is weer echt Fok!
Er komt een stelling en meteen volgen er allemaal posts als: "Jamaar, hullie doen het ook!"
Dit topic gaat over de afschaffing van de basisbeurs.
Het gaat niet over de HRA, over de bijstand, over de kinderbijslag, over het koningshuis enz..... maar over de basisbeurs.
Bén je toevallig geen kind? Wat een hemeltergend simplistische blik op de wereld van kennis en wetenschap.quote:Op maandag 28 september 2009 11:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Van 2400 bruto houdt je zo'n 1600 netto over. Dat kun je ook verdienen zonder dat je een wetenschappelijke studie hebt gevolgd.
Beetje onzinnig om je in de schulden te steken voor een loontje dat je ook wel zonder studie kunt verdienen.
Vele wegen leiden naar Rome. Ik vind het een stuk kwalijker dat onze economie schijnbaar dient om de belangen van enkelen veilig te stellen en dat we daarom allemaal op dezelfde voet doormoeten. Het voetvolk mag lekker doorwerken en het geloof in de kenniseconomie is volgens mij nul.quote:Op maandag 28 september 2009 11:55 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Als beta's hadden geregeerd dan hadden we nu niet 35 miljard moeten bezuinigen.
Laten we gaan bezuinigen op gezondheidzorgquote:Op maandag 28 september 2009 12:22 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Bezuinigen op onderwijs is dan ook onnodig, kortzichtig en eigenlijk volstrekt debiel.
Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen. Zeg nu eens eerlijk als 47% van de scholieren doorstroomt naar het hoger onderwijs dan deugt er toch gewoon iets gewoon niet.quote:Op maandag 28 september 2009 12:17 schreef Megumi het volgende:
Studeren wordt weer ouderwets alleen voor de rijken. Want met domme werkvolk wordt het straks weer goed graaien en zakken vullen.
Nee maar artificieel 80% tegenhouden werkt ook niet. Als er 80% afvalt omdat het te moeilijk is in de eerste jaren dan heb je beter onderwijs, maar wel ontevreden studenten daar moet je tussen schipperen. Leren duurder maken maakt wel een extra schifting dan krijg je inderdaad verwende lieden en echt gemotiveerde mensen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:24 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen. Zeg nu eens eerlijk als 47% van de scholieren doorstroomt naar het hoger onderwijs dan deugt er toch gewoon iets gewoon niet.
Als je gewoon zou mogen lenen, waarom zou je dan niet gaan studeren?quote:Op maandag 28 september 2009 12:25 schreef Hamilcar het volgende:
Het is wel typisch Nederlands om jonge mensen die bezig zijn met hun toekomst een goede trap te geven om een financieel probleem op te lossen. Je moet zorgen dat het hoger onderwijs voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is en het afschaffen van de basisbeurs zal ervoor zorgen dat er minder mensen gaan studeren en er waarschijnlijk dus minder hoogopgeleiden voortkomen uit ons onderwijs apparaat. We willen toch concurreren? We willen toch een kenniseconomie zijn?
De politiek heeft simpelweg totaal geen visie en dat is waar ons land aan kapot gaat.
Veel bèta's zijn inderdaad vrij goed in problemen oplossen in een afgebakend domein met makkelijk te kwantificeren eisen en beperkingen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Want? Beta's lossen problemen op i.p.v. problemen met veel gezwets in stand te houden?
Nou en. Die mensen hebben misschien wel veel meer plezier in het voor zichzelf klussen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Al die mensen in de bouw die 40 uur werken voor de baas staan daarna voor zichzelf te klussen.
Ik werk regelmatig 60-70 uur in de week.
het gaat ook om de kwaliteit van de hoogopgeleiden als je iedereen toelaat krijg je vanzelf een lagere drempel en is men geneigd de kwalieit naar beneden aan te passen om niet te veel mensen te laten zakken. En dan concurreer je niet met het buitenland omdat je dan juist hordes kwalitatief niet zulke goede specialisten hebt.quote:Op maandag 28 september 2009 12:25 schreef Hamilcar het volgende:
Het is wel typisch Nederlands om jonge mensen die bezig zijn met hun toekomst een goede trap te geven om een financieel probleem op te lossen. Je moet zorgen dat het hoger onderwijs voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is en het afschaffen van de basisbeurs zal ervoor zorgen dat er minder mensen gaan studeren en er waarschijnlijk dus minder hoogopgeleiden voortkomen uit ons onderwijs apparaat. We willen toch concurreren? We willen toch een kenniseconomie zijn?
De politiek heeft simpelweg totaal geen visie en dat is waar ons land aan kapot gaat.
Als je zelf weinig hebt moet je veel lenen en niet iedereen wil of durft een grote schuld te aanvaarden.quote:Op maandag 28 september 2009 12:29 schreef Lamon. het volgende:
[..]
Als je gewoon zou mogen lenen, waarom zou je dan niet gaan studeren?
Leg me die redenatie even uit?
Zie jij hierin een stap naar een meer meritocratisch hoger onderwijs?quote:Op maandag 28 september 2009 12:24 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen. Zeg nu eens eerlijk als 47% van de scholieren doorstroomt naar het hoger onderwijs dan deugt er toch gewoon iets gewoon niet.
Lenen != financieren?quote:Op maandag 28 september 2009 12:25 schreef Hamilcar het volgende:
Ik heb mijn studie al afgerond.quote:Op maandag 28 september 2009 12:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Duidelijk een reactie van iemand die een 'echte' studie doet...
En die gaan dan niet studeren. mijn Opa zei vroeger er komt nog een keer een gebrek aan domme mensen. En ik denk dat hij zo langzamerhand gelijk heeftquote:Op maandag 28 september 2009 12:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Als je zelf weinig hebt moet je veel lenen en niet iedereen wil of durft een grote schuld te aanvaarden.
En als je nou mag lenen volgens het systeem van nu? Als je geen baan hebt word je gekort op het terugbetalen van de lening?quote:Op maandag 28 september 2009 12:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Als je zelf weinig hebt moet je veel lenen en niet iedereen wil of durft een grote schuld te aanvaarden.
quote:Op maandag 28 september 2009 12:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En die gaan dan niet studeren. mijn Opa zei vroeger er komt nog een keer een gebrek aan domme mensen zonder opleiding. En ik denk dat hij zo langzamerhand gelijk heeft
Weer een voordeel. Lafaards weer je uit het systeem dus het systeem wordt effectieverquote:Op maandag 28 september 2009 12:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Hey het waren mijn opa's woorden misschien had ik het moeten parafraserenquote:
En die lafaards kunnen het werk waar we integranten voor inhuren weer oppakken. Twee vliegen in éen klap !quote:Op maandag 28 september 2009 12:34 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Weer een voordeel. Lafaards weer je uit het systeem dus het systeem wordt effectiever
Of die jaag je naar het buitenland en dan zijn ze dus uit het systeem terwijl dat niet gehoeven had.quote:Op maandag 28 september 2009 12:34 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Weer een voordeel. Lafaards weer je uit het systeem dus het systeem wordt effectiever
Laten we vooral niet doen alsof iedere studie echt bij kan dragen aan een kenniseconomie. Economie gaat over handel, het zo efficient mogelijk verdelen van goederen, diensten en middelen. Om een economie van dienst te kunnen zijn is het dus zaak dat hier toe bijgedragen wordt in de vorm van nieuwe producten, innovatieve machines, nieuwe diensten. Studies die wat dat betreft concreet te werk gaan zijn de technische studies, medische studies, economische studies en bedrijfskundige studies. Het punt is dus in feite dat studiefinanciering vergelijkbaar is met het hanteren van de botte bijl, we gooien er geld tegenaan en hopen maar dat er wat zinnigs uit voort komt. Zonde, wat mij betreft zou het veel verstandiger zijn als er nou eens doelmatig te werk gegaan wordt, op die manier blijft het kind in het badwater en kan er toch bezuinigd worden.quote:Op maandag 28 september 2009 11:02 schreef caspervc het volgende:
Hmmz, daar gaat de nederlandse Kenniseconomie.
250 euro per maand voor een hok met stromend water en een kooktoestel goedkoop? Volgens mij beginnen sommige maatstaven wat aan inflatie onderhevig te zijn.quote:Op maandag 28 september 2009 09:32 schreef Xaryna het volgende:
Ik heb een goedkope kleine kamer en kan mijn huur niet eens betalen van mijn stufi![]()
Mensen hebben dan wel hogere opleidingen, maar dat wil niet zeggen dat de waarde van het diploma hoger is. Het duurt niet zo lang meer voordat je voor het metselen van een muur een HBO-diploma nodig hebtquote:Op maandag 28 september 2009 12:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En die gaan dan niet studeren. mijn Opa zei vroeger er komt nog een keer een gebrek aan domme mensen. En ik denk dat hij zo langzamerhand gelijk heeft
Ligt het aan mij of is dit niet bezuinigen op onderwijs, Het onderwijs krijgt even veel geld er komen hooguit minder studenten dus meer geld voor minder studenten. Kan het onderwijs alleen maar beter op wordenquote:Op maandag 28 september 2009 12:34 schreef Casparovvv het volgende:
Há, laten we eens flink gaan bezuinigen op dat ene punt waar Nederland goed in is: kennis!
Ik geloof niet dat Bos dit er zomaar doorheen krijgt in de 2e kamer, die toch wel bovengemiddeld hoog opgeleid is. Met gemiddelde leeftijden van 46/47 zullen veel kamerleden ook studerende kinderen hebben.
Integendeel, zou ik zeggen; zonder verdere maatregelen ontstaat eerder een perverse prikkel om minder zware studies te kiezen, of om relatief weinig aandacht aan studeren te besteden; beiden geven meer ruimte voor een bijbaan. Het zou wellicht wel helpen als je het verbindt aan een voorwaardelijk beurzensysteem, waarbij excellerende studenten, of studenten die een erkende 'zware' opleiding volgen, een beurs krijgen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zie jij hierin een stap naar een meer meritocratisch hoger onderwijs?
Je ziet het verkeerd: het is indirect een belastingverhoging, die niet geldt voor de huidige babyboomers, maar alleen voor jongeren...quote:Op maandag 28 september 2009 12:24 schreef Lamon. het volgende:
Wat Bos zegt, is je kunt uit welk milieu je ook komt gewoon studeren en als je gemotiveerd bent heb je ten alle tijde recht op een lening, die je na je studie in alle rust kunt afbetalen.
Je krijgt dus de kans om te studeren, waar je ook vandaan komt, en als je die studie netjes afrond, is het ook geen enkel probleem om in redelijke termijnen de kosten van die studie weer aan de staat terug te geven.
!=quote:Op maandag 28 september 2009 12:37 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of is dit niet bezuinigen op onderwijs, Het onderwijs krijgt even veel geld er komen hooguit minder studenten dus meer geld voor minder studenten. Kan het onderwijs alleen maar beter op worden
kwantiteit =! kwaliteit
Als je gemotiveerd bent om een studie aan te gaan en af te willen maken, en niet boven je kunnen gaat zitten, is die angst onnodig, dan heb je het JUIST zelf in de hand, en heeft rijk of arm zijn er minder mee te maken.quote:Op maandag 28 september 2009 12:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Precies metselaars hebben we nodig en niet iemand die "A realistic molecular model of cement hydrates" in PNAS publiceerdquote:Op maandag 28 september 2009 12:36 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Mensen hebben dan wel hogere opleidingen, maar dat wil niet zeggen dat de waarde van het diploma hoger is. Het duurt niet zo lang meer voordat je voor het metselen van een muur een HBO-diploma nodig hebtOverigens hebben we een schrijnend gebrek aan vakmensen.
Denk je nu echt dat mensen die geen lening durven aangaan voor een studie wel naar het buitenland durven?quote:Op maandag 28 september 2009 12:35 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Of die jaag je naar het buitenland en dan zijn ze dus uit het systeem terwijl dat niet gehoeven had.
Sorry foutje gelukkig heb ik meer verstand van moleculaire biologiequote:
Die hebben we ook nodig, maar voor de bouwvakker is dat niet relevant. Die moet gewoon uitvoeren wat er op tekening staat. Dat is hun vak en daar hebben ze vaak nog plezier in ookquote:Op maandag 28 september 2009 12:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Precies metselaars hebben we nodig en niet iemand die "A realistic molecular model of cement hydrates" in PNAS publiceerd
http://www.pnas.org/content/early/2009/09/02/0902180106.abstract
En zonder bouwvakker en metaalwerker komt de ingenieur niet verder dan een mooi vel uit de plotter.quote:Op maandag 28 september 2009 12:41 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Die hebben we ook nodig, maar voor de bouwvakker is dat niet relevant. Die moet gewoon uitvoeren wat er op tekening staat. Dat is zijn vak
Over een enkele jaren kunnen ze die studie gewoon schrappen, dan heb ik een programma geschreven dat jongens als jij overbodig maaktquote:Op maandag 28 september 2009 12:40 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Sorry foutje gelukkig heb ik meer verstand van moleculaire biologie
Werk met de handen = zwaar. Ik denk dat menig MBOer zo redeneert.quote:Op maandag 28 september 2009 12:41 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Die hebben we ook nodig, maar voor de bouwvakker is dat niet relevant. Die moet gewoon uitvoeren wat er op tekening staat. Dat is hun vak en daar hebben ze vaak nog plezier in ookIk snap dan ook nooit helemaal waarom er zoveel MBO naar de verkoop of administratie gaan.
System biology heeft nog wel wat jaartjes nodig maar het is wel mooi als het ooit luktquote:Op maandag 28 september 2009 12:43 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Over een enkele jaren kunnen ze die studie gewoon schrappen, dan heb ik een programma geschreven dat jongens als jij overbodig maakt![]()
.
Daar staat dan weer tegenover dat één geniale ingenieur een productiviteitsgroei teweeg kan brengen waar hele legers bouwvakkers nog niet tegenop kunnen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En zonder bouwvakker en metaalwerker komt de ingenieur niet verder dan een mooi vel uit de plotter.
Ze hadden beter in die brief kunnen zetten dat je niet moet lenen voor consumptieve uitgaven.quote:Op maandag 28 september 2009 12:44 schreef Casparovvv het volgende:
Wat ik overigens dubieus vind is dat een aantal maanden geleden half studerend Nederland een brief kreeg van de IBG met daarin een waarschuwing tegen overmatig lenen. Nu stelt Bos een maatregel voor die dat onvermijdelijk maakt.
juistquote:Op maandag 28 september 2009 12:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ze hadden beter in die brief kunnen zetten dat je niet moet lenen voor consumptieve uitgaven.
Ik bedoel maar dat we zeker niet alleen moeten focussen op het hoger onderwijs als het gaat om een kenniseconomie. Ten eerste laat je dan een hoop potentiële mankracht links liggen, en ten tweede stellen kundige metaalbewerkers de ingenieur in staat complexere ontwerpen te maken. Het is denk veel nuttiger om eens te gaan kijken of we wel alle studies moeten gaan sponsoren. Franse taal en letterkunde, volgens mij kan dat geld beter besteed worden als ik de overheidsfinanciën eens bekijk.quote:Op maandag 28 september 2009 12:44 schreef Reya het volgende:
Daar staat dan weer tegenover dat één geniale ingenieur een productiviteitsgroei teweeg kan brengen waar hele legers bouwvakkers nog niet tegenop kunnen.
En daar staat tegenover dat die bouwvakkers en ingenieur moeten betalen voor al die mensen die sociale geografie hebben gestudeerd, of franse literatuur en daar verder niets mee kunnen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:44 schreef Reya het volgende:
[..]
Daar staat dan weer tegenover dat één geniale ingenieur een productiviteitsgroei teweeg kan brengen waar hele legers bouwvakkers nog niet tegenop kunnen.
3500 netto?!quote:Op maandag 28 september 2009 11:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Geestelijke arbeid is meestal net zo zwaar. Ik erger me altijd zo aan die stukjes in de krant over het doorwerken tot '67. Het 'werkvolk', om ze even heel denigrerend zo te noemen, doet net alsof een minister helemaal niks doetquote:Op maandag 28 september 2009 12:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Werk met de handen = zwaar. Ik denk dat menig MBOer zo redeneert.
Daar kan ik je enkel gelijk in geven.quote:Op maandag 28 september 2009 12:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik bedoel maar dat we zeker niet alleen moeten focussen op het hoger onderwijs als het gaat om een kenniseconomie. Ten eerste laat je dan een hoop potentiële mankracht links liggen, en ten tweede stellen kundige metaalbewerkers de ingenieur in staat complexere ontwerpen te maken. Het is denk veel nuttiger om eens te gaan kijken of we wel alle studies moeten gaan sponsoren.
Inderdaad, als je 1800 netto verdient als HBO/WO starter mag je je handjes dichtknijpen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
3500 netto?!In wat voor wereld leef jij? De meeste academici zullen dat inkomen nooit bereiken.
Ik heb geen idee of sociaal geografen en gallologen zo slecht liggen op de arbeidsmarkt. Op mijn voormalige werk was praktisch de helft van het personeel sociaal geograaf; die hielden zich vooral bezig met klanttevredenheidsonderzoeken, en niet onverdienstelijk.quote:Op maandag 28 september 2009 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En daar staat tegenover dat die bouwvakkers en ingenieur moeten betalen voor al die mensen die sociale geografie hebben gestudeerd, of franse literatuur en daar verder niets mee kunnen.
En verder natuurlijk voor al die pretstudies omdat men niet wilde gaan werken
nah wellicht als ze richting de 55 gaan wel. Niet in het begin nee, maar dat zal meneer ook wel niet bedoelen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
3500 netto?!In wat voor wereld leef jij? De meeste academici zullen dat inkomen nooit bereiken.
Nouja van fysieke arbeid slijt je letterlijk een beetje stratemaker is met 50 op en heeft geen gewrichten meer over. Wat ik wel raar vind is dat mensen moeten stoppen mijn promoter is net met pensioen maar hij is nog volop aan het werk en niet van plan te stoppen toch heeft hij officieel geen baan meer. Waarom dit soort mensen niet gewoon door laten werken.quote:Op maandag 28 september 2009 12:49 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Geestelijke arbeid is meestal net zo zwaar. Ik erger me altijd zo aan die stukjes in de krant over het doorwerken tot '67. Het 'werkvolk', om ze even heel denigrerend zo te noemen, doet net alsof een minister helemaal niks doet. Of alsof academci niets doen. Volgens mij dat een arts in een werkweek geestelijk 10 keer zo veel arbeid verricht als een bouwvakker fysiek.
1800 netto is ook nog een behoorlijk leuk bedrag trouwensquote:Op maandag 28 september 2009 12:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Inderdaad, als je 1800 netto verdient als HBO/WO starter mag je je handjes dichtknijpen.
-800 euro huurquote:Op maandag 28 september 2009 12:54 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
1800 netto is ook nog een behoorlijk leuk bedrag trouwens
Nee hoor. Door de ARBO-wetgeving kan zelfs een stratenmaker het tot zijn 65ste uithouden. Echter werken ze zich letterlijk kapot door het bijbeunen. Dat laatste zou ik hard moeten worden aangepakt, zeker omdat het 80% van de tijd ook nog eens zwart gebeurd.quote:Op maandag 28 september 2009 12:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nouja van fysieke arbeid slijt je letterlijk een beetje stratemaker is met 50 op en heeft geen gewrichten meer over. Wat ik wel raar vind is dat mensen moeten stoppen mijn promoter is net met pensioen maar hij is nog volop aan het werk en niet van plan te stoppen toch heeft hij officieel geen baan meer. Waarom dit soort mensen niet gewoon door laten werken.
800 huur? In wat voor villa woon je dan wel niet?quote:Op maandag 28 september 2009 12:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
-800 euro huur
-400 euro NS
met mijn 1600 netto hou ik dus maar 400 euro over gelukkig hoef ik niet af te lossen maar anders had ik het vrij lastig gehad.
Een hoogopgeleide kan vrijwel alleen particulier huren of kopen dus kom je wel aan zulke bedragen. Een hoogopgeleide starter heeft het niet bepaald makkelijk en wordt eigenlijk altijd gedwongen om op zijn studentenkamer te blijven zitten de eerste paar jaar.quote:Op maandag 28 september 2009 12:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
800 huur? In wat voor villa woon je dan wel niet?
dat verschilt natuurlijk per beroep maar sommige beroepen worden door de ARBO ook bijna onmogelijk gemaakt. Ik denk dat er weinig echt volgens de ARBO gaat als ze eens echt goed gaan controleren, en als het echt volgens de ARBO gaat gaat het vast niet bijster efficientquote:Op maandag 28 september 2009 12:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Nee hoor. Door de ARBO-wetgeving kan zelfs een stratenmaker het tot zijn 65ste uithouden. Echter werken ze zich letterlijk kapot door het bijbeunen. Dat laatste zou ik hard moeten worden aangepakt, zeker omdat het 80% van de tijd ook nog eens zwart gebeurd.
Ja ik krijg 50 euro reiskosten vergoeding en ik woon inclusief gwe en gemeentelijke belasting met mijn vriendin in een 2 kamer appartementje in zwolle. En in utrecht krijg je het niet goedkoper heb overal gezocht!quote:Op maandag 28 september 2009 12:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
800 huur? In wat voor villa woon je dan wel niet?
En ik heb nog geen werkgever gehoord die reiskosten niet vergoed (vanuit gegaan dat het een meer als gemiddelde baan is).
Daar heb je wel een puntquote:Op maandag 28 september 2009 12:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
dat verschilt natuurlijk per beroep maar sommige beroepen worden door de ARBO ook bijna onmogelijk gemaakt. Ik denk dat er weinig echt volgens de ARBO gaat als ze eens echt goed gaan controleren, en als het echt volgens de ARBO gaat gaat het vast niet bijster efficient
Ik heb een prima appartement gekocht, waarbij me netto kosten 550 per maand zijn.quote:Op maandag 28 september 2009 12:58 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Een hoogopgeleide kan vrijwel alleen particulier huren of kopen dus kom je wel aan zulke bedragen. Een hoogopgeleide starter heeft het niet bepaald makkelijk en wordt eigenlijk altijd gedwongen om op zijn studentenkamer te blijven zitten de eerste paar jaar.
Dan nog. De meerderheid gaat dat bedrag niet halen, ook niet op 55 jarige leeftijd. 3500 netto is iets van 75.000 ¤/jaar.quote:Op maandag 28 september 2009 12:52 schreef ASroma het volgende:
[..]
nah wellicht als ze richting de 55 gaan wel. Niet in het begin nee, maar dat zal meneer ook wel niet bedoelen.
Als je 350 euro per maand bij moet lappen dan heb je wel heel slecht onderhandeld, reiskosten vergoeding is iets wat elke werkgever normaal betaald.quote:Op maandag 28 september 2009 12:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja ik krijg 50 euro reiskosten vergoeding en ik woon inclusief gwe en gemeentelijke belasting met mijn vriendin in een 2 kamer appartementje in zwolle. En in utrecht krijg je het niet goedkoper heb overal gezocht!
ja kopen is voordeliger als huren tegenwoordig. En in utrecht moet je iets van 10 jaar zijn ingeschreven voordat je kans maakt op een redelijk geprijsd appartement.quote:Op maandag 28 september 2009 13:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een prima appartement gekocht, waarbij me netto kosten 550 per maand zijn.
Ik ben aio hè dus eigenlijk nog student wij hebben niet echt fijne secundaire arbeidsvoorwaarden en ik zit vast aan de caoquote:Op maandag 28 september 2009 13:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je 350 euro per maand bij moet lappen dan heb je wel heel slecht onderhandeld, reiskosten vergoeding is iets wat elke werkgever normaal betaald.
Ja, die kantoormensen krijgen namelijk ook een versleten kont van al dat zitten zeker?quote:Op maandag 28 september 2009 12:49 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Geestelijke arbeid is meestal net zo zwaar. Ik erger me altijd zo aan die stukjes in de krant over het doorwerken tot '67. Het 'werkvolk', om ze even heel denigrerend zo te noemen, doet net alsof een minister helemaal niks doet. Of alsof academci niets doen. Volgens mij dat een arts in een werkweek geestelijk 10 keer zo veel arbeid verricht als een bouwvakker fysiek.
Maar dan heb je toch nog een OV kaart?quote:Op maandag 28 september 2009 13:03 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ben aio hè dus eigenlijk nog student wij hebben niet echt fijne secundaire arbeidsvoorwaarden en ik zit vast aan de cao
Nope.quote:Op maandag 28 september 2009 13:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dan heb je toch nog een OV kaart?
We zijn dan ook geen kennisland maar een handelsland.quote:Op maandag 28 september 2009 13:03 schreef vijfhonderd het volgende:
Ik snap Nederland niet, dat op een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten (als kennisland).
Maar waarom dan toch mer last van chronische vermoeidheid, burn-outs, stress, etc? Omdat het allemaal maar lekker zitten is?quote:Op maandag 28 september 2009 13:04 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ja, die kantoormensen krijgen namelijk ook een versleten kont van al dat zitten zeker?
Ok, dan begrijp ik Plasterk verkeerd.quote:Op maandag 28 september 2009 13:07 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
We zijn dan ook geen kennisland maar een handelsland.
Mensen die denken dat alleen fysiek werk inspannend isquote:Op maandag 28 september 2009 13:04 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ja, die kantoormensen krijgen namelijk ook een versleten kont van al dat zitten zeker?
Ok ontopic, dan. Wat veel mensen hier ook even voor het gemak vergeten, is dat ze eigenlijk maar een fractie van hun studie terugbetalen, immers de prijs die ze betalen is al kunstmatig laag doordat wetenschappelijke instellingen naast de college kosten ook nog eens subsidie van de overheid krijgen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nope.
Nou ja wel dus maar een betaaldemaarja hier gaat het topic niet over het komt er op neer dat als je gaat promoveren je best wel screwed bent maar niet zo screwed als een paar jaar geleden. Ik ben best tevreden. Achja ik heb sowieso als AiO (PhD-student) geen tijd om geld uit te geven
AIO, is assistent in opleiding. Je bent dan al afgestudeerd, en zit in een traject dat moet leiden tot promotie. Recht op OV heb je uiteraard niet (en gelukkig maar, je bent immers gewoon in dienst).quote:Op maandag 28 september 2009 13:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dan heb je toch nog een OV kaart?
Waarbij even vergeten wordt dat de ouders van de studenten dit natuurlijk dubbel en dwars betalen. Mijn ouders hebben niet alleen voor mij betaald, maar ook voor twintig anderen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ok ontopic, dan. Wat veel mensen hier ook even voor het gemak vergeten, is dat ze eigenlijk maar een fractie van hun studie terugbetalen, immers de prijs die ze betalen is al kunstmatig laag doordat wetenschappelijke instellingen naast de college kosten ook nog eens subsidie van de overheid krijgen.
Wie verdienen er dan eigenlijk het geld in dit land? Ik dacht altijd dat dat de hogeropgeleiden waren, maar ik ben blijkbaar verkeerd geinformeerd.quote:Op maandag 28 september 2009 13:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ok ontopic, dan. Wat veel mensen hier ook even voor het gemak vergeten, is dat ze eigenlijk maar een fractie van hun studie terugbetalen, immers de prijs die ze betalen is al kunstmatig laag doordat wetenschappelijke instellingen naast de college kosten ook nog eens subsidie van de overheid krijgen.
dat dusquote:Op maandag 28 september 2009 13:09 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
AIO, is assistent in opleiding. Je bent dan al afgestudeerd, en zit in een traject dat moet leiden tot promotie. Recht op OV heb je uiteraard niet (en gelukkig maar, je bent immers gewoon in dienst).
Toen gisteren een stucadoor met een Volkswagen Touareg voor de deur stond om wat geld op te halen wist ik dat ik toch ergens fout gegaan benquote:Op maandag 28 september 2009 13:11 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Wie verdienen er dan eigenlijk het geld in dit land? Ik dacht altijd dat dat de hogeropgeleiden waren, maar ik ben blijkbaar verkeerd geinformeerd.
Oh, alsjeblieft zeg.quote:Op maandag 28 september 2009 13:04 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Eh, nee?quote:Op maandag 28 september 2009 13:11 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Wie verdienen er dan eigenlijk het geld in dit land? Ik dacht altijd dat dat de hogeropgeleiden waren, maar ik ben blijkbaar verkeerd geinformeerd.
Weet je wat je aan IB etc. moet aftikken als je twee keer modaal verdient? En bedrijven (ook het MKB) profiteren net zo hard van goede opleidingen, waar halen ze anders gratis gekwalificeerd personeel vandaan.quote:
Gratis?quote:Op maandag 28 september 2009 13:22 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Weet je wat je aan IB etc. moet aftikken als je twee keer modaal verdient? En bedrijven (ook het MKB) profiteren net zo hard van goede opleidingen, waar halen ze anders gratis gekwalificeerd personeel vandaan.
Gratis nog wel. Enig idee hoe hoog de loonkosten hier zijn? Dat ligt toch nog een stuk hoger dan de brutoinkomens die de arbeiders ontvangen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:22 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Weet je wat je aan IB etc. moet aftikken als je twee keer modaal verdient? En bedrijven (ook het MKB) profiteren net zo hard van goede opleidingen, waar halen ze anders gratis gekwalificeerd personeel vandaan.
En wie tikt dat af denk je? Dat MKB waar die hoogopgeleide in werkt. Heel goed jongenquote:Op maandag 28 september 2009 13:22 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Gratis, in de zin dat ze het niet apart moeten betalen. Indirect dragen ze natuurlijk wel bij, middels belastingen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:23 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Gratis nog wel. Enig idee hoe hoog de loonkosten hier zijn? Dat ligt toch nog een stuk hoger dan de brutoinkomens die de arbeiders ontvangen.
Overigens verdienen artsen, apothekers, notarissen en dat soort ook vrij veel.
Dan moet jij maar eens kijken op de website voor bijbaantjes voor jeugdigen en studenten. Daar staat precies hoeveel uur je gewoon mag werken naast je school. Voor studenten is dit overigens helemaal los gelaten, maar om nou te beweren dat 40 uren per week het maximum is voor serieuze inspanning, slaat nergens op. Er zijn ook heel veel mensen die naast hun werk nog een studie volgen om hogerop te komen.quote:Op maandag 28 september 2009 12:11 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Tof geredeneerd. Er is niet voor niks ooit een 40-urige werkweek ingevoerd. Dat is heus niet gedaan omdat het goed zou zijn voor de gemiddelde mens om 60 uur per week serieus bezig te zijn hoor. Dat betekent niet dat ik je ongelijk geef dat iemand die echt iets wil studeren daar ook voor zou willen werken. Ik vind t alleen een beetje lam dat je dat standaard gaat verwachten van mensen. Dat kan niet
Als je die 90 euro in de maan die je aan basisbeurs krijgt niet bij kunt verdienen, ziet het er slecht uit.quote:En ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar er zijn heel veel ouders die niet kunnen bijdragen. Voorbeeld: mijn ouders hebben een hotelletje in Frankrijk gekocht waar al hun geld in stroomt. Ze zijn van bijzonder veel waarde voor de economie op dat moment, maar ondertussen kunnen ze mij en mn broertje en zusje niet ondersteunen. Prima, want ik red me wel, maar die theorie van jou gaat dan niet op.
Zonder werknemers produceert het MKB niks, en zonder goedverdienende klanten zet het MKB niks af, dus doe nu niet net alsof het MKB geld rondstrooit zonder eigenbelang.quote:Op maandag 28 september 2009 13:25 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
En wie tikt dat af denk je? Dat MKB waar die hoogopgeleide in werkt. Heel goed jongen
Inderdaad. Daarnaast kan ik me indenken dat een dergelijke maatregel ervoor zorgt dat studenten langer thuis blijven wonen. Die 80(?) euro basisbeurs voor een thuiswonende kun je best missen. De basisbeurs voor een uitwonende is natuurlijk helemaal een lachertje vergeleken met de kosten voor studie en levensonderhoud, maar het is tenminste nog iets.quote:Op maandag 28 september 2009 12:37 schreef Reya het volgende:
[..]
Integendeel, zou ik zeggen; zonder verdere maatregelen ontstaat eerder een perverse prikkel om minder zware studies te kiezen, of om relatief weinig aandacht aan studeren te besteden; beiden geven meer ruimte voor een bijbaan. Het zou wellicht wel helpen als je het verbindt aan een voorwaardelijk beurzensysteem, waarbij excellerende studenten, of studenten die een erkende 'zware' opleiding volgen, een beurs krijgen.
Ik zeg toch niet dat dat het maximum is? (Naja misschien kwam het wel zo overquote:Op maandag 28 september 2009 13:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan moet jij maar eens kijken op de website voor bijbaantjes voor jeugdigen en studenten. Daar staat precies hoeveel uur je gewoon mag werken naast je school. Voor studenten is dit overigens helemaal los gelaten, maar om nou te beweren dat 40 uren per week het maximum is voor serieuze inspanning, slaat nergens op. Er zijn ook heel veel mensen die naast hun werk nog een studie volgen om hogerop te komen.
Dan kun je naast je studie ook wel werken om die 90 euro bij te verdienen.
Ik ben uitwonend. En bovendien... dat is precies het standpunt dat ik verdedig. Je leent die 90 euro ook bij, niks mis mee. Indien jij het niet ziet zitten om te lenen werk je er 20 uur per week bij. Prima toch. Eigen keuze. Maar dring het niet op. Je kunt 800 euro per maand lenen tegen laag tarief en het is je eigen keuze hoe veel je leent en hoeveel je zelf inbrengtquote:[..]
Als je die 90 euro in de maan die je aan basisbeurs krijgt niet bij kunt verdienen, ziet het er slecht uit.
De rest moest je al lenen.
En je vriendin werkt niet?quote:Op maandag 28 september 2009 12:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja ik krijg 50 euro reiskosten vergoeding en ik woon inclusief gwe en gemeentelijke belasting met mijn vriendin in een 2 kamer appartementje in zwolle. En in utrecht krijg je het niet goedkoper heb overal gezocht!
Er zijn ook mensen (waaronder ik mezelf reken) die puur hun kennis hebben opgedaan door zelfstudie, ik heb slechts HAVO, maar werk gewoon op HBO niveau. Kortom ik betaal de studie voor mensen waar ik straks mee moet concurreren.quote:Op maandag 28 september 2009 13:11 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Wordt ook niet gedwongen. Je mag het ook lenen. Ik zeg alleen dat je naast 40 uur studie in de week, ook best nog 20 uur kunt werken. En dan houd je nog ruim 40 uur vrije tijd over om te relaxen, te shoppen, te stappen enz....quote:Op maandag 28 september 2009 13:37 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat dat het maximum is? (Naja misschien kwam het wel zo over). Het is de norm en niemand moet gedwongen worden om over die norm heen te komen. Als jij verstandig genoeg bent ga je wel over die 40 uur heen, uiteraard. Maar het is onzin dat je naast je studie móet werken omdat er een aantal mensen zo stoer zijn dat zij dit wel doen. Uiteraard moet het wel gestimuleerd worden, maar niet gedwongen
Zoals gezegd, het wordt niet opgedrongen.quote:Ik ben uitwonend. En bovendien... dat is precies het standpunt dat ik verdedig. Je leent die 90 euro ook bij, niks mis mee. Indien jij het niet ziet zitten om te lenen werk je er 20 uur per week bij. Prima toch. Eigen keuze. Maar dring het niet op. Je kunt 800 euro per maand lenen tegen laag tarief en het is je eigen keuze hoe veel je leent en hoeveel je zelf inbrengt
Prima hoor, maar zelfstudie is voor een heleboel opleidingen bijzonder inefficiënt, en per saldo is het goed voor een land als er een goedopgeleide bevolking is. Het is een van de weinige zaken die uit de belastingen betaald worden en daadwerkelijk een investering genoemd mag worden.quote:Op maandag 28 september 2009 13:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen (waaronder ik mezelf reken) die puur hun kennis hebben opgedaan door zelfstudie, ik heb slechts HAVO, maar werk gewoon op HBO niveau. Kortom ik betaal de studie voor mensen waar ik straks mee moet concurreren.
Jawel ze heeft een bijbaantje en is studentquote:
Dat ben ik niet helemaal met je eens.quote:Op maandag 28 september 2009 13:46 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Prima hoor, maar zelfstudie is voor een heleboel opleidingen bijzonder inefficiënt, en per saldo is het goed voor een land als er een goedopgeleide bevolking is. Het is een van de weinige zaken die uit de belastingen betaald worden en daadwerkelijk een investering genoemd mag worden.
De PVDA is alleen solidair met mensen die niks bijdragen aan de samenleving.quote:Op maandag 28 september 2009 13:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Wat ik niet snap: de PvdA schreeuwt moord en brand als iedereen in het land 1% aan koopkracht moet inleveren, en eist dan briesend compensatie voor de lage inkomens.
Maar voor studenten, die al onder bijstandsniveau leven, jaar na jaar koopkrachtdaling zien (nauwelijks inflatiecorrectie stufi), kan best de basisbeurs afgenomen worden. Dat is in veel gevallen een koopkrachtdaling van >30%! Waar is je solidariteit dan?
Ik kan het wel, maar ik ben het er absoluut niet mee eens. Niet iedereen kan dat opbrengenquote:Op maandag 28 september 2009 13:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Wordt ook niet gedwongen. Je mag het ook lenen. Ik zeg alleen dat je naast 40 uur studie in de week, ook best nog 20 uur kunt werken. En dan houd je nog ruim 40 uur vrije tijd over om te relaxen, te shoppen, te stappen enz....
Jij bent echt een karikatuur he. Heb je weleens aan reistijd gedacht? Je zult meestal niet kunnen werken op je studieplek he. Tevens moet je ook nog eten e.d., dat wordt allemaal lastig inplannen met een gebroken rooster.quote:Op maandag 28 september 2009 13:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Wordt ook niet gedwongen. Je mag het ook lenen. Ik zeg alleen dat je naast 40 uur studie in de week, ook best nog 20 uur kunt werken. En dan houd je nog ruim 40 uur vrije tijd over om te relaxen, te shoppen, te stappen enz....
[..]
Zoals gezegd, het wordt niet opgedrongen.
Ik heb zelf 2 tieners rondlopen, nog geen 18 dus. Die moeten straks ook maar gewoon werken voor hun studiekosten. Wij dragen bij wat we kunnen missen. Komen ze dan nog tekort, dan maar lenen. Als ze daarna gewoon een normale baan hebben, kunnen ze best aflossen. Dan wachten ze maar een paar jaar met een huis kopen.
Het is en blijft gewoon een keuze. Niemand zegt dat je dat moet. Je kunt het geld ook gewoon lenen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:50 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik kan het wel, maar ik ben het er absoluut niet mee eens. Niet iedereen kan dat opbrengen
dat is mijn ervaring ook. De meesten zijn uiteindelijk iets gaan doen wat niets met hun studie te maken had...quote:Op maandag 28 september 2009 13:52 schreef ASroma het volgende:
je zou ook hard kunnen stellen dat studeren zwaar overrated is. 80% zit er puur en alleen voor het papiertje, niet dat men daadwerkelijk wil gaan onderzoeken of leren. Vele komen op hele andere plekken terecht dan waarvoor ze daadwerkelijk hebben gestudeerd.
Dat betekent niet direct dat een studie dan nutteloos is geweest.quote:Op maandag 28 september 2009 13:54 schreef capricia het volgende:
[..]
dat is mijn ervaring ook. De meesten zijn uiteindelijk iets gaan doen wat niets met hun studie te maken had...
Dan doe je dat niet en ga je lenen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:50 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik kan het wel, maar ik ben het er absoluut niet mee eens. Niet iedereen kan dat opbrengen
Ik studeer omdat ik nieuwsgierig ben, omdat ik me op intellectueel vlak wil verrijken. Niet om rijk te worden of om gewoon een papiertje te halen. Als dat zo was had ik wel een HBO-opleiding gevolgd.quote:Op maandag 28 september 2009 13:52 schreef ASroma het volgende:
je zou ook hard kunnen stellen dat studeren zwaar overrated is. 80% zit er puur en alleen voor het papiertje, niet dat men daadwerkelijk wil gaan onderzoeken of leren. Vele komen op hele andere plekken terecht dan waarvoor ze daadwerkelijk hebben gestudeerd.
Vraag en aanbod denk ik. Het bedrijfsleven wil liever afgestudeerden dan niet-afgestudeerden.quote:Op maandag 28 september 2009 13:52 schreef ASroma het volgende:
Idd, maar ook niet dat het nuttig geweest is...tenzij je een betere moeder bent geworden door je studie pedagogiek...quote:Op maandag 28 september 2009 13:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat betekent niet direct dat een studie dan nutteloos is geweest.
Mja, of 3 jaar een studie volgen en dan ineens toch maar liever totaal iets anders willen studeren.quote:Op maandag 28 september 2009 13:54 schreef capricia het volgende:
[..]
dat is mijn ervaring ook. De meesten zijn uiteindelijk iets gaan doen wat niets met hun studie te maken had...
Tja, niks mis mee dan dat je dat zelf moet bekostigen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:56 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik studeer omdat ik nieuwsgierig ben, omdat ik me op intellectueel vlak wil verrijken.
Zoals Sloggi aangeeft is dat de typische 'feitjes op een specifiek vakgebied stampen' mentaliteit die het HBO kenmerkt.quote:Op maandag 28 september 2009 13:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Idd, maar ook niet dat het nuttig geweest is...tenzij je een betere moeder bent geworden door je studie pedagogiek...
Maarja, waarom draait de gewone burger daar dan voor op, ook als ie niet studeert. Dan moet datzelfde bedrijfsleven het volledig financierenquote:Op maandag 28 september 2009 13:58 schreef waht het volgende:
[..]
Vraag en aanbod denk ik. Het bedrijfsleven wil liever afgestudeerden dan niet-afgestudeerden.
Dat klinkt leuk, maar als je echt op een functionele manier stage wilt lopen in een beroepsrichting is het essentieel dat je de basiskennis van dat vakgebied bezit. Je loopt anders het risico koffieslaafje te worden, of nutteloos de hele dag achter een begeleider aan te lopen zonder dat je er iets van begrijpt.quote:Op maandag 28 september 2009 14:03 schreef Gia het volgende:
Wat dat betreft mag er op het VWO en op de HAVO ook trouwens, wel wat meer gedaan worden aan beroepstages in verschillende sectoren. Ik ken echt mensen van 18 jaar, die in hun examenjaar VWO zitten en helemaal niet weten wat ze volgend jaar willen gaan doen.
Het lijkt mij goedkoper om hiervoor de mogelijkheid te scheppen om een jaarlang, betaald, verschillende beroepsstages te volgen in een richting waar wel je interesse ligt.
Dan kun je daarna wellicht makkelijker een studie kiezen die opleidt naar een beroep wat je ook daadwerkelijk wilt gaan uitoefenen.
Dat is dan de verantwoordelijkheid van de stagebegeleider. Iemand die als koffieslaafje wordt gebruikt, zal niet tot de conclusie komen dat dat de studie is die hij/zij wil gaan volgen.quote:Op maandag 28 september 2009 14:07 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dat klinkt leuk, maar als je echt op een functionele manier stage wilt lopen in een beroepsrichting is het essentieel dat je de basiskennis van dat vakgebied bezit. Je loopt anders het risico koffieslaafje te worden, of nutteloos de hele dag achter een begeleider aan te lopen zonder dat je er iets van begrijpt.
Doe je nou je best om jezelf met elke post in deze topic nóg belachelijker te maken?quote:Op maandag 28 september 2009 14:03 schreef Gia het volgende:
Wat dat betreft mag er op het VWO en op de HAVO ook trouwens, wel wat meer gedaan worden aan beroepstages in verschillende sectoren. Ik ken echt mensen van 18 jaar, die in hun examenjaar VWO zitten en helemaal niet weten wat ze volgend jaar willen gaan doen.
Het lijkt mij goedkoper om hiervoor de mogelijkheid te scheppen om een jaarlang, betaald, verschillende beroepsstages te volgen in een richting waar wel je interesse ligt.
Dan kun je daarna wellicht makkelijker een studie kiezen die opleidt naar een beroep wat je ook daadwerkelijk wilt gaan uitoefenen.
Je denkt niet dat de staat het in mij geïnvesteerde geld dubbel en dwars terugverdient? Ik zal zeer waarschijnlijk meer verdienen dan een stratenmaker. Dat betekent meer inkomstenbelasting, meer BTW, accijnzen etc. Ik zal dus veel meer belasting betalen dan Joe the Plumber in de 40+ jaar dat ik werk. Denk je niet dat dat de staat onder de streep flink wat centjes oplevert, of ik nu 2300 of 4300 netto ga verdienen?quote:Op maandag 28 september 2009 14:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, niks mis mee dan dat je dat zelf moet bekostigen.
Dat is maar de vraag.quote:Op maandag 28 september 2009 14:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je denkt niet dat de staat het in mij geïnvesteerde geld dubbel en dwars terugverdient? Ik zal zeer waarschijnlijk meer verdienen dan een stratenmaker. Dat betekent meer inkomstenbelasting, meer BTW, accijnzen etc. Ik zal dus veel meer belasting betalen dan Joe the Plumber in de 40+ jaar dat ik werk. Denk je niet dat dat de staat onder de streep flink wat centjes oplevert, of ik nu 2300 of 4300 netto ga verdienen?
En als je de wetenschap in gaat wordt dat salaris effectief weer door de regering betaaldquote:Op maandag 28 september 2009 14:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je denkt niet dat de staat het in mij geïnvesteerde geld dubbel en dwars terugverdient? Ik zal zeer waarschijnlijk meer verdienen dan een stratenmaker. Dat betekent meer inkomstenbelasting, meer BTW, accijnzen etc. Ik zal dus veel meer belasting betalen dan Joe the Plumber in de 40+ jaar dat ik werk. Denk je niet dat dat de staat onder de streep flink wat centjes oplevert, of ik nu 2300 of 4300 netto ga verdienen?
Ik snap dat niet. Straks werd er nog overal beweerd dat WO-ers echt niet zoveel verdienen, dat dat echt geen 3500 euro gaat worden. "Misschien pas als ze 55 + zijn."quote:Op maandag 28 september 2009 14:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hoe maak je bijvoorbeeld kennis met het beroep advocaat? Of een beroep in de wetenschap? Wat zou je dan op kantoor voor klusjes kunnen doen? Ik ben heel benieuwd.quote:Op maandag 28 september 2009 14:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is dan de verantwoordelijkheid van de stagebegeleider. Iemand die als koffieslaafje wordt gebruikt, zal niet tot de conclusie komen dat dat de studie is die hij/zij wil gaan volgen.
Verder gaat het vooral om een kennismaking met het beroep. Er zijn altijd wel wat karweitjes die een stagair kan doen en verder meekijken bij wat het vast personeel doet.
Zo'n 6 weken per baantje? Lijkt me prima. Dan een verslagje maken. Krijg je een week voor en hoppa naar je volgende stage.
Uiteraard is zo'n stagejaar dan optioneel. Als je het al weet, hoeft dat niet.
Nee, wat jíj opschrijft is vrij simplistisch. Ik gaf een persoonlijk voorbeeld om een algemeen verschijnsel te schetsen. De meeste academici (als in: wetenschappelijk geschoolden) worden niet arbeidsongeschikt, werkloos of trekken naar het buitenland. De meesten blijven gewoon in Nederland werken en verdienen een bovenmodaal salaris. De meesten studeren trouwens ook gewoon af, al dan niet na wat omzwervingen langs één of meerdere verkeerde studies. Door de bank genomen verdient de overheid aan WO'ers, in plaats van dat ze er geld aan kwijt is. Daar ben ik vast van overtuigd.quote:Op maandag 28 september 2009 14:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er daadwerkeljk afstuderen (na jaren van studie) en hoeveel er ook nog daadwerkelijk mee gaan werken.
Het feit dat jij studeert wil niet zeggen dat je dat geld strakjes automatisch op gaat halen voor ons...
Misschien word je wel werkloos, of arbeidsongeschikt. Weet ik veel wat er allemaal met je kan gebeuren.
Of je gaat voor Shell in het buitenland werken.
Wat jij schrijft is te simplistisch.
Heb ik het over 3500 euro?quote:Op maandag 28 september 2009 14:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik snap dat niet. Straks werd er nog overal beweerd dat WO-ers echt niet zoveel verdienen, dat dat echt geen 3500 euro gaat worden. "Misschien pas als ze 55 + zijn."
En nu wordt er weer beweerd dat jij veel meer gaat verdienen dan een loodgieter.
Zo'n loodgieter verdient echt niet slecht hoor. Sowieso verdienen aannemers en bouwvakkers een dik salaris.
Dus, als een WO-er vet meer gaat verdienen, moeten ze niet lopen beweren dat ze de 3500 niet gaan halen.
En kunnen ze die lening ook wel terugbetalen, dus.
"Aannemers en bouwvakkers". Die kun je inderdaad prima op één hoop gooien.quote:Op maandag 28 september 2009 14:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik snap dat niet. Straks werd er nog overal beweerd dat WO-ers echt niet zoveel verdienen, dat dat echt geen 3500 euro gaat worden. "Misschien pas als ze 55 + zijn."
En nu wordt er weer beweerd dat jij veel meer gaat verdienen dan een loodgieter.
Zo'n loodgieter verdient echt niet slecht hoor. Sowieso verdienen aannemers en bouwvakkers een dik salaris.
Dus, als een WO-er vet meer gaat verdienen, moeten ze niet lopen beweren dat ze de 3500 niet gaan halen.
En kunnen ze die lening ook wel terugbetalen, dus.
Uiteraard moet je voor een dergelijke stage wel even iets ondertekenen voor je zwijgplicht over de inhoud van alles wat je ziet. Maar je kan dan een paar keer een rechtszitting bijwonen. Je kan aanwezig zijn bij een aantal gesprekken met clienten.quote:Op maandag 28 september 2009 14:29 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Hoe maak je bijvoorbeeld kennis met het beroep advocaat? Of een beroep in de wetenschap? Wat zou je dan op kantoor voor klusjes kunnen doen? Ik ben heel benieuwd.
Daarbij zijn WO opleidingen net een tikkie breder dan een opleiding MBO administratiemiep.quote:Op maandag 28 september 2009 14:29 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Hoe maak je bijvoorbeeld kennis met het beroep advocaat? Of een beroep in de wetenschap? Wat zou je dan op kantoor voor klusjes kunnen doen? Ik ben heel benieuwd.
Activiteiten waar dus geen belasting over wordt betaald en dus geen inkomsten voor de overheid opleveren.quote:Op maandag 28 september 2009 14:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarnaast verdienen veel bouwvakkers, loodgieters, schilders en dergelijke prima, omdat ze er zwart nog even 500-1500 euro per maand bijbeunen.
Als je de politiek in gaat ook!quote:Op maandag 28 september 2009 14:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En als je de wetenschap in gaat wordt dat salaris effectief weer door de regering betaald
De wetenschap is vrij makkelijk, je kunt zelfs voor een vmbo'er nog wel een leuk proefje van een week of 2 bedenken. Of er tijd en geld voor is, is de 2de vraag.quote:Op maandag 28 september 2009 14:29 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Met een uitkering ook!quote:Op maandag 28 september 2009 14:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als je de politiek in gaat ook!
Nee, maar wel over echt veel meer dan een loodgieter. Zoveel meer dat jij met wat jij meer aan belasting betaalt, je studieschuld dubbel en dwars terugbetaalt.quote:
Ja, en wat denk je dat je daar van opsteekt? Geen reet kan ik je zeggen, alleen al van het jargon zal het je duizelen.quote:Op maandag 28 september 2009 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Uiteraard moet je voor een dergelijke stage wel even iets ondertekenen voor je zwijgplicht over de inhoud van alles wat je ziet. Maar je kan dan een paar keer een rechtszitting bijwonen. Je kan aanwezig zijn bij een aantal gesprekken met clienten.
Brieven letterlijk overtikken zal wel geen probleem zijn, maar inhoudelijk bijdragen, nee hoor.quote:Verder kun je de vaste secretaresse tussendoor helpen met tikwerk, of opbergen/zoeken van dossiers.
(Weet je ook meteen of secretaresse iets voor je is.....)
Precies. Daarom stelde ik dat legaal netto 3500 verdienen net een tikkie gunstiger is voor de overheid.quote:Op maandag 28 september 2009 14:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Activiteiten waar dus geen belasting over wordt betaald en dus geen inkomsten voor de overheid opleveren.
quote:Op maandag 28 september 2009 14:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, maar wel over echt veel meer dan een loodgieter. Zoveel meer dat jij met wat jij meer aan belasting betaalt, je studieschuld dubbel en dwars terugbetaalt.
Overigens:
http://www.nieuwslog.nl/a(...)_dan_academicus.html
quote:Loodgieter verdiend beter dan academicus
Verdiend met een d, wat sneuquote:Op maandag 28 september 2009 14:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, maar wel over echt veel meer dan een loodgieter. Zoveel meer dat jij met wat jij meer aan belasting betaalt, je studieschuld dubbel en dwars terugbetaalt.
Overigens:
Dan is de disuccsie dus over de mate waarin de overheid mee zou moeten betalen. En dat is nou net waarover ze een discussie willen hebben in de OP.quote:Op maandag 28 september 2009 14:42 schreef Sloggi het volgende:
[..]
[..]
En ja, die studieschuld kan terug worden betaald. En dat hoort ook. Maar waarom zou de overheid niet meebetalen aan iets waar ze zelf baat bij heeft en goud geld aan verdient?
Ik heb eerder al gezegd dat ik het best vind, maar dan moet dat geld wel worden gestoken in het verbeteren van het hoger onderwijs. Maar dat wordt natuurlijk niet gedaan, dat geld moet naar de gratis schoolboeken, aanrechtsubsidies, en zo kan ik nog wel even doorgaan.quote:Op maandag 28 september 2009 14:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Met een uitkering ook!
We raken van de discussie af. Waarom zou er niet gekeken mogen worden naar het afschaffen van de stu.fi.?
Ja, en die werkt dan in de journalistiek! HBO-opleiding.quote:Op maandag 28 september 2009 14:43 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Verdiend met een d, wat sneu.
Inderdaad. Die loodgieter blijft voor de rest van zijn leven op ongeveer hetzelfde salaris zitten. Een WO'er/HBO'er heeft ruime mogelijkheden tot verbetering.quote:Op maandag 28 september 2009 14:43 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Verdiend met een d, wat sneu. Daarbij wordt er gekeken naar startsalarissen, dat zegt niks over je groeimogelijkheden.
HBO is (regelmatig) dan ook geen hoger onderwijs wat mij betreft.quote:Op maandag 28 september 2009 14:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, en die werkt dan in de journalistiek! HBO-opleiding.
Een loodgieter verdient nu bijna evenveel als een WO'er dankzij het gigantische tekort aan loodgieters. Zelfde geval in Engeland nu.quote:Op maandag 28 september 2009 14:45 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Inderdaad. Die loodgieter blijft voor de rest van zijn leven op ongeveer hetzelfde salaris zitten. Een WO'er/HBO'er heeft ruime mogelijkheden tot verbetering.
Hier escaleerde het topic mijns inziensquote:Op maandag 28 september 2009 14:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
HBO is (regelmatig) dan ook geen hoger onderwijs wat mij betreft.
Waarom moet dat geld weer terug in het onderwijs? Motorrijtuigenbelasting gaat ook niet naar het wegdekonderhoud.quote:Op maandag 28 september 2009 14:44 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik heb eerder al gezegd dat ik het best vind, maar dan moet dat geld wel worden gestoken in het verbeteren van het hoger onderwijs. Maar dat wordt natuurlijk niet gedaan, dat geld moet naar de gratis schoolboeken, aanrechtsubsidies, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mijn punt is: van goed onderwijs profiteert de overheid zelf ook. Hoewel... Als mensen slimmer worden stemmen ze waarschijnlijk niet meer op dit zooitje...
Als iedereen een tandje terug moet waarom de studenten dan ook niet. Ik vind dat in het huidige systeem je er met de haren doorgesleept wordt ook als je niet het niveau hebt dat je moet hebben. Ze moeten van de subsidies af die gegeven worden op basis van aantal geslaagde studenten ze moeten de opleidingen de mogelijkheid geven mensen die niet het niveau niet halen gelijk te kunnen laten afvloeien. Ik denk dat ze in het onderwijs meer naar kwaliteit moeten gaan dan naar kwantiteit.quote:Op maandag 28 september 2009 14:44 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik heb eerder al gezegd dat ik het best vind, maar dan moet dat geld wel worden gestoken in het verbeteren van het hoger onderwijs. Maar dat wordt natuurlijk niet gedaan, dat geld moet naar de gratis schoolboeken, aanrechtsubsidies, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mijn punt is: van goed onderwijs profiteert de overheid zelf ook. Hoewel... Als mensen slimmer worden stemmen ze waarschijnlijk niet meer op dit zooitje...
Heb je het over starters?quote:Op maandag 28 september 2009 14:50 schreef vijfhonderd het volgende:
[..]
Een loodgieter verdient nu bijna evenveel als een WO'er dankzij het gigantische tekort aan loodgieters. Zelfde geval in Engeland nu.
Het heeft eigenlijk alles te maken met de arbeidsmarkt.
Een kniesoor die daar op let.quote:Op maandag 28 september 2009 14:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarbij zijn WO opleidingen net een tikkie breder dan een opleiding MBO administratiemiep.
Helemaal mee eens. Maar een tandje terug is wat anders dan bijna het gehele inkomen van veel studenten af te nemen. Wat dat betreft vind ik bevriezen een beter plan. Maar dat er het een en ander moet veranderen, daar heb je helemaal gelijk in. De subsidies op basis van het aantal geslaagden zijn een gotspe. Hoe kom je erbij?quote:Op maandag 28 september 2009 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als iedereen een tandje terug moet waarom de studenten dan ook niet. Ik vind dat in het huidige systeem je er met de haren doorgesleept wordt ook als je niet het niveau hebt dat je moet hebben. Ze moeten van de subsidies af die gegeven worden op basis van aantal geslaagde studenten ze moeten de opleidingen de mogelijkheid geven mensen die niet het niveau niet halen gelijk te kunnen laten afvloeien. Ik denk dat ze in het onderwijs meer naar kwaliteit moeten gaan dan naar kwantiteit.
Omdat het onderwijs nu al veel te weinig te besteden heeft. Zie mijn eerdere voorbeeld van een werkcollege van 60 (!) studenten. En dat allemaal vanwege de leuke financieringssystemen en bezuinigingen die de laatste jaren zijn doorgevoerd.quote:Op maandag 28 september 2009 14:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom moet dat geld weer terug in het onderwijs? Motorrijtuigenbelasting gaat ook niet naar het wegdekonderhoud.
Uiteindelijk is het gewoon 1 grote pot met gemeenschapsgeld. Iedereen heeft wel een stokpaardje waarvan hij/'zij vindt dat er extra geld nodig is. Laten we eerst maar eens die miljarden ophoesten voordat we het weer extra aan andere zaken uitgeven...
Ja, HBOquote:Op maandag 28 september 2009 14:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, en die werkt dan in de journalistiek! HBO-opleiding.
Wellicht omdat er al jarenlang een herverdeling van gelden van arm naar rijk gaande is, van jongeren naar ouderen kortom? Het wordt eens tijd dat die volgevreten babyboomers water bij de wijn gaan doen. De sterkste schouders, de zwaarste lasten was het toch?quote:Op maandag 28 september 2009 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als iedereen een tandje terug moet waarom de studenten dan ook niet. Ik vind dat in het huidige systeem je er met de haren doorgesleept wordt ook als je niet het niveau hebt dat je moet hebben. Ze moeten van de subsidies af die gegeven worden op basis van aantal geslaagde studenten ze moeten de opleidingen de mogelijkheid geven mensen die niet het niveau niet halen gelijk te kunnen laten afvloeien. Ik denk dat ze in het onderwijs meer naar kwaliteit moeten gaan dan naar kwantiteit.
Ik weet niet precies wanneer het speelde maar toen ik op de HBO zat kregen scholen subsidies voor iedere student die optijd slaagde. Dus deden ze er alles aan om je binnen 4 jaar te laten slagen.quote:Op maandag 28 september 2009 14:54 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar een tandje terug is wat anders dan bijna het gehele inkomen van veel studenten af te nemen. Wat dat betreft vind ik bevriezen een beter plan. Maar dat er het een en ander moet veranderen, daar heb je helemaal gelijk in. De subsidies op basis van het aantal geslaagden zijn een gotspe. Hoe kom je erbij?
Ik heb lange tenen.quote:Op maandag 28 september 2009 14:57 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ja, HBO.
Dat mag wel samengevoegd worden met het MBO.
quote:Zij leiden op tot hogerkaderfuncties binnen het bedrijfsleven en de overheid.
Dat is nu juist het punt dat meerdere mensen je al een aantal keer hebben geprobeerd duidelijk te maken in deze topic. Zo riant verdien je de eerste jaren na je afstuderen over het algemeen niet. Je hebt uiteraard veel betere doorgroeimogelijkheden en gemiddeld genomen zitten hoger opgeleiden na een jaar of 10 op een stuk hoger (legaal) inkomen, maar de eerste jaren is het geen vetpot en betaal je niet even zomaar 400 euro per maand af.quote:Op maandag 28 september 2009 14:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Overigens:
En dat gaat dan in beide gevallen over startersalarissen en alleen het witte deel.![]()
Het valt inderdaad wel op dat de babyboomers het zichzelf erg makkelijk hebben gemaakt en nu puntje bij paaltje komt alle verantwoordelijkheid van zich afschuivenquote:Op maandag 28 september 2009 15:00 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Wellicht omdat er al jarenlang een herverdeling van gelden van arm naar rijk gaande is, van jongeren naar ouderen kortom? Het wordt eens tijd dat die volgevreten babyboomers water bij de wijn gaan doen. De sterkste schouders, de zwaarste lasten was het toch?
Veel onderzoekers blijven toch hun hele leven matig verdienen?quote:Op maandag 28 september 2009 15:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is nu juist het punt dat meerdere mensen je al een aantal keer hebben geprobeerd duidelijk te maken in deze topic. Zo riant verdien je de eerste jaren na je afstuderen over het algemeen niet. Je hebt uiteraard veel betere doorgroeimogelijkheden en gemiddeld genomen zitten hoger opgeleiden na een jaar of 10 op een stuk hoger (legaal) inkomen, maar de eerste jaren is het geen vetpot en betaal je niet even zomaar 400 euro per maand af.
Waar komt dat citaat vandaan? Toch niet uit dat stukje?quote:
Wetenschappelijk onderzoek is inderdaad niet de meest lucratieve tak van sport, hoewel het er natuurlijk ook weer vanaf hangt of je in het bedrijfsleven werkt of aan een universiteit bijvoorbeeld.quote:Op maandag 28 september 2009 15:10 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Veel onderzoekers blijven toch hun hele leven matig verdienen?
Nope, dat is nu ook al zo: ben je kansarm op de arbeidsmarkt wordt het (gedeeltelijk) kwijtgescholdenquote:Op maandag 28 september 2009 15:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Leuke maatregel dan weer.![]()
Ik heb een superslim neefje maar hij heeft ook ernstige reuma. Ik betwijfel of hij überhaupt gaat studeren als deze maatregel er komt. Want de kans dat hij werkloos blijft na zijn studie, doordat hij een zware functiebeperking heeft, is reel. Als hij dan een hele studie terug moet gaan betalen is hij zwaar de lul.
Deze maatregel zet gehandicapten zwaar op een maatschappelijke achterstand, want straks is studeren niet meer voor hen weggelegd
Dat sws.quote:Op maandag 28 september 2009 15:08 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Het valt inderdaad wel op dat de babyboomers het zichzelf erg makkelijk hebben gemaakt en nu puntje bij paaltje komt alle verantwoordelijkheid van zich afschuiven.
Met kansarm wordt zeker gehandicapte bedoeld, anders hoeven alle kunststudenten hun studie ook niet terug te betalen.quote:Op maandag 28 september 2009 15:36 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Nope, dat is nu ook al zo: ben je kansarm op de arbeidsmarkt wordt het (gedeeltelijk) kwijtgescholden
Gelukkig zijn mijn ouders echte baby-boomers. Nu nog de successierechten afschaffen. Toch wel tof van socialisten zoals Drees, FNV, enzvoort voor het knuffelen van de baby-boomer.quote:Op maandag 28 september 2009 15:08 schreef wallofdolls het volgende:
Het valt inderdaad wel op dat de babyboomers het zichzelf erg makkelijk hebben gemaakt en nu puntje bij paaltje komt alle verantwoordelijkheid van zich afschuiven.
Ja hoor, iedereen woont op een minuutje reisafstand van zowel studie als werk, vooral met de huidige kamernood. Dit soort domme berekeningen slaan nergens opquote:Op maandag 28 september 2009 13:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is en blijft je eigen vrije keuze.quote:Op maandag 28 september 2009 16:15 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Ja hoor, iedereen woont op een minuutje reisafstand van zowel studie als werk, vooral met de huidige kamernood. Dit soort domme berekeningen slaan nergens op
Ja, dan zal je de tering naar de nering moeten zetten. En niet iedereen kan dat. Dat vergeten kerngezonde, energieke, in-de-avond-doorstuderende-naast-een-baantje (' ik heb nog nooit een dag zonder werk gezeten hoor') jonge mensen (meestal zijn het mannen) nog wel eens, wanneer ze zichzelf tot maat der dingen verheffen.quote:Op maandag 28 september 2009 16:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is en blijft je eigen vrije keuze.
Als de overheid, lees de maatschappij, het er niet meer voor over heeft om dit te subsidieren, dan is dat een voldongen feit...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |