quote:Afschaffen basisbeurs optie bij heroverwegingen
Uitgegeven: 28 september 2009 05:59
Laatst gewijzigd: 28 september 2009 05:58
AMSTERDAM – Minister van Financiën Wouter Bos ziet het afschaffen van de basisbeurs in het hoger onderwijs als een bespreekbare optie bij de brede heroverwegingen.
In plaats daarvan zouden studenten al hun studiefinanciering moeten gaan lenen.
Hij reageert hiermee op het plan dat vorige week door de VVD bij de Algemene Politieke Beschouwingen naar voren werd gebracht.
"Het is een interessante optie die zeker naar voren zal komen bij de brede heroverwegingen", aldus de vicepremier in een interview met NU.nl.
Bezuinigingen
Op Prinsjesdag maakte het kabinet bekend dat er, zodra de economie aantrekt, flink bezuinigd zal moeten worden om de overheidsfinanciën op orde te krijgen.
Een aantal werkgroepen is aan het werk gezet om per beleidsterrein de bezuinigingsopties te bekijken.
"We hebben de oppositie toegezegd dat we hun suggesties ook mee zullen nemen. De VVD opperde om de studiefinanciering op de schop te nemen."
Gevolgen
Volgens Bos hoeft de maatregel geen verstrekkende gevolgen te hebben voor studenten.
"Sommige landen kennen al een dergelijk systeem van studiefinanciering. Daar zie je dat studenten na een gewenningsperiode vrij snel genezen van leenangst."
Kenniseconomie
Ook ziet de minister van Financiën, die in 2006 als oppositieleider al pleitte voor herziening van de studiefinanciering, geen gevaar voor de kenniseconomie.
"Het is juist prettig dat er een systeem is dat je alles kunt lenen en niet alles hoeft bij te verdienen."
"Bovendien kun je vervolgens jaren doen over het aflossen, waarbij de termijn ook weer afhankelijk is van het inkomen", aldus Bos. "Met deze veiligheidskleppen kun je het risico beperken."
Leenstelsel
De minister stelt verder dat dit 'sociale leenstelsel' nooit een barrière mag worden om hoger onderwijs te volgen.
"Als een nieuwe vorm van studiefinanciering ervoor zorgt dat studeren alleen nog toegankelijk is voor de elite, dan zal ik daar nooit voor zijn."
Geen voorkeur
Bos wilde in het interview geen voorkeur uitspreken over het wel of niet omgooien van de studiefinanciering.
"Zoals we de afgelopen tijd al vaak hebben aangegeven: er zijn geen taboes meer. Ook op het terrein van hoger onderwijs zal de werkgroep naar alle opties kijken."
"Pas daarna is het tijd voor politieke afwegingen."
© NU.nl/Lucas Benschop
Als de studenten in problemen komen is het toch al geen slimme investering gebleken. Dan zou je er juist kritisch naar moeten kijken. Ik hoor de meeste studenten juist roepen dat het zichzelf zal terug verdienen in die gedachtegang is dit natuurlijk helemaal niet achtelijk.quote:Op maandag 28 september 2009 09:06 schreef Joachim het volgende:
Er zijn nu al weet ik hoeveel studenten die in de problemen komen omdat ze opgescheept zitten met een torenhoge studieschuld, maar Bos beweerd dat studenten prima nog wel even wat extra kunnen bijlenen?
Eens. Overigens vind ik het het helemaal niet zo'n gek idee, je verdient later genoeg om het terug te betalen. Probleem is alleen dat het mensen afschrikt.quote:Op maandag 28 september 2009 09:04 schreef G.Fawkes het volgende:
Waarom zou de stufi heilig moeten zijn als is gebleken dat voor de rest alle taboes besproken worden?
VVD zit niet in het kabinet. Het plan komt van VVD, Bos geeft alleen aan dat álles bespreekbaar moet zijn, omdat je anders niet tot oplossingen komt.quote:Op maandag 28 september 2009 08:59 schreef alors het volgende:
[..]
Wat een debiliteit heerst er toch in dit kabinet.
Precies. En het argument dat zoveel studenten al schulden hebben, is niet echt valide als je nagaat dat volgens verschillende onderzoeken studenten gewoon onverantwoord opgaan met hun geld. Ik zeg niet dat de stufi moet worden afgeschaft maar het is een optie. Daarbij lever ik graag mijn stufi in voor beter onderwijs. Ik heb nooit meer dan 90 euro gehad...quote:Op maandag 28 september 2009 09:09 schreef TNA het volgende:
[..]
Eens. Overigens vind ik het het helemaal niet zo'n gek idee, je verdient later genoeg om het terug te betalen. Probleem is alleen dat het mensen afschrikt.
Ja, dat helpt! Dat is 4 miljard... Dan hebben ze er nog maar 31 nodig!quote:Op maandag 28 september 2009 09:06 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Woutertje, flikker toch op.
Draai die geldkraan naar het buitenland eens dicht. Moet de boel dan écht compleet uit de klauwen lopen voor dat stelletje debielen in gaat zien dat het zo echt niet langer kan?
Omdat het Nederlands onderwijs al genoeg geleden heeft de laatste jaren, en dat gaat de samenleving veel meer kosten in de toekomst dan een beetje extra staatsschuld.quote:Op maandag 28 september 2009 09:04 schreef G.Fawkes het volgende:
Waarom zou de stufi heilig moeten zijn als is gebleken dat voor de rest alle taboes besproken worden?
Oftewel jij hebt altijd thuis lekker op de zak van papa en mama lopen teren, voor veel studenten is dat geen optie in verband met reistijd of thuissituatie, die zet je dan wel even hard buitenspel. Lekker makkelijk redeneren vanuit jouw positie.quote:Op maandag 28 september 2009 09:11 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Ik heb nooit meer dan 90 euro gehad...
Wat levert deze mogelijke regeling op dan bijgoochem?quote:Op maandag 28 september 2009 09:11 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ja, dat helpt! Dat is 4 miljard... Dan hebben ze er nog maar 31 nodig!
Precies, ga gewoon lekker werken en een avondstudie doen! Dan kom je er ook wel!quote:Op maandag 28 september 2009 09:17 schreef Strolie75 het volgende:
Groot gelijk. Die studenten zuipen het toch maar op.
Inderdaad.quote:Op maandag 28 september 2009 09:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
"Er zijn geen taboes meer". Behalve dan het koningshuis, de terugkeer van het toptarief en ik zie ook echt niet veel veranderen aan de HRA.
De basisbeurs is niet eens genoeg voor collegegeld + huur man, laat staan om van te zuipenquote:Op maandag 28 september 2009 09:17 schreef Strolie75 het volgende:
Groot gelijk. Die studenten zuipen het toch maar op.
Dat zijn allemaal (behalve de HRA die zeker wel bespreekbaar is!) lood om oud ijzer oplossingen! 100 miljoen voor het Koningshuis (Waar nog een hoop verborgen kosten/ baten aanzitten dus die 100 miljoen is niet eens zeker.) en ongeveer 300 miljoen voor een toptarief!quote:Op maandag 28 september 2009 09:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
"Er zijn geen taboes meer". Behalve dan het koningshuis, de terugkeer van het toptarief en ik zie ook echt niet veel veranderen aan de HRA.
Ben je nou zo simpel of loop je maar wat te trollen?quote:Op maandag 28 september 2009 09:25 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal (behalve de HRA die zeker wel bespreekbaar is!) lood om oud ijzer oplossingen! 100 miljoen voor het Koningshuis (Waar nog een hoop verborgen kosten baten aanzitten dus die 100 miljoen is niet eens zeker.) en ongeveer 300 miljoen voor een toptarief!
Nee; dat zet zoden aan de dijk!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |