abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73172450
quote:
Afschaffen basisbeurs optie bij heroverwegingen

Uitgegeven: 28 september 2009 05:59
Laatst gewijzigd: 28 september 2009 05:58

AMSTERDAM – Minister van Financiën Wouter Bos ziet het afschaffen van de basisbeurs in het hoger onderwijs als een bespreekbare optie bij de brede heroverwegingen.
In plaats daarvan zouden studenten al hun studiefinanciering moeten gaan lenen.

Hij reageert hiermee op het plan dat vorige week door de VVD bij de Algemene Politieke Beschouwingen naar voren werd gebracht.

"Het is een interessante optie die zeker naar voren zal komen bij de brede heroverwegingen", aldus de vicepremier in een interview met NU.nl.

Bezuinigingen

Op Prinsjesdag maakte het kabinet bekend dat er, zodra de economie aantrekt, flink bezuinigd zal moeten worden om de overheidsfinanciën op orde te krijgen.

Een aantal werkgroepen is aan het werk gezet om per beleidsterrein de bezuinigingsopties te bekijken.

"We hebben de oppositie toegezegd dat we hun suggesties ook mee zullen nemen. De VVD opperde om de studiefinanciering op de schop te nemen."

Gevolgen

Volgens Bos hoeft de maatregel geen verstrekkende gevolgen te hebben voor studenten.

"Sommige landen kennen al een dergelijk systeem van studiefinanciering. Daar zie je dat studenten na een gewenningsperiode vrij snel genezen van leenangst."

Kenniseconomie

Ook ziet de minister van Financiën, die in 2006 als oppositieleider al pleitte voor herziening van de studiefinanciering, geen gevaar voor de kenniseconomie.

"Het is juist prettig dat er een systeem is dat je alles kunt lenen en niet alles hoeft bij te verdienen."

"Bovendien kun je vervolgens jaren doen over het aflossen, waarbij de termijn ook weer afhankelijk is van het inkomen", aldus Bos. "Met deze veiligheidskleppen kun je het risico beperken."

Leenstelsel

De minister stelt verder dat dit 'sociale leenstelsel' nooit een barrière mag worden om hoger onderwijs te volgen.

"Als een nieuwe vorm van studiefinanciering ervoor zorgt dat studeren alleen nog toegankelijk is voor de elite, dan zal ik daar nooit voor zijn."

Geen voorkeur

Bos wilde in het interview geen voorkeur uitspreken over het wel of niet omgooien van de studiefinanciering.

"Zoals we de afgelopen tijd al vaak hebben aangegeven: er zijn geen taboes meer. Ook op het terrein van hoger onderwijs zal de werkgroep naar alle opties kijken."

"Pas daarna is het tijd voor politieke afwegingen."

© NU.nl/Lucas Benschop

Wat een debiliteit heerst er toch in dit kabinet. Je zou bijna hopen dat de hele lading studenten zijn heil in het buitenland gaat zoeken. In Nederland kan toch niks. Je mag zelf je hele studie met rente afbetalen, voor een tweede moet je nog een hoger tarief betalen en daarna nog mag je van je salaris nog eens de helft aan de belastingdienst geven.
know'm sayin?
word? word.
  maandag 28 september 2009 @ 09:04:57 #2
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_73172528
Waarom zou de stufi heilig moeten zijn als is gebleken dat voor de rest alle taboes besproken worden?
pi_73172546

Er zijn nu al weet ik hoeveel studenten die in de problemen komen omdat ze opgescheept zitten met een torenhoge studieschuld, maar Bos beweerd dat studenten prima nog wel even wat extra kunnen bijlenen?
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_73172548
Al 20 jaar lang zegt de politiek elke keer weer dat ze stufi/OV-Studentenkaart gaan opzeggen. Dan gaat de Studentenvakbond demonstreren, waarna de OV-kaart duurder wordt, de beurs lager, en de Studentenvakbond weer tevreden is... Dat werkt heel goed!

Wouter Bos zou bijstand eens tot lening moeten omvormen! Waarom zou iemand die 5 jaar van z'n leven gebruikt om te studeren, en daarna meer belasting moeten betalen, gedurende deze 5 jaar moeten lenen, terwijl we een miljoen (ongeveer) mensen hebben die hun hele leven niets doen, en gratis geld krijgen?

Met andere woorden: de studiefinanciering gaat richting het Amerikaanse model, met als verschil dat afgestudeerden hier naast hun lening ook torenhoge belastingen moeten betalen...
censuur :O
  maandag 28 september 2009 @ 09:06:58 #5
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73172560
Woutertje, flikker toch op.

Draai die geldkraan naar het buitenland eens dicht. Moet de boel dan écht compleet uit de klauwen lopen voor dat stelletje debielen in gaat zien dat het zo echt niet langer kan?
Intelligent, but fucked up.
  maandag 28 september 2009 @ 09:07:20 #6
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73172566
Nou, ik begon een beetje op te warmen naar de PvdA, maar dat is nu ook meteen voorbij
pi_73172588
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:06 schreef Joachim het volgende:

Er zijn nu al weet ik hoeveel studenten die in de problemen komen omdat ze opgescheept zitten met een torenhoge studieschuld, maar Bos beweerd dat studenten prima nog wel even wat extra kunnen bijlenen?
Als de studenten in problemen komen is het toch al geen slimme investering gebleken. Dan zou je er juist kritisch naar moeten kijken. Ik hoor de meeste studenten juist roepen dat het zichzelf zal terug verdienen in die gedachtegang is dit natuurlijk helemaal niet achtelijk.
  maandag 28 september 2009 @ 09:09:46 #8
139330 TNA
For the stars that shine
pi_73172592
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:04 schreef G.Fawkes het volgende:
Waarom zou de stufi heilig moeten zijn als is gebleken dat voor de rest alle taboes besproken worden?
Eens. Overigens vind ik het het helemaal niet zo'n gek idee, je verdient later genoeg om het terug te betalen. Probleem is alleen dat het mensen afschrikt.
  maandag 28 september 2009 @ 09:10:17 #9
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_73172603
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:59 schreef alors het volgende:

[..]

Wat een debiliteit heerst er toch in dit kabinet.
VVD zit niet in het kabinet. Het plan komt van VVD, Bos geeft alleen aan dat álles bespreekbaar moet zijn, omdat je anders niet tot oplossingen komt.
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  maandag 28 september 2009 @ 09:11:22 #10
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_73172628
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:09 schreef TNA het volgende:

[..]

Eens. Overigens vind ik het het helemaal niet zo'n gek idee, je verdient later genoeg om het terug te betalen. Probleem is alleen dat het mensen afschrikt.
Precies. En het argument dat zoveel studenten al schulden hebben, is niet echt valide als je nagaat dat volgens verschillende onderzoeken studenten gewoon onverantwoord opgaan met hun geld. Ik zeg niet dat de stufi moet worden afgeschaft maar het is een optie. Daarbij lever ik graag mijn stufi in voor beter onderwijs. Ik heb nooit meer dan 90 euro gehad...
  maandag 28 september 2009 @ 09:11:52 #11
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_73172636
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:06 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Woutertje, flikker toch op.

Draai die geldkraan naar het buitenland eens dicht. Moet de boel dan écht compleet uit de klauwen lopen voor dat stelletje debielen in gaat zien dat het zo echt niet langer kan?
Ja, dat helpt! Dat is 4 miljard... Dan hebben ze er nog maar 31 nodig!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 28 september 2009 @ 09:11:53 #12
66825 Reya
Fier Wallon
pi_73172637
Als je op termijn miljarden wil bezuinigen, dan ontkom je er niet aan taboes te slechten. Het zou ridicuul zijn als op zichzelf staande ingreep, maar als onderdeel van een pakket van bezuinigingen waarbij ook vele andere heilige huisjes worden geraakt, zie ik het niet noodzakelijk als iets verkeerds. Vergeet niet dat Nederland in dat geval nog steeds een kwalitatief best aardig publiek systeem van wetenschappelijk onderwijs heeft, waar de overheid nog steeds honderden miljoen inpompt.

Publicitair is het natuurlijk wel pijnlijk dat de ene PvdA-minister eerst waarschuwt niet te veel te lenen, terwijl vervolgens een andere PvdA-minister verkondigt dat lenen helemaal geen slechte zaak is.
  maandag 28 september 2009 @ 09:13:41 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73172663
Het bizarre is inderdaad dat er hele volksstammen zijn die gewoon vertikken om te werken, jarenlang tot aan hun AOW en hier zo ongeveer de hoogste uitkeringen ter wereld voor ontvangen. Maar als iemand even vier jaar wil studeren, wat de staat op termjn gewoon geld oplevert door de hogere belastingen, moet dit geld allemaal geleend worden!

Verder heeft de generatie die hiertoe gaat besluiten zelf gewoon een uitkering gehad tijdens de studie! Die vaak acht jaar of langer duurde!
The End Times are wild
  maandag 28 september 2009 @ 09:14:03 #14
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73172665
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:04 schreef G.Fawkes het volgende:
Omdat het Nederlands onderwijs al genoeg geleden heeft de laatste jaren, en dat gaat de samenleving veel meer kosten in de toekomst dan een beetje extra staatsschuld.
  maandag 28 september 2009 @ 09:16:54 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73172716
Het speelt natuurlijk ook mee dat men keer op keer op keer de stufi heeft kunnen verlagen zonder dat er enig storend protest kwam van de studenten. Als ze dat maar één keer zouden doen bij de bijstand zouden er meteen enorme rellen uitbreken.
Wat dat betreft hebben de studenten het ook aan zichzelf te danken dat ze voortdurend gesneden worden. Wie schaapachtig alles over zich heen laat komen verdient eigenlijk ook niet beter.
The End Times are wild
pi_73172717
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:11 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Ik heb nooit meer dan 90 euro gehad...
Oftewel jij hebt altijd thuis lekker op de zak van papa en mama lopen teren, voor veel studenten is dat geen optie in verband met reistijd of thuissituatie, die zet je dan wel even hard buitenspel. Lekker makkelijk redeneren vanuit jouw positie.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_73172729
Groot gelijk. Die studenten zuipen het toch maar op.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  maandag 28 september 2009 @ 09:18:24 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73172737
Ik woonde thuis, kreeg iets van 320 gulden (meer dan 320 euro nu) en een OV-kaart. Ik kon dat geld gewoon op mijn spaarbankboekje zetten, in plaats van een schuld had ik een leuke spaarpot toen ik klaar was met studeren.
En 10 jaar daarvoor was het nog allemaal rianter.
The End Times are wild
  maandag 28 september 2009 @ 09:20:10 #19
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73172773
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:11 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ja, dat helpt! Dat is 4 miljard... Dan hebben ze er nog maar 31 nodig!
Wat levert deze mogelijke regeling op dan bijgoochem?
pi_73172779
"Er zijn geen taboes meer". Behalve dan het koningshuis, de terugkeer van het toptarief en ik zie ook echt niet veel veranderen aan de HRA.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  maandag 28 september 2009 @ 09:20:52 #21
116015 SicSicSics
pi_73172784
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:17 schreef Strolie75 het volgende:
Precies, ga gewoon lekker werken en een avondstudie doen! Dan kom je er ook wel!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 28 september 2009 @ 09:22:41 #22
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73172815
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
"Er zijn geen taboes meer". Behalve dan het koningshuis, de terugkeer van het toptarief en ik zie ook echt niet veel veranderen aan de HRA.
Inderdaad.

Deze onzin is gewoon onacceptabel.
pi_73172822
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:17 schreef Strolie75 het volgende:
De basisbeurs is niet eens genoeg voor collegegeld + huur man, laat staan om van te zuipen

Basisbeurs: ¤ 259,76
Collegegeld: ¤ 135,-
--------------------------- -
Over: ¤ 124,76
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  maandag 28 september 2009 @ 09:25:02 #24
116015 SicSicSics
pi_73172844
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat zijn allemaal (behalve de HRA die zeker wel bespreekbaar is!) lood om oud ijzer oplossingen! 100 miljoen voor het Koningshuis (Waar nog een hoop verborgen kosten/ baten aanzitten dus die 100 miljoen is niet eens zeker.) en ongeveer 300 miljoen voor een toptarief!

Nee; dat zet zoden aan de dijk!
Fine, fuck you then!
  maandag 28 september 2009 @ 09:26:50 #25
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73172874
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:25 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat zijn allemaal (behalve de HRA die zeker wel bespreekbaar is!) lood om oud ijzer oplossingen! 100 miljoen voor het Koningshuis (Waar nog een hoop verborgen kosten baten aanzitten dus die 100 miljoen is niet eens zeker.) en ongeveer 300 miljoen voor een toptarief!

Nee; dat zet zoden aan de dijk!
Ben je nou zo simpel of loop je maar wat te trollen?

Het gaat er om dat jij en ik mogen bezuinigen terwijl dat opgewarmde lijk lekker kan teren, teren, teren en nog eens teren. Ze zou aan d'r haren dat paleis uitgetrokken moeten worden.

Walgelijk gewoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')