abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 september 2009 @ 15:31:24 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73149700

Hier alweer deel 184 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.

Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.

Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein

Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.

Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.

Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.

Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.

Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.

Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.

NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag, tijdens de introductieperiode bedraagt deze ¤ 2,- per rit (¤ 64 voor een maandkaart), per 7 oktober zal dit omhooggaan naar maarliefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost dan maarliefst ¤ 224,-, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef

Regels

Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 27-09-2009 16:56:09 ]
pi_73149897
Gelukkig hebben we hier de DD-AR
hula
  Moderator zondag 27 september 2009 @ 15:43:21 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_73149993
Hahaha!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 27 september 2009 @ 15:43:57 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73150014
Wat een lelijk ding
  zondag 27 september 2009 @ 15:46:25 #5
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_73150063
Dat zal vlot gaan met instappen..

Rollen ze soms zo'n klimnet of touwladder uit de deur om erin te kunnen komen?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_73150229
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:46 schreef Eix het volgende:
Dat zal vlot gaan met instappen..

Rollen ze soms zo'n klimnet of touwladder uit de deur om erin te kunnen komen?
Nee, men moet over de stoeltjes heen klimmen
hula
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 september 2009 @ 16:12:58 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73150715
Is het nou deel 184 of toch deel 182
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73150723
Waar is dat?
pi_73150801
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:13 schreef Socios het volgende:
Waar is dat?
New Jersey.
Vlak bij New York, aan de andere kant van de Hudson.
  zondag 27 september 2009 @ 16:33:08 #10
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73151273
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:53 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zijn er al ongelukken gebeurd tijdens de rit?
  zondag 27 september 2009 @ 16:33:41 #11
111382 Ofyles2
pi_73151286
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:12 schreef Peterselieman het volgende:
Is het nou deel 184 of toch deel 182
Deel 1-8-4.
  Redactie Sport zondag 27 september 2009 @ 16:35:16 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73151339
En nu maar hopen dat dit geen achterlijk terugvind bericht is:

De Jaap in Enschede, woensdag 2 jaar geleden.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 27 september 2009 @ 16:37:14 #13
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_73151386
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:53 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat is idd een smal gangpad... passen daar echt mensen tussen ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  zondag 27 september 2009 @ 16:38:26 #14
111382 Ofyles2
pi_73151430
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:37 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Ik stel mezelf dezelfde vraag als de mensen zich vanwege hun postuur zijwaarts moeten bewegen.
pi_73151712
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:37 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Even het verhaal erbij:

Ik heb het van wikipedia allemaal, maar het is wel vreemd verhaal.

Omdat het kan voorkomen dat iemand zich verstopt en dat de conducteur 2x moet lopen (duurt langer) tijdens een kort ritje zodat het kan voorkomen dat niet iedereen gecontroleerd kan worden, hebben ze het zo opgelost dat er dus een mezzanine ontstaat. Mensen boven kunnen hun kaartje via een knijpertje ofzo in de rand stoppen zodat de conducteur beneden hun kaartjes kan controleren.

Maar het ziet er idd vrij krap uit allemaal. Helemaal gezien het feit dat Amerikanen al wat dikker zijn lijkt het me niet gek dat daar wel eens iemand vast komt te zitten.

Hiero bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Bilevel_car#Gallery_cars
hula
  zondag 27 september 2009 @ 17:09:12 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73152365
quote:
De Nederlandse Spoorwegen beginnen maandag op twintig stations met het uitdelen van een half miljoen pakjes papieren zakdoekje. NS wil met de zakdoekjes een steentje bijdragen aan de verspreiding van de Mexicaanse griep.
bron
Lijkt me een pijnlijke zetfout
pi_73152668
quote:
Wat een gedrochten staan daartussen zeg..

http://upload.wikimedia.o(...)er_BiLevel_Coach.jpg

http://upload.wikimedia.o(...)0px-SNCF_Z_22596.JPG

Dan hebben wij het met VIRM nog best goed getroffen..
pi_73152960
`Tvpp. Foto's van Amersfoort moeten echt nog komen, wss vanavond naar Amersfoort om nieuwe camera uit te testen. ^^/
  zondag 27 september 2009 @ 17:27:14 #19
111382 Ofyles2
pi_73153067
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:17 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat een gedrochten staan daartussen zeg..

http://upload.wikimedia.o(...)er_BiLevel_Coach.jpg

http://upload.wikimedia.o(...)0px-SNCF_Z_22596.JPG

Dan hebben wij het met VIRM nog best goed getroffen..
Bij de IRM zie ik nog enige vorm van aerodynamica.

Bij de TGV Duplex overigens ook.
  zondag 27 september 2009 @ 17:40:07 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73153503

Net dit filmpje gezien op YouTube, maar ik vraag me een paar dingen af.

1) Waarom staat er een ProRail-logo op die loc?
2) Waarom rijdt er nog een loc achterop mee, en waarom doet men dit nu niet, maar wisselt men steeds van loc bij Rotterdam en Amsterdam?
pi_73154192

Lint 44 te Almelo

Goederentrein te Almelo

Het perron van Mariënberg

Het perron van Coevorden waar geen oude generatie CTA´s meer hangen!

Een doorkijkje naar het perron van Leeuwarden
  zondag 27 september 2009 @ 18:18:15 #22
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_73154683
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport zondag 27 september 2009 @ 18:39:33 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73155235
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:40 schreef James1988 het volgende:

Net dit filmpje gezien op YouTube, maar ik vraag me een paar dingen af.

1) Waarom staat er een ProRail-logo op die loc?
2) Waarom rijdt er nog een loc achterop mee, en waarom doet men dit nu niet, maar wisselt men steeds van loc bij Rotterdam en Amsterdam?
Dit was een proefrit voor ProRail, vandaag het logo. De lok achterop zal er wel zijn om sneller terug te kunnen gaan. Deze zit er nu niet achterop omdat er dan te weinig loks zijn.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73155617
Net nog even naar Den Haag op en neer geweest. Welk helder licht ooit bedacht heeft dat er met schommelboten over die veengrond gestuiterd moet worden....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 27 september 2009 @ 19:45:24 #25
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_73157232
quote:
Die ziet er helemaal vreemd uit. Zou bij iedere deur een paar trappen zitten? Dan ben je de efficiëntie van dubbeldeks al bijna kwijt..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_73158172
Ik zal het voor de liefhebbers nog even in dit topic vermelden, andere was al dicht.

Misschien leuk voor de liefhebbers:
www.openbeelden.nl en tik bijv. in het zoekscherm: trein
je vind hele leuke filmpjes met oude treinen erin.

o.a. dit:
http://www.openbeelden.nl(...)weer_geheel_hersteld
pi_73158514
quote:
Op zondag 27 september 2009 18:00 schreef Socios het volgende:
[ afbeelding ]
Lint 44 te Almelo

[ afbeelding ]
Goederentrein te Almelo

[ afbeelding ]
Het perron van Mariënberg

[ afbeelding ]
Het perron van Coevorden waar geen oude generatie CTA´s meer hangen!

[ afbeelding ]
Een doorkijkje naar het perron van Leeuwarden
Leuke foto's
Toch wel apart dat er toch nog wel best veel goederen op Almelo staan.
pi_73159000
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:21 schreef Heracles25 het volgende:

[..]

Leuke foto's
Toch wel apart dat er toch nog wel best veel goederen op Almelo staan.
STAAN vooral ja. Die trein met die staalrollen staat er al 2 jaar of zo lijkt wel Of zetten ze daar ELKE week weer een nieuwe neer of zo

Die old-school CTA's op de Emmerlijn zijn al een tijdje weg trouwens.
  zondag 27 september 2009 @ 20:37:37 #29
111382 Ofyles2
pi_73159096
quote:
Op zondag 27 september 2009 18:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Net nog even naar Den Haag op en neer geweest. Welk helder licht ooit bedacht heeft dat er met schommelboten over die veengrond gestuiterd moet worden....
Ben jij niet toevallig een ver familielid van Michael van der Vlis?
pi_73159357
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:37 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ben jij niet toevallig een ver familielid van Michael van der Vlis?
Want?
  zondag 27 september 2009 @ 20:45:44 #31
111382 Ofyles2
pi_73159436
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Want?
Had in 1994 al geen vertrouwen meer in de IRM en wilde de Koploper terug, ondanks dat hij niet dagelijks tussen Amsterdam en Utrecht pendelde.
pi_73159727
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

STAAN vooral ja. Die trein met die staalrollen staat er al 2 jaar of zo lijkt wel Of zetten ze daar ELKE week weer een nieuwe neer of zo

Die old-school CTA's op de Emmerlijn zijn al een tijdje weg trouwens.
Volgens mij komen die staalrollen van het bedrijvenpark in Almelo
En je hebt gelijk, die staalrollen staan er heeeel vaak
pi_73161246
2 foto's van 2 museumdiesels van de NMBS in Mariembourg:

pi_73161348
Oh ja dat was dit weekend ook weer Ik wil nog steeds een keer naar Treignes
pi_73163675
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh ja dat was dit weekend ook weer Ik wil nog steeds een keer naar Treignes
Volgend jaar
Laatste weekend van september
  zondag 27 september 2009 @ 22:31:40 #36
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_73166044
tvp!
pi_73166809
Shit, ik kan geen e-ticket kopen op ns.nl, krijg de volgende foutmelding:
quote:
In verband met technische problemen is de webshop tijdelijk gesloten.

Onze excuses voor het ongemak. Wij zien u graag op een ander moment terug.
Is dit de hele dag/weekend al? Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit nog wordt opgelost in het komende uur... moet ik morgen weer eerder opstaan om een kaartje bij het automaat te kopen...
pi_73167696
quote:
Op zondag 27 september 2009 22:51 schreef shibaloma het volgende:
Shit, ik kan geen e-ticket kopen op ns.nl, krijg de volgende foutmelding:
[..]

Is dit de hele dag/weekend al? Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit nog wordt opgelost in het komende uur... moet ik morgen weer eerder opstaan om een kaartje bij het automaat te kopen...
Luiwammes
Je kan ook gewoon eerder eens een stapel zonder datum kopen en dan alleen afstempelen 's ochtends...
dag
  maandag 28 september 2009 @ 08:03:30 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73171940
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:12 schreef James1988 het volgende:

[..]

Want? Buiten enkele proefritten in Frankrijk waar de vonken er vanafvlogen heb ik nog nooit iets gehoord of gezien van 160 km/h of 200 km/h met 1500 V.
Ah, een "ik zie het niet, dus het kan niet"-adept...

Die vonken in Frankrijk was tijdens een proefrit met 300+ hè, dat moet je er wel even bij vermelden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 28 september 2009 @ 08:39:51 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73172242
Nou, waar rijdt men dan 160 onder 1500 V? Ik weet dat ze in Frankrijk op de klassieke lijnen ook onder 1500 V rijden, maar of men daar 160 of 200 rijdt?
  maandag 28 september 2009 @ 08:41:41 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73172267
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:39 schreef James1988 het volgende:
Nou, waar rijdt men dan 160 onder 1500 V? Ik weet dat ze in Frankrijk op de klassieke lijnen ook onder 1500 V rijden, maar of men daar 160 of 200 rijdt?
quote:
Ah, een "ik zie het niet, dus het kan niet"-adept...
BTW: http://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_9200
En: http://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Capitole_(train)
Et aussi: http://fr.wikipedia.org/wiki/CC_6500
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73172301
Bier und Bratwurst-Alert!!

http://www.eisenbahnfreunde-grenzland.de/

Komende zaterdag Bahnhofsfest in Walheim (onder Aachen)
quote:
Anfang Oktober veranstalten die Eisenbahnfreunde Grenzland im Zuge des Erntedankfestes in Walheim ein großes Bahnhofsfest. Den Besuchern erwarten viele interessante Attraktionen, wie z.B. Gleisbauvorführungen, Besichtigungen des Stellwerks, Stände von anderen Museumsbahnen aus der Region und vieles mehr! Der Eintritt ist frei.
Wir freuen uns auf Ihren Besuch!
  maandag 28 september 2009 @ 08:46:49 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73172306
Ok, dat wist ik niet. Bij deze geef ik dan toe dat ik fout zat.

Blijft staan: waarom blijt men in NL dan op 140 km/h steken, en zegt men dat voor hogere snelheden 1500V niet genoeg is?
  maandag 28 september 2009 @ 08:49:46 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73172340
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:46 schreef James1988 het volgende:
NP
quote:
Blijft staan: waarom blijt men in NL dan op 140 km/h steken, en zegt men dat voor hogere snelheden 1500V niet genoeg is?
Goede vraag. Zal wel te maken hebben met kortere halte-afstanden, slappere grond. Plus het feit dat je, om harder te rijden, ook de hele seinplaatsing op een baanvak overhoop moet halen. Pas sinds de jaren '80 wordt er bovenleiding gebouwd die geschikt is voor 160 (Schiphollijn, Flevolijn), met de oudere bovenleiding wil het niet zo.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73172430
Er reed vanochtend een VIRM 4 als stopper gouda naar amsterdam

Geen overvolle DD-AR met je brakke hoofd

pi_73172597
Mijn lief heeft ook altijd geluk.

In plaats van DD-AR had ie eerder al een keertje een VIRM4, en vanmorgen vroeg een koploper!
Noes. ;{ Ik wil ook.
pi_73173012
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:46 schreef James1988 het volgende:

Kwam deze discussie niet in een vorig topic al eens langs?

Volgens mij was het antwoord dat 200 km/u onder 1500V in Frankrijk weliswaar voorkomt, maar dat dat erg veel slijtage veroorzaakt en daarom niet echt wenselijk is. (Alhoewel er toen niet bij stond wat voor slijtage)
  maandag 28 september 2009 @ 09:37:46 #48
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73173086
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Kwam deze discussie niet in een vorig topic al eens langs?
Ja, komt telkens terug.
quote:
Volgens mij was het antwoord dat 200 km/u onder 1500V in Frankrijk weliswaar voorkomt, maar dat dat erg veel slijtage veroorzaakt en daarom niet echt wenselijk is. (Alhoewel er toen niet bij stond wat voor slijtage)
Voornamelijk rijdraadslijtage.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73173597
Kreeg gisteren gewoon een overgang 2-1 dagkaart van de conductrice
pi_73174076
quote:
Op maandag 28 september 2009 10:04 schreef RubenK het volgende:
Kreeg gisteren gewoon een overgang 2-1 dagkaart van de conductrice
Waarom? Dat wil ik ook wel
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 september 2009 @ 10:29:24 #51
Maffe Fries
pi_73174088
Ze waren op de stations druk bezig uitdelen met zakdoekjes vanwege Mexicaanse griep. Alsof het wat helpt
  maandag 28 september 2009 @ 10:32:23 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73174153
Met +6 vanuit Rotterdam vertrokken met Fyra, met +12 in Amsterdam aangekomen... lang leve rijpaden...
pi_73175194
Hoezo, niet profielvrij?

pi_73177892
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:39 schreef James1988 het volgende:
Tussen Den haag HS en Schiphol
sorry.
  maandag 28 september 2009 @ 13:14:58 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73177954
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:12 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Tussen Den haag HS en Schiphol
Hoewel het niet in Frankrijk ligt, beantwoordt dit antwoord keurig het eerste deel van de vraag.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 september 2009 @ 13:15:33 #56
Maffe Fries
pi_73177966
Wel alleen de Thalys natuurlijk
pi_73178942
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hoewel het niet in Frankrijk ligt, beantwoordt dit antwoord keurig het eerste deel van de vraag.
Tussen Mariahoeve en Hoofddorp ja En tussen Helmond en Horst-Sevenum kan het ook. Maar goed, het blijven uitzonderingen
pi_73178972
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:15 schreef Peterselieman het volgende:
Wel alleen de Thalys natuurlijk
Met de wind mee?

-----

Geheel ander vraagje, las vandaag iets over magnetische remmen. Maakt dat zo'n groot verschil tussen de aantrekkingskracht tussen rails en remblok en de zwaartekracht van het gewicht dat al op de wielstellen drukt (en dus ook op de remblokken en de rails) dat dat nodig is? Is het rendement niet nihil?

Hoewel alle kleine beetjes bij een noodremming helpen zou het nog meer helpen als de rem de wielen van de rails tilt of niet? (De schade aan de rails ligt aanzienlijk lager dan bij een flink beschadigd treinstel + claims van gewonden) Al is het natuurlijk wel fijn dat je na een wat minder ingrijpende noodremming gewoon verder kan rijden.
hula
  maandag 28 september 2009 @ 13:57:31 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73179074
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:53 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Geheel ander vraagje, las vandaag iets over magnetische remmen. Maakt dat zo'n groot verschil tussen de aantrekkingskracht tussen rails en remblok en de zwaartekracht van het gewicht dat al op de wielstellen drukt (en dus ook op de remblokken en de rails) dat dat nodig is? Is het rendement niet nihil?

Hoewel alle kleine beetjes bij een noodremming helpen zou het nog meer helpen als de rem de wielen van de rails tilt of niet? (De schade aan de rails ligt aanzienlijk lager dan bij een flink beschadigd treinstel + claims van gewonden) Al is het natuurlijk wel fijn dat je na een wat minder ingrijpende noodremming gewoon verder kan rijden.
Het contactvlak tussen wiel en rail is ca. een rijksdaalder groot. Je kunt daar dus niet zo veel remkracht op uitoefenen voordat het wiel stilstaat en de trein doorglijdt. Dan is een railrem wel handig. Die maak je vervolgens magnetisch om nog wat extra wrijvingskracht te genereren.

Dat bedoel je toch?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 28 september 2009 @ 14:03:10 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73179228
Zojuist twee keer Protos door Utrecht Centraal richting Amersfoort.

heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73179264
Gaat het hier serieus om magnetische blokken staal die _KLOENK_ op de rails geplakt worden? Alle passagiers *SPLUDDER* tegen de voorruit aan natuurlijk

Of gaat het hier om remmen gebaseerd op magnetische inductie, zoals ook in vrachtwagens en bussen toegepast worden?
pi_73179373
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Gaat het hier serieus om magnetische blokken staal die _KLOENK_ op de rails geplakt worden? Alle passagiers *SPLUDDER* tegen de voorruit aan natuurlijk

Of gaat het hier om remmen gebaseerd op magnetische inductie, zoals ook in vrachtwagens en bussen toegepast worden?
Nee gaat om blokken die fysiek contact maken met de rails en ondertussen magnetisch zijn zodat ze wat harder op de rails "getrokken" worden.

De andere vorm, die niet fysiek contact maakt met de rails, is niet toegestaan vanwege verstoring van de ATB en het smelten van de spoorstaaf.
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het contactvlak tussen wiel en rail is ca. een rijksdaalder groot. Je kunt daar dus niet zo veel remkracht op uitoefenen voordat het wiel stilstaat en de trein doorglijdt. Dan is een railrem wel handig. Die maak je vervolgens magnetisch om nog wat extra wrijvingskracht te genereren.

Dat bedoel je toch?
Nee, ik bedoel, wat heeft dat extra beetje magnetische kracht voor rendement bovenop de toch al vrij ingrijpende staaf die op de rails wordt gedrukt om af te remmen.
hula
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 september 2009 @ 14:11:22 #63
Maffe Fries
pi_73179418
Ik weet van de ICM dat ze een blok hebben dat ze bij lange stilstand op de rails kunnen zetten, zodat de trein geen meter verrijdt. Lijkt me dat dat wel iets magnetisch is.

Lijkt me niet aan te bevelen om mee te remmen. Dan is ABS een stuk beter, als gaat de trein daar wel wat van schokken.
  maandag 28 september 2009 @ 14:11:50 #64
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73179431
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:09 schreef NikkelCobalt het volgende:

Nee, ik bedoel, wat heeft dat extra beetje magnetische kracht voor rendement bovenop de toch al vrij ingrijpende staaf die op de rails wordt gedrukt om af te remmen.
Je onderschat de kracht denk ik.

De railrem wordt niet op de rails gedrukt, want dan zou je de trein uit de rails kunnen duwen. Er zit een vrij ingewikkelde permanent-magneet in die elektrisch te activeren is (zoiets, het is dus geen elektromagneet). Ik heb dat ding wel eens een zware ijzeren plaat zien optillen bij een demonstratie.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73179643
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:09 schreef NikkelCobalt het volgende:

De andere vorm, die niet fysiek contact maakt met de rails, is niet toegestaan vanwege verstoring van de ATB en het smelten van de spoorstaaf.
Het smelten van de spoorstaaf Zo'n vaart zal dat heus niet lopen lijkt me. En waarom zou jouw magnetische railrem de ATB niet verstoren en mijn magnetische schijfrem wel?
pi_73179760
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:11 schreef Peterselieman het volgende:
Ik weet van de ICM dat ze een blok hebben dat ze bij lange stilstand op de rails kunnen zetten, zodat de trein geen meter verrijdt. Lijkt me dat dat wel iets magnetisch is.

Lijkt me niet aan te bevelen om mee te remmen. Dan is ABS een stuk beter, als gaat de trein daar wel wat van schokken.
De magneetrem wordt ook alleen gebruikt voor noodremmingen en als parkeerrem
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je onderschat de kracht denk ik.

De railrem wordt niet op de rails gedrukt, want dan zou je de trein uit de rails kunnen duwen. Er zit een vrij ingewikkelde permanent-magneet in die elektrisch te activeren is (zoiets, het is dus geen elektromagneet). Ik heb dat ding wel eens een zware ijzeren plaat zien optillen bij een demonstratie.
Mijn vraag kwam nav een artikel in de railhobby. Voor een summiere uitleg zie de wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetrem

Nee hij wordt echt fysiek op de rails gedrukt, er zit een magneetstaaf (ICM heeft een elektrische, VIRM een permamente die wordt opgegeven door een andere staaf langs te schuiven). Onder de magneetstaaf zitten dan remschoenen. Om het uit de rails drukken te voorkomen is een vernuftige constructie bedacht, dat stuk moet ik nog even beter lezen over hoe dit werkt. Zie daarvoor ook het bronartikel. Als je interesse hebt (en geen abo) kan ik het stuk wel even opsturen.
hula
pi_73179791
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het smelten van de spoorstaaf Zo'n vaart zal dat heus niet lopen lijkt me. En waarom zou jouw magnetische railrem de ATB niet verstoren en mijn magnetische schijfrem wel?
Daarbij gebruikt men wervelstromen. Zie ook in mijn vorige post aangehaalde wikipedia artikel
hula
pi_73179816
oh ik had het dus niet over die wervelstroommagneetremmen waarover gesproken wordt in dat wiki-artikel
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar okee, daar wordt het contactoppervlak wiel-rail niet groter van natuurlijk...
pi_73179874
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:28 schreef Dr_Flash het volgende:
oh ik had het dus niet over die wervelstroommagneetremmen waarover gesproken wordt in dat wiki-artikel
Ja, maar gewone magneten zijn blijkbaar niet schadelijk, terwijl opgewekte wervelstromen dat wel zijn.

Volgens mij hetzelfde als dat een magneetje langs een draadje houden waar stroom door loopt niet zo'n probleem is, maar zodra je het door een spoel haalt dat dat wel invloed heeft
quote:
Maar okee, daar wordt het contactoppervlak wiel-rail niet groter van natuurlijk...
Ik begrijp je niet helemaal denk ik? Het heeft iig niks te maken met wielen. De magneetrem in deze is gewoon een anker
hula
pi_73180090
Ik doelde op een soort schijfrem-actig iets, alleen dan niet "aangedreven" door blokken, maar door magnetische inductie. Zeg maar een halfronde plaat die ronddraait tussen 2 magneten. Als je de magneten activeert zal de halfronde plaat ernstig gestimuleerd worden om tussen die 2 magneten in te blijven hangen. Natuurkundeproefje van vroegah
pi_73180148
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik doelde op een soort schijfrem-actig iets, alleen dan niet "aangedreven" door blokken, maar door magnetische inductie. Zeg maar een halfrond plaat die ronddraait tussen 2 magneten. Als je de magneten activeert zal de halfronde plaat ernstig gestimuleerd worden om tussen die 2 magneten in te blijven hangen. Natuurkundeprofje van vroegah
Ah zo. Nee dat soort systemen zijn meer geschikt voor het rustig afremmen
hula
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 september 2009 @ 14:42:32 #72
Maffe Fries
pi_73180173
Doet me denken aan de tweede commercial in dit filmpje:

maandag 28 september 2009 @ 14:52:14 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73180399
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:31 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, maar gewone magneten zijn blijkbaar niet schadelijk, terwijl opgewekte wervelstromen dat wel zijn.
Wervelstromen wisselen en kunnen dus andere stromen induceren, dat kunnen gelijkstromen niet. Zie je natuurkundeboek van de middelbare school.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73180484
quote:
Het Centraal Station in Amsterdam is maandagmiddag gedeeltelijk ontruimd wegens een verdacht pakketje.
© ANP

De perrons twee en drie zijn niet meer toegankelijk voor het publiek, liet een woordvoerster van het Korps landelijke politiediensten weten.

De melding van het verdachte pakketje kwam rond twintig over twee binnen. Het voorwerp ligt in een trein die bij een van de twee perrons stond. Een specialist van de politie is onderweg om het pakketje te onderzoeken.
nu.nl

Zeker weer eoa klapjosti die zijn broodtrommel vergeten is
pi_73180574
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:52 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wervelstromen wisselen en kunnen dus andere stromen induceren, dat kunnen gelijkstromen niet. Zie je natuurkundeboek van de middelbare school.
Dat zeg ik. Maar weet je ook het antwoord op mijn orginele vraag?
hula
pi_73180984
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Zeker weer eoa klapjosti die zijn broodtrommel vergeten is
Inmiddels:
quote:
Op last van de politie is maandagmiddag al het treinverkeer rondom het Centraal Station stilgelegd, zo meldt AT5.
Als dat maar goed gaat als ik zometeen van Ede naar Utrecht wil.....
  maandag 28 september 2009 @ 16:01:57 #77
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73182287
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:58 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Maar weet je ook het antwoord op mijn orginele vraag?
Kun je die herformuleren zodat een eenduidig antwoord mogelijk is?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 28 september 2009 @ 16:02:14 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73182299
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Inmiddels:
[..]

Als dat maar goed gaat als ik zometeen van Ede naar Utrecht wil.....
Net op de radio: loos alarm.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73182567
Ik las het ja. Nou gelukkig maar
quote:
Een bommenspecialist van de politie stelde rond tien voor drie vast dat er geen sprake was van een bom. Wat het dan voor pakketje was, kon de woorvoerster niet zeggen.
Hoewel ik dit soort passages ergens niet helemaal geruststellend vind, maar okee
pi_73183113
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

Kun je die herformuleren zodat een eenduidig antwoord mogelijk is?
Overwegende het feit dat een magneetrem (het onderdeel remschoen althans) in dagelijks gebruik bij de NS daadwerkelijk fysiek contact maakt met de rails.

Overwegende het feit dat een magneetrem alleen wordt gebruikt bij noodremmingen en parkeerstand.

Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft

Is de vraag: Geeft de magnetische aantrekking tussen rails en rem zoveel extra kracht dat dit echt rendabel is? Het gewicht van de trein zelf drukt hier immers ook al op.
hula
pi_73183299
Ik denk dat je iets essentieels mist tussen "drukken" en "trekken" Je drukt die balk dan niet tegen de rails, want dan zou je onderdruk op de wielen creëren en mogelijk de trein juist uit de rails duwen, zoals Duvel al aangaf. Je legt die balk op de rails, die zich er magnetisch hard aan vast zuigt. Denk ik dan Maar goed, het is niet mijn vakgebied

Overigens:
quote:
Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft

Whut?
pi_73184153
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik denk dat je iets essentieels mist tussen "drukken" en "trekken" Je drukt die balk dan niet tegen de rails, want dan zou je onderdruk op de wielen creëren en mogelijk de trein juist uit de rails duwen, zoals Duvel al aangaf. Je legt die balk op de rails, die zich er magnetisch hard aan vast zuigt. Denk ik dan Maar goed, het is niet mijn vakgebied
Uit mijn artikelen begrijp ik dat het een samenwerking is tussen kracht van bovendruk (de wielstellen met de trein) en aantrekking naar de rails toe. Dubbelop zegmaar.
quote:
Overigens:
[..]

Whut?
Ja, geen contact met wielen, maar alleen een massief remblok
hula
  maandag 28 september 2009 @ 17:30:21 #83
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73185134
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:27 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Overwegende het feit dat een magneetrem (het onderdeel remschoen althans) in dagelijks gebruik bij de NS daadwerkelijk fysiek contact maakt met de rails.

Overwegende het feit dat een magneetrem alleen wordt gebruikt bij noodremmingen en parkeerstand.

Is de vraag: Geeft de magnetische aantrekking tussen rails en rem zoveel extra kracht dat dit echt rendabel is? Het gewicht van de trein zelf drukt hier immers ook al op.
Jouw overwegingen in overweging nemende, overweeg ik het antwoord "ja" te geven. Daarbij in overweging nemende dat indien het niet rendabel zou zijn, men er niet hele materieelparken mee zou hebben uitgerust.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 28 september 2009 @ 17:30:44 #84
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73185152
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:57 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, geen contact met wielen, maar alleen een massief remblok
Ja, een ontsporing remt sneller dan met een railrem, en nu?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73186165
quote:
Op maandag 28 september 2009 17:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jouw overwegingen in overweging nemende, overweeg ik het antwoord "ja" te geven. Daarbij in overweging nemende dat indien het niet rendabel zou zijn, men er niet hele materieelparken mee zou hebben uitgerust.
Ja misschien is rendabel niet helemaal het goede woord. Maar het moet ook in verhouding staan met de prijs die ervoor betaald word. Anders kan men net zo goed gevulde jerrycans aan een touwtje naar buiten gooien om af te remmen.
quote:
Op maandag 28 september 2009 17:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, een ontsporing remt sneller dan met een railrem, en nu?
Geen materiele schade hopen we
hula
pi_73189111
Gaaf. Een ontsporing zonder materiële schade
pi_73189922
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Gaaf. Een ontsporing zonder materiële schade
Nee goed, dat is onzin natuurlijk. Maar wat dacht je van een een remblok met een flens
hula
  maandag 28 september 2009 @ 19:49:38 #88
111382 Ofyles2
pi_73190025
quote:
Op maandag 28 september 2009 11:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoezo, niet profielvrij?

[ afbeelding ]
Die beelden krijg je volgens mij om de paar maanden te zien.
pi_73190360
tvp
pi_73192730
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:46 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Nee goed, dat is onzin natuurlijk. Maar wat dacht je van een een remblok met een flens
Dit, deze of toch deze remmen vast ook goed
dag
pi_73193384
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:03 schreef Peter het volgende:

[..]

Dit, deze of toch deze remmen vast ook goed
Zonder meer. "HC, noodremming, gooit u even een snel ankertje uit?"
hula
  maandag 28 september 2009 @ 21:22:56 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73193554
Over noodremmingen gesproken... de Fyra (V 17.45 Asd) maakte er daarstraks eentje, midden op de HSL-Zuid tussen wat kassen in (Zoetermeer, geloof ik). Een minuut of twee later reed de boel weer.

In Rotterdam even met de trainmanager staan praten (Hoi Arie :w) en hij wist mij te vertellen dat die loc wel vaker dat soort kuren heeft. Even de computer resetten en men kan weer verder...

Lijkt me niet de bedoeling, stel je voor dat een goederentrein Rotterdam - Milaan door een Traxx wordt gereden, en men iedere 20 minuten tot stilstand komt en de computer moet resetten... wordt een lang ritje dan
pi_73193916
Ik heb even twee dagen onder een steen gezeten, is er ergens een plek met foto's of beelden van de berging bij Barendrecht? Ik ben er zondag langsgereden maar ik zag alleen die Class 66 op zijn kant liggen, de rest werd verborgen achter een tactisch geplaatst treinstel.
pi_73194002
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:22 schreef James1988 het volgende:
Over noodremmingen gesproken... de Fyra (V 17.45 Asd) maakte er daarstraks eentje, midden op de HSL-Zuid tussen wat kassen in (Zoetermeer, geloof ik). Een minuut of twee later reed de boel weer.

In Rotterdam even met de trainmanager staan praten (Hoi Arie :w) en hij wist mij te vertellen dat die loc wel vaker dat soort kuren heeft. Even de computer resetten en men kan weer verder...

Lijkt me niet de bedoeling, stel je voor dat een goederentrein Rotterdam - Milaan door een Traxx wordt gereden, en men iedere 20 minuten tot stilstand komt en de computer moet resetten... wordt een lang ritje dan
Arie leest mee?

Resetten, dat moesten ze toch ook steeds met die railhoppers?
hula
  maandag 28 september 2009 @ 21:35:16 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73194052
Geen idee of Arie meeleest, maar mocht hij dat doen dan zwaai ik alvast naar 'm.

* James1988 zwaait ook naar railcateraar Daniël
  maandag 28 september 2009 @ 21:36:44 #96
111382 Ofyles2
pi_73194106
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:34 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Arie leest mee?

Resetten, dat moesten ze toch ook steeds met die railhoppers?
Als een doodnormale stoptrein of locomotief meer software benodigd dan een HSL-trein, dan doet de fabrikant iets fout.
pi_73194552
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:27 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Huh? Je wilt meer grip op rails, dus je het contact tussen de wielen en de rails opheffen? Leg mij dat eens uit?

[ Bericht 96% gewijzigd door TeringHenkie op 28-09-2009 21:53:08 ]
pi_73194778
Sowieso lijkt me zo'n magneetrem slecht voor de rails, vooral als je toevallig over een wissel rijdt. Rost de rem dan niet al het metaal door de ballast heen? De railstaven bij wissels lopen niet altijd even afgerond af, en lopen heel smal aan.
pi_73194838
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:50 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Huh? Je wilt meer grip op rails, dus je het contact tussen de wielen en de rails opheffen? Leg mij dat eens uit?
Ja, het idee was wel dat dan de (magneet)remblokken het enige contact tussen rail en wielstel vormde
hula
pi_73195025
En dat een rem met magnetische wrijving de spoorstromen beïnvloedt lijkt me niet erg relevant, hoelang duurt zo'n snelremming nou? Je zal waarschijnlijk krijgen dat alle passagiers met metalen objecten allemaal naar de vloer getrokken worden
pi_73195128
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:56 schreef TeringHenkie het volgende:
En dat een rem met magnetische wrijving de spoorstromen beïnvloedt lijkt me niet erg relevant, hoelang duurt zo'n snelremming nou? Je zal waarschijnlijk krijgen dat alle passagiers met metalen objecten allemaal naar de vloer getrokken worden
Ja, daar was het me eigenlijk ook om te doen. Ik zie niet in in hoeverre die magnetische stromen voor een redelijke rendement kunnen zorgen bij het remmen.

Ik noemde hier de magneetremmen zodat het duidelijk was dat het om

en niet om de standaard treinrem
hula
pi_73195428
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:59 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, daar was het me eigenlijk ook om te doen. Ik zie niet in in hoeverre die magnetische stromen voor een redelijke rendement kunnen zorgen bij het remmen.

Ik noemde hier de magneetremmen zodat het duidelijk was dat het om
[ afbeelding ]

en niet om de standaard treinrem
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel vermogen door die spoelen heen te pompen. Onthoudt dat er 4000 ampere van de bovenleiding getrokken kan worden Dan remt zo'n magneet wel af

(ik kan uit ervaring melden dat de ICM fysieke magneetrem aardig meurt als hij gebruikt wordt bij 120, en dan een ICM dan ook rap stil kan staan )
  maandag 28 september 2009 @ 22:10:08 #103
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73195507
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:36 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Als een doodnormale stoptrein of locomotief meer software benodigd dan een HSL-trein, dan doet de fabrikant iets fout.
De Railhopper was geen doodnormale stoptrein natuurlijk.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73195539
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:07 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel vermogen door die spoelen heen te pompen. Onthoudt dat er 4000 ampere van de bovenleiding getrokken kan worden Dan remt zo'n magneet wel af

(ik kan uit ervaring melden dat de ICM fysieke magneetrem aardig meurt als hij gebruikt wordt bij 120, en dan een ICM dan ook rap stil kan staan )
Ja, dat komt van de frictie. Als jij heel hard in je handjes wrijft ga je dat ook ruiken

Maar mijn vraag was, in hoeverre remt het magnetische deel van die rem af? Door druk van het treinstel zelf drukt die rem al met een bepaald aantal N op de rails. Waarom ook nog een magneet?
hula
pi_73195867
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:11 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, dat komt van de frictie. Als jij heel hard in je handjes wrijft ga je dat ook ruiken

Maar mijn vraag was, in hoeverre remt het magnetische deel van die rem af? Door druk van het treinstel zelf drukt die rem al met een bepaald aantal N op de rails. Waarom ook nog een magneet?
Omdat treinwielen maar een paar cm^2 contactoppervlakte hebben. Treinen zijn niet zo luxe uitgeveerd als auto's, dus het lijkt me stug dat een noodremming voor veel neerwaartse druk op de rails zorgt.

Stel, je bent mcn in een trein die een intercity-dienst rijdt en je bent voor de zoveelste keer in de week vertraagd, wat doe je dan?

maandag 28 september 2009 @ 22:19:39 #106
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_73195875
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:52 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, het idee was wel dat dan de (magneet)remblokken het enige contact tussen rail en wielstel vormde
Dan kan je beter de wielen afschaffen.....
sorry.
pi_73196004
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:19 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Dan kan je beter de wielen afschaffen.....
En dat je dan als het ware de magneet gebruikt om de trein op de rails te laten zweven, zodat je geen lawaai of slijtage krijgt.
pi_73196139
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:19 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Omdat treinwielen maar een paar cm^2 contactoppervlakte hebben. Treinen zijn niet zo luxe uitgeveerd als auto's, dus het lijkt me stug dat een noodremming voor veel neerwaartse druk op de rails zorgt.
Wat hebben de wielen hiermee te maken? Misschien mis ik iets?

Noodremming gaat overigens altijd met, mits aanwezig, magneetrem.
hula
pi_73196251
Nog even over Barendrecht trouwens: Ik vind het erg grappig om de verhalen van de verschillende kanten te lezen

Op spoorsites lees je overal "de tank dit" en "de tank dat" en "de twee 6400's en de Class66" vaak ook nog met de nummers erbij.

Op de site van Defensie lees je dan weer "de Buffel" (Buffel? WTF Oh wacht, wat ZIJ Buffel noemen...), "Leopard 2 bergingsvoertuig" maar aan de andere kant gaat het over "treinstellen" en "de gele, de rode en de zwarte locomotief"

Dat wou ik nog even kwijt
  maandag 28 september 2009 @ 22:30:53 #110
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73196350
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied.

Overigens, vandaag een collega zo ongeveer gek gekregen omdat ik zei dat ik +10 had (ja, dat zei ik letterlijk zo). "+10? Wat is dat?" "10 minuten vertraging" "Oh, zeg dat dan, ik ken al die termen niet joh... +5, +10, mij zegt het niks maar ik heb mijn portie spoorterminologie voor vandaag wel weer gehad!"
pi_73196499
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef James1988 het volgende:

Overigens, vandaag een collega zo ongeveer gek gekregen omdat ik zei dat ik +10 had (ja, dat zei ik letterlijk zo). "+10? Wat is dat?" "10 minuten vertraging" "Oh, zeg dat dan, ik ken al die termen niet joh... +5, +10, mij zegt het niks maar ik heb mijn portie spoorterminologie voor vandaag wel weer gehad!"
Ze dacht dat je 10 dagen over tijd was
pi_73196525
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]

Dat wou ik nog even kwijt
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik brede interesses

Bergepanzer 2 "Büffel" vs 6400 & class66

Overigens kan ik dit ongeluk reconstrueren met mijn 513-9 en geelgrijs en rode 6400. Heb alleen geen 66 van ERS
hula
pi_73196675
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:35 schreef NikkelCobalt het volgende:
Overigens kan ik dit ongeluk reconstrueren
Dat lijkt me knap Heb je ook 10 ketelwagens met Zippo Lighter Fluid? containers vol met kinderspeelgoed in HO?
pi_73196719
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:26 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Wat hebben de wielen hiermee te maken? Misschien mis ik iets?

Noodremming gaat overigens altijd met, mits aanwezig, magneetrem.
Ik dacht dat je het over de wieldruk had ipv. de druk van de magneetrem. Maar blijkbaar is een magneet sneller dan een lucht/vloeistofzuiger.
pi_73196761
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat lijkt me knap Heb je ook 10 ketelwagens met Zippo Lighter Fluid? containers vol met kinderspeelgoed in HO?
Nee dat niet Weet je wel hoeveel 10 ketelwagens kosten. Zoveel geld heb ik niet.
hula
  maandag 28 september 2009 @ 22:43:23 #116
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73196839
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ze dacht dat je 10 dagen over tijd was
"Ze" heet Maarten... lijkt me niet dus
pi_73197060
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:39 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ik dacht dat je het over de wieldruk had ipv. de druk van de magneetrem. Maar blijkbaar is een magneet sneller dan een lucht/vloeistofzuiger.
De magneetrem wordt sowieso naar beneden gelaten door een luchtmechaniek. (Bij een tram dan weer niet)

Maar nu ik eens verder lees kan het inderdaad wel eens zo zijn dat het niet eens gaat om de druk op de staaf maar dat hij alleen trekt aan een staaf die magnetisch aan de rails is geplakt.

Maar vind het maar vreemd. Hoe strakker 2 objecten op elkaar zitten, hoe lastiger het is om wrijving te veroorzaken immers. Kleefkracht van een magneetrem is volgens mijn bron 84 kN. Maarja zet daar 400 ton trein tegenover...

(uiteraard snap ik ook dat er geen koelkastmagneetjes onder een trein hangen )
hula
pi_73197495
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Maar vind het maar vreemd. Hoe strakker 2 objecten op elkaar zitten, hoe lastiger het is om wrijving te veroorzaken immers.
Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving.
pi_73197607
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving.
Oke, natuurkundiger beter verantwoorde reactie. Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?
hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 01:15:48 #120
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_73200709
Ik wil met de jaarwisseling een weekje naar Kopenhagen met de citynightline. Is het aan te raden om een ligplaats te nemen, of zijn die slaapstoelen ook wel prima? En als je een ligplaats hebt, kan je dan ook nog wel ergens zitten? En is dit het goede topic?
Ook geen sig dus
pi_73200732
Slaapstoel of gewone stoel is voldoende imo. Ligplaats altijd stoempen.
  dinsdag 29 september 2009 @ 01:20:05 #122
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_73200742
Mja, ik ben 1,90 en vrij breed gebouwd (niet dik ). Is daar een beetje ruimte voor?
Ook geen sig dus
  dinsdag 29 september 2009 @ 01:44:56 #123
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73200889
Ik zit deze hele pagina magneetremmen en wervelstroomremmen door elkaar te halen, bloedirritant
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 29 september 2009 @ 06:23:47 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73201407
quote:
'Treinproject Air France-KLM en Veolia loopt vast'

AMSTERDAM - Het treinproject van Air France-KLM en Veolia, die samen hogesnelheidstreinen wilden exploiteren, zit in een impasse. Dat meldde de Franse zakenkrant Les Echos maandag op basis van bronnen.

De twee partijen zouden niet langer op dezelfde golflengte zitten, aldus de Franse krant. Volgens ingewijden zou de luchtvaartmaatschappij onder meer terughoudend zijn, omdat Franse regelgeving over de mogelijkheden van het vervoer nog steeds onduidelijk is.

Volgens Les Echos nemen de partners de komende weken een definitieve beslissing over het project.

Vorig jaar september lieten de twee weten in het hogesnelheidsnetwerk te willen stappen. Air France-KLM en Veolia wilden vanaf 2010 treinen laten rijden tussen Parijs, Amsterdam en Londen.

Deze markt wordt nu nog gedomineerd door staatsbedrijven als SNCF en Deutsche Bahn en de bedrijven Thalys en Eurostar. In 2010 moet het Europese spoornetwerk open gaan voor concurrentie.
bron:: nu.nl

dinsdag 29 september 2009 @ 07:54:43 #125
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73201736
quote:
Op maandag 28 september 2009 23:02 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?
Is gras groen?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:03:03 #126
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73201788
Lekker betrouwbaar, die Fyra. 7.45 V uit Amsterdam reed niet (volgens de reisplanner), die om 8.00 uit Rotterdam rijdt ook niet. En dat wordt om 7.58 omgeroepen... ze willen een Beneluxje doen?
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:12:07 #127
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73201892
Lieve James,

Koop een dagboek.

Kusjes,

Duvel
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:30:30 #128
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73202053
Ik lees net dat Bert Klerk het spoor wil sluiten als het goederenvervoer niet veiliger wordt. Nu heeft ie een punt, want ik geloof niet dat de gemiddelde goederenvervoerder stond te springen om ATB-Vv in te bouwen, alleen: heeft ie juridisch een poot om op te staan? Ik vermoed van niet. ATB-Vv is immers niet af te dwingen i.v.m. Europese regels (idiotie, maar goed).

Daarnaast had hij geloof ik een opmerking over wegbekendheid, maar dat argument is als ik me niet vergis laatst door de rechter van tafel geveegd in het proces rondom de aanrijding in Arnhem.

Andere meningen?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport dinsdag 29 september 2009 @ 08:48:47 #129
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73202236
Er moet gewoon duidelijk in de wet komen te staan wat wegbekendheid is. Een machinist wordt nu gevraagd of ie er al eens heeft gereden, en zo ja (ook al was het tien jaar terug) dan heeft ie wegbekendheid (bij een aantal goederenvervoerders tenminste).
PM mij!
pi_73203183
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 08:30 schreef Duvel het volgende:
Ik lees net dat Bert Klerk het spoor wil sluiten als het goederenvervoer niet veiliger wordt.
Ohne weiteres klinkt dit een beetje als een voorstel voor euthanasie bij een verkoudheidje. Waar lees je dat en/of waar kunnen we meer lezen?

Oh wacht: http://www.volkskrant.nl/(...)oor_goederenvervoer. Euthanasie voor een fikse longontsteking dan. Want hoe graag ik het zelf ook zou zien het hele goederenvervoer per spoor stilleggen is geen realistische optie natuurlijk.

[ Bericht 22% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 09:56:55 ]
pi_73203912
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 07:54 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is gras groen?
Maar waarom magnetisme dan
hula
pi_73204062
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:24 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Maar waarom magnetisme dan
Om de normaalkracht, en daarmee de wrijving, te vergroten dus.
pi_73204204
En omdat lijm slecht is voor het milieu. Tsjonge, wat begrijp je nou niet??
pi_73204233
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Om de normaalkracht, en daarmee de wrijving, te vergroten dus.
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet, alleen de normaalkracht van de magneetrem tegen de railstaaf vermeerderd met de kleefkracht van de magneet.

De magneetremstaaf wordt alleen maar zachtjes tegen de rails gedrukt, de magneet doet het verdere (rem)werk.
hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 10:44:10 #135
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73204322
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:39 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet, alleen de normaalkracht van de magneetrem tegen de railstaaf vermeerderd met de kleefkracht van de magneet.

De magneetremstaaf wordt alleen maar zachtjes tegen de rails gedrukt, de magneet doet het verdere (rem)werk.
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73204402
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet,
Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.

Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:44 schreef Duvel het volgende:
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
Ja, waarbij je dus aan moet tekenen dat alles wat je aan normaalkracht op de magneetrem zet, ten koste gaat van de normaalkracht op de wielen. Alleen het magnetisme levert dus een extra aantrekkingskracht.

[ Bericht 9% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 10:54:36 ]
pi_73204736
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja dat is volgens mijn bron artikel dus niet zo Die stelt dat de normaalkracht die zorgt voor de wrijving geheel wordt veroorzaakt door de kleefkracht van de magneet.

Dat wil ik wel geloven, maar vervolgens vraag me dan af waarom men niet gewoon een remblok onder de trein hangt die ervoor zorgt dat de normaalkracht op de gehele bogie op de rails wordt gebracht.
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.

Minder contactoppervlak is meer vertraging? Maar ik snap sowieso niet wat de wielen hier mee te maken hebben
hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:03:06 #138
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73204768
Ik stop er mee.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73204947
Ik ga m'n vraag wel naar de Railhobby mailen
hula
pi_73205060
Maar even een mooie trein erbij dan

pi_73205146
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar even een mooie trein erbij dan

[ afbeelding ]
Sooooow die gaat echt hard

Ik hoop maar dat hij goed kan remmen
pi_73205378
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik hoop het ook

hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 12:59:44 #143
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_73207770
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:10 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik ga m'n vraag wel naar de Railhobby mailen
Tja de Railhobby, als die het niet weten, dan weet niemand het.
pi_73207844
Het gaat niet om weten. Het gaat om ermee om te kunnen gaan dat NiCo het gewoon niet wil begrijpen Ik kan daar niet mee omgaan. Misschien de Railhobby wel
  dinsdag 29 september 2009 @ 13:16:20 #145
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73208163
Weet iemand goede boeken over oude spoorlijnen en/of oud treinmaterieel?
Informatie over de vroegere Lokaalspoorwegen lijken mij ook interessant.

Heb inmiddels, na een grote zoekactie, het boek "Spoorzoeken. Langs de littekens van een tijdperk." bestelt via bol.com (2dehands).
Hij heeft er een tijdje niet gestaan, maar hij was ineens weer te vinden

Zit momenteel ook even nicospilt.com door te lezen

[ Bericht 7% gewijzigd door greavy op 29-09-2009 13:36:57 ]
pi_73208721
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Het gaat niet om weten. Het gaat om ermee om te kunnen gaan dat NiCo het gewoon niet wil begrijpen Ik kan daar niet mee omgaan. Misschien de Railhobby wel
Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verward
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:59 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

Tja de Railhobby, als die het niet weten, dan weet niemand het.
Heb wel betere bronnen ja, maar hierin stond toevallig deze maand een artikel hierover.
hula
pi_73209656
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:37 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verward

Zo dan?

Fz,t = Zwaartekracht op de trein
Fn,t = Normaalkracht als gevolg van het gewicht van de trein (actie = - reactie)
Fm = Magneetkracht
Fn,m = Normaalkracht als gevolg van de magneetkracht (actie = - reactie)
Fw = Wrijvingskracht.

De wrijvingskracht is een constante fractie van de TOTALE normaalkracht en werkt naar rechts. Deze kracht zorgt voor de vertraging (negatieve versnelling) in de rijrichting van de trein, die immers naar links rijdt

[ Bericht 14% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 14:17:16 ]
pi_73209862
Toen ik vanmiddag op mijn trein stond te wachten op Utrecht Centraal kwam er een goederentrein langs waarvan 1 van de 3 locs brandde. Helaas was ik te laat om een foto te maken. Even later stopte de trein en is de machinist gaan blussen. Toen toch nog maar even wat foto's gemaakt:

De brand is hier al grotendeels geblust, maar was alsnog groter dan ie hier lijkt.

De brandweer werd even later ook nog opgeroepen, maar toen moest ik weg. M'n trein vertrok, maar dan wel van een ander perron dan gepland...
pi_73209887
Ja die wrijvingskracht grijpt eigenlijk aan op spoorhoogte maar dat maakt nu even niet uit en het was daar al druk qua lijntjes.
pi_73210024
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

[..]

Ja, waarbij je dus aan moet tekenen dat alles wat je aan normaalkracht op de magneetrem zet, ten koste gaat van de normaalkracht op de wielen. Alleen het magnetisme levert dus een extra aantrekkingskracht.
Wordt de druk met vierkant CM niet hoger bij een gelijk gewicht/gelijke normaalkracht? Een stoeptegel op zijn zij die je door modder moet slepen lijkt me moeilijker dan als je m normaal neerlegt, omdat de druk/kracht beter verdeeld wordt.
pi_73210131
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zoals deze:
pi_73210381
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:24 schreef TeringHenkie het volgende:
Wordt de druk met vierkant CM niet hoger bij een gelijk gewicht/gelijke normaalkracht?
Que?

Druk = Kracht per oppervlakte ja. Hoe minder oppervlakte, hoe meer druk.
pi_73212002
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zo dan?

Fz,t = Zwaartekracht op de trein
Fn,t = Normaalkracht als gevolg van het gewicht van de trein (actie = - reactie)
Fm = Magneetkracht
Fn,m = Normaalkracht als gevolg van de magneetkracht (actie = - reactie)
Fw = Wrijvingskracht.

De wrijvingskracht is een constante fractie van de TOTALE normaalkracht en werkt naar rechts. Deze kracht zorgt voor de vertraging (negatieve versnelling) in de rijrichting van de trein, die immers naar links rijdt
Wacht even hoor, welke stelling van mij ontkracht je nu?
hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 15:29:04 #154
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_73212107
echt serius, kan dat geloot ff ophouden...
pi_73212502
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 15:26 schreef NikkelCobalt het volgende:
Wacht even hoor, welke stelling van mij ontkracht je nu?
Hier maak je een denkfout:
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Maar vind het maar vreemd. Hoe strakker 2 objecten op elkaar zitten, hoe lastiger het is om wrijving te veroorzaken immers.
Ik leg dat dan uit,
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
En jij geeft aan het te begrijpen
quote:
Op maandag 28 september 2009 23:02 schreef NikkelCobalt het volgende:
Oke, natuurkundiger beter verantwoorde reactie. Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?
En later ga je toch weer de andere kant op
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:01 schreef NikkelCobalt het volgende:
Minder contactoppervlak is meer vertraging?
Dan ben je helemaal de weg kwijt:
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:37 schreef NikkelCobalt het volgende:
En tenslotte leg ik even uit, MET totaalplaatje, welke krachten er waarop en waarheen werken Ik ontkracht geen stelling misschien, ik probeer je duidelijk te maken hoe het zit. En als ik al iets ontkracht dan is het je bron-artikel:
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:01 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ja dat is volgens mijn bron artikel dus niet zo Die stelt dat de normaalkracht die zorgt voor de wrijving geheel wordt veroorzaakt door de kleefkracht van de magneet.
Jouw bron-artikel verwaarloost voor het gemak even de zwaartekracht die op de trein werkt. Ga maar eens in Barendrecht vragen of het klopt dat een trein echt niks weegt
pi_73213057
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Que?

Druk = Kracht per oppervlakte ja. Hoe minder oppervlakte, hoe meer druk.
Dat zeg ik. Hoe minder oppervlakte, hoe hoger de druk of normaalkracht.
pi_73213163
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 15:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh, dat "Minder contactoppervlak is meer vertraging? " las ik een beetje vreemd op uit een van jouw reacties, maar dat nam ik niet voor waar aan
hula
pi_73213232
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 16:03 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Hoe minder oppervlakte, hoe hoger de druk of normaalkracht.
Nee. Hoe minder oppervlakte, hoe hoger de druk. de normaalKRACHT blijft hetzelfde.
pi_73213247
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 16:05 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Oh, dat "Minder contactoppervlak is meer vertraging? " las ik een beetje vreemd op uit een van jouw reacties, maar dat nam ik niet voor waar aan
Oh okee
  dinsdag 29 september 2009 @ 16:51:47 #160
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73214636
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:18 schreef KapiteinT het volgende:
Toen ik vanmiddag op mijn trein stond te wachten op Utrecht Centraal kwam er een goederentrein langs waarvan 1 van de 3 locs brandde. Helaas was ik te laat om een foto te maken. Even later stopte de trein en is de machinist gaan blussen. Toen toch nog maar even wat foto's gemaakt:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De brand is hier al grotendeels geblust, maar was alsnog groter dan ie hier lijkt.

De brandweer werd even later ook nog opgeroepen, maar toen moest ik weg. M'n trein vertrok, maar dan wel van een ander perron dan gepland...
En weer een incident met een Railion / DB Schenker-trein..
pi_73215626
Paar plaatjes van afgelopen week:

Een buffel wat uit Almelo verdiept komt.

Lint 41 en de Berlijn trein te Hengelo.

Strukton loc te Almelo

pi_73216772
Blijkbaar is er vanavond geen Rail Away?
Kan iemand dit bevestigen?
pi_73216871
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:07 schreef trainfreak het volgende:
Rail away begint volgende week toch met een nieuwe (HD)-serie?
dag
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:14:21 #164
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73216957
Het gaat vandaag trouwens lekker met Fyra *ahum*: vanochtend al een paar treinen die niet reden (7.45 uit Amsterdam, 8.00 uit Rotterdam), en nu zit ik in een rijtuig waar de verlichting is uitgevallen en die krijgt men niet meer aan.

Ach, men rijdt tenminste... dat scheelt. En het is lekker spooky in tunnels enzo
pi_73217009
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:07 schreef trainfreak het volgende:
Kijk anders online treinprogramma's van BahnTV ( http://www.bahntv-online.de/btvo/site/ Webcast/podcast )
dag
pi_73217347
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:11 schreef Peter het volgende:

[..]

Rail away begint volgende week toch met een nieuwe (HD)-serie?
Geen idee, ik volg het niet echt zo.
Temeer omdat ik bijna nooit naar Nederlandse zenders kijk (ik ben van België).
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:15 schreef Peter het volgende:

[..]

Kijk anders online treinprogramma's van BahnTV ( http://www.bahntv-online.de/btvo/site/ Webcast/podcast )
Ik probeer alles van treinen te verzamelen wat op tv komt.
Aan Bahn TV heb ik niet zo veel, temeer omdat ik er bijna niets van versta
pi_73217705
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:28 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Geen idee, ik volg het niet echt zo.
Temeer omdat ik bijna nooit naar Nederlandse zenders kijk (ik ben van België).
[..]

Ik probeer alles van treinen te verzamelen wat op tv komt.
Aan Bahn TV heb ik niet zo veel, temeer omdat ik er bijna niets van versta
Klik hier: http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=1000&idwc=5
Cabineritten, weinig gesproken woord .
dag
pi_73217800
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:41 schreef Peter het volgende:

[..]

Klik hier: http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=1000&idwc=5
Cabineritten, weinig gesproken woord .
Pffff, daar val ik altijd van in slaap
BTW: op Duitsland 1 geven ze 's nachts ook stukjes, die neem ik altijd op en zet ze vervolgens op DVD.
pi_73218759
'k Stuitte laatst op deze pagina;
http://arnoverhagen.fotostop.be/Rsd/Int_Rsd.htm

en wat blijft ervan over.. helemaal niks 'k Ben echt 20 jaar te laat geboren ofzo
pi_73219344
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 19:19 schreef Ireyon het volgende:
'k Stuitte laatst op deze pagina;
http://arnoverhagen.fotostop.be/Rsd/Int_Rsd.htm

en wat blijft ervan over.. helemaal niks 'k Ben echt 20 jaar te laat geboren ofzo
Die varkensneuzen ga ik niet missen hoor
hula
pi_73219431
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 19:37 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Die varkensneuzen ga ik niet missen hoor
Nou, gelukkig voor jou is dat dan weer waarschijnlijk het enige wat wél blijft rijden..

Daarnaast Varkensneus >> Mat '64
pi_73219763
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 19:40 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nou, gelukkig voor jou is dat dan weer waarschijnlijk het enige wat wél blijft rijden..

Daarnaast Varkensneus >> Mat '64
Das wel jammer dan.

Varkensneus >> Mat'64, wat betekend dat?
hula
pi_73219851
Mooie plaatjes van een beginnend treinofiel

Een ICM 4(Zo heten deze toch?) als IC van gouda naar rotterdam

12 Bakken ICM als Intercity naar Den haag

Een belgenloc.. Die hebben toch wel wat
  dinsdag 29 september 2009 @ 19:57:00 #174
111382 Ofyles2
pi_73219896
Hallo en welkom, Yreal.
pi_73220220

Wat dit voor iets is weet ik niet meer, volgens mij een Fyra

Woesh

De Utrecht boog, Een van de meest intrigerende spoorweg projecten van Nederland IMO. Waaat overstappen in duivendrecht.. Mweh we pleuren er een brug neer, dat scheelt weer 7 minuten

nog een keertje

en nog een Benelux loc op HS

pi_73220275
Excuus voor het formaat van deze pics, volgende keer ga ik wel resizen voordat ik ze upload
pi_73220558
Probeer hele treinen erop te krijgen, ipv alleen de neus. En probeer borden enzo van de foto te vermijden.
Voor de rest ziet er leuk uit

Zoals die groene traxx loc, probeer de hele loc (+bakken) erop te krijgen!

Bv: http://img4.imageshack.us/img4/3497/buffel.jpg

[ Bericht 16% gewijzigd door Heracles25 op 29-09-2009 20:22:26 ]
pi_73220915
Kent iemand de fotograaf David Hockney?

Well. Ik moest een favoriete foto uitkiezen en deze verknippen op de manier dat Hockney deed.
Dus ik zou gek zijn als ik geen foto zou hebben gekozen van een trein.

Maargoed, tijd voor een fototje.
Orgineel;

Mijn Hockney variant;

Ik vind hem aardig gelukt. Maar ben benieuwd ;o
pi_73221006
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:08 schreef Yreal het volgende:
[ link | afbeelding ]

Wat dit voor iets is weet ik niet meer, volgens mij een Fyra

[ link | afbeelding ]

Woesh

[ link | afbeelding ]

De Utrecht boog, Een van de meest intrigerende spoorweg projecten van Nederland IMO. Waaat overstappen in duivendrecht.. Mweh we pleuren er een brug neer, dat scheelt weer 7 minuten

[ link | afbeelding ]

nog een keertje

[ link | afbeelding ]

en nog een Benelux loc op HS

Hoi en welkom ^^.
Ik vind de 2e foto het leukste ^^/

Verder als tip voor je foto's; Probeer inderdaad objecten die niet in de foto horen te staan te vermijden (Of snij ze later weg)
Bijvoorbeeld een foto van een trein die veraf is, snij de omgeving dan ietwat weg. Dan gaat de aandacht meer uit naar de trein ipv de rails ofzo.
  dinsdag 29 september 2009 @ 20:29:52 #180
111382 Ofyles2
pi_73221034
Nooit gehoord van David Hockney, maar nu heb ik wel weer andere special effect gezien.
pi_73221811
De Duivendrecht boog. Donderdag 24 september 2009

Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) van Amsterdam blinkt niet uit in een goede materieelinzet in de avondspits. Met slechts 2 bakken metrotype LHB (type M1) is deze metro als Lijn 54 van Gein onderweg naar Amsterdam Centraal, hier kort voor Duivendrecht.

Op lijn 50, eveneens uit Gein maar met eindpunt Isolatorweg, rijdt het type M4 van het Spaanse CAF. Deze metro kan maximaal uit vier bakken of twee stellen bestaan.

Over het buitenste spoor is NS Hispeed ICE 4654 onderweg van Utrecht naar eindbestemming Amsterdam Centraal, hier kort voor Duivendrecht.

Op de achtergrond zien we het station Amsterdam Bijlmer-Arena, waar nog per richting 2 NS en 1 metrospoor liggen. De Intercity's tussen Utrecht en Schiphol takken hier af en zij rijden over de flyover eveneens te zien op de achtergrond. Vanaf het Arenastation voegen de beide NS-sporen zich samen, waardoor je deze opvallende situatie krijgt. De twee middelste sporen worden gebruikt door de metro's van de GVB, terwijl de buitenste sporen voor het reguliere treinverkeer gebruikt wordt. Ook goederentreinen maken gebruik van deze buitenste sporen. Met 90 minuten vertraging aan de broek passeren R4C 2004 en 2003 met de lege kolentrein 47722 uit Möllen de bijzondere sporensituatie ter hoogte van Duivendrecht.
  dinsdag 29 september 2009 @ 20:56:43 #182
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_73221920
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:08 schreef Yreal het volgende:
[ link | afbeelding ]
Verkapt zelfportret

Heb je dat schuine effect bewust gedaan of is het toeval?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 29 september 2009 @ 21:02:00 #183
111382 Ofyles2
pi_73222112
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:53 schreef Zug-Chef het volgende:
[ afbeelding ]
Op lijn 50, eveneens uit Gein maar met eindpunt Isolatorweg, rijdt het type M4 van het Spaanse CAF. Deze metro kan maximaal uit vier bakken of twee stellen bestaan.
Herstel: elk stel bestaat uit twee bakken. GVB werkt met maximaal 4 bakken, maar vanwege materieeltekort komen ze niet verder dan 3 (uitzonderingen daargelaten).
pi_73222168
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:53 schreef Zug-Chef het volgende:
De Duivendrecht boog. Donderdag 24 september 2009

[ afbeelding ]
Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) van Amsterdam blinkt niet uit in een goede materieelinzet in de avondspits. Met slechts 2 bakken metrotype LHB (type M1) is deze metro als Lijn 54 van Gein onderweg naar Amsterdam Centraal, hier kort voor Duivendrecht.
Er staat geen lijnnummer op de voorkant, dus het was een ledig-materieel-rit.
quote:
[ afbeelding ]
Meestal rijden ze met drie gekoppelde stellen hoor.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2009 21:04:30 ]
  dinsdag 29 september 2009 @ 21:04:38 #185
111382 Ofyles2
pi_73222207
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Er staat geen lijnnummer op de voorkant, dus het was een ledig-materieel-rit.
Of een testrit.
  dinsdag 29 september 2009 @ 21:04:43 #186
86072 thatsme
and That's you!
pi_73222208
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:56 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Verkapt zelfportret

dat ligt aan de telefooncamera.. dat doet die van mij ook als ik liggend foto's neem
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_73222334
Is het trouwens ooit iemand opgevallen, dat bij de Amsterdamse metro's richting CS altijd het verkeerde lijnnummer op de achterkant staat?

Als op de voorkant "54 Centraal Station" staat, dan zie je aan de achterzijde "53 Centraal Station". En omgekeerd.

pi_73223352
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:56 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Verkapt zelfportret

Dat is de beeldsensor van de iPhone, die wordt linear uitgelezen ipv. integraal. Goed bedacht bij Apple hè?
  dinsdag 29 september 2009 @ 21:58:05 #189
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73224405
Dat over die lijnnummers op Amsterdamse metrostellen is me nooit opgevallen... maar van mij mogen ze i.i.g. die 'zilvermeeuwen' (zoals ze genoemd worden) stuk voor stuk in een diepe afgrond laten rijden en vervangen door modern materieel zoals die RandstadRail-stellen van Bombardier (FLEXITY's geloof ik).

De Rotterdammers hebben in ieder geval wel begrepen dat metro niet synoniem staat aan "oude smerige rotzooi".

Mooie foto's verder, en welkom Yreal! Leuke foto's, maar jammer dat je ze van zo dichtbij hebt genomen. Dat is leuk voor een detailshot (zoals het Bombardier-logo op de zijkant of de infostrip), maar als je een loc wil fotograferen, dan is het mooier om de hele loc te nemen

De foto met de schuine CNL vind ik leuk! Die doet me denken aan deze:

credits + groter
pi_73225732
Mmmm morgen dan maar eens een proberen een loc erop te zetten

Alleen zit ik op de HES in amsterdam, en het enige dat stopt in bijlmer zijn DD-AR en VIRM

Over DD-AR. wat is nou eigelijk het verschil met DDM? De loc? ik zag trouwens vorige week een loc in het midden meerrijden :s zal morgen eens kijken of ik de foto daar van nog heb
pi_73227005
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 22:26 schreef Yreal het volgende:
Mmmm morgen dan maar eens een proberen een loc erop te zetten

Alleen zit ik op de HES in amsterdam, en het enige dat stopt in bijlmer zijn DD-AR en VIRM

Over DD-AR. wat is nou eigelijk het verschil met DDM? De loc? ik zag trouwens vorige week een loc in het midden meerrijden :s zal morgen eens kijken of ik de foto daar van nog heb
Er zijn 3 series, DDM1, DDM2, DDM3. DDM2 en DDM3 worden DD-AR genoemd. Zijn moderne versies van DDM1, en hebben ook moderne toepassingen aan boord. 1700/1800 hingen/hangen ze aan alle series, mDDM motorbakken worden alleen op DD-AR's gebruikt.

En DDM1 had een rood interieur. DD-AR blauw/groen.
hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 22:50:48 #192
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73227062
Dan maak je na je studie een ommetje langs Amsterdam CS of Schiphol? Er stopt genoeg leuke meuk daar... CNL, ICE, Thalys, Benelux, Fyra, en dan nog VIRMs en Koplopers. En Mat '64 en DDM voor de liefhebbers.

Vanaf Schiphol vertrekt ook de Berlijntrein ("de pimpel") wat een erg fijn treintje is.
pi_73227582
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 22:49 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Er zijn 3 series, DDM1, DDM2, DDM3. DDM2 en DDM3 worden DD-AR genoemd. Zijn moderne versies van DDM1, en hebben ook moderne toepassingen aan boord. 1700/1800 hingen/hangen ze aan alle series, mDDM motorbakken worden alleen op DD-AR's gebruikt.

het zijn sowieso waardeloze graf treine, bah maak eens ruime stoelen
pi_73227691
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 22:50 schreef James1988 het volgende:
Dan maak je na je studie een ommetje langs Amsterdam CS of Schiphol? Er stopt genoeg leuke meuk daar... CNL, ICE, Thalys, Benelux, Fyra, en dan nog VIRMs en Koplopers. En Mat '64 en DDM voor de liefhebbers.

Vanaf Schiphol vertrekt ook de Berlijntrein ("de pimpel") wat een erg fijn treintje is.
Pimpel idd, super trein!
Lekker relaxte stoelen, en nog een stopcontact ook in enkele bakken. En de bar niet te vergeten
pi_73227791
quote:

[..]

Wat voor motorbakken hingen er dan aan de DDM1? Geen 2 1700/1800's toch?
Omdat alleen de mDDM moterbakken alleen bij DD-AR word gebruikt.

Want ik snap het verhaal met de DD-AR's ook niet echt

Ik snap dat op de meeste van een DDM serie geen 2 mDDM motorbakken zitten, omdat ze niet op tijd konden worden geleverd.
  dinsdag 29 september 2009 @ 23:10:50 #196
111382 Ofyles2
pi_73227970
quote:

[..]

Even wat verbeteren:

DDM-1-stammen worden door 1800's getrokken/geduwd en hebben stuurstandrijtuigen voorzien van een pantograaf. Alhoewel de pantograaf niet meer zoveel nut meer heeft, de 1800's worden niet net zoals de 1600's vroeger voor zowel passagiers- als cargodiensten gebruikt.

DDM-2- en DDM-3-stammen worden getrokken/geduwd door 1700's en hebben een mDDM-motorrijtuig. Stuurstandrijtuigen zijn niet voorzien van een pantograaf.
  dinsdag 29 september 2009 @ 23:12:49 #197
111382 Ofyles2
pi_73228050
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:06 schreef Heracles25 het volgende:

[..]

Wat voor motorbakken hingen er dan aan de DDM1? Geen 2 1700/1800's toch?
Omdat alleen de mDDM moterbakken alleen bij DD-AR word gebruikt.

Want ik snap het verhaal met de DD-AR's ook niet echt
Zie boven.
quote:
Ik snap dat op de meeste van een DDM serie geen 2 mDDM motorbakken zitten, omdat ze niet op tijd konden worden geleverd.
HUH?
pi_73228101
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:10 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Even wat verbeteren:

DDM-1-stammen worden door 1800's getrokken/geduwd en hebben stuurstandrijtuigen voorzien van een pantograaf. Alhoewel de pantograaf niet meer zoveel nut meer heeft, de 1800's worden niet net zoals de 1600's vroeger voor zowel passagiers- als cargodiensten gebruikt.

DDM-2- en DDM-3-stammen worden getrokken/geduwd door 1700's en hebben een mDDM-motorrijtuig. Stuurstandrijtuigen zijn niet voorzien van een pantograaf.
Je bedoelt "of"?
hula
pi_73228119
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:12 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Zie boven.
[..]

HUH?
Misschien verkeerd omschreven, ik bedoel dit

Eigenlijk had men meteen dubbeldekstreinstellen willen laten bouwen, maar de ontwikkeling van motorrijtuigen zou te lang gaan duren. Door materieelschaarste, mede naar aanleiding van de OV-studentenkaart in 1991, was NS genoodzaakt toch op korte termijn te bestellen. Daartoe werden alle stammen tijdelijk voorzien van een elektrische locomotief serie 1700, een gemodificeerde versie van de 1600. Later zouden dan alsnog motorrijtuigen gebouwd worden om de locomotieven af te lossen.
pi_73228152
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:01 schreef Yreal het volgende:

[..]

het zijn sowieso waardeloze graf treine, bah maak eens ruime stoelen
Maar ze zijn wel mooi
hula
pi_73228557
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:15 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Maar ze zijn wel mooi
en de motorbakken maken een mooi geluid bij het afremmen
*brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrwrwrwrwrooeoeoeoeoemmmmmmmmdurdurdurdur*
pi_73228574
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:14 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Je bedoelt "of"?
Een DD-AR (of dus DDM-2 en DDM-3) hebben 2 motorbakrijtuigen OF 1 motorbakrijtuig en een 1700/1800 loc.
Klopt dit zoals ik het zeg?
pi_73228714
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:26 schreef Heracles25 het volgende:

[..]

Een DD-AR (of dus DDM-2 en DDM-3) hebben 2 motorbakrijtuigen OF 1 motorbakrijtuig en een 1700/1800 loc.
Nee. Aan één kant zit een altijd stuurstandrijtuig, daar zit geen motor in.
pi_73228811
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee. Aan één kant zit een altijd stuurstandrijtuig, daar zit geen motor in.
Duidelijk, en dus als ik een DD-AR zie, met een 1700/1800. Dan is dat de loc met de motor he? (eigenlijk wel logisch)
pi_73228830
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:26 schreef Heracles25 het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een DD-AR of DDM gezien met 2 aandrijfrijtuigen, tenzij aan elkaar gekoppeld (daardoor onstaan ook die 16/17/1800's die midden in zo'n trein opduiken.)

Misschien zit ik fout, maar Ofyles2 moet maar even toelichten
hula
pi_73228879
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:34 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een DD-AR of DDM gezien met 2 aandrijfrijtuigen, tenzij aan elkaar gekoppeld (daardoor onstaan ook die 16/17/1800's die midden in zo'n trein opduiken.)

Heb het antwoord al hierboven gekregen
  woensdag 30 september 2009 @ 00:51:35 #207
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_73230845
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:34 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Kunnen DDM-1 stammen eigenlijk gekoppeld rijden? Zoniet dan kan dus slechts een 1700 midden in een trein (DDM-2/3) opduiken. 1600 locs zal je, met Raillon als eigenaar, niet snel tegenkomen aan een DDM-1
Same shit, different day
SC hopper present
pi_73231087
quote:
Op woensdag 30 september 2009 00:51 schreef Koen66 het volgende:

[..]

Kunnen DDM-1 stammen eigenlijk gekoppeld rijden? Zoniet dan kan dus slechts een 1700 midden in een trein (DDM-2/3) opduiken. 1600 locs zal je, met Raillon als eigenaar, niet snel tegenkomen aan een DDM-1
Vroeger deden ze het met 1600's Maar tegenwoordig idd niet meer nee.

Maar weet niet of ze gekoppeld konden rijden. Als het al kon, werd het wel een hele lange trein
hula
pi_73231917
ieder zijn ding
  woensdag 30 september 2009 @ 08:32:01 #210
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73232518
Ik wil niet veel zeggen, maar als je als NS Hispeed met veel bombarie een hogesnelheidsdienst (al rijdt hij maar 160 km/h) aankondigt over de HSL, en er een godsvermogen voor durft te vragen, dan lijkt het me wel de bedoeling om die trein ook daadwerkelijk te laten rijden?

In 7 dagen tijd is het mij nu al 3x gebeurd dat de Fyra van Rotterdam naar Amsterdam niet reed. Een NS-medewerker te Rotterdam wist me zelfs te vertellen dat gedurende zijn achturige shift van gisteren, de Fyra 5x niet heeft gereden.

Ik reis inmiddels op de kop af al een jaar iedere dag met de trein naar m'n werk, en zulke ellende als ik in de afgelopen 3 weken met Fyra heb gezien, heb ik nog nooit gezien*. Dat noem ik niet slecht, dat noem ik heel slecht.

Ik heb een toeslagmaandabonnement gekocht, omdat ik meen te verwachten een goede betrouwbare snelle verbinding te krijgen. De prijs viel nu nog mee (¤ 64,-) maar ik vind het zijn geld absoluut niet waard: de verbinding is allesbehalve betrouwbaar te noemen.

Ik ben totnutoe redelijk aardig geweest voor NS - vind ik zelf - maar nu is de maat vol: er gaan zometeen 5 GtbV-formulieren ingevuld worden en richting zowel NSR als NS Hispeed.

*m.u.v. overmacht door een persoonsongeval
pi_73233013
quote:
Op woensdag 30 september 2009 08:32 schreef James1988 het volgende:
er gaan zometeen 5 GtbV-formulieren ingevuld worden en richting zowel NSR als NS Hispeed.
Stoer vent Alleen heeft het niet zo veel zin gok ik, aangezien ze naar elkaar gaan wijzen Althans: NS zegt: doei, je moet niet bij ons zijn. HiSpeed zegt: Doei, wij hebben nog geen compensatieregeling, en bovendien betaal je toch maar de actieprijs

Maar ik ben benieuwd En al klinkt het wat smalend, ik wens je serieus alle succes
  woensdag 30 september 2009 @ 09:09:22 #212
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73233125
quote:
Op woensdag 30 september 2009 09:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Stoer vent Alleen heeft het niet zo veel zin gok ik, aangezien ze naar elkaar gaan wijzen Althans: NS zegt: doei, je moet niet bij ons zijn. HiSpeed zegt: Doei, wij hebben nog geen compensatieregeling, en bovendien betaal je toch maar de actieprijs

Maar ik ben benieuwd En al klinkt het wat smalend, ik wens je serieus alle succes
De NS-GtbV is nog voor eerdere vertraging, en NS Hispeed heeft wel een compensatieregeling, ook voor Fyra. Vanaf +15 krijg je met Fyra al geld terug: http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/compensatie-bij-vertraging
pi_73233268

De loc staat er deze keer goed op , maar je kan niet precies zien wat ik nou bedoel. Deze loc En de treinstellen voor en achter reden samen
. Hij kwam binnen met passagier en vertrok ook weer met..... Vreeeeemd
pi_73233377
quote:
Op woensdag 30 september 2009 09:17 schreef Yreal het volgende:
[ link | afbeelding ]

De loc staat er deze keer goed op , maar je kan niet precies zien wat ik nou bedoel. Deze loc En de treinstellen voor en achter reden samen
Wat is hier raar aan? Gebeurt meer hoor, een loc in het midden.
pi_73233395
quote:
Op woensdag 30 september 2009 09:09 schreef James1988 het volgende:
De NS-GtbV is nog voor eerdere vertraging, en NS Hispeed heeft wel een compensatieregeling, ook voor Fyra. Vanaf +15 krijg je met Fyra al geld terug: http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/compensatie-bij-vertraging
Zo zo. Dat ziet er wel erg ruimhartig uit Als ze dit volhouden gaat het helemaal nooit ene stuiver opbrengen natuurlijk
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 30 september 2009 @ 10:13:10 #216
Maffe Fries
pi_73234503
quote:
Op woensdag 30 september 2009 00:51 schreef Koen66 het volgende:

[..]

Kunnen DDM-1 stammen eigenlijk gekoppeld rijden?
Ik heb het vroeger eenmaal mogen aanschouwen dat DDM-1 gekoppeld reed. Ik neem tenmiste aan dat het DDM-1 was, omdat het loc, 7 bakken dubbeldeks, loc, 7 bakken dubbeldeks was.

Zal wel een test zijn geweest, want het ding reed op een ochtend begin jaren 90 naar Leeuwarden en zoals iedereen weet schiet de perroncapaciteit in Leeuwarden iets tekort om zoveel bakken in één keer aan te kunnen zonder grote verschuivingen te plegen.

Edit: Een 1600/1800-loc kan niet gekoppeld rijden met een soortgenoot, omdat ze te veel stroom uit de bovenleiding trekken. Alleen daarom al is gekoppeld rijden van DDM-1 onmogelijk. DD-AR met 1700 heeft hier geen last van vanwege een ingebouwde beveiliging.

[ Bericht 11% gewijzigd door Peterselieman op 30-09-2009 10:44:48 ]
  Redactie Sport woensdag 30 september 2009 @ 10:30:37 #217
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73234960
quote:
Op woensdag 30 september 2009 09:17 schreef Yreal het volgende:
[ link | afbeelding ]

Dit is dus een DDAR, daarvan kunnen er 2 gekoppeld rijden. En aangezien er DDAR's rondrijden met loc, bestaat dus de kans dat je een loc in het midden krijgt. Het kunnen zelfs 2 locs zijn, als ook de andere DDAR zijn loc aan de kant van de ene DDAR heeft zitten.
PM mij!
pi_73235259
Mkaaay dat wist ik niet
  woensdag 30 september 2009 @ 11:12:52 #219
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73236173
quote:
Op woensdag 30 september 2009 10:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Edit: Een 1600/1800-loc kan niet gekoppeld rijden met een soortgenoot, omdat ze te veel stroom uit de bovenleiding trekken. Alleen daarom al is gekoppeld rijden van DDM-1 onmogelijk. DD-AR met 1700 heeft hier geen last van vanwege een ingebouwde beveiliging.
Twee 1(6/8)00'en leveren gekoppeld te veel 75Hz in de retourstroom, daarom mogen ze niet in dubbeltractie rijden.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73237478
Ik zag een week of 2 geleden in het weekend 6 bakken DD-AR rijden: motorwagen, 5 tussenbakken en een loc. Dus niet 2 gekoppelde 3-stammen, maar echt 6 bakken als 1 stam.
Deze reed voorbij Woerden (stopte niet), eerst richting Utrecht en later richting Den Haag/Rotterdam. Dat is dus niet gebruikelijk?
Iemand een idee wat de reden van die 'vreemde' combinatie was?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 30 september 2009 @ 11:55:27 #221
Maffe Fries
pi_73237544
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:53 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ik zag een week of 2 geleden in het weekend 6 bakken DD-AR rijden: motorwagen, 5 tussenbakken en een loc. Dus niet 2 gekoppelde 3-stammen, maar echt 6 bakken als 1 stam.
Deze reed voorbij Woerden (stopte niet), eerst richting Utrecht en later richting Den Haag/Rotterdam. Dat is dus niet gebruikelijk?
Iemand een idee wat de reden van die 'vreemde' combinatie was?
Dat is het DDM-1
pi_73239275
Wat is eigenlijk het verschil tussen DDM-2 en DDM-3?
  woensdag 30 september 2009 @ 12:59:41 #223
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73239364
Hooguit de kleur van de vloerbedekking bij aflevering of zo.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73241003
quote:
Op woensdag 30 september 2009 09:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Vergeleken met de NS erg summiere voorwaarden, wanneer je geen compensatie krijgt:

Als de vertraging werd veroorzaakt door overmacht. Van overmacht is sprake in de volgende situaties:

* Extreme weersomstandigheden (storm, overstromingen enz.)
* Aanrijding met een persoon
* Aanrijding met wegverkeer op een overweg
* Door wegverkeer veroorzaakte versperringen
* Aan de noodrem trekken van een medereiziger
* Stilleggen van treinverkeer op last van overheidsdiensten (politie, brandweer)
* Activiteiten van douanepersoneel in de trein

Bij de NS geldt alleen iets met landelijke uitslag, voor de rest krijg je geld terug.

Hoe kan dat ding een Aanrijding met wegverkeer krijgen als hij tussen Brussel - Amsterdam geen overweg is
pi_73241590
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:51 schreef Brembo het volgende:

[..]

Hoe kan dat ding een Aanrijding met wegverkeer krijgen als hij tussen Brussel - Amsterdam geen overweg is
Die regels geleden voor alle NS Hispeed treinen, dus ook de Thalys en ICE. Deze passeren wel overwegen.
pi_73245405
Berlijn - Nachttreinen

Zo hierbij het laatste deel foto's van mijn vakantie in Berlijn

De Ludmilla's van de Deutsche Bahn worden nog veelvuldig ingezet rondom Berlijn, en niet alleen voor goederentreinen. Dagelijks wordt de nachttrein van/naar Warszawa over de ongeelektrificeerde Ostbahn via Kostrzyn geleid, waardoor een dieselloc benodigd is. De 232 384 staat met D449 op het station van Berlin-Gesundbrunnen te wachten op het vertreksein. De trein heeft doorgaande rijtuigen naar Krakow, Gdynia en Kalingrad. Dinsdag 11 augustus 2009

Ruim een kwartier later staat de volgende nachttrein op Gesundbrunnen op het programma, de nachttrein naar Kiev Pass. Deze trein rijdt via Frankfurt/Oder waardoor een oudgediende van lokserie 115 mag opdraven. De DB 115 209 staat met een sleep Russische slaaprijtuigen te wachten op vertrek. Dinsdag 11 augustus 2009

Vanuit München Ost is City Night Line 1210 zojuist in Berlin Ostbahnhof aangekomen. DB 101 108 brengt de trein nu leeg naar station Lichtenberg, hier gefotografeerd op de brug bij S-Bahnhof Warschauer Strasse. Vanaf station Lichtenberg zal een DB 232 de trein ophalen en naar de Talgo-werkplaats bij de Warschauer Strasse brengen. Vanaf december 2009 zal deze trein en dit treintype ophouden te bestaan! Donderdag 13 augustus 2009

Vanuit Budapest rijdt dagelijks een nachttrein naar Berlin Wannsee. Op het Duitse traject wordt deze trein getrokken door een lok van de serie 115. De DB 115 448 is met Euro Night 448 inclusief zogenaamde "Autobeforderung" op weg naar Berlin Hauptbahnhof en Wannsee als het oude station van Berlin Schönefeld Flughafen gepasseerd wordt. Vrijdag 14 augustus 2009

De zaterdagse nachttrein richting Rusland is de mooiste van de week, aangezien hij bijna in zijn geheel bestaat uit prachtige blauwwitte slaaprijtuigen. De trein heeft als eindbestemming het Russische Saratov, maar heeft tevens doorgaande rijtuigen naar Adler, Novosibirsk, Astana, Tscheljabinsk, Ufa, Omsk en Sverdlovsk Pass. Railion verzorgd de tractie in de vorm van de 145 035 en zal de trein tot Frankfurt/Oder brengen. Het gehele circus rijdt tot de Pools/Wit-Russische grens onder treinnummer D1249 en passeert hier de overbekende stek nabij de Jannowitzbrücke gelegen tussen de Alexanderplatz en Ostbahnhof. Zaterdag 15 augustus 2009

Het station van Erkner, het eindpunt van de S3 aan de verre oostkant van Berlijn, wordt momenteel grondig gerenoveerd. Toch is er nog een redelijk plaatje te maken van doorgaande treinen, met rechts in beeld het nog steeds in gebruik zijnde Stellwerk. Het is ondertussen 16:00, maar hier staat de zon nog net goed voor treinen naar het oosten. De DB 145 035 is met de D441 naar Moskou Belorusskaja en rijtuigen naar Minsk en St. Petersburg op weg naar grensstation Frankfurt/Oder, waar de PKP de trein overneemt. Zondag 16 augustus 2009

De nachttrein uit Berlijn naar Rusland, welke al om 15:00 uit Berlijn vertrekt, heeft een lokwissel van DB 145 naar PKP SU45 in het grensstation van Frankfurt/Oder. De PKP SU45-164 voert het rangeersein als de kop van de trein genaderd wordt. Rechts daarvan het Stellwerk van Frankfurt. Dinsdag 18 augustus 2009

Afwijkende nachttrein betreft de Euro Night naar het Zweedse Malmö Central. Doordat de oude "Holzroller" van Scandlines al enkele weken defect aan de kant staat, heeft men HGK gevraagd tractie te leveren voor de rit vanaf Berlin Hbf tot aan de boot bij Sassnitz. HGK's 185 584 zal met EuroNight 210 over enkele ogenblikken vertrekken vanuit het tiefbahnhof van Berlin Hbf. De trein is samengesteld uit louter uit Zweedse slaaprijtuigen. Dinsdag 11 augustus 2009

Nog een nachtplaat van de nachttrein naar Warschau. Op het station van Berlin Lichtenberg heeft de trein een 2e stop, alvorens de DB 232 205 de trein via de ongeelectrificeerde Ostbahn naar Kostrzyn zal brengen. Daar neemt de PKP de trein over. Vrijdag 21 augustus 2009
pi_73245657
pi_73247610
BuzzyBee staat in de RAIL

http://img98.imageshack.us/img98/5584/scannen0005y.jpg

Kan ik die gewoon bij de Bruna kopen btw?
  woensdag 30 september 2009 @ 17:19:03 #229
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73248239
quote:
Op woensdag 30 september 2009 16:57 schreef Alexxxxx het volgende:
BuzzyBee staat in de RAIL

http://img98.imageshack.us/img98/5584/scannen0005y.jpg

Kan ik die gewoon bij de Bruna kopen btw?
O.a.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73249161
Zonet bij de bruna gekocht, pagina 71
pi_73251304
quote:
Op woensdag 30 september 2009 17:49 schreef Alexxxxx het volgende:
Boven je bed hangen, achter glas. EN dan fappen maar
  woensdag 30 september 2009 @ 19:11:00 #232
86072 thatsme
and That's you!
pi_73251700
Hoe weet een OV Chipkaart paal eigelijk of je 2e of 1e klas reist?
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  woensdag 30 september 2009 @ 20:03:32 #233
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73253543
Zag even op bol.com bij me bestelling.
Me bestelde boek is onderweg
"Spoorzoeken. Langs de littekens van een tijdperk."

Weet iemand nog wat goede boeken over (oude) spoorlijnen e.d.?
  woensdag 30 september 2009 @ 20:24:56 #234
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73254365
quote:
Op woensdag 30 september 2009 17:49 schreef Alexxxxx het volgende:
* Duvel checkt lectuurmand naast de bank...

Hier ook!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 30 september 2009 @ 20:26:29 #235
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73254418
quote:
Op woensdag 30 september 2009 20:03 schreef greavy het volgende:
Zag even op bol.com bij me bestelling.
Me bestelde boek is onderweg
"Spoorzoeken. Langs de littekens van een tijdperk."

Weet iemand nog wat goede boeken over (oude) spoorlijnen e.d.?
[gnm*]Nee, wel boeken over het gebruik van bezittelijke voornaamwoorden.[/gnm]

*(Grammatica-Nazi-Modus)
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73254440
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:11 schreef thatsme het volgende:
Vooralsnog kun je alleen nog maar hele reizen kopen dacht ik.
  woensdag 30 september 2009 @ 21:38:08 #237
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73257172
quote:
In verband met technisch onderzoek is het treinverkeer op de HSL-lijn per direct stil gelegd. FYRA zal op dit moment NIET rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Reizigers kunnen gebruik maken van de Beneluxtreinen of de binnenlandse intercities tussen Amsterdam en Rotterdam.

Wij houden u via deze site op de hoogte.
Bron: NS Hispeed.nl

Ben benieuwd...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 30 september 2009 @ 21:40:22 #238
Maffe Fries
pi_73257253
Ze gaan onderzoeken waar het lawaai vandaan komt?
pi_73257292
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ben benieuwd...
Ik ook.. hoelang het gaat duren en hoe die 10 reizigers in hemelsnaam nog in de Benelux moeten passen..
pi_73257323
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:56 schreef TeringHenkie het volgende:
Je zal waarschijnlijk krijgen dat alle passagiers met metalen objecten allemaal naar de vloer getrokken worden
Ken je dat filmpje dan niet van die paperclips op de vloer van een trein/metro bij de elektromotor.
Die werkt al genoeg als magneet.
............................
pi_73257428
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ben benieuwd...
Nee joh, machinisten zijn rondje om de kerk beu geworden
  woensdag 30 september 2009 @ 21:44:59 #242
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_73257438
Mooie serie platen Zug!

Morgen begint het chipkaart gebeuren voor de NS? Moet je dan weer iets activeren zeker 'k Heb het nu al compleet met dat ding gehad, Bork jr heeft al 2 brieven gehad en we zijn al 2 x voor Jan lul bij de GVU geweest. Daar sturen ze je van het kastje naar de muur, ik heb nu wel gehoord dat de GVU het zelf doet, dus niet heeft geleerd van de vorige uitrol, lijers!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 30 september 2009 @ 21:57:18 #243
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73257906
Ik zie een item "Technisch onderzoek op de HSL" staan op Acturail.nl, dus het zal wel een probleem zijn met de baan en niet met de treinen, maar die locs mogen ze ook wel eens goed nakijken. Ben benieuwd hoe snel ze de boel goed krijgen...

Ik ga het risico niet nemen, ik pak morgen een klassieke intercity... 30 minuten eerder. Ben deze week al 3x te laat gekomen op m'n werk dankzij die onbetrouwbare Fyra... vandaag een opmerking over gekregen en dat was niet leuk.
pi_73258186
quote:

[..]

Vergeleken met de NS erg summiere voorwaarden, wanneer je geen compensatie krijgt:

Als de vertraging werd veroorzaakt door overmacht. Van overmacht is sprake in de volgende situaties:

* Stilleggen van treinverkeer op last van overheidsdiensten (politie, brandweer)
Ja, zo kan ik ook wel vette compensatie aanbieden bij een kwartiertje vertraging. Het geldt gewoon nooit. Faalhazen.
  woensdag 30 september 2009 @ 22:13:09 #245
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73258426
quote:
Op http://bit.ly/pp1zZ Prorail: Door technisch onderzoek op het HSL trace rijden er tussen Adam en Rdam geen Fyra-treinen. (dank @AlexMedia)
6 minutes ago from TweetDeck
Erg dat ik eerder weet wat er met de HSL/Fyra aan de hand is dan een NS Hispeed-medewerker
  woensdag 30 september 2009 @ 23:31:22 #246
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73261148
quote:
Technisch onderzoek op de HSL Amsterdam - Rotterdam
Tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten.
Door technisch onderzoek op het HSL trace rijden er tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal geen treinen.
* Reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal kunnen omreizen via Den Haag HS.
Prognose:
* Dit kan enkele dagen duren.
Bron: prorail.nl

Uh oh... when the shit hits the fan, it hits the fan good.
pi_73261596

zo dan?

En de fyra had de laatste dagen constant +10 , minimaal. \

En klasgenoten zagen vandaag foto's van locomotieven op mijn iphone, nu ben ik autist Overigens mag ik nog steeds iedereen vertellen hoe hij moet reizen met het OV, en ben de enige die er nog een beetje wat van bakt op school.. dus aaaach
pi_73262848
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:11 schreef thatsme het volgende:
Dat vertel je het systeem de eerste keer als je je kaart activeert. (1e keer dus bij de servicebalie) Volgens mij kan dat nog niet bij de automaat (1e keer activeren). Daar kan je alleen saldo erop zetten. Weet ik allemaal niet 100% zeker, maar las ik ergens anders.
pi_73262996
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:31 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bron: prorail.nl

Uh oh... when the shit hits the fan, it hits the fan good.
NS:
quote:
Schiphol-Rotterdam Centraal Donderdag 1 Oktober 00:02

Oorzaak
Tussen Rotterdam Centraal en Hoofddorp rijden geen treinen in opdracht van de politie.

Verwachting
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.

Reisadvies
Reizigers tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal reizen via D'Haag HS en Schiphol.
dag
pi_73263084
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:43 schreef Yreal het volgende:
[ link | afbeelding ]

zo dan?
Juist. Al stukken beter Mooi de gehele loc erop!
Probeer de volgende keer die CTA er niet op te krijgen! (of helemaal)

En je krijgt scherpere foto's als je buiten foto's maakt

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2009 00:38:24 ]
pi_73263132
-dubbel-

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2009 00:37:54 ]
pi_73263641
ben ik ff blij dat ik nog 1.5 week vakantie heb
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 07:08:25 #253
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73264480
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 00:28 schreef Peter het volgende:

[..]

NS:
[..]
Raar, het lijkt me niet dat dat meerdere dagen zou duren
  donderdag 1 oktober 2009 @ 09:01:56 #254
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_73265390
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 00:21 schreef rsmits het volgende:

[..]

Dat vertel je het systeem de eerste keer als je je kaart activeert. (1e keer dus bij de servicebalie) Volgens mij kan dat nog niet bij de automaat (1e keer activeren). Daar kan je alleen saldo erop zetten. Weet ik allemaal niet 100% zeker, maar las ik ergens anders.
Dan zou je dus nooit kunnen overwegen een keer eerste klas te reizen voor een lange reis of in de spits of zo, als je een tweedeklas chipkaart hebt?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_73265401
quote:

[..]

Bij de NS geldt alleen iets met landelijke uitslag, voor de rest krijg je geld terug.

En
quote:
Schiphol-Rotterdam Centraal Donderdag 1 Oktober 00:02

Oorzaak
Tussen Rotterdam Centraal en Hoofddorp rijden geen treinen in opdracht van de politie.

Verwachting
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.

Reisadvies
Reizigers tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal reizen via D'Haag HS en Schiphol.
Ofwel iedereen met dure fyra tickets en abonnementen heeft vette pech. NSHispeed: niet goed? geld weg!

Volgende week kan ik mijn eerste maandnetkaart gaan ophalen. D'n Baasch betaald Werkt dat nog steeds met stamkaarten enzo? Of wordt dat ding op mijn Chipkaart geladen ('k heb al een voordeelurenabo)
  donderdag 1 oktober 2009 @ 09:04:21 #256
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_73265428
quote:

[..]

De voorwaarden zijn in vergelijking met NS juist erg uitgebreid
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_73265589
Ik heb een maandnetabonnement tot 7 oktober.
Van mijn werkgever kreeg ik een nieuwe, vanaf vandaag. 7 dagen overlap dus. Heeft iemand enig idee of ik van mijn eigen maandnetabo nog wat centen terug kan zien? Of is dit onmogelijk?

Ze hebben hetzelfde stamkaartnummer.
pi_73265721
Zoals Brembo al zij, geldt de geld-terug regeling niet op wanneer de dienst op last van de politie, brandweer e.d. stil wordt gelegd. Ze hebben zich er nu mooi uitgekletst, want de dienst is namelijk stilgelegd door ProRail (niks politie), omdat er problemen zijn tussen de link van de trein met het spoor. Dit technisch onderzoek gaat enkele dagen duren. Zo spaart NSHispeed mooi geld uit: mensen hebben wel betaald, maar ze hoeven niet eens te rijden

Aanvankelijk zouden er zaterdag en zondag op het noordelijk deel van de HSL (Asd-Rtd) proefritten plaatsvinden met Thalys @ 300km/h, ten behoeve van instructies voor machinisten en haalbaarheid van de rijtijden. Of die nu doorgaan is nu zeer de vraag.

Verder was er geloof ik wat verwarring wanneer de Thalys nu welke reistijd heeft:
tot 13 december: 4:09, geheel via normaal spoor
vanaf 13 december 2009: 3.18, geheel via de HSL, maar tussen Asd en Rtd maar 160km/h, tussen Rtd en Antwerpen 300km/h
Als Traxx is aangepast voor ERTMS Level 2 of als de V250's er zijn: 2.57, waarschijnlijk ergens tussen wijzigingsbladen april en september 2010 rijdt Thalys ook 300 op het noordelijk deel.

Waarom kan Thalys nog niet 300 tussen Asd en Rtd?: Traxx (de Fyra's) zijn momenteel alleen geschikt voor Level 1 ERTMS, dat het IVW (Inspectie verkeer en waterstaat) beperkt tot max. 160. Je kan niet Level 1 en 2 tegelijk actief hebben, dus is Thalys ook geforceerd op dat deel van de lijn 160 te rijden. In China rijdt men overigens 300 op Level 1, maar goed

Edit: Ja ik ben nieuw Goeiemorgen iedereen

[ Bericht 3% gewijzigd door davidov2009 op 01-10-2009 10:43:14 ]
Killing as few patients as possible.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 09:40:08 #259
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73266190
quote:
Fyra
Fyra Amsterdam-Rotterdam

Door technisch onderzoek van ProRail aan het spoor van de HSL kunnen wij helaas geen Fyra treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal.
Onze excuses voor de overlast. U kunt gebruik maken van de reguliere NS-dienstregeling.

Nadere informatie volgt zo spoedig mogelijk.

Informatie over restitutie
Hier staat dat het alsnog door ProRail, en niet door de politie is stilgelegd toch?
pi_73266358
Gaat weer lekker met die fyra. Ik kom wel een keer kijken als er normaal gedaan kan worden, voor een normale prijs. Waarschijnlijk nooit dus.
pi_73266893
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 09:18 schreef davidov2009 het volgende:
tussen Rsd en Antwerpen 300km/h
Yeah

Was 't maar zo'n feest..
pi_73267729
^^
Haha Ik bedoelde natuurlijk Rtd
Killing as few patients as possible.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 17:01:05 #263
136283 knars
Teethgrinder
pi_73279215
Ha! De SLeT rijdt weer! Gisteren met het gsansche gezin een ritje gemaakt. Knars jnuior was er erg blij mee, hij riep al een paar maanden dat hij met de "nieuwe witte sprinter" mee wilde. Toen we uitstapten was hij bezig met de rest van zijn wishlist: "Zo, en morgen gaan we met de thajies naar b'ussel!"
pi_73279332
Ik kan niet wachten tot 'ie (in de spits) Den Haag - Utrecht gaat doen! Dan ben ik eindelijk verlost van die Mat'64 rommel
pi_73280632
Gisteren maakte de SLT ook even een (proef)ritje naar Leeuwarden heen en weer. Zag ´m zowel in Zwolle als Leeuwarden.
pi_73281139
Vandaag zag ik dr 2 op Amsterdam CS staan. ;o Very nice.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 18:17:35 #267
111382 Ofyles2
pi_73281198
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 18:15 schreef Crientj het volgende:
Vandaag zag ik dr 2 op Amsterdam CS staan. ;o Very nice.
Eigenlijk zit ik ook op de SLT's te wachten.

Ik heb er maar één keer mee gereisd en ik hoop dat het niet bij die ene keer blijft. De SGM blijft een hobbelend kutpaard.
pi_73281408
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 18:17 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Eigenlijk zit ik ook op de SLT's te wachten.

Ik heb er maar één keer mee gereisd en ik hoop dat het niet bij die ene keer blijft. De SGM blijft een hobbelend kutpaard.
Dat hobbelend kutpaard hebben wij hier nu in het oosten
Ze hadden beter die slt's hier in het oosten kunnen neer planten

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2009 18:25:33 ]
  donderdag 1 oktober 2009 @ 18:26:18 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73281438
Volgens de NOS ligt de HSL plat omdat de hoge bovenleidingspanning problemen zou geven met de sein- en wisselaansturing bij Hoofddorp... zoals men op OHIH al terecht opmerkte zijn deze problemen al vaker voorgekomen bij de Betuweroute en met de HSL bij Moerdijk geloof ik.

* James1988 mompelt iets over ezels en stenen
pi_73283330
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 17:01 schreef knars het volgende:
Ha! De SLeT rijdt weer! Gisteren met het gsansche gezin een ritje gemaakt. Knars jnuior was er erg blij mee, hij riep al een paar maanden dat hij met de "nieuwe witte sprinter" mee wilde. Toen we uitstapten was hij bezig met de rest van zijn wishlist: "Zo, en morgen gaan we met de thajies naar b'ussel!"
Heb je enig idee of ze vaste diensten rijden? Ik moet namelijk ook maar eens een ritje in een SLT gaan maken.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 21:14:18 #271
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73287252
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 18:26 schreef James1988 het volgende:
Volgens de NOS ligt de HSL plat omdat de hoge bovenleidingspanning problemen zou geven met de sein- en wisselaansturing bij Hoofddorp... zoals men op OHIH al terecht opmerkte zijn deze problemen al vaker voorgekomen bij de Betuweroute en met de HSL bij Moerdijk geloof ik.

* James1988 mompelt iets over ezels en stenen
Klok/klepel.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73287996
Tussen Essen (Belgie) en Roosendaal rijden minder treinen.
Later volgt meer informatie.

Vraag me af wat daar gebeurd is
  donderdag 1 oktober 2009 @ 21:34:04 #273
111382 Ofyles2
pi_73288044
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:32 schreef Yreal het volgende:
Tussen Essen (Belgie) en Roosendaal rijden minder treinen.
Later volgt meer informatie.

Vraag me af wat daar gebeurd is
Misschien is een HLE11.8 ermee opgehouden.
pi_73288135
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:34 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Goh, wat zou dat een verrassing zijn
pi_73288272
Tussen Boxtel en Oisterwijk rijden geen treinen door een ontspoorde trein.

Een ontspoorde trein? Dat wordt nog flink doorwerken vannacht..
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:34 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Hmm de Beneluxtrein rijdt voor zover bekend nog wel, alleen de Stoptrein heeft er even geen zin in..
pi_73288315
Ik hoopte toch wat spectaculairs
  Redactie Sport donderdag 1 oktober 2009 @ 21:40:51 #277
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73288331
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:39 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hmm de Beneluxtrein rijdt voor zover bekend nog wel, alleen de Stoptrein heeft er even geen zin in..
Zie http://www.brabantsdagbla(...)inongeluk-Boxtel.ece
PM mij!
  donderdag 1 oktober 2009 @ 21:40:54 #278
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73288337
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:39 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Bij Boxtel is een trein op een auto gereden, toch?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73288410
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:40 schreef Duvel het volgende:

[..]

Bij Boxtel is een trein op een auto gereden, toch?
Ja. En daardoor is hij ontspoord. 1 dode, de bestuurder van de auto.
pi_73288577
quote:
Nog best heftig .. onbegrijpelijk ook dat er nog altijd onbewaakte overwegen zijn
  Redactie Sport donderdag 1 oktober 2009 @ 21:47:11 #281
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73288623
Ik vind het onbegrijpelijker dat er nog altijd mensen zijn die niet goed opletten of zichzelf overschatten...
PM mij!
pi_73288648
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:47 schreef dennistd het volgende:
Ik vind het onbegrijpelijker dat er nog altijd mensen zijn die niet goed opletten of zichzelf overschatten...
Misschien stond de zon laag, dat kan.
pi_73288881
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 oktober 2009 @ 21:54:24 #284
Maffe Fries
pi_73288921
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:46 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nog best heftig .. onbegrijpelijk ook dat er nog altijd onbewaakte overwegen zijn
Vreemd, ik meende dat de laatste al voorzien was van signalering
  donderdag 1 oktober 2009 @ 21:54:35 #285
111382 Ofyles2
pi_73288929
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Misschien stond de zon laag, dat kan.
Maar dan moet je alsnog op je hoede zijn.

Sommige automobilisten hebben echt hun roze papiertje in de Aldi gekocht.
pi_73289397
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Vreemd, ik meende dat de laatste al voorzien was van signalering
Hmm nee, 'k rijd er elke dag langs en op een enkel kruis na is er niks wat duidt op een overweg.. verder zie je tegen de avond niks vanuit Tilburg aankomen door, inderdaad, laagstaande zon en niks vanuit Boxtel zie je niks vanwege de idiote begroeiing..

Maar achja, investeren in Brabant staat nou niet bepaald hoog op het lijstje bij Prorail/NS..
pi_73289542
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:54 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Maar dan moet je alsnog op je hoede zijn.

Sommige automobilisten hebben echt hun roze papiertje in de Aldi gekocht.
Zelfs de meest goedwillende automobilist baseert zijn oordeel op alle informatie die hem op dat moment ter beschikking staat. Als iemand tegen de laagstaande zon in 5 minuten staat te wachten en besluit het erop te wagen, en het loopt verkeerd af, hoef je hem nog niet meteen als een mongool af te schilderen. Triest wel dat het een fout was, en een dure ook nog.
pi_73289569
De 11.8 gaat vanaf december Piekuurtreinen doen.
Nu zijn er normaal minder beschikbaar omdat er opleidingen voor de TB' s aan de gang zijn...
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:13:59 #289
111382 Ofyles2
pi_73289732
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:09 schreef trainfreak het volgende:
De 11.8 gaat vanaf december Piekuurtreinen doen.
Nu zijn er normaal minder beschikbaar omdat er opleidingen voor de TB' s aan de gang zijn...
Eindelijk, het wordt eens tijd.
pi_73290004
Was dit Railjet-promo filmpje al eens langsgekomen? Zitten best wat aardige birds-eye beelden tussen

pi_73290610
België was een defecte trein idd. Alles al weer gefixt
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:42:06 #292
111382 Ofyles2
pi_73290898
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:20 schreef Ireyon het volgende:
Was dit Railjet-promo filmpje al eens langsgekomen? Zitten best wat aardige birds-eye beelden tussen

Die wil ik wel zien.
pi_73291929
Verzoekje aan de NMBS/ NS

Kunenn jullie deze stellen:

(de eerste 2)
Vaker inzetten op de lijn Amsterdam - Brussel zuid?

Jezus, wat een stoelen. Wat een ruimte!
Heerlijke trein
pi_73292030
Mja Belgie he Dat is I6, en er zit altijd ook ergens een rijtuig I10 tussen vanwege de fietsenafdeling en het conducteursverblijf.
pi_73292207
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 23:04 schreef Gutz het volgende:
Verzoekje aan de NMBS/ NS

Kunenn jullie deze stellen:
[ afbeelding ]
(de eerste 2)
Vaker inzetten op de lijn Amsterdam - Brussel zuid?

Jezus, wat een stoelen. Wat een ruimte!
Heerlijke trein
Nou geniet er nog maar van, over 2 maanden is die hele treinserie opgetieft, zodat je als Hagenees, Dordtenaar of Roosendaler aanzienlijk meer tijd, geld en moeite kwijt bent om in Antwerpen te komen. Met dank aan de ontzettende achterlijke kansloze kutpaupers van NSHispeed
  donderdag 1 oktober 2009 @ 23:14:34 #296
111382 Ofyles2
pi_73292276
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 23:12 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nou geniet er nog maar van, over 2 maanden is die hele treinserie opgetieft, zodat je als Hagenees, Dordtenaar of Roosendaler aanzienlijk meer tijd, geld en moeite kwijt bent om in Antwerpen te komen. Met dank aan de ontzettende achterlijke kansloze kutpaupers van NSHispeed
Misschien kan de Hagenees met kleine opkosten nog direct naar Brussel, de Roosendaler kan op een P-trein stappen.

Voor de Dordtenaar wordt het wel fucked up.
pi_73292508
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 23:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Mja Belgie he Dat is I6, en er zit altijd ook ergens een rijtuig I10 tussen vanwege de fietsenafdeling en het conducteursverblijf.
Die eerste 2 zijn I10!
I6 is 'dicht onderaan'
I10 is onderaan 'open'
Het gaat hem over wel of niet afdekplaten.
Er zijn ook verschillen binnenin en op het dak, maar het duidelijkste zijn toch wel die platen onderaan.
pi_73292798
Oh okee, ook best
pi_73292972
lekker is dit moet morgen met mijn vriendin van tilburg naar eindhoven voor een of andere studie beurs...
  donderdag 1 oktober 2009 @ 23:38:04 #300
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73293017
Vandaag me lang gezochte boek Spoorzoeken. Langs de littekens van een tijdperk ontvangen @ huis.

Kan iemand me het boek van Guus Veenendaal welke de naam Spoorwegen in Nederland draagt, ook aanraden?
Of is dit zeker af te raden?
pi_73294017
Vol!
en we gaan gewoon verder in deel 185
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')