Nee, men moet over de stoeltjes heen klimmenquote:Op zondag 27 september 2009 15:46 schreef Eix het volgende:
Dat zal vlot gaan met instappen..
Rollen ze soms zo'n klimnet of touwladder uit de deur om erin te kunnen komen?
Zijn er al ongelukken gebeurd tijdens de rit?quote:Op zondag 27 september 2009 15:53 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Nee, men moet over de stoeltjes heen klimmen
[ afbeelding ]
Deel 1-8-4.quote:Op zondag 27 september 2009 16:12 schreef Peterselieman het volgende:
Is het nou deel 184 of toch deel 182
Dat is idd een smal gangpad... passen daar echt mensen tussen ?quote:Op zondag 27 september 2009 15:53 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Nee, men moet over de stoeltjes heen klimmen
[ afbeelding ]
Ik stel mezelf dezelfde vraag als de mensen zich vanwege hun postuur zijwaarts moeten bewegen.quote:Op zondag 27 september 2009 16:37 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Dat is idd een smal gangpad... passen daar echt mensen tussen ?
Even het verhaal erbij:quote:Op zondag 27 september 2009 16:37 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Dat is idd een smal gangpad... passen daar echt mensen tussen ?
Lijkt me een pijnlijke zetfoutquote:De Nederlandse Spoorwegen beginnen maandag op twintig stations met het uitdelen van een half miljoen pakjes papieren zakdoekje. NS wil met de zakdoekjes een steentje bijdragen aan de verspreiding van de Mexicaanse griep.
bron
Wat een gedrochten staan daartussen zeg..quote:Op zondag 27 september 2009 16:48 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Hiero bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Bilevel_car#Gallery_cars
Bij de IRM zie ik nog enige vorm van aerodynamica.quote:Op zondag 27 september 2009 17:17 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Wat een gedrochten staan daartussen zeg..![]()
http://upload.wikimedia.o(...)er_BiLevel_Coach.jpg
http://upload.wikimedia.o(...)0px-SNCF_Z_22596.JPG
Dan hebben wij het met VIRM nog best goed getroffen..
Dit was een proefrit voor ProRail, vandaag het logo. De lok achterop zal er wel zijn om sneller terug te kunnen gaan. Deze zit er nu niet achterop omdat er dan te weinig loks zijn.quote:Op zondag 27 september 2009 17:40 schreef James1988 het volgende:
Net dit filmpje gezien op YouTube, maar ik vraag me een paar dingen af.
1) Waarom staat er een ProRail-logo op die loc?
2) Waarom rijdt er nog een loc achterop mee, en waarom doet men dit nu niet, maar wisselt men steeds van loc bij Rotterdam en Amsterdam?
Die ziet er helemaal vreemd uit. Zou bij iedere deur een paar trappen zitten? Dan ben je de efficiëntie van dubbeldeks al bijna kwijt..quote:Op zondag 27 september 2009 17:17 schreef Ireyon het volgende:
[..]
http://upload.wikimedia.o(...)0px-SNCF_Z_22596.JPG
Leuke foto'squote:Op zondag 27 september 2009 18:00 schreef Socios het volgende:
[ afbeelding ]
Lint 44 te Almelo
[ afbeelding ]
Goederentrein te Almelo
[ afbeelding ]
Het perron van Mariënberg
[ afbeelding ]
Het perron van Coevorden waar geen oude generatie CTA´s meer hangen!
[ afbeelding ]
Een doorkijkje naar het perron van Leeuwarden
STAAN vooral ja. Die trein met die staalrollen staat er al 2 jaar of zo lijkt welquote:Op zondag 27 september 2009 20:21 schreef Heracles25 het volgende:
[..]
Leuke foto's![]()
Toch wel apart dat er toch nog wel best veel goederen op Almelo staan.
Ben jij niet toevallig een ver familielid van Michael van der Vlis?quote:Op zondag 27 september 2009 18:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Net nog even naar Den Haag op en neer geweest. Welk helder licht ooit bedacht heeft dat er met schommelboten over die veengrond gestuiterd moet worden....
Want?quote:Op zondag 27 september 2009 20:37 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ben jij niet toevallig een ver familielid van Michael van der Vlis?
Had in 1994 al geen vertrouwen meer in de IRM en wilde de Koploper terug, ondanks dat hij niet dagelijks tussen Amsterdam en Utrecht pendelde.quote:
Volgens mij komen die staalrollen van het bedrijvenpark in Almeloquote:Op zondag 27 september 2009 20:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
STAAN vooral ja. Die trein met die staalrollen staat er al 2 jaar of zo lijkt welOf zetten ze daar ELKE week weer een nieuwe neer of zo
![]()
Die old-school CTA's op de Emmerlijn zijn al een tijdje weg trouwens.
Volgend jaarquote:Op zondag 27 september 2009 21:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh ja dat was dit weekend ook weerIk wil nog steeds een keer naar Treignes
Is dit de hele dag/weekend al? Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit nog wordt opgelost in het komende uur... moet ik morgen weer eerder opstaan om een kaartje bij het automaat te kopen...quote:In verband met technische problemen is de webshop tijdelijk gesloten.
Onze excuses voor het ongemak. Wij zien u graag op een ander moment terug.
Luiwammesquote:Op zondag 27 september 2009 22:51 schreef shibaloma het volgende:
Shit, ik kan geen e-ticket kopen op ns.nl, krijg de volgende foutmelding:
[..]
Is dit de hele dag/weekend al? Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit nog wordt opgelost in het komende uur... moet ik morgen weer eerder opstaan om een kaartje bij het automaat te kopen...
Ah, een "ik zie het niet, dus het kan niet"-adept...quote:Op zondag 27 september 2009 15:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Want? Buiten enkele proefritten in Frankrijk waar de vonken er vanafvlogen heb ik nog nooit iets gehoord of gezien van 160 km/h of 200 km/h met 1500 V.
quote:Op maandag 28 september 2009 08:39 schreef James1988 het volgende:
Nou, waar rijdt men dan 160 onder 1500 V? Ik weet dat ze in Frankrijk op de klassieke lijnen ook onder 1500 V rijden, maar of men daar 160 of 200 rijdt?
BTW: http://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_9200quote:Ah, een "ik zie het niet, dus het kan niet"-adept...
quote:Anfang Oktober veranstalten die Eisenbahnfreunde Grenzland im Zuge des Erntedankfestes in Walheim ein großes Bahnhofsfest. Den Besuchern erwarten viele interessante Attraktionen, wie z.B. Gleisbauvorführungen, Besichtigungen des Stellwerks, Stände von anderen Museumsbahnen aus der Region und vieles mehr! Der Eintritt ist frei.
Wir freuen uns auf Ihren Besuch!
NPquote:Op maandag 28 september 2009 08:46 schreef James1988 het volgende:
Ok, dat wist ik niet. Bij deze geef ik dan toe dat ik fout zat.
Goede vraag. Zal wel te maken hebben met kortere halte-afstanden, slappere grond. Plus het feit dat je, om harder te rijden, ook de hele seinplaatsing op een baanvak overhoop moet halen. Pas sinds de jaren '80 wordt er bovenleiding gebouwd die geschikt is voor 160 (Schiphollijn, Flevolijn), met de oudere bovenleiding wil het niet zo.quote:Blijft staan: waarom blijt men in NL dan op 140 km/h steken, en zegt men dat voor hogere snelheden 1500V niet genoeg is?
Kwam deze discussie niet in een vorig topic al eens langs?quote:Op maandag 28 september 2009 08:46 schreef James1988 het volgende:
Ok, dat wist ik niet. Bij deze geef ik dan toe dat ik fout zat.
Blijft staan: waarom blijt men in NL dan op 140 km/h steken, en zegt men dat voor hogere snelheden 1500V niet genoeg is?
Ja, komt telkens terug.quote:Op maandag 28 september 2009 09:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Kwam deze discussie niet in een vorig topic al eens langs?
Voornamelijk rijdraadslijtage.quote:Volgens mij was het antwoord dat 200 km/u onder 1500V in Frankrijk weliswaar voorkomt, maar dat dat erg veel slijtage veroorzaakt en daarom niet echt wenselijk is. (Alhoewel er toen niet bij stond wat voor slijtage)
Waarom?quote:Op maandag 28 september 2009 10:04 schreef RubenK het volgende:
Kreeg gisteren gewoon een overgang 2-1 dagkaart van de conductrice
Tussen Den haag HS en Schipholquote:Op maandag 28 september 2009 08:39 schreef James1988 het volgende:
Nou, waar rijdt men dan 160 onder 1500 V? Ik weet dat ze in Frankrijk op de klassieke lijnen ook onder 1500 V rijden, maar of men daar 160 of 200 rijdt?
Hoewel het niet in Frankrijk ligt, beantwoordt dit antwoord keurig het eerste deel van de vraag.quote:Op maandag 28 september 2009 13:12 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Tussen Den haag HS en Schiphol
Tussen Mariahoeve en Hoofddorp jaquote:Op maandag 28 september 2009 13:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hoewel het niet in Frankrijk ligt, beantwoordt dit antwoord keurig het eerste deel van de vraag.
Met de wind mee?quote:Op maandag 28 september 2009 13:15 schreef Peterselieman het volgende:
Wel alleen de Thalys natuurlijk
Het contactvlak tussen wiel en rail is ca. een rijksdaalder groot. Je kunt daar dus niet zo veel remkracht op uitoefenen voordat het wiel stilstaat en de trein doorglijdt. Dan is een railrem wel handig. Die maak je vervolgens magnetisch om nog wat extra wrijvingskracht te genereren.quote:Op maandag 28 september 2009 13:53 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Geheel ander vraagje, las vandaag iets over magnetische remmen. Maakt dat zo'n groot verschil tussen de aantrekkingskracht tussen rails en remblok en de zwaartekracht van het gewicht dat al op de wielstellen drukt (en dus ook op de remblokken en de rails) dat dat nodig is? Is het rendement niet nihil?
Hoewel alle kleine beetjes bij een noodremming helpen zou het nog meer helpen als de rem de wielen van de rails tilt of niet? (De schade aan de rails ligt aanzienlijk lager dan bij een flink beschadigd treinstel + claims van gewonden) Al is het natuurlijk wel fijn dat je na een wat minder ingrijpende noodremming gewoon verder kan rijden.
Nee gaat om blokken die fysiek contact maken met de rails en ondertussen magnetisch zijn zodat ze wat harder op de rails "getrokken" worden.quote:Op maandag 28 september 2009 14:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Gaat het hier serieus om magnetische blokken staal die _KLOENK_ op de rails geplakt worden?Alle passagiers *SPLUDDER* tegen de voorruit aan natuurlijk
Of gaat het hier om remmen gebaseerd op magnetische inductie, zoals ook in vrachtwagens en bussen toegepast worden?
Nee, ik bedoel, wat heeft dat extra beetje magnetische kracht voor rendement bovenop de toch al vrij ingrijpende staaf die op de rails wordt gedrukt om af te remmen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:57 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het contactvlak tussen wiel en rail is ca. een rijksdaalder groot. Je kunt daar dus niet zo veel remkracht op uitoefenen voordat het wiel stilstaat en de trein doorglijdt. Dan is een railrem wel handig. Die maak je vervolgens magnetisch om nog wat extra wrijvingskracht te genereren.
Dat bedoel je toch?
Je onderschat de kracht denk ik.quote:Op maandag 28 september 2009 14:09 schreef NikkelCobalt het volgende:
Nee, ik bedoel, wat heeft dat extra beetje magnetische kracht voor rendement bovenop de toch al vrij ingrijpende staaf die op de rails wordt gedrukt om af te remmen.
Het smelten van de spoorstaafquote:Op maandag 28 september 2009 14:09 schreef NikkelCobalt het volgende:
De andere vorm, die niet fysiek contact maakt met de rails, is niet toegestaan vanwege verstoring van de ATB en het smelten van de spoorstaaf.
De magneetrem wordt ook alleen gebruikt voor noodremmingen en als parkeerremquote:Op maandag 28 september 2009 14:11 schreef Peterselieman het volgende:
Ik weet van de ICM dat ze een blok hebben dat ze bij lange stilstand op de rails kunnen zetten, zodat de trein geen meter verrijdt. Lijkt me dat dat wel iets magnetisch is.
Lijkt me niet aan te bevelen om mee te remmen. Dan is ABS een stuk beter, als gaat de trein daar wel wat van schokken.
Mijn vraag kwam nav een artikel in de railhobby. Voor een summiere uitleg zie de wikiquote:Op maandag 28 september 2009 14:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je onderschat de kracht denk ik.
De railrem wordt niet op de rails gedrukt, want dan zou je de trein uit de rails kunnen duwen. Er zit een vrij ingewikkelde permanent-magneet in die elektrisch te activeren is (zoiets, het is dus geen elektromagneet). Ik heb dat ding wel eens een zware ijzeren plaat zien optillen bij een demonstratie.
Daarbij gebruikt men wervelstromen. Zie ook in mijn vorige post aangehaalde wikipedia artikelquote:Op maandag 28 september 2009 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Het smelten van de spoorstaafZo'n vaart zal dat heus niet lopen lijkt me. En waarom zou jouw magnetische railrem de ATB niet verstoren en mijn magnetische schijfrem wel?
Maar okee, daar wordt het contactoppervlak wiel-rail niet groter van natuurlijk...quote:Op maandag 28 september 2009 14:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Of gaat het hier om remmen gebaseerd op magnetische inductie, zoals ook in vrachtwagens en bussen toegepast worden?
Ja, maar gewone magneten zijn blijkbaar niet schadelijk, terwijl opgewekte wervelstromen dat wel zijn.quote:Op maandag 28 september 2009 14:28 schreef Dr_Flash het volgende:
oh ik had het dus niet over die wervelstroommagneetremmen waarover gesproken wordt in dat wiki-artikel
Ik begrijp je niet helemaal denk ik? Het heeft iig niks te maken met wielen. De magneetrem in deze is gewoon een ankerquote:Maar okee, daar wordt het contactoppervlak wiel-rail niet groter van natuurlijk...
Ah zo. Nee dat soort systemen zijn meer geschikt voor het rustig afremmenquote:Op maandag 28 september 2009 14:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik doelde op een soort schijfrem-actig iets, alleen dan niet "aangedreven" door blokken, maar door magnetische inductie. Zeg maar een halfrond plaat die ronddraait tussen 2 magneten. Als je de magneten activeert zal de halfronde plaat ernstig gestimuleerd worden om tussen die 2 magneten in te blijven hangen. Natuurkundeprofje van vroegah
Wervelstromen wisselen en kunnen dus andere stromen induceren, dat kunnen gelijkstromen niet. Zie je natuurkundeboek van de middelbare school.quote:Op maandag 28 september 2009 14:31 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, maar gewone magneten zijn blijkbaar niet schadelijk, terwijl opgewekte wervelstromen dat wel zijn.
nu.nlquote:Het Centraal Station in Amsterdam is maandagmiddag gedeeltelijk ontruimd wegens een verdacht pakketje.
© ANP
De perrons twee en drie zijn niet meer toegankelijk voor het publiek, liet een woordvoerster van het Korps landelijke politiediensten weten.
De melding van het verdachte pakketje kwam rond twintig over twee binnen. Het voorwerp ligt in een trein die bij een van de twee perrons stond. Een specialist van de politie is onderweg om het pakketje te onderzoeken.
Dat zeg ik. Maar weet je ook het antwoord op mijn orginele vraag?quote:Op maandag 28 september 2009 14:52 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wervelstromen wisselen en kunnen dus andere stromen induceren, dat kunnen gelijkstromen niet. Zie je natuurkundeboek van de middelbare school.
Inmiddels:quote:Op maandag 28 september 2009 14:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Zeker weer eoa klapjosti die zijn broodtrommel vergeten is
Als dat maar goed gaat als ik zometeen van Ede naar Utrecht wil.....quote:Op last van de politie is maandagmiddag al het treinverkeer rondom het Centraal Station stilgelegd, zo meldt AT5.
Kun je die herformuleren zodat een eenduidig antwoord mogelijk is?quote:Op maandag 28 september 2009 14:58 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Maar weet je ook het antwoord op mijn orginele vraag?
Net op de radio: loos alarm.quote:Op maandag 28 september 2009 15:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Inmiddels:
[..]
Als dat maar goed gaat als ik zometeen van Ede naar Utrecht wil.....
Hoewel ik dit soort passages ergens niet helemaal geruststellend vind, maar okeequote:Een bommenspecialist van de politie stelde rond tien voor drie vast dat er geen sprake was van een bom. Wat het dan voor pakketje was, kon de woorvoerster niet zeggen.
Overwegende het feit dat een magneetrem (het onderdeel remschoen althans) in dagelijks gebruik bij de NS daadwerkelijk fysiek contact maakt met de rails.quote:Op maandag 28 september 2009 16:01 schreef Duvel het volgende:
[..]
Kun je die herformuleren zodat een eenduidig antwoord mogelijk is?
quote:Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft
Uit mijn artikelen begrijp ik dat het een samenwerking is tussen kracht van bovendruk (de wielstellen met de trein) en aantrekking naar de rails toe. Dubbelop zegmaar.quote:Op maandag 28 september 2009 16:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik denk dat je iets essentieels mist tussen "drukken" en "trekken"Je drukt die balk dan niet tegen de rails, want dan zou je onderdruk op de wielen creëren en mogelijk de trein juist uit de rails duwen, zoals Duvel al aangaf. Je legt die balk op de rails, die zich er magnetisch hard aan vast zuigt. Denk ik dan
Maar goed, het is niet mijn vakgebied
![]()
Ja, geen contact met wielen, maar alleen een massief remblokquote:Overigens:
[..]
Whut?![]()
Jouw overwegingen in overweging nemende, overweeg ik het antwoord "ja" te geven. Daarbij in overweging nemende dat indien het niet rendabel zou zijn, men er niet hele materieelparken mee zou hebben uitgerust.quote:Op maandag 28 september 2009 16:27 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Overwegende het feit dat een magneetrem (het onderdeel remschoen althans) in dagelijks gebruik bij de NS daadwerkelijk fysiek contact maakt met de rails.
Overwegende het feit dat een magneetrem alleen wordt gebruikt bij noodremmingen en parkeerstand.
Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft
Is de vraag: Geeft de magnetische aantrekking tussen rails en rem zoveel extra kracht dat dit echt rendabel is? Het gewicht van de trein zelf drukt hier immers ook al op.
Ja, een ontsporing remt sneller dan met een railrem, en nu?quote:Op maandag 28 september 2009 16:57 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, geen contact met wielen, maar alleen een massief remblok
Ja misschien is rendabel niet helemaal het goede woord. Maar het moet ook in verhouding staan met de prijs die ervoor betaald word. Anders kan men net zo goed gevulde jerrycans aan een touwtje naar buiten gooien om af te remmen.quote:Op maandag 28 september 2009 17:30 schreef Duvel het volgende:
[..]
Jouw overwegingen in overweging nemende, overweeg ik het antwoord "ja" te geven. Daarbij in overweging nemende dat indien het niet rendabel zou zijn, men er niet hele materieelparken mee zou hebben uitgerust.
Geen materiele schade hopen wequote:Op maandag 28 september 2009 17:30 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, een ontsporing remt sneller dan met een railrem, en nu?
Nee goed, dat is onzin natuurlijk. Maar wat dacht je van een een remblok met een flensquote:Op maandag 28 september 2009 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Gaaf. Een ontsporing zonder materiële schade
Die beelden krijg je volgens mij om de paar maanden te zien.quote:Op maandag 28 september 2009 11:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoezo, niet profielvrij?![]()
[ afbeelding ]
Dit, deze of toch deze remmen vast ook goedquote:Op maandag 28 september 2009 19:46 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Nee goed, dat is onzin natuurlijk. Maar wat dacht je van een een remblok met een flens
Zonder meer. "HC, noodremming, gooit u even een snel ankertje uit?"quote:Op maandag 28 september 2009 21:03 schreef Peter het volgende:
[..]
Dit, deze of toch deze remmen vast ook goed![]()
Arie leest mee?quote:Op maandag 28 september 2009 21:22 schreef James1988 het volgende:
Over noodremmingen gesproken... de Fyra (V 17.45 Asd) maakte er daarstraks eentje, midden op de HSL-Zuid tussen wat kassen in (Zoetermeer, geloof ik). Een minuut of twee later reed de boel weer.
In Rotterdam even met de trainmanager staan praten (Hoi Arie :w) en hij wist mij te vertellen dat die loc wel vaker dat soort kuren heeft. Even de computer resetten en men kan weer verder...
Lijkt me niet de bedoeling, stel je voor dat een goederentrein Rotterdam - Milaan door een Traxx wordt gereden, en men iedere 20 minuten tot stilstand komt en de computer moet resetten... wordt een lang ritje dan
Als een doodnormale stoptrein of locomotief meer software benodigd dan een HSL-trein, dan doet de fabrikant iets fout.quote:Op maandag 28 september 2009 21:34 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Arie leest mee?![]()
Resetten, dat moesten ze toch ook steeds met die railhoppers?
Huh? Je wilt meer grip op rails, dus je het contact tussen de wielen en de rails opheffen? Leg mij dat eens uit?quote:Op maandag 28 september 2009 16:27 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft
Ja, het idee was wel dat dan de (magneet)remblokken het enige contact tussen rail en wielstel vormdequote:Op maandag 28 september 2009 21:50 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Huh? Je wilt meer grip op rails, dus je het contact tussen de wielen en de rails opheffen? Leg mij dat eens uit?
Ja, daar was het me eigenlijk ook om te doen. Ik zie niet in in hoeverre die magnetische stromen voor een redelijke rendement kunnen zorgen bij het remmen.quote:Op maandag 28 september 2009 21:56 schreef TeringHenkie het volgende:
En dat een rem met magnetische wrijving de spoorstromen beïnvloedt lijkt me niet erg relevant, hoelang duurt zo'n snelremming nou? Je zal waarschijnlijk krijgen dat alle passagiers met metalen objecten allemaal naar de vloer getrokken worden
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel vermogen door die spoelen heen te pompen. Onthoudt dat er 4000 ampere van de bovenleiding getrokken kan wordenquote:Op maandag 28 september 2009 21:59 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, daar was het me eigenlijk ook om te doen. Ik zie niet in in hoeverre die magnetische stromen voor een redelijke rendement kunnen zorgen bij het remmen.
Ik noemde hier de magneetremmen zodat het duidelijk was dat het om
[ afbeelding ]
en niet om de standaard treinrem
De Railhopper was geen doodnormale stoptrein natuurlijk.quote:Op maandag 28 september 2009 21:36 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Als een doodnormale stoptrein of locomotief meer software benodigd dan een HSL-trein, dan doet de fabrikant iets fout.
Ja, dat komt van de frictie. Als jij heel hard in je handjes wrijft ga je dat ook ruikenquote:Op maandag 28 september 2009 22:07 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel vermogen door die spoelen heen te pompen. Onthoudt dat er 4000 ampere van de bovenleiding getrokken kan wordenDan remt zo'n magneet wel af
(ik kan uit ervaring melden dat de ICM fysieke magneetrem aardig meurt als hij gebruikt wordt bij 120, en dan een ICM dan ook rap stil kan staan)
Omdat treinwielen maar een paar cm^2 contactoppervlakte hebben. Treinen zijn niet zo luxe uitgeveerd als auto's, dus het lijkt me stug dat een noodremming voor veel neerwaartse druk op de rails zorgt.quote:Op maandag 28 september 2009 22:11 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, dat komt van de frictie. Als jij heel hard in je handjes wrijft ga je dat ook ruiken
Maar mijn vraag was, in hoeverre remt het magnetische deel van die rem af? Door druk van het treinstel zelf drukt die rem al met een bepaald aantal N op de rails. Waarom ook nog een magneet?
Dan kan je beter de wielen afschaffen.....quote:Op maandag 28 september 2009 21:52 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, het idee was wel dat dan de (magneet)remblokken het enige contact tussen rail en wielstel vormde
En dat je dan als het ware de magneet gebruikt om de trein op de rails te laten zweven, zodat je geen lawaai of slijtage krijgt.quote:Op maandag 28 september 2009 22:19 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Dan kan je beter de wielen afschaffen.....
Wat hebben de wielen hiermee te maken? Misschien mis ik iets?quote:Op maandag 28 september 2009 22:19 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Omdat treinwielen maar een paar cm^2 contactoppervlakte hebben. Treinen zijn niet zo luxe uitgeveerd als auto's, dus het lijkt me stug dat een noodremming voor veel neerwaartse druk op de rails zorgt.
Ze dacht dat je 10 dagen over tijd wasquote:Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef James1988 het volgende:
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied.
Overigens, vandaag een collega zo ongeveer gek gekregen omdat ik zei dat ik +10 had (ja, dat zei ik letterlijk zo). "+10? Wat is dat?" "10 minuten vertraging" "Oh, zeg dat dan, ik ken al die termen niet joh... +5, +10, mij zegt het niks maar ik heb mijn portie spoorterminologie voor vandaag wel weer gehad!"
quote:
Gelukkig heb ik brede interessesquote:Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef James1988 het volgende:
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied.
[..]
Dat lijkt me knapquote:Op maandag 28 september 2009 22:35 schreef NikkelCobalt het volgende:
Overigens kan ik dit ongeluk reconstrueren
Ik dacht dat je het over de wieldruk had ipv. de druk van de magneetrem. Maar blijkbaar is een magneet sneller dan een lucht/vloeistofzuiger.quote:Op maandag 28 september 2009 22:26 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Wat hebben de wielen hiermee te maken? Misschien mis ik iets?
Noodremming gaat overigens altijd met, mits aanwezig, magneetrem.
Nee dat nietquote:Op maandag 28 september 2009 22:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat lijkt me knapHeb je ook 10 ketelwagens met Zippo Lighter Fluid? containers vol met kinderspeelgoed in HO?
"Ze" heet Maarten... lijkt me niet dusquote:Op maandag 28 september 2009 22:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ze dacht dat je 10 dagen over tijd was
De magneetrem wordt sowieso naar beneden gelaten door een luchtmechaniek. (Bij een tram dan weer niet)quote:Op maandag 28 september 2009 22:39 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het over de wieldruk had ipv. de druk van de magneetrem. Maar blijkbaar is een magneet sneller dan een lucht/vloeistofzuiger.
Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving.quote:Op maandag 28 september 2009 22:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Maar vind het maar vreemd. Hoe strakker 2 objecten op elkaar zitten, hoe lastiger het is om wrijving te veroorzaken immers.
Oke, natuurkundiger beter verantwoorde reactie. Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?quote:Op maandag 28 september 2009 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving.
bron:: nu.nlquote:'Treinproject Air France-KLM en Veolia loopt vast'
AMSTERDAM - Het treinproject van Air France-KLM en Veolia, die samen hogesnelheidstreinen wilden exploiteren, zit in een impasse. Dat meldde de Franse zakenkrant Les Echos maandag op basis van bronnen.
De twee partijen zouden niet langer op dezelfde golflengte zitten, aldus de Franse krant. Volgens ingewijden zou de luchtvaartmaatschappij onder meer terughoudend zijn, omdat Franse regelgeving over de mogelijkheden van het vervoer nog steeds onduidelijk is.
Volgens Les Echos nemen de partners de komende weken een definitieve beslissing over het project.
Vorig jaar september lieten de twee weten in het hogesnelheidsnetwerk te willen stappen. Air France-KLM en Veolia wilden vanaf 2010 treinen laten rijden tussen Parijs, Amsterdam en Londen.
Deze markt wordt nu nog gedomineerd door staatsbedrijven als SNCF en Deutsche Bahn en de bedrijven Thalys en Eurostar. In 2010 moet het Europese spoornetwerk open gaan voor concurrentie.
Is gras groen?quote:Op maandag 28 september 2009 23:02 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?
Ohne weiteres klinkt dit een beetje als een voorstel voor euthanasie bij een verkoudheidje. Waar lees je dat en/of waar kunnen we meer lezen?quote:Op dinsdag 29 september 2009 08:30 schreef Duvel het volgende:
Ik lees net dat Bert Klerk het spoor wil sluiten als het goederenvervoer niet veiliger wordt.
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet, alleen de normaalkracht van de magneetrem tegen de railstaaf vermeerderd met de kleefkracht van de magneet.quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Om de normaalkracht, en daarmee de wrijving, te vergroten dus.
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet, alleen de normaalkracht van de magneetrem tegen de railstaaf vermeerderd met de kleefkracht van de magneet.
De magneetremstaaf wordt alleen maar zachtjes tegen de rails gedrukt, de magneet doet het verdere (rem)werk.
Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet,
Ja, waarbij je dus aan moet tekenen dat alles wat je aan normaalkracht op de magneetrem zet, ten koste gaat van de normaalkracht op de wielen. Alleen het magnetisme levert dus een extra aantrekkingskracht.quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:44 schreef Duvel het volgende:
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
Ja dat is volgens mijn bron artikel dus niet zoquote:Op dinsdag 29 september 2009 10:44 schreef Duvel het volgende:
[..]
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
Minder contactoppervlak is meer vertraging? Maar ik snap sowieso niet wat de wielen hier mee te maken hebbenquote:Op dinsdag 29 september 2009 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.
Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd
Sooooow die gaat echt hardquote:Op dinsdag 29 september 2009 11:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar even een mooie trein erbij dan![]()
[ afbeelding ]
Ik hoop het ookquote:Op dinsdag 29 september 2009 11:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Sooooow die gaat echt hard![]()
Ik hoop maar dat hij goed kan remmen
Tja de Railhobby, als die het niet weten, dan weet niemand het.quote:Op dinsdag 29 september 2009 11:10 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik ga m'n vraag wel naar de Railhobby mailen
Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verwardquote:Op dinsdag 29 september 2009 13:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Het gaat niet om weten. Het gaat om ermee om te kunnen gaan dat NiCo het gewoon niet wil begrijpenIk kan daar niet mee omgaan. Misschien de Railhobby wel
Heb wel betere bronnen ja, maar hierin stond toevallig deze maand een artikel hierover.quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:59 schreef Hr-Flip het volgende:
[..]
Tja de Railhobby, als die het niet weten, dan weet niemand het.
quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:37 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verward
Wordt de druk met vierkant CM niet hoger bij een gelijk gewicht/gelijke normaalkracht? Een stoeptegel op zijn zij die je door modder moet slepen lijkt me moeilijker dan als je m normaal neerlegt, omdat de druk/kracht beter verdeeld wordt.quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.
Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd
[..]
Ja, waarbij je dus aan moet tekenen dat alles wat je aan normaalkracht op de magneetrem zet, ten koste gaat van de normaalkracht op de wielen. Alleen het magnetisme levert dus een extra aantrekkingskracht.
Zoals deze:quote:Op dinsdag 29 september 2009 11:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Sooooow die gaat echt hard![]()
Ik hoop maar dat hij goed kan remmen
Que?quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:24 schreef TeringHenkie het volgende:
Wordt de druk met vierkant CM niet hoger bij een gelijk gewicht/gelijke normaalkracht?
Wacht even hoor, welke stelling van mij ontkracht je nu?quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zo dan?
Fz,t = Zwaartekracht op de trein
Fn,t = Normaalkracht als gevolg van het gewicht van de trein (actie = - reactie)
Fm = Magneetkracht
Fn,m = Normaalkracht als gevolg van de magneetkracht (actie = - reactie)
Fw = Wrijvingskracht.
De wrijvingskracht is een constante fractie van de TOTALE normaalkracht en werkt naar rechts. Deze kracht zorgt voor de vertraging (negatieve versnelling) in de rijrichting van de trein, die immers naar links rijdt![]()
Hier maak je een denkfout:quote:Op dinsdag 29 september 2009 15:26 schreef NikkelCobalt het volgende:
Wacht even hoor, welke stelling van mij ontkracht je nu?
Ik leg dat dan uit,quote:Op maandag 28 september 2009 22:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Maar vind het maar vreemd. Hoe strakker 2 objecten op elkaar zitten, hoe lastiger het is om wrijving te veroorzaken immers.
En jij geeft aan het te begrijpenquote:Op maandag 28 september 2009 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving.
En later ga je toch weer de andere kant opquote:Op maandag 28 september 2009 23:02 schreef NikkelCobalt het volgende:
Oke, natuurkundiger beter verantwoorde reactie. Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?
Dan ben je helemaal de weg kwijt:quote:Op dinsdag 29 september 2009 11:01 schreef NikkelCobalt het volgende:
Minder contactoppervlak is meer vertraging?
En tenslotte leg ik even uit, MET totaalplaatje, welke krachten er waarop en waarheen werkenquote:Op dinsdag 29 september 2009 13:37 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verward
Jouw bron-artikel verwaarloost voor het gemak even de zwaartekracht die op de trein werkt. Ga maar eens in Barendrecht vragen of het klopt dat een trein echt niks weegtquote:Op dinsdag 29 september 2009 11:01 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ja dat is volgens mijn bron artikel dus niet zoDie stelt dat de normaalkracht die zorgt voor de wrijving geheel wordt veroorzaakt door de kleefkracht van de magneet.
Dat zeg ik. Hoe minder oppervlakte, hoe hoger de druk of normaalkracht.quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Que?![]()
Druk = Kracht per oppervlakte ja. Hoe minder oppervlakte, hoe meer druk.
Oh, dat "Minder contactoppervlak is meer vertraging? " las ik een beetje vreemd op uit een van jouw reacties, maar dat nam ik niet voor waar aanquote:
Nee. Hoe minder oppervlakte, hoe hoger de druk. de normaalKRACHT blijft hetzelfde.quote:Op dinsdag 29 september 2009 16:03 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Hoe minder oppervlakte, hoe hoger de druk of normaalkracht.
Oh okeequote:Op dinsdag 29 september 2009 16:05 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Oh, dat "Minder contactoppervlak is meer vertraging? " las ik een beetje vreemd op uit een van jouw reacties, maar dat nam ik niet voor waar aan
En weer een incident met een Railion / DB Schenker-trein..quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:18 schreef KapiteinT het volgende:
Toen ik vanmiddag op mijn trein stond te wachten op Utrecht Centraal kwam er een goederentrein langs waarvan 1 van de 3 locs brandde. Helaas was ik te laat om een foto te maken. Even later stopte de trein en is de machinist gaan blussen. Toen toch nog maar even wat foto's gemaakt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De brand is hier al grotendeels geblust, maar was alsnog groter dan ie hier lijkt.
De brandweer werd even later ook nog opgeroepen, maar toen moest ik weg. M'n trein vertrok, maar dan wel van een ander perron dan gepland...
Rail away begint volgende week toch met een nieuwe (HD)-serie?quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:07 schreef trainfreak het volgende:
Blijkbaar is er vanavond geen Rail Away?
Kan iemand dit bevestigen?
Kijk anders online treinprogramma's van BahnTV ( http://www.bahntv-online.de/btvo/site/ Webcast/podcast )quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:07 schreef trainfreak het volgende:
Blijkbaar is er vanavond geen Rail Away?
Kan iemand dit bevestigen?
Geen idee, ik volg het niet echt zo.quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:11 schreef Peter het volgende:
[..]
Rail away begint volgende week toch met een nieuwe (HD)-serie?
Ik probeer alles van treinen te verzamelen wat op tv komt.quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:15 schreef Peter het volgende:
[..]
Kijk anders online treinprogramma's van BahnTV ( http://www.bahntv-online.de/btvo/site/ Webcast/podcast )
Klik hier: http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=1000&idwc=5quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:28 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Geen idee, ik volg het niet echt zo.
Temeer omdat ik bijna nooit naar Nederlandse zenders kijk (ik ben van België).
[..]
Ik probeer alles van treinen te verzamelen wat op tv komt.
Aan Bahn TV heb ik niet zo veel, temeer omdat ik er bijna niets van versta
Pffff, daar val ik altijd van in slaapquote:Op dinsdag 29 september 2009 18:41 schreef Peter het volgende:
[..]
Klik hier: http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=1000&idwc=5
Cabineritten, weinig gesproken woord.
Die varkensneuzen ga ik niet missen hoorquote:Op dinsdag 29 september 2009 19:19 schreef Ireyon het volgende:
'k Stuitte laatst op deze pagina;
http://arnoverhagen.fotostop.be/Rsd/Int_Rsd.htm
en wat blijft ervan over.. helemaal niks'k Ben echt 20 jaar te laat geboren ofzo
Nou, gelukkig voor jou is dat dan weer waarschijnlijk het enige wat wél blijft rijden..quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:37 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Die varkensneuzen ga ik niet missen hoor
Das wel jammer dan.quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:40 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Nou, gelukkig voor jou is dat dan weer waarschijnlijk het enige wat wél blijft rijden..
Daarnaast Varkensneus >> Mat '64
Hoi en welkom ^^.quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:08 schreef Yreal het volgende:
[ link | afbeelding ]
Wat dit voor iets is weet ik niet meer, volgens mij een Fyra
[ link | afbeelding ]
Woesh![]()
[ link | afbeelding ]
De Utrecht boog, Een van de meest intrigerende spoorweg projecten van Nederland IMO. Waaat overstappen in duivendrecht.. Mweh we pleuren er een brug neer, dat scheelt weer 7 minuten![]()
[ link | afbeelding ]
nog een keertje
[ link | afbeelding ]
en nog een Benelux loc op HS
Verkapt zelfportretquote:
Herstel: elk stel bestaat uit twee bakken. GVB werkt met maximaal 4 bakken, maar vanwege materieeltekort komen ze niet verder dan 3 (uitzonderingen daargelaten).quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:53 schreef Zug-Chef het volgende:
[ afbeelding ]
Op lijn 50, eveneens uit Gein maar met eindpunt Isolatorweg, rijdt het type M4 van het Spaanse CAF. Deze metro kan maximaal uit vier bakken of twee stellen bestaan.
Er staat geen lijnnummer op de voorkant, dus het was een ledig-materieel-rit.quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:53 schreef Zug-Chef het volgende:
De Duivendrecht boog. Donderdag 24 september 2009
[ afbeelding ]
Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) van Amsterdam blinkt niet uit in een goede materieelinzet in de avondspits. Met slechts 2 bakken metrotype LHB (type M1) is deze metro als Lijn 54 van Gein onderweg naar Amsterdam Centraal, hier kort voor Duivendrecht.
Meestal rijden ze met drie gekoppelde stellen hoor.quote:[ afbeelding ]
Op lijn 50, eveneens uit Gein maar met eindpunt Isolatorweg, rijdt het type M4 van het Spaanse CAF. Deze metro kan maximaal uit vier bakken of twee stellen bestaan.
Of een testrit.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Er staat geen lijnnummer op de voorkant, dus het was een ledig-materieel-rit.
dat ligt aan de telefooncamera.. dat doet die van mij ook als ik liggend foto's neemquote:Op dinsdag 29 september 2009 20:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Verkapt zelfportret
Heb je dat schuine effect bewust gedaan of is het toeval?
Dat is de beeldsensor van de iPhone, die wordt linear uitgelezen ipv. integraal. Goed bedacht bij Apple hè?quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Verkapt zelfportret
Heb je dat schuine effect bewust gedaan of is het toeval?
Er zijn 3 series, DDM1, DDM2, DDM3. DDM2 en DDM3 worden DD-AR genoemd. Zijn moderne versies van DDM1, en hebben ook moderne toepassingen aan boord. 1700/1800 hingen/hangen ze aan alle series, mDDM motorbakken worden alleen op DD-AR's gebruikt.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:26 schreef Yreal het volgende:
Mmmm morgen dan maar eens een proberen een loc erop te zetten
Alleen zit ik op de HES in amsterdam, en het enige dat stopt in bijlmer zijn DD-AR en VIRM![]()
Over DD-AR. wat is nou eigelijk het verschil met DDM? De loc? ik zag trouwens vorige week een loc in het midden meerrijden :s zal morgen eens kijken of ik de foto daar van nog heb
het zijn sowieso waardeloze graf treine, bah maak eens ruime stoelenquote:Op dinsdag 29 september 2009 22:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Er zijn 3 series, DDM1, DDM2, DDM3. DDM2 en DDM3 worden DD-AR genoemd. Zijn moderne versies van DDM1, en hebben ook moderne toepassingen aan boord. 1700/1800 hingen/hangen ze aan alle series, mDDM motorbakken worden alleen op DD-AR's gebruikt.
En DDM1 had een rood interieur. DD-AR blauw/groen.
Pimpel idd, super trein!quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:50 schreef James1988 het volgende:
Dan maak je na je studie een ommetje langs Amsterdam CS of Schiphol? Er stopt genoeg leuke meuk daar... CNL, ICE, Thalys, Benelux, Fyra, en dan nog VIRMs en Koplopers. En Mat '64 en DDM voor de liefhebbers.
Vanaf Schiphol vertrekt ook de Berlijntrein ("de pimpel") wat een erg fijn treintje is.
Wat voor motorbakken hingen er dan aan de DDM1? Geen 2 1700/1800's toch?quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Er zijn 3 series, DDM1, DDM2, DDM3. DDM2 en DDM3 worden DD-AR genoemd. Zijn moderne versies van DDM1, en hebben ook moderne toepassingen aan boord. 1700/1800 hingen/hangen ze aan alle series, mDDM motorbakken worden alleen op DD-AR's gebruikt.
En DDM1 had een rood interieur. DD-AR blauw/groen.
Even wat verbeteren:quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Er zijn 3 series, DDM1, DDM2, DDM3. DDM2 en DDM3 worden DD-AR genoemd. Zijn moderne versies van DDM1, en hebben ook moderne toepassingen aan boord. 1700/1800 hingen/hangen ze aan alle series, mDDM motorbakken worden alleen op DD-AR's gebruikt.
En DDM1 had een rood interieur. DD-AR blauw/groen.
Zie boven.quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:06 schreef Heracles25 het volgende:
[..]
Wat voor motorbakken hingen er dan aan de DDM1? Geen 2 1700/1800's toch?
Omdat alleen de mDDM moterbakken alleen bij DD-AR word gebruikt.
Want ik snap het verhaal met de DD-AR's ook niet echt
HUH?quote:Ik snap dat op de meeste van een DDM serie geen 2 mDDM motorbakken zitten, omdat ze niet op tijd konden worden geleverd.
Je bedoelt "of"?quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:10 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Even wat verbeteren:
DDM-1-stammen worden door 1800's getrokken/geduwd en hebben stuurstandrijtuigen voorzien van een pantograaf. Alhoewel de pantograaf niet meer zoveel nut meer heeft, de 1800's worden niet net zoals de 1600's vroeger voor zowel passagiers- als cargodiensten gebruikt.
DDM-2- en DDM-3-stammen worden getrokken/geduwd door 1700's en hebben een mDDM-motorrijtuig. Stuurstandrijtuigen zijn niet voorzien van een pantograaf.
Misschien verkeerd omschreven, ik bedoel ditquote:
Maar ze zijn wel mooiquote:Op dinsdag 29 september 2009 23:01 schreef Yreal het volgende:
[..]
het zijn sowieso waardeloze graf treine, bah maak eens ruime stoelen
en de motorbakken maken een mooi geluid bij het afremmenquote:
Een DD-AR (of dus DDM-2 en DDM-3) hebben 2 motorbakrijtuigen OF 1 motorbakrijtuig en een 1700/1800 loc.quote:
Nee. Aan één kant zit een altijd stuurstandrijtuig, daar zit geen motor in.quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:26 schreef Heracles25 het volgende:
[..]
Een DD-AR (of dus DDM-2 en DDM-3) hebben 2 motorbakrijtuigen OF 1 motorbakrijtuig en een 1700/1800 loc.
Klopt dit zoals ik het zeg?
Duidelijk, en dus als ik een DD-AR zie, met een 1700/1800. Dan is dat de loc met de motor he? (eigenlijk wel logisch)quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Aan één kant zit een altijd stuurstandrijtuig, daar zit geen motor in.
Ik heb nog nooit een DD-AR of DDM gezien met 2 aandrijfrijtuigen, tenzij aan elkaar gekoppeld (daardoor onstaan ook die 16/17/1800's die midden in zo'n trein opduiken.)quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:26 schreef Heracles25 het volgende:
[..]
Een DD-AR (of dus DDM-2 en DDM-3) hebben 2 motorbakrijtuigen OF 1 motorbakrijtuig en een 1700/1800 loc.
Klopt dit zoals ik het zeg?
Heb het antwoord al hierboven gekregenquote:Op dinsdag 29 september 2009 23:34 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een DD-AR of DDM gezien met 2 aandrijfrijtuigen, tenzij aan elkaar gekoppeld (daardoor onstaan ook die 16/17/1800's die midden in zo'n trein opduiken.)
Misschien zit ik fout, maar Ofyles2 moet maar even toelichten
Kunnen DDM-1 stammen eigenlijk gekoppeld rijden?quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:34 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een DD-AR of DDM gezien met 2 aandrijfrijtuigen, tenzij aan elkaar gekoppeld (daardoor onstaan ook die 16/17/1800's die midden in zo'n trein opduiken.)
Misschien zit ik fout, maar Ofyles2 moet maar even toelichten
Vroeger deden ze het met 1600'squote:Op woensdag 30 september 2009 00:51 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Kunnen DDM-1 stammen eigenlijk gekoppeld rijden?Zoniet dan kan dus slechts een 1700 midden in een trein (DDM-2/3) opduiken. 1600 locs zal je, met Raillon als eigenaar, niet snel tegenkomen aan een DDM-1
Stoer ventquote:Op woensdag 30 september 2009 08:32 schreef James1988 het volgende:
er gaan zometeen 5 GtbV-formulieren ingevuld worden en richting zowel NSR als NS Hispeed.
De NS-GtbV is nog voor eerdere vertraging, en NS Hispeed heeft wel een compensatieregeling, ook voor Fyra. Vanaf +15 krijg je met Fyra al geld terug: http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/compensatie-bij-vertragingquote:Op woensdag 30 september 2009 09:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Stoer ventAlleen heeft het niet zo veel zin gok ik, aangezien ze naar elkaar gaan wijzen
Althans: NS zegt: doei, je moet niet bij ons zijn. HiSpeed zegt: Doei, wij hebben nog geen compensatieregeling, en bovendien betaal je toch maar de actieprijs
![]()
Maar ik ben benieuwdEn al klinkt het wat smalend, ik wens je serieus alle succes
Wat is hier raar aan? Gebeurt meer hoor, een loc in het midden.quote:Op woensdag 30 september 2009 09:17 schreef Yreal het volgende:
[ link | afbeelding ]
De loc staat er deze keer goed op , maar je kan niet precies zien wat ik nou bedoel. Deze loc En de treinstellen voor en achter reden samen
. Hij kwam binnen met passagier en vertrok ook weer met..... Vreeeeemd
Zo zo. Dat ziet er wel erg ruimhartig uitquote:Op woensdag 30 september 2009 09:09 schreef James1988 het volgende:
De NS-GtbV is nog voor eerdere vertraging, en NS Hispeed heeft wel een compensatieregeling, ook voor Fyra. Vanaf +15 krijg je met Fyra al geld terug: http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/compensatie-bij-vertraging
Ik heb het vroeger eenmaal mogen aanschouwen dat DDM-1 gekoppeld reed. Ik neem tenmiste aan dat het DDM-1 was, omdat het loc, 7 bakken dubbeldeks, loc, 7 bakken dubbeldeks was.quote:Op woensdag 30 september 2009 00:51 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Kunnen DDM-1 stammen eigenlijk gekoppeld rijden?![]()
Dit is dus een DDAR, daarvan kunnen er 2 gekoppeld rijden. En aangezien er DDAR's rondrijden met loc, bestaat dus de kans dat je een loc in het midden krijgt. Het kunnen zelfs 2 locs zijn, als ook de andere DDAR zijn loc aan de kant van de ene DDAR heeft zitten.quote:Op woensdag 30 september 2009 09:17 schreef Yreal het volgende:
[ link | afbeelding ]
De loc staat er deze keer goed op , maar je kan niet precies zien wat ik nou bedoel. Deze loc En de treinstellen voor en achter reden samen
. Hij kwam binnen met passagier en vertrok ook weer met..... Vreeeeemd
Twee 1(6/8)00'en leveren gekoppeld te veel 75Hz in de retourstroom, daarom mogen ze niet in dubbeltractie rijden.quote:Op woensdag 30 september 2009 10:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Edit: Een 1600/1800-loc kan niet gekoppeld rijden met een soortgenoot, omdat ze te veel stroom uit de bovenleiding trekken. Alleen daarom al is gekoppeld rijden van DDM-1 onmogelijk. DD-AR met 1700 heeft hier geen last van vanwege een ingebouwde beveiliging.
Dat is het DDM-1quote:Op woensdag 30 september 2009 11:53 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ik zag een week of 2 geleden in het weekend 6 bakken DD-AR rijden: motorwagen, 5 tussenbakken en een loc. Dus niet 2 gekoppelde 3-stammen, maar echt 6 bakken als 1 stam.
Deze reed voorbij Woerden (stopte niet), eerst richting Utrecht en later richting Den Haag/Rotterdam. Dat is dus niet gebruikelijk?
Iemand een idee wat de reden van die 'vreemde' combinatie was?
Vergeleken met de NS erg summiere voorwaarden, wanneer je geen compensatie krijgt:quote:Op woensdag 30 september 2009 09:09 schreef James1988 het volgende:
[..]
De NS-GtbV is nog voor eerdere vertraging, en NS Hispeed heeft wel een compensatieregeling, ook voor Fyra. Vanaf +15 krijg je met Fyra al geld terug: http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/compensatie-bij-vertraging
Die regels geleden voor alle NS Hispeed treinen, dus ook de Thalys en ICE. Deze passeren wel overwegen.quote:Op woensdag 30 september 2009 13:51 schreef Brembo het volgende:
[..]
Hoe kan dat ding een Aanrijding met wegverkeer krijgen als hij tussen Brussel - Amsterdam geen overweg is
O.a.quote:Op woensdag 30 september 2009 16:57 schreef Alexxxxx het volgende:
BuzzyBee staat in de RAIL
http://img98.imageshack.us/img98/5584/scannen0005y.jpg
Kan ik die gewoon bij de Bruna kopen btw?
Boven je bed hangen, achter glas. EN dan fappen maarquote:Op woensdag 30 september 2009 17:49 schreef Alexxxxx het volgende:
Zonet bij de bruna gekocht, pagina 71
* Duvel checkt lectuurmand naast de bank...quote:Op woensdag 30 september 2009 17:49 schreef Alexxxxx het volgende:
Zonet bij de bruna gekocht, pagina 71
[gnm*]Nee, wel boeken over het gebruik van bezittelijke voornaamwoorden.[/gnm]quote:Op woensdag 30 september 2009 20:03 schreef greavy het volgende:
Zag even op bol.com bij me bestelling.
Me bestelde boek is onderweg![]()
![]()
"Spoorzoeken. Langs de littekens van een tijdperk."
Weet iemand nog wat goede boeken over (oude) spoorlijnen e.d.?
Vooralsnog kun je alleen nog maar hele reizen kopen dacht ik.quote:Op woensdag 30 september 2009 19:11 schreef thatsme het volgende:
Hoe weet een OV Chipkaart paal eigelijk of je 2e of 1e klas reist?
Bron: NS Hispeed.nlquote:In verband met technisch onderzoek is het treinverkeer op de HSL-lijn per direct stil gelegd. FYRA zal op dit moment NIET rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Reizigers kunnen gebruik maken van de Beneluxtreinen of de binnenlandse intercities tussen Amsterdam en Rotterdam.
Wij houden u via deze site op de hoogte.
Ik ook.. hoelang het gaat duren en hoe die 10 reizigers in hemelsnaam nog in de Benelux moeten passen..quote:Op woensdag 30 september 2009 21:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
Bron: NS Hispeed.nl
Ben benieuwd...
Ken je dat filmpje dan niet van die paperclips op de vloer van een trein/metro bij de elektromotor.quote:Op maandag 28 september 2009 21:56 schreef TeringHenkie het volgende:
Je zal waarschijnlijk krijgen dat alle passagiers met metalen objecten allemaal naar de vloer getrokken worden
Nee joh, machinisten zijn rondje om de kerk beu gewordenquote:Op woensdag 30 september 2009 21:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
Bron: NS Hispeed.nl
Ben benieuwd...
Ja, zo kan ik ook wel vette compensatie aanbieden bij een kwartiertje vertraging. Het geldt gewoon nooit. Faalhazen.quote:Op woensdag 30 september 2009 13:51 schreef Brembo het volgende:
[..]
Vergeleken met de NS erg summiere voorwaarden, wanneer je geen compensatie krijgt:
Als de vertraging werd veroorzaakt door overmacht. Van overmacht is sprake in de volgende situaties:
* Extreme weersomstandigheden (storm, overstromingen enz.)
* Aanrijding met een persoon
* Aanrijding met wegverkeer op een overweg
* Door wegverkeer veroorzaakte versperringen
* Aan de noodrem trekken van een medereiziger
* Stilleggen van treinverkeer op last van overheidsdiensten (politie, brandweer)
* Activiteiten van douanepersoneel in de trein
Erg dat ik eerder weet wat er met de HSL/Fyra aan de hand is dan een NS Hispeed-medewerkerquote:Op http://bit.ly/pp1zZ Prorail: Door technisch onderzoek op het HSL trace rijden er tussen Adam en Rdam geen Fyra-treinen. (dank @AlexMedia)
6 minutes ago from TweetDeck
Bron: prorail.nlquote:Technisch onderzoek op de HSL Amsterdam - Rotterdam
Tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten.
Door technisch onderzoek op het HSL trace rijden er tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal geen treinen.
* Reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal kunnen omreizen via Den Haag HS.
Prognose:
* Dit kan enkele dagen duren.
Dat vertel je het systeem de eerste keer als je je kaart activeert. (1e keer dus bij de servicebalie) Volgens mij kan dat nog niet bij de automaat (1e keer activeren). Daar kan je alleen saldo erop zetten. Weet ik allemaal niet 100% zeker, maar las ik ergens anders.quote:Op woensdag 30 september 2009 19:11 schreef thatsme het volgende:
Hoe weet een OV Chipkaart paal eigelijk of je 2e of 1e klas reist?
NS:quote:Op woensdag 30 september 2009 23:31 schreef James1988 het volgende:
[..]
Bron: prorail.nl
Uh oh... when the shit hits the fan, it hits the fan good.
quote:Schiphol-Rotterdam Centraal Donderdag 1 Oktober 00:02
Oorzaak
Tussen Rotterdam Centraal en Hoofddorp rijden geen treinen in opdracht van de politie.
Verwachting
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Reisadvies
Reizigers tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal reizen via D'Haag HS en Schiphol.
Juist. Al stukken beterquote:
Dan zou je dus nooit kunnen overwegen een keer eerste klas te reizen voor een lange reis of in de spits of zo, als je een tweedeklas chipkaart hebt?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 00:21 schreef rsmits het volgende:
[..]
Dat vertel je het systeem de eerste keer als je je kaart activeert. (1e keer dus bij de servicebalie) Volgens mij kan dat nog niet bij de automaat (1e keer activeren). Daar kan je alleen saldo erop zetten. Weet ik allemaal niet 100% zeker, maar las ik ergens anders.
Enquote:Op woensdag 30 september 2009 13:51 schreef Brembo het volgende:
[..]
Vergeleken met de NS erg summiere voorwaarden, wanneer je geen compensatie krijgt:
Als de vertraging werd veroorzaakt door overmacht. Van overmacht is sprake in de volgende situaties:
* Extreme weersomstandigheden (storm, overstromingen enz.)
* Aanrijding met een persoon
* Aanrijding met wegverkeer op een overweg
* Door wegverkeer veroorzaakte versperringen
* Aan de noodrem trekken van een medereiziger
* Stilleggen van treinverkeer op last van overheidsdiensten (politie, brandweer)
* Activiteiten van douanepersoneel in de trein
Bij de NS geldt alleen iets met landelijke uitslag, voor de rest krijg je geld terug.
Hoe kan dat ding een Aanrijding met wegverkeer krijgen als hij tussen Brussel - Amsterdam geen overweg is
Ofwel iedereen met dure fyra tickets en abonnementen heeft vette pech. NSHispeed: niet goed? geld weg!quote:Schiphol-Rotterdam Centraal Donderdag 1 Oktober 00:02
Oorzaak
Tussen Rotterdam Centraal en Hoofddorp rijden geen treinen in opdracht van de politie.
Verwachting
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Reisadvies
Reizigers tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal reizen via D'Haag HS en Schiphol.
De voorwaarden zijn in vergelijking met NS juist erg uitgebreidquote:Op woensdag 30 september 2009 13:51 schreef Brembo het volgende:
[..]
Vergeleken met de NS erg summiere voorwaarden, wanneer je geen compensatie krijgt:
Hier staat dat het alsnog door ProRail, en niet door de politie is stilgelegd toch?quote:Fyra
Fyra Amsterdam-Rotterdam
Door technisch onderzoek van ProRail aan het spoor van de HSL kunnen wij helaas geen Fyra treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal.
Onze excuses voor de overlast. U kunt gebruik maken van de reguliere NS-dienstregeling.
Nadere informatie volgt zo spoedig mogelijk.
Informatie over restitutie
Yeahquote:Op donderdag 1 oktober 2009 09:18 schreef davidov2009 het volgende:
tussen Rsd en Antwerpen 300km/h
Eigenlijk zit ik ook op de SLT's te wachten.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 18:15 schreef Crientj het volgende:
Vandaag zag ik dr 2 op Amsterdam CS staan. ;o Very nice.
Dat hobbelend kutpaard hebben wij hier nu in het oostenquote:Op donderdag 1 oktober 2009 18:17 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Eigenlijk zit ik ook op de SLT's te wachten.
Ik heb er maar één keer mee gereisd en ik hoop dat het niet bij die ene keer blijft. De SGM blijft een hobbelend kutpaard.
Heb je enig idee of ze vaste diensten rijden? Ik moet namelijk ook maar eens een ritje in een SLT gaan maken.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 17:01 schreef knars het volgende:
Ha! De SLeT rijdt weer! Gisteren met het gsansche gezin een ritje gemaakt. Knars jnuior was er erg blij mee, hij riep al een paar maanden dat hij met de "nieuwe witte sprinter" mee wilde. Toen we uitstapten was hij bezig met de rest van zijn wishlist: "Zo, en morgen gaan we met de thajies naar b'ussel!"
Klok/klepel.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 18:26 schreef James1988 het volgende:
Volgens de NOS ligt de HSL plat omdat de hoge bovenleidingspanning problemen zou geven met de sein- en wisselaansturing bij Hoofddorp... zoals men op OHIH al terecht opmerkte zijn deze problemen al vaker voorgekomen bij de Betuweroute en met de HSL bij Moerdijk geloof ik.
* James1988 mompelt iets over ezels en stenen
Misschien is een HLE11.8 ermee opgehouden.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:32 schreef Yreal het volgende:
Tussen Essen (Belgie) en Roosendaal rijden minder treinen.
Later volgt meer informatie.
Vraag me af wat daar gebeurd is![]()
Goh, wat zou dat een verrassing zijnquote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:34 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Misschien is een HLE11.8 ermee opgehouden.
Hmm de Beneluxtrein rijdt voor zover bekend nog wel, alleen de Stoptrein heeft er even geen zin in..quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:34 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Misschien is een HLE11.8 ermee opgehouden.
Zie http://www.brabantsdagbla(...)inongeluk-Boxtel.ecequote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:39 schreef Ireyon het volgende:
Tussen Boxtel en Oisterwijk rijden geen treinen door een ontspoorde trein.
Een ontspoorde trein? Dat wordt nog flink doorwerken vannacht..
[..]
Hmm de Beneluxtrein rijdt voor zover bekend nog wel, alleen de Stoptrein heeft er even geen zin in..
Bij Boxtel is een trein op een auto gereden, toch?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:39 schreef Ireyon het volgende:
Tussen Boxtel en Oisterwijk rijden geen treinen door een ontspoorde trein.
Een ontspoorde trein? Dat wordt nog flink doorwerken vannacht..
[..]
Hmm de Beneluxtrein rijdt voor zover bekend nog wel, alleen de Stoptrein heeft er even geen zin in..
Ja. En daardoor is hij ontspoord. 1 dode, de bestuurder van de auto.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:40 schreef Duvel het volgende:
[..]
Bij Boxtel is een trein op een auto gereden, toch?
Nog best heftigquote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:40 schreef dennistd het volgende:
[..]
Zie http://www.brabantsdagbla(...)inongeluk-Boxtel.ece
Misschien stond de zon laag, dat kan.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:47 schreef dennistd het volgende:
Ik vind het onbegrijpelijker dat er nog altijd mensen zijn die niet goed opletten of zichzelf overschatten...
Vreemd, ik meende dat de laatste al voorzien was van signaleringquote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:46 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Nog best heftig.. onbegrijpelijk ook dat er nog altijd onbewaakte overwegen zijn
Maar dan moet je alsnog op je hoede zijn.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Misschien stond de zon laag, dat kan.
Hmm nee, 'k rijd er elke dag langs en op een enkel kruis na is er niks wat duidt op een overweg.. verder zie je tegen de avond niks vanuit Tilburg aankomen door, inderdaad, laagstaande zon en niks vanuit Boxtel zie je niks vanwege de idiote begroeiing..quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Vreemd, ik meende dat de laatste al voorzien was van signalering
Zelfs de meest goedwillende automobilist baseert zijn oordeel op alle informatie die hem op dat moment ter beschikking staat. Als iemand tegen de laagstaande zon in 5 minuten staat te wachten en besluit het erop te wagen, en het loopt verkeerd af, hoef je hem nog niet meteen als een mongool af te schilderen. Triest wel dat het een fout was, en een dure ook nog.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:54 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Maar dan moet je alsnog op je hoede zijn.
Sommige automobilisten hebben echt hun roze papiertje in de Aldi gekocht.
Eindelijk, het wordt eens tijd.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 22:09 schreef trainfreak het volgende:
De 11.8 gaat vanaf december Piekuurtreinen doen.
Nu zijn er normaal minder beschikbaar omdat er opleidingen voor de TB' s aan de gang zijn...
Die wil ik wel zien.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 22:20 schreef Ireyon het volgende:
Was dit Railjet-promo filmpje al eens langsgekomen? Zitten best wat aardige birds-eye beelden tussen
Nou geniet er nog maar van, over 2 maanden is die hele treinserie opgetieft, zodat je als Hagenees, Dordtenaar of Roosendaler aanzienlijk meer tijd, geld en moeite kwijt bent om in Antwerpen te komen. Met dank aan de ontzettende achterlijke kansloze kutpaupers van NSHispeedquote:Op donderdag 1 oktober 2009 23:04 schreef Gutz het volgende:
Verzoekje aan de NMBS/ NS
Kunenn jullie deze stellen:
[ afbeelding ]
(de eerste 2)
Vaker inzetten op de lijn Amsterdam - Brussel zuid?
Jezus, wat een stoelen. Wat een ruimte!
Heerlijke trein
Misschien kan de Hagenees met kleine opkosten nog direct naar Brussel, de Roosendaler kan op een P-trein stappen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 23:12 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Nou geniet er nog maar van, over 2 maanden is die hele treinserie opgetieft, zodat je als Hagenees, Dordtenaar of Roosendaler aanzienlijk meer tijd, geld en moeite kwijt bent om in Antwerpen te komen. Met dank aan de ontzettende achterlijke kansloze kutpaupers van NSHispeed
Die eerste 2 zijn I10!quote:Op donderdag 1 oktober 2009 23:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Mja Belgie heDat is I6, en er zit altijd ook ergens een rijtuig I10 tussen vanwege de fietsenafdeling en het conducteursverblijf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |