Berlijn - NachttreinenZo hierbij het laatste deel foto's van mijn vakantie in Berlijn
![]()
De Ludmilla's van de Deutsche Bahn worden nog veelvuldig ingezet rondom Berlijn, en niet alleen voor goederentreinen. Dagelijks wordt de nachttrein van/naar Warszawa over de ongeelektrificeerde Ostbahn via Kostrzyn geleid, waardoor een dieselloc benodigd is. De 232 384 staat met D449 op het station van Berlin-Gesundbrunnen te wachten op het vertreksein. De trein heeft doorgaande rijtuigen naar Krakow, Gdynia en Kalingrad. Dinsdag 11 augustus 2009
![]()
Ruim een kwartier later staat de volgende nachttrein op Gesundbrunnen op het programma, de nachttrein naar Kiev Pass. Deze trein rijdt via Frankfurt/Oder waardoor een oudgediende van lokserie 115 mag opdraven. De DB 115 209 staat met een sleep Russische slaaprijtuigen te wachten op vertrek. Dinsdag 11 augustus 2009
![]()
Vanuit München Ost is City Night Line 1210 zojuist in Berlin Ostbahnhof aangekomen. DB 101 108 brengt de trein nu leeg naar station Lichtenberg, hier gefotografeerd op de brug bij S-Bahnhof Warschauer Strasse. Vanaf station Lichtenberg zal een DB 232 de trein ophalen en naar de Talgo-werkplaats bij de Warschauer Strasse brengen. Vanaf december 2009 zal deze trein en dit treintype ophouden te bestaan! Donderdag 13 augustus 2009
![]()
Vanuit Budapest rijdt dagelijks een nachttrein naar Berlin Wannsee. Op het Duitse traject wordt deze trein getrokken door een lok van de serie 115. De DB 115 448 is met Euro Night 448 inclusief zogenaamde "Autobeforderung" op weg naar Berlin Hauptbahnhof en Wannsee als het oude station van Berlin Schönefeld Flughafen gepasseerd wordt. Vrijdag 14 augustus 2009
![]()
De zaterdagse nachttrein richting Rusland is de mooiste van de week, aangezien hij bijna in zijn geheel bestaat uit prachtige blauwwitte slaaprijtuigen. De trein heeft als eindbestemming het Russische Saratov, maar heeft tevens doorgaande rijtuigen naar Adler, Novosibirsk, Astana, Tscheljabinsk, Ufa, Omsk en Sverdlovsk Pass. Railion verzorgd de tractie in de vorm van de 145 035 en zal de trein tot Frankfurt/Oder brengen. Het gehele circus rijdt tot de Pools/Wit-Russische grens onder treinnummer D1249 en passeert hier de overbekende stek nabij de Jannowitzbrücke gelegen tussen de Alexanderplatz en Ostbahnhof. Zaterdag 15 augustus 2009
![]()
Het station van Erkner, het eindpunt van de S3 aan de verre oostkant van Berlijn, wordt momenteel grondig gerenoveerd. Toch is er nog een redelijk plaatje te maken van doorgaande treinen, met rechts in beeld het nog steeds in gebruik zijnde Stellwerk. Het is ondertussen 16:00, maar hier staat de zon nog net goed voor treinen naar het oosten. De DB 145 035 is met de D441 naar Moskou Belorusskaja en rijtuigen naar Minsk en St. Petersburg op weg naar grensstation Frankfurt/Oder, waar de PKP de trein overneemt. Zondag 16 augustus 2009
![]()
De nachttrein uit Berlijn naar Rusland, welke al om 15:00 uit Berlijn vertrekt, heeft een lokwissel van DB 145 naar PKP SU45 in het grensstation van Frankfurt/Oder. De PKP SU45-164 voert het rangeersein als de kop van de trein genaderd wordt. Rechts daarvan het Stellwerk van Frankfurt. Dinsdag 18 augustus 2009
![]()
Afwijkende nachttrein betreft de Euro Night naar het Zweedse Malmö Central. Doordat de oude "Holzroller" van Scandlines al enkele weken defect aan de kant staat, heeft men HGK gevraagd tractie te leveren voor de rit vanaf Berlin Hbf tot aan de boot bij Sassnitz. HGK's 185 584 zal met EuroNight 210 over enkele ogenblikken vertrekken vanuit het tiefbahnhof van Berlin Hbf. De trein is samengesteld uit louter uit Zweedse slaaprijtuigen. Dinsdag 11 augustus 2009
![]()
Nog een nachtplaat van de nachttrein naar Warschau. Op het station van Berlin Lichtenberg heeft de trein een 2e stop, alvorens de DB 232 205 de trein via de ongeelectrificeerde Ostbahn naar Kostrzyn zal brengen. Daar neemt de PKP de trein over. Vrijdag 21 augustus 2009