abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 september 2009 @ 15:31:24 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73149700

Hier alweer deel 184 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag, tijdens de introductieperiode bedraagt deze ¤ 2,- per rit (¤ 64 voor een maandkaart), per 7 oktober zal dit omhooggaan naar maarliefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost dan maarliefst ¤ 224,-, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 27-09-2009 16:56:09 ]
pi_73149897
Gelukkig hebben we hier de DD-AR
hula
  Moderator zondag 27 september 2009 @ 15:43:21 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_73149993
Hahaha!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 27 september 2009 @ 15:43:57 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73150014
Wat een lelijk ding
  zondag 27 september 2009 @ 15:46:25 #5
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_73150063
Dat zal vlot gaan met instappen..

Rollen ze soms zo'n klimnet of touwladder uit de deur om erin te kunnen komen?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_73150229
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:46 schreef Eix het volgende:
Dat zal vlot gaan met instappen..

Rollen ze soms zo'n klimnet of touwladder uit de deur om erin te kunnen komen?
Nee, men moet over de stoeltjes heen klimmen
hula
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 september 2009 @ 16:12:58 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73150715
Is het nou deel 184 of toch deel 182
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73150723
Waar is dat?
pi_73150801
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:13 schreef Socios het volgende:
Waar is dat?
New Jersey.
Vlak bij New York, aan de andere kant van de Hudson.
  zondag 27 september 2009 @ 16:33:08 #10
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73151273
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:53 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Nee, men moet over de stoeltjes heen klimmen
[ afbeelding ]
Zijn er al ongelukken gebeurd tijdens de rit?
  zondag 27 september 2009 @ 16:33:41 #11
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73151286
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:12 schreef Peterselieman het volgende:
Is het nou deel 184 of toch deel 182
Deel 1-8-4.
  Redactie Sport zondag 27 september 2009 @ 16:35:16 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73151339
En nu maar hopen dat dit geen achterlijk terugvind bericht is:

De Jaap in Enschede, woensdag 2 jaar geleden.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 27 september 2009 @ 16:37:14 #13
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_73151386
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:53 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Nee, men moet over de stoeltjes heen klimmen
[ afbeelding ]
Dat is idd een smal gangpad... passen daar echt mensen tussen ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  zondag 27 september 2009 @ 16:38:26 #14
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73151430
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:37 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Dat is idd een smal gangpad... passen daar echt mensen tussen ?
Ik stel mezelf dezelfde vraag als de mensen zich vanwege hun postuur zijwaarts moeten bewegen.
pi_73151712
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:37 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Dat is idd een smal gangpad... passen daar echt mensen tussen ?
Even het verhaal erbij:

Ik heb het van wikipedia allemaal, maar het is wel vreemd verhaal.

Omdat het kan voorkomen dat iemand zich verstopt en dat de conducteur 2x moet lopen (duurt langer) tijdens een kort ritje zodat het kan voorkomen dat niet iedereen gecontroleerd kan worden, hebben ze het zo opgelost dat er dus een mezzanine ontstaat. Mensen boven kunnen hun kaartje via een knijpertje ofzo in de rand stoppen zodat de conducteur beneden hun kaartjes kan controleren.

Maar het ziet er idd vrij krap uit allemaal. Helemaal gezien het feit dat Amerikanen al wat dikker zijn lijkt het me niet gek dat daar wel eens iemand vast komt te zitten.

Hiero bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Bilevel_car#Gallery_cars
hula
  zondag 27 september 2009 @ 17:09:12 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73152365
quote:
De Nederlandse Spoorwegen beginnen maandag op twintig stations met het uitdelen van een half miljoen pakjes papieren zakdoekje. NS wil met de zakdoekjes een steentje bijdragen aan de verspreiding van de Mexicaanse griep.
bron
Lijkt me een pijnlijke zetfout
pi_73152668
quote:
Wat een gedrochten staan daartussen zeg..

http://upload.wikimedia.o(...)er_BiLevel_Coach.jpg

http://upload.wikimedia.o(...)0px-SNCF_Z_22596.JPG

Dan hebben wij het met VIRM nog best goed getroffen..
pi_73152960
`Tvpp. Foto's van Amersfoort moeten echt nog komen, wss vanavond naar Amersfoort om nieuwe camera uit te testen. ^^/
  zondag 27 september 2009 @ 17:27:14 #19
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73153067
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:17 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat een gedrochten staan daartussen zeg..

http://upload.wikimedia.o(...)er_BiLevel_Coach.jpg

http://upload.wikimedia.o(...)0px-SNCF_Z_22596.JPG

Dan hebben wij het met VIRM nog best goed getroffen..
Bij de IRM zie ik nog enige vorm van aerodynamica.

Bij de TGV Duplex overigens ook.
  zondag 27 september 2009 @ 17:40:07 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73153503


Net dit filmpje gezien op YouTube, maar ik vraag me een paar dingen af.

1) Waarom staat er een ProRail-logo op die loc?
2) Waarom rijdt er nog een loc achterop mee, en waarom doet men dit nu niet, maar wisselt men steeds van loc bij Rotterdam en Amsterdam?
pi_73154192

Lint 44 te Almelo


Goederentrein te Almelo


Het perron van Mariënberg


Het perron van Coevorden waar geen oude generatie CTA´s meer hangen!


Een doorkijkje naar het perron van Leeuwarden
  zondag 27 september 2009 @ 18:18:15 #22
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_73154683
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport zondag 27 september 2009 @ 18:39:33 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73155235
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:40 schreef James1988 het volgende:


Net dit filmpje gezien op YouTube, maar ik vraag me een paar dingen af.

1) Waarom staat er een ProRail-logo op die loc?
2) Waarom rijdt er nog een loc achterop mee, en waarom doet men dit nu niet, maar wisselt men steeds van loc bij Rotterdam en Amsterdam?
Dit was een proefrit voor ProRail, vandaag het logo. De lok achterop zal er wel zijn om sneller terug te kunnen gaan. Deze zit er nu niet achterop omdat er dan te weinig loks zijn.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73155617
Net nog even naar Den Haag op en neer geweest. Welk helder licht ooit bedacht heeft dat er met schommelboten over die veengrond gestuiterd moet worden....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 27 september 2009 @ 19:45:24 #25
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_73157232
quote:
Die ziet er helemaal vreemd uit. Zou bij iedere deur een paar trappen zitten? Dan ben je de efficiëntie van dubbeldeks al bijna kwijt..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_73158172
Ik zal het voor de liefhebbers nog even in dit topic vermelden, andere was al dicht.

Misschien leuk voor de liefhebbers:
www.openbeelden.nl en tik bijv. in het zoekscherm: trein
je vind hele leuke filmpjes met oude treinen erin.

o.a. dit:
http://www.openbeelden.nl(...)weer_geheel_hersteld
pi_73158514
quote:
Op zondag 27 september 2009 18:00 schreef Socios het volgende:
[ afbeelding ]
Lint 44 te Almelo

[ afbeelding ]
Goederentrein te Almelo

[ afbeelding ]
Het perron van Mariënberg

[ afbeelding ]
Het perron van Coevorden waar geen oude generatie CTA´s meer hangen!

[ afbeelding ]
Een doorkijkje naar het perron van Leeuwarden
Leuke foto's
Toch wel apart dat er toch nog wel best veel goederen op Almelo staan.
pi_73159000
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:21 schreef Heracles25 het volgende:

[..]

Leuke foto's
Toch wel apart dat er toch nog wel best veel goederen op Almelo staan.
STAAN vooral ja. Die trein met die staalrollen staat er al 2 jaar of zo lijkt wel Of zetten ze daar ELKE week weer een nieuwe neer of zo

Die old-school CTA's op de Emmerlijn zijn al een tijdje weg trouwens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 27 september 2009 @ 20:37:37 #29
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73159096
quote:
Op zondag 27 september 2009 18:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Net nog even naar Den Haag op en neer geweest. Welk helder licht ooit bedacht heeft dat er met schommelboten over die veengrond gestuiterd moet worden....
Ben jij niet toevallig een ver familielid van Michael van der Vlis?
pi_73159357
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:37 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ben jij niet toevallig een ver familielid van Michael van der Vlis?
Want?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 27 september 2009 @ 20:45:44 #31
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73159436
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Want?
Had in 1994 al geen vertrouwen meer in de IRM en wilde de Koploper terug, ondanks dat hij niet dagelijks tussen Amsterdam en Utrecht pendelde.
pi_73159727
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

STAAN vooral ja. Die trein met die staalrollen staat er al 2 jaar of zo lijkt wel Of zetten ze daar ELKE week weer een nieuwe neer of zo

Die old-school CTA's op de Emmerlijn zijn al een tijdje weg trouwens.
Volgens mij komen die staalrollen van het bedrijvenpark in Almelo
En je hebt gelijk, die staalrollen staan er heeeel vaak
pi_73161246
2 foto's van 2 museumdiesels van de NMBS in Mariembourg:


pi_73161348
Oh ja dat was dit weekend ook weer Ik wil nog steeds een keer naar Treignes
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73163675
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh ja dat was dit weekend ook weer Ik wil nog steeds een keer naar Treignes
Volgend jaar
Laatste weekend van september
  zondag 27 september 2009 @ 22:31:40 #36
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_73166044
tvp!
pi_73166809
Shit, ik kan geen e-ticket kopen op ns.nl, krijg de volgende foutmelding:
quote:
In verband met technische problemen is de webshop tijdelijk gesloten.

Onze excuses voor het ongemak. Wij zien u graag op een ander moment terug.
Is dit de hele dag/weekend al? Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit nog wordt opgelost in het komende uur... moet ik morgen weer eerder opstaan om een kaartje bij het automaat te kopen...
pi_73167696
quote:
Op zondag 27 september 2009 22:51 schreef shibaloma het volgende:
Shit, ik kan geen e-ticket kopen op ns.nl, krijg de volgende foutmelding:
[..]

Is dit de hele dag/weekend al? Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit nog wordt opgelost in het komende uur... moet ik morgen weer eerder opstaan om een kaartje bij het automaat te kopen...
Luiwammes
Je kan ook gewoon eerder eens een stapel zonder datum kopen en dan alleen afstempelen 's ochtends...
dag
  maandag 28 september 2009 @ 08:03:30 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73171940
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:12 schreef James1988 het volgende:

[..]

Want? Buiten enkele proefritten in Frankrijk waar de vonken er vanafvlogen heb ik nog nooit iets gehoord of gezien van 160 km/h of 200 km/h met 1500 V.
Ah, een "ik zie het niet, dus het kan niet"-adept...

Die vonken in Frankrijk was tijdens een proefrit met 300+ hè, dat moet je er wel even bij vermelden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 28 september 2009 @ 08:39:51 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73172242
Nou, waar rijdt men dan 160 onder 1500 V? Ik weet dat ze in Frankrijk op de klassieke lijnen ook onder 1500 V rijden, maar of men daar 160 of 200 rijdt?
  maandag 28 september 2009 @ 08:41:41 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73172267
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:39 schreef James1988 het volgende:
Nou, waar rijdt men dan 160 onder 1500 V? Ik weet dat ze in Frankrijk op de klassieke lijnen ook onder 1500 V rijden, maar of men daar 160 of 200 rijdt?
quote:
Ah, een "ik zie het niet, dus het kan niet"-adept...
BTW: http://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_9200
En: http://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Capitole_(train)
Et aussi: http://fr.wikipedia.org/wiki/CC_6500
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73172301
Bier und Bratwurst-Alert!!

http://www.eisenbahnfreunde-grenzland.de/

Komende zaterdag Bahnhofsfest in Walheim (onder Aachen)
quote:
Anfang Oktober veranstalten die Eisenbahnfreunde Grenzland im Zuge des Erntedankfestes in Walheim ein großes Bahnhofsfest. Den Besuchern erwarten viele interessante Attraktionen, wie z.B. Gleisbauvorführungen, Besichtigungen des Stellwerks, Stände von anderen Museumsbahnen aus der Region und vieles mehr! Der Eintritt ist frei.
Wir freuen uns auf Ihren Besuch!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 september 2009 @ 08:46:49 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73172306
Ok, dat wist ik niet. Bij deze geef ik dan toe dat ik fout zat.

Blijft staan: waarom blijt men in NL dan op 140 km/h steken, en zegt men dat voor hogere snelheden 1500V niet genoeg is?
  maandag 28 september 2009 @ 08:49:46 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73172340
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:46 schreef James1988 het volgende:
Ok, dat wist ik niet. Bij deze geef ik dan toe dat ik fout zat.
NP
quote:
Blijft staan: waarom blijt men in NL dan op 140 km/h steken, en zegt men dat voor hogere snelheden 1500V niet genoeg is?
Goede vraag. Zal wel te maken hebben met kortere halte-afstanden, slappere grond. Plus het feit dat je, om harder te rijden, ook de hele seinplaatsing op een baanvak overhoop moet halen. Pas sinds de jaren '80 wordt er bovenleiding gebouwd die geschikt is voor 160 (Schiphollijn, Flevolijn), met de oudere bovenleiding wil het niet zo.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73172430
Er reed vanochtend een VIRM 4 als stopper gouda naar amsterdam



Geen overvolle DD-AR met je brakke hoofd

pi_73172597
Mijn lief heeft ook altijd geluk.

In plaats van DD-AR had ie eerder al een keertje een VIRM4, en vanmorgen vroeg een koploper!
Noes. ;{ Ik wil ook.
pi_73173012
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:46 schreef James1988 het volgende:
Ok, dat wist ik niet. Bij deze geef ik dan toe dat ik fout zat.

Blijft staan: waarom blijt men in NL dan op 140 km/h steken, en zegt men dat voor hogere snelheden 1500V niet genoeg is?
Kwam deze discussie niet in een vorig topic al eens langs?

Volgens mij was het antwoord dat 200 km/u onder 1500V in Frankrijk weliswaar voorkomt, maar dat dat erg veel slijtage veroorzaakt en daarom niet echt wenselijk is. (Alhoewel er toen niet bij stond wat voor slijtage)
  maandag 28 september 2009 @ 09:37:46 #48
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73173086
quote:
Op maandag 28 september 2009 09:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Kwam deze discussie niet in een vorig topic al eens langs?
Ja, komt telkens terug.
quote:
Volgens mij was het antwoord dat 200 km/u onder 1500V in Frankrijk weliswaar voorkomt, maar dat dat erg veel slijtage veroorzaakt en daarom niet echt wenselijk is. (Alhoewel er toen niet bij stond wat voor slijtage)
Voornamelijk rijdraadslijtage.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73173597
Kreeg gisteren gewoon een overgang 2-1 dagkaart van de conductrice
pi_73174076
quote:
Op maandag 28 september 2009 10:04 schreef RubenK het volgende:
Kreeg gisteren gewoon een overgang 2-1 dagkaart van de conductrice
Waarom? Dat wil ik ook wel
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 september 2009 @ 10:29:24 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73174088
Ze waren op de stations druk bezig uitdelen met zakdoekjes vanwege Mexicaanse griep. Alsof het wat helpt
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 28 september 2009 @ 10:32:23 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73174153
Met +6 vanuit Rotterdam vertrokken met Fyra, met +12 in Amsterdam aangekomen... lang leve rijpaden...
pi_73175194
Hoezo, niet profielvrij?

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73177892
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:39 schreef James1988 het volgende:
Nou, waar rijdt men dan 160 onder 1500 V? Ik weet dat ze in Frankrijk op de klassieke lijnen ook onder 1500 V rijden, maar of men daar 160 of 200 rijdt?
Tussen Den haag HS en Schiphol
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 28 september 2009 @ 13:14:58 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73177954
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:12 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Tussen Den haag HS en Schiphol
Hoewel het niet in Frankrijk ligt, beantwoordt dit antwoord keurig het eerste deel van de vraag.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 september 2009 @ 13:15:33 #56
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73177966
Wel alleen de Thalys natuurlijk
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73178942
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hoewel het niet in Frankrijk ligt, beantwoordt dit antwoord keurig het eerste deel van de vraag.
Tussen Mariahoeve en Hoofddorp ja En tussen Helmond en Horst-Sevenum kan het ook. Maar goed, het blijven uitzonderingen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73178972
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:15 schreef Peterselieman het volgende:
Wel alleen de Thalys natuurlijk
Met de wind mee?

-----

Geheel ander vraagje, las vandaag iets over magnetische remmen. Maakt dat zo'n groot verschil tussen de aantrekkingskracht tussen rails en remblok en de zwaartekracht van het gewicht dat al op de wielstellen drukt (en dus ook op de remblokken en de rails) dat dat nodig is? Is het rendement niet nihil?

Hoewel alle kleine beetjes bij een noodremming helpen zou het nog meer helpen als de rem de wielen van de rails tilt of niet? (De schade aan de rails ligt aanzienlijk lager dan bij een flink beschadigd treinstel + claims van gewonden) Al is het natuurlijk wel fijn dat je na een wat minder ingrijpende noodremming gewoon verder kan rijden.
hula
  maandag 28 september 2009 @ 13:57:31 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73179074
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:53 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Geheel ander vraagje, las vandaag iets over magnetische remmen. Maakt dat zo'n groot verschil tussen de aantrekkingskracht tussen rails en remblok en de zwaartekracht van het gewicht dat al op de wielstellen drukt (en dus ook op de remblokken en de rails) dat dat nodig is? Is het rendement niet nihil?

Hoewel alle kleine beetjes bij een noodremming helpen zou het nog meer helpen als de rem de wielen van de rails tilt of niet? (De schade aan de rails ligt aanzienlijk lager dan bij een flink beschadigd treinstel + claims van gewonden) Al is het natuurlijk wel fijn dat je na een wat minder ingrijpende noodremming gewoon verder kan rijden.
Het contactvlak tussen wiel en rail is ca. een rijksdaalder groot. Je kunt daar dus niet zo veel remkracht op uitoefenen voordat het wiel stilstaat en de trein doorglijdt. Dan is een railrem wel handig. Die maak je vervolgens magnetisch om nog wat extra wrijvingskracht te genereren.

Dat bedoel je toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 28 september 2009 @ 14:03:10 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73179228
Zojuist twee keer Protos door Utrecht Centraal richting Amersfoort.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73179264
Gaat het hier serieus om magnetische blokken staal die _KLOENK_ op de rails geplakt worden? Alle passagiers *SPLUDDER* tegen de voorruit aan natuurlijk

Of gaat het hier om remmen gebaseerd op magnetische inductie, zoals ook in vrachtwagens en bussen toegepast worden?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73179373
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Gaat het hier serieus om magnetische blokken staal die _KLOENK_ op de rails geplakt worden? Alle passagiers *SPLUDDER* tegen de voorruit aan natuurlijk

Of gaat het hier om remmen gebaseerd op magnetische inductie, zoals ook in vrachtwagens en bussen toegepast worden?
Nee gaat om blokken die fysiek contact maken met de rails en ondertussen magnetisch zijn zodat ze wat harder op de rails "getrokken" worden.

De andere vorm, die niet fysiek contact maakt met de rails, is niet toegestaan vanwege verstoring van de ATB en het smelten van de spoorstaaf.
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het contactvlak tussen wiel en rail is ca. een rijksdaalder groot. Je kunt daar dus niet zo veel remkracht op uitoefenen voordat het wiel stilstaat en de trein doorglijdt. Dan is een railrem wel handig. Die maak je vervolgens magnetisch om nog wat extra wrijvingskracht te genereren.

Dat bedoel je toch?
Nee, ik bedoel, wat heeft dat extra beetje magnetische kracht voor rendement bovenop de toch al vrij ingrijpende staaf die op de rails wordt gedrukt om af te remmen.
hula
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 september 2009 @ 14:11:22 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73179418
Ik weet van de ICM dat ze een blok hebben dat ze bij lange stilstand op de rails kunnen zetten, zodat de trein geen meter verrijdt. Lijkt me dat dat wel iets magnetisch is.

Lijkt me niet aan te bevelen om mee te remmen. Dan is ABS een stuk beter, als gaat de trein daar wel wat van schokken.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 28 september 2009 @ 14:11:50 #64
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73179431
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:09 schreef NikkelCobalt het volgende:

Nee, ik bedoel, wat heeft dat extra beetje magnetische kracht voor rendement bovenop de toch al vrij ingrijpende staaf die op de rails wordt gedrukt om af te remmen.
Je onderschat de kracht denk ik.

De railrem wordt niet op de rails gedrukt, want dan zou je de trein uit de rails kunnen duwen. Er zit een vrij ingewikkelde permanent-magneet in die elektrisch te activeren is (zoiets, het is dus geen elektromagneet). Ik heb dat ding wel eens een zware ijzeren plaat zien optillen bij een demonstratie.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73179643
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:09 schreef NikkelCobalt het volgende:

De andere vorm, die niet fysiek contact maakt met de rails, is niet toegestaan vanwege verstoring van de ATB en het smelten van de spoorstaaf.
Het smelten van de spoorstaaf Zo'n vaart zal dat heus niet lopen lijkt me. En waarom zou jouw magnetische railrem de ATB niet verstoren en mijn magnetische schijfrem wel?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73179760
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:11 schreef Peterselieman het volgende:
Ik weet van de ICM dat ze een blok hebben dat ze bij lange stilstand op de rails kunnen zetten, zodat de trein geen meter verrijdt. Lijkt me dat dat wel iets magnetisch is.

Lijkt me niet aan te bevelen om mee te remmen. Dan is ABS een stuk beter, als gaat de trein daar wel wat van schokken.
De magneetrem wordt ook alleen gebruikt voor noodremmingen en als parkeerrem
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je onderschat de kracht denk ik.

De railrem wordt niet op de rails gedrukt, want dan zou je de trein uit de rails kunnen duwen. Er zit een vrij ingewikkelde permanent-magneet in die elektrisch te activeren is (zoiets, het is dus geen elektromagneet). Ik heb dat ding wel eens een zware ijzeren plaat zien optillen bij een demonstratie.
Mijn vraag kwam nav een artikel in de railhobby. Voor een summiere uitleg zie de wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetrem

Nee hij wordt echt fysiek op de rails gedrukt, er zit een magneetstaaf (ICM heeft een elektrische, VIRM een permamente die wordt opgegeven door een andere staaf langs te schuiven). Onder de magneetstaaf zitten dan remschoenen. Om het uit de rails drukken te voorkomen is een vernuftige constructie bedacht, dat stuk moet ik nog even beter lezen over hoe dit werkt. Zie daarvoor ook het bronartikel. Als je interesse hebt (en geen abo) kan ik het stuk wel even opsturen.
hula
pi_73179791
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het smelten van de spoorstaaf Zo'n vaart zal dat heus niet lopen lijkt me. En waarom zou jouw magnetische railrem de ATB niet verstoren en mijn magnetische schijfrem wel?
Daarbij gebruikt men wervelstromen. Zie ook in mijn vorige post aangehaalde wikipedia artikel
hula
pi_73179816
oh ik had het dus niet over die wervelstroommagneetremmen waarover gesproken wordt in dat wiki-artikel
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Of gaat het hier om remmen gebaseerd op magnetische inductie, zoals ook in vrachtwagens en bussen toegepast worden?
Maar okee, daar wordt het contactoppervlak wiel-rail niet groter van natuurlijk...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73179874
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:28 schreef Dr_Flash het volgende:
oh ik had het dus niet over die wervelstroommagneetremmen waarover gesproken wordt in dat wiki-artikel
Ja, maar gewone magneten zijn blijkbaar niet schadelijk, terwijl opgewekte wervelstromen dat wel zijn.

Volgens mij hetzelfde als dat een magneetje langs een draadje houden waar stroom door loopt niet zo'n probleem is, maar zodra je het door een spoel haalt dat dat wel invloed heeft
quote:
Maar okee, daar wordt het contactoppervlak wiel-rail niet groter van natuurlijk...
Ik begrijp je niet helemaal denk ik? Het heeft iig niks te maken met wielen. De magneetrem in deze is gewoon een anker
hula
pi_73180090
Ik doelde op een soort schijfrem-actig iets, alleen dan niet "aangedreven" door blokken, maar door magnetische inductie. Zeg maar een halfronde plaat die ronddraait tussen 2 magneten. Als je de magneten activeert zal de halfronde plaat ernstig gestimuleerd worden om tussen die 2 magneten in te blijven hangen. Natuurkundeproefje van vroegah
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73180148
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik doelde op een soort schijfrem-actig iets, alleen dan niet "aangedreven" door blokken, maar door magnetische inductie. Zeg maar een halfrond plaat die ronddraait tussen 2 magneten. Als je de magneten activeert zal de halfronde plaat ernstig gestimuleerd worden om tussen die 2 magneten in te blijven hangen. Natuurkundeprofje van vroegah
Ah zo. Nee dat soort systemen zijn meer geschikt voor het rustig afremmen
hula
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 september 2009 @ 14:42:32 #72
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73180173
Doet me denken aan de tweede commercial in dit filmpje:

Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 28 september 2009 @ 14:52:14 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73180399
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:31 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, maar gewone magneten zijn blijkbaar niet schadelijk, terwijl opgewekte wervelstromen dat wel zijn.
Wervelstromen wisselen en kunnen dus andere stromen induceren, dat kunnen gelijkstromen niet. Zie je natuurkundeboek van de middelbare school.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73180484
quote:
Het Centraal Station in Amsterdam is maandagmiddag gedeeltelijk ontruimd wegens een verdacht pakketje.
© ANP

De perrons twee en drie zijn niet meer toegankelijk voor het publiek, liet een woordvoerster van het Korps landelijke politiediensten weten.

De melding van het verdachte pakketje kwam rond twintig over twee binnen. Het voorwerp ligt in een trein die bij een van de twee perrons stond. Een specialist van de politie is onderweg om het pakketje te onderzoeken.
nu.nl

Zeker weer eoa klapjosti die zijn broodtrommel vergeten is
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73180574
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:52 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wervelstromen wisselen en kunnen dus andere stromen induceren, dat kunnen gelijkstromen niet. Zie je natuurkundeboek van de middelbare school.
Dat zeg ik. Maar weet je ook het antwoord op mijn orginele vraag?
hula
pi_73180984
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Zeker weer eoa klapjosti die zijn broodtrommel vergeten is
Inmiddels:
quote:
Op last van de politie is maandagmiddag al het treinverkeer rondom het Centraal Station stilgelegd, zo meldt AT5.
Als dat maar goed gaat als ik zometeen van Ede naar Utrecht wil.....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 september 2009 @ 16:01:57 #77
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73182287
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:58 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Maar weet je ook het antwoord op mijn orginele vraag?
Kun je die herformuleren zodat een eenduidig antwoord mogelijk is?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 28 september 2009 @ 16:02:14 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73182299
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Inmiddels:
[..]

Als dat maar goed gaat als ik zometeen van Ede naar Utrecht wil.....
Net op de radio: loos alarm.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73182567
Ik las het ja. Nou gelukkig maar
quote:
Een bommenspecialist van de politie stelde rond tien voor drie vast dat er geen sprake was van een bom. Wat het dan voor pakketje was, kon de woorvoerster niet zeggen.
Hoewel ik dit soort passages ergens niet helemaal geruststellend vind, maar okee
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73183113
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

Kun je die herformuleren zodat een eenduidig antwoord mogelijk is?
Overwegende het feit dat een magneetrem (het onderdeel remschoen althans) in dagelijks gebruik bij de NS daadwerkelijk fysiek contact maakt met de rails.

Overwegende het feit dat een magneetrem alleen wordt gebruikt bij noodremmingen en parkeerstand.

Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft

Is de vraag: Geeft de magnetische aantrekking tussen rails en rem zoveel extra kracht dat dit echt rendabel is? Het gewicht van de trein zelf drukt hier immers ook al op.
hula
pi_73183299
Ik denk dat je iets essentieels mist tussen "drukken" en "trekken" Je drukt die balk dan niet tegen de rails, want dan zou je onderdruk op de wielen creëren en mogelijk de trein juist uit de rails duwen, zoals Duvel al aangaf. Je legt die balk op de rails, die zich er magnetisch hard aan vast zuigt. Denk ik dan Maar goed, het is niet mijn vakgebied

Overigens:
quote:
Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft


Whut?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73184153
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik denk dat je iets essentieels mist tussen "drukken" en "trekken" Je drukt die balk dan niet tegen de rails, want dan zou je onderdruk op de wielen creëren en mogelijk de trein juist uit de rails duwen, zoals Duvel al aangaf. Je legt die balk op de rails, die zich er magnetisch hard aan vast zuigt. Denk ik dan Maar goed, het is niet mijn vakgebied
Uit mijn artikelen begrijp ik dat het een samenwerking is tussen kracht van bovendruk (de wielstellen met de trein) en aantrekking naar de rails toe. Dubbelop zegmaar.
quote:
Overigens:
[..]

Whut?
Ja, geen contact met wielen, maar alleen een massief remblok
hula
  maandag 28 september 2009 @ 17:30:21 #83
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73185134
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:27 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Overwegende het feit dat een magneetrem (het onderdeel remschoen althans) in dagelijks gebruik bij de NS daadwerkelijk fysiek contact maakt met de rails.

Overwegende het feit dat een magneetrem alleen wordt gebruikt bij noodremmingen en parkeerstand.

Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft

Is de vraag: Geeft de magnetische aantrekking tussen rails en rem zoveel extra kracht dat dit echt rendabel is? Het gewicht van de trein zelf drukt hier immers ook al op.
Jouw overwegingen in overweging nemende, overweeg ik het antwoord "ja" te geven. Daarbij in overweging nemende dat indien het niet rendabel zou zijn, men er niet hele materieelparken mee zou hebben uitgerust.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 28 september 2009 @ 17:30:44 #84
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73185152
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:57 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, geen contact met wielen, maar alleen een massief remblok
Ja, een ontsporing remt sneller dan met een railrem, en nu?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73186165
quote:
Op maandag 28 september 2009 17:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jouw overwegingen in overweging nemende, overweeg ik het antwoord "ja" te geven. Daarbij in overweging nemende dat indien het niet rendabel zou zijn, men er niet hele materieelparken mee zou hebben uitgerust.
Ja misschien is rendabel niet helemaal het goede woord. Maar het moet ook in verhouding staan met de prijs die ervoor betaald word. Anders kan men net zo goed gevulde jerrycans aan een touwtje naar buiten gooien om af te remmen.
quote:
Op maandag 28 september 2009 17:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, een ontsporing remt sneller dan met een railrem, en nu?
Geen materiele schade hopen we
hula
pi_73189111
Gaaf. Een ontsporing zonder materiële schade
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73189922
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Gaaf. Een ontsporing zonder materiële schade
Nee goed, dat is onzin natuurlijk. Maar wat dacht je van een een remblok met een flens
hula
  maandag 28 september 2009 @ 19:49:38 #88
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73190025
quote:
Op maandag 28 september 2009 11:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoezo, niet profielvrij?

[ afbeelding ]
Die beelden krijg je volgens mij om de paar maanden te zien.
pi_73190360
tvp
pi_73192730
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:46 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Nee goed, dat is onzin natuurlijk. Maar wat dacht je van een een remblok met een flens
Dit, deze of toch deze remmen vast ook goed
dag
pi_73193384
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:03 schreef Peter het volgende:

[..]

Dit, deze of toch deze remmen vast ook goed
Zonder meer. "HC, noodremming, gooit u even een snel ankertje uit?"
hula
  maandag 28 september 2009 @ 21:22:56 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73193554
Over noodremmingen gesproken... de Fyra (V 17.45 Asd) maakte er daarstraks eentje, midden op de HSL-Zuid tussen wat kassen in (Zoetermeer, geloof ik). Een minuut of twee later reed de boel weer.

In Rotterdam even met de trainmanager staan praten (Hoi Arie :w) en hij wist mij te vertellen dat die loc wel vaker dat soort kuren heeft. Even de computer resetten en men kan weer verder...

Lijkt me niet de bedoeling, stel je voor dat een goederentrein Rotterdam - Milaan door een Traxx wordt gereden, en men iedere 20 minuten tot stilstand komt en de computer moet resetten... wordt een lang ritje dan
pi_73193916
Ik heb even twee dagen onder een steen gezeten, is er ergens een plek met foto's of beelden van de berging bij Barendrecht? Ik ben er zondag langsgereden maar ik zag alleen die Class 66 op zijn kant liggen, de rest werd verborgen achter een tactisch geplaatst treinstel.
pi_73194002
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:22 schreef James1988 het volgende:
Over noodremmingen gesproken... de Fyra (V 17.45 Asd) maakte er daarstraks eentje, midden op de HSL-Zuid tussen wat kassen in (Zoetermeer, geloof ik). Een minuut of twee later reed de boel weer.

In Rotterdam even met de trainmanager staan praten (Hoi Arie :w) en hij wist mij te vertellen dat die loc wel vaker dat soort kuren heeft. Even de computer resetten en men kan weer verder...

Lijkt me niet de bedoeling, stel je voor dat een goederentrein Rotterdam - Milaan door een Traxx wordt gereden, en men iedere 20 minuten tot stilstand komt en de computer moet resetten... wordt een lang ritje dan
Arie leest mee?

Resetten, dat moesten ze toch ook steeds met die railhoppers?
hula
  maandag 28 september 2009 @ 21:35:16 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73194052
Geen idee of Arie meeleest, maar mocht hij dat doen dan zwaai ik alvast naar 'm.

* James1988 zwaait ook naar railcateraar Daniël
  maandag 28 september 2009 @ 21:36:44 #96
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73194106
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:34 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Arie leest mee?

Resetten, dat moesten ze toch ook steeds met die railhoppers?
Als een doodnormale stoptrein of locomotief meer software benodigd dan een HSL-trein, dan doet de fabrikant iets fout.
pi_73194552
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:27 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Overwegende het feit dat wanneer je echt goed in de ankers wilt, je beter kan zorgen dat je het contact tussen de wielen en de rails opheft
Huh? Je wilt meer grip op rails, dus je het contact tussen de wielen en de rails opheffen? Leg mij dat eens uit?

[ Bericht 96% gewijzigd door TeringHenkie op 28-09-2009 21:53:08 ]
pi_73194778
Sowieso lijkt me zo'n magneetrem slecht voor de rails, vooral als je toevallig over een wissel rijdt. Rost de rem dan niet al het metaal door de ballast heen? De railstaven bij wissels lopen niet altijd even afgerond af, en lopen heel smal aan.
pi_73194838
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:50 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Huh? Je wilt meer grip op rails, dus je het contact tussen de wielen en de rails opheffen? Leg mij dat eens uit?
Ja, het idee was wel dat dan de (magneet)remblokken het enige contact tussen rail en wielstel vormde
hula
pi_73195025
En dat een rem met magnetische wrijving de spoorstromen beïnvloedt lijkt me niet erg relevant, hoelang duurt zo'n snelremming nou? Je zal waarschijnlijk krijgen dat alle passagiers met metalen objecten allemaal naar de vloer getrokken worden
pi_73195128
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:56 schreef TeringHenkie het volgende:
En dat een rem met magnetische wrijving de spoorstromen beïnvloedt lijkt me niet erg relevant, hoelang duurt zo'n snelremming nou? Je zal waarschijnlijk krijgen dat alle passagiers met metalen objecten allemaal naar de vloer getrokken worden
Ja, daar was het me eigenlijk ook om te doen. Ik zie niet in in hoeverre die magnetische stromen voor een redelijke rendement kunnen zorgen bij het remmen.

Ik noemde hier de magneetremmen zodat het duidelijk was dat het om


en niet om de standaard treinrem
hula
pi_73195428
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:59 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, daar was het me eigenlijk ook om te doen. Ik zie niet in in hoeverre die magnetische stromen voor een redelijke rendement kunnen zorgen bij het remmen.

Ik noemde hier de magneetremmen zodat het duidelijk was dat het om
[ afbeelding ]

en niet om de standaard treinrem
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel vermogen door die spoelen heen te pompen. Onthoudt dat er 4000 ampere van de bovenleiding getrokken kan worden Dan remt zo'n magneet wel af

(ik kan uit ervaring melden dat de ICM fysieke magneetrem aardig meurt als hij gebruikt wordt bij 120, en dan een ICM dan ook rap stil kan staan )
  maandag 28 september 2009 @ 22:10:08 #103
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73195507
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:36 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Als een doodnormale stoptrein of locomotief meer software benodigd dan een HSL-trein, dan doet de fabrikant iets fout.
De Railhopper was geen doodnormale stoptrein natuurlijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73195539
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:07 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel vermogen door die spoelen heen te pompen. Onthoudt dat er 4000 ampere van de bovenleiding getrokken kan worden Dan remt zo'n magneet wel af

(ik kan uit ervaring melden dat de ICM fysieke magneetrem aardig meurt als hij gebruikt wordt bij 120, en dan een ICM dan ook rap stil kan staan )
Ja, dat komt van de frictie. Als jij heel hard in je handjes wrijft ga je dat ook ruiken

Maar mijn vraag was, in hoeverre remt het magnetische deel van die rem af? Door druk van het treinstel zelf drukt die rem al met een bepaald aantal N op de rails. Waarom ook nog een magneet?
hula
pi_73195867
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:11 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, dat komt van de frictie. Als jij heel hard in je handjes wrijft ga je dat ook ruiken

Maar mijn vraag was, in hoeverre remt het magnetische deel van die rem af? Door druk van het treinstel zelf drukt die rem al met een bepaald aantal N op de rails. Waarom ook nog een magneet?
Omdat treinwielen maar een paar cm^2 contactoppervlakte hebben. Treinen zijn niet zo luxe uitgeveerd als auto's, dus het lijkt me stug dat een noodremming voor veel neerwaartse druk op de rails zorgt.

Stel, je bent mcn in een trein die een intercity-dienst rijdt en je bent voor de zoveelste keer in de week vertraagd, wat doe je dan?

  maandag 28 september 2009 @ 22:19:39 #106
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_73195875
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:52 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, het idee was wel dat dan de (magneet)remblokken het enige contact tussen rail en wielstel vormde
Dan kan je beter de wielen afschaffen.....
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_73196004
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:19 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Dan kan je beter de wielen afschaffen.....
En dat je dan als het ware de magneet gebruikt om de trein op de rails te laten zweven, zodat je geen lawaai of slijtage krijgt.
pi_73196139
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:19 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Omdat treinwielen maar een paar cm^2 contactoppervlakte hebben. Treinen zijn niet zo luxe uitgeveerd als auto's, dus het lijkt me stug dat een noodremming voor veel neerwaartse druk op de rails zorgt.
Wat hebben de wielen hiermee te maken? Misschien mis ik iets?

Noodremming gaat overigens altijd met, mits aanwezig, magneetrem.
hula
pi_73196251
Nog even over Barendrecht trouwens: Ik vind het erg grappig om de verhalen van de verschillende kanten te lezen

Op spoorsites lees je overal "de tank dit" en "de tank dat" en "de twee 6400's en de Class66" vaak ook nog met de nummers erbij.

Op de site van Defensie lees je dan weer "de Buffel" (Buffel? WTF Oh wacht, wat ZIJ Buffel noemen...), "Leopard 2 bergingsvoertuig" maar aan de andere kant gaat het over "treinstellen" en "de gele, de rode en de zwarte locomotief"

Dat wou ik nog even kwijt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 september 2009 @ 22:30:53 #110
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73196350
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied.

Overigens, vandaag een collega zo ongeveer gek gekregen omdat ik zei dat ik +10 had (ja, dat zei ik letterlijk zo). "+10? Wat is dat?" "10 minuten vertraging" "Oh, zeg dat dan, ik ken al die termen niet joh... +5, +10, mij zegt het niks maar ik heb mijn portie spoorterminologie voor vandaag wel weer gehad!"
pi_73196499
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef James1988 het volgende:
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied.

Overigens, vandaag een collega zo ongeveer gek gekregen omdat ik zei dat ik +10 had (ja, dat zei ik letterlijk zo). "+10? Wat is dat?" "10 minuten vertraging" "Oh, zeg dat dan, ik ken al die termen niet joh... +5, +10, mij zegt het niks maar ik heb mijn portie spoorterminologie voor vandaag wel weer gehad!"
Ze dacht dat je 10 dagen over tijd was
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73196525
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]

Dat wou ik nog even kwijt
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef James1988 het volgende:
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied.
[..]
Gelukkig heb ik brede interesses

Bergepanzer 2 "Büffel" vs 6400 & class66

Overigens kan ik dit ongeluk reconstrueren met mijn 513-9 en geelgrijs en rode 6400. Heb alleen geen 66 van ERS
hula
pi_73196675
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:35 schreef NikkelCobalt het volgende:
Overigens kan ik dit ongeluk reconstrueren
Dat lijkt me knap Heb je ook 10 ketelwagens met Zippo Lighter Fluid? containers vol met kinderspeelgoed in HO?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73196719
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:26 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Wat hebben de wielen hiermee te maken? Misschien mis ik iets?

Noodremming gaat overigens altijd met, mits aanwezig, magneetrem.
Ik dacht dat je het over de wieldruk had ipv. de druk van de magneetrem. Maar blijkbaar is een magneet sneller dan een lucht/vloeistofzuiger.
pi_73196761
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat lijkt me knap Heb je ook 10 ketelwagens met Zippo Lighter Fluid? containers vol met kinderspeelgoed in HO?
Nee dat niet Weet je wel hoeveel 10 ketelwagens kosten. Zoveel geld heb ik niet.
hula
  maandag 28 september 2009 @ 22:43:23 #116
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73196839
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ze dacht dat je 10 dagen over tijd was
"Ze" heet Maarten... lijkt me niet dus
pi_73197060
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:39 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ik dacht dat je het over de wieldruk had ipv. de druk van de magneetrem. Maar blijkbaar is een magneet sneller dan een lucht/vloeistofzuiger.
De magneetrem wordt sowieso naar beneden gelaten door een luchtmechaniek. (Bij een tram dan weer niet)

Maar nu ik eens verder lees kan het inderdaad wel eens zo zijn dat het niet eens gaat om de druk op de staaf maar dat hij alleen trekt aan een staaf die magnetisch aan de rails is geplakt.

Maar vind het maar vreemd. Hoe strakker 2 objecten op elkaar zitten, hoe lastiger het is om wrijving te veroorzaken immers. Kleefkracht van een magneetrem is volgens mijn bron 84 kN. Maarja zet daar 400 ton trein tegenover...

(uiteraard snap ik ook dat er geen koelkastmagneetjes onder een trein hangen )
hula
pi_73197495
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Maar vind het maar vreemd. Hoe strakker 2 objecten op elkaar zitten, hoe lastiger het is om wrijving te veroorzaken immers.
Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73197607
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving.
Oke, natuurkundiger beter verantwoorde reactie. Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?
hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 01:15:48 #120
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_73200709
Ik wil met de jaarwisseling een weekje naar Kopenhagen met de citynightline. Is het aan te raden om een ligplaats te nemen, of zijn die slaapstoelen ook wel prima? En als je een ligplaats hebt, kan je dan ook nog wel ergens zitten? En is dit het goede topic?
Ook geen sig dus
pi_73200732
Slaapstoel of gewone stoel is voldoende imo. Ligplaats altijd stoempen.
  dinsdag 29 september 2009 @ 01:20:05 #122
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_73200742
Mja, ik ben 1,90 en vrij breed gebouwd (niet dik ). Is daar een beetje ruimte voor?
Ook geen sig dus
  dinsdag 29 september 2009 @ 01:44:56 #123
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73200889
Ik zit deze hele pagina magneetremmen en wervelstroomremmen door elkaar te halen, bloedirritant
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 29 september 2009 @ 06:23:47 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73201407
quote:
'Treinproject Air France-KLM en Veolia loopt vast'

AMSTERDAM - Het treinproject van Air France-KLM en Veolia, die samen hogesnelheidstreinen wilden exploiteren, zit in een impasse. Dat meldde de Franse zakenkrant Les Echos maandag op basis van bronnen.

De twee partijen zouden niet langer op dezelfde golflengte zitten, aldus de Franse krant. Volgens ingewijden zou de luchtvaartmaatschappij onder meer terughoudend zijn, omdat Franse regelgeving over de mogelijkheden van het vervoer nog steeds onduidelijk is.

Volgens Les Echos nemen de partners de komende weken een definitieve beslissing over het project.


Vorig jaar september lieten de twee weten in het hogesnelheidsnetwerk te willen stappen. Air France-KLM en Veolia wilden vanaf 2010 treinen laten rijden tussen Parijs, Amsterdam en Londen.

Deze markt wordt nu nog gedomineerd door staatsbedrijven als SNCF en Deutsche Bahn en de bedrijven Thalys en Eurostar. In 2010 moet het Europese spoornetwerk open gaan voor concurrentie.
bron:: nu.nl

  dinsdag 29 september 2009 @ 07:54:43 #125
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73201736
quote:
Op maandag 28 september 2009 23:02 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?
Is gras groen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:03:03 #126
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73201788
Lekker betrouwbaar, die Fyra. 7.45 V uit Amsterdam reed niet (volgens de reisplanner), die om 8.00 uit Rotterdam rijdt ook niet. En dat wordt om 7.58 omgeroepen... ze willen een Beneluxje doen?
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:12:07 #127
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73201892
Lieve James,

Koop een dagboek.

Kusjes,

Duvel
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:30:30 #128
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73202053
Ik lees net dat Bert Klerk het spoor wil sluiten als het goederenvervoer niet veiliger wordt. Nu heeft ie een punt, want ik geloof niet dat de gemiddelde goederenvervoerder stond te springen om ATB-Vv in te bouwen, alleen: heeft ie juridisch een poot om op te staan? Ik vermoed van niet. ATB-Vv is immers niet af te dwingen i.v.m. Europese regels (idiotie, maar goed).

Daarnaast had hij geloof ik een opmerking over wegbekendheid, maar dat argument is als ik me niet vergis laatst door de rechter van tafel geveegd in het proces rondom de aanrijding in Arnhem.

Andere meningen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport dinsdag 29 september 2009 @ 08:48:47 #129
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73202236
Er moet gewoon duidelijk in de wet komen te staan wat wegbekendheid is. Een machinist wordt nu gevraagd of ie er al eens heeft gereden, en zo ja (ook al was het tien jaar terug) dan heeft ie wegbekendheid (bij een aantal goederenvervoerders tenminste).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73203183
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 08:30 schreef Duvel het volgende:
Ik lees net dat Bert Klerk het spoor wil sluiten als het goederenvervoer niet veiliger wordt.
Ohne weiteres klinkt dit een beetje als een voorstel voor euthanasie bij een verkoudheidje. Waar lees je dat en/of waar kunnen we meer lezen?

Oh wacht: http://www.volkskrant.nl/(...)oor_goederenvervoer. Euthanasie voor een fikse longontsteking dan. Want hoe graag ik het zelf ook zou zien het hele goederenvervoer per spoor stilleggen is geen realistische optie natuurlijk.

[ Bericht 22% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 09:56:55 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73203912
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 07:54 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is gras groen?
Maar waarom magnetisme dan
hula
pi_73204062
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:24 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Maar waarom magnetisme dan
Om de normaalkracht, en daarmee de wrijving, te vergroten dus.
pi_73204204
En omdat lijm slecht is voor het milieu. Tsjonge, wat begrijp je nou niet??
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73204233
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Om de normaalkracht, en daarmee de wrijving, te vergroten dus.
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet, alleen de normaalkracht van de magneetrem tegen de railstaaf vermeerderd met de kleefkracht van de magneet.

De magneetremstaaf wordt alleen maar zachtjes tegen de rails gedrukt, de magneet doet het verdere (rem)werk.
hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 10:44:10 #135
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73204322
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:39 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet, alleen de normaalkracht van de magneetrem tegen de railstaaf vermeerderd met de kleefkracht van de magneet.

De magneetremstaaf wordt alleen maar zachtjes tegen de rails gedrukt, de magneet doet het verdere (rem)werk.
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73204402
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet,
Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.

Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:44 schreef Duvel het volgende:
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
Ja, waarbij je dus aan moet tekenen dat alles wat je aan normaalkracht op de magneetrem zet, ten koste gaat van de normaalkracht op de wielen. Alleen het magnetisme levert dus een extra aantrekkingskracht.

[ Bericht 9% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 10:54:36 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73204736
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
Ja dat is volgens mijn bron artikel dus niet zo Die stelt dat de normaalkracht die zorgt voor de wrijving geheel wordt veroorzaakt door de kleefkracht van de magneet.

Dat wil ik wel geloven, maar vervolgens vraag me dan af waarom men niet gewoon een remblok onder de trein hangt die ervoor zorgt dat de normaalkracht op de gehele bogie op de rails wordt gebracht.
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.

Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd
Minder contactoppervlak is meer vertraging? Maar ik snap sowieso niet wat de wielen hier mee te maken hebben
hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:03:06 #138
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73204768
Ik stop er mee.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73204947
Ik ga m'n vraag wel naar de Railhobby mailen
hula
pi_73205060
Maar even een mooie trein erbij dan

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73205146
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar even een mooie trein erbij dan

[ afbeelding ]
Sooooow die gaat echt hard

Ik hoop maar dat hij goed kan remmen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73205378
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Sooooow die gaat echt hard

Ik hoop maar dat hij goed kan remmen
Ik hoop het ook

hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 12:59:44 #143
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_73207770
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:10 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik ga m'n vraag wel naar de Railhobby mailen
Tja de Railhobby, als die het niet weten, dan weet niemand het.
pi_73207844
Het gaat niet om weten. Het gaat om ermee om te kunnen gaan dat NiCo het gewoon niet wil begrijpen Ik kan daar niet mee omgaan. Misschien de Railhobby wel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 29 september 2009 @ 13:16:20 #145
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73208163
Weet iemand goede boeken over oude spoorlijnen en/of oud treinmaterieel?
Informatie over de vroegere Lokaalspoorwegen lijken mij ook interessant.

Heb inmiddels, na een grote zoekactie, het boek "Spoorzoeken. Langs de littekens van een tijdperk." bestelt via bol.com (2dehands).
Hij heeft er een tijdje niet gestaan, maar hij was ineens weer te vinden

Zit momenteel ook even nicospilt.com door te lezen

[ Bericht 7% gewijzigd door greavy op 29-09-2009 13:36:57 ]
pi_73208721
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Het gaat niet om weten. Het gaat om ermee om te kunnen gaan dat NiCo het gewoon niet wil begrijpen Ik kan daar niet mee omgaan. Misschien de Railhobby wel
Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verward
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:59 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

Tja de Railhobby, als die het niet weten, dan weet niemand het.
Heb wel betere bronnen ja, maar hierin stond toevallig deze maand een artikel hierover.
hula
pi_73209656
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:37 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verward


Zo dan?

Fz,t = Zwaartekracht op de trein
Fn,t = Normaalkracht als gevolg van het gewicht van de trein (actie = - reactie)
Fm = Magneetkracht
Fn,m = Normaalkracht als gevolg van de magneetkracht (actie = - reactie)
Fw = Wrijvingskracht.

De wrijvingskracht is een constante fractie van de TOTALE normaalkracht en werkt naar rechts. Deze kracht zorgt voor de vertraging (negatieve versnelling) in de rijrichting van de trein, die immers naar links rijdt

[ Bericht 14% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 14:17:16 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73209862
Toen ik vanmiddag op mijn trein stond te wachten op Utrecht Centraal kwam er een goederentrein langs waarvan 1 van de 3 locs brandde. Helaas was ik te laat om een foto te maken. Even later stopte de trein en is de machinist gaan blussen. Toen toch nog maar even wat foto's gemaakt:




De brand is hier al grotendeels geblust, maar was alsnog groter dan ie hier lijkt.

De brandweer werd even later ook nog opgeroepen, maar toen moest ik weg. M'n trein vertrok, maar dan wel van een ander perron dan gepland...
pi_73209887
Ja die wrijvingskracht grijpt eigenlijk aan op spoorhoogte maar dat maakt nu even niet uit en het was daar al druk qua lijntjes.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73210024
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.

Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd
[..]

Ja, waarbij je dus aan moet tekenen dat alles wat je aan normaalkracht op de magneetrem zet, ten koste gaat van de normaalkracht op de wielen. Alleen het magnetisme levert dus een extra aantrekkingskracht.
Wordt de druk met vierkant CM niet hoger bij een gelijk gewicht/gelijke normaalkracht? Een stoeptegel op zijn zij die je door modder moet slepen lijkt me moeilijker dan als je m normaal neerlegt, omdat de druk/kracht beter verdeeld wordt.
pi_73210131
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Sooooow die gaat echt hard

Ik hoop maar dat hij goed kan remmen
Zoals deze:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')