Hoezo? Concurrentie is in principe toch gezond?quote:Op donderdag 2 juli 2009 07:14 schreef Keltie het volgende:
Die markt vrijgeven is het domste wat er ooit is gedaan...
en dat hebben de leden van de vakbonden afgewezen, dus dat salaris is nog precies hetzelfde en dit is het gevolg.... lekker solidair van de medewerkers dus..quote:Op donderdag 2 juli 2009 07:22 schreef Trickeyrick het volgende:
En een paar maanden geleden moesten ze daar hun salaris inleveren zodat er geen ontslaggolf zou vallen?
Lekker management...
Ik ben een jaartje of 5 postbode geweest. Eerst bij PTT, toen bij TPG en toen bij TNT.quote:Op donderdag 2 juli 2009 07:16 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Hoezo? Concurrentie is in principe toch gezond?
Wel constateer ik dat bepaalde aanbieders er een pestbende van maken en dat je meestal als ontvangende partij niets te zeggen hebt over de keuze van postbedrijf van de verzender.
Klopt ja. TNT hanteert een strak beleid , laatst een pakketje gekregen via een andere bezorger werd mijn pakketje gewoon in de stromende regen naast de voordeur onder een bloembak neergezet . Echt compleet falend beleid .quote:Op donderdag 2 juli 2009 07:42 schreef Keltie het volgende:
[..]
Ik ben een jaartje of 5 postbode geweest. Eerst bij PTT, toen bij TPG en toen bij TNT.
Vanaf het moment dat de markt openging werd het 1 grote pleurisbende; alles moest sneller en goedkoper, groot verloop van zaterdagkrachten (komt kwaliteit niet ten goede) en de klachten bleven binnenkomen.
En met de klachten bedoel ik dat ik dan tijdens m'n wijkronde door mensen word aangesproken op foutieve bezorging terwijl dit door Selectvracht/ Sandd was bezorgd
Mensen snapten dat nl ook niet echt
Zaken als de post, daar moet je niet aan de kwaliteit komen en dat gebeurd automatisch door concurrentie (zaken moeten nl goedkoper).
das dan wel weer mooi plus het feit dat die zeikende vakbonden nu 11.000 leden minder hebben.quote:Op donderdag 2 juli 2009 07:28 schreef manny het volgende:
[..]
en dat hebben de leden van de vakbonden afgewezen, dus dat salaris is nog precies hetzelfde en dit is het gevolg.... lekker solidair van de medewerkers dus..
Solidair solidair... Hoe zou jij het vinden als je al 20 jaar (of meer) bij een bedrijf werkt en je ineens 25% salaris in mag leveren? Die mensen hebben ook gewoon een huis en kinderen. Lever maar eens zoveel in, dat heeft voor de levens van die werknemers grote gevolgen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 07:28 schreef manny het volgende:
[..]
en dat hebben de leden van de vakbonden afgewezen, dus dat salaris is nog precies hetzelfde en dit is het gevolg.... lekker solidair van de medewerkers dus..
Hangt ervan af hoe je solidair definieerd. Als je het omvallen van een bedrijf zoals General Motors of Chrysler solidair noemt. Die twee bedrijven betalen ook meer aan hun werknemers dan de directe concurenten.quote:Op donderdag 2 juli 2009 08:48 schreef Dutch_Courage het volgende:
Solidair solidair... Hoe zou jij het vinden als je al 20 jaar (of meer) bij een bedrijf werkt en je ineens 25% salaris in mag leveren? Die mensen hebben ook gewoon een huis en kinderen. Lever maar eens zoveel in, dat heeft voor de levens van die werknemers grote gevolgen.
Blijft echter wel buiten kijf staan dat TNT haar medewerkers véél beter betaalde dan dat Sandd en Selektmail dat deden. TNT zat echter wel met arbeidsvoorwaarden die nog stammen uit de tijd dat postbodes ambtenaren waren. De nieuwe aanbieders hebben dus een duidelijk voordeel op TNT. En tja, TNT is ook gewoon een bedrijf dat streeft naar efficiëntie. Dit zijn dus logische stappen. Ze hadden een behoorlijk goede uitstroomregeling, maar helaas hebben daar te weinig mensen gebruik van gemaakt.
Ik snap wel waarom TNT deze stappen neemt, maar voor de mensen die er werken is het natuurlijk erg zuur. Zeker omdat TNT gewoon nog steeds winst maakt elk jaar. Verkoop 25% inleveren op je salaris dan maar eens aan je werknemers. Bovendien was het wantrouwen tussen het management en de gewone werknemers al redelijk groot.quote:Op donderdag 2 juli 2009 09:01 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Hangt ervan af hoe je solidair definieerd. Als je het omvallen van een bedrijf zoals General Motors of Chrysler solidair noemt. Die twee bedrijven betalen ook meer aan hun werknemers dan de directe concurenten.
Zonder de ingrijpen van TNT kan ik goed begrijpen dat de concurentie positie van TNT onder druk staat. Ik denk dat het beter is dat TNT behouden blijft. Voor TNT zijn dan weinig opties dan het snijden in personeelskosten om de goedkoper opererende concurenten het hoofd te bieden. Die kunnen met goedkope 20-25 jarigen beginnen terwijl TNT veel 25+ in dienst heeft.
Concurentie is goed. Iedereen wil minder betalen bij hun post order bestelling en dit zijn dan een van de gevolgen.
Het gaat natuurlijk niet enkel en alleen om bezorgers héquote:Op donderdag 2 juli 2009 09:11 schreef RemcoDelft het volgende:
11.000 man om op 7 miljoen adressen te bezorgen? Da's 600 adressen per persoon, een beetje krantenbezorger doet dat in twee uurtjes. En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die NIET ontslagen worden.
Ja inderdaad want de TNT bestaat alleen maar uit bezorgers.quote:Op donderdag 2 juli 2009 09:11 schreef RemcoDelft het volgende:
11.000 man om op 7 miljoen adressen te bezorgen? Da's 600 adressen per persoon, een beetje krantenbezorger doet dat in twee uurtjes. En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die NIET ontslagen worden.
Nu leveren ze 30% in en zijn ze hun bedrijf kwijt. De keuze is dus de verkeerde gebleken.quote:Op donderdag 2 juli 2009 08:48 schreef Dutch_Courage het volgende:
[..]
Solidair solidair... Hoe zou jij het vinden als je al 20 jaar (of meer) bij een bedrijf werkt en je ineens 25% salaris in mag leveren? Die mensen hebben ook gewoon een huis en kinderen. Lever maar eens zoveel in, dat heeft voor de levens van die werknemers grote gevolgen.
Met 0.5% fail-rate...quote:Op donderdag 2 juli 2009 09:12 schreef Drugshond het volgende:
11k banen.....is niet misselijk. Zeker als je bedenkt dat je added value een beetje fietsen en straat/huisnummer herkenning is.
Buschauffeur?quote:Probeer dan nog maar eens een passend beroep te vinden (fail).
Marktwerking is er niet om armlastige bedrijven in leven te houden maar er voor te zorgen dat je een product krijgt met een zo goed mogelijk product voor een zo gunstig mogelijke prijs, altijd grappig dat mensen dit maar niet willen begrijpen, het heeft echt geen zin om in een open markt prijzen kunstmatig hoog te houden om zo mensen te beschermen, op de lange duur verlies je het toch, kijk maar naar organisaties als fokker, hoogovens en DAF, doe je het niet nu, dan is de kans groot dat in de toekomst het hele bedrijf in gevaar komt.quote:Op donderdag 2 juli 2009 08:10 schreef Perrin het volgende:
Leve de marktwerking, een race naar de bodem!
Krantenbezorger is totaal wat anders als postbezorgerquote:Op donderdag 2 juli 2009 09:11 schreef RemcoDelft het volgende:
quote:Op donderdag 2 juli 2009 09:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Marktwerking is er niet om armlastige bedrijven in leven te houden maar er voor te zorgen dat je een product krijgt met een zo goed mogelijk product voor een zo gunstig mogelijke prijs, altijd grappig dat mensen dit maar niet willen begrijpen, het heeft echt geen zin om in een open markt prijzen kunstmatig hoog te houden om zo mensen te beschermen, op de lange duur verlies je het toch, kijk maar naar organisaties als fokker, hoogovens en DAF, doe je het niet nu, dan is de kans groot dat in de toekomst het hele bedrijf in gevaar komt.
Dat is een natuurlijk proces wat zich zelf zal oplossen, door middel van fusies en samenwerkingen, dat zie je bijvoorbeeld ook bij mobiele telecom aanbieders, daar zie je ook dat men elkaars zendmasten gebruikt, en dat ze fuseren om zo een betere dekking aan te bieden.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:44 schreef Bensel het volgende:
het probleem is de privatisering. Daar is niet goed over nagedacht. De kabel was vrij gemakkelijk te privatiseren. Het netwerk lag er al, iedereen was voorzien, men kon het netjes opsplitsen door de consument te laten kiezen welke aanbieder ze namen.
Bij de post is die keuze niet aan de eindgebruiker (de post-ontvangende) maar de aanbieder.
Bovendien bestaat het 'netwerk' uit mensen. Nu zou dat normaal niet zo erg zijn, maar er bestaat een strikte grens tussen de verschillende postbedrijven, dus het 'netwerk' kan niet verdeeld worden tussen de bedrijven. Gevolg is redundantie, elk postbezorg bedrijf heeft z'n eigen postbezorgers, de hoeveelheid post blijft gelijk of neemt af, dus de efficientie neemt zienderogen af. 3-5 bezorgers die hetzelfde werk doen als 1 vroegere postbode.
en men had dat best van te voren kunnen beredeneren, als men niet verblind werd door eigen ambities en de drang tot privatiseren.
Flauwekul, want productie is niet een statisch iets, daarnaast zal er altijd werk bestaan, dat zag je ook met de industralisatie, sterker nog door de efficientere productie nam de welvaart toe omdat producten goedkoper werden, ander voorbeeld is de boekdrukkunst, het was niet zomaar het geval dat de moniken werkloos waren toen hun taak van het schrijven van boeken weg viel.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:48 schreef Perrin het volgende:
Neem bijvoorbeeld dit gedachte-experiment: je bouwt een robot die al het werk kan doen dat mensen nu doen. Niemand hoeft meer te werken, de robots doen al het werk.
In jouw vrije markt heeft de uitvinder van de robot nu alle productiemiddelen in handen en is de rest van de mensheid straatarm en werkeloos.
Tenzij je een overheid hebt die voor een mechanisme zorgt dat de door de robots geproduceerde goederen eerlijk verdeeld worden en iedereen een fatsoenlijk leven kan leiden (zelfs een erg luxe leven, als robots al het werk doen).
Tot je uiteindelijk een monopolie van slechts een paar (of uiteindelijk 1) spelers hebt?quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is een natuurlijk proces wat zich zelf zal oplossen, door middel van fusies en samenwerkingen, dat zie je bijvoorbeeld ook bij mobiele telecom aanbieders, daar zie je ook dat men elkaars zendmasten gebruikt, en dat ze fuseren om zo een betere dekking aan te bieden.
Je gaat niet in op de situatie van het gedachte-experiment. Dat het in de praktijk slechts in bepaalde sectoren 'toeslaat' verhult slechts de effecten van het overbodig maken van menselijke arbeidskracht.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, want productie is niet een statisch iets, daarnaast zal er altijd werk bestaan, dat zag je ook met de industralisatie, sterker nog door de efficientere productie nam de welvaart toe omdat producten goedkoper werden, ander voorbeeld is de boekdrukkunst, het was niet zomaar het geval dat de moniken werkloos waren toen hun taak van het schrijven van boeken weg viel.
Zoals toen PTT het monopolie had? Ik kan slechts vaststellen dat dat ook niet ideaal was.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tot je uiteindelijk een monopolie van slechts een paar (of uiteindelijk 1) spelers hebt?
[..]
Robots zijn slechts ten dele in staat menselijke taken over te nemen, en er zal dus altijd arbeid zijn die door mensen verricht dient te worden, jij stelt feitelijk dat de hoeveelheid arbeid statisch is, die gedachte hebben zeer veel mensen, maar dat is gewoon incorrect.quote:Je gaat niet in op de situatie van het gedachte-experiment. Dat het in de praktijk slechts in bepaalde sectoren 'toeslaat' verhult slechts de effecten van het overbodig maken van menselijke arbeidskracht.
Als door deze robot helemaal niemand meer hoefde te werken, zou dat geen wenselijke situatie zijn?
Tenminste, als daardoor niet iedereen als werkloze buiten de samenleving werd geplaatst?
Hoezo niet ideaal? De post werd prima bezorgd en werknemers vonden het een prima bedrijf om voor te werken. Fusies leiden ertoe dat je uiteindelijk ook maar een paar grote spelers in een bepaalde marktsector hebt waardoor je het risico van kartelvorming krijgt. (zie bouwfraude)quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoals toen PTT het monopolie had? Ik kan slechts vaststellen dat dat ook niet ideaal was.
[..]
Robots zijn slechts ten dele in staat menselijke taken over te nemen, en er zal dus altijd arbeid zijn die door mensen verricht dient te worden, jij stelt feitelijk dat de hoeveelheid arbeid statisch is, die gedachte hebben zeer veel mensen, maar dat is gewoon incorrect.
De kwaliteit van de postbezorging was dan wel ideaal, de prijs was nogal hoog, daarnaast zitten een hoop mensen niet te wachten op 6 dagen in de week post bezorging. Ja en dat de werknemers het perfect vond kan ik begrijpen, een modaal salaris voor werk wat elke Jan Doedel kan, dan zou ik ook niet klagen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoezo niet ideaal? De post werd prima bezorgt en werknemers vonden het een prima bedrijf om voor te werken. Fusies leiden ertoe dat je uiteindelijk ook maar een paar grote spelers in een bepaalde marktsector hebt waardoor je het risico van kartelvorming krijgt. (zie bouwfraude)
Hoezo veronderstel ik dat de totale hoeveelheid arbeid statisch is? Ik probeer alleen aan te tonen dat arbeid een middel is en geen doel. Je werkt als samenleving voor een beter en luxer bestaan en een pure vrije markt is daar een slecht middel voor.. Het moet binnen een stelsel van randvoorwaarden vallen om te zorgen voor een samenleving waarin het voor iedereen leefbaar blijft.
Als je niet meer hoeft te werken omdat robots al het werk doen - doe je best en stel het je even voor - dan is dat toch een wenselijke situatie (mits je zorgt voor eerlijke verdeling van welvaart)?
in elk geval beter dan nu het geval is, want nu zijn er ook 3-5 keer zoveel fouten, en de ontvanger kan niets meer of minder kiezen waarvan ze de post krijgen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoals toen PTT het monopolie had? Ik kan slechts vaststellen dat dat ook niet ideaal was.
[..]
Robots zijn slechts ten dele in staat menselijke taken over te nemen, en er zal dus altijd arbeid zijn die door mensen verricht dient te worden, jij stelt feitelijk dat de hoeveelheid arbeid statisch is, die gedachte hebben zeer veel mensen, maar dat is gewoon incorrect.
Als ik bloemen laat bezorgen, dan heeft de ontvanger daar ook geen invloed op, moeten we dus maar de bloemenbezorgers laten reguleren door de overheid?quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:19 schreef Bensel het volgende:
[..]
in elk geval beter dan nu het geval is, want nu zijn er ook 3-5 keer zoveel fouten, en de ontvanger kan niets meer of minder kiezen waarvan ze de post krijgen.
het hele idee wat ik hieboven beschrijf is dat de postmarkt een markt is met een gelimiteerde hoeveelheid vraag. Waarbij de telecom een groeiende markt was, met een bijna ongelimiteerd netwerk, heb je hier met 3 factoren te maken waardoor privatisering slecht is.
1: De ontvanger van de dienst kan namelijk niet kiezen tussen de verschillende aanbieders
2: doordat het netwerk niet onderling kan worden verdeeld, word het netwerk redundanter gemaakt, ipv efficienter gebruikt.
3: de vraag van de dienst neemt al jaren af.
geloof me, niet elke Jan doedel kan het. Zelfs in sterk vereenvoudigde vorm (postbezorgers, zonder enkele vorm van verantwordelijkheid, geen aangetekendes, geen pakketjes, geen voorbereiding) zie je nog dat een heleboel al de eerste week afhaken, omdat het werk fysiek redelijk zwaar is, je in alle weersomstandigheden moet kunnen/willen werken (iets wat vooral psychologisch best heftig kan zijn op momenten. Zoals een laag ijzel, dikke laag sneeuw of een daglang alleen maar plensbuien)quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
De kwaliteit van de postbezorging was dan wel ideaal, de prijs was nogal hoog, daarnaast zitten een hoop mensen niet te wachten op 6 dagen in de week post bezorging. Ja en dat de werknemers het perfect vond kan ik begrijpen, een modaal salaris voor werk wat elke Jan Doedel kan, dan zou ik ook niet klagen.
Daarnaast is een begrip als "eerlijke verdeling" subjectief, jij zal eerlijk misschien vinden als iedereen een gelijke kans heeft, ik heb daar weer een andere mening over.
Daarnaast vind ik het idee arbeid als middel achterhaald, uit onderzoek is gebleken dat veel mensen arbeid leuk vinden om te doen, ik ga zelf al 10 jaar lang met veel plezier naar me werk, en vind het bijvoorbeeld niet erg om tijdens me vakantie even een dagje langs te komen om wat dringende zaken op te pakken.
En wat bouwfraude betreft: dit is een voortvloeisel uit hoe overheden werken.
daar is nooit sprake geweest va privatisering, maar is zo gegroeid, dus die vergelijking loopt mankquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als ik bloemen laat bezorgen, dan heeft de ontvanger daar ook geen invloed op, moeten we dus maar de bloemenbezorgers laten reguleren door de overheid?
Dagelijkse postbezorging is wezenlijk verschillend van incidentele bezorging van goederen, dat snap je zelf hopelijk ook wel.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als ik bloemen laat bezorgen, dan heeft de ontvanger daar ook geen invloed op, moeten we dus maar de bloemenbezorgers laten reguleren door de overheid?
Tja, veel verder dan 'agree to disagree' komen we denk ik niet.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
De kwaliteit van de postbezorging was dan wel ideaal, de prijs was nogal hoog, daarnaast zitten een hoop mensen niet te wachten op 6 dagen in de week post bezorging. Ja en dat de werknemers het perfect vond kan ik begrijpen, een modaal salaris voor werk wat elke Jan Doedel kan, dan zou ik ook niet klagen.
Daarnaast is een begrip als "eerlijke verdeling" subjectief, jij zal eerlijk misschien vinden als iedereen een gelijke kans heeft, ik heb daar weer een andere mening over.
Daarnaast vind ik het idee arbeid als middel achterhaald, uit onderzoek is gebleken dat veel mensen arbeid leuk vinden om te doen, ik ga zelf al 10 jaar lang met veel plezier naar me werk, en vind het bijvoorbeeld niet erg om tijdens me vakantie even een dagje langs te komen om wat dringende zaken op te pakken.
En wat bouwfraude betreft: dit is een voortvloeisel uit hoe overheden werken.
Ja of heerlijk in het zonnetje zoals vandaag terwijl ik binnen loop te koken.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:21 schreef Bensel het volgende:
[..]
geloof me, niet elke Jan doedel kan het. Zelfs in sterk vereenvoudigde vorm (postbezorgers, zonder enkele vorm van verantwordelijkheid, geen aangetekendes, geen pakketjes, geen voorbereiding) zie je nog dat een heleboel al de eerste week afhaken, omdat het werk fysiek redelijk zwaar is, je in alle weersomstandigheden moet kunnen/willen werken (iets wat vooral psychologisch best heftig kan zijn op momenten. Zoals een laag ijzel, dikke laag sneeuw of een daglang alleen maar plensbuien)
Hoezo? Het gaat er toch om dat de ontvanger geen invloed heeft?quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:22 schreef Bensel het volgende:
[..]
daar is nooit sprake geweest va privatisering, maar is zo gegroeid, dus die vergelijking loopt mank
Nou vet belangrijk zeg die dagelijkse post, ik weet niet in wat voor woonwagenkamp je leeft, maar 98% van de informatie die ik per post krijg kan ik ook wel op andere manieren verkrijgen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dagelijkse postbezorging is wezenlijk verschillend van incidentele bezorging van goederen, dat snap je zelf hopelijk ook wel.
En tussen welke aanbieders op de kabel kan je kiezen?quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:44 schreef Bensel het volgende:
het probleem is de privatisering. Daar is niet goed over nagedacht. De kabel was vrij gemakkelijk te privatiseren. Het netwerk lag er al, iedereen was voorzien, men kon het netjes opsplitsen door de consument te laten kiezen welke aanbieder ze namen.
Bij de post is die keuze niet aan de eindgebruiker (de post-ontvangende) maar de aanbieder.
Bovendien bestaat het 'netwerk' uit mensen. Nu zou dat normaal niet zo erg zijn, maar er bestaat een strikte grens tussen de verschillende postbedrijven, dus het 'netwerk' kan niet verdeeld worden tussen de bedrijven. Gevolg is redundantie, elk postbezorg bedrijf heeft z'n eigen postbezorgers, de hoeveelheid post blijft gelijk of neemt af, dus de efficientie neemt zienderogen af. 3-5 bezorgers die hetzelfde werk doen als 1 vroegere postbode.
en men had dat best van te voren kunnen beredeneren, als men niet verblind werd door eigen ambities en de drang tot privatiseren.
Zet die mensen dus allemaal maar op straat, dan kan de postzegel een paar centen goedkoper.quote:Op donderdag 2 juli 2009 09:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Marktwerking is er niet om armlastige bedrijven in leven te houden maar er voor te zorgen dat je een product krijgt met een zo goed mogelijk product voor een zo gunstig mogelijke prijs, altijd grappig dat mensen dit maar niet willen begrijpen, het heeft echt geen zin om in een open markt prijzen kunstmatig hoog te houden om zo mensen te beschermen, op de lange duur verlies je het toch, kijk maar naar organisaties als fokker, hoogovens en DAF, doe je het niet nu, dan is de kans groot dat in de toekomst het hele bedrijf in gevaar komt.
geloof me, bedrijven zijn wel blij dat er 6 dagen in de week bezorgt word. Die staan al op hun achterste benen zodra iemand een kwartiertje te laat is wegens file bij het postbrengen of ophalen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 12:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou vet belangrijk zeg die dagelijkse post, ik weet niet in wat voor woonwagenkamp je leeft, maar 98% van de informatie die ik per post krijg kan ik ook wel op andere manieren verkrijgen.
Kunnen ze in ieder geval goedkoper sollicitatiebrieven versturen!quote:Op donderdag 2 juli 2009 13:25 schreef EdvandeBerg het volgende:
Zet die mensen dus allemaal maar op straat, dan kan de postzegel een paar centen goedkoper.
Wat een enorme, Calimero/ hunnie zijn niet eerlijk, reactie!quote:De bespaarde loonkosten kunnen dan worden uitgekeerd als bonus aan de directie en management voor de uitstekend verlopen 'reorganisatie'.
Voor 11.000 man hoeft de WW-premie niet omhoog hoord. Verder gaat het gefaseerd, wordt het ruim van te voren aangekondigt en wordt er alles aan gedaan om het 'zo netjes mogelijk' af te wikkelen.quote:En vervolgens kan de ww-premie ook weer omhoog. Net als met de ambtenaren; uiteraard zijn er veel overbodig, maar is het het beste alternatief om er een hoop uit te knikkeren die dan zo de ww in kunnen? Want vervangend werk is er niet.
Reorganisaties leveren aan het einde van het verhaal zelden geld op. Het is meestal slechts om aan de aandeelhouders te laten zien dat het menens is. En het is weer een 'leuk project' voor een hele bende stropdassen, die op deze manier hun eigen baan weer een tijdje verzekert.quote:Op donderdag 2 juli 2009 13:40 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Kunnen ze in ieder geval goedkoper sollicitatiebrieven versturen!
[..]
Wat een enorme, Calimero/ hunnie zijn niet eerlijk, reactie!Ze knikkeren er inderdaad 11.000 man uit om een bonus te krijgen. Niet om de concurentiepositie te versterken, dat is maar schijn.
[..]
Voor 11.000 man hoeft de WW-premie niet omhoog hoord. Verder gaat het gefaseerd, wordt het ruim van te voren aangekondigt en wordt er alles aan gedaan om het 'zo netjes mogelijk' af te wikkelen.
QFT moet ie zorgen dat ie iets meer kan als een brief in een bus gooien.quote:Op donderdag 2 juli 2009 13:25 schreef EdvandeBerg het volgende:
Want vervangend werk is er niet.
Ga klagen bij de overheid, niet bij mij.quote:Op donderdag 2 juli 2009 13:38 schreef Bensel het volgende:
[..]
geloof me, bedrijven zijn wel blij dat er 6 dagen in de week bezorgt word. Die staan al op hun achterste benen zodra iemand een kwartiertje te laat is wegens file bij het postbrengen of ophalen.
maar, nog zo'n punt: TNT is nog steeds verplciht door de overheid om 6 dagen in de week te bezorgen. TNT heeft zelf aangegeven van de maandagpost af te willen, omdat het niet rendabel is. maar dat mag niet van de overheid. En zo worden dus de kleinere bedrijven een betere concurrentie positie toebedeeld.
Uh-huh!quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:54 schreef EdvandeBerg het volgende:
Reorganisaties leveren aan het einde van het verhaal zelden geld op. Het is meestal slechts om aan de aandeelhouders te laten zien dat het menens is. En het is weer een 'leuk project' voor een hele bende stropdassen, die op deze manier hun eigen baan weer een tijdje verzekert.
Jij hebt zeker economie gestudeerd.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:54 schreef EdvandeBerg het volgende:
Reorganisaties leveren aan het einde van het verhaal zelden geld op. Het is meestal slechts om aan de aandeelhouders te laten zien dat het menens is. En het is weer een 'leuk project' voor een hele bende stropdassen, die op deze manier hun eigen baan weer een tijdje verzekert.
Ik wil wel gewoon 6 dagen per week post kunnen ontvangen. Niet alleen brieven, maar vooral bestellingen van internet.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:49 schreef kdijkstra het volgende:
Als consument boeit het me erg weinig of post nu 2 of 6 dagen in de week wordt bezorgt. Van pakketten wil ik wel graag dat TNT die dagelijks bezorgd maar dat is een andere dienst dan het bezorgen van brieven.
Lees dan ookquote:Op donderdag 2 juli 2009 16:20 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik wil wel gewoon 6 dagen per week post kunnen ontvangen. Niet alleen brieven, maar vooral bestellingen van internet.
jij hebt misschien niet de behoefte om op alle werkdagen post te ontvangen, sommige, vaak meer belangrijkere, mensen hebben dat nog altijd wel. Jeweetwel, zelfstandig ondernemers, mensen die in het bestuur van een vereniging zitten, etc. Want dat zijn de mensen waar niet alles via de mail gaat en kan gaan.quote:
Waarom zou dat niet kunnen? Als ik al een brief verstuur, dan verstuur ik hem vrijwel altijd ook per email met de melding dat het zelfde bericht ook per post verstuurt wordt, op die manier zit het juridisch goed, en profiteer je toch van de snelheid van email. Daarnaast echt "belangrijke" post gaat gewoon per koerier.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:32 schreef Bensel het volgende:
[..]
jij hebt misschien niet de behoefte om op alle werkdagen post te ontvangen, sommige, vaak meer belangrijkere, mensen hebben dat nog altijd wel. Jeweetwel, zelfstandig ondernemers, mensen die in het bestuur van een vereniging zitten, etc. Want dat zijn de mensen waar niet alles via de mail gaat en kan gaan.
Ja en de trabant was de beste auto ooit.quote:Op donderdag 2 juli 2009 07:14 schreef Keltie het volgende:
quote:Op vrijdag 3 juli 2009 17:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja en de trabant was de beste auto ooit.
Dat was toch opgedrongen door de overheid omdat het aantal masten uit de hand liep?quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:50 schreef raptorix het volgende:
daar zie je ook dat men elkaars zendmasten gebruikt,
Volgens mij is dit ook op vrijwilligheid gebeurd, maar idd enigzins ook omdat men geen 5 masten op elk gebouw wou hebben. En wat het delen van bezorgers betreft, waarom niet? Er zijn zat bedrijven die gewoon andere onderaannemers inhuren om dienstverlening te verrichten.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 17:58 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Dat was toch opgedrongen door de overheid omdat het aantal masten uit de hand liep?
Overigens wel leuk dit. Als je dit op het post gebeuren projecteerd zouden ze alle bezorgers moeten "delen"
Die zelfstandige ondernemers hebben veelal een postbus en laten hun post bezorgen. Dit is een betaalde dienst waarbij de post zeg voor 10:00 elke werkdag wordt bezorgd. Zo'n dienst zal gewoon blijven.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:32 schreef Bensel het volgende:
jij hebt misschien niet de behoefte om op alle werkdagen post te ontvangen, sommige, vaak meer belangrijkere, mensen hebben dat nog altijd wel. Jeweetwel, zelfstandig ondernemers, mensen die in het bestuur van een vereniging zitten, etc. Want dat zijn de mensen waar niet alles via de mail gaat en kan gaan.
Ik ben liever mijn baan kwijt dan dat ik 15% salaris inlever. Als je na een jaar met minder salaris alsnog je baan verliest is je uitkering 70% van je toch al verlaagde loon en heb je bij een toekomstige werkgever ook een zwakkere onderhandelingspositie over je salaris.quote:Op donderdag 2 juli 2009 07:28 schreef manny het volgende:
[..]
Als je ergens geen verstand van hebt kan je beter je mond houdenquote:Op donderdag 2 juli 2009 09:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Als iedereen zo denkt kunnen we Nederland NV gewoon sluiten. De uitkering waar je het over hebt wordt natuurlijk met lucht betaald.....quote:Op vrijdag 3 juli 2009 19:47 schreef ouderejongere het volgende:
Ik ben liever mijn baan kwijt dan dat ik 15% salaris inlever. Als je na een jaar met minder salaris alsnog je baan verliest is je uitkering 70% van je toch al verlaagde loon en heb je bij een toekomstige werkgever ook een zwakkere onderhandelingspositie over je salaris.
Ik werk zelf bij TNT en heb vóór de loonsverlaging gestemd maar kan het meteen begrijpen dat veel mensen liever het risico nemen. Zeker als je kostwinner bent.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 16:57 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Als iedereen zo denkt kunnen we Nederland NV gewoon sluiten. De uitkering waar je het over hebt wordt natuurlijk met lucht betaald.....
In alle eerlijkheid, hij heeft dit jaar wel afgezien van zijn salarisverhoging. Kom daar maar eens om bij de meeste topmanagers.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 17:01 schreef RechtseRukker het volgende:
de CEO van TNT, Peter Bakker, is gewoon een smerige rat met een veel te dikke varkenskop, een enge Bilderberger, een 'ondernemer' zonder ondernemersrisico
quote:TNT: postbode over tien jaar verdwenen
(Novum) - Over tien jaar is de postbode zo goed als verdwenen en heeft internet die functie grotendeels overgenomen. Dat voorspelt Harry Koorstra, directievoorzitter van TNT Post, zaterdag in NRC Handelsblad.
TNT: postbode over tien jaar verdwenen
Koorstra schetst een somber toekomstbeeld van de postsector. "Er zal nog wel een mooi tijdschrift of een trouwkaart worden bezorgd, maar er zal geen post meer zijn in de context van een bedrijf dat op rendabele manier zes dagen per week bezorgt en waar kostwinners hun gezin mee kunnen onderhouden."
Deze week werd bekend dat de komende twee jaar zeker elfduizend van de 23 duizend banen verdwijnen bij TNT. Die sanering is nodig vanwege de opkomst van internet en de toegenomen concurrentie, licht Koorstra toe. "Er moet iets gebeuren, daarover is iedereen het eens, ook de bonden. We zijn nu nog rijk als bedrijf, we moeten iets doen, straks wordt het alleen maar erger."
De wettelijke verplichting om zes dagen per week post te bezorgen, is volgens Koorstra alleen van belang voor particulieren. Zij maken acht procent van de markt uit. "Voor bedrijven, die goed zijn voor 92 procent van de post, telt die zesdaagse bezorging veel minder. Als je het systeem voor de consument toch in stand wil houden, kan dat niet voor 44 cent per postzegel."
Uitgegeven op Zaterdag 04 juli 2009 om 12:20:18
Het komt door de automatisering, en er is veeel minder post, doe je niets aanquote:Op donderdag 2 juli 2009 07:14 schreef Keltie het volgende:
maar dan was er meer en beter natuurlijk verloop geweest. Nu word een markt die kleiner word, ook nog eens opgesplitst. En dan kun je zelfs als voormalig monopolist niet veel meer regelen voor je (overbodig geworden) werknemersquote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:13 schreef henkway het volgende:
[..]
Het komt door de automatisering, en er is veeel minder post, doe je niets aan
had anders ook gebeurd
De postbode of de brievenbesteller was vroeger een gerespecteerd beroep.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:52 schreef Karammel het volgende:
Perfect werk voor huismoeders trouwens. Terwijl het kind op school is even een wijkje lopen om weer op tijd terug te zijn om het kind van school te halen. Als je geen meer uitdagende en beter betaalde baan weet te vinden tenminste.
ik zou als ik bedrijfsleider, mits iemand een beetje competent is in de richting van de werkzaamheden van m'n bedrijf, best wel iemand willen hebben die enkele jaren postbode is geweest. En dan wel om de simpele reden dat een postbode niet bij de eerste de beste tegenslag neer gaat zitten. Iemand die weet wat werken is. Als je dan moet kiezen tussen een bijna overgekwalificeerde net afgestudeerde kwal van een student, of een (bijgeschoolde) voormalige postbode, dan wist ik het wel.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:52 schreef Karammel het volgende:
Mwah, niet erg prettig voor de vaste TNT-medewerker, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er dingen moeten veranderen. Op maandag bijvoorbeeld bijvoorbeeld is de hoeveelheid post bizar klein. Verder werken er ontzettend veel oudgedienden bij de TNT. Mensen die er al tientallen jaren vast in dienst zijn en al jaren hetzelfde werk doen. Werk dat, laten we wel wezen, niet erg uitdagend is en waar jarenlange ervaring nauwelijks een pre is. Ik kan me heel goed voorstellen dat een concurrent met goedkopere mensen veel kan besparen. De eerste week maak je wat meer fouten, maar in je derde week ben je al minstens zo snel bezig als de oudgediende.
Perfect werk voor huismoeders trouwens. Terwijl het kind op school is even een wijkje lopen om weer op tijd terug te zijn om het kind van school te halen. Als je geen meer uitdagende en beter betaalde baan weet te vinden tenminste.
Erg makkelijk zal je het niet krijgen trouwens als je als postbezorger op zoek moet naar ander werk. Waarschijnlijk ben je oud en dus duur en heb je een werkgever helemaal niets te bieden. Met een beetje doorzettingsvermogen heb je het wel gehad.
Ja...quote:Op donderdag 2 juli 2009 07:28 schreef manny het volgende:
[..]
Met het bovenstaande beeld ben ik pertinent mee oneens en om wel de volgende redenen:quote:Op zaterdag 4 juli 2009 20:10 schreef ouderejongere het volgende:
Er is een gehele reorganisatie nodig. De bedrijfstak heeft te kampen met een afnemende vraag, al voor het opengooien van de markt. Als ze het goed doen moet er over de hele linie gesneden worden, maar zoals met zoveel bedrijven die op het punt van omvallen stonden: de mensen op de werkvloer worden weggestuurd, overbetaalde managers die geen reet uitvoeren blijven zitten.
Vertel eens: waar zijn nog meer salaris verlagingen afgesproken?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 21:14 schreef McKillem het volgende:
Ja...
EN dan ga je akkoord met de zoveelste salaris verlaging, en over een paar maand mag je alsnog oprotten en heb je door je lagere salaris ook nog eens een lagere uitkering.
Vind je het heel gek dat ze fuck you zeggen?
Solidariteit is leuk, maar je moet ook nog een beetje an jezelf denken.
Bij ons werd er van de week een pakketje naar binnen gesmeten, waarop de postbode gewoon snel instapte en weer doorreed. Echt belachelijk.quote:Op donderdag 2 juli 2009 08:30 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Klopt ja. TNT hanteert een strak beleid , laatst een pakketje gekregen via een andere bezorger werd mijn pakketje gewoon in de stromende regen naast de voordeur onder een bloembak neergezet . Echt compleet falend beleid .
Of je kan het buiten oprapen, echt belachelijk, laatst liep ik naar buiten en kwam iets verder een rekening van ons op de grond tegenquote:
Marktwerking is geweldig. Of had jij graag 100+ euro betaald voor een internet verbinding met een downloadlimiet. Keuze uit 1 model auto,etc etc.quote:Op zondag 5 juli 2009 03:33 schreef isogram het volgende:
Marktwerking, met dank aan de VVD. Dit soort berichten maakt nog eens heel goed duidelijk waarom marktwerking niet van toepassing zou moeten zijn op nutsbedrijven.
pakketdienst is trouwens al een tijdje gesplitst van de gewone post. en dit zijn de gevolgen van het motto 'snel en goedkoop'. Zo'n pakketbezorger krijgt ook geen reet meer betaald, en kiest ook eieren voor z'n geld. wederom een direct gevolg van de vrijgave van de marktquote:Op zondag 5 juli 2009 03:35 schreef Susi het volgende:
[..]
Bij ons werd er van de week een pakketje naar binnen gesmeten, waarop de postbode gewoon snel instapte en weer doorreed. Echt belachelijk.
Vreselijk he die marktwerking? Diezelfde marktwerking die er voor gezorgt heeft dat mobiel bellen nu 1 grote puinhoop is met 7 aanbieders, en die er voor gezorgt heeft dat het verschrikkelijk is gestelt met kwaliteit en prijzen, geld natuurlijk ook voor het vrijgeven van internet.quote:Op zondag 5 juli 2009 03:33 schreef isogram het volgende:
Marktwerking, met dank aan de VVD. Dit soort berichten maakt nog eens heel goed duidelijk waarom marktwerking niet van toepassing zou moeten zijn op nutsbedrijven.
Hier worden pakketjes bij willekeurige buren afgeleverd en ligt er zelfs geen briefje in je bus dát ze zijn geweest en waar je pakket isquote:Op donderdag 2 juli 2009 08:30 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Klopt ja. TNT hanteert een strak beleid , laatst een pakketje gekregen via een andere bezorger werd mijn pakketje gewoon in de stromende regen naast de voordeur onder een bloembak neergezet . Echt compleet falend beleid .
Marktwerking is zo overdreven doorgevoerd dat je nog maar twee keuzes hebt: eigen baas of werkloos.quote:Op zondag 5 juli 2009 08:26 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Marktwerking is geweldig. Of had jij graag 100+ euro betaald voor een internet verbinding met een downloadlimiet. Keuze uit 1 model auto,etc etc.
Ga geen onzin roepen. Marktwerking is bijzonder fijn voor de consument en bedrijven die van een monopolie naar een markteconomie gaan moeten eenmaal heroganiseren.
Voorwaarde voor marktwerking is dat er wel andere partijen zijn die een gelijkwaardig product kunnen leveren. Wanneer dat niet het geval is kun je net zo goed stoppen met marktwerking.
Werkelijkheid is toch wel echt anders.quote:Op zondag 5 juli 2009 11:33 schreef ouderejongere het volgende:
Marktwerking is zo overdreven doorgevoerd dat je nog maar twee keuzes hebt: eigen baas of werkloos.
Dikke boehoe, ga aan je skills werken zodat die wat waard zijn, de tijd van achter over leunen en zitten zeiken op het kapitalisme is wel voorbij zou ik zeggen.quote:Op zondag 5 juli 2009 11:33 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Marktwerking is zo overdreven doorgevoerd dat je nog maar twee keuzes hebt: eigen baas of werkloos.
Allemaal heel leuk en aardig maar WAAR zit het voordeel voor de consument met de privatisering van de postmarkt? Dat is voor de doorsnee consument centenwerk, jouw auto, internet en boodschappen worden geen cent goedkoper door een lager postzegelprijsquote:Op zondag 5 juli 2009 08:26 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Marktwerking is geweldig. Of had jij graag 100+ euro betaald voor een internet verbinding met een downloadlimiet. Keuze uit 1 model auto,etc etc.
Ga geen onzin roepen. Marktwerking is bijzonder fijn voor de consument en bedrijven die van een monopolie naar een markteconomie gaan moeten eenmaal heroganiseren.
Het gaat niet om de privatisering, maar om de marktwerking, marktwerking leidt op de lange duur altijd tot een betere prijs dan wel kwaliteit, mot ik het je nu nog 6 keer gaan uitleggen?quote:Op zondag 5 juli 2009 11:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Allemaal heel leuk en aardig maar WAAR zit het voordeel voor de consument met de privatisering van de postmarkt? Dat is voor de doorsnee consument centenwerk, jouw auto, internet en boodschappen worden geen cent goedkoper door een lager postzegelprijs![]()
Er is namelijk geen enkel product/dienst te vinden waar postbezorging een zo groot deel van de kosten is dat een besparing erop terug te zien is in de eindprijs voor de consument...
Schrijnender voorbeeld van het falen van marktwerking is nog wel de zorg. En ook de privatisering van de kabelmaatschappijen is geen daverend succes...quote:Op zondag 5 juli 2009 11:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Allemaal heel leuk en aardig maar WAAR zit het voordeel voor de consument met de privatisering van de postmarkt? Dat is voor de doorsnee consument centenwerk, jouw auto, internet en boodschappen worden geen cent goedkoper door een lager postzegelprijs![]()
Er is namelijk geen enkel product/dienst te vinden waar postbezorging een zo groot deel van de kosten is dat een besparing erop terug te zien is in de eindprijs voor de consument...
Liberalisering bedoelde ik idd.quote:Op zondag 5 juli 2009 11:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat niet om de privatisering, maar om de marktwerking, marktwerking leidt op de lange duur altijd tot een betere prijs dan wel kwaliteit, mot ik het je nu nog 6 keer gaan uitleggen?
Uiteraard, de postmarkt verandert in razend tempo. Het gaat mij gewoon om het feit dat iedereen altijd zo hard roept dat het goed voor de consument is maar niemand lijkt te beseffen dat de consument in dit geval nauwelijks voordeel heeft. Als jij 20 euro per jaar aan postzegels uitgeeft (ik zelf kom denk ik niet verder dan een euro of 2) dan is je maximale voordeel 20 euro bij een 100% prijsverlagingquote:Op zondag 5 juli 2009 12:02 schreef Jalu het volgende:
[..]
Schrijnender voorbeeld van het falen van marktwerking is nog wel de zorg. En ook de privatisering van de kabelmaatschappijen is geen daverend succes...
Logisch ook natuurlijk, het ene product is veel beter geschikt voor een vrije markt dan het andere. Post zit wat mij betreft op het randje, ik denk echter dat het feit dat TNT zo drastisch moet reorganiseren niet is ontstaan door marktwerking in de postsector maar door de opkomst van nieuwe technologieën die pak-em-beet 75% van alle postverwerking (alle poststukken die geen pakje zijn, zeg maar even voor het gemak) gewoon overbodig maakt. En dat is natuurlijk óók marktwerking; het uitvinden van nieuwe technologieën om een bestaand product overbodig te maken. Er zijn ook fabrikanten van stoomlocomotieven failliet gegaan toen de stoomtrein achterhaald raakte, bij wijze van spreken. Platenmaatschappijen zullen ook gaan verdwijnen. Voortgang van technologie maakt nu eenmaal sommige diensten of producten overbodig.
Oh en omdat het centenwerk voor de consument is, is het niet belangrijk? Ik weet niet hoor, maar ik heb erg idee of je nou doet of de postbezorging een sociale werkplaats is, als jij meer wilt betalen adviseer ik je vooral veel postzegels te kopen zonder deze te posten.quote:Op zondag 5 juli 2009 12:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Liberalisering bedoelde ik idd.
Mot ik je nu nog 6 keer uit gaan leggen dat het centenwerk is voor de consument? Kom eens met voorbeelden hoe de consument significant profiteert van een lagere prijs op de postmarkt. Wat zou een prijsverlaging van 10% de consument opleveren per jaar? Als het een paar tientjes zou zijn is het al belachelijk veel, voor de meeste mensen zal het centenwerk zijn.
Dat gezever over "op de lange duur" is ook wartaal. Hetzelfde kan ik beweren van een volledig geleide markt. Je verbindt nergens een concrete tijdsduur aan en elke verbetering in de toekomst claim je als gevolg van het systeem. Zolang verbeteringen uitblijven blijf je gewoon herhalen dat alles in de toekomst beter wordt. Geweldig, op die manier kan je elk systeem tot in den eeuwigheid blijven verdedigen en altijd gelijk hebben
Je begint het te snappenquote:Op zondag 5 juli 2009 12:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oh en omdat het centenwerk voor de consument is, is het niet belangrijk?
Moet ik hier nou mijn argument weer gaan herhalen? Je "lange duur" argument is simpelweg niet valide. Als ik zeg dat de postbezorging in kwaliteit achteruit is gegaan sinds het opengooien van de markt (wat mijns inziens dus het geval is) kan jij weer terugvallen op je "lange duur".quote:En als je kijkt naar andere markten, dan zie je dat het op lange duur allemaal beter is, noem me 1 voorbeeld waar meer aanbieders niet hebben geleid tot een beter product?
Klikt u maar.quote:Op zondag 5 juli 2009 00:05 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Vertel eens: waar zijn nog meer salaris verlagingen afgesproken?
Oe, dat kan nog leuk worden.quote:Op zondag 5 juli 2009 12:47 schreef McKillem het volgende:
[..]
Klikt u maar.
En van die belofte is dus ook al niets meer over.
Was slechts een principeakkoord. De bonden hebben een stemming moeten houden onder hun leden en die hebben het akkoord afgewezen.quote:Op zondag 5 juli 2009 12:53 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Oe, dat kan nog leuk worden.
Vraag me af of zoiets dan nog kan.... eerst een akkoord bereiken en 4 mnd laten weer in de prullenbak gooien en mensen op straat tiefen.
Dat managment is van god los.
Ben je straks werkeloos verlies je 0,70 * 0,85 = 0,595 van je oude inkomen. Da's best zuur.
Bron?quote:Op zondag 5 juli 2009 12:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Was slechts een principeakkoord. De bonden hebben een stemming moeten houden onder hun leden en die hebben het akkoord afgewezen.
Maar de hedendaagse media zijn niet in staat om dat soort nuances over te brengen
Zoek zelf maar ergens een linkje, TNTafwijzing principeakkoord in google zal vast wel wat opleveren.quote:
In mijn boekje zet je je argumenten zelf kracht achter met bronnen, laat je dat een ander niet doen.quote:Op zondag 5 juli 2009 13:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zoek zelf maar ergens een linkje, TNTafwijzing principeakkoord in google zal vast wel wat opleveren.
Het was geen argument maar gewoon een mededeling van hoe de vork werkelijk in de steek zit.quote:Op zondag 5 juli 2009 13:03 schreef McKillem het volgende:
[..]
In mijn boekje zet je je argumenten zelf kracht achter met bronnen, laat je dat een ander niet doen.
Goed, dan is het een mededeling, same shit...quote:Op zondag 5 juli 2009 13:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het was geen argument maar gewoon een mededeling van hoe de vork werkelijk in de steek zit.
Dat is 1 voorbeeld. Jij zegt heel duidelijk meer. Waar is de meer.quote:Op zondag 5 juli 2009 12:47 schreef McKillem het volgende:
Klikt u maar.
En van die belofte is dus ook al niets meer over.
Waarom leg je nadruk zo op dat "meer"? Dat gaat toch voor de rest voorbij aan het hele punt dat ik maak in die reactie?quote:Op zondag 5 juli 2009 13:58 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Dat is 1 voorbeeld. Jij zegt heel duidelijk meer. Waar is de meer.
De postbodes hebben overigens het voorstel verworpen dus is de salarisverlaging niet eens doorgevoerd. Dus geef minimaal 2 voorbeelden anders slaat die meer nergens op.
Man wat loop je nou te emmeren, jij bent geloof ik enige in dit hele topic die loopt te zeuren over de kwaliteit van de postbezorging, het boeit mij echt geen zier of me post nou 1 keer in de week, of 7 keer per week komt. Ik weet niet in welk stenen tijdperk jij nog leeft, maar ik krijg al me informatie ook digitaal. En zoals al gezegt, als je er echt op zit te wachten dan neem je een postbus.quote:Op zondag 5 juli 2009 12:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je begint het te snappen
[..]
Moet ik hier nou mijn argument weer gaan herhalen? Je "lange duur" argument is simpelweg niet valide. Als ik zeg dat de postbezorging in kwaliteit achteruit is gegaan sinds het opengooien van de markt (wat mijns inziens dus het geval is) kan jij weer terugvallen op je "lange duur".
Het bezorgen van pakketjes wordt door TNT uitbesteed aan kleinere bedrijfjes, soms zelfs aan zzp'ers. Bovendien krijgen deze mensen, als ze in loondienst zijn, vaak per pakketje uitbetaald. Ben jij niet thuis als ze aan de deur komen, dan verdienen ze er niks aan.quote:Op zondag 5 juli 2009 03:35 schreef Susi het volgende:
[..]
Bij ons werd er van de week een pakketje naar binnen gesmeten, waarop de postbode gewoon snel instapte en weer doorreed. Echt belachelijk.
quote:Op zondag 5 juli 2009 15:00 schreef Dutch_Courage het volgende:
[..]
Het bezorgen van pakketjes wordt door TNT uitbesteed aan kleinere bedrijfjes, soms zelfs aan zzp'ers. Bovendien krijgen deze mensen, als ze in loondienst zijn, vaak per pakketje uitbetaald. Ben jij niet thuis als ze aan de deur komen, dan verdienen ze er niks aan.
Dat de kwaliteit van de pakketdienst omlaag gaat is dus niet zo raar.
Laatst bij mij ook een aangetekend pakketje tegen de voordeur. In een flat nota bene. Hebben ze dus gewoon mijn handtekening vervalst en het pakketje zomaar achtergelaten. :S
Nou ja, het punt is dat het bedrijf waar hij voor werkte eigendom is van een kennis van me. Ik heb het dus naar zijn baas doorgespeeld en heb geen officiële klacht ingediend. Daar zou ik die kennis van me dan weer mee benadelen.quote:Op zondag 5 juli 2009 15:08 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar.
Serieus?
Hij is ontslagen neem ik aan?
Sorry stond geen meer maar zoveelste.quote:Op zondag 5 juli 2009 14:20 schreef McKillem het volgende:
Waarom leg je nadruk zo op dat "meer"? Dat gaat toch voor de rest voorbij aan het hele punt dat ik maak in die reactie?
Misschien bedoelde ik die meer wel heel abstract, weet jij veel.
Ga liever inhoudelijk in op die reactie dan je als een pitbull vast blijven houden aan 1 woordje uit de 56 woorden die er in die reactie staan.
Nu kom je over als iemand met een bek vol tanden die toch wat te zeiken moet hebben.
Ook zoveelste is meer dan 1. Welke zoveelste?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 21:14 schreef McKillem het volgende:
EN dan ga je akkoord met de zoveelste salaris verlaging, en over een paar maand mag je alsnog oprotten en heb je door je lagere salaris ook nog eens een lagere uitkering.
quote:Op zondag 5 juli 2009 15:46 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Sorry stond geen meer maar zoveelste.
[..]
Ook zoveelste is meer dan 1. Welke zoveelste?
Smiley is top.quote:Op zondag 5 juli 2009 15:56 schreef McKillem het volgende:
Wat is het fundamentele verschil tussen de 2 in deze context?
En wat begrijp je niet aan de reactie die je quote?
allemaal leuk en aardig, dat terugdringen van de bezorguren, maarre.. dat is dus iets wat TNT niet mag doen van de regeringquote:Op zondag 5 juli 2009 16:45 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Smiley is top.
Oftewel je kan je claim niet hardmaken. Er is niet een zoveelste loonsverlaging. Sterker nog er is geen enkele loonsverlaging. Alleen een afspraak gemaakt tussen TNT en de bonden die door de leden is verworpen.
Probleem is dat postbezorging niet echt hoog geschoold werk is. Een 18 jarige kan het net zo goed doen als een een 50+ jarige terwijl een 50+ jarige toch meer kost. Beste kun je postbezorging vergelijken met bijvoorbeeld vakkenvullen bij een lokale supermarkt of bloembollen pellen bij de boer. Daar werken ook geen 50+ en waarom dan wel bij de post.
De markt is verandert en er is geen sprake meer van een monopolie. TNT zal zoch moeten aanpassen en kan niet meer de luxe veroorloven door blijvend oudere werknemers in dienst te houden. Hoe vervelend het ook is er zal linksom of rechtsom in de kosten moet worden gesneden er daarbij zijn ontslagen in dit geval noodzakelijk. Door de service van 6 naar 2 dagen te verlagen zullen de inkomsten nauwelijks te lijden hebben en je hebt nog maar een derde van de bezorguren nodig.
Dat is toch helemaal de strekking van mijn reactie niet of wel halve tamme. Snap je dat nou nog niet?quote:Op zondag 5 juli 2009 16:45 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Smiley is top.
Oftewel je kan je claim niet hardmaken. Er is niet een zoveelste loonsverlaging. Sterker nog er is geen enkele loonsverlaging. Alleen een afspraak gemaakt tussen TNT en de bonden die door de leden is verworpen.
Jij wil postbezorging direct linken met vakkenvullen?quote:Probleem is dat postbezorging niet echt hoog geschoold werk is. Een 18 jarige kan het net zo goed doen als een een 50+ jarige terwijl een 50+ jarige toch meer kost. Beste kun je postbezorging vergelijken met bijvoorbeeld vakkenvullen bij een lokale supermarkt of bloembollen pellen bij de boer. Daar werken ook geen 50+ en waarom dan wel bij de post.
Er is geen structurele loonsverlaging ingevoerd bij TNT. Sterker nog er is GEEN loonsverlaging doorgevoerd. Het is dus 0 euro loonsverlaging. De vraag is enkel of jij dit ook zo ziet.quote:Op zondag 5 juli 2009 19:30 schreef McKillem het volgende:
Dat is toch helemaal de strekking van mijn reactie niet of wel halve tamme. Snap je dat nou nog niet?
Ik illustreer een punt, dat doe ik met zekere middelen. Of ik nou 1, 20 of 3 miljoen loonsverlagingen van maak, het punt blijft hetzelfde. Men wil geen loonsverlaging want dat is op de lange baan kut.
Bij vakkenvullen is er wel zeker sprake van verantwoordelijkheid en daarbij is het een zwaarder beroep. Ik denk niet dat de concurenten van TNT heel veel meer zullen betalen dan de vakkenvullers bij een supermarkt (die overigens meer verdienen dan minimum loon). TNT zal daaraan mee moeten doen anders verliest het zijn concurentie positie.quote:Op zondag 5 juli 2009 19:30 schreef McKillem het volgende:
Jij wil postbezorging direct linken met vakkenvullen?
Postbezorging zit verantwoordelijkheid aan vast, verantwoordelijkheid die een doorsnee 16 jarige vakkenvuller niet gaat hebben.
Je gaat nog meer wartaal praten als de realiteit je even niet uitkomt? Jij vraagt me een voorbeeld te geven, ik geef het en dan ga je opeens vertellen dat 1 keer in de week post bezorgen een 'beter' product is ipv 7 keer in de week bezorgen?quote:Op zondag 5 juli 2009 14:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Man wat loop je nou te emmeren, jij bent geloof ik enige in dit hele topic die loopt te zeuren over de kwaliteit van de postbezorging, het boeit mij echt geen zier of me post nou 1 keer in de week, of 7 keer per week komt. Ik weet niet in welk stenen tijdperk jij nog leeft, maar ik krijg al me informatie ook digitaal. En zoals al gezegt, als je er echt op zit te wachten dan neem je een postbus.
quote:Op zondag 5 juli 2009 15:00 schreef Dutch_Courage het volgende:
[..]
Het bezorgen van pakketjes wordt door TNT uitbesteed aan kleinere bedrijfjes, soms zelfs aan zzp'ers. Bovendien krijgen deze mensen, als ze in loondienst zijn, vaak per pakketje uitbetaald. Ben jij niet thuis als ze aan de deur komen, dan verdienen ze er niks aan.
Laatst bij mij ook een aangetekend pakketje tegen de voordeur. In een flat nota bene. Hebben ze dus gewoon mijn handtekening vervalst en het pakketje zomaar achtergelaten. :S
http://www.nu.nl/economie(...)e-caos-tnt-post.htmlquote:
Blijkbaar wil jij dat, want het is een vrije markt en daarin krijg je altijd een prima product! Op de lange duur dan, dus misschien dat je over 10 jaar al je pakketjes wel goed bezorgd krijgt, "lange duur" is het toverwoord heb ik begrepen van raptorix!!1!!quote:Op zondag 5 juli 2009 15:00 schreef Dutch_Courage het volgende:
[..]
Waar staat het dat TNT wettelijk verplicht is om 6 dagen in de week post te bezorgen? Volgens mij wordt die verplichting nergens gesteld.quote:Op zondag 5 juli 2009 22:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Van 6 (TNT is namelijk wettelijk verplicht 6 keer per week post te bezorgen) naar 1 zou jij willen bestempelen als een verbetering?
tussen een krantenbezorger en een postbezorger (en al helemaal een postbode) zit een wereld van verschil. ten eerste heeft een krantenwijk niet zo heel veel adressen. (een gemiddelde postwijk hier heeft 400 adressen. En bovendien gebeurt het nu met regelmaat dat er 2 of zelfs meer wijken gelopen dienen te worden, wegens personeelgebrek (jaja, leg dat maar uitquote:Op zondag 5 juli 2009 21:05 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Er is geen structurele loonsverlaging ingevoerd bij TNT. Sterker er is GEEN loonsverlaging doorgevoerd. Het is dus 0 euro loonsverlaging. De vraag is enkel of jij dit ook zo ziet.
[..]
Bij vakkenvullen is er wel zeker sprake van verantwoordelijkheid en daarbij is het een zwaarder beroep. Ik denk niet dat de concurenten van TNT heel veel meer zullen betalen dan de vakkenvullers bij een supermarkt (die overigens meer verdienen dan minimum loon). TNT zal daaraan mee moeten doen anders verliest het zijn concurentie positie.
We hebben hier over normale postbezorging. Dus geen aangetekende stukken en ook al geen pakketten. Vertel anders waarom TNT hoger geschoold personeel in moet zetten. Ik denk dat een schoolverlater met tomtom het ook prima kan uitvoeren. Of de bezorger zijn werk goed doet is kwestie van coachen/begeleiden en de minder goeden er tussen uit filteren.
Veel krantenbezorgers zijn al 16 jarigen. Ik zie niet in waarom een krantenbezorger niet in staat zou zijn om de post rond te brengen. Het is voor TNT heel makkelijk om de leeftijdsgrens naar 18 of 20 te zetten mocht 16 te jong zijn.
Ben je nou dom of doe je dom?quote:Op zondag 5 juli 2009 21:05 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Er is geen structurele loonsverlaging ingevoerd bij TNT. Sterker nog er is GEEN loonsverlaging doorgevoerd. Het is dus 0 euro loonsverlaging. De vraag is enkel of jij dit ook zo ziet.
[..]
Ja maar natuurlijk.quote:Bij vakkenvullen is er wel zeker sprake van verantwoordelijkheid en daarbij is het een zwaarder beroep.
Kan me niet heugen dat ik je hierin ooit heb tegengesproken.quote:Ik denk niet dat de concurenten van TNT heel veel meer zullen betalen dan de vakkenvullers bij een supermarkt (die overigens meer verdienen dan minimum loon). TNT zal daaraan mee moeten doen anders verliest het zijn concurentie positie.
We hebben hier over normale postbezorging. Dus geen aangetekende stukken en ook al geen pakketten. Vertel anders waarom TNT hoger geschoold personeel in moet zetten. Ik denk dat een schoolverlater met tomtom het ook prima kan uitvoeren. Of de bezorger zijn werk goed doet is kwestie van coachen/begeleiden en de minder goeden er tussen uit filteren.
Veel krantenbezorgers zijn al 16 jarigen. Ik zie niet in waarom een krantenbezorger niet in staat zou zijn om de post rond te brengen. Het is voor TNT heel makkelijk om de leeftijdsgrens naar 18 of 20 te zetten mocht 16 te jong zijn.
het is wel wettelijk verplicht voor zover ik weet. Want ik weet nog dat TNT de maandag post wou afschaffen, en geloof me, als ze ook maar 1 gaatje in de wet hadden gevonden, was er geen maandagpost meer geweestquote:Op zondag 5 juli 2009 22:57 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Waar staat het dat TNT wettelijk verplicht is om 6 dagen in de week post te bezorgen? Volgens mij wordt die verplichting nergens gesteld.
Wel zijn er verplichtingen om tot 2012 (meen ik) 95% van de Nederlandse bevolking te voorzien van de basis postbezorging binnen een straal van 5km. Dus 95% van de Nederlandse bevolking in de buurt (5km) van een postbus.
quote:In de nieuwe Postwet die nu bij de Tweede Kamer ligt, hoeft de postbode nog maar vijf keer per week op pad te gaan. In de huidige wet moet hij of zij nog zes keer per week op pad.
TNT wil dat straks de maandag sneuvelt en dat de post dan van dinsdag tot en met zaterdag wordt besteld. ,,Tenzij de politiek aangeeft dat we op maandag moeten blijven bestellen,’’ vult Bakker aan. ,,Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. We gaan dan uitrekenen wat ons die dure dag kost. Het kan als consequentie hebben dat het tarief voor brieven en kaarten van 39 cent omhoog gaat.’’
Je overdrijft een beetje. Postbode is en blijft een functie waar in principe geen scholing voor nodig is. Het is simpel werk.quote:
In de postwet naar ik aan neem, anders waren ze al lang gestopt met het bezorgen op maandag aangezien daar geld bij moet.quote:Op zondag 5 juli 2009 22:57 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Waar staat het dat TNT wettelijk verplicht is om 6 dagen in de week post te bezorgen? Volgens mij wordt die verplichting nergens gesteld.
Wel zijn er verplichtingen om tot 2012 (meen ik) 95% van de Nederlandse bevolking te voorzien van de basis postbezorging binnen een straal van 5km. Dus 95% van de Nederlandse bevolking in de buurt (5km) van een postbus.
Wat is het verschil tussen een postbode en een postbezorger? Of lees ik je post nou zo verkeerd?quote:Op zondag 5 juli 2009 23:08 schreef Dutch_Courage het volgende:
[..]
Je overdrijft een beetje. Postbode is en blijft een functie waar in principe geen scholing voor nodig is. Het is simpel werk.
Wat jij beschrijft klopt wel, maar het stelt allemaal niet zoveel voor. Bovendien mogen alleen postbodes aangetekende stukken afleveren. Zaterdagbezorgers met nieuwe contracten mogen dat niet eens, en de postbezorgers al helemaal niet.
Ik heb zes jaar bij TNT gewerkt tijdens mijn studie. Prima werkgever, redelijk goed salaris en lekker buiten rondlopen met een muziekje erbij, niks mis mee. Maar qua werk stelt het natuurlijk gewoon niet veel voor.
Je bent wel heel erg slecht geïnformeerd gast. Die hele "Postwet" waar jij aan refereert is per 1 april 2009 komen te vervallen..quote:Op zondag 5 juli 2009 23:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
In de postwet naar ik aan neem, anders waren ze al lang gestopt met het bezorgen op maandag aangezien daar geld bij moet.
Er is de laatste jaren al vaker discussie geweest over het feit of dit niet aangepast moet worden maar bij mijn weten is de verplichting nog steeds 6 dagen per week. In de toekomst zal dit waarschijnlijk onhoudbaar worden vanwege volumedaling, tenzij mensen het niet erg vinden om een paar cent extra te betalen.
Raptorix viel me in dit topic inderdaad op als een vrije-markt blater die totaal niet gehinderd wordt door enige vorm van kennis.quote:Op zondag 5 juli 2009 22:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je gaat nog meer wartaal praten als de realiteit je even niet uitkomt? Jij vraagt me een voorbeeld te geven, ik geef het en dan ga je opeens vertellen dat 1 keer in de week post bezorgen een 'beter' product is ipv 7 keer in de week bezorgen?![]()
En dan kom je ook nog eens aan met een postbus?!?!?![]()
![]()
Vertel mij eens slimmerd, hoeveel kost een postbus jou per jaar?
Van 6 (TNT is namelijk wettelijk verplicht 6 keer per week post te bezorgen) naar 1 zou jij willen bestempelen als een verbetering? En als het je niet bevalt dan moet je maar een peperdure postbus nemen. Kostelijk! Kiezen tussen achteruitgang in frequentie of een peperdure postbus pakken om je post te ontvangen waar je nu je post gewoon gratis ontvangt? Hoe is dat een voorbeeld van een beter product?!?!![]()
Ik heb niks tegen marktwerking maar jij bent duidelijk van het type dat marktwerking als doel heeft, niet als middel.![]()
Het enige wat je doet is het herhalen van je heilige marktmantra zonder naar de daadwerkelijke voordelen te kijken per geval.
Overigens ben je wel heel beperkt aan het denken als je denkt dat kwaliteit van de dienst postbezorging alleen maar bestaat uit de frequentie van de bezorging.
Dan gaan ze naar een concurrent, gelukkig hebben ze tegenwoordig een keuze.quote:Op maandag 6 juli 2009 00:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik werk nu 16 jaar bij TNT (en de voorlopers). Ik heb de kwaliteit hard achteruit zien hollen. En de klanten hoor ik steeds meer klagen. Niet alleen de particuliere klanten maar ook de zakelijke klanten. Service is een vies woord geworden.
Als je het niet eens bent met de voorwaarden waarvoor je werkt, dan zoek je een andere baan.quote:Vertrouwen trouwens ook. De hoofdreden dat veel postbodes tegen het principe-akkoord stemden is omdat ze het management voor geen cent vertrouwen. Je gaat niet met een salarisverlaging instemmen als de baangarantie die je geboden wordt flinterdun is. Als je kunt 'kiezen' tussen nu eruit of over 3 jaar eruit met 75% van je loon als basis voor de WW berekening is de 'keuze' wel heel makkelijk.
ik denk dat jij degene bent die slecht geinformeerd isquote:Op maandag 6 juli 2009 00:07 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Je bent wel heel erg slecht geïnformeerd gast. Die hele "Postwet" waar jij aan refereert is per 1 april 2009 komen te vervallen..![]()
http://www.st-ab.nl/wetten/0239_Postwet.htm
quote:5. Een verlener van de universele postdienst haalt ten minste zes dagen per week poststukken op uit de voor het publiek bestemde brievenbussen dan wel uit andere daartoe bestemde inrichtingen, en voert ten minste zes dagen per week overal in Nederland een bestelling uit.
en wat voor keuze: de concurrentie is nog slechter qua service. Over de gehele linie is de service drastisch gedaald. Want en concurreren, EN service verlenen zijn 2 dingen die met een slinkende (en opgedeelde) markt gewoon niet gaan.quote:Op maandag 6 juli 2009 00:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan gaan ze naar een concurrent, gelukkig hebben ze tegenwoordig een keuze.
[..]
Als je het niet eens bent met de voorwaarden waarvoor je werkt, dan zoek je een andere baan.
Het is gewoon een afstervende bedrijfstak.
In mijn boekje gaat men goedbeslagen ten ijs en zoekt van te voren even of het roeptoeteren rechtvaardig is.quote:Op zondag 5 juli 2009 13:03 schreef McKillem het volgende:
In mijn boekje zet je je argumenten zelf kracht achter met bronnen, laat je dat een ander niet doen.
Dus dan moet je alternatieven kiezen. Er wordt, voor een leuke meerprijs, extra service geboden voor hen die het standaardwerk te dramatisch vinden.quote:Op maandag 6 juli 2009 09:25 schreef Bensel het volgende:
en wat voor keuze: de concurrentie is nog slechter qua service. Over de gehele linie is de service drastisch gedaald. Want en concurreren, EN service verlenen zijn 2 dingen die met een slinkende (en opgedeelde) markt gewoon niet gaan.
allemaal heel leuk en aardig, maar in de praktijk werkt het gewoon niet. Extra betalen voor service die je wel had gehad als het niet geliberaliseerd was?quote:Op maandag 6 juli 2009 09:32 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
In mijn boekje gaat men goedbeslagen ten ijs en zoekt van te voren even of het roeptoeteren rechtvaardig is.
[..]
Dus dan moet je alternatieven kiezen. Er wordt, voor een leuke meerprijs, extra service geboden voor hen die het standaardwerk te dramatisch vinden.
Overigens is er een kwaliteitseis, een minimum, als de dienstverlener daar niet aan voldoet kun/ moet je hem/ haar aansprakelijk stellen.
Hier napluizen PDF
Lezen. Jij hebt dit topic niet gelezen. Jij als klant die ontvangt kunt niet kiezen, alleen de afzender kan kiezen. Tussen slechte kwaliteit en beroerde kwaliteit.quote:Op maandag 6 juli 2009 00:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan gaan ze naar een concurrent, gelukkig hebben ze tegenwoordig een keuze.
De service had ongeveer gelijk moeten blijven/ mag niet onder het minimale komen. Dus er kan inderdaad een minimaal kwaliteitsverlies optreden, simpelweg omdat de TNT voorheen 'te goed' presteerde en altijd boven de norm bezig was. Ik heb ook nog niets van kwaliteitsverlies gemerkt eerlijk gezegd.quote:Op maandag 6 juli 2009 09:41 schreef Bensel het volgende:
allemaal heel leuk en aardig, maar in de praktijk werkt het gewoon niet. Extra betalen voor service die je wel had gehad als het niet geliberaliseerd was?![]()
Excuus, ik had niet gezien dat het om zo'n oud document ging. Ik zal eens kijken of ik een betere kan vinden, maar volgens mij zijn deze richtlijnen nog steeds van kracht.quote:die kwaliteitseisen stamt van 2000, veel napluiswerk in een verouderd document. Er word zelfs nog gesproken van PTT. het is niet meer toepasbaar op de situatie van vandaag de dag
Echt wat is dit voor kulquote:Op maandag 6 juli 2009 09:59 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Lezen. Jij hebt dit topic niet gelezen. Jij als klant die ontvangt kunt niet kiezen, alleen de afzender kan kiezen. Tussen slechte kwaliteit en beroerde kwaliteit.
dat is maar afwachten, in NL is het fysiek rondsturen van iets amper duurder dan het electronisch (sms) te doen, dus je zou kunnen zeggen dat er al zeer efficient gewerkt wordtquote:Op zondag 5 juli 2009 11:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat niet om de privatisering, maar om de marktwerking, marktwerking leidt op de lange duur altijd tot een betere prijs dan wel kwaliteit, mot ik het je nu nog 6 keer gaan uitleggen?
Ik vind pakketpost nog steeds behoorlijk duur anders.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat is maar afwachten, in NL is het fysiek rondsturen van iets amper duurder dan het electronisch (sms) te doen, dus je zou kunnen zeggen dat er al zeer efficient gewerkt wordt
niet als je kijkt wat daar voor moet gebeuren.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind pakketpost nog steeds behoorlijk duur anders.
Jij lult er steeds omheen. Jij als ontvanger van de post kunt niet bepalen met wie die verstuurd wordt. Stel jij abonneert je op een tijdschrift. Dan weet jij vaak niet met wie dat tijdschrift verstuurd wordt, TNT, Sandd, Selektmail of een ander. Daar heb jij geen invloed op. Zeker omdat dat per regio en zelfs per straat kan verschillen.quote:Op maandag 6 juli 2009 11:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Echt wat is dit voor kul![]()
Als ik een cadeau voor iemand koop, dan heeft de gene die ik het cadeau geef toch ook geen invloed op de kwaliteit die hij krijgt, jezus kom anders even met nog meer flauwekul aan![]()
Daar heb je voor de brievenpost inderdaad niets over te zeggen, oftewel de overheid moet de post voor 100% vrijgeven. Niet dat halve beetje wat ze nu doen waar TNT andere regels heeft dan de rest en er half-slachtig van alles wel van de overheid moet.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:46 schreef ultra_ivo het volgende:
Jij lult er steeds omheen. Jij als ontvanger van de post kunt niet bepalen met wie die verstuurd wordt. Stel jij abonneert je op een tijdschrift. Dan weet jij vaak niet met wie dat tijdschrift verstuurd wordt, TNT, Sandd, Selektmail of een ander. Daar heb jij geen invloed op. Zeker omdat dat per regio en zelfs per straat kan verschillen.
Dat levert alleen maar meer onduidelijkheid op, tenzij je met postzegels of brievenbussen gaat werken die enkel voor 1 bedrijf bedoelt zijn. Los van de straatbeeldvervuiling: dat is onhaalbaar. Misschien moet er een keuze gemaakt worden tussen brievenpost weer bij de staat en de rest helemaal vrij. Op die manier bied je een basis/minimum voor dienst die vrijwel zeker niet meer rendabel wordt (en op de lange termijn helemaal verdwijnt?) en de rest: laat dat de bedrijven maar uitzoeken.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:51 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Daar heb je voor de brievenpost inderdaad niets over te zeggen, oftewel de overheid moet de post voor 100% vrijgeven. Niet dat halve beetje wat ze nu doen waar TNT andere regels heeft dan de rest en er half-slachtig van alles wel van de overheid moet.
En dat in een vrije markt!quote:Op maandag 6 juli 2009 13:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind pakketpost nog steeds behoorlijk duur anders.
Nee, het levert juist meer duidelijkheid. Een bedrijf kan dan gewoon een contract voor levering (en eventueel bezorging) met je afsluiten en zo kan de klant overstappen naar een andere als hij niet blij is met de dienst.quote:Op maandag 6 juli 2009 14:36 schreef Stupendous76 het volgende:
Dat levert alleen maar meer onduidelijkheid op, tenzij je met postzegels of brievenbussen gaat werken die enkel voor 1 bedrijf bedoelt zijn. Los van de straatbeeldvervuiling: dat is onhaalbaar. Misschien moet er een keuze gemaakt worden tussen brievenpost weer bij de staat en de rest helemaal vrij. Op die manier bied je een basis/minimum voor dienst die vrijwel zeker niet meer rendabel wordt (en op de lange termijn helemaal verdwijnt?) en de rest: laat dat de bedrijven maar uitzoeken.
quote:Op maandag 6 juli 2009 14:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, het levert juist meer duidelijkheid. Een bedrijf kan dan gewoon een contract voor levering (en eventueel bezorging) met je afsluiten en zo kan de klant overstappen naar een andere als hij niet blij is met de dienst.
quote:Ik weet nu niet wie ik er op moet aanspreken als ik mijn post niet krijg.
Het hoeft geen betaald contract te zijn en kan ook simpelweg een regeling zijn met een leverancier die mijn post die ik wil versturen komt halen en gelijk mijn post kan bezorgen of een (gemeenschappelijke) postbus waarbij je een e-mail krijgt dat je snailmail er is. De markt, als ze eindelijk een keer volledig vrijgelaten worden vind wel er wel wat voor wat aansluit bij de behoefte van de klant.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:16 schreef Stupendous76 het volgende:
Sorry, maar als mogelijk ontvanger zou je je moeten vastleggen met een contract voor iets wat je dus nog niet weet?
Jij blijft graag een dienst afnemen van slechte kwaliteit als een concurrent het beter kan? Mmmhh, apart. Contractbreuk kan je overigens gewoon bij de rechter of een mediator regelen.quote:Je kan dan wel gaan roepen dat 'er toch contracten' zijn gesloten, maar dat gaat echt niets veranderen aan de kwaliteit (anders zou de wereld er namelijk een stuk aangenamer uit zien als mensen zich aan afspraken gingen houden)
Dat is de mening die jij hebt. Ik heb die niet.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het hoeft geen betaald contract te zijn en kan ook simpelweg een regeling zijn met een leverancier die mijn post die ik wil versturen komt halen en gelijk mijn post kan bezorgen of een (gemeenschappelijke) postbus waarbij je een e-mail krijgt dat je snailmail er is. De markt, als ze eindelijk een keer volledig vrijgelaten worden vind wel er wel wat voor wat aansluit bij de behoefte van de klant.
1 Die dienst was eerst redelijk perfect, maar het moest zo nodig geprivatiseerd worden...quote:[..]
Jij blijft graag een dienst afnemen van slechte kwaliteit als een concurrent het beter kan? Mmmhh, apart. Contractbreuk kan je overigens gewoon bij de rechter of een mediator regelen.
Volgens mij gaat het met name om de bezorgers, overigens dacht ik dat in het sorteercentrum vrijwel allemaal uitzendkrachten werken. Ik heb er overigens in1999 nog een paar nachten gewerkt met de kerstpost, moet zeggen dat dat bijzonder goed verdiendequote:Op maandag 6 juli 2009 15:21 schreef YazooW het volgende:
Ik werk zelf bij een TNT sorteercentrum en ik snap niet hoe ze opeens 11.000 mensen kunnen gaan ontslaan...
Elke avond als ik werk is het super druk, iedereen moet hard om op tijd klaar te zijn. Er hoeft maar 1 ziekmelding te zijn en je staat alweer over te werken. Hoe de neuk gaan ze opeens 11.000 mensen ontslaan? Gaat het na die ontslagen voortaan 5 werkdagen duren voordat je brief/pakketje verstuurt is ofzo?
Is dit niet gewoon iets om de aandeelhouders stil te houden?
quote:Op zondag 5 juli 2009 23:01 schreef McKillem het volgende:
Ben je nou dom of doe je dom?
Ik heb nou al 5 keer gezegd wat de strekking van mijn opmerking is en ga het niet nog een keer doen.
Kan me niet heugen dat ik je hierin ooit heb tegengesproken.
De reactie waar jij in het grondbeginsel op reageert is de reactie waarin ik aangeef het logisch te vinden dat men geen salaris wil inleveren.
Punt, niets meer, niets minder.
Ik heb je enkel gequote. Die twee spreken toch iets heel anders. ik heb je al een paar keer op gewezen.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 21:14 schreef McKillem het volgende:
Ik denk dat een vakkenvuller van blikken heel anders denkt. Dan praat ik over blikken van 500+ gram. Dat merk je wel degelijk na een dag werken. Of in de koelafdeling werken waar het continu gekoeld is en het effect van warm-koud-warm-koud krijgt. Even los van het vroeg opstaan en het meer geestdodend werk. Met het bezorgen van post loop je buiten en heb je wat meer afwisseling. Ik heb begrepen dat de mensen die bij Aldi werken het buitengewoon zwaar hebben. Het is maar wat de persoon leuker vind. Ik zie geen enkele reden waarom een vakkenvuller geen post kan bezorgen. Geef hem/haar een TomTom en een zak met brieven en het wordt bezorgd.quote:Op zondag 5 juli 2009 23:01 schreef McKillem het volgende:
Ja maar natuurlijk.
Ga jij maar een avondje vakkenvullen in de met airco gevulde AH, en daarna post rondbrengen bij min
temperaturen of in zo'n hittegolf als afgelopen dagen mafkees.
en jij denkt dat een postbode niks in z'n handen houd? Een bundel post is doorgaans wel wat meer dan 500 gram hoorquote:Op maandag 6 juli 2009 18:36 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
[..]
Ik heb je enkel gequote. Die twee spreken toch iets heel anders. ik heb je al een paar keer op gewezen.
Nogmaals: Er is GEEN sprake van de zoveelste loonsverlaging. Er is helemaal geen loonsverlaging doorgevoerd. Je kan hoog en laag springen of mensen uitschelden maar dan heb je nog steeds geen punt gemaakt.
[..]
Ik denk dat een vakkenvuller van blikken heel anders denkt. Dan praat ik over blikken van 500+ gram. Dat merk je wel degelijk na een dag werken. Of in de koelafdeling werken waar het continu gekoeld is en het effect van warm-koud-warm-koud krijgt. Even los van het vroeg opstaan en het meer geestdodend werk. Met het bezorgen van post loop je buiten en heb je wat meer afwisseling. Ik heb begrepen dat de mensen die bij Aldi werken het buitengewoon zwaar hebben. Het is maar wat de persoon leuker vind. Ik zie geen enkele reden waarom een vakkenvuller geen post kan bezorgen. Geef hem/haar een TomTom en een zak met brieven en het wordt bezorgd.
Ik denk dat aangetekende stukken met pakket bezorging moet worden samengevoegd. Dan kun je met postbezorging goedkope arbeidskrachten inzetten (vergelijkbaar met krantbezorgen). Ik heb nog geen enkel valide argument gehoord waarom dat niet zou kunnen. Heel vervelend voor de personeel van TNT maar postbezorgers worden structureel teveel betaald. Concurenten kunnen goedkoper opereren door goedkopere arbeidskrachten in te zetten en als zij het kunnen dan kan TNT het ook. Van monopolist naar een bedrijf die moet concureren gaat altijd gepaard met herorganisaties. Kijk maar naar KPN voor Scheepsbouwer. Was ook een monopolist en nu is het een sterk concurend bedrijf met interessante producten en diensten. TNT zal dat ook moeten doen en de post en bezorging van pakketten heruitvinden.
De postbodes die ik gezien heb dragen geen kilo's post. Ik heb de post op 3 verschillende manieren zien rondbrengen:quote:Op maandag 6 juli 2009 18:41 schreef Bensel het volgende:
en jij denkt dat een postbode niks in z'n handen houd? Een bundel post is doorgaans wel wat meer dan 500 gram hoor
wat ik bedoel is dat men vaak (zeker met reclame) gedurende 10 minuten of meer elke keer met ongeveer 2-4 kilo in hun handen dragen. Nu weet ik niet of je weet hoe dat na een tijdje voelt, maar ik heb toen ik begon dagen gehad dat ik savonds geen bierfles meer op kon tillen. Geef een willekeurige voorbijganger een vol pakketje en ze laten het bijna gegarandeerd vallen omdat ze het gewicht niet verwachtenquote:Op maandag 6 juli 2009 21:13 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
De postbodes die ik gezien heb dragen geen kilo's post. Ik heb de post op 3 verschillende manieren zien rondbrengen:
- Met een busje die ze in de straat parkeren en dan met een kleine hoeveelheid langs de huizen;
- Op de fiets;
- Met een speciaal soort karretje.
Ik heb nog nooit een postbode gezien die 10tallen kilo's post rondsjouwen. Dat mag niet eens van de arbo. Bijna alle beroepen til je wel eens meer dan een kilo.
Ik denk dat de vakkenvullers van een supermarkt gemiddeld gezien een lichamelijk zwaarder beroep hebben. Veel bukken en veel repetitief werk en daarbij zware artikelen (met name de blikken e.d.). Ik denk dat een 50+ het niet overleefd met fulltime vakkenvullen en bij postbezorgers zie je het wel. Blikken worden meestal per xx verpakt en bij een vakkenvuller moet vooral het werk snel worden uitgevoerd. Dus snel bukken en veel zware artikelen pakken om op tijd het werk af te hebben. Ik denk dat postbezorgers lichamelijk het minder zwaar hebben.
Ik denk dat een vakkenvuller in een supermarkt iets soortgelijks mee maakt hoor. En 2-4 kilo tillen is nog wel te doen. Ik heb ook uren lang mijn laptop vast (vaak is er geen tafeltje en de omgeving zo vies om een laptop neer te zetten). Een laptop weegt al gauw 3-4 kilo dus ik weet precies wat je bedoelt en voor mijn gevoel prima te doen.quote:Op maandag 6 juli 2009 21:55 schreef Bensel het volgende:
wat ik bedoel is dat men vaak (zeker met reclame) gedurende 10 minuten of meer elke keer met ongeveer 2-4 kilo in hun handen dragen. Nu weet ik niet of je weet hoe dat na een tijdje voelt, maar ik heb toen ik begon dagen gehad dat ik savonds geen bierfles meer op kon tillen. Geef een willekeurige voorbijganger een vol pakketje en ze laten het bijna gegarandeerd vallen omdat ze het gewicht niet verwachten
Ik ben nooit vakkenvuller of postbode geweest, dus ik kan het niet vergelijken. Jij blijkbaar wel en als jij van mening bent dat het allemaal wel meevalt (zeker omdat je je laptop wel eens moet vasthouden), leuk voor jou.quote:Op maandag 6 juli 2009 22:07 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ik denk dat een vakkenvuller in een supermarkt iets soortgelijks mee maakt hoor. En 2-4 kilo tillen is nog wel te doen. Ik heb ook uren lang mijn laptop vast (vaak is er geen tafeltje en de omgeving zo vies om een laptop neer te zetten). Een laptop weegt al gauw 3-4 kilo dus ik weet precies wat je bedoelt en voor mijn gevoel prima te doen.
hmmm ik zie geen verschil tussen zeg 10-12 uur laptop vasthouden en werken. Daarbij staan ipv lopen. Denk dat dat staan zwaarder is.Ik ben niet de enige die het doet (zijn nog 40 collega's) die het ook met enig regelmaat doen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 00:15 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik ben nooit vakkenvuller of postbode geweest, dus ik kan het niet vergelijken. Jij blijkbaar wel en als jij van mening bent dat het allemaal wel meevalt (zeker omdat je je laptop wel eens moet vasthouden), leuk voor jou.
Het doet echter niets af aan de andere argumenten dat er vaak zware post tussen kan zitten. Los van al het geloop (en dan laten we het weer ook nog buiten beschouwing)
Groot gedeelte heeft gewoon een contract, uitzendkrachten zijn te duur...quote:Op maandag 6 juli 2009 18:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het met name om de bezorgers, overigens dacht ik dat in het sorteercentrum vrijwel allemaal uitzendkrachten werken. Ik heb er overigens in1999 nog een paar nachten gewerkt met de kerstpost, moet zeggen dat dat bijzonder goed verdiende
Ik vind dit wel een aardig verhaal; maar zou de post e.d. ook niet eens op een ANDERE manier op een ADRES kunnen worden bezorgd ? BETERE methoden, betere klantvriendelijkheid, betere logisitek.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 06:29 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
hmmm ik zie geen verschil tussen zeg 10-12 uur laptop vasthouden en werken. Daarbij staan ipv lopen. Denk dat dat staan zwaarder is.Ik ben niet de enige die het doet (zijn nog 40 collega's) die het ook met enig regelmaat doen.
Voor de rest is het onzin dat postbodes continu met zware post rondsjouwen. Ik zie het iig niet. Ik zie ze enkel met een busje komen, op de fiets of met een speciaal karretje.
Dus nogmaals kom eens met legitieme opmerkingen want tot op heden zie ik niet waarom een postbode het zwaarder heeft dan een vakkenvuller. (we gaan ervan uit dat aangetekende post via de pakketdienst gaat)
Post rond brengen kan volgens mij prima door jonge mensen gedaan worden die ook nog eens minder kosten. Als het lichamelijk zwaar is dan is er gelijk een extra reden om door jonge mensen te laten doen. Dezelfde categorie die ook kranten bezorgt.
Maar wel makkelijk weg te sturenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:25 schreef YazooW het volgende:
[..]
Groot gedeelte heeft gewoon een contract, uitzendkrachten zijn te duur...
Jij doet heel veel aannames, maar als anderen dat doen dan is het niet legitiem?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 06:29 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
hmmm ik zie geen verschil tussen zeg 10-12 uur laptop vasthouden en werken. Daarbij staan ipv lopen. Denk dat dat staan zwaarder is.Ik ben niet de enige die het doet (zijn nog 40 collega's) die het ook met enig regelmaat doen.
Voor de rest is het onzin dat postbodes continu met zware post rondsjouwen. Ik zie het iig niet. Ik zie ze enkel met een busje komen, op de fiets of met een speciaal karretje.
Dus nogmaals kom eens met legitieme opmerkingen want tot op heden zie ik niet waarom een postbode het zwaarder heeft dan een vakkenvuller. (we gaan ervan uit dat aangetekende post via de pakketdienst gaat)
Post rond brengen kan volgens mij prima door jonge mensen gedaan worden die ook nog eens minder kosten. Als het lichamelijk zwaar is dan is er gelijk een extra reden om door jonge mensen te laten doen. Dezelfde categorie die ook kranten bezorgt.
En in dit geval zijn het het grote aantal relatief oudere medewerkers die ervoor zorgen dat TNT in het nadeel is tov nieuwkomers die allemaal uitzendkrachten voor het minimum loon aan de gang hebben. En ze hadden een keuze, niet de leukste, maar goed.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:30 schreef iehlaak het volgende:
Goed om te zien dat we als samenleving bijna dezelfde dienstverlening houden terwijl 11.000 mensen wat anders kunnen gaan doen. Bedrijven zijn geen instrumenten om mensen aan het werk te houden, het gaat om hun output en wat dit voor de samenleving betekent.
Ik snap je punt niet. Geef concrete voorbeelden dan kunnen we praten.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:24 schreef Stupendous76 het volgende:
Jij doet heel veel aannames, maar als anderen dat doen dan is het niet legitiem?
Gast, ik doe het even nog duidelijker. Laatste poging.quote:Op maandag 6 juli 2009 18:36 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
[..]
Ik heb je enkel gequote. Die twee spreken toch iets heel anders. ik heb je al een paar keer op gewezen.
Nogmaals: Er is GEEN sprake van de zoveelste loonsverlaging. Er is helemaal geen loonsverlaging doorgevoerd. Je kan hoog en laag springen of mensen uitschelden maar dan heb je nog steeds geen punt gemaakt.
[..]
Totdat jij beide beroepen heb beoefent denk ik niet dat je er ook maar 1 zinnig woord over kan zeggen, om daar maar eens mee te beginnen.quote:Ik denk dat een vakkenvuller van blikken heel anders denkt. Dan praat ik over blikken van 500+ gram. Dat merk je wel degelijk na een dag werken. Of in de koelafdeling werken waar het continu gekoeld is en het effect van warm-koud-warm-koud krijgt. Even los van het vroeg opstaan en het meer geestdodend werk. Met het bezorgen van post loop je buiten en heb je wat meer afwisseling. Ik heb begrepen dat de mensen die bij Aldi werken het buitengewoon zwaar hebben. Het is maar wat de persoon leuker vind. Ik zie geen enkele reden waarom een vakkenvuller geen post kan bezorgen. Geef hem/haar een TomTom en een zak met brieven en het wordt bezorgd.
Ik denk dat aangetekende stukken met pakket bezorging moet worden samengevoegd. Dan kun je met postbezorging goedkope arbeidskrachten inzetten (vergelijkbaar met krantbezorgen). Ik heb nog geen enkel valide argument gehoord waarom dat niet zou kunnen. Heel vervelend voor de personeel van TNT maar postbezorgers worden structureel teveel betaald. Concurenten kunnen goedkoper opereren door goedkopere arbeidskrachten in te zetten en als zij het kunnen dan kan TNT het ook. Van monopolist naar een bedrijf die moet concureren gaat altijd gepaard met herorganisaties. Kijk maar naar KPN voor Scheepsbouwer. Was ook een monopolist en nu is het een sterk concurend bedrijf met interessante producten en diensten. TNT zal dat ook moeten doen en de post en bezorging van pakketten heruitvinden.
Het is belangrijk om de simpele reden dat je nu ook weer de mist in gaat. Er is geen sprake van 1 of 30. Er is sprake van GEEN doorgevoerde loonsverlagingen. Oftewel het getal 0 moet duidelijk in je verhaal terugkomen. Zoals je het eerder schreef met 'zoveelste loonsverlaging' lijkt het sterk op alsof er al een loonsverlaging is doorgevoerd wat onzin is.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:56 schreef McKillem het volgende:
Waarom is het in de geschetste context belangrijk dat ik zeg dat er geen salaris verlagingen zijn, er 1 salarisverlaging is of er voor mij part 30 salaris verlagingen zijn?!
Met die stelling ben ik het totaal oneens. Je kan prima een oordeel vellen over een ander beroep wanneer je inhoudelijk inzicht hebt wat het beroep inhoud. Wanneer ik een fout hebt gemaakt ben je vrij om me te corrigeren maar dat heb je tot op heden nagelaten.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:56 schreef McKillem het volgende:
Totdat jij beide beroepen heb beoefent denk ik niet dat je er ook maar 1 zinnig woord over kan zeggen, om daar maar eens mee te beginnen.
De post kan prima rondgebracht worden door jongere mensen die naar school gaan. Verplaats het bezorgen van post op een tijdstip wanneer ze wel kunnen (bijvoorbeeld dezelfde tijd van ochtend krant bezorgers). Post wordt sowieso verzameld en gebundeld bezorgd en het tijdstip van bezorgen is zover ik weet nergens vastgelegd.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:08 schreef Karammel het volgende:
De post wordt rondgebracht op tijden dat jongere mensen op school zitten of met een studie bezig zijn. De post is nou niet een beroepsgroep waar je als jongere toekomst in ziet en dus tijd voor vrij wil maken. Het is in dat opzicht vooral voor ouderen die het doen om de tijd te doden of omdat ze niks in hun mars hebben.
Er valt ook niet veel aan te snappen: jij stelt dat jij van mening bent dat het geen zwaar beroep is (o.a. omdat jij wel eens je laptop hebt vastgehouden), anderen zeggen dat wel zwaar kan zijn. En omdat zij geen voorbeeld kunnen geven zou het niet meer kloppen?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:43 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ik snap je punt niet. Geef concrete voorbeelden dan kunnen we praten.
Je denkt toch niet dat het werk wat die 11000 mensen doen totaal in rook oplost? TNT wil gewoon zoveel mogelijk uitbesteden aan bijvoorbeeld de sociale werkplaatsen. TNT neemt ook nog gewoon hopen personeel aan, alleen wel personeel dat minimumloon verdient (of eronder zelfs omdat ze niet overal al hun gewerkte uren uitbetaald krijgenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:30 schreef iehlaak het volgende:
Goed om te zien dat we als samenleving bijna dezelfde dienstverlening houden terwijl 11.000 mensen wat anders kunnen gaan doen. Bedrijven zijn geen instrumenten om mensen aan het werk te houden, het gaat om hun output en wat dit voor de samenleving betekent.
Post van 1-4 kilo of een laptop dragen van 3-4 kilo. Laptop zeg 12 uur op een dag (dus met linkerhand vast en met rechterarm werken). Aantal kilo's is ruwweg gelijk. Wat is het verschil?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 15:53 schreef Stupendous76 het volgende:
Er valt ook niet veel aan te snappen: jij stelt dat jij van mening bent dat het geen zwaar beroep is (o.a. omdat jij wel eens je laptop hebt vastgehouden), anderen zeggen dat wel zwaar kan zijn. En omdat zij geen voorbeeld kunnen geven zou het niet meer kloppen?
kdijkstra mag dat, hij is een gelovige (in de vrije markt).quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:24 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij doet heel veel aannames, maar als anderen dat doen dan is het niet legitiem?
Met post ben je stukken langer bezig dan met het bezorgen van de krant. Eerder in dit topic gaf iemand aan dat 600 adressen krantenlopen makkelijk in 2 uur moet kunnen. Met postbezorgen ben je voor 400 adressen zo´n 2,5 uur kwijt als je niet teveel huis-aan-huis hebt. Ervan uitgaande dat je de post niet zelf hoeft te sorteren natuurlijk. Zijn er echt zoveel mensen die enkel bezorgen en niet sorteren trouwens? Dit tijdsverschil zorgt ervoor dat je het niet even voor school kan doen. Of je hebt een behoorlijk aantal extra krachten nodig.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:54 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
De post kan prima rondgebracht worden door jongere mensen die naar school gaan. Verplaats het bezorgen van post op een tijdstip wanneer ze wel kunnen (bijvoorbeeld dezelfde tijd van ochtend krant bezorgers). Post wordt sowieso verzameld en gebundeld bezorgd en het tijdstip van bezorgen is zover ik weet nergens vastgelegd.
Je loopt er niet mee door weer en wind.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 16:39 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Post van 1-4 kilo of een laptop dragen van 3-4 kilo. Laptop zeg 12 uur op een dag (dus met linkerhand vast en met rechterarm werken). Aantal kilo's is ruwweg gelijk. Wat is het verschil?
Is een prima vergelijking. Jij heb geen idee wat voor werk ik doe. Overigens weer en wind maak ik ook mee hoor. Denk dat er erg weinig hier om 3 uur in de ochtend, in de winter, in storm, in de regen en dan boven een 30m hoge kraan staan met hoogtevrees. Ik moest er helaas naartoe om de kraan te servicen. Overigens wel een jaar of 10 geleden.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 19:39 schreef Stupendous76 het volgende:
Je loopt er niet mee door weer en wind.
Los daarvan: het feit dat jij je laptop van 3 tot 4 kilo zeg maar 12 uur per dag(?!?) vast wil houden vind ik een kulvergelijking. Daarbovenop: dan doe je toch iets fout.
Nee, ik zie jou dat ook niet doen dus ik pas me aan.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:38 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Is een prima vergelijking. Jij heb geen idee wat voor werk ik doe. Overigens weer en wind maak ik ook mee hoor. Denk dat er erg weinig hier om 3 uur in de ochtend, in de winter, in storm, in de regen en dan boven een 30m hoge kraan staan met hoogtevrees. Ik moest er helaas naartoe om de kraan te servicen. Overigens wel een jaar of 10 geleden.
Zonder dollen. Mijn collega's en ik komen in veel industruele machines waar slecht of niet wordt verwarmd (vergelijkbaar met buiten). Daarbij lange dagen (vooral wanneer je in het buitenland werkt en dan is 12 uur niet ongebruikelijk.
Als het om lichamelijke belasting gaat kan ik prima meepraten. Gestudeerd hebben en dan toch een lichamelijk zwaar beroep. Het is dat ik nu in rustiger vaarwater ben en de wat minder ervaren collega's die werkzaamheden laat doen wat ik vroeger deed.
M.a.w. ik weet prima waar ik het over heb en kan de belasting van een postbode heel goed begrijpen. Post rondbrengen kan prima door laag geschoold personeel en liefst niet te oud. Kom je nu nog met valide punten of probeer je enkel mijn stelling in twijfel te brengen?
Post hoeft niet langer meer binnen 24 uur bij de ontvanger zijn. Geeft allerlei logistieke voordelen en in de eerste plaats door het inrichten van hele grote geautomatiseerde sorteer machines. In het buitenland staan veel van die machines (zelf nog een tijdje aan het ontwerp van zo'n machine gewerkt) die veel sneller de post kunnen sorteren dan met de hand. TNT doet het ook voor een deel geautomatiseerd maar dat kan nog wel verder worden doorgevoerd.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:54 schreef Karammel het volgende:
Ook vraag ik me af hoe je ervoor wilt zorgen dat zo vroeg de post al klaar staat. Dan moet het er of de dag tevoren neer zijn gezet of je moet midden in de nacht gaan sorteren.
Ik zie het echt anders. Blader maar wat terug.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:42 schreef Stupendous76 het volgende:
Nee, ik zie jou dat ook niet doen dus ik pas me aan.
Zo is het nog niet overgekomen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:58 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ik zie het echt anders. Blader maar wat terug.
Eerst volhouden dat de postbodes het zwaarder hebben. Wanneer het duidelijk niet meer het geval is dan is het een kulvergelijking. Denk dat ik iig aangetoond heb dat postbodes niet de enige zijn die een zwaar beroep hebben en dat andere beroepen minimaal net zo zwaar zijn.
En had je in ieder geval mijn stukjes gelezen, dan had je begrepen dat ik tot nu toe heel wat anders heb gezegd.quote:Er bestaat ook zoiets als niet willen lezen en alleen eigenwijs zijn. Maar goed mocht je bij TNT werken dan zul je de veranderingen vanzelf wel merken. De marktwerking die nu gaat komen is broodnodig om de markt te liberaliseren. TNT is al jaren aan het kwakkelen en het wordt tijd dat het bedrijf herorganiseerd.
Alsof dat laatste niet gaat gebeuren als ze salaris inleveren? Anderen hebben meer dan genoeg aangegeven wat er dan gebeurt, dat jij dat niet wilt zien, tja, jammer.quote:De crisis heeft het alleen maar versneld. Het afslanken was toch wel gekomen al had het inleveren van loon wel de mate van afslanken (mogelijk zelfs baanbehoud) kunnen reduceren. Eerst een reddingsplan wegstemmen en dan janken dat er ontslagen vallen. TNT kan ook doen alsof de neus bloed en niets doen en dan staan alle werknemers na een jaartje op straat.
Je hebt gelijk. 12 uur werken in zeg ~2 graden is veel zwaarder. Stel collega's zijn ook bezig voor shell in Shakhalin. Daar was het -24.quote:
Maar goed je hebt gelijk. Postbezorgers hebben het zwaarste beroep in de wereld. Veel zwaarder dan vakkenvullers. Veel zwaarder dan verhuizers. Veel zwaarder dan stukadoors. Veel en veel zwaarder dan stratenmakers. Veel zwaarder dan mensen werkzaam in de bouw. Vanzelfsprekend zwaarder dan krantenbezorgers.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:04 schreef Stupendous76 het volgende:
En had je in ieder geval mijn stukjes gelezen, dan had je begrepen dat ik tot nu toe heel wat anders heb gezegd.
TNT geeft anders aan dat er geen gedwongen ontslagen zullen volgen. Vakbonden waren ook overtuigd en die gaan niet zomaar overstag. Zullen ook wel voorwaarden aan zijn gebonden.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:04 schreef Stupendous76 het volgende:
Alsof dat laatste niet gaat gebeuren als ze salaris inleveren? Anderen hebben meer dan genoeg aangegeven wat er dan gebeurt, dat jij dat niet wilt zien, tja, jammer.
In alle bedrijfsegmenten (private sector) verdwijnen er banen. TNTers zijn niet de enigen en ook niet extra zielig.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Damn. Ik heb er een jaartje met plezier gewerkt, maar ik nu wel blij dat ik er weg ben. Lijkt me wel stressvol werken als je weet dat er mensen binnenkort weg moeten.
Het gaat om de relatieve hoeveelheid. Bij de bouw werken in totaal denk ik meer mensen dan bij TNT, dus 11.000 man bij TNT betekent een hoger risico op werkloosheid bij dat bedrijf.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:24 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
In alle bedrijfsegmenten (private sector) verdwijnen er banen. TNTers zijn niet de enigen en ook niet extra zielig.
Denk dat als een segment het zwaar heeft en onnodig veel banen verloren gaan dat je dan naar de bouw moet gaan kijken. Schattingen lopen uiteen dat na de zomer een kleine 12.000 bouwvakkers niet meer aan de slag kunnen. Een zwaar beroep en dusdanig gespecialiseerd dat je moeilijk ergens anders terecht kunt.
Dat is al lang gebeurt. Het merendeel van de kleine post wordt tot op huinummerniveau machinaal gesorteerd. Problemen treden wel op bij niet standaard huisnummering en ongebruikelijke formaten.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:53 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Post hoeft niet langer meer binnen 24 uur bij de ontvanger zijn. Geeft allerlei logistieke voordelen en in de eerste plaats door het inrichten van hele grote geautomatiseerde sorteer machines. In het buitenland staan veel van die machines (zelf nog een tijdje aan het ontwerp van zo'n machine gewerkt) die veel sneller de post kunnen sorteren dan met de hand. TNT doet het ook voor een deel geautomatiseerd maar dat kan nog wel verder worden doorgevoerd.
Ook in het huidige systeem wordt veel post op afspraak met de klant in 48 uur rondgebracht en deel overdag gesorteerd.quote:Doordat post niet binnen 24 uur rondgebracht hoeft te worden, kun je het verzamelen, en dan in handklare pakketjes doen, zodat een goedkope bezorger het rond kan brengen. De tijdstip wanneer de post wordt rondgebracht ligt dan ook niet meer vast. Als de huidige pakket grootte te groot is dan maakt je het kleiner en wat meer bezorgers. Dit is altijd goedkoper dan het huidige systeem.
En wie moet die postbusenpost sorteren? Hier zit veel tussen dat de machine niet aankan.quote:Bedrijven hebben een postbus en zullen wel elke 24 uur post ontvangen. De normale consument heeft dat echt niet nodig.
Waarvan al veel verdwenen zijn.quote:Om enig idee te geven van de omvang van TNT. In 2007 was TNT de grootste private werkgever in Nederland met meer dan 50.000 werknemers.
Doordenken is ook lastig he. In augustus is de bouwvak voorbij....quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Het gaat om de relatieve hoeveelheid. Bij de bouw werken in totaal denk ik meer mensen dan bij TNT, dus 11.000 man bij TNT betekent een hoger risico op werkloosheid bij dat bedrijf.
In 2005 werkte er dacht ik zo'n 50.000 man bij TNT, -11.000 is dan behoorlijk ingrijpend. En mensen die al tig jaar als postbode werken kunnen ook niet zomaar overal aan de slag.
Ik vind het kut voor de medewerkers van TNT, ook omdat ik mensen ken die daar nog werken en die een gedwongen ontslag niet verdienen. Lullig voor de bouwvakkers, maar daarom niet minder lullig voor de postbodes. Je hoeft niet alles te begataliseren.
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:50 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Doordenken is ook lastig he. In augustus is de bouwvak voorbij....
Dan moet TNT nog beginnen met ontslaan. Denk je nou echt dat het bij de 12.000 blijft? We zitten nu ergens op 6-7% van de beroepsbevolking die werkloos is. Eind dit jaar zal volgens Rabobank/ABN Amro en CBS tegen de 8,5% werkloos zijn. Ik meen dat de beroepsbevolking ~8 miljoen groot is. In de komende half jaar worden dus nog eens 100.000 mensen werkloos. Dat zijn er heel wat meer dan de arbeidsplaatsen die in 2 jaar bij TNT verdwijnen.
In de bouw en tuinbouw zullen denk ik de meeste ontslagen vallen. Veel tuinbouwers mogen na de oogst hun bedrijf niet meer voortzetten.
Hoor je mij zeggen dat die crisis leuk is voor bouwvakkers? Open daar dan zelf een topic over, in plaats van hier te huilen, dan zal ik daar wel even posten dat ik heel erg vind voor de bouwvakkers.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik vind het kut voor de medewerkers van TNT, ook omdat ik mensen ken die daar nog werken en die een gedwongen ontslag niet verdienen. jammer voor de bouwvakkers, maar daarom niet minder lullig voor de postbodes. Je hoeft niet alles te relativeren.
Er valt nog veel verbetering te behalen. De 2 uitzonderingen die je al noemde. Voor de rest meer efficiency door aantal sorteercentra te reduceren van 6 naar bijvoorbeeld 4.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:41 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat is al lang gebeurt. Het merendeel van de kleine post wordt tot op huinummerniveau machinaal gesorteerd. Problemen treden wel op bij niet standaard huisnummering en ongebruikelijke formaten.
Wie zegt dat de sorteercentra's niet dagelijks post sorteren? Alleen het bezorgen op adressen wordt uitgesteld. Post bezorgen in een postbus moet makkelijk dagelijks kunnen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:41 schreef ultra_ivo het volgende:
En wie moet die postbusenpost sorteren? Hier zit veel tussen dat de machine niet aankan.
Dwing jij de gemeentes, gebouwbeheerder, woningbouwcooperaties en grote vastgoedeigenaren hun huisnummering logischer te maken?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:06 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Er valt nog veel verbetering te behalen. De 2 uitzonderingen die je al noemde. Voor de rest meer efficiency door aantal sorteercentra te reduceren van 6 naar bijvoorbeeld 4.
Dan boek je nog geen winst. Ik doe nu al iets van 70-80% van mijn werktijd voorbereidingen/voorsorteren/postbussen sorteren. Het aantal uren op straat voor een postbode is al sterk afgenomen. Heel veel bezorgwerk wordt al door goedkope krachten gedaan.quote:Wie zegt dat de sorteercentra's niet dagelijks post sorteren? Alleen het bezorgen op adressen wordt uitgesteld. Post bezorgen in een postbus moet makkelijk dagelijks kunnen.
Het is mischien schokkend voor je maar er zijn nog altijd veel mensen die geen computer hebben.quote:Misschien tijd om handgeschreven adressen te gaan weigeren. Of de consument aanmoedigen om alleen maar geprintte adressen op een envelop te doen met daarbij een barcode. Koppel dit met een reductie in portokosten en het wordt door de consument geaccepteerd.
Onzin. Zijn genoeg bedrijven die al mensen ontslaan om de crisis te overleven en daarbij ook nog een kleine winst boeken. Een bedrijf moet winst maken wil het gezond blijven. Vooral in deze tijd waarbij het krijgen van kredieten bij banken steeds moeilijker is. De balans maar belangrijker de cashflow is alles bepalend of een bedrijf het overleeft. Een bedrijf kan miljarden winst maken maar nog failliet gaan wanneer de cashflow niet goed is. Er moet een stabiele inkomsten bron zijn en niet sterk fluctuerend.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:04 schreef ultra_ivo het volgende:
De ontslagen bij andere bedrijven zijn ontslagen bij bedrijven waar fors verlies wordt geleden. TNT wil mensen ontslaan terwijl het bedrijf forse winst boekt.
Met de 6 centrales heeft Nederland er meer dan de buren (even qua oppervlakte gezien). Voor de rest wordt in Spanje geexperimenteerd met RFID tags. In Duitsland wordt al jaren barcodes op de brief gedrukt. Er valt zeker nog wel efficiency te halen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:13 schreef ultra_ivo het volgende:
Dwing jij de gemeentes, gebouwbeheerder, woningbouwcooperaties en grote vastgoedeigenaren hun huisnummering logischer te maken?
Het aantal sorteercentra is al gereduceerd. Meer kan niet, dan krijg je de post niet meer 's ochtends op de kantoren (ook de postbussenpost). Ik heb sterk de indruk dat jouw informatie behoorlijk verouderd is.
In sorteren kan meer efficiency gehaald worden met o.a. de bovenstaande beschreven technieken. Is vrij eenvoudig om een barcode op een brief te drukken en ook makkelijker en sneller te lezen dan handgeschreven.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:13 schreef ultra_ivo het volgende:
Dan boek je nog geen winst. Ik doe nu al iets van 70-80% van mijn werktijd voorbereidingen/voorsorteren/postbussen sorteren. Het aantal uren op straat voor een postbode is al sterk afgenomen. Heel veel bezorgwerk wordt al door goedkope krachten gedaan.
Dan betalen die extra. Of je zet in een postkantoor een automaat neer die de etiketten met adres voor je kan maken. Zo'n apparaat is niet zo heel erg duur en ik kan me heel goed voorstellen dat bij het sorteren dan wordt terugverdiend.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:13 schreef ultra_ivo het volgende:
Het is mischien schokkend voor je maar er zijn nog altijd veel mensen die geen computer hebben.
Ik denk dat je pakketpost en briefpost door elkaar haalt. Die hebben verschillende sorteercentra.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:34 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Met de 6 centrales heeft Nederland er meer dan de buren (even qua oppervlakte gezien). Voor de rest wordt in Spanje geexperimenteerd met RFID tags. In Duitsland wordt al jaren barcodes op de brief gedrukt. Er valt zeker nog wel efficiency te halen.
Het gaat om onlogische huisnummering. Zoiets als 207a015 of 225b sousquote:Onlogische postcodes mag geen probleem zijn. Tomtom kan het ook uitstekend en kwestie van de postcode database goed invullen.
De meeste post wordt al met barcode aangeboden.quote:In sorteren kan meer efficiency gehaald worden met o.a. de bovenstaande beschreven technieken. Is vrij eenvoudig om een barcode op een brief te drukken en ook makkelijker en sneller te lezen dan handgeschreven.
Het is ontzettend jammer dat dit soort commentaren over de gevolgen van de privatisering niet voor de debatten in de kamer uitgebreid naar voren gekomen zijn. Dan zou de stemming wel eens heel anders zijn uitgevallen.quote:Dan betalen die extra. Of je zet in een postkantoor een automaat neer die de etiketten met adres voor je kan maken. Zo'n apparaat is niet zo heel erg duur en ik kan me heel goed voorstellen dat bij het sorteren dan wordt terugverdiend.
Tja, had je maar postbode moeten wordenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:21 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. 12 uur werken in zeg ~2 graden is veel zwaarder. Stel collega's zijn ook bezig voor shell in Shakhalin. Daar was het -24.
quote:[..]
Maar goed je hebt gelijk. Postbezorgers hebben het zwaarste beroep in de wereld. Veel zwaarder dan vakkenvullers. Veel zwaarder dan verhuizers. Veel zwaarder dan stukadoors. Veel en veel zwaarder dan stratenmakers. Veel zwaarder dan mensen werkzaam in de bouw. Vanzelfsprekend zwaarder dan krantenbezorgers.
Zie eerste opmerkingquote:Je hebt me overtuigd. Postbezorgers is een hele zware job daarom zie je ook nooit 50+ die post bezorgen. Daarbij heb je ook een stevige studie vooraf nodig en minimaal Universitair opgeleid. Postbezorger is een cliche voorbeeld van een kenniswerker in Nederland.
En nu? Het personeel geeft aan niet aan salaris in te willen leveren. Een bijzonder goede reden is al eerder gegeven.quote:[..]
TNT geeft anders aan dat er geen gedwongen ontslagen zullen volgen. Vakbonden waren ook overtuigd en die gaan niet zomaar overstag. Zullen ook wel voorwaarden aan zijn gebonden.
Het eerste kwartaal is meestal vrij slap. Vorig jaar was er ook concurrentie, dat is niks nieuws. En de plannen van veel ontslagen zijn ook niets nieuws. Dat is iets wat het hogere managment al lang wil. Jij laat je in slaap sussen of kijkt niet ver genoeg.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:23 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Onzin. Zijn genoeg bedrijven die al mensen ontslaan om de crisis te overleven en daarbij ook nog een kleine winst boeken. Een bedrijf moet winst maken wil het gezond blijven. Vooral in deze tijd waarbij het krijgen van kredieten bij banken steeds moeilijker is. De balans maar belangrijker de cashflow is alles bepalend of een bedrijf het overleeft. Een bedrijf kan miljarden winst maken maar nog failliet gaan wanneer de cashflow niet goed is. Er moet een stabiele inkomsten bron zijn en niet sterk fluctuerend.
TNT heeft een slechte eerste kwartaal gedraait. Welliswaar een winst maar een kleine en het is niet erg waarschijnlijk dat het de komende tijd beter zal gaan. Meer concurentie (vorig jaar geen last van) met een lagere omzet. Terecht dat er nu wordt ingegrepen en TNTers het bedrijf moeten verlaten. Heel vervelend maar bij een dalende omzet is het verlagen van kosten de enige mogelijkheid om te overleven. Vooral wanneer je bedenkt dat de prijs van energie weer gaat stijgen wat de kosten alleen maar zal doen verhogen.
Dan moet je wat vaker per post versturen, want in Nederland komen die barcodes ook enorm veel voor (zit vaak al standaard in het briefmodel...)quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:34 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Met de 6 centrales heeft Nederland er meer dan de buren (even qua oppervlakte gezien). Voor de rest wordt in Spanje geexperimenteerd met RFID tags. In Duitsland wordt al jaren barcodes op de brief gedrukt. Er valt zeker nog wel efficiency te halen.
Doe een voorstel aan de TNT.quote:Onlogische postcodes mag geen probleem zijn. Tomtom kan het ook uitstekend en kwestie van de postcode database goed invullen.
quote:[..]
In sorteren kan meer efficiency gehaald worden met o.a. de bovenstaande beschreven technieken. Is vrij eenvoudig om een barcode op een brief te drukken en ook makkelijker en sneller te lezen dan handgeschreven.
Weet je hoe duur personeel is dat die automaat moet uitleggen? Dat probleem lost zich met de tijd waarschijnlijk zelf wel op, maar goed.quote:[..]
Dan betalen die extra. Of je zet in een postkantoor een automaat neer die de etiketten met adres voor je kan maken. Zo'n apparaat is niet zo heel erg duur en ik kan me heel goed voorstellen dat bij het sorteren dan wordt terugverdiend.
Kwartaal 1 van 2009 vergeleken met kwartaal 1van 2006/2007/2008.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Het eerste kwartaal is meestal vrij slap. Vorig jaar was er ook concurrentie, dat is niks nieuws. En de plannen van veel ontslagen zijn ook niets nieuws. Dat is iets wat het hogere managment al lang wil. Jij laat je in slaap sussen of kijkt niet ver genoeg.
Wordt naderhand op de brief gezet. Pas nadat het door een machine is gehaald. Je kan dit ook vooraf doen wat in het buitenland gebeurd. Voor de vezender hoeft dat niet veel werk te zijn. Voor TNT kan het zomaar betekenen dat de sorteerploeg met de helft kan worden gereduceerd.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:49 schreef Stupendous76 het volgende:
Dan moet je wat vaker per post versturen, want in Nederland komen die barcodes ook enorm veel voor (zit vaak al standaard in het briefmodel...)
Ja, want het is mijn job. Het verdient zichzelf terug.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:49 schreef Stupendous76 het volgende:
Weet je hoe duur personeel is dat die automaat moet uitleggen? Dat probleem lost zich met de tijd waarschijnlijk zelf wel op, maar goed.
Het Alima-personeel is maar een klein deel van het personeel dat op een sorteercentrum werkt. Net zoals de handsorteerders maar een klein deel zijn. Het overgrote deel gaat al machinaal.quote:Op woensdag 8 juli 2009 06:32 schreef kdijkstra het volgende:
Voor TNT kan het zomaar betekenen dat de sorteerploeg met de helft kan worden gereduceerd.
[..]
Klein deel vind ik wel tegenvallen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 06:52 schreef ultra_ivo het volgende:
Het Alima-personeel is maar een klein deel van het personeel dat op een sorteercentrum werkt. Net zoals de handsorteerders maar een klein deel zijn. Het overgrote deel gaat al machinaal.
Nogmaals, jouw informatie is erg gedateerd.
Je vergeet 1 ding: machines zijn niet perfect. De meest voorkomende postsorteermachine (die voor de kleinpost) heeft moeite met handgeschreven stukken, stukken met een niet standaard vorm, met het herkennen van bijvoegsels (a/b/c etc). Dat komt voor een groot gedeelte in het reject, en is zo'n 1 tot 10% van de totale post.quote:Op woensdag 8 juli 2009 07:10 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Klein deel vind ik wel tegenvallen.
6 Sorteer centra en dan nog eens 186 decentrale verdeelcentra. Daar werken 10.000-14.000 werknemers. Het is maar wat je een klein deel noemt.
Sorteerders verdienen geloof ik iets meer dan een postbezorger. Er valt zeker nog winst te halen.
Hier op kantoor gebeurt dat al voordat de brief wordt verstuurd; je informatie loopt achter.quote:Op woensdag 8 juli 2009 06:32 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Wordt naderhand op de brief gezet. Pas nadat het door een machine is gehaald. Je kan dit ook vooraf doen wat in het buitenland gebeurd. Voor de vezender hoeft dat niet veel werk te zijn. Voor TNT kan het zomaar betekenen dat de sorteerploeg met de helft kan worden gereduceerd.
Kijk, gewoon eigenbelang dus dat je die postbodes weg wilt hebben.quote:[..]
Ja, want het is mijn job. Het verdient zichzelf terug.
Ik geloof dat je van alles door elkaar haalt. Jouw fout is vooral dat je iedereen die maar een klein deel van zijn werkdag besteedt aan sorteren gelijk als fulltime sorteerder ziet. Dat klopt totaal niet. Het meeste personeel van de sorteercentra bedient sorteermachines. Helaas voor jou, die hebben ook personeel nodig. Dan is een deel van het personeel op de vorbereidingscentra ook bezig met het bedienen van huisnummersorteermachines. Het grooste deel van het personeel van de sorteercentra is parttimer. Dat vanwege de ARBO-wetten die het niet toestaan om werknemers continu nachtdiensten te laten draaien. De meeste sorteermachines draaien namelijk in de nacht.quote:Op woensdag 8 juli 2009 07:10 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Klein deel vind ik wel tegenvallen.
6 Sorteer centra en dan nog eens 186 decentrale verdeelcentra. Daar werken 10.000-14.000 werknemers. Het is maar wat je een klein deel noemt.
Sorteerders verdienen geloof ik iets meer dan een postbezorger. Er valt zeker nog winst te halen.
Geld dat ook voor alle brieven die in de brievenbus kan gaan? Informatie loopt niet achter.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:58 schreef Stupendous76 het volgende:
Hier op kantoor gebeurt dat al voordat de brief wordt verstuurd; je informatie loopt achter.
Industruele automatisering is mijn interesse. Ik heb zelf (nu) nul komma nul met post sorteren te maken. In het verleden wel met sorteren van pakketjes en daardoor ook met post. Algoritme en machines die sorteren zijn identiek. Dan praten we over machines die in staat zijn om 40.000-80.000 objecten te sorteren. De R&D waar ik een tijdje bij gedetacheerd was had de jaar daarvoor pakket sorteer centra gemaakt in de VS die qua volume (op dat ogenblik) geen gelijke kende.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:58 schreef Stupendous76 het volgende:
Kijk, gewoon eigenbelang dus dat je die postbodes weg wilt hebben.
In de VS wordt dat reeds gedaan. Is een Nederlands bedrijf die de machines heeft geplaatst. Ik zie geen enkele reden waarom het niet kan. Betekent wel dat vooraf strenger gecontroleerd moet worden of brieven voorzien zijn van bijvoorbeeld een barcode. Zijn ook wel andere mogelijkheden te bedenken waardoor het inlezen van addressen beter gaat.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:34 schreef ultra_ivo het volgende:
Grote en kleine poststukken samen in 1 machine sorteren is nog nooit iemand gelukt.
Goed, ik heb veel aan de andere kant gestaan, niet alleen als postbode maar ook als operator SMG (Sorteermachine Groot) en HSM (Huisnummersorteermachine). Een machine van het formaat SMG past maar zelden in een decentraal centrum. Een HSM dan weer wel. Vandaar mijn uiterste scepsis in het gezamenlijk sorteren op huisnummer van grote en kleine post. Zou je een dergelijke machine bouwen (wat je ongetwijfelt zult kunnen) is maar de vraag of die op een economisch verantwoorde manier te exploiteren valt. De grondprijzen nabij de plekken waar de post bezorgd moet worden zijn vrij hoog, m.n. in de Randstad.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:38 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Geld dat ook voor alle brieven die in de brievenbus kan gaan? Informatie loopt niet achter.
Zolang niet alle post van barcode wordt voorzien bij de inname is er verbetering vatbaar. Corrigeer me wanneer dit wel het geval is.
[..]
Industruele automatisering is mijn interesse. Ik heb zelf (nu) nul komma nul met post sorteren te maken. In het verleden wel met sorteren van pakketjes en daardoor ook met post. Algoritme en machines die sorteren zijn identiek. Dan praten we over machines die in staat zijn om 40.000-80.000 objecten te sorteren. De R&D waar ik een tijdje bij gedetacheerd was had de jaar daarvoor pakket sorteer centra gemaakt in de VS die qua volume (op dat ogenblik) geen gelijke kende.
De sorteer machines in kwestie zijn heel wat geavanceerder dan wat TNT heeft. Er is momenteel bij mijn weten nog maar 1 Europees bedrijf die zo'n sorteer machine heeft en dat is niet TNT. Nogmaals ik heb er nul komma nul aandeel in. Tegenwoordig ben ik met heel andere processen bezig maar op het gebied van volautomatisch sorteren met daarbij gekoppeld productherkenning (adressen) heeft wel mijn interesse en ik kan er technisch inhoudelijk wel het een en ander vertellen. Naar alle waarschijnlijkheid ook wel maken.
Verbieden niet, beperken wel. Als ik me niet vergis maximaal 7 weken nachtdienst (dus 35 nachtdiensten) per 13 weken. Dat is dus niet fulltime, wel parttime.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:44 schreef kdijkstra het volgende:
Arbo verbiedt niet werkzaamheden in de nacht.
Je kan als TNT ook bijvoorbeeld wat eerder de post gaan ophalen. Ipv 18:00 maar om 15:00. Is qua wegverkeer ook nog eens gunstiger.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Verbieden niet, beperken wel. Als ik me niet vergis maximaal 7 weken nachtdienst (dus 35 nachtdiensten) per 13 weken. Dat is dus niet fulltime, wel parttime.
Daarom zei ik ook dat 15:00 wat gunstiger is met het ophalen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 18:10 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat gemiddelde staat wel erg laag. Ik werkte op de oudste SMG en wij zaten er fors boven. De SMK is nog eens veel sneller.
Bedrijven willen hun post pas om 18 uur opgehaald hebben, niet om 15 uur. Dat merk je ook aan het moment waarop privé bedrijfjes die ook aan haalservice doen de post aanbieden.
Je vergeet in jouw berekeningen trouwens dat het Nederlands wegennet flink wat meer gebruikt wordt dan het wegennet in Duitsland of de VS.
Gozer: er zijn 6 sorteercentra. Die verwerken elke nacht alle post, die capaciteit die jij roept is daar veuls te weinig voor. Die capaciteit van ongeveer 25.000 is per machine per uur, en in een sorteercentrum staan er minimaal een stuk of 10-15 , dus met die capaciteit zit het wel goed, er staan eerder teveel dan te weinig machinesquote:Op woensdag 8 juli 2009 18:05 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Je kan als TNT ook bijvoorbeeld wat eerder de post gaan ophalen. Ipv 18:00 maar om 15:00. Is qua wegverkeer ook nog eens gunstiger.
De gemiddelde capaciteit van een TNT sorteercentra zijn 25.000 brieven/uur.
In de VS, Duitsland en China zijn al sorteer centra's die 300.000 brieven/uur sorteren. Meer brieven in minder tijd. Dan duurt sorteren niet meer een hele nacht maar een paar uurtjes en kun je mogelijk ook wat sorteer centra's sluiten. Het is een Nederlands bedrijf die de sorteer centra's in Duisland en de VS heeft gebouwd. De techniek is er en wordt al succesvol in het buitenland toegepast. Die kunnen met minder mensen meer sorteren.
In Luik staat de grootste sorteer centra van TNT van poststukken. Die heeft een capaciteit van 76.500 per uur.quote:Op woensdag 8 juli 2009 19:53 schreef manny het volgende:
Gozer: er zijn 6 sorteercentra. Die verwerken elke nacht alle post, die capaciteit die jij roept is daar veuls te weinig voor. Die capaciteit van ongeveer 25.000 is per machine per uur, en in een sorteercentrum staan er minimaal een stuk of 10-15 , dus met die capaciteit zit het wel goed, er staan eerder teveel dan te weinig machines
In nederland is het postproces al uitermate efficient en slim ingericht; en dat kan ook in zo'n klein landje met relatief veel post per adres.
Bij deze dan het corrigeren van jouw nieuwe posting: je komt met een aanvullende voorwaarde, da's gemakkelijk scoren voor je onderbouwing.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:38 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Geld dat ook voor alle brieven die in de brievenbus kan gaan? Informatie loopt niet achter.
Zolang niet alle post van barcode wordt voorzien bij de inname is er verbetering vatbaar. Corrigeer me wanneer dit wel het geval is.
In dit topic zitten een aantal mensen die met die machines werken, het lijkt mij redelijk betrouwbaar als die zeggen dat een en ander nog wel meevalt qua mogelijkheden.quote:[..]
Industruele automatisering is mijn interesse. Ik heb zelf (nu) nul komma nul met post sorteren te maken. In het verleden wel met sorteren van pakketjes en daardoor ook met post. Algoritme en machines die sorteren zijn identiek. Dan praten we over machines die in staat zijn om 40.000-80.000 objecten te sorteren. De R&D waar ik een tijdje bij gedetacheerd was had de jaar daarvoor pakket sorteer centra gemaakt in de VS die qua volume (op dat ogenblik) geen gelijke kende.
De sorteer machines in kwestie zijn heel wat geavanceerder dan wat TNT heeft. Er is momenteel bij mijn weten nog maar 1 Europees bedrijf die zo'n sorteer machine heeft en dat is niet TNT. Nogmaals ik heb er nul komma nul aandeel in. Tegenwoordig ben ik met heel andere processen bezig maar op het gebied van volautomatisch sorteren met daarbij gekoppeld productherkenning (adressen) heeft wel mijn interesse en ik kan er technisch inhoudelijk wel het een en ander vertellen. Naar alle waarschijnlijkheid ook wel maken.
Zullen bedrijven leuk vinden...quote:Op woensdag 8 juli 2009 18:05 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Je kan als TNT ook bijvoorbeeld wat eerder de post gaan ophalen. Ipv 18:00 maar om 15:00. Is qua wegverkeer ook nog eens gunstiger.
De gemiddelde capaciteit van een TNT sorteercentra zijn 25.000 brieven/uur.
In de VS, Duitsland en China zijn al sorteer centra's die 300.000 brieven/uur sorteren. Meer brieven in minder tijd. Dan duurt sorteren niet meer een hele nacht maar een paar uurtjes en kun je mogelijk ook wat sorteer centra's sluiten. Het is een Nederlands bedrijf die de sorteer centra's in Duisland en de VS heeft gebouwd. De techniek is er en wordt al succesvol in het buitenland toegepast. Die kunnen met minder mensen meer sorteren.
edit: zie onderquote:Op woensdag 8 juli 2009 20:26 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
In Luik staat de grootste sorteer centra van TNT van poststukken. Die heeft een capaciteit van 76.500 per uur.
Crap. in Luik worden pakketten / exprespost-stukken gesorteerd die door vanuit heel europa binnenkomen en dezelfde nacht weer naar alle europese TNT bedrijven gaan. /totaal ander verhaal.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:26 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
In Luik staat de grootste sorteer centra van TNT van poststukken. Die heeft een capaciteit van 76.500 per uur.
Sorry, maar qua oppervlakte voor briefpost haalt dit sorteercentrum het niet bij een gewoon brievensorteercentrum. De meeste oppervlakte zit daar voor pakketpost. (Of je moet de opstelruimte voor vliegtuigen erbij gaan rekenen.)quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:26 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Informatie komt van TNT site zelf en wordt wel onderscheidt gemaakt tussen post en pakketten. Luik is volgens TNT gekozen vanwege centrale ligging, de luchthaven en de goedkope tarieven die het hanteerd.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:40 schreef manny het volgende:
Crap. in Luik worden pakketten / exprespost-stukken gesorteerd die door vanuit heel europa binnenkomen en dezelfde nacht weer naar alle europese TNT bedrijven gaan. /totaal ander verhaal.
In Belgie heeft TNT geen postbedrijf, en alle nederlandse post wordt in Nederland gesorteerd.
Er is verschil tussen TNT Post en TNT Express. Dat is een enorm verschil in bedrijfsvoering.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:12 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Informatie komt van TNT site zelf en wordt wel onderscheidt gemaakt tussen post en pakketten. Luik is volgens TNT gekozen vanwege centrale ligging, de luchthaven en de goedkope tarieven die het hanteerd.
Die centralisatie en automatiseringsslag is bij TNT/TPG/PTT Post al voor een fors deel gemaakt. TNT Post in Nederland loopt internationaal gezien behoorlijk voorop.quote:In het buitenland zie je dat het tendens is om sorteer centrale's steeds meer te concentreren meer post te sorteren in minder tijd. Ik denk dat op dat gebied nog best wat efficiency gehaald kan worden vooral door de adressen op een andere manier aan te bieden aan de machines. Dan denk ik even vanuit automatiseringsoogpunt.
Op de bovenstaande loopt TNT bijzonder achter. Dat terzijde.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Die centralisatie en automatiseringsslag is bij TNT/TPG/PTT Post al voor een fors deel gemaakt. TNT Post in
Nederland loopt internationaal gezien behoorlijk voorop.
Automatisering is de oplossing om sorteren efficienter te maken. De mate van automatisering wat in het buitenland is uitgevoerd heeft TNT nooit bereikt. Daar kan nog een behoorlijk efficiency slag gemaakt worden. Vooral als je kijkt naar de hoeveelheid post wat niet goed herkent wordt en dan vervolgens handmatig moet worden gecontroleerd. In het buitenland is de percentage veel en veel lager. Ligt enkel aan de methodiek van adresseren van post.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Probleem is dat jij alleen vanuit automatiseringsoogpunt. Als postbode/vml. operator en vml. politicus kijk ik naar het totale plaatje. Daar hoort de specifieke geografische situatie van het land, de sociale acceptatie en de verkeerssituatie ook bij.
Laat die methodiek van adresseren nou zeer lastig te veranderen zijn. Dat doet TNT namelijk niet zelf, heeft er ook weinig invloed op. Als het zelfs al niet lukt om de klanten te bewegen fatsoenlijke brievenbussen bij hun woningen te maken dan gaat het veranderen van de methodiek van adresseren heleemaal neit lukken.quote:Op donderdag 9 juli 2009 06:42 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Op de bovenstaande loopt TNT bijzonder achter. Dat terzijde.
[..]
Automatisering is de oplossing om sorteren efficienter te maken. De mate van automatisering wat in het buitenland is uitgevoerd heeft TNT nooit bereikt. Daar kan nog een behoorlijk efficiency slag gemaakt worden. Vooral als je kijkt naar de hoeveelheid post wat niet goed herkent wordt en dan vervolgens handmatig moet worden gecontroleerd. In het buitenland is de percentage veel en veel lager. Ligt enkel aan de methodiek van adresseren van post.
Die concurrenten worden ook verplicht een CAO te gaan gebruiken. Alhoewel wat mij betreft daar de Kamer behoorlijk haar taak heeft laten liggen en contracten onder het minimum loon toelaat. Maar dit probleem is al eerder aangekaart, de postmarkt is geen level playing field, de concurrenten wordt toegestaan de wet te ontduiken.quote:Al denk ik het bezorgen zelf een veel groter probleem is. TNT werkt met een CAO voor bezorgers. Zijn directe concurenten rekenen af per poststuk dat wordt bezorgd.
Vraag me af wat het gevolg is voor de papierindustrie eigenlijk...quote:Op donderdag 9 juli 2009 07:18 schreef sig000 het volgende:
Gerommel in de marge, papier is een achterhaald medium.
De komende 10-20 jaar nog niet zo veel denk ik. En anders hebben ze altijd nog het buitenland, want ik denk dat in heel veel landen de ontwikkelingen lang niet allemaal zo ver zijn als hier.quote:Op donderdag 9 juli 2009 08:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vraag me af wat het gevolg is voor de papierindustrie eigenlijk...
OVer 10 jaar misschien, nu zeker nog niet.quote:Op donderdag 9 juli 2009 07:18 schreef sig000 het volgende:
Gerommel in de marge, papier is een achterhaald medium.
Je maakt 1 foutje in je redenering. In het buitenland lukt het wel. Waarom hier niet?quote:Op donderdag 9 juli 2009 06:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Laat die methodiek van adresseren nou zeer lastig te veranderen zijn. Dat doet TNT namelijk niet zelf, heeft er ook weinig invloed op. Als het zelfs al niet lukt om de klanten te bewegen fatsoenlijke brievenbussen bij hun woningen te maken dan gaat het veranderen van de methodiek van adresseren heleemaal neit lukken.
Ik geloof niet dat er veel beter geautomatiseerd gesorteerd wordt in het buitenland.
Onzin. De vorm van beloning van de concurenten is wettelijk toegestaan. TNT zal zich moeten gaan aanpassen aan de nieuwe markt. Een monopolist die overgaat naar een bedrijf die moet concureren moet organiseren.quote:Op donderdag 9 juli 2009 06:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Die concurrenten worden ook verplicht een CAO te gaan gebruiken. Alhoewel wat mij betreft daar de Kamer behoorlijk haar taak heeft laten liggen en contracten onder het minimum loon toelaat. Maar dit probleem is al eerder aangekaart, de postmarkt is geen level playing field, de concurrenten wordt toegestaan de wet te ontduiken.
omdat het buitenland niet Nederland is. Bovendien zou het kostenplaatje hierzo op de bord van TNT komen te liggen. Ik weet niet of je weet hoe groot zon investering is, maar het is iets wat je niet zomaar terugverdient. Zo'n investering zou op dit moment alleen maar de positie van TNT verzwakkenquote:Op donderdag 9 juli 2009 18:17 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Je maakt 1 foutje in je redenering. In het buitenland lukt het wel. Waarom hier niet?
[..]
Onzin. De vorm van beloning van de concurenten is wettelijk toegestaan. TNT zal zich moeten gaan aanpassen aan de nieuwe markt. Een monopolist die overgaat naar een bedrijf die moet concureren moet organiseren.
TNT verliest meer post aan de concurenten dan dat post volume afneemt.
TNT rekent ruwweg 30% hogere prijzen. Als A merk mag/kun je hogere prijzen rekenen maar vaak niet meer dan 10-15% (vanuit gaande dat de product of dienst gelijkwaardig is). Alles daarboven is dusdanig excessief te duur dat het vanzelf uit de markt verdwijnt. Ga maar eens kijken wat Calve meer kost dan AH pindakaas. In tijden van crisis waarbij er goed gelet wordt op de kosten kan ik goed begrijpen dat bedrijven naar een goedkopere concurent gaat dan TNT. TNT zal ook moeten volgen of moeten accepteren dat het marktaandeel verliest.
Kleiner marktaandeel of lagere kosten doorberekenen aan klanten heeft direct gevolg voor de operationele kosten. Linksom of rechtsom zal er gesarneerd worden.
De enige Nederlandse krantenpapierfabriek gaat binnenkort voor de helft dicht.quote:Op donderdag 9 juli 2009 08:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vraag me af wat het gevolg is voor de papierindustrie eigenlijk...
Sorteercentra TNT Express sorteer centra in Luik-Bierset wordt door TNT zelf aangegeven als de grootste TNT sorteer centra voor post pakketten. Post pakket is alles onder de 50 gram. Daarnaast sorteren ze ook pakketten maar zeer zeker ook postpakketten.quote:Op donderdag 9 juli 2009 19:16 schreef ultra_ivo het volgende:
Daarnaast maken de andere bedrijven naarstig misbruik van het TNT netwerk. Denk maar niet dat Selektmail, Sandd en anderen de post in de kleinste gehuchten zelf bezorgen. Dat bieden ze gewoon bij TNT aan. Is voor hun goedkoper dan zelf naar die gehuchten rijden. Dat zie je zelfs al in de steden, de afgelegen straten komen bij ons terecht.
Barcodes op brieven die door particulieren zijn aangeboden heb ik nog geen enkele keer op gewone briefpost gezien vanuit het buitenland. Wel op expresspost. Maar aangezien kdijkstra het TNT Express centrum in Luik-Bierset al aanzag voor een briefpostcentrum verwacht ik niet dat hij daar veschil in maakt bij zijn analyse. Expresspostbrieven zijn een stuk duurder dan gewone brieven.
Op massamailings door bedrijven aangeboden staat trouwens wel een KIX-code. Die staat onder het adres. Ziet iets anders uit dan een barcode.
TNT is een groot concern. We spreken in dit topic over TNT Post in Nederland. Niet het TNT Express sorteercentrum in België. De Belgische post ist nog altijd geen eigendom van TNT. In België bezorgt TNT dan ook niet structureel briefpost (wel paketten en exprespost).quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:33 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Sorteercentra TNT Express sorteer centra in Luik-Bierset wordt door TNT zelf aangegeven als de grootste TNT sorteer centra voor post pakketten. Post pakket is alles onder de 50 gram. Daarnaast sorteren ze ook pakketten maar zeer zeker ook postpakketten.
Wie denk je dat deze codes op de brieven hebben geprint? Niet de klant maar hetzij het postbedrijf van het oorsprongsland, hetzij de Alima (Automatische Lees en Indexeer Machine) op een TNT sorteercentrum. Dus niet de afzender, zoals door jou gewenst. De door de afzender geprinte codes vindt je niet onderaan de brief maar direct onder het adres.quote:Barcodes zie ik vrij veel op buitenlandse brieven en dan een beetje aan de onderkant geprint. Ook heb ik andere codes gezien dan barcode (soort stippeltjes) die door de VS worden gebruikt. Daarnaast ook op basis van laser markering en rfid. Die laatste twee zie je niet zo snel. Barcodes is maar een van de mogelijkheden om brieven digitaal te markeren.
Ik heb nog niks gemerkt van mededingingsautoriteiten op dat gebied. Wederom speelt hier het probleem dat TNT tot van alles verplicht is. O.a. het aannemen van post voor buitengebieden van concurenten die het teveel werk is daar te bezorgen. Vanuit hun standpunt bezien is het inderdaad niet vreemd, het is wel problematisch voor ons.quote:Dat concurerende post bedrijven diensten gebruiken van TNT vind ik niet zo vreemd. Denk dat daar wel eerlijke regels voor zijn gemaakt. Zowel de Nederlandse als de Europese mededingsautoriteiten letten daar streng op.
Zoals ik al zei. Die gegevens komen direct van de TNT site. Of het klopt moet je bij TNT zijn. Ik vind wel dat TNT wat geheimzinnig doet over de eacte capaciteiten maar zal wel gevoelige informatie zijn.quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:51 schreef ultra_ivo het volgende:
TNT is een groot concern. We spreken in dit topic over TNT Post in Nederland. Niet het TNT Express sorteercentrum in België. De Belgische post ist nog altijd geen eigendom van TNT. In België bezorgt TNT dan ook niet structureel briefpost (wel paketten en exprespost).
In Duitsland en VS niet door de sorteer machines. Gebeurd daarvoor al. De codes onderaan de brief zijn ook niet van TNT maar kwam uit Duitsland. Die puntjescode ooit eens van een brief uit Taiwan. Daar zijn ze ook aan het experimenteren met het digitaal adresseren van post. TNT is zoals ik al eerder zei (scroll maar eens terug) lang niet zo vooruitstrevend en daar kan op het sorteren nog wel wat meer efficiency worden behaald.quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Wie denk je dat deze codes op de brieven hebben geprint? Niet de klant maar hetzij het postbedrijf van het oorsprongsland, hetzij de Alima (Automatische Lees en Indexeer Machine) op een TNT sorteercentrum. Dus niet de afzender, zoals door jou gewenst. De door de afzender geprinte codes vindt je niet onderaan de brief maar direct onder het adres.
Wat denk je nou? Dat alleen Nederland met dit probleem zit? De Duitse post heeft de afgelopen jaren juist geprotesteerd tegen de komst van de goedkope prijsvechters. Ook de Belgische post heeft last van de prijsvechters. Allemaal monopolisten die te maken krijgen met prijsvechters. De Royal Mail van de Britten doen het al jaren slecht. Alle post bedrijven in Europa hebben er last van. Net zo goed dat KPN problemen had met de liberalisering van telefoon verbindingen. Energie bedrijven met de concurentie op de energiemarkt. ANWB met de komst van Route Mobil. Zo kun je wel doorgaan. Oude monopolisten krijgen opeens met concurentie te maken.quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb nog niks gemerkt van mededingingsautoriteiten op dat gebied. Wederom speelt hier het probleem dat TNT tot van alles verplicht is. O.a. het aannemen van post voor buitengebieden van concurenten die het teveel werk is daar te bezorgen. Vanuit hun standpunt bezien is het inderdaad niet vreemd, het is wel problematisch voor ons.
sorry, maar je begint je nu wel in rare bochten te wringen. Het hele liberaliseren van de postmarkt in nederland is gewoon verkeerd gegaan, en ook verkeerd geweest. Dat geven meerdere mensen hier aan.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:09 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Zoals ik al zei. Die gegevens komen direct van de TNT site. Of het klopt moet je bij TNT zijn. Ik vind wel dat TNT wat geheimzinnig doet over de eacte capaciteiten maar zal wel gevoelige informatie zijn.
[..]
In Duitsland en VS niet door de sorteer machines. Gebeurd daarvoor al. De codes onderaan de brief zijn ook niet van TNT maar kwam uit Duitsland. Die puntjescode ooit eens van een brief uit Taiwan. Daar zijn ze ook aan het experimenteren met het digitaal adresseren van post. TNT is zoals ik al eerder zei (scroll maar eens terug) lang niet zo vooruitstrevend en daar kan op het sorteren nog wel wat meer efficiency worden behaald.
[..]
Wat denk je nou? Dat alleen Nederland met dit probleem zit? De Duitse post heeft de afgelopen jaren juist geprotesteerd tegen de komst van de goedkope prijsvechters. Ook de Belgische post heeft last van de prijsvechters. Allemaal monopolisten die te maken krijgen met prijsvechters. De Royal Mail van de Britten doen het al jaren slecht. Alle post bedrijven in Europa hebben er last van. Net zo goed dat KPN problemen had met de liberalisering van telefoon verbindingen. Energie bedrijven met de concurentie op de energiemarkt. ANWB met de komst van Route Mobil. Zo kun je wel doorgaan. Oude monopolisten krijgen opeens met concurentie te maken.
Zonder de liberalisering van de postmarkt had TNT alle werknemers in dienst gehouden en waarschijnlijk salarisverhoging gegeven. Daarbij zou TNT de post tarieven hebben verhoogd. Nu zie je dat TNT de prijzen moet verlagen en daarbij de dienstverlening gelijkwaardig te houden. Voor de consument is dit gunstig en dit zorgt ervoor dat de prijzen niet de pan uit stijgen. Concurentie, mits er duidelijke spelregels zijn, is goed voor de consument. Consumenten hebben nu iets te kiezen. Ook jij profiteert dagelijks van de goedkope internet verbinding. Die verbinding is alleen tot stand gekomen door de concurentie. Was die er niet geweest dan had je meer dan het dubbele betaald en vast gezeten aan een datalimiet die het onverbreideld downloaden aan banden legt.
TNT is een ex staatsbedrijf. En volgens de catechismus van de gelovigen in de vrije markt is TNT daarmee de duivelquote:Op donderdag 9 juli 2009 22:26 schreef Bensel het volgende:
[..]
En toch probeer jij elke keer de schuld bij TNT te leggen. Waarom? Wat heb jij tegen op het bedrijf TNT?
Ik geef ze inderdaad ook niet. Ik weet niet welke status die hebben en ik wil geen risico lopen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:09 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Zoals ik al zei. Die gegevens komen direct van de TNT site. Of het klopt moet je bij TNT zijn. Ik vind wel dat TNT wat geheimzinnig doet over de eacte capaciteiten maar zal wel gevoelige informatie zijn.
Duitsland heeft al heel lang sorteermachines. Zelfs de Sovjet-Unie sorteerde machinaal de post.quote:In Duitsland en VS niet door de sorteer machines. Gebeurd daarvoor al. De codes onderaan de brief zijn ook niet van TNT maar kwam uit Duitsland.
Het verschil is dat andere postbedrijven nog bescherming genieten. TNT niet.quote:Wat denk je nou? Dat alleen Nederland met dit probleem zit? De Duitse post heeft de afgelopen jaren juist geprotesteerd tegen de komst van de goedkope prijsvechters. Ook de Belgische post heeft last van de prijsvechters. Allemaal monopolisten die te maken krijgen met prijsvechters. De Royal Mail van de Britten doen het al jaren slecht. Alle post bedrijven in Europa hebben er last van.
quote:Zonder de liberalisering van de postmarkt had TNT alle werknemers in dienst gehouden en waarschijnlijk salarisverhoging gegeven. Daarbij zou TNT de post tarieven hebben verhoogd. Nu zie je dat TNT de prijzen moet verlagen en daarbij de dienstverlening gelijkwaardig te houden.
Aha, een citaat uit de catechismus. De weinige voorbeelden waar het wel goed gaat worden gebruikt om de enorme hoeveelheid aan probleempunten te verbloemen.quote:Voor de consument is dit gunstig en dit zorgt ervoor dat de prijzen niet de pan uit stijgen. Concurentie, mits er duidelijke spelregels zijn, is goed voor de consument. Consumenten hebben nu iets te kiezen. Ook jij profiteert dagelijks van de goedkope internet verbinding. Die verbinding is alleen tot stand gekomen door de concurentie. Was die er niet geweest dan had je meer dan het dubbele betaald en vast gezeten aan een datalimiet die het onverbreideld downloaden aan banden legt.
Als de lonen dalen, heeft de consument minder te besteden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:09 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
[..]
In Duitsland en VS niet door de sorteer machines. Gebeurd daarvoor al. De codes onderaan de brief zijn ook niet van TNT maar kwam uit Duitsland. Die puntjescode ooit eens van een brief uit Taiwan. Daar zijn ze ook aan het experimenteren met het digitaal adresseren van post. TNT is zoals ik al eerder zei (scroll maar eens terug) lang niet zo vooruitstrevend en daar kan op het sorteren nog wel wat meer efficiency worden behaald.
[..]
Wat denk je nou? Dat alleen Nederland met dit probleem zit? De Duitse post heeft de afgelopen jaren juist geprotesteerd tegen de komst van de goedkope prijsvechters. Ook de Belgische post heeft last van de prijsvechters. Allemaal monopolisten die te maken krijgen met prijsvechters. De Royal Mail van de Britten doen het al jaren slecht. Alle post bedrijven in Europa hebben er last van. Net zo goed dat KPN problemen had met de liberalisering van telefoon verbindingen. Energie bedrijven met de concurentie op de energiemarkt. ANWB met de komst van Route Mobil. Zo kun je wel doorgaan. Oude monopolisten krijgen opeens met concurentie te maken.
Zonder de liberalisering van de postmarkt had TNT alle werknemers in dienst gehouden en waarschijnlijk salarisverhoging gegeven. Daarbij zou TNT de post tarieven hebben verhoogd. Nu zie je dat TNT de prijzen moet verlagen en daarbij de dienstverlening gelijkwaardig te houden. Voor de consument is dit gunstig en dit zorgt ervoor dat de prijzen niet de pan uit stijgen. Concurentie, mits er duidelijke spelregels zijn, is goed voor de consument. Consumenten hebben nu iets te kiezen.
Slecht voorbeeld, want die concurrentie kwam er pas toen het datanetwerk er al lag; het grootste deel van de investeringen lag er dus al (die had het staatsbedrijf gedaan) En als je dit toch als voorbeeld wilt nemen: uit hoeveel kabelaanbieders kan jij kiezen? En als je een ansichtkaart wil versturen, ga je dan eerst kijken welke postbedrijf goedkoper is? En hoe zorg je dat jouw kaartje bij het goede bedrijf komt?quote:Ook jij profiteert dagelijks van de goedkope internet verbinding. Die verbinding is alleen tot stand gekomen door de concurentie. Was die er niet geweest dan had je meer dan het dubbele betaald en vast gezeten aan een datalimiet die het onverbreideld downloaden aan banden legt.
De consument bestaat uit meer dan mensen die een loon ontvangen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 00:07 schreef Stupendous76 het volgende:
Als de lonen dalen, heeft de consument minder te besteden.
Heb ik de kabelaanbieders als voorbeeld genoemd?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 00:07 schreef Stupendous76 het volgende:
Slecht voorbeeld, want die concurrentie kwam er pas toen het datanetwerk er al lag; het grootste deel van de investeringen lag er dus al (die had het staatsbedrijf gedaan) En als je dit toch als voorbeeld wilt nemen: uit hoeveel kabelaanbieders kan jij kiezen? En als je een ansichtkaart wil versturen, ga je dan eerst kijken welke postbedrijf goedkoper is? En hoe zorg je dat jouw kaartje bij het goede bedrijf komt?
Zit wel wat verschil tussen de ~1980 of ~2008 sorteermachines. De ene is de ander niet. Maar dat zal wel lastig om te begrijpen zijn.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Duitsland heeft al heel lang sorteermachines. Zelfs de Sovjet-Unie sorteerde machinaal de post.
Welke bescherming?quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Het verschil is dat andere postbedrijven nog bescherming genieten. TNT niet.
Smiley is top.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef ultra_ivo het volgende:
![]()
De kwaliteit dienstverlening gelijkwaardig houden? Als er iets achteruit is gehold de afgelopen jaren is dat de dienstverlening wel. De tarieven verhogen mag niet zonder instemming van de OPTA.
Vrij vertaald. Je kan geen goed tegenargument vinden omdat dit precies de bedoeling is van markteconomie. Dus ga je het maar belachelijk maken.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Aha, een citaat uit de catechismus. De weinige voorbeelden waar het wel goed gaat worden gebruikt om de enorme hoeveelheid aan probleempunten te verbloemen.
En je zult zien, dat de markt de neiging heeft om een monopolie te gaan vormen, net zoals in Belgie. Dat is zo goed als onvermijdelijk. Want, als strax iedereen 'gelijk' is (dus TNT klein, en de rest ook klein, als dat al gebeurt), dan zul je zien dat 1 de overhand gaat nemen, steeds krachtiger word, steeds meer marktaandeel krijgt, tot er een monopolie gevormd word. En dan kun je niet wederom regels gaan verzinnen om die monopolie te doorbreken, want, het moest een vrije markt worden, en dan geef je toe dat dat gefaalt is. En wat is het voordeel van de vrije markt, waarbij monopolievorming plaats vind ten opzichte van 1 staatsbedrijf?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 06:31 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Zit wel wat verschil tussen de ~1980 of ~2008 sorteermachines. De ene is de ander niet. Maar dat zal wel lastig om te begrijpen zijn.
[..]
Welke bescherming?
[..]
Smiley is top.
De goedkope postbedrijven duwen de post bij mij toch ook door de postvak? Waar is voor mij het verschil als consument? Post van KPN is gezegend?
[..]
Vrij vertaald. Je kan geen goed tegenargument vinden omdat dit precies de bedoeling is van markteconomie. Dus ga je het maar belachelijk maken.
De consument profiteert van de dalende prijzen in de concurentieslag. TNT zal mee moeten en het is goed dat er eindelijk eens concurentie is. Jij profiteert er ook dagelijks van. Denk alleen maar eens aan je goedkope internet verbinding. Zonder marktwerking had jij veel en veel meer betaald met waarschijnlijk een zeer lage datalimiet.
In Belgie zie je dat bijna alle internetaanbieders van 1 bedrijf vandaan komen met verschillende smaken. De Belgen betalen meer voor lagere snelheden en een datalimiet.
Voor bedrijven: die kunnen vrij eenvoudig afspraken maken met een aanbieder (maar dat konden ze ook al met de PTT dus dat was geen zegen van de privatisering)quote:Op vrijdag 10 juli 2009 06:24 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
De consument bestaat uit meer dan mensen die een loon ontvangen.
Nee, dat doe ik als je het goed leest.quote:[..]
Heb ik de kabelaanbieders als voorbeeld genoemd?
Die wetgeving is nodig omdat 'de markt' het uit zichzelf niet doet. En daarbij: wetgeving op een vrije markt?quote:Overigens kan ik bij mij kiezen uit 3 verschillende bedrijven die digitale TV kunnen versturen. Ik meen dat onlangs er wetgeving is gekomen waarbij kabelmaatschappijen hun netwerk open moeten stellen voor concurenten. Dus het gaat wel komen.
Andere ADSL-aanbieders die van die nieuwe infrastructuur gebruik wil maken krijgen hier dan ook een rekening voor. Maar de kosten die KPN mag doorberekenen zijn ook weer vastgelegd in regels. (In het verleden is KPN trouwens behoorlijk benadeeld door de OPTA ten faveure van andere aanbieders, lijkt een beetje op het TNT-verhaal dat wordt benadeeld omdat andere bedrijven niet worden gehouden aan de geldende afspraken/regelgeving)quote:KPN heeft sinds de privatisering (heel) veel geinvesteerd in het netwerk. ADSL kwam net om de hoek zetten en er moest bijzonder veel kabel bijgelegd worden. Nu is KPN weer bezig met het moderniseren van het netwerk om op termijn iedereen aan te sluiten op glas. In de grote steden is het al begonnen met de uitrol.
Ik denk dat KPN een prima voorbeeld is voor TNT. Een monopolist wat pijnlijke maatregelen heeft genomen om concurerend op de markt te blijven.
Hé, opeens is consument toch wel weer een mens/burger? Hoe moet dat gerijmd worden met die andere uitspraak van je:quote:Op vrijdag 10 juli 2009 06:31 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
De goedkope postbedrijven duwen de post bij mij toch ook door de postvak? Waar is voor mij het verschil als consument? Post van KPN is gezegend?
[..]
Vrij vertaald. Je kan geen goed tegenargument vinden omdat dit precies de bedoeling is van markteconomie. Dus ga je het maar belachelijk maken.
De consument profiteert van de dalende prijzen in de concurentieslag. TNT zal mee moeten en het is goed dat er eindelijk eens concurentie is. Jij profiteert er ook dagelijks van. Denk alleen maar eens aan je goedkope internet verbinding. Zonder marktwerking had jij veel en veel meer betaald met waarschijnlijk een zeer lage datalimiet.
quote:De consument bestaat uit meer dan mensen die een loon ontvangen.
Ik zal wel heel dom zijn maar ik zie je punt niet.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:20 schreef Stupendous76 het volgende:
Hé, opeens is consument toch wel weer een mens/burger? Hoe moet dat gerijmd worden met die andere uitspraak van je:
Ik geloof er niets van dat dit gaat gebeuren. Is op de telefonie/internet markt ook niet gebeurd. Daar kun je het meeste mee vergelijken.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 09:13 schreef Bensel het volgende:
En je zult zien, dat de markt de neiging heeft om een monopolie te gaan vormen, net zoals in Belgie. Dat is zo goed als onvermijdelijk. Want, als strax iedereen 'gelijk' is (dus TNT klein, en de rest ook klein, als dat al gebeurt), dan zul je zien dat 1 de overhand gaat nemen, steeds krachtiger word, steeds meer marktaandeel krijgt, tot er een monopolie gevormd word. En dan kun je niet wederom regels gaan verzinnen om die monopolie te doorbreken, want, het moest een vrije markt worden, en dan geef je toe dat dat gefaalt is. En wat is het voordeel van de vrije markt, waarbij monopolievorming plaats vind ten opzichte van 1 staatsbedrijf?
Denk dat een nieuwkomer die wat geld heeft eerst als prijvechter wil gaan profileren. Dan langzaam de prijzen opdrijven in ruil voor meer kwaliteit. Lijkt me dat je eerst een basis moet hebben om aan post te kunnen gaan verdienen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 09:13 schreef Bensel het volgende:
Ik kan de nadelen wel noemen: hogere prijzen (want winstmaximalisatie), en minder mogelijkheden (want kostenbesparing). Een staatsbedrijf heeft geen expliciet winstoogmerk, en dus zullen de prijzen enkel bedoelt zijn om de kosten te dekken, en kan er daadwerkelijk service verleent worden.
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:18 schreef Stupendous76 het volgende:
Die wetgeving is nodig omdat 'de markt' het uit zichzelf niet doet. En daarbij: wetgeving op een vrije markt?
De 3 verschillende digitale TV aanbieders komt uit de vrije markt. Is geen sprake in dit geval over wetgeving. Ik kan kiezen uit: Recam, Caiway of Digitenne. Daarnaast ook schotel. Verder zijn er ook mogelijkheden om digitaal TV via internet te ontvangen. Zodra mijn glasvezel verbinding er is heb ik nog meer keuze. Wetgeving om de kabel vrij te geven voor concurenten zal als het kom toch wel een beetje te laat komen.
Er zijn duidelijke regels en tarieven vastgesteld door de OPTA. Ik zie het probleem niet. De concurenten zijn niet benadeelt en kunnen hun producten aanbieden aan de consument.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:18 schreef Stupendous76 het volgende:
Andere ADSL-aanbieders die van die nieuwe infrastructuur gebruik wil maken krijgen hier dan ook een rekening voor. Maar de kosten die KPN mag doorberekenen zijn ook weer vastgelegd in regels. (In het verleden is KPN trouwens behoorlijk benadeeld door de OPTA ten faveure van andere aanbieders, lijkt een beetje op het TNT-verhaal dat wordt benadeeld omdat andere bedrijven niet worden gehouden aan de geldende afspraken/regelgeving)
Dat is dan jammer, maar met 'de consument' wordt in bijna alle gevallen 'de burger' bedoelt (en dus niet bedrijven) Kreten als 'de marktwerking maakt het goedkoper en beter voor de consument' zijn niet bedoelt voor bedrijven (want die hebben het vaak al geregeld), maar om de burger over de streep te trekken.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:36 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ik zal wel heel dom zijn maar ik zie je punt niet.
Het woordje KPN was weggevallen, de tekst geeft dan aan dat concurrenten inderdaad niet benadeelt zijn, maar KPN wél. Net als de TNT.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:44 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
[..]
Er zijn duidelijke regels en tarieven vastgesteld door de OPTA. Ik zie het probleem niet. De concurenten zijn niet benadeelt en kunnen hun producten aanbieden aan de consument.
Ik vind ook dat KPN een prima voorbeeld is voor TNT. KPN is er goed doorheen gekomen en dat zal ook wel met TNT gebeuren.
Burgers zijn consumenten.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 18:47 schreef Stupendous76 het volgende:
Dat is dan jammer, maar met 'de consument' wordt in bijna alle gevallen 'de burger' bedoelt (en dus niet bedrijven) Kreten als 'de marktwerking maakt het goedkoper en beter voor de consument' zijn niet bedoelt voor bedrijven (want die hebben het vaak al geregeld), maar om de burger over de streep te trekken.
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 18:49 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Burgers zijn consumenten.
Bedrijven hebben ook baat bij lagere kosten. De prijsvechters zijn ook voor bedrijven goedkoper. Vanzelfsprekend heeft een grote consument meer korting dan een leine consument.
Nogmaals ik zie je punt niet.
Dan graag even uitleg wat je met deze opmerking bedoelde.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 06:24 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
De consument bestaat uit meer dan mensen die een loon ontvangen.
[..]
Ik heb gezegd:quote:Op vrijdag 10 juli 2009 18:51 schreef Stupendous76 het volgende:
Dan graag even uitleg wat je met deze opmerking bedoelde.
Onzin. KPN heeft enorm veel marktaandeel verloren en heeft helemaal geen groei meegemaakt. Daarnaast had KPN nog een extra probleem in de vorm van een slecht product. KPN had de imago vooral duur te zijn en kwalitatief niet het beste product.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 21:46 schreef Bensel het volgende:
verschil tussen KPN en TNT: KPN zat in een markt die nog groeide.
Dat je de definitie naar gebruikt zoals het je uitkomt: in deze discussie wisselt de betekenis die je er aan geeft. Maar goed, raakt verder off-topic.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 21:24 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ik heb gezegd:
- Burgers zijn consumenten; (klopt, sluit niet uit dat bedrijven geen consumenten zijn)
- Een grote consument heeft meer korting dan een kleine consument; (klopt)
- De consument bestaat uit meer dan mensen die een loon ontvangen (klopt ook al)
Wat is het probleem? Ik sluit niets uit. Alles wat hierboven staat klopt tot op de letter. Wat is het probleem?
Oftewel je hebt geen punt aangezien mijn gebruik van consument tot op de letter klopt. Je leest dingen die er niet staan...quote:Op zaterdag 11 juli 2009 00:53 schreef Stupendous76 het volgende:
Dat je de definitie naar gebruikt zoals het je uitkomt: in deze discussie wisselt de betekenis die je er aan geeft. Maar goed, raakt verder off-topic.
quote:Op zaterdag 11 juli 2009 09:00 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Oftewel je hebt geen punt aangezien mijn gebruik van consument tot op de letter klopt. Je leest dingen die er niet staan...
KPN zat en zit in een markt die groeit en enorm veel potentie heeft, uiteraard hebben ze marktaandeel verloren, ze waren daarvoor de enige speler.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 22:55 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Onzin. KPN heeft enorm veel marktaandeel verloren en heeft helemaal geen groei meegemaakt. Daarnaast had KPN nog een extra probleem in de vorm van een slecht product. KPN had de imago vooral duur te zijn en kwalitatief niet het beste product.
Alweer een teken van zwakte.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 11:48 schreef Stupendous76 het volgende:
![]()
Dan snap je het nog steeds niet. Maar dat komt wel vaker voor bij voorstanders van privatisering...
TNT zit niet alleen maar in een krimpende markte. Op gebied van parcels is juist heel veel groei te halen. De enorme toename aan internet bestellingen heeft wel degelijk invloedt op de parcels. Daarnaast zijn ook andere diensten te bedenken waarin TNT zich in kan storten. De fijnmazigheid van de vele TNT shops die dagelijks worden bevoorraad door centra's bieden allerlei mogelijkheden.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 12:22 schreef manny het volgende:
KPN zat en zit in een markt die groeit en enorm veel potentie heeft, uiteraard hebben ze marktaandeel verloren, ze waren daarvoor de enige speler.
TNT zit in een krimpende markt en met een arbeidsintensief proces. Wat betreft pakjes zal TNT het best redden, maar de postmarkt gaat de komende 5-10 jaar keihard krimpen en zal stabiliseren op een niveau waarbij je wekelijks nog een poststuk of 5-10 zal krijgen, terwijl dat er 3 jaar geleden nog gemiddeld ongeveer 4 per dag waren.
Maar goed, zoals eerder geschreven: de consument is de pineut: de kwaliteit en het aantal bezorgdagen gaat omlaag. De prijsverlaging is alleen merkbaar voor grote bedrijven en die geven daar echt nada voor terug.
euh, de consument zal niks goedkoper worden. Sterker nog, alleen duurder. En wel om het simpele feit dat de overall efficiency af zal nemen. Er zullen meer mensen, de zelfde hoeveelheid post rond brengen, maar nu bij verschillende bedrijven. Die mensen moeten allemaal betaald worden, dus de algehele kostprijs van het bezrogen van een brief gaat omhoog, en dus gaan de prijzen omhoog. Dan kom jij wel met je bezorgers, maar feit is dat het werk wat 1 postbode deed, nu gedaan word door 2 a 3 bezorgers. Postbode verdiende 1.5 keer het minimum loon, en de bezorgers 2 a 3 x minimumloon.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 13:01 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
TNT zit niet alleen maar in een krimpende markte. Op gebied van parcels is juist heel veel groei te halen. De enorme toename aan internet bestellingen heeft wel degelijk invloedt op de parcels. Daarnaast zijn ook andere diensten te bedenken waarin TNT zich in kan storten. De fijnmazigheid van de vele TNT shops die dagelijks worden bevoorraad door centra's bieden allerlei mogelijkheden.
KPN had destijds het probleem (en nog steeds) dat de vaste belminuten aan het afnemen was. Dat was de voornaamste inkomstenbron en door te investeren naar nieuwe producten is het geworden wat het nu is. KPN is in vele opzichten een prachtig voorbeeld voor TNT.
Consumenten zijn zeker niet de pinuet. Prijzen zullen gaan dalen (ook handhaven van huidige prijs zonder inflatie correctie is een daling) en dat is een enorme plus. Bedrijven zullen wel de dagelijkse bezorging krijgen. De burgers zullen echt niet het verschil merken of de post (nadruk post en NIET pakketjes) maar 2 dagen ipv 6 worden geleverd. Oftewel alleen maar plussen voor de consument.
Heel simpel. Jij haalt allerhande begrippen in postland door elkaar. Om maar wat voorbeelden te geven: postbode en postbesteller, briefpost en expresspost, sorteercentra paketten en sorteercentra briefpost.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 12:57 schreef kdijkstra het volgende:
Ik daag je bij deze uit om het uit te leggen waar ik fout zit in mijn redenatie en anders stel ik voor dat je je mond houdt.
Ik bepaal zelf wel of ik mijn mond moet houden of niet, daar heb ik geen vrije-markt-fetishist voor nodig.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 12:57 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Alweer een teken van zwakte.
1) Je kan het niet uitleggen;
2) Je maakt de ander belachelijk.
Als je echte argumenten hebt mag je die hier neerzetten. Moddervechten ben ik niet van gediend en komt de discussie niet ten goede. Ik daag je bij deze uit om het uit te leggen waar ik fout zit in mijn redenatie en anders stel ik voor dat je je mond houdt.
Minder leveringsmomenten=slechtere service imo. Wát de redenen ervoor ook mogen zijn en wat iemand anders er ook van vindt.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 13:01 schreef kdijkstra het volgende:
Consumenten zijn zeker niet de pinuet. Prijzen zullen gaan dalen (ook handhaven van huidige prijs zonder inflatie correctie is een daling) en dat is een enorme plus. Bedrijven zullen wel de dagelijkse bezorging krijgen. De burgers zullen echt niet het verschil merken of de post (nadruk post en NIET pakketjes) maar 2 dagen ipv 6 worden geleverd. Oftewel alleen maar plussen voor de consument.
Heeft niks met fetishisisme te maken. Enkel dat in een discussie je elkaar probeert te overtuigen. Jij bent nu diegene die met een onduidelijk punt de ander belachelijk maken en ook dusdanig dat je enkel jezelf ermee hebt.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:07 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik bepaal zelf wel of ik mijn mond moet houden of niet, daar heb ik geen vrije-markt-fetishist voor nodig.
En voorlopig doe ik dat niet.
Mee oneens. Ik zie als 'burger' consument echt niet in waarom ik gelukkiger zou zijn met 6 daagse levering ipv een 2 daagse. Zolang de post wekelijks binnenkomt ben ik dik tevreden.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 20:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Minder leveringsmomenten=slechtere service imo. Wát de redenen ervoor ook mogen zijn en wat iemand anders er ook van vindt.
Je zou een goede zijn in een totaal geleide economie, jij bepaalt wel even wat voor de consument goed is
Ik haal het helemaal niet door elkaar en anders graag aangeven. De gegevens van de sorteer centra komen direct van de TNT site. Die definieren ook het begrip post pakket (alles onder de 50 gram) en hebben ook staan waar de grootste sorteer centra staat. Dat jij mee oneens bent dan moet je echt bij TNT zijn en niet bij mij.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 15:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Heel simpel. Jij haalt allerhande begrippen in postland door elkaar. Om maar wat voorbeelden te geven: postbode en postbesteller, briefpost en expresspost, sorteercentra paketten en sorteercentra briefpost.
Daarnaast heb jij geen oog voor de praktijk. Als mensen uit de praktijk aangeven waarom iets niet kan zeg jij gewoon dat het kan omdat het technisch kan. Kom je er dan nog niet uit dan moet de aanvoer maar veranderen. Mooie techneut dan, als jij het niet voor elkaar krijgt deugen de klanten niet.
Als jij dat van mening bent, veel plezier ermee, misschien kom je ooit nog eens tot wijsheid.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:22 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Heeft niks met fetishisisme te maken. Enkel dat in een discussie je elkaar probeert te overtuigen. Jij bent nu diegene die met een onduidelijk punt de ander belachelijk maken en ook dusdanig dat je enkel jezelf ermee hebt.
Denk je echt dat een bedrijf aan wijsneuzen alle details doorgeeft? Ik werk sinds '93 bij PTT post, TPG post en TNT post, op verschillende plekken. Ik ken de praktijk. Dat jij praktijkervaringen onbelangrijk vindt zegt iets over jou. Je kunt ervan uitgaan dat diegenen die o.a. jarenlang de vrachtwagens ontvingen op een groot voorbereidingscentrum wel weten waar wat gesorteerd wordt.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:47 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ik haal het helemaal niet door elkaar en anders graag aangeven. De gegevens van de sorteer centra komen direct van de TNT site. Die definieren ook het begrip post pakket (alles onder de 50 gram) en hebben ook staan waar de grootste sorteer centra staat. Dat jij mee oneens bent dan moet je echt bij TNT zijn en niet bij mij.
De ontslagen zijn bij TNT Post, niet bij TNT Pakketpost. Dat is een andere BV.quote:Ik denk dat post een slinkende markt is en parcels een enorme groeimarkt. Daar (parcel) kan TNT de service nog wel verder verbeteren. Om te beginnen leveren op zaterdag en gegarandeerde bezorgtijden (zoals bijvoorbeeld DHL). In parcels heeft TNT minder te maken met prijsvechters maar meer met internationale bedrijven die gelijkwaardige diensten aanbiedt (DHL zelfs beter) en ongeveer dezelfde prijzen hanteerdt.
Dat het theoretisch beter kan is zeker mogelijk. Wat ik hier steeds aangeef is dat de theoretisch/technisch beste methode niet altijd de methode is die door de klanten en/of het publiek geaccepteerd gaat worden. Jij hebt bijv. een andere beleving over hoe vaak je post moet krijgen. Ik kan je verzekeren dat de meeste mensen die ik op straat spreek daar een heel andere beleving over hebben. Verder heeft lang niet iedereen internet. Die mensen meer laten betalen voor dat wat ze nu krijgen is lijkt mij een verslechtering van de service/kwaliteit. Daar ga je met je theorie dat liberalisering/vrije markt voor betere kwaliteit bij een lagere prijs zorgt.quote:Jij hebt totaal geen idee wat technisch mogelijk is en probeert vol te houden dat het techniek van TNT het beste is wat er bestaat. Dat is pertinent onjuist en op dat gebied valt nog heel veel te verbeteren. Het sneller sorteren met minder mensen en minder tijd lijkt me voor een bedrijf die leeft van het brengen van post/parcels buitengewoon belangrijk. Sterker nog het is de core business van TNT en de methode om over 10 jaar nog te overleven.
Zoals ik al zei, wat iemand anders er van vindt is niet relevant, als ik iets ervaar als slechtere service dan is de service verslechterd, al ben ik de enige in heel Nederland.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:27 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Mee oneens. Ik zie als 'burger' consument echt niet in waarom ik gelukkiger zou zijn met 6 daagse levering ipv een 2 daagse. Zolang de post wekelijks binnenkomt ben ik dik tevreden.
Iets wat snel gedaan moet worden doe ik toch per SMS/mail en anders bel ik wel. Post die ik naar het buitenland stuur duurt nu al een paar dagen en daar merk ik helemaal niets van.
Ik weet wel zeker dat met mij voldoende meer consumenten exact zo over denken. Voor de rest kun je denken aan een betaalde service als je 6 daagse levering belangrijk vindt. Zie het als een ADSL verbinding die je ook in meerdere smaken hebt en snelheden. Bij hogere snelheden ga je meer betalen. Maak een service met post (feitelijk is die er al in de vorm van een postbus) en maak die beschikbaar voor de consument. Er valt overal wel een mauw aan te knopen.
Als je als bedrijf voorlegt van ik geef je ~20% korting in ruil voor iets minder vaak leveren dat de consument het accepteerd.
Vandaar de last van tunnelvisie. Ooit eens bij stil gestaan dat bedrijven zoals DHL, FedEx, Deutsche Post, etc exact hetzelfde werk doen? FedEx en DHL werken heel wat efficienter dan TNT. Deutsche Post zit ongeveer in hetzelfde schuitje Komt enkel dat in Europa geen concurentie is geweest en in de VS al wel. Veel ervaring is leuk maar veel ervaring bij 1 bedrijf een heel stuk minder.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik werk sinds '93 bij PTT post, TPG post en TNT post, op verschillende plekken.
Lezen is ook moeilijk he. Komt direct van de TNT site. Staat ook keurig de definitie van een postpakket. Dat valt onder de definitie post en is geen parcel. Ga bij TNT klagen als je oneens bent.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Zoeken hoef ik niet lang. Ik heb al verschillende keren aangegeven dat het sorteercentrum in Luik voor paketten en expresspost is, niet voor briefpost. Jij leest daar continu overheen.
TNT is een bedrijf. Dat de ene BV het beter doet dan de ander kan ik me goed voorstellen. Er werd eerder aangegeven dat de markt voor TNT alleen maar krimpende is en dat om die reden KPN geen goed voorbeeld is. Jij hebt bij deze bevestigd dat dit niet het geval is. Post is krimpend en parcels groeiend. Vergelijkbaar met KPM die met een krimpende markt van vaste telefoonaansluitingen en een groei in snel internet/mobiel telefonie. De laatste 2 in een sterk concurerende markt.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:19 schreef ultra_ivo het volgende:
De ontslagen zijn bij TNT Post, niet bij TNT Pakketpost. Dat is een andere BV.
Dan spreek jij andere mensen dan ik op straat. Verder maak je de fout dat ik niets uitsluit. Wat ik gezegd heb:quote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat het theoretisch beter kan is zeker mogelijk. Wat ik hier steeds aangeef is dat de theoretisch/technisch beste methode niet altijd de methode is die door de klanten en/of het publiek geaccepteerd gaat worden. Jij hebt bijv. een andere beleving over hoe vaak je post moet krijgen. Ik kan je verzekeren dat de meeste mensen die ik op straat spreek daar een heel andere beleving over hebben. Verder heeft lang niet iedereen internet. Die mensen meer laten betalen voor dat wat ze nu krijgen is lijkt mij een verslechtering van de service/kwaliteit. Daar ga je met je theorie dat liberalisering/vrije markt voor betere kwaliteit bij een lagere prijs zorgt.
Ik kan ook niet alles zeggen maar in hoofdlijnen wel.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Over de verbeteringen bij sorteren kan ik niet alles zeggen, het lijkt me dat ik bevindingen die ik als kwaliteitscontroleur bij een sorteercentrum heb gemaakt hier niet in de openbaarheid kan gooien.
Ook jij maakt de fout dat ik niets uitsluit. Als je beter had gelezen dan was je ook al op het onderstaande uit gekomen.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Zoals ik al zei, wat iemand anders er van vindt is niet relevant, als ik iets ervaar als slechtere service dan is de service verslechterd, al ben ik de enige in heel Nederland.
Oftewel 6x per week post ontvangers zijn kosten neutraal. De andere die kiezen voor minder bezorgen betalen minder. Ik denk dat je ermee eens bent dat dit geen verslechtering van service is. Consument heeft een keuze.quote:Op zondag 12 juli 2009 17:50 schreef kdijkstra het volgende:
1) Alle consumenten krijgen 20% reductie in post kosten en krijgen 2x per week post;
2) Consumenten die 6x per week post willen ontvangen betalen extra service kosten die ~20% van huidige kosten zijn. Het frequenter leveren van post kan gezien worden als een extra service van TNT post.
Alleen maar plussen heb ik nooit gezegd. Enkel dat niet alles negatief is. Geen woorden in de mond leggen wat ik niet gezegd heb. Ik herhaalde malen gezegd dat het voor TNT post (met name de werknemers) dit een erg lastige tijd is.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Jij had het over 'alleen maar plussen', ik geef aan dat dat niet klopt. Dat er 'overal wel een mauw aan te knopen valt' is heel leuk en aardig maar hoe die mauw geknoopt wordt is dan altijd maar afwachten. Postbus is zoals al eerder gezegd peperduur.
quote:Op zondag 12 juli 2009 17:54 schreef kdijkstra het volgende:
Alleen maar plussen heb ik nooit gezegd. Enkel dat niet alles negatief is. Geen woorden in de mond leggen wat ik niet gezegd heb. Ik herhaalde malen gezegd dat het voor TNT post (met name de werknemers) dit een erg lastige tijd is.
quote:Op zaterdag 11 juli 2009 13:01 schreef kdijkstra het volgende:
Oftewel alleen maar plussen voor de consument.
Jij dondert weer expresspost en gewone briefpost bij elkaar. FedEx is een puur express/pakjes bedrijf. DHL en Deutsche Post zijn hetzelfde. Voor het geval je daar nog niet van op de hoogte bent.quote:Op zondag 12 juli 2009 17:50 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Vandaar de last van tunnelvisie. Ooit eens bij stil gestaan dat bedrijven zoals DHL, FedEx, Deutsche Post, etc exact hetzelfde werk doen? FedEx en DHL werken heel wat efficienter dan TNT. Deutsche Post zit ongeveer in hetzelfde schuitje Komt enkel dat in Europa geen concurentie is geweest en in de VS al wel. Veel ervaring is leuk maar veel ervaring bij 1 bedrijf een heel stuk minder.
dan kijk jij op verkeerde gedeeltes van de sites. Er is een verschil tussen TNT pakketservice en TNT Post. Dat jij die verschillende gedeeltes van de TNT pagina's door elkaar husselt zegt meer over jou.quote:Lezen is ook moeilijk he. Komt direct van de TNT site. Staat ook keurig de definitie van een postpakket. Dat valt onder de definitie post en is geen parcel. Ga bij TNT klagen als je oneens bent.
Ik kom in de gewone volksbuurten met de post. Maar ook bij bedrijvencentra. Overal hetzelfde verhaal, men wil gewoon de post iedere dag hebben.quote:Dan spreek jij andere mensen dan ik op straat.
Zie jij dit soort voorstellen door de 2e kamer komen?quote:1) Alle consumenten krijgen 20% reductie in post kosten en krijgen 2x per week post;
2) Consumenten die 6x per week post willen ontvangen betalen extra service kosten die ~20% van huidige kosten zijn. Het frequenter leveren van post kan gezien worden als een extra service van TNT post.
Oftewel ontvangst van 6x per week post zijn kosten neutraal en diegene die kiezen voor minder leveringen van post betalen minder.
DHL express, DHL pakketpost of DHL briefpost (= Selektmail / Deutsche Post)quote:Ik kan ook niet alles zeggen maar in hoofdlijnen wel.
Ik ben op de hoogte van de kwaliteit van sorteren. Zoals ik al eerder had geschreven heb ik een tijd lang de R&D gewerkt van een bedrijf die dat soort sorteermachines maakt. Die gegevens waren bekend en daarbij ook van de concurenten. Het is geen geheim dat de meest geavanceerde sorteer centra destijds voor DHL is gebouwd met een fijnmazigheid van sorteren waar TNT alleen maar van kan dromen.
Bijna alle postbedrijven zijn in staatshanden. De liberalisering zoals die in Europa gaat plaats vinden is eerder uniek dan gebruikelijk.quote:Op zondag 12 juli 2009 18:31 schreef ultra_ivo het volgende:
Jij dondert weer expresspost en gewone briefpost bij elkaar. FedEx is een puur express/pakjes bedrijf. DHL en Deutsche Post zijn hetzelfde. Voor het geval je daar nog niet van op de hoogte bent.
Concurrentie in de VS, laat me niet lachen. Je weet zeker niet dat US Post een staatsbedrijf is.
Wat is verkeerd. Staat lettelijk zo op de TNT site. Nogmaals ben je ermee oneens ga bij TNT klagen. Niet bij mij en ook niet op het forum.quote:Op zondag 12 juli 2009 18:31 schreef ultra_ivo het volgende:
dan kijk jij op verkeerde gedeeltes van de sites. Er is een verschil tussen TNT pakketservice en TNT Post. Dat jij die verschillende gedeeltes van de TNT pagina's door elkaar husselt zegt meer over jou.
Onzin. Een forum poster hier geeft hetzelfde aan. Verder heb ik dit onderwerp diverse keren eens aangekaart en daarbij komt iedere keer dezelfde conclusie. Het maakt niets uit voor de 'burger' consument of post nu 6x of 2x wordt bezorgd. Vaak is het al geen 6x: post op zaterdag is niet altijd even betrouwbaar en op maandag ook niet. Wordt ik daar als consument (en met mij heel veer meer) ongelukkig van? Absoluut niet. Zolang mijn kerstkaarten maar voor kerst worden rondgestuurd en mijn post met enige regelmaat wordt bezorgd ben ik heel tevreden. Als daarbij de kosten die ik voor de dienst betaal is het alleen maar mooier.quote:Op zondag 12 juli 2009 18:31 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik kom in de gewone volksbuurten met de post. Maar ook bij bedrijvencentra. Overal hetzelfde verhaal, men wil gewoon de post iedere dag hebben.
2e Kamer gaat er niet meer over. De Europese markt wordt gelibelariseerd en de EU is hierin bepalend. Die schrijft voor dat de post bezorging minimaal 5x per week moet worden bezorgd (in 2011) en op termijn zou dat best nog wel eens kunnen veranderen. Voorlopig is de EU nog niet over uit hoe de gebieden die wat minder toegankelijk zijn moet worden gefinancieerd. Gedacht wordt aan speciale fondsen om die gebieden ook te kunnen voorzien van post.quote:Op zondag 12 juli 2009 18:31 schreef ultra_ivo het volgende:
Zie jij dit soort voorstellen door de 2e kamer komen?
Je punt is?quote:Op zondag 12 juli 2009 18:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Op zondag 12 juli 2009 17:54 schreef kdijkstra het volgende:
Alleen maar plussen heb ik nooit gezegd. Enkel dat niet alles negatief is. Geen woorden in de mond leggen wat ik niet gezegd heb. Ik herhaalde malen gezegd dat het voor TNT post (met name de werknemers) dit een erg lastige tijd is.
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 13:01 schreef kdijkstra het volgende:
Oftewel alleen maar plussen voor de consument.
Dat je ongelijk hebt. Er zijn niet alleen maar plussen voor de consument.quote:Op zondag 12 juli 2009 19:22 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Je punt is?
Alleen plussen voor consument is anders dan alleen plussen voor TNT. Voor TNT zijn er zeker geen alleen plussen. Je haalt 2 dingen door elkaar.
quote:Op zondag 12 juli 2009 19:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat je ongelijk hebt. Er zijn niet alleen maar plussen voor de consument.![]()
Mag je mij vertellen waar de minnen zijn voor de consument.quote:Op zondag 12 juli 2009 17:50 schreef kdijkstra het volgende:
1) Alle consumenten krijgen 20% reductie in post kosten en krijgen 2x per week post;
Oftewel ontvangst van 6x per week post zijn kosten neutraal en diegene die kiezen voor minder leveringen van post betalen minder.
quote:Op zondag 12 juli 2009 19:39 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
[..]
Mag je mij vertellen waar de minnen zijn voor de consument.
Oftewel je hebt geen punt. Probeert nu enkel met belachelijk maken een punt te maken.quote:Op zondag 12 juli 2009 19:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Laat maar, ik kan het nog wel een keer uitleggen maar je snapt het gewoon niet. Misschien moet je mijn posts nog eens doorlezen. Het staat er toch echt heel duidelijk in een zin of 2 met heel normaal taalgebruik.
Lezen en niet in de slachtofferrol kruipenquote:Op zondag 12 juli 2009 19:52 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Oftewel je hebt geen punt. Probeert nu enkel met belachelijk maken een punt te maken.
Waar is je punt? Ik zie enkel een hoop ruis erom heen. Op welke manier wordt de consument benadeeld?quote:Op zondag 12 juli 2009 19:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Lezen en niet in de slachtofferrol kruipen
Denken is ook moeilijk he.quote:Op zondag 12 juli 2009 20:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:
1) ik betaal nu niks om mijn post te ontvangen. Dat wens ik ook niet te doen.
2) TNT of wie dan ook zal voor die 0 euro dus niet 6 keer in de week bij mij aan de deur willen komen.
Denken is blijkbaar heel moeilijk ja, aangezien 20% van 0 nog steeds 0 is. Nogmaals: ik betaal niet voor het ontvangen van mijn post. Ook verstuur ik nauwelijks post (zoals zo'n beetje alle particulieren). Het zou me misschien een euro per jaar opleveren. Dat is gewoonweg niet significant zoals ik al veel eerder in het topic aangegeven heb.quote:Op zondag 12 juli 2009 20:07 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Denken is ook moeilijk he.
Portokosten voor een normale brief is nu 44 eurocent. Reduceer het met 20%.
Vervolgens reduceer je het bezorgen na 2 dagen in de week. Als extra service vraag je voor 6 daagse een x bedrag. Dat x bedrag is: n brieven maal de 20% reductie.
Die n brieven zal vast wel bekend zijn.
Oftewel consumenten die besluiten om geen gebruik te maken van de 6 daagse bezorgingsdienst hebben direct een 20% reductie in kosten.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet wil gaan betalen voor het ontvangen van post en het leek me ook wel impliciet, maar voor jou heb ik voor alle zekerheid maar even uitgeschreven, was nodig blijkbaarquote:Wat je hierboven schreef heb je niet eerder gepost en heb je nu maar even bedacht. Je bevestigt bij deze dan ook dat je voorgaande opmerkingen niets meer dan ruis was.
Dan val je onder de consumenten waarbij het ook weinig uitmaakt dat post 2 of 6 dagen in de week wordt geleverd. Je kan mij dan niet wijsmaken dat je met spanning elke dag zit te wachten op je post. Dit beeld geld denk ik voor de meeste 'burger' consumenten.quote:Op zondag 12 juli 2009 20:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Denken is blijkbaar heel moeilijk ja, aangezien 20% van 0 nog steeds 0 is. Nogmaals: ik betaal niet voor het ontvangen van mijn post. Ook verstuur ik nauwelijks post (zoals zo'n beetje alle particulieren). Het zou me misschien een euro per jaar opleveren. Dat is gewoonweg niet significant zoals ik al veel eerder in het topic aangegeven heb.
Kosten reductie gaat wel degelijk naar de consument. Neem een ADSL verbinding als voorbeeld. Betaal jij nu net zoveel als zeg 7 jaar geleden? Als jij net zoveel betaald of meer dan is dat je eigen keuze. Tegenwoordig heb je zoveel goedkope aanbieders die onder de prijs van 7 jaar geleden liggen. Het product is beter geworden aangezien de snelheden zijn verhoogd maar de kosten zijn gereduceers. In dit geval (en in veel meer situaties) worden de kosten reducties doorberekend aan de consument.quote:Op zondag 12 juli 2009 20:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Verder zal mijn brood, auto, internet, verzekering, bankzaken, boodschappen er geen cent goedkoper op worden. Post maakt voor zover ik weet namelijk van geen enkele dienst of product een zo'n groot gedeelte van de kostprijs uit dat een significante daling in de posttarieven ook zou zorgen voor een significant verschil in de eindprijs die wij er voor betalen.
De peanuts die bedrijven besparen met de kostenreductie op de post gaan ook echt niet richting consument, en zelfs al zouden de bedrijven het 1 op 1 doorberekenen dan zou het nog om centjes gaan.
Nergens staat dat jij hoeft te betalen voor post. De onbetaalde service zal ook in mijn voorstel blijven. De vraag is enkel of jij wilt betalen voor het ontvangen van 6 daagse bezorging.quote:Op zondag 12 juli 2009 20:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet wil gaan betalen voor het ontvangen van post en het leek me ook wel impliciet, maar voor jou heb ik voor alle zekerheid maar even uitgeschreven, was nodig blijkbaar![]()
Eigenlijk heb ik dit allemaal al in min of meer dezelfde bewoordingen gezegd maar blijkbaar is herhalen noodzakelijk. Veel zin om hier nog verder over te herkauwen heb ik niet. Als je het nog interessant wil maken kom dan maar eens met een paar diensten/producten op de proppen waar post een significant gedeelte van de kostprijs voor zijn rekening neemt.
Vraag waar jij omheen draait is of je de 6 daagse postbezorging nodig hebt. Heb jij het nodig? Is het reeel om die kosten dan wel door te brekenen aan de verzender? De persoon die veel brieven schrijft merkt het direct.quote:Op zondag 12 juli 2009 20:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Mijn punt staat nog steeds: 6 keer in de week gratis bezorging is beter dan 2 of 3 keer. Dat is géén plus voor de consument en al helemaal niet als je ervoor moet gaan betalen om het huidige serviceniveau te behouden.
't is wat je gerommel in de marges noemt. Ik ken er genoeg (burger consumenten) die maandelijks meer dan 100 brieven op de post doen. Dan tikt het behoorlijk hard aan. Dat jij daar niet bij behoort betekent niet dat anderen dat niet doen.quote:Op zondag 12 juli 2009 20:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Verder ga je compleet voorbij aan het feit dat het allemaal gerommel in de marge is en dat het voor de meeste mensen maar een paar euro per jaar zal schelen.
De lokale autobedrijf mag blij zijn dat het dit jaar zwarte cijfers schrijft. Elke vorm van kosten besparing is daar welkom.quote:Op zondag 12 juli 2009 20:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
En je gaat voor het gemak ook maar voorbij aan het feit dat bedrijven hun uiterste best doen om kostenbesparingen niet door te rekenen aan de consument. Jouw autodealer gaat geen cent van de prijs afdoen als hij jaarlijks 1000 euro op zijn postkosten kan besparen hoor, dat gaat rechtstreeks zijn eigen zakken in![]()
Enkel post die bezorgd zijn door prijzenvechters. Historisch is er weinig vergelijkingsmateriaal aangezien post bezorgen vooral door een monopolist wordt gedaan. Om die reden is het ook erg interessant hoe de postmarkt zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Ik denk dat post zoals tijdschriften, grote instellingen zoals de belastingdienst, e.d. naar de prijsvechters zal gaan.quote:Op zondag 12 juli 2009 20:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Kom maar eens met voorbeelden van producten die écht goedkoper worden door een vrije postmarkt. Ik heb er zelf al vaak over zitten denken maar het beste voorbeeld wat ik kan bedenken zijn tijdschriften, en zelfs daar denk ik dat de prijs van bezorging geen wezenlijk verschil zal maken.
Die vraag is nooit gesteld. Ik stel alleen maar dat alles behalve gratis bezorging op 6 dagen in de week een verslechtering is, maar hoe simpel die stelling ook is, het punt lijkt je nog steeds volkómen te ontgaanquote:Op zondag 12 juli 2009 21:15 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Vraag waar jij omheen draait is of je de 6 daagse postbezorging nodig hebt. Heb jij het nodig? Is het reeel om die kosten dan wel door te brekenen aan de verzender? De persoon die veel brieven schrijft merkt het direct.
Wel 8,80 per maand bij het door jouw geschetste scenario, en ik vind het erg moeilijk om te geloven dat er veel mensen zijn die om niet zakelijke redenen meer dan 3 brieven per dag de deur uit doenquote:'t is wat je gerommel in de marges noemt. Ik ken er genoeg (burger consumenten) die maandelijks meer dan 100 brieven op de post doen. Dan tikt het behoorlijk hard aan. Dat jij daar niet bij behoort betekent niet dat anderen dat niet doen.
[..]
Geweldig, gewoon iets roepen wat altijd waar is en niet op mijn opmerking ingaan dat hij dat echt niet gaat doorberekenen om jou voordeel te geven....quote:De lokale autobedrijf mag blij zijn dat het dit jaar zwarte cijfers schrijft. Elke vorm van kosten besparing is daar welkom.
[..]
die 6 daagse postbezorging is nodig ja. voorbeeld nodig? Wat dacht je van rouwkaarten? Dien gaan met gewone post mee. En wat dacht je van bloeduitslagen, waarna medicatie aangepast word? Ook gewoon via de post. Ik weet van mensen die er al moeite mee hebben dat de post een uur later is dan normaal. bedrijven die post versturen voor bijv een mededeling (U word bij deze om dit tijdstip verwacht). geloof me dat mensen willen dat die post er op tijd is, zodat ze hun afspraken nog kunnen verleggen.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:15 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Vraag waar jij omheen draait is of je de 6 daagse postbezorging nodig hebt. Heb jij het nodig? Is het reeel om die kosten dan wel door te brekenen aan de verzender? De persoon die veel brieven schrijft merkt het direct.
Je hebt bij postbezorging 2 componenten en 2 belangen. Gemakshalve is voor de burger consument de kosten altijd bij de verzender komen te liggen. Ook bij vaste telefonie is het hele normaal dat de ontvanger ook meebetaald. Meebetaald in de vorm van vaste abbonnements kosten. Het is helemaal niet raar dat de ontvanger meebetaald en zelf de service niveau betaald. Het absoluut minimum gratis en alles daarboven een betaalde dienst waarbij kosten neutraliteit voorop staat.
[..]
't is wat je gerommel in de marges noemt. Ik ken er genoeg (burger consumenten) die maandelijks meer dan 100 brieven op de post doen. Dan tikt het behoorlijk hard aan. Dat jij daar niet bij behoort betekent niet dat anderen dat niet doen.
[..]
De lokale autobedrijf mag blij zijn dat het dit jaar zwarte cijfers schrijft. Elke vorm van kosten besparing is daar welkom.
[..]
Enkel post die bezorgd zijn door prijzenvechters. Historisch is er weinig vergelijkingsmateriaal aangezien post bezorgen vooral door een monopolist wordt gedaan. Om die reden is het ook erg interessant hoe de postmarkt zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Ik denk dat post zoals tijdschriften, grote instellingen zoals de belastingdienst, e.d. naar de prijsvechters zal gaan.
Post van de 'burger' consument geloof ik niets van dat een concurent het gaat bezorgen. Dan zouden ze ook postbussen moeten zetten naast die van TNT.
Wat ik eerder verwacht is dat TNT delen van de postbezorging gaat uitbesteden. Sorteer centra's meer centraliseren en deels misschien uitbesteden aan bedrijven die het kosten technisch goedkoper kunnen uitvoeren.
Smiley is top.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:24 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Die vraag is nooit gesteld. Ik stel alleen maar dat alles behalve gratis bezorging op 6 dagen in de week een verslechtering is, maar hoe simpel die stelling ook is, het punt lijkt je nog steeds volkómen te ontgaan![]()
Ik ken er genoeg en dan ook meer dan de 8,80 euro per maand. Die corresponderen veel met mensen in het buitenland die geen internet hebben. Bellen is wat duur en dan is post versturen erg handig. Het zijn er meer dan dat jij je realiseert.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:24 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wel 8,80 per maand bij het door jouw geschetste scenario, en ik vind het erg moeilijk om te geloven dat er veel mensen zijn die om niet zakelijke redenen meer dan 3 brieven per dag de deur uit doen.
Mag je aan mij vertellen wat er mis aan is. Autobedrijven zijn ook consumenten en elke vorm van besparing (zeker in deze tijd) is welkom.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:24 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Geweldig, gewoon iets roepen wat altijd waar is en niet op mijn opmerking ingaan dat hij dat echt niet gaat doorberekenen om jou voordeel te geven....
Express post bestaat al jaar en dag. Ik zie het probleem niet.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:35 schreef Bensel het volgende:
die 6 daagse postbezorging is nodig ja. voorbeeld nodig? Wat dacht je van rouwkaarten? Dien gaan met gewone post mee. En wat dacht je van bloeduitslagen, waarna medicatie aangepast word? Ook gewoon via de post. Ik weet van mensen die er al moeite mee hebben dat de post een uur later is dan normaal. bedrijven die post versturen voor bijv een mededeling (U word bij deze om dit tijdstip verwacht). geloof me dat mensen willen dat die post er op tijd is, zodat ze hun afspraken nog kunnen verleggen.
Wat voor concurentie heeft NS? In de postmarkt is het gelukkig wat beter gesteld met de concurentie dus gaat de redenatie van NS niet op. Het vrijgeven van de markt waar maar 1 deelnemer zich op richt is en blijft een monopolist. Dan is het een papieren vrijgegeven markt en had NS beter in staatshanden kunnen blijven.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:35 schreef Bensel het volgende:
je autobedrijf antwoord slaat natuurlijk als een tang op een varken. Want niet elk autobedrijf is in moeilijkheden, en bovendien was hgetr een voorbeeld, gekozen uit vele markten. maar goed, ander voorbeeld, waaruit blijkt dat de prijs niet naar beneden gaat, en de service verslechterd bij privatisering: NS. De prijzen stijgen elk jaar (en de regering heeft meermaals moeten ingrijpen om te voorkomen dat de prijzen nog meer stegen), en de service neemt zienderogen af: geen toiletten meer, treinen worden minder gewassen en schoongemaakt, vertragingen nemen toe, en richtlijnen worden aangepast wegens onhaalbaar.
Je argument is? Lijkt mij dat marktwerking dus prima werkt. Een bedrijf probeerde een goedkoper dienst en merkt dat de kwaliteit dan ver te zoeken is. Gaat dan weer wat meer betalen voor betere kwaliteit. Prima voorbeeld van marktwerking.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:35 schreef Bensel het volgende:
en post van tijdschriften gaat al enkele jaren lang naar de goedkoopste aanbieder. bijv de Donald Duck is tijdenlang met een prijsvechter geweest. Is weer teruggegaan naar TNT vanwege bezorgproblemen.
Beter sorteren heeft wel degelijk nut. Denk je dat de machines niets kosten qua energie? Je zou eens moeten weten hoeveel energie sorteermachines verbruiken. De energie die je bespaart door sneller en beter sorteren compenseert ruimschoots de extra energie van xx vrachtwagens.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:35 schreef Bensel het volgende:
sorteercentra nog meer centraliseren heeft geen nut wegens transportkosten en tijden. Tenzij jij natuurlijk deknt dat een vrachtwagen op water rijdt, en geen tijd kost om van plek A naar B te komen
Ben aantal dagen op pad geweest. Kan nu weer reageren. Als je dringende opmerking hebt kun je het altijd plaatsen.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:35 schreef Bensel het volgende:
maar ik denk je dat je deze post, net als de voorgaande 3 posts van mij, wederom totaal gaat negeren
De vraag is ook volkomen irrelevant, van 6 x naar minder x is gewoon een verslechtering. Als ik het als een verslechtering ervaar is het dat ook.quote:Op maandag 13 juli 2009 09:31 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Smiley is top.
Die vraag heb ik al een aantal keren gesteld dus scroll maar terug. Voor de rest heb je waarschijnlijk al geen 6 daagse bezorging en merk je er helemaal niets van. Dus antwoord de vraag eens en dan praten we verder.
[..]
Die 8,80 was het vermeende voordeel per maand voor het door jouw geschetste scenario van 20% tariefdaling. Dus jij kent serieus mensen die gemiddeld meer dan 3 brieven PER DAG schrijven en versturen? Die moeten of heel veel mensen kennen in het buitenland of heel wat te vertellen hebben. Er zullen er wel een paar zijn maar ik denk dat ze heel zeldzaam zijn. Ik ben wel benieuwd om wat voor correspondentie het dan gaat? Dat soort aantallen kan je volgens mij nauwelijk bereiken als je niet (semi)-proffesioneel bezig bent.quote:Ik ken er genoeg en dan ook meer dan de 8,80 euro per maand. Die corresponderen veel met mensen in het buitenland die geen internet hebben. Bellen is wat duur en dan is post versturen erg handig. Het zijn er meer dan dat jij je realiseert.
[..]
Wat er mis is? Dat je totaal niet op mijn stelling ingaat dat die bedrijven die doorberekening naar de consument niet maken. Dat zou ook onzin zijn. Moet hij op een auto van 10.000 euro de 80 eurocent die hij bespaart door gaan rekenen naar de consument?quote:Mag je aan mij vertellen wat er mis aan is. Autobedrijven zijn ook consumenten en elke vorm van besparing (zeker in deze tijd) is welkom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |