Op de bovenstaande loopt TNT bijzonder achter. Dat terzijde.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Die centralisatie en automatiseringsslag is bij TNT/TPG/PTT Post al voor een fors deel gemaakt. TNT Post in
Nederland loopt internationaal gezien behoorlijk voorop.
Automatisering is de oplossing om sorteren efficienter te maken. De mate van automatisering wat in het buitenland is uitgevoerd heeft TNT nooit bereikt. Daar kan nog een behoorlijk efficiency slag gemaakt worden. Vooral als je kijkt naar de hoeveelheid post wat niet goed herkent wordt en dan vervolgens handmatig moet worden gecontroleerd. In het buitenland is de percentage veel en veel lager. Ligt enkel aan de methodiek van adresseren van post.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Probleem is dat jij alleen vanuit automatiseringsoogpunt. Als postbode/vml. operator en vml. politicus kijk ik naar het totale plaatje. Daar hoort de specifieke geografische situatie van het land, de sociale acceptatie en de verkeerssituatie ook bij.
Laat die methodiek van adresseren nou zeer lastig te veranderen zijn. Dat doet TNT namelijk niet zelf, heeft er ook weinig invloed op. Als het zelfs al niet lukt om de klanten te bewegen fatsoenlijke brievenbussen bij hun woningen te maken dan gaat het veranderen van de methodiek van adresseren heleemaal neit lukken.quote:Op donderdag 9 juli 2009 06:42 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Op de bovenstaande loopt TNT bijzonder achter. Dat terzijde.
[..]
Automatisering is de oplossing om sorteren efficienter te maken. De mate van automatisering wat in het buitenland is uitgevoerd heeft TNT nooit bereikt. Daar kan nog een behoorlijk efficiency slag gemaakt worden. Vooral als je kijkt naar de hoeveelheid post wat niet goed herkent wordt en dan vervolgens handmatig moet worden gecontroleerd. In het buitenland is de percentage veel en veel lager. Ligt enkel aan de methodiek van adresseren van post.
Die concurrenten worden ook verplicht een CAO te gaan gebruiken. Alhoewel wat mij betreft daar de Kamer behoorlijk haar taak heeft laten liggen en contracten onder het minimum loon toelaat. Maar dit probleem is al eerder aangekaart, de postmarkt is geen level playing field, de concurrenten wordt toegestaan de wet te ontduiken.quote:Al denk ik het bezorgen zelf een veel groter probleem is. TNT werkt met een CAO voor bezorgers. Zijn directe concurenten rekenen af per poststuk dat wordt bezorgd.
Vraag me af wat het gevolg is voor de papierindustrie eigenlijk...quote:Op donderdag 9 juli 2009 07:18 schreef sig000 het volgende:
Gerommel in de marge, papier is een achterhaald medium.
De komende 10-20 jaar nog niet zo veel denk ik. En anders hebben ze altijd nog het buitenland, want ik denk dat in heel veel landen de ontwikkelingen lang niet allemaal zo ver zijn als hier.quote:Op donderdag 9 juli 2009 08:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vraag me af wat het gevolg is voor de papierindustrie eigenlijk...
OVer 10 jaar misschien, nu zeker nog niet.quote:Op donderdag 9 juli 2009 07:18 schreef sig000 het volgende:
Gerommel in de marge, papier is een achterhaald medium.
Je maakt 1 foutje in je redenering. In het buitenland lukt het wel. Waarom hier niet?quote:Op donderdag 9 juli 2009 06:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Laat die methodiek van adresseren nou zeer lastig te veranderen zijn. Dat doet TNT namelijk niet zelf, heeft er ook weinig invloed op. Als het zelfs al niet lukt om de klanten te bewegen fatsoenlijke brievenbussen bij hun woningen te maken dan gaat het veranderen van de methodiek van adresseren heleemaal neit lukken.
Ik geloof niet dat er veel beter geautomatiseerd gesorteerd wordt in het buitenland.
Onzin. De vorm van beloning van de concurenten is wettelijk toegestaan. TNT zal zich moeten gaan aanpassen aan de nieuwe markt. Een monopolist die overgaat naar een bedrijf die moet concureren moet organiseren.quote:Op donderdag 9 juli 2009 06:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Die concurrenten worden ook verplicht een CAO te gaan gebruiken. Alhoewel wat mij betreft daar de Kamer behoorlijk haar taak heeft laten liggen en contracten onder het minimum loon toelaat. Maar dit probleem is al eerder aangekaart, de postmarkt is geen level playing field, de concurrenten wordt toegestaan de wet te ontduiken.
omdat het buitenland niet Nederland is. Bovendien zou het kostenplaatje hierzo op de bord van TNT komen te liggen. Ik weet niet of je weet hoe groot zon investering is, maar het is iets wat je niet zomaar terugverdient. Zo'n investering zou op dit moment alleen maar de positie van TNT verzwakkenquote:Op donderdag 9 juli 2009 18:17 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Je maakt 1 foutje in je redenering. In het buitenland lukt het wel. Waarom hier niet?
[..]
Onzin. De vorm van beloning van de concurenten is wettelijk toegestaan. TNT zal zich moeten gaan aanpassen aan de nieuwe markt. Een monopolist die overgaat naar een bedrijf die moet concureren moet organiseren.
TNT verliest meer post aan de concurenten dan dat post volume afneemt.
TNT rekent ruwweg 30% hogere prijzen. Als A merk mag/kun je hogere prijzen rekenen maar vaak niet meer dan 10-15% (vanuit gaande dat de product of dienst gelijkwaardig is). Alles daarboven is dusdanig excessief te duur dat het vanzelf uit de markt verdwijnt. Ga maar eens kijken wat Calve meer kost dan AH pindakaas. In tijden van crisis waarbij er goed gelet wordt op de kosten kan ik goed begrijpen dat bedrijven naar een goedkopere concurent gaat dan TNT. TNT zal ook moeten volgen of moeten accepteren dat het marktaandeel verliest.
Kleiner marktaandeel of lagere kosten doorberekenen aan klanten heeft direct gevolg voor de operationele kosten. Linksom of rechtsom zal er gesarneerd worden.
De enige Nederlandse krantenpapierfabriek gaat binnenkort voor de helft dicht.quote:Op donderdag 9 juli 2009 08:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vraag me af wat het gevolg is voor de papierindustrie eigenlijk...
Sorteercentra TNT Express sorteer centra in Luik-Bierset wordt door TNT zelf aangegeven als de grootste TNT sorteer centra voor post pakketten. Post pakket is alles onder de 50 gram. Daarnaast sorteren ze ook pakketten maar zeer zeker ook postpakketten.quote:Op donderdag 9 juli 2009 19:16 schreef ultra_ivo het volgende:
Daarnaast maken de andere bedrijven naarstig misbruik van het TNT netwerk. Denk maar niet dat Selektmail, Sandd en anderen de post in de kleinste gehuchten zelf bezorgen. Dat bieden ze gewoon bij TNT aan. Is voor hun goedkoper dan zelf naar die gehuchten rijden. Dat zie je zelfs al in de steden, de afgelegen straten komen bij ons terecht.
Barcodes op brieven die door particulieren zijn aangeboden heb ik nog geen enkele keer op gewone briefpost gezien vanuit het buitenland. Wel op expresspost. Maar aangezien kdijkstra het TNT Express centrum in Luik-Bierset al aanzag voor een briefpostcentrum verwacht ik niet dat hij daar veschil in maakt bij zijn analyse. Expresspostbrieven zijn een stuk duurder dan gewone brieven.
Op massamailings door bedrijven aangeboden staat trouwens wel een KIX-code. Die staat onder het adres. Ziet iets anders uit dan een barcode.
TNT is een groot concern. We spreken in dit topic over TNT Post in Nederland. Niet het TNT Express sorteercentrum in België. De Belgische post ist nog altijd geen eigendom van TNT. In België bezorgt TNT dan ook niet structureel briefpost (wel paketten en exprespost).quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:33 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Sorteercentra TNT Express sorteer centra in Luik-Bierset wordt door TNT zelf aangegeven als de grootste TNT sorteer centra voor post pakketten. Post pakket is alles onder de 50 gram. Daarnaast sorteren ze ook pakketten maar zeer zeker ook postpakketten.
Wie denk je dat deze codes op de brieven hebben geprint? Niet de klant maar hetzij het postbedrijf van het oorsprongsland, hetzij de Alima (Automatische Lees en Indexeer Machine) op een TNT sorteercentrum. Dus niet de afzender, zoals door jou gewenst. De door de afzender geprinte codes vindt je niet onderaan de brief maar direct onder het adres.quote:Barcodes zie ik vrij veel op buitenlandse brieven en dan een beetje aan de onderkant geprint. Ook heb ik andere codes gezien dan barcode (soort stippeltjes) die door de VS worden gebruikt. Daarnaast ook op basis van laser markering en rfid. Die laatste twee zie je niet zo snel. Barcodes is maar een van de mogelijkheden om brieven digitaal te markeren.
Ik heb nog niks gemerkt van mededingingsautoriteiten op dat gebied. Wederom speelt hier het probleem dat TNT tot van alles verplicht is. O.a. het aannemen van post voor buitengebieden van concurenten die het teveel werk is daar te bezorgen. Vanuit hun standpunt bezien is het inderdaad niet vreemd, het is wel problematisch voor ons.quote:Dat concurerende post bedrijven diensten gebruiken van TNT vind ik niet zo vreemd. Denk dat daar wel eerlijke regels voor zijn gemaakt. Zowel de Nederlandse als de Europese mededingsautoriteiten letten daar streng op.
Zoals ik al zei. Die gegevens komen direct van de TNT site. Of het klopt moet je bij TNT zijn. Ik vind wel dat TNT wat geheimzinnig doet over de eacte capaciteiten maar zal wel gevoelige informatie zijn.quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:51 schreef ultra_ivo het volgende:
TNT is een groot concern. We spreken in dit topic over TNT Post in Nederland. Niet het TNT Express sorteercentrum in België. De Belgische post ist nog altijd geen eigendom van TNT. In België bezorgt TNT dan ook niet structureel briefpost (wel paketten en exprespost).
In Duitsland en VS niet door de sorteer machines. Gebeurd daarvoor al. De codes onderaan de brief zijn ook niet van TNT maar kwam uit Duitsland. Die puntjescode ooit eens van een brief uit Taiwan. Daar zijn ze ook aan het experimenteren met het digitaal adresseren van post. TNT is zoals ik al eerder zei (scroll maar eens terug) lang niet zo vooruitstrevend en daar kan op het sorteren nog wel wat meer efficiency worden behaald.quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Wie denk je dat deze codes op de brieven hebben geprint? Niet de klant maar hetzij het postbedrijf van het oorsprongsland, hetzij de Alima (Automatische Lees en Indexeer Machine) op een TNT sorteercentrum. Dus niet de afzender, zoals door jou gewenst. De door de afzender geprinte codes vindt je niet onderaan de brief maar direct onder het adres.
Wat denk je nou? Dat alleen Nederland met dit probleem zit? De Duitse post heeft de afgelopen jaren juist geprotesteerd tegen de komst van de goedkope prijsvechters. Ook de Belgische post heeft last van de prijsvechters. Allemaal monopolisten die te maken krijgen met prijsvechters. De Royal Mail van de Britten doen het al jaren slecht. Alle post bedrijven in Europa hebben er last van. Net zo goed dat KPN problemen had met de liberalisering van telefoon verbindingen. Energie bedrijven met de concurentie op de energiemarkt. ANWB met de komst van Route Mobil. Zo kun je wel doorgaan. Oude monopolisten krijgen opeens met concurentie te maken.quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb nog niks gemerkt van mededingingsautoriteiten op dat gebied. Wederom speelt hier het probleem dat TNT tot van alles verplicht is. O.a. het aannemen van post voor buitengebieden van concurenten die het teveel werk is daar te bezorgen. Vanuit hun standpunt bezien is het inderdaad niet vreemd, het is wel problematisch voor ons.
sorry, maar je begint je nu wel in rare bochten te wringen. Het hele liberaliseren van de postmarkt in nederland is gewoon verkeerd gegaan, en ook verkeerd geweest. Dat geven meerdere mensen hier aan.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:09 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Zoals ik al zei. Die gegevens komen direct van de TNT site. Of het klopt moet je bij TNT zijn. Ik vind wel dat TNT wat geheimzinnig doet over de eacte capaciteiten maar zal wel gevoelige informatie zijn.
[..]
In Duitsland en VS niet door de sorteer machines. Gebeurd daarvoor al. De codes onderaan de brief zijn ook niet van TNT maar kwam uit Duitsland. Die puntjescode ooit eens van een brief uit Taiwan. Daar zijn ze ook aan het experimenteren met het digitaal adresseren van post. TNT is zoals ik al eerder zei (scroll maar eens terug) lang niet zo vooruitstrevend en daar kan op het sorteren nog wel wat meer efficiency worden behaald.
[..]
Wat denk je nou? Dat alleen Nederland met dit probleem zit? De Duitse post heeft de afgelopen jaren juist geprotesteerd tegen de komst van de goedkope prijsvechters. Ook de Belgische post heeft last van de prijsvechters. Allemaal monopolisten die te maken krijgen met prijsvechters. De Royal Mail van de Britten doen het al jaren slecht. Alle post bedrijven in Europa hebben er last van. Net zo goed dat KPN problemen had met de liberalisering van telefoon verbindingen. Energie bedrijven met de concurentie op de energiemarkt. ANWB met de komst van Route Mobil. Zo kun je wel doorgaan. Oude monopolisten krijgen opeens met concurentie te maken.
Zonder de liberalisering van de postmarkt had TNT alle werknemers in dienst gehouden en waarschijnlijk salarisverhoging gegeven. Daarbij zou TNT de post tarieven hebben verhoogd. Nu zie je dat TNT de prijzen moet verlagen en daarbij de dienstverlening gelijkwaardig te houden. Voor de consument is dit gunstig en dit zorgt ervoor dat de prijzen niet de pan uit stijgen. Concurentie, mits er duidelijke spelregels zijn, is goed voor de consument. Consumenten hebben nu iets te kiezen. Ook jij profiteert dagelijks van de goedkope internet verbinding. Die verbinding is alleen tot stand gekomen door de concurentie. Was die er niet geweest dan had je meer dan het dubbele betaald en vast gezeten aan een datalimiet die het onverbreideld downloaden aan banden legt.
TNT is een ex staatsbedrijf. En volgens de catechismus van de gelovigen in de vrije markt is TNT daarmee de duivelquote:Op donderdag 9 juli 2009 22:26 schreef Bensel het volgende:
[..]
En toch probeer jij elke keer de schuld bij TNT te leggen. Waarom? Wat heb jij tegen op het bedrijf TNT?
Ik geef ze inderdaad ook niet. Ik weet niet welke status die hebben en ik wil geen risico lopen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:09 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Zoals ik al zei. Die gegevens komen direct van de TNT site. Of het klopt moet je bij TNT zijn. Ik vind wel dat TNT wat geheimzinnig doet over de eacte capaciteiten maar zal wel gevoelige informatie zijn.
Duitsland heeft al heel lang sorteermachines. Zelfs de Sovjet-Unie sorteerde machinaal de post.quote:In Duitsland en VS niet door de sorteer machines. Gebeurd daarvoor al. De codes onderaan de brief zijn ook niet van TNT maar kwam uit Duitsland.
Het verschil is dat andere postbedrijven nog bescherming genieten. TNT niet.quote:Wat denk je nou? Dat alleen Nederland met dit probleem zit? De Duitse post heeft de afgelopen jaren juist geprotesteerd tegen de komst van de goedkope prijsvechters. Ook de Belgische post heeft last van de prijsvechters. Allemaal monopolisten die te maken krijgen met prijsvechters. De Royal Mail van de Britten doen het al jaren slecht. Alle post bedrijven in Europa hebben er last van.
quote:Zonder de liberalisering van de postmarkt had TNT alle werknemers in dienst gehouden en waarschijnlijk salarisverhoging gegeven. Daarbij zou TNT de post tarieven hebben verhoogd. Nu zie je dat TNT de prijzen moet verlagen en daarbij de dienstverlening gelijkwaardig te houden.
Aha, een citaat uit de catechismus. De weinige voorbeelden waar het wel goed gaat worden gebruikt om de enorme hoeveelheid aan probleempunten te verbloemen.quote:Voor de consument is dit gunstig en dit zorgt ervoor dat de prijzen niet de pan uit stijgen. Concurentie, mits er duidelijke spelregels zijn, is goed voor de consument. Consumenten hebben nu iets te kiezen. Ook jij profiteert dagelijks van de goedkope internet verbinding. Die verbinding is alleen tot stand gekomen door de concurentie. Was die er niet geweest dan had je meer dan het dubbele betaald en vast gezeten aan een datalimiet die het onverbreideld downloaden aan banden legt.
Als de lonen dalen, heeft de consument minder te besteden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:09 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
[..]
In Duitsland en VS niet door de sorteer machines. Gebeurd daarvoor al. De codes onderaan de brief zijn ook niet van TNT maar kwam uit Duitsland. Die puntjescode ooit eens van een brief uit Taiwan. Daar zijn ze ook aan het experimenteren met het digitaal adresseren van post. TNT is zoals ik al eerder zei (scroll maar eens terug) lang niet zo vooruitstrevend en daar kan op het sorteren nog wel wat meer efficiency worden behaald.
[..]
Wat denk je nou? Dat alleen Nederland met dit probleem zit? De Duitse post heeft de afgelopen jaren juist geprotesteerd tegen de komst van de goedkope prijsvechters. Ook de Belgische post heeft last van de prijsvechters. Allemaal monopolisten die te maken krijgen met prijsvechters. De Royal Mail van de Britten doen het al jaren slecht. Alle post bedrijven in Europa hebben er last van. Net zo goed dat KPN problemen had met de liberalisering van telefoon verbindingen. Energie bedrijven met de concurentie op de energiemarkt. ANWB met de komst van Route Mobil. Zo kun je wel doorgaan. Oude monopolisten krijgen opeens met concurentie te maken.
Zonder de liberalisering van de postmarkt had TNT alle werknemers in dienst gehouden en waarschijnlijk salarisverhoging gegeven. Daarbij zou TNT de post tarieven hebben verhoogd. Nu zie je dat TNT de prijzen moet verlagen en daarbij de dienstverlening gelijkwaardig te houden. Voor de consument is dit gunstig en dit zorgt ervoor dat de prijzen niet de pan uit stijgen. Concurentie, mits er duidelijke spelregels zijn, is goed voor de consument. Consumenten hebben nu iets te kiezen.
Slecht voorbeeld, want die concurrentie kwam er pas toen het datanetwerk er al lag; het grootste deel van de investeringen lag er dus al (die had het staatsbedrijf gedaan) En als je dit toch als voorbeeld wilt nemen: uit hoeveel kabelaanbieders kan jij kiezen? En als je een ansichtkaart wil versturen, ga je dan eerst kijken welke postbedrijf goedkoper is? En hoe zorg je dat jouw kaartje bij het goede bedrijf komt?quote:Ook jij profiteert dagelijks van de goedkope internet verbinding. Die verbinding is alleen tot stand gekomen door de concurentie. Was die er niet geweest dan had je meer dan het dubbele betaald en vast gezeten aan een datalimiet die het onverbreideld downloaden aan banden legt.
De consument bestaat uit meer dan mensen die een loon ontvangen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 00:07 schreef Stupendous76 het volgende:
Als de lonen dalen, heeft de consument minder te besteden.
Heb ik de kabelaanbieders als voorbeeld genoemd?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 00:07 schreef Stupendous76 het volgende:
Slecht voorbeeld, want die concurrentie kwam er pas toen het datanetwerk er al lag; het grootste deel van de investeringen lag er dus al (die had het staatsbedrijf gedaan) En als je dit toch als voorbeeld wilt nemen: uit hoeveel kabelaanbieders kan jij kiezen? En als je een ansichtkaart wil versturen, ga je dan eerst kijken welke postbedrijf goedkoper is? En hoe zorg je dat jouw kaartje bij het goede bedrijf komt?
Zit wel wat verschil tussen de ~1980 of ~2008 sorteermachines. De ene is de ander niet. Maar dat zal wel lastig om te begrijpen zijn.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Duitsland heeft al heel lang sorteermachines. Zelfs de Sovjet-Unie sorteerde machinaal de post.
Welke bescherming?quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Het verschil is dat andere postbedrijven nog bescherming genieten. TNT niet.
Smiley is top.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef ultra_ivo het volgende:
![]()
De kwaliteit dienstverlening gelijkwaardig houden? Als er iets achteruit is gehold de afgelopen jaren is dat de dienstverlening wel. De tarieven verhogen mag niet zonder instemming van de OPTA.
Vrij vertaald. Je kan geen goed tegenargument vinden omdat dit precies de bedoeling is van markteconomie. Dus ga je het maar belachelijk maken.quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Aha, een citaat uit de catechismus. De weinige voorbeelden waar het wel goed gaat worden gebruikt om de enorme hoeveelheid aan probleempunten te verbloemen.
En je zult zien, dat de markt de neiging heeft om een monopolie te gaan vormen, net zoals in Belgie. Dat is zo goed als onvermijdelijk. Want, als strax iedereen 'gelijk' is (dus TNT klein, en de rest ook klein, als dat al gebeurt), dan zul je zien dat 1 de overhand gaat nemen, steeds krachtiger word, steeds meer marktaandeel krijgt, tot er een monopolie gevormd word. En dan kun je niet wederom regels gaan verzinnen om die monopolie te doorbreken, want, het moest een vrije markt worden, en dan geef je toe dat dat gefaalt is. En wat is het voordeel van de vrije markt, waarbij monopolievorming plaats vind ten opzichte van 1 staatsbedrijf?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 06:31 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Zit wel wat verschil tussen de ~1980 of ~2008 sorteermachines. De ene is de ander niet. Maar dat zal wel lastig om te begrijpen zijn.
[..]
Welke bescherming?
[..]
Smiley is top.
De goedkope postbedrijven duwen de post bij mij toch ook door de postvak? Waar is voor mij het verschil als consument? Post van KPN is gezegend?
[..]
Vrij vertaald. Je kan geen goed tegenargument vinden omdat dit precies de bedoeling is van markteconomie. Dus ga je het maar belachelijk maken.
De consument profiteert van de dalende prijzen in de concurentieslag. TNT zal mee moeten en het is goed dat er eindelijk eens concurentie is. Jij profiteert er ook dagelijks van. Denk alleen maar eens aan je goedkope internet verbinding. Zonder marktwerking had jij veel en veel meer betaald met waarschijnlijk een zeer lage datalimiet.
In Belgie zie je dat bijna alle internetaanbieders van 1 bedrijf vandaan komen met verschillende smaken. De Belgen betalen meer voor lagere snelheden en een datalimiet.
Voor bedrijven: die kunnen vrij eenvoudig afspraken maken met een aanbieder (maar dat konden ze ook al met de PTT dus dat was geen zegen van de privatisering)quote:Op vrijdag 10 juli 2009 06:24 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
De consument bestaat uit meer dan mensen die een loon ontvangen.
Nee, dat doe ik als je het goed leest.quote:[..]
Heb ik de kabelaanbieders als voorbeeld genoemd?
Die wetgeving is nodig omdat 'de markt' het uit zichzelf niet doet. En daarbij: wetgeving op een vrije markt?quote:Overigens kan ik bij mij kiezen uit 3 verschillende bedrijven die digitale TV kunnen versturen. Ik meen dat onlangs er wetgeving is gekomen waarbij kabelmaatschappijen hun netwerk open moeten stellen voor concurenten. Dus het gaat wel komen.
Andere ADSL-aanbieders die van die nieuwe infrastructuur gebruik wil maken krijgen hier dan ook een rekening voor. Maar de kosten die KPN mag doorberekenen zijn ook weer vastgelegd in regels. (In het verleden is KPN trouwens behoorlijk benadeeld door de OPTA ten faveure van andere aanbieders, lijkt een beetje op het TNT-verhaal dat wordt benadeeld omdat andere bedrijven niet worden gehouden aan de geldende afspraken/regelgeving)quote:KPN heeft sinds de privatisering (heel) veel geinvesteerd in het netwerk. ADSL kwam net om de hoek zetten en er moest bijzonder veel kabel bijgelegd worden. Nu is KPN weer bezig met het moderniseren van het netwerk om op termijn iedereen aan te sluiten op glas. In de grote steden is het al begonnen met de uitrol.
Ik denk dat KPN een prima voorbeeld is voor TNT. Een monopolist wat pijnlijke maatregelen heeft genomen om concurerend op de markt te blijven.
Hé, opeens is consument toch wel weer een mens/burger? Hoe moet dat gerijmd worden met die andere uitspraak van je:quote:Op vrijdag 10 juli 2009 06:31 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
De goedkope postbedrijven duwen de post bij mij toch ook door de postvak? Waar is voor mij het verschil als consument? Post van KPN is gezegend?
[..]
Vrij vertaald. Je kan geen goed tegenargument vinden omdat dit precies de bedoeling is van markteconomie. Dus ga je het maar belachelijk maken.
De consument profiteert van de dalende prijzen in de concurentieslag. TNT zal mee moeten en het is goed dat er eindelijk eens concurentie is. Jij profiteert er ook dagelijks van. Denk alleen maar eens aan je goedkope internet verbinding. Zonder marktwerking had jij veel en veel meer betaald met waarschijnlijk een zeer lage datalimiet.
quote:De consument bestaat uit meer dan mensen die een loon ontvangen.
Ik zal wel heel dom zijn maar ik zie je punt niet.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:20 schreef Stupendous76 het volgende:
Hé, opeens is consument toch wel weer een mens/burger? Hoe moet dat gerijmd worden met die andere uitspraak van je:
Ik geloof er niets van dat dit gaat gebeuren. Is op de telefonie/internet markt ook niet gebeurd. Daar kun je het meeste mee vergelijken.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 09:13 schreef Bensel het volgende:
En je zult zien, dat de markt de neiging heeft om een monopolie te gaan vormen, net zoals in Belgie. Dat is zo goed als onvermijdelijk. Want, als strax iedereen 'gelijk' is (dus TNT klein, en de rest ook klein, als dat al gebeurt), dan zul je zien dat 1 de overhand gaat nemen, steeds krachtiger word, steeds meer marktaandeel krijgt, tot er een monopolie gevormd word. En dan kun je niet wederom regels gaan verzinnen om die monopolie te doorbreken, want, het moest een vrije markt worden, en dan geef je toe dat dat gefaalt is. En wat is het voordeel van de vrije markt, waarbij monopolievorming plaats vind ten opzichte van 1 staatsbedrijf?
Denk dat een nieuwkomer die wat geld heeft eerst als prijvechter wil gaan profileren. Dan langzaam de prijzen opdrijven in ruil voor meer kwaliteit. Lijkt me dat je eerst een basis moet hebben om aan post te kunnen gaan verdienen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 09:13 schreef Bensel het volgende:
Ik kan de nadelen wel noemen: hogere prijzen (want winstmaximalisatie), en minder mogelijkheden (want kostenbesparing). Een staatsbedrijf heeft geen expliciet winstoogmerk, en dus zullen de prijzen enkel bedoelt zijn om de kosten te dekken, en kan er daadwerkelijk service verleent worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |